Op advies van de hypotheekadviseur en zo....in 2031 zal de zondvloed komenquote:
of de overheid zal helemaal stoppen met sinterklaas spelen en dat we aan het werk gaanquote:Op dinsdag 19 mei 2026 00:41 schreef _Lily_ het volgende:
Lijkt me gewoon logisch als ze in 2031 gewoon stoppen met HRA voor degenen die voor 2001 een hypotheek hadden.
JA lijkt me ook. Maar als je daarna nog een tweede hypotheek erbij hebt genomen,?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 00:41 schreef _Lily_ het volgende:
Lijkt me gewoon logisch als ze in 2031 gewoon stoppen met HRA voor degenen die voor 2001 een hypotheek hadden.
Ik ken eigenlijk niemand met een hypotheek op een eigen koopwoning die niet werkt.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 06:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of de overheid zal helemaal stoppen met sinterklaas spelen en dat we aan het werk gaan
Akkoord!quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk niemand met een hypotheek op een eigen koopwoning die niet werkt.
Ik ken er genoegquote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk niemand met een hypotheek op een eigen koopwoning die niet werkt.
ik bedoel dat werken weer moet gaan lonen , nu is iedereen afhankelijk van toeslagen en onterechte subsidiesquote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
quote:AI-overzicht
Een hypotheek afsluiten bij je eigen BV is een slimme manier om de rente die je normaal aan een bank betaalt, in je eigen onderneming te laten vloeien.
Het is een vorm van vermogensverschuiving waarbij strikte fiscale regels gelden om problemen met de Belastingdienst te voorkomen.
De belangrijkste kenmerken en voorwaarden van een hypotheek uit eigen BV zijn:
Renteaftrek (Box 1): Je kunt de betaalde hypotheekrente aftrekken, mits je minimaal annuïtair of lineair in maximaal 30 jaar aflost
Deze extra hypotheek mogelijkheid is sinds kort beperkt tot max 500.000 euro.
Volgens mij mag je dan opnieuw 30 jaar HRA ontvangen over die nieuwe hypotheek.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:24 schreef blomke het volgende:
[..]
JA lijkt me ook. Maar als je daarna nog een tweede hypotheek erbij hebt genomen,?
Dat is te kort door de bocht.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:53 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Volgens mij mag je dan opnieuw 30 jaar HRA ontvangen over die nieuwe hypotheek.
Maar als de overheid wil stoppen met de HRA zonder chaos lijkt dit me het makkelijkst. Klaar na 30 jaar
De vraag is dus, wie die administratie nog heeft.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:02 schreef laziness het volgende:
En dat blomke de boel heeft samengevoegd bij een nieuwe partij in 2012 betekent niet dat toen de 30 jaar weer opnieuw is gaan lopen. Het is 30 jaar voor zijn 1e hypotheek uit de jaren 80 en 30 jaar voor zijn 2e uit 2002.
Er zijn zoveel situaties te bedenken waarbij het abrupt volledig stoppen per 2031 niet correct zou zijn alleen op basis van het feit dat er in 2001 een hypotheek was. Tenminste, als je niet uberhaupt abrupt volledig wil stoppen met HRA.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:02 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is te kort door de bocht.
Moet die hypotheek wel volledig voor de eigen woning gebruikt zijn bijvoorbeeld.
En dat blomke de boel heeft samengevoegd bij een nieuwe partij in 2012 betekent niet dat toen de 30 jaar weer opnieuw is gaan lopen. Het is 30 jaar voor zijn 1e hypotheek uit de jaren 80 en 30 jaar voor zijn 2e uit 2002.
Je bedoelt als de BD er niet omkomt jij gewoon vanaf 2012 weer 30 jaar HRA gaat lopen claimen al weet je dat het niet mag?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:30 schreef blomke het volgende:
[..]
De vraag is dus, wie die administratie nog heeft.
Hé dude zet je grammofoonplaat eens af. Zeker als het niet de huizenmarkt betreft.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 12:19 schreef michaelmoore het volgende:
Huursubsidie ook stoppen, toeslagen ook
Yup, zoals bij ons met veel tussenliggende hypotheekvrije jarenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn zoveel situaties te bedenken waarbij het abrupt volledig stoppen per 2031 niet correct zou zijn alleen op basis van het feit dat er in 2001 een hypotheek was. Tenminste, als je niet uberhaupt abrupt volledig wil stoppen met HRA.
Succes! Ons huis komt ook binnenkort online, echt bizar nog hoe hoog de druk is in sommige steden.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:38 schreef exode het volgende:
Ik lees overal steeds dat niemand zijn/haar administratie nog heeft. Dat dat het probleem is vanaf 2031. maar deze gek heeft alle formulieren, hypotheek aktes etc nog van onze eerste hypotheek in 2008. (En 2017 en 2021 en 2025)
Of geldt wie eist bewijst ineens niet meer. Als je na 2031 nog gebruik wil maken van HRA moet je dat aantonen.
We gaan binnenkort meemaken hoe gek de woningmarkt nog is, het huis van mijn moeder gaat verkocht worden. De vraagprijs die de makelaar gaat hanteren is vele malen hoger dan ik had ingeschat. Bizar dus. En mijn moeder gaat dat geld lekker opmaken (oa aan huur)
Bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:32 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Yup, zoals bij ons met veel tussenliggende hypotheekvrije jaren
Ons huidige huis staat op Funda en de eerste bezichtigingen zijn gepland. Spannend dus.quote:Hoe staat het ervoor met jullie nieuwe appartement eigenlijk? Al vol met de verbouwplannen bezig? Is jullie huidige huis al verkoopklaar?
Ja klopt. Meestal zit die oude hypotheek in die nieuwe (als die nooit is afgelost). Dat kan je gewoon zien aan de gegevens van de hypotheekverstrekker. Dan kan je het bedrag achterhalen waarover geen HRA meer magquote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:02 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is te kort door de bocht.
Moet die hypotheek wel volledig voor de eigen woning gebruikt zijn bijvoorbeeld.
Hoe is dat ingewikkelder? Geen HRA, geen WOZ-gezeik, geen EWF, gewoon je hypotheek afbetalen in de daarvoor gestelde termijn, 4-5 klassen in gemeente-belastingen, en klaar.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Over minder ingewikkeld gesproken ..........
de totale pensioenafdracht netto in je hypotheek als aflossing dat is nog simpeler en de hyp termijn van 30 jaar naar 50 jaarquote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe is dat ingewikkelder? Geen HRA, geen WOZ-gezeik, geen EWF, gewoon je hypotheek afbetalen in de daarvoor gestelde termijn, 4-5 klassen in gemeente-belastingen, en klaar.
Ik wil m'n hypotheek liever in box 3 dan in box 1; dus geen HRA asap.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:46 schreef laziness het volgende:
Je bedoelt als de BD er niet omkomt jij gewoon vanaf 2012 weer 30 jaar HRA gaat lopen claimen al weet je dat het niet mag?
Je kan geen "oude in een nieuwe" stoppen, je kan de oude (bij ons twee) aflossen met de nieuwe; dat is bij ons het geval.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:58 schreef _Lily_ het volgende:
Meestal zit die oude hypotheek in die nieuwe (als die nooit is afgelost).
In de online gegevens van de nieuwe, staan alleen de gegevens van de vigerende hypotheek: looptijd, RVP en rente-% etc.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:58 schreef _Lily_ het volgende:
Dat kan je gewoon zien aan de gegevens van de hypotheekverstrekker. Dan kan je het bedrag achterhalen waarover geen HRA meer mag
Ik kan het bij ons aan de leningdelen ook wel redelijk achterhalen, maar als ik er in 2031/2036/2043 niet meer ben en mijn man de aangifte alleen moet regelen heeft hij echt geen flauw idee.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:00 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Misschien heel naïef van mij, maar is dit te zien aan de leningdelen van de hypotheek?
Ik snap mijn hypotheek wel maar die is heel eenvoudig.
In 2013 een huis in een m’n eentje gekocht met een 100% annuitaire hypotheek
In 2025 een ander huis gekocht met een 100% annuitaire hypotheek met man (man had eerder nog geen hypotheek gehad)
En nu hebben we 3 leningdelen in de huidige hypotheek.
Leningdeel van 2013 tot 2043
Leningdeel van 2025 tot 2043 (van mij)
Leningdeel van 2025 tot 2055 (van man)
Ik kan het nog volgen voor nu
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |