quote:Federal agents shot and killed a 37-year-old Minneapolis resident, Alex Jeffrey Pretti, at about 9 a.m. Central time on Saturday morning. A video shared with The New York Times by an eyewitness and her lawyer, as well as other video footage posted on social media, documents the violent scene, where agents appear to fire at least 10 shots in a span of only five seconds.
The footage seems to contradict the Department of Homeland Security’s account of the event, which the agency said began after the victim approached the federal agents with a handgun and the intent to “massacre” them.
Klinkt plausibel. Heb genoeg bodycams van agenten gezien dat als ze een wapen vinden dat ze dat uitroepen. Maar die zijn getrained om meer te communiceren bijv. "reaching for their gun" of "gun secured" oid. Als deze slecht getrainde idioten alleen "gun" schreeuwen snap ik wel dat je op dat moment heel in de war bent of je nou in gevaar bent of niet.quote:Op zondag 25 januari 2026 04:31 schreef Kijkertje het volgende:
Hypothese die rondgaat: iemand roept iets met 'gun' bij het afpakken van het wapen van Pretti (uit zijn holster) wat gezien wordt als gevaar door de agent die begint te schieten nadat het wapen al verwijderd is en er geen sprake was van dreigen daarmee door Pretti.
Ja, dat is het probleem inderdaad. Ik hoor je niet over de executie van een ongewapende en al overmeesterde burger?quote:Op zondag 25 januari 2026 09:13 schreef Chivaz het volgende:
[ x ]
Ik begin steeds beter te begrijpen dat linkse agitatoren vrij spel hebben in Minneapolis. Er is een heel netwerk via signal van figuren die constant ICE lastig vallen tijdens hun werkzaamheden.
Deze vrouw en blijkbaar ook nog een andere politicus zitten beiden in Signal als admin en ik denk dat we rustig kunnen aannemen dat er op een bepaald niveau word gecoördineerd met de lokale overheid.
Hard nodig tegen die fascistische club die jij met hand en tand verdedigt.quote:Op zondag 25 januari 2026 09:13 schreef Chivaz het volgende:
[ x ]
Ik begin steeds beter te begrijpen dat linkse agitatoren vrij spel hebben in Minneapolis. Er is een heel netwerk via signal van figuren die constant ICE lastig vallen tijdens hun werkzaamheden.
Deze vrouw en blijkbaar ook nog een andere politicus zitten beiden in Signal als admin en ik denk dat we rustig kunnen aannemen dat er op een bepaald niveau word gecoördineerd met de lokale overheid.
Wat een heldinquote:Op zondag 25 januari 2026 09:13 schreef Chivaz het volgende:
[ x ]
Het is na de afgelopen maanden van de zotte dat er nog rode staten zijn. Daar moet je als weldenkende Amerikaan toch helemaal niets meer mee te maken willen hebben?quote:Op zondag 25 januari 2026 09:50 schreef Beathoven het volgende:
Ik heb niet het idee dat de blauwe staten nog zin hebben om in de toekomst nogmaals de VS een herstart te geven na deze twee moorden en het nieuwe groene licht om woningen te bestormen.
Misschien dat ze nog een soort laatste GOS constructie toepassen voor alles uitelkaar valt voor iets beters.
Nou, zet de koffie maar klaar.quote:Op zondag 25 januari 2026 09:55 schreef Cyan9 het volgende:
Het rommelt behoorlijk, ik vrees een beetje voor wat er nog allemaal kan gebeuren.
Ik denk dat de meeste rode staten ontzien worden door ICE en het is algemeen bekend dat de rode gebieden niet echt veel geinformeerde burgers hebben. Extreem eenkennig in hun media-dieet. Ze zullen geen idee hebben. En dan is het prima dat een 'gewapende domestic terrorist' wordt neergeknald, want zo verschijnt het op hun tiktokfeed.quote:Op zondag 25 januari 2026 09:53 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het is na de afgelopen maanden van de zotte dat er nog rode staten zijn. Daar moet je als weldenkende Amerikaan toch helemaal niets meer mee te maken willen hebben?
Die blauwe staten kunnen zich beter aansluiten bij Canada.
Het grote probleem is dat een escalatie alleen maar in het voordeel van Trump is. Dan heeft hij een reden om de midterms uit te stellen en dat leidt weer tot meer onrust en ellende, waardoor zijn uiteindelijke doel (langer in het Witte Huis) alleen maar realistischer wordt.quote:Op zondag 25 januari 2026 09:55 schreef Cyan9 het volgende:
Het rommelt behoorlijk, ik vrees een beetje voor wat er nog allemaal kan gebeuren.
Dat weet niemand, deze situatie is bij mijn weten helemaal nieuw. Zelfs tijdens de BLM rellen wist men wel beter dan de politie constant te belemmeren tijdens hun werkzaamheden. Er was uiteraard geweld met confrontaties maar hier lijkt het erop dat via signal er constant gecoördineerd word om federale agenten lastig te vallen.quote:Op zondag 25 januari 2026 09:55 schreef Cyan9 het volgende:
Ik denk dat als Trump de midterms uitstelt het land sowieso te klein is. Ik denk dat zelfs een deel van de Reps. dat niet gaan accepteren.quote:Op zondag 25 januari 2026 09:58 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het grote probleem is dat een escalatie alleen maar in het voordeel van Trump is. Dan heeft hij een reden om de midterms uit te stellen en dat leidt weer tot meer onrust en ellende, waardoor zijn uiteindelijke doel (langer in het Witte Huis) alleen maar realistischer wordt.
Letterlijk de enige optie is impeachment, maar dan krijg je Vance en die is nog gestoorder.
Dat mag je vinden, maar in die take kan ik niet meegaan.quote:Op zondag 25 januari 2026 09:59 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dat weet niemand, deze situatie is bij mijn weten helemaal nieuw. Zelfs tijdens de BLM rellen wist men wel beter dan de politie constant te belemmeren tijdens hun werkzaamheden. Er was uiteraard geweld met confrontaties maar hier lijkt het erop dat via signal er constant gecoördineerd word om federale agenten lastig te vallen.
Zolang dit blijft gebeuren gaan er alleen maar meer doden vallen.
Zolang er daar mensen te werk worden gesteld met een opleiding die korter is dan je nodig hebt om als als hulpje in een kapsalon te werk te gaan, met een volkomen vrijbrief om de gruwlijkste vormen van geweld te gebruiken, zonder dat dat enig ander doel dient dan chaos en leed veroorzaken, ja, dan kan er inderdaad van alles gebeuren en zullen er vast nog een hoop andere doden vallen. De oorzaak en verantwoordelijkheid daarvoor ligt volledig bij Trump en zijn trawanten.quote:Op zondag 25 januari 2026 09:59 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dat weet niemand, deze situatie is bij mijn weten helemaal nieuw. Zelfs tijdens de BLM rellen wist men wel beter dan de politie constant te belemmeren tijdens hun werkzaamheden. Er was uiteraard geweld met confrontaties maar hier lijkt het erop dat via signal er constant gecoördineerd word om federale agenten lastig te vallen.
Zolang dit blijft gebeuren gaan er alleen maar meer doden vallen.
Gek genoeg gaat het in staten/steden waar wel medewerking word verleend gewoon goed.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:06 schreef JAM het volgende:
[..]
Zolang er daar mensen te werk worden gesteld met een opleiding die korter is dan je nodig hebt om als als hulpje in een kapsalon te werk te gaan, met een volkomen vrijbrief om de gruwlijkste vormen van geweld te gebruiken, zonder dat dat enig doel dient dan chaos en leed veroorzaken, ja, dan kan er inderdaad van alles gebeuren en zullen er vast nog een hoop andere doden vallen. De oorzaak en verantwoordelijkheid daarvoor ligt volledig bij Trump en zijn trawanten.
Ik heb niet meer zoveel vertrouwen in 'het land'. Dat had al lang veel te klein moeten zijn na alles wat er gebeurt is.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:00 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk dat als Trump de midterms uitstelt het land sowieso te klein is. Ik denk dat zelfs een deel van de Reps. dat niet gaan accepteren.
Maar misschien ben ik daarin te naïef.
En niemand is verbaasd. Wat ongelofelijk treurig is.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:09 schreef bedachtzaam het volgende:
https://www.threads.com/@(...)QaCXtAft4_zZM&slof=1
De foto die Trump postte was dus blijkbaar van het net geplukt.
Bepalen ze dat nou op basis van de datum die je terugkrijgt in je zoekresultaten??? Misschien had ze ff op de link moeten klikken. Ik heb er zelfs 1 van 5 maanden oud gevonden tot je op de link klikt en er achter komt dat betreffende datum naar een ander artikel verwijst.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:09 schreef bedachtzaam het volgende:
https://www.threads.com/@(...)QaCXtAft4_zZM&slof=1
De foto die Trump postte was dus blijkbaar van het net geplukt.
Laat dan maar eens wat objectieve cijfers zien per staat hoeveel illegale migranten er zijn en hoeveel ice inzet er is. Anders is dit weer niet veel meer als wederom goed geindoctrineerde magacist wat talking points na praten.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:09 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Gek genoeg gaat het in staten/steden waar wel medewerking word verleend gewoon goed.
De schuld van deze chaos ligt toch echt bij Walz en Frey die vinden dat federale wetgeving niet van toepassing is op hun.
Gek genoeg ben ik het eens met je analyse alleen zou ik het breder willen trekken want dit geld uiteraard ook voor Walz en Frey. Er is voor beiden kampen geen weg meer terug, wie er ook toegeeft verliest. Niet voor niets melde ik eerder al dat er nog veel meer doden moeten gaan vallen tot dat het kwartje valt.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:39 schreef Perrin het volgende:
Dit is geen gewone politieke strijd meer. Het gaat niet langer over winnen of verliezen binnen een spel met gedeelde, beschaafde regels. We hebben te maken met mensen die diep vanbinnen hebben besloten dat verliezen voor hen geen optie meer is.
Voor Trump en een groot deel van zijn kring staat inmiddels meer op het spel dan macht alleen: hun vrijheid, hun veiligheid, hun identiteit. Wie zo in het leven staat, kan zich geen nederlaag permitteren. En vanaf dat moment verandert alles. Regels worden rekbaar. Instituties veranderen in obstakels. Er ontstaat een logica waarin escalatie begrijpelijk lijkt en zelfbeheersing wordt ervaren als zwakte.
Dat maakt dit moment zo gevaarlijk. Je staat niet tegenover tegenstanders die morgen weer willen meedoen aan hetzelfde, gedeelde spel, maar tegenover mensen die geloven dat verlies hun einde betekent.
Dit is precies de dynamiek waardoor samenlevingen ontsporen. Dit is geen moment voor zelfbedrog of geruststellende verhalen.
Je moet ook uitkijken met de bijvoeglijke naamwoorden:quote:Op zondag 25 januari 2026 10:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat dan maar eens wat objectieve cijfers zien per staat hoeveel illegale migranten er zijn en hoeveel ice inzet er is. Anders is dit weer niet veel meer als wederom goed geindoctrineerde magacist wat talking points na praten.
Vergeet het deel wat Trump vertegenwoordigd als belangrijk. Het verenigde is al zo goed als voorbij.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:18 schreef Perrin het volgende:
Trump probeert bewust de maatschappelijke ontwrichting aan te wakkeren, met als doel toekomstige verkiezingen te ondergraven.
Geweld tegen eigen burgers is geen middel dat hij schuwt, maar een instrument dat hij bereid is te blijven inzetten om zijn doelen te bereiken.
Tja, Minnesota bevat minder dan 150.000 illegalen tegenover meerdere miljoenen in Florida en Texas. Dat is ook het beste bewijs dat ICE simpelweg een extreem-rechtse terreurbrigade is met een heel ander hoofddoel dan illegalen oppakken en uitzetten.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat dan maar eens wat objectieve cijfers zien per staat hoeveel illegale migranten er zijn en hoeveel ice inzet er is. Anders is dit weer niet veel meer als wederom goed geindoctrineerde magacist wat talking points na praten.
Wil je dit ook in Nederland? Neergeschoten worden door de Gestapo, omdat je een mening hebt die niet strookt met de mening van MAGA?quote:Op zondag 25 januari 2026 10:09 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Gek genoeg gaat het in staten/steden waar wel medewerking word verleend gewoon goed.
De schuld van deze chaos ligt toch echt bij Walz en Frey die vinden dat federale wetgeving niet van toepassing is op hun.
Je mag gewoon demonstreren dat is totaal geen probleem, je word helemaal niet neergeknuppeld als je agenten niet gaat lastig vallen, zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op zondag 25 januari 2026 12:29 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
[..]
Wil je dit ook in Nederland? Neergeschoten worden door de Gestapo, omdat je een mening hebt die niet strookt met de mening van MAGA?
Stemmen heeft geen zin, demonstraties worden neergeknuppeld dus wat blijft er dan over?
Same as it ever was. Ook al moet je het percentage trollen niet onderschatten. Of ggz patiënten. De gevaarlijkste zijn natuurlijk degenen die serieus dit soort praktijken hier ook willen maar de kans is hier een stuk kleiner dan in een twee partijen stelsel met sterke polarisatie aan beide kanten.quote:Op zondag 25 januari 2026 12:07 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
En een vluchtige blik op de (storm)frontpage van een Nederlands weblogje doet concluderen dat er mensen zijn die dit ook wel in ons land zien zitten
Je mag demonstreren, maar je wordt dan wel door je kop geschoten. Leuk dat je Biden erbij betrekt. Maar dit is allemaal Trump met z'n fazallen. En jij als simpele gelukszoeker fanboyt lekker kritiekloos achter deze wannabe dictator aan.quote:Op zondag 25 januari 2026 13:09 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Je mag gewoon demonstreren dat is totaal geen probleem, je word helemaal niet neergeknuppeld als je agenten niet gaat lastig vallen, zo moeilijk is het allemaal niet.
En wat is dit voor onzin dat stemmen geen zin heeft? Biden waar men voor heeft gestemd heeft moedwillig de grens open gezet voor miljoenen illegalen, Trump waar men voor heeft gestemd heeft de grens gesloten en is nu mensen aan het deporteren precies zoals hij heeft beloofd.
Frey waar men ook voor heeft gestemd kiest ervoor om van Mineapolis een veilige haven te maken voor illegale immigranten. Allemaal gebeurtenissen die voortkomen uit het stemgedrag van de Amerikanen.
Ah demonstranten worden nu door hun kop geschoten, snel bel de krant!!!quote:Op zondag 25 januari 2026 13:38 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
[..]
Je mag demonstreren, maar je wordt dan wel door je kop geschoten. Leuk dat je Biden erbij betrekt. Maar dit is allemaal Trump met z'n fazallen. En jij als simpele gelukszoeker fanboyt lekker kritiekloos achter deze wannabe dictator aan.
Dit soort populisme trek ik altijd slecht.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:05 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Ik had deze al in NWS geplaatst maar dit vat denk ik het gevoel van veel Amerikanen samen. Ook voor de je bent tegen ICE dus voor criminelen roepers.
Fijn dat dit nieuws België nu eindelijk ook heeft bereikt!quote:Op zondag 25 januari 2026 13:47 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ah demonstranten worden nu door hun kop geschoten, snel bel de krant!!!
Both sides is een beetje raar als er een partij is die nu corrupt tot op het bot is en die macht tegen tegenstanders gebruikt.quote:Op zondag 25 januari 2026 13:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit soort populisme trek ik altijd slecht.
quote:Op vrijdag 23 januari 2026 21:54 schreef Salina het volgende:
LOL.
De VS is uit de WHO gestapt.
Gelukkig hebben ze er ook een 'lid' bijgekregen.
California becomes first state to join WHO disease network after US exit
[..]
(wist niet eens dat afzonderlijke staten ook konden deelnemen, maar dat was natuurlijk ook nooit nodig aangezien de VS als land altijd lid was van de WHO).
WHO heeft inmiddels gereageerd op de terugtrekking van de VS:quote:Op vrijdag 23 januari 2026 23:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Alleen erkende UN landen kunnen lid zijn van de WHO.
Andere staten, organisaties en wetenschappers kunnen wel deelnemen of het WHO beleid volgen maar hebben daarin formeel verder geen stem(recht).
[..]
Verder best heel, heel erg vreemd dat een president een dergelijke exit "zmaar" op eigen houtje kan regelen.
Maar goed, er zijn inmiddels wel meer dingen waarvan ik niet kon vermoeden dat het zou/kon plaatsvinden.
Trump zelf zal ws binnenkort wel zijn eigen UHO oprichten met een instapprijs van weet ik veel $100M per lid dat instemt met Trump Care. Altijd handig, je eigen organisatie om je niets van anderen en je eigen nooddruftige burgers te hoeven aantrekken.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 25 januari 2026 14:34 schreef Isdatzo het volgende:
Als het kwaakt als een eend..
Als het loopt als een eend..
Als het eruitziet als een eend..
Dan is het blijkbaar een duif, en wee je gebeente als je iets anders constateert.
quote:Op zondag 25 januari 2026 14:40 schreef Evenstar het volgende:
Mooi ook ... al die MAGA lui die nu roepen "ja, maar hij had een pistool, waarom had hij een pistool".
Dezelfde lui die altijd schreeuwen dat er geen beperkingen op wapenbezit moet komen, want "2nd amendment". Je weet wel, die 2nd amendment die er eigenlijk is om er voor te zorgen dat er een opstand kan komen mocht de overheid gekke dingen willen doen .....
Allemaal van die kritiek die ze in maga-kringen nou nooit hebben gehad op Kyle Rittenhouse. Opmerkelijk wel. Kennelijk ligt het in deze kringen dat wapenwetgeving voor iedereen geldt en niet alleen voor de club die zei als de juiste bestempelen, een beetje moeilijk.quote:Op zondag 25 januari 2026 14:40 schreef Evenstar het volgende:
Mooi ook ... al die MAGA lui die nu roepen "ja, maar hij had een pistool, waarom had hij een pistool".
Dezelfde lui die altijd schreeuwen dat er geen beperkingen op wapenbezit moet komen, want "2nd amendment". Je weet wel, die 2nd amendment die er eigenlijk is om er voor te zorgen dat er een opstand kan komen mocht de overheid gekke dingen willen doen .....
Dat hele 2nd amendment was ooit verzonnen om tegen een tirannieke overheid op te kunnen staan. Ik weet niet hoor, maar het begint er erg op te lijken. Ondertussen hele volksstammen be like "niks aan de hand alleen maar TDS".quote:Op zondag 25 januari 2026 14:40 schreef Evenstar het volgende:
Thx.quote:Op zondag 25 januari 2026 14:15 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
WHO heeft inmiddels gereageerd op de terugtrekking van de VS:
https://www.who.int/news/(...)of-the-united-states
Wat Trump net als met schofferen van nabestaanden doet, is op selectieve wijze "zijn" deel(name) aan die volledige verantwoordelijkheid; proberen uit te wissen: tldr; TACO.quote:WHO takes note of statements from the government of the United States that say WHO has “trashed and tarnished” and insulted it, and compromised its independence. The reverse is true. As we do with every Member State, WHO has always sought to engage with the United States in good faith, with full respect for its sovereignty.
Het lijkt wel alsof niemand de absolute wijsheid in pacht had en uiteraard konden dingen beter. maar geheiligde wetenschappers vind ik een concept waar ik moeilijk omheen kan lopen. Ik denk dat de meeste wetenschappers er een stuk zuiverder instonden dan wat gekken op het internet riepen. Niemand verklaart wetenschap heilig, niets is heilig, maar je kunt mij niet vertellen dat je beter bij hen terecht kunt over advies, dan bij mensen die nooit onderzoek doen naar virussen en andere ziektes.quote:Op zondag 25 januari 2026 15:32 schreef Vallon het volgende:
Terzijde, denk ik dat de 'wetenschap' ten tijde van Covid19 flink te lijden had van massavorming waarbij tal van bestuurlijk bizarre maatregelen zijn genomen en onterecht zijn opgedrongen aan de bevolking. Bestuurders die zich wmb wel heel makkelijk hebben hebben verschuilt achter hun geheiligde wetenschap(pers) die niet niet zo zeker kon zijn als die dat (in haar volgzame meerderheid) onomwonden als enig feit stelde(n).
Politiek die vervolgens aan de haal ging met daarin - wederom niet te ontkennen - halve (on)waarheden zodat zijzelf als orgaan, geen verantwoording hoefde te nemen voor het door haar ingezette beleid.
Beetje fout om een foto in/uit/van een andere context hier te doen presenteren.quote:
Ik snap het sentiment maar laten we hier die niet laten doorschieten.quote:bron Protesters gathered Wednesday outside the Michigan state Capitol to express displeasure with Gov. Gretchen Whitmer's orders to keep people at home and businesses closed during the coronavirus crisis.
Protesters gathered Wednesday outside the Michigan state Capitol to express displeasure with Gov. Gretchen Whitmer’s orders to keep people at home and businesses closed during the coronavirus crisis.
(Associated Press)
Dat was exact mijn punt, dezelfde club die nu roept dat Pretti het over zichzelf afriep omdat hij een pistool in zijn zak had vonden het destijds logisch dat de Proud Boys met machinegeweren zwaaiend door de straten konden marcheren tijdens protesten.quote:Op zondag 25 januari 2026 15:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
Beetje fout om een foto in/uit/van een andere context hier te doen presenteren.
Het betrof hier een afbeelding van AP ten tijde van Covid (April 2020):
[..]
Ik snap het sentiment maar laten we hier die niet laten doorschieten.
Het kenmerk is dat je er als samenleving mogelijk niet omheen kunt maar je wel - zeker politiek - de onderbouwing moet blijven afvragen of zaken wel zo zijn als in een stelling daarin van toepassing (moeten) zijn.quote:Op zondag 25 januari 2026 15:38 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof niemand de absolute wijsheid in pacht had en uiteraard konden dingen beter. maar geheiligde wetenschappers vind ik een concept waar ik moeilijk omheen kan lopen. Ik denk dat de meeste wetenschappers er een stuk zuiverder instonden dan wat gekken op het internet riepen. Niemand verklaart wetenschap heilig, niets is heilig, maar je kunt mij niet vertellen dat je beter bij hen terecht kunt over advies, dan bij mensen die nooit onderzoek doen naar virussen en andere ziektes.
'het ministerie van terreurorganisatie Hamas zei..'quote:Op zondag 25 januari 2026 16:19 schreef viagraap het volgende:
Op nos.nl zag ik in ieder geval dat ze bij de verklaringen van de regering vermelden dat ze eerder logen over Good. Tot nu toe bleef het daar iets te vaak bij 'deze mensen zeiden X, die mensen Y' zonder erbij stil te staan dat Y nog geen koffie kan bestellen zonder te liegen.
Als ze dat nou ook inzake Gaza hadden gedaan, en zo'n beetje alle uitlatingen van Trump. Voorbeelden te over waarbij deze werkwijze, die toch eigenlijk onder het minste wat je kunt doen horen als journalist, toegepast had mogen worden.
Die moeite nemen/namen ze wel steevast ja, iedere keer dat het dodental werd genoemd. Dat Israel zelf die cijfers buitengewoon betrouwbaar vindt melden ze dan weer niet. En de redenen waarom een journalist niet zomaar alles wat hamas zegt moet geloven gaan dubbel en dwars op voor wat Israel zegt.quote:Op zondag 25 januari 2026 16:21 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
'het ministerie van terreurorganisatie Hamas zei..'
ICE is geen paradox: het is een wapen. ICE bestaat om mensen te intimideren, te onderdrukken en de macht van Trump te projecteren.quote:Op zondag 25 januari 2026 16:33 schreef Beathoven het volgende:
Een paradox is dat toen ICE nog niet gekaapt was door o.a. de proudboys deed de Bidenregering het beter qua kwantitatieve en kwalitatieve uitzettingen. Nu is het veel ongeleide agressie en moord, maar ze zijn nauwelijks met hun vak bezig.
https://www.welingelichte(...)beschermen-zonder-vsquote:NAVO-chef Mark Rutte denkt niet dat Europa ooit zonder de VS kan om zichzelf te beschermen. Dat zegt hij in een interview met Het Financieele Dagblad (FD). "Amerika is cruciaal voor onze bescherming", aldus Rutte.
Rutte werd internationaal geprezen nadat hij in gesprek met de Amerikaanse president Donald Trump een geopolitieke crisis rond Groenland had weten te bezweren. Door de wens van Trump om Groenland te annexeren, klinkt in Europa juist steeds luider de wens om onafhankelijker te worden van de VS op militair en economisch gebied.
Op de vraag van de FD-journalisten of we ooit zonder de VS kunnen, reageert hij stellig. "Wat mij betreft nooit. De geschiedenis heeft ons samengebracht. De Amerikaanse atoomparaplu is onze ultieme garantie voor veiligheid."
In het interview geeft Rutte aan dat Europese landen nu nog veel te weinig uitgeven aan defensie. "Dat gaat nu wel de goede kant op, maar de defensie-industrie moet nog op stoom komen."
Jezus, Markie heeft per ongeluk een fles Kool-Aid opengetrokken in het Witte Huis.quote:Op zondag 25 januari 2026 17:11 schreef Toby56 het volgende:
Mark Rutte: we kunnen Europa nooit beschermen zonder VS
[..]
https://www.welingelichte(...)beschermen-zonder-vs
Helder.
Rutte ziet nog (steeds) niet in dat Trump c.s. geen rol meer zien weggelegd voor Europa op het internationale machtsterrein.
Wat hebben we nou aan zulke politieke "leiders" hier in Europa. Man man man.quote:Op zondag 25 januari 2026 17:11 schreef Toby56 het volgende:
Mark Rutte: we kunnen Europa nooit beschermen zonder VS
[..]
https://www.welingelichte(...)beschermen-zonder-vs
Helder.
Rutte ziet nog (steeds) niet in dat Trump c.s. geen rol meer zien weggelegd voor Europa op het internationale machtsterrein.
Nou ja, als kontlikker misschien, als ze ons daarvoor nodig denken te hebben.
Hij legt zich er gewoon bij neer. Wij zullen altijd Amerika's speelbal blijven want we kunnen niet zonder hen.quote:Op zondag 25 januari 2026 17:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jezus, Markie heeft per ongeluk een fles Kool-Aid opengetrokken in het Witte Huis.
De uitspraken van Trump over de steun van NAVO-landen in Afghanistan werden zowaar ook "leugens" genoemd op nos.nl, een goede ontwikkeling inderdaad.quote:Op zondag 25 januari 2026 16:19 schreef viagraap het volgende:
Op nos.nl zag ik in ieder geval dat ze bij de verklaringen van de regering vermelden dat ze eerder logen over Good. Tot nu toe bleef het daar iets te vaak bij 'deze mensen zeiden X, die mensen Y' zonder erbij stil te staan dat Y nog geen koffie kan bestellen zonder te liegen.
Als ze dat nou ook inzake Gaza hadden gedaan, en zo'n beetje alle uitlatingen van Trump. Voorbeelden te over waarbij deze werkwijze, die toch eigenlijk onder het minste wat je kunt doen horen als journalist, toegepast had mogen worden.
https://nos.nl/artikel/25(...)r-afghanistan-missiequote:Veteranen verbijsterd over leugens van Trump over Afghanistan-missie
https://nos.nl/artikel/25(...)r-afghanistan-missiequote:Trump prijst Britse militairen na leugens over Afghanistan-missie
Ik wacht overigens nog steeds op een stevige reactie van Schoof hierop. Tot nu toe is het vooral krekels.quote:Op zondag 25 januari 2026 17:19 schreef Viv het volgende:
[..]
De uitspraken van Trump over de steun van NAVO-landen in Afghanistan werden zowaar ook "leugens" genoemd op nos.nl, een goede ontwikkeling inderdaad.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)r-afghanistan-missie
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)r-afghanistan-missie
Ze zijn beiden even eng.quote:Op zondag 25 januari 2026 17:11 schreef Kijkertje het volgende:
Intussen repost Vance de leugens van Stephen Miller:
Alle enge volgers van Trump weten wat er gaat volgen als ze Trumps lijn niet meer volgen, of zelfs maar een beetje kritisch proberen te zijn. Dat staat in de MAGA-cultus gelijk aan verraad. Je volgt niet de wetten en de regels van het land of van de internationale afspraken, maar je volgt de leider. Anders is het snel einde oefening. Daarom ook zie je in allerlei (inter)nationale tv-programma's dat Amerikaanse functionarissen geen centimeter zullen opschuiven, zelfs als insiders, historici en news anchors ze met feiten confronteren. Want ook maar een beetje toegeven betekent "you're fired!"quote:
Als Rutte zou zeggen waar het op staat, dan riskeert hij veel meer dan alleen zijn eigen loopbaan. Dat vind ik wel een verschil met functionarissen in de VS zelf.quote:Op zondag 25 januari 2026 17:59 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Alle enge volgers van Trump weten wat er gaat volgen als ze Trumps lijn niet meer volgen, of zelfs maar een beetje kritisch proberen te zijn. Dat staat in de MAGA-cultus gelijk aan verraad. Je volgt niet de wetten en de regels van het land of van de internationale afspraken, maar je volgt de leider. Anders is het snel einde oefening. Daarom ook zie je in allerlei internationale tv-programma's dat Amerikaanse functionarissen geen centimeter zullen opschuiven, zelfs als insiders, historici en news anchors ze met feiten confronteren. Want ook maar een beetje toegeven betekent "you're fired!"
Ook Rutte weet dat. En zelfs als SG van de NAVO voelt hij zich blijkbaar gedwongen daarnaar te handelen. Hij is niet MAGA, maar als hij gewoon zou zeggen waar het op staat, dan is het einde NAVO-loopbaan. In zijn functie van de 'Don' van het eerste NAVO-land, zal Trump eenvoudigweg Ruttes ontslag eisen. Of anders zwaait er wat.
Dat is het befaamde en beruchte "Führerprinzip".
Is wat hij zegt niet waar?quote:Op zondag 25 januari 2026 17:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jezus, Markie heeft per ongeluk een fles Kool-Aid opengetrokken in het Witte Huis.
Rutte zegt wel waar het op staat, hij heeft gewoon gelijk. Europa heeft geen defensie, dat is onderdeel van de relatie met de VS die daar wel voor gekozen heeft.quote:Op zondag 25 januari 2026 18:05 schreef Viv het volgende:
[..]
Als Rutte zou zeggen waar het op staat, dan riskeert hij veel meer dan alleen zijn eigen loopbaan. Dat vind ik wel een verschil met functionarissen in de VS zelf.
Als hij claimt dat Europa zich NOOIT zou kunnen verdedigen zonder de USA, dus ook in de toekomst, dan doet hij uitspraken die hij gewoon niet kan weten. Tenzij hij een glazen bol heeft.quote:
Fair point.quote:Op zondag 25 januari 2026 18:05 schreef Viv het volgende:
[..]
Als Rutte zou zeggen waar het op staat, dan riskeert hij veel meer dan alleen zijn eigen loopbaan. Dat vind ik wel een verschil met functionarissen in de VS zelf.
Ik doelde bijvoorbeeld op de "slijmerige" SMS-berichten die hij naar Trump stuurt, en die Trump vervolgens op Truth Social zet. Daarin zegt hij zéker niet wat hij écht zou willen zeggen.quote:Op zondag 25 januari 2026 18:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Rutte zegt wel waar het op staat, hij heeft gewoon gelijk. Europa heeft geen defensie, dat is onderdeel van de relatie met de VS die daar wel voor gekozen heeft.
Nooit is een groot woord maar de VS blijft nog zeker wel enige decennia, zo niet langer, de machtigste militaire kracht met kernwapens. Dus wederom heeft hij gewoon gelijk. Europa wil ook helemaal geen VS worden.quote:Op zondag 25 januari 2026 18:19 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Als hij claimt dat Europa zich NOOIT zou kunnen verdedigen zonder de USA, dus ook in de toekomst, dan doet hij uitspraken die hij gewoon niet kan weten. Tenzij hij een glazen bol heeft.
Rutte probeert tijd te rekken tot Trump ervandoor is, met de hoop dat er dan een president is waar wel mee te praten valt. Op het moment dat de VS er daadwerkelijk uit stapt heeft de NAVO een probleem, inclusief mogelijk onomkeerbare zaken. Dat wil je voorkomen zolang er nog andere opties zijn.quote:Op zondag 25 januari 2026 17:59 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Alle enge volgers van Trump weten wat er gaat volgen als ze Trumps lijn niet meer volgen, of zelfs maar een beetje kritisch proberen te zijn. Dat staat in de MAGA-cultus gelijk aan verraad. Je volgt niet de wetten en de regels van het land of van de internationale afspraken, maar je volgt de leider. Anders is het snel einde oefening. Daarom ook zie je in allerlei (inter)nationale tv-programma's dat Amerikaanse functionarissen geen centimeter zullen opschuiven, zelfs als insiders, historici en news anchors ze met feiten confronteren. Want ook maar een beetje toegeven betekent "you're fired!"
Ook Rutte weet dat. En zelfs als SG van de NAVO voelt hij zich blijkbaar gedwongen daarnaar te handelen. Hij is niet MAGA, maar als hij gewoon zou zeggen waar het op staat, dan is het einde NAVO-loopbaan. In zijn functie van de 'Don' van het eerste NAVO-land, zal Trump eenvoudigweg Ruttes ontslag eisen. Of anders zwaait er wat.
Dat is het befaamde en beruchte "Führerprinzip".
Nee hoor, binnen een aantal jaar kun je met verdere integratie en wat investeringen in defensie al een macht worden die afdoende van zich af kan bijten. Nergens voor nodig om aan piemels te zuigen.quote:Op zondag 25 januari 2026 18:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nooit is een groot woord maar de VS blijft nog zeker wel enige decennia, zo niet langer, de machtigste militaire kracht met kernwapens. Dus wederom heeft hij gewoon gelijk. Europa wil ook helemaal geen VS worden.
Dat laatste gebeurt dan ook niet.quote:Op zondag 25 januari 2026 19:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee hoor, binnen een aantal jaar kun je met verdere integratie en wat investeringen in defensie al een macht worden die afdoende van zich af kan bijten. Nergens voor nodig om aan piemels te zuigen.
Wat is dat mogelijke probleem ?quote:Op zondag 25 januari 2026 18:59 schreef beefkeek het volgende:
Op het moment dat de VS er daadwerkelijk uit stapt heeft de NAVO een probleem, inclusief mogelijk onomkeerbare zaken.
quote:Pam Bondi Offers To Pull ICE out of Minneapolis if Voter Files Handed Over
U.S. Attorney General Pam Bondi sent a letter to Minnesota Democratic Governor Tim Walz demanding the state take three specific actions before federal immigration agents would consider reducing their presence in Minneapolis, including handing over voter rolls.
In the letter, Bondi blamed both state and local leaders for the unrest that has come in response to the Trump administration's immigration enforcement operations. She said that Walz could "restore the rule of law."
…
Bondi set out a list of three demands in the letter, including that the Department of Justice be given the state’s voter registration records, that the state repeal the "sanctuary policies," and share its records on Medicaid, and Food and Nutrition Service programs.
The attorney general said that there had been a 1,300 percent increase in violence against ICE officers and a 3,200 percent increase in vehicular attacks against federal agents, using these figures as justification for continued operations.
She blamed the rhetoric of Minnesota officials for the violence and wrote, "You and other Minnesota officials have refused to support the men and women risking their lives to protect Americans and uphold the rule of law."
Dat andere landen er ook uit stappen, of niet meer betalen etc. Als je de VS erin houdt, ontevreden als ze zijn heb je in elk geval geen onomkeerbare problemen.quote:Op zondag 25 januari 2026 19:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat is dat mogelijke probleem ?
Russen vallen aan ?
pufff die proberen al vier jaar Oekraïne te veroveren...
De meeste NAV0-landen hebben geen zin dat bondgenootschap te verlaten.quote:Op zondag 25 januari 2026 19:29 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat andere landen er ook uit stappen, of niet meer betalen etc. Als je de VS erin houdt, ontevreden als ze zijn heb je in elk geval geen onomkeerbare problemen.
Als Trump daadwerkelijk Groenland binnen zou vallen is een ander verhaal natuurlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |