abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220808262
quote:
*Nieuwsbrief Macht & Dreiging mei 2026*

Bezorgde burger of ecosysteem van extremisme?

‘Ouders die zich verzetten tegen ‘genderideologie’, boeren die met tractoren over de snelweg rijden, gewelddadige protesten tegen de komst van een AZC: het lijken losstaande erupties van maatschappelijke onrust waaraan we de laatste jaren gewend zijn geraakt. Ze worden verkocht onder de noemer ‘bezorgde burgers’, een term die inmiddels als een morele slaappil werkt.

Schouders ophalen en doorslenteren, graag – hier worden slechts omvolkingstheorieën, complotten en ander racistisch, antidemocratisch gedachtegoed mainstream gemaakt. Want dát is wat er gebeurt: onder die zogenaamde incidenten ligt een bloeiend ecosysteem dat rechtsextremistisch gedachtegoed verspreidt en normaliseert. Dat ecosysteem leunt op (ten minste) drie ankerpunten: extremistische groeperingen, online influencers en politici. Alledrie hebben ze hun eigen functie in het proces. Radicale netwerken produceren de ideologische frames, influencers vormen de ‘witwas-straat’ die de extreme ideologieën van alledaagse emoties voorzien, en politici vertalen dat naar electoraal kapitaal en het ondermijnen van democratische instituties.

Dit fenomeen speelt al jaren en heeft radicaal-rechtse partijen tastbare winst opgeleverd, én de rest van het politieke speelveld naar rechts getrokken. In Eigen welzijn eerst (2022) beschreef ik hoe tijdens de coronapandemie Alt-right-gedachtegoed uit Amerika een kruisbestuiving aanging met wellness-influencers, die deze complotten en omvolkingstheorieën in verzachte vorm onder hun volgers verspreidden, waardoor radicaal-rechtse partijen hun achterban zagen groeien met nieuwe doelgroepen.

Voor een reconstructie van het programma Medialogica (2023) maakte ik een soortgelijke analyse over de ophef die ontstond over de Week van de Lentekriebels, een basisschoolprogramma over seksuele voorlichting dat al sinds 2005 bestaat. Een haatcampagne tegen de zogenaamde seksualisering van kinderen (‘kleuters leren hoe ze moeten pijpen’) werd aangejaagd door conservatief-christelijke organisaties, opgepikt door influencers en ‘bezorgde ouders’, waarna politici en media ermee aan de haal gingen. Dezelfde patronen zijn bij veel meer ‘incidenten’ te identificeren: van de stikstofacties, de bestorming van het Capitool tot het meest recente voorbeeld, de protesten tegen AZC’s.

Burgers en media hebben ook een taak: de focus moet weg van de rellen en de poppetjes op straat, naar het ecosysteem erachter, dat zich steeds weidser vertakt en op allerlei plaatsen opbloeit. Radicaal- en extreemrechts gedachtegoed stroomt inmiddels als een kabbelende bergbeek door alle lagen van de middenklasse.

[…]

De term ‘bezorgde burger’ zou wat mij betreft niet meer mogen worden gebruikt in deze context; die verbloemt de ernst, omvang en locatie van het probleem.’

https://substack.com/@roxanevaniperen/note/c-259378272?r=7pj3oa
Ik ben zeker geen groot fan van deze schrijfster maar dit is correct (en de VVD zit in dat complot).

[ Bericht 83% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 12:53:38 ]
pi_220808364
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Veel woorden om te zeggen dat Carel Brendel regelmatig aan desinformatie doet. Niet altijd, wel heel vaak.
De AIVD geeft het zelfs aan. Goed om te zien dat je je masker niet meer verbergt. Levensgevaarlijk.
pi_220808400
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:08 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
De AIVD geeft het zelfs aan. Goed om te zien dat je je masker niet meer verbergt. Levensgevaarlijk.
De AIVD schrijft niks over de 'Palestijnse Gemeenschap Nederland'. Ze schrijven niet wat Brendel schrijft. Desinformatie dus.
pi_220808401
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:41 schreef Klopkoek het volgende:
Echt liberaal deze slopers van mensenrechten en burgerrechten! Zelfs klassieke rechten zijn niet veilig en worden door Koch afhankelijk gemaakt van portemonnee en etniciteit.
Ik kan je af en toe echt niet volgen Klop. Kom je zelf met een bron, ga je diezelfde bron vervolgens volledig neersabelen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220808415
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik kan je af en toe echt niet volgen Klop. Kom je zelf met een bron, ga je diezelfde bron vervolgens volledig neersabelen.
Ik gebruikte deze bron omdat dan niet "ja maar linkse propaganda" kan worden gezegd. Zelfs deze rechtse niet-liberale propaganda geeft aan dat rechts geweld veel vaker plaats vindt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 13:16:37 ]
pi_220808418
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
De AIVD schrijft niks over de 'Palestijnse Gemeenschap Nederland'.
Nee, het concept van een geheime dienst is wel een beetje dat ze geen full disclosure geven. Een béétje lezer weet zelfs uit het openbare verslag nog wel te herleiden over wie ze het hebben.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220808428
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:16 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, het concept van een geheime dienst is wel een beetje dat ze geen full disclosure geven. Een béétje lezer weet zelfs uit het openbare verslag nog wel te herleiden over wie ze het hebben.
Er staat niks in dat herleid kan worden naar Palestijnse Gemeenschap Nederland.

Er staat wel in dat extreemlinks geen gevaar vormt voor Nederland (itt extreem-rechts). Dat staat er heel duidelijk.

"Net als in 2024 was de oorlog in Gaza een van de belangrijkste onderwerpen voor de links-extremistische beweging. De dreiging vanuit deze beweging was gering. Veel van het linkse protest was activistisch van aard. Hoewel acties hinderlijk konden zijn, bedreigden deze de democratische rechtsorde veelal niet."
https://www.aivd.nl/actue(...)en-botsende-belangen

Jij zwijgt daar willens en wetens over.

Ik zou zelfs niet willen uitsluiten dat de onder de minister vallende AIVD bepaalde dingen erin zit of eruit laat. Eerdere jaartallen wezen nog eenzijdiger naar rechts. Vond de VVD niet leuk om te zien.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 13:22:36 ]
pi_220808445
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:19 schreef Klopkoek het volgende:
Er staat niks in dat herleid kan worden naar Palestijnse Gemeenschap Nederland.
Nee, ze schrijven bewust geen namen op. Van geen enkele groep. Dat maakt een educated guess niet zo heel moeilijk, of er moet één of ander spannend, ondergronds, volledig onzichtbaar spooknetwerk bestaan.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220808456
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:19 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zou zelfs niet willen uitsluiten dat de onder de minister vallende AIVD bepaalde dingen erin zit of eruit laat.
Joh.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220808490
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, ze schrijven bewust geen namen op. Van geen enkele groep. Dat maakt een educated guess niet zo heel moeilijk, of er moet één of ander spannend, ondergronds, volledig onzichtbaar spooknetwerk bestaan.
Het is niet logisch en voor de hand liggend dat de mainstream algemene organisatie en voorheen officieel gespreksorgaan een Hamas frontorganisatie zou zijn (dan eerder van Fatah of PLO). Dat zou dan veel meer aan de randen moeten zitten.

Net als het verschil tussen een CIDI en een StandWithUs (iig zo een tien jaar terug).

Jij verspreidt nu mist, ter ondersteuning van de drek van Carel Brendel.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 13:26:46 ]
pi_220808533
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Joh.
Hier komen we weer bij wat ik vaker heb gezegd: het gaat jullie types helemaal niet om de waarheid.

De waarheid wordt louter instrumenteel in gezet en is kneedbaar, een politiek machtswapen voor extractie en exploitatie belangen. Zo ook hier. Dat is wat jij nu doet.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 13:29:25 ]
pi_220808544
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:24 schreef Klopkoek het volgende:
Het is niet logisch en voor de hand liggend dat de mainstream algemene organisatie en voorheen officieel gespreksorgaan een Hamas frontorganisatie zou zijn (dan eerder van Fatah of PLO). Dat zou dan veel meer aan de randen moeten zitten.

Nee, zijzelf niet; het probleem dat de AIVD schetst is dat die radicale, "handjevol" mensen, organisatie, zich inbedt in, verenigt met en betrokken is bij 'bredere organisaties die demonstraties organiseren'. Die verwevenheid nu juist net het probleem, niet tien gekkies.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220808553
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Hier komen we weer bij wat ik vaker heb gezegd: het gaat jullie types helemaal niet om de waarheid.

De waarheid wordt louter instrumenteel in gezet en is kneedbaar, een politiek machtswapen voor extractie en exploitatie belangen. Zo ook hier. Dat is wat jij nu doet.
Nee, wat ik doe is stellen dat het volstrekt logisch is dat de AIVD bewust dingen achterhoudt en in mindere mate bewust propaganda zou kunnen verspreiden, omdat dat pure randvoorwaarden zijn voor het efficiënt functioneren van een veiligheidsdienst zijn.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220808575
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, zijzelf niet; het probleem dat de AIVD schetst is dat die radicale, "handjevol" mensen, organisatie, zich inbedt in, verenigt met en betrokken is bij 'bredere organisaties die demonstraties organiseren'. Die verwevenheid nu juist net het probleem, niet tien gekkies.
Precies dit proces is iig heel duidelijk en openlijk bij het CIDI aan de gang (oprichter Ronny Naftaniel was van de PvdA hè?). De laatste pakweg tien jaar.

CIDI speelt teksten van Ben Gvir door aan Tweede Kamerleden; conferenties met Wierd Duk, Rod Dreher en andere MAGA usual suspects.

Of het met zwarte kleding en bivakmutsen demonstraties op Roeterseiland gewelddadig laten ontsporen (waar Geerten Waling dan weer trots verslag van deed in EW).

Het is niet ondenkbaar dat de AIVD dat nu juist weg laat en schrapt, omdat de VVD minister dat wil. Eerdere jaargangen wezen nog eenzijdiger naar rechts.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 13:41:07 ]
pi_220808607
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:33 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, wat ik doe is stellen dat het volstrekt logisch is dat de AIVD bewust dingen achterhoudt en in mindere mate bewust propaganda zou kunnen verspreiden, omdat dat pure randvoorwaarden zijn voor het efficiënt functioneren van een veiligheidsdienst zijn.
Er wordt weer eens gefocust op een detail en niet op de bredere conclusie dat "links" aan activisme doet, niet aan ontwrichting. In tegenstelling tot andere categorieën.

Van Weel deed er ook leuk aan mee. Inzoomen op een detail, de aandacht verschuiven:
https://wnl.tv/2026/04/26(...)n-agenda-de-kamer-in

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 13:48:25 ]
pi_220808634
D66..wat doe je toch? Wat kunnen we nog verwachten van deze partij?

twitter
  zaterdag 16 mei 2026 @ 13:57:22 #67
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220808657
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
D66..wat doe je toch? Wat kunnen we nog verwachten van deze partij?

[ x ]
Dat is wel apart want die motie lijkt me op het eerste gezicht niet zo vreemd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220808662
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:57 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is wel apart want die motie lijkt me op het eerste gezicht niet zo vreemd.
Zelfs de CU stemt voor.

Is het nog wel gezellig tussen D66 en de VVD?
pi_220808689
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
Er wordt weer eens gefocust op een detail en niet op de bredere conclusie dat "links" aan activisme doet, niet aan ontwrichting. In tegenstelling tot andere categorieën.
Dat is een oversimplicatie van wat er in het rapport staat. Het één kan ook naast het ander bestaan en de dreiging (voor de samenleving) bestaat uit meer dan alleen directe ontwrichting. Dat is allemaal ook vrij breed en gebalanceerd uitgemeten in de media.

Maar je neemt weer een andere afslag: het idee is dat de AIVD natuurlijk niet blootgeeft hoeveel aanslagen hij heeft verijdeld, op welke manier, wie ze in de gaten houden, waar de zwakke plekken liggen enzovoorts.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 14:04:33 #70
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220808714
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Zelfs de CU stemt voor.
Zelfs een van de fanatiekste voorstanders van genocide op de Palestijnen stemt voor een anti-Palestijnen motie? Wat een schok.
Antifa
pi_220808803
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 14:03 schreef nostra het volgende:
Dat is allemaal ook vrij breed en gebalanceerd uitgemeten in de media.
Ah ja. "Media" zoals WNL, AvroTros, EW, Telegraaf, SBS6, Jeroen Pauw, BNR enzovoorts. Het is goed met je.

De statistieken zijn duidelijk waar het meeste dodelijke geweld vandaan komt. Niet alleen hier, maar ook de VS, VK, Duitsland en zo meer. Schrijft ook dus dat leuke Cato.

Daar dans jij telkens expres omheen. Omdat de waarheid slechts als instrument dient.

quote:
Dat is een oversimplicatie van wat er in het rapport staat.
De conclusie heb ikzelf hierboven geplaatst en letterlijk geciteerd. Dat is de AIVD conclusie. Je praat daar maar omheen. Omdat jijzelf aan de kant van uiterst rechts staat, van de Cato en MAGA agenda. Lekker pacteren met FvD en JA21.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 14:11:46 ]
pi_220808999
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 14:07 schreef Klopkoek het volgende:
De conclusie heb ikzelf hierboven geplaatst en letterlijk geciteerd. Dat is de AIVD conclusie.
Wat je linkt is letterlijk het veel breder getrokken en genuanceerdere beeld dan sec "extreem-links is geen bedreiging, zijn maar activisten". Het is veel eerder een samenvatting van wat de concrete effecten van een polariserende samenleving in een geopolitiek giftig Umfeld zijn. Vooral de variëteit van dreigingen en het veelvoud aan hoeken van waaruit die dreigingen komen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220809031
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 14:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is een oversimplicatie van wat er in het rapport staat. Het één kan ook naast het ander bestaan en de dreiging (voor de samenleving) bestaat uit meer dan alleen directe ontwrichting. Dat is allemaal ook vrij breed en gebalanceerd uitgemeten in de media.

Maar je neemt weer een andere afslag: het idee is dat de AIVD natuurlijk niet blootgeeft hoeveel aanslagen hij heeft verijdeld, op welke manier, wie ze in de gaten houden, waar de zwakke plekken liggen enzovoorts.
Het hele ding is dat jullie kliek links überhaupt harder wil aanpakken dan (uiterst) rechts. Dus daar focussen we op en houden we strakker in de gaten.

Rechts weet dat ze geen gezichtsbedekking nodig hebben:
https://www.ad.nl/binnenl(...)onstraties~a42c4bd1/

Daarom dus ook al dat gedraai en gelieg om de werkelijkheid heen. De daadwerkelijke doden.

Of de intrinsieke neiging tot geweld tof vinden:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1475-6765.12668

Lekker omheen draaien.
pi_220810430
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
D66..wat doe je toch? Wat kunnen we nog verwachten van deze partij?

[ x ]
Waar is de CU toch mee bezig zeg
pi_220810469
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 14:04 schreef VoMy het volgende:

[..]
Zelfs een van de fanatiekste voorstanders van genocide op de Palestijnen stemt voor een anti-Palestijnen motie? Wat een schok.
Het is geen anti Palestijnen motie.

Wat een ongenuanceerd gebral hier zeg.
pi_220810575
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
D66..wat doe je toch? Wat kunnen we nog verwachten van deze partij?

[ x ]
Ik dacht dat d66/PN zo van Europese afspraken en rechtstaat was?

Of toch alleen als het ze uitkomt?
pi_220810954
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:55 schreef Klopkoek het volgende:
Bij misstanden en overlast met arbeidsmigratie kijkt rechts Nederland de andere kant op:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ierkant-uit-a4925510
Ik heb dat artikel ook gelezen. Werkelijk schandalige toestanden met die arbeidsmigranten, mensenhandel is het.

En iedereen die er mee te maken heeft wast zijn handen in onschuld.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 18:02:42 #78
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220811387
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:55 schreef Klopkoek het volgende:
Bij misstanden en overlast met arbeidsmigratie kijkt rechts Nederland de andere kant op:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ierkant-uit-a4925510
wat moet men eraan doen dan??

er worden geen woningen gebouwd
half Afrika en Oost-Europa komt hier werken
Moslims niet gewenst , anders overspoelen ze Europa, liever hoogopgeleide mensen uit india


Europa verliest dik een miljoen mensen per jaar.
https://www.populationpyramid.net/europe/2026/

Afrika kan wel 2 miljoen mensen leveren per jaar of hebben we liever hoogopgeleide vreedzame mensen uit India

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 16-05-2026 18:58:43 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220811429
quote:
83s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:41 schreef Regilio_ het volgende:
[ afbeelding ]

Een betere wereld begint bij jezelf ofzoiets.

Wees geen Tim.
Ik hink op twee gedachten. Aan de ene vind ik dat anti-rechtsstatelijke gedachtegoed fel moet worden bestreden, onder andere middels een cordon sanitaire. In dat opzicht sluit ik mij aan Tim Hofman. Aan de andere kant heb ik oprecht te doen met de mensen die kopje onder zijn gegaan in de participatiesamenleving en daardoor in de fuik van radicaal- en extreem-rechts terecht zijn gekomen.
pi_220811492
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 14:04 schreef VoMy het volgende:

[..]
Zelfs een van de fanatiekste voorstanders van genocide op de Palestijnen stemt voor een anti-Palestijnen motie? Wat een schok.
Deze motie heeft helemaal niets met anti Palestijnen te maken.
pi_220811615
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 14:21 schreef Klopkoek het volgende:
Het hele ding is dat jullie kliek links überhaupt harder wil aanpakken dan (uiterst) rechts. Dus daar focussen we op en houden we strakker in de gaten.

Rechts weet dat ze geen gezichtsbedekking nodig hebben:
https://www.ad.nl/binnenl(...)onstraties~a42c4bd1/

Daarom dus ook al dat gedraai en gelieg om de werkelijkheid heen. De daadwerkelijke doden.

Of de intrinsieke neiging tot geweld tof vinden:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1475-6765.12668

Lekker omheen draaien.
Geen idee wat hier staat.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220811619
Hennis-Plasschaert hopt wat binnen de VN.

https://www.ad.nl/binnenl(...)or-libanon~afcdfffe/
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220811757
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 16:32 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Waar is de CU toch mee bezig zeg
De CU is voor het Europese verdrag, dit is daar onderdeel van. Als je een verdrag invoert, moet je de regels ook uitvoeren.
pi_220811781
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
De CU is voor het Europese verdrag, dit is daar onderdeel van. Als je een verdrag invoert, moet je de regels ook uitvoeren.
Maar het voorstel van dat verdrag gaat toch helemaal tegen het principe van de CU in, of zie ik dat verkeerd?
pi_220811892
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:46 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Maar het voorstel van dat verdrag gaat toch helemaal tegen het principe van de CU in, of zie ik dat verkeerd?
Nee, de CU is voor een humane, eerlijke, snelle procedure en een humane opvang.

Dit zijn de principes die in het programma stonden:
quote:
Onze standpunten over asielmigratie in het kort

- Menswaardig en toekomstbestendig: snelle, rechtvaardige procedures; stabiele, kleinschalige opvang die meebeweegt met pieken en dalen; en eerlijke spreiding over gemeenten.
- We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU‑migratiepact, mét waarborgen voor mensenrechten: detentie beperkt toepassen en kinderen nooit in detentie.
- Overlast pakken we samen met gemeenten en politie aan; bij afwijzing volgt terugkeer. Met landen van herkomst maken we afspraken en bij uitblijven van medewerking overwegen we sancties.
- De spreidingswet blijft van kracht om te voorzien in voldoende, kleinschalige opvang; alle gemeenten blijven verantwoordelijk voor huisvesting van statushouders.
- We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden blijft nooit strafbaar; opvang en begeleiding blijven menswaardig.
- Gewortelde kinderen zetten we niet uit: zij krijgen recht op verblijf in Nederland.
Ik zie niet zo goed in waar het terugsturen van mensen die al asiel hebben, en dus geen asielzoeker zijn, naar het land waar ze al asiel hebben gekregen daar tegenin gaat.


Eigenlijk zijn deze Palestijnen een soort EU-migranten, maar die horen dan niet in de asielketen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 18:56:35 ]
pi_220811905
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de CU is voor een humane, eerlijke, snelle procedure en een humane opvang.

Dit zijn de principes die in het programma stonden:
[..]
Ik zie niet zo goed in waar het terugsturen van mensen die al asiel hebben, en dus geen asielzoeker zijn, naar het land waar ze al asiel hebben gekregen daar tegenin gaat.
Oke helder, dank je wel
pi_220811936
Ik vind trouwens wél, en de CU met mij, dat we statushouders van landen als Griekenland en Italië over moeten nemen vanwege de grote instroom daar. Maar dus niet door ze hier weer in de asielketen te stoppen, maar gewoon via de bijbehorende route via de overheden, waarin mensen gericht hierheen worden gehaald.
pi_220811953
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:58 schreef Hanca het volgende:
Ik vind trouwens wél, en de CU met mij, dat we statushouders van landen als Griekenland en Italië over moeten nemen vanwege de grote instroom daar. Maar dus niet door ze hier weer in de asielketen te stoppen, maar gewoon via de bijbehorende route via de overheden, waarin mensen gericht hierheen worden gehaald.
Ja dat bedoelde ik dus, dacht dat het daarover dus ook ging maar dat heb ik verkeerd begrepen, ik dacht hoe kan de CU hier op tegen zijn
pi_220811994
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:00 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja dat bedoelde ik dus, dacht dat het daarover dus ook ging maar dat heb ik verkeerd begrepen, ik dacht hoe kan de CU hier op tegen zijn
Nee, dit zijn Palestijnen die asiel krijgen in Griekenland, dan doorreizen naar andere landen en daar opnieuw asiel aanvragen. Oa met beroep op een uitspraak van de rechter dat terugkeren naar de Griekse asielketen niet kan (omdat er vormen van detentie worden toegepast die hier niet mogen), maar deze mensen hebben die keten al doorlopen en zijn in principe gewoon inwoner van Griekenland. Dan kun je misschien wel gewoon migreren, maar niet nogmaals asiel aanvragen.
pi_220812217

"Bezorgde burgers" die vergane glorie en de mafiaclub VOC verheerlijken
Bron is NOS

Dit is de Nederlandse vlag. Niet die NSB en VOC vlaggen
w/

Willen ze terug naar de VOC-tijd ? Met veel migranten in Nederland ?
Ook de genocide van 1740
Wat een glorie !!

[ Bericht 19% gewijzigd door Bluesdude op 16-05-2026 19:37:51 ]
pi_220812312
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 14:18 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat je linkt is letterlijk het veel breder getrokken en genuanceerdere beeld dan sec "extreem-links is geen bedreiging, zijn maar activisten". Het is veel eerder een samenvatting van wat de concrete effecten van een polariserende samenleving in een geopolitiek giftig Umfeld zijn. Vooral de variëteit van dreigingen en het veelvoud aan hoeken van waaruit die dreigingen komen.
Dit - en voorgaande posts - is gewoon obscurantistische lulkoek. Ik heb het volledige rapport weer eens bekeken. Het is volstrekt helder dat de AIVD het jihadisme bovenaan zet qua dreiging (dat schrijven ze ook: "de belangrijkste dreiging"), en krijgt derhalve nummer één in de reeks. Het laagste nummer in de hele reeks krijgt links-extremisme, en de woordkeuze is er naar. Deze zinnen staan daar nota bene met nadruk onderstreept: "De dreiging vanuit deze beweging was gering. Veel van het linkse protest was activistisch van aard. Hoewel acties hinderlijk konden zijn, bedreigden deze de democratische rechtsorde veelal niet." Het staat daar met nadruk onderstreept.

Een organisatie als Samidoun wordt wel degelijk expliciet genoemd, dus man en paard noemen doen ze op plekken zeker wel. Bij rechts-extremisme staat met nadruk dat de AIVD acht ambtsberichten heeft doen uit gaan. Met nadruk staat daar het "gewelddadig nihilisme". Links-extremisme is de enige vorm waar dat van de ambtsberichten niet bij staat, en de enige vorm waar geweld niet staat vetgedrukt. Het is glashelder dat deze dreigingen allemaal op volgorde staat gerangschikt.

Je misleidt, liegt en bedriegt. Zoals altijd.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 19:40:02 ]
pi_220812358
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit is gewoon obscurantistische lulkoek. Ik heb het volledige rapport weer eens bekeken. Het is volstrekt helder dat de AIVD het jihadisme bovenaan zet qua dreiging (dat schrijven ze ook: "de belangrijkste dreiging"), en krijgt derhalve nummer één in de reeks. Het laagste nummer in de hele reeks krijgt links-extremisme, en de woordkeuze is er naar. Deze zinnen staan daar nota bene met nadruk onderstreept: "De dreiging vanuit deze beweging was gering. Veel van het linkse protest was activistisch van aard. Hoewel acties hinderlijk konden zijn, bedreigden deze de democratische rechtsorde veelal niet." Het staat daar met nadruk onderstreept.

Een organisatie als Samidoun wordt wel degelijk expliciet genoemd, dus man en paard noemen doen ze op plekken zeker wel. Bij rechts-extremisme staat met nadruk dat de AIVD acht ambtsberichten heeft doen uit gaan. Met nadruk staat daar het "gewelddadig nihilisme". Links-extremisme is de enige vorm waar dat van de ambtsberichten niet bij staat. Het is glashelder dat deze dreigingen allemaal op volgorde staat gerangschikt.

Je misleidt, liegt en bedriegt. Zoals altijd.
Links extremisme wordt echter wel gewoon genoemd in het AIVD rapport. Het is dus geen gezellige wandelclub ofzo.
pi_220812413
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Links extremisme wordt echter wel gewoon genoemd in het AIVD rapport. Het is dus geen gezellige wandelclub ofzo.
Niet-gewelddadig rechts-extremisme wordt ook expliciet genoemd (en staat hoger gerangschikt dan links-extremisme of zelfs Hamas). Wedden dat jij daar heel anders tegenaan kijkt?

Er wordt hier gewoon weer vrolijk op los gemanipuleerd. In tegenstelling tot al het gedraai hier staat het allemaal gewoon op volgorde. Van groot naar klein, van dreiging dichtbij naar veraf en in de verte. Wat allemaal 100% strookt met de historische statistieken van deze eeuw en de 20ste eeuw.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 19:46:17 ]
pi_220812434
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Links extremisme wordt echter wel gewoon genoemd in het AIVD rapport. Het is dus geen gezellige wandelclub ofzo.
Links extremisme heeft onze hoofdstad veranderd in een 3e wereldland gebied. Verder niet gevaarlijk hoor.

En voor Utrecht kun je zo langzamerhand hetzelfde zeggen.

Maar rechts is veel enger.
pi_220812438
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Niet-gewelddadig rechts-extremisme wordt ook expliciet genoemd (en staat hoger gerangschikt dan links-extremisme of zelfs Hamas). Wedden dat jij daar heel anders tegenaan kijkt?

Er wordt hier gewoon weer vrolijk op los gemanipuleerd. In tegenstelling tot al het gedraai hier staat het allemaal gewoon op volgorde. Van groot naar klein, van dichtbij naar veraf en in de verte. Wat allemaal 100% strookt met de historische statistieken van deze eeuw en de 20ste eeuw.
Toch worden gezellige wandelclubs niet genoemd. En terroristische dreigingen van extreme clubs, zowel links als rechts, wel. Met die moslim club bovenaan.

Kun je uitleggen waarom je denkt dat ik daar heel anders tegenaan zou kijken?
pi_220812458
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, ze schrijven bewust geen namen op. Van geen enkele groep.
Samidoun staat expliciet genoemd.

Dat is slechts één voorbeeld van je voortdurende manipulatie.
pi_220812496
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:47 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Links extremisme heeft onze hoofdstad veranderd in een 3e wereldland gebied. Verder niet gevaarlijk hoor.

En voor Utrecht kun je zo langzamerhand hetzelfde zeggen.

Maar rechts is veel enger.
Maar waarom zijn deze steden dan toch ongekend populair met alle uitdagingen op de woningmarkt van dien?
pi_220812512
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:35 schreef Klopkoek het volgende:
Dit - en voorgaande posts - is gewoon obscurantistische lulkoek. Ik heb het volledige rapport weer eens bekeken. Het is volstrekt helder dat de AIVD het jihadisme bovenaan zet qua dreiging (dat schrijven ze ook: "de belangrijkste dreiging"), en krijgt derhalve nummer één in de reeks.
Het hele rapport - dus niet alleen het hoofdstuk 'extremisme' - ademt nu juist het gevaar van dreigingen uit veel hoeken, op veel manieren, door veel organisaties / bewegingen / statelijke actoren. Dat platslaan tot lijstjes met "meest gevaarlijk" en "valt best mee, maar wel even wat woordjes" is juist veel te simpel. Dat heeft geen jota te maken met links of rechts of "mijn kliek" (wat dat ook moge zijn in jouw ogen), maar met de complexe realiteit waarin we leven.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220812620
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:48 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Toch worden gezellige wandelclubs niet genoemd. En terroristische dreigingen van extreme clubs, zowel links als rechts, wel. Met die moslim club bovenaan.

Kun je uitleggen waarom je denkt dat ik daar heel anders tegenaan zou kijken?
Nee, dat staat er dus niet. Het is de enige categorie waar dat woord terreur of angst aanjagen juist niet bij staat (nóg een reden waarom het dus helemaal onderaan staat in de volgorde). Het is de enige categorie zonder ambtsberichten.

Zelfs over dat Samidoun schrijft men: Samidoun Nederland toont zich in daad activistisch. De organisatie roept niet op tot geweld [...] De dreiging van Samidoun tegen de nationale veiligheid is beperkt. Wel kan de boodschap die de organisatie uitdraagt als bedreigend worden ervaren
en mogelijk bijdragen aan radicalisering en toenemende polarisatie.


Let wel: de AIVD valt gewoon onder een VVD-ministerie. In tegenstelling tot pakweg de Verenigde Staten (van voor Trump-II) of Duitsland is het geen ZBO of zelfstandig agentschap. De minister heeft invloed en kan schrappen/toevoegen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 20:01:53 ]
pi_220812710
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:48 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Kun je uitleggen waarom je denkt dat ik daar heel anders tegenaan zou kijken?
Ja, waarom zou dat nou zijn? Met je avatar.

Ik herhaal nog maar een keer dat het o zo gematigde en fatsoenlijke JA21/SGP een stel zusterpartijen in Europa heeft, elke kwartaal even gezamenlijk dineren, die openlijk neo-fascistisch zijn (of minder openlijk in de Hitler-prullaria zitten, zoals de Zweden Democraten).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2026 20:06:52 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')