abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219957232
Ik moet bekennen dat ik geinspireerd raakte door een ander topic wat gesloten is. :@ Ik heb er zelf een wat andere kijk op overigens.

Ik ben benieuwd hoe mensen hier er weleens vanuit een objectief standpunt over hebben nagedacht. Dus niet om de pesters noch slachtoffers te veroordelen of beoordelen. Maar meer waarom pestgedrag op zich een onderdeel is van hoe mensen sociaal met elkaar omgaan.

Had jij vroeger in jouw jeugd mensen gepest? Was je daarbij de aanvoerder die de rest van de groep probeerde op te stoken? Of was je een meeloper en liet jij je opstoken? Hoe ervaarde je dat toen? Was jij je bewust wat je bij het slachtoffer kon aanrichten of had je daarover de neiging om het effect van pestgedrag te bagatelliseren? Ging jij er anders over denken of het anders ervaren toen je wat ouder werd?

Was jij slachtoffer van pestgedrag? Hoe ervaarde jij dat? Hoe keek je daardoor naar jezelf en naar anderen? Begreep je waarom je werd gepest of juist niet? Heeft het pesten jou emotioneel beschadigd? Heeft het ook toch iets constructiefs kunnen bijdragen in jouw persoonlijke ontwikkeling?

Het kan ook zijn dat jij altijd iemand was geweest die zich daarbuiten hield. Hoe beleefde jij het dan als jouw klasgenoten de pik op iemand hadden? Hield jij je er altijd buiten of nam je het weleens op voor het slachtoffer? Of zei je soms tegen klasgenoten waarmee jij bevriend was die zich wel schuldig maakten aan pestgedrag iets van "Joh, dat moet je eigenlijk niet doen" of "Ik vind het wel rot dat iedereen de pik heeft op hem/haar". Staat jou nog iets bij hoe daarop werd gereageerd?
  donderdag 29 januari 2026 @ 19:29:52 #2
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219957431
Vroeger, op de middelbare school dacht iemand mij te kunnen pesten. Ik zei dat tegen mijn vader en die zei dat ik die jongen maar een tik op z'n snuit moest geven. Zo gezegd, zo gedaan. Het pesten was ineens afgelopen. Heb er mentaal gezien niets aan overgehouden. :)

Heb een hekel aan pesten. Ook aan haantjesgedrag.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_219957557
Ik werd mild gepest, ik begrijp het wel.
Ben alnog benieuwd hoe het met die pesters is, meetstal is pesten het afreageren van een eigen probleem of situatie die de pester zelf ook niet onder controle heeft.

VB vader of moeder is authoritair of gescheiden, dan heeft de pester te maken met een nare situatie waar die geen invloed op heeft, die gaat dan ergens anders de baas proberen te spelen.
Is triest, voor zowel de gepeste als de pester.

Nu moet ik zeggen, dat ik niet in elkaar geslagen ben ofzo. Was meer mentaal of kleine klere dingentjes. Dat scheelt.
Alsnog niet leuk misschien maar heeft me ook sterker gemaakt.

Maar ik heb er dan ook mijn voordeel mee gedaan, ben gaan sporten etc.
pi_219957586
Pesten heeft veel vormen, intimidatie of geweld of vernielen van bezittingen zijn onacceptabel, triest en verwerpelijk.
  donderdag 29 januari 2026 @ 20:26:12 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219958090
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 19:29 schreef LordofLeaves het volgende:
Vroeger, op de middelbare school dacht iemand mij te kunnen pesten. Ik zei dat tegen mijn vader en die zei dat ik die jongen maar een tik op z'n snuit moest geven. Zo gezegd, zo gedaan. Het pesten was ineens afgelopen. Heb er mentaal gezien niets aan overgehouden. :)

Heb een hekel aan pesten. Ook aan haantjesgedrag.
Blijkbaar werkt dit goed ja. Mijn man is jaren gepest op de middelbare school, maar nadat ie de pester op een dag uit woede neergehoekt heeft was het ineens afgelopen. Zo 'simpel' kan het dus zijn.
  donderdag 29 januari 2026 @ 21:00:02 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219958407
ik vraag mij af of er altijd gepest wordt op scholen, ik heb dat nooit zo ervaren.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219958683
Ik denk ook dat pesten vooral projectie is van eigen zwakheden op een ander.

Bekijk deze YouTube-video

Ik denk dat dit er een goed voorbeeld van is. Het gaat 'm niet om de opmerkingen op zich; mensen kunnen met veel grovere opmerkingen elkaar roasten en dan is het bedoeld om om elkaar te lachen. Maar hier is duidelijk vijandigheid richting Chazia te merken. Vooral die passief-agressieve opmerkingen van Yolanthe.

Voor degenen die niet weten wie Chazia Mourali is: ze is vooral bekend als bitch van een presentatrice van De Zwakste Schakel.

Ze kan er ook wat van! Maar hierin is het een spel. Dat zou trouwens wel een goede training kunnen zijn om weerbaarder te leren worden: de strijd met elkaar aangaan met creatieve originele beledigingen, maar als je daarbij dingen zegt waarmee je de ander ook echt kwetst, speel je vals en verpest je het hele spel.

Het was in wezen niks meer dan een TV-quiz in een iets andere vorm. No big deal. Hier wordt ze geinterviewd. Andere gasten voelen zich door haar geintimideerd, terwijl daarvoor geen enkele reden is. En projecteren ook hun eigen onzekerheden op haar. Het zegt niks over Chazia, maar zij verraden zichzelf daarmee wie ze werkelijk zijn.

pi_219958809
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 19:06 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik moet bekennen dat ik geinspireerd raakte door een ander topic wat gesloten is. :@ Ik heb er zelf een wat andere kijk op overigens.

Had jij vroeger in jouw jeugd mensen gepest? Was je daarbij de aanvoerder die de rest van de groep probeerde op te stoken?
Ja en ja. De reden was omdat ik me doodergerde aan mensen die niet het lef hadden voor zichzelf op te komen. Had daar direct na de middelbare school al heel veel spijt van. Wie ben ik om daarover een eindoordeel en vonnis over uit te spreken? Heb daarna nog wat mensen mijn excuses over kunnen maken, maar degene bij wie ik dat het liefste zou doen heb ik nooit meer kunnen vinden helaas.
pi_219958852
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 19:44 schreef Invisibli het volgende:

Ben alnog benieuwd hoe het met die pesters is, meetstal is pesten het afreageren van een eigen probleem of situatie die de pester zelf ook niet onder controle heeft.

Dat is imo echt een misvatting (iig wel bij mij). Heb deze redenering ook vaak bij het programma van Peter vd Vorst gehoord. Dat is de redenatie vanuit het slachtoffer. Wat ik daar wel herkenbaar bij vond is dat ik de echte daad van pesten vaak niet meer kan herinneren (vanuit de dader gezien), behalve wanneer ik geweld toepaste. Daar heb ik enorm veel spijt van en ook van al het andere pestgedrag, het is niet goed te praten.
  donderdag 29 januari 2026 @ 21:56:02 #10
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_219959013
Even genummerd om het antwoorden duidelijker te maken :)

quote:
1. Was jij slachtoffer van pestgedrag?
2. Hoe ervaarde jij dat?
3. Hoe keek je daardoor naar jezelf en naar anderen?
4. Begreep je waarom je werd gepest of juist niet?
5. Heeft het pesten jou emotioneel beschadigd?
6. Heeft het ook toch iets constructiefs kunnen bijdragen in jouw persoonlijke ontwikkeling?
1. Ja
2. Als een kwelling
3. Er moest wel iets mis zijn met mij
4. Voor een klein deel wel, maar voor het grootste deel niet. Nog steeds niet
5. Ja
6. What doesn't kill you, makes you stronger. Maar er blijven triggers die herinneringen aan toen oproepen
The madness all around us starts to take it's toll.
|| justdiggit.org ||
pi_219959045
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 21:30 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Heb daarna nog wat mensen mijn excuses over kunnen maken, maar degene bij wie ik dat het liefste zou doen heb ik nooit meer kunnen vinden helaas.
Die heeft vast zelfmoord gepleegd vanwege jouw pestgedrag.
pindazakje
pi_219959063
quote:
9s.gif Op donderdag 29 januari 2026 22:00 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Die heeft vast zelfmoord gepleegd vanwege jouw pestgedrag.
Gelukkig niet, maar ik besef me ook dat excuses het niet goed maken. Heb me ook aangeboden voor free shots, maar dat zit niet in die jongens.
pi_219959085
Heel mijn schoolperiode ben ik gepest, sterker nog -> zelfs op de pabo en buitengesloten worden in therapiegroepen

Nu ik terugkijk begrijp ik het wel. Ik was een rare, ben ik nog steeds. Alleen tot een jaar of vijfentwintig heb je een probleem als je anders bent.
Het was mijn eigen schuld, of schuld... ik begrijp waarom mensen me niet moesten en waarom ik het mikpunt was

Het heeft me wel verschrikkelijk getekend. Op de middelbare school spaarde ik al medicijnen op om eventueel zelfmoord te kunnen plegen. Nog steeds word ik enorm zenuwachtig in groepen. Desondanks dwing ik mezelf wel om naar clubjes te gaan en onder de mensen te komen. Mensen zeggen me graag te zien, maar ergens kan ik het nooit geloven

En groepstherapie weiger ik. Daar doe ik niet meer aan mee en ik word niet snel boos, tenzij mensen in de buurt van die grens komen

Het vervelende is dat ik raar werd doordat ik geen veilige haven had. Overal was ik onveilig. Als kind thuis en op school. En in mijn adolescentie op mijn studie en in een extreem slechte en onveilige relatie

Ik ben gewoon raar en anders en het lukt me onvoldoende om me aan te passen. Dat haat ik echt soms aan mezelf. Nu denk ik dat ik tot mijn unset van schizofrenie en bipolaire stoornis gewoon ongegrond vreemd was. Nu is het bekend waarom ik vreemd ben, en als mensen vragen waarom ik niet werk vertel ik hen dit eerlijk en dan hebben mensen meer begrip voor je raar zijn
  VIVA donderdag 29 januari 2026 @ 22:13:52 #14
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_219959181
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 22:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
Heel mijn schoolperiode ben ik gepest, sterker nog -> zelfs op de pabo en buitengesloten worden in therapiegroepen

Nu ik terugkijk begrijp ik het wel. Ik was een rare, ben ik nog steeds. Alleen tot een jaar of vijfentwintig heb je een probleem als je anders bent.
Het was mijn eigen schuld, of schuld... ik begrijp waarom mensen me niet moesten en waarom ik het mikpunt was

Het heeft me wel verschrikkelijk getekend. Op de middelbare school spaarde ik al medicijnen op om eventueel zelfmoord te kunnen plegen. Nog steeds word ik enorm zenuwachtig in groepen. Desondanks dwing ik mezelf wel om naar clubjes te gaan en onder de mensen te komen. Mensen zeggen me graag te zien, maar ergens kan ik het nooit geloven

En groepstherapie weiger ik. Daar doe ik niet meer aan mee en ik word niet snel boos, tenzij mensen in de buurt van die grens komen

Het vervelende is dat ik raar werd doordat ik geen veilige haven had. Overal was ik onveilig. Als kind thuis en op school. En in mijn adolescentie op mijn studie en in een extreem slechte en onveilige relatie

Ik ben gewoon raar en anders en het lukt me onvoldoende om me aan te passen. Dat haat ik echt soms aan mezelf. Nu denk ik dat ik tot mijn unset van schizofrenie en bipolaire stoornis gewoon ongegrond vreemd was. Nu is het bekend waarom ik vreemd ben, en als mensen vragen waarom ik niet werk vertel ik hen dit eerlijk en dan hebben mensen meer begrip voor je raar zijn
Los van het pestgedrag in je jeugd, de kunst is om de zelfhaat om te leren zetten in dat het je eigen gevoel is, en niemand maar dan ook niemand in de wereld die haat voor je hebt.....Het is moeilijk maar dat is een begin om jezelf te leren accepteren.....
What lies behind makes no sense in my mind
pi_219959753
Pesten is niets anders dan de natuurlijke hiërarchie bepalen.
Mensen die gepest worden zijn fysiek en of mentaal zwak.
blablablabla
  Moderator donderdag 29 januari 2026 @ 23:22:29 #16
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_219959771
Is gewoon gevolg van een stuitend gebrek aan empathisch vermogen. En soms een misplaatst gevoel van morele verhevenheid. Zeker als de pester in kwestie ouder is dan 18-25.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 30 januari 2026 @ 00:47:30 #17
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219960047
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 23:18 schreef Elan het volgende:
Dan zul je alle dagen wel gepest worden.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 30 januari 2026 @ 00:48:24 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219960049
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 00:47 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Ga nou niet in op zo'n overduidelijke uitlokpost :')
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219960074
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 00:47 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Nee ik hoorde meer bij groepjes die anderen treiterden.

Maar dat was vroeger na middelbare school niet meer voorgekomen eigenlijk.

Was destijds ook een soort zelfpreservatie.
blablablabla
pi_219960103
Ook ik werd gepest op school. Het heeft mijn leven getekend. Ben nooit meer zeker over mezelf, terwijl ik uitstekende functioneringsbeoordelingen krijg op het werk, met promoties en opslag. Maar het pesten heeft me kapot gemaakt en dat voel ik iedere dag. Ik heb in mijn schooltijd een zelfmoordpoging gedaan, mislukt, zoals jullie nu hier zien. Dat is maar goed ook, want ik besef me terdege hoeveel verdriet je geliefden aandoet. Wat ik ook heb meegekregen is dat ik neerkijk op mensen met een grote smoel en die anderen vernederen. Ze moesten eens weten wat voor impact dat heeft.

Het pesten is op een gegeven moment gestopt, toen ik voor de pestkoppen hun huiswerk ging doen. Ze betaalden er zelfs voor! Dat was mijn zakgeld. Ik schreef ook werkstukken voor ze etc. Toen ik jaren later vroeg hoe het met ze ging, kreeg ik als antwoord dat ze allemaal gezakt waren voor het eindexamen.
pi_219960390
Ooit eens gepest geworden door iemand twee klassen hoger vanwege een trui ofzoiets. Datzelfde weekend in de plaatselijke discotheek aangepapt met zijn zusje en haar uiteindelijk gebald. Gast heeft nooit meer een opmerking durven maken over mijn kleding.
U MAD?
pi_219960962
Werd mijn hele jeugd gepest door mijn 5 jaar oudere, zeer dominante, criminele broer. Vooral rond mijn puberteit veel last van gehad, maar het heeft zeker permanente littekens achter gelaten in de vorm van een temperament dat snel reageert bij verbale of fysieke (soms door mij zo geïnterpreteerde) aanvallen. Dat kan een vrij woeste versie van mij oproepen, dat niet schuwt om vol in de tegenaanval te gaan. Ook bepaalde onzekerheden kunnen soms weer opspelen. Ben verder vrij gevoelig voor wantrouwen van anderen en een gebrek aan waardering.

Ik weet dat het pesten mij beschadigd heeft, maar aan de andere kant vraag ik mij soms af of het echte probleem, een enkele ouder was die mij geen goed voorbeeld heeft gegeven, geen grenzen stelde, beschermend was, mij verwende, probleem vermijdend was, niet over gevoelens sprak, geen liefde toonde in de vorm van verbale of fysieke intimiteit (vooral materialistisch of met uitstapjes), zeer weinig complimenteerde, haar trots op mij amper liet blijken, zelf vol onzekerheden zat en in huis niet voldoende autoriteit had. Ik kom uit een redelijk disfunctionele familie, wat dat betreft.

Zelf nooit gepest. Een enkele keer een grapje of plagen, sure, maar structureel iemand 'in the face' vernederen, never. Was ook totaal geen meeloper.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 09:53:25 #23
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219961149
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 20:26 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Blijkbaar werkt dit goed ja. Mijn man is jaren gepest op de middelbare school, maar nadat ie de pester op een dag uit woede neergehoekt heeft was het ineens afgelopen. Zo 'simpel' kan het dus zijn.
Het schijnt dat de meeste pesters niet al te snugger zijn. Je kunt wel een gesprek met die figuren aangaan, maar meestal begrijpen ze het toch niet.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  vrijdag 30 januari 2026 @ 09:59:24 #24
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219961174
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:53 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Het schijnt dat de meeste pesters niet al te snugger zijn. Je kunt wel een gesprek met die figuren aangaan, maar meestal begrijpen ze het toch niet.
Nu ben ik zeker niet voor geweld, maar ouders en scholen zouden eigenlijk gewoon het advies moeten geven: deel maar een keer een goede harde tik uit. In plaats van erover in gesprek gaan met de pester en de woorden "het ligt niet aan jou, hij /zij doet het uit onzekerheid". Wat heb je daaraan als slachtoffer? Helemaal niks.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 10:01:53 #25
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219961185
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:59 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Nu ben ik zeker niet voor geweld, maar ouders en scholen zouden eigenlijk gewoon het advies moeten geven: deel maar een keer een goede harde tik uit. In plaats van erover in gesprek gaan met de pester en de woorden "het ligt niet aan jou, hij /zij doet het uit onzekerheid". Wat heb je daaraan als slachtoffer? Helemaal niks.
Helemaal mee eens. Geef ze maar een tik op de neus, je hoeft ze niet verrot te slaan. Al laat je maar zien dat er met jou niet te sollen valt.
pi_219961212
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:53 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Pesters zelf hebben een kwaardaardig karakter. Wat hun de wind in de zeilen geeft zijn de meelopers, zoals ik het zag op school. Je hebt vaak twee "leiders" die bewust de confrontatie zoeken en daarom heen zit een groepje dommeriken die meelopen. Zonder die meelopers zijn die leiders nergens. Als je zo'n leider neerhoekt en meelopers verdedigen niet, isoleer je hem uit de groep en worden ze zielig.

Wat ik dus ook meemaakte is dat dat groepje dus ook niet serieus was op school, maar waarschijnlijk thuis wel werden afgerekend op hun cijfers. Ik was de beste van de klas en toen begonnen ze me te dwingen om briefjes met antwoorden bij schriftelijke overhoringen en repetities naar ze door te geven. Toen ze vroegen of ik voor hun mijn huiswerk wilde kopiëren met een ander handschrift, trok ik de stoute schoenen aan door ze geld te vragen en verdorie ze betaalden ook nog. En toen werd het stil met het pesten. Wel eens meegemaakt met werkstukken dat de leraar opmerkte: Het valt me wel op dat het niveau van sommigen in de klas merkbaar is gestegen. Hij bedoelde dat beschuldigend, hij had volgens mij door dat het niet hun eigen werk was. Dat huiswerk maken voor anderen was trouwens geen straf. Het kwam me aanwaaien en ik verdiende er best een aardig centje mee.
pi_219961272
Wat het verschil uitmaakt is het schoolregime. Aan het eind moest ik door verhuizing naar een andere school waar het regime erg strak was. Steevast bij bijna elke les liep de leraar langs de tafeltjes om te kijken of iedereen zijn huiswerk had gedaan. Spijbelen en te laat komen werd niet getolereerd en altijd waren er sancties. Kinderen werden aangesproken op hun gedrag. Op die school kwam pesten niet voor. In de vorige school, waar amper werd gecontroleerd en alles veel vrijer was, werd erg veel gepest. Slechte mensen zijn overal en van alle tijden. Geef ze de kans en ze vervallen direct tot slecht gedrag. Geef ze geen ruimte tot dit gedrag, dan doen ze het niet.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 10:25:44 #28
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_219961315
Gepest? Ik werd gewoon genegeerd. Weet niet wat erger is. Ik bestond gewoon niet voor mijn klasgenootjes.
Begon trouwens op de middelbare school. Ik deed niets raars.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_219961332
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:25 schreef ieniminimuis het volgende:
Gepest? Ik werd gewoon genegeerd. Weet niet wat erger is. Ik bestond gewoon niet voor mijn klasgenootjes.
Begon trouwens op de middelbare school. Ik deed niets raars.
Misschien viel je niet op. Ik weet niet waar je usernaam vandaan komt... :)
  vrijdag 30 januari 2026 @ 10:34:34 #30
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_219961358
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:31 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Misschien viel je niet op. Ik weet niet waar je usernaam vandaan komt... :)
Ik werd bewust genegeerd. Dus mensen zien mij wel, maar bewust doen alsof je niet bestaat. Tegen je aan lopen, achter je blijven fietsen maar wel je bespreken. Niet terug praten als je wel tegen hun praat. Enz.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:19:08 #31
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219961589
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 00:48 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ga nou niet in op zo'n overduidelijke uitlokpost :')
Hij heeft wel gelijk in dit geval.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:28:09 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219961655
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hij heeft wel gelijk in dit geval.
Dat had ik niet van jou verwacht.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:29:06 #33
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_219961665
Ik werk op een middelbare school en na zoveel dienstjaren kan ik alleen maar concluderen dat wijven elkaar helemaal kapot kunnen maken, en dat begint al in groep 7/8 en gaat in de brugklas gewoon verder. Complete, destructieve, weken- of maandenlange psychologische oorlogsvoering. Jongens meppen elkaar en dan is het wel weer over.
Le Diable
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:36:08 #34
16180 crew  CoolGuy
pi_219961702
quote:
15s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat had ik niet van jou verwacht.
Nou, ik bedoel het niet verkeerd, mocht het zo overkomen, maar een pester zoekt natuurlijk geen slachtoffer uit waarvan hij inschat dat die de pester aan kan, fysiek of verbaal. Pesten moet natuurlijk wel makkelijk zijn, waarbij je inschat dat je zelf als pester zijnde geen risico loopt.

Dus in die zin schat de pester in dat het slachtoffer fysiek of verbaal zwak(ker) is dan de pester zelf is.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:41:13 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219961730
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik bedoel het niet verkeerd, mocht het zo overkomen, maar een pester zoekt natuurlijk geen slachtoffer uit waarvan hij inschat dat die de pester aan kan, fysiek of verbaal. Pesten moet natuurlijk wel makkelijk zijn, waarbij je inschat dat je zelf als pester zijnde geen risico loopt.

Dus in die zin schat de pester in dat het slachtoffer fysiek of verbaal zwak(ker) is dan de pester zelf is.
Betreffende user praat er zijn eigen treiterige gedrag mee goed.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:17:36 #36
16180 crew  CoolGuy
pi_219962029
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Betreffende user praat er zijn eigen treiterige gedrag mee goed.
In....dit topic of IRL?
  vrijdag 30 januari 2026 @ 12:32:26 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219962148
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
In....dit topic of IRL?
In dit topic.

Maar ik ga met hem verder niet in discussie.

Bedankt voor je toelichting, in ieder geval.
pi_219962157
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 23:22 schreef ChevyCaprice het volgende:
Is gewoon gevolg van een stuitend gebrek aan empathisch vermogen. En soms een misplaatst gevoel van morele verhevenheid. Zeker als de pester in kwestie ouder is dan 18-25.
Je eerste zin is complete lariekoek, in ieder geval om op alle pesters te plakken, je tweede zin ging misschien voor mij wel op, je derde zin volledig mee eens.
pi_219962209
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Juist wel, daar is meer eer te halen. Als je bovenop de apenrots staat is het sowieso makkelijk uitpikken, zo is het ook. Maar grote smoelwerken onder je duim krijgen is als pester juist een pracht van een uitdaging, Er bestaat vanuit slachtoffers meer vooroordelen dan vanuit daders. Dat weet ik wel, ook afgaande van dat programma van Peter van der Vorst. Pesters aangepakt oid.

[ Bericht 2% gewijzigd door Simpel-Zat op 30-01-2026 12:48:39 ]
pi_219962221
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:29 schreef SemperLibertas het volgende:
Jongens meppen elkaar en dan is het wel weer over.
In 1970 misschien.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:55:21 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_219962320
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:39 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Juist wel, daar is meer eer te halen. Als je bovenop de aperots staat is het sowieso makkelijk uitpikken, zo is het ook. Er bestaat vanuit slachtoffers meer vooroordelen dan vanuit daders. Dat weet ik wel, ook afgaande van dat programma van Peter van der Vorst. Pesters aangepakt oid.
Neuh, ik denk het niet. Iemand die volledig zelfvertrouwen heeft én lichamelijk niet zwak is zal niet gepest worden. Het is niet de kleur haar, of dat je een bril hebt, of wat voor schoenen je hebt, of sproeten, of of of of. Dat is allemaal alleen maar het kapstokje wat wordt gebruikt, maar in realiteit is het dat een pester zwakte ruikt bij het slachtoffer.

Dan moet je natuurlijk wel een bepaald soort persoon zijn om dan te zeggen 'oke, ik ruik dit EN ik ga er misbruik van maken', of dat nou voortkomt uit onvrede over zijn eigen leven/thuissituatie/problemen/whatever, maar zoiets is het.

Het is gewoon naar beneden trappen, want dat is makkelijker dan zelf naar boven klimmen. Daarom is pesten ook niet uit te roeien. Je kunt allerlei programma's optuigen op school, of dit of dat, maar als ze het slachtoffer niet kunnen pakken op school, dan wel op de weg van school naar huis of omgekeerd. Als je als slachtoffer naar de leraar of wie dan ook rent helpt dat helemaal niks.

Sure, voor het moment zelf misschien wel, maar in realiteit leert de pester alleen maar dat je iemand anders nodig hebt om de kastanjes uit het vuur te halen, dat je het zelf niet af kunt. Oftewel, je bent zwak, wat alleen maar bevestigd dat je een makkelijk slachtoffer bent. Dit is ook de reden waarom naar een andere school gaan over het algemeen ook geen zin heeft omdat hij/zij daar waarschijnlijk ook weer gepest wordt, en dan is het niet omdat de pester mee is gegaan naar de andere school, maar op de nieuwe school zijn gewoon andere pesters, maar hetzelfde slachtoffer.

Je zult voor jezelf moeten leren opkomen als slachtoffer zijnde. Dat dat makkelijk gezegd is maar moeilijk gedaan besef ik maar al te goed, maar er is geen andere oplossing, de rest is allemaal alleen maar symptoombestrijding.
pi_219962365
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Neuh, ik denk het niet. Iemand die volledig zelfvertrouwen heeft én lichamelijk niet zwak is zal niet gepest worden.
Ik weet uit eigen ervaring dat dit wél zo is. Dat was juist de uitdaging. Kan jij net zoveel van niet vinden, het is wel zo :s)

Daarna komt er nog een hoop onzin uit je post...

Vanaf hier helemaal met je eens (behalve stam + t = bevestigt):

quote:
Oftewel, je bent zwak, wat alleen maar bevestigd dat je een makkelijk slachtoffer bent. Dit is ook de reden waarom naar een andere school gaan over het algemeen ook geen zin heeft omdat hij/zij daar waarschijnlijk ook weer gepest wordt, en dan is het niet omdat de pester mee is gegaan naar de andere school, maar op de nieuwe school zijn gewoon andere pesters, maar hetzelfde slachtoffer.

Je zult voor jezelf moeten leren opkomen als slachtoffer zijnde. Dat dat makkelijk gezegd is maar moeilijk gedaan besef ik maar al te goed, maar er is geen andere oplossing, de rest is allemaal alleen maar symptoombestrijding.
pi_219962383
Bah

Zelf ervaring mee
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been hauntef by a million screams
pi_219962419
[quote]0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:01 schreef Simpel-Zat het volgende:

En dan met name dit:

quote:
Dat was mijn misplaatste hoofdreden. Dat schapengedrag, hoek me eens voor mijn bek als ik je verneder. Ben eens een vent. Nogmaals, volledig misplaatst, wie ben ik om dat oordeel en vonnis te voltrekken? Maar dat zag ik pas na de middelbare school.

[ Bericht 7% gewijzigd door Simpel-Zat op 30-01-2026 13:13:19 ]
pi_219962433
Gepesten moeten zich wapenen, pesters zullen altijd blijven. Het is idd meteen over als de pester over het schoolplein gemept wordt ten overstaan van iedereen..Dan word je nooit meer gepest.

[ Bericht 23% gewijzigd door Simpel-Zat op 30-01-2026 13:16:19 ]
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:29:20 #46
16180 crew  CoolGuy
pi_219962573
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:01 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Ik weet uit eigen ervaring dat dit wél zo is. Dat was juist de uitdaging. Kan jij net zoveel van niet vinden, het is wel zo :s)

Daarna komt er nog een hoop onzin uit je post...

Vanaf hier helemaal met je eens (behalve stam + t = bevestigt):
[..]

Dus jij vond dat jij helemaal zelfvertrouwen had en je werd toch gepest, of jij vond dat je slachtoffer zelfvertrouwen had maar je pestte hem alsnog?
pi_219962607
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus jij vond dat jij helemaal zelfvertrouwen had en je werd toch gepest, of jij vond dat je slachtoffer zelfvertrouwen had maar je pestte hem alsnog?
Dat laatste, en nog een keer (kan het niet vaak genoeg zeggen), vanaf mijn 18e niet (meer) trots op, integendeel. Beschamend.
pi_219962637
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:42 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
In 1970 misschien.
Nee
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:37:49 #49
16180 crew  CoolGuy
pi_219962639
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:34 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Dat laatste
Right. Dus wat je eigenlijk zegt is dat jouw slachtoffer volgens jou maximaal zelfvertrouwen had, maar tegelijkertijd vond je ook:

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:08 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Dat was mijn misplaatste hoofdreden. Dat schapengedrag, hoek me eens voor mijn bek als ik je verneder. Ben eens een vent. Nogmaals, volledig misplaatst, wie ben ik om dat oordeel en vonnis te voltrekken? Maar dat zag ik pas na de middelbare school.
Dus jij pestte iemand waarvan jij vond dat 'ie volledig zelfvertrouwen had, maar toen je hem dan pestte en daarmee door bleef gaan, toen was je (zoals je het zelf noemt) misplaatste hoofdreden dat hij effectief niks terug deed (of dat nou met woorden of fysiek was) terwijl jij hem dat wel wilde 'leren', door hem te pesten? of wat?

Wat deed hij dan wél als reactie?
pi_219962664
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Right. Dus wat je eigenlijk zegt is dat jouw slachtoffer volgens jou maximaal zelfvertrouwen had, maar tegelijkertijd vond je ook:
[..]
Dus jij pestte iemand waarvan jij vond dat 'ie volledig zelfvertrouwen had, maar toen je hem dan pestte en daarmee door bleef gaan, toen was je (zoals je het zelf noemt) misplaatste hoofdreden dat hij effectief niks terug deed (of dat nou met woorden of fysiek was)?

Wat deed hij dan wél als reactie?
De CoolGuy uithangen, bij de meiden en daarmee hiërarchie verwerven bij de gasten, maar ondertussen ruiken dat hij puntje bij paaltje zou buigen bij brute weerstand.
pi_219962671
In vrijwel elke leeftijdsklasse geldt dat je een pester een keer flink het licht uit de ogen moet slaan. Dan is dat pesten vrij snel gedaan.

Maar dat is als je een introverte basisscholier bent makkelijker gezegd dan gedaan.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:40:57 #52
16180 crew  CoolGuy
pi_219962674
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:40 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
De CoolGuy uithangen, bij de meiden en daarmee hiërarchie verwerven bij de gasten, maar ondertussen ruiken dat hij puntje bij paaltje zou buigen bij brute weerstand.
Dit was ZIJN reactie op jouw gepest? Dus hij rook aan zichzelf dat hij zou buigen als hij weerstand zou krijgen?
pi_219962677
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:40 schreef Simpel-Zat het volgende:
Overigens gold dit ook voor gasten die wel terugvochten, je kan maar vol van jezelf zijn en goed zijn in knokken.
pi_219962686
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit was ZIJN reactie op jouw gepest? Dus hij rook aan zichzelf dat hij zou buigen als hij weerstand zou krijgen?
Ja beseffen dat hij niet gaat winnen en dan een laffe houding aannemen als damage control strategie. Ging mij toentertijd om domineren.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:46:54 #55
16180 crew  CoolGuy
pi_219962738
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:42 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Ja beseffen dat hij niet gaat winnen en dan een laffe houding aannemen als damage control strategie.
I see. Dus eigenlijk was hij helemaal het mannetje en vol zelfvertrouwen en hij regelde de chickies en zo, want dat kon hij allemaal, maar toen werd ie gepest, door jou in dit geval, en toen was hij niet laf, nee, hij deed alsof hij laf was, want dat was....damage control? In welke zin dan? welke damage hield hij daarmee dan onder controle?

Want ik vind het een wat onlogisch verhaal. Dus hij was de casanova (succesvol blijkbaar?) maar hij stelde zich laf op als damage control....ja, dat zullen de vrouwtjes aantrekkelijk gevonden hebben?

Is het niet gewoon zo dat hij wat minder zelfvertrouwen had dan jij hem toebedeeld, en dus de 'laffe houding aannemen' niet zo zeer damage control was, maar gewoon een gevolg van het feit dat hij nou eenmaal dat zelfvertrouwen niet had?
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:55:44 #56
pi_219962831
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:33 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Je eerste zin is complete lariekoek, in ieder geval om op alle pesters te plakken, je tweede zin ging misschien voor mij wel op, je derde zin volledig mee eens.
Waarom zou die eerste zin niet kloppen 🤔 het is de essentie van pesten
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219962887
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:55 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Het is slechts één van de mogelijkheden. Vaak is het een stukje compensatie om een persoonlijke tekortkoming te camoufleren/compenseren. Gebrek aan empathie kan dat zijn, maar ook onzekerheid.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 14:09:19 #58
pi_219962956
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:01 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Het is slechts één van de mogelijkheden. Vaak is het een stukje compensatie om een persoonlijke tekortkoming te camoufleren/compenseren. Gebrek aan empathie kan dat zijn, maar ook onzekerheid.
Ik denk dat dat empathisch vermogen sowieso altijd meespeelt, in combinatie met hiërarchie of onzekerheid.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 14:28:59 #59
16180 crew  CoolGuy
pi_219963102
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:09 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Ik denk dat dat empathisch vermogen sowieso altijd meespeelt, in combinatie met hiërarchie of onzekerheid.
Is die hiërarchie niet iets wat voortkomt uit (on)zekerheid? Want dat laatste lijkt me de drijfveer, en als je zelf onzeker bent, maar je probeert dat te overschreeuwen door iemand anders naar beneden te trappen, dan lijkt het me ook dat je dat vooral doet bij iemand die onzekerder is dan je zelf bent, want anders gaat dat natuurlijk nooit werken?
pi_219963157
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:37 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Nee
Nee klopt, toen ook niet. 't Is gewoon een bullshit opmerking.
pi_219963198
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:36 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:36 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Heeft altijd geklopt, nu ook nog. Uiteraard gemiddeld genomen. Vraag de gemiddelde vrouw of ze liever met mannen of vrouwen werken. Jij staat buiten de werkelijkheid.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 14:52:18 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219963232
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:44 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
[..]
Heeft altijd geklopt, nu ook nog. Uiteraard gemiddeld genomen. Vraag de gemiddelde vrouw of ze liever met mannen of vrouwen werken. Jij staat buiten de werkelijkheid.
Geniepige mannen zijn er ook volop.
pi_219963249
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
In vrijwel elke leeftijdsklasse geldt dat je een pester een keer flink het licht uit de ogen moet slaan. Dan is dat pesten vrij snel gedaan.
In sommige gevallen ja. Maar we hebben nu ook met andere (sub)culturen te maken, die iedere keer de inzet verhogen. Extreem geweld door grote groepen, gebruik van wapens, online vernedering en verspreiding van beelden. Het is vaak niet meer zo simpel als jij stelt. De enkele leider om te klappen en daarna buigt, waarna een hele groep je met rust laat... ze zijn er, maar het is geen algemene regel meer.
pi_219963270
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:44 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
[..]
:')

Wat een onzin spui jij.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 15:10:01 #65
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219963363
Pesten is het vaststellen van sociale hierarchie.

Veel mensen (ook in dit topic) lijken pesten te associeren met jeugd en vroeger en kinderen. Maar pestgedrag gaat gewoon een heel leven lang door en ook volwassenen hebben te maken met pesten.

Als kind heb je vaak niet de middelen (geld, posities) om dat subtiel te doen dus dan blijft over: uitschelden, vechten, roddelen. Dat soort simpelere middelen zijn beter zichtbaar voor de toekijkende volwassenen en dus blijft het een plakkerig idee dat pesten voor kinderen is. En wat volwassenen dan met elkaar doen.. tsja dat is dan zogenaamd gewoon geoorloofde sociale dynamiek.

Maar er zijn genoeg mensen die het hun hobby maken om de bepaalde anderen (op werk of in de buurt) compleet het leven zuur te maken. En dat gaat soms echt veel veel ziek verder dan wat kinderen op de speelplaats doen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_219963397
Ik ben nooit gepest en heb, op wellicht een enkel geval hier en daar na, ook nooit anderen gepest . Ik ben zelf niet ook maar gemiddeld knap of heb een stevige lichaamsbouw, maar was wel, zeker op de basisschool, 'het slimste jongetje van de klas' (haalde altijd goede cijfers zonder er veel moeite voor te doen).

Wellicht heeft het laatste er mee te maken dat ik er ook nooit mee te koop liep, nooit te beroerd was om anderen te helpen (zelfs als zij dan de credits kregen) en, dat denk ik zelf vooral, altijd in was voor een geintje (ook ten koste van mijzelf). Ik ben er dan ook nooit mee gepest.

Daarbij had ik ook niet veel met meelopers; die loosde ik zelf ook zoveel mogelijk. Vice versa net zo: als anderen geen zin hadden in mij of mij niet uitnodigden voor een verjaardagsfeestje o.i.d., prima. Deed ik helemaal niet moeilijk over. Volgende dag kon ik weer net zo gezellig met jou praten of spelen.

Dat zelfde soort gedrag heb ik in de rest van mijn leven altijd blijven houden: op mijn werk pest ik mijn directe collega's ook zoveel mogelijk, maar nooit te ver, nooit negatief doen over vrouw / familie / kinderen / vrienden van collega's en ik moet zeker weten dat die collega dat soort geintjes ook kan waarderen (anders doe ik dat absoluut niet). Nieuwe collega's worden dus bijvoorbeeld nooit gepest totdat ik zeker weet dat ze het zeker weten niet erg vinden.

Ik stimuleer ze ook om hetzelfde richting mij te doen, want anders is er niks aan. En uiteraard: wel serieus zijn en blijven wanneer het nodig is.

Dat alles heeft mij altijd een goede relatie met collega's opgeleverd.
pi_219963465
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
I see. Dus eigenlijk was hij helemaal het mannetje en vol zelfvertrouwen en hij regelde de chickies en zo, want dat kon hij allemaal, maar toen werd ie gepest, door jou in dit geval, en toen was hij niet laf, nee, hij deed alsof hij laf was, want dat was....damage control? In welke zin dan? welke damage hield hij daarmee dan onder controle?
Vernedering, zijn CoolGuy image niet helemaal in gruzelementen zien gaan ten overstaan van iedereen.

quote:
Want ik vind het een wat onlogisch verhaal. Dus hij was de casanova (succesvol blijkbaar?) maar hij stelde zich laf op als damage control....ja, dat zullen de vrouwtjes aantrekkelijk gevonden hebben?
Dat was heel het punt, machtuitoefening, dominantie. ook die vrouwtjes en mannetjes laten zien wie de baas is.

quote:
Is het niet gewoon zo dat hij wat minder zelfvertrouwen had dan jij hem toebedeeld, en dus de 'laffe houding aannemen' niet zo zeer damage control was, maar gewoon een gevolg van het feit dat hij nou eenmaal dat zelfvertrouwen niet had?
'Hij' is maar een voorbeeld hè.. maar je kunt zelfvertrouwen hebben voor het ene (de vrouwtjes) en je meerdere erkennen t.o.v. de ander (agressie/vechten) en daar geen zelfvertrouwen in hebben.

Die dominantie die ik op het schoolplein ten toon spreidde was gebakken lucht hoor. Daar kom je in het volwassen leven gauw genoeg achter, maar het is zoals het is. Slachtoffers hebben de beweegredenen van veel pesters niet goed voor ogen.

Het was ook een vorm van (perverse) lol trappen. Al die psychologische lulkoek van slachtoffers, neutralen en meelopers, "eigen onzekerheid", "compensatiegedrag", "zelf geen slachtoffer willen worden". Het zal voor sommigen best gelden, maar dat gold dus echt niet voor mijn generatie op mijn school en ik "gok" dat het bij ons geen uitzondering was. Het was vooral pervers lol trappen, ego's crushen, domineren om zelf als tough guy gevonden te worden en irritatie op zwakkelingen die niet voor zichzelf durfden op te komen.

Ik zou willen dat ik het toen anders zag, leed veroorzaakt bij goede gasten op basis van gebakken lucht. Zou me erg goed doen als ze allemaal op mn bek komen slaan, ik zou het met nederigheid incasseren, maar zoals al eerder gezegd. Dat zit niet in die jongens en compenseert het aangedane leed dus ook niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Simpel-Zat op 30-01-2026 15:40:31 ]
pi_219963469
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Geniepige mannen zijn er ook volop.
zeker
pi_219963521
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:57 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Wat een onzin spui jij.
@SemperLibertas zegt dit:

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:29 schreef SemperLibertas het volgende:
Ik werk op een middelbare school en na zoveel dienstjaren kan ik alleen maar concluderen dat wijven elkaar helemaal kapot kunnen maken, en dat begint al in groep 7/8 en gaat in de brugklas gewoon verder. Complete, destructieve, weken- of maandenlange psychologische oorlogsvoering. Jongens meppen elkaar en dan is het wel weer over.
Iets wat iedereen met levenservaring in combinatie met mensenkennis zal onderschrijven. Er wordt verbaal de vloer met je aangeveegd en dat trek jij niet >:)
pi_219963582
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:55 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Nee, je snapt er niks van. Een pester kan met plezier pesten en een uur later in tranen uitbarsten als hij/zij een omaatje/opaatje/buurvrouw/hondje in elkaar getrapt ziet worden.
pi_219963596
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 15:10 schreef SpecialK het volgende:
Pesten is het vaststellen van sociale hierarchie.

Veel mensen (ook in dit topic) lijken pesten te associeren met jeugd en vroeger en kinderen. Maar pestgedrag gaat gewoon een heel leven lang door en ook volwassenen hebben te maken met pesten.

Als kind heb je vaak niet de middelen (geld, posities) om dat subtiel te doen dus dan blijft over: uitschelden, vechten, roddelen. Dat soort simpelere middelen zijn beter zichtbaar voor de toekijkende volwassenen en dus blijft het een plakkerig idee dat pesten voor kinderen is. En wat volwassenen dan met elkaar doen.. tsja dat is dan zogenaamd gewoon geoorloofde sociale dynamiek.

Maar er zijn genoeg mensen die het hun hobby maken om de bepaalde anderen (op werk of in de buurt) compleet het leven zuur te maken. En dat gaat soms echt veel veel ziek verder dan wat kinderen op de speelplaats doen.
QFT!

Op kantoren genoeg zieke shit gezien.
pi_219963623
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 15:13 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dat zelfde soort gedrag heb ik in de rest van mijn leven altijd blijven houden: op mijn werk pest ik mijn directe collega's ook zoveel mogelijk, maar nooit te ver, nooit negatief doen over vrouw / familie / kinderen / vrienden van collega's en ik moet zeker weten dat die collega dat soort geintjes ook kan waarderen (anders doe ik dat absoluut niet). Nieuwe collega's worden dus bijvoorbeeld nooit gepest totdat ik zeker weet dat ze het zeker weten niet erg vinden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 15:13 schreef Mutsaers__78 het volgende:

Ik stimuleer ze ook om hetzelfde richting mij te doen, want anders is er niks aan. En uiteraard: wel serieus zijn en blijven wanneer het nodig is.

Dat alles heeft mij altijd een goede relatie met collega's opgeleverd.
Ja dat werkt, maar wat jij beschrijft is niet pesten, maar plagen en dat levert inderdaad betere banden op als je het bij de juiste persoon doet.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 23:36:08 #73
pi_219967089
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Is die hiërarchie niet iets wat voortkomt uit (on)zekerheid? Want dat laatste lijkt me de drijfveer, en als je zelf onzeker bent, maar je probeert dat te overschreeuwen door iemand anders naar beneden te trappen, dan lijkt het me ook dat je dat vooral doet bij iemand die onzekerder is dan je zelf bent, want anders gaat dat natuurlijk nooit werken?
Eens. Dus een onzekere pakt iemand die nog meer onzeker is.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 23:36:34 #74
pi_219967093
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 15:30 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Nee, je snapt er niks van. Een pester kan met plezier pesten en een uur later in tranen uitbarsten als hij/zij een omaatje/opaatje/buurvrouw/hondje in elkaar getrapt ziet worden.
Ja en dat is hypocriet. Dus die twee gaan prima hand in hand.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219972676
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 23:36 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Eens. Dus een onzekere pakt iemand die nog meer onzeker is.
Jij snapt er echt helemaal niks van _O-
pi_219972681
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 23:36 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Ja en dat is hypocriet. Dus die twee gaan prima hand in hand.
Laat me raden... jij valt in de categorie slachtoffers?
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 20:42:03 #77
pi_219972711
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:38 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Jij snapt er echt helemaal niks van _O-
Aparte discussietechniek.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 20:43:07 #78
pi_219972724
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:39 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Laat me raden... jij valt in de categorie slachtoffers?
Weet niet waar je die conclusie uithaalt, maar als je inhoudelijk niet tegen me op kan dan moet je allemaal van dit soort dingen zeggen inderdaad.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219972871
Ik werd erg zwaar gepest op school, ook buiten school.
Ik snap het wel, ik was een apart kind en had door mijn autisme soms gekke gedragingen.
Door het vele pesten kreeg ik er op een gegeven moment selectief mutisme bij.
Dit maakte het nog erger omdat de kinderen dachten dat ik of mezelf te goed vond om met ze te praten, of ik was te dom om te kunnen praten. Terwijl ik van de stress op school gewoon niet kon praten.

Thuis wachtte mij ouders die mij vertelden dat het mijn eigen schuld was, dat als ik wilde dat het pesten stopte ik de pestkoppen gewoon een dreun moest verkopen en omdat ik dat niet deed was het mijn eigen schuld. Ze kwamen ook niet op school praten en na verloop van tijd vertelde ik het ze niet meer, het hielp toch nooit.

Paar keer meegemaakt dat ik achtervolgd werd door pestkoppen van school op de fiets, die gooide dan vanalles naar mijn hoofd en probeerde mij van mijn fiets te rijden.
Ook wel eens meegemaakt dat er briefjes werden gevonden met nare gedichtjes over mij of zelfs een keer dat ik kanker moest krijgen en moest sterven.

Nu als volwassene heb ik de pestkoppen wel eens in het echt gezien, en de reacties waren bijzonder. Eentje liep met haar zus en de kinderwagen en wees naar mij en lachte mij uit. Een ander was in een winkel en begon ineens in gehoorafstand van mij heel luid te praten over dat rare kind vroeger bij haar op school.

Heel bijzonder vond ik dat, gezien ik hun gedrag als kind niet kan kwalijk nemen, we waren kinderen, maar om dit als volwassene voort te zetten vind ik heel bijzonder en een beetje triest voor ze.

Ik mijd nog steeds groepjes tieners, daar ben ik wel bang voor, nog steeds.
Twiddel
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 21:04:36 #80
16180 crew  CoolGuy
pi_219972931
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:42 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Aparte discussietechniek.
Nee hoor, dat is geen aparte discussietechniek, dat is gewoon een digitale variant van wat vroeger op het schoolplein gebeurde. Het maakt vind ik vooral heel veel dingen duidelijk in de context van het onderwerp van dit topic.
pi_219973867
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Weet niet waar je die conclusie uithaalt, maar als je inhoudelijk niet tegen me op kan dan moet je allemaal van dit soort dingen zeggen inderdaad.
_O_ meisje doe toch normaal
pi_219973890
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee hoor, dat is geen aparte discussietechniek, dat is gewoon een digitale variant van wat vroeger op het schoolplein gebeurde. Het maakt vind ik vooral heel veel dingen duidelijk in de context van het onderwerp van dit topic.
Misschien heb je hier wel een punt.
pi_219973921
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:40 schreef JopieKlaassen het volgende:

Maar dat is als je een introverte basisscholier bent makkelijker gezegd dan gedaan.
Deze even gemist, maar hier helemaal mee eens. Anderzijds.. als je al gepeste het bravoure weet op te brengen hier tegenin te gaan en het wordt je alsnog het licht uit je ogen geslagen.. wat dan?

Intrinsiek helemaal met je eens hoor. Dat was vroeger mijn hele (misplaatste) punt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Simpel-Zat op 31-01-2026 23:15:52 ]
pi_219973988
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:42
[/quote]

[quote]0s.gif [b]Op zaterdag 31 januari 2026 20:57 schreef summer2bird het volgende:

Ik werd erg zwaar gepest op school, ook buiten school.
Ik snap het wel, ik was een apart kind en had door mijn autisme soms gekke gedragingen.
Door het vele pesten kreeg ik er op een gegeven moment selectief mutisme bij.
Dit maakte het nog erger omdat de kinderen dachten dat ik of mezelf te goed vond om met ze te praten, of ik was te dom om te kunnen praten. Terwijl ik van de stress op school gewoon niet kon praten.

Thuis wachtte mij ouders die mij vertelden dat het mijn eigen schuld was, dat als ik wilde dat het pesten stopte ik de pestkoppen gewoon een dreun moest verkopen en omdat ik dat niet deed was het mijn eigen schuld. Ze kwamen ook niet op school praten en na verloop van tijd vertelde ik het ze niet meer, het hielp toch nooit.

Paar keer meegemaakt dat ik achtervolgd werd door pestkoppen van school op de fiets, die gooide dan vanalles naar mijn hoofd en probeerde mij van mijn fiets te rijden.
Ook wel eens meegemaakt dat er briefjes werden gevonden met nare gedichtjes over mij of zelfs een keer dat ik kanker moest krijgen en moest sterven.

Nu als volwassene heb ik de pestkoppen wel eens in het echt gezien, en de reacties waren bijzonder. Eentje liep met haar zus en de kinderwagen en wees naar mij en lachte mij uit. Een ander was in een winkel en begon ineens in gehoorafstand van mij heel luid te praten over dat rare kind vroeger bij haar op school.

Heel bijzonder vond ik dat, gezien ik hun gedrag als kind niet kan kwalijk nemen, we waren kinderen, maar om dit als volwassene voort te zetten vind ik heel bijzonder en een beetje triest voor ze.

Ik mijd nog steeds groepjes tieners, daar ben ik wel bang voor, nog steeds.
Dat is echt heel kut voor je.
pi_219974017
quote:
0s.gif [b]Op zaterdag 31 januari 2026 20:57 schreef summer2bird het volgende:

Wat een ontzettend heftig verhaal. Heel veel waardering dat je dit opgeschreven hebt hier.
Ik lees heel veel afwijzing. Van je peers, van je ouders.
Kan me zo voorstellen dat dit een deuk in vertrouwen voor de rest van je leven geeft. Vertrouwen in jezelf en in anderen.
:*
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219974116
quote:
16s.gif Op donderdag 29 januari 2026 21:00 schreef FlippingCoin het volgende:
ik vraag mij af of er altijd gepest wordt op scholen, ik heb dat nooit zo ervaren.
Volgens mij wel.
En nog steeds. Al hebben ze nu wel een pestprotocol enzo.

Bij mijn dochter in de klas (2e middelbare school) werd er ook gepest. Altijd op 1 jongen, door een groepje andere jongens in die klas.
Dochter had daar emotioneel best last van. Omdat ze weinig tools had om in te grijpen, voelde zich machteloos en droevig.

Uiteindelijk hebben ze de gepeste jongen uit de klas gehaald en over geplaatst naar een andere klas. Omdat het pesten maar door ging.
En dat voelt voor haar dan weer als heel onrechtvaardig. Alsof de pesters gewonnen hebben. Ze zegt dat hij nog steeds alleen in de pauzes zit, zonder klasgenoten. En als ze een praatje met hem maakt, zegt ie niet veel. Dus of het veel geholpen heeft, denk ik niet.

Kinderen zijn soms zo hard naar elkaar. Als moeder breekt je hart bij dit soort verhalen.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 31-01-2026 23:46:35 ]
- Goethe, “Faust”
pi_219974207
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 23:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Bij mijn dochter in de klas (2e middelbare school) werd er ook gepest.
Dat is in mijn beleving/ervaring ook de heftigste leeftijd qua pestgedrag.

quote:
Uiteindelijk hebben ze de gepeste jongen uit de klas gehaald en over geplaatst naar een andere klas. Omdat het pesten maar door ging.
En dat voelt voor haar dan weer als heel onrechtvaardig. Alsof de pesters gewonnen hebben. Ze zegt dat hij nog steeds alleen in de pauzes zit, zonder klasgenoten. En als ze een praatje met hem maakt, zegt ie niet veel. Dus of het veel geholpen heeft, denk ik niet.
Dat is ook onrechtvaardig. Ik weet nog dat ik een meisje met jampotglazen en bloemetjesjurk pestte en hoewel ik tot op de dag van vandaag vind dat je het als ouders hier ook verantwoordelijkheid in hebt vond ik het ook al meteen onrechtvaardig dat ik als "leider" weg werd gezet (=stoer als je 14/15 bent) en zij werd verwijderd. Niet goed van school.
pi_219974225
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 23:41 schreef capricia het volgende:

Kinderen zijn soms zo hard naar elkaar. Als moeder breekt je hart bij dit soort verhalen.
Zeker, als vader, gebruik ik mijn negatieve gedrag naar mijn jongens van vroeger ook als leidraad en als voorbeeld hoe het niet moet. Maar ik geef ze ook weerbaarheid mee, ook dat is belangrijk. Eigen verantwoordelijkheid pakken, beter een wolf dan een schaap zijn. Maar beste ook geen wolf zijn, negeer de wolf maar en laat hem daarmee voelen dat hij alleen staat en een sneuneus is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Simpel-Zat op 01-02-2026 00:04:35 ]
pi_219974320
quote:
Tering zeg

Juist de pesters zijn dat
pi_219974346
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:08 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Tering zeg

quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:08 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Tering zeg

Dat is jouw misvatting, ik snap dat je dat zegt, maar vanuit jouw perspectief. Je hebt echt geen gelijk itt @Elan . Maar pesters zitten mentaal ook niet helemaal lekker in elkaar, dat geef ik je na.
pi_219974351
En ja ik ben dus gepest op meerdere plekken
En dat is iets wat me helaas voor een gedeelte gevormd of vervormd tot de persoon die ik nu ben

Pas de laatste paar jaar lijk ik dit patroon te veranderen door assertiever te zijn en meer schijt te hebben wat mensen van me vinden
pi_219974356
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:15 schreef Cupfighter het volgende:
En dat is iets wat me helaas voor een gedeelte gevormd of vervormd tot de persoon die ik nu ben

Pas de laatste paar jaar lijk ik dit patroon te veranderen door assertiever te zijn en meer schijt te hebben wat mensen van me vinden
Kut voor je en goed bezig!
pi_219974359
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:13 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
[..]
Dat is jouw misvatting, ik snap dat je dat zegt, maar vanuit jouw perspectief. Je hebt echt geen gelijk itt @:Elan . Maar pesters zitten mentaal ook niet helemaal lekker in elkaar, dat geef ik je na.
Sorry maar iemand die zoiets zegt
Daar word ik gewoon pissig van
pi_219974368
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:16 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Sorry maar iemand die zoiets zegt
Daar word ik gewoon pissig van
Snap ik wel, hebben beiden een ander perspectief.
pi_219974379
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:17 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Snap ik wel, hebben beiden een ander perspectief.
In mijn ogen pesten pesters om zelf niet gepest te worden en populair te zijn terwijl ze nog zieliger zijn dan diegene die gepest worden
  Moderator zondag 1 februari 2026 @ 00:27:44 #96
236264 crew  capricia
pi_219974404
quote:

Zeker in de puber leeftijd ben je super gevoelig voor wat anderen van je vinden, ja. En zo zonde om dan weer je halve leven bezig te zijn om daar weer vanaf te komen.
- Goethe, “Faust”
pi_219974405
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:20 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
In mijn ogen pesten pesters om zelf niet gepest te worden en populair te zijn terwijl ze nog zieliger zijn dan diegene die gepest worden
Niet in mijn ogen, het is ook om lol te trappen en te domineren, maar jij hebt vast gelijk voor een deel van de pesters en hebt recht op je mening hierover. Hoewel populair willen zijn cq stoer willen doen wel meespeelt. Ik weet alleen dat je mis zit bij een deel van de pesters (niet alleen mezelf, maar eigenlijk iedereen die ik vroeger zag pesten). Het is vaak voor slachtoffers een manier om het te verklaren, maar de pesters zouden in de meeste gevallen sowieso niet gepest worden. Die laten niet met zich sollen. Ik probeer niet de dick van het schoolplein uit te hangen, maar zeg het zoals het is. Daar is dit topic denk ik ook voor?
pi_219974408
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Zeker in de puber leeftijd ben je super gevoelig voor wat anderen van je vinden, ja. En zo zonde om dan weer je halve leven bezig te zijn om daar weer vanaf te komen.
Ja dat is echt heel kut, te laat tot dit besef gekomen.
pi_219974410
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:27 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Niet in mijn ogen, het is ook om lol te trappen en te domineren, maar jij hebt vast gelijk voor een deel van de pesters en hebt recht op je mening hierover. Hoewel populair willen zijn cq stoer willen doen wel meespeelt. Ik weet alleen dat je mis zit bij een deel van de pesters (niet alleen mezelf, maar eigenlijk iedereen die ik vroeger zag pesten). Het is vaak voor slachtoffers een manier om het te verklaren, maar de pesters zouden in de meeste gevallen sowieso niet gepest worden. Die laten niet met zich sollen. Ik probeer niet de dick van het schoolplein uit te hangen, maar zeg het zoals het is. Daar is dit topic denk ik ook voor?
lol trappen door het leven van iemand anders zuur te maken
Sorry maar ik hoop dat mijn pesters een kut leven hebben gekregen
pi_219974415
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:30 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
lol trappen door het leven van iemand anders zuur te maken
Sorry maar ik hoop dat mijn pesters een kut leven hebben gekregen
Ik praat het ook niet goed hè kerel, jouw pesters waren ook jong en dom net als ik dat was (en jij wss ook, alleen aan de andere kant van de medaille). Vind het echt kut voor je wat je is aangedaan. Hoop dat je nieuwe levensinstelling je nog krachtiger maakt dan je pesters.
  Moderator zondag 1 februari 2026 @ 00:34:30 #101
236264 crew  capricia
pi_219974417
Mensen die zoveel gepest zijn, dat is gewoon bijna een levenslang trauma. Wat ik hier tussen de regels door lees.

Je nog steeds niet veilig voelen in groepen. Je continu afvragen wat anderen van je vinden. Vertrouwen in jezelf en je omgeving kwijt. En er zit ook een stuk schaamte over jezelf in.

Ik vind het oprecht heel erg dat mensen in hun jeugd zo beschadigd zijn. Om wat? Om niets.
- Goethe, “Faust”
pi_219974420
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:33 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Ik praat het ook niet goed hè kerel, jouw pesters waren ook jong en dom net als ik dat was (en jij wss ook, alleen aan de andere kant van de medaille). Vind het echt kut voor je wat je is aangedaan. Hoop dat je nieuwe levensinstelling je nog krachtiger maakt dan je pesters.
Ik vind het lastig begrijp te kweken voor de pesters
Ze hebben een flink deel van mijn leven verziekt
pi_219974427
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:35 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Heb ik alle begrip voor. Weleens met een vroegere pester in gesprek gegaan? Zou dat helpen?
  Moderator zondag 1 februari 2026 @ 00:36:54 #104
236264 crew  capricia
pi_219974428
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:35 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Jij bent niet verantwoordelijk voor hun gedrag hè. Laat ze lekker in de stront zakken. Nul begrip voor dat soort mensen.

Beter je leven leiden met mensen die wel een positieve invloed op je hebben. Waar je gelukkig van wordt. O+
- Goethe, “Faust”
pi_219974435
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:36 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Heb ik alle begrip voor. Weleens met een vroegere pester in gesprek gegaan? Zou dat helpen?
Misschien wel maar ik heb er nooit meer eentje gezien uit die tijd
pi_219974446
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:34 schreef capricia het volgende:
Mensen die zoveel gepest zijn, dat is gewoon bijna een levenslang trauma. Wat ik hier tussen de regels door lees.

Je nog steeds niet veilig voelen in groepen. Je continu afvragen wat anderen van je vinden. Vertrouwen in je omgeving kwijt. En er zit ook een stuk schaamte over jezelf in.

Ik vind het oprecht heel erg dat mensen in hun jeugd zo beschadigd zijn. Om wat? Om niets.
Nee om haantjesgedrag inderdaad. Ik probeer vanuit de andere kant een klein beetje duiding te geven. Dat daar geen waardering of begrip voor is kan ik heel goed begrijpen. En als je schijt hebt aan of ik het wel of niet begrijp snap ik dat ook heel goed. Ik zou maar wat graag willen dat ik mn slachtoffers kon terugbetalen, heb ook veel ellende in mijn leven erna gehad, vaak gedacht, wat zouden ze hier van genoten hebben. En terecht. Ik besefte me direct na de middelbare school WEL wat ik anderen heb aangedaan. Vond het mooi dat mijn excuses door sommigen werden geaccepteerd, maar dat maakt het nog lang niet goed. Dat weet ik.
  zondag 1 februari 2026 @ 10:46:18 #107
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219975452
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:38 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Misschien wel maar ik heb er nooit meer eentje gezien uit die tijd
Je hoopt altijd stiekem dat ze dood zijn. :P
pi_219975765
quote:

Daarmee bevestig je mijn punt dat je het dus grotendeels zelf in de hand hebt.
blablablabla
pi_219975863
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 11:37 schreef Elan het volgende:

[..]
Daarmee bevestig je mijn punt dat je het dus grotendeels zelf in de hand hebt.
Wat kun je daar als kind aan doen?
Het maakt je alleen onzeker dear waardoor je nog meer geleden wordt
Het is een cirkel waar heel lastig uit te komen valt zeker als kind omdat je het niet snapt vaak
Als volwassen kun je terug kijken en denken ja dat had ik anders kunnen of moeten doen in die tijd maar dan is het al te laat
pi_219975870
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 10:46 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Je hoopt altijd stiekem dat ze dood zijn. :P
Dat is te gemakkelijk
Nee echt een kut leven moeten ze hebben,
pi_219975939
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 23:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat een ontzettend heftig verhaal. Heel veel waardering dat je dit opgeschreven hebt hier.
Ik lees heel veel afwijzing. Van je peers, van je ouders.
Kan me zo voorstellen dat dit een deuk in vertrouwen voor de rest van je leven geeft. Vertrouwen in jezelf en in anderen.
:*
Heb door dit alles op mijn 18 een inzinking gehad en daarna jaren lange opname. Geen opleiding kunnen afmaken en het gros van mijn volwassen jaren tot nu toe zat ik in instellingen.

Nu ik iets ouder ben en ook verhuist ben van de stad van oorsprong heb ik aan mijzelf kunnen werken. Ben stabieler tegenwoordig, kan meer aan en heb veel meer zelfvertrouwen.
Anderen vertrouwen blijft een ding, ik doe veel liever alles zelf dan dat ik iemand meeneem. Iemand vertelde me ooit dattie het dapper vond dat ik zelf naar de bioscoop ging. Voor mij was dat een gek compliment, in mijn leven is het juist dapper om iemand mee te nemen, alleen ben ik veel veiliger.

Ik ben er nog lang niet hoor, ik heb ups en downs, laatste tijd bijvoorbeeld veel paniekaanvallen die me uit het niks ineens gebeuren. Niet prettig.

Door dit alles merk ik dat ik nooit echt ergens helemaal bijhoor, ik zonder me vaak af op plekken en doe mijn eigen ding. Tijdens familiebijeenkomsten bijvoorbeeld ben ik soms ineens pleite en later in de moestuin te vinden, maar gelukkig heb ik inmiddels zon leven dat nagenoeg iedereen dat accepteert.

Ik voel me ook wel gezegend om wat ik nu wel heb, en heb een leven wat ik me nooit had kunnen voorstellen.

Scholen/jongeren blijven een angstpunt voor me, maar tegenwoordig kan ik er wel langs fietsen. Soms krijg ik nog wel eens rare dingen naar mijn hoofd door die kinderen, ik werd laatst voor hoer uitgemaakt bij het kruispunt hier maar dat maakt me niet zo bang meer. Wel jammer dat het nog steeds zo gaat, en ik hoop dat de meisjes die in de klas van die jongens zitten met rust worden gelaten ;(
Twiddel
pi_219975976
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:05 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Pesters zelf hebben een kwaardaardig karakter. Wat hun de wind in de zeilen geeft zijn de meelopers, zoals ik het zag op school. Je hebt vaak twee "leiders" die bewust de confrontatie zoeken en daarom heen zit een groepje dommeriken die meelopen. Zonder die meelopers zijn die leiders nergens. Als je zo'n leider neerhoekt en meelopers verdedigen niet, isoleer je hem uit de groep en worden ze zielig.

Wat ik dus ook meemaakte is dat dat groepje dus ook niet serieus was op school, maar waarschijnlijk thuis wel werden afgerekend op hun cijfers. Ik was de beste van de klas en toen begonnen ze me te dwingen om briefjes met antwoorden bij schriftelijke overhoringen en repetities naar ze door te geven. Toen ze vroegen of ik voor hun mijn huiswerk wilde kopiëren met een ander handschrift, trok ik de stoute schoenen aan door ze geld te vragen en verdorie ze betaalden ook nog. En toen werd het stil met het pesten. Wel eens meegemaakt met werkstukken dat de leraar opmerkte: Het valt me wel op dat het niveau van sommigen in de klas merkbaar is gestegen. Hij bedoelde dat beschuldigend, hij had volgens mij door dat het niet hun eigen werk was. Dat huiswerk maken voor anderen was trouwens geen straf. Het kwam me aanwaaien en ik verdiende er best een aardig centje mee.
Ik heb pesters gehad die zo verlaten van empathie waren dat ik me nu als volwassene, en ook gelet op het gedrag van sommige pubers tegenwoordig, afvraag of sommige pubers tussen ~13 en ~19 jaar voor een tijdje gewoon sociopathisch worden als onderdeel van hun hormonen ofzo.
Niet alle kinderen, maar ik heb het idee dat een deel van de kinderen dit gedrag vertonen en als je geluk hebt draaien ze bij wanneer hun puberteit voltooid is.
Twiddel
pi_219976224
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 11:49 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Wat kun je daar als kind aan doen?
Het maakt je alleen onzeker dear waardoor je nog meer geleden wordt
Het is een cirkel waar heel lastig uit te komen valt zeker als kind omdat je het niet snapt vaak
Als volwassen kun je terug kijken en denken ja dat had ik anders kunnen of moeten doen in die tijd maar dan is het al te laat
Jij bent geen kind meer.
blablablabla
pi_219976243
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 12:23 schreef Elan het volgende:

[..]
Jij bent geen kind meer.
Nee nu niet meer
Ik heb het over toen ik kind was
Dan kom je in een cirkel waar lastig uit te komen valt, praat dan ook over eind jaren 70 en de jaren 80 waarin pesten geen issue was op scholen, er werd gewoon niet naar gekeken

[ Bericht 0% gewijzigd door Cupfighter op 01-02-2026 12:35:03 ]
pi_219976403
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 12:23 schreef Elan het volgende:

[..]
Jij bent geen kind meer.
Ik kan je vertellen dat volwassenen zeker ook nog gepest worden hoor. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan met verstandelijk gehandicapten, ggz patiënten en in bejaardenhuizen en overal is het.
Echt overal.
Wel overal iets verschillend. De verstandelijk gehandicapten pesten meestal de minst sociaal handige bewoner. De ggz patiënten pesten vaak de bewoner die volledig in een psychose zit of sociaal heel slecht is en de bejaarden willen het nog wel eens over een klasse boeg gooien.

Ik heb ook gehoord dat pest cultuur ook veel op de werkvloer gebeurd, van kantoren tot ziekenhuizen.
Twiddel
pi_219976571
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 12:44 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik kan je vertellen dat volwassenen zeker ook nog gepest worden hoor. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan met verstandelijk gehandicapten, ggz patiënten en in bejaardenhuizen en overal is het.
Echt overal.
Wel overal iets verschillend. De verstandelijk gehandicapten pesten meestal de minst sociaal handige bewoner. De ggz patiënten pesten vaak de bewoner die volledig in een psychose zit of sociaal heel slecht is en de bejaarden willen het nog wel eens over een klasse boeg gooien.

Ik heb ook gehoord dat pest cultuur ook veel op de werkvloer gebeurd, van kantoren tot ziekenhuizen.
Dit klopt en dat heb ik zelf ook mee gemaakt
Je bent onzeker geworden door pesterijen en dat werkt als volwassenen vaak gewoon door wat een aanleiding kan zijn om weer gepest te worden
Het is me in sommige situaties wel gelukt eruit te komen

Bijvoorbeeld in een magazijn, uitladen vsn containers met monitoren, ik was to slow volgens een Amerikasnde collega en daar bleef hij maar mee etterren
Ik werd boos en ging over mijn grenzen harder werken en werd de snelste met uitladen en die kerel dissident om in zijn gedrag en werd zelfs sociaal tegen mij en we zijn uiteindelijk fijne collega’s geworden, met volwassen is dat vaak toch wat beter op te lossen als met kinderen onder elkaar
Dat harde werken is uiteindelijk ook de strategie geworden bij andere bedrijven waar ik daarna gewerkt heb en is nu een uiteindelijk een valkuil geworden
  zondag 1 februari 2026 @ 18:38:23 #117
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219980275
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 11:50 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat is te gemakkelijk
Nee echt een kut leven moeten ze hebben,
Mag ook. :D
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:00:43 #118
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219992270
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 12:44 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Tussen soorten mensen waarvan normaal gesproken aan wordt genomen dat ze heel erg aardig zijn, gebeurt het idd ook.

Het vriendelijke beeld dat ik ooit had van mensen die in de kinderopvang en andere sociale sectoren werken, is al lang aan gort. Dat is slechts de buitenkant. Veel mensen in die hoek zou je zelfs geraffineerd kunnen noemen qua sociale uitsluiting en zulke dingen, júist geholpen door hun goede sociale antennes.

Ik denk niet dat pesten uit te roeien is, en gewoon een deel is van wat mensen in de basis een soort van dieren maakt. Wat meer ontwikkeld weliswaar.
pi_219992978
Ik denk zelfs dat het met name in de zorgsector gebeurt.

Veel mensen daar vinden zichzelf heel empathisch, omdat ze zorgbehoevende mensen zielig vinden en zelf de behoefte hebben om iets voor hen te willen betekenen. Als ze zelf een traantje laten omdat een ander in een rotsituatie zit of ze ervaren een warm gevoel in hun hartje omdat de zorgbehoevenden dankbaar lijken te zijn voor hun inzet ... wordt hun overtuiging bevestigt.

Maar dan nog kunnen dit hele nare narcistische mensen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de verpleegster die tegen een bejaard persoon heel hard praat op een kinderlijk toontje, ook als die persoon noch doof noch dement is. En al zou het wel zo zijn, het is dan nog heel respectloos om wie dan ook zo te behandelen.

Wie met psychische zorg te maken heeft gehad, herkent wellicht dat behandelaars en met name begeleiders zich achter een rol lijken te verschuilen. Ze lijken een moedercomplex te hebben of ze willen zonodig jouw vriend zijn. Ik heb ook vaak meegemaakt dat ze bijvoorbeeld aanbieden om voor mij een telefoontje te plegen naar één of andere instantie als ze merkten dat ik dat zelf moeilijk vond ... en vervolgens heel erg benadrukten dat ze mijn begeleider waren. Als ik vervolgens aangaf dat vernederend te vinden, kreeg ik een reactie terug dat het niet nodig was om mij beschaamd te voelen, want zoveel mensen hebben begeleiding nodig en daarvoor hoefde ik mij niet te schamen bla bla bla. Ik trapte er nog in ook. Vele jaren liet ik het over mij heenkomen, want ik voelde mij afhankelijk van hun hulp om van hen te leren hoe ik zelfstandig voor mezelf kan zorgen. Het voelde gelukkig nooit goed en daardoor was er altijd iets in mij wat zich daartegen verzette. Met als gevolg dat ik werd uitgemaakt voor narcistisch, want ik zou mij te goed voelen tegenover de mensen die dagbesteding voor "mensen met een psychische kwetsbaarheid" accepteren. Ik voelde mij niet zozeer daarvoor te goed. Ik was alleen altijd bang dat als ik dat zou doen, ik daar nooit meer uit kan komen.

Ik heb door schade en schande moeten leren begrijpen dat grenzen stellen zo ontzettend belangrijk is. Ook dat zolang je met welke sociale contacten dan ook te maken hebt, je van iedereen kan verwachten dat ze jouw persoonlijke grenzen overtreden. Je kan het die mensen niet kwalijk nemen als je naar hen niet duidelijk genoeg bent wat die grenzen zijn. Ook belangrijk is dat je erbij vertelt wat de consequenties zijn als zij jouw grenzen overtreden, bijvoorbeeld "Als jij elke keer op het laatste moment afzegt, kan ik niet meer met jou afspreken. Ik vind het niet leuk om elke keer tijd voor jou vrij te maken en vervolgens heb je altijd een excuus als reden om mij elke keer te laten zitten!". Mensen maken allemaal weleens fouten, echter je gaat dan wel merken wie wel respect heeft voor jouw grenzen en wie juist degenen zijn die daar elke keer overheen proberen te gaan en/of de situatie verdraaien om jou je schuldig en verantwoordelijk te laten voelen voor wat zij hebben aangericht.

Je hoeft niet persé iemand op zijn bek te slaan om jezelf te bewijzen dat jij niet met jou wilt laten spotten. (Reken er overigens op dat dat tegen jou gebruikt kan worden.) Het enige wat je eigenlijk hoeft te doen, is alleen aandacht geven aan degenen die iets constructiefs toevoegen aan jouw leven en de rest negeren.

Als dat negeren niet lukt omdat ze elke keer op de juiste knoppen weten te drukken om bij jou de reactie uit te lokken die zij van jou willen zien, kan je nog altijd een spiegel voorhouden. Bijvoorbeeld "Je voelt je nu waarschijnlijk sterker als ik door mij zo te kleineren. Vind je het leuk? Als jij later in een bejaardenhuis zit en je wordt op dezelfde manier behandeld als zoals je nu tegen mij doet, dan zal jij je klote daaronder voelen. Als je mij niet wilt respecteren, laat mij dan gewoon met rust en maak jezelf niet belachelijk met dat kinderachtige pestgedrag van jou!"

Wees erop voorbereid overigens dat die persoon goed kan bluffen en kan verbergen dat hij/zij zich geraakt voelt door jouw reactie. Maar het kan niet anders dan dat je daarmee de juiste snaar hebt geraakt. Hij/zij weet voortaan dat als hij/zij jou lastigvalt, jij zou kunnen reageren daarop door ze met zichzelf te confronteren. Het hele doel van pesten is eigen fouten/onzekerheden projecteren op anderen en ze kiezen slachtoffers uit waarvan ze verwachten dat die dat toelaten.

Mensen die oprecht sterk zijn, verspillen hun energie niet door het leven van anderen te verwoesten, maar gebruiken hun energie om van hun eigen leven het beste te maken.

Het helpt misschien door te beseffen dat pesters hoe dan ook de consequenties gaan aanvaarden van hetgeen wat ze hebben aangericht. Kijk bijvoorbeeld naar Trump. Als hij met zijn macht de wereld kapot wilt maken, maakt hij daarmee ook zichzelf ongelukkiger. Hij heeft nu nog steeds als president de kans om iets te doen waardoor hij later in de geschiedenisboeken bekend zal staan als een persoon die iets constructiefs heeft bijgedragen voor de VS en de wereld. Maar ik verwacht niet dat dat gebeurt.
  Moderator / Redactie FP woensdag 4 februari 2026 @ 08:09:16 #120
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_219998444
quote:

Ik ben benieuwd hoe mensen hier er weleens vanuit een objectief standpunt over hebben nagedacht. Dus niet om de pesters noch slachtoffers te veroordelen of beoordelen. Maar meer waarom pestgedrag op zich een onderdeel is van hoe mensen sociaal met elkaar omgaan.

Had jij vroeger in jouw jeugd mensen gepest? Was je daarbij de aanvoerder die de rest van de groep probeerde op te stoken? Of was je een meeloper en liet jij je opstoken? Hoe ervaarde je dat toen? Was jij je bewust wat je bij het slachtoffer kon aanrichten of had je daarover de neiging om het effect van pestgedrag te bagatelliseren? Ging jij er anders over denken of het anders ervaren toen je wat ouder werd?

Was jij slachtoffer van pestgedrag? Hoe ervaarde jij dat? Hoe keek je daardoor naar jezelf en naar anderen? Begreep je waarom je werd gepest of juist niet? Heeft het pesten jou emotioneel beschadigd? Heeft het ook toch iets constructiefs kunnen bijdragen in jouw persoonlijke ontwikkeling?

Het kan ook zijn dat jij altijd iemand was geweest die zich daarbuiten hield. Hoe beleefde jij het dan als jouw klasgenoten de pik op iemand hadden? Hield jij je er altijd buiten of nam je het weleens op voor het slachtoffer? Of zei je soms tegen klasgenoten waarmee jij bevriend was die zich wel schuldig maakten aan pestgedrag iets van "Joh, dat moet je eigenlijk niet doen" of "Ik vind het wel rot dat iedereen de pik heeft op hem/haar". Staat jou nog iets bij hoe daarop werd gereageerd?
Slachtoffer van pesten, basisschool en middelbaar. 12 jaar lang. Voor mij was het de hel. Hoorde bijna nergens bij. Met lood in je schoenen naar school. School deed er ook niks aan, dat stoorde me nog het meeste. Blijkbaar was ik een makkelijk doelwit. Op dat moment zat ik wel diep in een dal ja. Je voelt je zo alleen. Het veranderde toen ik met een nieuwe bijbaan bij de Efteling begon. Ik werd vrijwel meteen geaccepteerd. Werd gevraagd of ik na het werk wat mee ging drinken en zo. Uitgenodigd worden op feesten. Ik wist niet wat me overkwam. Dat is voor mij een keerpunt geweest. Ik werd veel extraverter en durfde meer. Alsof ik een nieuwe training sociaal leven had gekregen. Het voelde echt goed.

Soms denk ik wel eens terug aan vroeger. Ik berust me in de wetenschap dat ik het ondanks die 12 jaar hel het goed voor elkaar heb. Onlangs voor de 2e keer een huis gekocht, woon samen en heb een erg leuke baan met ditto collega's. Zoek ik wraak of iets? Geen idee. Ik weet wel dat ik het in veel gevallen nu beter voor elkaar heb dan de pesters. Een soort morele overwinning :)
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_220027306
Ik werd gepest, maar ik pakte ze toch altijd op de één of andere manier terug.
Ik heb trouwens zelf een hekel aan mensen die een zeikpaal nodig hebben. Is voor mij een teken van zwakzinnigheid.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 17:24:13 #122
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_220027923
Mijn ervaring is dat de meeste pestkoppen dit op de werkvloer nog steeds doen. Zeker als er daar een kliek is die al 10+ samenwerkt, treiteren ze nieuwelingen die ze niet mogen gewoon weg

Hun weten ook niet beter, ze komen daar al hun hele leven mee weg
pi_220042360
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:24 schreef Tiemie het volgende:
Mijn ervaring is dat de meeste pestkoppen dit op de werkvloer nog steeds doen. Zeker als er daar een kliek is die al 10+ samenwerkt, treiteren ze nieuwelingen die ze niet mogen gewoon weg
Dat moet een leidinggevende toch ook opvallen?
pi_220043250
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 02:52 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Dat moet een leidinggevende toch ook opvallen?
Vooral onder volwassenen is pesten heel subtiel.

Als een baas op de werkvloer komt kijken hoe het gaat en hij hoort de ene werknemer tegen de ander zeggen "Sandra, wat zit jouw haar leuk vandaag!" of "Jeroen, hoe gaat het nou tussen jou en Iris?" zal de baas denken dat het er gemoedelijk aan toe gaat. Ze kletsen misschien wat teveel en dat gaat ten koste van de productiviteit, echter als daardoor de sfeer onder de mensen erg goed is, hoeft hij zich in ieder geval geen zorgen te maken dat zijn werknemers gebukt gaan onder stress. En wat zeurt hij nou over productiviteit; hij wil zelf ook werken op een plek waar iedereen gemoedelijk met elkaar omgaat.

En toch kunnen die onschuldig lijkende opmerkingen enorm diep steken. Met name omdat zowel pesters als slachtoffers heel alert zijn en ogen in hun achterhoofd lijken te hebben om de omgeving in de gaten te houden. Het slachtoffer weet dat hij of zij door de baas als stoorzender gezien wordt als hij/zij negatief reageert op in eerste instantie positief lijkende opmerkingen en zal niks laten merken en alle emoties onder de kurk proberen te houden. Het kost enorm veel energie om jezelf groot te houden en toneel te spelen dat alles goed gaat.

En nu heb ik het over goede leidinggevenden. Het komt regelmatig voor dat leidinggevenden er zelf ook aan pestgedrag meedoen, of ze zijn erg naief of ze hebben zelf issues waardoor ze zelf degenen zijn die een ongezonde werksfeer creeren.
pi_220043561
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:34 schreef capricia het volgende:

Je nog steeds niet veilig voelen in groepen. Je continu afvragen wat anderen van je vinden. Vertrouwen in jezelf en je omgeving kwijt. En er zit ook een stuk schaamte over jezelf in.

Er zijn ook nog veel mensen die hierom zelfmoord plegen.
pi_220075432
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 10:27 schreef Tovia het volgende:

[..]
Er zijn ook nog veel mensen die hierom zelfmoord plegen.
Er zijn ook mensen die hierom moorden plegen. Die ontspoorde tieners die op het schoolplein met een geweer om zich heen schoten om zoveel mogelijk schoolgenoten af te knallen, waren ook allemaal outcasts.

Slachtoffer worden van pestgedrag is verschrikkelijk. Mensen zijn sociale wezens die het nodig hebben om zich onder anderen veilig en geaccepteerd te kunnen voelen. Als je om welke reden dan ook afwijkt van de norm (= anderen beschouwen jou als de meest afwijkende van iedereen, ook als dat in werkelijkheid wel meevalt) en je bent ook niet voldoende in staat om voor jezelf op te komen, ben je de lul.

Ik heb het zelf allemaal kunnen ervaren als een soort beproeving. Nog steeds eigenlijk. Ik kan nu wel beter de positieve dingen zien. Net zoals pestgedrag iets menselijks is, zo geldt dat net zo goed voor de behoefte om het op te nemen voor de zwakkeren of betrokkenheid voelen naar hen en hen willen leren hoe ze zich sterker en waardiger met zichzelf kunnen voelen.

Een buitenbeentje zijn, heeft ook zijn voordelen ;)
  donderdag 12 februari 2026 @ 15:29:41 #127
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220075456
quote:
Pestkoppen zijn fysiek sterk en metaal gewoon een amoebe
  donderdag 12 februari 2026 @ 17:05:44 #128
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220076400
quote:
Wat een onzin haha
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  donderdag 12 februari 2026 @ 17:08:35 #129
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220076421
quote:
6s.gif Op donderdag 12 februari 2026 15:29 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Pestkoppen zijn fysiek sterk en metaal gewoon een amoebe
Ik vraag me af of ze fysiek sterk zijn , pesten is sowieso iets wat zwakke mensen doen.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220076523
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:08 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Ik vraag me af of ze fysiek sterk zijn , pesten is sowieso iets wat zwakke mensen doen.
Lol dus je wordt als zogenaamd sterker individu gepest door iemand die zogenaamd zwakker is.

Dat gaat tegen alle natuurwetten in.
blablablabla
  donderdag 12 februari 2026 @ 17:24:03 #131
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220076584
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:20 schreef Elan het volgende:

[..]
Lol dus je wordt als zogenaamd sterker individu gepest door iemand die zogenaamd zwakker is.

Tot je de "zwakke" over de grens duwt en dan ineens is die niet zwak meer.
pi_220076676
quote:
6s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:24 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Tot je de "zwakke" over de grens duwt en dan ineens is die niet zwak meer.
Die mass shooters zijn inderdaad erg sterke persoonlijkheden.

Loopt ook meestal goed af voor hun zelf.

Morele overwinnaars _O_
blablablabla
pi_220077045
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:08 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Pesten komt toch vooral voort uit het bepalen van de pikorde, zoals je dat ook bij dieren ziet?
  Moderator donderdag 12 februari 2026 @ 18:20:51 #134
16180 crew  CoolGuy
pi_220077544
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:20 schreef Elan het volgende:

[..]

Fysiek sterker? Ja, want dat heb je nogal eens he. Je had toch jaren geleden die video van dat scharminkeltje in Australië of zo die dat dikke jongetje pestte. Prima voorbeeld. Dat dikke joch was overduidelijk fysiek sterker, maar psychisch niet...tot hij het wel was.

Dat scharminkeltje schatte in dat die dikke niks terug zou doen, en daar had ie ook gelijk in...tot hij het ineens wel deed.
  donderdag 12 februari 2026 @ 18:22:00 #135
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220077553
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:28 schreef Elan het volgende:

[..]
Die mass shooters zijn inderdaad erg sterke persoonlijkheden.

Loopt ook meestal goed af voor hun zelf.

Morele overwinnaars _O_
Nee die hadden therapie voor andere shit nodig. Maarja op een gegeven moment als je blijft buigen breekt het. Hebben mijn pestkoppen ook ondervonden :P
pi_220077576
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 18:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Fysiek sterker? Ja, want dat heb je nogal eens he. Je had toch jaren geleden die video van dat scharminkeltje in Australië of zo die dat dikke jongetje pestte. Prima voorbeeld. Dat dikke joch was overduidelijk fysiek sterker, maar psychisch niet...tot hij het wel was.

Dat scharminkeltje schatte in dat die dikke niks terug zou doen, en daar had ie ook gelijk in...tot hij het ineens wel deed.
Dat is wel zo'n beetje de uitzondering die de regel bevestigt.

In de meeste gevallen is het precies andersom en zijn het de nerd scharminkels die het moeten ontgelden door de sportieve types.
blablablabla
pi_220077653
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 18:22 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Nee die hadden therapie voor andere shit nodig. Maarja op een gegeven moment als je blijft buigen breekt het. Hebben mijn pestkoppen ook ondervonden :P
Een dergelijke afloop is mooi voor jou maar is echt heel zelden. Bij meiden speelt dat al helemaal amper een rol omdat die over het algemeen veel minder geneigd zijn fysiek te treiteren maar andere meiden mentaal kapot maken.

Als jij uiteindelijk in staat bent op te staan tegen je pestkoppen was je toen je alles maar over je heen liet komen dus zwak.
blablablabla
pi_220077877
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat het verschil uitmaakt is het schoolregime. Aan het eind moest ik door verhuizing naar een andere school waar het regime erg strak was. Steevast bij bijna elke les liep de leraar langs de tafeltjes om te kijken of iedereen zijn huiswerk had gedaan. Spijbelen en te laat komen werd niet getolereerd en altijd waren er sancties. Kinderen werden aangesproken op hun gedrag. Op die school kwam pesten niet voor. In de vorige school, waar amper werd gecontroleerd en alles veel vrijer was, werd erg veel gepest. Slechte mensen zijn overal en van alle tijden. Geef ze de kans en ze vervallen direct tot slecht gedrag. Geef ze geen ruimte tot dit gedrag, dan doen ze het niet.
Ik denk dat dit een scherpe en juiste waarneming is. Het is triest maar waar. Als de school een streng maar rechtvaardig beleid voert hebben pesters op school geen schijn van kans.

Dat anti-pestprotocollen en -programma's niet werken is omdat veel scholen er bijzonder laks mee omgaan. De leerkrachten zijn er nauwelijks in geïnteresseerd of werken ze zelfs actief tegen omdat ze graag populair willen zijn bij de haantjes.

De visie dat het bij pestgedrag 'gewoon gaat om sociale hiërarchie' en dat de 'zwakkere' maar meer weerbaar moet worden is van een tenenkrommend simplisme. Een poging tot softe oplossing van een hard probleem.
Het is een soort van legitimering van het recht van de sterkste. Alsof er geen hogere waarden bestaan dan competitie.

En dat moet dan een voorbereiding op een volwassen sociaal leven voorstellen. Geen wonder dat mensen er geen reet van begrijpen en elkaar nog in het bejaardentehuis lopen te pesten.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220152096
Tja, iemand die niet gevoelig is voor pesterij heeft misschien gemakkelijk praten en kan alleen maar voor zichzelf en uit eigen ervaring spreken. Mij werd al op jonge leeftijd gezegd dat ik grote neus en grote oren heb en werd dan ook vaker Neus met Oren genoemd. In m'n groeifase ook niet de dikste lange slungel dus gespierde spijker kwam er ook nog eens bij. Het deed me wel iets maar niet genoeg om er depressief van te worden, vaak voor de spiegel gestaan en mezelf voorgesteld met kleinere oren en ook gedacht aan operaties. Toen kwam Rubbere Robbie op de radio met:

Sjongejongejonge wat een oren
Sjongejongejonge wat zijn ze groot
Daar ken je mee naar Friesland varen
Zonder zeilen op je boot...

:D Nou, toen was ik helemaal de lul...

Maar na lang genoeg kijken kwam ik ook tot de ontdekking dat kleinere oren niet de oplossing zijn want dan had ik nog steeds grote neus. En grote neus met kleine oren is nog een vreemder contrast die helemaal niet bij elkaar zou passen. Zo kwam ik tot de conclusie dat ik helemaal geen grote neus en oren heb maar een klein hoofd. Want elke pet is me te groot behalve mijn maatje M. En daar kon ik wel om lachen om deze zelfspot en was de beste smoes ooit. Bij de opmerking "Hey groot oor!" Antwoordde ik steevast "Nee nee, dikkop het is klein hoofd!"

En zo kon ik mezelf met humor leren oprecht in de spiegel te kijken met ik ben wie ik ben. Humor trekt je er doorheen, geloof ik, harder te lachen dan de persoon die je probeert te pesten. Daarmee kwam ik weer tot de conclusie dat niemand wordt gepest, je laat je pesten.

En wanneer je dit toelaat dan ben je gepest eerder niet.

Pestgedrag is een en misschien wel de sociale pikorde van jong en oud in de maatschappij. Iedereen doet het en niemand is er van gevrijwaard. Wanneer je hard lacht of grappen maakt om iemand die een foutje begaat dan ben je al aan het pesten wanneer de ander die zich daar aan stoort en zich rot voelt en dus door dat gelach laat pesten.

Laat je je pesten dan ben je in die pikorde het humorloze haasje in de neergaande spiraal van afbrokkelend eigenbeeld die zich de gehele dag gepest voelt en zichzelf zit te pesten. Psychische zelfbeschadiging...

Ik weet niet of je een kind die zich laat pesten dit kunt bijbrengen met woorden en uitleg... Zal eerder karakter trekje zijn dat je over een bepaalde emotionele hufterigheid moet beschikken en de humor van zelfspot kan weten te waarderen. Pesten begint immers altijd met een grapje, zie je daar serieus de humor niet van in, ben je het haasje.
Ik heb dit verhaal wel eens verteld aan 2 tienermeisjes, dochter van een vriend en haar vriendin, beiden vonden dat ze onder gepest gebukt gingen. Ik had de hoop met deze logica door te kunnen dringen, maar niets was minder waar. Ze vonden het absoluut niet grappig en gingen verder met mokken. Ik denk dat je humor niet kunt leren inzien, dit is iets dat moet je hebben en dan komt het wel goed.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 12:13:42 #140
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220152142
Zoals ik het lees, heb je het meer over plagen dan over pesten. Was het maar waar dat elke vorm van pesten de kop in te drukken was met een beetje zelfspot.
pi_220152166
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:13 schreef Lienekien het volgende:
Zoals ik het lees, heb je het meer over plagen dan over pesten. Was het maar waar dat elke vorm van pesten de kop in te drukken was met een beetje zelfspot.
Wie bepaald het verschil tussen plagen en pesten? Het slachtoffer of de pleger...
  vrijdag 20 februari 2026 @ 12:20:14 #142
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220152184
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:17 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Wie bepaald het verschil tussen plagen en pesten? Het slachtoffer of de pleger...
Plagen is een beetje lollige opmerkingen maken over iemands uiterlijk en het daar bij laten. Pesten is veel kwaadaardiger, denk bijv. aan bedreiging en buitensluiting.
pi_220152246
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Plagen is een beetje lollige opmerkingen maken over iemands uiterlijk en het daar bij laten. Pesten is veel kwaadaardiger, denk bijv. aan bedreiging en buitensluiting.
Daarvoor geldt in mijn optiek hetzelfde, je laat je buitensluiten en je laat je bedreigen. Ga je daar in mee en laat je dat gebeuren dan roep je dit over jezelf af... Karakters die hier op teren kunnen meedogenloos gemeen zijn. Beginnen met een (dom) grapje die zij lollig vinden, vinden ze daarmee een ingang dan gaat het vaak kwaad naar erger.

Heb toevallig een autistisch neefje in zijn late tienerjaren die nog steeds klaagt dat hij vroeger op school gepest is.
Daar mag je in zijn huidige emotionele fijngevoelige status nog geen flapdrol tegen zeggen, want dat werkt als olie op het vuur.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 12:32:21 #144
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220152266
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:29 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Daarvoor geldt in mijn optiek hetzelfde, je laat je buitensluiten en je laat je bedreigen. Ga je daar in mee en laat je dat gebeuren dan roep je dit over jezelf af... Karakters die hier op teren kunnen meedogenloos gemeen zijn. Beginnen met een (dom) grapje die zij lollig vinden, vinden ze daarmee een ingang dan gaat het vaak kwaad naar erger.

Heb toevallig een autistisch neefje in zijn late tienerjaren die nog steeds klaagt dat hij vroeger op school gepest is.
Daar mag je in zijn huidige emotionele fijngevoelige status nog geen flapdrol tegen zeggen, want dat werkt als olie op het vuur.
Ik denk echt dat jij je eigen ervaring gruwelijk overschat door het op deze manier door te trekken. Ik kan me voorstellen hoe pijnlijk dat is voor mensen die gepest worden als jij hun ervaringen op deze manier bagatelliseert of er zelfs een verhaal van maakt waarin het eigenlijk hun eigen schuld is dat ze gepest worden.
pi_220152406
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik denk echt dat jij je eigen ervaring gruwelijk overschat door het op deze manier door te trekken. Ik kan me voorstellen hoe pijnlijk dat is voor mensen die gepest worden als jij hun ervaringen op deze manier bagatelliseert of er zelfs een verhaal van maakt waarin het eigenlijk hun eigen schuld is dat ze gepest worden.
Ik bagatelliseer, overschat noch onderschat en kan me hier ook niet mee identificeren en spreekt me niet aan.. Dat maak jij er zelf van...

Daarom begon ik ook met ieder spreekt hier voor zichzelf en kun je vinden wat je vind maar niet over de ander oordelen. Ik kan niet voelen wat een ander voelt, deel slechts gedachte en een mogelijke oplossing die voor mijzelf in mijn gevoel goed heeft gewerkt.

Doe ermee wat je laten kunt. Blijkbaar zijn hier gewoon geen oplossingen en of hulp te geven, immers je moet het zelf vinden en doen. Het aan de ander over laten helpt je eerder naar de kloten. De pikorde en pesters zullen blijven bestaan.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 13:03:33 #146
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220152534
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:51 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Ik bagatelliseer, overschat noch onderschat en kan me hier ook niet mee identificeren en spreekt me niet aan.. Dat maak jij er zelf van...

Daarom begon ik ook met ieder spreekt hier voor zichzelf en kun je vinden wat je vind maar niet over de ander oordelen. Ik kan niet voelen wat een ander voelt, deel slechts gedachte en een mogelijke oplossing die voor mijzelf in mijn gevoel goed heeft gewerkt.

Doe ermee wat je laten kunt. Blijkbaar zijn hier gewoon geen oplossingen en of hulp te geven, immers je moet het zelf vinden en doen. Het aan de ander over laten helpt je eerder naar de kloten. De pikorde en pesters zullen blijven bestaan.
Je spreekt wel degelijk een oordeel uit over de mensen die gepest worden: je laat het gebeuren, zeg je. En dat vind ik heel kwalijk.
pi_220152945
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 13:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je spreekt wel degelijk een oordeel uit over de mensen die gepest worden: je laat het gebeuren, zeg je. En dat vind ik heel kwalijk.
Je hebt het slakje gevonden... ^O^ Was ik niet begonnen met dat ik alleen over mezelf kan spreken had ik je gelijk moeten geven. Het is inderdaad een oordeel die ik over mezelf heb geveld... Ik ervaarde pesten als je laat het gebeuren. En mezelf de vraag gesteld hoe dit niet langer te accepteren. En dit in mezelf gevonden.

Kwalijk kan ik het niet noemen meer meer typisch, de meeste verhaaltjes worden opgevat zoals de lezer het leest.
pi_220153035
Pestgedrag lijkt me tot op zekere hoogte nnormaal en acceptabel. Het is evolutionair ook wel verklaarbaar. Het kan zorgen dat iemand weerbaar wordt en dat bepaald afwijkend gedrag aangepast wordt waar degene die gepest is soms ook beter van kan worden. Mocht het pestgedrag namelijk leiden tot een uiterlijke of gedragsverandering van de gepesttr in positieve zin dan kan diegene daar later de vruchten van plukken. De grens is echter wel ernstig fysiek geweld of mensen tot zelfmoord aanzetten en dat soort taferelen. Het is ook een hiërarchiebepaling, daar is op zichzelf ook niks mis mee. We zijn niet allemaal hetzelfde.
pi_220153381
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 13:58 schreef GerryDV het volgende:
Pestgedrag lijkt me tot op zekere hoogte nnormaal en acceptabel. Het is evolutionair ook wel verklaarbaar. Het kan zorgen dat iemand weerbaar wordt en dat bepaald afwijkend gedrag aangepast wordt waar degene die gepest is soms ook beter van kan worden. Mocht het pestgedrag namelijk leiden tot een uiterlijke of gedragsverandering van de gepesttr in positieve zin dan kan diegene daar later de vruchten van plukken. De grens is echter wel ernstig fysiek geweld of mensen tot zelfmoord aanzetten en dat soort taferelen. Het is ook een hiërarchiebepaling, daar is op zichzelf ook niks mis mee. We zijn niet allemaal hetzelfde.
Dat konden we gisteren zien met je commentaar op een foto van een vermist meisje, stuk ongeluk dat je bent
  Moderator vrijdag 20 februari 2026 @ 14:38:20 #150
236264 crew  capricia
pi_220153465
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:33 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat konden we gisteren zien met je commentaar op een foto van een vermist meisje, stuk ongeluk dat je bent
Dat was wel smerig ja.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 20 februari 2026 @ 14:40:16 #151
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220153507
Tot op zekere hoogte normaal? Kan ik inkomen. Dingen als hierarchie en uitsluiting zitten in de menselijke aard.

Acceptabel? Zeker niet.
pi_220153622
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat was wel smerig ja.
Ja dat vond ik ook,dus dat dit figuur zo denkt verrast me niet, hoop dat hij een keer de verkeerde tegenkomt
pi_220164233
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 13:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als je zonder oordeel naar de situatie kijkt, vind ik persoonlijk dat hij wel een punt heeft. Pesten is denk ik primitief gedrag. Mensen reageren op elkaar en de manier hoe ze dat doen, leidt tot consequenties. Overigens niet alleen voor het slachtoffer, maar ook voor de pesters.

Ik heb de volgende tekst maar in een spoiler gezet. Ik was nogal aan het filosoferen en als ik het teruglees, komt het nogal belerend en betweterig over, tenminste dat vind ik. Ik vind het echter zonde om al dat typwerk weer weg te gooien. Dus ik zet het maar in een spoiler, dan heb je zelf de keus of je het wel of niet wilt lezen. :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220184311

Hier is een interessante video die niet zozeer over pestgedrag gaat, maar waarom het gebeurt dat iemand in een groep genegeerd wordt, ondanks dat die persoon wel zinnige dingen bij kan dragen aan de groep.

Ik begrijp eruit dat het vooral met image en verwachtingen te maken heeft die mensen van elkaar hebben.
pi_220243034
quote:

Pesten is een noodzakelijk kwaad in mijn ogen om mensen buiten te sluiten en de groep puur te houden of niet te mengen met invloeden van buitenaf.
  donderdag 19 maart 2026 @ 12:06:39 #156
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220379521
Ik werd ernstig gepest in de basisschool en brugklas, daarna werd ik juist populair. Ik ben nooit een pester geweest, mensen vonden me wel gemeen soms. Dat is anders dan pesten.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220382320
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:37 schreef papierentijdschrift het volgende:

[..]
Pesten is een noodzakelijk kwaad in mijn ogen om mensen buiten te sluiten en de groep puur te houden of niet te mengen met invloeden van buitenaf.
:r
  Moderator / Redactie FP donderdag 19 maart 2026 @ 18:05:35 #158
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220382369
quote:

[..]
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  donderdag 19 maart 2026 @ 18:14:24 #159
441440 aquawoman
Bitch please
pi_220382426
quote:

[..]
Dus jij wilt altijd dezelfde groep collega's/klasgenoten houden en nooit een nieuw iemand ontmoeten?
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  donderdag 19 maart 2026 @ 20:40:52 #160
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220383888
quote:

[..]
Je was/bent zelf een pester?
pi_220384621
Hoi
ik ben nooit gepest en heb zelf ook nooit gepest.
Heb het wel bij anderen gezien en zei daar altijd wat van (soms op een keiharde manier)
Ik denk dat het mede komt omdat ik aan wedstrijd judo deed vanaf mijn 6e

en
en
en.......................

Dat ik 2 hele knappe zusjes had waar vrijwel alle jongens wel op vielen :)
pi_220385384
Pesten is toch iets wat jongeren doen om de hiërarchie vast te stellen? Als ik langs het water loop zie ik ook telkens waterhoentjes die elkaar lastig vallen. Is naar mijn idee gewoon de sterke die wil laten zien dat hij sterk is. Pesten wat hetzelfde naar mijn idee maar dan (meestal) minder lichamelijk en meer psychologisch.
pi_220386458
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 00:30 schreef Masberum het volgende:
Pesten is toch iets wat jongeren doen om de hiërarchie vast te stellen? Als ik langs het water loop zie ik ook telkens waterhoentjes die elkaar lastig vallen. Is naar mijn idee gewoon de sterke die wil laten zien dat hij sterk is. Pesten wat hetzelfde naar mijn idee maar dan (meestal) minder lichamelijk en meer psychologisch.
Pesten is niet iets wat enkel jongeren doen

Pesten gebeurt uit eigen onzekerheid en heeft totaal niks te maken met wat waterhoentjes doen
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220387518
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:06 schreef greysbones het volgende:

[..]
Pesten is niet iets wat enkel jongeren doen

Pesten gebeurt uit eigen onzekerheid en heeft totaal niks te maken met wat waterhoentjes doen
Gebeurt ook op werk. Is van alle tijden.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_220387806
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:06 schreef greysbones het volgende:
Ik denk persoonlijk juist wel + ik zie het verband met onzekerheid.

Mensen die onzeker over zichzelf zijn, laten zich veel meer leiden door hun angsten, waardoor hun gedrag primitiever is. Als iemand bezig is met bedenken wat anderen over hem vinden, kan de neiging tot overcompensatie en/of projectie toenemen: dat zou pesten kunnen zijn, jezelf groter doen laten lijken door anderen naar beneden te trappen.

"Hahaha, kijk eens wat een dikke domme sukkel daar loopt! Wat een minderwaardig individu zeg!" (Als ik de aandacht van anderen van mezelf afleid naar hem en benadruk waarom hij niet goed is zoals hij is, hoef ik mij minder zorgen te maken dat ze mij zullen buitensluiten. Ik doe altijd wel stoer en heb mooie praatjes, maar eigenlijk ben ik een lafaard die niet voor zichzelf kan opkomen. Ik wil zo graag dat anderen mij cool en geweldig vinden. Mijn leven zou instorten als ze zien dat ik eigenlijk een slapjanus ben die gaat huilen als ze mij pesten! :'( )

Hoe primitiever mensen zich gedragen, hoe meer hun gedrag op dat van dieren gaat lijken.
pi_220391471
Niet gepest en heb zelf ook nooit anderen gepest.

Ik herinner me nog wel een van de 1e weken op de middelbare school dat een groepje irritant deed richting mij/ons. 1 van hen ging er met onze voetbal vandoor :(. Ik heb m ingehaald en hard onderuit geschopt (ik kon destijds best aardig voetballen), hij vloog een paar meter de lucht in en z'n vriendjes moesten hard lachen (geen grap).
Toen was meteen de toon gezet, nooit meer last van die groep gehad :).
pi_220394583
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:18 schreef Borrelnootje00 het volgende:

[..]
Gebeurt ook op werk.
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:47:33 #168
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220434350
Ik ben vroeger echt heel erg gepest, je zou het bijna terreur kunnen noemen, met name in mijn pubertijd was het echt heel erg.

Leerkrachten namen het op voor de pesters. Mijn ouders bleven maar volhouden dat het vanzelf op zou houden, weigerden me naar een andere school te sturen en kwamen met allerlei zweverige tips, maar nooit met dat ik voor mezelf op moest komen. Tips die uiteraard niets hielpen. Ik moest wel in therapie, de daders zijn nooit aangepakt. De therapeute was een zweverig type en ook zij deed gewoon niets.

Terugslaan mocht ik niet, want dat is onfatsoen en niet 'Zen' of zo.

Uiteindelijk werd het pesten zo erg en escaleerde volledig dat de school mij de toegang tot de school ontzegde. Toen moesten mijn ouders wel een andere school zoeken, waar ik niet gepest werd. De pesters zijn nooit aangepakt. Nooit. Door niemand.

Het heeft mijn hele leven verkloot en mijn toekomst geruïneerd.

Ik heb nooit geleerd voor mezelf op te komen, want dat was dus niet Zen of zo.

Ik heb later nog allerlei therapieën geprobeerd, letterlijk duizenden euro's aan besteed, maar niets helpt.

In 2017 werd ik weer te grazen genomen door een stel draaideurcriminelen die ik helaas via een goede vriend van me had leren kennen, zelfs een pistool tegen mijn hoofd gehad. Afgeperst. Maar ik heb geen cent betaald. Ze dreigen met het gooien van brandbommen, met fysiek geweld, maar ik heb gezegd dat het me niets interesseert. De schieten me maar dood, ik betaal geen cent.
De politie weigert zelfs aangifte op te nemen, terwijl ik genoeg bewijs heb,

Een van de aanvallersters met pistool is nota bene docente op een basisschool. Het boeit de autoriteiten niets. Weer een herhaling van vroeger dus.

Ik ben helemaal kapot, Ik durf niet goed alleen over straat, met vrienden wel, maar alleen blijf ik angstig. Ik voel me ook thuis angstig.

Alles van die brandbommen en dat ze me zouden laten ombrengen bleek bluf. Ik houd stand, ik ga niet in op afpersing. Mijn leven is toch kut, ze schieten me maar dood desnoods.
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:55:08 #169
pi_220434395
Ook de reden dat ik in de Wajong zit dus.

Ik had als kind echt een mooie toekomstvisie. ;(

Nu wacht ik maar af tot de dood me komt halen. Ik ga geen zelfmoord plegen. Ik zit de rit braaf uit. Ik heb zelfs moeite met kleren kopen, ik durf niet goed winkels in, alleen in gezelschap voel ik me oké. Met vrienden.

Familie zie ik ook niet meer, Bizar. Diezelfde familie die er de oorzaak van is dat ik nooit voor mezelf op mocht komen als puber en geterroriseerd ben in mijn pubertijd, die nu de deur in mijn gezicht dichtgooit. Tot voor kort zag ik mijn familie nog wel, maar ook zij vinden blijkbaar mijn problematiek te zwaar. Ze zijn egoïsten.

Ik hoop dat ik in het hiernamaals antwoorden vind.

Na mijn overlijden, bij God, bij Jezus.

Ik vertrouw bijna niemand meer.

Ik ben voortdurend angstig. Thuis, online, offline. Altijd alert. Wetende dat ik op niemand kan rekenen blijkbaar. Alles zelf moet doen.
  donderdag 26 maart 2026 @ 11:00:31 #170
pi_220434426
Ik vraag me af hoe het met pestgedrag is in de socialistische wereld. Is het een typisch kapitalistisch verschijnsel dat pesten wordt aangemoedigd en dat de leerkrachten, politie of welke autoriteiten dan ook in de kapitalistische wereld weigeren voor slachtoffers op te komen en dat daders op handen worden gedragen?

Is dat het sociaal darwinisme waar het kapitalisme de facto voor staat?

Wat heb je aan politie wanneer daders in het zonnetje gezet worden en slachtoffers worden afgepoeierd? Deze draaideurcriminelen maken ook heel veel andere slachtoffers, niet alleen ik. Ze stelen massaal fietsen, die verkopen ze via marktplaats en zo, geweld naar vrouwen, homo's. Maar het interesseert dus niemand.

Mijn vertrouwen naar de Nederlandse overheid is echt onder het vriespunt.
pi_220434551
Volgens mij is het een eeuwenoud 'systeem' toch? Een soort overmatige onzekerheid die gecompenseerd wordt door 'over' andere mensen heen te gaan, of anderzijds je aansluiten bij groepen die pesten om op die manier maar lekker in te blenden. Veel meer zit er niet achter volgens mij.

Ik zie wel parallellen met die docu over de 'manosphere' van Louis Theroux op Netflix nu. 'Echte mannen' die sigaren roken, cursussen verkopen in Dubai en de vrouwen zogenaamd weer in de keuken zetten. Waarom? Omdat zelf chronisch onzeker zijn en (althans de figuren in die docu) zonder uitzondering zelf een moeilijke jeugd hebben gehad waarin een vaderfiguur afwezig was.
pi_220434609
quote:
15s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:47 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik ben vroeger echt heel erg gepest, je zou het bijna terreur kunnen noemen, met name in mijn pubertijd was het echt heel erg.

Leerkrachten namen het op voor de pesters. Mijn ouders bleven maar volhouden dat het vanzelf op zou houden, weigerden me naar een andere school te sturen en kwamen met allerlei zweverige tips, maar nooit met dat ik voor mezelf op moest komen. Tips die uiteraard niets hielpen. Ik moest wel in therapie, de daders zijn nooit aangepakt. De therapeute was een zweverig type en ook zij deed gewoon niets.

Terugslaan mocht ik niet, want dat is onfatsoen en niet 'Zen' of zo.

Uiteindelijk werd het pesten zo erg en escaleerde volledig dat de school mij de toegang tot de school ontzegde. Toen moesten mijn ouders wel een andere school zoeken, waar ik niet gepest werd. De pesters zijn nooit aangepakt. Nooit. Door niemand.

Het heeft mijn hele leven verkloot en mijn toekomst geruïneerd.

Ik heb nooit geleerd voor mezelf op te komen, want dat was dus niet Zen of zo.

Ik heb later nog allerlei therapieën geprobeerd, letterlijk duizenden euro's aan besteed, maar niets helpt.

In 2017 werd ik weer te grazen genomen door een stel draaideurcriminelen die ik helaas via een goede vriend van me had leren kennen, zelfs een pistool tegen mijn hoofd gehad. Afgeperst. Maar ik heb geen cent betaald. Ze dreigen met het gooien van brandbommen, met fysiek geweld, maar ik heb gezegd dat het me niets interesseert. De schieten me maar dood, ik betaal geen cent.
De politie weigert zelfs aangifte op te nemen, terwijl ik genoeg bewijs heb,

Een van de aanvallersters met pistool is nota bene docente op een basisschool. Het boeit de autoriteiten niets. Weer een herhaling van vroeger dus.

Ik ben helemaal kapot, Ik durf niet goed alleen over straat, met vrienden wel, maar alleen blijf ik angstig. Ik voel me ook thuis angstig.

Alles van die brandbommen en dat ze me zouden laten ombrengen bleek bluf. Ik houd stand, ik ga niet in op afpersing. Mijn leven is toch kut, ze schieten me maar dood desnoods.
Heftig man.. pesten maakt zoveel meer kapot dan enkel datgene wat je aan het oppervlakte ziet. Heel erg.

Ik heb laatst op straat (en publique :D ) 2 jongeren die een ander jochie aan het pesten waren echt helemaal de tyfus in gescholden. Maar dan ook echt op een manier waarop ik een beetje schrok van mezelf _O-
  donderdag 26 maart 2026 @ 12:16:28 #173
pi_220435331
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 11:14 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Heftig man.. pesten maakt zoveel meer kapot dan enkel datgene wat je aan het oppervlakte ziet. Heel erg.

Ik heb laatst op straat (en publique :D ) 2 jongeren die een ander jochie aan het pesten waren echt helemaal de tyfus in gescholden. Maar dan ook echt op een manier waarop ik een beetje schrok van mezelf _O-
Goed dat je ingegrepen hebt tegen pestgedrag.
  donderdag 26 maart 2026 @ 20:50:56 #174
483584 incel
they/them
pi_220440365
quote:
15s.gif Op donderdag 26 maart 2026 11:00 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik vraag me af hoe het met pestgedrag is in de socialistische wereld. Is het een typisch kapitalistisch verschijnsel dat pesten wordt aangemoedigd en dat de leerkrachten, politie of welke autoriteiten dan ook in de kapitalistische wereld weigeren voor slachtoffers op te komen en dat daders op handen worden gedragen?

Is dat het sociaal darwinisme waar het kapitalisme de facto voor staat?
Ik denk niet dat het iets met het kapitalisme te maken heeft, maar dat het (helaas) blijkbaar bij ons soort hoort. Niet dat dat goed is, en dat we daar niets tegen moeten doen (in tegendeel).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')