quote:Frankrijk maakt zich zorgen over dalend geboortecijfer en stuurt alle 29-jarigen een brief: ‘Biologische klok tikt’
Alle Franse mannen en vrouwen van 29 jaar krijgen deze zomer een brief waarin ze worden gewezen op hun ‘biologische klok’ en de impact daarvan op hun vruchtbaarheid.
De maatregel maakt deel uit van een bredere strategie om het dalende geboortecijfer in Frankrijk aan te pakken.
Buitenlandredactie
De brief bevat een plan met zestien punten waarmee Frankrijk het lage geboortecijfer wil opkrikken. Dat cijfer is gedaald tot 1,56 kinderen per vrouw, het laagste niveau sinds 1918.
De daling baart de Franse regering zorgen, al scoren sommige andere Europese landen nog lager.
Zo bedroeg het geboortecijfer in Nederland in 2024 volgens het CBS 1,43 kinderen per vrouw.
Pun intended ?quote:De brief bevat een plan met zestien punten waarmee Frankrijk het lage geboortecijfer wil opkrikken.
Dan denk je wel bijzonder laatdunkend over je burgers die wel kinderen willen maar dat niet lukt, denk je nou werkelijk dat die nog niet weten dat daarvoor hulp bestaat?quote:In de brief benadrukt de Franse overheid dat er hulp beschikbaar is voor wie moeilijk kinderen kan krijgen.
[...]
Minister van Volksgezondheid Stéphanie Rist benadrukt dat de brief geen dwingend karakter heeft. „De rol van de politiek is niet om te zeggen of en wanneer mensen kinderen moeten krijgen, maar om te voorkomen dat mensen later denken: had ik dat maar eerder geweten.”
Leuke dosis extra zout in de wonde voor mensen die het zouden willen maar medisch, relationeel of financieel niet lukt.quote:Alle Franse mannen en vrouwen van 29 jaar krijgen deze zomer een brief waarin ze worden gewezen op hun ‘biologische klok’ en de impact daarvan op hun vruchtbaarheid.
Zo werkt de natuur niet. Precies het tegenovergestelde juistquote:Op woensdag 11 februari 2026 00:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Klinkt als een vrijbrief om vrouwen te verkrachten…
Laat vrouwen zich eerst maar veilig voelen, dan komt de rest vanzelf.
O ja, vandaar die lage geboortecijfers.quote:Op woensdag 11 februari 2026 00:45 schreef Haagsch het volgende:
[..]
Zo werkt de natuur niet. Precies het tegenovergestelde juist
Hoe verzin je het?quote:Op woensdag 11 februari 2026 00:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Centen is niet het probleem. Vroeger in 1918 hadden we ook geen centen maar wel een berg kinderen. Toen stopten we er gewoon 4 in het zelfde bed.quote:
Wtf ?quote:Op woensdag 11 februari 2026 00:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Waarschijnlijk bedoelen ze te zeggen: maak kinderen, anders kunnen we dit economisch niet volhouden in de toekomst. En anders meer immigratie ter compensatiequote:Alle Franse mannen en vrouwen van 29 jaar krijgen deze zomer een brief waarin ze worden gewezen op hun ‘biologische klok’ en de impact daarvan op hun vruchtbaarheid.
Als iedereen single en alleen in een huisje zit werkt dat ook niet.quote:Op woensdag 11 februari 2026 06:51 schreef raptorix het volgende:
Gewoon 4 keer per jaar een pittige stroomstoring forceren, moet jij eens opletten.
anders dan sterrreven we uit , en wonen hier straks moslimsquote:
quote:Alle Franse mannen en vrouwen van 29 jaar krijgen deze zomer een brief waarin ze worden gewezen op hun ‘biologische klok’ en de impact daarvan op hun vruchtbaarheid.
Alsof lage geboortecijfers te maken hebben met of vrouwen zich veilig voelenquote:Op woensdag 11 februari 2026 00:48 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
O ja, vandaar die lage geboortecijfers.
Dat is natuurlijk niet helemaal te vergelijken.quote:Op woensdag 11 februari 2026 04:31 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Centen is niet het probleem. Vroeger in 1918 hadden we ook geen centen maar wel een berg kinderen. Toen stopten we er gewoon 4 in het zelfde bed.
Ik denk dat het eerder een culturele omslag is. Vroeger was het de norm om een gezin te hebben en lag er een grote sociale druk op mensen om te trouwen en babies te maken. Nu is het vooral optioneel, een bewuste keuze waarbij het plaatje perfect moet zijn voordat we er aan beginnen.
quote:
Boee boeeeee owh die slechte overheid, ach gossie toch.quote:Op woensdag 11 februari 2026 07:51 schreef Aether het volgende:
Opmerkelijk dat de overheid zich zo direct bemoeit zonder iemands achtergrond en situatie te kennen.
Je kan niet zeggen dat ze zich nergens mee bemoeien, dat slaat nergens op want dat doen ze duidelijk welquote:Op woensdag 11 februari 2026 08:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Boee boeeeee owh die slechte overheid, ach gossie toch.
Ze bemoeien zich nergens mee, ze geven alleen maar iets aan.
Kun je wat mee doen of niet.
Ze geven een bepaald advies.quote:Op woensdag 11 februari 2026 08:11 schreef the-eye het volgende:
[..]
Je kan niet zeggen dat ze zich nergens mee bemoeien, dat slaat nergens op want dat doen ze duidelijk wel
Ze hoeven zich helemaal niet te bemoeien met prive zaken die de overheid niks aangaat.quote:Op woensdag 11 februari 2026 08:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Er is geen feministischer land dan frankrijk manquote:Op woensdag 11 februari 2026 00:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Waar stopt echter de grens tussen prive en landelijke zaken?quote:Op woensdag 11 februari 2026 08:16 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ze hoeven zich helemaal niet te bemoeien met prive zaken die de overheid niks aangaat.
Het wel of niet hebben/krijgen/willen van kinderen lijkt me een volledige 100% prive zaak.quote:Op woensdag 11 februari 2026 08:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waar stopt echter de grens tussen prive en landelijke zaken?
Overigens heeft een overheid genoeg te zeggen over hoe een land bestuurd zou moeten worden. Dat is waar ze voor zijn. En ja dat raakt ook een prive leven, we zijn geen soevereinen he.
Als de overheid naar jou individueel gaat en advies komt geven over het krijgen van kinderen dan gaat dat wel erg ver. Maar dit is een landelijke brief aan iedereen, niets persoonlijks.
En ja het krijgen van kinderen landelijk gezien is wel degelijk van belang voor de overheid/het land.
Een brief aan 29 jarigen is geen brief aan iedereenquote:Op woensdag 11 februari 2026 08:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waar stopt echter de grens tussen prive en landelijke zaken?
Overigens heeft een overheid genoeg te zeggen over hoe een land bestuurd zou moeten worden. Dat is waar ze voor zijn. En ja dat raakt ook een prive leven, we zijn geen soevereinen he.
Als de overheid naar jou individueel gaat en advies komt geven over het krijgen van kinderen dan gaat dat wel erg ver. Maar dit is een landelijke brief aan iedereen, niets persoonlijks.
En ja het krijgen van kinderen landelijk gezien is wel degelijk van belang voor de overheid/het land.
Je snapt zelf ook wel dat dat gaat om een brief aan iedereen in die groep.quote:Op woensdag 11 februari 2026 09:11 schreef the-eye het volgende:
[..]
Een brief aan 29 jarigen is geen brief aan iedereen
De overheid is er inderdaad voor de inwoners. En dat houdt dus ook in dat er dingen geregeld dan wel geadviseerd worden voor de inwoners.quote:Op woensdag 11 februari 2026 09:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het wel of niet hebben/krijgen/willen van kinderen lijkt me een volledige 100% prive zaak.
De overheid is er niet voor zichzelf maar voor de inwoners.
En als de inwoners geen kinderen willen/krijgen dan heeft de overheid daar maar mee te dealen.
Dit soort bemoeienis is nergens goed voor.
Het is een gerichte campagne op 29 jarigen die een probleem van de overheid op moeten gaan lossen door kinderen te nemen. Dit is op zo veel fronten foutquote:Op woensdag 11 februari 2026 09:17 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je snapt zelf ook wel dat dat gaat om een brief aan iedereen in die groep.
[..]
De overheid is er inderdaad voor de inwoners. En dat houdt dus ook in dat er dingen geregeld dan wel geadviseerd worden voor de inwoners.
Op individuele schaal bepaal je het natuurlijk altijd zelf of je kinderen neemt.
Alleen dan denk je wel super simplistisch, terwijl de overheid naar het grote plaatje kijkt.
Als er te weinig aanwas is van kinderen dan krijg je problemen in de samenleving. De bevolkings pyramide loopt dan op den duur gewoon niet meer goed. Wat kan zorgen voor problemen op meerdere gebieden.
Dan kom je helemaal terug op het uitgangspunt dat de samenleving er voor de overheid is, het is in mijn ogen precies andersom. De overheid is er voor de samenleving en als de bevolkingssamenstelling veranderd dan past de overheid zich daar maar op aan ipv andersom.quote:Op woensdag 11 februari 2026 09:17 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je snapt zelf ook wel dat dat gaat om een brief aan iedereen in die groep.
[..]
De overheid is er inderdaad voor de inwoners. En dat houdt dus ook in dat er dingen geregeld dan wel geadviseerd worden voor de inwoners.
Op individuele schaal bepaal je het natuurlijk altijd zelf of je kinderen neemt.
Alleen dan denk je wel super simplistisch, terwijl de overheid naar het grote plaatje kijkt.
Als er te weinig aanwas is van kinderen dan krijg je problemen in de samenleving. De bevolkings pyramide loopt dan op den duur gewoon niet meer goed. Wat kan zorgen voor problemen op meerdere gebieden.
Nee, dat is het niet.quote:Op woensdag 11 februari 2026 09:20 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het is een gerichte campagne op 29 jarigen die een probleem van de overheid op moeten gaan lossen door kinderen te nemen. Dit is op zo veel fronten fout
Ik zeg het ook precies andersom?quote:Op woensdag 11 februari 2026 09:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dan kom je helemaal terug op het uitgangspunt dat de samenleving er voor de overheid is, het is in mijn ogen precies andersom. De overheid is er voor de samenleving en als de bevolkingssamenstelling veranderd dan past de overheid zich daar maar op aan ipv andersom.
Een ongevraagd advies over een life changing beslissing die voor mensen echt niet allemaal tegelijk op hun 29 speelt. Ik vind het niet kunnen. Dit is bemoeienis die veel te ver achter de voordeur reiktquote:Op woensdag 11 februari 2026 09:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet.
Het is een advies en zal ook best wat meer in staan over redenen.
Het is gericht aan de gehele doelgroep, niet maar een klein deel. Of laat staan individueel.
De overheid is bezig met ALLE inwoners van het hele land.
En kijkt dus verder dan wat de meesten doen: Puur individueel naar eigen situatie kijken.
Dat is precies waar ze voor zijn.
Dat is puur individueel bekeken.quote:Op woensdag 11 februari 2026 09:26 schreef the-eye het volgende:
[..]
Een ongevraagd advies over een life changing beslissing die voor mensen echt niet allemaal tegelijk op hun 29 speelt. Ik vind het niet kunnen. Dit is bemoeienis die veel te ver achter de voordeur reikt
Het gaat de overheid alles aan. Als burgers geen kinderen meer willen dan betekent dat ook geen verzorgingsstaat meer (later). Dat willen dezelfde burgers ook niet toch?quote:Op woensdag 11 februari 2026 08:16 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ze hoeven zich helemaal niet te bemoeien met prive zaken die de overheid niks aangaat.
Dat komt omdat je niet laat zien dat je geld hebt.quote:Op woensdag 11 februari 2026 00:42 schreef Haagsch het volgende:
Bros, ik kom onmogelijk aan een vriendin ben ook 29. Niet eens 1 match op tinder.
Overheid doet precies wat het moet doen: Zorgen voor alle inwoners, nu en later.quote:Op woensdag 11 februari 2026 10:20 schreef Red_85 het volgende:
En anders? Sturen ze de priester of dominee ff langs ofso?
Misschien eerder wat doen aan je maatschappelijke problemen, of mensen hebben gewoon door dat we met te veel zijn gezien de staat van de wereld op allerlei vlakken.
Ofwel, overheid, hou je bek.
Dan moeten ze maar een zin opnemen in de brief als: "Mocht u om medische redenen niet in staat zijn om kinderen te krijgen, dan kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen."quote:Op woensdag 11 februari 2026 00:30 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dan denk je wel bijzonder laatdunkend over je burgers die wel kinderen willen maar dat niet lukt, denk je nou werkelijk dat die nog niet weten dat daarvoor hulp bestaat?
[..]
Leuke dosis extra zout in de wonde voor mensen die het zouden willen maar medisch, relationeel of financieel niet lukt.
Dat is burgeraantallen aanpassen aan je politieke systeem maar de overheid is er voor de burgers en niet andersom.quote:Op woensdag 11 februari 2026 10:17 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het gaat de overheid alles aan. Als burgers geen kinderen meer willen dan betekent dat ook geen verzorgingsstaat meer (later). Dat willen dezelfde burgers ook niet toch?
Er zijn natuurlijk wel meer gevallen waarbij zo'n brief als zeer ongepast kan worden ervaren;quote:Op woensdag 11 februari 2026 10:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan moeten ze maar een zin opnemen in de brief als: "Mocht u om medische redenen niet in staat zijn om kinderen te krijgen, dan kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen."
Ja, en de taak van de overheid is ook burgers informeren.quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:15 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat is burgeraantallen aanpassen aan je politieke systeem maar de overheid is er voor de burgers en niet andersom.
Of de reden nu de verzorgingsstaat is of de gezondheidskosten als je het zo zegt is het dus een aansporing om met kinderen te beginnen en dat is gewoon niet het terrein van de overheid. Zijn we eindelijk verlost van de kerk die besliste over de gezinsvorming en dan zal de overheid wel even in dat gat springenquote:Op woensdag 11 februari 2026 11:30 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ja, en de taak van de overheid is ook burgers informeren.
Als mensen al kinderen willen en wachten tot het laatste moment, dan zijn nou eenmaal de gezondheidsrisico's veel en veel hoger. En drie keer raden wie daar voor mag opdraaien.
Moeten ze hier ook snel doen trouwens.
Dat is met meer brieven het geval. Het is niet zo dat een regering daarom een bepaalde brief maar niet moet sturen. Je kunt als uitzonderingsgeval ook zelf bedenken: "Oh, dit geldt niet voor mij."quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:20 schreef the-eye het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk wel meer gevallen waarbij zo'n brief als zeer ongepast kan worden ervaren;
Ik ben het met zoveel overheidsbemoeienis niet eens. In dit geval is het slechts een wijzen op iets: Let op, je wordt al 30, je biologische klok loopt bijna af. Maar je mag nog altijd zelf weten of je hier iets mee doet, of niet.quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:36 schreef the-eye het volgende:
[..]
Of de reden nu de verzorgingsstaat is of de gezondheidskosten als je het zo zegt is het dus een aansporing om met kinderen te beginnen en dat is gewoon niet het terrein van de overheid. Zijn we eindelijk verlost van de kerk die besliste over de gezinsvorming en dan zal de overheid wel even in dat gat springen
Precies dat is er mis mee, dat aanmatigende. Waarom er vanuit gaan dat mensen zo'n basaal gebrek aan kennis hebben dat ze dat niet al weten? Ga je ze ook brieven sturen in de zomer om ze erop te wijzen dat ze genoeg moeten drinken?quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben het met zoveel overheidsbemoeienis niet eens. In dit geval is het slechts een wijzen op iets: Let op, je wordt al 30, je biologische klok loopt bijna af. Maar je mag nog altijd zelf weten of je hier iets mee doet, of niet.
De samenleving, en vooral de jeugd, is tegenwoordig zo gehaast en heeft alles heel strak in een schema gepland, dat het krijgen van kinderen naar de achtergrond verschuift, wordt uitgesteld of afgesteld.
Hier middels een brief een keer de aandacht op vestigen, is niks mis mee.
Daarbij is het beter dat ze er op hun 29ste voor kiezen om aan kinderen te beginnen, dan dat ze op hun 35ste het ivf-traject in moeten, omdat het dan niet meer zo makkelijk gaat.
Joh..... dat is toch bemoeienis die veel te ver gaat? Er wordt bemoeid met de vraag of je überhaupt kinderen wil en dan nog eens wanneer dat dan het beste kan gebeurenquote:Op woensdag 11 februari 2026 11:47 schreef Gia het volgende:
Daarbij is het beter dat ze er op hun 29ste voor kiezen om aan kinderen te beginnen, dan dat ze op hun 35ste het ivf-traject in moeten, omdat het dan niet meer zo makkelijk gaat.
Dat zeg ik ook niet. Maar ik vind er niks mis mee als er gewezen wordt op het feit dat het op jongere leeftijd een stuk eenvoudiger is om kinderen te krijgen dan wanneer je lichaam niet meer zo goed meewerkt. Je ziet tegenwoordig 'jonge' moeders van 40.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Precies dat is er mis mee, dat aanmatigende. Waarom er vanuit gaan dat mensen zo'n basaal gebrek aan kennis hebben dat ze dat niet al weten? Ga je ze ook brieven sturen in de zomer om ze erop te wijzen dat ze genoeg moeten drinken?
Verder bestaat "de jeugd" en haar economische en maatschappelijke beslissingen natuurlijk niet in een vacuum. In een moderne verzorgingsstaat worden de gezinnen steeds kleiner, als je graag ziet dat mensen eerst studeren en dergelijke beginnen ze later aan kinderen, als het perspectief van de banen- en huizenmarkt onzeker is nemen ze minder snel kinderen. Dat alles zijn ontwikkelingen die decennia, soms eeuwen aan de gang zijn. De huidige situatie is slechts een gevolg daarvan, niet van een generatie die spontaan uit zichzelf collectief heeft besloten niet meer jong kinderen te willen.
Toen ik zwanger werd van de eerste werkte ik in een kantoortuin. Er was een vrouw op de afdeling bij wie het niet wilde lukken. Ik kon niet gewoon blij zijn met mijn zwangerschap op het werk, want dat was zielig voor haar.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:07 schreef the-eye het volgende:
[..]
Joh..... dat is toch bemoeienis die veel te ver gaat? Er wordt bemoeid met de vraag of je überhaupt kinderen wil en dan nog eens wanneer dat dan het beste kan gebeuren
Ik had de afgelopen twee jaar ongeveer 25 collega's. Bij 5 daarvan was het onderwerp kinderen een moeilijk onderwerp Vermijdde ik dat onderwerp dus ook.
Ik vind het te ver gaan en je zorgt ook onnodig voor verdriet bij sommige stellen/vrouwen
Ik zou hem kapot scheuren als ik daar zou wonen en nog 29 zou zijn.quote:Op woensdag 11 februari 2026 08:05 schreef bianconeri het volgende:
Aanmoedigen tot kinderen is begrijpelijk, bij bepaalde geboortecijfers is dat ook nodig.
Maar een brief naar iedereen sturen is denk ik niet bepaald de manier om dit te doen.
Dat is dus wel de taak van de overheid....quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:36 schreef the-eye het volgende:
[..]
Of de reden nu de verzorgingsstaat is of de gezondheidskosten als je het zo zegt is het dus een aansporing om met kinderen te beginnen en dat is gewoon niet het terrein van de overheid.
Maar waarom zou je zo´n advies niet geven, ook al weten de meesten het wel.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Precies dat is er mis mee, dat aanmatigende. Waarom er vanuit gaan dat mensen zo'n basaal gebrek aan kennis hebben dat ze dat niet al weten? Ga je ze ook brieven sturen in de zomer om ze erop te wijzen dat ze genoeg moeten drinken?
Verder bestaat "de jeugd" en haar economische en maatschappelijke beslissingen natuurlijk niet in een vacuum. In een moderne verzorgingsstaat worden de gezinnen steeds kleiner, als je graag ziet dat mensen eerst studeren en dergelijke beginnen ze later aan kinderen, als het perspectief van de banen- en huizenmarkt onzeker is nemen ze minder snel kinderen. Dat alles zijn ontwikkelingen die decennia, soms eeuwen aan de gang zijn. De huidige situatie is slechts een gevolg daarvan, niet van een generatie die spontaan uit zichzelf collectief heeft besloten niet meer jong kinderen te willen.
quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet. Maar ik vind er niks mis mee als er gewezen wordt op het feit dat het op jongere leeftijd een stuk eenvoudiger is om kinderen te krijgen dan wanneer je lichaam niet meer zo goed meewerkt. Je ziet tegenwoordig 'jonge' moeders van 40.
Ik was 28 met de oudste en dat vond ik al oud.
En anders mogen ze wmb ivf boven de 35 afschaffen.
Jaaaja. Dus het is best oke om ongevraagd open deur-adviezen naar mensen op te sturen, maar als die mensen wel willen maar het niet lukt moeten we ze ten eerste niet al teveel helpen, en ten tweede mogen ze daar ook niet al te openlijk verdrietig over zijn want dan wordt het voor jou ongemakkelijkquote:Op woensdag 11 februari 2026 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Toen ik zwanger werd van de eerste werkte ik in een kantoortuin. Er was een vrouw op de afdeling bij wie het niet wilde lukken. Ik kon niet gewoon blij zijn met mijn zwangerschap op het werk, want dat was zielig voor haar.
Ja het is kut als je een kind wilt en het niet lukt, maar daarom continu van iedereen medeleven verlangen, slaat nergens op. Iedereen krijgt in zijn leven met tegenslag te maken, maar je kunt niet verlangen dat de hele wereld daar dan rekening mee houdt!
Dat zou elke Fok!ker doen, vrouwen zijn immers enge kutdingen en je hoeft er niet aan herinnerd te worden nog steeds maagd te zijn.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:34 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik zou hem kapot scheuren als ik daar zou wonen en nog 29 zou zijn.
Gaat het allemaal om geld dan?quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:30 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ja, en de taak van de overheid is ook burgers informeren.
Als mensen al kinderen willen en wachten tot het laatste moment, dan zijn nou eenmaal de gezondheidsrisico's veel en veel hoger. En drie keer raden wie daar voor mag opdraaien.
Moeten ze hier ook snel doen trouwens.
Ze mogen er net zo hard openlijk verdrietig over zijn als een zwangere openlijk opgetogen en blij moet kunnen zijn.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:57 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Jaaaja. Dus het is best oke om ongevraagd open deur-adviezen naar mensen op te sturen, maar als die mensen wel willen maar het niet lukt moeten we ze ten eerste niet al teveel helpen, en ten tweede mogen ze daar ook niet al te openlijk verdrietig over zijn want dan wordt het voor jou ongemakkelijk
Dat advies wordt 's zomers inderdaad veelvuldig gegeven in de diverse media. Zeker bij ouderen.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
The Strange Death of Europe.quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:42 schreef Idisrom het volgende:
De jeugd in Frankrijk heeft bijna geen toekomst. De arbeidsmarkt voor jongeren zit op slot, met continue contracten van maximaal zes maanden, die daarna opgezegd worden. Ze krijgen nooit zekerheid op een stabiel inkomen in de toekomst.
Niet Nantes is op dit moment de zesde stad van Frankrijk qua grootte, maar dat schijnt Londen te zijn met al die Franse jongeren die qua werk uitwijken.
Mij dunkt dat de meeste mensen kinderen willen vanuit een stabiele situatie, wat meestal een relatie betreft.quote:Op woensdag 11 februari 2026 00:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik denk toch dat het probleem dieper zit. Er zijn genoeg landen waar voldoende huizen zijn waar het geboortecijfer ook laag ligt.quote:Op woensdag 11 februari 2026 16:29 schreef Hexagon het volgende:
Het is beter om te zorgen dat er voldoende huizen zijn voor gezinnen, voldoende mogelijkheden op een stabiel inkomen voor iedereen en goede voorzieningen die ouders helpen zoals opvang, zorg en regulering waar het gaat om werk en gezin.
Werkt een stuk beter voor kinderproductie dan dit soort kansloze shit.
nou er ligt duidelijk een relatie tussen woonruimte en kinderen kunnen makenquote:Op woensdag 11 februari 2026 19:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk toch dat het probleem dieper zit. Er zijn genoeg landen waar voldoende huizen zijn waar het geboortecijfer ook laag ligt.
GAST OORLOGSGEBIEDEN HEBBEN 5-10 KIDS MANquote:Op woensdag 11 februari 2026 19:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mij dunkt dat de meeste mensen kinderen willen vanuit een stabiele situatie, wat meestal een relatie betreft.
Daarbinnen lijkt het mij dat je veilig voelen normaal is.
Maar kennelijk zijn er veel meer zaken die een rol spelen.quote:Op woensdag 11 februari 2026 21:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou er ligt duidelijk een relatie tussen woonruimte en kinderen kunnen maken
Ik wist niet dat oorlogsgebieden zich voort kunnen planten. Slechte zaak!quote:Op donderdag 12 februari 2026 07:48 schreef SwaPore het volgende:
[..]
GAST OORLOGSGEBIEDEN HEBBEN 5-10 KIDS MAN
Ze jagen de bedrijven die zorgden voor drukte in verstedelijkte gebieden toch nooit weg. Bovendien het is nu te laat want de linkse partijen zijn te zwak en lam door die drukte in de door de bedrijven fout gebouwde verstedelijkte gebieden.quote:Op woensdag 11 februari 2026 21:00 schreef michaelmoore het volgende:
De overheid zou iets tegen de trek naar de grote steden moeten doen , misschien dat AI dat gaat mogelijk maken
Er speelt zoveel meer mee dan alleen woonruimte. Hoe zou je anders de babyboom direct na de tweede wereldoorlog willen verklaren? Toen had de gemiddelde Nederlander maar 23m2 per persoon beschikbaar, en in 2025 was dat 52m2! Het is dus overduidelijk niet alleen ruimte.quote:Op woensdag 11 februari 2026 21:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou er ligt duidelijk een relatie tussen woonruimte en kinderen kunnen maken
samen kunnen slapen en de dag doorbrengen , samen wonen , met niet de druk van beiden hard te moeten werken om die woonruimte te betalen
hong kong is wel HET voorbeeld van onmogelijkheid om kinderen te maken
Amsterdam ook
grote steden zijn de pest voor gezinsvorming
De overheid zou iets tegen de trek naar de grote steden moeten doen , misschien dat AI dat gaat mogelijk maken
ja geld, carriere en looksquote:Op donderdag 12 februari 2026 08:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar kennelijk zijn er veel meer zaken die een rol spelen.
mijn ouders hadden 9 kinderen en mijn schoonouders 7 kinderen thuisquote:Op donderdag 12 februari 2026 08:51 schreef knoopie het volgende:
[..]
Er speelt zoveel meer mee dan alleen woonruimte. Hoe zou je anders de babyboom direct na de tweede wereldoorlog willen verklaren? Toen had de gemiddelde Nederlander maar 23m2 per persoon beschikbaar, en in 2025 was dat 52m2! Het is dus overduidelijk niet alleen ruimte.
Volgens mij moeten we gewoon ophouden met het lage vruchtbaarheidscijfer te zien als een probleem dat we moeten oplossen, maar gewoon dealen met de consequenties. Want ten eerste zie ik geen enkele (ethische) manier waarop een overheid daarop invloed zou kunnen uitoefenen
armoe men trekt naar de stad naar nederland om te werken , de ouderen blijven allen achter in het landelijke krotquote:En om een ander concreet voorbeeld te geven dat niet klopt met je theorie van woonruimte=kinderen, in heel veel landen in het zuiden en oosten van Europa zijn de woningen spotgoedkoop, maar is het geboortecijfer nog veel lager dan in NL. Hoe kan dat dan?
dat is ook weer zo , maat heel afrika komt hierheen wat de moslims mogen geen geld lene en om iets te kopen , dus is er geen economie , onze economie drijft op lenenen lenene l eenne lenenquote:. En ten tweede is het slechts een tijdelijk probleem. Als we over drie generaties minder mensen in Europa hebben, dan is dat toch prima? Meer ruimte voor iedereen!
Jeetje. Wat is dit voor reactie zeg. :’)quote:Op woensdag 11 februari 2026 08:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Misschien ook even de redenen voor mijn reactie doorlezen in andere posts.quote:Op donderdag 12 februari 2026 10:16 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Jeetje. Wat is dit voor reactie zeg. :’)
Ik vind het wel degelijk een bemoeienis waar ze zich eigenlijk niet mee zouden moeten bemoeien. Als ze dat toch willen doen, om welke reden dan ook lijkt me deze manier nou niet echt de meest handige.
Genoeg vrouwen die of geen partner hebben, eerst een stabiele basis willen, (relatie, inkomen, woonsituatie) nog studeren, eerst willen reizen, geen kinderen willen om diverse redenen waaronder erfelijke ziekten, geen kinderen kúnnen krijgen of al jaren pogen kinderen te krijgen.
Het is wat mij betreft niet een zelfde brief zoals die je krijgt bij je dertigste met het advies om een uitstrijkje te laten doen. Ik begrijp best dat vrouwen zich verbolgen voelen over zo’n bericht. Maar misschien dat jij als man, je niet kunt inleven.
ik heb hier twee jongens op kamers ,allebei 30+ geen enkele kans op gezinsvorming , totaal niet , of ze moeten een partner tegen komen met woonruimte, maar ook hun vriendinnen zitten op kamers vaak bij papa en mamaquote:Op donderdag 12 februari 2026 10:16 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Jeetje. Wat is dit voor reactie zeg. :’)
Ik vind het wel degelijk een bemoeienis waar ze zich eigenlijk niet mee zouden moeten bemoeien. Als ze dat toch willen doen, om welke reden dan ook lijkt me deze manier nou niet echt de meest handige.
Genoeg vrouwen die of geen partner hebben, eerst een stabiele basis willen, (relatie, inkomen, woonsituatie) nog studeren, eerst willen reizen, geen kinderen willen om diverse redenen waaronder erfelijke ziekten, geen kinderen kúnnen krijgen of al jaren pogen kinderen te krijgen.
Het is wat mij betreft niet een zelfde brief zoals die je krijgt bij je dertigste met het advies om een uitstrijkje te laten doen. Ik begrijp best dat vrouwen zich verbolgen voelen over zo’n bericht. Maar misschien dat jij als man, je niet kunt inleven.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Verhuizen uit het bejaardentehuis, de eenzaamheid tegemoet
Petitie: Stop de sluiting van verzorgingshuizen! - Sp.nlquote:Stef Blok was als minister voor Wonen en Rijksdienst (kabinet-Rutte II, 2012-2017) inderdaad verantwoordelijk voor beleid dat leidde tot de grootschalige sluiting van verzorgingshuizen in Nederland.
Het doel was om ouderen langer zelfstandig thuis te laten wonen en de zorg betaalbaar te houden.
Hier zijn de belangrijkste punten met betrekking tot dit beleid:
Sluiting van verzorgingshuizen: Door de beleidswijziging in de langdurige zorg en de afschaffing van de AWBZ-indicaties voor lichtere zorg, sloten honderden verzorgingshuizen hun deuren (geschat op 800 van de 1300 tehuizen in 2014).
"Langer thuis"-beleid: De visie was dat ouderen met een lichtere zorgvraag geen recht meer hadden op een plek in een verzorgingshuis. Zij moesten langer zelfstandig wonen met hulp van de thuiszorg en de gemeente.
Kritiek: Er was veel kritiek op de snelle manier van sluiten (onbesuisd), wat leidde tot onzekerheid en problemen voor kwetsbare ouderen die gedwongen moesten verhuizen.
Woningmarkt: De novelle van Stef Blok over de woningmarkt maakte het voor woningcorporaties soms moeilijker om in te springen op de behoefte aan aangepaste woningen voor ouderen, wat de overgang problematisch maakte.
Situatie daarna:
In de jaren na deze ingreep bleek dat er een tekort ontstond aan geschikte huisvesting voor ouderen en dat de druk op verpleeghuizen toenam. In recentere jaren (zoals in 2025) is het beleid weer meer gericht op het bouwen van moderne, kleinschalige woonvormen voor ouderen.
Geen idee hoe ze ooit hebben kunnen denken dat bejaardenhuizen sluiten uiteindelijk goedkoper zou kunnen zijn. Nu rennen de thuiszorgmedewerkers door de hele stad om de ouderen overal wonen. Ze zijn ongeveer 30% van hun tijd kwijt aan heen en weer rijden.quote:Op donderdag 12 februari 2026 10:25 schreef michaelmoore het volgende:
Pvda in de bocht
Pvda die bouwde ook de bejaarden huizen , voor de doorstroom , gezellig alle oudjes bij mekaar, van de VVD moesten ze weer terug naar een woonhuis
gaat niet om sturenquote:Op donderdag 12 februari 2026 11:47 schreef knoopie het volgende:
Natuurlijk ben ik niet voor het standaard naar het bejaardenhuis sturen van ouderen. Maar voor veel mensen zou dat een humanere oplossing zijn dan de huidige situatie.
Helemaal voor alleenwonenden, die nu bijna geen sociaal leven hebben, afgezien van de thuiszorgmedewerkers en de familie in het weekend.
Vrouwen kregen kinderen om een man aan zich te binden?? Ben jij serieus?quote:Op donderdag 12 februari 2026 09:33 schreef knoopie het volgende:
Volgens de onderzoeken van ourworldindata zijn er twee factoren die een direkte invloed lijken te hebben op hoeveel kinderen er geboren worden in een land.
1. Goede gezondheidszorg. In alle landen, in Europa, in Azie en in Afrika, is het vruchtbaarheidscijfer omlaag gegaan op het moment dat er minder kinderen vroeg sterven. Bijvoorbeeld in Zuid Sudan is het vruchtbaarheidscijfer nog boven de 4, maar daar sterven ook 4% van de kinderen voordat ze vijf jaar oud zijn. Ter vergelijking, in Europa is dat rond de 0,2%. In 1950 was het geboortecijfer in Europa ook rond de 4, en niet geheel verrassend de infant mortality rate ook rond de 4%. Kortom, Zuid Sudan is nu, waar Europa in 1950 was.
2. Onafhankelijkheid van vrouwen. Zodra in een land meer meisjes naar school gaan, en daardoor zelf inkomen kunnen verdienen, zijn ze voor hun inkomen niet meer afhankelijk van een man. Dus hoeven ze ook niet meer kinderen te krijgen om de man aan zich te binden. Daarnaast zijn vrouwen die naar school zijn geweest beter geïnformeerd over voorbehoedsmiddelen.
Kortom, als we weer meer kinderen willen, dan moet we precies het tegenovergestelde doen van de NGO's in Azië en Afrika. Gezondheidszorg afbouwen, vrouwenrechten inperken, meisjes niet meer naar school laten gaan. Dat zijn de enige daadwerkelijk bewezen methodes waarmee we het geboortegetal kunnen opkrikken. Dat lijken mij ethisch gezien niet de beste opties, toch?
Hier helemaal mee eens. En los hiervan wordt ook nog van de kinderen verwacht dat ze fulltime mantelzorger zijn, naast hun huishouden, baan en kinderen. Dus als 40-jarige met 2 puberkinderen, moet je zorgen voor je ouders van 70, omdat die in hun gezinswoning moeten blijven wonen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
Geen idee hoe ze ooit hebben kunnen denken dat bejaardenhuizen sluiten uiteindelijk goedkoper zou kunnen zijn. Nu rennen de thuiszorgmedewerkers door de hele stad om de ouderen overal wonen. Ze zijn ongeveer 30% van hun tijd kwijt aan heen en weer rijden.![]()
Daarnaast zijn de zorgwinkels voortdurend bezig om mensen aangepaste bedden te leveren, sta-op stoelen, rolstoelen. Trapliften moeten geinstalleerd worden, etc. Allemaal kosten die je kan besparen in een bejaardenhuis, omdat dat er op gebouwd is.
Bovendien zijn veel woningen helemaal niet geschikt voor thuiszorg. Toiletten en badkamers zijn te klein om geholpen te worden, en trappen en smalle deuren maken zelfs het bewegen door de woning onpraktisch en soms zelfs gevaarlijk. Voor de ouderen én de thuiszorgmedewerker.
Natuurlijk ben ik niet voor het standaard naar het bejaardenhuis sturen van ouderen. Maar voor veel mensen zou dat een humanere oplossing zijn dan de huidige situatie. Helemaal voor alleenwonenden, die nu bijna geen sociaal leven hebben, afgezien van de thuiszorgmedewerkers en de familie in het weekend.
Maar denk je werkelijk dat het werkt? De beslissing om kinderen te willen is objectief eigenlijk niet te verantwoorden. Het is duur, kost je jaren van je leven, slapeloze nachten, stress etc. Toch kiezen heel veel mensen (ik ook) bewust er voor, omdat ze diep van binnen het gevoel hebben dat ze dat willen. Noem het maar het overlevingsinstinct of iets dergelijks. Dat is zo een subjectieve beslissing, dat ik echt niet denk dat een brief van de overheid daar ook maar enige invloed op heeft.quote:Op donderdag 12 februari 2026 10:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Misschien ook even de redenen voor mijn reactie doorlezen in andere posts.
Meerdere dingen:
Ik zeg niet dat dit de manier is om het te doen. Het kan pijnlijke situaties opleveren. Vanwege onvruchtbaar zijn, alleen zijn of weet ik het wat.
Maar daar staat tegenover dat dit juist PRECIES is waar de overheid voor is.
De overheid moet er voor de inwoners zijn en dat is nauw verweven met de toekomst van het land.
Geen/weinig kinderen gaat veel (economische met name) problemen opleveren.
En het is niet alsof je over 20 jaar ineens magisch kunt zeggen: ´´Er zijn nu 2 miljoen 20-jarigen extra.´´
Zo werkt het niet.
Het is puur een advies dat ze meegeven.
kinderen zijn tofquote:Op donderdag 12 februari 2026 12:10 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar denk je werkelijk dat het werkt? De beslissing om kinderen te willen is objectief eigenlijk niet te verantwoorden. Het is duur, kost je jaren van je leven, slapeloze nachten, stress etc. Toch kiezen heel veel mensen (ik ook) bewust er voor, omdat ze diep van binnen het gevoel hebben dat ze dat willen. Noem het maar het overlevingsinstinct of iets dergelijks. Dat is zo een subjectieve beslissing, dat ik echt niet denk dat een brief van de overheid daar ook maar enige invloed op heeft.
Gelukkig is het hier in Europa al een tijdje geleden, maar ja er zijn nog genoeg culturen waarin het krijgen van kinderen essentieel is om een werkend huwelijk te hebben. Als man wil je ten slotte niet kinderloos blijven, want dan sta je in de hele stam bekend als onvruchtbaar. Dus als het om de een of andere reden niet lukt, dan heb je al snel een probleem als vrouw.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:08 schreef Gia het volgende:
Vrouwen kregen kinderen om een man aan zich te binden?? Ben jij serieus?
Ik ook, al vind ik twee genoeg. Maar het willen van kinderen is persoonlijk en eigenlijk niet objectief te verantwoorden.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kinderen zijn tof
was prachtig en ik zou het absoluut weer doen, weer drie
het samen met je kinderen de avondvierdaagse lopen , met ze voetballen lachen, om hun stomme opmerkingen
Daar ben ik het niet mee eens. Als een vrouw (of man) niet die drang heeft om kinderen te krijgen, dan is dat net zo goed prima en natuurlijk. We zijn niet allemaal hetzelfde. En als die innerlijke drang er niet is, dan gaat die ook niet ineens ontstaan omdat de overheid een briefje stuurt.quote:en vrouw zonder kind heeft een doelloos leven, een vrouw wil de borst geven
Ah, dat is wat je bedoelt. Ik ging ervan uit dat het over financieel binden ging. Dus, dat een vrouw een kind kreeg om een man te strikken. Over het algemeen kies je samen voor kinderen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Gelukkig is het hier in Europa al een tijdje geleden, maar ja er zijn nog genoeg culturen waarin het krijgen van kinderen essentieel is om een werkend huwelijk te hebben. Als man wil je ten slotte niet kinderloos blijven, want dan sta je in de hele stam bekend als onvruchtbaar. Dus als het om de een of andere reden niet lukt, dan heb je al snel een probleem als vrouw.
In de middeleeuwen was het ook hier in Europa gangbaar dat een huwelijk ontbonden mocht worden als er geen kinderen geproduceerd konden worden. Best bijzonder, aangezien scheiden toen officieel nog helemaal niet bestond. Daarbij werd natuurlijk automatisch aangenomen dat de schuld van de onvruchtbaarheid bij de vrouw lag, en die was daarna een social outcast en ongeschikt om ooit nog aan de man te komen.
mijn vrouw wilde er 6 , gelukkig heb ik dat kunnen verhinderen door de leiding door te laten knippen en is het bij drie gebleven , toen vond ik het zatquote:Op donderdag 12 februari 2026 12:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik ook, al vind ik twee genoeg. Maar het willen van kinderen is persoonlijk en eigenlijk niet objectief te verantwoorden.
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Als een vrouw (of man) niet die drang heeft om kinderen te krijgen, dan is dat net zo goed prima en natuurlijk. We zijn niet allemaal hetzelfde. En als die innerlijke drang er niet is, dan gaat die ook niet ineens ontstaan omdat de overheid een briefje stuurt.
Ik zeg nergens dat het werkt.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:10 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar denk je werkelijk dat het werkt? De beslissing om kinderen te willen is objectief eigenlijk niet te verantwoorden. Het is duur, kost je jaren van je leven, slapeloze nachten, stress etc. Toch kiezen heel veel mensen (ik ook) bewust er voor, omdat ze diep van binnen het gevoel hebben dat ze dat willen. Noem het maar het overlevingsinstinct of iets dergelijks. Dat is zo een subjectieve beslissing, dat ik echt niet denk dat een brief van de overheid daar ook maar enige invloed op heeft.
Rusland heeft nog veel grotere demografische problemen dan Frankrijk , alle boerenzonen zijn doodquote:Op donderdag 12 februari 2026 12:35 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het werkt.
Ik heb dat al eerder aangegeven. Er zal best een enkeling zijn waardoor dit het gesprek op gang brengt en ze gaan nadenken dat het ook belangrijk is EN voornamelijk dat ze zelf willen.
Maar dat zal echt een enkeling zijn.
Ja, natuurlijk. Kinderen krijgen zit er voor velen ook gewoon in het hele gevoel, vooral bij vrouwen.
quote:AI-overzicht
Rusland bevindt zich in een ernstige demografische crisis die, mede door de oorlog in Oekraïne, wordt omschreven als een 'demografische ineenstorting' of 'implosie'.
Het aantal sterfgevallen overtreft de geboorten aanzienlijk, en door de oorlog en emigratie is het bevolkingsaantal in de afgelopen jaren met miljoenen gedaald, met als resultaat een geschat inwonertal van circa 143,4 miljoen begin 2026.
Kernpunten van de demografische situatie:
Bevolkingskrimp: Het bevolkingsaantal is sinds 1993 met miljoenen gedaald. Prognoses wijzen op een voortzetting van deze krimp, met scenario's waarbij het aantal inwoners in de komende decennia sterk afneemt.
Lage geboortecijfers: Het vruchtbaarheidscijfer is met ongeveer 1,42 kinderen per vrouw (2022) veel te laag om de bevolking op peil te houden. In 2024 bereikte het aantal geboorten een dieptepunt, het laagste niveau in twee eeuwen.
Hoge sterftecijfers: In het eerste kwartaal van 2025 waren er 472.000 sterfgevallen tegenover 289.000 geboorten.
I
mpact van de oorlog in Oekraïne en emigratie:
Oorlogsslachtoffers: Honderdduizenden militairen zijn gesneuveld of gewond geraakt. Schattingen suggereren dat het aantal slachtoffers (dood, vermist of gewond) kan oplopen tot in de honderdduizenden, wat een zware druk legt op de bevolking.
Grote uittocht (Emigratie): Na de start van de invasie in 2022 zijn honderdduizenden (schattingen lopen op tot 700.000 of meer) mensen uit Rusland gevlucht, vaak jonge, hoogopgeleide stedelingen.
Personeelstekorten: Door de combinatie van slachtoffers en vertrek kampt de Russische industrie met een ernstig tekort aan arbeidskrachten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |