Het is natuurlijk niet het enige argument voor het verkorten van de WW hé. En ja, ook grote bedrijven profiteren hiervan maar dat heb je altijd. Het is een illusie dat je alleen beleid zou kunnen maken voor specifiek die kleine bedrijven waar grotere bedrijven niet eventueel ook voordeel uit kunnen halen op dit gebied.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Terwijl juist die grote bedrijven het risico van zieke werknemers veel makkelijker kunnen dragen. Met 100+ werknemers is dat risico prima in te calculeren en spreiden.
Maar ipv een tegemoetkoming voor specifiek de kleine bedrijven, gaan we er nu 5,6 tot 9,8 miljoen Nederlanders voor op laten draaien.
Mijn hemel wat ben jij aan het drammen zeg!quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat het dus veel geld kost. Jij claimt dat dat niet zo is.
Het doel is natuurlijk bezuinigen hé, niet alleen ondernemers tegemoet komen. Dat is slechts één argument. Daarnaast is het natuurlijk niet matig als je als ondernemer niet 2 jaar WW kunt dragen zonder verzekering, dat is vaak een kwestie van puur geluk.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het alternatief was om het laatste jaar via het uwv te laten lopen wat een broekzak vestzak verhaal is. Het simpelweg versoberen dient geen enkel doel anders dan matige ondernemers het hand boven het hoofd te houden.
Ondernemen heeft op zichzelf al een geluk- of gok element. Daarom noem je dat ook een ondernemersrisico.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het doel is natuurlijk bezuinigen hé, niet alleen ondernemers tegemoet komen. Dat is slechts één argument. Daarnaast is het natuurlijk niet matig als je als ondernemer niet 2 jaar WW kunt dragen zonder verzekering, dat is vaak een kwestie van puur geluk.
Waar claim ik dat?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 21:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat het dus veel geld kost. Jij claimt dat dat niet zo is.
En je kan je dus voor 95 procent indekken tegen dat soort problematiek. Dat kost inderdaad geld.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:01 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ondernemen heeft op zichzelf al een geluk- of gok element. Daarom noem je dat ook een ondernemersrisico.
Je claimt dat het geen probleem zou zijn omdat er een verzekering is. Maar die verzekering is uiteraard duur, dus dat lost het probleem van hoge kosten slechts zeer gedeeltelijk op.quote:
Daar had ik nog aan gedacht, bedankt voor dit inzichtquote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:01 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ondernemen heeft op zichzelf al een geluk- of gok element. Daarom noem je dat ook een ondernemersrisico.
Ja, dus niet piepen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daar had ik nog aan gedacht, bedankt voor dit inzicht
Vandaar dat in Duitsland of Frankrijk een fles Pepsi de helft kost.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzin. Veel landen hebben hem al en het blijkt gewoon een effectief middel tegen obesitas. Laten we niet de feiten gaan negeren.
Daar zuipen ze dan weer teveel bier en wijn..quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Vandaar dat in Duitsland of Frankrijk een fles Pepsi de helft kost.
Ik claim dat het onverwachte aspect van een zieke werknemer geen probleem hoeft te zijn. Dat ook kleine ondernemers dat risico middels een verzekering kunnen spreiden.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je claimt dat het geen probleem zou zijn omdat er een verzekering is. Maar die verzekering is uiteraard duur, dus dat lost het probleem van hoge kosten slechts zeer gedeeltelijk op.
Oh ja vergetenquote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:13 schreef Faraday01 het volgende:
Die motie haalt het niet maar dat neemt niet weg dat met GLPVDA en BBB tegen het voorstel voorlopig totaal kansloos is in de eerste kamer.
Voor de EK kunnen ze nu beter eerst stikstof regelen. En als er straks verkiezingen geweest zijn, liggen de verhoudingen daar vast heel anders.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:13 schreef Faraday01 het volgende:
Die motie haalt het niet maar dat neemt niet weg dat met GLPVDA en BBB tegen het voorstel van het aankomende kabinet voorlopig totaal kansloos is in de eerste kamer.
Ik verdenk ze er van dat ze dit bewust gedaan hebben om alvast wat weg te kunnen geven.
Snap ik. Maar een valide punt is een valide punt wat mij betreft.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Heeft ie ook wel, maar op de een of andere manier erger ik mij ook aan dat hijgerige van hem.
Ongetwijfeld maar met heel links, PVV en BBB tegen en SGP en JA21 nog geen zekerheid is een meerderheid wel heel erg ver weg. Regeringspartijen verliezen toch vaak na een tijd regeren en vooral D66 loopt met dit akkoord een flink risico veel zetels kwijt te raken aan GLPVDA.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor de EK kunnen ze nu beter eerst stikstof regelen. En als er straks verkiezingen geweest zijn, liggen de zaken daar vast heel anders.
Een fles fatsoenlijke wijn kost in Frankrijk ook een fractie van wat je hier betaalt.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:11 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daar zuipen ze dan weer teveel bier en wijn..
Niet mijn ervaringquote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een fles fatsoenlijke wijn kost in Frankrijk ook een fractie van wat je hier betaalt.
quote:
Gezien dat ze mee gingen stemmen met de coalitie.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er zijn wel meer moties ingediend. En deze ondermijnt inderdaad die van Klaver c.s.
quote:Op dinsdag 3 februari 2026 20:57 schreef jcdragon het volgende:
Geen Kamermeerderheid voor schrappen AOW-plan nieuwe coalitie - https://nos.nl/l/2600753#UPDATE-92017671
Dat doen ze zo ook. Ze verdelen de oppositie zodat er geen meerderheid tegen is (in de TK).quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Gezien dat ze mee gingen stemmen met de coalitie.
[..]
Deze motie is anders dan die van Wilders, er hangt nog een ps aanquote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er zijn wel meer moties ingediend. En deze ondermijnt inderdaad die van Klaver c.s.
Dus geen voorbeeld van een goede motie wat mij betreft
Niet erg handig (of juist wel, puur voor de beeldvorming voor de iegen achterban. Maar dan is het dus weer puur partijbelang).
Prima toch?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat doen ze zo ook. Ze verdelen de oppositie zodat er geen meerderheid tegen is (in de TK).
Klaver c.s.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Deze motie is anders dan die van Wilders, er hangt nog een ps aan
Snap jou al helemaal niet. Wat vind je er prima aan? Een verenigde oppositie die een vuist kan maken kun je zo wel vergeten..quote:
Ik begrijp jequote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Snap jou al helemaal niet. Wat vind je er prima aan? Een verenigde oppositie die een vuist kan maken kun je zo wel vergeten..
Deze gaat alléén over een zeer specifieke groep inderdaad.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Deze motie is anders dan die van Wilders, er hangt nog een ps aan
Ik snap niet waarom je helemaal blij zegt 'zo dien je een motie in'quote:
Ik vind het sowieso raar dat er moties worden ingediend op een plan van een formatie die nog niet eens geinstalleerd is.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Deze gaat alléén over een zeer specifieke groep inderdaad.
En ik heb zo mijn eigen gedachten over de motivatie daarvoor.
"Ze dienen wel een motie in"quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je helemaal blij zegt 'zo dien je een motie in'
Die moties hebben dan ook allemaal maar weinig waarde. Behalve kijken hoe de hazen lopen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso raar dat er moties worden ingediend op een plan van een formatie die nog niet eens geinstalleerd is.
Tijdverspilling dus.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Die moties hebben dan ook allemaal maar weinig waarde. Behalve kijken hoe de hazen lopen.
Ergens heb ik duidelijk iets verkeerd gelezen (hoe weet ik ook nietquote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:45 schreef capricia het volgende:
[..]
"Ze dienen wel een motie in"
Staat nergens in die post dat ik blij ben.
Wat een bizar gesprek dit joh.
Daarom begreep ik je felle commentaar al niet.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ergens heb ik duidelijk iets verkeerd gelezen (hoe weet ik ook niet). Maar ik las dus "Zó dien je een motie in"
Ze hebben zeker wél waarde. Al is het maar om 'het water te testen'. Welke partijen gaan (zo goed als) kritiekloos mee met de coalitie? Verenigt de oppositie zich (en op welke punten) of vaart elke partij zijn eigen koers? Etc.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Die moties hebben dan ook allemaal maar weinig waarde. Behalve kijken hoe de hazen lopen.
quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom begreep ik je felle commentaar al niet.Zand erover.
Dat bleek al duidelijk door alle interrupties, deze moties vind ik nu onzin en alleen voor de buhne.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ze hebben zeker wél waarde. Al is het maar om 'het water te testen'. Welke partijen gaan (zo goed als) kritiekloos mee met de coalitie? Verenigt de oppositie zich (en op welke punten) of vaart elke partij zijn eigen koers? Etc.
Dat mag. Ik vind dat ze wel degelijk iets zeggen. Waaronder overigens ook wie wel kritiek heeft, maar verder niets gaat doen (acties zeggen meer dan woorden). Wie waarschijnlijk de oppositieleider wordt. Etc..quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat bleek al duidelijk door alle interrupties, deze moties vind ik nu onzin en alleen voor de buhne.
haha en de pauze is een uur, want Wilders moet al zijn luie uitvreters optrommelen ivm hoofdelijk stemmen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat mag. Ik vind dat ze wel degelijk iets zeggen. Waaronder overigens ook wie wel kritiek heeft, maar verder niets gaat doen (acties zeggen meer dan woorden). Wie waarschijnlijk de oppositieleider wordt. Etc..
Formatie en alles er omheen is sowieso een grote rituele dans. Daar horen dit soort dingen ook bij…quote:
Betaalmuur, maar open deur. Die jeugdbeweging is al eng.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:04 schreef KareldeStoute het volgende:
Toppertjes…
https://www.volkskrant.nl(...)ganisaties~beed9685/
Heb ik ook niet voorbij zien komen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
Welke motie is motie 45 (inhoudelijk)?
Allebei meen ik.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:28 schreef Faraday01 het volgende:
Motie over het financieel kaders heeft het gehaald. Wie stemde er mee? SGP of Markeszower?
De B motie van Stoffer over de AOWquote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
Welke motie is motie 45 (inhoudelijk)?
Ik snap even niet wat je bedoelt?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:33 schreef Faraday01 het volgende:
70-73 dat is geen best begin voor de aanstaande coalitie aangezien Markuszower en Stoffer alleen procedureel tegen gestemd hebben.
Dat ze weliswaar nu een meerderheid tegen deze motie hebben maar dat daar geen inhoudelijke steun uit volgt. SGP gaat misschien nog mee als de zware beroepen ontzien worden maar voor groep Markuszower is dat zeer twijfelachtig.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik snap even niet wat je bedoelt?
Was dat motie 35?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:33 schreef Faraday01 het volgende:
70-73 dat is geen best begin voor de aanstaande coalitie aangezien Markuszower en Stoffer alleen procedureel tegen gestemd hebben.
Dat zou ik niet durven beweren van de 2 'partijen' waar je het nu over hebt. Vooral die laatste vind ik nu nog moeilijk in te schatten. SGP stemt wel met de coalitie mee uiteindelijk gok ik.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:37 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat ze weliswaar nu een meerderheid tegen deze motie hebben maar dat daar geen inhoudelijke steun uit volgt. SGP gaat misschien nog mee als de zware beroepen ontzien worden maar voor groep Markuszower is dat zeer twijfelachtig.
Komt bij dat met deze verhoudingen het in de eerste kamer kansloos is.
Maar zoals ik al eerder hier postte heb ik het sterke vermoeden dat ze dit als een stuk rood vlees opgeschreven hebben zodat de oppositie goede sier kan maken. Bovendien kost dit op korte termijn niets, het effect zit ver na deze kabinetsperiode.
Ja. Daar zei ik dus 'verworpen' over. En @Faraday vulde dat aan met de stemverhouding.quote:
Dat was de stemming waarbij de namen werden opgelezen.quote:
Dat de SGP waarschijnlijk wel mee gaat met wat aanpassingen denk ik ook. Maar Markuszower ben ik niet zo zeker van aangezien ze toch het PVV programma als leidraad hanteren en dit daar niet echt in past....quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat zou ik niet durven beweren van de 2 'partijen' waar je het nu over hebt. Vooral die laatste vind ik nu nog moeilijk in te schatten. SGP stemt wel met de coalitie mee uiteindelijk gok ik.
Is niet bijzonder meen ik. Is wel vaker gebeurd volgens mij. Als ze het ergens over eens zijn doen ze (allemaal, zo ongeveer alle partijen) niet zo moeilijk en worden ze mede-indiener of stemmen ze voor betreffende motie.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:51 schreef capricia het volgende:
Wel heel bijzonder die motie Klaver en Wilders.
Ben benieuwd of ze vaker gaan samenwerken.
Bij moties van Forum is dat vaak anders.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is niet bijzonder. Is wel vaker gebeurd naar ik meen. Als ze het ergens over eens zijn doen ze niet zo moeilijk en worden ze mede-indiener of stemmen ze voor de motie (en dat geldt voor zowat alle partijen).
Ergens best raar, Klaver hamerde erop dat hij ingestemd had met het pensioenakkoord omdat daarbij geen verhoging van de AOW-leeftijd was afgesproken en dat klopt dus niet.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:51 schreef capricia het volgende:
Wel heel bijzonder die motie Klaver en Wilders.
Ben benieuwd of ze vaker gaan samenwerken.
quote:Het doet mij veel genoegen u te kunnen melden dat kabinet, werknemersen werkgeversorganisaties een principeakkoord hebben bereikt over de
vernieuwing van het pensioenstelsel, een minder snelle stijging van de
AOW-leeftijd
Bij Forum zijn de anderen het er meestal niet mee eens.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij moties van Forum is dat vaak anders.
Dit geeft aan dat de PVV inmiddels gewoon volledig genormaliseerd is.
Benieuwd of Klaver en Wilders vaker samen gaan werken.
Vijand van vijand idee?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij moties van Forum is dat vaak anders.
Dit geeft aan dat de PVV inmiddels gewoon volledig genormaliseerd is.
Benieuwd of Klaver en Wilders vaker samen gaan werken.
Dat zijn vaak debiele en onhaalbare moties van een stel wappies.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bij Forum zijn de anderen het er meestal niet mee eens.
quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ergens best raar, Klaver hamerde erop dat hij ingestemd had met het pensioenakkoord omdat daarbij geen verhoging van de AOW was afgesproken en dat klopt dus niet.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32043-457.pdf
[..]
Ja. Wat was het ook al weer; 8 maanden stijging per 1 extra levensjaar?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ergens best raar, Klaver hamerde erop dat hij ingestemd had met het pensioenakkoord omdat daarbij geen verhoging van de AOW was afgesproken en dat klopt dus niet.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32043-457.pdf
[..]
I know. En de meeste andere partijen ook.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 23:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat zijn vaak debiele en onhaalbare moties van een stel wappies.
Heeft Klaver ook nooit beweerd volgens mij.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Wat was het ook al weer; 8 maanden stijging per 1 extra levensjaar?
Want volledige stilstand van die leeftijd is bij mijn weten ook niet afgesproken.
Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat het feit dat een dure verzekering nodig is aangeeft dat dit te ver gaat. Het zou beter zijn als die verzekering niet nodig was. Scheelt iedereen een bak geld en er wordt ook minder nodeloos rondgepompt.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 22:11 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik claim dat het onverwachte aspect van een zieke werknemer geen probleem hoeft te zijn. Dat ook kleine ondernemers dat risico middels een verzekering kunnen spreiden.
Of niet. Wat zij willen.
Jup. Oppositie kan zich geen cliques veroorloven. Tegen = tegen, voor = voor.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
I know. En de meeste andere partijen ook.
Maar men stemt ongetwijfeld alsnog mee als ze een keer een motie hebben die wel redelijk is. Daar wordt helemaal niet principieel over gedaan. Goede motie = voor stemmen.
Nee, een verlaging van 2 naar 1 jaar kost langdurig zieke werknemers een bak geld.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat het feit dat een dure verzekering nodig is aangeeft dat dit te ver gaat. Het zou beter zijn als die verzekering niet nodig was. Scheelt iedereen een bak geld en er wordt ook minder nodeloos rondgepompt.
Hij beweerde vandaag toch echt dat die afspraak er stond. Maar goed, kan zijn dat de prognose van minder stijgen ineens naar meer stijgen is gegaan. Beetje wazig wel, hoor.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heeft Klaver ook nooit beweerd volgens mij.
Nee, in het pensioenakkoord staat die stijging van de AOW-leeftijd van 2/3 jaar als de levensverwachting met 1 jaar stijgtquote:Op woensdag 4 februari 2026 00:06 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hij beweerde vanavond toch echt dat die afspraak er stond. Maar goed, kan zijn dat de prognose van minder stijgen ineens naar meer stijgen is gegaan. Beetje wazig wel, hoor.
Dan ging het dus om die meer of minder stijging?quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, in het pensioenakkoord staat die stijging van de AOW-leeftijd van 2/3 jaar als de levensverwachting met 1 jaar stijgt
De nwe coalitie wil naar: levensverwachting stijgt met 1 jaar = AOW-leeftijd stijgt met 1 jaar.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dan ging het dus om die meer of minder stijging?
Dit bedoel je?quote:Concreet
is afgesproken dat de ontwikkeling van de AOW-leeftijd met ingang van
2025 voor 2/3 gekoppeld wordt aan de ontwikkeling van de resterende
levensverwachting op 65 jaar. Dit betekent dat elk jaar levenswinst wordt
vertaald in gemiddeld 8 maanden langer doorwerken en gemiddeld 4
maanden langer AOW-pensioen. Door deze forse investering draagt de
overheid eraan bij dat het ook op de lange termijn makkelijker blijft om
werkend de AOW-leeftijd te halen.
Dat is het akkoord.quote:
Oh, nou, dat kan Jetten dan wel schudden.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is het akkoord.
De nwe coalitie wil dus dat dat 1 jaar wordt ipv 2/3 jaar.
Dat hangt er maar net vanaf of ze een andere baan kunnen vinden natuurlijk.quote:Op woensdag 4 februari 2026 00:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee, een verlaging van 2 naar 1 jaar kost langdurig zieke werknemers een bak geld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |