Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen: (afbeelding volgt zodra de nieuwe lijst bekend is)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
ICH HAB' HEUTE NICHTS VERSÄUMT DENN ICH HAB' NUR VON DIR GETRÄUMT WIR HABEN UNS LANG NICHT MEHR GESEHEN ICH WERD' MAL ZU DIR RÜBER GEHEN ALLES WAS ICH AN DIR MAG ICH MEIN' DAS SO WIE ICH ES SAG ICH BIN TOTAL VERWIRRT ICH WERD' VERRÜCKT WENN'S HEUT PASSIERT
De vorige keer dat ze de boel overnamen beviel niet zo
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
1247 Baggy Trousers Madness 1246 Just Give Me A Reason P!nk ft. Nate Ruess 1245 Virtual Insanity Jamiroquai 1244 My Silver Lining First Aid Kit 1243 Heading Up High Armin v. Buuren ft. Kensington 1242 Your Love Outfield 1241 Sweet Sounds Of Heaven The Rolling Stones ft. L. Gaga 1240 September Morn Neil Diamond 1239 Question The Moody Blues (wordt een oh ja-tje) 1238 La Solitudine Laura Pausini
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Oh jee, lang geleden dat ik nog eens bovenaan stond. Maar ik zat mobiel in de avond terwijl iedereen The Masked Singer keek. En Holland's Got Talent. En mobiel moet je altijd meer posten om bij te blijven.
1247 Baggy Trousers Madness 1246 Just Give Me A Reason P!nk ft. Nate Ruess 1245 Virtual Insanity Jamiroquai 1244 My Silver Lining First Aid Kit 1243 Heading Up High Armin v. Buuren ft. Kensington 1242 Your Love Outfield 1241 Sweet Sounds Of Heaven The Rolling Stones ft. L. Gaga 1240 September Morn Neil Diamond 1239 Question The Moody Blues 1238 La Solitudine Laura Pausini
[..] Ik vind Helene echt verschrikkelijk. En iedereen loopt er mee weg
Dat zijn haar bijverdiensten
[..] Oh jee, lang geleden dat ik nog eens bovenaan stond. Maar ik zat mobiel in de avond terwijl iedereen The Masked Singer keek. En Holland's Got Talent. En mobiel moet je altijd meer posten om bij te blijven.
Ik post meer op een fatsoenlijke pc hoor. Die mobiele interface is.. nou ja.
[..] Ik post meer op een fatsoenlijke pc hoor. Die mobiele interface is.. nou ja.
Mobiel is een post maken een soort F5, op de PC is dat.. niet nodig.
247 Baggy Trousers Madness 1246 Just Give Me A Reason P!nk ft. Nate Ruess 1245 Virtual Insanity Jamiroquai 1244 My Silver Lining First Aid Kit 1243 Heading Up High Armin v. Buuren ft. Kensington 1242 Your Love Outfield 1241 Sweet Sounds Of Heaven The Rolling Stones ft. L. Gaga 1240 September Morn Neil Diamond 1239 Question The Moody Blues 1238 La Solitudine Laura Pausini
[..] Op de pc heb je toch ook ads als je geen abo hebt?
Geen hinderlijke
Op zaterdag 27 december 2025 11:03 schreef Isorden het volgende: Je weet dat je een ouwe lul begint te worden als je de memes van de jeugd niet meer begrijpt/kut gaat vinden.
Er is dan ook niets te begrijpen aan 6 7.
[..] Waarom is het DE LEVEN eigenlijk en niet HET LEVEN.
Zoveel vragen.
Omdat je weet dat dit de Leven is.
[..] Waarom is het DE LEVEN eigenlijk en niet HET LEVEN.
Zoveel vragen.
27. Sef – De leven
De keuze voor het foutieve lidwoord in de titel was een bewuste – Sef vond immers het lidwoord ‘de’ veel dynamischer overkomen in de context van ‘leven’, en het correcte ‘het’ veel te statisch. De ups en downs van ‘de’ leven worden op verfrissende wijze beschreven. Het formatje met honderd keer het woordje ‘soms’ is risicovol – Maaike Ouboter ging ooit gigantisch de mist in met een vergelijkbaar formatje met het woord ‘me’ dat resulteerde in een enorme draak van een songtekst. Maar Sef komt er redelijk uit, al zitten er wel een paar gekunstelde zinsneden in met name het tweede couplet.
Wel jammer dat Monkey Gone To Heaven er niet in is gekomen
Heeft blijkbaar niet eens een duidelijke betekenis, las ik. Toen ik die leeftijd had, waren achter dit soort memes in ieder geval een soort oorsprong te vinden, nu is het gewoon willekeurige dingen roepen zonder enige reden
Heeft blijkbaar niet eens een duidelijke betekenis, las ik. Toen ik die leeftijd had, waren achter dit soort memes in ieder geval een soort oorsprong te vinden, nu is het gewoon willekeurige dingen roepen zonder enige reden
vroegah was alles beter?
SPOILER
Ik begrijp nu pas dat De Leven een soort van indirecte DAB+ heeft gekregen, een beetje vergelijkbaar verhaal met bijvoorbeeld Astronomy en A White Shade of Pale
Het verhaal van Gerwin doet me een beetje denken aan een aantal Break Free-afleveringen. Kom Terug van Spinvis werd ook heel prominent in een veelbekeken aflevering gebruikt over iemand die door de MH17-aanslag om het leven kwam. En werd daarna ook weer een stuk bekender bij het grote publiek.
De keuze voor het foutieve lidwoord in de titel was een bewuste – Sef vond immers het lidwoord ‘de’ veel dynamischer overkomen in de context van ‘leven’, en het correcte ‘het’ veel te statisch. De ups en downs van ‘de’ leven worden op verfrissende wijze beschreven. Het formatje met honderd keer het woordje ‘soms’ is risicovol – Maaike Ouboter ging ooit gigantisch de mist in met een vergelijkbaar formatje met het woord ‘me’ dat resulteerde in een enorme draak van een songtekst. Maar Sef komt er redelijk uit, al zitten er wel een paar gekunstelde zinsneden in met name het tweede couplet.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
[..] Ik begrijp nu pas dat De Leven een soort van indirecte DAB+ heeft gekregen, een beetje vergelijkbaar verhaal met bijvoorbeeld Astronomy en A White Shade of Pale
Het verhaal van Gerwin doet me een beetje denken aan een aantal Break Free-afleveringen. Kom Terug van Spinvis werd ook heel prominent in een veelbekeken aflevering gebruikt over iemand die door de MH17-aanslag om het leven kwam. En werd daarna ook weer een stuk bekender bij het grote publiek.
dat was toch ook met een nummer van een andere presentator van zo'n soort radiostation.... ow damn nu kan ik 1 niet op het nummer komen doordat madness in mn oor speelt... en niet op de naam van die presentator
[..] dat was toch ook met een nummer van een andere presentator van zo'n soort radiostation.... ow damn nu kan ik 1 niet op het nummer komen doordat madness in mn oor speelt... en niet op de naam van die presentator
[..] dat jij daar met mijn dwaze uitleg uit weet te komen vind ik knap
Idd, bij 'een soort radiostation' ga ik niet aan KINK FM denken
Ik heb nu nog steeds geen idee wie 2e stem zong op Time After Time
[..] In het jaarlijkse (??) Kink lijstje staat het door die dan ook vaak genoemde reden altijd bovenaan en daardoor is het blijven hangen…
ah dat is het...
ik heb eigenlijk geen idee waarom het bij mij is blijven hangen maar elke keer als ik dat nummer hoor dan denk ik daar weer aan. Terwijl ik geen Kink luister of luisterde.. Arjen dus ook niet kende ofzo...
Op zaterdag 27 december 2025 11:17 schreef MTheBassman het volgende: Ik heb een aantal Jamiroquai nummers moeten bassen toen ik nog les had, daar kende ik ze vooral van.
Wel moeilijke baslijnen bij vlagen, maar wel erg leerzaam ook
Kan ik mij wel voorstellen, zit altijd een fijne bas in die nummers
Niceee Ik had m'n grootste Deutschpopfase in de tweede helft van de jaren 00, toen ik veel naar de Neue Neue Deutsche Welle heb geluisterd. Met Wir sind Helden als vaandeldrager daarvan
Ik luister buiten deze week eigenlijk geen radio, moet ik zeggen. Voor opvulling zou ik zeker wel iets meer radio kunnen luisteren, alleen ik weet dan niet zo goed welk kanaal ik consistent zou kunnen opzetten zonder mij te veel ergeren aan moderne hits of wat dan ook.
[..] Ik luister buiten deze week eigenlijk geen radio, moet ik zeggen. Voor opvulling zou ik zeker wel iets meer radio kunnen luisteren, alleen ik weet dan niet zo goed welk kanaal ik consistent zou kunnen opzetten zonder mij te veel ergeren aan moderne hits of wat dan ook.
Kink dus, al hebben die tegenwoordig ook wel een playlist die veel hetzelfde is, maar geen moderne pop hits
[..] * MTheBassman noteert om af en toe kink te luisteren volgend jaar
Ik luister eigenlijk alleen Kink met de Kink 1500, dat is echt heel tof, maar de rest van het jaar hoor je diezelfde nummers ook weer maar dan op de shuffle
Op zaterdag 27 december 2025 11:27 schreef alopio het volgende: En maar afvragen waarom er veel huiselijk geweld is rond de feestdagen. Ik snap het wel