De inwoners van Groenland hebben dat besloten, die hebben aangegeven het niet te willen. Net als Denemarken aangegeven heeft het niet te willen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waarom niet ?
laat de inwoners van Groenland zelf beslissen in een referendum
oorlog met de USA levert alleen nadeel op
ik begijp niet dat al die PSP mensen nu voor oorlog zijn
Bereid is ook politiek in staat.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
In staat misschien wel, tegen hoge kosten. Bereid? Ik denk het niet.
Deze houding is natuurlijk precies wat ons probleem is als EU. Alsof de EU niets te zeggen heeft, niets voorstelt en zelf geen vuist kan maken.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik betwijfel sterk of Europa in staat is meer dan een paar strootjes in zijn weg te leggen
er is geen referendum geweest , tot dan geloof ik er geen zak vanquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:33 schreef beefkeek het volgende:
[..]
De inwoners van Groenland hebben dat besloten, die hebben aangegeven het niet te willen. Net als Denemarken aangegeven heeft het niet te willen.
Wat is PSP?
is doorgegaan naar onder de naam Groen Links met de CPN en EVPquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Opa is dementerend, de PSP was een voorganger van groen links, hief zich in 1991 op
Vergelijk je Groenland nu serieus met Iran? Gaat het zo slecht met je argumenten in de discussie?quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is geen referendum geweest , tot dan geloof ik er geen zak van
de Ayatollah zegt ook dat men dit bewind wil houden
Inderdaad, geen referendum. Wel een breedgedragen statement door alle politieke partijen in Groenland dat ze het niet willen.quote:'We don’t want to be Americans or Danes': Greenland rejects Trump’s push for US control
Greenland’s political leadership has issued a united rejection of US President Donald Trump’s renewed calls for Washington to take control of the Arctic island, saying its future can only be decided by its own people.
“We don't want to be Americans, we don't want to be Danes, we want to be Greenlanders,” Greenland Prime Minister Jens-Frederik Nielsen and the leaders of four other parties said in a joint statement released on Friday night.
Allemaal gerommel. Met overheidscontrole loopt het snel spaak en als je er geen overheidscontrole opzet loopt het sneller spaak.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tot op heden is het altijd de overheid geweest die de marktwerking om zeep helpt
woningmarkt,
zorg markt
ouderenzorg
warmtenetten
pensioenen
IK zou graag een referendum willen zienquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Vergelijk je Groenland nu serieus met Iran?
[..]
Inderdaad, geen referendum. Wel een breed gedragen statement door alle politieke partijen in Groenland dat ze het niet willen.
zonder overheidscontrole loopt het niet spaak , dat is echte marktwerkingquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Met overheidscontrole loopt het snel spaak en als je er geen overheidscontrole opzet loopt het sneller spaak.
Je begrijpt hoe een democratie werkt hè? Groenland geeft aan er geen interesse in te hebben, dat hebben wij (en de VS) te respecteren.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
IK zou graag een referendum willen zien
de stem van het volk
Je vergeet de PPR nogquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is doorgegaan naar onder de naam Groen Links met de CPN en EVP
Groen Links is PSP en CPN
[ afbeelding ]
Terug naar de roots.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is doorgegaan naar onder de naam Groen Links met de CPN en EVP
Groen Links is PSP en CPN
[ afbeelding ]
wie controleert er dan op prijsafspraken? Jij?quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zonder overheidscontrole loopt het niet spaak , dat is echte marktwerking
dat is het smoesje van de overheid
quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de stem van het volk
quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de stem van het volk
Als 2011 gebeld had, dan wisten we genoeg en was dit topic nu wat dichtgesudderd.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:42 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Net of dat iets veranderd aan de zaak
Nederland bij Amerika.. wat stem jij?quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de stem van het volk
Voor ons misschien, voor Trump natuurlijk niet.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:42 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
alsof je daar op kan controlerenquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
wie controleert er dan op prijsafspraken? Jij?
ja zo een pamflet heeft Maduro ook gemaaktquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:42 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Californië, New York en nog een paar staten bij Nederland, de rest mag VS blijven.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nederland bij Amerika.. wat stem jij?
wat is er mis mee dat er een referendum zou kunne komenquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je kan toch niet serieus denken dat er mensen op zitten te wachten?
ja primaquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nederland bij Amerika.. wat stem jij?
En nu is de democratische regering van Groenland hetzelfde als de dictatuur van Maduro?quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja zo een pamflet heeft Maduro ook gemaakt
iedere overheid kan zo een pamflet maken , ik chargeerquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:52 schreef beefkeek het volgende:
[..]
En nu is de democratische regering van Groenland hetzelfde als de dictatuur van Maduro?
Het wordt met de minuut gekker met je
Ik zei toch, dementerendquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:52 schreef beefkeek het volgende:
[..]
En nu is de democratische regering van Groenland hetzelfde als de dictatuur van Maduro?
Het wordt met de minuut gekker met je
Alleen is Verian niet de Groenlandse overheid: https://www.veriangroup.c(...)-poll-greenland-2025quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedere overheid kan zo een pamflet maken , ik chargeer
quote:Verian is a world leading, purpose-led and independent research, evidence, evaluation, and communications agency, providing services to government and the public realm.
Je staat achter het plan van Trump zekerquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat is er mis mee dat er een referendum zou kunne komen
D66 is voor een bindend referendum toch ??
quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:50 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Californië, New York en nog een paar staten bij Nederland, de rest mag VS blijven.
Broadwayquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:57 schreef Beathoven het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nieuw Amsterdam, met z'n hele brede weg.
ja ik denk dat de EU niet die protectie kan bieden aan Groenland die het nodig heeftquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je staat achter het plan van Trump zeker
Protectie van wat, er is nog nooit om gevochten in de geschiedenis van de planeetquote:Op donderdag 15 januari 2026 12:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
j aik denk dat de EU niet die protectie kan bieden aan Groenland die het nodig heeft
Het enige land waar Groenland tegen verdedigd dient te worden is ironisch genoeg de VS.quote:Op donderdag 15 januari 2026 12:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
j aik denk dat de EU niet die protectie kan bieden aan Groenland die het nodig heeft
nee dat is niet waarquote:Op donderdag 15 januari 2026 12:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het enige land waar Groenland tegen verdedigd dient te worden is ironisch genoeg de VS.
Wanneer China, Rusland of godbetere noord Korea Groenland zou bezetten treed gewoon het NATO verdrag in werking.quote:Op donderdag 15 januari 2026 12:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja ik denk dat de EU niet die protectie kan bieden aan Groenland die het nodig heeft
als het niet naar de USA gaat dan komt China eraan
wat is daarvan het voordeel , misschien moet je zulks rationeel bekijken
NATO verdrag bestaat in de ogen van Trump al niet meer, alleen nog in jouw ogenquote:Op donderdag 15 januari 2026 12:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wanneer China, Rusland of godbetere noord Korea Groenland zou bezetten treed gewoon het NATO verdrag in werking.
De NAVO kan Groenland alle bescherming die het nodig heeft bieden, inclusief de VS. De VS is vrij alle basissen die ze willen op Groenland te plaatsen, daar hoeft niets aan huidige overeenkomsten veranderd te worden.quote:Op donderdag 15 januari 2026 12:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja ik denk dat de EU niet die protectie kan bieden aan Groenland die het nodig heeft
als het niet naar de USA gaat dan komt China eraan
wat is daarvan het voordeel , misschien moet je zulks rationeel bekijken
Komt dat door de voedselbossen?quote:Op donderdag 15 januari 2026 12:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
NATO verdrag bestaat in de ogen van Trump al niet meer, alleen nog in jouw ogen
Laat Nederland zich maar druk maken over de zeespiegelstijging links van Utrecht ipv die grote mond
xmodmodmodx zegt dat we het maar beter niet over voedselbossen en GL kunnen hebben in dit topic.quote:Op donderdag 15 januari 2026 12:08 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Komt dat door de voedselbossen?
NATO bestaat al niet meerquote:Op donderdag 15 januari 2026 12:07 schreef beefkeek het volgende:
[..]
De NAVO kan Groenland alle bescherming die het nodig heeft bieden, inclusief de VS. De VS is vrij alle basissen die ze willen op Groenland te plaatsen, daar hoeft niets aan huidige overeenkomsten veranderd te worden.
Ik vind het naïef om te denken dat dit gaat om bescherming van Groenland, dat kan nu al.
Mocht Rusland de VS willen Nuken kunnen ze dat net zo makkelijk met onderzeeersquote:Op donderdag 15 januari 2026 12:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is niet waar
Je moet dit niet bekijken door de ogen van een emotionele vrouw
Bekijk deze YouTube-video
Maar ik denk dat michaelmoore vooral bang is als de wolven Groenland binnenvallen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 12:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wanneer China, Rusland of godbetere noord Korea Groenland zou bezetten treed gewoon het NATO verdrag in werking.
Gast. Even al het getroll opzij gezet: dit klopt toch niet? Ik ben de eerste die zal zeggen dat Trump in het verleden ook onterecht veel shit over zich heen heeft gehad. Maar een land gewoon innemen onder het mom van 'politieke veiligheid' ?quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Trump heeft hier natuurlijk volledig gelijk. Dit is hoe de wereld werkt. Je kunt wapperen met allerlei vermeende regeltjes en wetten, maar daar heeft eigenlijk nog niemand zich ooit aan gehouden en nog erger: in internationaal verband kunnen deze ook moeilijk worden gehandhaafd.
[..]
Een ander buitenlandbeleid dan degenen die hier met open armen allerlei kansarme migranten uit niet-Westerse landen verwelkomen en vervolgens boos gaan doen tegen medeburgers die hun land in een snel tempo zien veranderen en dit niet fijn vinden.
En tevens een ander buitenlandbeleid dan degenen die fantaseren over een 'Verenigde Staten van Europa' en allang vergeten zijn dat Nederland een onafhankelijk land is, geen provincie overgeleverd aan de grillen van technocraten in Brussel.
Deze twee groepen kennen trouwens een hele grote overlap.
JA en dan zijn ze ook de baas en dan benoemen ze de nieuwe governer zelf en roepen alsnog de 51 state uitquote:Op donderdag 15 januari 2026 12:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mocht Rusland de VS willen Nuken kunnen ze dat net zo makkelijk met onderzeeers
De VS kan volgens de huidige verdragen gewoon net zoveel militairen daar plaatsen als ze willen.
Dat Trump zijn kont afveegt met de NAVO en VN overeenkomsten betekent niet dat ze niet meer bestaan, de VS heeft gewoon verplichtingen richting zijn bondgenoten.quote:
doe maar Putin en de Ajatollahquote:Op donderdag 15 januari 2026 12:13 schreef Solispolar het volgende:
Het is een lelijk iets om te zeggen, maar we moeten gewoon met zijn allen hopen dat Trump snel zijn ogen sluit.
op een briefje bedoel jequote:Op donderdag 15 januari 2026 12:16 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat Trump zijn kont afveegt met de NAVO en VN overeenkomsten betekent niet dat ze niet meer bestaan, de VS heeft gewoon verplichtingen richting zijn bondgenoten.
Het was een garpjequote:Op donderdag 15 januari 2026 12:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
xmodmodmodx zegt dat we het maar beter niet over voedselbossen en GL kunnen hebben in dit topic.
Maar Trump, waren de tariffs niet omdat alle landen de VS bedonderd hadden? Was het niet om een gelijk speelveld te maken?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:14 schreef nostra het volgende:
https://www.wsj.com/polit(...)d-23394b83?st=SR6mnf
[ afbeelding ]
Ergens op zolder moet die Europese trots toch nog liggen, zou je zeggen. Misschien wat stoffig, maar mogelijk nog op te lappen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:18 schreef -XOR- het volgende:
Ah, misschien kan Rutte nog wat harder pijpen en nog wat meer veren in Trumps reet stoppen, en kunnen de Deentjes nog wat verder kruipen.
Die van Trump zou toch ook ergens moeten liggen, ik zag een filmpje van hem een tijdje terug waarom niet meer NW Europeanen juist naar de VS wouden komen geen black people uit filthy countries. Maar goed, die piemel van Putin is ook wit/blank.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ergens op zolder moet die Europese trots toch nog liggen, zou je zeggen. Misschien wat stoffig, maar mogelijk nog op te lappen.
Trump zit in ieder geval niet met de broek op de enkels voorover gebogen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Die van Trump zou toch ook ergens moeten liggen, ik zag een filmpje van hem een tijdje terug waarom niet meer NW Europeanen juist naar de VS wouden komen geen black people uit filthy countries. Maar goed, die piemel van Putin is ook wit/blank.
Tariffs zijn Trump's panacee.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:19 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Maar Trump, waren de tariffs niet omdat alle landen de VS bedonderd hadden? Was het niet om een gelijk speelveld te maken?
:surprisepikachu:
Hij is geen trol. Hij vindt dat echt. Helemaal van het padje. Wel consequent in relatie tot zijn onaflatende steun aan Israël.quote:Op donderdag 15 januari 2026 12:14 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Gast. Even al het getroll opzij gezet: dit klopt toch niet? Ik ben de eerste die zal zeggen dat Trump in het verleden ook onterecht veel shit over zich heen heeft gehad. Maar een land gewoon innemen onder het mom van 'politieke veiligheid' ?Serieus? Hoe kan je dit nog goedpraten?
Oooeeeh centjes, ooooeeeh kosten, ooooeeeh geld. Ik bibber van angst!!quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:14 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kan me best in mensen verplaatsen hoor. Maar als 1 of andere mafkees uit Amerika zegt: wij gaan Groenland innemen en een user zegt: dat mag, kan en is een goed idee. Nee, dat snap ik nietquote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:46 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Hij is geen trol. Hij vindt dat echt. Helemaal van het padje. Wel consequent in relatie tot zijn onaflatende steun aan Israël.
Laat maar komen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:14 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Die Stephan Miller is echt een hele enge man. Zou zo makkelijk een bad guy kunnen spelen in een film of serie.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:40 schreef Perrin het volgende:
Miller is alleen geïnteresseerd in het recht van de sterkste.
[ x ]
Sterker nog, hij speelt de bad guy in het écht. In het machtigste land ter wereld. En wij spelen allemaal bijrollen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:45 schreef Momo het volgende:
[..]
Die Stephan Miller is echt een hele enge man. Zou zo makkelijk een bad guy kunnen spelen in een film of serie.
Dat is ook bijna altijd hetgeen dat de doorslag heeft gegeven.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:40 schreef Perrin het volgende:
Miller is alleen geïnteresseerd in het recht van de sterkste.
[ x ]
Leuk als je zelf in het land woont met grootste leger. Maar jij woont gewoon in Nederland dus ik snap niet dat jij zo ongelooflijk blij wordt dat de VS andere democratische landen zo maar wil inpikken. Zou jij graag zien dat Trump hier ook komt binnenvallen?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is ook bijna altijd hetgeen dat de doorslag heeft gegeven.
Waarom spreken wij nu Nederlands en geen Duits? Omdat de geallieerden sterker waren dan de Duitsers. Waarom heeft Rusland heel Oekraïne nog niet in kunnen nemen? Omdat Oekraïne daar, met onze hulp, te sterk voor is tot op heden.
Op de Krim werd ten minste nog een referendum gehouden over afscheiding van Oekraïne en aansluiting bij Rusland. Of je het nou leuk vindt of niet, de afscheiding van Oekraïne en aansluiting bij Rusland was wel de wens van de meerderheid van de bevolking van de Krim.quote:
Ik heb al eerder aangegeven dat ik Groenland strategisch gezien een belangrijke plek acht en liever heb dat het Westen hier de dienst uitmaakt in plaats van China of Rusland. Het grootste en sterkste Westerse land is de VS. En waarom zou de VS in hemelsnaam Nederland binnen komen vallen?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:00 schreef Momo het volgende:
[..]
Leuk als je zelf in het land woont met grootste leger. Maar jij woont gewoon in Nederland dus ik snap niet dat jij zo ongelooflijk blij wordt dat de VS andere democratische landen zo maar wil inpikken. Zou jij graag zien dat Trump hier ook komt binnenvallen?
Referendum of de Krim bij Rusland moet horen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Op de Krim werd ten minste nog een referendum gehouden over afscheiding van Oekraïne en aansluiting bij Rusland. Of je het nou leuk vindt of niet, de afscheiding van Oekraïne en aansluiting bij Rusland was wel de wens van de meerderheid van de bevolking van de Krim.
Ik denk dat @HowardRoark dat geen enkel probleem zou vinden.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:00 schreef Momo het volgende:
Leuk als je zelf in het land woont met grootste leger. Maar jij woont gewoon in Nederland dus ik snap niet dat jij zo ongelooflijk blij wordt dat de VS andere democratische landen zo maar wil inpikken. Zou jij graag zien dat Trump hier ook komt binnenvallen?
quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Referendum of de Krim bij Rusland moet horen.
[] JA!
[] Nee, maar ik bedoel ja!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Jij mag denken wat je wilt.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik denk dat @:HowardRoark dat geen enkel probleem zou vinden.
Even deze post er weer bij halen:quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb al eerder aangegeven dat ik Groenland strategisch gezien een belangrijke plek acht en liever heb dat het Westen hier de dienst uitmaakt in plaats van China of Rusland. Het grootste en sterkste Westerse land is de VS. En waarom zou de VS in hemelsnaam Nederland binnen komen vallen?
Ze kunnen vast wel een of andere kutreden verzinnen dat ze ons ook moeten binnenvallen, denk dat jij het meteen zou geloven.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 12:37 schreef Momo het volgende:
Over de TT
[ x ]
Trump is zo bang dat Rusland zich met de Groenland gaat bemoeien mimimi. Als je dat nog steeds als de reden ziet van al dit gedoe ben je wel een beetje zacht tussen de oren.
Er gaan allerlei complottheorieën de ronde over fraude bij het referendum op de Krim over afscheiding van Oekraïne, maar ik geloof dat die beschuldigingen net zo geloofwaardig zijn als de beschuldigingen van Trump over fraude bij de presidentsverkiezingen in 2020.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:07 schreef xpompompomx het volgende:
Referendum of de Krim bij Rusland moet horen.
[] JA!
[] Nee, maar ik bedoel ja!
Het komt niet van Trump, dat landen zoals China en Rusland een oogje hebben op Groenland hebben verschillende Westerse media en onderzoeksinstituten de afgelopen jaren uitgebreid over bericht. Zie deze post voor een aantal voorbeelden.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Even deze post er weer bij halen:
[..]
Ze kunnen vast wel een of andere kutreden verzinnen dat ze ons ook moeten binnenvallen, denk dat jij het meteen zou geloven.
Dit is wel een heel sterk staaltje oikofobie om het toch al grondstofarme Europa ook nog van eventuele lithium-, kobalt- en grafietwinning te willen afhouden. Dan ben je echt wel een cuckje.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb al eerder aangegeven dat ik Groenland strategisch gezien een belangrijke plek acht en liever heb dat het Westen hier de dienst uitmaakt in plaats van China of Rusland. Het grootste en sterkste Westerse land is de VS. En waarom zou de VS in hemelsnaam Nederland binnen komen vallen?
Niemand ontkent dat landen Groenland interessant zouden kunnen vinden. Maar jij denk echt dat Putin of Xi gaat besluiten NAVO land Groenland aan te vallen voor de grondstoffen? Dit is toch precies waar we NAVO voor hebben? Zelfs als ze iets zouden proberen heb je de legers van de VS, Canada en Europa. Wat is dan het punt van NAVO? Denemarken en Groenland staan zelfs open voor extra legerbasissen op Groenland. Alle veiligheid die je zou kunnen wensen. Wat mist er dan nog aan veiligheid, kun je dat uitleggen? Je bent compleet blind voor de interesse van de VS in de grondstoffen? En nee ze willen dat niet met ons delen anders waren ze wel akkoord gegaan met aanbiedingen van Groenland/Denemarken voor grondstoffen delven naast het aanbod voor legerbasissen. Raar trouwens dat Rusland en VS dan al praten over gezamenlijk projecten in het Arctisch gebied voor grondstoffen. Misschien wil de VS wel Groenland hebben zodat ze zelf alle grondstoffen kunnen hebben en lekker delen met hun nieuwe maatje Rusland.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het komt niet van Trump, dat landen zoals China en Rusland een oogje hebben op Groenland hebben verschillende Westerse media en onderzoeksinstituten de afgelopen jaren uitgebreid over bericht. Zie deze post voor een aantal voorbeelden.
Nee hoor, ik denk in een nationale context, niet in continentale of supranationale context. Nederland heeft niets op Groenland dat van ons is. En als je per se in de Europese context wilt denken, Europa doet eigenlijk niets op Groenland en al helemaal niet met de grondstoffen. Men is zich pas in bepaalde contreien druk gaan maken over Groenland toen Trump stelde dat hij het onderdeel van de VS wil gaan maken.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit is wel een heel sterk staaltje oikofobie om het toch al grondstofarme Europa ook nog van eventuele lithium-, kobalt- en grafietwinning te willen afhouden. Dan ben je echt wel een cuckje.
China heeft andere manieren om de invloedsfeer uit te bereiden. Rusland moet je niet gek van op staan te kijken. Kleine kans trouwens dat de NAVO in actie gaat komen, tot op heden is dit meer wensdenken geweest dan realiteit.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:32 schreef Momo het volgende:
[..]
Niemand ontkent dat landen Groenland interessant zouden kunnen vinden. Maar jij denk echt dat Putin of Xi gaat besluiten NAVO land Groenland aan te vallen voor de grondstoffen? Dit is toch precies waar we NAVO voor hebben? Zelfs als ze iets zouden proberen heb je de legers van de VS, Canada en Europa. Wat is dan het punt van NAVO? Denemarken en Groenland staan zelfs open voor extra legerbasissen op Groenland. Alle veiligheid die je zou kunnen wensen. Wat mist er dan nog aan veiligheid, kun je dat uitleggen? Je bent compleet blind voor de interesse van de VS in de grondstoffen? En nee ze willen dat niet met ons delen anders waren ze wel akkoord gegaan met aanbiedingen van Groenland/Denemarken voor grondstoffen delven naast het aanbod voor legerbasissen. Raar trouwens dat Rusland en VS dan al praten over gezamenlijk projecten in het Arctisch gebied voor grondstoffen. Misschien wil de VS wel Groenland hebben zodat ze zelf alle grondstoffen kunnen hebben en lekker delen met hun nieuwe maatje Rusland.
https://www.politico.eu/a(...)aine-russia-capital/quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, ik denk in een nationale context, niet in continentale of supranationale context. Nederland heeft niets op Groenland dat van ons is. En als je per se in de Europese context wilt denken, Europa doet eigenlijk niets op Groenland en al helemaal niet met de grondstoffen. Men is zich pas in bepaalde contreien druk gaan maken over Groenland toen Trump stelde dat hij het onderdeel van de VS wil gaan maken.
[..]
China heeft andere manieren om de invloedsfeer uit te bereiden. Rusland moet je niet gek van op staan te kijken. Kleine kans trouwens dat de NAVO in actie gaat komen, tot op heden is dit meer wensdenken geweest dan realiteit.
De enigen die iets zouden doen zijn de Amerikanen omdat zonder de Amerikanen de NAVO ook niets voorstelt. En dat de VS de grondstoffen in Groenland graag wil heeft nog niemand geprobeerd te ontkennen.
En waar maak je vervolgens op dat de VS en Rusland nu een alliantie zouden vormen die de grondstoffen daar gaan delen?
Waar baseer je dat op?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:50 schreef HowardRoark het volgende:
Kleine kans trouwens dat de NAVO in actie gaat komen, tot op heden is dit meer wensdenken geweest dan realiteit.
Ah, claims van een man die bemiddeld in het conflict met Oekraïne. We zijn inmiddels alweer een jaar verder, zijn er nog ontwikkeling op dit gebied mbt de vermeende alliantie tussen de VS en de Russen?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:56 schreef Momo het volgende:
[..]
https://www.politico.eu/a(...)aine-russia-capital/
Omdat verreweg de meeste uiteindelijk hun nationale veiligheid zullen prioriteiten boven het zich mengen in een oorlog. Dat hebben we ook gezien aan de situatie in Oekraïne. En dat betreft natuurlijk geen EU of NAVO-land, maar het gaat wel over een gebied in de achtertuin van Europa.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:58 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op?
De enige keer dat artikel 5 van het NAVO-verdrag werd geactiveerd, was op verzoek van de Verenigde Staten, na de aanslagen van 11 september 2001.
Daarbuiten is er nooit een gelegenheid geweest die reden had kunnen zijn om artikel 5 te activeren.
De VS kan ieder moment basissen heropenen op Groenland en daarmee Groenland beveiligen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het komt niet van Trump, dat landen zoals China en Rusland een oogje hebben op Groenland hebben verschillende Westerse media en onderzoeksinstituten de afgelopen jaren uitgebreid over bericht. Zie deze post voor een aantal voorbeelden.
Dat doen we nog niet, maar het is niet ondenkbaar dat die grondstoffen in de nabije toekomst wel rendabel winbaar zijn en op een ecologisch redelijk verantwoorde manier gedolven kunnen worden.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:50 schreef HowardRoark het volgende:
Europa doet eigenlijk niets op Groenland en al helemaal niet met de grondstoffen.
Sterker nog, dat was ook de taak van de VS.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De VS kan ieder moment basissen heropenen op Groenland en daarmee Groenland beveiligen.
Het is geen argument om Groenland in te nemen.
Maar is het feit dat er nooit een gelegenheid is geweest die reden had kunnen zijn om artikel 5 van het NAVO-verdrag te activeren, niet een aanwijzing dat het NAVO-verdrag kennelijk werkt en dat er een afschrikwekkende werking uitgaat tegenover een eventuele agressor?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:00 schreef HowardRoark het volgende:
Omdat verreweg de meeste uiteindelijk hun nationale veiligheid zullen prioriteiten boven het zich mengen in een oorlog. Dat hebben we ook gezien aan de situatie in Oekraïne. En dat betreft natuurlijk geen EU of NAVO-land, maar het gaat wel over een gebied in de achtertuin van Europa.
De NAVO is ook vooral een afschrikmiddel, maar te veel mensen lijken te denken dat zodra bijvoorbeeld Estland eens wordt aangevallen door de Russen, vanuit alle windhoeken NAVO-landen hun manschappen gaan sturen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Maar is het feit dat er nooit een gelegenheid is geweest die reden had kunnen zijn om artikel 5 van het NAVO-verdrag te activeren, niet een aanwijzing dat het NAVO-verdrag kennelijk werkt en dat er een afschrikwekkende werking uitgaat tegenover een eventuele agressor?
'Ecologisch verantwoorde manier'quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat doen we nog niet, maar het is niet ondenkbaar dat die grondstoffen in de nabije toekomst wel rendabel winbaar zijn en op een ecologisch redelijk verantwoorde manier gedolven kunnen worden.
Groenland is een OCT van Europa en ontvangt jaarlijks geld vanuit de EU voor ontwikkelingen. Europa 'doet' al decennia dingen op Groenland, je hoort er alleen nooit wat over omdat er amper mensen wonen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, ik denk in een nationale context, niet in continentale of supranationale context. Nederland heeft niets op Groenland dat van ons is. En als je per se in de Europese context wilt denken, Europa doet eigenlijk niets op Groenland en al helemaal niet met de grondstoffen. Men is zich pas in bepaalde contreien druk gaan maken over Groenland toen Trump stelde dat hij het onderdeel van de VS wil gaan maken.
[..]
Die ligt niet op zolder - dat is nooit een ding geweest. We hebben nooit serieus aan "European nation building" gedaan, het was primair een economisch project. Dat betekent dat we er nu aandacht aan moeten gaan besteden - aanleiding genoeg. Niets zo lekker voor cohesie als een gezamenlijke vijand. En Europa heeft er inmiddels minstens drie, die allemaal willen dat we falen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ergens op zolder moet die Europese trots toch nog liggen, zou je zeggen. Misschien wat stoffig, maar mogelijk nog op te lappen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |