Heel veel ouderen inderdaad. Maar ook:quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Blijkbaar nog heel veel ouderen met een hypotheek. Nou hield mijn vader ook heel erg lang een hypotheek van de laatste paar duizend euro aan, voor hij hem volledig heeft afgelost. Ik ben dus ook wel benieuwd of er veel zulke hypotheken tussen zitten.
Maar ja, tien jaar geleden zeiden ze hetzelfde en vonden ze de corporatiesector te groot..quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:43 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.welingelichte(...)gtekort-op-te-lossen
IMF heeft de huurwet van Hugo de Jonge in het vizier.
Dit is het paard achter de wagen spannen. Schulden maken is (fiscaal) te aantrekkelijk. Daar begint het mee. Om dan vervolgens dat bij volledige aflossing te compenseren met een bonus is de gekte voorbij. Je deelt een cadeau uit om een eerder cadeau ongedaan te maken.quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Heel veel ouderen inderdaad. Maar ook:
"driekwart van de 45 tot 64-jarigen" heeft een aflossingsvrije hypotheek.
En die zijn dan opeens 40/50% meer hypotheeklasten kwijt.
Denk niet dat het dan om tientjes gaat.
Misschien is het toch wel slim om iets alla die oude wet Hillen, het idee dat je een voordeel krijgt als je geen hypotheekschuld meer hebt, te hebben. Zodat aflossen aantrekkelijk gemaakt wordt.
Tja. Nu wordt twee derde helemaal niet afgelost tijdens de looptijd.quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is het paard achter de wagen spannen. Schulden maken is (fiscaal) te aantrekkelijk. Daar begint het mee. Om dan vervolgens dat bij volledige aflossing te compenseren met een bonus is de gekte voorbij. Je deelt een cadeau uit om een eerder cadeau ongedaan te maken.
Het niet meer hebben van een schuld bij de bank zou op zichzelf een beloning moeten zijn. Zo zou het moeten werken.
het is beter om de hyp termijn van 30 jaar naar 40 jaar te brengen, het EWF gedurig ophogen van het regulier percentage 0,35% naar het villatax niveau 2,35% en de wet Hillen weer 100% activerenquote:Op woensdag 13 mei 2026 10:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Misschien is het toch wel slim om iets alla die oude wet Hillen, het idee dat je een voordeel krijgt als je geen hypotheekschuld meer hebt, te hebben. Zodat aflossen aantrekkelijk gemaakt wordt.
Ja, ik kan daar geen medelijden mee hebben, een stuk jezelf informeren hoort er ook wel bij. Dit is al vanaf 2000 bekend (in 2001 ingevoerd) en komt ook zeer herhaaldelijk langs in het nieuws. Je zou hooguit moeten zeggen dat de hypotheekverstrekkers dit ook moeten melden, maar ik heb er iig van de Rabobank (niet mijn hypotheekverstrekker, wel mijn bank) ook wel eens een mailtje van gehad.quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt, het valt de hoogopgeleide 32-uurswerker dan ook niet kwalijk te nemen, ik zou er voor zijn om die incentives te creeren.quote:Op woensdag 13 mei 2026 00:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens, alleen al omdat de incentives er gewoon niet zijn. Veel van deze mensen krijgen de keuze, een dag extra werken waarvan het extra salaris volledig aan de kinderopvang op gaat, of een dag thuis blijven bij de kinderen?
https://www.nu.nl/politie(...)-asielnoodrecht.htmlquote:Fabers ambtenaren geloofden niet in 'dragende motivering' voor asielnoodrecht
De ambtenaren van toenmalig asielminister Marjolein Faber geloofden niet dat er een "dragende motivering" was voor het inschakelen van het staatsnoodrecht om asielmaatregelen te nemen. Het kabinet-Schoof besloot die route na hevige discussie te laten varen.
Faber wilde bij het aantreden van het kabinet-Schoof in de zomer van 2024 bepaalde delen van de Vreemdelingenwet buiten werking stellen door een crisisbepaling in die wet te gebruiken.
Daarvoor moet volgens de wet sprake zijn van "buitengewone omstandigheden". De Eerste en Tweede Kamer zouden zich hierover pas achteraf mogen uitspreken.
In de Kamer waren veel twijfels of deze noodroute wel mocht worden gebruikt, ook bij coalitiepartij NSC. Die partij hamerde op een "dragende motivering" om uit te leggen waarom het noodrecht geoorloofd was.
Faber hield vol dat die motivering kon worden gevonden, maar uit documenten die persbureau ANP via de Wet open overheid heeft opgevraagd komt een ander beeld naar voren.
Onderbouwing 'niet toereikend'
Ambtenaren van het ministerie van de PVV-minister schreven in die documenten onder meer dat de onderbouwing om het staatsnoodrecht in te schakelen "niet toereikend" was.
Ambtenaren haalden op verzoek van Faber allerlei gevolgen van migratie erbij die staatsnoodrecht zouden rechtvaardigen, van volkshuisvesting en onderwijs tot veiligheid. "De toegenomen asielinstroom vergroot de al bestaande tekorten en zet de voorzieningen, waarvoor schaarste geldt, verder onder druk", staat bijvoorbeeld in de documenten. Ook zorgkosten van asielzoekers, tekorten aan gevangenispersoneel en kosten van de asielopvang komen voorbij.
Maar zulke problemen spelen al langer en hebben verschillende oorzaken, schrijven de ambtenaren. Ze hebben tegen Faber gezegd dat er geen "duidelijk cijfermatig te onderbouwen causaal verband" is tussen het aantal asielzoekers en druk op voorzieningen. Bovendien betwijfelden de ambtenaren of haar noodmaatregelen de problemen die ze zag snel zouden oplossen.
Het is "evident" dat er urgente problemen in de asielopvang en bredere tekorten in de overheid zijn, staat in een advies aan Faber. Maar er waren betere argumenten nodig om de Eerste en Tweede Kamer te passeren.
Maatregelen werden in 'gewone' wetten gegoten
Na veel gesteggel besloot de toenmalige coalitie eind 2024 om het asielnoodrecht los te laten en de maatregelen in 'gewone' wetten te gieten die door beide Kamers moesten. Daarover heeft de Eerste Kamer vorige maand gestemd. Een van de twee wetten, de zogeheten asielnoodmaatregelenwet, haalde het niet na een draai van de PVV.
Het ANP heeft in november 2024 al een beroep gedaan op de Wet open overheid om Fabers "dragende motivering" te laten publiceren. Volgens de wet moeten overheidsorganisaties binnen anderhalve maand een besluit over zo'n verzoek nemen. In dit geval duurde het anderhalf jaar. In juni 2025 legde de rechter het ministerie een dwangsom op. Die liep op tot 15.000 euro.
Wat een debielen die dat op 2001 verzonnen hebben - en geaccordeerd - je initieert iets waarbij op het moment dat de evaluatie plaats moet vinden de data om dat te evalueren (hoeveel jaar heeft iemand renteaftrek genoten) reeds vernietigd is.quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:16 schreef Hanca het volgende:
De 'maximaal 30 jaar aftrekbaar' termijn is niet handhaafbaar. Dat wist iedereen al, dat wisten ze zelfs in 2001 bij invoering al (maar ze dachten dat de hypotheekrenteaftrek toch binnen 30 jaar zou zijn afgeschaft), maar het wordt urgent nu we een paar jaar voor die belastingaangiftes zitten
https://www.volkskrant.nl(...)n-maar-hoe~bbee62f4/
Ik gok dat ze deze 'oplossing' kiezen:
[..]
En dat geld voor de huizenbezitters halen ze dan wel uit het sociale stelsel of de zorg.
Mooi manier om de vrijheidsbijdrage te beperken en in te krimpen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat een debielen die dat op 2001 verzonnen hebben - en geaccordeerd - je initieert iets waarbij op het moment dat de evaluatie plaats moet vinden de data om dat te evalueren (hoeveel jaar heeft iemand renteaftrek genoten) reeds vernietigd is.
Je kan bijna niks anders meer dan het inderdaad verlengen OF geleidelijk afschaffen in de IB schalen omlaag gaan doen. Belastingdruk mag iig niet stijgen.
Dat is jouw mening, maar ze hebben ook nog wat bezuinigingen in de sociale zekerheid terug te draaien omdat ze anders niks door de EK krijgen, dat komt hier bovenop en dan heb je grote kans dat de totale belastingdruk dus wel stijgt.quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Belastingdruk mag iig niet stijgen.
quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is jouw mening, maar ze hebben ook nog wat bezuinigingen in de sociale zekerheid terug te draaien omdat ze anders niks door de EK krijgen, dat komt hier bovenop en dan heb je grote kans dat de totale belastingdruk dus wel stijgt.
We zijn middenmoter qua publieke uitgaven.quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mooi manier om de vrijheidsbijdrage te beperken en in te krimpen.
Het is al vaker gezegd: de lastendruk als percentage van BBP ligt in Nederland onder het EU gemiddelde.
Verlengen is geen oplossing, of is weer kortetermijn denken. Want dan schuif je het probleem alleen maar vooruit.quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat een debielen die dat op 2001 verzonnen hebben - en geaccordeerd - je initieert iets waarbij op het moment dat de evaluatie plaats moet vinden de data om dat te evalueren (hoeveel jaar heeft iemand renteaftrek genoten) reeds vernietigd is.
Je kan bijna niks anders meer dan het inderdaad verlengen OF geleidelijk afschaffen in de IB schalen omlaag gaan doen. Belastingdruk mag iig niet stijgen.
Verlengen of afbouwen maar wel belasting neutraal.quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Verlengen is geen oplossing, of is weer kortetermijn denken. Want dan schuif je het probleem alleen maar vooruit.
Denk dat we er uiteindelijk niet onderuit komen om de HRA verder af te bouwen.
Ze hebben toch zeker 30 jaar gehad om hierop voor te bereiden.quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat een ellende weer.
Als die 30 jaarstermijn überhaupt helemaal niet uitvoerbaar is, schaf hem dan maar af.
Ja.quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verlengen of afbouwen maar wel belasting neutraal.
Ik zou er geen complexe regeling van maken dat de burgers en fiscus er samen moeten uitkomen of er sprake is van recht op rente aftrek. Wordt drama.
Waarom wil je het verbieden?quote:Op woensdag 13 mei 2026 11:49 schreef Klopkoek het volgende:
Check dit stemgedrag:
https://bsky.app/profile/stemvizier.nl/post/3mlpz2sbu4j2b
JA21 vindt dus dat met AI gemaakte Holocaust plaatjes prima zijn.
Gewoon onder het EU gemiddelde. Volgens de indicator van het plaatje dat je postquote:Op woensdag 13 mei 2026 12:24 schreef phpmystyle het volgende:
Qua uitgaven wat betreft sociale zaken zitten wij in de bovenste regionen.
Klopt. Mensen zonder hypo gaan er op vooruit, zouden dan minder ib gaan betalen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
Al gaat belasting neutraal (via de belastingschijven) de HRA afbouwen ook nooit goed lukken.
Je smeert het voordeel immers ook uit over mensen die nu geen hypotheek hebben.
Wacht eens even jij, welk jaar jaar pak jij en zet jij af tegen het gemiddelde?quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gewoon onder het EU gemiddelde. Volgens de indicator van het plaatje dat je post
https://ec.europa.eu/euro(...)s00098/default/table
Nou, dan hebben we zo ongeveer elke organisatie wel gehad.quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:43 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.welingelichte(...)gtekort-op-te-lossen
IMF heeft de huurwet van Hugo de Jonge in het vizier.
Dat plaatje van jou is een vertaling van deze linkquote:Op woensdag 13 mei 2026 12:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wacht eens even jij, welk jaar jaar pak jij en zet jij af tegen het gemiddelde?
de overheid moet die schulden kwijt schelden dat is nu niet meer , iedereen heeft een beurs nuquote:Op woensdag 13 mei 2026 12:45 schreef nostra het volgende:
Goed geregeld.
https://nos.nl/artikel/26(...)inet-wil-maatregelen
Naar welk jaartal kijk je? In jouw link lijkt er andere data te zijn gebruikt als in mijn plaatje. In mijn plaatje wordt 26,3% gehanteerd. Zet je dat af tegen andere landen in mijn plaatje dan zitten we behoorlijk bovenin. Natuurlijk wel onder Frankrijk..quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat plaatje van jou is een vertaling van deze link
https://ec.europa.eu/euro(...)cs_-_early_estimates
Ook daar: onder het EU-gemiddelde.
Hoe dwing je dat af?quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:45 schreef nostra het volgende:
Goed geregeld.
https://nos.nl/artikel/26(...)inet-wil-maatregelen
De voorgestelde maatregelen.quote:
ze moeten vertellen waar in de wereld ze zijnquote:
quote:Om dit probleem aan te pakken, wil het kabinet een bereikbaarheidsplicht invoeren.
Oud-studenten, scholieren en studenten moeten dan aan DUO actuele contactgegevens doorgeven van zichzelf of van bijvoorbeeld een familielid of vriend.
DUO kan dan contact leggen en informatie geven over terugbetalingsregels en het innen van achterstallige schulden.
Als iemand verhuist of langere tijd in het buitenland verblijft, blijft die persoon zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste gegevens.
DUO zal in ieder geval twee pogingen doen om contact te leggen.
Daarnaast wil het kabinet de verjaringstermijn van studieschulden verlengen naar tien jaar voor oud-studenten die niet bereikbaar zijn.
Het doet me sterk denken aan de anti-vluchtelingen rellen in het VK, zomer 2024.quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:25 schreef Kowloon het volgende:
Wat een uitermate zorgelijke ontwikkelingen in Loosdrecht. De dynamiek tussen demagogische rechtse politici, desinformatie op reguliere en sociale media en extreem-rechtse groeperingen is dermate giftig aan het worden dat ik mij afvraag wanneer de eerste doden zullen vallen.
Het zal aan mij liggen maar ik lees daarover weinig. Alleen dat ze contact gegevens gaan uitwisselen met sommige landen, dat veronderstelt dat student zich ergens inschrijft en dat een land meewerkt. Met Duitsland lijkt mij dat geen probleem, in Bali of ander Aziatisch land wel.quote:
Goede ontwikkeling, eindelijk wordt ook de hogere middenklasse geconfronteerd met de problemen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:25 schreef Kowloon het volgende:
Wat een uitermate zorgelijke ontwikkelingen in Loosdrecht. De dynamiek tussen demagogische rechtse politici, desinformatie op reguliere en sociale media en extreem-rechtse groeperingen is dermate giftig aan het worden dat ik mij afvraag wanneer de eerste doden zullen vallen.
Ja ik zie de nieuwswaarde hier ook niet van. Dit was toch allemaal op het moment dat het gebeurde ook al duidelijk.quote:Op woensdag 13 mei 2026 11:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/politie(...)-asielnoodrecht.html
Goh, verrassend. Mijn nichtje van 4 zag dat nog wel in.
Oorverdovende stilte van het kabinet. Ze maken zich drukker om XR.quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:25 schreef Kowloon het volgende:
Reactie 1: Je bent een idioot als je dit als een wenselijke ontwikkeling ziet, dit is niets minder dan een aanzet naar verdere maatschappelijke ontwrichting.quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:43 schreef phpmystyle het volgende:
Goede ontwikkeling, eindelijk wordt ook de hogere middenklasse geconfronteerd met de problemen.
Dus ook de vaders en moeders die conrector zijn, MKB bedrijf hebben, vermogensbeheerder, kanton-rechter, directeur, piloot.
Kortom mensen die wel met 2 woorden kunnen spreken en impact kunnen maken.
Ik vind niet dat je dit D66 of CDA kunt aanrekenen. Het is vooral de VVD geweest die vanuit politiek opportunisme het deksel van dit stinkende riool heeft getild. Voor hoe het ook had gekund verwijs ik de VVD naar Bart De Wever.quote:Op woensdag 13 mei 2026 14:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Oorverdovende stilte van het kabinet. Ze maken zich drukker om XR.
Ze zullen het wel niet leuk vinden om de eigen achterban aan te moeten spreken.
Het zijn ook wel altijd dezelfde sectoren…quote:Op woensdag 13 mei 2026 14:46 schreef Klopkoek het volgende:
Nederland = slavendrijversland
https://nos.nl/artikel/26(...)reau-voor-woekerhuur
dat moeten ze in nederland ook strafbaar maken , maar ja ,quote:Op woensdag 13 mei 2026 15:11 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het zijn ook wel altijd dezelfde sectoren…
quote:Het Openbaar Ministerie in het Duitse Kleve, net over de grens bij Nijmegen, vervolgt drie Nederlandse bestuurders van een uitzendbureau in de vleessector. Het OM verdenkt ze van het vragen van extreem hoge huren aan achttien voornamelijk Roemeense arbeidsmigranten.
De verdachten zijn mannen in de leeftijd van 36, 40 en 57 jaar oud, van wie er twee in Kleve wonen en één in het Gelderse Ulft.
Ze riskeren een jarenlange gevangenisstraf.
Volgens het Duitse OM hebben de bestuurders van het uitzendbureau vooral in Roemenië personeel geworven voor werk in Nederlandse slachthuizen.
In de periode van 2019 tot en met 2022 zouden zij een groot aantal van deze arbeidsmigranten hebben gehuisvest in Goch, naast Kleve.
De uitzendkrachten betaalden voor een bed in een kamer 320 euro per persoon per maand, uitgaande van twee personen per slaapkamer.
Dit bedrag werd rechtstreeks op hun loon ingehouden.
Volgens het Duitse OM ligt de gebruikelijke huur voor vergelijkbare woonruimte rond de 128 euro per maand.
Het vragen van woekerhuur is in Duitsland strafbaar
Volgens het Duitse OM ligt de gebruikelijke huur voor vergelijkbare woonruimte rond de 128 euro per maand.quote:Op woensdag 13 mei 2026 15:21 schreef Kickinalfa het volgende:
320 per maand aan huur is extreem?
Duidelijk een andere norm in Duitsland......
Het lijkt me wel wat Kamervragen waard waarom de politiek nog steeds geen maatregelen geeft genomen om de instroom te beperken.quote:Op woensdag 13 mei 2026 14:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Oorverdovende stilte van het kabinet. Ze maken zich drukker om XR.
Ze zullen het wel niet leuk vinden om de eigen achterban aan te moeten spreken.
Waar zijn de kamervragen over een cultuurprobleem?
Ik dacht ik zoek eens wat vergelijkingsmateriaal op.quote:Op woensdag 13 mei 2026 15:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Volgens het Duitse OM ligt de gebruikelijke huur voor vergelijkbare woonruimte rond de 128 euro per maand.
Ja dan is 320 euro p/m wel veel
Die komen er ook met Europees Migratiepact.quote:Op woensdag 13 mei 2026 15:24 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het lijkt me wel wat Kamervragen waard waarom de politiek nog steeds geen maatregelen geeft genomen om de instroom te beperken.
Dat kan de kamer helemaal niet. Ze hebben geen controle over omstandigheden buiten Nederland.quote:Op woensdag 13 mei 2026 15:24 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het lijkt me wel wat Kamervragen waard waarom de politiek nog steeds geen maatregelen geeft genomen om de instroom te beperken.
Je kunt allerlei argumenten aandragen waarom je zou moeten investeren in ontwikkelingssamenwerking of bijvoorbeeld geen oorlogjes voeren of dergelijke maar dat gaat niet in bij ze. Of niet de klimaat verpesten of nog tal van andere dingen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 15:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat kan de kamer helemaal niet. Ze hebben geen controle over omstandigheden buiten Nederland.
Daarbij waarom zouden rechtse partijen iets doen aan instroom van migranten, ze willen dat letterlijk voor hun economische model. Als je minder migratie wil moet je natuurlijk niet op rechtse partijen stemmen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |