als je EWF hoger is dan je rente , dan betaal je nu 100% minus WH is 71,87 % % = 28 % van de EWFquote:Op zaterdag 16 mei 2026 08:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Zonder Wet Hillen vervalt de aftrekpost EWF-bijtelling; aflossen loont dan minder: met Hillen is netto voordeel = bruto voordeel.
Hypotheektrente aftrek heb je altijd even aangenomen dat je de 30 jaar nog niet hebt volgemaakt.
Maar bij de meesten is de totaal rente hoger dan de EWF , dus is dan niet van toepassingquote:AI-overzicht
De Wet Hillen regelt belastingaftrek voor huiseigenaren met een (bijna) afgeloste hypotheek.
Sinds 2019 wordt deze aftrek afgebouwd.
In 2026 is de aftrek verlaagd tot 71,867% van het verschil tussen het eigenwoningforfait en de aftrekbare kosten. De afbouw is bovendien versneld om de regeling eerder te laten stoppen
Met wet Hillen doet je hypotheekaftrek niks.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 08:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Zonder Wet Hillen vervalt de aftrekpost EWF-bijtelling; aflossen loont dan minder: met Hillen is netto voordeel = bruto voordeel.
Hypotheektrente aftrek heb je altijd even aangenomen dat je de 30 jaar nog niet hebt volgemaakt.
de afbouw van wet Hillen gaat de rijke VVDers nu wel pijn doenquote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Met wet Hillen doet je hypotheekaftrek niks.
Ik lees soms op Twitter dat je een soort van huurder van je eigendom wordt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 23:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de afbouw van wet Hillen gaat de rijke VVDers nu wel pijn doen
2,35% over woz bijtellen is geen grapje als je woz 2.000.000 is - 1300000 is 700.000 x 2,35% minus 70%
5000 euro bijtellen en ipv HRA aftrek
VVD gaat er van af willen , dus er moet gepraat worden
met 5% afbouw is over 5 jaar is wet hillen effect nog maar 50 %
Op twitter leer je niets zinvolsquote:Op zondag 17 mei 2026 07:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik lees soms op Twitter dat je een soort van huurder van je eigendom wordt.
Betalen pannenkoek....
Dat is niet meer vol te houden. De vraag is in welke mate je het triest moet vinden verder. Want het betreffen wel villas, maar toch, ik vind het eigenlijk wel triest dat we belasting heffen op bezit dat geen inkomen genereert.
Dat zal ook wel precies de reden zijn dat de wet Hillen destijds in het leven was geroepen.
Zeg het maar. Naar mijn idee is de afschaf ervan gewoon een hele domme fout omdat de staat veel te veel geld uitgeeft en de gaten in de begroting poogt te vullen als een zieke junk.
En andersom?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Met wet Hillen doet je hypotheekaftrek niks.
ook nietquote:
Dan gaan we weer terug naar 1 kostwinner per gezin want niemand kan dan meer kinderopvang betalen. En dan gaan we allemaal zelf voor de kinderen zorgen en minder werken.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 13:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beter is het om helemaal te stoppen met alle subsidies
ook de huursubsidie
alleen nog bijstand
en asap de zelfstandigenwet effectueren en werken moet weer lonen ook en juist voor zelfstandigen
mijn kinderen werken allebei 3 en 4 dagenquote:Op zondag 17 mei 2026 13:25 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dan gaan we weer terug naar 1 kostwinner per gezin want niemand kan dan meer kinderopvang betalen. En dan gaan we allemaal zelf voor de kinderen zorgen en minder werken.
Weet je. Dat lijkt me niet eens een slechte ontwikkeling. Zo zou het moeten zijn. Allebei een baantje van 16-24u per week en de rest voor het gezin
De Raad van State die is van mening dat er ruimte is voor de zelfstandige NAAST de klassiek arbeidsovereenkomstquote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, allemaal zelfstandig worden, de caissière bij de AH, de conducteur op de trein, de mensen in de melkfabriek, misschien de ministers en staatssecretarissen ook?
Je kunt even naar de VS kijken hoe geweldig het is als niets geregeld is en het ieder voor zich is, echt fantastisch daar.
Overgens doet je buurman het niet best als hij van ¤ 70,- ex BTW per uur, zijn vrije dagen, pensioen en ziektekosten en AOV moet reserveren, dan houdt hij netto net iets meer dan minimumloon over...
quote:AI-overzicht
Deze constatering van de Raad van State (RvS) komt uit het advies over het eerdere wetsvoorstel Verduidelijking
Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR). De RvS wees hiermee op de groeiende spanning tussen de klassieke arbeidsovereenkomst en de moderne praktijk op de arbeidsmarkt.
Waarom willen partijen dit volgens de RvS niet (langer)?
Behoefte aan flexibiliteit: Werkgevers willen snel kunnen inspelen op pieken en dalen zonder het zware ontslagrecht. Zelfstandigen (zzp'ers) hechten juist aan hun autonomie, ondernemerschap en de vrijheid om eigen werktijden te bepalen.
Knelpunten in de wetgeving: Starre regels in het arbeidsrecht en langdurige contractprocedures remmen de wens van beide kanten om op projectbasis samen te werken.
Zolang rente aftrekbaar is bij bedrijven dan ook op een woning vind ik.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Op twitter leer je niets zinvols
Als je het huis verhuurt, dan genereert het huis inkomen . DAT is de achterliggende gedachte
Dat doe jij niet en dus krijg jij een huurwaardebijtelling . tegenwoordig het Eigen Woning Forfait genoemd
De wet Hillen is ervoor om te zorgen dat de regel EWF bijtelling door een andere regel weer teniet wordt gedaan
Die regel is: Als je hypotheek erg laag is, dan hoef je geen EWF belasting te betalen![]()
![]()
De Villatax van 6,35% over de WOZ boventelling is helemaal op niets gebaseerd en volslagen gestoord
Belasting aftrek voor de rente van een lening is sowieso onzin, dan leen je maar wat minder als die lasten te hoog zijn voor je
Huursubsidie is ook onzin, als de huur te hoog is voor je, dan huur je maar een goedkopere woning of je gaat maar samen wonen met iemand of op kamers
De mega winsten van woningcorporaties komen rechtstreeks uit de huursubsidie, dus laat die de huursubsidie maar betalen
De BPM is ook een op niets gebaseerde heffing die in andere landen niet bestaat
DE BTW over de ecotax is werkelijk onzinnig
Alle toeslagen zijn onzin
er zin teveel bijtellingen en aftrekken , de overheid doet teveel rotzooien met regels
Dat is wel handig, dan hoeven de kinderen ook niet meer naar school, dan zijn er helemaal geen leraren meer als er maar zo weinig wordt gewerkt.quote:Op zondag 17 mei 2026 13:25 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dan gaan we weer terug naar 1 kostwinner per gezin want niemand kan dan meer kinderopvang betalen. En dan gaan we allemaal zelf voor de kinderen zorgen en minder werken.
Weet je. Dat lijkt me niet eens een slechte ontwikkeling. Zo zou het moeten zijn. Allebei een baantje van 16-24u per week en de rest voor het gezin
voor bedrijven is de benzine en motorrijtuigbelasting ook aftrekbaarquote:Op zondag 17 mei 2026 16:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zolang rente aftrekbaar is bij bedrijven dan ook op een woning vind ik.
Dat dat netto bedrag teveel wordt en je een fictief inkomen verzint om het te drukken kan ik inkomen.
Dat je netto belasting betaalt terwijl je ergens niks op verdient vind ik ridicuul.
Ik kan me dus wel in het oude systeem vinden
Ja toch? Daar heb ik het over. 1 fulltime baan per gezin (of iets meer als je dat wil/aankan)quote:Op zondag 17 mei 2026 13:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn kinderen werken allebei 3 en 4 dagen
ik werkte vroeger 6 dagen per week en mijn vrouw was thuis tot ze zelf naar school gingen , toen ging ze ook werken en ik ging 5 dagen werken
maar toen werd er ook nog flink woningen gebouwd
kinderen zijn toch leukquote:Op zondag 17 mei 2026 18:13 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ja toch? Daar heb ik het over. 1 fulltime baan per gezin (of iets meer als je dat wil/aankan)
Tegenwoordig gaat een vrouw echt niet thuiszittend en de man 6 dagen werken. Zo leuk is dat onbetaalde werk niet en je loopt dan ook een financieel risico. Dus lekker dan allebei 3 dagen werken. Dat zeg ik ook. Allebei 16-24u
Onprettig, maar als dat zo is komen er wel meer leraren als het salaris opgeschroefd wordt. Of ouders gaan parttime thuis onderwijs moeten doenquote:Op zondag 17 mei 2026 17:10 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is wel handig, dan hoeven de kinderen ook niet meer naar school, dan zijn er helemaal geen leraren meer als er maar zo weinig wordt gewerkt.
meer thuisonderwijs via internetquote:Op zondag 17 mei 2026 18:16 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Onprettig, maar als dat zo is komen er wel meer leraren als het salaris opgeschroefd wordt. Of ouders gaan parttime thuis onderwijs moeten doen
Tis geen consumptief kredietquote:Op zondag 17 mei 2026 17:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor bedrijven is de benzine en motorrijtuigbelasting ook aftrekbaar
gaan de baas taart halen voor in de kantine dan is dat ook aftrekbaar
En ze krijgen de BTW terug
niet eerlijk he
juist ik ben tegen subsidies, alle subsidiesquote:Op zondag 17 mei 2026 20:07 schreef Donna het volgende:
Graag terug naar het onderwerp. De woningmarkt.
Tnx!
Haha zegt degene die ze van 0 tot 4 niet heeft verzorgd omdat hij 6 dagen per week werkte in die periode. Wat weet je dan van hele nachten wakker zijn.quote:
Oja de woningmarkt.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:07 schreef Donna het volgende:
Graag terug naar het onderwerp. De woningmarkt.
Tnx!
we hebben ook al 18 jaar geen economisch downturn meegemaaktquote:Op maandag 18 mei 2026 02:31 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Oja de woningmarkt.
Ik zie niet hoe die ooit gaat verbeteren als geld/kapitalisme de belangrijkste drijfveer blijft. Ik geloof niet in huizen crashes zoals in het verleden. Daarvoor zijn huizen te schaars
Vind ook wat van oudere mensen die willen dat toeslagen en andere hulpmiddelen om een huis te behouden willen afschaffen nadat ze eerst hun hele werkzame leven van die regelingen hebben geprofiteerd. Die zijn af
Niet chill, maar wel hypotheekrente aftrek en het was allemaal duidelijk voor de looptijd van de hypotheek. En prijzen veel lager, meer te krijgen van 1 inkomen.quote:Op maandag 18 mei 2026 08:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we hebben ook al 18 jaar geen economisch downturn meegemaakt
rente is laag en dat is het belangrijkste
ik heb nog meegemaakt dat de rente 12% was , , toen was de hypotheekrente 13%
je hebt niets vastgelegd, niks afspraak, heb jij een contract dan?quote:Op maandag 18 mei 2026 10:32 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
En ook worden tussentijds regels veranderd waardoor je ineens in problemen kan komen door een financiële afspraak die je eigenlijk voor 30 jaar had vastgelegd.
Alleen hebben veel instanties, en mensen zelf ook, geen bewijs bewaard wanneer ze precies wat vastgelegd hebben 30 jaar geleden, en wat er allemaal verandert is in die 30 jaar (nieuw huis, nieuwe hypotheek, trouwen, scheiden etc).quote:Op maandag 18 mei 2026 10:32 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Niet chill, maar wel hypotheekrente aftrek en het was allemaal duidelijk voor de looptijd van de hypotheek. En prijzen veel lager, meer te krijgen van 1 inkomen.
Kortom, je kon een financiële planning maken en ergens naartoe werken. Hard werken en je wist: dat gaat op een dag uitbetalen.
Dat is nu niet meer. Je komt helemaal nergens met regulier sparen en beleggen. En ook worden tussentijds regels veranderd waardoor je ineens in problemen kan komen door een financiële afspraak die je eigenlijk voor 30 jaar had vastgelegd.
wat mij betreft halen ze de HRA en de EWF er af en maken de HYP termijn van 30 jaar naar 50 jaarquote:Op maandag 18 mei 2026 12:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Alleen hebben veel instanties, en mensen zelf ook, geen bewijs bewaard wanneer ze precies wat vastgelegd hebben 30 jaar geleden, en wat er allemaal verandert is in die 30 jaar (nieuw huis, nieuwe hypotheek, trouwen, scheiden etc).
Wordt een grote clusterfuck weer, en dat komt vooral omdat het allemaal te ingewikkeld is gemaakt, en regels te vaak veranderen, en dat komt weer door wispelturige politici zonder lange termijn visie, en opvolgende regering die hun eigen stempel willen drukken.
Waarom niet gewoon naar een systeem waarin hypotheken dienen om binnen een x aantal jaar het huis afgebetaald te hebben, met als mogelijkheid aflossingsvrij mits minstens 50% is afbetaald, en een hypotheek van max 90-95% als buffer tegen waardedaling (bij dalingen van meer dan 5-10% worden eigenlijk alleen diegenen geraakt die hun huis binnen een paar jaar na aankoop alweer verkopen). Geen HRA gedoe, geen villatax. En gemeentebelasting niet precies willen bepalen aan de hand van de (fictieve) waarde van het huis, maar 5 klassen die gemeentes vastleggen, en de gemeente bepaalt in welke klasse je huis valt. En de klasse bepaalt de hoogte van de gemeentebelasting.
Met de huidige belastingaangifte is de vraag eigenlijk primair of een hypotheek van na 2012 volledig annuïtair is.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Alleen hebben veel instanties, en mensen zelf ook, geen bewijs bewaard wanneer ze precies wat vastgelegd hebben 30 jaar geleden, en wat er allemaal verandert is in die 30 jaar (nieuw huis, nieuwe hypotheek, trouwen, scheiden etc).
Wordt een grote clusterfuck weer, en dat komt vooral omdat het allemaal te ingewikkeld is gemaakt, en regels te vaak veranderen, en dat komt weer door wispelturige politici zonder lange termijn visie, en opvolgende regering die hun eigen stempel willen drukken.
Waarom niet gewoon naar een systeem waarin hypotheken dienen om binnen een x aantal jaar het huis afgebetaald te hebben, met als mogelijkheid aflossingsvrij mits minstens 50% is afbetaald, en een hypotheek van max 90-95% als buffer tegen waardedaling (bij dalingen van meer dan 5-10% worden eigenlijk alleen diegenen geraakt die hun huis binnen een paar jaar na aankoop alweer verkopen). Geen HRA gedoe, geen villatax. En gemeentebelasting niet precies willen bepalen aan de hand van de (fictieve) waarde van het huis, maar 5 klassen die gemeentes vastleggen, en de gemeente bepaalt in welke klasse je huis valt. En de klasse bepaalt de hoogte van de gemeentebelasting.
Goh..quote:Op maandag 18 mei 2026 14:19 schreef Leandra het volgende:
Overigens snap ik het gezeur over de villatax niet zo, dat hoor ik eigenlijk nooit van de mensen die in een huis met een WOZ in de villatax categorie wonen, alleen maar van mensen die zich dat niet kunnen permitteren.
Het is een beetje als de armoedzaaiers in Kentucky die voedselbonnen nodig hebben om te overleven maar wel heel boos zijn dat Mamdani in NYC de 2de woningen van meer dan $ 5.000.000 belast.
Nou ja, kennelijk offeren die zich graag op door zelf weer ruim de dubbele bijtelling op zich te nemen.quote:
die miepen niet tegen jouquote:Op maandag 18 mei 2026 14:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, kennelijk offeren die zich graag op door zelf weer ruim de dubbele bijtelling op zich te nemen.
Dat is natuurlijk ook wel sociaal, dat ze de notaris, advocaat en tandarts een beetje helpen, die hebben het immers al zo zwaar.
Overigens zou de notaris over zijn huis van ¤ 1.500.000 een bijtelling van ¤ 11.250 hebben tegen 0,75% zonder villatax.
Dus nu hij ¤ 4.725 over ¤ 1.350.000 plus ¤ 3.525 over de resterende 150.000 aan bijtelling heeft, wat een totaal van ¤ 8.250 maakt, snap je wel waarom mensen die werkelijk in die categorie zitten niet zo hard miepen.
Oh, ze miepen niet tegen mij maar wel tegen degene die zich never nooit hun dure huis kan permitteren?quote:Op maandag 18 mei 2026 14:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die miepen niet tegen jou
maar die miepen best wel
van hen mag de HRA en de EWF morgen weg en dan 12.000 arbeidskorting voor iedereen
afbouw WH is 4,8 %quote:Op maandag 18 mei 2026 14:58 schreef Sport_Life het volgende:
Ik loop niet te miepen maar zorg ervoor dat box 1 schuld zo hoog mogelijk blijft door niet af te lossen op een aflossingsvrije lening uit 2011.
De villa taks gaan trouwens alleen over het gedeelte boven 1.3m, dus voor degenen die per ongeluk door waardestijging (net) in de villa taks terecht komt vallen de kosten wel mee.
Pas boven de 1.5m zonder box 1 schuld gaat het echt pijn doen.
Welnee die liggen daar echt niet wakker van hoor. Zolang belasting op vermogen in box 2 en 3 en erfenissen relatief laag blijft hoor je die groep niet.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
afbouw WH is 4,8 %
dat gaat over 5 jaar boel pijn doen voor velen, die beginnen nu al te miepen en dat zijn geen kleine jongens, maar accountantfirms van de hele gooise matras
dus gaat er gepraat worden over de HRA dit jaar
Exact dat. Overigens niet alleen 2011, maar ook op een aflossingsvrije lening uit alle jaren daarvoor, is die policy van toepassing.quote:Op maandag 18 mei 2026 14:58 schreef Sport_Life het volgende:
Ik loop niet te miepen maar zorg ervoor dat box 1 schuld zo hoog mogelijk blijft door niet af te lossen op een aflossingsvrije lening uit 2011.
Misschien heel naïef van mij, maar is dit te zien aan de leningdelen van de hypotheek?quote:Op maandag 18 mei 2026 14:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met de huidige belastingaangifte is de vraag eigenlijk primair of een hypotheek van na 2012 volledig annuïtair is.
Dat gaat in 2031 idd wel een dingetje worden, niet of het al een eerdere (na 2012) volledig annuïtaire hypotheek was, want volgens de regels blijft de rente alleen maar aftrekbaar als je die hypotheek in dezelfde 30 jaar blijft aflossen, en dat is een dubbele straf voor starters, terwijl er een hele groep is die nog 19 jaar ongestraft rente op een aflossingsvrije hypotheek mocht aftrekken.
En dat zijn dan de overzichtelijke situaties nog, in 2001 huis gekocht met partner A, in 2006 partner A uitgekocht, beide keren volledig aflossingsvrij, en vervolgens met partner B in 2013 een ander huis gekocht, en in 2020 met partner B weer een ander huis gekocht, met partner B alles volledig annuïtair, is echt wel een rekensom.
Want in principe zou dan de helft van de rente van de 2001 hypotheek met partner A tot 2031 aftrekbaar zijn, dan het stukje erbij van de 2006 hypotheek tot 2036, vervolgens weer een stuk erbij van de 2013 hypotheek met partner B tot 2043 en tot slot het restant van de 2020 hypotheek tot 2050.
Dat gaat m nooit worden bij de BD, en als ik de vraagstelling bij de huidige aangifte IB zie dan verwachten ze dat bij de BD ook niet meer.
ok dus we laten de wet voor wat ie isquote:Op maandag 18 mei 2026 18:03 schreef _Lily_ het volgende:
Overigens las ik ook dat ze overwegen om in 2031 niks te doen met de HRA omdat inderdaad zowel de mensen als de belastingdienst er niet uitkomen.
Decennia lang geëmmer en dan dit haha
Meestal komt het daar inderdaad op neer.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:00 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Misschien heel naïef van mij, maar is dit te zien aan de leningdelen van de hypotheek?
Ik snap mijn hypotheek wel maar die is heel eenvoudig.
In 2013 een huis in een m’n eentje gekocht met een 100% annuitaire hypotheek
In 2025 een ander huis gekocht met een 100% annuitaire hypotheek met man (man had eerder nog geen hypotheek gehad)
En nu hebben we 3 leningdelen in de huidige hypotheek.
Leningdeel van 2013 tot 2043
Leningdeel van 2025 tot 2043 (van mij)
Leningdeel van 2025 tot 2055 (van man)
Ik kan het nog volgen voor nu
In theorie wel, maar wij hebben eerste hypotheken uit de jaren '80; al paar keer overgesloten en verhoogd bij andere banken. Van de eerste hypotheken, is echt niets meer qua administratie, ook die banken/ verzekeringsmaatschappijen bestaan niet eens alle meer. Enige wat wij hebben , is de online info van onze huidige bank en die hypotheek is in 2012 afgesloten. Zelfs de akte uit 2012 ligt in een doos ergen op zolder, aangefroten door de muizen. Dus ja, ik kijk handenwrijvend uit naar 2031quote:Op maandag 18 mei 2026 19:27 schreef _Lily_ het volgende:
Maar als je leningdelen op een hoop hebt geveegd dan is daar toch documentatie van bij jou en de hypotheekverstrekker? Dus dat is te achterhalen
Over minder ingewikkeld gesproken ..........quote:Op maandag 18 mei 2026 12:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
waarom niet gewoon naar een systeem , waarbij je kunt kiezen om de totale maandelijkse pensioenafdracht voortaan netto naar je hypotheekverstrekker door te storten voor aflossingquote:Op maandag 18 mei 2026 12:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar als je in de jaren 80 een hypotheek hebt afgesloten, dan is het toch wel een beetje klaar met de HRA?quote:Op maandag 18 mei 2026 19:59 schreef blomke het volgende:
[..]
In theorie wel, maar wij hebben eerste hypotheken uit de jaren '80; al paar keer overgesloten en verhoogd bij andere banken. Van de eerste hypotheken, is echt niets meer qua administratie, ook die banken/ verzekeringsmaatschappijen bestaan niet eens alle meer. Enige wat wij hebben , is de online info van onze huidige bank en die hypotheek is in 2012 afgesloten. Zelfs de akte uit 2012 ligt in een doos ergen op zolder, aangefroten door de muizen. Dus ja, ik kijk handenwrijvend uit naar 2031
Die "max. 30-jaar HRA" regel is pas in 2001 ingegaan, en wij hebben in 2002 een tweede hypotheek erbij genomen; samengevoegd in 2012 en bij nieuwe hypotheeknemer. Overigens heb ik het idee dat de overheid i.c. BD, wel bijhoudt welke hypotheken je hebt.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:17 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Maar als je in de jaren 80 een hypotheek hebt afgesloten, dan is het toch wel een beetje klaar met de HRA?
dat denk ik nietquote:Op maandag 18 mei 2026 21:20 schreef blomke het volgende:
Overigens heb ik het idee dat de overheid i.c. BD, wel bijhoudt welke hypotheken je hebt.
Ik zie dat je niet bekend bent met blomke die een oude aflossingsvrije hypotheek heeft om maximaal HRA te trekken tot het einde der dagen.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:17 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Maar als je in de jaren 80 een hypotheek hebt afgesloten, dan is het toch wel een beetje klaar met de HRA?
Of die hypotheek was aflossingsvrij en dan is t wel klaar met de HRA
Of er zal inmiddels zoveel van zijn afgelost dat t ook niet meer uitmaakt hoeveel HRA er nou mee gemoeid is.
Bij zo lang meedoen op de woningmarkt zou ik gewoon zeggen stop met de HRA in 2031. Dan hebben mensen zeker al 30 jaar gehad
Ze moeten gewoon ermee stoppen en ook met de huursubsidie en de arbeidskorting op 12.000 euro zetten en de hyptermijn van 30 jaar naar 50 jaarquote:Op maandag 18 mei 2026 22:41 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik zie dat je niet bekend bent met blomke die een oude aflossingsvrije hypotheek heeft om maximaal HRA te trekken tot het einde der dagen.
Na mij de zondvloed en zo.
Op advies van de hypotheekadviseur en zo....in 2031 zal de zondvloed komenquote:
of de overheid zal helemaal stoppen met sinterklaas spelen en dat we aan het werk gaanquote:Op dinsdag 19 mei 2026 00:41 schreef _Lily_ het volgende:
Lijkt me gewoon logisch als ze in 2031 gewoon stoppen met HRA voor degenen die voor 2001 een hypotheek hadden.
JA lijkt me ook. Maar als je daarna nog een tweede hypotheek erbij hebt genomen,?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 00:41 schreef _Lily_ het volgende:
Lijkt me gewoon logisch als ze in 2031 gewoon stoppen met HRA voor degenen die voor 2001 een hypotheek hadden.
Ik ken eigenlijk niemand met een hypotheek op een eigen koopwoning die niet werkt.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 06:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of de overheid zal helemaal stoppen met sinterklaas spelen en dat we aan het werk gaan
Akkoord!quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk niemand met een hypotheek op een eigen koopwoning die niet werkt.
Ik ken er genoegquote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk niemand met een hypotheek op een eigen koopwoning die niet werkt.
ik bedoel dat werken weer moet gaan lonen , nu is iedereen afhankelijk van toeslagen en onterechte subsidiesquote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
quote:AI-overzicht
Een hypotheek afsluiten bij je eigen BV is een slimme manier om de rente die je normaal aan een bank betaalt, in je eigen onderneming te laten vloeien.
Het is een vorm van vermogensverschuiving waarbij strikte fiscale regels gelden om problemen met de Belastingdienst te voorkomen.
De belangrijkste kenmerken en voorwaarden van een hypotheek uit eigen BV zijn:
Renteaftrek (Box 1): Je kunt de betaalde hypotheekrente aftrekken, mits je minimaal annuïtair of lineair in maximaal 30 jaar aflost
Deze extra hypotheek mogelijkheid is sinds kort beperkt tot max 500.000 euro.
Volgens mij mag je dan opnieuw 30 jaar HRA ontvangen over die nieuwe hypotheek.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:24 schreef blomke het volgende:
[..]
JA lijkt me ook. Maar als je daarna nog een tweede hypotheek erbij hebt genomen,?
Dat is te kort door de bocht.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:53 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Volgens mij mag je dan opnieuw 30 jaar HRA ontvangen over die nieuwe hypotheek.
Maar als de overheid wil stoppen met de HRA zonder chaos lijkt dit me het makkelijkst. Klaar na 30 jaar
De vraag is dus, wie die administratie nog heeft.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:02 schreef laziness het volgende:
En dat blomke de boel heeft samengevoegd bij een nieuwe partij in 2012 betekent niet dat toen de 30 jaar weer opnieuw is gaan lopen. Het is 30 jaar voor zijn 1e hypotheek uit de jaren 80 en 30 jaar voor zijn 2e uit 2002.
Er zijn zoveel situaties te bedenken waarbij het abrupt volledig stoppen per 2031 niet correct zou zijn alleen op basis van het feit dat er in 2001 een hypotheek was. Tenminste, als je niet uberhaupt abrupt volledig wil stoppen met HRA.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:02 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is te kort door de bocht.
Moet die hypotheek wel volledig voor de eigen woning gebruikt zijn bijvoorbeeld.
En dat blomke de boel heeft samengevoegd bij een nieuwe partij in 2012 betekent niet dat toen de 30 jaar weer opnieuw is gaan lopen. Het is 30 jaar voor zijn 1e hypotheek uit de jaren 80 en 30 jaar voor zijn 2e uit 2002.
Je bedoelt als de BD er niet omkomt jij gewoon vanaf 2012 weer 30 jaar HRA gaat lopen claimen al weet je dat het niet mag?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:30 schreef blomke het volgende:
[..]
De vraag is dus, wie die administratie nog heeft.
Hé dude zet je grammofoonplaat eens af. Zeker als het niet de huizenmarkt betreft.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 12:19 schreef michaelmoore het volgende:
Huursubsidie ook stoppen, toeslagen ook
Yup, zoals bij ons met veel tussenliggende hypotheekvrije jarenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn zoveel situaties te bedenken waarbij het abrupt volledig stoppen per 2031 niet correct zou zijn alleen op basis van het feit dat er in 2001 een hypotheek was. Tenminste, als je niet uberhaupt abrupt volledig wil stoppen met HRA.
Succes! Ons huis komt ook binnenkort online, echt bizar nog hoe hoog de druk is in sommige steden.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:38 schreef exode het volgende:
Ik lees overal steeds dat niemand zijn/haar administratie nog heeft. Dat dat het probleem is vanaf 2031. maar deze gek heeft alle formulieren, hypotheek aktes etc nog van onze eerste hypotheek in 2008. (En 2017 en 2021 en 2025)
Of geldt wie eist bewijst ineens niet meer. Als je na 2031 nog gebruik wil maken van HRA moet je dat aantonen.
We gaan binnenkort meemaken hoe gek de woningmarkt nog is, het huis van mijn moeder gaat verkocht worden. De vraagprijs die de makelaar gaat hanteren is vele malen hoger dan ik had ingeschat. Bizar dus. En mijn moeder gaat dat geld lekker opmaken (oa aan huur)
Bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:32 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Yup, zoals bij ons met veel tussenliggende hypotheekvrije jaren
Ons huidige huis staat op Funda en de eerste bezichtigingen zijn gepland. Spannend dus.quote:Hoe staat het ervoor met jullie nieuwe appartement eigenlijk? Al vol met de verbouwplannen bezig? Is jullie huidige huis al verkoopklaar?
Ja klopt. Meestal zit die oude hypotheek in die nieuwe (als die nooit is afgelost). Dat kan je gewoon zien aan de gegevens van de hypotheekverstrekker. Dan kan je het bedrag achterhalen waarover geen HRA meer magquote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:02 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is te kort door de bocht.
Moet die hypotheek wel volledig voor de eigen woning gebruikt zijn bijvoorbeeld.
Hoe is dat ingewikkelder? Geen HRA, geen WOZ-gezeik, geen EWF, gewoon je hypotheek afbetalen in de daarvoor gestelde termijn, 4-5 klassen in gemeente-belastingen, en klaar.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Over minder ingewikkeld gesproken ..........
de totale pensioenafdracht netto in je hypotheek als aflossing dat is nog simpeler en de hyp termijn van 30 jaar naar 50 jaarquote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe is dat ingewikkelder? Geen HRA, geen WOZ-gezeik, geen EWF, gewoon je hypotheek afbetalen in de daarvoor gestelde termijn, 4-5 klassen in gemeente-belastingen, en klaar.
Ik wil m'n hypotheek liever in box 3 dan in box 1; dus geen HRA asap.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:46 schreef laziness het volgende:
Je bedoelt als de BD er niet omkomt jij gewoon vanaf 2012 weer 30 jaar HRA gaat lopen claimen al weet je dat het niet mag?
Je kan geen "oude in een nieuwe" stoppen, je kan de oude (bij ons twee) aflossen met de nieuwe; dat is bij ons het geval.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:58 schreef _Lily_ het volgende:
Meestal zit die oude hypotheek in die nieuwe (als die nooit is afgelost).
In de online gegevens van de nieuwe, staan alleen de gegevens van de vigerende hypotheek: looptijd, RVP en rente-% etc.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:58 schreef _Lily_ het volgende:
Dat kan je gewoon zien aan de gegevens van de hypotheekverstrekker. Dan kan je het bedrag achterhalen waarover geen HRA meer mag
Ik kan het bij ons aan de leningdelen ook wel redelijk achterhalen, maar als ik er in 2031/2036/2043 niet meer ben en mijn man de aangifte alleen moet regelen heeft hij echt geen flauw idee.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:00 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Misschien heel naïef van mij, maar is dit te zien aan de leningdelen van de hypotheek?
Ik snap mijn hypotheek wel maar die is heel eenvoudig.
In 2013 een huis in een m’n eentje gekocht met een 100% annuitaire hypotheek
In 2025 een ander huis gekocht met een 100% annuitaire hypotheek met man (man had eerder nog geen hypotheek gehad)
En nu hebben we 3 leningdelen in de huidige hypotheek.
Leningdeel van 2013 tot 2043
Leningdeel van 2025 tot 2043 (van mij)
Leningdeel van 2025 tot 2055 (van man)
Ik kan het nog volgen voor nu
Het hele gezeur is vrij makkelijk op te lossen door geen HRA meer te hanteren voor aflossingsvrije hypotheken, en graag per direct.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 00:41 schreef _Lily_ het volgende:
Ja inderdaad, zelfs op jouw hypotheek uit 1950 heb je nog HRAquote:Op maandag 18 mei 2026 16:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Exact dat. Overigens niet alleen 2011, maar ook op een aflossingsvrije lening uit alle jaren daarvoor, is die policy van toepassing.
ik zie ook niet waarom iemand met een BV zichzelf een extra hypotheek moet geven uit de eigen BV en die broekzak-vestzak rente ook aftrekbaar isquote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het hele gezeur is vrij makkelijk op te lossen door geen HRA meer te hanteren voor aflossingsvrije hypotheken, en graag per direct.
Als extra mogen ze wat mij betreft de HRA ook beperken tot maximaal de NHG-tarief van het jaar van afsluiten.
Het is allemaal leuk hoor, maar ik zie geen enkele reden waarom de rente op een hypotheek van 1.000.000 volledig aftrekbaar zou moeten zijn.
Ik vind dat wel lastig want wij hebben net een 2025 een hypotheek afgesloten boven het nhg tarief. Dan had ik daar graag rekening mee gehouden bij het afsluiten want nu 1 jaar later is de hypotheekrente nog erg hoog.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het hele gezeur is vrij makkelijk op te lossen door geen HRA meer te hanteren voor aflossingsvrije hypotheken, en graag per direct.
Als extra mogen ze wat mij betreft de HRA ook beperken tot maximaal de NHG-tarief van het jaar van afsluiten.
Het is allemaal leuk hoor, maar ik zie geen enkele reden waarom de rente op een hypotheek van 1.000.000 volledig aftrekbaar zou moeten zijn.
Ik zie het probleem niet?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zie ook niet waarom iemand met een BV zichzelf een extra hypotheek moet geven uit de eigen BV en die broekzak-vestzak rente ook aftrekbaar is
https://jens.nl/belasting/familiehypotheek-vanuit-eigen-bv/
juridisch klopt het, moreel nietquote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet?
Je bent zelf een ander rechtspersoon dan je BV, dus juridisch gezien leen je het niet van jezelf.
Je hebt dan ook recht op HRA, als je aan de voorwaarden voldoet. De BV betaalt Vpb-belasting over de rente.
quote:Maximale lening vanuit bv: excessief lenen
Recente wetgeving (excessief lenen) stelt een maximum aan het bedrag dat je privé mag lenen uit je bv. In 2023 was dit bedrag 700.000 euro, in 2024 is dit bedrag verlaagt naar 500.000 euro.
,
Ik bedoel niet het NHG rentepercentage, ik bedoel het bedrag tot waar je een NHG kunt afsluiten.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:42 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik vind dat wel lastig want wij hebben net een 2025 een hypotheek afgesloten boven het nhg tarief. Dan had ik daar graag rekening mee gehouden bij het afsluiten want nu 1 jaar later is de hypotheekrente nog erg hoog.
Wij hebben geen peperduur huis van een miljoen en we zijn ook niet rijk
Het gaat over je hypotheekrecht. Het is aan jou om die gegevens aan te leveren, net als bij de rest van je aangifte. Als jij de pakkans laag genoeg vind doe je dat niet. Maar wat hoop ik dat de toorn van justitie neerdaalt op iedereen die de boel bedonderd.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan geen "oude in een nieuwe" stoppen, je kan de oude (bij ons twee) aflossen met de nieuwe; dat is bij ons het geval.
[..]
In de online gegevens van de nieuwe, staan alleen de gegevens van de vigerende hypotheek: looptijd, RVP en rente-% etc.
Edit: heb even de feloranje ING hypothekenmap erbij gepakt en de gegevens van 2012 opgezocht.
Wat blijkt: in de hypotheekakte staat niets over de vorige hypotheek(nemer). Alleen in de "Nota van Afrekening" van de notaris staat de naam van de vorige hypotheeknemer en het totale lening/bedrag genoemd; niet eens uitgesplitst naar de twee oude, oorspronkelijke delen.
Ben ik benieuwd welke users hier nog alle oude nota's van afrekening hebben van hun hypothe(e)k(en).
Erg weinig. Mensen blijven zitten waar ze zitten omdat ze anders met verlies verkopen. Gaat jaren en jaren duren voor het doorwerkt.quote:Op woensdag 20 mei 2026 01:18 schreef _Lily_ het volgende:
Oh op die fiets. Ja dat klinkt wel redelijk
Wat zou zoiets met de huizenprijzen doen?
Tja, wetgeving kan nu eenmaal veranderen en is geen onderdeel van je contract met de geldverstrekker. Al enkele decennia is (afschaffing van) de HRA een discussiepunt, dus dat er dingen in je nadeel kunnen veranderen mag geen verrassing zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:42 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik vind dat wel lastig want wij hebben net een 2025 een hypotheek afgesloten boven het nhg tarief. Dan had ik daar graag rekening mee gehouden bij het afsluiten want nu 1 jaar later is de hypotheekrente nog erg hoog.
Wij hebben geen peperduur huis van een miljoen en we zijn ook niet rijk
Uiteraard niet, maar het moet wel proportioneel zijn. Dat is het niet als wij net een jaar bezig zijn en anderen levenslang hypotheekrente hebben afgetrokkenquote:Op woensdag 20 mei 2026 09:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tja, wetgeving kan nu eenmaal veranderen en is geen onderdeel van je contract met de geldverstrekker. Al enkele decennia is (afschaffing van) de HRA een discussiepunt, dus dat er dingen in je nadeel kunnen veranderen mag geen verrassing zijn.
Er gaat sowieso wat gebeuren op het gebied van de aflossingsvrije hypotheek. Volgens mij is het bij onder andere Rabobank sinds kort al zo dat je nog wel een deel aflossingsvrij mag, maar dat dit maximaal 30% van de woningwaarde zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als extra mogen ze wat mij betreft de HRA ook beperken tot maximaal de NHG-tarief grens van het jaar van afsluiten.
Uit die link:quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er gaat sowieso wat gebeuren op het gebied van de aflossingsvrije hypotheek. Volgens mij is het bij onder andere Rabobank sinds kort al zo dat je nog wel een deel aflossingsvrij mag, maar dat dit maximaal 30% van de woningwaarde zijn.
https://www.hypotheekshop(...)euwe-regels-in-2026/
Ja, dat klopt. Ik zei ook niets anders, toch? Er gaan dingen veranderen. Ik zei niet dat ze de huidige hypotheken gaan openbreken, toch?quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Uit die link:
Wat betekent dit voor mij?
"Goed nieuws als je niets wilt aanpassen. Zolang je je huidige hypotheek ongewijzigd laat, verandert er helemaal niets voor jou. De voorwaarden blijven gewoon staan, je hoeft niet ineens te gaan aflossen en je maandlasten blijven hetzelfde"
Dat is al wat ik zo absurd vind sinds 2013: een starter moet in 30 jaar aflossen om recht op aftrek te hebben en houden, en tegelijkertijd mag een enorme groep nog de rente op aflossingsvrije hypotheken aftrekken.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:10 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Uiteraard niet, maar het moet wel proportioneel zijn. Dat is het niet als wij net een jaar bezig zijn en anderen levenslang hypotheekrente hebben afgetrokken
Lijkt mij beter als de overheid dan zegt: vanaf nu worden dit de regels bij nieuwe hypotheken de komende 10 jaar en daarna evalueren we opnieuw. Dan weet je tenminste iets meer wat je afsluit. Dat hadden ze ook kunnen doen in voorbereiding op 2031. De laatste actie op dit vlak was in 2013 (toen ze besloten dat je annuitair of lineair moest aflossen om HRA te krijgen)
Ja dit. De generatie die het al heel goed heeft mag blijven profiteren en dat doen ze ook grof. Ze hebben het tot een sport verheven.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is al wat ik zo absurd vind sinds 2013: een starter moet in 30 jaar aflossen om recht op aftrek te hebben en houden, en tegelijkertijd mag een enorme groep nog de rente op aflossingsvrije hypotheken aftrekken.
De starters worden al 13 jaar stevig aangepakt ten gunste van degenen die al tig jaar het systeem dusdanig misbruikt hadden dat het systeem onhoudbaar werd.
Ik denk dat dit veel te generaliserend is.quote:Op woensdag 20 mei 2026 10:15 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja dit. De generatie die het al heel goed heeft mag blijven profiteren en dat doen ze ook grof. Ze hebben het tot een sport verheven.
Zo kennen we de boomers.. en maar klagen over andere generaties.quote:Op woensdag 20 mei 2026 10:15 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja dit. De generatie die het al heel goed heeft mag blijven profiteren en dat doen ze ook grof. Ze hebben het tot een sport verheven.
mijn kinderen zijn al boomers, boomers zullen er altijd zijn , heeft niets met leeftijd te makenquote:Op woensdag 20 mei 2026 10:19 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Zo kennen we de boomers.. en maar klagen over andere generaties.
ik heb nog nooit een toeslag gehad , wel een ontslagquote:Op woensdag 20 mei 2026 10:33 schreef blomke het volgende:
Op onze aangifte 2026 (heb 'm even teruggezocht) blijken we plm ¤300 aan HRA terug te krijgen over heel het jaar 2026. Dus tja ... boomer, profiteurgeneratie ... ken jonge gezinnen die dat al per maand aan toeslagen krijgen
ik geloof niet dat je daar wat van zal merken, waarschijnlijk gaat de termijn van nieuwe hypotheken van 30 jaar naar 50 jaar om starters te helpenquote:Op woensdag 20 mei 2026 10:40 schreef Hanca het volgende:
dan stort de huizenmarkt dus een deel naar beneden en zet je honderdduizenden mensen vast: hypotheek hoger dan de huizenwaarde, dus verkopen gaat niet. Dat is eigenlijk ook geen optie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |