Blijkbaar werkt dit goed ja. Mijn man is jaren gepest op de middelbare school, maar nadat ie de pester op een dag uit woede neergehoekt heeft was het ineens afgelopen. Zo 'simpel' kan het dus zijn.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:29 schreef LordofLeaves het volgende:
Vroeger, op de middelbare school dacht iemand mij te kunnen pesten. Ik zei dat tegen mijn vader en die zei dat ik die jongen maar een tik op z'n snuit moest geven. Zo gezegd, zo gedaan. Het pesten was ineens afgelopen. Heb er mentaal gezien niets aan overgehouden.
Heb een hekel aan pesten. Ook aan haantjesgedrag.
Ja en ja. De reden was omdat ik me doodergerde aan mensen die niet het lef hadden voor zichzelf op te komen. Had daar direct na de middelbare school al heel veel spijt van. Wie ben ik om daarover een eindoordeel en vonnis over uit te spreken? Heb daarna nog wat mensen mijn excuses over kunnen maken, maar degene bij wie ik dat het liefste zou doen heb ik nooit meer kunnen vinden helaas.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:06 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik moet bekennen dat ik geinspireerd raakte door een ander topic wat gesloten is.Ik heb er zelf een wat andere kijk op overigens.
Had jij vroeger in jouw jeugd mensen gepest? Was je daarbij de aanvoerder die de rest van de groep probeerde op te stoken?
Dat is imo echt een misvatting (iig wel bij mij). Heb deze redenering ook vaak bij het programma van Peter vd Vorst gehoord. Dat is de redenatie vanuit het slachtoffer. Wat ik daar wel herkenbaar bij vond is dat ik de echte daad van pesten vaak niet meer kan herinneren (vanuit de dader gezien), behalve wanneer ik geweld toepaste. Daar heb ik enorm veel spijt van en ook van al het andere pestgedrag, het is niet goed te praten.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:44 schreef Invisibli het volgende:
Ben alnog benieuwd hoe het met die pesters is, meetstal is pesten het afreageren van een eigen probleem of situatie die de pester zelf ook niet onder controle heeft.
1. Jaquote:1. Was jij slachtoffer van pestgedrag?
2. Hoe ervaarde jij dat?
3. Hoe keek je daardoor naar jezelf en naar anderen?
4. Begreep je waarom je werd gepest of juist niet?
5. Heeft het pesten jou emotioneel beschadigd?
6. Heeft het ook toch iets constructiefs kunnen bijdragen in jouw persoonlijke ontwikkeling?
Die heeft vast zelfmoord gepleegd vanwege jouw pestgedrag.quote:Op donderdag 29 januari 2026 21:30 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Heb daarna nog wat mensen mijn excuses over kunnen maken, maar degene bij wie ik dat het liefste zou doen heb ik nooit meer kunnen vinden helaas.
Gelukkig niet, maar ik besef me ook dat excuses het niet goed maken. Heb me ook aangeboden voor free shots, maar dat zit niet in die jongens.quote:Op donderdag 29 januari 2026 22:00 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Die heeft vast zelfmoord gepleegd vanwege jouw pestgedrag.
Los van het pestgedrag in je jeugd, de kunst is om de zelfhaat om te leren zetten in dat het je eigen gevoel is, en niemand maar dan ook niemand in de wereld die haat voor je hebt.....Het is moeilijk maar dat is een begin om jezelf te leren accepteren.....quote:Op donderdag 29 januari 2026 22:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
Heel mijn schoolperiode ben ik gepest, sterker nog -> zelfs op de pabo en buitengesloten worden in therapiegroepen
Nu ik terugkijk begrijp ik het wel. Ik was een rare, ben ik nog steeds. Alleen tot een jaar of vijfentwintig heb je een probleem als je anders bent.
Het was mijn eigen schuld, of schuld... ik begrijp waarom mensen me niet moesten en waarom ik het mikpunt was
Het heeft me wel verschrikkelijk getekend. Op de middelbare school spaarde ik al medicijnen op om eventueel zelfmoord te kunnen plegen. Nog steeds word ik enorm zenuwachtig in groepen. Desondanks dwing ik mezelf wel om naar clubjes te gaan en onder de mensen te komen. Mensen zeggen me graag te zien, maar ergens kan ik het nooit geloven
En groepstherapie weiger ik. Daar doe ik niet meer aan mee en ik word niet snel boos, tenzij mensen in de buurt van die grens komen
Het vervelende is dat ik raar werd doordat ik geen veilige haven had. Overal was ik onveilig. Als kind thuis en op school. En in mijn adolescentie op mijn studie en in een extreem slechte en onveilige relatie
Ik ben gewoon raar en anders en het lukt me onvoldoende om me aan te passen. Dat haat ik echt soms aan mezelf. Nu denk ik dat ik tot mijn unset van schizofrenie en bipolaire stoornis gewoon ongegrond vreemd was. Nu is het bekend waarom ik vreemd ben, en als mensen vragen waarom ik niet werk vertel ik hen dit eerlijk en dan hebben mensen meer begrip voor je raar zijn
Dan zul je alle dagen wel gepest worden.quote:Op donderdag 29 januari 2026 23:18 schreef Elan het volgende:
Pesten is niets anders dan de natuurlijke hiërarchie bepalen.
Mensen die gepest worden zijn fysiek en of mentaal zwak.
Ga nou niet in op zo'n overduidelijke uitlokpostquote:Op vrijdag 30 januari 2026 00:47 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dan zul je alle dagen wel gepest worden.
Nee ik hoorde meer bij groepjes die anderen treiterden.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 00:47 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dan zul je alle dagen wel gepest worden.
Het schijnt dat de meeste pesters niet al te snugger zijn. Je kunt wel een gesprek met die figuren aangaan, maar meestal begrijpen ze het toch niet.quote:Op donderdag 29 januari 2026 20:26 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Blijkbaar werkt dit goed ja. Mijn man is jaren gepest op de middelbare school, maar nadat ie de pester op een dag uit woede neergehoekt heeft was het ineens afgelopen. Zo 'simpel' kan het dus zijn.
Nu ben ik zeker niet voor geweld, maar ouders en scholen zouden eigenlijk gewoon het advies moeten geven: deel maar een keer een goede harde tik uit. In plaats van erover in gesprek gaan met de pester en de woorden "het ligt niet aan jou, hij /zij doet het uit onzekerheid". Wat heb je daaraan als slachtoffer? Helemaal niks.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:53 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Het schijnt dat de meeste pesters niet al te snugger zijn. Je kunt wel een gesprek met die figuren aangaan, maar meestal begrijpen ze het toch niet.
Helemaal mee eens. Geef ze maar een tik op de neus, je hoeft ze niet verrot te slaan. Al laat je maar zien dat er met jou niet te sollen valt.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:59 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nu ben ik zeker niet voor geweld, maar ouders en scholen zouden eigenlijk gewoon het advies moeten geven: deel maar een keer een goede harde tik uit. In plaats van erover in gesprek gaan met de pester en de woorden "het ligt niet aan jou, hij /zij doet het uit onzekerheid". Wat heb je daaraan als slachtoffer? Helemaal niks.
Pesters zelf hebben een kwaardaardig karakter. Wat hun de wind in de zeilen geeft zijn de meelopers, zoals ik het zag op school. Je hebt vaak twee "leiders" die bewust de confrontatie zoeken en daarom heen zit een groepje dommeriken die meelopen. Zonder die meelopers zijn die leiders nergens. Als je zo'n leider neerhoekt en meelopers verdedigen niet, isoleer je hem uit de groep en worden ze zielig.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:53 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Het schijnt dat de meeste pesters niet al te snugger zijn. Je kunt wel een gesprek met die figuren aangaan, maar meestal begrijpen ze het toch niet.
Misschien viel je niet op. Ik weet niet waar je usernaam vandaan komt...quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:25 schreef ieniminimuis het volgende:
Gepest? Ik werd gewoon genegeerd. Weet niet wat erger is. Ik bestond gewoon niet voor mijn klasgenootjes.
Begon trouwens op de middelbare school. Ik deed niets raars.
Ik werd bewust genegeerd. Dus mensen zien mij wel, maar bewust doen alsof je niet bestaat. Tegen je aan lopen, achter je blijven fietsen maar wel je bespreken. Niet terug praten als je wel tegen hun praat. Enz.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:31 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Misschien viel je niet op. Ik weet niet waar je usernaam vandaan komt...
Hij heeft wel gelijk in dit geval.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 00:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ga nou niet in op zo'n overduidelijke uitlokpost
Dat had ik niet van jou verwacht.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk in dit geval.
Nou, ik bedoel het niet verkeerd, mocht het zo overkomen, maar een pester zoekt natuurlijk geen slachtoffer uit waarvan hij inschat dat die de pester aan kan, fysiek of verbaal. Pesten moet natuurlijk wel makkelijk zijn, waarbij je inschat dat je zelf als pester zijnde geen risico loopt.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat had ik niet van jou verwacht.
Betreffende user praat er zijn eigen treiterige gedrag mee goed.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik bedoel het niet verkeerd, mocht het zo overkomen, maar een pester zoekt natuurlijk geen slachtoffer uit waarvan hij inschat dat die de pester aan kan, fysiek of verbaal. Pesten moet natuurlijk wel makkelijk zijn, waarbij je inschat dat je zelf als pester zijnde geen risico loopt.
Dus in die zin schat de pester in dat het slachtoffer fysiek of verbaal zwak(ker) is dan de pester zelf is.
In....dit topic of IRL?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Betreffende user praat er zijn eigen treiterige gedrag mee goed.
In dit topic.quote:
Je eerste zin is complete lariekoek, in ieder geval om op alle pesters te plakken, je tweede zin ging misschien voor mij wel op, je derde zin volledig mee eens.quote:Op donderdag 29 januari 2026 23:22 schreef ChevyCaprice het volgende:
Is gewoon gevolg van een stuitend gebrek aan empathisch vermogen. En soms een misplaatst gevoel van morele verhevenheid. Zeker als de pester in kwestie ouder is dan 18-25.
Juist wel, daar is meer eer te halen. Als je bovenop de apenrots staat is het sowieso makkelijk uitpikken, zo is het ook. Maar grote smoelwerken onder je duim krijgen is als pester juist een pracht van een uitdaging, Er bestaat vanuit slachtoffers meer vooroordelen dan vanuit daders. Dat weet ik wel, ook afgaande van dat programma van Peter van der Vorst. Pesters aangepakt oid.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik bedoel het niet verkeerd, mocht het zo overkomen, maar een pester zoekt natuurlijk geen slachtoffer uit waarvan hij inschat dat die de pester aan kan, fysiek of verbaal. Pesten moet natuurlijk wel makkelijk zijn, waarbij je inschat dat je zelf als pester zijnde geen risico loopt.
In 1970 misschien.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:29 schreef SemperLibertas het volgende:
Jongens meppen elkaar en dan is het wel weer over.
Neuh, ik denk het niet. Iemand die volledig zelfvertrouwen heeft én lichamelijk niet zwak is zal niet gepest worden. Het is niet de kleur haar, of dat je een bril hebt, of wat voor schoenen je hebt, of sproeten, of of of of. Dat is allemaal alleen maar het kapstokje wat wordt gebruikt, maar in realiteit is het dat een pester zwakte ruikt bij het slachtoffer.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:39 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Juist wel, daar is meer eer te halen. Als je bovenop de aperots staat is het sowieso makkelijk uitpikken, zo is het ook. Er bestaat vanuit slachtoffers meer vooroordelen dan vanuit daders. Dat weet ik wel, ook afgaande van dat programma van Peter van der Vorst. Pesters aangepakt oid.
Ik weet uit eigen ervaring dat dit wél zo is. Dat was juist de uitdaging. Kan jij net zoveel van niet vinden, het is wel zoquote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Neuh, ik denk het niet. Iemand die volledig zelfvertrouwen heeft én lichamelijk niet zwak is zal niet gepest worden.
quote:Oftewel, je bent zwak, wat alleen maar bevestigd dat je een makkelijk slachtoffer bent. Dit is ook de reden waarom naar een andere school gaan over het algemeen ook geen zin heeft omdat hij/zij daar waarschijnlijk ook weer gepest wordt, en dan is het niet omdat de pester mee is gegaan naar de andere school, maar op de nieuwe school zijn gewoon andere pesters, maar hetzelfde slachtoffer.
Je zult voor jezelf moeten leren opkomen als slachtoffer zijnde. Dat dat makkelijk gezegd is maar moeilijk gedaan besef ik maar al te goed, maar er is geen andere oplossing, de rest is allemaal alleen maar symptoombestrijding.
Op vrijdag 30 januari 2026 13:01 schreef Simpel-Zat het volgende:Dat was mijn misplaatste hoofdreden. Dat schapengedrag, hoek me eens voor mijn bek als ik je verneder. Ben eens een vent. Nogmaals, volledig misplaatst, wie ben ik om dat oordeel en vonnis te voltrekken? Maar dat zag ik pas na de middelbare school.quote:Je zult voor jezelf moeten leren opkomen als slachtoffer zijnde. Dat dat makkelijk gezegd is maar moeilijk gedaan besef ik maar al te goed, maar er is geen andere oplossing, de rest is allemaal alleen maar symptoombestrijding.
Dus jij vond dat jij helemaal zelfvertrouwen had en je werd toch gepest, of jij vond dat je slachtoffer zelfvertrouwen had maar je pestte hem alsnog?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:01 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Ik weet uit eigen ervaring dat dit wél zo is. Dat was juist de uitdaging. Kan jij net zoveel van niet vinden, het is wel zo![]()
Daarna komt er nog een hoop onzin uit je post...
Vanaf hier helemaal met je eens (behalve stam + t = bevestigt):
[..]
Dat laatste, en nog een keer (kan het niet vaak genoeg zeggen), vanaf mijn 18e niet (meer) trots op, integendeel. Beschamend.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus jij vond dat jij helemaal zelfvertrouwen had en je werd toch gepest, of jij vond dat je slachtoffer zelfvertrouwen had maar je pestte hem alsnog?
Right. Dus wat je eigenlijk zegt is dat jouw slachtoffer volgens jou maximaal zelfvertrouwen had, maar tegelijkertijd vond je ook:quote:
Dus jij pestte iemand waarvan jij vond dat 'ie volledig zelfvertrouwen had, maar toen je hem dan pestte en daarmee door bleef gaan, toen was je (zoals je het zelf noemt) misplaatste hoofdreden dat hij effectief niks terug deed (of dat nou met woorden of fysiek was) terwijl jij hem dat wel wilde 'leren', door hem te pesten? of wat?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:08 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Dat was mijn misplaatste hoofdreden. Dat schapengedrag, hoek me eens voor mijn bek als ik je verneder. Ben eens een vent. Nogmaals, volledig misplaatst, wie ben ik om dat oordeel en vonnis te voltrekken? Maar dat zag ik pas na de middelbare school.
De CoolGuy uithangen, bij de meiden en daarmee hiërarchie verwerven bij de gasten, maar ondertussen ruiken dat hij puntje bij paaltje zou buigen bij brute weerstand.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Right. Dus wat je eigenlijk zegt is dat jouw slachtoffer volgens jou maximaal zelfvertrouwen had, maar tegelijkertijd vond je ook:
[..]
Dus jij pestte iemand waarvan jij vond dat 'ie volledig zelfvertrouwen had, maar toen je hem dan pestte en daarmee door bleef gaan, toen was je (zoals je het zelf noemt) misplaatste hoofdreden dat hij effectief niks terug deed (of dat nou met woorden of fysiek was)?
Wat deed hij dan wél als reactie?
Dit was ZIJN reactie op jouw gepest? Dus hij rook aan zichzelf dat hij zou buigen als hij weerstand zou krijgen?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:40 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
De CoolGuy uithangen, bij de meiden en daarmee hiërarchie verwerven bij de gasten, maar ondertussen ruiken dat hij puntje bij paaltje zou buigen bij brute weerstand.
Overigens gold dit ook voor gasten die wel terugvochten, je kan maar vol van jezelf zijn en goed zijn in knokken.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:40 schreef Simpel-Zat het volgende:
De CoolGuy uithangen, bij de meiden en daarmee hiërarchie verwerven bij de gasten, maar ondertussen ruiken dat hij puntje bij paaltje zou buigen bij brute weerstand.
Ja beseffen dat hij niet gaat winnen en dan een laffe houding aannemen als damage control strategie. Ging mij toentertijd om domineren.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit was ZIJN reactie op jouw gepest? Dus hij rook aan zichzelf dat hij zou buigen als hij weerstand zou krijgen?
I see. Dus eigenlijk was hij helemaal het mannetje en vol zelfvertrouwen en hij regelde de chickies en zo, want dat kon hij allemaal, maar toen werd ie gepest, door jou in dit geval, en toen was hij niet laf, nee, hij deed alsof hij laf was, want dat was....damage control? In welke zin dan? welke damage hield hij daarmee dan onder controle?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:42 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Ja beseffen dat hij niet gaat winnen en dan een laffe houding aannemen als damage control strategie.
Waarom zou die eerste zin niet kloppen 🤔 het is de essentie van pestenquote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:33 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Je eerste zin is complete lariekoek, in ieder geval om op alle pesters te plakken, je tweede zin ging misschien voor mij wel op, je derde zin volledig mee eens.
Het is slechts één van de mogelijkheden. Vaak is het een stukje compensatie om een persoonlijke tekortkoming te camoufleren/compenseren. Gebrek aan empathie kan dat zijn, maar ook onzekerheid.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:55 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Waarom zou die eerste zin niet kloppen 🤔 het is de essentie van pesten
Ik denk dat dat empathisch vermogen sowieso altijd meespeelt, in combinatie met hiërarchie of onzekerheid.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:01 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Het is slechts één van de mogelijkheden. Vaak is het een stukje compensatie om een persoonlijke tekortkoming te camoufleren/compenseren. Gebrek aan empathie kan dat zijn, maar ook onzekerheid.
Is die hiërarchie niet iets wat voortkomt uit (on)zekerheid? Want dat laatste lijkt me de drijfveer, en als je zelf onzeker bent, maar je probeert dat te overschreeuwen door iemand anders naar beneden te trappen, dan lijkt het me ook dat je dat vooral doet bij iemand die onzekerder is dan je zelf bent, want anders gaat dat natuurlijk nooit werken?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:09 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ik denk dat dat empathisch vermogen sowieso altijd meespeelt, in combinatie met hiërarchie of onzekerheid.
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:36 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nee klopt, toen ook niet. 't Is gewoon een bullshit opmerking.
Heeft altijd geklopt, nu ook nog. Uiteraard gemiddeld genomen. Vraag de gemiddelde vrouw of ze liever met mannen of vrouwen werken. Jij staat buiten de werkelijkheid.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:36 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nee klopt, toen ook niet. 't Is gewoon een bullshit opmerking.
Geniepige mannen zijn er ook volop.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:44 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
[..]
Heeft altijd geklopt, nu ook nog. Uiteraard gemiddeld genomen. Vraag de gemiddelde vrouw of ze liever met mannen of vrouwen werken. Jij staat buiten de werkelijkheid.
In sommige gevallen ja. Maar we hebben nu ook met andere (sub)culturen te maken, die iedere keer de inzet verhogen. Extreem geweld door grote groepen, gebruik van wapens, online vernedering en verspreiding van beelden. Het is vaak niet meer zo simpel als jij stelt. De enkele leider om te klappen en daarna buigt, waarna een hele groep je met rust laat... ze zijn er, maar het is geen algemene regel meer.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
In vrijwel elke leeftijdsklasse geldt dat je een pester een keer flink het licht uit de ogen moet slaan. Dan is dat pesten vrij snel gedaan.
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:44 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
[..]
Heeft altijd geklopt, nu ook nog. Uiteraard gemiddeld genomen. Vraag de gemiddelde vrouw of ze liever met mannen of vrouwen werken. Jij staat buiten de werkelijkheid.
Vernedering, zijn CoolGuy image niet helemaal in gruzelementen zien gaan ten overstaan van iedereen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
I see. Dus eigenlijk was hij helemaal het mannetje en vol zelfvertrouwen en hij regelde de chickies en zo, want dat kon hij allemaal, maar toen werd ie gepest, door jou in dit geval, en toen was hij niet laf, nee, hij deed alsof hij laf was, want dat was....damage control? In welke zin dan? welke damage hield hij daarmee dan onder controle?
Dat was heel het punt, machtuitoefening, dominantie. ook die vrouwtjes en mannetjes laten zien wie de baas is.quote:Want ik vind het een wat onlogisch verhaal. Dus hij was de casanova (succesvol blijkbaar?) maar hij stelde zich laf op als damage control....ja, dat zullen de vrouwtjes aantrekkelijk gevonden hebben?
'Hij' is maar een voorbeeld hè.. maar je kunt zelfvertrouwen hebben voor het ene (de vrouwtjes) en je meerdere erkennen t.o.v. de ander (agressie/vechten) en daar geen zelfvertrouwen in hebben.quote:Is het niet gewoon zo dat hij wat minder zelfvertrouwen had dan jij hem toebedeeld, en dus de 'laffe houding aannemen' niet zo zeer damage control was, maar gewoon een gevolg van het feit dat hij nou eenmaal dat zelfvertrouwen niet had?
zekerquote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Geniepige mannen zijn er ook volop.
@SemperLibertas zegt dit:quote:
Iets wat iedereen met levenservaring in combinatie met mensenkennis zal onderschrijven. Er wordt verbaal de vloer met je aangeveegd en dat trek jij nietquote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:29 schreef SemperLibertas het volgende:
Ik werk op een middelbare school en na zoveel dienstjaren kan ik alleen maar concluderen dat wijven elkaar helemaal kapot kunnen maken, en dat begint al in groep 7/8 en gaat in de brugklas gewoon verder. Complete, destructieve, weken- of maandenlange psychologische oorlogsvoering. Jongens meppen elkaar en dan is het wel weer over.
Nee, je snapt er niks van. Een pester kan met plezier pesten en een uur later in tranen uitbarsten als hij/zij een omaatje/opaatje/buurvrouw/hondje in elkaar getrapt ziet worden.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:55 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Waarom zou die eerste zin niet kloppen 🤔 het is de essentie van pesten
QFT!quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:10 schreef SpecialK het volgende:
Pesten is het vaststellen van sociale hierarchie.
Veel mensen (ook in dit topic) lijken pesten te associeren met jeugd en vroeger en kinderen. Maar pestgedrag gaat gewoon een heel leven lang door en ook volwassenen hebben te maken met pesten.
Als kind heb je vaak niet de middelen (geld, posities) om dat subtiel te doen dus dan blijft over: uitschelden, vechten, roddelen. Dat soort simpelere middelen zijn beter zichtbaar voor de toekijkende volwassenen en dus blijft het een plakkerig idee dat pesten voor kinderen is. En wat volwassenen dan met elkaar doen.. tsja dat is dan zogenaamd gewoon geoorloofde sociale dynamiek.
Maar er zijn genoeg mensen die het hun hobby maken om de bepaalde anderen (op werk of in de buurt) compleet het leven zuur te maken. En dat gaat soms echt veel veel ziek verder dan wat kinderen op de speelplaats doen.
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:13 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dat zelfde soort gedrag heb ik in de rest van mijn leven altijd blijven houden: op mijn werk pest ik mijn directe collega's ook zoveel mogelijk, maar nooit te ver, nooit negatief doen over vrouw / familie / kinderen / vrienden van collega's en ik moet zeker weten dat die collega dat soort geintjes ook kan waarderen (anders doe ik dat absoluut niet). Nieuwe collega's worden dus bijvoorbeeld nooit gepest totdat ik zeker weet dat ze het zeker weten niet erg vinden.
Ja dat werkt, maar wat jij beschrijft is niet pesten, maar plagen en dat levert inderdaad betere banden op als je het bij de juiste persoon doet.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:13 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dat zelfde soort gedrag heb ik in de rest van mijn leven altijd blijven houden: op mijn werk pest ik mijn directe collega's ook zoveel mogelijk, maar nooit te ver, nooit negatief doen over vrouw / familie / kinderen / vrienden van collega's en ik moet zeker weten dat die collega dat soort geintjes ook kan waarderen (anders doe ik dat absoluut niet). Nieuwe collega's worden dus bijvoorbeeld nooit gepest totdat ik zeker weet dat ze het zeker weten niet erg vinden.
Ik stimuleer ze ook om hetzelfde richting mij te doen, want anders is er niks aan. En uiteraard: wel serieus zijn en blijven wanneer het nodig is.
Dat alles heeft mij altijd een goede relatie met collega's opgeleverd.
Eens. Dus een onzekere pakt iemand die nog meer onzeker is.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 14:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is die hiërarchie niet iets wat voortkomt uit (on)zekerheid? Want dat laatste lijkt me de drijfveer, en als je zelf onzeker bent, maar je probeert dat te overschreeuwen door iemand anders naar beneden te trappen, dan lijkt het me ook dat je dat vooral doet bij iemand die onzekerder is dan je zelf bent, want anders gaat dat natuurlijk nooit werken?
Ja en dat is hypocriet. Dus die twee gaan prima hand in hand.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:30 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Nee, je snapt er niks van. Een pester kan met plezier pesten en een uur later in tranen uitbarsten als hij/zij een omaatje/opaatje/buurvrouw/hondje in elkaar getrapt ziet worden.
Jij snapt er echt helemaal niks vanquote:Op vrijdag 30 januari 2026 23:36 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Eens. Dus een onzekere pakt iemand die nog meer onzeker is.
Laat me raden... jij valt in de categorie slachtoffers?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 23:36 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ja en dat is hypocriet. Dus die twee gaan prima hand in hand.
Aparte discussietechniek.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:38 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Jij snapt er echt helemaal niks van
Weet niet waar je die conclusie uithaalt, maar als je inhoudelijk niet tegen me op kan dan moet je allemaal van dit soort dingen zeggen inderdaad.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:39 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Laat me raden... jij valt in de categorie slachtoffers?
Nee hoor, dat is geen aparte discussietechniek, dat is gewoon een digitale variant van wat vroeger op het schoolplein gebeurde. Het maakt vind ik vooral heel veel dingen duidelijk in de context van het onderwerp van dit topic.quote:
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Weet niet waar je die conclusie uithaalt, maar als je inhoudelijk niet tegen me op kan dan moet je allemaal van dit soort dingen zeggen inderdaad.
Misschien heb je hier wel een punt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is geen aparte discussietechniek, dat is gewoon een digitale variant van wat vroeger op het schoolplein gebeurde. Het maakt vind ik vooral heel veel dingen duidelijk in de context van het onderwerp van dit topic.
Deze even gemist, maar hier helemaal mee eens. Anderzijds.. als je al gepeste het bravoure weet op te brengen hier tegenin te gaan en het wordt je alsnog het licht uit je ogen geslagen.. wat dan?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 13:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
In vrijwel elke leeftijdsklasse geldt dat je een pester een keer flink het licht uit de ogen moet slaan. Dan is dat pesten vrij snel gedaan.
Maar dat is als je een introverte basisscholier bent makkelijker gezegd dan gedaan.
Dat is echt heel kut voor je.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:42
[/quote]
[quote][b]Op zaterdag 31 januari 2026 20:57 schreef summer2bird het volgende:
Ik werd erg zwaar gepest op school, ook buiten school.
Ik snap het wel, ik was een apart kind en had door mijn autisme soms gekke gedragingen.
Door het vele pesten kreeg ik er op een gegeven moment selectief mutisme bij.
Dit maakte het nog erger omdat de kinderen dachten dat ik of mezelf te goed vond om met ze te praten, of ik was te dom om te kunnen praten. Terwijl ik van de stress op school gewoon niet kon praten.
Thuis wachtte mij ouders die mij vertelden dat het mijn eigen schuld was, dat als ik wilde dat het pesten stopte ik de pestkoppen gewoon een dreun moest verkopen en omdat ik dat niet deed was het mijn eigen schuld. Ze kwamen ook niet op school praten en na verloop van tijd vertelde ik het ze niet meer, het hielp toch nooit.
Paar keer meegemaakt dat ik achtervolgd werd door pestkoppen van school op de fiets, die gooide dan vanalles naar mijn hoofd en probeerde mij van mijn fiets te rijden.
Ook wel eens meegemaakt dat er briefjes werden gevonden met nare gedichtjes over mij of zelfs een keer dat ik kanker moest krijgen en moest sterven.
Nu als volwassene heb ik de pestkoppen wel eens in het echt gezien, en de reacties waren bijzonder. Eentje liep met haar zus en de kinderwagen en wees naar mij en lachte mij uit. Een ander was in een winkel en begon ineens in gehoorafstand van mij heel luid te praten over dat rare kind vroeger bij haar op school.
Heel bijzonder vond ik dat, gezien ik hun gedrag als kind niet kan kwalijk nemen, we waren kinderen, maar om dit als volwassene voort te zetten vind ik heel bijzonder en een beetje triest voor ze.
Ik mijd nog steeds groepjes tieners, daar ben ik wel bang voor, nog steeds.
Wat een ontzettend heftig verhaal. Heel veel waardering dat je dit opgeschreven hebt hier.quote:
Volgens mij wel.quote:Op donderdag 29 januari 2026 21:00 schreef FlippingCoin het volgende:
ik vraag mij af of er altijd gepest wordt op scholen, ik heb dat nooit zo ervaren.
Dat is in mijn beleving/ervaring ook de heftigste leeftijd qua pestgedrag.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij mijn dochter in de klas (2e middelbare school) werd er ook gepest.
Dat is ook onrechtvaardig. Ik weet nog dat ik een meisje met jampotglazen en bloemetjesjurk pestte en hoewel ik tot op de dag van vandaag vind dat je het als ouders hier ook verantwoordelijkheid in hebt vond ik het ook al meteen onrechtvaardig dat ik als "leider" weg werd gezet (=stoer als je 14/15 bent) en zij werd verwijderd. Niet goed van school.quote:Uiteindelijk hebben ze de gepeste jongen uit de klas gehaald en over geplaatst naar een andere klas. Omdat het pesten maar door ging.
En dat voelt voor haar dan weer als heel onrechtvaardig. Alsof de pesters gewonnen hebben. Ze zegt dat hij nog steeds alleen in de pauzes zit, zonder klasgenoten. En als ze een praatje met hem maakt, zegt ie niet veel. Dus of het veel geholpen heeft, denk ik niet.
Zeker, als vader, gebruik ik mijn negatieve gedrag naar mijn jongens van vroeger ook als leidraad en als voorbeeld hoe het niet moet. Maar ik geef ze ook weerbaarheid mee, ook dat is belangrijk. Eigen verantwoordelijkheid pakken, beter een wolf dan een schaap zijn. Maar beste ook geen wolf zijn, negeer de wolf maar en laat hem daarmee voelen dat hij alleen staat en een sneuneus is.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:41 schreef capricia het volgende:
Kinderen zijn soms zo hard naar elkaar. Als moeder breekt je hart bij dit soort verhalen.
Tering zegquote:Op donderdag 29 januari 2026 23:18 schreef Elan het volgende:
quote:Op zondag 1 februari 2026 00:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Tering zeg
Juist de pesters zijn dat
Dat is jouw misvatting, ik snap dat je dat zegt, maar vanuit jouw perspectief. Je hebt echt geen gelijk itt @Elan . Maar pesters zitten mentaal ook niet helemaal lekker in elkaar, dat geef ik je na.quote:Op zondag 1 februari 2026 00:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Tering zeg
Juist de pesters zijn dat
Kut voor je en goed bezig!quote:Op zondag 1 februari 2026 00:15 schreef Cupfighter het volgende:
En ja ik ben dus gepest op meerdere plekken
En dat is iets wat me helaas voor een gedeelte gevormd of vervormd tot de persoon die ik nu ben
Pas de laatste paar jaar lijk ik dit patroon te veranderen door assertiever te zijn en meer schijt te hebben wat mensen van me vinden
Sorry maar iemand die zoiets zegtquote:Op zondag 1 februari 2026 00:13 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
[..]
Dat is jouw misvatting, ik snap dat je dat zegt, maar vanuit jouw perspectief. Je hebt echt geen gelijk itt @:Elan . Maar pesters zitten mentaal ook niet helemaal lekker in elkaar, dat geef ik je na.
Snap ik wel, hebben beiden een ander perspectief.quote:Op zondag 1 februari 2026 00:16 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Sorry maar iemand die zoiets zegt
Daar word ik gewoon pissig van
In mijn ogen pesten pesters om zelf niet gepest te worden en populair te zijn terwijl ze nog zieliger zijn dan diegene die gepest wordenquote:Op zondag 1 februari 2026 00:17 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Snap ik wel, hebben beiden een ander perspectief.
Zeker in de puber leeftijd ben je super gevoelig voor wat anderen van je vinden, ja. En zo zonde om dan weer je halve leven bezig te zijn om daar weer vanaf te komen.quote:Op zondag 1 februari 2026 00:15 schreef Cupfighter het volgende:
En dat is iets wat me helaas voor een gedeelte gevormd of vervormd tot de persoon die ik nu ben
Pas de laatste paar jaar lijk ik dit patroon te veranderen door assertiever te zijn en meer schijt te hebben wat mensen van me vinden
Niet in mijn ogen, het is ook om lol te trappen en te domineren, maar jij hebt vast gelijk voor een deel van de pesters en hebt recht op je mening hierover. Hoewel populair willen zijn cq stoer willen doen wel meespeelt. Ik weet alleen dat je mis zit bij een deel van de pesters (niet alleen mezelf, maar eigenlijk iedereen die ik vroeger zag pesten). Het is vaak voor slachtoffers een manier om het te verklaren, maar de pesters zouden in de meeste gevallen sowieso niet gepest worden. Die laten niet met zich sollen. Ik probeer niet de dick van het schoolplein uit te hangen, maar zeg het zoals het is. Daar is dit topic denk ik ook voor?quote:Op zondag 1 februari 2026 00:20 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
In mijn ogen pesten pesters om zelf niet gepest te worden en populair te zijn terwijl ze nog zieliger zijn dan diegene die gepest worden
Ja dat is echt heel kut, te laat tot dit besef gekomen.quote:Op zondag 1 februari 2026 00:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Zeker in de puber leeftijd ben je super gevoelig voor wat anderen van je vinden, ja. En zo zonde om dan weer je halve leven bezig te zijn om daar weer vanaf te komen.
lol trappen door het leven van iemand anders zuur te makenquote:Op zondag 1 februari 2026 00:27 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Niet in mijn ogen, het is ook om lol te trappen en te domineren, maar jij hebt vast gelijk voor een deel van de pesters en hebt recht op je mening hierover. Hoewel populair willen zijn cq stoer willen doen wel meespeelt. Ik weet alleen dat je mis zit bij een deel van de pesters (niet alleen mezelf, maar eigenlijk iedereen die ik vroeger zag pesten). Het is vaak voor slachtoffers een manier om het te verklaren, maar de pesters zouden in de meeste gevallen sowieso niet gepest worden. Die laten niet met zich sollen. Ik probeer niet de dick van het schoolplein uit te hangen, maar zeg het zoals het is. Daar is dit topic denk ik ook voor?
Ik praat het ook niet goed hè kerel, jouw pesters waren ook jong en dom net als ik dat was (en jij wss ook, alleen aan de andere kant van de medaille). Vind het echt kut voor je wat je is aangedaan. Hoop dat je nieuwe levensinstelling je nog krachtiger maakt dan je pesters.quote:Op zondag 1 februari 2026 00:30 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
lol trappen door het leven van iemand anders zuur te maken
Sorry maar ik hoop dat mijn pesters een kut leven hebben gekregen
Ik vind het lastig begrijp te kweken voor de pestersquote:Op zondag 1 februari 2026 00:33 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Ik praat het ook niet goed hè kerel, jouw pesters waren ook jong en dom net als ik dat was (en jij wss ook, alleen aan de andere kant van de medaille). Vind het echt kut voor je wat je is aangedaan. Hoop dat je nieuwe levensinstelling je nog krachtiger maakt dan je pesters.
Heb ik alle begrip voor. Weleens met een vroegere pester in gesprek gegaan? Zou dat helpen?quote:Op zondag 1 februari 2026 00:35 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik vind het lastig begrijp te kweken voor de pesters
Ze hebben een flink deel van mijn leven verziekt
Jij bent niet verantwoordelijk voor hun gedrag hè. Laat ze lekker in de stront zakken. Nul begrip voor dat soort mensen.quote:Op zondag 1 februari 2026 00:35 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik vind het lastig begrijp te kweken voor de pesters
Ze hebben een flink deel van mijn leven verziekt
Misschien wel maar ik heb er nooit meer eentje gezien uit die tijdquote:Op zondag 1 februari 2026 00:36 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Heb ik alle begrip voor. Weleens met een vroegere pester in gesprek gegaan? Zou dat helpen?
Nee om haantjesgedrag inderdaad. Ik probeer vanuit de andere kant een klein beetje duiding te geven. Dat daar geen waardering of begrip voor is kan ik heel goed begrijpen. En als je schijt hebt aan of ik het wel of niet begrijp snap ik dat ook heel goed. Ik zou maar wat graag willen dat ik mn slachtoffers kon terugbetalen, heb ook veel ellende in mijn leven erna gehad, vaak gedacht, wat zouden ze hier van genoten hebben. En terecht. Ik besefte me direct na de middelbare school WEL wat ik anderen heb aangedaan. Vond het mooi dat mijn excuses door sommigen werden geaccepteerd, maar dat maakt het nog lang niet goed. Dat weet ik.quote:Op zondag 1 februari 2026 00:34 schreef capricia het volgende:
Mensen die zoveel gepest zijn, dat is gewoon bijna een levenslang trauma. Wat ik hier tussen de regels door lees.
Je nog steeds niet veilig voelen in groepen. Je continu afvragen wat anderen van je vinden. Vertrouwen in je omgeving kwijt. En er zit ook een stuk schaamte over jezelf in.
Ik vind het oprecht heel erg dat mensen in hun jeugd zo beschadigd zijn. Om wat? Om niets.
Je hoopt altijd stiekem dat ze dood zijn.quote:Op zondag 1 februari 2026 00:38 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Misschien wel maar ik heb er nooit meer eentje gezien uit die tijd
Daarmee bevestig je mijn punt dat je het dus grotendeels zelf in de hand hebt.quote:Op zondag 1 februari 2026 00:15 schreef Cupfighter het volgende:
Wat kun je daar als kind aan doen?quote:Op zondag 1 februari 2026 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Daarmee bevestig je mijn punt dat je het dus grotendeels zelf in de hand hebt.
Dat is te gemakkelijkquote:Op zondag 1 februari 2026 10:46 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Je hoopt altijd stiekem dat ze dood zijn.
Heb door dit alles op mijn 18 een inzinking gehad en daarna jaren lange opname. Geen opleiding kunnen afmaken en het gros van mijn volwassen jaren tot nu toe zat ik in instellingen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat een ontzettend heftig verhaal. Heel veel waardering dat je dit opgeschreven hebt hier.
Ik lees heel veel afwijzing. Van je peers, van je ouders.
Kan me zo voorstellen dat dit een deuk in vertrouwen voor de rest van je leven geeft. Vertrouwen in jezelf en in anderen.
Ik heb pesters gehad die zo verlaten van empathie waren dat ik me nu als volwassene, en ook gelet op het gedrag van sommige pubers tegenwoordig, afvraag of sommige pubers tussen ~13 en ~19 jaar voor een tijdje gewoon sociopathisch worden als onderdeel van hun hormonen ofzo.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:05 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Pesters zelf hebben een kwaardaardig karakter. Wat hun de wind in de zeilen geeft zijn de meelopers, zoals ik het zag op school. Je hebt vaak twee "leiders" die bewust de confrontatie zoeken en daarom heen zit een groepje dommeriken die meelopen. Zonder die meelopers zijn die leiders nergens. Als je zo'n leider neerhoekt en meelopers verdedigen niet, isoleer je hem uit de groep en worden ze zielig.
Wat ik dus ook meemaakte is dat dat groepje dus ook niet serieus was op school, maar waarschijnlijk thuis wel werden afgerekend op hun cijfers. Ik was de beste van de klas en toen begonnen ze me te dwingen om briefjes met antwoorden bij schriftelijke overhoringen en repetities naar ze door te geven. Toen ze vroegen of ik voor hun mijn huiswerk wilde kopiëren met een ander handschrift, trok ik de stoute schoenen aan door ze geld te vragen en verdorie ze betaalden ook nog. En toen werd het stil met het pesten. Wel eens meegemaakt met werkstukken dat de leraar opmerkte: Het valt me wel op dat het niveau van sommigen in de klas merkbaar is gestegen. Hij bedoelde dat beschuldigend, hij had volgens mij door dat het niet hun eigen werk was. Dat huiswerk maken voor anderen was trouwens geen straf. Het kwam me aanwaaien en ik verdiende er best een aardig centje mee.
Jij bent geen kind meer.quote:Op zondag 1 februari 2026 11:49 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Wat kun je daar als kind aan doen?
Het maakt je alleen onzeker dear waardoor je nog meer geleden wordt
Het is een cirkel waar heel lastig uit te komen valt zeker als kind omdat je het niet snapt vaak
Als volwassen kun je terug kijken en denken ja dat had ik anders kunnen of moeten doen in die tijd maar dan is het al te laat
Nee nu niet meerquote:
Ik kan je vertellen dat volwassenen zeker ook nog gepest worden hoor. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan met verstandelijk gehandicapten, ggz patiënten en in bejaardenhuizen en overal is het.quote:
Dit klopt en dat heb ik zelf ook mee gemaaktquote:Op zondag 1 februari 2026 12:44 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat volwassenen zeker ook nog gepest worden hoor. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan met verstandelijk gehandicapten, ggz patiënten en in bejaardenhuizen en overal is het.
Echt overal.
Wel overal iets verschillend. De verstandelijk gehandicapten pesten meestal de minst sociaal handige bewoner. De ggz patiënten pesten vaak de bewoner die volledig in een psychose zit of sociaal heel slecht is en de bejaarden willen het nog wel eens over een klasse boeg gooien.
Ik heb ook gehoord dat pest cultuur ook veel op de werkvloer gebeurd, van kantoren tot ziekenhuizen.
Mag ook.quote:Op zondag 1 februari 2026 11:50 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat is te gemakkelijk
Nee echt een kut leven moeten ze hebben,
Tussen soorten mensen waarvan normaal gesproken aan wordt genomen dat ze heel erg aardig zijn, gebeurt het idd ook.quote:Op zondag 1 februari 2026 12:44 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik heb ook gehoord dat pest cultuur ook veel op de werkvloer gebeurd, van kantoren tot ziekenhuizen.
Slachtoffer van pesten, basisschool en middelbaar. 12 jaar lang. Voor mij was het de hel. Hoorde bijna nergens bij. Met lood in je schoenen naar school. School deed er ook niks aan, dat stoorde me nog het meeste. Blijkbaar was ik een makkelijk doelwit. Op dat moment zat ik wel diep in een dal ja. Je voelt je zo alleen. Het veranderde toen ik met een nieuwe bijbaan bij de Efteling begon. Ik werd vrijwel meteen geaccepteerd. Werd gevraagd of ik na het werk wat mee ging drinken en zo. Uitgenodigd worden op feesten. Ik wist niet wat me overkwam. Dat is voor mij een keerpunt geweest. Ik werd veel extraverter en durfde meer. Alsof ik een nieuwe training sociaal leven had gekregen. Het voelde echt goed.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:06 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik moet bekennen dat ik geinspireerd raakte door een ander topic wat gesloten is.Ik heb er zelf een wat andere kijk op overigens.
Ik ben benieuwd hoe mensen hier er weleens vanuit een objectief standpunt over hebben nagedacht. Dus niet om de pesters noch slachtoffers te veroordelen of beoordelen. Maar meer waarom pestgedrag op zich een onderdeel is van hoe mensen sociaal met elkaar omgaan.
Had jij vroeger in jouw jeugd mensen gepest? Was je daarbij de aanvoerder die de rest van de groep probeerde op te stoken? Of was je een meeloper en liet jij je opstoken? Hoe ervaarde je dat toen? Was jij je bewust wat je bij het slachtoffer kon aanrichten of had je daarover de neiging om het effect van pestgedrag te bagatelliseren? Ging jij er anders over denken of het anders ervaren toen je wat ouder werd?
Was jij slachtoffer van pestgedrag? Hoe ervaarde jij dat? Hoe keek je daardoor naar jezelf en naar anderen? Begreep je waarom je werd gepest of juist niet? Heeft het pesten jou emotioneel beschadigd? Heeft het ook toch iets constructiefs kunnen bijdragen in jouw persoonlijke ontwikkeling?
Het kan ook zijn dat jij altijd iemand was geweest die zich daarbuiten hield. Hoe beleefde jij het dan als jouw klasgenoten de pik op iemand hadden? Hield jij je er altijd buiten of nam je het weleens op voor het slachtoffer? Of zei je soms tegen klasgenoten waarmee jij bevriend was die zich wel schuldig maakten aan pestgedrag iets van "Joh, dat moet je eigenlijk niet doen" of "Ik vind het wel rot dat iedereen de pik heeft op hem/haar". Staat jou nog iets bij hoe daarop werd gereageerd?
Dat moet een leidinggevende toch ook opvallen?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:24 schreef Tiemie het volgende:
Mijn ervaring is dat de meeste pestkoppen dit op de werkvloer nog steeds doen. Zeker als er daar een kliek is die al 10+ samenwerkt, treiteren ze nieuwelingen die ze niet mogen gewoon weg
Vooral onder volwassenen is pesten heel subtiel.quote:Op maandag 9 februari 2026 02:52 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Dat moet een leidinggevende toch ook opvallen?
Er zijn ook nog veel mensen die hierom zelfmoord plegen.quote:Op zondag 1 februari 2026 00:34 schreef capricia het volgende:
Mensen die zoveel gepest zijn, dat is gewoon bijna een levenslang trauma. Wat ik hier tussen de regels door lees.
Je nog steeds niet veilig voelen in groepen. Je continu afvragen wat anderen van je vinden. Vertrouwen in jezelf en je omgeving kwijt. En er zit ook een stuk schaamte over jezelf in.
Ik vind het oprecht heel erg dat mensen in hun jeugd zo beschadigd zijn. Om wat? Om niets.
Er zijn ook mensen die hierom moorden plegen. Die ontspoorde tieners die op het schoolplein met een geweer om zich heen schoten om zoveel mogelijk schoolgenoten af te knallen, waren ook allemaal outcasts.quote:Op maandag 9 februari 2026 10:27 schreef Tovia het volgende:
[..]
Er zijn ook nog veel mensen die hierom zelfmoord plegen.
Pestkoppen zijn fysiek sterk en metaal gewoon een amoebequote:Op donderdag 29 januari 2026 23:18 schreef Elan het volgende:
Wat een onzin hahaquote:Op donderdag 29 januari 2026 23:18 schreef Elan het volgende:
Ik vraag me af of ze fysiek sterk zijn , pesten is sowieso iets wat zwakke mensen doen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:29 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Pestkoppen zijn fysiek sterk en metaal gewoon een amoebe
Lol dus je wordt als zogenaamd sterker individu gepest door iemand die zogenaamd zwakker is.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:08 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ze fysiek sterk zijn , pesten is sowieso iets wat zwakke mensen doen.
Tot je de "zwakke" over de grens duwt en dan ineens is die niet zwak meer.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Lol dus je wordt als zogenaamd sterker individu gepest door iemand die zogenaamd zwakker is.
Dat gaat tegen alle natuurwetten in.
Die mass shooters zijn inderdaad erg sterke persoonlijkheden.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:24 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Tot je de "zwakke" over de grens duwt en dan ineens is die niet zwak meer.
Pesten komt toch vooral voort uit het bepalen van de pikorde, zoals je dat ook bij dieren ziet?quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:08 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ze fysiek sterk zijn , pesten is sowieso iets wat zwakke mensen doen.
Fysiek sterker? Ja, want dat heb je nogal eens he. Je had toch jaren geleden die video van dat scharminkeltje in Australië of zo die dat dikke jongetje pestte. Prima voorbeeld. Dat dikke joch was overduidelijk fysiek sterker, maar psychisch niet...tot hij het wel was.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Lol dus je wordt als zogenaamd sterker individu gepest door iemand die zogenaamd zwakker is.
Dat gaat tegen alle natuurwetten in.
Nee die hadden therapie voor andere shit nodig. Maarja op een gegeven moment als je blijft buigen breekt het. Hebben mijn pestkoppen ook ondervondenquote:Op donderdag 12 februari 2026 17:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Die mass shooters zijn inderdaad erg sterke persoonlijkheden.
Loopt ook meestal goed af voor hun zelf.
Morele overwinnaars
Dat is wel zo'n beetje de uitzondering die de regel bevestigt.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Fysiek sterker? Ja, want dat heb je nogal eens he. Je had toch jaren geleden die video van dat scharminkeltje in Australië of zo die dat dikke jongetje pestte. Prima voorbeeld. Dat dikke joch was overduidelijk fysiek sterker, maar psychisch niet...tot hij het wel was.
Dat scharminkeltje schatte in dat die dikke niks terug zou doen, en daar had ie ook gelijk in...tot hij het ineens wel deed.
Een dergelijke afloop is mooi voor jou maar is echt heel zelden. Bij meiden speelt dat al helemaal amper een rol omdat die over het algemeen veel minder geneigd zijn fysiek te treiteren maar andere meiden mentaal kapot maken.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:22 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Nee die hadden therapie voor andere shit nodig. Maarja op een gegeven moment als je blijft buigen breekt het. Hebben mijn pestkoppen ook ondervonden
Ik denk dat dit een scherpe en juiste waarneming is. Het is triest maar waar. Als de school een streng maar rechtvaardig beleid voert hebben pesters op school geen schijn van kans.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat het verschil uitmaakt is het schoolregime. Aan het eind moest ik door verhuizing naar een andere school waar het regime erg strak was. Steevast bij bijna elke les liep de leraar langs de tafeltjes om te kijken of iedereen zijn huiswerk had gedaan. Spijbelen en te laat komen werd niet getolereerd en altijd waren er sancties. Kinderen werden aangesproken op hun gedrag. Op die school kwam pesten niet voor. In de vorige school, waar amper werd gecontroleerd en alles veel vrijer was, werd erg veel gepest. Slechte mensen zijn overal en van alle tijden. Geef ze de kans en ze vervallen direct tot slecht gedrag. Geef ze geen ruimte tot dit gedrag, dan doen ze het niet.
Wie bepaald het verschil tussen plagen en pesten? Het slachtoffer of de pleger...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:13 schreef Lienekien het volgende:
Zoals ik het lees, heb je het meer over plagen dan over pesten. Was het maar waar dat elke vorm van pesten de kop in te drukken was met een beetje zelfspot.
Plagen is een beetje lollige opmerkingen maken over iemands uiterlijk en het daar bij laten. Pesten is veel kwaadaardiger, denk bijv. aan bedreiging en buitensluiting.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:17 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Wie bepaald het verschil tussen plagen en pesten? Het slachtoffer of de pleger...
Daarvoor geldt in mijn optiek hetzelfde, je laat je buitensluiten en je laat je bedreigen. Ga je daar in mee en laat je dat gebeuren dan roep je dit over jezelf af... Karakters die hier op teren kunnen meedogenloos gemeen zijn. Beginnen met een (dom) grapje die zij lollig vinden, vinden ze daarmee een ingang dan gaat het vaak kwaad naar erger.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Plagen is een beetje lollige opmerkingen maken over iemands uiterlijk en het daar bij laten. Pesten is veel kwaadaardiger, denk bijv. aan bedreiging en buitensluiting.
Ik denk echt dat jij je eigen ervaring gruwelijk overschat door het op deze manier door te trekken. Ik kan me voorstellen hoe pijnlijk dat is voor mensen die gepest worden als jij hun ervaringen op deze manier bagatelliseert of er zelfs een verhaal van maakt waarin het eigenlijk hun eigen schuld is dat ze gepest worden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:29 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Daarvoor geldt in mijn optiek hetzelfde, je laat je buitensluiten en je laat je bedreigen. Ga je daar in mee en laat je dat gebeuren dan roep je dit over jezelf af... Karakters die hier op teren kunnen meedogenloos gemeen zijn. Beginnen met een (dom) grapje die zij lollig vinden, vinden ze daarmee een ingang dan gaat het vaak kwaad naar erger.
Heb toevallig een autistisch neefje in zijn late tienerjaren die nog steeds klaagt dat hij vroeger op school gepest is.
Daar mag je in zijn huidige emotionele fijngevoelige status nog geen flapdrol tegen zeggen, want dat werkt als olie op het vuur.
Ik bagatelliseer, overschat noch onderschat en kan me hier ook niet mee identificeren en spreekt me niet aan.. Dat maak jij er zelf van...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk echt dat jij je eigen ervaring gruwelijk overschat door het op deze manier door te trekken. Ik kan me voorstellen hoe pijnlijk dat is voor mensen die gepest worden als jij hun ervaringen op deze manier bagatelliseert of er zelfs een verhaal van maakt waarin het eigenlijk hun eigen schuld is dat ze gepest worden.
Je spreekt wel degelijk een oordeel uit over de mensen die gepest worden: je laat het gebeuren, zeg je. En dat vind ik heel kwalijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:51 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ik bagatelliseer, overschat noch onderschat en kan me hier ook niet mee identificeren en spreekt me niet aan.. Dat maak jij er zelf van...
Daarom begon ik ook met ieder spreekt hier voor zichzelf en kun je vinden wat je vind maar niet over de ander oordelen. Ik kan niet voelen wat een ander voelt, deel slechts gedachte en een mogelijke oplossing die voor mijzelf in mijn gevoel goed heeft gewerkt.
Doe ermee wat je laten kunt. Blijkbaar zijn hier gewoon geen oplossingen en of hulp te geven, immers je moet het zelf vinden en doen. Het aan de ander over laten helpt je eerder naar de kloten. De pikorde en pesters zullen blijven bestaan.
Je hebt het slakje gevonden...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je spreekt wel degelijk een oordeel uit over de mensen die gepest worden: je laat het gebeuren, zeg je. En dat vind ik heel kwalijk.
Dat konden we gisteren zien met je commentaar op een foto van een vermist meisje, stuk ongeluk dat je bentquote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:58 schreef GerryDV het volgende:
Pestgedrag lijkt me tot op zekere hoogte nnormaal en acceptabel. Het is evolutionair ook wel verklaarbaar. Het kan zorgen dat iemand weerbaar wordt en dat bepaald afwijkend gedrag aangepast wordt waar degene die gepest is soms ook beter van kan worden. Mocht het pestgedrag namelijk leiden tot een uiterlijke of gedragsverandering van de gepesttr in positieve zin dan kan diegene daar later de vruchten van plukken. De grens is echter wel ernstig fysiek geweld of mensen tot zelfmoord aanzetten en dat soort taferelen. Het is ook een hiërarchiebepaling, daar is op zichzelf ook niks mis mee. We zijn niet allemaal hetzelfde.
Dat was wel smerig ja.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:33 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat konden we gisteren zien met je commentaar op een foto van een vermist meisje, stuk ongeluk dat je bent
Ja dat vond ik ook,dus dat dit figuur zo denkt verrast me niet, hoop dat hij een keer de verkeerde tegenkomtquote:
Als je zonder oordeel naar de situatie kijkt, vind ik persoonlijk dat hij wel een punt heeft. Pesten is denk ik primitief gedrag. Mensen reageren op elkaar en de manier hoe ze dat doen, leidt tot consequenties. Overigens niet alleen voor het slachtoffer, maar ook voor de pesters.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je spreekt wel degelijk een oordeel uit over de mensen die gepest worden: je laat het gebeuren, zeg je. En dat vind ik heel kwalijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pesten is een noodzakelijk kwaad in mijn ogen om mensen buiten te sluiten en de groep puur te houden of niet te mengen met invloeden van buitenaf.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:06 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik ben benieuwd hoe mensen hier er weleens vanuit een objectief standpunt over hebben nagedacht. Dus niet om de pesters noch slachtoffers te veroordelen of beoordelen. Maar meer waarom pestgedrag op zich een onderdeel is van hoe mensen sociaal met elkaar omgaan.
Had jij vroeger in jouw jeugd mensen gepest? Was je daarbij de aanvoerder die de rest van de groep probeerde op te stoken? Of was je een meeloper en liet jij je opstoken? Hoe ervaarde je dat toen? Was jij je bewust wat je bij het slachtoffer kon aanrichten of had je daarover de neiging om het effect van pestgedrag te bagatelliseren? Ging jij er anders over denken of het anders ervaren toen je wat ouder werd?
Was jij slachtoffer van pestgedrag? Hoe ervaarde jij dat? Hoe keek je daardoor naar jezelf en naar anderen? Begreep je waarom je werd gepest of juist niet? Heeft het pesten jou emotioneel beschadigd? Heeft het ook toch iets constructiefs kunnen bijdragen in jouw persoonlijke ontwikkeling?
Het kan ook zijn dat jij altijd iemand was geweest die zich daarbuiten hield. Hoe beleefde jij het dan als jouw klasgenoten de pik op iemand hadden? Hield jij je er altijd buiten of nam je het weleens op voor het slachtoffer? Of zei je soms tegen klasgenoten waarmee jij bevriend was die zich wel schuldig maakten aan pestgedrag iets van "Joh, dat moet je eigenlijk niet doen" of "Ik vind het wel rot dat iedereen de pik heeft op hem/haar". Staat jou nog iets bij hoe daarop werd gereageerd?
quote:Op maandag 2 maart 2026 22:37 schreef papierentijdschrift het volgende:
[..]
Pesten is een noodzakelijk kwaad in mijn ogen om mensen buiten te sluiten en de groep puur te houden of niet te mengen met invloeden van buitenaf.
quote:Op maandag 2 maart 2026 22:37 schreef papierentijdschrift het volgende:
[..]
Pesten is een noodzakelijk kwaad in mijn ogen om mensen buiten te sluiten en de groep puur te houden of niet te mengen met invloeden van buitenaf.
Dus jij wilt altijd dezelfde groep collega's/klasgenoten houden en nooit een nieuw iemand ontmoeten?quote:Op maandag 2 maart 2026 22:37 schreef papierentijdschrift het volgende:
[..]
Je was/bent zelf een pester?quote:Op maandag 2 maart 2026 22:37 schreef papierentijdschrift het volgende:
[..]
Pesten is niet iets wat enkel jongeren doenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 00:30 schreef Masberum het volgende:
Pesten is toch iets wat jongeren doen om de hiërarchie vast te stellen? Als ik langs het water loop zie ik ook telkens waterhoentjes die elkaar lastig vallen. Is naar mijn idee gewoon de sterke die wil laten zien dat hij sterk is. Pesten wat hetzelfde naar mijn idee maar dan (meestal) minder lichamelijk en meer psychologisch.
Gebeurt ook op werk. Is van alle tijden.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:06 schreef greysbones het volgende:
[..]
Pesten is niet iets wat enkel jongeren doen
Pesten gebeurt uit eigen onzekerheid en heeft totaal niks te maken met wat waterhoentjes doen
Ik denk persoonlijk juist wel + ik zie het verband met onzekerheid.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:06 schreef greysbones het volgende:
Pesten gebeurt uit eigen onzekerheid en heeft totaal niks te maken met wat waterhoentjes doen
Heftig man.. pesten maakt zoveel meer kapot dan enkel datgene wat je aan het oppervlakte ziet. Heel erg.quote:Op donderdag 26 maart 2026 10:47 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik ben vroeger echt heel erg gepest, je zou het bijna terreur kunnen noemen, met name in mijn pubertijd was het echt heel erg.
Leerkrachten namen het op voor de pesters. Mijn ouders bleven maar volhouden dat het vanzelf op zou houden, weigerden me naar een andere school te sturen en kwamen met allerlei zweverige tips, maar nooit met dat ik voor mezelf op moest komen. Tips die uiteraard niets hielpen. Ik moest wel in therapie, de daders zijn nooit aangepakt. De therapeute was een zweverig type en ook zij deed gewoon niets.
Terugslaan mocht ik niet, want dat is onfatsoen en niet 'Zen' of zo.
Uiteindelijk werd het pesten zo erg en escaleerde volledig dat de school mij de toegang tot de school ontzegde. Toen moesten mijn ouders wel een andere school zoeken, waar ik niet gepest werd. De pesters zijn nooit aangepakt. Nooit. Door niemand.
Het heeft mijn hele leven verkloot en mijn toekomst geruïneerd.
Ik heb nooit geleerd voor mezelf op te komen, want dat was dus niet Zen of zo.
Ik heb later nog allerlei therapieën geprobeerd, letterlijk duizenden euro's aan besteed, maar niets helpt.
In 2017 werd ik weer te grazen genomen door een stel draaideurcriminelen die ik helaas via een goede vriend van me had leren kennen, zelfs een pistool tegen mijn hoofd gehad. Afgeperst. Maar ik heb geen cent betaald. Ze dreigen met het gooien van brandbommen, met fysiek geweld, maar ik heb gezegd dat het me niets interesseert. De schieten me maar dood, ik betaal geen cent.
De politie weigert zelfs aangifte op te nemen, terwijl ik genoeg bewijs heb,
Een van de aanvallersters met pistool is nota bene docente op een basisschool. Het boeit de autoriteiten niets. Weer een herhaling van vroeger dus.
Ik ben helemaal kapot, Ik durf niet goed alleen over straat, met vrienden wel, maar alleen blijf ik angstig. Ik voel me ook thuis angstig.
Alles van die brandbommen en dat ze me zouden laten ombrengen bleek bluf. Ik houd stand, ik ga niet in op afpersing. Mijn leven is toch kut, ze schieten me maar dood desnoods.
Goed dat je ingegrepen hebt tegen pestgedrag.quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:14 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Heftig man.. pesten maakt zoveel meer kapot dan enkel datgene wat je aan het oppervlakte ziet. Heel erg.
Ik heb laatst op straat (en publique) 2 jongeren die een ander jochie aan het pesten waren echt helemaal de tyfus in gescholden. Maar dan ook echt op een manier waarop ik een beetje schrok van mezelf
Ik denk niet dat het iets met het kapitalisme te maken heeft, maar dat het (helaas) blijkbaar bij ons soort hoort. Niet dat dat goed is, en dat we daar niets tegen moeten doen (in tegendeel).quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:00 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik vraag me af hoe het met pestgedrag is in de socialistische wereld. Is het een typisch kapitalistisch verschijnsel dat pesten wordt aangemoedigd en dat de leerkrachten, politie of welke autoriteiten dan ook in de kapitalistische wereld weigeren voor slachtoffers op te komen en dat daders op handen worden gedragen?
Is dat het sociaal darwinisme waar het kapitalisme de facto voor staat?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |