abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220830914
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:32 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Niet chill, maar wel hypotheekrente aftrek en het was allemaal duidelijk voor de looptijd van de hypotheek. En prijzen veel lager, meer te krijgen van 1 inkomen.

Kortom, je kon een financiële planning maken en ergens naartoe werken. Hard werken en je wist: dat gaat op een dag uitbetalen.

Dat is nu niet meer. Je komt helemaal nergens met regulier sparen en beleggen. En ook worden tussentijds regels veranderd waardoor je ineens in problemen kan komen door een financiële afspraak die je eigenlijk voor 30 jaar had vastgelegd.
Alleen hebben veel instanties, en mensen zelf ook, geen bewijs bewaard wanneer ze precies wat vastgelegd hebben 30 jaar geleden, en wat er allemaal verandert is in die 30 jaar (nieuw huis, nieuwe hypotheek, trouwen, scheiden etc).
Wordt een grote clusterfuck weer, en dat komt vooral omdat het allemaal te ingewikkeld is gemaakt, en regels te vaak veranderen, en dat komt weer door wispelturige politici zonder lange termijn visie, en opvolgende regering die hun eigen stempel willen drukken.
Waarom niet gewoon naar een systeem waarin hypotheken dienen om binnen een x aantal jaar het huis afgebetaald te hebben, met als mogelijkheid aflossingsvrij mits minstens 50% is afbetaald, en een hypotheek van max 90-95% als buffer tegen waardedaling (bij dalingen van meer dan 5-10% worden eigenlijk alleen diegenen geraakt die hun huis binnen een paar jaar na aankoop alweer verkopen). Geen HRA gedoe, geen villatax. En gemeentebelasting niet precies willen bepalen aan de hand van de (fictieve) waarde van het huis, maar 5 klassen die gemeentes vastleggen, en de gemeente bepaalt in welke klasse je huis valt. En de klasse bepaalt de hoogte van de gemeentebelasting.
  maandag 18 mei 2026 @ 12:15:56 #227
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220830945
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Alleen hebben veel instanties, en mensen zelf ook, geen bewijs bewaard wanneer ze precies wat vastgelegd hebben 30 jaar geleden, en wat er allemaal verandert is in die 30 jaar (nieuw huis, nieuwe hypotheek, trouwen, scheiden etc).
Wordt een grote clusterfuck weer, en dat komt vooral omdat het allemaal te ingewikkeld is gemaakt, en regels te vaak veranderen, en dat komt weer door wispelturige politici zonder lange termijn visie, en opvolgende regering die hun eigen stempel willen drukken.
Waarom niet gewoon naar een systeem waarin hypotheken dienen om binnen een x aantal jaar het huis afgebetaald te hebben, met als mogelijkheid aflossingsvrij mits minstens 50% is afbetaald, en een hypotheek van max 90-95% als buffer tegen waardedaling (bij dalingen van meer dan 5-10% worden eigenlijk alleen diegenen geraakt die hun huis binnen een paar jaar na aankoop alweer verkopen). Geen HRA gedoe, geen villatax. En gemeentebelasting niet precies willen bepalen aan de hand van de (fictieve) waarde van het huis, maar 5 klassen die gemeentes vastleggen, en de gemeente bepaalt in welke klasse je huis valt. En de klasse bepaalt de hoogte van de gemeentebelasting.
wat mij betreft halen ze de HRA en de EWF er af en maken de HYP termijn van 30 jaar naar 50 jaar

dan dalen de maandlasten fors , en geven ze iedereen een 12.000 euro arbeidskorting, dan is iedereen van dat gezeik af

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 18-05-2026 12:21:27 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 18 mei 2026 @ 14:14:43 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220832136
quote:

[..]
Met de huidige belastingaangifte is de vraag eigenlijk primair of een hypotheek van na 2012 volledig annuïtair is.
Dat gaat in 2031 idd wel een dingetje worden, niet of het al een eerdere (na 2012) volledig annuïtaire hypotheek was, want volgens de regels blijft de rente alleen maar aftrekbaar als je die hypotheek in dezelfde 30 jaar blijft aflossen, en dat is een dubbele straf voor starters, terwijl er een hele groep is die nog 19 jaar ongestraft rente op een aflossingsvrije hypotheek mocht aftrekken.

En dat zijn dan de overzichtelijke situaties nog, in 2001 huis gekocht met partner A, in 2006 partner A uitgekocht, beide keren volledig aflossingsvrij, en vervolgens met partner B in 2013 een ander huis gekocht, en in 2020 met partner B weer een ander huis gekocht, met partner B alles volledig annuïtair, is echt wel een rekensom.

Want in principe zou dan de helft van de rente van de 2001 hypotheek met partner A tot 2031 aftrekbaar zijn, dan het stukje erbij van de 2006 hypotheek tot 2036, vervolgens weer een stuk erbij van de 2013 hypotheek met partner B tot 2043 en tot slot het restant van de 2020 hypotheek tot 2050.
Dat gaat m nooit worden bij de BD, en als ik de vraagstelling bij de huidige aangifte IB zie dan verwachten ze dat bij de BD ook niet meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 18 mei 2026 @ 14:19:49 #229
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220832180
Overigens snap ik het gezeur over de villatax niet zo, dat hoor ik eigenlijk nooit van de mensen die in een huis met een WOZ in de villatax categorie wonen, alleen maar van mensen die zich dat niet kunnen permitteren.

Het is een beetje als de armoedzaaiers in Kentucky die voedselbonnen nodig hebben om te overleven maar wel heel boos zijn dat Mamdani in NYC de 2de woningen van meer dan $ 5.000.000 belast.

Maar goed, misschien moeten we die arme villabewoners helpen door weer terug te gaan naar het EWF tarief van 10 jaar geleden, en gewoon 0,75% voor iedereen, in plaats van 0,35% tot 1.350.000 en 2,35% over het deel daarboven.

[ Bericht 22% gewijzigd door Leandra op 18-05-2026 14:25:14 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 18 mei 2026 @ 14:23:12 #230
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220832230
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:19 schreef Leandra het volgende:
Overigens snap ik het gezeur over de villatax niet zo, dat hoor ik eigenlijk nooit van de mensen die in een huis met een WOZ in de villatax categorie wonen, alleen maar van mensen die zich dat niet kunnen permitteren.

Het is een beetje als de armoedzaaiers in Kentucky die voedselbonnen nodig hebben om te overleven maar wel heel boos zijn dat Mamdani in NYC de 2de woningen van meer dan $ 5.000.000 belast.
Goh..
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 18 mei 2026 @ 14:33:34 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220832345
quote:
12s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Goh..
Nou ja, kennelijk offeren die zich graag op door zelf weer ruim de dubbele bijtelling op zich te nemen.

Dat is natuurlijk ook wel sociaal, dat ze de notaris, advocaat en tandarts een beetje helpen, die hebben het immers al zo zwaar.

Overigens zou de notaris over zijn huis van ¤ 1.500.000 een bijtelling van ¤ 11.250 hebben tegen 0,75% zonder villatax.
Dus nu hij ¤ 4.725 over ¤ 1.350.000 plus ¤ 3.525 over de resterende 150.000 aan bijtelling heeft, wat een totaal van ¤ 8.250 maakt, snap je wel waarom mensen die werkelijk in die categorie zitten niet zo hard miepen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 18 mei 2026 @ 14:42:01 #232
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220832494
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou ja, kennelijk offeren die zich graag op door zelf weer ruim de dubbele bijtelling op zich te nemen.

Dat is natuurlijk ook wel sociaal, dat ze de notaris, advocaat en tandarts een beetje helpen, die hebben het immers al zo zwaar.

Overigens zou de notaris over zijn huis van ¤ 1.500.000 een bijtelling van ¤ 11.250 hebben tegen 0,75% zonder villatax.
Dus nu hij ¤ 4.725 over ¤ 1.350.000 plus ¤ 3.525 over de resterende 150.000 aan bijtelling heeft, wat een totaal van ¤ 8.250 maakt, snap je wel waarom mensen die werkelijk in die categorie zitten niet zo hard miepen.
die miepen niet tegen jou
maar die miepen best wel

van hen mag de HRA en de EWF morgen weg en dan 12.000 arbeidskorting voor iedereen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 18 mei 2026 @ 14:44:06 #233
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220832538
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
die miepen niet tegen jou
maar die miepen best wel

van hen mag de HRA en de EWF morgen weg en dan 12.000 arbeidskorting voor iedereen
Oh, ze miepen niet tegen mij maar wel tegen degene die zich never nooit hun dure huis kan permitteren? :')

Ze zijn niet allemaal zo asociaal als degenen die al 50 jaar maximaal hebben gegraaid en nu de jeugd wil laten stikken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220832759
Ik loop niet te miepen maar zorg ervoor dat box 1 schuld zo hoog mogelijk blijft door niet af te lossen op een aflossingsvrije lening uit 2011.

De villa taks gaan trouwens alleen over het gedeelte boven 1.3m, dus voor degenen die per ongeluk door waardestijging (net) in de villa taks terecht komt vallen de kosten wel mee.
Pas boven de 1.5m zonder box 1 schuld gaat het echt pijn doen.
  maandag 18 mei 2026 @ 15:43:54 #235
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220833137
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:58 schreef Sport_Life het volgende:
Ik loop niet te miepen maar zorg ervoor dat box 1 schuld zo hoog mogelijk blijft door niet af te lossen op een aflossingsvrije lening uit 2011.

De villa taks gaan trouwens alleen over het gedeelte boven 1.3m, dus voor degenen die per ongeluk door waardestijging (net) in de villa taks terecht komt vallen de kosten wel mee.
Pas boven de 1.5m zonder box 1 schuld gaat het echt pijn doen.
afbouw WH is 4,8 %

dat gaat over 5 jaar boel pijn doen voor velen, die beginnen nu al te miepen en dat zijn geen kleine jongens, maar accountantfirms van de hele gooise matras
dus gaat er gepraat worden over de HRA dit jaar
pi_220833216
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
afbouw WH is 4,8 %

dat gaat over 5 jaar boel pijn doen voor velen, die beginnen nu al te miepen en dat zijn geen kleine jongens, maar accountantfirms van de hele gooise matras
dus gaat er gepraat worden over de HRA dit jaar
Welnee die liggen daar echt niet wakker van hoor. Zolang belasting op vermogen in box 2 en 3 en erfenissen relatief laag blijft hoor je die groep niet.
pi_220833384
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:58 schreef Sport_Life het volgende:
Exact dat. Overigens niet alleen 2011, maar ook op een aflossingsvrije lening uit alle jaren daarvoor, is die policy van toepassing.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220833958
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Met de huidige belastingaangifte is de vraag eigenlijk primair of een hypotheek van na 2012 volledig annuïtair is.
Dat gaat in 2031 idd wel een dingetje worden, niet of het al een eerdere (na 2012) volledig annuïtaire hypotheek was, want volgens de regels blijft de rente alleen maar aftrekbaar als je die hypotheek in dezelfde 30 jaar blijft aflossen, en dat is een dubbele straf voor starters, terwijl er een hele groep is die nog 19 jaar ongestraft rente op een aflossingsvrije hypotheek mocht aftrekken.

En dat zijn dan de overzichtelijke situaties nog, in 2001 huis gekocht met partner A, in 2006 partner A uitgekocht, beide keren volledig aflossingsvrij, en vervolgens met partner B in 2013 een ander huis gekocht, en in 2020 met partner B weer een ander huis gekocht, met partner B alles volledig annuïtair, is echt wel een rekensom.

Want in principe zou dan de helft van de rente van de 2001 hypotheek met partner A tot 2031 aftrekbaar zijn, dan het stukje erbij van de 2006 hypotheek tot 2036, vervolgens weer een stuk erbij van de 2013 hypotheek met partner B tot 2043 en tot slot het restant van de 2020 hypotheek tot 2050.
Dat gaat m nooit worden bij de BD, en als ik de vraagstelling bij de huidige aangifte IB zie dan verwachten ze dat bij de BD ook niet meer.
Misschien heel naïef van mij, maar is dit te zien aan de leningdelen van de hypotheek?

Ik snap mijn hypotheek wel maar die is heel eenvoudig.
In 2013 een huis in een m’n eentje gekocht met een 100% annuitaire hypotheek
In 2025 een ander huis gekocht met een 100% annuitaire hypotheek met man (man had eerder nog geen hypotheek gehad)

En nu hebben we 3 leningdelen in de huidige hypotheek.
Leningdeel van 2013 tot 2043
Leningdeel van 2025 tot 2043 (van mij)
Leningdeel van 2025 tot 2055 (van man)

Ik kan het nog volgen voor nu
pi_220833969
Overigens las ik ook dat ze overwegen om in 2031 niks te doen met de HRA omdat inderdaad zowel de mensen als de belastingdienst er niet uitkomen.

Decennia lang geëmmer en dan dit haha
  maandag 18 mei 2026 @ 18:08:02 #240
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220833979
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:03 schreef _Lily_ het volgende:
Overigens las ik ook dat ze overwegen om in 2031 niks te doen met de HRA omdat inderdaad zowel de mensen als de belastingdienst er niet uitkomen.

Decennia lang geëmmer en dan dit haha
ok dus we laten de wet voor wat ie is

mag ik dan ook door rood rijden voortaan??
dan heeft de hele wetgevende macht ook geen zin meer

Ze kunnen wel een andere wet aannemen , maar dan moet er gepraat worden he en zelfs de PVV moet dan weer stemmen
en ook VOLT en CDA en PVDD en ook Sjerrie
en ze willen dan allemaal hun standpunt verduidelijken op TV
en dan moet ie ook weer door de eerste kamer he voor de BBB en VVD

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 18-05-2026 19:56:59 ]
pi_220834075
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:00 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Misschien heel naïef van mij, maar is dit te zien aan de leningdelen van de hypotheek?

Ik snap mijn hypotheek wel maar die is heel eenvoudig.
In 2013 een huis in een m’n eentje gekocht met een 100% annuitaire hypotheek
In 2025 een ander huis gekocht met een 100% annuitaire hypotheek met man (man had eerder nog geen hypotheek gehad)

En nu hebben we 3 leningdelen in de huidige hypotheek.
Leningdeel van 2013 tot 2043
Leningdeel van 2025 tot 2043 (van mij)
Leningdeel van 2025 tot 2055 (van man)

Ik kan het nog volgen voor nu
Meestal komt het daar inderdaad op neer.
Het probleem is alleen het na kunnen op welke datum voor elk van die leningdelen de HRA afloopt. Daarvan heeft de Belastingdienst geen administratie.
En als burger hoef je zaken tot zo lang terug ook niet te bewaren/aan te tonen. Dus tja, wie gaat er controleren.

Dan heb je nog een hele groep die bij verhuizing/oversluiten meerdere leningdelen op een hoop heeft geveegd.
pi_220834495
Maar als je leningdelen op een hoop hebt geveegd dan is daar toch documentatie van bij jou en de hypotheekverstrekker? Dus dat is te achterhalen
pi_220834954
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:27 schreef _Lily_ het volgende:
Maar als je leningdelen op een hoop hebt geveegd dan is daar toch documentatie van bij jou en de hypotheekverstrekker? Dus dat is te achterhalen
In theorie wel, maar wij hebben eerste hypotheken uit de jaren '80; al paar keer overgesloten en verhoogd bij andere banken. Van de eerste hypotheken, is echt niets meer qua administratie, ook die banken/ verzekeringsmaatschappijen bestaan niet eens alle meer. Enige wat wij hebben , is de online info van onze huidige bank en die hypotheek is in 2012 afgesloten. Zelfs de akte uit 2012 ligt in een doos ergen op zolder, aangefroten door de muizen. Dus ja, ik kijk handenwrijvend uit naar 2031
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220835108
quote:

Over minder ingewikkeld gesproken ..........
  maandag 18 mei 2026 @ 20:41:30 #245
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220835297
quote:

waarom niet gewoon naar een systeem , waarbij je kunt kiezen om de totale maandelijkse pensioenafdracht voortaan netto naar je hypotheekverstrekker door te storten voor aflossing

Dat scheelt de overheid werkelijk bakken met geld , jij bent snel van de hypotheek af en je ouwe dag is gegarandeerd en eerder stoppen is geen probleem meer

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 18-05-2026 21:58:16 ]
pi_220835520
quote:
2s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:59 schreef blomke het volgende:

[..]
In theorie wel, maar wij hebben eerste hypotheken uit de jaren '80; al paar keer overgesloten en verhoogd bij andere banken. Van de eerste hypotheken, is echt niets meer qua administratie, ook die banken/ verzekeringsmaatschappijen bestaan niet eens alle meer. Enige wat wij hebben , is de online info van onze huidige bank en die hypotheek is in 2012 afgesloten. Zelfs de akte uit 2012 ligt in een doos ergen op zolder, aangefroten door de muizen. Dus ja, ik kijk handenwrijvend uit naar 2031
Maar als je in de jaren 80 een hypotheek hebt afgesloten, dan is het toch wel een beetje klaar met de HRA?
Of die hypotheek was aflossingsvrij en dan is t wel klaar met de HRA
Of er zal inmiddels zoveel van zijn afgelost dat t ook niet meer uitmaakt hoeveel HRA er nou mee gemoeid is.

Bij zo lang meedoen op de woningmarkt zou ik gewoon zeggen stop met de HRA in 2031. Dan hebben mensen zeker al 30 jaar gehad
pi_220835538
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:17 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Maar als je in de jaren 80 een hypotheek hebt afgesloten, dan is het toch wel een beetje klaar met de HRA?

Die "max. 30-jaar HRA" regel is pas in 2001 ingegaan, en wij hebben in 2002 een tweede hypotheek erbij genomen; samengevoegd in 2012 en bij nieuwe hypotheeknemer. Overigens heb ik het idee dat de overheid i.c. BD, wel bijhoudt welke hypotheken je hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 18-05-2026 21:56:47 ]
  maandag 18 mei 2026 @ 21:44:39 #248
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220835699
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:20 schreef blomke het volgende:

Overigens heb ik het idee dat de overheid i.c. BD, wel bijhoudt welke hypotheken je hebt.
dat denk ik niet
  maandag 18 mei 2026 @ 22:41:38 #249
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220836191
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:17 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Of die hypotheek was aflossingsvrij en dan is t wel klaar met de HRA
Of er zal inmiddels zoveel van zijn afgelost dat t ook niet meer uitmaakt hoeveel HRA er nou mee gemoeid is.

Bij zo lang meedoen op de woningmarkt zou ik gewoon zeggen stop met de HRA in 2031. Dan hebben mensen zeker al 30 jaar gehad
Ik zie dat je niet bekend bent met blomke die een oude aflossingsvrije hypotheek heeft om maximaal HRA te trekken tot het einde der dagen.
Na mij de zondvloed en zo.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 18 mei 2026 @ 22:47:44 #250
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220836234
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 22:41 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik zie dat je niet bekend bent met blomke die een oude aflossingsvrije hypotheek heeft om maximaal HRA te trekken tot het einde der dagen.
Na mij de zondvloed en zo.
Ze moeten gewoon ermee stoppen en ook met de huursubsidie en de arbeidskorting op 12.000 euro zetten en de hyptermijn van 30 jaar naar 50 jaar

het is me een gerotzooi geworden en geen mens die er nog uit komt

die broekzak vestzak renteaftrek door extra hypotheek uit eigen BV vind ik gewoon diefstal van de staat

De ZZP ambtenaren op financiën dat zijn me een bijzonder stel financiële tovenaars

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 18-05-2026 23:12:35 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')