abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220934857

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

w/
Pecunia non olet
pi_220934860
KOM/Vianen deel 2 staat nu open voor de liefhebbers.
https://www.kapitaalopmaa(...)ing-Vianen-NB-Deel-2
Pecunia non olet
pi_220935507
Nieuwe An*nd hier nog niet voorbij zien komen: 4M; 7,5%, 24 maanden

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220935583
Nieuwe CCF: https://www.collincrowdfund.nl/selan-b-v/

Linkje is welkom
pi_220935877
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:20 schreef xander129 het volgende:
Nieuwe CCF: https://www.collincrowdfund.nl/selan-b-v/

Linkje is welkom
WOZ waarde:
Kerkstraat 7
1718BD
Hoogwoud
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 333.000 euro
01-01-2024 314.000 euro
01-01-2023 294.000 euro
01-01-2022 283.000 euro
01-01-2021 270.000 euro
01-01-2020 235.000 euro
01-01-2019 221.000 euro
01-01-2018 203.000 euro
01-01-2017 191.000 euro
01-01-2016 180.000 euro
01-01-2015 179.000 euro
01-01-2014 176.000 euro

Miljoenhuizen.nl:
Kerkstraat 7
1718BD Hoogwoud CBS info
¤ 277.000 - ¤ 335.000

De verbouwing zal vast wat invloed hebben maar een flink gat met de taxatiewaarde.

Ik laat hem lopen.
pi_220935929
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:26 schreef Horsemen het volgende:

[..]
WOZ waarde:
Kerkstraat 7
1718BD
Hoogwoud
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 333.000 euro
01-01-2024 314.000 euro
01-01-2023 294.000 euro
01-01-2022 283.000 euro
01-01-2021 270.000 euro
01-01-2020 235.000 euro
01-01-2019 221.000 euro
01-01-2018 203.000 euro
01-01-2017 191.000 euro
01-01-2016 180.000 euro
01-01-2015 179.000 euro
01-01-2014 176.000 euro

Miljoenhuizen.nl:
Kerkstraat 7
1718BD Hoogwoud CBS info
¤ 277.000 - ¤ 335.000

De verbouwing zal vast wat invloed hebben maar een flink gat met de taxatiewaarde.

Ik laat hem lopen.
Mhm, had hem zelf alleen nog vluchtig doorgenomen.
Leek op het eerste oog beter
pi_220936391
Nieuwe via Collin met een 1e hypotheek op de bedrijfspand:

DA Drogisterij & Parfumerie Tweelingstad
¤ 235.000 | 8,5 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfu(...)umerie-tweelingstad/

https://www.fundainbusine(...)143896-deltaplein-9/
Er moet nog wel "iets" aan gebeuren voor deze toko op orde is.

Deze lijkt mij dan weer interessanter om mee te nemen. Geen parel qua risico maar wel leuk voor mijn basisinleg bedrag. Hier komt altijd het overgrote deel van terug als het onverhoopt mis gaat.
Een linkje zou welkom zijn :)

[ Bericht 11% gewijzigd door Horsemen op 01-06-2026 16:09:42 ]
pi_220936822
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:04 schreef Bieselke het volgende:
Nieuwe An*nd hier nog niet voorbij zien komen: 4M; 7,5%, 24 maanden

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vorige week besproken, maar toch bedankt voor het delen.
pi_220937063
Kibbelingmenu bij WvjG
quote:
Investeerders met een investering boven ¤ 5.000,- worden beloond met een voucher voor 2 heerlijke kibbelingmenu’s, inclusief een huisgemaakte saus en lekker drankje naar keuze. Deze voucher is geldig tot en met 31 december 2026.
http://www.waardevoorjege(...)2BgQ&_hsmi=421627876
pi_220937189
quote:
Lastige site LTV is niet te vinden
  maandag 1 juni 2026 @ 18:25:53 #11
454405 escortmk2
petrolhead
pi_220937208
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:22 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Lastige site LTV is niet te vinden
In de mail staan de cijfertjes netjes op een rij:

Investeringsspecificaties
Type project: rendement
Benodigd: ¤ 450.000,-
Totale obligo: ¤ 450.000,-
Dekkingswaarde: ¤ 1.170.000,-
Bruto rente: 7.6%
Looptijd: 48 maanden
Leningsvorm: lineair
Zekerheden: 1e hypotheekrecht
Ingang lening: 10 juli 2026
pi_220937786
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2026 18:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Op basis van WOZ waarde zit er nog wel een leuke overwaarde op de woning in Uden ("2e recht" is wel 5e recht volgens kadaster). Inschrijvingen bedragen totaal 264k, WOZ waarde is 686k. Ik pak hem mee.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.kapitaalopmaa(...)ing-Vianen-NB-Deel-2
De ondernemer geeft zojuist meer duidelijkheid:

"De hypotheek royementen zijn nog niet verwerkt zijn in het kadaster.
KOM krijgt 2e hypotheek. Inscshrijving ING is ¤ 158K. Huidige schuld bij ING is ¤ 150K"

Hopelijk ziet KOM goed toe op die doorhalingen vķķr het uitboeken van de gelden, dan is dit een toppertje.
pi_220938122
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:04 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via Collin met een 1e hypotheek op de bedrijfspand:

DA Drogisterij & Parfumerie Tweelingstad
¤ 235.000 | 8,5 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfu(...)umerie-tweelingstad/

https://www.fundainbusine(...)143896-deltaplein-9/
Er moet nog wel "iets" aan gebeuren voor deze toko op orde is.

Deze lijkt mij dan weer interessanter om mee te nemen. Geen parel qua risico maar wel leuk voor mijn basisinleg bedrag. Hier komt altijd het overgrote deel van terug als het onverhoopt mis gaat.
Een linkje zou welkom zijn :)

Linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220938425
sig

https://www.funda.nl/deta(...)nenhoef-29/89605387/

als je deze mist bij de aflossingen dat klopt. verkocht per 20 april 26.
pi_220938529
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 20:39 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Top ^O^
Meegenomen.
pi_220938658
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 20:39 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit lijkt me een mooi project voor een basisinleg. Waar ik me echter aan stoor, zijn de telkens terugkerende afwijkingen van de algemene voorwaarden rondom vervroegde aflossingen. Dat begint de spuigaten uit te lopen.
pi_220938668
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:22 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Lastige site LTV is niet te vinden
Onder het tabje zekerheden staat het ook
quote:
1e recht van Hypotheek op het bedrijfspand Hoge Pad 5-7 met een getaxeerde waarde op 21 mei 2026 van ¤ 1.300.000,-, terwijl de makelaar een verkoopprijs van ¤ 1.450.000,- als reëel ziet. We hanteren voorzichtigheidshalve de lagere waarde. Volgens ons financieringsbeleid wordt een dekking van ¤ 1.170.000,- toegerekend. Daarmee is de LTV met 38,5% zeer laag te noemen. Dit rechtvaardigt het lagere rente% dan gebruikelijk. Ondanks dat de taxateur dezelfde achternaam heeft als de lener, is men geen directe familie van elkaar.
pi_220940822
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 22:27 schreef markmangler het volgende:

[..]
Dit lijkt me een mooi project voor een basisinleg. Waar ik me echter aan stoor, zijn de telkens terugkerende afwijkingen van de algemene voorwaarden rondom vervroegde aflossingen. Dat begint de spuigaten uit te lopen.
Op zich is het niet erg als Collin maatwerk doet maar maak er dan geen direct lening van.
pi_220941140
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:38 schreef zeeland6 het volgende:
sig

https://www.funda.nl/deta(...)nenhoef-29/89605387/

als je deze mist bij de aflossingen dat klopt. verkocht per 20 april 26.
De boeterentes van SIG bij vervroegde aflossingen of juist bij vertraging beginnen een welkome extra inkomstenbron te worden. Het is toch bijna elke maand wel raak.
pi_220941484
Sig

Graag informeren wij u over de huidige stand van zaken van dit project. De looptijd van het project Gerrit Rietveldstraat 19 in Vlissingen is verlopen op 1 juni 2026.

De projecteigenaar is momenteel bezig met het in gang zetten van de verkoop van het pand. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de verkoop zal plaatsvinden en daarmee ook niet wanneer de aflossing van de lening kan worden gerealiseerd. Zodra er meer duidelijkheid is over het verkoopproces, zullen wij investeerders hierover informeren.


Vanaf 1 juni 2026 tot en met de daadwerkelijke aflossingsdatum van dit project zal de projecteigenaar een dubbele dagrente betalen. Deze dubbele dagrente wordt bij de eindaflossing aan investeerders verrekend
pi_220941730
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:41 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
De boeterentes van SIG bij vervroegde aflossingen of juist bij vertraging beginnen een welkome extra inkomstenbron te worden. Het is toch bijna elke maand wel raak.
Eens, toch blijft het jammer.
Zelf had ik liever allemaal herfinancieringen en vergelijkbare nieuwe projecten gehad maar onze regering heeft deze tak vakkundig om zeep geholpen.
pi_220941787
Een hoop al dan niet terechte op en aanmerkingen op geweest maar het resultaat mag er zijn ^O^

quote:
Beste investeerder,

Wij hebben u in maart jl. voor het laatst geīnformeerd inzake het dossier Landtong Amsterdam met leningnummer 40522. In dit bericht hebben wij aangegeven dat een ingeschakelde tussenpersoon de gelegenheid had om de mogelijkheden tot herfinanciering te onderzoeken.

In de tussenliggende periode is de externe adviseur erin geslaagd een financiering te realiseren op het privé woonhuis van de DGA. Als gevolg hiervan heeft de afwikkeling van de lening plaatsgevonden.

Uit de herfinanciering wordt de bij Collin openstaande hoofdsom, vermeerderd met de achterstallige en lopende rente, volledig voldaan. Daarnaast ontvangen investeerders zes extra maanden additionele vergoedingsrente. De rente en aflossing vermeerderd met 6 extra maanden vergoedingsrente zijn zojuist pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. Dit resultaat is gerealiseerd door afstemming tussen de ondernemer, zijn adviseur en de door Collin ingeschakelde IB-adviseur, waarbij gezamenlijk is toegewerkt naar een passende oplossing. Dergelijke trajecten vergen doorgaans meer tijd, maar leveren in de regel een aanzienlijk beter resultaat op.

Voorts zullen wij het dossier sluiten en gaan wij er vanuit u hiermede naar behoren te hebben geīnformeerd.
pi_220941844
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:17 schreef Horsemen het volgende:
Een hoop al dan niet terechte op en aanmerkingen op geweest maar het resultaat mag er zijn ^O^
[..]

Prima. Kas Bas het nummer vragen van de externe adviseur, want met zijn hulp is dit dossier tot een goed einde gekomen, die mag vaker ingeschakeld worden
pi_220941866
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:17 schreef Horsemen het volgende:
Een hoop al dan niet terechte op en aanmerkingen op geweest maar het resultaat mag er zijn ^O^
[..]

Terecht. Maar het heeft erg lang geduurd. Dat hoeft niet per se aan Collin te liggen. Maar feit is dat dit nog een van de 'makkelijkste' dossiers was. Er liggen er nog wat andere die ik ook wel graag afgehandeld zou zien. Daar gaat het in de meeste gevallen om commercieel vastgoed, helaas.
Pecunia non olet
pi_220942312
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Terecht. Maar het heeft erg lang geduurd. Dat hoeft niet per se aan Collin te liggen. Maar feit is dat dit nog een van de 'makkelijkste' dossiers was. Er liggen er nog wat andere die ik ook wel graag afgehandeld zou zien. Daar gaat het in de meeste gevallen om commercieel vastgoed, helaas.
Dit was denk ik niet zozeer een makkelijk dossier maar het was voor mij in ieder geval een project waarbij ik me nooit zorgen heb hoeven maken. De 2e hypotheek bood ruim voldoende dekking, zeker nu ca. de helft van de twee leningen al was afgelost. En het was duidelijk dat de leningnemer in ieder geval moeite deed om in ieder geval de rentebetalingen te voldoen.

Ik moet zeggen dat ik de roep om harde maatregelen hier soms een tikje overdreven vind. Zeker in dit geval, waarbij de leningnemer tracht de restaurantformule te herzien om de resultaten te verbeteren, vind ik het prima dat CCF hem daar de tijd voor geeft. Ik ben blij dat hij (naar het lijkt) zijn woonhypotheek heeft kunnen verhogen, want dat is voor hem uiteraard de goedkoopste oplossing. Maar ik snap ook dat dat nog niet zo eenvoudig is als je net een paar slechte jaren hebt gehad met je bedrijf.
pi_220942315
Nou de veiling van Bathmen gaat lekker, 250 euro op H325 en 3250 euro op H326.
pi_220942409
Over recreatiekavels gesproken, ik vraag me soms ernstig af waarop investeerders hun oordeel baseren. De met twee prachtige 2e hypotheken gedekte 9% lening bij KOM komt maar mondjesmaat vol, terwijl genoeg mensen hun geld in een recreatiekavel steken (nee, die opstal/tent krijg je er niet bij!).

Closed crowd kennelijk, spiegeltje hier.

[ Bericht 7% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 02-06-2026 13:20:11 ]
pi_220942608
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:54 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dit was denk ik niet zozeer een makkelijk dossier maar het was voor mij in ieder geval een project waarbij ik me nooit zorgen heb hoeven maken. De 2e hypotheek bood ruim voldoende dekking, zeker nu ca. de helft van de twee leningen al was afgelost. En het was duidelijk dat de leningnemer in ieder geval moeite deed om in ieder geval de rentebetalingen te voldoen.
Dat zijn nu net de redenen waarom ik het een makkelijk (recovery)dossier vind :)
Natuurlijk was de positie comfortabel, maar een gegeven moment wil je toch een keer je centjes terug.

Op naar de volgende, en hopelijk komen er in de tussentijd geen nieuwe bij :7
Pecunia non olet
pi_220942894
Afhandeling veilingen Kas kan nog maanden duren
quote:
Via deze weg informeren wij je graag over de voortgang van dit project. De veiling van het pand heeft inmiddels plaatsgevonden. Momenteel bevinden wij ons in de afrondende fase van de beoordeling van de ontvangen biedingen van zowel de veiling als de onderhandse biedingen van partijen met wie wij in gesprek zijn.

Afhankelijk van de uitkomst van onze analyse zal het meest geschikte bod ter goedkeuring worden voorgelegd aan de rechter. Dit is een wettelijk voorgeschreven onderdeel van het proces.

Vanwege de huidige wachttijden kan het helaas enkele maanden duren voordat het bod door de rechter wordt beoordeeld.
pi_220942906
Berichtje van SiG:

quote:
Beste investeerder,

Via deze weg informeren wij je graag over de voortgang van dit project. De veiling van het pand heeft inmiddels plaatsgevonden. Momenteel bevinden wij ons in de afrondende fase van de beoordeling van de ontvangen biedingen van zowel de veiling als de onderhandse biedingen van partijen met wie wij in gesprek zijn.

Afhankelijk van de uitkomst van onze analyse zal het meest geschikte bod ter goedkeuring worden voorgelegd aan de rechter. Dit is een wettelijk voorgeschreven onderdeel van het proces.

Vanwege de huidige wachttijden kan het helaas enkele maanden duren voordat het bod door de rechter wordt beoordeeld.

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn, dan vernemen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,

Het SamenInGeld team
Betreft: Magda Janssensstraat 48 Zaandam & J.A. Zandlevenstraat 7 Zaandam

Het zal vast de juiste procedure zijn maar bizar dat het allemaal nog zo lang moet duren.
pi_220942915
Stadshotel 1881 Vastgoed B.V.
¤ 1.150.000 | 7,5 % rente | 48 maanden

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220942953
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:51 schreef Horsemen het volgende:
Berichtje van SiG:
[..]
Betreft: Magda Janssensstraat 48 Zaandam & J.A. Zandlevenstraat 7 Zaandam

Het zal vast de juiste procedure zijn maar bizar dat het allemaal nog zo lang moet duren.
Kennelijk zijn er nog onderhandse biedingen (voor de veiling danwel nadien) die hoger zijn dan de veilingopbrengst, want voor verkoop via de veiling is geen rechterlijke beoordeling nodig. Probleem is volgens mij wel dat ze nu dus de hoogste bieder moeten vertellen dat ze niet gaan gunnen, maar als de rechter straks de onderhandse verkoop afwijst (b.v. Kas gaat een spelletje spelen en gaat niet akkoord met de onderhandse verkoop) dan kunnen ze opnieuw beginnen...
pi_220943110
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:59 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Kennelijk zijn er nog onderhandse biedingen (voor de veiling danwel nadien) die hoger zijn dan de veilingopbrengst, want voor verkoop via de veiling is geen rechterlijke beoordeling nodig. Probleem is volgens mij wel dat ze nu dus de hoogste bieder moeten vertellen dat ze niet gaan gunnen, maar als de rechter straks de onderhandse verkoop afwijst (b.v. Kas gaat een spelletje spelen en gaat niet akkoord met de onderhandse verkoop) dan kunnen ze opnieuw beginnen...
Ik denk dat kas niet veel meer te vertellen heeft.
pi_220943280
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:52 schreef Lezer8857 het volgende:
Stadshotel 1881 Vastgoed B.V.
¤ 1.150.000 | 7,5 % rente | 48 maanden

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo zag het er tot heden uit: Tante Annie.
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Op zich een mooie locatie voor een dergelijk hotelletje. In de oudste en wellicht mooiste stad van Nederland O-)

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 02-06-2026 15:05:38 ]
Pecunia non olet
pi_220944169
An*and bij collin (DKA) loopt langzaam terug met geīnvesteerd bedrag
pi_220944178
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:33 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/fenix-liszka/

Leuk projectje, nieuw @ CCF
Hij koopt het pand voor ¤ 205k, terwijl de aankoopwaarde ¤ 185k bedraagt?
Nu ga ik er wel vanuit dat de ¤ 43k aan BTW wordt afgelost van de lening waardoor de LTV op een acceptabel niveau komt te liggen, passend bij de geboden rente.
pi_220944186
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:58 schreef Fredericm het volgende:
An*and bij collin (DKA) loopt langzaam terug met geīnvesteerd bedrag
Dan zal het Collin fonds er voor een deel uitstappen vermoed ik?
pi_220944334
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:51 schreef Horsemen het volgende:
Berichtje van SiG:
[..]
Betreft: Magda Janssensstraat 48 Zaandam & J.A. Zandlevenstraat 7 Zaandam

Het zal vast de juiste procedure zijn maar bizar dat het allemaal nog zo lang moet duren.
Heel vreemd dat je gaat veilen en ondetussen nog onderhandse biedingen worden gedaan. Het veilinghuis wil in elk geval euro's zien van de veilingkosten.
pi_220944393
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:22 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Heel vreemd dat je gaat veilen en ondertussen nog onderhandse biedingen worden gedaan. Het veilinghuis wil in elk geval euro's zien van de veilingkosten.
Als ik op de veiling mijn nek had uitgestoken om te bieden, zou ik er allesbehalve blij mee zijn. Ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar ik zou zeggen een deal is een deal. En zo niet , dan een passende vergoeding.....
Pecunia non olet
pi_220944481
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:32 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als ik op de veiling mijn nek had uitgestoken om te bieden, zou ik er allesbehalve blij mee zijn. Ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar ik zou zeggen een deal is een deal. En zo niet , dan een passende vergoeding.....
Ik zou überhaupt niet gaan bieden als dit de constructie was. Zo blijft er m.i. ook weinig van de transparantie over.
pi_220944533
De veiling is zoals gebruikelijk onder voorbehoud van gunning, dat staat in de veilingvoorwaarden. De verkoper kan binnen 6 dagen na afslag laten weten dat het niet wordt gegund. Daarmee is het bod ook van tafel, dus hoe SIG dit over een paar maanden via een rechter wil laten goedkeuren is mij een raadsel.
pi_220944730
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:56 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zo zag het er tot heden uit: Tante Annie.
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Op zich een mooie locatie voor een dergelijk hotelletje. In de oudste en wellicht mooiste stad van Nederland O-)
Het pand heeft heel wat namen op de gevel gehad de afgelopen jaren als ik zo door de streetview geschiedenis blader. Ik hoop dat de coffeeshop naast de deur niet teveel negatieve invloed heeft. Over de stad heb ik geen oordeel. Vraagprijs is (ongeveer) gelijk aan taxatiewaarde voor verbouwing, dus misschien wat optimistisch? Maar daarvoor hebben we dan wel een tweede hypotheek op een woonhuis.
pi_220944873
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:55 schreef Red_arrow het volgende:
Nou de veiling van Bathmen gaat lekker, 250 euro op H325 en 3250 euro op H326.
"Mijn" kavel H327 heeft dan nog een heel behoorlijke ¤32000 opgeleverd (als SIG daarmee akkoord gaat tenminste) maar flink minder dan de marktwaarde van ¤85000 en schijf 1A van ¤90000. Vreemd dat de bedragen zo verschillen voor de verschillende percelen. De rest gaat volgende week onder de hamer. En wat doet GVE?
pi_220944938
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:43 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
"Mijn" kavel H327 heeft dan nog een heel behoorlijke ¤32000 opgeleverd (als SIG daarmee akkoord gaat tenminste) maar flink minder dan de marktwaarde van ¤85000 en schijf 1A van ¤90000. Vreemd dat de bedragen zo verschillen voor de verschillende percelen. De rest gaat volgende week onder de hamer. En wat doet GVE?
GvE
quote:
In het dossier rondom het recreatiepark in Bathmen bevinden wij ons momenteel in een intensieve fase waarin meerdere oplossingsrichtingen parallel worden beoordeeld.

Enerzijds zijn er concrete signalen uit de markt dat er interesse bestaat in een integrale overname van het park. Samen met andere betrokken financiers worden deze trajecten actief begeleid, met als doel een zo hoog mogelijke opbrengst te realiseren.

Tegelijkertijd treffen wij voorbereidingen voor vervolgstappen om de zekerheden uit te kunnen winnen indien dit noodzakelijk blijkt. Hiermee borgen wij dat wij kunnen doorpakken en de regie behouden over het verdere verloop van het dossier.

Wij beoordelen alle ontwikkelingen zorgvuldig op haalbaarheid en concreetheid. Prioriteit daarbij is het optimaliseren van de aflossing van de hoofdsommen, inclusief achterstallige rente.
pi_220944940
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:59 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Kennelijk zijn er nog onderhandse biedingen (voor de veiling danwel nadien) die hoger zijn dan de veilingopbrengst, want voor verkoop via de veiling is geen rechterlijke beoordeling nodig. Probleem is volgens mij wel dat ze nu dus de hoogste bieder moeten vertellen dat ze niet gaan gunnen, maar als de rechter straks de onderhandse verkoop afwijst (b.v. Kas gaat een spelletje spelen en gaat niet akkoord met de onderhandse verkoop) dan kunnen ze opnieuw beginnen...
En daar komt bij dat de vraag ontstaat waar de komende maanden de oplopende rente van betaald gaat worden. Voor schijf 1A geen probleem is de verwachting maar voor 2 en 3 blijft steeds minder over als 1A een paar maanden extra rente gaat ontvangen. Dus of dit in het belang van alle investeerders is? dan moet het al om veel meer dan een paar duizend euro verschil gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Faraday01 op 02-06-2026 18:56:35 ]
pi_220945015
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:58 schreef zeeland6 het volgende:
Sig

Graag informeren wij u over de huidige stand van zaken van dit project. De looptijd van het project Gerrit Rietveldstraat 19 in Vlissingen is verlopen op 1 juni 2026.

Je hebt hier een email over gehad neem ik aan? Sommige mails van SIG komen bij mij niet aan geloof ik, nogal irritant want ik heb geen idee welke ik mis.
pi_220945192
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:02 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Je hebt hier een email over gehad neem ik aan? Sommige mails van SIG komen bij mij niet aan geloof ik, nogal irritant want ik heb geen idee welke ik mis.
Hier is vandaag een mail over gestuurd :Y
pi_220945197
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:33 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/fenix-liszka/

Leuk projectje, nieuw @ CCF
Ziet er inderdaad aardig uit. Zou deze wel basis mee willen nemen.
pi_220945779
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:00 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Dan zal het Collin fonds er voor een deel uitstappen vermoed ik?
Vandaag is DKA voorgelegd aan een crowd voor een onderhandse (private) lening van 100k elk (of meervoud van 50k), totaal 4,1 mil. Samen met crowdfunding komen ze aan de 8,1 mil. Wellicht heeft het daar mee te maken (communicerende vaten).

[ Bericht 10% gewijzigd door ovdm op 02-06-2026 22:12:02 ]
pi_220946137
Ik ben toch maar eens in de projecten van Kas gedoken. De houding van SIG valt me hierin tot op heden tegen.
Ik heb een onderhands bod gedaan op de woningen in Zaandam, allereerst flink moeten doorduwen om informatie te krijgen. Daarna ook nog flink moeten bellen voor een reactie op mijn bod, afgewezen, en terecht want de veiling levert tot nu toe meer op... Maar geen vraag of het bod hoger kon of onderhandeling..

Bij de projecten Bathmen wordt tot op heden nog geen woord gerept over de bouwdepots terwijl er pas op 3 kavels objecten staan... Ik ben erg benieuwd of er nog wat is achtergehouden maar ik vrees van niet. Gaat voor mij een aardige strop betekenen met deze veilingopbrengsten.
-
pi_220946415
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:39 schreef bonenstaak het volgende:
Bij de projecten Bathmen wordt tot op heden nog geen woord gerept over de bouwdepots terwijl er pas op 3 kavels objecten staan... Ik ben erg benieuwd of er nog wat is achtergehouden maar ik vrees van niet. Gaat voor mij een aardige strop betekenen met deze veilingopbrengsten.
Op welke percelen is gebouwd? Ik zit in 333. Ik zie op de foto's van de veiling wel bebouwing, maar in de tekst staat dit niet zo duidelijk. Wel dat er een vergunning is voor 5 trekkershutten.

Geen idee waarom ik in deze heb geīnvesteerd nu ik terugkijk. Bouwdepot is wel een groot ding als blijkt dat dit is vrijgegeven zonder facturen van bouwkosten.
quote:
Aanvullende voorwaarden bij de offerte:
De volledige lening wordt ingeschreven voor een bedrag van: ¤ 135.000
Voor de verbouwing wordt een bedrag in een bouwdepot gezet. Dit bedraagt: ¤ 135.000
De geldlening, welke verstrekt wordt door SamenInGeld, bedraagt: ¤ 0
Uit het bouwdepot kan door middel van officiële nota’s aangaande de verbouwing, geld worden opgevraagd.
Kunnen nog wel procedures bij Kifid of rechtbank gaan worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 02-06-2026 22:38:30 ]
pi_220947283
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Bouwdepot is wel een groot ding als blijkt dat dit is vrijgegeven zonder facturen van bouwkosten.
Ik heb hier eerder een vraag over gesteld aan SIG via email maar heb geen antwoord gekregen (of ontvangen). Mogelijk is dat een van de dingen waar ze nog mee bezig zijn. Er kunnen wel facturen geweest zijn voor bouwrijp maken, aanleg voorzieningen, bouwvergunningen, architecten etc maar het systeem van een bouwdepot blijft gevoelig voor creatief boekhouden. Bijvoorbeeld materiaal bestellen, rekening ontvangen, bestelling weer annuleren maar rekening wel insturen. Of de rekening van een huisje gebruiken voor meerdere projecten. Als de financiële nood aan de man is kan hiermee frauderen wel een gemakkelijke uitweg lijken.

Misschien kan de leningnemer nog wat terugverdienen met zijn AI geschreven boeken, maar ik denk het niet.
pi_220947585
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:28 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Het pand heeft heel wat namen op de gevel gehad de afgelopen jaren als ik zo door de streetview geschiedenis blader. Ik hoop dat de coffeeshop naast de deur niet teveel negatieve invloed heeft. Over de stad heb ik geen oordeel. Vraagprijs is (ongeveer) gelijk aan taxatiewaarde voor verbouwing, dus misschien wat optimistisch? Maar daarvoor hebben we dan wel een tweede hypotheek op een woonhuis.
Zo'n coffeeshop wijkt nauwelijks af van gewone detailhandel, mensen komen en gaan maar je ziet geen toestanden voor de deur. Misschien dat het zelfs aantrekkelijk is voor hotelgasten uit landen waar die verkoop verboden is.
Pecunia non olet
pi_220948628
En wederom een vervroegde aflossing via SiG:

quote:
Je hebt geīnvesteerd in het project Stenenhoef 29 in Ossendrecht. De hypotheek is op 28 mei 2026 vervroegd afgelost.

Bij deze algehele aflossing voor de contract-einddatum is er een boeterente van toepassing. Indien de looptijd nog langer dan 6 maanden is, is er 6 maanden boeterente verschuldigd.
pi_220950393
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:33 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/fenix-liszka/

Leuk projectje, nieuw @ CCF
Staat nu open.
pi_220950397
Dubbel
  woensdag 3 juni 2026 @ 14:03:17 #58
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220950400
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2026 14:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Staat nu open.
Basis meegepakt
pi_220950430
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
Wat zou er met die gast aan de hand zijn?
En die ouwe menskes maar betalen. Schandalig.
Pecunia non olet
pi_220950442
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 14:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Basis meegepakt
En vol.
pi_220950455
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2026 14:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]
En vol.
Ja ik heb die laatste 100 euro ook nog maar even meegepakt.
  woensdag 3 juni 2026 @ 15:02:14 #62
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220950805
Linkje herfinanciering M.H.C. van der Steen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220950812
Dubbel
pi_220950841
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef leolinedance het volgende:
Linkje herfinanciering M.H.C. van der Steen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lagere rente (7,5 naar 7,0%) dan de vorige keer en een aanzienlijk hoger risico (300k naar 500k).

Ik twijfel of ik hem zal doorrollen.

Edit: Taxatiewaarde in 2 jaar tijd van 535k naar 725k. In eerste instantie ongeloofwaardig maar het zou natuurlijk kunnen dat het de eerste taxatie wat lager is gewaardeerd om belastingtechnische redenen?

Wat vinden jullie ervan?

[ Bericht 6% gewijzigd door Horsemen op 03-06-2026 15:13:56 ]
pi_220950862
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Lagere rente (7,5 naar 7,0%) dan de vorige keer en een aanzienlijk hoger risico (300k naar 500k).

Ik twijfel of ik hem zal doorrollen.
Ik dus ook. Ik neig naar nee.
pi_220950885
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik dus ook. Ik neig naar nee.
Taxatiewaarde in 2 jaar tijd van 535k naar 725k. In eerste instantie ongeloofwaardig maar het zou natuurlijk kunnen dat de eerste taxatie wat lager is gewaardeerd om belastingtechnische redenen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 03-06-2026 15:22:21 ]
pi_220950888
NW CCF M.H.C. van der Steen HERFIN van 47724 (300k 7,5% 24mnd aflos jul26)
Nu ¤ 500.000 | 7,0 % rente | 48 maanden | en al 4 invest voor 152k

taxatie 19feb24 = 535k
taxatie 8jan26 = 725k nogal een verschil voor 2jr voor 42boxen circa 35% in waarde erbij binnen 2jr

Ons allen viel hetzelfde op / rente omlaag - risico omhoog - looptijd langer- tax-waarde fors hoger - cashflow niet fors - aansprakelijkheid moreel - voorlopig op pauze

[ Bericht 20% gewijzigd door peterc op 03-06-2026 15:22:14 ]
pi_220950965
quote:
12s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:15 schreef peterc het volgende:
NW CCF M.H.C. van der Steen HERFIN van 47724 (300k 7,5% 24mnd aflos jul26)
Nu ¤ 500.000 | 7,0 % rente | 48 maanden | en al 4 invest voor 152k

taxatie 19feb24 = 535k
taxatie 8jan26 = 725k nogal een verschil voor 2jr voor 42boxen circa 35% in waarde erbij binnen 2jr

Ons allen viel hetzelfde op / rente omlaag - risico omhoog - looptijd langer- tax-waarde fors hoger - cashflow niet fors - aansprakelijkheid moreel - voorlopig op pauze
normaliter moet dan het aanvangsrendement omlaag om het bedrag hoger te krijgen. Het ligt namelijk niet aan de (toegevoegde)meters of bijzondere huurprijzen. Denk eerlijk gezegd wel dat je met 42 garageboxjes je 500k terug moet krijgen echter of de ltv 75% is, is natuurlijk de grote vraag. Ik durf deze wel aan.
pi_220950971
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Taxatiewaarde in 2 jaar tijd van 535k naar 725k. In eerste instantie ongeloofwaardig maar het zou natuurlijk kunnen dat de eerste taxatie wat lager is gewaardeerd om belastingtechnische redenen?
Zou kunnen - en dan nu een (wat hogere) om een goede LTV & % te verkrijgen. Maar wat is het werkelijk?
huurprijs stijgt van circa ¤ 75 (2024) per box naar ¤ 86 (2026) > ¤ 97 (2027)
pi_220951024
quote:
12s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:15 schreef peterc het volgende:
voor 42boxen
Zijn het er 42? Staat dat ergens? Zelf kwam ik even snel aan 36 stuks maar misschien zit ik niet goed te tellen.
pi_220951065
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zijn het er 42? Staat dat ergens? Zelf kwam ik even snel aan 36 stuks maar misschien zit ik niet goed te tellen.
Ik zie het al, er zit in de pitch ook verschil in de zekerheden. vorige lening bij nr. 106 P tot en met Y en daar staat nu P tot en met U
pi_220951201
quote:
12s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:29 schreef peterc het volgende:

[..]
Zou kunnen - en dan nu een (wat hogere) om een goede LTV & % te verkrijgen. Maar wat is het werkelijk?
huurprijs stijgt van circa ¤ 75 (2024) per box naar ¤ 86 (2026) > ¤ 97 (2027)
Forse stijging richting de huurders, maar om er vervolgens heel weinig aan over te houden.
OK de aflossing is daar ook van af, maar die is erg laag.
Hoe kun je dan verkopen dat het onderpand fors in waarde is gestegen, terwijl het rendement zo laag is. Dan kun je beter je geld op een deposito zetten in plaats van die boxen te kopen.

Fijn dat hij zijn ouweheer wil helpen, maar dat gaat ten koste van de zekerheid en het rendement van de crowdfunders.

Hopelijk lukt de herfinanciering want dan heb ik mijn inleg terug van de eerste lening.
Pecunia non olet
pi_220951228
ChatGPT:

quote:
Het betreft meerdere boxen: Julianastraat 106 C tot en met H, J, L tot en met N en P tot en met U, 108A, C tot en met H, J tot en met N en P tot en met Y, 5121 LT te Rijen, kadastraal bekend als sectie B nummer 5778 te Gilze en Rijen

Dit is interessante informatie, want dit gaat niet om één garagebox maar om een substantieel deel van het gehele garageboxencomplex op perceel Gilze en Rijen, sectie B, nummer 5778.

Op basis van de adressen die je noemt kom ik uit op ongeveer:

106C t/m 106H = 6 boxen
106J = 1 box
106L t/m 106N = 3 boxen
106P t/m 106U = 6 boxen
108A = 1 unit
108C t/m 108H = 6 boxen
108J t/m 108N = 5 boxen
108P t/m 108Y = 10 boxen

Totaal: circa 38 units.

De afzonderlijke units in dit complex lijken uiteen te lopen van ongeveer 12 m˛ tot ruim 20 m˛. Voorbeelden binnen hetzelfde complex zijn:

106C circa 12 m˛
106T circa 22 m˛
108P circa 15 m˛

Als ik een beleggersbril opzet voor Rijen in 2026:

Scenario Waarde per box
Voorzichtige taxatie ¤12.000 – ¤16.000
Marktconforme taxatie ¤16.000 – ¤22.000
Bij goede verhuurbaarheid en stroomvoorziening ¤22.000 – ¤30.000

Voor 38 boxen betekent dat grofweg:

Conservatief: ¤450.000 – ¤600.000
Realistisch: ¤600.000 – ¤850.000
Optimistisch: ¤850.000 – ¤1.100.000+

De belangrijkste factor is de huuropbrengst. Stel dat de gemiddelde huur ¤125–¤175 per box per maand bedraagt en de bezettingsgraad hoog is, dan praat je over een bruto jaarhuur van ongeveer ¤57.000–¤80.000. Bij een bruto aanvangsrendement van 7–9% kom je eveneens uit op een waarde ergens tussen ongeveer ¤650.000 en ¤1.000.000. Dat sluit redelijk aan bij bovenstaande bandbreedte.

Kun je aangeven:

Wat de vraagprijs of veilingprijs is?
Zijn de boxen momenteel verhuurd?
Is er sprake van eigen grond of erfpacht?
Is er elektriciteit aanwezig?

Met die gegevens kan ik een veel nauwkeurigere waardering maken, alsof ik er een beleggingsanalyse op loslaat.

De huurinkomsten voor 2026 bedragen (conform overeenkomsten) ¤ 43.800,- per jaar

Met een contractuele huur van ¤43.800 per jaar wordt de waarde vooral bepaald door het rendement dat een belegger eist, niet zozeer door de losse waarde van de boxen.

Een eenvoudige beleggersberekening:

Bruto aanvangsrendement (BAR) Indicatieve waarde
10% ¤438.000
9% ¤487.000
8% ¤547.500
7% ¤625.700
6% ¤730.000

Bij oudere garageboxen uit de jaren 60 in een regionale plaats als Rijen zie ik doorgaans eerder een rendementseis van 7% tot 9% dan van 5% ā 6%. Dat zou uitkomen op ongeveer ¤490.000 tot ¤625.000.

Wat mij opvalt:

Het gaat om circa 38 units op één perceel van ongeveer 1.490 m˛.
De gemiddelde huur komt uit op ongeveer ¤1.150 per box per jaar, oftewel circa ¤96 per maand per box (¤43.800 / 38). Dat is niet extreem hoog voor de huidige markt.
Als veel huurcontracten oud zijn, kan er mogelijk nog huurpotentieel in zitten.

Mijn voorlopige inschatting zou daarom zijn:

Onderkant marktwaarde: ¤475.000 – ¤525.000
Reële marktwaarde: ¤525.000 – ¤625.000
Alleen haalbaar bij zeer goede verhuurbaarheid en weinig onderhoud: ¤625.000 – ¤700.000+
  woensdag 3 juni 2026 @ 16:17:24 #74
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220951288
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Lagere rente (7,5 naar 7,0%) dan de vorige keer en een aanzienlijk hoger risico (300k naar 500k).

Ik twijfel of ik hem zal doorrollen.

Edit: Taxatiewaarde in 2 jaar tijd van 535k naar 725k. In eerste instantie ongeloofwaardig maar het zou natuurlijk kunnen dat het de eerste taxatie wat lager is gewaardeerd om belastingtechnische redenen?

Wat vinden jullie ervan?
Ik twijfel ook, en neig naar nee. Veel meegenomen de laatste tijd, even pas op de plaats.
pi_220951587
hcf

De ondernemer van Mexita Nijmegen heeft de financiering vervroegd afgelost. Dit heeft tot gevolg dat u vandaag het nog resterende aflossingsdeel en 2% dividend over uw oorspronkelijke inleg in uw wallet bijgeschreven krijgt.
pi_220951697
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 17:04 schreef zeeland6 het volgende:
hcf

De ondernemer van Mexita Nijmegen heeft de financiering vervroegd afgelost. Dit heeft tot gevolg dat u vandaag het nog resterende aflossingsdeel en 2% dividend over uw oorspronkelijke inleg in uw wallet bijgeschreven krijgt.
Aflosschema nog niet ]bijgewerkt, geld wel bijgeschreven in de wallet. Ik mis de normale rente van deze maand.
Edit, aflosschema intussen wel bijgewekrt, daar wel de normale maandrente, maar (nog) niet in de wallet.

Restaurant is zo te zien gesloten.
pi_220951842
En ook nog een vervroegde aflossing bij NLI

quote:
Vervroegde aflossing Voorhout Vastgoed B.V.
(...)
Het pand is niet actief in de verkoop geweest; een geīnteresseerde partij heeft zich zelfstandig gemeld en de propositie overgenomen. De uitbetaling is klaargezet en zal morgen worden overgemaakt. U ontvangt daarbij de resterende hoofdsom, de rente tot en met de aflosdatum en de vergoeding voor vervroegde aflossing ter hoogte van drie maanden rente.
Daarmee heb ik nog 1 lopende investering bij NLI. Deze heeft al twee keer uitstel van aflossing gekregen dus een beetje een zorgenkindje. Ik heb nooit veel projecten gehad bij NLI en het lijkt nu daar (ook) op te houden.
pi_220952491
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:33 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Op welke percelen is gebouwd? Ik zit in 333. Ik zie op de foto's van de veiling wel bebouwing, maar in de tekst staat dit niet zo duidelijk. Wel dat er een vergunning is voor 5 trekkershutten.

Geen idee waarom ik in deze heb geīnvesteerd nu ik terugkijk. Bouwdepot is wel een groot ding als blijkt dat dit is vrijgegeven zonder facturen van bouwkosten.
[..]
Kunnen nog wel procedures bij Kifid of rechtbank gaan worden.
De bebouwde percelen lijken te zijn:
346 349 en 331.
De informatie op de veilingsite is voor alle projecten geknipt en geplakt, volgens mij zijn deze 3 percelen dus bebouwd en mogen er nog 2 kavels bebouwd worden. Hoe ze gaan bepalen welke dat zijn ben ik heel benieuwd naar..
Daarnaast klopt de informatie niet volledig/is deze niet up to date, bij de woningen in Zaandam zijn de oude huurwaardes en huurcontracten toegevoegd. Mijn compagnon is bij de woningen langs gegaan en in alle woningen woonde inmiddels andere mensen met vrijwel zeker een andere huurprijs...
-
pi_220954869
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 17:22 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Aflosschema nog niet ]bijgewerkt, geld wel bijgeschreven in de wallet. Ik mis de normale rente van deze maand.
Edit, aflosschema intussen wel bijgewekrt, daar wel de normale maandrente, maar (nog) niet in de wallet.

Restaurant is zo te zien gesloten.
Geen idee wat ze daar aan het doen zijn, nu is het aflosschema aangepast en is het rentebedrag alleen de 2% boeterente en is de normale maandrente verdwenen.
Ik ben echt wel een fan van HCN, maar dit is niet de eerste keer dat er iets niet klopt met de betaling van een vervroegde aflossing.
pi_220956272
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:33 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/fenix-liszka/

Leuk projectje, nieuw @ CCF
Deze stond net weer voor een klein bedrag open en heb dat meegenomen.

Ik vroeg me wel af hoe ze het willen doen met die verplichte terugbetaling waarover gesproken wordt. Als de ondernemer dat om wat voor reden ook niet doet of kan doen, wat dan?

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt of aan Collin gevraagd?
pi_220956473
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:03 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Deze stond net weer voor een klein bedrag open en heb dat meegenomen.

Ik vroeg me wel af hoe ze het willen doen met die verplichte terugbetaling waarover gesproken wordt. Als de ondernemer dat om wat voor reden ook niet doet of kan doen, wat dan?

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt of aan Collin gevraagd?
Nee, niet nagevraagd en ik meen ook nog niet meegemaakt. Ik ga er vanuit dat je dan het dan richting de afdeling beheer gaat met de bekende afspraken. Zelf neem ik dergelijke meldingen in een pitch altijd ter kennisgeving aan, vergelijkbaar met een negatieve hypotheekverklaring.
pi_220956486
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef leolinedance het volgende:
Linkje herfinanciering M.H.C. van der Steen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alles afwegende, ook zijn betaalgedrag de afgelopen periode, heb ik hem voor mijn minimale bedrag doorgerold.
pi_220956513
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Alles afwegende, ook zijn betaalgedrag de afgelopen periode, heb ik hem voor mijn minimale bedrag doorgerold.
Idem.
Pecunia non olet
pi_220956870
Ik heb torrevieja bij GVE ingetrokken. De taxatie van de Spaanse woning is verlaagd. LTV is nu 71%
pi_220956895
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Alles afwegende, ook zijn betaalgedrag de afgelopen periode, heb ik hem voor mijn minimale bedrag doorgerold.
Ik vermoed ook niet dat papa zijn centjes meteen gaat opmaken aan drugs en vrouwen, in die zin is dat deel van het leenbedrag ook niet meteen echt weg.

(Zeg ik zonder de betrokken te kennen of onderzoek gedaan te hebben)
pi_220956906
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:25 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik vermoed ook niet dat papa zijn centjes meteen gaat opmaken aan drugs en vrouwen, in die zin is dat deel van het leenbedrag ook niet meteen echt weg.

(Zeg ik zonder de betrokken te kennen of onderzoek gedaan te hebben)
Wat ik nog het meest zorgelijk vind is dat die exploitatie geen drol oplevert. Terwijl hij al niet noemenswaardig aflost. Lijkt me dat er probleempjes zijn die niet vermeld worden. Maar het risico voor de crowdfunders is vrij gering dus toe maar.
Pecunia non olet
pi_220956951
Ik laat ‘m lopen, vind het best dat mijn eerste investering terugkomt. Ben gewoon wat kritischer nu.
pi_220957107
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:36 schreef lykkefund het volgende:
Ik laat ‘m lopen, vind het best dat mijn eerste investering terugkomt. Ben gewoon wat kritischer nu.
Ik snap best dat ik er de eerste keer stevig in gegaan ben (3x normaal). De condities zijn nu een stuk minder dan toen.
Pecunia non olet
pi_220957145
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:36 schreef lykkefund het volgende:
Ik laat ‘m lopen, vind het best dat mijn eerste investering terugkomt. Ben gewoon wat kritischer nu.
Ik ga ook niet doorrollen. Wacht wel op betere projecten.
pi_220957157
Nieuwe via Collin:

H.H. Özer
¤ 242.000 | 6,0 % rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/h-h-%c3%b6zer1/

Niet doorgelezen, rente is voor mij te laag.
pi_220957196
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:25 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik vermoed ook niet dat papa zijn centjes meteen gaat opmaken aan drugs en vrouwen, in die zin is dat deel van het leenbedrag ook niet meteen echt weg.
Dat zal idd wel niet het geval zijn, misschien heeft hij het geld nodig voor schenkingen of voor een grote aanschaf.

Het is natuurlijk wel zo dat pa een achtergestelde lening had en dat dit risico nu voor een aanzienlijk deel naar de crowd verschuift. Terwijl de rentevoet juist daalt en hij bijna niet aflost.
Pecunia non olet
pi_220957457
Bij GVE lunchroom spaarndam ook teruggestort. 2e hypotheek is niet mogelijk.
GVE wil voortaan een verklaring vsn eerste hypotheekhouder dat een tweede hypotheek toegestaan is. Spaart hun en ons werk uit
pi_220957665
Aanpassing zekerheden GvE lunchroom van 100 naar 0
quote:
Bij de aanvraag was aanvankelijk voorzien in een tweede hypotheekrecht op de woning van de ouders van één van de ondernemers. De eerste hypotheekhouder heeft hiervoor echter geen toestemming verleend. Hierdoor kan deze hypothecaire zekerheid niet worden gevestigd. Als gevolg hiervan is er geen sprake meer van een hypothecaire zekerheid, waardoor het risicoprofiel van de financiering wijzigt. Ter compensatie van het gewijzigde risicoprofiel wordt de rente verhoogd van 7,0% naar 10,0% per jaar. Alle overige voorwaarden van de financiering blijven ongewijzigd. Gezien het materiële karakter van deze wijziging bieden wij u de mogelijkheid uw deelname te heroverwegen. U heeft tot vrijdag 5 juni 2026 om 11:00 uur om uw inschrijving kosteloos in te trekken.
pi_220957738
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:28 schreef Fredericm het volgende:
Bij GVE lunchroom spaarndam ook teruggestort. 2e hypotheek is niet mogelijk.
GVE wil voortaan een verklaring vsn eerste hypotheekhouder dat een tweede hypotheek toegestaan is. Spaart hun en ons werk uit
Zo, hebben ze daar al die jaren over gedaan om dat te bedenken 8)7
pi_220957904
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:28 schreef Fredericm het volgende:
Bij GVE lunchroom spaarndam ook teruggestort. 2e hypotheek is niet mogelijk.
GVE wil voortaan een verklaring vsn eerste hypotheekhouder dat een tweede hypotheek toegestaan is. Spaart hun en ons werk uit
35% van investeringsbedrag is al geannuleerd
pi_220957919
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 22:36 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Geen idee wat ze daar aan het doen zijn, nu is het aflosschema aangepast en is het rentebedrag alleen de 2% boeterente en is de normale maandrente verdwenen.
Ik ben echt wel een fan van HCN, maar dit is niet de eerste keer dat er iets niet klopt met de betaling van een vervroegde aflossing.
Bericht terug van Igor dat het gister niet lukt in het systeem om de rentebetaling te doen. Intussen rente wel bijgeboekt, zelfs iets meer omdat de investfee niet ingehouden is.
pi_220958866
Netjes gedaan door Collin, ik had minder verwacht.
En misschien komt er nog meer maar ik ben sowieso tevreden.


Beste investeerder,
Wij hebben u op 11 mei jl. voor het laatst geīnformeerd inzake de situatie bij Hennen Development met leningnummer 00051325. Op dat moment hebben wij u geīnformeerd over de beschikking van de voorzieningenrechter, die akkoord is gegaan met een koopprijs van ¤ 3.500.000,-. Deze verkoopsom is tot stand gekomen na een lang traject waarbij onze intensief beheer adviseur uitvoerig met de afdeling Beheer heeft opgetrokken en waarbij de nodige stappen moesten worden gezet om een maximale opbrengst te realiseren. Vooral omdat de ondernemer onvindbaar bleek. Hierbij hebben wij in eerste aanleg niet gekozen voor een traject van executieverkoop maar hebben wij met verlof van de voorzieningenrechter het Beheerbeding ingeroepen, waarbij Collin is aangesteld als beheerder van het pand. Hetgeen heeft geleid tot een hogere opbrengst dan bij een executieveiling, maar ook tot een kostbare juridische procedure. Daarnaast waren er verzekeringskosten en kosten voor het voortzetten van de beveiliging van het verhypothekeerde onderpand.

Dit heeft ertoe geleid dat wij een afwijkende wijze van verkoop in gang hebben gezet waarbij wij zelf de geīnteresseerde kopers hebben rondgeleid en uiteindelijk het bod van ¤ 3.500.000,- de hoogste bieding bleek. Dit bod hebben wij met behulp van onze advocaat in een koopovereenkomst vastgelegd. Omdat Collin als eerste hypotheekhouder niet zelfstandig tot onderhandse verkoop mag overgaan, maar uitsluitend het recht van parate executie heeft, hebben wij een traject doorlopen waarbij een executieveiling is gestart. Voorafgaand aan de veiling is de ontvangen bieding voorgelegd aan de voorzieningenrechter, die het bod uiteindelijk heeft geaccepteerd, waarmee op deze wijze een onderhandse executieverkoop tot stand is gekomen. De taxatie van het pand bij executoriale veiling middels een openbare veiling was significant lager dan het hoogste bod.

Wij zijn dan ook verheugd dat al deze inspanningen zijn beloond, waardoor wij nu de gerealiseerde verkoopopbrengst van ¤ 3.500.000,- minus de gemaakte incassokosten pro rato uw aandeel in deze financiering als aflossing aan u over kunnen maken waarbij, zoals in het voorgaande bericht al aangegeven, een rate of recovery van ca. 84,6 % is gerealiseerd exclusief de rentevergoeding ter hoogte van ca. 4,5 % van de hoofdsom.

Buiten deze opbrengst loopt er nog een executietraject ten aanzien van in privé bij de borg in eigendom zijnde panden, waarop wij beslag hebben gelegd. De uiteindelijke opbrengst van deze panden bepaalt of hieruit nog door Collin een bedrag wordt ontvangen. Uiteraard volgen wij dit traject nauwgezet.

Ook in dit dossier hebben de ingeschakelde intensief beheeradviseur en het team Beheer vergaande inspanningen geleverd om, ondanks het vertrek van de ondernemer, een zo hoog mogelijk resultaat te realiseren. Wij zijn dan ook zeer content dat deze inspanningen hebben geleid tot een onderhandse verkoopopbrengst, temeer daar het pand niet was afgebouwd en sprake was van een complexe juridische procedure rondom deze strategie.

Wij gaan er vanuit u hiermede naar behoren te hebben geīnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Bas Denissen
pi_220959215
quote:
7s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:08 schreef Collin63 het volgende:

Netjes gedaan door Collin, ik had minder verwacht.
En misschien komt er nog meer maar ik ben sowieso tevreden.

Beste investeerder,
Wij hebben u op 11 mei jl. voor het laatst geīnformeerd inzake de situatie bij Hennen Development met leningnummer 00051325. Op dat moment hebben wij u geīnformeerd over de beschikking van de voorzieningenrechter, die akkoord is gegaan met een koopprijs van ¤ 3.500.000,-. Deze verkoopsom is tot stand gekomen na een lang traject waarbij onze intensief beheer adviseur uitvoerig met de afdeling Beheer heeft opgetrokken en waarbij de nodige stappen moesten worden gezet om een maximale opbrengst te realiseren. Vooral omdat de ondernemer onvindbaar bleek. Hierbij hebben wij in eerste aanleg niet gekozen voor een traject van executieverkoop maar hebben wij met verlof van de voorzieningenrechter het Beheerbeding ingeroepen, waarbij Collin is aangesteld als beheerder van het pand. Hetgeen heeft geleid tot een hogere opbrengst dan bij een executieveiling, maar ook tot een kostbare juridische procedure. Daarnaast waren er verzekeringskosten en kosten voor het voortzetten van de beveiliging van het verhypothekeerde onderpand.

Dit heeft ertoe geleid dat wij een afwijkende wijze van verkoop in gang hebben gezet waarbij wij zelf de geīnteresseerde kopers hebben rondgeleid en uiteindelijk het bod van ¤ 3.500.000,- de hoogste bieding bleek. Dit bod hebben wij met behulp van onze advocaat in een koopovereenkomst vastgelegd. Omdat Collin als eerste hypotheekhouder niet zelfstandig tot onderhandse verkoop mag overgaan, maar uitsluitend het recht van parate executie heeft, hebben wij een traject doorlopen waarbij een executieveiling is gestart. Voorafgaand aan de veiling is de ontvangen bieding voorgelegd aan de voorzieningenrechter, die het bod uiteindelijk heeft geaccepteerd, waarmee op deze wijze een onderhandse executieverkoop tot stand is gekomen. De taxatie van het pand bij executoriale veiling middels een openbare veiling was significant lager dan het hoogste bod.

Wij zijn dan ook verheugd dat al deze inspanningen zijn beloond, waardoor wij nu de gerealiseerde verkoopopbrengst van ¤ 3.500.000,- minus de gemaakte incassokosten pro rato uw aandeel in deze financiering als aflossing aan u over kunnen maken waarbij, zoals in het voorgaande bericht al aangegeven, een rate of recovery van ca. 84,6 % is gerealiseerd exclusief de rentevergoeding ter hoogte van ca. 4,5 % van de hoofdsom.

Buiten deze opbrengst loopt er nog een executietraject ten aanzien van in privé bij de borg in eigendom zijnde panden, waarop wij beslag hebben gelegd. De uiteindelijke opbrengst van deze panden bepaalt of hieruit nog door Collin een bedrag wordt ontvangen. Uiteraard volgen wij dit traject nauwgezet.

Ook in dit dossier hebben de ingeschakelde intensief beheeradviseur en het team Beheer vergaande inspanningen geleverd om, ondanks het vertrek van de ondernemer, een zo hoog mogelijk resultaat te realiseren. Wij zijn dan ook zeer content dat deze inspanningen hebben geleid tot een onderhandse verkoopopbrengst, temeer daar het pand niet was afgebouwd en sprake was van een complexe juridische procedure rondom deze strategie.

Wij gaan er vanuit u hiermede naar behoren te hebben geīnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Bas Denissen
Netjes hoor.
Kan je berekenen wat nu ongeveer het kostenplaatje van deze hele procedure (tot nu toe) geweest is?
pi_220959260
Nog mensen die in DKA zijn gestapt? Staat nog een stukje open en heb nog wat saldo. Sta er wat neutraal in.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220959319
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 16:02 schreef nostra het volgende:
Nog mensen die in DKA zijn gestapt? Staat nog een stukje open en heb nog wat saldo. Sta er wat neutraal in.
Ja, ik heb hem meegenomen. Heb al eerder geinvesteerd in leningen van de heren en nooit problemen gehad. Sommige leningen zijn intussen al afgelost of geherfinancierd. Degenen die nog actief zijn betreffen ontwikkelprojecten (bedrijfsunits) en daar zijn de afgelopen tijd al meerdere keren gedeeltelijke vervroegde aflossingen geweest wegens verkoop. Dat geld kon dan mooi in deze nieuwe, alleen beetje jammer dat rente bij deze lager is dan bij de eerdere leningen die ik al heb.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')