abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220075432
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 10:27 schreef Tovia het volgende:

[..]
Er zijn ook nog veel mensen die hierom zelfmoord plegen.
Er zijn ook mensen die hierom moorden plegen. Die ontspoorde tieners die op het schoolplein met een geweer om zich heen schoten om zoveel mogelijk schoolgenoten af te knallen, waren ook allemaal outcasts.

Slachtoffer worden van pestgedrag is verschrikkelijk. Mensen zijn sociale wezens die het nodig hebben om zich onder anderen veilig en geaccepteerd te kunnen voelen. Als je om welke reden dan ook afwijkt van de norm (= anderen beschouwen jou als de meest afwijkende van iedereen, ook als dat in werkelijkheid wel meevalt) en je bent ook niet voldoende in staat om voor jezelf op te komen, ben je de lul.

Ik heb het zelf allemaal kunnen ervaren als een soort beproeving. Nog steeds eigenlijk. Ik kan nu wel beter de positieve dingen zien. Net zoals pestgedrag iets menselijks is, zo geldt dat net zo goed voor de behoefte om het op te nemen voor de zwakkeren of betrokkenheid voelen naar hen en hen willen leren hoe ze zich sterker en waardiger met zichzelf kunnen voelen.

Een buitenbeentje zijn, heeft ook zijn voordelen ;)
  donderdag 12 februari 2026 @ 15:29:41 #127
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220075456
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 23:18 schreef Elan het volgende:
Pesten is niets anders dan de natuurlijke hiërarchie bepalen.
Mensen die gepest worden zijn fysiek en of mentaal zwak.
Pestkoppen zijn fysiek sterk en metaal gewoon een amoebe
  donderdag 12 februari 2026 @ 17:05:44 #128
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220076400
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 23:18 schreef Elan het volgende:
Pesten is niets anders dan de natuurlijke hiërarchie bepalen.
Mensen die gepest worden zijn fysiek en of mentaal zwak.
Wat een onzin haha
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  donderdag 12 februari 2026 @ 17:08:35 #129
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220076421
quote:
6s.gif Op donderdag 12 februari 2026 15:29 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Pestkoppen zijn fysiek sterk en metaal gewoon een amoebe
Ik vraag me af of ze fysiek sterk zijn , pesten is sowieso iets wat zwakke mensen doen.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220076523
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:08 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Ik vraag me af of ze fysiek sterk zijn , pesten is sowieso iets wat zwakke mensen doen.
Lol dus je wordt als zogenaamd sterker individu gepest door iemand die zogenaamd zwakker is.

Dat gaat tegen alle natuurwetten in.
blablablabla
  donderdag 12 februari 2026 @ 17:24:03 #131
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220076584
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:20 schreef Elan het volgende:

[..]
Lol dus je wordt als zogenaamd sterker individu gepest door iemand die zogenaamd zwakker is.

Tot je de "zwakke" over de grens duwt en dan ineens is die niet zwak meer.
pi_220076676
quote:
6s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:24 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Tot je de "zwakke" over de grens duwt en dan ineens is die niet zwak meer.
Die mass shooters zijn inderdaad erg sterke persoonlijkheden.

Loopt ook meestal goed af voor hun zelf.

Morele overwinnaars _O_
blablablabla
pi_220077045
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:08 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Pesten komt toch vooral voort uit het bepalen van de pikorde, zoals je dat ook bij dieren ziet?
  Moderator donderdag 12 februari 2026 @ 18:20:51 #134
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220077544
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:20 schreef Elan het volgende:

[..]

Fysiek sterker? Ja, want dat heb je nogal eens he. Je had toch jaren geleden die video van dat scharminkeltje in Australië of zo die dat dikke jongetje pestte. Prima voorbeeld. Dat dikke joch was overduidelijk fysiek sterker, maar psychisch niet...tot hij het wel was.

Dat scharminkeltje schatte in dat die dikke niks terug zou doen, en daar had ie ook gelijk in...tot hij het ineens wel deed.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 12 februari 2026 @ 18:22:00 #135
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220077553
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 17:28 schreef Elan het volgende:

[..]
Die mass shooters zijn inderdaad erg sterke persoonlijkheden.

Loopt ook meestal goed af voor hun zelf.

Morele overwinnaars _O_
Nee die hadden therapie voor andere shit nodig. Maarja op een gegeven moment als je blijft buigen breekt het. Hebben mijn pestkoppen ook ondervonden :P
pi_220077576
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 18:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Fysiek sterker? Ja, want dat heb je nogal eens he. Je had toch jaren geleden die video van dat scharminkeltje in Australië of zo die dat dikke jongetje pestte. Prima voorbeeld. Dat dikke joch was overduidelijk fysiek sterker, maar psychisch niet...tot hij het wel was.

Dat scharminkeltje schatte in dat die dikke niks terug zou doen, en daar had ie ook gelijk in...tot hij het ineens wel deed.
Dat is wel zo'n beetje de uitzondering die de regel bevestigt.

In de meeste gevallen is het precies andersom en zijn het de nerd scharminkels die het moeten ontgelden door de sportieve types.
blablablabla
pi_220077653
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 18:22 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Nee die hadden therapie voor andere shit nodig. Maarja op een gegeven moment als je blijft buigen breekt het. Hebben mijn pestkoppen ook ondervonden :P
Een dergelijke afloop is mooi voor jou maar is echt heel zelden. Bij meiden speelt dat al helemaal amper een rol omdat die over het algemeen veel minder geneigd zijn fysiek te treiteren maar andere meiden mentaal kapot maken.

Als jij uiteindelijk in staat bent op te staan tegen je pestkoppen was je toen je alles maar over je heen liet komen dus zwak.
blablablabla
pi_220077877
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat het verschil uitmaakt is het schoolregime. Aan het eind moest ik door verhuizing naar een andere school waar het regime erg strak was. Steevast bij bijna elke les liep de leraar langs de tafeltjes om te kijken of iedereen zijn huiswerk had gedaan. Spijbelen en te laat komen werd niet getolereerd en altijd waren er sancties. Kinderen werden aangesproken op hun gedrag. Op die school kwam pesten niet voor. In de vorige school, waar amper werd gecontroleerd en alles veel vrijer was, werd erg veel gepest. Slechte mensen zijn overal en van alle tijden. Geef ze de kans en ze vervallen direct tot slecht gedrag. Geef ze geen ruimte tot dit gedrag, dan doen ze het niet.
Ik denk dat dit een scherpe en juiste waarneming is. Het is triest maar waar. Als de school een streng maar rechtvaardig beleid voert hebben pesters op school geen schijn van kans.

Dat anti-pestprotocollen en -programma's niet werken is omdat veel scholen er bijzonder laks mee omgaan. De leerkrachten zijn er nauwelijks in geïnteresseerd of werken ze zelfs actief tegen omdat ze graag populair willen zijn bij de haantjes.

De visie dat het bij pestgedrag 'gewoon gaat om sociale hiërarchie' en dat de 'zwakkere' maar meer weerbaar moet worden is van een tenenkrommend simplisme. Een poging tot softe oplossing van een hard probleem.
Het is een soort van legitimering van het recht van de sterkste. Alsof er geen hogere waarden bestaan dan competitie.

En dat moet dan een voorbereiding op een volwassen sociaal leven voorstellen. Geen wonder dat mensen er geen reet van begrijpen en elkaar nog in het bejaardentehuis lopen te pesten.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220152096
Tja, iemand die niet gevoelig is voor pesterij heeft misschien gemakkelijk praten en kan alleen maar voor zichzelf en uit eigen ervaring spreken. Mij werd al op jonge leeftijd gezegd dat ik grote neus en grote oren heb en werd dan ook vaker Neus met Oren genoemd. In m'n groeifase ook niet de dikste lange slungel dus gespierde spijker kwam er ook nog eens bij. Het deed me wel iets maar niet genoeg om er depressief van te worden, vaak voor de spiegel gestaan en mezelf voorgesteld met kleinere oren en ook gedacht aan operaties. Toen kwam Rubbere Robbie op de radio met:

Sjongejongejonge wat een oren
Sjongejongejonge wat zijn ze groot
Daar ken je mee naar Friesland varen
Zonder zeilen op je boot...

:D Nou, toen was ik helemaal de lul...

Maar na lang genoeg kijken kwam ik ook tot de ontdekking dat kleinere oren niet de oplossing zijn want dan had ik nog steeds grote neus. En grote neus met kleine oren is nog een vreemder contrast die helemaal niet bij elkaar zou passen. Zo kwam ik tot de conclusie dat ik helemaal geen grote neus en oren heb maar een klein hoofd. Want elke pet is me te groot behalve mijn maatje M. En daar kon ik wel om lachen om deze zelfspot en was de beste smoes ooit. Bij de opmerking "Hey groot oor!" Antwoordde ik steevast "Nee nee, dikkop het is klein hoofd!"

En zo kon ik mezelf met humor leren oprecht in de spiegel te kijken met ik ben wie ik ben. Humor trekt je er doorheen, geloof ik, harder te lachen dan de persoon die je probeert te pesten. Daarmee kwam ik weer tot de conclusie dat niemand wordt gepest, je laat je pesten.

En wanneer je dit toelaat dan ben je gepest eerder niet.

Pestgedrag is een en misschien wel de sociale pikorde van jong en oud in de maatschappij. Iedereen doet het en niemand is er van gevrijwaard. Wanneer je hard lacht of grappen maakt om iemand die een foutje begaat dan ben je al aan het pesten wanneer de ander die zich daar aan stoort en zich rot voelt en dus door dat gelach laat pesten.

Laat je je pesten dan ben je in die pikorde het humorloze haasje in de neergaande spiraal van afbrokkelend eigenbeeld die zich de gehele dag gepest voelt en zichzelf zit te pesten. Psychische zelfbeschadiging...

Ik weet niet of je een kind die zich laat pesten dit kunt bijbrengen met woorden en uitleg... Zal eerder karakter trekje zijn dat je over een bepaalde emotionele hufterigheid moet beschikken en de humor van zelfspot kan weten te waarderen. Pesten begint immers altijd met een grapje, zie je daar serieus de humor niet van in, ben je het haasje.
Ik heb dit verhaal wel eens verteld aan 2 tienermeisjes, dochter van een vriend en haar vriendin, beiden vonden dat ze onder gepest gebukt gingen. Ik had de hoop met deze logica door te kunnen dringen, maar niets was minder waar. Ze vonden het absoluut niet grappig en gingen verder met mokken. Ik denk dat je humor niet kunt leren inzien, dit is iets dat moet je hebben en dan komt het wel goed.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 12:13:42 #140
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220152142
Zoals ik het lees, heb je het meer over plagen dan over pesten. Was het maar waar dat elke vorm van pesten de kop in te drukken was met een beetje zelfspot.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220152166
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:13 schreef Lienekien het volgende:
Zoals ik het lees, heb je het meer over plagen dan over pesten. Was het maar waar dat elke vorm van pesten de kop in te drukken was met een beetje zelfspot.
Wie bepaald het verschil tussen plagen en pesten? Het slachtoffer of de pleger...
  vrijdag 20 februari 2026 @ 12:20:14 #142
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220152184
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:17 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Wie bepaald het verschil tussen plagen en pesten? Het slachtoffer of de pleger...
Plagen is een beetje lollige opmerkingen maken over iemands uiterlijk en het daar bij laten. Pesten is veel kwaadaardiger, denk bijv. aan bedreiging en buitensluiting.
pi_220152246
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Plagen is een beetje lollige opmerkingen maken over iemands uiterlijk en het daar bij laten. Pesten is veel kwaadaardiger, denk bijv. aan bedreiging en buitensluiting.
Daarvoor geldt in mijn optiek hetzelfde, je laat je buitensluiten en je laat je bedreigen. Ga je daar in mee en laat je dat gebeuren dan roep je dit over jezelf af... Karakters die hier op teren kunnen meedogenloos gemeen zijn. Beginnen met een (dom) grapje die zij lollig vinden, vinden ze daarmee een ingang dan gaat het vaak kwaad naar erger.

Heb toevallig een autistisch neefje in zijn late tienerjaren die nog steeds klaagt dat hij vroeger op school gepest is.
Daar mag je in zijn huidige emotionele fijngevoelige status nog geen flapdrol tegen zeggen, want dat werkt als olie op het vuur.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 12:32:21 #144
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220152266
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:29 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Daarvoor geldt in mijn optiek hetzelfde, je laat je buitensluiten en je laat je bedreigen. Ga je daar in mee en laat je dat gebeuren dan roep je dit over jezelf af... Karakters die hier op teren kunnen meedogenloos gemeen zijn. Beginnen met een (dom) grapje die zij lollig vinden, vinden ze daarmee een ingang dan gaat het vaak kwaad naar erger.

Heb toevallig een autistisch neefje in zijn late tienerjaren die nog steeds klaagt dat hij vroeger op school gepest is.
Daar mag je in zijn huidige emotionele fijngevoelige status nog geen flapdrol tegen zeggen, want dat werkt als olie op het vuur.
Ik denk echt dat jij je eigen ervaring gruwelijk overschat door het op deze manier door te trekken. Ik kan me voorstellen hoe pijnlijk dat is voor mensen die gepest worden als jij hun ervaringen op deze manier bagatelliseert of er zelfs een verhaal van maakt waarin het eigenlijk hun eigen schuld is dat ze gepest worden.
pi_220152406
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik denk echt dat jij je eigen ervaring gruwelijk overschat door het op deze manier door te trekken. Ik kan me voorstellen hoe pijnlijk dat is voor mensen die gepest worden als jij hun ervaringen op deze manier bagatelliseert of er zelfs een verhaal van maakt waarin het eigenlijk hun eigen schuld is dat ze gepest worden.
Ik bagatelliseer, overschat noch onderschat en kan me hier ook niet mee identificeren en spreekt me niet aan.. Dat maak jij er zelf van...

Daarom begon ik ook met ieder spreekt hier voor zichzelf en kun je vinden wat je vind maar niet over de ander oordelen. Ik kan niet voelen wat een ander voelt, deel slechts gedachte en een mogelijke oplossing die voor mijzelf in mijn gevoel goed heeft gewerkt.

Doe ermee wat je laten kunt. Blijkbaar zijn hier gewoon geen oplossingen en of hulp te geven, immers je moet het zelf vinden en doen. Het aan de ander over laten helpt je eerder naar de kloten. De pikorde en pesters zullen blijven bestaan.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 13:03:33 #146
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220152534
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 12:51 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Ik bagatelliseer, overschat noch onderschat en kan me hier ook niet mee identificeren en spreekt me niet aan.. Dat maak jij er zelf van...

Daarom begon ik ook met ieder spreekt hier voor zichzelf en kun je vinden wat je vind maar niet over de ander oordelen. Ik kan niet voelen wat een ander voelt, deel slechts gedachte en een mogelijke oplossing die voor mijzelf in mijn gevoel goed heeft gewerkt.

Doe ermee wat je laten kunt. Blijkbaar zijn hier gewoon geen oplossingen en of hulp te geven, immers je moet het zelf vinden en doen. Het aan de ander over laten helpt je eerder naar de kloten. De pikorde en pesters zullen blijven bestaan.
Je spreekt wel degelijk een oordeel uit over de mensen die gepest worden: je laat het gebeuren, zeg je. En dat vind ik heel kwalijk.
pi_220152945
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 13:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je spreekt wel degelijk een oordeel uit over de mensen die gepest worden: je laat het gebeuren, zeg je. En dat vind ik heel kwalijk.
Je hebt het slakje gevonden... ^O^ Was ik niet begonnen met dat ik alleen over mezelf kan spreken had ik je gelijk moeten geven. Het is inderdaad een oordeel die ik over mezelf heb geveld... Ik ervaarde pesten als je laat het gebeuren. En mezelf de vraag gesteld hoe dit niet langer te accepteren. En dit in mezelf gevonden.

Kwalijk kan ik het niet noemen meer meer typisch, de meeste verhaaltjes worden opgevat zoals de lezer het leest.
pi_220153035
Pestgedrag lijkt me tot op zekere hoogte nnormaal en acceptabel. Het is evolutionair ook wel verklaarbaar. Het kan zorgen dat iemand weerbaar wordt en dat bepaald afwijkend gedrag aangepast wordt waar degene die gepest is soms ook beter van kan worden. Mocht het pestgedrag namelijk leiden tot een uiterlijke of gedragsverandering van de gepesttr in positieve zin dan kan diegene daar later de vruchten van plukken. De grens is echter wel ernstig fysiek geweld of mensen tot zelfmoord aanzetten en dat soort taferelen. Het is ook een hiërarchiebepaling, daar is op zichzelf ook niks mis mee. We zijn niet allemaal hetzelfde.
pi_220153381
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 13:58 schreef GerryDV het volgende:
Pestgedrag lijkt me tot op zekere hoogte nnormaal en acceptabel. Het is evolutionair ook wel verklaarbaar. Het kan zorgen dat iemand weerbaar wordt en dat bepaald afwijkend gedrag aangepast wordt waar degene die gepest is soms ook beter van kan worden. Mocht het pestgedrag namelijk leiden tot een uiterlijke of gedragsverandering van de gepesttr in positieve zin dan kan diegene daar later de vruchten van plukken. De grens is echter wel ernstig fysiek geweld of mensen tot zelfmoord aanzetten en dat soort taferelen. Het is ook een hiërarchiebepaling, daar is op zichzelf ook niks mis mee. We zijn niet allemaal hetzelfde.
Dat konden we gisteren zien met je commentaar op een foto van een vermist meisje, stuk ongeluk dat je bent
  Moderator vrijdag 20 februari 2026 @ 14:38:20 #150
236264 crew  capricia
pi_220153465
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:33 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat konden we gisteren zien met je commentaar op een foto van een vermist meisje, stuk ongeluk dat je bent
Dat was wel smerig ja.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')