Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
WOZ waarde: Kerkstraat 7 1718BD Hoogwoud WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2025 333.000 euro 01-01-2024 314.000 euro 01-01-2023 294.000 euro 01-01-2022 283.000 euro 01-01-2021 270.000 euro 01-01-2020 235.000 euro 01-01-2019 221.000 euro 01-01-2018 203.000 euro 01-01-2017 191.000 euro 01-01-2016 180.000 euro 01-01-2015 179.000 euro 01-01-2014 176.000 euro
Miljoenhuizen.nl: Kerkstraat 7 1718BD Hoogwoud CBS info ¤ 277.000 - ¤ 335.000
De verbouwing zal vast wat invloed hebben maar een flink gat met de taxatiewaarde.
[..] WOZ waarde: Kerkstraat 7 1718BD Hoogwoud WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2025 333.000 euro 01-01-2024 314.000 euro 01-01-2023 294.000 euro 01-01-2022 283.000 euro 01-01-2021 270.000 euro 01-01-2020 235.000 euro 01-01-2019 221.000 euro 01-01-2018 203.000 euro 01-01-2017 191.000 euro 01-01-2016 180.000 euro 01-01-2015 179.000 euro 01-01-2014 176.000 euro
Miljoenhuizen.nl: Kerkstraat 7 1718BD Hoogwoud CBS info ¤ 277.000 - ¤ 335.000
De verbouwing zal vast wat invloed hebben maar een flink gat met de taxatiewaarde.
Ik laat hem lopen.
Mhm, had hem zelf alleen nog vluchtig doorgenomen. Leek op het eerste oog beter
Deze lijkt mij dan weer interessanter om mee te nemen. Geen parel qua risico maar wel leuk voor mijn basisinleg bedrag. Hier komt altijd het overgrote deel van terug als het onverhoopt mis gaat. Een linkje zou welkom zijn
[ Bericht 11% gewijzigd door Horsemen op 01-06-2026 16:09:42 ]
Investeerders met een investering boven ¤ 5.000,- worden beloond met een voucher voor 2 heerlijke kibbelingmenu’s, inclusief een huisgemaakte saus en lekker drankje naar keuze. Deze voucher is geldig tot en met 31 december 2026.
Op donderdag 28 mei 2026 18:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: Op basis van WOZ waarde zit er nog wel een leuke overwaarde op de woning in Uden ("2e recht" is wel 5e recht volgens kadaster). Inschrijvingen bedragen totaal 264k, WOZ waarde is 686k. Ik pak hem mee.
"De hypotheek royementen zijn nog niet verwerkt zijn in het kadaster. KOM krijgt 2e hypotheek. Inscshrijving ING is ¤ 158K. Huidige schuld bij ING is ¤ 150K"
Hopelijk ziet KOM goed toe op die doorhalingen vóór het uitboeken van de gelden, dan is dit een toppertje.
Deze lijkt mij dan weer interessanter om mee te nemen. Geen parel qua risico maar wel leuk voor mijn basisinleg bedrag. Hier komt altijd het overgrote deel van terug als het onverhoopt mis gaat. Een linkje zou welkom zijn
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit lijkt me een mooi project voor een basisinleg. Waar ik me echter aan stoor, zijn de telkens terugkerende afwijkingen van de algemene voorwaarden rondom vervroegde aflossingen. Dat begint de spuigaten uit te lopen.
1e recht van Hypotheek op het bedrijfspand Hoge Pad 5-7 met een getaxeerde waarde op 21 mei 2026 van ¤ 1.300.000,-, terwijl de makelaar een verkoopprijs van ¤ 1.450.000,- als reëel ziet. We hanteren voorzichtigheidshalve de lagere waarde. Volgens ons financieringsbeleid wordt een dekking van ¤ 1.170.000,- toegerekend. Daarmee is de LTV met 38,5% zeer laag te noemen. Dit rechtvaardigt het lagere rente% dan gebruikelijk. Ondanks dat de taxateur dezelfde achternaam heeft als de lener, is men geen directe familie van elkaar.
[..] Dit lijkt me een mooi project voor een basisinleg. Waar ik me echter aan stoor, zijn de telkens terugkerende afwijkingen van de algemene voorwaarden rondom vervroegde aflossingen. Dat begint de spuigaten uit te lopen.
Op zich is het niet erg als Collin maatwerk doet maar maak er dan geen direct lening van.
als je deze mist bij de aflossingen dat klopt. verkocht per 20 april 26.
De boeterentes van SIG bij vervroegde aflossingen of juist bij vertraging beginnen een welkome extra inkomstenbron te worden. Het is toch bijna elke maand wel raak.
Graag informeren wij u over de huidige stand van zaken van dit project. De looptijd van het project Gerrit Rietveldstraat 19 in Vlissingen is verlopen op 1 juni 2026.
De projecteigenaar is momenteel bezig met het in gang zetten van de verkoop van het pand. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de verkoop zal plaatsvinden en daarmee ook niet wanneer de aflossing van de lening kan worden gerealiseerd. Zodra er meer duidelijkheid is over het verkoopproces, zullen wij investeerders hierover informeren.
Vanaf 1 juni 2026 tot en met de daadwerkelijke aflossingsdatum van dit project zal de projecteigenaar een dubbele dagrente betalen. Deze dubbele dagrente wordt bij de eindaflossing aan investeerders verrekend
[..] De boeterentes van SIG bij vervroegde aflossingen of juist bij vertraging beginnen een welkome extra inkomstenbron te worden. Het is toch bijna elke maand wel raak.
Eens, toch blijft het jammer. Zelf had ik liever allemaal herfinancieringen en vergelijkbare nieuwe projecten gehad maar onze regering heeft deze tak vakkundig om zeep geholpen.
Een hoop al dan niet terechte op en aanmerkingen op geweest maar het resultaat mag er zijn
quote:
Beste investeerder,
Wij hebben u in maart jl. voor het laatst geïnformeerd inzake het dossier Landtong Amsterdam met leningnummer 40522. In dit bericht hebben wij aangegeven dat een ingeschakelde tussenpersoon de gelegenheid had om de mogelijkheden tot herfinanciering te onderzoeken.
In de tussenliggende periode is de externe adviseur erin geslaagd een financiering te realiseren op het privé woonhuis van de DGA. Als gevolg hiervan heeft de afwikkeling van de lening plaatsgevonden.
Uit de herfinanciering wordt de bij Collin openstaande hoofdsom, vermeerderd met de achterstallige en lopende rente, volledig voldaan. Daarnaast ontvangen investeerders zes extra maanden additionele vergoedingsrente. De rente en aflossing vermeerderd met 6 extra maanden vergoedingsrente zijn zojuist pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. Dit resultaat is gerealiseerd door afstemming tussen de ondernemer, zijn adviseur en de door Collin ingeschakelde IB-adviseur, waarbij gezamenlijk is toegewerkt naar een passende oplossing. Dergelijke trajecten vergen doorgaans meer tijd, maar leveren in de regel een aanzienlijk beter resultaat op.
Voorts zullen wij het dossier sluiten en gaan wij er vanuit u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.
Op dinsdag 2 juni 2026 11:17 schreef Horsemen het volgende: Een hoop al dan niet terechte op en aanmerkingen op geweest maar het resultaat mag er zijn [..]
Prima. Kas Bas het nummer vragen van de externe adviseur, want met zijn hulp is dit dossier tot een goed einde gekomen, die mag vaker ingeschakeld worden
Op dinsdag 2 juni 2026 11:17 schreef Horsemen het volgende: Een hoop al dan niet terechte op en aanmerkingen op geweest maar het resultaat mag er zijn [..]
Terecht. Maar het heeft erg lang geduurd. Dat hoeft niet per se aan Collin te liggen. Maar feit is dat dit nog een van de 'makkelijkste' dossiers was. Er liggen er nog wat andere die ik ook wel graag afgehandeld zou zien. Daar gaat het in de meeste gevallen om commercieel vastgoed, helaas.
[..] Terecht. Maar het heeft erg lang geduurd. Dat hoeft niet per se aan Collin te liggen. Maar feit is dat dit nog een van de 'makkelijkste' dossiers was. Er liggen er nog wat andere die ik ook wel graag afgehandeld zou zien. Daar gaat het in de meeste gevallen om commercieel vastgoed, helaas.
Dit was denk ik niet zozeer een makkelijk dossier maar het was voor mij in ieder geval een project waarbij ik me nooit zorgen heb hoeven maken. De 2e hypotheek bood ruim voldoende dekking, zeker nu ca. de helft van de twee leningen al was afgelost. En het was duidelijk dat de leningnemer in ieder geval moeite deed om in ieder geval de rentebetalingen te voldoen.
Ik moet zeggen dat ik de roep om harde maatregelen hier soms een tikje overdreven vind. Zeker in dit geval, waarbij de leningnemer tracht de restaurantformule te herzien om de resultaten te verbeteren, vind ik het prima dat CCF hem daar de tijd voor geeft. Ik ben blij dat hij (naar het lijkt) zijn woonhypotheek heeft kunnen verhogen, want dat is voor hem uiteraard de goedkoopste oplossing. Maar ik snap ook dat dat nog niet zo eenvoudig is als je net een paar slechte jaren hebt gehad met je bedrijf.