abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219957232
Ik moet bekennen dat ik geinspireerd raakte door een ander topic wat gesloten is. :@ Ik heb er zelf een wat andere kijk op overigens.

Ik ben benieuwd hoe mensen hier er weleens vanuit een objectief standpunt over hebben nagedacht. Dus niet om de pesters noch slachtoffers te veroordelen of beoordelen. Maar meer waarom pestgedrag op zich een onderdeel is van hoe mensen sociaal met elkaar omgaan.

Had jij vroeger in jouw jeugd mensen gepest? Was je daarbij de aanvoerder die de rest van de groep probeerde op te stoken? Of was je een meeloper en liet jij je opstoken? Hoe ervaarde je dat toen? Was jij je bewust wat je bij het slachtoffer kon aanrichten of had je daarover de neiging om het effect van pestgedrag te bagatelliseren? Ging jij er anders over denken of het anders ervaren toen je wat ouder werd?

Was jij slachtoffer van pestgedrag? Hoe ervaarde jij dat? Hoe keek je daardoor naar jezelf en naar anderen? Begreep je waarom je werd gepest of juist niet? Heeft het pesten jou emotioneel beschadigd? Heeft het ook toch iets constructiefs kunnen bijdragen in jouw persoonlijke ontwikkeling?

Het kan ook zijn dat jij altijd iemand was geweest die zich daarbuiten hield. Hoe beleefde jij het dan als jouw klasgenoten de pik op iemand hadden? Hield jij je er altijd buiten of nam je het weleens op voor het slachtoffer? Of zei je soms tegen klasgenoten waarmee jij bevriend was die zich wel schuldig maakten aan pestgedrag iets van "Joh, dat moet je eigenlijk niet doen" of "Ik vind het wel rot dat iedereen de pik heeft op hem/haar". Staat jou nog iets bij hoe daarop werd gereageerd?
  donderdag 29 januari 2026 @ 19:29:52 #2
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219957431
Vroeger, op de middelbare school dacht iemand mij te kunnen pesten. Ik zei dat tegen mijn vader en die zei dat ik die jongen maar een tik op z'n snuit moest geven. Zo gezegd, zo gedaan. Het pesten was ineens afgelopen. Heb er mentaal gezien niets aan overgehouden. :)

Heb een hekel aan pesten. Ook aan haantjesgedrag.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_219957557
Ik werd mild gepest, ik begrijp het wel.
Ben alnog benieuwd hoe het met die pesters is, meetstal is pesten het afreageren van een eigen probleem of situatie die de pester zelf ook niet onder controle heeft.

VB vader of moeder is authoritair of gescheiden, dan heeft de pester te maken met een nare situatie waar die geen invloed op heeft, die gaat dan ergens anders de baas proberen te spelen.
Is triest, voor zowel de gepeste als de pester.

Nu moet ik zeggen, dat ik niet in elkaar geslagen ben ofzo. Was meer mentaal of kleine klere dingentjes. Dat scheelt.
Alsnog niet leuk misschien maar heeft me ook sterker gemaakt.

Maar ik heb er dan ook mijn voordeel mee gedaan, ben gaan sporten etc.
pi_219957586
Pesten heeft veel vormen, intimidatie of geweld of vernielen van bezittingen zijn onacceptabel, triest en verwerpelijk.
  donderdag 29 januari 2026 @ 20:26:12 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219958090
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 19:29 schreef LordofLeaves het volgende:
Vroeger, op de middelbare school dacht iemand mij te kunnen pesten. Ik zei dat tegen mijn vader en die zei dat ik die jongen maar een tik op z'n snuit moest geven. Zo gezegd, zo gedaan. Het pesten was ineens afgelopen. Heb er mentaal gezien niets aan overgehouden. :)

Heb een hekel aan pesten. Ook aan haantjesgedrag.
Blijkbaar werkt dit goed ja. Mijn man is jaren gepest op de middelbare school, maar nadat ie de pester op een dag uit woede neergehoekt heeft was het ineens afgelopen. Zo 'simpel' kan het dus zijn.
  donderdag 29 januari 2026 @ 21:00:02 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219958407
ik vraag mij af of er altijd gepest wordt op scholen, ik heb dat nooit zo ervaren.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219958683
Ik denk ook dat pesten vooral projectie is van eigen zwakheden op een ander.

Bekijk deze YouTube-video

Ik denk dat dit er een goed voorbeeld van is. Het gaat 'm niet om de opmerkingen op zich; mensen kunnen met veel grovere opmerkingen elkaar roasten en dan is het bedoeld om om elkaar te lachen. Maar hier is duidelijk vijandigheid richting Chazia te merken. Vooral die passief-agressieve opmerkingen van Yolanthe.

Voor degenen die niet weten wie Chazia Mourali is: ze is vooral bekend als bitch van een presentatrice van De Zwakste Schakel.

Ze kan er ook wat van! Maar hierin is het een spel. Dat zou trouwens wel een goede training kunnen zijn om weerbaarder te leren worden: de strijd met elkaar aangaan met creatieve originele beledigingen, maar als je daarbij dingen zegt waarmee je de ander ook echt kwetst, speel je vals en verpest je het hele spel.

Het was in wezen niks meer dan een TV-quiz in een iets andere vorm. No big deal. Hier wordt ze geinterviewd. Andere gasten voelen zich door haar geintimideerd, terwijl daarvoor geen enkele reden is. En projecteren ook hun eigen onzekerheden op haar. Het zegt niks over Chazia, maar zij verraden zichzelf daarmee wie ze werkelijk zijn.

pi_219958809
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 19:06 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik moet bekennen dat ik geinspireerd raakte door een ander topic wat gesloten is. :@ Ik heb er zelf een wat andere kijk op overigens.

Had jij vroeger in jouw jeugd mensen gepest? Was je daarbij de aanvoerder die de rest van de groep probeerde op te stoken?
Ja en ja. De reden was omdat ik me doodergerde aan mensen die niet het lef hadden voor zichzelf op te komen. Had daar direct na de middelbare school al heel veel spijt van. Wie ben ik om daarover een eindoordeel en vonnis over uit te spreken? Heb daarna nog wat mensen mijn excuses over kunnen maken, maar degene bij wie ik dat het liefste zou doen heb ik nooit meer kunnen vinden helaas.
pi_219958852
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 19:44 schreef Invisibli het volgende:

Ben alnog benieuwd hoe het met die pesters is, meetstal is pesten het afreageren van een eigen probleem of situatie die de pester zelf ook niet onder controle heeft.

Dat is imo echt een misvatting (iig wel bij mij). Heb deze redenering ook vaak bij het programma van Peter vd Vorst gehoord. Dat is de redenatie vanuit het slachtoffer. Wat ik daar wel herkenbaar bij vond is dat ik de echte daad van pesten vaak niet meer kan herinneren (vanuit de dader gezien), behalve wanneer ik geweld toepaste. Daar heb ik enorm veel spijt van en ook van al het andere pestgedrag, het is niet goed te praten.
  donderdag 29 januari 2026 @ 21:56:02 #10
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_219959013
Even genummerd om het antwoorden duidelijker te maken :)

quote:
1. Was jij slachtoffer van pestgedrag?
2. Hoe ervaarde jij dat?
3. Hoe keek je daardoor naar jezelf en naar anderen?
4. Begreep je waarom je werd gepest of juist niet?
5. Heeft het pesten jou emotioneel beschadigd?
6. Heeft het ook toch iets constructiefs kunnen bijdragen in jouw persoonlijke ontwikkeling?
1. Ja
2. Als een kwelling
3. Er moest wel iets mis zijn met mij
4. Voor een klein deel wel, maar voor het grootste deel niet. Nog steeds niet
5. Ja
6. What doesn't kill you, makes you stronger. Maar er blijven triggers die herinneringen aan toen oproepen
What you forget, you are gonna repeat.
|| justdiggit.org ||
pi_219959045
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 21:30 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Heb daarna nog wat mensen mijn excuses over kunnen maken, maar degene bij wie ik dat het liefste zou doen heb ik nooit meer kunnen vinden helaas.
Die heeft vast zelfmoord gepleegd vanwege jouw pestgedrag.
pindazakje
pi_219959063
quote:
9s.gif Op donderdag 29 januari 2026 22:00 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Die heeft vast zelfmoord gepleegd vanwege jouw pestgedrag.
Gelukkig niet, maar ik besef me ook dat excuses het niet goed maken. Heb me ook aangeboden voor free shots, maar dat zit niet in die jongens.
pi_219959085
Heel mijn schoolperiode ben ik gepest, sterker nog -> zelfs op de pabo en buitengesloten worden in therapiegroepen

Nu ik terugkijk begrijp ik het wel. Ik was een rare, ben ik nog steeds. Alleen tot een jaar of vijfentwintig heb je een probleem als je anders bent.
Het was mijn eigen schuld, of schuld... ik begrijp waarom mensen me niet moesten en waarom ik het mikpunt was

Het heeft me wel verschrikkelijk getekend. Op de middelbare school spaarde ik al medicijnen op om eventueel zelfmoord te kunnen plegen. Nog steeds word ik enorm zenuwachtig in groepen. Desondanks dwing ik mezelf wel om naar clubjes te gaan en onder de mensen te komen. Mensen zeggen me graag te zien, maar ergens kan ik het nooit geloven

En groepstherapie weiger ik. Daar doe ik niet meer aan mee en ik word niet snel boos, tenzij mensen in de buurt van die grens komen

Het vervelende is dat ik raar werd doordat ik geen veilige haven had. Overal was ik onveilig. Als kind thuis en op school. En in mijn adolescentie op mijn studie en in een extreem slechte en onveilige relatie

Ik ben gewoon raar en anders en het lukt me onvoldoende om me aan te passen. Dat haat ik echt soms aan mezelf. Nu denk ik dat ik tot mijn unset van schizofrenie en bipolaire stoornis gewoon ongegrond vreemd was. Nu is het bekend waarom ik vreemd ben, en als mensen vragen waarom ik niet werk vertel ik hen dit eerlijk en dan hebben mensen meer begrip voor je raar zijn
  VIVA donderdag 29 januari 2026 @ 22:13:52 #14
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_219959181
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 22:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
Heel mijn schoolperiode ben ik gepest, sterker nog -> zelfs op de pabo en buitengesloten worden in therapiegroepen

Nu ik terugkijk begrijp ik het wel. Ik was een rare, ben ik nog steeds. Alleen tot een jaar of vijfentwintig heb je een probleem als je anders bent.
Het was mijn eigen schuld, of schuld... ik begrijp waarom mensen me niet moesten en waarom ik het mikpunt was

Het heeft me wel verschrikkelijk getekend. Op de middelbare school spaarde ik al medicijnen op om eventueel zelfmoord te kunnen plegen. Nog steeds word ik enorm zenuwachtig in groepen. Desondanks dwing ik mezelf wel om naar clubjes te gaan en onder de mensen te komen. Mensen zeggen me graag te zien, maar ergens kan ik het nooit geloven

En groepstherapie weiger ik. Daar doe ik niet meer aan mee en ik word niet snel boos, tenzij mensen in de buurt van die grens komen

Het vervelende is dat ik raar werd doordat ik geen veilige haven had. Overal was ik onveilig. Als kind thuis en op school. En in mijn adolescentie op mijn studie en in een extreem slechte en onveilige relatie

Ik ben gewoon raar en anders en het lukt me onvoldoende om me aan te passen. Dat haat ik echt soms aan mezelf. Nu denk ik dat ik tot mijn unset van schizofrenie en bipolaire stoornis gewoon ongegrond vreemd was. Nu is het bekend waarom ik vreemd ben, en als mensen vragen waarom ik niet werk vertel ik hen dit eerlijk en dan hebben mensen meer begrip voor je raar zijn
Los van het pestgedrag in je jeugd, de kunst is om de zelfhaat om te leren zetten in dat het je eigen gevoel is, en niemand maar dan ook niemand in de wereld die haat voor je hebt.....Het is moeilijk maar dat is een begin om jezelf te leren accepteren.....
What lies behind makes no sense in my mind
pi_219959753
Pesten is niets anders dan de natuurlijke hiërarchie bepalen.
Mensen die gepest worden zijn fysiek en of mentaal zwak.
blablablabla
  Moderator donderdag 29 januari 2026 @ 23:22:29 #16
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_219959771
Is gewoon gevolg van een stuitend gebrek aan empathisch vermogen. En soms een misplaatst gevoel van morele verhevenheid. Zeker als de pester in kwestie ouder is dan 18-25.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 30 januari 2026 @ 00:47:30 #17
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219960047
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 23:18 schreef Elan het volgende:
Pesten is niets anders dan de natuurlijke hiërarchie bepalen.
Mensen die gepest worden zijn fysiek en of mentaal zwak.
Dan zul je alle dagen wel gepest worden.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 30 januari 2026 @ 00:48:24 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219960049
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 00:47 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Ga nou niet in op zo'n overduidelijke uitlokpost :')
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219960074
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 00:47 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Nee ik hoorde meer bij groepjes die anderen treiterden.

Maar dat was vroeger na middelbare school niet meer voorgekomen eigenlijk.

Was destijds ook een soort zelfpreservatie.
blablablabla
pi_219960103
Ook ik werd gepest op school. Het heeft mijn leven getekend. Ben nooit meer zeker over mezelf, terwijl ik uitstekende functioneringsbeoordelingen krijg op het werk, met promoties en opslag. Maar het pesten heeft me kapot gemaakt en dat voel ik iedere dag. Ik heb in mijn schooltijd een zelfmoordpoging gedaan, mislukt, zoals jullie nu hier zien. Dat is maar goed ook, want ik besef me terdege hoeveel verdriet je geliefden aandoet. Wat ik ook heb meegekregen is dat ik neerkijk op mensen met een grote smoel en die anderen vernederen. Ze moesten eens weten wat voor impact dat heeft.

Het pesten is op een gegeven moment gestopt, toen ik voor de pestkoppen hun huiswerk ging doen. Ze betaalden er zelfs voor! Dat was mijn zakgeld. Ik schreef ook werkstukken voor ze etc. Toen ik jaren later vroeg hoe het met ze ging, kreeg ik als antwoord dat ze allemaal gezakt waren voor het eindexamen.
pi_219960390
Ooit eens gepest geworden door iemand twee klassen hoger vanwege een trui ofzoiets. Datzelfde weekend in de plaatselijke discotheek aangepapt met zijn zusje en haar uiteindelijk gebald. Gast heeft nooit meer een opmerking durven maken over mijn kleding.
U MAD?
pi_219960962
Werd mijn hele jeugd gepest door mijn 5 jaar oudere, zeer dominante, criminele broer. Vooral rond mijn puberteit veel last van gehad, maar het heeft zeker permanente littekens achter gelaten in de vorm van een temperament dat snel reageert bij verbale of fysieke (soms door mij zo geïnterpreteerde) aanvallen. Dat kan een vrij woeste versie van mij oproepen, dat niet schuwt om vol in de tegenaanval te gaan. Ook bepaalde onzekerheden kunnen soms weer opspelen. Ben verder vrij gevoelig voor wantrouwen van anderen en een gebrek aan waardering.

Ik weet dat het pesten mij beschadigd heeft, maar aan de andere kant vraag ik mij soms af of het echte probleem, een enkele ouder was die mij geen goed voorbeeld heeft gegeven, geen grenzen stelde, beschermend was, mij verwende, probleem vermijdend was, niet over gevoelens sprak, geen liefde toonde in de vorm van verbale of fysieke intimiteit (vooral materialistisch of met uitstapjes), zeer weinig complimenteerde, haar trots op mij amper liet blijken, zelf vol onzekerheden zat en in huis niet voldoende autoriteit had. Ik kom uit een redelijk disfunctionele familie, wat dat betreft.

Zelf nooit gepest. Een enkele keer een grapje of plagen, sure, maar structureel iemand 'in the face' vernederen, never. Was ook totaal geen meeloper.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 09:53:25 #23
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219961149
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 20:26 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Blijkbaar werkt dit goed ja. Mijn man is jaren gepest op de middelbare school, maar nadat ie de pester op een dag uit woede neergehoekt heeft was het ineens afgelopen. Zo 'simpel' kan het dus zijn.
Het schijnt dat de meeste pesters niet al te snugger zijn. Je kunt wel een gesprek met die figuren aangaan, maar meestal begrijpen ze het toch niet.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  vrijdag 30 januari 2026 @ 09:59:24 #24
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219961174
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:53 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Het schijnt dat de meeste pesters niet al te snugger zijn. Je kunt wel een gesprek met die figuren aangaan, maar meestal begrijpen ze het toch niet.
Nu ben ik zeker niet voor geweld, maar ouders en scholen zouden eigenlijk gewoon het advies moeten geven: deel maar een keer een goede harde tik uit. In plaats van erover in gesprek gaan met de pester en de woorden "het ligt niet aan jou, hij /zij doet het uit onzekerheid". Wat heb je daaraan als slachtoffer? Helemaal niks.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 10:01:53 #25
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_219961185
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:59 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Nu ben ik zeker niet voor geweld, maar ouders en scholen zouden eigenlijk gewoon het advies moeten geven: deel maar een keer een goede harde tik uit. In plaats van erover in gesprek gaan met de pester en de woorden "het ligt niet aan jou, hij /zij doet het uit onzekerheid". Wat heb je daaraan als slachtoffer? Helemaal niks.
Helemaal mee eens. Geef ze maar een tik op de neus, je hoeft ze niet verrot te slaan. Al laat je maar zien dat er met jou niet te sollen valt.
pi_219961212
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:53 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Pesters zelf hebben een kwaardaardig karakter. Wat hun de wind in de zeilen geeft zijn de meelopers, zoals ik het zag op school. Je hebt vaak twee "leiders" die bewust de confrontatie zoeken en daarom heen zit een groepje dommeriken die meelopen. Zonder die meelopers zijn die leiders nergens. Als je zo'n leider neerhoekt en meelopers verdedigen niet, isoleer je hem uit de groep en worden ze zielig.

Wat ik dus ook meemaakte is dat dat groepje dus ook niet serieus was op school, maar waarschijnlijk thuis wel werden afgerekend op hun cijfers. Ik was de beste van de klas en toen begonnen ze me te dwingen om briefjes met antwoorden bij schriftelijke overhoringen en repetities naar ze door te geven. Toen ze vroegen of ik voor hun mijn huiswerk wilde kopiëren met een ander handschrift, trok ik de stoute schoenen aan door ze geld te vragen en verdorie ze betaalden ook nog. En toen werd het stil met het pesten. Wel eens meegemaakt met werkstukken dat de leraar opmerkte: Het valt me wel op dat het niveau van sommigen in de klas merkbaar is gestegen. Hij bedoelde dat beschuldigend, hij had volgens mij door dat het niet hun eigen werk was. Dat huiswerk maken voor anderen was trouwens geen straf. Het kwam me aanwaaien en ik verdiende er best een aardig centje mee.
pi_219961272
Wat het verschil uitmaakt is het schoolregime. Aan het eind moest ik door verhuizing naar een andere school waar het regime erg strak was. Steevast bij bijna elke les liep de leraar langs de tafeltjes om te kijken of iedereen zijn huiswerk had gedaan. Spijbelen en te laat komen werd niet getolereerd en altijd waren er sancties. Kinderen werden aangesproken op hun gedrag. Op die school kwam pesten niet voor. In de vorige school, waar amper werd gecontroleerd en alles veel vrijer was, werd erg veel gepest. Slechte mensen zijn overal en van alle tijden. Geef ze de kans en ze vervallen direct tot slecht gedrag. Geef ze geen ruimte tot dit gedrag, dan doen ze het niet.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 10:25:44 #28
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_219961315
Gepest? Ik werd gewoon genegeerd. Weet niet wat erger is. Ik bestond gewoon niet voor mijn klasgenootjes.
Begon trouwens op de middelbare school. Ik deed niets raars.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_219961332
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:25 schreef ieniminimuis het volgende:
Gepest? Ik werd gewoon genegeerd. Weet niet wat erger is. Ik bestond gewoon niet voor mijn klasgenootjes.
Begon trouwens op de middelbare school. Ik deed niets raars.
Misschien viel je niet op. Ik weet niet waar je usernaam vandaan komt... :)
  vrijdag 30 januari 2026 @ 10:34:34 #30
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_219961358
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:31 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Misschien viel je niet op. Ik weet niet waar je usernaam vandaan komt... :)
Ik werd bewust genegeerd. Dus mensen zien mij wel, maar bewust doen alsof je niet bestaat. Tegen je aan lopen, achter je blijven fietsen maar wel je bespreken. Niet terug praten als je wel tegen hun praat. Enz.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:19:08 #31
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219961589
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 00:48 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ga nou niet in op zo'n overduidelijke uitlokpost :')
Hij heeft wel gelijk in dit geval.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:28:09 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219961655
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hij heeft wel gelijk in dit geval.
Dat had ik niet van jou verwacht.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:29:06 #33
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_219961665
Ik werk op een middelbare school en na zoveel dienstjaren kan ik alleen maar concluderen dat wijven elkaar helemaal kapot kunnen maken, en dat begint al in groep 7/8 en gaat in de brugklas gewoon verder. Complete, destructieve, weken- of maandenlange psychologische oorlogsvoering. Jongens meppen elkaar en dan is het wel weer over.
Le Diable
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:36:08 #34
16180 crew  CoolGuy
pi_219961702
quote:
15s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat had ik niet van jou verwacht.
Nou, ik bedoel het niet verkeerd, mocht het zo overkomen, maar een pester zoekt natuurlijk geen slachtoffer uit waarvan hij inschat dat die de pester aan kan, fysiek of verbaal. Pesten moet natuurlijk wel makkelijk zijn, waarbij je inschat dat je zelf als pester zijnde geen risico loopt.

Dus in die zin schat de pester in dat het slachtoffer fysiek of verbaal zwak(ker) is dan de pester zelf is.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:41:13 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219961730
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik bedoel het niet verkeerd, mocht het zo overkomen, maar een pester zoekt natuurlijk geen slachtoffer uit waarvan hij inschat dat die de pester aan kan, fysiek of verbaal. Pesten moet natuurlijk wel makkelijk zijn, waarbij je inschat dat je zelf als pester zijnde geen risico loopt.

Dus in die zin schat de pester in dat het slachtoffer fysiek of verbaal zwak(ker) is dan de pester zelf is.
Betreffende user praat er zijn eigen treiterige gedrag mee goed.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:17:36 #36
16180 crew  CoolGuy
pi_219962029
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Betreffende user praat er zijn eigen treiterige gedrag mee goed.
In....dit topic of IRL?
  vrijdag 30 januari 2026 @ 12:32:26 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219962148
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
In....dit topic of IRL?
In dit topic.

Maar ik ga met hem verder niet in discussie.

Bedankt voor je toelichting, in ieder geval.
pi_219962157
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 23:22 schreef ChevyCaprice het volgende:
Is gewoon gevolg van een stuitend gebrek aan empathisch vermogen. En soms een misplaatst gevoel van morele verhevenheid. Zeker als de pester in kwestie ouder is dan 18-25.
Je eerste zin is complete lariekoek, in ieder geval om op alle pesters te plakken, je tweede zin ging misschien voor mij wel op, je derde zin volledig mee eens.
pi_219962209
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Juist wel, daar is meer eer te halen. Als je bovenop de apenrots staat is het sowieso makkelijk uitpikken, zo is het ook. Maar grote smoelwerken onder je duim krijgen is als pester juist een pracht van een uitdaging, Er bestaat vanuit slachtoffers meer vooroordelen dan vanuit daders. Dat weet ik wel, ook afgaande van dat programma van Peter van der Vorst. Pesters aangepakt oid.

[ Bericht 2% gewijzigd door Simpel-Zat op 30-01-2026 12:48:39 ]
pi_219962221
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:29 schreef SemperLibertas het volgende:
Jongens meppen elkaar en dan is het wel weer over.
In 1970 misschien.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:55:21 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_219962320
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:39 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Juist wel, daar is meer eer te halen. Als je bovenop de aperots staat is het sowieso makkelijk uitpikken, zo is het ook. Er bestaat vanuit slachtoffers meer vooroordelen dan vanuit daders. Dat weet ik wel, ook afgaande van dat programma van Peter van der Vorst. Pesters aangepakt oid.
Neuh, ik denk het niet. Iemand die volledig zelfvertrouwen heeft én lichamelijk niet zwak is zal niet gepest worden. Het is niet de kleur haar, of dat je een bril hebt, of wat voor schoenen je hebt, of sproeten, of of of of. Dat is allemaal alleen maar het kapstokje wat wordt gebruikt, maar in realiteit is het dat een pester zwakte ruikt bij het slachtoffer.

Dan moet je natuurlijk wel een bepaald soort persoon zijn om dan te zeggen 'oke, ik ruik dit EN ik ga er misbruik van maken', of dat nou voortkomt uit onvrede over zijn eigen leven/thuissituatie/problemen/whatever, maar zoiets is het.

Het is gewoon naar beneden trappen, want dat is makkelijker dan zelf naar boven klimmen. Daarom is pesten ook niet uit te roeien. Je kunt allerlei programma's optuigen op school, of dit of dat, maar als ze het slachtoffer niet kunnen pakken op school, dan wel op de weg van school naar huis of omgekeerd. Als je als slachtoffer naar de leraar of wie dan ook rent helpt dat helemaal niks.

Sure, voor het moment zelf misschien wel, maar in realiteit leert de pester alleen maar dat je iemand anders nodig hebt om de kastanjes uit het vuur te halen, dat je het zelf niet af kunt. Oftewel, je bent zwak, wat alleen maar bevestigd dat je een makkelijk slachtoffer bent. Dit is ook de reden waarom naar een andere school gaan over het algemeen ook geen zin heeft omdat hij/zij daar waarschijnlijk ook weer gepest wordt, en dan is het niet omdat de pester mee is gegaan naar de andere school, maar op de nieuwe school zijn gewoon andere pesters, maar hetzelfde slachtoffer.

Je zult voor jezelf moeten leren opkomen als slachtoffer zijnde. Dat dat makkelijk gezegd is maar moeilijk gedaan besef ik maar al te goed, maar er is geen andere oplossing, de rest is allemaal alleen maar symptoombestrijding.
pi_219962365
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Neuh, ik denk het niet. Iemand die volledig zelfvertrouwen heeft én lichamelijk niet zwak is zal niet gepest worden.
Ik weet uit eigen ervaring dat dit wél zo is. Dat was juist de uitdaging. Kan jij net zoveel van niet vinden, het is wel zo :s)

Daarna komt er nog een hoop onzin uit je post...

Vanaf hier helemaal met je eens (behalve stam + t = bevestigt):

quote:
Oftewel, je bent zwak, wat alleen maar bevestigd dat je een makkelijk slachtoffer bent. Dit is ook de reden waarom naar een andere school gaan over het algemeen ook geen zin heeft omdat hij/zij daar waarschijnlijk ook weer gepest wordt, en dan is het niet omdat de pester mee is gegaan naar de andere school, maar op de nieuwe school zijn gewoon andere pesters, maar hetzelfde slachtoffer.

Je zult voor jezelf moeten leren opkomen als slachtoffer zijnde. Dat dat makkelijk gezegd is maar moeilijk gedaan besef ik maar al te goed, maar er is geen andere oplossing, de rest is allemaal alleen maar symptoombestrijding.
pi_219962383
Bah

Zelf ervaring mee
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
pi_219962419
[quote]0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:01 schreef Simpel-Zat het volgende:

En dan met name dit:

quote:
Dat was mijn misplaatste hoofdreden. Dat schapengedrag, hoek me eens voor mijn bek als ik je verneder. Ben eens een vent. Nogmaals, volledig misplaatst, wie ben ik om dat oordeel en vonnis te voltrekken? Maar dat zag ik pas na de middelbare school.

[ Bericht 7% gewijzigd door Simpel-Zat op 30-01-2026 13:13:19 ]
pi_219962433
Gepesten moeten zich wapenen, pesters zullen altijd blijven. Het is idd meteen over als de pester over het schoolplein gemept wordt ten overstaan van iedereen..Dan word je nooit meer gepest.

[ Bericht 23% gewijzigd door Simpel-Zat op 30-01-2026 13:16:19 ]
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:29:20 #46
16180 crew  CoolGuy
pi_219962573
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:01 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Ik weet uit eigen ervaring dat dit wél zo is. Dat was juist de uitdaging. Kan jij net zoveel van niet vinden, het is wel zo :s)

Daarna komt er nog een hoop onzin uit je post...

Vanaf hier helemaal met je eens (behalve stam + t = bevestigt):
[..]

Dus jij vond dat jij helemaal zelfvertrouwen had en je werd toch gepest, of jij vond dat je slachtoffer zelfvertrouwen had maar je pestte hem alsnog?
pi_219962607
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus jij vond dat jij helemaal zelfvertrouwen had en je werd toch gepest, of jij vond dat je slachtoffer zelfvertrouwen had maar je pestte hem alsnog?
Dat laatste, en nog een keer (kan het niet vaak genoeg zeggen), vanaf mijn 18e niet (meer) trots op, integendeel. Beschamend.
pi_219962637
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:42 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
In 1970 misschien.
Nee
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:37:49 #49
16180 crew  CoolGuy
pi_219962639
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:34 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Dat laatste
Right. Dus wat je eigenlijk zegt is dat jouw slachtoffer volgens jou maximaal zelfvertrouwen had, maar tegelijkertijd vond je ook:

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:08 schreef Simpel-Zat het volgende:

[..]
Dat was mijn misplaatste hoofdreden. Dat schapengedrag, hoek me eens voor mijn bek als ik je verneder. Ben eens een vent. Nogmaals, volledig misplaatst, wie ben ik om dat oordeel en vonnis te voltrekken? Maar dat zag ik pas na de middelbare school.
Dus jij pestte iemand waarvan jij vond dat 'ie volledig zelfvertrouwen had, maar toen je hem dan pestte en daarmee door bleef gaan, toen was je (zoals je het zelf noemt) misplaatste hoofdreden dat hij effectief niks terug deed (of dat nou met woorden of fysiek was) terwijl jij hem dat wel wilde 'leren', door hem te pesten? of wat?

Wat deed hij dan wél als reactie?
pi_219962664
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Right. Dus wat je eigenlijk zegt is dat jouw slachtoffer volgens jou maximaal zelfvertrouwen had, maar tegelijkertijd vond je ook:
[..]
Dus jij pestte iemand waarvan jij vond dat 'ie volledig zelfvertrouwen had, maar toen je hem dan pestte en daarmee door bleef gaan, toen was je (zoals je het zelf noemt) misplaatste hoofdreden dat hij effectief niks terug deed (of dat nou met woorden of fysiek was)?

Wat deed hij dan wél als reactie?
De CoolGuy uithangen, bij de meiden en daarmee hiërarchie verwerven bij de gasten, maar ondertussen ruiken dat hij puntje bij paaltje zou buigen bij brute weerstand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')