abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220637242
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 08:14 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Zodat we met nog meer mensen in dit veel te kleine land kunnen leven? Dat is echt belangrijk bedoel je?
Ik heb het niet over het beleid t.a.v. asielzoekers (dat is inderdaad ruk), maar de futiliteiten en de politieke spelletjes die in politiek Den Haag worden gespeeld en waar de Nederlandse burger geen ene bal aan heeft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220637490
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 20:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar die kennen we dus al.
Die kennen we inderdaad; alleen de politieke moed en kennis om ze vol in te zetten, ontbreekt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220637539
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 21:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hier heeft Tennet een hoogspannings station verdriedubbelt.ocedures)

Maar waar het om gaat, als het moet en zaken worden versnel en versoepeld is er echt veel mogelijk en zijn Nederlanders de besten ter wereld in goed, efficiënt en snel complexe dingen bouwen.
Hier = Oterleek?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220637550
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 21:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Het zal hem vooral in het traject vooraf zitten, en in wachttijd voordat er mensen vrij zijn om de daadwerkelijke bouw te verrichten.
Dat dus. Een hele vergunningsprocedure t/m alle bezwaren/zienswijzen en weet ik al niet wat, kan 10 jaar duren. Absurd. En geen kabinet die iets daar aan heeft gedaan de afgelopen decennia.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 23 april 2026 @ 09:43:54 #105
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220637829
quote:
80s.gif Op donderdag 23 april 2026 08:08 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Is goed, wil jij die kerncentrale in je achtertuin? :P
Bij gebrek aan een tuin moet het maar op mijn balkon. Dan heb ik naast elektriciteit ook warmte O+
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 23 april 2026 @ 10:19:39 #106
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220638120
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 09:14 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat dus. Een hele vergunningsprocedure t/m alle bezwaren/zienswijzen en weet ik al niet wat, kan 10 jaar duren. Absurd. En geen kabinet die iets daar aan heeft gedaan de afgelopen decennia.
Je weet dat de Nederlandse mentaliteit is om alles voor zich uit te schuiven voor een volgend kabinet he? :P
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 23 april 2026 @ 10:21:39 #107
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220638128
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 08:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb het niet over het beleid t.a.v. asielzoekers (dat is inderdaad ruk), maar de futiliteiten en de politieke spelletjes die in politiek Den Haag worden gespeeld en waar de Nederlandse burger geen ene bal aan heeft.
ik heb het idee dat zowel D66 als VVD , als Pro allemaal hetzelfde doen.

Niets
men heeft geen belang om de asiel industrie te ontmantelen , big business voor Fletcher en Van der Valk en de cruisseschepen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220638964
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2026 10:19 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Je weet dat de Nederlandse mentaliteit is om alles voor zich uit te schuiven voor een volgend kabinet he? :P
Ja, regeren is steeds meer re-actief in plaats van pro-actief.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220639562
quote:
80s.gif Op donderdag 23 april 2026 08:08 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Is goed, wil jij die kerncentrale in je achtertuin? :P
Ik woon nu vlak bij DSM, een kerncentrale is een vooruitgang. Die stoot niet continu een berg ongeclassificeerde koolwaterstoffen uit.
pi_220639580
nvm.
pi_220639661
quote:
80s.gif Op donderdag 23 april 2026 08:08 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Is goed, wil jij die kerncentrale in je achtertuin? :P
Ik heb liever een kerncentrale in mijn achtertuin dan onbetaalbare instabiele energie. En als ik moet kiezen tussen een biomassacentrale of een kerncentrale heb ik 100 maal liever een kerncentrale in mijn achtertuin.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220652021
Morgen tussen 13:00 - 15:00 krijg je bij een dynamisch contract flink geld toe voor elke kwh die je gebruikt :X

Bij nextenergie 37 cent, na belastingen!

https://www.nextenergy.nl/actuele-energieprijzen
pi_220657443
Hier zijn we lekker onkruid aan het bestrijden met kokend water.
  zondag 26 april 2026 @ 11:45:13 #114
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220657546
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 11:24 schreef Ivo1985 het volgende:
Hier zijn we lekker onkruid aan het bestrijden met kokend water.
Ik verwijder groenaanslag met kokend water :Y De badkamer is straks ook spic en span.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220657574
quote:
14s.gif Op zondag 26 april 2026 11:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik verwijder groenaanslag met kokend water :Y De badkamer is straks ook spic en span.
Groenaanslag is idd ook meteen zo goed als weg.

En onkruid is net zo dood als met een onkruid brander. Alleen loop je met kokend water icm droogte niet het risico dat je je eigen huis en dat van de buren in de hens zet.
En je bent niet jezelf en de fauna in je tuin aan het vergiftigen.

100% veilig 100% duurzaam en het levert vandaag nog een paar euro op ook.
  zondag 26 april 2026 @ 11:50:58 #116
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220657582
Ik martel mensen in mijn geluiddichte container met kokend water :@
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220657590
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 11:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Groenaanslag is idd ook meteen zo goed als weg.

En onkruid is net zo dood als met een onkruid brander. Alleen loop je met kokend water icm droogte niet het risico dat je je eigen huis en dat van de buren in de hens zet.
En je bent niet jezelf en de fauna in je tuin aan het vergiftigen.

100% veilig 100% duurzaam en het levert vandaag nog een paar euro op ook.
Als ik een dynamisch contact zou hebben had ik buren uitgenodigd om gratis hun auto bij mij op te laden :9
pi_220657612
Stroomnet overvol?

Geldt dat ook voor een nieuwe AZC ?

U mag raden.
pi_220657847
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 11:55 schreef Homey het volgende:
Stroomnet overvol?

Geldt dat ook voor een nieuwe AZC ?

U mag raden.
Meeste nieuwe opvang voor asielzoekers en statushouders vindt plaats in bestaande panden waar al een stroomaansluiting is. Als jij dat pand voor andere doeleinden had aangekocht of gehuurd, had jij daar dus net zo goed voor je nieuwe (bedrijfs)activiteiten over een stroomaansluiting beschikt.
  zondag 26 april 2026 @ 20:38:40 #120
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220660457
Bekijk deze YouTube-video
wat die brandnetels niet allemaal voor onheil brengen
quote:
AI-overzicht
De stikstofcrisis belemmert de uitbreiding van het Nederlandse stroomnet ernstig. Honderden projecten van netbeheerders, zoals het bouwen van hoogspanningsstations, lopen vertraging op doordat vergunningen niet rondkomen door stikstofuitstoot.

Dit vertraagt de broodnodige netverzwaring, wat leidt tot een overvol stroomnet en extra kosten van miljoenen.

Impact van stikstof op het stroomnet:

Vertraging projecten: Volgens netbeheerder Liander komen ruim 300 projecten voor het verzwaren of uitbreiden van het stroomnet in gevaar.

Hogere kosten: De stikstofimpasse zorgt voor miljoenen euro's aan extra kosten, onder meer door noodzakelijke inzet van emissieloos materieel.


[ Bericht 32% gewijzigd door michaelmoore op 26-04-2026 21:00:51 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220660737
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:38 schreef michaelmoore het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
wat die brandnetels niet allemaal voor onheil brengen
[..]

blackout, dat wil ik nog wel eens zien gebeuren _O-
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  zondag 26 april 2026 @ 21:19:11 #122
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220660741
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:18 schreef mschol het volgende:

[..]
blackout, dat wil ik nog wel eens zien gebeuren _O-
Dan zie je juist niets meer 8-)
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220660746
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2026 21:19 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dan zie je juist niets meer 8-)
ligt er echt aan wanneer op de dag het gebeurd, en dat is meer waarschijnlijk overdag dan 's nachts
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  zondag 26 april 2026 @ 21:29:49 #124
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220660777
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:20 schreef mschol het volgende:

[..]
ligt er echt aan wanneer op de dag het gebeurd, en dat is meer waarschijnlijk overdag dan 's nachts
Als je vast zit in de lift maakt het niet zo gek veel meer uit of daarbuiten de zon schijnt. De kans op uitval is het grootst tijdens pieken, dus in de ochtend maar vooral in de avond in de winter na zonsondergang wanneer men thuiskomt en van alles aanzet. Het kan ook andersom als er een overschot is en systemen falen om dit te kanaliseren zoals dat in Spanje gebeurde. De grootste kans is op de zondagmiddag als de zon volop schijnt en weinig verbruikt wordt. Vandaag heb ik geld toegekregen omdat er een flinke overschot was :s) Kennelijk is er een grote stroomstoring nodig voordat die stikstofwet (en de ganzen) afgeschoten wordt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220660788
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:18 schreef mschol het volgende:

[..]
blackout, dat wil ik nog wel eens zien gebeuren _O-
Alles wat ingevroren is in supermarkten, slagerijen, magazijnen kan zo naar het stort.
Koeling idem.

Winkels en tankstations niet meer open.

Ziekenhuizen komen er achter of hun aggregaat werkt.

Verder zou ik het hier in huis niet direct merken denk ik, tot ik zie dat het internet niet werkt.

En dat minimaal 7 tot 14 dagen voordat alles weer stroom heeft.
  zondag 26 april 2026 @ 21:52:05 #126
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220660887
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2026 21:29 schreef ACT-F het volgende:
Kennelijk is er een grote stroomstoring nodig voordat die stikstofwet (en de ganzen) afgeschoten wordt.
de ambtenaren hebben mooi werk aan dat stikstof gedoe dus dat gaat niet gebeuren
Vergunningen dat is macht

men blijft zanikken over brandnetels
terwijl brandnetels bij uitstek planten zijn die de stikstof opnemen uit de lucht, samen met de vlinderbloemigen
natuur corrigeert zichzelf

De hele natuur heeft stikstof nodig voor de groei , ook aardappels en sla
Geen stikstof geen groei

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 27-04-2026 08:54:35 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220687018
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:32 schreef Anton91 het volgende:
Morgen tussen 13:00 - 15:00 krijg je bij een dynamisch contract flink geld toe voor elke kwh die je gebruikt :X

Bij nextenergie 37 cent, na belastingen!

https://www.nextenergy.nl/actuele-energieprijzen
En daarom investeert geen enkel bedrijf meer in zonne-energie. Alleen thuisaccu's gaan goed, die proberen ze nu iedereen door hun strot te duwen.
pi_220687021
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 11:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Groenaanslag is idd ook meteen zo goed als weg.

En onkruid is net zo dood als met een onkruid brander. Alleen loop je met kokend water icm droogte niet het risico dat je je eigen huis en dat van de buren in de hens zet.
En je bent niet jezelf en de fauna in je tuin aan het vergiftigen.

100% veilig 100% duurzaam en het levert vandaag nog een paar euro op ook.
Azijn werkt veel beter.
pi_220687030
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 11:51 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Als ik een dynamisch contact zou hebben had ik buren uitgenodigd om gratis hun auto bij mij op te laden :9
Dus we worden nu geprikkeld om overdag veel meer energie te verbruiken? Je weet dat dat wordt omgezet in warmte? Dus in plaats van via een complex proces gaan we nu de Aarde gewoon rechtstreeks opwarmen?

8)7
pi_220687447
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus we worden nu geprikkeld om overdag veel meer energie te verbruiken? Je weet dat dat wordt omgezet in warmte? Dus in plaats van via een complex proces gaan we nu de Aarde gewoon rechtstreeks opwarmen?

8)7
Nee, het is immers een overschot aan duurzame energie die al in onze atmosfeer aanwezig was voordat we dit omgezet hebben in elektriciteit (middels PV of windturbines).
pi_220687455
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus we worden nu geprikkeld om overdag veel meer energie te verbruiken? Je weet dat dat wordt omgezet in warmte? Dus in plaats van via een complex proces gaan we nu de Aarde gewoon rechtstreeks opwarmen?

8)7
Alle opwarming komt van de zon. Opzich
Vakman pur sang
pi_220687477
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus we worden nu geprikkeld om overdag veel meer energie te verbruiken? Je weet dat dat wordt omgezet in warmte? Dus in plaats van via een complex proces gaan we nu de Aarde gewoon rechtstreeks opwarmen?

8)7
Je weet dat je die energie gewoon op zou kunnen slaan in bijv de accu van de buren. Vandaag zou ik zoiets overigens ook aanbieden, want vandaag (dag van de arbeid) is er blijkbaar ook een flink overschot en krijg je per kwh tussen 13:00 - 14:00 47cent en tussen 14:00 - 15:00 44cent.

Ik zie het vooral als prikkel om het verbruik te verschuiven. Mooi moment om de wasmachine, droger, sanitair warm water te verwarmen, auto laden etc.
https://www.nextenergy.nl/actuele-energieprijzen
  vrijdag 1 mei 2026 @ 07:39:08 #133
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220687553
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En daarom investeert geen enkel bedrijf meer in zonne-energie. Alleen thuisaccu's gaan goed, die proberen ze nu iedereen door hun strot te duwen.
Dat is dus niet waar. Ze doen dat echter voor eigen gebruik (want die zwaardere aansluiting zit er de komende tien jaar niet in) en niet zozeer voor de handel.
pi_220687593
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Alle opwarming komt van de zon. Opzich
Inderdaad. En het broeikaseffect is dat er minder energie terug in de ruimte verdwijnt. Daarom is het ook relatief warm op een heel bewolkte dag.
pi_220687610
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:12 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Je weet dat je die energie gewoon op zou kunnen slaan in bijv de accu van de buren. Vandaag zou ik zoiets overigens ook aanbieden, want vandaag (dag van de arbeid) is er blijkbaar ook een flink overschot en krijg je per kwh tussen 13:00 - 14:00 47cent en tussen 14:00 - 15:00 44cent.

Ik zie het vooral als prikkel om het verbruik te verschuiven. Mooi moment om de wasmachine, droger, sanitair warm water te verwarmen, auto laden etc.
https://www.nextenergy.nl/actuele-energieprijzen
En dan heel goed isoleren, zodat je in de winter niet hoef te stoken, anders heb je hele grote accu's nodig. Of een pelletkachel.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 08:21:41 #136
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220687645
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2026 08:06 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ja maar alleen grond is niet voldoende voor een woning. Er moeten ook wegen naartoe, stroom, water, energie (en dat is geen gas meer, dus vereist extra stroom), er moeten voorzieningen bij zoals scholen, huisartsen, winkels.
Hier in Eindhoven bouwen ze nu vooral de hoogte in, want grond is er steeds minder.
grond is er juist steeds meer

er komt meer grond bij dan eraf gaat ,
Almere en Lelystad zijn gebouwd op grond wat er vroeger niet was
ook Eemvallei city https://levenineemvallei.nl/ gaat gebouwd worden op grond dat vroeger zeewater was
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220687713
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 08:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dan heel goed isoleren, zodat je in de winter niet hoef te stoken, anders heb je hele grote accu's nodig. Of een pelletkachel.
Die hebben we vandaag niet nodig.
:Z :Z :Z
pi_220688147
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:12 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Je weet dat je die energie gewoon op zou kunnen slaan in bijv de accu van de buren. Vandaag zou ik zoiets overigens ook aanbieden, want vandaag (dag van de arbeid) is er blijkbaar ook een flink overschot en krijg je per kwh tussen 13:00 - 14:00 47cent en tussen 14:00 - 15:00 44cent.

Ik zie het vooral als prikkel om het verbruik te verschuiven. Mooi moment om de wasmachine, droger, sanitair warm water te verwarmen, auto laden etc.
https://www.nextenergy.nl/actuele-energieprijzen
Accu van de buren is niet achter de meter dus of je ff 5ct aan de netbeheerder wil afdragen 12ct aan de buurman voor de accu en 12ct belasting.

De belasting helpt ook niet mee met het zoeken naar nuttig verbruik bij negatieve prijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220688160
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En daarom investeert geen enkel bedrijf meer in zonne-energie. Alleen thuisaccu's gaan goed, die proberen ze nu iedereen door hun strot te duwen.
Ik investeer wel in zonne energie. Alleen het moet aangestuurd worden allemaal dat de panelen uit staan bij negatieve prijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220688296
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:05 schreef ludovico het volgende:

[..]
Accu van de buren is niet achter de meter dus of je ff 5ct aan de netbeheerder wil afdragen 12ct aan de buurman voor de accu en 12ct belasting.

De belasting helpt ook niet mee met het zoeken naar nuttig verbruik bij negatieve prijzen.
De bedragen die ik op noemde zijn na btw en leveringskosten. Zie die link.
pi_220688375
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 08:47 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Die hebben we vandaag niet nodig.
:Z :Z :Z
Geen zorgen voor morgen.
pi_220688515
Je kunt in de winter verwarmen met zonne-energie, als de centrale in Afrika staat of als je die zonne-energie de rest van het jaar gebruikt om warmte op te slaan en die dan gebruikt voor de verwarming. Er weer stroom van maken kan ook, maar dat is vrij inefficiënt, omdat je dan hele hoge temperaturen nodig hebt.
pi_220688546
quote:
ACM: Geleidelijke introductie invoedingstarief moet bijdragen aan efficiënter gebruik elektriciteitsnet

ACM gaat verder met de uitwerking van een invoedingstarief voor grote elektriciteitsproducenten.
Zo worden zij gestimuleerd om het elektriciteitsnet zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
ACM kiest voor een geleidelijke introductie zodat alle andere betrokken partijen voldoende tijd krijgen om zich voor te bereiden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat verder met de uitwerking van een invoedingstarief voor grote invoeders van elektriciteit. Door grote elektriciteitsproducenten zoals zonneparken, windparken en elektriciteitscentrales mee te laten betalen aan het net worden zij gestimuleerd om het elektriciteitsnet zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Netbeheerders hoeven hierdoor minder netverzwaringen uit te voeren. Die besparingen werken uiteindelijk door in lagere netkosten voor alle huishoudens en bedrijven die op het net zijn aangesloten. Nu worden de kosten van het elektriciteitsnet alleen door afnemers betaald.
Netbeheerders moeten de komende jaren miljarden investeren in uitbreiding en verzwaring van het elektriciteitsnet. Een invoedingstarief stimuleert grote producenten om het net efficiënter te gebruiken en helpt zo deze kosten zoveel mogelijk in de hand te houden. De ACM kiest daarbij voor een geleidelijke introductie, zodat energieproducenten, netbeheerders en alle andere betrokken partijen voldoende tijd krijgen om zich voor te bereiden op deze nieuwe tariefstructuur."
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220690740
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:38 schreef michaelmoore het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
wat die brandnetels niet allemaal voor onheil brengen
[..]

Nou, als we een paar boeren uitkopen is er weer voldoende stikstofruimte en ook nog plek om huizen te bouwen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 16:45:30 #145
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220690756
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:40 schreef 215 het volgende:

[..]
Nou, als we een paar boeren uitkopen is er weer voldoende stikstofruimte en ook nog plek om huizen te bouwen.
het is de vraag of defensie wel een natuurvergunning heeft voor de stikstof van de oefeningen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220690998
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee, het is immers een overschot aan duurzame energie die al in onze atmosfeer aanwezig was voordat we dit omgezet hebben in elektriciteit (middels PV of windturbines).
Ben je bekend met de term "urban heat island"? Het betekent, dat een stad al snel 3 graden warmer is dan het land er omheen. Het omgekeerde zien we met bossen: die verdampen veel water, waardoor het daar al snel een paar graden koeler is. Zo werkt een koeltoren ook. En dat is ook waarom we zweten.



De verlichte plaatsen zijn dus warmer dan de omgeving, de felle minstens 3 graden. En veel bossen hebben we hier niet meer. Nog wat in Spanje, dan heb je het ver gehad. Het is in heel Europa dus al snel een paar graden warmer dan toen het een groot oerbos was, 5000+ jaar geleden. Toen er hier nog maar weinig mensen leefden.
pi_220692373
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ben je bekend met de term "urban heat island"? Het betekent, dat een stad al snel 3 graden warmer is dan het land er omheen. Het omgekeerde zien we met bossen: die verdampen veel water, waardoor het daar al snel een paar graden koeler is. Zo werkt een koeltoren ook. En dat is ook waarom we zweten.

[ afbeelding ]

De verlichte plaatsen zijn dus warmer dan de omgeving, de felle minstens 3 graden. En veel bossen hebben we hier niet meer. Nog wat in Spanje, dan heb je het ver gehad. Het is in heel Europa dus al snel een paar graden warmer dan toen het een groot oerbos was, 5000+ jaar geleden. Toen er hier nog maar weinig mensen leefden.
Ja daar ben ik mee bekend. Alleen dat heeft helemaal niks te maken met "opwarmen van de aarde door overtollige groene stroom te verbruiken".

Je bericht is compleet off-topic.
pi_220692431
De bruto stroomprijs was vandaag een paar uur onder de minus vijftig cent. Dat is het bedrag waar kerncentrales op inschrijven. Die kerncentrales mochten vandaag dus geen stroom leveren. Terug regelen is geen optie en al helemaal niet voor een paar uur dus al die energie hebben ze moeten 'affakkelen'. Dat is dus wel pure opwarming van de atmosfeer met gemaakte energie.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220693198
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ja daar ben ik mee bekend. Alleen dat heeft helemaal niks te maken met "opwarmen van de aarde door overtollige groene stroom te verbruiken".

Je bericht is compleet off-topic.
Ah, je bedoelt, de energie die lang geleden werd omgezet in warmte doordat de wind de bladeren van de bomen bewoog? Terwijl diezelfde energie ook water verdampte, waardoor het bos afkoelde?

Maar ik vermoed, dat je maar een paar jaar terugkijkt. Naar hoe het toen bij jou thuis werkte. Misschien vind je wel dat je goed bezig bent, omdat we nu weten dat er maar 1 parameter belangrijk is: de hoeveelheid kooldioxide. En ja, voor zover we dat kunnen beoordelen is dat nu heel anders dan 100 jaar geleden. Het is nu verdubbeld, tot maar liefst 0,04%. Alarmerend!

Het lijkt wel gifgas!
pi_220693234
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:21 schreef 215 het volgende:
De bruto stroomprijs was vandaag een paar uur onder de minus vijftig cent. Dat is het bedrag waar kerncentrales op inschrijven. Die kerncentrales mochten vandaag dus geen stroom leveren. Terug regelen is geen optie en al helemaal niet voor een paar uur dus al die energie hebben ze moeten 'affakkelen'. Dat is dus wel pure opwarming van de atmosfeer met gemaakte energie.
Ja, we hebben genoeg aan gratis energie in de zomer, zolang de regering daar door prijsafspraken voor betaalt. Als je in de winter energie nodig hebt, dan ben je tekortgeschoten in de isolatie van je woning :{w

Maar, als we warmte op gaan slaan, dan zijn de bezitters van zonnepanelen en een warmtepomp waarschijnlijk de eersten die gaan protesteren, omdat ze die warmtepomp dan niet meer kunnen gebruiken. Dus dan moet de regering daar wel een genereuze compensatieregeling voor maken!
pi_220694059
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Bullshit.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220694063
Het enige wat het doet is productie verplaatsen naar het buitenland.
Je mag je ook vragen of dit dus wel legaal is gezien EU.

Helpen met dat efficiëntie vraagstuk doet het ook niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 2 mei 2026 @ 02:55:39 #153
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220694196
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:21 schreef 215 het volgende:
De bruto stroomprijs was vandaag een paar uur onder de minus vijftig cent. Dat is het bedrag waar kerncentrales op inschrijven. Die kerncentrales mochten vandaag dus geen stroom leveren. Terug regelen is geen optie en al helemaal niet voor een paar uur dus al die energie hebben ze moeten 'affakkelen'. Dat is dus wel pure opwarming van de atmosfeer met gemaakte energie.
affakkelen vind ik een vreemde benaming bij een overschot aan stroom , omzetting in warmte resulteert in een warmere buitenlucht of een warm zwembad

quote:
AI-overzicht
Met "affakkelen", wordt hier bedoeld dat overtollige stroom op een nutteloze manier wordt omgezet in warmte, in plaats van dat het wordt opgeslagen of terug geleverd aan het net.

Omzetting in warmte: De meest voorkomende manier van "elektrisch affakkelen" is het bewust inschakelen van verbruikers die stroom omzetten in warmte, zoals een elektrische kachel,.
Na 2026 zullen meer mensen de omvormer uitzetten op zeer zonnige dagen in geval van een negatieve stroomprijs bij een dynamisch contract , een zwembad mee verwarmen of een batterij opladen
Ik denk dat er snel kleine batterijen komen voor een 2000 euro om een uur of 4 te overbruggen met 6 KWH , ik wacht wel af waar het energiebedrijf mee komt, ik ga me er nu niet in verdiepen

quote:
Ja, er zijn verschillende softwareoplossingen en apps waarmee je zonnepanelen automatisch kunt uitschakelen bij negatieve stroomprijzen.
Dit is vooral nuttig als je een dynamisch energiecontract hebt, om te voorkomen dat je betaalt voor het terug leveren van stroom.

Hier zijn de belangrijkste methoden en aanbieders:
mySolarEdge App (SolarEdge): Vanaf eind 2023 biedt SolarEdge de mogelijkheid om in de app de functie 'negatieve prijsoptimalisatie' in te stellen. Hiermee stopt de omvormer automatisch de productie zodra de stroomprijs negatief is.

Enphase App: Gebruikers met een Enphase-systeem kunnen via de app (onder batterijprofielen) AI-optimalisatie en het elektriciteitstarief instellen om zo de panelen te pauzeren bij negatieve prijzen.

Zonneplan Powerplay: Zonneplan biedt met de app 'Powerplay' een automatische aansturing. Hierbij wordt de omvormer gepauzeerd bij negatieve uurprijzen.

MetDeZon (voor Goodwe): Voor eigenaren van een Goodwe-omvormer biedt MetDeZon specifieke software om het systeem automatisch uit te schakelen.


[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 03:35:19 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695356
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 00:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Bullshit.
Hoezo ?
Het bericht komt van de ACM zelf, dat ze een invoedingstarief willen invoeren voor de producenten van elektriciteit.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220695403
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 02:55 schreef michaelmoore het volgende:
Ik denk dat er snel kleine batterijen komen voor een 2000 euro om een uur of 4 te overbruggen met 6 KWH , ik wacht wel af waar het energiebedrijf mee komt, ik ga me er nu niet in verdiepen
[..]
Die zijn er al een tijdje
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:27:37 #156
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695413
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:25 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Die zijn er al een tijdje
ja als mijn vast contract afloopt in januari 2028 dan zal ik eens horen wat te doen
ik heb er geen sjoege van

zo een batterij lijkt me wel
Maar aan de deur een accu kopen dat is niet mijn stijl
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220696732
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hoezo ?
Het bericht komt van de ACM zelf, dat ze een invoedingstarief willen invoeren voor de producenten van elektriciteit.
Dat helpt helemaal niet bij efficiënt gebruik van het net en heeft EU gemeenschappelijke markt technische punten die het defacto illegaal maakt.

ACM zal fors tegengas krijgen, dit komt er niet doorheen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220702190
Ff op een andere noot.

Ik krijg straks SDE++ subsidie.
Die subsidie is berekend op terugverdientijd.

Worden die invoedingskosten zo weer gesubsidieerd ook? Zo niet dan is dat ook weer reden tot rechtszaken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220702206
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 07:38 schreef ludovico het volgende:
Ff op een andere noot.

Ik krijg straks SDE++ subsidie.
Die subsidie is berekend op terugverdientijd.

Worden die invoedingskosten zo weer gesubsidieerd ook? Zo niet dan is dat ook weer reden tot rechtszaken.
Dus toch! Mooi.
pi_220705206
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 07:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus toch! Mooi.
Ja

Stroom die je tijdelijk opslaat in een batterij is niet subsidiabel. Ook al is er een bruto productiemeter die de output van je panelen bepaalt.

En ze hebben een aansluitwaarde van max 50% op het net tov nominaal geïnstalleerd PV vermogen.

Alleen als je er dan een batterij naast zet mag je het omvormer vermogen van de batterij erbij optellen dus gewoon weer 100% benutten.

Rare wereld
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220706485
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja

Stroom die je tijdelijk opslaat in een batterij is niet subsidiabel. Ook al is er een bruto productiemeter die de output van je panelen bepaalt.

En ze hebben een aansluitwaarde van max 50% op het net tov nominaal geïnstalleerd PV vermogen.

Alleen als je er dan een batterij naast zet mag je het omvormer vermogen van de batterij erbij optellen dus gewoon weer 100% benutten.

Rare wereld
Maar zou de batterij dan een andere omvormer nodig hebben of kan de omvormer van de zonnepanelen gewoon gebruikt worden? Bij huisinstallaties kan dat in sommige gevallen wel.
pi_220710478
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:01 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Maar zou de batterij dan een andere omvormer nodig hebben of kan de omvormer van de zonnepanelen gewoon gebruikt worden? Bij huisinstallaties kan dat in sommige gevallen wel.
Voor de panelen gaat het om watt piek vermogen. Niet het omvormer vermogen.

Weet niet verder. Deze set up is aangeraden
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220717896
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hoezo ?
Het bericht komt van de ACM zelf, dat ze een invoedingstarief willen invoeren voor de producenten van elektriciteit.
https://nltimes.nl/2026/0(...)producers-grid-costs

De weerstand was al eerder te lezen maar de onderbouwing mist ook compleet van AFM het zijn drogredenen.

Raar dus. Alsof iemand met een sterke ideologie aan het roer staat die zijn wensen doordrukt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220928513
De energietransitie is een scam, docu op tegenlicht.
Bekijk deze YouTube-video
Hoe meer hernieuwbare energie er wordt neergezet hoemeer fossiel er ook wordt gebruikt.
Het komt er dus bovenop.
Dat zie je in China met hun vele PV parken.

Maar de man heeft ook geen oplossing.

Ik wel, stoppen met hernieuwbare energie en alle pijlen op kernenergie (later misschien kernfusie)
Is de enige realistische methode

[ Bericht 39% gewijzigd door Lospedrosa op 31-05-2026 12:49:22 ]
Vakman pur sang
  woensdag 10 juni 2026 @ 13:42:28 #165
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221001242
TenneT ziet risico op stroomtekorten sneller toenemen: 'Moeten voorbereid zijn'

TenneT, de beheerder van het Nederlandse hoogspanningsnet, ziet het risico op stroomtekorten de komende jaren toenemen. Vooral als de vraag snel groeit, dreigt er op winteravonden zonder wind en zon een tekort aan gascentrales en andere continu beschikbare elektriciteitsbronnen.


Dat blijkt uit een jaarlijks rapport dat TenneT woensdag publiceert. Om het probleem op te lossen, moeten EU-landen volgens de netbeheerder zorgen voor voldoende stroomopwek met gascentrales en andere bronnen die altijd beschikbaar zijn.

Uit eerdere rapporten bleek ook al dat er vanaf 2030 stroomtekorten kunnen ontstaan. Dit jaar ziet TenneT het risico daarop toenemen. Zowel het aantal uren dat er niet voldoende stroom is om het hele land te voorzien als de hoeveelheid 'ontbrekende' energie neemt toe. Dat heeft vooral te maken met een snellere voorspelde toename van de stroomvraag in het buitenland.

Ook in Nederland verwacht TenneT de komende jaren veel meer vraag naar elektriciteit. Dat komt door de overstap naar warmtepompen, elektrische auto's en verduurzaming in de industrie. Ook datacenters zullen flink meer stroom gaan gebruiken: meer dan 10 procent van het nationale totaal in 2030. Nu is dat nog rond de 5 procent.

Bij een zeer snelle groei van de stroomvraag kan er in 2028 al een tekort ontstaan. Zelfs als de stroomvraag minder snel groeit dan eerder voorspeld, is dat vanaf 2030 het geval. Nederland zit dan gemiddeld zeven uur lang met te weinig elektriciteit. In de jaren daarna groeit dat zonder extra maatregelen door naar tientallen uren per jaar.

Het is in die uren niet zo dat heel Nederland zonder stroom zit. Het licht zou wel gecontroleerd uitgaan in delen van het land.

Tekorten zijn Europees probleem

Er is nog wel onzekerheid over de tekorten. Als in heel Europa de stroomvraag minder snel groeit dan eerder verwacht, zoals in Nederland het geval lijkt te zijn, dan zou dit pas rond 2035 een probleem worden.

Ook het weer speelt een belangrijke rol: bij een milde winter zullen tekorten überhaupt niet voorkomen, maar bij strenge kou zonder wind en zon is het probleem juist groter. Het is niet verstandig om te gokken op een gunstig scenario, denkt analist Joost Greunsven van TenneT. "Het is belangrijk om voorbereid te zijn."

De tekorten zijn een Europees probleem, ziet TenneT. "De voorzieningszekerheid in Nederland is heel erg afhankelijk van wat er in de landen om ons heen gebeurt", zegt operationeel directeur Maarten Abbenhuis van de netbeheerder.

De Europese stroomnetten zijn via grensoverschrijdende kabels met elkaar verbonden. Voor de stroomvoorziening in Nederland maakt het veel uit of wij bij dreigende tekorten kunnen vertrouwen op centrales in het buitenland, en andersom.

'Hou gascentrales in de lucht'

Om het probleem op te lossen, is ook actie in meerdere landen vereist. TenneT roept op om in Nederland een zogeheten 'capaciteitsmechanisme' op te tuigen. Dat houdt in dat gascentrales en ander 'regelbaar vermogen' - bronnen van elektriciteit die altijd beschikbaar zijn - betaald krijgen om stand-by te staan.

Nu worden zulke centrales alleen betaald voor de uren die ze daadwerkelijk draaien. Dat worden er steeds minder, omdat we vaker kunnen vertrouwen op wind- en zonne-energie.

Voorlopig is het in Nederland vermoedelijk niet nodig om extra elektriciteitscentrales bij te bouwen, verwacht TenneT. Momenteel dreigen er juist centrales te sluiten: de kolencentrales moeten vanaf 2030 dicht uit klimaatoverwegingen en gascentrales leveren minder geld op. Het nieuwe mechanisme zou ervoor kunnen zorgen dat meer gascentrales openblijven en dus nog stroom kunnen leveren als het nodig is.

"Dat is eigenlijk een heel gunstig startpunt", zegt Abbenhuis. In buurlanden als Duitsland en België gaan veel kolen- en kerncentrales dicht, en is er meer behoefte aan nieuwbouw van energiecentrales. Dat duurt langer en kost ook veel geld.

In het regeerakkoord van het kabinet-Jetten is afgesproken om inderdaad te werken aan een capaciteitsmechanisme. Klimaatminister Stientje van Veldhoven schreef onlangs aan de Tweede Kamer dat zij voor het zomerreces meer details zal delen. Zeker is al wel dat kolencentrales niet langer open kunnen blijven, behalve als ze volledig overstappen op biomassa.

Overbelast stroomnet is ander probleem

Het nieuwe rapport van TenneT gaat niet over de lokale overbelasting van het stroomnet waar Nederland mee kampt, de zogeheten netcongestie. Als er landelijk voldoende elektriciteit beschikbaar is, kan het nog steeds zo zijn dat het stroomnet niet in staat is om al die energie op de juiste plek te krijgen.

Om dat probleem aan te pakken, moeten kabels en elektriciteitsstations worden verzwaard. De oplossing voor de dreigende stroomtekorten zit dus juist in het zorgen voor extra elektriciteitsproductie op momenten met schaarste.

https://www.nu.nl/klimaat(...)voorbereid-zijn.html
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 10 juni 2026 @ 13:46:34 #166
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221001281
quote:
6s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:42 schreef ACT-F het volgende:
TenneT ziet risico op stroomtekorten sneller toenemen: 'Moeten voorbereid zijn'

TenneT, de beheerder van het Nederlandse hoogspanningsnet, ziet het risico op stroomtekorten de komende jaren toenemen. Vooral als de vraag snel groeit, dreigt er op winteravonden zonder wind en zon een tekort aan gascentrales en andere continu beschikbare elektriciteitsbronnen.


Dat blijkt uit een jaarlijks rapport dat TenneT woensdag publiceert. Om het probleem op te lossen, moeten EU-landen volgens de netbeheerder zorgen voor voldoende stroomopwek met gascentrales en andere bronnen die altijd beschikbaar zijn.

Uit eerdere rapporten bleek ook al dat er vanaf 2030 stroomtekorten kunnen ontstaan. Dit jaar ziet TenneT het risico daarop toenemen. Zowel het aantal uren dat er niet voldoende stroom is om het hele land te voorzien als de hoeveelheid 'ontbrekende' energie neemt toe. Dat heeft vooral te maken met een snellere voorspelde toename van de stroomvraag in het buitenland.

Ook in Nederland verwacht TenneT de komende jaren veel meer vraag naar elektriciteit. Dat komt door de overstap naar warmtepompen, elektrische auto's en verduurzaming in de industrie. Ook datacenters zullen flink meer stroom gaan gebruiken: meer dan 10 procent van het nationale totaal in 2030. Nu is dat nog rond de 5 procent.

Bij een zeer snelle groei van de stroomvraag kan er in 2028 al een tekort ontstaan. Zelfs als de stroomvraag minder snel groeit dan eerder voorspeld, is dat vanaf 2030 het geval. Nederland zit dan gemiddeld zeven uur lang met te weinig elektriciteit. In de jaren daarna groeit dat zonder extra maatregelen door naar tientallen uren per jaar.

Het is in die uren niet zo dat heel Nederland zonder stroom zit. Het licht zou wel gecontroleerd uitgaan in delen van het land.

Tekorten zijn Europees probleem

Er is nog wel onzekerheid over de tekorten. Als in heel Europa de stroomvraag minder snel groeit dan eerder verwacht, zoals in Nederland het geval lijkt te zijn, dan zou dit pas rond 2035 een probleem worden.

Ook het weer speelt een belangrijke rol: bij een milde winter zullen tekorten überhaupt niet voorkomen, maar bij strenge kou zonder wind en zon is het probleem juist groter. Het is niet verstandig om te gokken op een gunstig scenario, denkt analist Joost Greunsven van TenneT. "Het is belangrijk om voorbereid te zijn."

De tekorten zijn een Europees probleem, ziet TenneT. "De voorzieningszekerheid in Nederland is heel erg afhankelijk van wat er in de landen om ons heen gebeurt", zegt operationeel directeur Maarten Abbenhuis van de netbeheerder.

De Europese stroomnetten zijn via grensoverschrijdende kabels met elkaar verbonden. Voor de stroomvoorziening in Nederland maakt het veel uit of wij bij dreigende tekorten kunnen vertrouwen op centrales in het buitenland, en andersom.

'Hou gascentrales in de lucht'

Om het probleem op te lossen, is ook actie in meerdere landen vereist. TenneT roept op om in Nederland een zogeheten 'capaciteitsmechanisme' op te tuigen. Dat houdt in dat gascentrales en ander 'regelbaar vermogen' - bronnen van elektriciteit die altijd beschikbaar zijn - betaald krijgen om stand-by te staan.

Nu worden zulke centrales alleen betaald voor de uren die ze daadwerkelijk draaien. Dat worden er steeds minder, omdat we vaker kunnen vertrouwen op wind- en zonne-energie.

Voorlopig is het in Nederland vermoedelijk niet nodig om extra elektriciteitscentrales bij te bouwen, verwacht TenneT. Momenteel dreigen er juist centrales te sluiten: de kolencentrales moeten vanaf 2030 dicht uit klimaatoverwegingen en gascentrales leveren minder geld op. Het nieuwe mechanisme zou ervoor kunnen zorgen dat meer gascentrales openblijven en dus nog stroom kunnen leveren als het nodig is.

"Dat is eigenlijk een heel gunstig startpunt", zegt Abbenhuis. In buurlanden als Duitsland en België gaan veel kolen- en kerncentrales dicht, en is er meer behoefte aan nieuwbouw van energiecentrales. Dat duurt langer en kost ook veel geld.

In het regeerakkoord van het kabinet-Jetten is afgesproken om inderdaad te werken aan een capaciteitsmechanisme. Klimaatminister Stientje van Veldhoven schreef onlangs aan de Tweede Kamer dat zij voor het zomerreces meer details zal delen. Zeker is al wel dat kolencentrales niet langer open kunnen blijven, behalve als ze volledig overstappen op biomassa.

Overbelast stroomnet is ander probleem

Het nieuwe rapport van TenneT gaat niet over de lokale overbelasting van het stroomnet waar Nederland mee kampt, de zogeheten netcongestie. Als er landelijk voldoende elektriciteit beschikbaar is, kan het nog steeds zo zijn dat het stroomnet niet in staat is om al die energie op de juiste plek te krijgen.

Om dat probleem aan te pakken, moeten kabels en elektriciteitsstations worden verzwaard. De oplossing voor de dreigende stroomtekorten zit dus juist in het zorgen voor extra elektriciteitsproductie op momenten met schaarste.

https://www.nu.nl/klimaat(...)voorbereid-zijn.html
stroom gaat heel duur worden in piekuren , de tijd van een tarief is over
het beste is wassen en drogen als de zon schijnt , dus een tijdlock op de stroomvreters , ook op de koelkast

Het is allemaal de schuld van de saldering
Dat maakt van mensen stroomvreters op piekuren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221001517
Tennet is van plan om een groot nieuw stroomnet in ons land aan te leggen. Dat is natuurlijk dringend nodig, dat leidt geen twijfel. Het bijzondere is dat dat gepaard gaat met een heleboel grote en hoge metalen hoogspanningsmasten.
Dit is nu mijn zorg.
Deze hoogspanningsmasten zijn natuurlijk met de verdeel en onderstations gemakkelijk uit te schakelen.
Het is het beste als één en ander ondergronds komt te liggen. Dat kan wel duurder uitpakken, maar als het hoogspanningsnet op één of andere manier uitgeschakeld wordt zijn we verder van huis.
Voor de veiligheid van ons land is het gewoon noodzakelijk dat dit hoogspanningsnet de best mogelijke beveiliging verkrijgt.
  woensdag 10 juni 2026 @ 14:34:15 #168
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221001780
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 14:10 schreef Pegos het volgende:
Het is het beste als één en ander ondergronds komt te liggen. Dat kan wel duurder uitpakken, maar als het hoogspanningsnet op één of andere manier uitgeschakeld wordt zijn we verder van huis.
Je weet dat je dan met gelijkspanning moet werken waarvan de betrouwbaarheid vele malen lager is vanwege de complexe omvormers?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221004389
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
stroom gaat heel duur worden in piekuren , de tijd van een tarief is over
het beste is wassen en drogen als de zon schijnt , dus een tijdlock op de stroomvreters , ook op de koelkast

Het is allemaal de schuld van de saldering
Dat maakt van mensen stroomvreters op piekuren

Dat maakt thuisaccu's (en misschien zelfs ook icm dynamische contract op piekmomenten terugleveren) wel interessanter.
  woensdag 10 juni 2026 @ 21:19:31 #170
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221004393
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 21:18 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dat maakt thuisaccu's (en misschien zelfs ook icm dynamische contract op piekmomenten terugleveren) wel interessanter.
dat ga ik niet doen

ik wacht wel af op de piekmoment contracten , dat is voor ouderen heel goed te doen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221005185
En dan wilde er iemand tien extra steden bij gaan bouwen…
pi_221005787
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 23:48 schreef Halcon het volgende:
En dan wilde er iemand tien extra steden bij gaan bouwen…
Dat is sowieso niet iets wat je binnen een paar jaar doet. Dus ik zie de relevantie van je opmerking niet zo.
pi_221005920
De relevantie is dat ook dit nieuws weer een indicator is dat Nederland wel druk genoeg is.
  donderdag 11 juni 2026 @ 08:00:53 #174
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221005932
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 07:54 schreef Halcon het volgende:
De relevantie is dat ook dit nieuws weer een indicator is dat Nederland wel druk genoeg is.
Dat elektriciteit wordt wegegeven aan datacenters en TATA staal
michaelmoore in NWS / Spannend jaar voor Tata Steel: 'Zonder miljardensteun lastig verhaal'
quote:
Het toekomstige stroomverbruik van Tata Steel wordt maar liefst 17 tot 25 keer zo hoog als het huidige verbruik.
huishoudens consumeren niet veel elektriciteit en die kunnen best wat schuiven met hun verbruik, als de saldering is afgelopen , gaan mensen hun zonnepanelen beter benutten , met autoladen en koken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221005990
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 07:54 schreef Halcon het volgende:
De relevantie is dat ook dit nieuws weer een indicator is dat Nederland wel druk genoeg is.
Daar hebben deze problemen maar beperkt mee te maken. De druk op het stroomnet neemt echt veel sneller toe dan de bevolking of bebouwing.
pi_221007284
quote:
10s.gif Op donderdag 11 juni 2026 08:12 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daar hebben deze problemen maar beperkt mee te maken. De druk op het stroomnet neemt echt veel sneller toe dan de bevolking of bebouwing.
Het zal allemaal niet meehelpen, toch?
pi_221008191
Geen idee. De woningbouw blijft al jaren achter terwijl de netbeheerders dat wel meenemen in de prognoses. Dan zou het zelfs gunstig kunnen zijn.
  donderdag 11 juni 2026 @ 13:21:09 #178
141482 Q.
JurassiQ
pi_221008205
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 07:54 schreef Halcon het volgende:
De relevantie is dat ook dit nieuws weer een indicator is dat Nederland wel druk genoeg is.
Het wil alleen maar zeggen dat de afgelopen 15 jaar aan rechts wegkjik-beleid compleet gefaald heeft.
For great justice!
pi_221062841
Ik heb eens even zitten luisteren naar de argumenten van Tennet mensen. Zij beweren dat ondergrondse aanleg van het verzwaarde hoogspanningsnet tot meer storingen leidt en het duurder is om dan reparaties uit te voeren.
Dat is maar net hoe die ondergrondse aanleg gerealiseerd wordt.
We hebben tal van ondergrondse leidingen voor allerlei gevaarlijke en minder gevaarlijke stoffen, olieleidingen gasleidingen, warmteleidingen, etc.
Je hoort hier hoogstzelden of nooit iets over storingen.
Voor de veiligheid van het nieuwe zware net van 380.000 KV is het noodzakelijk dat dit in veilige ondergrondse leidingen komt te liggen.
Je kunt dit net ook op zo'n manier vormgeven dat als er over enige decennia een nog zwaarder net nodig is dat dit ook gemakkelijk te realiseren is. We moeten met meer visie en toekomst gerichte visie werken.
Dat kan wat mij betreft vanwege het veiligheidsrisico deels uit het vergrote defensiebudget bekostigd worden.

[ Bericht 12% gewijzigd door Pegos op 16-06-2026 20:04:02 ]
pi_221065369
Nu ook aflevercongestie in mijn postcode. Gelukkig al wat gecontracteerd..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 17 juni 2026 @ 01:47:42 #181
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221066466
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 19:37 schreef Pegos het volgende:
Ik heb eens even zitten luisteren naar de argumenten van Tennet mensen. Zij beweren dat ondergrondse aanleg van het verzwaarde hoogspanningsnet tot meer storingen leidt en het duurder is om dan reparaties uit te voeren.
Dat is maar net hoe die ondergrondse aanleg gerealiseerd wordt.
We hebben tal van ondergrondse leidingen voor allerlei gevaarlijke en minder gevaarlijke stoffen, olieleidingen gasleidingen, warmteleidingen, etc.
Je hoort hier hoogstzelden of nooit iets over storingen.
Voor de veiligheid van het nieuwe zware net van 380.000 KV is het noodzakelijk dat dit in veilige ondergrondse leidingen komt te liggen.
Je kunt dit net ook op zo'n manier vormgeven dat als er over enige decennia een nog zwaarder net nodig is dat dit ook gemakkelijk te realiseren is. We moeten met meer visie en toekomst gerichte visie werken.
Dat kan wat mij betreft vanwege het veiligheidsrisico deels uit het vergrote defensiebudget bekostigd worden.
Je kan van alles wensen, maar als natuurkundige wetten dat weerhouden dan kun je hoog en laag springen maar het is redelijkerwijs niet mogelijk om dergelijke vermogens over lange afstanden ondergronds aan te leggen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:16:22 #182
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221069086
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 19:37 schreef Pegos het volgende:
Ik heb eens even zitten luisteren naar de argumenten van Tennet mensen. Zij beweren dat ondergrondse aanleg van het verzwaarde hoogspanningsnet tot meer storingen leidt en het duurder is om dan reparaties uit te voeren.
Dat is maar net hoe die ondergrondse aanleg gerealiseerd wordt.
We hebben tal van ondergrondse leidingen voor allerlei gevaarlijke en minder gevaarlijke stoffen, olieleidingen gasleidingen, warmteleidingen, etc.
Je hoort hier hoogstzelden of nooit iets over storingen.
Voor de veiligheid van het nieuwe zware net van 380.000 KV is het noodzakelijk dat dit in veilige ondergrondse leidingen komt te liggen.
Je kunt dit net ook op zo'n manier vormgeven dat als er over enige decennia een nog zwaarder net nodig is dat dit ook gemakkelijk te realiseren is. We moeten met meer visie en toekomst gerichte visie werken.
Dat kan wat mij betreft vanwege het veiligheidsrisico deels uit het vergrote defensiebudget bekostigd worden.
Dergelijke ondergrondse hoogspanningskabels geven behoorlijk wat warmte af. Dat gaat invloed hebben op grondwater en bodemgesteldheid.
Ook wordt de elektromagnetische straling die ervan af komt geassocieerd met het ontstaan van kinderleukemie. Je zal daarom veel dieper moeten met je kabels dan bij de andere voorzieningen die je noemt.
Verder is het iets minder gevaarlijk om per ongeluk een waterleiding kapot te maken bij graafwerkzaamheden dan wanneer je met je graafmachine per ongeluk even een 380kV grijpt.
Life is what you make it.
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:30:56 #183
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221069228
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juni 2026 13:16 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Dergelijke ondergrondse hoogspanningskabels geven behoorlijk wat warmte af. Dat gaat invloed hebben op grondwater en bodemgesteldheid.
Ook wordt de elektromagnetische straling die ervan af komt geassocieerd met het ontstaan van kinderleukemie. Je zal daarom veel dieper moeten met je kabels dan bij de andere voorzieningen die je noemt.
Verder is het iets minder gevaarlijk om per ongeluk een waterleiding kapot te maken bij graafwerkzaamheden dan wanneer je met je graafmachine per ongeluk even een 380kV grijpt.
Dat is nog het minste probleem. Wisselspanning heeft een capacitieve en inductieve werking. Aangezien de aarde een geleider is gaat het Ferranti effect je parten spelen.

Je kunt gelijkspanning gebruiken maar dat is veel duurder en onbetrouwbaarder vanwege de complexiteit.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221153271
Ik zie graag het aanbod tegemoet :9

quote:
Honderdduizenden huishoudens krijgen geld als ze thuisbatterij of laadpaal laten aansturen tegen netcongestie
Huishoudens die de aansturing van hun thuisbatterij, warmtepomp of laadpaal uit handen geven aan de energieleverancier om zo netcongestie te bestrijden, gaan daar geld voor krijgen. Het kan honderden euro’s per jaar opleveren.

Vorig jaar begonnen netbeheerders Liander, Enexis en Stedin samen met de drie grote energiebedrijven Essent, Eneco en Vattenfall met een proef om te kijken of het slim inzetten – of uitzetten – van laadpalen, warmtepompen en batterijen helpt om netcongestie te voorkomen.

Nu kondigen de netbeheerders aan dat de proef is geslaagd en dat de techniek grootschalig wordt ingevoerd. Dankzij het voorkomen van netcongestie konden afgelopen jaar nieuwe huizen in Gelderland en Flevopolder toch een stroomaansluiting krijgen.

Honderdduizenden huishoudens
Zo’n 35.000 huishoudens konden afgelopen jaar meedoen aan de proef, nu gaat het om honderdduizenden. Huishoudens in de provincies Gelderland en Utrecht en in delen van de Flevopolder en Noord-Brabant kunnen de komende tijd een aanbod krijgen om mee te doen, zodat het elektriciteitsnet in hun wijk wordt ontlast.

De hoop is dat nu zo’n 70.000 huishoudens ingaan op het aanbod dat zij van hun energieleverancier krijgen. De netbeheerders hebben voor de komende jaren ‘enkele tientallen miljoenen’ euro’s uitgetrokken voor het project. Met dat geld, zo is berekend, kan 255 megawatt vermogen aan elektriciteit regelbaar worden. Ter vergelijking: dat is evenveel als de totale behoefte van een stad met 170.000 inwoners, zoals Haarlem.

Kosten besparen
Volgend jaar kan, zo is de bedoeling, het systeem in heel Nederland worden ingevoerd. Slimmer gebruik van het stroomnet kan tijdelijk lucht geven, maar mogelijk ook miljarden euro’s aan kosten van netverzwaring besparen.

Doordat het stroomnet wordt ontzien op piekmomenten, ontstaat er meer ruimte voor groei en verduurzaming. Netbeheerders kopen daarmee tijd totdat ze in de gelegenheid zijn om dikkere kabels te leggen en extra transformatorhuisjes te plaatsen.

Die file op het elektriciteitsnet is vooral in de winter tussen 16.00 en 21.00 uur een probleem, want dan draaien de warmtepompen, worden elektrische auto’s opgeladen en zoemen de inductieplaten. In de wintermaanden is er nauwelijks zonnestroom, dus alle energie komt via de kabels de wijk binnen. Op sommige plekken trekt het stroomnet het nu af en toe nauwelijks nog en dat probleem verspreidt zich snel.

Stroomverbruik verschuiven naar rustige momenten helpt, maar het is niet afdoende. Het elektriciteitsnet moet ook nog worden verzwaard en uitgebreid. „De energietransitie vraagt niet alleen om uitbreiding van het stroomnet, maar ook om slimmer gebruik ervan,’’ zegt Maarten Otto, voorzitter Netbeheer Nederland en ceo van netwerkbedrijf Liander. ,,De situatie is urgent.’’

Nieuwe aansluitingen
Otto wijst op de situatie in Utrecht, waar in een deel van de provincie geen nieuwe aansluitingen meer mogelijk zijn. Netbeheerders en energiebedrijven willen dit ‘zo snel mogelijk oplossen’. „De rol van mensen thuis om slim met stroom om te gaan is onmisbaar. We laten zien dat het kan: samen geven we het net meer lucht en houden we Nederland in beweging, ook op plekken waar de grenzen al in zicht zijn.’’

Inmiddels hebben ook energiebedrijven Frank Energie en Zonneplan zich aangesloten bij het project. Waarschijnlijk volgen er meer energieleveranciers. Deze energiebedrijven doen hun klanten een aanbod en zorgen voor de aansturing van batterijen, warmtepompen en laadpalen. De netbeheerder betaalt ervoor.

Ieder energiebedrijf doet een ander congestieaanbod. Essent wil bijvoorbeeld vooral de zeggenschap over de thuisbatterijen. Op de momenten dat het net vol dreigt te lopen, neemt Essent de sturing over. „Dan wordt er energie geleverd uit de batterij en die elektriciteit blijft in de buurt. Voor die buurtbonus, zoals we dat noemen, kun je 320 euro per jaar krijgen.’’Comfort blijft hetzelfde
Vattenfall zoekt de ruimte op het elektriciteitsnet door laadpalen bij mensen thuis pas na 21.00 uur te activeren als het nodig is. Ook daar staat dan een financiële vergoeding tegenover. De bedrijven beloven dat het comfort er niet onder leidt. De auto is de volgende ochtend gewoon geladen en het huis wordt niet koud als de warmtepomp even minder hard draait. En als iemand ’s avonds toch wil laden, dan kan dat.

Bovendien is het niet iedere avond nodig en niet overal. Soms is het al genoeg om in te grijpen in enkele straten.

Jo-Annes de Bat, de staatssecretaris van Klimaat en Groene Groei, laat weten dat hij blij is met het project. „Dit is goed voor de ruimte op het stroomnet én voor de portemonnee.’’
https://www.ad.nl/economi(...)tcongestie~a5bdbf08/
pi_221154228
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 19:37 schreef Pegos het volgende:
Ik heb eens even zitten luisteren naar de argumenten van Tennet mensen. Zij beweren dat ondergrondse aanleg van het verzwaarde hoogspanningsnet tot meer storingen leidt en het duurder is om dan reparaties uit te voeren.
Dat is maar net hoe die ondergrondse aanleg gerealiseerd wordt.
We hebben tal van ondergrondse leidingen voor allerlei gevaarlijke en minder gevaarlijke stoffen, olieleidingen gasleidingen, warmteleidingen, etc.
Je hoort hier hoogstzelden of nooit iets over storingen.
Voor de veiligheid van het nieuwe zware net van 380.000 KV is het noodzakelijk dat dit in veilige ondergrondse leidingen komt te liggen.
Je kunt dit net ook op zo'n manier vormgeven dat als er over enige decennia een nog zwaarder net nodig is dat dit ook gemakkelijk te realiseren is. We moeten met meer visie en toekomst gerichte visie werken.
Dat kan wat mij betreft vanwege het veiligheidsrisico deels uit het vergrote defensiebudget bekostigd worden.
Leidingen waar vloeistoffen of gassen doorheen stromen is iets anders dan 1 waar elektriciteitskabels in liggen.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 11:22:31 #186
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221154243
Het gebruik per huishouden is gewoon gedaald de afgelopen jaren. Net zo’n hoax als het klimaat: mensen bang maken om ze geld uit de zak te kloppen
The End Times are wild
pi_221157120
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 11:22 schreef LXIV het volgende:
Het gebruik per huishouden is gewoon gedaald de afgelopen jaren. Net zo’n hoax als het klimaat: mensen bang maken om ze geld uit de zak te kloppen
Het totaalgebruik is niet gedaald, de vraag vanuit het net, vóór de meter, is gedaald. Dat is bij heel veel mensen nog niet ingedaald inderdaad. Het probleem is voornamelijk de talloze zonnepanelen die stroom het net oppompen. Daar is het systeem niet voor gemaakt en heeft de overheid even geen rekening mee gehouden. Blijft de vraag toch of er daadwerkelijk voor 260 miljard een netverzwaring moet plaatsvinden in die mate als de vraag niet eens gestegen is.

https://podcasts.apple.co(...)5690?i=1000768503129
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_221157902
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 16:57 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Het totaalgebruik is niet gedaald, de vraag vanuit het net, vóór de meter, is gedaald. Dat is bij heel veel mensen nog niet ingedaald inderdaad. Het probleem is voornamelijk de talloze zonnepanelen die stroom het net oppompen. Daar is het systeem niet voor gemaakt en heeft de overheid even geen rekening mee gehouden. Blijft de vraag toch of er daadwerkelijk voor 260 miljard een netverzwaring moet plaatsvinden in die mate als de vraag niet eens gestegen is.

https://podcasts.apple.co(...)5690?i=1000768503129
Totaalgebruik gaat ook de komende tijd niet dalen, maar flink stijgen. Want fossiele brandstoffen (gas, benzine en diesel) gaan vervangen worden voor elektra. De totale energie omgerekend in kW (ook bezine, gas en diesel omrekenen naar kW's) zal ongetwijfeld dalen.

Als iemand van een gasgestookte CV die bijv 1500m3 per jaar verbruikt naar een warmtepomp gaat die jaarlijks laten we zeggen 3000kWh verbruikt, dan daalt de hoeveelheid energie die je nodig hebt gigantisch, maar het stroom verbruik gaat omhoog.

Zonnestroom die je in de zomer aan het net teruglevert en in de winter verbruikt kun je wat mij betreft niet een op een van elkaar aftrekken om een gunstigere totaalverbruik te hebben (dat is gewoon creatief boekhouden). Maar energie die je zelf opwekt en direct verbruikt wat mij betreft wel.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 19:00:24 #189
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221157946
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:55 schreef Anton91 het volgende:
Zonnestroom die je in de zomer aan het net teruglevert en in de winter verbruikt kun je wat mij betreft niet een op een van elkaar aftrekken om een gunstigere totaalverbruik te hebben (dat is gewoon creatief boekhouden).
En dat is precies waar sommigen hun mening op baseren dat het stroomverbruik zou dalen. Ze rekenen doodleuk aan het net onttrokken stroom minus teruggeleverde stroom over een jaar wat cumulatief is. Voor netcongestie is dat niet relevant, want dat draait om momentaan verbruik ongeacht de richting van de stroom. Netcongestie ontstaat niet alleen bij hoog verbruik maar juist vaker bij hoge teruglevering.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221157981
quote:
4s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 19:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]
En dat is precies waar sommigen hun mening op baseren dat het stroomverbruik zou dalen. Ze rekenen doodleuk aan het net onttrokken stroom minus teruggeleverde stroom over een jaar wat cumulatief is. Voor netcongestie is dat niet relevant, want dat draait om momentaan verbruik ongeacht de richting van de stroom. Netcongestie ontstaat niet alleen bij hoog verbruik maar juist vaker bij hoge teruglevering.
Ja ik snap het en daarom moeten in mijn ogen mensen juist het gedrag aanpassen, slim laden, slim omgaan met excessieve zonneenergie, dus zoveel mogelijk zelf verbruiken (niet nutteloos, maar bijv vaat overdag).

Ik zag zelfs een keer een woning op funda met energielabel A++++ met zo'n soort tekst:
Energielabel A++++ zolang salderen blijft bestaan :') 14.gif
pi_221159288
"overvol" is altijd relatief. Voor een AZC is er altijd plek op het stroomnet.
pi_221160560
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 18:55 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Totaalgebruik gaat ook de komende tijd niet dalen, maar flink stijgen. Want fossiele brandstoffen (gas, benzine en diesel) gaan vervangen worden voor elektra. De totale energie omgerekend in kW (ook bezine, gas en diesel omrekenen naar kW's) zal ongetwijfeld dalen.

Als iemand van een gasgestookte CV die bijv 1500m3 per jaar verbruikt naar een warmtepomp gaat die jaarlijks laten we zeggen 3000kWh verbruikt, dan daalt de hoeveelheid energie die je nodig hebt gigantisch, maar het stroom verbruik gaat omhoog.

Zonnestroom die je in de zomer aan het net teruglevert en in de winter verbruikt kun je wat mij betreft niet een op een van elkaar aftrekken om een gunstigere totaalverbruik te hebben (dat is gewoon creatief boekhouden). Maar energie die je zelf opwekt en direct verbruikt wat mij betreft wel.
Luister de podcast zou ik zeggen, dat heb je duidelijk niet gedaan. Je verhaal wordt al jaar op jaar herhaald. Door de steeds duurder wordende leveringskosten en vertrekkende industrie en zonnepanelen blijft de vraag gelijk, al 20 jaar, en daalt het zelfs wat voor de meter. Daar tegenover staan wel miljoenen zonnepanelen die het net belasten op een manier waarvoor het niet is gemaakt. Dat is een probleem die de politiek echt moet oplossen (maar wat niet gaat gebeuren totdat over 1,5 jaar of zo deze info mainstream geworden is. Zo gaat het altijd). Men gaat niet totaal en zo snel als men wilt over naar electriciteit, omdat electriciteit steeds duurder wordt. In de verre toekomst, maar dat ga ik niet meer meemaken met mijn 40+ jaar, zal het ooit nog wel zover komen, maar de problemen met de transitie zijn te groot. De wetenschap is er ook al achter. Nu de politiek nog.

[ Bericht 5% gewijzigd door Akkerdjie op 27-06-2026 00:39:26 ]
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_221161086
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 00:30 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Luister de podcast zou ik zeggen, dat heb je duidelijk niet gedaan. Je verhaal wordt al jaar op jaar herhaald. Door de steeds duurder wordende leveringskosten en vertrekkende industrie en zonnepanelen blijft de vraag gelijk, al 20 jaar, en daalt het zelfs wat voor de meter. Daar tegenover staan wel miljoenen zonnepanelen die het net belasten op een manier waarvoor het niet is gemaakt. Dat is een probleem die de politiek echt moet oplossen (maar wat niet gaat gebeuren totdat over 1,5 jaar of zo deze info mainstream geworden is. Zo gaat het altijd). Men gaat niet totaal en zo snel als men wilt over naar electriciteit, omdat electriciteit steeds duurder wordt. In de verre toekomst, maar dat ga ik niet meer meemaken met mijn 40+ jaar, zal het ooit nog wel zover komen, maar de problemen met de transitie zijn te groot. De wetenschap is er ook al achter. Nu de politiek nog.
Als netcongestie komt door huishoudens en zij hebben allemaal een slim aangestuurde v2g auto. Dan denk ik eerlijk gezegd dat het gewoon klaar is met netcongestie.

En als de netbeheerder een grote accu op strategische plekken kwijt kan idem dito.
K
Ok de panelen idem. Maar daar lopen we zo gigantisch achter allemaal.

Netcongestie is een administratief probleem. De aansturing moet gedeeltelijk bij de netbeheerder liggen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_221161328
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 21:44 schreef Homey het volgende:
"overvol" is altijd relatief. Voor een AZC is er altijd plek op het stroomnet.
Ik herhaal:
Al die noodlocaties voor asielopvang betreft bestaande panden waar al een stroomaansluiting aanwezig is. Als jij datzelfde pand voor andere doeleinden gehuurd had, had je ook gewoon over die reeds aanwezige aansluiting kunnen beschikken.

Dus tyf op met je off-topic kut opmerking.
pi_221163751
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 07:28 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ik herhaal:
Al die noodlocaties voor asielopvang betreft bestaande panden waar al een stroomaansluiting aanwezig is. Als jij datzelfde pand voor andere doeleinden gehuurd had, had je ook gewoon over die reeds aanwezige aansluiting kunnen beschikken.

Dus tyf op met je off-topic kut opmerking.
Leuk dat schelden, maar voor AZC’s geldt nooit een stikstof beperking, geld tekort of andere blokkerende zaken. Feit. Het maakt heel veel uit voor welk doeleinde iets wordt neergezet. Politiek speelt altijd een rol, wees niet naïef.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')