abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 mei 2026 @ 19:30:12 #1
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220774956
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 12 mei 2026 @ 19:30:35 #2
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220774960
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 18:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat een rare frame om het helpen van zieken ten koste van een ander te verklaren.

Ik vind het getuigen van gebrek aan beschaving dat je zieken onder de bus wil gooien om zelf een fractie lagere premie te hebben.
1 miljoen arbeidsongeschikten is niet houdbaar.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
pi_220775052
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 19:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dan moet je wat doen aan de arbeidsmarkt, niet mensen die niet kunnen werken hun uitkering afpakken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 12 mei 2026 @ 19:50:52 #4
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220775112
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 19:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan moet je wat doen aan de arbeidsmarkt, niet mensen die niet kunnen werken hun uitkering afpakken.
Hoe bedoel je dat?
pi_220775162
quote:

[..]
Onder die 1 miljoen arbeidsongeschikten is het merendeel gedeeltelijk arbeidsongeschikt en veelal gewoon (parttime) werkzaam of via bepaalde regelingen.

Dus dat getal wordt lekker populistisch opgeklopt en dient vooral ter legitimering van het bepleiten van lagere lasten voor jezelf, wat vrijwel altijd de achterliggende gedachte is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220775163
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 19:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het lijkt me beter om al die relatief vage vermoeidheidsziekten beter te bestuderen, zodat er daadwerkelijk een medische en wetenschappelijke basis voor komt die diagnostiek (en wellicht genezing) mogelijk maakt.

Instanties als het UWV worden op deze gebieden nu gestuurd door media en zelfbenoemde patentiengroepen, dat is niet houdbaar.
pi_220775237
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 19:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dat?
Dat de arbeidsmarkt nu mensen ziek maakt: https://www.metronieuws.n(...)nds-2020-verdubbeld/

Het heeft ook hier mee te maken, je moet werkdagen van 8 uur maken: https://www.rtl.nl/lifest(...)lzorg-geen-volle-dag
Wat voor lang niet iedereen de beste optie is, maar iets anders kan echt veel te weinig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 12 mei 2026 @ 20:05:28 #8
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220775239
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 19:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Onder die 1 miljoen arbeidsongeschikten is het merendeel gedeeltelijk arbeidsongeschikt en veelal gewoon (parttime) werkzaam of via bepaalde regelingen.

Dus dat getal wordt lekker populistisch opgeklopt en dient vooral ter legitimering van het bepleiten van lagere lasten voor jezelf, wat vrijwel altijd de achterliggende gedachte is.
Maar je kan die aantallen toch niet laten oplopen?
Je zou veel meer moeten inzetten op hulp om weer terug te keren naar de werkvloer met informatie en marketing.
pi_220775248
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 19:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het lijkt me beter om al die relatief vage vermoeidheidsziekten beter te bestuderen, zodat er daadwerkelijk een medische en wetenschappelijke basis voor komt die diagnostiek (en wellicht genezing) mogelijk maakt.

Instanties als het UWV worden op deze gebieden nu gestuurd door media en zelfbenoemde patentiengroepen, dat is niet houdbaar.
Nee, we moeten werk minder heilig maken, meer aandacht hebben voor personen en hun behoeften en werk aanpassen aan mensen ipv andersom. En juist eerder 'vage klachten' veel serieuzer nemen, dat zou ook enorm veel schelen.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 20:07:20 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220775252
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je zou veel meer moeten inzetten op hulp om weer terug te keren naar de werkvloer met informatie en marketing.
Je moet inderdaad mensen helpen met reintegratie, maar dat betekent ook dat de arbeidsmarkt receptief moet zijn voor mensen die niet volledig belastbaar zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 20:08:14 #11
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220775265
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:05 schreef Hanca het volgende:

Het heeft ook hier mee te maken, je moet werkdagen van 8 uur maken: https://www.rtl.nl/lifest(...)lzorg-geen-volle-dag
Wat voor lang niet iedereen de beste optie is, maar iets anders kan echt veel te weinig.
Daar kan ik over meepraten..Hoewel geen burn-out of ziekte of overspannenheid, maar wél ervaring met werkgevers die véél eisen en weinig begeleiden.
pi_220775275
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je moet inderdaad mensen helpen met reintegratie, maar dat betekent ook dat de arbeidsmarkt receptief moet zijn voor mensen die niet volledig belastbaar zijn.
We gaan juist de andere kant op door vaste contracten van 40 uur te eisen van werkgevers.
pi_220775276
quote:

[..]
Nou, het grootste deel is dus gewoon al werkzaam op de werkvloer hé.

Maar mee eens dat er meer ingezet mag worden op begeleiding en regelingen om meer mensen die arbeidsongeschikt zijn aan het werk te helpen en te houden.

Zo ben ik ook aan mijn baan gekomen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220775289
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, we moeten werk minder heilig maken, meer aandacht hebben voor personen en hun behoeften en werk aanpassen aan mensen ipv andersom. En juist eerder 'vage klachten' veel serieuzer nemen, dat zou ook enorm veel schelen.
Klinkt allemaal leuk, maar dit is politiek. Concreet beleid is een keer nodig. De huidige situatie is niet houdbaar, dus goed onderzoek en goede diagnose helpt iedereen.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 20:14:44 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220775351
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
We gaan juist de andere kant op door vaste contracten van 40 uur te eisen van werkgevers.
Dat moet ook niet al blijf ik van mening dat gezonde hooggeleiden te weinig werken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220775367
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Nou, het grootste deel is dus gewoon al werkzaam op de werkvloer hé.

Maar mee eens dat er meer ingezet mag worden op begeleiding en regelingen om meer mensen die arbeidsongeschikt zijn aan het werk te helpen en te houden.

Zo ben ik ook aan mijn baan gekomen.
Eens, meer begeleiding, maar dan ook meer mogelijkheden. Minder uren per dag moet meer een standaardoptie worden. In veel vakgebieden kan het nu niet eens. Je kunt in de zorg geen halve shifts draaien, of halve dagen voor klassen staan. En zo zijn er meer zaken. We verliezen een hele generatie aan continue burn-outs. Dat de hele generatie zo veel zwakker zou zijn dan vorigen geloof ik niet, dus zit de fout in het systeem.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 20:28:08 #17
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220775515
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens, meer begeleiding, maar dan ook meer mogelijkheden. Minder uren per dag moet meer een standaardoptie worden. In veel vakgebieden kan het nu niet eens. Je kunt in de zorg geen halve shifts draaien, of halve dagen voor klassen staan. En zo zijn er meer zaken. We verliezen een hele generatie aan continue burn-outs. Dat de hele generatie zo veel zwakker zou zijn dan vorigen geloof ik niet, dus zit de fout in het systeem.
Mwah, ik vraag me wel af in hoeverre die burn-outs worden veroorzaakt door sociale verplichtingen en hoeveel door arbeid, want er werken teveel mensen met een potentieel hoge output deeltijd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220775593
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mwah, ik vraag me wel af in hoeverre die burn-outs worden veroorzaakt door sociale verplichtingen en hoeveel door arbeid, want er werken teveel mensen met een potentieel hoge output deeltijd.
En dus moet je de arbeidsmarkt aanpassen aan de sociale verplichtingen. Stoppen met denken dat je mensen moet aanpassen aan hun baan, pas hun baan aan de mens.
pi_220775604
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 19:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Onderzoek, diagnostiek en zelf genezing is natuurlijk super, maar wat wil je met deze relatief vage vermoeidheidszieken tot dit aan de orde is?

Ik vind het waanzin dat mensen zoals Kowloon, Hanca of ikzelf, mensen met een degelijke studie en verantwoordelijke functie, zoveel moeite hebben met het UWV traject. Toen mijn long covid het ergst was en ik nog geen 15 minuten alleen voor onze baby kon zorgen, moest ik ook vechten over mijn belastbaarheid.

Daarnaast is het bijna niet te begrijpen waar je wanneer recht op hebt:

* loondoorbetaling bij ziekte → kinderopvangtoeslag via Belastingdienst
* WIA → bijzondere bijstand via gemeente, met verschillende regels per gemeente
* WIA reïntegratie → weer kinderopvangtoeslag via Belastingdienst
en helaas ook
* ziek uit dienst → bijzondere bijstand via gemeente

Gelukkig had ik ergens gelezen dat je tijdens de WIA geen recht hebt op kinderopvangtoeslag, waardoor ik slechts vijf maanden hoefde terug te betalen.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 20:38:50 #20
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220775668
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dus moet je de arbeidsmarkt aanpassen aan de sociale verplichtingen.

Stoppen met denken dat je mensen moet aanpassen aan hun baan,

pas hun baan aan, aan de mens.
natuurlijk
maar dan ook het salaris aanpassen aan de minder capabele mens
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220775845
quote:

[..]
Want? Er zit een reserve van 39 miljard in het Arbeidsongeschiktheidsfonds. Dat betekent dat er dus meer dan genoeg geld wordt opgehaald om arbeidsongeschiktheidsuitkering te bepalen en nog een deel van de premie op te potten.
pi_220775867
quote:

[..]
Daar zitten werkgevers niet op te wachten. Zelfs met loonkostensubsidies en no risk polissen hebben velen geen interesse in iemand met een krasje.
pi_220776183
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:55 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Daar zitten werkgevers niet op te wachten. Zelfs met loonkostensubsidies en no risk polissen hebben velen geen interesse in iemand met een krasje.
Waarom zouden ze? De meeste werkplekken zijn sociale werkplaatsen.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 21:17:29 #24
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220776249
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:53 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Want? Er zit een reserve van 39 miljard in het Arbeidsongeschiktheidsfonds. Dat betekent dat er dus meer dan genoeg geld wordt opgehaald om arbeidsongeschiktheidsuitkering te bepalen en nog een deel van de premie op te potten.
Betekent vooral dat de premie bovenmatig is vastgesteld.
pi_220776333
quote:

[..]
Aan de andere kant zijn er natuurlijk legio groepen die wel fulltime werken omdat men anders niet rondkomt.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 21:22:41 #26
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220776362
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 21:21 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Aan de andere kant zijn er natuurlijk legio groepen die wel fulltime werken omdat men anders niet rondkomt.
Klopt, lageropgeleiden hebben die luxe van minder uur per week werken doorgaans niet, dat maakt het ook oneerlijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220776419
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 21:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klopt, lageropgeleiden hebben die luxe van minder uur per week werken doorgaans niet, dat maakt het ook oneerlijk.
Weinig eerlijks of oneerlijks aan.
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
Capitalism is a terrible system. Apart from all the fucking others.
pi_220776427
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 21:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet alleen laag opgeleiden hoor.
pi_220776463
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 21:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Betekent vooral dat de premie bovenmatig is vastgesteld.
Klopt. Het zou kostendekkend moeten zijn volgens de wet. Hier komt nog een rechtszaak over.
pi_220776482
quote:
Da's zelden binair, maar bijna altijd een combinatie van factoren. De arbeidsbelasting an sich is natuurlijk niet zwaarder dan in het verleden.
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 21:34:43 #31
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220776613
quote:

[..]
Het helpt ook als je weet waar je het allemaal voor doet.

"He who has a why to live can bear almost any how."
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 12 mei 2026 @ 21:37:56 #32
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220776683
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 21:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Weinig eerlijks of oneerlijks aan.
Dat ligt eraan hoe je 'eerlijkheid' definieert, maar wat mij betreft zit er iets oneerlijks in een gelijkwaardige inspanning die tot zeer ongelijke beloning leidt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 12 mei 2026 @ 21:41:10 #33
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220776740
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 21:37 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat ligt eraan hoe je 'eerlijkheid' definieert, maar wat mij betreft zit er iets oneerlijks in een gelijkwaardige inspanning die tot zeer ongelijke beloning leidt.
Ik denk dat de verschillen tussen een vakkracht en iemand met hbo/wo niet zo groot zijn, en zeker met herverdeling van geld dmv belastingen.
Oneerlijkheid zit’m vooral in welvaart dat generationeel wordt overgedragen.
pi_220777742
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 21:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik denk dat de verschillen tussen een vakkracht en iemand met hbo/wo niet zo groot zijn, en zeker met herverdeling van geld dmv belastingen.
Oneerlijkheid zit’m vooral in welvaart dat generationeel wordt overgedragen.
Nee oneerlijkheid zit ook in belongingen. Bijvoorbeeld neem onze tweede kamer leden. Er zijn echt wel kamerleden die harder werken dan anderen. Toch krijgen ze dezelfde beloning.
Maar ook binnen werkgevers is het vaak niet eerlijk verdeeld mensen in de top van een bedrijf verdienen vaak veel meer dan hun bijdrage. Aan de onderkant van een bedrijf verdienen mensen dan vaak weer minder dan hun bijdrage.
pi_220777889
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 21:37 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Investeren in eigen kunnen en (puur geluk) talent mogen toch best beloond worden? Het leven is op zoveel facetten dan "oneerlijk".
pi_220777968
Zoals ik al had voorspeld steunt CU in elk geval de mogelijkheid om overlastgevende asielzoekers ongewenst te verklaren. Ik denk dat dat ook redelijk kamerbreed er door gaat komen.

Ook het afschaffen van de dwangsommen als asielzoekers niet op tijd een beslissing op hun asielaanvraag krijgen krijgt de steun van de CU, ik moet ook wel zeggen dat die dwangsommen hun doel niet haalden, dus dan snap ik dat.

Naar het voorstel om uitgeprocedeerde asielzoekers strafbaar te stellen als zij hun terugkeer frustreren kijkt de CU nog, hangt van de afbakening af.

https://www.nd.nl/nieuws/(...)regels-toch-steunen-
  dinsdag 12 mei 2026 @ 22:51:51 #37
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220778032
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 22:47 schreef Hanca het volgende:

Naar het voorstel om uitgeprocedeerde asielzoekers strafbaar te stellen als zij hun terugkeer frustreren kijkt de CU nog, hangt van de afbakening af.

https://www.nd.nl/nieuws/(...)regels-toch-steunen-
Dus als ze crimineel , uitgeprocedeerd en dakloos zijn zonder geldige verblijfspapieren zijn ze dan nog steeds niet strafbaar ??

ongelofelijk

Moet jij eens proberen in een land buiten de EU , loopt niet goed af voor je geloof me
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220778066
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 22:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dus als ze crimineel , uitgeprocedeerd en dakloos zijn zonder geldige verblijfspapieren zijn ze dan nog steeds niet strafbaar ??

ongelofelijk

Moet jij eens proberen in een land buiten de EU , loopt niet goed af voor je geloof me
Criminelen zijn per definitie strafbaar, je snapt weer niet waar het over gaat.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 22:56:07 #39
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220778084
twitter

_O-
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  dinsdag 12 mei 2026 @ 23:00:12 #40
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220778112
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 22:56 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]

_O-
Miljardairs zijn de rechtse goede doelen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 12 mei 2026 @ 23:05:47 #41
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220778190
twitter
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 12 mei 2026 @ 23:17:05 #42
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220778360
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 23:05 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
#GaafLand
Huilen dan.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 23:24:36 #43
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220778448
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 23:00 schreef Perrin het volgende:

[..]
Miljardairs zijn de rechtse goede doelen.
mensen die aandelen kopen in levensvatbare bedrijven die zijn soms miljonair geworden
mensen die een bedrijf beginnen als ZZP er ook , zoals mijn broer
alleen LTS en niet eens afgemaakt

of mensen die een baantje als zelfstandig consultant hebben
pi_220778607
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 23:05 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Ja, een Marokkaan met een watermeloen. Dat gaat me over de streep helpen.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220778691
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat moet ook niet al blijf ik van mening dat gezonde hooggeleiden te weinig werken.
Daar ben ik het niet mee eens, alleen al omdat de incentives er gewoon niet zijn. Veel van deze mensen krijgen de keuze, een dag extra werken waarvan het extra salaris volledig aan de kinderopvang op gaat, of een dag thuis blijven bij de kinderen?
pi_220780554
De 'maximaal 30 jaar aftrekbaar' termijn is niet handhaafbaar. Dat wist iedereen al, dat wisten ze zelfs in 2001 bij invoering al (maar ze dachten dat de hypotheekrenteaftrek toch binnen 30 jaar zou zijn afgeschaft), maar het wordt urgent nu we een paar jaar voor die belastingaangiftes zitten

https://www.volkskrant.nl(...)n-maar-hoe~bbee62f4/

Ik gok dat ze deze 'oplossing' kiezen:
quote:
Eén optie is het afschaffen van de 30-jaarstermijn. Huizenbezitters met een oude aflossingsvrije hypotheek, die al het meest van het fiscale voordeel hebben geprofiteerd, zouden dan nog twaalf jaar langer renteaftrek krijgen. Dat kost de schatkist tussen 2031 en 2042 een miljard euro per jaar. Als het kabinet daarvoor kiest, moet het de inkomstenderving opvangen met bezuinigingen of lastenverzwaringen elders.
En dat geld voor de huizenbezitters halen ze dan wel uit het sociale stelsel of de zorg.
  Moderator woensdag 13 mei 2026 @ 10:32:00 #47
236264 crew  capricia
pi_220780644
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 10:16 schreef Hanca het volgende:
De 'maximaal 30 jaar aftrekbaar' termijn is niet handhaafbaar. Dat wist iedereen al, dat wisten ze zelfs in 2001 bij invoering al (maar ze dachten dat de hypotheekrenteaftrek toch binnen 30 jaar zou zijn afgeschaft), maar het wordt urgent nu we een paar jaar voor die belastingaangiftes zitten

https://www.volkskrant.nl(...)n-maar-hoe~bbee62f4/

Ik gok dat ze deze 'oplossing' kiezen:
[..]
En dat geld voor de huizenbezitters halen ze dan wel uit het sociale stelsel of de zorg.
Wat een ellende weer.
Als die 30 jaarstermijn überhaupt helemaal niet uitvoerbaar is, schaf hem dan maar af.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220780654
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2026 10:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat een ellende weer.
Als die 30 jaarstermijn überhaupt helemaal niet uitvoerbaar is, schaf hem dan maar af.
Ja, maar dat kost dus een miljard per jaar. Ik zou zeggen: bouw dan de HRA minstens zo af dat het die miljard per jaar compenseert. Percentage aanpassen of een maximum zetten op hoeveel aftrek je mag hebben.
  Moderator woensdag 13 mei 2026 @ 10:37:28 #49
236264 crew  capricia
pi_220780687
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2026 10:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar dat kost dus een miljard per jaar. Ik zou zeggen: bouw dan de HRA minstens zo af dat het die miljard per jaar compenseert. Percentage aanpassen of een maximum zetten op hoeveel aftrek je mag hebben.
En ook dat ongeveer twee derde van de huiseigenaren aflossingsvrij leent. Staat in het artikel.
Wat een hoog percentage. Had ik niet verwacht.

Langzaam afbouwen die HRA is de enige manier, ja.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220780703
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2026 10:37 schreef capricia het volgende:

[..]
En ook dat ongeveer twee derde van de huiseigenaren aflossingsvrij leent. Staat in het artikel.
Wat een hoog percentage. Had ik niet verwacht.

Langzaam afbouwen die HRA is de enige manier, ja.
Blijkbaar nog heel veel ouderen met een hypotheek. Nou hield mijn vader ook heel erg lang een hypotheek van de laatste paar duizend euro aan, voor hij hem volledig heeft afgelost. Ik ben dus ook wel benieuwd of er veel zulke hypotheken tussen zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')