abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220660737
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:38 schreef michaelmoore het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
wat die brandnetels niet allemaal voor onheil brengen
[..]

blackout, dat wil ik nog wel eens zien gebeuren _O-
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  zondag 26 april 2026 @ 21:19:11 #122
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220660741
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:18 schreef mschol het volgende:

[..]
Dan zie je juist niets meer 8-)
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220660746
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2026 21:19 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dan zie je juist niets meer 8-)
ligt er echt aan wanneer op de dag het gebeurd, en dat is meer waarschijnlijk overdag dan 's nachts
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  zondag 26 april 2026 @ 21:29:49 #124
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220660777
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:20 schreef mschol het volgende:

[..]
ligt er echt aan wanneer op de dag het gebeurd, en dat is meer waarschijnlijk overdag dan 's nachts
Als je vast zit in de lift maakt het niet zo gek veel meer uit of daarbuiten de zon schijnt. De kans op uitval is het grootst tijdens pieken, dus in de ochtend maar vooral in de avond in de winter na zonsondergang wanneer men thuiskomt en van alles aanzet. Het kan ook andersom als er een overschot is en systemen falen om dit te kanaliseren zoals dat in Spanje gebeurde. De grootste kans is op de zondagmiddag als de zon volop schijnt en weinig verbruikt wordt. Vandaag heb ik geld toegekregen omdat er een flinke overschot was :s) Kennelijk is er een grote stroomstoring nodig voordat die stikstofwet (en de ganzen) afgeschoten wordt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220660788
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 21:18 schreef mschol het volgende:

[..]
Alles wat ingevroren is in supermarkten, slagerijen, magazijnen kan zo naar het stort.
Koeling idem.

Winkels en tankstations niet meer open.

Ziekenhuizen komen er achter of hun aggregaat werkt.

Verder zou ik het hier in huis niet direct merken denk ik, tot ik zie dat het internet niet werkt.

En dat minimaal 7 tot 14 dagen voordat alles weer stroom heeft.
  zondag 26 april 2026 @ 21:52:05 #126
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220660887
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2026 21:29 schreef ACT-F het volgende:
Kennelijk is er een grote stroomstoring nodig voordat die stikstofwet (en de ganzen) afgeschoten wordt.
de ambtenaren hebben mooi werk aan dat stikstof gedoe dus dat gaat niet gebeuren
Vergunningen dat is macht

men blijft zanikken over brandnetels
terwijl brandnetels bij uitstek planten zijn die de stikstof opnemen uit de lucht, samen met de vlinderbloemigen
natuur corrigeert zichzelf

De hele natuur heeft stikstof nodig voor de groei , ook aardappels en sla
Geen stikstof geen groei

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 27-04-2026 08:54:35 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220687018
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:32 schreef Anton91 het volgende:
Morgen tussen 13:00 - 15:00 krijg je bij een dynamisch contract flink geld toe voor elke kwh die je gebruikt :X

Bij nextenergie 37 cent, na belastingen!

https://www.nextenergy.nl/actuele-energieprijzen
En daarom investeert geen enkel bedrijf meer in zonne-energie. Alleen thuisaccu's gaan goed, die proberen ze nu iedereen door hun strot te duwen.
pi_220687021
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 11:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Groenaanslag is idd ook meteen zo goed als weg.

En onkruid is net zo dood als met een onkruid brander. Alleen loop je met kokend water icm droogte niet het risico dat je je eigen huis en dat van de buren in de hens zet.
En je bent niet jezelf en de fauna in je tuin aan het vergiftigen.

100% veilig 100% duurzaam en het levert vandaag nog een paar euro op ook.
Azijn werkt veel beter.
pi_220687030
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 11:51 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Als ik een dynamisch contact zou hebben had ik buren uitgenodigd om gratis hun auto bij mij op te laden :9
Dus we worden nu geprikkeld om overdag veel meer energie te verbruiken? Je weet dat dat wordt omgezet in warmte? Dus in plaats van via een complex proces gaan we nu de Aarde gewoon rechtstreeks opwarmen?

8)7
pi_220687447
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus we worden nu geprikkeld om overdag veel meer energie te verbruiken? Je weet dat dat wordt omgezet in warmte? Dus in plaats van via een complex proces gaan we nu de Aarde gewoon rechtstreeks opwarmen?

8)7
Nee, het is immers een overschot aan duurzame energie die al in onze atmosfeer aanwezig was voordat we dit omgezet hebben in elektriciteit (middels PV of windturbines).
pi_220687455
quote:

[..]

8)7
Alle opwarming komt van de zon. Opzich
Vakman pur sang
pi_220687477
quote:

[..]

8)7
Je weet dat je die energie gewoon op zou kunnen slaan in bijv de accu van de buren. Vandaag zou ik zoiets overigens ook aanbieden, want vandaag (dag van de arbeid) is er blijkbaar ook een flink overschot en krijg je per kwh tussen 13:00 - 14:00 47cent en tussen 14:00 - 15:00 44cent.

Ik zie het vooral als prikkel om het verbruik te verschuiven. Mooi moment om de wasmachine, droger, sanitair warm water te verwarmen, auto laden etc.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 07:39:08 #133
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220687553
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En daarom investeert geen enkel bedrijf meer in zonne-energie. Alleen thuisaccu's gaan goed, die proberen ze nu iedereen door hun strot te duwen.
Dat is dus niet waar. Ze doen dat echter voor eigen gebruik (want die zwaardere aansluiting zit er de komende tien jaar niet in) en niet zozeer voor de handel.
pi_220687593
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Alle opwarming komt van de zon. Opzich
Inderdaad. En het broeikaseffect is dat er minder energie terug in de ruimte verdwijnt. Daarom is het ook relatief warm op een heel bewolkte dag.
pi_220687610
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:12 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Je weet dat je die energie gewoon op zou kunnen slaan in bijv de accu van de buren. Vandaag zou ik zoiets overigens ook aanbieden, want vandaag (dag van de arbeid) is er blijkbaar ook een flink overschot en krijg je per kwh tussen 13:00 - 14:00 47cent en tussen 14:00 - 15:00 44cent.

Ik zie het vooral als prikkel om het verbruik te verschuiven. Mooi moment om de wasmachine, droger, sanitair warm water te verwarmen, auto laden etc.
En dan heel goed isoleren, zodat je in de winter niet hoef te stoken, anders heb je hele grote accu's nodig. Of een pelletkachel.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 08:21:41 #136
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220687645
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2026 08:06 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ja maar alleen grond is niet voldoende voor een woning. Er moeten ook wegen naartoe, stroom, water, energie (en dat is geen gas meer, dus vereist extra stroom), er moeten voorzieningen bij zoals scholen, huisartsen, winkels.
Hier in Eindhoven bouwen ze nu vooral de hoogte in, want grond is er steeds minder.
grond is er juist steeds meer

er komt meer grond bij dan eraf gaat ,
Almere en Lelystad zijn gebouwd op grond wat er vroeger niet was
ook Eemvallei city https://levenineemvallei.nl/ gaat gebouwd worden op grond dat vroeger zeewater was
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220687713
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 08:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dan heel goed isoleren, zodat je in de winter niet hoef te stoken, anders heb je hele grote accu's nodig. Of een pelletkachel.
Die hebben we vandaag niet nodig.
:Z :Z :Z
pi_220688147
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:12 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Accu van de buren is niet achter de meter dus of je ff 5ct aan de netbeheerder wil afdragen 12ct aan de buurman voor de accu en 12ct belasting.

De belasting helpt ook niet mee met het zoeken naar nuttig verbruik bij negatieve prijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220688160
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik investeer wel in zonne energie. Alleen het moet aangestuurd worden allemaal dat de panelen uit staan bij negatieve prijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220688296
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:05 schreef ludovico het volgende:

[..]
Accu van de buren is niet achter de meter dus of je ff 5ct aan de netbeheerder wil afdragen 12ct aan de buurman voor de accu en 12ct belasting.

De belasting helpt ook niet mee met het zoeken naar nuttig verbruik bij negatieve prijzen.
De bedragen die ik op noemde zijn na btw en leveringskosten. Zie die link.
pi_220688375
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 08:47 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Die hebben we vandaag niet nodig.
:Z :Z :Z
Geen zorgen voor morgen.
pi_220688515
Je kunt in de winter verwarmen met zonne-energie, als de centrale in Afrika staat of als je die zonne-energie de rest van het jaar gebruikt om warmte op te slaan en die dan gebruikt voor de verwarming. Er weer stroom van maken kan ook, maar dat is vrij inefficiënt, omdat je dan hele hoge temperaturen nodig hebt.
pi_220688546
quote:
ACM: Geleidelijke introductie invoedingstarief moet bijdragen aan efficiënter gebruik elektriciteitsnet

ACM gaat verder met de uitwerking van een invoedingstarief voor grote elektriciteitsproducenten.
Zo worden zij gestimuleerd om het elektriciteitsnet zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
ACM kiest voor een geleidelijke introductie zodat alle andere betrokken partijen voldoende tijd krijgen om zich voor te bereiden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat verder met de uitwerking van een invoedingstarief voor grote invoeders van elektriciteit. Door grote elektriciteitsproducenten zoals zonneparken, windparken en elektriciteitscentrales mee te laten betalen aan het net worden zij gestimuleerd om het elektriciteitsnet zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Netbeheerders hoeven hierdoor minder netverzwaringen uit te voeren. Die besparingen werken uiteindelijk door in lagere netkosten voor alle huishoudens en bedrijven die op het net zijn aangesloten. Nu worden de kosten van het elektriciteitsnet alleen door afnemers betaald.
Netbeheerders moeten de komende jaren miljarden investeren in uitbreiding en verzwaring van het elektriciteitsnet. Een invoedingstarief stimuleert grote producenten om het net efficiënter te gebruiken en helpt zo deze kosten zoveel mogelijk in de hand te houden. De ACM kiest daarbij voor een geleidelijke introductie, zodat energieproducenten, netbeheerders en alle andere betrokken partijen voldoende tijd krijgen om zich voor te bereiden op deze nieuwe tariefstructuur."
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220690740
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:38 schreef michaelmoore het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
wat die brandnetels niet allemaal voor onheil brengen
[..]

Nou, als we een paar boeren uitkopen is er weer voldoende stikstofruimte en ook nog plek om huizen te bouwen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 16:45:30 #145
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220690756
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:40 schreef 215 het volgende:

[..]
Nou, als we een paar boeren uitkopen is er weer voldoende stikstofruimte en ook nog plek om huizen te bouwen.
het is de vraag of defensie wel een natuurvergunning heeft voor de stikstof van de oefeningen
pi_220690998
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee, het is immers een overschot aan duurzame energie die al in onze atmosfeer aanwezig was voordat we dit omgezet hebben in elektriciteit (middels PV of windturbines).
Ben je bekend met de term "urban heat island"? Het betekent, dat een stad al snel 3 graden warmer is dan het land er omheen. Het omgekeerde zien we met bossen: die verdampen veel water, waardoor het daar al snel een paar graden koeler is. Zo werkt een koeltoren ook. En dat is ook waarom we zweten.

De verlichte plaatsen zijn dus warmer dan de omgeving, de felle minstens 3 graden. En veel bossen hebben we hier niet meer. Nog wat in Spanje, dan heb je het ver gehad. Het is in heel Europa dus al snel een paar graden warmer dan toen het een groot oerbos was, 5000+ jaar geleden. Toen er hier nog maar weinig mensen leefden.
pi_220692373
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ben je bekend met de term "urban heat island"? Het betekent, dat een stad al snel 3 graden warmer is dan het land er omheen. Het omgekeerde zien we met bossen: die verdampen veel water, waardoor het daar al snel een paar graden koeler is. Zo werkt een koeltoren ook. En dat is ook waarom we zweten.

[ afbeelding ]

De verlichte plaatsen zijn dus warmer dan de omgeving, de felle minstens 3 graden. En veel bossen hebben we hier niet meer. Nog wat in Spanje, dan heb je het ver gehad. Het is in heel Europa dus al snel een paar graden warmer dan toen het een groot oerbos was, 5000+ jaar geleden. Toen er hier nog maar weinig mensen leefden.
Ja daar ben ik mee bekend. Alleen dat heeft helemaal niks te maken met "opwarmen van de aarde door overtollige groene stroom te verbruiken".

Je bericht is compleet off-topic.
pi_220692431
De bruto stroomprijs was vandaag een paar uur onder de minus vijftig cent. Dat is het bedrag waar kerncentrales op inschrijven. Die kerncentrales mochten vandaag dus geen stroom leveren. Terug regelen is geen optie en al helemaal niet voor een paar uur dus al die energie hebben ze moeten 'affakkelen'. Dat is dus wel pure opwarming van de atmosfeer met gemaakte energie.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220693198
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ja daar ben ik mee bekend. Alleen dat heeft helemaal niks te maken met "opwarmen van de aarde door overtollige groene stroom te verbruiken".

Je bericht is compleet off-topic.
Ah, je bedoelt, de energie die lang geleden werd omgezet in warmte doordat de wind de bladeren van de bomen bewoog? Terwijl diezelfde energie ook water verdampte, waardoor het bos afkoelde?

Maar ik vermoed, dat je maar een paar jaar terugkijkt. Naar hoe het toen bij jou thuis werkte. Misschien vind je wel dat je goed bezig bent, omdat we nu weten dat er maar 1 parameter belangrijk is: de hoeveelheid kooldioxide. En ja, voor zover we dat kunnen beoordelen is dat nu heel anders dan 100 jaar geleden. Het is nu verdubbeld, tot maar liefst 0,04%. Alarmerend!

Het lijkt wel gifgas!
pi_220693234
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:21 schreef 215 het volgende:
De bruto stroomprijs was vandaag een paar uur onder de minus vijftig cent. Dat is het bedrag waar kerncentrales op inschrijven. Die kerncentrales mochten vandaag dus geen stroom leveren. Terug regelen is geen optie en al helemaal niet voor een paar uur dus al die energie hebben ze moeten 'affakkelen'. Dat is dus wel pure opwarming van de atmosfeer met gemaakte energie.
Ja, we hebben genoeg aan gratis energie in de zomer, zolang de regering daar door prijsafspraken voor betaalt. Als je in de winter energie nodig hebt, dan ben je tekortgeschoten in de isolatie van je woning :{w

Maar, als we warmte op gaan slaan, dan zijn de bezitters van zonnepanelen en een warmtepomp waarschijnlijk de eersten die gaan protesteren, omdat ze die warmtepomp dan niet meer kunnen gebruiken. Dus dan moet de regering daar wel een genereuze compensatieregeling voor maken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')