"Kort gezegd, de EU heeft geen Carrier Groups, dus je hebt er niks aan."quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat kan je ook gewoon weer vragen:
[..]
Waarom zo zeker dat ze aan onze kant staan?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Kort gezegd, de EU heeft geen Carrier Groups, dus je hebt er niks aan."
En in dit conflict staan het VK en Canada ook aan onze kant. Die moet je ook meetellen.
quote:Kort en realistisch antwoord:
Het VK en Canada zouden vrijwel zeker aan de kant van de VS staan, niet aan de EU-zijde.
En dat heeft weinig met “Europa vs Amerika” te maken, maar alles met structuur, geschiedenis en militaire integratie.
⸻
1. Verenigd Koninkrijk
Waarom het VK bij de VS zou staan
• Five Eyes inlichtingennetwerk (VS–UK–Canada–Australië–NZ)
• Nucleaire afhankelijkheid:
Britse Trident-raketten zijn technisch en logistiek verweven met de VS
• Militaire interoperabiliteit:
Britse strijdkrachten trainen structureel met de VS, niet met de EU
• Doctrine & commandovoering:
Britse officieren zijn geïntegreerd in Amerikaanse commandostructuren
• Post-Brexit realiteit:
VK heeft geen EU-verplichtingen meer, maar wél diepe VS-banden
In een conflict tussen VS en EU zou Londen:
Politiek proberen te de-escaleren,
maar militair niet tegen Washington ingaan.
⸻
2. Canada
Canada is in militair opzicht nog nauwer verbonden met de VS dan het VK.
Waarom Canada bij de VS zou staan
• NORAD: gezamenlijke luchtverdediging Noord-Amerika
• Geïntegreerde defensie-industrie
• Geografische realiteit:
9.000 km gedeelde grens met de VS
• Inlichtingen & cyber: volledig verweven
• Strategische afhankelijkheid
Voor Canada geldt simpel:
Tegen de VS kiezen = eigen veiligheid op het spel zetten.
Dat is geen politiek statement, maar een strategische noodzaak.
⸻
3. Wat als de EU probeert ze “mee te trekken”?
In theorie zou de EU:
• Diplomatieke druk zetten
• Op NAVO-cohesie wijzen
• Politieke framing gebruiken
Maar:
• NAVO = VS-dominant
• Five Eyes = VS-gedomineerd
• Nucleaire afschrikking = VS-gedomineerd
De machtsbalans is helder.
⸻
4. Hypothetische uitkomst in allianties
Land Waarschijnlijke positie
VK VS-zijde
Canada VS-zijde
Australië VS-zijde
Nieuw-Zeeland VS-zijde
EU-landen EU-zijde
Turkije Onvoorspelbaar
Noorwegen VS-zijde
Japan VS-zijde
Dit zou neerkomen op:
Anglosphere + Pacific bondgenoten vs EU-continent
⸻
5. Strategische kern
De echte breuklijn is niet:
VS vs EU
Maar:
Anglo-Amerikaanse militaire wereld
vs
Continentaal-Europese defensiestructuur
De eerste is gebouwd voor wereldwijde machtsprojectie
De tweede voor regionale verdediging
⸻
6. Samenvattend
In een hypothetisch VS–EU conflict:
• VK → VS
• Canada → VS
• Five Eyes → VS
• EU → zichzelf
Niet uit ideologie, maar uit:
• Integratie
• Logistiek
• Inlichtingen
• Afschrikking
• Geografie
Ok. En wij sturen onze fregatten op zo'n vliegdekschip af. Die hebben alle vier 112 raketten en een zootje torpedo's. Zeg, 500 wapens om wat F35 vliegtuigen en een vliegdekschip mee naar de kelder te jagen. En die kunnen zich uitstekend verweren ...quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:24 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat betekent als je ver weg van huis een actie uitvoert betekend dat een suoercarrier met veel F35 en de begeleiding van meerdere subs en luchtsteun incl bijtanken in de lucht.
Dat is iets wat de EU gewoon niet kan, en Groenland is een aardig stuk varen.
Ik hoop het. Maar dat wil niet zeggen dat de VS al wint als ze eens gemeen kijken, als het daarop aan komt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:32 schreef Perrin het volgende:
Lieve Frank, we gaan geen oorlog met de VS voeren. Dat weten zij, dat weten wij.
Een treurige dag dat ik de baardman gelijk moet geven. En dat is slechts 1 van de vele manieren waarop Trump en zijn boys ons bij de ballen hebben.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:34 schreef epicbeardman het volgende:
Heerlijk om dit allemaal te lezen zeg, wat een waanideeën, je denkt toch niet dat de EU ooit maar een kogel zal afschieten tegen Amerika.
Ze hoeven alleen maar CloudFlare uit te zetten en onze hele samenleving ligt al bijna op zijn gat. Laat staan als ze Google/Microsoft en Amazon services zouden uitzetten.
Ze crashen ons binnen luttele dagen het stenen tijdperk in.
Maar ook dezelfde reden dat Amerika geen schot gaat lossen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:34 schreef epicbeardman het volgende:
Heerlijk om dit allemaal te lezen zeg, wat een waanideeën, je denkt toch niet dat de EU ooit maar een kogel zal afschieten tegen Amerika.
Ze hoeven alleen maar CloudFlare uit te zetten en onze hele samenleving ligt al bijna op zijn gat. Laat staan als ze Google/Microsoft en Amazon services zouden uitzetten.
Klopt. Helemaal waar.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:34 schreef epicbeardman het volgende:
Blijkt dat als je je afhankelijk opstelt, anderen daar misbruik van maken.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Helemaal waar.
Neemt niet weg dat dit een <Knip> streek is die Amerika ons levert. Asielcrisis, Oekraine crisis, groenland crisis.
Wij hebben onze voorkeur gegeven om minder aan defensie uit te geven en meer aan sociale zekerheid, gewoon omdat dat kan. Amerika kiest anders, maar verdient indirect ook aan hun militaire spending omdat ze dat in staat stelde om geld te verdienen.
Anyway, vanuit het neits keert Amerika zich ineens tegen ons. En dat verbaast mij wel, ik dacht dat Amerikanen zich bewust waren van hun Europese voorouders, hun cultuur, hun religie, en alles wat daarbij hoort. Dat zou verbondenheid moeten scheppen. Maar in plaats van dat krigjen wij een mes in onze rug.
Interessant economisch experiment wel.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 11:28 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Een miljoen lijkt leuk, maar heb je niks aan als je daar wil blijven wonen. Iedereen heeft dan ineens een miljoen, maar kan er niks meer voor kopen. Wat het wel zal doen is leiden tot bizarre inflatie aldaar.
quote:In the story, Scrooge McDuck is running a farm and keeps all his money in a corn crib at the farm. A cyclone hits the crib, and spreads the cash all over an agricultural area. Many people immediately quit their jobs in hopes of financing travels. Scrooge maintains control over the only functioning farm in the area and gains a monopoly over the area's food supply. He charges millions for small quantities of eggs, ham, cabbages, and corn (maize), and all the new millionaires are forced to pay him in order to eat. Scrooge soon gets all of his money back, having profited from his monopoly.
De vraag is vooral hoe lang de psychopaten het nog voor het zeggen hebben in de VS. Minder afhankelijkheid van de VS is sowieso erg verstandig, maar dat willen bezitten van Groenland is vooral een obsessie van een man die in het verleden leeft en nog steeds denkt dat allerhande wingewesten rendabel zouden zijn. Kunnen alle Amerikaanse mijnbouwers straks weer gaan uitleggen dat ze helemaal niet geïnteresseerd zijn in die onrendabele mijnbouwkansen in Groenland en kan meneer ze weer gaan bedreigen. Want waar Groenland nog weer afwijkt van Venezuela is dat bedrijven alle kans hebben om te investeren als ze zouden willen, maar dat willen ze dus niet.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Blijkt dat als je je afhankelijk opstelt, anderen daar misbruik van maken.
Wie had dat nu kunnen bedenken? Wie had dat kunnen zien aankomen?
Blijkt de wereld toch niet alleen uit aardige en redelijke mensen te bestaan. Wat een verrassing hè?
Geen idee. Jij wel dan? Ik ga niet jouw pohi doornemen om te kijken wat jouw opinie was ten tijden van al deze bezuinigingen, maar waarschijnlijk ben jij een van de vele die z'n schouders ophield.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Blijkt dat als je je afhankelijk opstelt, anderen daar misbruik van maken.
Wie had dat nu kunnen bedenken? Wie had dat kunnen zien aankomen?
Blijkt de wereld toch niet alleen uit vriendelijke en redelijke mensen te bestaan. Wat een verrassing hè?
Hoe knoop je betere diplomatieke relaties aan met iemand die zelf niet aan diplomatie doet?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen idee. Jij wel dan? Ik ga niet jouw pohi doornemen om te kijken wat jouw opinie was ten tijden van al deze bezuinigingen, maar waarschijnlijk ben jij een van de vele die z'n schouders ophield.
Je kan ook niet voor elke gebeurtenis maximale capaiteit organiseren als de kans minimaal is.
Volgende week hebben wij misschien een brand in een grote stadion en komt er een roep om veel brandwonencentra te openen. In maart gebeurt het onwaarschijnlijke dat 2 vliegtuigen crashen op Eindhoven omdat de landingsbaan te kort is, dan is er een roep om langere landingsbanen.
Dat Trump zich zo -verbaal- tegen ons zou keren is niet te voorzien geweest. Je kan de EU wel kwalijk nemen dat ze niet geinvesteerd hebben in betere diplomatieke relaties met Trump. Wat er de afgelopen 10-12 jaar over de man geschreven is door EU media en politici is niet mis.
Het verschil tussen Trump 45 en Trump 47 is jouw onbekend?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hoe knoop je betere diplomatieke relaties aan met iemand die zelf niet aan diplomatie doet?
Dat er tijdens '45' nog wat overgebleven diplomaten aanwezig waren en die anno '47' allemaal de deur zijn uitgeschopt en vervangen zijn door totaal ruggengraatloze kontkussers?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het verschil tussen Trump 45 en Trump 47 is jouw onbekend?
Daar geloof ik niet in.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:22 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat er tijdens '45' nog wat overgebleven diplomaten aanwezig waren en die anno '47' allemaal de deur zijn uitgeschopt en vervangen zijn door totaal ruggengraatloze kontkussers?
Dat Trump 45 afgetreden is na de verkiezingen en Trump 47 die fout niet zal gaan makenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het verschil tussen Trump 45 en Trump 47 is jouw onbekend?
Het is prima partijdig te noemen, vooral het kopje Kwaliteit VS Kwantiteit.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja lekker lullen als het je niet aanstaat. Dit is de betaalde versie van Chat AI versie 5.2 die prima zoekt en backcheckt in openbare data.
En er dan een analyse van maakt.
Een AI machine partijdig noemen, ja Grok zou ik niet vertrouwen maar deze is wel goed en steeds beter hoor.
Maar dat betekent natuurlijk ook het einde van de VS als economische speler. De dollar is afhankelijk van hun bondgenoten. Soort van MAD eigenlijk, maar dan niet nucleair.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:34 schreef epicbeardman het volgende:
Het zal niet direct schieten worden nee. Maar er zullen verstrekkende politieke consequenties zijn voor de NAVO en voor amerikaanse aanwezigheid in Europa.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:34 schreef epicbeardman het volgende:
Iets wat de VS zelfs nog nooit bij een hostiele macht heeft gedaan. Maar jij denkt dat ze dat wel even gaan doen bij hun "ex"? Jij bent hier degene met de waanbeelden.quote:Ze hoeven alleen maar CloudFlare uit te zetten en onze hele samenleving ligt al bijna op zijn gat. Laat staan als ze Google/Microsoft en Amazon services zouden uitzetten.
Jij denkt dat Europa niet kan terugstuiteren van een scheiding? Alsof hier niet even veel (als niet meer) intelligent talent rondloopt als daar.quote:Ze crashen ons binnen luttele dagen het stenen tijdperk in.
Als hij ze allemaal $500k geeft en ze stemmen in meerderheid juichend om Amerikaan te worden, zwaaien we ze dan vrolijk uit?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:01 schreef sp3c het volgende:
niemand gaat om Groenland vechten
als Trump het wil hebbben dan zal hij de Groenlanders moeten overtuigen dat het leuker is om Amerikaan te zijn dan Groenlander
dat lijkt me een pittige klus
Zo werkt kolonialisme niet.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:01 schreef sp3c het volgende:
als Trump het wil hebbben dan zal hij de Groenlanders moeten overtuigen dat het leuker is om Amerikaan te zijn dan Groenlander
denk je dat dat heel goed gaat vallen in een land met 32.000+ dakloze veteranen?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als hij ze allemaal $500k geeft en ze stemmen in meerderheid juichend om Amerikaan te worden, zwaaien we ze dan vrolijk uit?
Denk het wel ja, wij zijn voor zelfbeschikking dus dan hebben wij er ook niets meer te zoekenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als hij ze allemaal $500k geeft en ze stemmen in meerderheid juichend om Amerikaan te worden, zwaaien we ze dan vrolijk uit?
Nou ja, wat mij betreft hebben ze daar gewoon zeggenschap over hun eigen toekomst dus waarom niet?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:15 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Denk het wel ja, wij zijn voor zelfbeschikking dus dan hebben wij er ook niets meer te zoeken
Alright. Wat let ons om hetzelfde te doen op allerlei prachtige plekken ter wereld? Ik zie kansen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, wat mij betreft hebben ze daar gewoon zeggenschap over hun eigen toekomst dus waarom niet?
Het feit dat het een vrij dom idee is?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
[..]
Alright. Wat let ons om hetzelfde te doen op allerlei prachtige plekken ter wereld? Ik zie kansen.
Ach als je zo stukjes land erbij kunt kopen, zijn vast een paar buitenkansen te vinden toch?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het feit dat het een vrij dom idee is?
waarom zouden we?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
[..]
Alright. Wat let ons om hetzelfde te doen op allerlei prachtige plekken ter wereld? Ik zie kansen.
Misschien kunnen we Californië of New York terugkopen zo?
In principe doen wij dat al met alle EU voordeeltjes en gelden die landen krijgen als ze zich bij de EU aansluiten, wij eisen alleen niet het bezit op.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
[..]
Misschien kunnen we Californië of New York terugkopen zo?
Ik denk dat je sowieso de bereidheid van inwoners van een gebied om hun autonomie op te geven overschat en daarbij mis ik nog steeds wat het ons op zou moeten leveren.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ach als je zo stukjes land erbij kunt kopen, zijn vast een paar buitenkansen te vinden toch?
Ja ik denk dat de werkelijkheid iets genuanceerder ligt dan dat iedereen vrij kan stemmen waar ie bij wil horen. Als Limburg stemt om bij België te horen of Vlaanderen stemt om bij ons te horen.. Of de Krim en de Donbas bij Rusland. Dan betekent het nog niet dat het gebeurt. Nationaliteit is geen Netflix-abbo.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat je sowieso de bereidheid van inwoners van een gebied om hun autonomie op te geven overschat en daarbij mis ik nog steeds wat het ons op zou moeten leveren.
Catalonië is natuurlijk een goed voorbeeld. Groenland is een koloniaal gebied en ligt in mijn ogen wat anders, maar Spanje probeert het land bij elkaar te houden ondanks dat er regio's zijn waar relatief veel steun is voor onafhankelijkheid.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja ik denk dat de werkelijkheid iets genuanceerder ligt dan dat iedereen vrij kan stemmen waar ie bij wil horen. Als Limburg stemt om bij België te horen of Vlaanderen stemt om bij ons te horen.. Of de Krim en de Donbas bij Rusland. Dan betekent het nog niet dat het gebeurt.
in dit geval welquote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja ik denk dat de werkelijkheid iets genuanceerder ligt dan dat iedereen vrij kan stemmen waar ie bij wil horen. Als Limburg stemt om bij België te horen of Vlaanderen stemt om bij ons te horen.. Of de Krim en de Donbas bij Rusland. Dan betekent het nog niet dat het gebeurt. Nationaliteit is geen Netflix-abbo.
Je krijgt in de praktijk wel meestal een totalitair bewind en grote armoede. Groenlanders zijn vast hele vriendelijke mensen, maar ineens hebben ze dan wel heel weinig te verdelen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
in dit geval wel
limburg is ook geen semi autonome regio, vergelijking met de Antillen is beter, als die graag volledig onafhanklijk willen worden dan kan dat gewoon, daar is zelfs al eens over gestemd
als ze daarna met de VS, andere Caraibische eilandjes of voor mijn part Venezuela dan gaan wij daar niet moeilijk over zitten doen gok ik
Naja laten we dan tenminste proberen Gibraltar van de Britten te kopen. Als we de lui daar wat cash geven willen ze vast Nederlands worden.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
in dit geval wel
limburg is ook geen semi autonome regio, vergelijking met de Antillen is beter, als die graag volledig onafhanklijk willen worden dan kan dat gewoon, daar is zelfs al eens over gestemd
als ze daarna met de VS, andere Caraibische eilandjes of voor mijn part Venezuela dan gaan wij daar niet moeilijk over zitten doen gok ik
Wat moeten we daar mee?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Naja laten we dan tenminste proberen Gibraltar van de Britten te kopen. Als we de lui daar wat cash geven willen ze vast Nederlands worden.
Wat moeten de Britten ermee? Gewoon voor de heb. Kijken wie er allemaal de Middellandse Zee invaart. Bouwen aan het Nieuwe Nederlandsche Imperium.quote:
Ik ben er wel voorstander van om Limburg te verkopen aan de VS. Kunnen ze daar de mijnbouw mooi weer tot leven wekken!quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
in dit geval wel
Trump zou vereerd zijn. Doen we Wilders erbij kado.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ben er wel voorstander van om Limburg te verkopen aan de VS. Kunnen ze daar de mijnbouw mooi weer tot leven wekken!
we hebben het wel voor de Britten veroverdquote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Naja laten we dan tenminste proberen Gibraltar van de Britten te kopen. Als we de lui daar wat cash geven willen ze vast Nederlands worden.
Stoflongen, veel ongelukken en geen medische zorg?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ben er wel voorstander van om Limburg te verkopen aan de VS. Kunnen ze daar de mijnbouw mooi weer tot leven wekken!
Beautiful clean coal en zulks.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Stoflongen, veel ongelukken en geen medische zorg?
Het veroorzaakt geen aardbevingen (dat ik weet), maar wel instortingen en verzakkingen. De VS zal nog minder compensatie vergoeden dan de NAM in Groningen, vermoed ik.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:47 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Beautiful clean coal en zulks.
Niet ons probleem.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Stoflongen, veel ongelukken en geen medische zorg?
Je kunt er ook iets te serieus op ingaan natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 16:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Behalve als je in (Zuid-)Limburg woont, natuurlijk.
Ik woon daar in de buurt. Ik heb ook wel eens een excursie in die mijn gehad. Het is minder leuk als je zelf het doelwit bent.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 16:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je kunt er ook iets te serieus op ingaan natuurlijk.
Daar zit toch een hoofdkwartier van de NAVO? Lijkt me niet zo'n goed idee danquote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, ze kopen meer van ons dan wij van hun. Allebei hebben we strategische spullen waar de ander moeilijk buiten kan. Maar voor ons zijn dat voornamelijk de digitale diensten en die kunnen we in een relatief korte tijd over zetten.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:04 schreef TheVulture het volgende:
De oranje leider komt met een dreiging met importtarieven, is het niet zo dat de EU hem daarmee harder kan raken dan andersom
Welke landen gaan dan ineens van mening veranderen, in Azië en Afrika ofzo?quote:Trump considers tariffs on countries that do not support his plans for Greenland
At a press conference focused on healthcare in rural areas, Donald Trump said he may consider imposing tariffs on countries that do not support his plans regarding Greenland.
–TV2
We hebben beiden economische wapens en kwetsbaarheden.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:04 schreef TheVulture het volgende:
De oranje leider komt met een dreiging met importtarieven, is het niet zo dat de EU hem daarmee harder kan raken dan andersom
Importtarieven voor Groenland?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:04 schreef TheVulture het volgende:
Technologie: datacentrums en patenten, bedoel je? We maken al die dingen zelf ook. Qua defensie is het grootste pijnpunt de raketten, vooral van Raytheon. We hebben zelf ook zulke raketten, maar niet precies dezelfde. Dan moet je in Frankrijk gaan shoppen. Vooral de Aster, maar die is voor zover ik weet niet direct uitwisselbaar met een SM.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
We hebben beiden economische wapens en kwetsbaarheden.
De VS kan financieel en technologisch zwaar uithalen dankzij de dominantie van de dollar, een technologische voorsprong en hun groot afzetgebied, maar is afhankelijk van Europese markten en loopt risico op niet alleen Europese maatregelen maar wereldwijde tegenreacties. De EU kan Amerikaanse bedrijven raken via regelgeving, markttoegang maar is sterk afhankelijk van Amerikaanse technologie en defensie.
Een direct conflict zou beide partijen ernstig schaden en de wereldeconomie fragmenteren, zonder dat er een duidelijke winnaar is.
Een soort Mutually Assured Destruction maar dan zonder nukes.
Cruciale clouddiensten, software en AI-platforms van bedrijven als Microsoft, Amazon en Google vormen de ruggengraat van vrijwel alle Europese bedrijven en datacenters. Voor high-end chips en microprocessors is Europa bijna volledig afhankelijk van Amerikaanse leveranciers, wat alles raakt van defensie tot industrie en transport.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Technologie: datacentrums en patenten, bedoel je? We maken al die dingen zelf ook. Qua defensie is het grootste pijnpunt de raketten, vooral van Raytheon. We hebben zelf ook zulke raketten, maar niet precies dezelfde. Dan moet je in Frankrijk gaan shoppen. Vooral de Aster, maar die is voor zover ik weet niet direct uitwisselbaar met een SM.
Verder zijn het vooral dingen die de VS beter doet of die gewoon het meest gebruikt worden, maar niets wat wij ook niet hebben.
Nee voor de landen die Groenland steunen in hun onafhankelijkheid/onderdeel van Denemarken... dat kan natuurlijk nietquote:
Voor bijna alles wat je noemt aan digitale diensten zijn er al gewoon Europese alternatieven, ze zijn alleen niet zo populair omdat de meeste relatief nieuw zijn en ook al snel worden opgekocht door de grote 3 uit de VS. Maar als het moet zijn die overstappen snel genoeg gemaakt. Het enige wat we momenteel niet hebben in de EU is een eigen socialmedia platform of een AI platform voor de consument zoals chatGPT, maar die zijn nou ook niet bepaald mandatory.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Cruciale clouddiensten, software en AI-platforms van bedrijven als Microsoft, Amazon en Google vormen de ruggengraat van vrijwel alle Europese bedrijven en datacenters. Voor high-end chips en microprocessors is Europa bijna volledig afhankelijk van Amerikaanse leveranciers, wat alles raakt van defensie tot industrie en transport.
Ook defensietechnologie, GPS, communicatiesystemen en cybersecurity zijn grotendeels Amerikaans.
Bovendien ligt veel intellectueel eigendom, zoals AI-algoritmes en softwaretools, buiten Europees gezag. Zonder de VS zou Europa op deze vlakken ernstig verzwakken, een kwetsbaarheid die helaas niet snel kan worden afgedekt.
Specifiek: MS Windows en Office, plus AWS. Die eerste twee kun je goed vervangen door Linux en LibreOffice. De meeste Windows software kun je gewoon onder Linux draaien. Dat gebruik ik ook allebei, ook om de meeste gangbare Windows computerspelletjes mee te spelen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:27 schreef Perrin het volgende:
Cruciale clouddiensten, software en AI-platforms van bedrijven als Microsoft, Amazon en Google vormen de ruggengraat van vrijwel alle Europese bedrijven en datacenters.
Onzin. De meest gebruikte processoren zijn ARM processoren, eigendom van een Brits bedrijf. Qua microcontrollers en industriële chips worden hier vooral die van NXP en STM gebruikt, Nederlands en Frans/Zwitsers.quote:Voor high-end chips en microprocessors is Europa bijna volledig afhankelijk van Amerikaanse leveranciers, wat alles raakt van defensie tot industrie en transport.
De satellieten. We hebben dat ook: Galileo, ICEYE en we zijn bezig met meerdere communicatiesystemenquote:Ook defensietechnologie, GPS, communicatiesystemen en cybersecurity zijn grotendeels Amerikaans.
Iedereen gebruikt tegenwoordig Llama om hun modellen te draaien. Ik ook. Gemaakt door Meta, maar OpenSource, dus de broncode ligt voor het oprapen. Het enige lastige zijn de GPU's, en specifiek CUDA, van Nvidia. Je kunt ook AMD gebruiken, maar dan moet je dat omschrijven.quote:Bovendien ligt veel intellectueel eigendom, zoals AI-algoritmes en softwaretools, buiten Europees gezag. Zonder de VS zou Europa op deze vlakken ernstig verzwakken, een kwetsbaarheid die helaas niet snel kan worden afgedekt.
Arctic Command, doet Nederland niet al aan hun oefeningen mee? Beetje lastig zoeken, nu.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:01 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De eerste militairen zijn in Groenland, de Franse baret is een hele fashionshow
Hij kan zijn baret gebruiken als overkapping je als hij buiten moet slapenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:01 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, maar beide partijen lijden door zo'n actie enorme schade.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:04 schreef TheVulture het volgende:
Dat is weer net wat anders waar je aan denktquote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Arctic Command, doet Nederland niet al aan hun oefeningen mee? Beetje lastig zoeken, nu.
Ja, die zullen (samen met Macron, natuurlijk) wel vooraan staan.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is weer net wat anders waar je aan denkt
[ afbeelding ]
"Nee, ik heb het niet koud hoor jongens"quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:04 schreef LXIV het volgende:
Die andere militair is ook wel stoer met opgerolde mouwen in de winter op Groenland
Chasseurs Alpinsquote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:01 schreef Momo het volgende:
quote:The chasseurs alpins (English: Alpine Hunters) are the elite (special operations-capable) mountain infantry forces unit of the French Army (Armée de terre). They are trained to combined arms operations in desert, mountainous, and urban terrains, as well as conduct counterinsurgency in the terrains they are trained on and support mountain search and rescue operations.
ik dacht eerst dat het een Bask wasquote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:01 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
nog steedsquote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:29 schreef Momo het volgende:
[..]
Mensen vonden eerst die posts over jaren 30 Duitsland nog te ver gaan, maar ondertussen....
Sterker nog, daar zijn ze sinds februari '25 al mee bezig. Zo af en toe een hoogwaardigheidsbekleder die ze die kant op sturen, een consulaat geopend, een speciale gezant aangewezen, MAGA vloggers die ingevlogen worden.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 15:01 schreef sp3c het volgende:
Je bent hier iets op het spoor.quote:
Nice daar hoorde ik ook al wat Fransen onderling over praten. Neusje van de zalm enzo.quote:
Ja, de EU moet op zijn rug gaan liggen, met de pootjes omhoog en Trump smeken onze Keizer te worden. Dat bedoel je toch? Want anders gaat Trump met atoombommen gooien?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:41 schreef LXIV het volgende:
Als het echt tot een treffen mocht komen is dat totale waanzin. Voor mij eigenlijk onvoorstelbaar. Wordt het een serieuze oorlog dan is de ondergang van het westen daarmee getekend en 20 jaar eerder dan anders het geval zou zijn.
Zowel de VS als de EU handelen onvoorstelbaar infantiel en kortzichtig hiermee.
Nee. Dat zeg ik nergens. Kun je alleen maar tegenargumenten vinden door mij dingen in de mond te leggen?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, de EU moet op zijn rug gaan liggen, met de pootjes omhoog en Trump smeken onze Keizer te worden. Dat bedoel je toch? Want anders gaat Trump met atoombommen gooien?
Ah. Dus wat doet de EU dat onvoorstelbaar infantiel en kortzichtig is?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Dat zeg ik nergens. Kun je alleen maar tegenargumenten vinden door mij dingen in de mond te leggen?
Op de eerste plaats is het een loos dreigement, die troepen. Want als het werkelijk op een conflict aankomt maakt de EU geen kans.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah. Dus wat doet de EU dat onvoorstelbaar infantiel en kortzichtig is?
Gruuuuuuuuuu Lan. Lelijke Frans.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:41 schreef nostra het volgende:
Grappig dat Groenland ook Groenland heet in het Frans.
Een serieuze oorlog zal er nooit komen maar Trump en zijn cronies willen maar al te graag van zijn Europese bondgenoten af, blijkbaar. Ik hoop dat hij krijgt wat hij wil, en blijkbaar de meeste Amerikanen ook, want iedereen behalve een democraat hier en daar houdt zich angstvallig stil.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:41 schreef LXIV het volgende:
Als het echt tot een treffen mocht komen is dat totale waanzin. Voor mij eigenlijk onvoorstelbaar. Wordt het een serieuze oorlog dan is de ondergang van het westen daarmee getekend en 20 jaar eerder dan anders het geval zou zijn.
Zowel de VS als de EU handelen onvoorstelbaar infantiel en kortzichtig hiermee.
Soms moet je gewoon wijzer zijn en afwachten. Het sop is de kool niet waard.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:23 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Een serieuze oorlog zal er nooit komen maar Trump en zijn cronies willen maar al te graag van zijn Europese bondgenoten af, blijkbaar. Ik hoop dat hij krijgt wat hij en blijkbaar de meeste Amerikanen willen, want iedereen behalve een democraat hier en daar houdt zich angstvallig stil.
Ik vind het ook ondenkbaar dat het tot een serieuze oorlog zou kunnen komen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:23 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Een serieuze oorlog zal er nooit komen maar Trump en zijn cronies willen maar al te graag van zijn Europese bondgenoten af, blijkbaar. Ik hoop dat hij krijgt wat hij wil, en blijkbaar de meeste Amerikanen ook, want iedereen behalve een democraat hier en daar houdt zich angstvallig stil.
Europa weet niet beter dan afwachten en vergaderen. Ik denk juist dat het tijd wordt dat het zorgt dat het kwa tech en defensie onafhankelijker wordt, en dat kan vast wel zonder dat je in oorlog komt met de VS.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Soms moet je gewoon wijzer zijn en afwachten. Het sop is de kool niet waard.
Half Europa heeft daar nu een paar militairen zitten. Wat denk je dat er gebeurd als er een omkomt door militaire inzet van de VS? Daar gaat zelfs Trump zich niet aan branden. Meesterzet van de EU ditquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op de eerste plaats is het een loos dreigement, die troepen. Want als het werkelijk op een conflict aankomt maakt de EU geen kans.
Daarnaast ontbreekt het besef hoe catastrofaal zo’n conflict is. Dan zijn we onze positie voorgoed kwijt. En om wat? Zo’n conflict moet dus voorkomen worden ipv stoer doen met letterlijk een handjevol soldaten.
Ten derde is Groenland voor ons niet essentieel en dus geen conflict waard. Voor de VS ook niet, maar ik stel ook dat ze allebei infantiel en onverantwoord handelen.
Wat zou wijsheid zijn? Niks doen. Als Trump het toch pakt formeel protest aantekenen en het bij de volgende president terug vragen.
Als Trump zich nu niks van die 30 soldaten aantrekt en Groenland toch inneemt (niet uit te sluiten), wat is dan ons handelingsperspectief? Dan staan we dus mooi voor lul.
Dat jij dit niet inziet is ok. Maar dat de EU external service dit niet adviseert is dus kortzichtig
Lachen,quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:01 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je weet het bij Trump nooit. Hij heeft wel gekkere dingen gedaan, pak 6 januari bijvoorbeeld.(of moet ik nog 10 dingen noemen?)quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:30 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Half Europa heeft daar nu een paar militairen zitten. Wat denk je dat er gebeurd als er een omkomt door militaire inzet van de VS? Daar gaat zelfs Trump zich niet aan branden. Meesterzet van de EU dit
Ik vind het juist lachwekkend overkomen en het min of meer Trump zijn sentiment (voor hem) kracht bijzetten. De VS kan gerust doen wat het wil daar en het handjevol aantal militairen worden vriendelijk verzocht het eiland te verlaten, wat ze dan ook zullen doen, wat anders?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:30 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Half Europa heeft daar nu een paar militairen zitten. Wat denk je dat er gebeurd als er een omkomt door militaire inzet van de VS? Daar gaat zelfs Trump zich niet aan branden. Meesterzet van de EU dit
Precies. En dan staan we met onze stoere praatjes dus veel meer voor lulquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:36 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik vind het juist lachwekkend overkomen en het min of meer Trump zijn sentiment (voor hem) kracht bijzetten. De VS kan gerust doen wat het wil daar en het handjevol aantal militairen worden vriendelijk verzocht het eiland te verlaten, wat ze dan ook zullen doen, wat anders?
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je weet het bij Trump nooit. Hij heeft wel gekkere dingen gedaan, pak 6 januari bijvoorbeeld.(of moet ik nog 10 dingen noemen?)
En als hij het doet dan slaan we dus geen deuk in een pakje boter.
Wezenlijk anders dus dan de EfP in de Baltische staten. Want de NAVO zet daar wel een serieuze waarschuwing tegenover.
Geen meesterzet maar niet goed doordacht, infantiel en onverantwoordelijk. Zoals altijd met de EU. Alleen al dat zo iemand als Kallas zo'n functie kan krijgen geeft aan dat het een totaal onvolwassen instelling is.
Het is een verkennende missie voor een grotere troepen inzet.. dat is niet iets wat je doet met duizenden militairen, waarom is dat zo moeilijk om te begrijpen voor mensen?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:36 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik vind het juist lachwekkend overkomen en het min of meer Trump zijn sentiment (voor hem) kracht bijzetten. De VS kan gerust doen wat het wil daar en het handjevol aantal militairen worden vriendelijk verzocht het eiland te verlaten, wat ze dan ook zullen doen, wat anders?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |