https://www.bnr.nl/nieuws(...)nei-vuur-brandt-doorquote:In Iran houden de protesten tegen de economische malaise inmiddels al meer dan een week aan. Volgens mensenrechtenorganisaties zijn daarbij al tientallen doden gevallen. Afgelopen zaterdag sprak de hoogste leider van het land, ayatollah Ali Khamenei, het volk toe, maar zijn boodschap heeft de demonstranten niet tot bedaren gebracht. De onrust lijkt daarmee een nieuwe, serieuze fase in te gaan.
dat zal best, laat het maar snel en goed zijn , die rare haat baarden met hun zwarte tulband , je moet wel heel erg linsk zijn wil je dat fraai vindenquote:Op dinsdag 13 januari 2026 19:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Israel is ook met iets bezig schijnbaar, volgens verschillende posts op X. Maar lees er verder nog weinig over.
Juist op de universiteiten zitten wellicht heel veel mensen die in opstand zijn gekomen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:34 schreef Homey het volgende:
Dat van die tientallen doden kan je inmiddels wel duizenden doden van maken, wellicht tienduizenden.
Het gaat daar nu enorm bruut aan toe.
Ik vind de reactie van de EU erg slap.
Nederlandse universiteiten die banden onderhouden met Iraanse universiteiten hoor je nu ook niet.
Tja, dan moeten Trump en Israël maar in actie komen, want ik denk dat de bevolking in Iran wel hulp nodig heeft. Zo'n hard regime als die van de Mullahs schuif je niet zomaar opzij.
of Israel met palantirquote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:46 schreef Jahr00n het volgende:
Trump kan die gozer zonder enkele problemen uit venezuela halen. Dan kan ie toch ook wel wat betekenen in Iran zeg.
https://www.reddit.com/r/(...)ic_regimes_security/quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:44 schreef MissButterflyy het volgende:
Ooggetuigen van de grootschalige protesten in Iran vertellen tegen The New York Times over regeringstroepen die uit het niets het vuur openen op vreedzame demonstranten. Dat schrijft de krant dinsdag. Bij het geweld zou gebruik worden gemaakt van automatische wapens. Ook verklaren getuigen tegenover het dagblad scherpschutters te hebben gezien die vanaf daken in hoofdstad Teheran schieten op de massa’s demonstranten.
Een zakenman met wie The New York Times contact heeft, spreekt over „een bloedbad”. De man zegt dat deze demonstraties anders zijn dan alle protesten die hij eerder heeft meegemaakt. „Ik heb persoonlijk gezien hoe een jongen in zijn hoofd werd geschoten”, zegt hij in een spraakbericht.
Personeel van ziekenhuizen is „overweldigd” door de aantallen slachtoffers die worden binnengebracht, melden zij aan The New York Times. Veel demonstranten waren al dood op het moment dat zij in het ziekenhuis arriveerden, zegt een arts van een ziekenhuis in Teheran. Menig burger zou door het hoofd, de nek, longen en het hart zijn geschoten. Ziekenhuizen worden bezet door veiligheidstroepen, die de gewonde demonstranten arresteren zodra ze behandeld zijn.
Betrouwbare informatie over de grootschalige demonstraties in Iran komt maar mondjesmaat naar buiten. Er is in het land geen vrije pers, buitenlandse journalisten worden geweerd en sinds 8 januari blokkeren de Iraanse autoriteiten telefoon- en internetverkeer. Ook is het lastig om de echtheid na te gaan van beelden die op sociale media worden gepubliceerd.
NRC
Alleen omdat hij een dealtje had gesloten met andere kopstukken en generaals van het Venezolaanse regime. Probeer zo omkoop stunt maar in Iran.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:46 schreef Jahr00n het volgende:
Trump kan die gozer zonder enkele problemen uit venezuela halen. Dan kan ie toch ook wel wat betekenen in Iran zeg.
Dat valt op idd.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:39 schreef TheJanitor het volgende:
Een echte genocide, waar zijn de moslims die zo begaan zouden zijn met human rights?
Die zien dit als een zionistisch complot van Israel en de VS.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:39 schreef TheJanitor het volgende:
Een echte genocide, waar zijn de moslims die zo begaan zouden zijn met human rights?
Ik was net even een rondje Twitter aan het doen en dit lijkt idd de consensus. Heel soms lees je nog wel wat kritiek op het regime maar absoluut geen steun voor de protesten.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 21:34 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Die zien dit als een zionistisch complot van Israel en de VS.
Waarom zouden ze?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 21:31 schreef littlemindy het volgende:
Wat een lafbekken ook dat Oman, Saoedi-Arabië, Qatar en Turkije
Als je nou ballen hebt dan help je je buren zich te ontdoen van dit weerzinwekkende regime.
Geen dictator wil zijn buurland ineens in vrijheid zien leven.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 21:41 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waarom zouden ze?
Straks zijn ze zelf de volgende.
Economische verslechtering speelt een grote rol in de protesten, dat is breed terug te lezen in de media. Die verslechtering wordt o.a. veroorzaakt door sancties, en er wordt zelfs gesproken over nieuwe. Dat haal ik er dus niet willekeurig bij. Je beschuldiging van whataboutism is in dit geval (opnieuw) misplaatst. Bovendien gaat het hier niet om “kleine elementen”. Sancties hebben directe en negatieve invloed op de hele bevolking en kunnen net zo dodelijk zijn als oorlogen:quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:43 schreef Homey het volgende:
[..]
Het gaat hier helemaal niet om sancties, dat sleep jij erbij om het niet hebben over de dictator Khamenei en zijn trawanten. En ook niet hun ideologie. Want dat is by far de grootste oorzaak en reden voor die protesten. Dus jij draagt continu whataboutisms aan of cherrypickt hele kleine elementen die allemaam buiten Khamenei liggen. Dan ben je het regime aan het papegaaien.
Sancties zijn een middel om het regime te schaden. Uiteindelijk gaat geld dat binnenkomt, bijvoorbeeld via olie en gas, allereerst naar het regime en diegenen die het regime steunen. Als het regime de veiligheidstroepen niet meer kan betalen, dondert de boel natuurlijk in.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:06 schreef Kwntm het volgende:
Als je dit niet wilt horen, dan lijkt het er niet op dat het je werkelijk om mensenrechten of het welzijn van de Iraniërs te doen is. Je kiest dan simpelweg een kamp, waarbij jouw kamp maatregelen mag nemen die óók burgerslachtoffers veroorzaken. Dat is moreel gezien inconsequent en verschilt in die zin weinig van het handelen van het regime.
En weer papegaai je de propaganda van het regime na. Lekker alles extern beleggen. Niks is de fout van Khamenei. Over hem heb je het niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:06 schreef Kwntm het volgende:
[..]
Economische verslechtering speelt een grote rol in de protesten, dat is breed terug te lezen in de media. Die verslechtering wordt o.a. veroorzaakt door sancties, en er wordt zelfs gesproken over nieuwe. Dat haal ik er dus niet willekeurig bij. Je beschuldiging van whataboutism is in dit geval (opnieuw) misplaatst. Bovendien gaat het hier niet om “kleine elementen”. Sancties hebben directe en negatieve invloed op de hele bevolking en kunnen net zo dodelijk zijn als oorlogen:
Sanctions can kill as many people as wars
Assessment of the Effects of Economic Sanctions on Iranians’ Right to Health by Using Human Rights Impact Assessment Tool: A Systematic Review
Als je dit niet wilt horen, dan lijkt het er niet op dat het je werkelijk om mensenrechten of het welzijn van de Iraniërs te doen is. Je kiest dan simpelweg een kamp, waarbij jouw kamp maatregelen mag nemen die óók burgerslachtoffers veroorzaken. Dat is moreel gezien inconsequent en verschilt in die zin weinig van het handelen van het regime.
Wordt gejammed; hebben ze niks aan.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:26 schreef littlemindy het volgende:
Starlink gratis beschikbaar gesteld in Iran las ik
https://restofworld.org/2026/iran-starlink-internet-shutdown/quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:26 schreef littlemindy het volgende:
In de analyses wordt ook wel gesteld dat het Iraanse regime op zijn laatste benen loopt. Maar ze hebben nog wel honderdduizenden volgelingen (met wapens) en een groot deel van de economie is ook in handen van mensen met banden met het regime.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:30 schreef Tengano het volgende:
Maar als dat regime op deze manier doorgaat; met machinegeweren op die menigtes schieten en zo duizenden doden veroorzaken, dan maken ze nog kans om die protesten de kop in te drukken ook.
Desondanks geloof ik echt dat dit de laatste keer is dat daar gevochten wordt. Dit regime gaat er gewoon uit. Linksom of rechtsom. Punt. Maar een beetje hulp van de VS en Israel zou nou wel gepast zijn.
Heb je alsnog hun kit nodig. Het is niet alsof je met je smartphone even inlogt.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:26 schreef littlemindy het volgende:
Richt je woede eens op de VN. Die doen helemaal niks.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:30 schreef Tengano het volgende:
Maar als dat regime op deze manier doorgaat; met machinegeweren op die menigtes schieten en zo duizenden doden veroorzaken, dan maken ze nog kans om die protesten de kop in te drukken ook.
Desondanks geloof ik echt dat dit de laatste keer is dat daar gevochten wordt. Dit regime gaat er gewoon uit. Linksom of rechtsom. Punt. Maar een beetje hulp van de VS en Israel zou nou wel gepast zijn.
Ik heb nou wel genoeg stoere praatjes van Trump gehoord, laten ze nou maar eens echt iets gaan doen, maakt niet uit wat.
CC: POTUS
Het regime zal vechten tot het eind. Al maaien ze honderdduizenden burgers omver. In hun ogen zijn dat toch allemaal 'handlangers van de zionisten'. Die lui zijn zwaar gehersenspoeld en extreem antisemitisch, die zien achter elke boom een geniepige jood.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In de analyses wordt ook wel gesteld dat het Iraanse regime op zijn laatste benen loopt. Maar ze hebben nog wel honderdduizenden volgelingen (met wapens) en een groot deel van de economie is ook in handen van mensen met banden met het regime.
Ik vind het eigenlijk al veel te laat. Dit bloedbad is gewoon over the top. Als je als Israel en de VS gewoon zit mee te kijken wat hier gebeurt en je roept dan alleen "We staan aan jullie kant hoor!!!" daar hebben die mensen toch ook geen reet aan, als je daar op straat loopt met allemaal vurende machinegeweren jouw kant op.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:40 schreef 3rr0r het volgende:
'Keep protesting' , 'Help is on the way' zeg je hopelijk alleen als er echt iets nuttigs wordt gedaan binnenkort
Bij Donnie weet je het nooit helaas. Hopelijk doet 'ie iets.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:40 schreef 3rr0r het volgende:
'Keep protesting' , 'Help is on the way' zeg je hopelijk alleen als er echt iets nuttigs wordt gedaan binnenkort
Denk dat ze wel wat willen doen, maar veel overleg achter de schermen wat exact. Als een militaire missie misgaat, zijn de rapen gaar. Het risico is groot.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:40 schreef 3rr0r het volgende:
En wat hebben de mensen daar aan de VN?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk al veel te laat. Dit bloedbad is gewoon over the top. Als je als Israel en de VS gewoon zit mee te kijken wat hier gebeurt en je roept dan alleen "We staan aan jullie kant hoor!!!" daar hebben die mensen toch ook geen reet aan, als je daar op straat loopt met allemaal vurende machinegeweren jouw kant op.
Als de EU op de censuur tour gaat, zal zo'n starlink router hier ook populair worden. Lijkt mij een mooi onderdeel van een noodpakket. Maar dat is een ander onderwerp.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:36 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Heb je alsnog hun kit nodig. Het is niet alsof je met je smartphone even inlogt.
Ook niks, maar dat was wel te verwachten. Die mensen hebben een redder nodig. Iemand die voor hen in de ban wil springen en vecht voor vrijheid. En de VS profileert zich altijd als zodanig, maar dan moet het wel nu gebeuren.quote:
Geen reet, Iran is voorzitter van de mensenrechtencommissie van de VN, over ironie gesproken.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:44 schreef Homey het volgende:
[..]
En wat hebben de mensen daar aan de VN?
Er is een verschil tussen binnenlandse aangelegenheden en twee landen met elkaar. Elk land heeft souvereiniteit.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:42 schreef Homey het volgende:
UN Watch houdt de VN in de gaten:
https://x.com/UNWatch/status/2011136775138181172
Er is niet eens een emergency bijeenkomst geweest.
Dezen ze wel meteen na de inval van Amerika in Venezuela.
Hij zei als ze mensen die protesteren neerschieten komt hij in actie, maar hij moest kennelijk nog wel flink vergaderen wat dan precies en hoe en wanneer etc. Geen draaiboekje klaar.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk al veel te laat. Dit bloedbad is gewoon over the top. Als je als Israel en de VS gewoon zit mee te kijken wat hier gebeurt en je roept dan alleen "We staan aan jullie kant hoor!!!" daar hebben die mensen toch ook geen reet aan, als je daar op straat loopt met allemaal vurende machinegeweren jouw kant op.
Nobel Peace Prize aan een touwtje voor z'n neus hangenquote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:43 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Bij Donnie weet je het nooit helaas. Hopelijk doet 'ie iets.
Heb je wel kans dat 'ie 'm opvreet.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:50 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Nobel Peace Prize aan een touwtje voor z'n neus hangen
Niet statischquote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:52 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Heb je wel kans dat 'ie 'm opvreet.
Die zullen wel een heads up krijgen ja want Iran gaat vervolgens op Israel terugslaan, na Amerikaanse aanvallen.quote:
Je moet ook wel echt heel goed georganiseerd zijn en een groot plan hebben. Dat hebben ze niet. Ze missen ook charismatisch leiderschap. Maar we zullen zien of het gaat lukken.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:09 schreef Tengano het volgende:
Je bent als publiek wel een enorme schietschijf als je daar zo met z'n duizenden loopt.
Wat ze nodig hebben zijn cellen die separaat opereren. Groepen mannen die verrassingsaanvallen plegen op dat regime. En wat je dan vooral nodig hebt is creativiteit.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:19 schreef Discombobulate het volgende:
Je moet ook wel echt heel goed georganiseerd zijn en een groot plan hebben. Dat hebben ze niet. Ze missen ook charismatisch leiderschap. Maar we zullen zien of het gaat lukken.
Gek genoeg is afgeslacht worden op straat idd niet de slimste strategie.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:21 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat ze nodig hebben zijn cellen die separaat opereren. Groepen mannen die verrassingsaanvallen plegen op dat regime. En wat je dan vooral nodig hebt is creativiteit.
Die tip hebben ze van de VS en van hun kroonprins gekregen inderdaad.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:21 schreef Perrin het volgende:
Gek genoeg is afgeslacht worden op straat idd niet de slimste strategie.
Idd. Wapens, plannen, getrainde strijders.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:23 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die tip hebben ze van de VS en van hun kroonprins gekregen inderdaad.
Ik geloof niet dat ik daar tussen ging lopen. Als ik daar afgeschoten zou worden heeft niemand meer iets aan mij.
Wat ze nodig hebben zijn een soort verzetsmensen' wat hier in WO2 gebeurde.
Of het leger zelf moet splijten. Ergens moeten er toch een aantal mensen denken "zijn we niet onze eigen bevolking aan het slachten"?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd. Wapens, plannen, getrainde strijders.
Ook een strategie, maar als je dan toch bereid bent je leven te geven dan kun je dat wel wat duurder verkopen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Of het leger zelf moet splijten. Ergens moeten er toch een aantal mensen denken "zijn we niet onze eigen bevolking aan het slachten"?
Maarja aan de andere kant, er zijn regimes waarbij dat besef pas kwam na meerdere miljoenen doden.
Op zich wel, heb je tenminste een klein kansje dat de wereld van zijn luie reet afkomt.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gek genoeg is afgeslacht worden op straat idd niet de slimste strategie.
Tja, daar moet je op dit moment niet aan denken eigenlijk. Focus op wat je nu kunt doen. Wat zijn de mogelijkheden met de middelen die je hebt om delen van dat regime op te blazen en te elimineren.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Of het leger zelf moet splijten. Ergens moeten er toch een aantal mensen denken "zijn we niet onze eigen bevolking aan het slachten"?
Maarja aan de andere kant, er zijn regimes waarbij dat besef pas kwam na meerdere miljoenen doden.
In hoeverre is het mogelijk om de oppositie te bewapenen? En ze van belangrijke middelen en kennis te voorzien?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:23 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die tip hebben ze van de VS en van hun kroonprins gekregen inderdaad.
Ik geloof niet dat ik daar tussen ging lopen. Als ik daar afgeschoten zou worden heeft niemand meer iets aan mij.
Wat ze nodig hebben zijn een soort 'verzetsmensen' wat hier in WO2 gebeurde.
Ik zag 1 burger met een geweer. Kijk als je zo'n regeringsfunctionaris elimineert dan neem je ook zijn wapen over en ga je op zoek naar de volgende, en zo ga je verder. Dat lijkt mij effectiever dan daar op straat allerlei leuzen roepen dat het regime weg moet. Daar doen ze toch niks mee.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:28 schreef luxerobots het volgende:
In hoeverre is het mogelijk om de oppositie te bewapenen? En ze van belangrijke middelen en kennis te voorzien?
Ik vrees dat het regime deze ronde wederom gewonnen heeft.
Stuur Rob Jetten een mailtje. Dan kan hij dat binnenkort oppakken.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:33 schreef UitStraling het volgende:
Lijkt me ook wel eens een keer hoog tijd om via de VN de Islam als wereldwijde terroristische organisatie aan te merken.
Ik denk dat Robje als dartbord aan de muur hangt bij de Ayatollah.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
Stuur Rob Jetten een mailtje. Dan kan hij dat binnenkort oppakken.
De Syriërs zijn zo ook begonnen met terugvechten. Dat duurde echter enkele maanden, de wapens kregen ze van deserteurs en overlopers.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:30 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik zag 1 burger met een geweer. Kijk als je zo'n regeringsfunctionaris elimineert dan neem je ook zijn wapen over en ga je op zoek naar de volgende, en zo ga je verder. Dat lijkt mij effectiever dan daar op straat allerlei leuzen roepen dat het regime weg moet. Daar doen ze toch niks mee.
Eigenlijk hebben die mensen helemaal niks te verliezen.
Er is geen echte oppositie, daar heeft de Sjah wel voor gezorgd. Mosaddegh en zijn partij de nek omgedraaid, de rivaal van Khomeini, Ali Shariati (hoogst waarschijnlijk) vergiftigd.Uiteindelijk niet de ballen gehad om Khomeini gewoon te executeren toen hij de kans hadquote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In hoeverre is het mogelijk om de oppositie te bewapenen? En ze van belangrijke middelen en kennis te voorzien?
Ik vrees dat het regime deze ronde wederom gewonnen heeft.
quote:Sinds de vorige update een paar uur geleden zijn er twee cruciale ontwikkelingen die wijzen op naderend onheil.
1. Het Regime breekt de stilte: "Totale Oorlog"
In reactie op de naderende Amerikaanse vloot en Trumps dreigementen, is de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken zojuist op staatstelevisie verschenen.
De boodschap: Hij waarschuwde dat "elke schending van het Iraanse luchtruim zal leiden tot een totale oorlog waarbij geen enkele Amerikaanse basis in het Midden-Oosten veilig is."
De daad: Satellietbeelden tonen dat Iran mobiele raketlanceerinstallaties verplaatst naar de kustlijn langs de Straat van Hormuz. Ze graven zich in.
2. "Friendly Fire" in Teheran (BEVESTIGD)
Wat begon als geruchten over ruziënde eenheden, is nu omgeslagen in openlijk geweld tussen de ordetroepen.
Het incident: In de wijk Ekbatan (een bolwerk van protest) is een schietpartij uitgebroken tussen leden van de Basij (militie) en lokale politieagenten.
De oorzaak: Ooggetuigen melden via Starlink dat de politie probeerde te voorkomen dat Basij-leden een appartementencomplex binnenvielen om demonstranten van het dak te halen.
Betekenis: Dit is het eerste bevestigde "blauw-op-blauw" (vriendelijk vuur) incident. Het gezag van het regime brokkelt af aan de basis.
3. Trump zwijgt (Het stilte-tactiek)
Opvallend is dat Trump de afgelopen 3 uur totaal stil is gebleven op Truth Social.
Analisten van het Witte Huis noemen dit de "stilte voor de klap". Meestal twittert/post hij veel, maar als hij een militaire beslissing heeft genomen, gaat hij vaak op 'radio silence'.
Het Pentagon heeft ondertussen het verlof van alle troepen in de regio ingetrokken.
De Amerikaanse vloot is nog enkele uren verwijderd van de kritieke zone. De wereld houdt zijn adem in voor de ochtend. Het feit dat het Iraanse regime nu openlijk dreigt met "totale oorlog" suggereert dat ze weten dat er een aanval op komst is.
Dat zijn veel interessante dingen maar waar is de bron?quote:
Dat ze nu blijk onderling aan het vechten zijn (de regerings troepen/politie) is een goed teken, dat last zien dat sommigen de kant van het volk kiest.quote:
Als er dan toch één situatie is in de afgelopen decennia waar ingrijpen door de VS wél gerechtvaardigd is, is het dit wel.quote:Op woensdag 14 januari 2026 01:15 schreef capricia het volgende:
Je voelt de spanning gewoon toenemen.
The sooner the better.quote:Op woensdag 14 januari 2026 01:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als er dan toch één situatie is in de afgelopen decennia waar ingrijpen door de VS wél gerechtvaardigd is, is het dit wel.
Deze monsters moeten vernietigd worden.
Temeer omdat ze morgen (of ja, vandaag dus inmiddels) zouden beginnen met de (massa)ophangingenquote:
NOSquote:In Den Haag zijn gisteravond vier mensen opgepakt voor het belagen van de Iraanse ambassade. Ze gooiden stenen naar het ambassadegebouw in de wijk Scheveningen. Ook probeerden mensen over het hek van het terrein te klimmen.
Ik moet het nog zien of de VS echt actie tegen iran gaan ondernemen, dat had nu toch allang gebeurt kunnen zijn.quote:
Ik vond het vorig jaar ook wel gerechtvaardigd dat de VS zich gewapend met Hamas zou gaan bemoeien en gijzelaars zou gaan bevrijden. Het is helaas alleen bij meerdere dreigementen en gebroken beloftes gebleven.quote:Op woensdag 14 januari 2026 01:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als er dan toch één situatie is in de afgelopen decennia waar ingrijpen door de VS wél gerechtvaardigd is, is het dit wel.
De hele internationale gemeenschap zou bij zulke staatsmoordpartijen moeten ingrijpen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 01:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Kregen ze nu pas te horen van Al Jazeera.quote:Op woensdag 14 januari 2026 07:01 schreef Regilio_ het volgende:
De NOS is er ook achter dat er internet via Starlink is in Iran.
De internationale gemeenschap waarmee we ooit een VN hebben opgericht om op onder meer zulke dingen te sturen . De VN die door Trump compleet aan de kant gezet is die VN?quote:Op woensdag 14 januari 2026 07:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De hele internationale gemeenschap zou bij zulke staatsmoordpartijen moeten ingrijpen.
Maar als ze Starlink hebben omzeilt ome Elon de export sancties jegens Iran kan dat zomaar?quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:09 schreef Homey het volgende:
[..]
Kregen ze nu pas te horen van Al Jazeera.
Ja, en waar dergelijk ingrijpen natuurlijk nooit door de veiligheidsraad komt want niets komt meer door de veiligheidsraad. Toch zou je met met een spoedsessie wel iets moeten kunnen bereiken.quote:Op woensdag 14 januari 2026 08:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De internationale gemeenschap waarmee we ooit een VN hebben opgericht om op onder meer zulke dingen te sturen . De VN die door Trump compleet aan de kant gezet is die VN?
Dan had de VS ook in moeten grijpen in Israel.quote:Op woensdag 14 januari 2026 07:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik vond het vorig jaar ook wel gerechtvaardigd dat de VS zich gewapend met Hamas zou gaan bemoeien en gijzelaars zou gaan bevrijden. Het is helaas alleen bij meerdere dreigementen en gebroken beloftes gebleven.
Hopelijk gaat dit niet weer gebeuren, het heeft helaas wel 1.000+ vreedzame burgers het leven gekost
Deden ze niet in Israel.quote:Op woensdag 14 januari 2026 07:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De hele internationale gemeenschap zou bij zulke staatsmoordpartijen moeten ingrijpen.
Dan hadden ze in Soedan moeten zijn afgelopen maanden...quote:Op woensdag 14 januari 2026 07:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vorige week ging zoiets nog in tegen de internationale rechtsordequote:Op woensdag 14 januari 2026 07:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, op 8 oktober Gaza de moeder bombarderen inderdaadquote:Op woensdag 14 januari 2026 08:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dan had de VS ook in moeten grijpen in Israel.
Wat ook logisch was geweest overigens.
quote:Iran warns Saudi Arabia, UAE to Turkey of strikes on US bases if attacked - Reuters
https://www.iranintl.com/en/202601147231
Iran has warned regional countries that it will strike US military bases on their soil if Washington attacks Iran, a senior Iranian official told Reuters on Wednesday, after President Donald Trump threatened to intervene amid nationwide anti-government protests.
"Tehran has told regional countries, from Saudi Arabia and the UAE to Turkey, that US bases in those countries will be attacked if the US targets Iran," the official said, adding that Iran had asked those governments to try to prevent any US attack.
Ik heb geen idee waar je ineens 20k vandaan haaltquote:Op woensdag 14 januari 2026 09:34 schreef Homey het volgende:
Ik ga weer eens naar nu.nl en doe een control f
2 hits, maar dat zijn oppervlakkige video's waarin trump wel wordt genoemd maar Khamenei niet
Verder geen artikel over de 20k (!) gemelde doden. Gewoon helemaal niks.
Wel veel artikelen over 1 dode ergens in Minnesota.
Als ze dat doen krijgen ze zelf nog veel meer raketten op hun dak. Maar goed, dit islamitische regime is ook een doodscultus.quote:
Wat wil Mark Rutte? Horen we die gast wel eens? Of de baas van de VN? Amnesty? Wat wil Ursula von Leyen?quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:58 schreef Doler12 het volgende:
Zo te zien nog geen grote militaire bewegingen, geen carrier group. Buren, inclusief Israël terughoudend. Grote bek van Trump is het enigste wat over blijft. Wilt meneer toch een nucleaire deal?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:05 schreef Tengano het volgende:
Gisteren dacht ik echt dat het vannacht zou gaan gebeuren. Ieder uur later is nu een uur te laat met al die geruchten van duidenden zinloze doden.
Dus toen ik vanmorgen wakker werd, keek ik gelijk op mijn telefoon op teletekst voor de status dat de VS nu vol en keihard ingezet zou hebben. En wat lees ik?Je snapt dat die starlink voor de mensen is en niet voor het regime? :pSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind dat zo erg die executies.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:08 schreef skysherrif het volgende:
Verder wel eens dat Trump bloed aan zijn handen heeft door te zeggen dat hij de protesterende Iraniërs steunt en dat hij zou ingrijpen bij doden en een week later nog geen plan heeft en de eerste executies vandaag gaan plaatsvinden.
Die schreeuwen pas als ze iets waar proberen te maken ipv je de grote Donald die veel schreeuwt nog meer liegt.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:01 schreef Homey het volgende:
[..]
Wat wil Mark Rutte? Horen we die gast wel eens? Of de baas van de VN? Amnesty? Wat wil Ursula von Leyen?
ga zo maar door.
Ja hoor. Die is vaak genoeg te horen. Alleen niet over dit onderwerp nee. De navo heeft hier dan ook niks mee te maken.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:01 schreef Homey het volgende:
Wat wil Mark Rutte? Horen we die gast wel eens?
quote:"Islam is as dangerous in a man as rabies in a dog." - Winston Churchill
En wanneer gaan ze wat waar maken? Dat is hun job toch? Moeten ze niet eens snel in actie komen dan?quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die schreeuwen pas als ze iets waar proberen te maken ipv je de grote Donald die veel schreeuwt nog meer liegt.
Wat wil je dat ze doen dan?quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:16 schreef Homey het volgende:
[..]
En wanneer gaan ze wat waar maken? Dat is hun job toch? Moeten ze niet eens snel in actie komen dan?
Hoe komen de burgers aan apparatuur die officieel niet naar Iran geëxporteerd mag worden? Waarom mag Starlink wel abonnementsgeld vanuit dat land accepteren?quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:07 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Je snapt dat die starlink voor de mensen is en niet voor het regime? :p
Links deuggewauwel dit.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe komen de burgers aan apparatuur die officieel niet naar Iran geëxporteerd mag worden? Waarom mag Starlink wel abonnementsgeld vanuit dat land accepteren?
Hoe hypocriet is de Amerikaanse overheid met hun sancties die oogluikend toestaan dat er 50.000 abbonementen a 100 dollar per maand waren..
En gaat Donald zich vandaag vooral op Groenland richten.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:25 schreef UitStraling het volgende:
Ondertussen varen de HMS Queen Elizabeth en de Charles de Gaulle NIET de kant van Iran op.
Het gaat toch om demonstranten die tegen het regime demonstreren waar gericht op wordt geschoten? Kan jij mij asjeblieft proberen uit te leggen waarom ik ook verantwaardigd moet zijn dat nu.nl geen achtergrondartikel over die oude bejaarde dictator publiceert?quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:34 schreef Homey het volgende:
Ik ga weer eens naar nu.nl en doe een control f
2 hits, maar dat zijn oppervlakkige video's waarin trump wel wordt genoemd maar Khamenei niet
Verder geen artikel over de 20k (!) gemelde doden. Gewoon helemaal niks.
Wel veel artikelen over 1 dode ergens in Minnesota.
Bij elk conflict zie je altijd uitgebreide artikelen over de main characters.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het gaat toch om demonstranten die tegen het regime demonstreren waar gericht op wordt geschoten? Kan jij mij asjeblieft proberen uit te leggen waarom ik ook verantwaardigd moet zijn dat nu.nl geen achtergrondartikel over die oude bejaarde dictator publiceert?
Mbt die 20k doden en dat nu.nl daar ook al geen artikel over publiceert. Dat getal komt van CBS news die daarbij zegt mogelijk, waarbij CBS het heeft over 12.000 wat gemeld is door Iran International. Iran International werkt vanuit het buitenland en in Iran was vier dagen lang alle communicatie uit de lucht. Niemand kon bellen, internetten, appen, telegram, discord, niks, er was geen enkele comminicatie. Ik denk dat het al knap is als de overheid daar een accuraat getal heeft, ik kan me geen voorstelling maken hoeveel moeite het anderen dan wel niet zal kosten om een goed beeld te krijgen. Het wordt nog een ratrace om zo'n hoog mogelijk getal te publiceren, als een nu.nl op basis daarvan een artikel moet schrijven dan wordt het riooljournalistiek
"jullie"quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:34 schreef Basp1 het volgende:
He we hadden hier van onze geïnformeerde vrienden die vooral over westerse media klagen een paar dagen geleden het zo door hun bejubelde bericht dat die ayatollah vermoord zou zijn, waren jullie weer voor het lapje gehouden en dan klagen over westerse media terwijl jullie in de x bubbel elke leugen voor waar aan nemen.
De VS is momenteel vooral bezig met inschattingen maken, mogelijkheden bespreken, afstemmingen doen, risico-anayses maken, supporting the Iranian people, en als belangrijkste nog: het even de tijd gevenquote:Op woensdag 14 januari 2026 10:40 schreef Doler12 het volgende:
Ondertussen.
https://www.timesofisrael(...)turned-up-on-regime/
Ehum maak je nu een jij bak om maar niet toe te hoeven geven aan het observeerbare feit dat er hier veel leugens vanaf x door de mensen die kritisch over westerse media zijn geplaatst zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:42 schreef Homey het volgende:
[..]
"jullie"
en praat eens voor jezelf. In plaats van projecteren en jij- en jullie-bakken.
Ja, die zijn wapens aan het bevoorraden. Gevechtshelicopters en kleine pantservoertuigen om op te kunnen treden tegen de 'terroristen'.quote:
Iran is een iets ander niveau partner dan Venezuela en Syrië.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:10 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, die zijn wapens aan het bevoorraden. Gevechtshelicopters en kleine pantservoertuigen om op te kunnen treden tegen de 'terroristen'.
Vijfde vliegtuig dus al.
Rusland is blijkbaar wel instaat om iets te doen en te hulp te schieten.
Ja logisch ook wel, die piloten worden verwelkomd met Iraanse vagina's en klompjes goud in plaats van SAM's.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:10 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, die zijn wapens aan het bevoorraden. Gevechtshelicopters en kleine pantservoertuigen om op te kunnen treden tegen de 'terroristen'.
Vijfde vliegtuig dus al.
Rusland is blijkbaar wel instaat om iets te doen en te hulp te schieten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Probeer eens voor jezelf te praten. Je slaat continu wild om je heen en weigert categorisch on topic te reageren met inhoud, namelijk de protesten in Iran tegen het regime. Dat is simpelweg forum vervuiling.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ehum maak je nu een jij bak om maar niet toe te hoeven geven aan het observeerbare feit dat er hier veel leugens vanaf x door de mensen die kritisch over westerse media zijn geplaatst zijn.
Syrië kent een rijk verleden van extreem geweld, het zit in de cultuur daar. Het is gewoon de middeleeuwen daar nog. Dat volk staat ook bekend als heel wreed in het Midden-Oosten.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Iran is een iets ander niveau partner dan Venezuela en Syrië.
Gelukkig hebben we kunnen zien dat het ook in Syrië, waar wel meer dan 5 vliegtuigen zijn geland door de jaren heen, allemaal heeft gefaald.
Ik vind een oorlog tegen Iran om de bevolking daar te redden meer gerechtvaardigd dan een oorlog destijds tegen Irak vanwege de vermeende massavernietigingswapens die nooit gevonden werden.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:22 schreef Homey het volgende:
Syrië kent een rijk verleden van extreem geweld, het zit in de cultuur daar. Het is gewoon de middeleeuwen daar nog. Dat volk staat ook bekend als heel wreed in het Midden-Oosten.
Europa heeft een enorme fout gemaakt door letterlijk honderduizenden Syriërs zonder grondige screening toe te laten. Dat gaat op termijn zich wreken.
En over Iran; dat regime heeft ook geleerd van eerdere opstanden. Dat laat zich echt niet makkelijk opzij zetten, het zal vechten tot het einde. Ik vraag me af of Amerikaanse luchtaanvallen zullen helpen, wat bereikt dat precies? Dat is de moeilijkheid voor de Amerikanen, hoe moet die militaire missie dan eruit zien? En wat moet dat bewerkstelligen?
Wat heeft het aanvallen van het Iraanse regime met de Navo (en dus Rutte) te maken dan, behalve niks?quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:28 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik vind een oorlog tegen Iran om de bevolking daar te redden meer gerechtvaardigd dan een oorlog destijds tegen Irak vanwege de vermeende massavernietigingswapens die nooit gevonden werden.
Een oorlog om een bevolking te beschermen is moreel beter te rechtvaardigen dan een oorlog gebaseerd op massavernietigingswapens die nooit hebben bestaan. Dus als je nou toch voor een Nobel Peace price wil gaan, dan moet je nu aan de bak.
Wat vindt jij ervan Mark?
Mark: "I am deeply concerned about the situation. Really concerned"
Daarom heeft de wereld ook meerdere Trumps nodig.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Wel zuur om te zien dat dit de aandacht van Trump wel heeft, maar El-Fasher aan haar lot werd overgelaten. Ja, ik weet het two wrongs don't make a right, maar wat in Darfoer gebeurt is ook om te kotsen.
Eens.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:28 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik vind een oorlog tegen Iran om de bevolking daar te redden meer gerechtvaardigd dan een oorlog destijds tegen Irak vanwege de vermeende massavernietigingswapens die nooit gevonden werden.
Een oorlog om een bevolking te beschermen is moreel beter te rechtvaardigen dan een oorlog gebaseerd op massavernietigingswapens die nooit hebben bestaan. Dus als je nou toch voor een Nobel Peace price wil gaan, dan moet je nu aan de bak.
Wat vindt jij ervan Mark?
Mark: "I am deeply concerned about the situation. Really concerned"
Ah de whataboutism over Darfur. Daar bestaat al een topic over, zoek maar op.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Wel zuur om te zien dat dit de aandacht van Trump wel heeft, maar El-Fasher aan haar lot werd overgelaten. Ja, ik weet het two wrongs don't make a right, maar wat in Darfoer gebeurt is ook om te kotsen.
quote:Keir Starmer joins the chorus of deep concern and is looking closely at possible sanctions against Israel![]()
Source: The BigThumbTengano
Klopt, want dit Iraanse regime en 7 Oktober is Islam at its best. Daar ga je dus niet over klagen, want dan val je de Islam af. Een van de redenen dus waarom alle Pally en Hamas feestgangers hun oorverdovende stilte laten horen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:42 schreef Homey het volgende:
Je merkt in dit topic al de standaard drogargumenten van mensen die het niet lekker zit dat mensen opstaan tegen de islam, in notabene een Midden-Oosters land:
- jij-bakken.
- de whataboutism aandragen
- weigeren om over het regime van Iran te praten, maar wel losgaan op leiders van andere landen
- Geen enkele sympathie etaleren voor het lijden van de Iraanse bevolking
- downplayen. Het aantal slachtoffers bijvoorbeeld, of beweren dat het alleen om inflatie gaat.
- etcetera.
Ergens zie je deze drogargumentatie ook standaard in de verslaggeving in onze media.
Ik volg je niet.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:38 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Daarom heeft de wereld ook meerdere Trumps nodig.
Nee, alleen machinegeweren op jeeps, dus wees gerust.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:06 schreef HiZ het volgende:
Gebruiken ze nu drones tegen hun eigen burgers?
Volgens de meeste berichten zijn de potentiële doelen al voorgelegd. De pizza index is trouwens vooral voor het Pentagon.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:16 schreef Haags het volgende:
Even in de gaten houden of het aantal bestelling in pizza's toenemen in het Witte Huis.
quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
nieuwe beelden in de liveblog van nu.nl?
https://www.nu.nl/verkiez(...)d-te-vertrekken.html
Gaat in ieder geval groots door.
Zoveelste signaal dat er iets gaat gebeuren.quote:Personeel geadviseerd Amerikaanse basis in Qatar te verlaten
Een deel van het personeel van een Amerikaanse militaire basis in Qatar heeft het advies gekregen voor vanavond te vertrekken. Persbureau Reuters meldt op basis van drie diplomaten dat het gaat om de Al Udeid-luchtbasis, de grootste Amerikaanse basis in het Midden-Oosten. Er zijn ongeveer tienduizend actieve militairen gestationeerd.
Mogelijk verwacht de VS een aanval op de basis vanuit Iran, dat aan de andere kant van de Perzische Golf ligt. Toen Iran afgelopen juni raketten afvuurden als vergelding voor de Amerikaanse aanval op hun kernfaciliteiten, werd een deel van het personeel op Amerikaanse bases ook tijdelijk weggestuurd.
Ergens hoop ik dat Iran een VS basis aanvalt, dan heeft de VS meteen een goede reden om helemaal los te gaan.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:33 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
[..]
Zoveelste signaal dat er iets gaat gebeuren.
quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:37 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Kan die anti-islam meuk hier misschien achterwege blijven? Het verstoort nogal het volgen van de ontwikkelingen in dit topic.
Dit is wederom zo'n moment om de wereld te tonen of je wel of niet aan de goede kant van de geschiedenis stond idd.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:36 schreef Isdatzo het volgende:
Verschrikkelijk hoe burgers door een misdadig regime worden afgeslacht. Je denkt dat een regime dat dusdanig veel geweld nodig heeft om protesten de kop in te drukken geen lang leven beschoren is, maar dat heb ik eerder ook gedacht. Je zou willen dat de internationale gemeenschap het Iraanse volk kon helpen...
Meer een signaal dat een een zwakke aanval van de VS gaat komen, gevolgd door een zwakke tegenaanval van Iran. Allemaal afgesproken werk.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:33 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
[..]
Zoveelste signaal dat er iets gaat gebeuren.
Gelukkig heeft het ook niets met elkaar te makenquote:Op woensdag 14 januari 2026 12:37 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Kan die anti-islam meuk hier misschien achterwege blijven? Het verstoort nogal het volgen van de ontwikkelingen in dit topic.
Israël en Amerika zijn westerse fatsoenlijke landen. Daar zitten meerdere Nederlandse journalisten. In Iran af en toe. Stel iemand wordt in de VS, Israël (zonder de west bank) of een ander westersland (rechtstaat) zomaar door een politieagent op straat doodgeschoten dan is dat nieuws. Gebeurt dat in een niet-westers land dan gaan we dat niet horen/lezen en zeker niet in een land waar geen westerse journalisten kunnen/durven komen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:33 schreef Homey het volgende:
[..]
Bij elk conflict zie je altijd uitgebreide artikelen over de main characters.
Over Khamenei weet men niks. Er wordt gewoon amper iets geschreven over die man.
Waar gelooft hij precies in? Wat heeft hij gedaan? Etcetera.
Merk zelf op, in de (spaarzame) artikelen over Iran, reppen ze met geen woord over Khamenei. Maar dat is juist de spilfiguur waar het om draait!
En wie zijn zijn trawanten? Als het Putin gaat, lees je ook wel eens wat over die oligarchen. Wie dat zijn, wat ze doen, etcetera.
Over de handlangers van Khamenei geen woord.
En zo houdt onze pers dat regime vaag. En gaat men heel graag whataboutismen over trump en israël, want daar willen de journalisten wel lekker op los gaan.
Bloedige autoritaire regimes heb je overal, in allerlei (religieuze en niet-religieuze) smaken. Zie ook Venezuela, de VS, Israël etc.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Gelukkig heeft het ook niets met elkaar te maken
zoals jij hetzelfde doet nu, afleiden? Het is toch gewoon een feit dat het streng islamitische regime er zit en dat voor veel problemen zorgt? Of missen we wat?quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:50 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Bloedige autoritaire regimes heb je overal, in allerlei (religieuze en niet-religieuze) smaken. Zie ook Venezuela, de VS, Israël etc.
Geblaat over de islam of zelfs 7 oktober is alleen maar afleiding in deze.
Eerlijk gezegd zie ik jouw gejammer daarover meer als geblaat en probeer jij vooral de aandacht af te leiden.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:50 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Bloedige autoritaire regimes heb je overal, in allerlei (religieuze en niet-religieuze) smaken. Zie ook Venezuela, de VS, Israël etc.
Geblaat over de islam of zelfs 7 oktober is alleen maar afleiding in deze.
Ah het drogargument van de dictator is dood, en er komt automatisch een nieuwe.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Israël en Amerika zijn westerse fatsoenlijke landen. Daar zitten meerdere Nederlandse journalisten. In Iran af en toe. Stel iemand wordt in de VS, Israël (zonder de west bank) of een ander westersland (rechtstaat) zomaar door een politieagent op straat doodgeschoten dan is dat nieuws. Gebeurt dat in een niet-westers land dan gaan we dat niet horen/lezen en zeker niet in een land waar geen westerse journalisten kunnen/durven komen.
Over die dictators. Jij ziet er een hoop in. Nu.nl heeft over Khamenei bij het vorige conflict in 2022 een special gemaakt. Zonder informatie over zijn trawanten of lokale oligarchen.
Ik heb control F gedaan op nu.nl voor andere machtmisbruikers.
Over Aung Hlaing geen special. Over de oud premier meerdere artikelen
Daniel Ortega. Jazeker
Afwerki niks
Aliyev niks
Akhundzasa zekers
Déby niet, Hun Sen niet en Al Thani ook niet
Khamenei en waar hij in gelooft is toch niet zo Interessant? Als hij dood is komt er een nieuwe ayatollah en verandert er weinig.
Islam is juist de hele oorzaak van deze opstand. Iraniers zijn van oorsprong geen moslims, maar hebben islam met geweld door de strot geduwd gekregen. Ze zijn gedwongen bekeerd en diegenen die dat niet deden zijn vermoord of gevlucht. Nu, na 47 jaar, zijn ze het zat en willen verandering.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:37 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ja, maar waarom stellen dat de agressie door de islam komt? Er zitten gewoon een aantal klootzakken aan het roer de boel te onderdrukken.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:54 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
zoals jij hetzelfde doet nu, afleiden? Het is toch gewoon een feit dat het streng islamitische regime er zit en dat voor veel problemen zorgt? Of missen we wat?
omdat het de idiote regels zijn door moslims vanuit de islam misschien? Noem het beestje gewoon bij de naam man ipv anderen de les te lezen die de feiten wel gewoon onder ogen zienquote:Op woensdag 14 januari 2026 12:57 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja, maar waarom stellen dat de agressie door de islam komt? Er zitten gewoon een aantal klootzakken aan het roer de boel te onderdrukken.
Zeggen dat het de schuld is van de Islam lijkt op een excuus verzinnen voor mensen die menselijk bezig zijn met al hun egoïsme en onderdrukking.
Ja, maar waarom stellen dat de agressie door het nazisme komt? Er zitten gewoon een aantal klootzakken aan het roer de boel te onderdrukken.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:57 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja, maar waarom stellen dat de agressie door de islam komt? Er zitten gewoon een aantal klootzakken aan het roer de boel te onderdrukken.
Zeggen dat het de schuld is van de Islam lijkt op een excuus verzinnen voor mensen die menselijk bezig zijn met al hun egoïsme en onderdrukking.
Ach we hebben in onze westerse geschiedenis gezien dat een vijandbeeld over een andere geloofsgroep creëren voor de goed geindoctrineerde rechtse meelopers goed werkte de geschiedenis herhaalt zich alleen nu jegens een andere geloofsovertuiging.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:57 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
En weer een reactie dat totaal niet over Iran en die protesten gaat. Als je alleen maar off topic reageert en grossiert in jij dit en jij dat, kan je maar beter wat anders gaan doen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach we hebben in onze westerse geschiedenis gezien dat een vijandbeeld over een andere geloofsgroep creëren voor de goed geindoctrineerde rechtse meelopers goed werkte de geschiedenis herhaalt zich alleen nu jegens een andere geloofsovertuiging.
Je kan elk geloof wel interpreteren om haat mee te zaaien. Probleem begint niet bij het geloof maar bij de haat.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:59 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
omdat het de idiote regels zijn door moslims vanuit de islam misschien? Noem het beestje gewoon bij de naam man ipv anderen de les te lezen die de feiten wel gewoon onder ogen zien
Je kunt mijn bericht ook negeren of gewoon een inhoudelijke reactie geven ipv zelf er een jij bak te maken. En het ook niet over iran te hebben.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:02 schreef Homey het volgende:
[..]
En weer een reactie dat totaal niet over Iran en die protesten gaat. Als je alleen maar off topic reageert en grossiert in jij dit en jij dat, kan je maar beter wat anders gaan doen.
dat kan. Als het geloof wel bepaalde waardes wilt uitdragen die vervolgens door knotsgekke idioten wordt uitgedragen ligt het echt niet alleen aan die idioten.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:04 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Je kan elk geloof wel interpreteren om haat mee te zaaien. Probleem begint niet bij het geloof maar bij de haat.
Ja er is een mismatch tussen hoe religieus het volk is en hoe religieus het regime is maar de framing dat dit een anti-islam opstand is klopt gewoon niet. Het is een opstand tegen het regime die de islam gebruikt om te onderdrukken en misbruikt om aan de macht te blijven.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
Islam is juist de hele oorzaak van deze opstand. Iraniers zijn van oorsprong geen moslims, maar hebben islam met geweld door de strot geduwd gekregen. Ze zijn gedwongen bekeerd en diegenen die dat niet deden zijn vermoord of gevlucht. Nu, na 47 jaar, zijn ze het zat en willen verandering.
Dus ja, het heeft alles met islam te maken.
Het geweld overtreft zelfs 2019 (1500 doden). Het is een paniekreactie die op de korte termijn kan werken, maar dit gaat heel wat kwaad bloed zetten bij de Iraanse bevolking.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:36 schreef Isdatzo het volgende:
Verschrikkelijk hoe burgers door een misdadig regime worden afgeslacht. Je denkt dat een regime dat dusdanig veel geweld nodig heeft om protesten de kop in te drukken geen lang leven beschoren is, maar dat heb ik eerder ook gedacht. Je zou willen dat de internationale gemeenschap het Iraanse volk kon helpen...
Het is voor beide partijen erop of eronder.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:18 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Het geweld overtreft zelfs 2019 (1500 doden). Het is een paniekreactie die op de korte termijn kan werken, maar dit gaat heel wat kwaad bloed zetten bij de Iraanse bevolking.
Dat werkte in Syrië uiteindelijk ook niet.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:21 schreef Homey het volgende:
Stel het regime wint. Reken maar op verdere massa-executies. Iedereen die het regime verdenkt van 'zionistische banden' wordt gewoon geruimd. Hele families. Noord-Koreaanse praktijken.
Oké. Misschien eens uit je bubbel stappen en niet direct aannemen dat iemand pro autoritaire mafketels is. Dat overkwam je gisteren bij iemand anders ook al.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:56 schreef Homey het volgende:
[..]
Ah het drogargument van de dictator is dood, en er komt automatisch een nieuwe.
Toch werkte dat niet met de dood van hitler. Er kwam geen nieuwe hitler.
Of de dood van Franco. Er kwam geen nieuwe Franco.
Het is een bijzonder fatalistisch argument, wat de bevolking van Iran gewoon laat stikken. Zo van, ach laten we maar niks doen tegen dat regime, want als dat regime valt krijg je weer precies zo'n regime.
In Europa werkte dat heel anders, hier hadden we vroeger ook dictaturen, en toch veranderde dat allemaal in liberale democratieën. Moesten we dan maar die dictators laten zitten?
De islam is van alle religies bij het uitstek het geloof wat expliciet en stellig oproept en goedkeurt aan moorden en onderdrukking van 'de ander'. Geen religie dat zo polariseert en de wereld zwart-wit voorstelt: islam goed, rest fout.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:06 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dat kan. Als het geloof wel bepaalde waardes wilt uitdragen die vervolgens door knotsgekke idioten wordt uitgedragen ligt het echt niet alleen aan die idioten.
Die hele regio is in de ban van extreme religieuze beleving.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:22 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dat werkte in Syrië uiteindelijk ook niet.
Het gaat om het omver werpen van het islamitische regime. Daar vallen die geestelijken ook onder. Het is een volledige revolutie, net zoals 1979 was.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Oké. Misschien eens uit je bubbel stappen en niet direct aannemen dat iemand pro autoritaire mafketels is. Dat overkwam je gisteren bij iemand anders ook al.
Ik had het over de persoon en niet over het systeem in Iran. Als Khameini overlijdt dan wordt door de geestelijken een nieuwe opperste leider gekozen. Deze leider heeft dezelfde bevoegdheden, voor het leven, met grotendeels hetzelfde gedachtengoed en heeft dus ook de volledige autoriteit om alles te bepalen....
Waarom had de wereld dan tot de jaren 70 geen probleem met een extremistische islam en konden in die tijd vrouwen in Afghanistan en Iran gewoon erbij lopen hoe men wilde?quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:24 schreef Homey het volgende:
[..]
De islam is van alle religies bij het uitstek het geloof wat expliciet en stellig oproept en goedkeurt aan moorden en onderdrukking van 'de ander'.
Nu kun je het dus over ieder geloof of iedere overtuiging hebben.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:06 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dat kan. Als het geloof wel bepaalde waardes wilt uitdragen die vervolgens door knotsgekke idioten wordt uitgedragen ligt het echt niet alleen aan die idioten.
In Iran was tot '79 geen extreem islamitisch regime aan de macht...quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom had de wereld dan tot de jaren 70 geen probleem met een extremistische islam en konden in die tijd vrouwen in Afghanistan en Iran gewoon erbij lopen hoe men wilde?
quote:Dozens of ‘confession’ videos appear on Iran’s state media
Iranian state media have aired at least 97 confessions from protesters, many expressing remorse for their actions, since the protests began on December 28, according to a rights group tracking the videos.
The suspects are shown handcuffed, their faces blurred. The footage features dramatic background music interspersed with clips appearing to show people attacking security forces.
Prosecutors are saying “saboteurs” will face capital punishment. Tehran is known to have executed 12 people for espionage since the 12-day war last June with Israel.
The most recent execution for espionage was last week, when Iran said it hanged a man accused of spying for Israel’s Mossad spy agency in exchange for cryptocurrency.
Human rights organisations and Western governments have condemned Iran’s increasing use of capital punishment. Activists argue that many of the convictions rely on coerced confessions, and trials often take place behind closed doors without access to independent legal representation.
https://www.aljazeera.com(...)ical-destabilisation
#NapoleonComplexquote:Defence chief promises to repel any assault ‘until the last drop of blood’
Iran has “many surprises” in store for any enemy that attacks it, Defence Minister Aziz Nasirzadeh says.
The brigadier general made the comments after Trump ramped up his rhetoric and threatened to intervene militarily in Iran after weeks of deadly unrest.
“If these threats are turned into action, we will defend the country with full force and until the last drop of blood, and our defence would be painful to them,” Nasirzadeh said at a security meeting, according to Press TV.
He also warned countries that provide assistance for any strike on Iran that they “will be legitimate targets”.
Damage caused by Israel’s 12-day war on Iran in June has been repaired and “the military production capacity increased”, Nasirzadeh said.
Daar zijn online boeken en artikelen over te vinden.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom had de wereld dan tot de jaren 70 geen probleem met een extremistische islam en konden in die tijd vrouwen in Afghanistan en Iran gewoon erbij lopen hoe men wilde?
Iraniërs zijn van oorsprong inderdaad geen moslims. Voordat Iran islamitisch werd, was het zoroastrianisme de dominante godsdienst. De islamisering van Iran begon in de 7de eeuw met de Arabische verovering en heeft wel enkele honderden jaren geduurd. In die tijd ging de islamisering van Iran inderdaad met nogal veel geweld, en zijn inderdaad veel zoroastrianen vermoord of gevlucht. Uit die tijd stamt ook de Parsi gemeenschap in India.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:56 schreef Hathor het volgende:
Islam is juist de hele oorzaak van deze opstand. Iraniers zijn van oorsprong geen moslims, maar hebben islam met geweld door de strot geduwd gekregen. Ze zijn gedwongen bekeerd en diegenen die dat niet deden zijn vermoord of gevlucht. Nu, na 47 jaar, zijn ze het zat en willen verandering.
Dus ja, het heeft alles met islam te maken.
quote:Iran condemns ‘inhumane’ US sanctions as economy tanks
Iran’s Foreign Ministry has condemned new US sanctions, describing them as illegal and motivated by what it called “deep-rooted hatred” towards the country.
The measures are “inhumane” and violate the principles of the UN Charter and international law, the ministry said in a statement.
Ministry spokesperson Esmaeil Baghaei warned that the sanctions will have serious consequences beyond Iran because unilateral US measures undermine the global trading system.
The UN and its institutions have a responsibility to uphold international law and prevent what he described as coercive economic actions.
Trump has said countries engaging in trade with Iran face a 25 percent tariff on any business done with the United States.
Aldus ChatGPTquote:Op woensdag 14 januari 2026 13:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Iraniërs zijn van oorsprong inderdaad geen moslims. Voordat Iran islamitisch werd, was het zoroastrianisme de dominante godsdienst. De islamisering van Iran begon in de 7de eeuw met de Arabische verovering en heeft wel enkele honderden jaren geduurd. In die tijd ging de islamisering van Iran inderdaad met nogal veel geweld, en zijn inderdaad veel zoroastrianen vermoord of gevlucht. Uit die tijd stamt ook de Parsi gemeenschap in India.
Ten tijde van de revolutie van 1979 was de islam dus al eeuwenlang de dominante godsdienst in Iran. Gedwongen bekeringen hebben onder de islamitische republiek nauwelijks plaatsgevonden. Joden, christenen en zoroastrianen mochten gewoon hun godsdienst houden. Deze drie gemeenschappen hebben zelfs gereserveerde zetels in het nationale parlement. De Bahai godsdienst werd door de islamitische republiek wel verboden.
Het is voor moslims wel verboden om zich tot een andere godsdienst te bekeren of om openlijk de islam te verlaten. Nu hebben maar weinig Iraniërs de behoefte om zich tot een andere godsdienst te bekeren dus dat wordt niet echt als een probleem ervaren.
De mate waarin Iraanse moslims ook daadwerkelijk de islam belijden maakt uiteraard ontwikkelingen door, met periodes van hoge religiositeit en periodes van lage religiositeit. Er is nu een ontwikkeling waarin veel Iraanse moslims de facto de islam hebben verlaten. Ze zijn dan officieel wel geregistreerd als moslim, maar belijden niet. In principe heb je als niet-belijdende moslim in Iran geen problemen met de overheid. Inmiddels zijn tienduizenden moskeeën in Iran gesloten omdat steeds minder mensen naar de moskee gaan.
Nee hoor, daar ging het niet over. Je had het over nu.nl die geen artikel over Khameini had geplaatst of zijn naam in artikelen noemt. Daar reageerde ik op. En in die post van jou was je verongelijkt dat journalisten graag whataboutisme over Israël en de VS.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:28 schreef Homey het volgende:
[..]
Het gaat om het omver werpen van het islamitische regime. Daar vallen die geestelijken ook onder. Het is een volledige revolutie, net zoals 1979 was.
Moordenaars van het eigen volk worden herdacht en geëerd.quote:Tens of thousands of mourners attend mass funeral in Tehran
Tens of thousands of mourners are filling the streets near Tehran University for security forces who died in the violent unrest.
Many held Iranian flags and photos of Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei and their dead relatives. Caskets draped with Iranian flags were stacked in the backs of large trucks and covered with red-and-white roses and framed images of those killed.
The massive crowd chanted and people beat their chests in response to a speaker giving eulogies from a stage.
Rights groups say thousands of people have been killed in two weeks of unrest, but Al Jazeera cannot independently verify these figures, nor those from Iranian officials.
Jij dit jou dat. Het jij-bakken gaat maar door.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:52 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nee hoor, daar ging het niet over. Je had het over nu.nl die geen artikel over Khameini had geplaatst of zijn naam in artikelen noemt. Daar reageerde ik op. En in die post van jou was je verongelijkt dat journalisten graag whataboutisme over Israël en de VS.
Zo uniek is dit ook weer niet.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:54 schreef Tengano het volgende:
[..]
Moordenaars van het eigen volk worden herdacht en geëerd.
#OnlyInIslam
Doesn't make it any better, does it?quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zo uniek is dit ook weer niet.
Hier heredachten de nazi's Horst Wessel.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Of deze: Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un eert militairen die in Oekraïne sneuveldenquote:Op woensdag 14 januari 2026 14:09 schreef Tengano het volgende:
[..]
Doesn't make it any better, does it?
Waarbij het in Iran om het afslachten van je eigen bevolking/buren infidels gaat en het in Duitsland ging om de 'kwaadaardige' Joden.
Denk dat hij doelde op de tag "OnlyinIslam" wat natuurlijk weer onzin is, gezien de hele geschiedenis.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:09 schreef Tengano het volgende:
[..]
Doesn't make it any better, does it?
Waarbij het in Iran om het afslachten van je eigen bevolking/buren infidels gaat en het in Duitsland ging om de 'kwaadaardige' Joden.
Normaals deze Iraanse burgers betreuren de dood van de moordenaars van hun mede Iraanse buren.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Denk dat hij doelde op de tag "OnlyinIslam" wat natuurlijk weer onzin is, gezien de hele geschiedenis.
VS steunde Pol Pot zelfs, die 2 miljoen van zijn eigen mensen vermoorde.
Ja dat is toch standaard in dit soort regimes? Of mis ik iets? Of misschien begrijp ik je verkeerd.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:15 schreef Tengano het volgende:
[..]
Normaals deze Iraanse burgers betreuren de dood van de moordenaars van hun mede Iraanse buren.
Dat is wel degelijk hele andere koek. En de verklaring is er ook; dit zijn geen Iraanse burgers, dit zijn Zionistische infidels.
Dat zal ook de reden zijn dat het regime uiteindelijk instort. Ze hebben de bevolking niets meer te bieden.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
De leiders van Iran hebben ook totaal geen toekomstvisie of wat? Watertekort, torenhoge inflatie, economische problemen.
En dan ga je duizenden jonge mensen vermoorden. Terwijl dat juist de groep is die zorgt voor economische activiteit.
De ideologie van Khamenei draait vooral om het idee dat toegeven/hervormen het tonen van zwakte is.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
De leiders van Iran hebben ook totaal geen toekomstvisie of wat? Watertekort, torenhoge inflatie, economische problemen.
En dan ga je duizenden jonge mensen vermoorden. Terwijl dat juist de groep is die zorgt voor economische activiteit.
Fijn artikel inderdaad.quote:Op woensdag 14 januari 2026 13:47 schreef Homey het volgende:
Een goed artikel op opiniez:
https://opiniez.com/2026/(...)n-weg/keyvanopiniez/
Merk dat de auteur bij de gevestigde media geen enkel podium krijgt. Zijn rake analyse past bepaald niet in het straatje van de redacties.
Ongetwijfeld. Je moet je ook beseffen dat die kerel uit fucking 1939 komt. Dat probleem hebben al die oude leiders inclusief poetin en trump. Die hebben hun ideeen gevormd toen ze jong waren ergens rond 1950-60. De meeste mensen veranderen daarna maar weinig nog.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:18 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
De ideologie van Khamenei draait vooral om het idee dat toegeven/hervormen het tonen van zwakte is.
Dit. De nazi's herdachten ook hun doden, terwijl dat vaak diegenen waren die zich beestachtig gedroegen tegen het de communisten, het verzet of de joden.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja dat is toch standaard in dit soort regimes? Of mis ik iets? Of misschien begrijp ik je verkeerd.
De eerste stap is het dehumaniseren van een bepaalde groep. Vaak juist in eigen land. Dit is niet specifiek iets wat met religieuze regimes te maken heeft.
Huh? Ik heb die tekst nooit gezegd. Waarom staat mijn naam bij die tekst en waarom val je mij aan? Dit is fake news uit de gebruikelijke contreien, ik neem met een mod contact op.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:02 schreef Homey het volgende:
[..]
Jij dit jou dat. Het jij-bakken gaat maar door.
Dit topic gaat over Iran en de protesten, niet over mij.
Als je niet on-topic wil reageren, met inhoud, kan je beter wat anders gaan doen.
Iets later. Binnen de Islamitische Republiek, met name Khamenei, leeft vooral het idee dat de Sjah omvergeworpen is omdat hij toegaf aan binnenlandse en buitenlandse druk. De problemen in Iran hebben te maken met corruptie, maar de onwil om het op te lossen ligt vooral bij het idee dat dit een vorm van zwakheid zou zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Je moet je ook beseffen dat die kerel uit fucking 1939 komt. Dat probleem hebben al die oude leiders inclusief poetin en trump. Die hebben hun ideeen gevormd toen ze jong waren ergens rond 1950-60. De meeste mensen veranderen daarna maar weinig nog.
Dan alles weer terug in de kast stoppen. Zal weer op vrijdagavond plaats vinden, als er iets gaat gebeuren deze week tenminste. Trumpie wilt altijd de markt besparen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:33 schreef GerryDV het volgende:
Heb in ieder geval al bier en chips gehaald voor vanavond.
Dat verhaal over de twaalfde imam is altijd fascinerend.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:56 schreef Homey het volgende:
[..]
Als ze dat doen krijgen ze zelf nog veel meer raketten op hun dak. Maar goed, dit islamitische regime is ook een doodscultus.
In de Nederlandse pers hoor je helemaal geen fluit over wat voor ideologie achter die Khamenei en zijn kliek zit.
Ja islam, maar wat precies?
https://mei.edu/publicati(...)militias-apocalypse/
Het is een apocalyptisch denken wat de terugkeer van de zogenaamde Mahdi moet bespoedigen.
Lees en huiver.
Ook als zijn makkers kopen willen?quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:39 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Dan alles weer terug in de kast stoppen. Zal weer op vrijdagavond plaats vinden, als er iets gaat gebeuren deze week tenminste. Trumpie wilt altijd de markt besparen.
op vrijdag op gezette tijden hebben de religieuze fanaten zich wel altijd verzameld dat is makkelijk scoren..quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:39 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Dan alles weer terug in de kast stoppen. Zal weer op vrijdagavond plaats vinden, als er iets gaat gebeuren deze week tenminste. Trumpie wilt altijd de markt besparen.
quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:57 schreef Basp1 het volgende:
op vrijdag op gezette tijden hebben de religieuze fanaten zich wel altijd verzameld dat is makkelijk scoren..
quote:"I love it when a plan comes together."![]()
Nou ja de toekomstvisie is de vernietiging van Israël (en de VS), dan ga je je niet met bijzaken als inflatie of watertekorten bezighouden.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ze zijn uit op een apocalyps wat de terugkeer van de Mahdi zal bespoedigen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 15:09 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Nou ja de toekomstvisie is de vernietiging van Israël (en de VS), dan ga je je niet met bijzaken als inflatie of watertekorten bezighouden.
quote:In case of US attack, Iran prepared to ‘set the region on fire’
Iran now faces continuous threats from US President Donald Trump, which runs the risk of further escalation not only in the country but also the region.
Iranian officials are saying in case of a US attack, Iran is prepared for a full range of different scenarios.
The speaker of the parliament, Mohammad Bagher Ghalibaf, said yesterday Iran will “set the region on fire” – a very strong message for the US’s allies in the region.
And he said US ships, American military bases in the Middle East, as well as Israeli territory are going to be “our legitimate targets”.
Dit zou Iran wel eens kunnen zien als DE KANS om tot de langverwachte apocalypse te komen en het op te nemen tegen de 'grote satan' waarbij ze dan mogelijk helemaal voluit gaan.quote:Iran’s Revolutionary Guard and the Rising Cult of Mahdism: Missiles and Militias for the Apocalypse
ChatGPT samenvatting van het artikel uit het Middle East Institute:
Kernpunten van het artikel
Wat is het artikel? Het onderzoekt de rol van de Islamitische Revolutionaire Garde van Iran (IRGC), met name hoe een religieus‑apocalyptische interpretatie van Mahdisme (het geloof in de terugkeer van de 12e imam) steeds belangrijker wordt binnen haar ideologie en strategie.
1) Aard en ontwikkeling van de IRGC
• De IRGC ontstond na de Islamitische Revolutie van 1979 als een religieus‑revolutionaire militie en groeide uit tot een kracht met politieke, economische, sociale én internationale invloed.
• Het verschilt wezenlijk van een conventioneel leger — het is sterk ideologisch gedreven en nauw verbonden met de hoogste religieuze leiders van Iran.
2) Ideologische indoctrinatie en radicalisering
• De organisatie hecht veel belang aan ideologische indoctrinatie, die steeds belangrijker is geworden in opleiding en promotie van leden.
• Nieuwe generaties binnen de IRGC zijn daardoor radicaler geworden, met meer nadruk op religieuze overtuiging dan op puur militaire expertise.
3) Mahdisme als centraal geloofsprincipe
• Mahdisme verwijst naar het geloof in de terugkeer van de 12e Imam (Imam al‑Mahdi), die volgens shi’itische traditie zal terugkeren om het kwaad te verslaan.
• In traditionele shi’itische doctrine wacht men passief op zijn terugkeer, maar sinds de revolutie van 1979, en vooral onder leiders als Khamenei en Ahmadinejad, is dit omgevormd tot een actieve ideologie: men moet de samenleving en wereld voorbereiden op zijn komst.
4) Mahdisme in de strategie van de IRGC
De IRGC interpreteert zijn militaire en politieke activiteiten steeds vaker via het Mahdistische raamwerk, bijvoorbeeld:
• Strijd tegen de VS en haar bondgenoten wordt gezien als onderdeel van de voorbereiding voor de terugkeer van de 12e imam.
• De vernietiging van Israël wordt zelfs voorgesteld als een noodzakelijke stap om de komst van de imam mogelijk te maken.
5) Gevolgen en implicaties
• Deze religieus‑apocalyptische visie kan ervoor zorgen dat veiligheids‑ en buitenlandse beleidsbeslissingen van de IRGC niet alleen nationaal belang, maar ook theologisch gemotiveerd zijn.
• Als fanatieke Mahdistische leiders aan de top van de IRGC komen te staan, kan dit de houding van Iran ten aanzien van wapenprogramma’s, regionale conflicten en internationale betrekkingen verder radicaliseren.
Samengevat
Het artikel betoogt dat de IRGC niet zomaar een conventioneel leger is, maar een sterk ideologisch gemotiveerde organisatie. Mahdisme = het geloof in de apocalyptische terugkeer van de 12e imam — is steeds meer geïntegreerd in hoe de Garde haar missie, vijanden en doelstellingen ziet. Dit heeft belangrijke implicaties voor de manier waarop de IRGC opereert, zowel binnen Iran als internationaal, vooral met betrekking tot confrontaties met de VS en Israël.
Bron: https://mei.edu/publicati(...)militias-apocalypse/
Ik vrees dat als ze op het punt staan te vallen dat ze nog een soort salt the earth actie doen door een bommetje op bijv Persepolis te gooien. Als laatste fuck youquote:Op woensdag 14 januari 2026 15:15 schreef Homey het volgende:
[..]
Ze zijn uit op een apocalyps wat de terugkeer van de Mahdi zal bespoedigen.
Daarom mocht het regime nooit een kernwapen krijgen.
Die irgc zijn oude baardmannetjes met wat kamelen. Maken geen schijn van kans. De ‘raketregen’ op Israël en die VS basis in Qatar was ook een natte scheetquote:Op woensdag 14 januari 2026 15:27 schreef Tengano het volgende:
Iran prepared to set the region on fire
[..]
[..]
Dit zou Iran wel eens kunnen zien als DE KANS om tot de langverwachte apocalypse te komen en het op te nemen tegen de 'grote satan' waarbij ze dan mogelijk helemaal voluit gaan.
De Raad der Hoeders zijn oude baardmeneren.quote:Op woensdag 14 januari 2026 15:47 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Die irgc zijn oude baardmannetjes met wat kamelen. Maken geen schijn van kans. De ‘raketregen’ op Israël en die VS basis in Qatar was ook een natte scheet
quote:Iran FM: Israel always ‘dragging’ US in to fight its wars
Iranian Foreign Minister Araghchi says Israel has always tried to “drag US into fighting wars on its behalf”.
“Now that our streets have been bloodied, Israel openly and proudly says that it ‘armed the protesters with weapons of war’, and this is the reason for the hundreds of deaths,” Araghchi posted on the messaging app Telegram.
“President Trump should now know where to turn to stop the bloodshed.”
Nederlandse vertaling:
Iraanse minister van Buitenlandse Zaken: Israël sleept de VS altijd mee in zijn oorlogen
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Araghchi zegt dat Israël altijd heeft geprobeerd de Verenigde Staten “mee te slepen om oorlogen in zijn plaats te voeren”.
“Nu onze straten met bloed zijn besmeurd, zegt Israël openlijk en trots dat het ‘de demonstranten heeft bewapend met oorlogswapens’, en dit is de reden voor de honderden doden,”schreef Araghchi op de berichtendienst Telegram.
“President Trump zou nu onderhand moeten weten tot wie hij zich moet wenden om het bloedvergieten te stoppen.”![]()
quote:Iranian officials say more than 100 security personnel were killed in “riots” over the past two weeks, and alleged “foreign elements” and armed “terrorists” were responsible.
Denk niet dat dit zo makkelijk is, de actie in Venezuela nam een half jaar in beslag, en hoe wil je helpen als het erg onduidelijk is wie vriend en wie vijand is in deze zooi.quote:Op woensdag 14 januari 2026 16:30 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Ik hoor Trump al dagen van alles roepen over hulp aan de demonstrerende inwoners van Iran, maar inmiddels lijkt het er steeds meer op dat hij ze een mes in de rug heeft gestoken. OF GAAT ER NOG WAT GEBEUREN?
Mag hopen dat er niet NU nog plannen gemaakt hoeven te worden maar dat er gewoon draaiboeken klaarliggen toch voor dit soort situaties?quote:Op woensdag 14 januari 2026 16:35 schreef theguyver het volgende:
[..]
Denk niet dat dit zo makkelijk is, de actie in Venezuela nam een half jaar in beslag, en hoe wil je helpen als het erg onduidelijk is wie vriend en wie vijand is in deze zooi.
Ik denk wel dat er wat gaat gebeuren maar wat de VS precies zou kunnen doen is best lastig.
quote:Op woensdag 14 januari 2026 16:30 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Ik hoor Trump al dagen van alles roepen over hulp aan de demonstrerende inwoners van Iran, maar inmiddels lijkt het er steeds meer op dat hij ze een mes in de rug heeft gestoken. OF GAAT ER NOG WAT GEBEUREN?
quote:“We’ve got all the options, the best options - really, nobody has options like we do. And we might use one… sooner or later… maybe.... or we might do nothing. But then it would be the best nothing.” #MIGA
DJT
We hebben gezien waar die grote bek toe geleid heeft tegen Israël..quote:Op woensdag 14 januari 2026 15:27 schreef Tengano het volgende:
Iran prepared to set the region on fire
[..]
[..]
Dit zou Iran wel eens kunnen zien als DE KANS om tot de langverwachte apocalypse te komen en het op te nemen tegen de 'grote satan' waarbij ze dan mogelijk helemaal voluit gaan.
Greta al met een bootje onderweg?quote:Op woensdag 14 januari 2026 16:54 schreef ludovico het volgende:
Wel goed om te zien dat mensen net zo betrokken zijn met Iraniërs als gazanen.
Nabestaanden van gedode Iraanse demonstranten gaven aan dat ze je willen bedanken voor je medeleven en aandacht voor hun oneerlijke strijdquote:Op woensdag 14 januari 2026 16:54 schreef ludovico het volgende:
Wel goed om te zien dat mensen net zo betrokken zijn met Iraniërs als gazanen.
Ja dit lijkt me imminent.quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:48 schreef Haags het volgende:
Vliegdekschip Roosevelt ligt nu in de Rode zee.
Kwestie van uurtjes voordat ze gaan droppen.
Denk je dat het zo snel gaat?quote:Op woensdag 14 januari 2026 18:48 schreef Haags het volgende:
Die dingen kunnen rap varen, maar lag een paar dagen terug de dichtstbijzijnde carrier niet nog bij China? Dat is wel heel rap danquote:Op woensdag 14 januari 2026 18:48 schreef Haags het volgende:
quote:In Iran is de toegang tot Elon Musks Starlink-internetdienst nu gratis, terwijl het regime de protesten op brute wijze blijft onderdrukken.
De Destroyer Roosevelt niet het vliegdekschipquote:Op woensdag 14 januari 2026 18:48 schreef Haags het volgende:
Misschien moet de Mossad die misselijkmakende mafklapper eens kidnappen en hem tussen de demonstrerende bevolking zetten, de idiootquote:Op woensdag 14 januari 2026 19:11 schreef tjoptjop het volgende:
[ x ]
Harry radicaliseert ook lekker verder
Gewoon de lachgas tank activeren en dan 160 keer opschakelen, net zoals in de Fast and Furious filmsquote:Op woensdag 14 januari 2026 19:10 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Die dingen kunnen rap varen, maar lag een paar dagen terug de dichtstbijzijnde carrier niet nog bij China? Dat is wel heel rap dan
Als zowel Israël en de VS volledig los gaan is het gauw gebeurd.quote:
Nee, zijn geen hypocrieten. Het is ze nooit om 'mensenrechten' of onschuldige burgers gegaan. Het is anti-westen, anti-Israël en dan ligt de stilte geheel in lijnquote:Op woensdag 14 januari 2026 19:25 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Misschien moet de Mossad die misselijkmakende mafklapper eens kidnappen en hem tussen de demonstrerende bevolking zetten, de idioot
Blijf het sowieso frappant vinden dat er voor Gaza, waar simpelweg een oorlog woedde in stedelijk gebied tegen een vijand die zich van oudsher tussen die bevolking ophoudt (en dan zijn burgerslachtoffers helaas niet te voor, in geen enkele oorlog is dat te voorkomen) talloze protesten, demonstraties en bezettingen waren.
Maar dat het nu, in een situatie waarin een wrede tiranniek regime doelgericht en doelbewust onschuldige en ongewapende burgers bij duizenden afslachten, martelt en executeert, oorverdovend stil is.
Hypocrieten zijn het...
Ik kan daar met de spreekwoordelijke pet niet bij.
Zeker omdat veel van Iran's verdediging de vorige ronde al gesloopt is.quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als zowel Israël en de VS volledig los gaan is het gauw gebeurd.
Je weet het nooit zeker, maar het lijkt er wel op.quote:
Omdat het zowel in Syrië, als Iran als Gaza, als Sudan om dezelfde mensenrechten gaat. In alle vier de gevallen werden of worden die op zeer grote schaal geschonden.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Er valt me overigens iets op aan de discussies over de situatie in Iran.
Dezelfde mensen die nu roepen dat de islamitische republiek omvergeworpen moet worden en Iran en seculiere regering moet krijgen, zijn vaak dezelfde mensen die stonden te juichen toen de seculiere regering van president Bashar al-Assad viel en Syrië een regering van moslimfundamentalisten kreeg.
Het waren toen al hypocrieten en dat is in die korte tijd niet veel veranderd.quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:25 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Misschien moet de Mossad die misselijkmakende mafklapper eens kidnappen en hem tussen de demonstrerende bevolking zetten, de idioot
Blijf het sowieso frappant vinden dat er voor Gaza, waar simpelweg een oorlog woedde in stedelijk gebied tegen een vijand die zich van oudsher tussen die bevolking ophoudt (en dan zijn burgerslachtoffers helaas niet te voor, in geen enkele oorlog is dat te voorkomen) talloze protesten, demonstraties en bezettingen waren.
Maar dat het nu, in een situatie waarin een wrede tiranniek regime doelgericht en doelbewust onschuldige en ongewapende burgers bij duizenden afslachten, martelt en executeert, oorverdovend stil is.
Hypocrieten zijn het...
Maar wel lekker in alle vrijheid in dat vervelende Westen wonenquote:Op woensdag 14 januari 2026 19:32 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Nee, zijn geen hypocrieten. Het is ze nooit om 'mensenrechten' of onschuldige burgers gegaan. Het is anti-westen, anti-Israël en dan ligt de stilte geheel in lijn
Ze hebben wel veel Russische meuk nu. Maar dat werkte in Venezuela ook voor geen meterquote:Op woensdag 14 januari 2026 19:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zeker omdat veel van Iran's verdediging de vorige ronde al gesloopt is.
Dat is een oorlog tussen twee verschillende landen (ja ik weet het officieel hebben de Arabische bewoners van Gaza en de West Bank geen land of thuis dus geen recht) waar beide sinds 1948 vinden dat het gebied niet van de ander is. Sinds oktober 2025 is er een staakt het vuren en aan één kant vallen toch nog slachtoffers, zoals vorige week bij meerdere aanvallen. Oorverdovende stite, niemand interesseert het en ook die hypocrieten niet. Terwijl de aanvaller nog steeds dezelfde is en het bestand op meerdere punten niet nakomt....quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:25 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hypocrieten zijn het...
Je hebt toch wel zo'n ontvanger nodig?quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
https://edition.cnn.com/2(...)access-iran-protests
goede zaak
[..]
Dit is wel wat anders dat raketinstallaties en het kernprogramma, veel van de doelen als het regime moet verdwijnen zitten in dichtbevolkte delen. Das lastig te raken met kans op burgerslachtoffers.quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zeker omdat veel van Iran's verdediging de vorige ronde al gesloopt is.
Het is letterlijk overal in het nieuws, net als bij de eerdere hoofddoekjesdemonstraties en de groene golf eerder, maar soit.quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:44 schreef havanagila het volgende:
No isreal, no news.....
Ook al knalt een regime hun eigen volk kapot.
Sorry, heb de protesten gemist. Kan je me even opfrissen?quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:47 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Het is letterlijk overal in het nieuws, net als bij de eerdere hoofddoekjesdemonstraties en de groene golf eerder, maar soit.
Misschien eens wat minder verongelijkt doen.
Ik zie letterlijk ook veel mensen die over Palestina postte ook al dagen over Iran posten. Maar schijnbaar is het belangrijk om veel mensen weg te zetten als een soort Harry Pettit want dat past beter in hun eenzijdige wereldbeeld.quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:47 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Het is letterlijk overal in het nieuws, net als bij de eerdere hoofddoekjesdemonstraties en de groene golf eerder, maar soit.
Misschien eens wat minder verongelijkt doen.
Dan ga je toch zelf protesteren?quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:49 schreef havanagila het volgende:
[..]
Sorry, heb de protesten gemist. Kan je me even opfrissen?
Hoezo, negeer ik de werkelijkheid door te zeggen dat er nauwelijks mensen de straat op gaan, of jullie door net te doen alsof er iedere dag 1000 man op straat staan te brullen?quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:50 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik zie letterlijk ook veel mensen die over Palestina postte ook al dagen over Iran posten. Maar schijnbaar is het belangrijk om veel mensen weg te zetten als een soort Harry Pettit want dat past beter in hun eenzijdige wereldbeeld.
Heb je al opgezocht hoe ver het vliegen is van de Perzische Golf naar Teheran?quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:56 schreef Discombobulate het volgende:
Ik zie het somber in als Trump hetzelfde gaat doen als in Venezuela.
Dan komt Khamenri van een koude kermis thuis inderdaad (als ie ooit nog thuis komt).quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:56 schreef Discombobulate het volgende:
Wie is "jullie" uberhaupt?quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:57 schreef havanagila het volgende:
[..]
Hoezo, negeer ik de werkelijkheid door te zeggen dat er nauwelijks mensen de straat op gaan, of jullie door net te doen alsof er iedere dag 1000 man op straat staan te brullen?
Ik niet. Beter dat dan een hoop bommen en oorlog die nog veel meer burgerdoden kost.quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:56 schreef Discombobulate het volgende:
Iran en Venezuela zijn niet vergelijkbaar qua die aanvalquote:Op woensdag 14 januari 2026 19:56 schreef Discombobulate het volgende:
En Venezuela heeft geen ballistische raketten..quote:Op woensdag 14 januari 2026 20:02 schreef Goprolover het volgende:
[..]
Iran en Venezuela zijn niet vergelijkbaar qua die aanval
Ik ga hier geen Israël discussie van maken want het onderwerp is me te belangrijk voor jouw whatabnoutisms.quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:49 schreef havanagila het volgende:
[..]
Sorry, heb de protesten gemist. Kan je me even opfrissen?
Km of 1000? Wel schandalig mooi uitzicht.quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Heb je al opgezocht hoe ver het vliegen is van de Perzische Golf naar Teheran?
Je zou toch zeggen dat het inmiddels duidelijk moet zijn dat Trump als een gebeten hond op dit soort dreigementen reageert.quote:
quote:Op woensdag 14 januari 2026 19:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Je hebt toch wel zo'n ontvanger nodig?
quote:50.000 Starlink-ontvangers bieden een 'klein venster' op de harde aanpak.
De Starlink-verbindingen bieden "een klein inkijkje" in het bloedige optreden tegen de buitensporige repressie in Iran, aldus Mahsa Alimardani, technologiespecialist bij mensenrechtenorganisatie Witness.
"Naar schattingen zijn er ongeveer 50.000 Starlink-ontvangers in Iran", vertelde Alimardani aan CNN.
"Als dat tijdsvenster zou kunnen worden uitgebreid, zou dat een zegen kunnen zijn en zelfs een afschrikkend effect hebben op het regime in zijn pogingen om, onder een blackout, een misdaad te begaan die waarschijnlijk als een gruweldaad zal worden bestempeld."
Bloedig optreden tegen buitensporige repressie??? De protesteerders treden toch niet bloedig op? Alleen de regering/IRG volgens mij.quote:
Ach hou toch op. Op 7 oktober werd er gebak uitgedeeld om het te vieren en op de 8e stond men al op straat omdat Israël over een grens zou zijn gegaan.quote:Op woensdag 14 januari 2026 20:02 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik ga hier geen Israël discussie van maken want het onderwerp is me te belangrijk voor jouw whatabnoutisms.
Maar om helder te zijn: de protesten inzake Gaza, waar overigens langer tussen het begin van de oorlog en de protesten zit dan bij de demonstraties nu, waren met name om de regering in actie te krijgen jegens Israël.
...
Ehhh, dat staat er ook niet.quote:Op woensdag 14 januari 2026 20:48 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Bloedig optreden tegen buitensporige repressie??? De protesteerders treden toch niet bloedig op? Alleen de regering/IRG volgens mij.
Baklava of Marmorkuchen?quote:Op woensdag 14 januari 2026 20:52 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ach hou toch op. Op 7 oktober werd er gebak uitgedeeld om het te vieren
quote:In Berlijn ging een aantal mensen de straat op in de wijk Neukölln om de aanvallen te vieren. Ook zouden er gebakjes zijn uitgedeeld met daarbij een boodschap die 'het verzet van het Palestijnse volk' prees. Districtsburgemeester van Neukölln Martin Hikel noemde dit in een televisie-interview 'een afschuwelijke verheerlijking van een verschrikkelijke oorlog'.
#OnlyInIslamquote:In Berlijn ging een aantal mensen de straat op in de wijk Neukölln om de aanvallen te vieren. Ook zouden er gebakjes zijn uitgedeeld met daarbij een boodschap die 'het verzet van het Palestijnse volk' prees. Districtsburgemeester van Neukölln Martin Hikel noemde dit in een televisie-interview 'een afschuwelijke verheerlijking van een verschrikkelijke oorlog'.
Lijkt het op.quote:
Veel Amerikaanse vliegtuigen ook die vertrekken van bases daar in de omgeving. Tankers, transporters e.d.quote:
Wat zullen de doelen zijn die ze gaan raken?quote:Op woensdag 14 januari 2026 21:14 schreef tjoptjop het volgende:
Veel Amerikaanse vliegtuigen ook die vertrekken van bases daar in de omgeving. Tankers, transporters e.d.
Ik heb het nog 5 keer gelezen en zoals het er staat klopt het toch echt niet. Het regime treedt bloedig op ja. Maar dat is biet hoe het hier staat. Maargoed, taalkundig foutje denk ik. Ik snap zeker wel wat ze bedoelen, dat is het niet.quote:Op woensdag 14 januari 2026 20:59 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ehhh, dat staat er ook niet.
Het regime treedt bloedig op.
AA, radars, communicatie (?), militaire installaties. En ik denk dat ze ism Israel wel een aardig lijstje van wat meer verborgen doelen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 21:16 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat zullen de doelen zijn die ze gaan raken?
Misting by Trump? Bewuste stilte voor de storm?quote:Trump says he’s received word that ‘killing in Iran has stopped’
Speaking to reporters in the White House, Trump says he has received reliable information that “the killing in Iran is stopping, is stopped … and there’s no plan for executions”.
“I’ve been told that on good authority,” Trump added. “We’ll find out about it. I’m sure if it happens, we’ll be very upset.”
Belangrijke IRCG basissen, barakken, wapen/munitie depots, communicatie infrastructuur, dat soort dingen denk ik.quote:Op woensdag 14 januari 2026 21:16 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat zullen de doelen zijn die ze gaan raken?
Maar zullen die onderhand niet al leeggehaald zijn? Het zal nou niet echt een verrassingsaanval worden. Hopelijk hebben ze de alternatieve, 'geheime' locaties ook in kaart.quote:Op woensdag 14 januari 2026 21:21 schreef StateOfMind het volgende:
Belangrijke IRCG basissen, barakken, wapen/munitie depots, communicatie infrastructuur, dat soort dingen denk ik.
Dus dit. In de dagen vooraf wel leuk om critici te horen praten dat het allemaal heel lastig wordt en hoe ga je dat dan doen en welke doelen ga je raken en hoe weet je waar ze zitten. Maar ik ben er van overtuigd dat er genoeg intelligence bij de US en de Mossad is om alles in 1 keer tot een einde te brengen zonder al te veel collateral damage. Alleen gebruik je dat soort informatie en middelen maar 1 keer en dan ook echt als je geen andere opties meer hebt. En dan gaat het ook echt hard/snel zoals met die ontploffende pagers.quote:Op woensdag 14 januari 2026 21:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Belangrijke IRCG basissen, barakken, wapen/munitie depots, communicatie infrastructuur, dat soort dingen denk ik.
En de Mossad zal ongetwijfeld wel weten waar hoge officieren zich bevinden.
Ali en de rest van de Raad der (geiten)Hoeders zullen ongetwijfeld ergens on een bunker diep onder de grond zitten.
Mooie gelegenheid om de Bunker Busters uit het vet te halen.
Nadeel: je geeft het regime alle mogelijkheid om de aandacht af te leiden en een 'rally around the flag' te organiseren.quote:Op woensdag 14 januari 2026 21:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En de Mossad zal ongetwijfeld wel weten waar hoge officieren zich bevinden.
Ali en de rest van de Raad der (geiten)Hoeders zullen ongetwijfeld ergens in een bunker diep onder de grond zitten.
Mooie gelegenheid om de Bunker Busters uit het vet te halen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |