Betaalmuur.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja dan heb je iets gemist.
Als ie geen premier zou worden, zou die in de kamer blijven.
Live op tv. En in de krant.
Kan alleen nu even dit vinden. Maar hij heeft het herhaaldelijk gezegd.
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)eweest/96570699.html
Dat zeg hij wel. Staat letterlijk in dat interview. Of je bent glashard aan het liegen of je wil het gewoon niet zien.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Betaalmuur.
Maar goed, dat was dat hij geen minister wilde worden. Hij heeft nooit gezegd dat hij kost wat kost zou blijven, ook bij verlies.
Zo werken dingen gewoon niet, dat weet iedereen. Bij een groot verlies ben je als lijsttrekker gewoon weg, daar heb je zelf verder weinig over te vertellen.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Staat letterlijk in dat interview. Of je bent glashard aan het liegen of je wil het gewoon niet zien.
Timmermans wist dat schijnbaar niet. Of hij loog. Kies maarquote:Op zaterdag 27 december 2025 19:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zo werken dingen gewoon niet, dat weet iedereen. Bij een groot verlies ben je als lijsttrekker gewoon weg.
Daarom snap ik niet dat Yesilgoz aanblijft. In enkele jaren een derde van hun electoraat kwijt.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zo werken dingen gewoon niet, dat weet iedereen. Bij een groot verlies ben je als lijsttrekker gewoon weg, daar heb je zelf verder weinig over te vertellen.
Hij hoeft dat niet expliciet te benoemen. Nogmaals, iedereen die wel eens eerder verkiezingen heeft meegemaakt weet dat gewoon, het is niet voor niets dat het dommere deel der natie, dat toch niet op hem gestemd heeft, zich zo bekocht voelde.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Timmermans wist dat schijnbaar niet. Of hij loog. Kies maar
Derde optie is dat hij echt zo compleet van het padje was dat hij de mogelijkheid van verlies niet eens voor kon stellen.
Dan zal JA21 wel een stuk van inpikken ,quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Daarom snap ik niet dat Yesilgoz aanblijft. In enkele jaren een derde van hun electoraat kwijt.
In plaats daarvan moet hij dus expliciet zeggen, met absolute garantie, dat hij wel blijft? Terwijl ook hij, volgens jou, weet dat het niet waar is? Jeetje, wat een standaardenquote:Op zaterdag 27 december 2025 19:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij hoeft dat niet expliciet te benoemen.
Tja, dan stem je voortaan niet meer op PvdAGL.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:47 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
In plaats daarvan moet hij dus expliciet zeggen, met absolute garantie, dat hij wel blijft? Terwijl ook hij, volgens jou, weet dat het niet waar is? Jeetje, wat een standaarden
Hahaha, die drogreden weerquote:Op zaterdag 27 december 2025 19:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Tja, dan stem je voortaan niet meer op PvdAGL.
Dat deed hij toch al niet dus snap zijn probleem nietquote:Op zaterdag 27 december 2025 19:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Tja, dan stem je voortaan niet meer op PvdAGL.
Neuh, ik ben hier zeer kritisch geweest op Timmermans en heb genoeg kritiek geuit op de koers en toon van GLPvdA maar dit is een probleem van iets heels normaals maken.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hahaha, die drogreden weerVerf jezelf toch niet zo in de hoek man. Je kunt toch gewoon zeggen, 'had Timmermans niet moeten zeggen' en klaar zijn?
Yesilgoz mag nog één laatste kunstje als minister doen, maar die zal ook niet aanblijven als partijleider.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Daarom snap ik niet dat Yesilgoz aanblijft. In enkele jaren een derde van hun electoraat kwijt.
And liars gonna lie, al afgeknapt op die man sinds dat MH17 zuurstofmasker verhaal.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Betaalmuur.
Maar goed, dat was dat hij geen minister wilde worden. Hij heeft nooit gezegd dat hij kost wat kost zou blijven, ook bij verlies. Naar goed gebruik, waar helaas niet alle partijleiders zich meer aan houden, neem je je verantwoordelijkheid als er onder jouw leiding een flink verlies wordt geleden. En dat deed hij.
Hij had het nooit goed kunnen doen. Als hij was gebleven, had hij zijn verantwoordelijkheid voor het verlies niet genomen, en nu hij vertrokken is, had hij moeten blijven.
Haters gonna hate.
Ik begrijp nog steeds de tegenzin die hij bij zoveel mensen opriep niet. Dat van dat zuurstofmasker was niet goed, dat klopt. Als je iedere politicus op een dergelijke misstap zo keihard afrekent, kun je echt op niemand meer stemmen.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:02 schreef Tarado het volgende:
[..]
And liars gonna lie, al afgeknapt op die man sinds dat MH17 zuurstofmasker verhaal.
Kwaliteiten heeft hij verder wel hoor, maar betrouwbaar is wat anders
Nou dan.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Er was al weinig verschil meer tussen de partijen
die fusie gaat nog veel meer mislukkkerenquote:Op zaterdag 27 december 2025 19:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Er was al weinig verschil meer tussen de partijen maar dat is nu helemaal weg. GL is er alleen voor het elitaire hoger opgeleide publiek uit de grote steden. Zelfs half-communistische bolwerken als Groningen gaan nu voor D66. Of wil je anders beweren?
Die fusie is grandioos mislukt en ze hebben alles weggegeven aan D66. Dat zie je toch zelf ook wel?
er waren bij de Pvda best wel veel rechtse mensen , veel zijn er ook PVV gaan stemmenquote:Op zaterdag 27 december 2025 20:32 schreef Isdatzo het volgende:
De ruimte van de PvdA wordt ingenomen door JA21. U las het hier voor het eerst.
Overigens heeft de klassieke arbeider zo'n twee meter tuin op z'n buikje liggen, maar oké.
Hij heeft gewoon geen aangenaam karakter en daarom ook geen gunfactor. En een beetje het imago van een overgebleven regent uit het verleden.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik begrijp nog steeds de tegenzin die hij bij zoveel mensen opriep niet. Dat van dat zuurstofmasker was niet goed, dat klopt. Als je iedere politicus op een dergelijke misstap zo keihard afrekent, kun je echt op niemand meer stemmen.
Geen gunfactor is duidelijk. Geen aangenaam karakter, dat zie ik hier zo. Ik was niet kapot van hem, maar niet omdat hij een onaangename man was. Niets onaangenamer dan de rest van die lui naar mijn mening.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon geen aangenaam karakter en daarom ook geen gunfactor. En een beetje het imago van een overgebleven regent uit het verleden.
Het wordt toch door veel partijen onderschat dat de leider ook een beetje leuk gevonden moet worden.
Dat, en bij Jesse Klaver heb ik het idee, niet mijn politieke kleur maar hij staat wel achter zijn idealenquote:Op zaterdag 27 december 2025 20:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon geen aangenaam karakter en daarom ook geen gunfactor. En een beetje het imago van een overgebleven regent uit het verleden.
Het wordt toch door veel partijen onderschat dat de leider ook een beetje leuk gevonden moet worden.
Timmermans had een droom , een MP DROOMquote:Op zaterdag 27 december 2025 20:43 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat, en bij Jesse Klaver heb ik het idee, niet mijn politieke kleur maar hij staat wel achter zijn idealen
En bij Timmermans heb ik het gevoel dat ie vaak een mening uitdraagt wat hem goed uitkomt.
Ik weet niet hoe duidelijk je het wil hebben. Maar er staat letterlijk:quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Betaalmuur.
Maar goed, dat was dat hij geen minister wilde worden. Hij heeft nooit gezegd dat hij kost wat kost zou blijven, ook bij verlies. Naar goed gebruik, waar helaas niet alle partijleiders zich meer aan houden, neem je je verantwoordelijkheid als er onder jouw leiding een flink verlies wordt geleden. En dat deed hij.
Hij had het nooit goed kunnen doen. Als hij was gebleven, had hij zijn verantwoordelijkheid voor het verlies niet genomen, en nu hij vertrokken is, had hij moeten blijven.
Haters gonna hate.
Dat hij opstapte was onvermijdelijk. Wie daarover verbaasd doet die zeurt om het zeuren.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Geen gunfactor is duidelijk. Geen aangenaam karakter, dat zie ik hier zo. Ik was niet kapot van hem, maar niet omdat hij een onaangename man was. Niets onaangenamer dan de rest van die lui naar mijn mening.
Een overgebleven regent die netjes, zoals te doen gebruikelijk, verantwoordelijkheid neemt en een stap terug doet als hij zetels verliest.
Maar wat nu als maanden later de omstandigheden veranderd zijn en werkelijk uit alles blijkt dat het veel verstandiger is om op te stappen?quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe duidelijk je het wil hebben. Maar er staat letterlijk:
'Geen premier? Dan blijft Frans Timmermans in de Tweede Kamer.'
Niet dus.
Je kunt ook gewoon zonder bril van haters of vergoelijkers kijken. En zien dat ie gewoon gelogen heeft.
Had hem gesierd als ie daar niet over gelogen zou hebben.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat hij opstapte was onvermijdelijk. Wie daarover verbaasd doet die zeurt om het zeuren.
Maanden later?quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar wat nu als maanden later de omstandigheden veranderd zijn en werkelijk uit alles blijkt dat het veel verstandiger is om op te stappen?
Nee, je besluit heroverwegen na veranderende omstandigheden is geen liegen.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Had hem gesierd als ie daar niet over gelogen zou hebben.
Wees gewoon een vent.
Eerst zeggen dat je wel in de kamer plaats neemt. En dan met stille trom vertrekken. Hij is niet eens bij zijn afscheid geweest.
Ik.vind het allemaal maar sneu overkomen.
Houd je bij andere partijleiders dezelfde standaarden aan?quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Derde optie is dat hij echt zo compleet van het padje was dat hij de mogelijkheid van verlies niet eens voor kon stellen.
Tuurlijk niet, ovrr Yesilgoz hoor je onze rechtse raker nietquote:Op zaterdag 27 december 2025 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Houd je bij andere partijleiders dezelfde standaarden aan?
Ik had hem ook liever in de kamer gezien. Vind het een aderlating voor de PvdA. Niets meer van die partij over. Helaas.quote:Op zaterdag 27 december 2025 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
Heb er in '23 op gestemd.
Liever had ik Timmermans niet zien vertrekken; wie weet hoe verder weg van de normaliteit PvdA-GL de komende jaren komt te staan zonder een raspoliticus als hij.
quote:Op zaterdag 27 december 2025 21:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik had hem ook liever in de kamer gezien. Vind het een aderlating voor de PvdA. Niets meer van die partij over. Helaas.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 16:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het is wel wat Timmermans wil. Als hij de kans krijgt.
Zijn tweet is duidelijk. Meer meer meer.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:17 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Je hebt toch gehoord wat Timmermans wil? Palestijnen hierheen halen.
Helemaal van het padje af die kliek.
quote:
van Drees naar niksquote:Op zaterdag 27 december 2025 21:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik had hem ook liever in de kamer gezien. Vind het een aderlating voor de PvdA. Niets meer van die partij over. Helaas.
quote:Wat heeft Willem Drees gedaan?
Hij was de initiator van diverse sociale wetten.
Als minister van Sociale Zaken legde hij al in 1947 met de Noodwet Ouderdomsvoorziening de grondslag van sociale wetgevingen.
Vandaar ook de uitdrukking: Hij trekt van Drees (waarmee wordt bedoeld dat iemand ouderdomspensioen ontvangt).
quote:De partij werd opgericht in 1946 als een voortzetting van de vooroorlogse Sociaal-Democratische Arbeiders Partij (SDAP), de Vrijzinnig-Democratische Bond (VDB) en de Christelijk-Democratische Unie (CDU
Natuurlijk nietquote:Op zaterdag 27 december 2025 21:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Huh? Nee, ik zeg precies wat er gebeurd is. De PvdA heeft zichzelf opgeheven. De fusie is keihard mislukt. Of wil je net doen alsof D66 niet de verkiezingen gewonnen heeft?quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nou dan.
Je snapt vast zelf waarom de rest van je reactie dan ook nergens op slaat.
Hebben andere partijleiders gezegd niet op te stappen bij flink verlies? Domme vraag natuurlijk.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Houd je bij andere partijleiders dezelfde standaarden aan?
Een fusieproces kijkt natuurlijk verder dan een mislukte verkiezing.quote:Op zaterdag 27 december 2025 21:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Huh? Nee, ik zeg precies wat er gebeurd is. De PvdA heeft zichzelf opgeheven. De fusie is keihard mislukt. Of wil je net doen alsof D66 niet de verkiezingen gewonnen heeft?
Dat verwacht ik niet , Jetten doet het echt wel erg goed tot op hedenquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:00 schreef Hexagon het volgende:
D66 zal ook wel weer een keer de wind tegen krijgen en
Rob-1 gaat sowieso als te rechts beoordeeld worden door het linker deel van D66 bij de volgende verkiezingen.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat verwacht ik niet , Jetten doet het echt wel erg goed tot op heden
als ie niet van de trap af dondert dan blijft wel goed gaan
dit minderheids kabinet kon best wel een succes gaan worden
Ergens midden oktober, Dilan die blunder op blunder stapelt, Jetten heeft niet zoveel in de melk te brokkelen en er is het slechtste kabinet ooit.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mwah, de campagne ging eigenlijk rotslecht. Iemand had best mogen ingrijpen en bij mogen sturen als je dan zo'n grote partij met een professionele organisatie bent.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:26 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens midden oktober, Dilan die blunder op blunder stapelt, Jetten heeft niet zoveel in de melk te brokkelen en er is het slechtste kabinet ooit.
Vervolgens ben jij de grootste oppositie partij.
Ik denk echt dat helemaal niemand bij de PvdA de huidige verkiezingsuitslag had zien aankomen.
Rob Jetten zit er ook niet eeuwig.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat verwacht ik niet , Jetten doet het echt wel erg goed tot op heden
als ie niet van de trap af dondert dan blijft wel goed gaan
dit minderheids kabinet kon best wel een succes gaan worden
Hij gaat teveel richting rechts dat kost hem de kop denk ikquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Rob Jetten zit er ook niet eeuwig.
Het is onzin om de hele politieke toekomst op basis van een verkiezing te voorspellen.
Dat heeft hem juist de overwinning opgeleverdquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:32 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hij gaat teveel richting rechts dat kost hem de kop denk ik
heel nederland gaat steeds meer naar rechtsquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:32 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Uh huh, het doel was de grootste worden bij de laatste twee verkiezingen. Men dacht echt dat dat mogelijk was. Dit soort geschiedsvervalsing schiet niemand wat mee op.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een fusieproces kijkt natuurlijk verder dan een mislukte verkiezing.
Misschien wel maar als het scheef loopt en die kans is groot met een VVD erbij dan krijgt hij de klappenquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat heeft hem juist de overwinning opgeleverd
Dat is ook wel het probleem dat ik met politici heb, ik vertrouw er er eigenlijk geen. Dan ga je voor degene of partij waar je wat van verwacht op beleidsgebied, al blijft dat ook altijd moeilijk omdat er van de mooie plannen door een coalitie meestal weinig overblijft.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik begrijp nog steeds de tegenzin die hij bij zoveel mensen opriep niet. Dat van dat zuurstofmasker was niet goed, dat klopt. Als je iedere politicus op een dergelijke misstap zo keihard afrekent, kun je echt op niemand meer stemmen.
De PvdA stemmers die naar D66 overstapten omdat Frans en Gl/PvdA succesvol gedemoniseerd werden tot extremistisch, hebben hem de overwinning opgeleverd.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat heeft hem juist de overwinning opgeleverd
quote:Hej Geert!
Een hele fijne Joods-Christelijk humanistische kerst feestdagen gewenst! En nog bedankt voor al die PvdA stemmen!![]()
Liefs, Rob
Dat weten we niet. Veel mensen denken nog teveel uit verhoudingen van 20 jaar geleden.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:32 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja dat dacht men en dat is faliekant mislukt.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Uh huh, het doel was de grootste worden bij de laatste twee verkiezingen. Men dacht echt dat dat mogelijk was. Dit soort geschiedsvervalsing schiet niemand wat mee op.
De PVV is het heel toevallig met je eens. Die vond het voor de fusie al geen PvdA meer maar de partij van de allochtonen. En met Aboutaleb erin zal die mening nog wel versterkt zijn. Wat een gemis voor je ook om de tijden te hebben gemist van Pims 'puinhopen van paars' en het boegeroep bij Wim kok na de moord op Fortuyn. Om over het duivelse kwartje nog maar te zwijgen.quote:Op zaterdag 27 december 2025 21:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Inderdaad, de PvdA is al zeker 60 jaar een partij die sterk opkomt voor migranten.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:05 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De PVV is het heel toevallig met je eens. Die vond het voor de fusie al geen PvdA meer maar de partij van de allochtonen. En met Aboutaleb erin zal die mening nog wel versterkt zijn. Wat een gemis voor je ook om de tijden te hebben gemist van Pims 'puinhopen van paars' en het boegeroep bij Wim kok na de moord op Fortuyn. Om over het duivelse kwartje nog maar te zwijgen.
Die PvdA mis jij.
60 jaar geleden werden ze ter plekke in marroko geselecteerd op leeftijd en gezondheid middels de gastarbeiderswerving compleet met woonadres en werkgever en in gevlogen naar Schipholquote:Op zaterdag 27 december 2025 23:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, de PvdA is al zeker 60 jaar een partij die sterk opkomt voor migranten.
quote:AI-overzicht
De werving van Marokkaanse gastarbeiders in Nederland vond plaats in de jaren '60 en '70 vanwege een groot arbeidstekort, met een formeel wervingsverdrag tussen Nederland en Marokko in 1969, dat stopte in 1973, maar veel arbeidsmigranten, voornamelijk uit de Rif, bleven permanent, vaak na gezinshereniging, om te werken in de industrie.
Hoe het begon:
Arbeidstekort: Nederland had een groot tekort aan arbeidskrachten, vooral in de industrie, mijnbouw en havens, in de jaren '60 en vroege jaren '70, een periode van economische bloei na de oorlog.
Wervingsakkoord: In 1969 sloten Nederland en Marokko een wervingsverdrag, wat de officiële stroom van Marokkaanse mannen naar Nederland op gang bracht.
Spontane migratie: Al voor 1969 kwamen er ook Marokkanen spontaan naar Nederland, omdat ze hoopten op werk, hoewel hun positie vaak kwetsbaar was.
Canon van Nederland
De Werving en Het Verloop
Tijdelijke bedoeling: De gastarbeiders waren bedoeld als tijdelijke arbeidskrachten om de hoogconjunctuur op te vangen, met de verwachting dat ze zouden terugkeren.
Einde Werving: De officiële werving werd in 1973 beëindigd, maar veel migranten vestigden zich permanent in Nederland.
Gezinshereniging: Velen lieten hun familie overkomen, mede omdat de politieke en economische situatie in Marokko instabiel was
quote:Den Uyl maakte eind aan instroom van gastarbeiders
Links had destijds goede redenen om tegen de komst van dikwijls analfabete, arbeiders van overzee te zijn.
Ondernemers wilden goedkoop, ongeletterd personeel uit het buitenland en drukten daarmee niet alleen de lonen, maar meden zo ook investeringen.
Het ondermijnde de positie van de Nederlandse arbeider.
Als je tegen de immigratie van Turken en Marokkanen was werd je links gevonden.
Wie voor de komst van Turken en Marokkanen was moest wel rechts zijn.
In latere jaren werd het diffuser. Het was een links kabinet (Den Uyl, 1973-1977) dat een eind maakte aan de instroom van arbeiders uit Turkije en Marokko, maar de kabinetten van de jaren zeventig, tachtig en negentig deden weinig tot niets aan de na-ijleffecten van de komst van de gastarbeiders: eerst kwamen de echtgenotes en de kinderen en vervolgens de echtgenotes en echtgenoten van die kinderen.
Na de eeuwwisseling waren er al zo'n 800.000 Turken en Marokkanen en hun nazaten en aangetrouwden in Nederland.
Ik was wel een fan van Asscher.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:05 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De PVV is het heel toevallig met je eens. Die vond het voor de fusie al geen PvdA meer maar de partij van de allochtonen. En met Aboutaleb erin zal die mening nog wel versterkt zijn. Wat een gemis voor je ook om de tijden te hebben gemist van Pims 'puinhopen van paars' en het boegeroep bij Wim kok na de moord op Fortuyn. Om over het duivelse kwartje nog maar te zwijgen.
Die PvdA mis jij.
Onzin.quote:Op zaterdag 27 december 2025 21:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Natuurlijk niet
Je had hem liever zien blijven omdat je dan zeker weet dat ze niet terugkomen.
Joh, lul niet zo, die vond je ook niets toen ze fractieleider van de PvdA waren.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik was wel een fan van Asscher.
En ook van Wouter Bos.
Klaver kan niet in de schoenen staan van Bos.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Joh, lul niet zo, die vond je ook niets toen ze fractieleider van de PvdA waren.
Nogmaals, wet van -XOR-quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Klaver kan niet in de schoenen staan van Bos.
Das war einmal.
Helaas.
Klopt. En de PvdA schuurde vaker tegen Groen Links aan. Het is dat rechtse radicalisatie op ramkoers met de tijd ligt dat PvdAGL niet rechts genoeg gevonden wordt oid. De problemen van PVVD liggen elders.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, de PvdA is al zeker 60 jaar een partij die sterk opkomt voor migranten.
Wouter Boslim bedoel je? Of draaikont Wouter? Of hoe al die "rechtse bewonderaars" hem noemden.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Klaver kan niet in de schoenen staan van Bos.
Das war einmal.
Helaas.
Lach er maar om.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wouter Boslim bedoel je? Of draaikont Wouter? Of hoe al die "rechtse bewonderaars" hem noemden.
Maar naar welke nooit bestaande PvdA verlang je nou precies terug? Die partij is al zo lang als ik weet pro-milieu en vriendelijk richting migranten.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:42 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Lach er maar om.
Het is diep triest wat er met de PvdA gebeurd is.
Pvda is dood, CPN en PSP ookquote:Op zaterdag 27 december 2025 23:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar naar welke nooit bestaande PvdA verlang je nou precies terug? Die partij is al zo lang als ik weet pro-milieu en vriendelijk richting migranten.
Sowieso treurig als je een partij niet kan hebben puur omdat ze ook opkomen voor Nederlanders met een migratie achtergrond.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wouter Boslim bedoel je? Of draaikont Wouter? Of hoe al die "rechtse bewonderaars" hem noemden.
Ja in de ogen van sommigen is een "linkse partij" een partij die 100% van de tijd alleen voor hun eigen belangen opkomt.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sowieso treurig als je een partij niet kan hebben puur omdat ze ook opkomen voor Nederlanders met een migratie achtergrond.
Dan ben je al behoorlijk geradicaliseerd hoor.
Pvda is voor de arbeiders , jongeren die geen woning hebben, de huurders , de AOW ers, de land- en tuinbouw, de visserij, de melkertbanen, de sociale werkplaatsenquote:Op zaterdag 27 december 2025 23:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja in de ogen van sommigen is een "linkse partij" een partij die 100% van de tijd alleen voor hun eigen belangen opkomt.
Een raadslid + Tofik Dibi komt op mij nou niet over alsof het van een aanzienlijk deel van GL afkomstig was. Zijn hier duidelijke cijfers over?quote:Op zaterdag 27 december 2025 21:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
Deze Timmermans (2018), daar heb ik op gestemd.
https://www.cidi.nl/frans(...)me-is-morele-plicht/
Uiteraard kreeg hij gelazer al in 2023, net twee dagen na 7 oktober en voor de tegenaanval van Israël:
https://dekanttekening.nl(...)s-aanval-wekt-woede/
Dit schreef Timmermans:
'Niets kan dit willekeurige geweld tegen Israëlische burgers legitimeren. Hamas dient dit verwerpelijke geweld onmiddellijk te staken. Wij leven mee met de inwoners van Israël in deze angstige tijden'
Let wel, de radicale achterban van GL vond een simpel statement omtrent het betreuren van de slachtoffers van 7 oktober 'pro-Israël gelul'.
Een professor sprak van een soort antikoloniale daad van verlossing:
'Dit geweld is niet willekeurig. Het is vreselijk om te zien, maar dit is hoe antikoloniale strijd eruitziet. Decennialang koloniaal geweld, onderdrukking, vernedering, ontmenselijking, en nu het gewelddadig proberen af te werpen van dat juk, een zucht naar catharsis'
Als kers op de taart kwam de motie Piri (2025).
En sindsdien kan ik niet met goed fatsoen op die partij meer stemmen.
Een pvda zonder gl, vooral.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar naar welke nooit bestaande PvdA verlang je nou precies terug? Die partij is al zo lang als ik weet pro-milieu en vriendelijk richting migranten.
Nee, vandaar dat ik sprak over het het radicale deel, dat overigens ook Jesse Klaver in 2023 op het matje riep wegens 'pro-Israel'.quote:Op zondag 28 december 2025 00:57 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Een raadslid + Tofik Dibi komt op mij nou niet over alsof het van een aanzienlijk deel van GL afkomstig was. Zijn hier duidelijke cijfers over?
Groen Link is niet de Pvdaquote:
Klopt als hij gaat regeren of in een gedoogconstructie met het radicaalrechtse JA21 is het vrij rap einde oefening vermoedelijk.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:32 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik vind de VVD erbij betrekken al een forse misstapquote:Op zondag 28 december 2025 11:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt als hij gaat regeren of in een gedoogconstructie met het radicaalrechtse JA21 is het vrij rap einde oefening vermoedelijk.
Op dit moment is dat inderdaad vreemd. Die club weigert nog altijd uit de campagnemodus te komen en naar het landsbelang te kijken. Met hun “centrumrechts” :’).quote:Op zondag 28 december 2025 11:24 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik vind de VVD erbij betrekken al een forse misstap
Ik zal mijn lidmaatschap opzeggen als ze in zee gaan met JA21 en dan zal het weer PvdD worden voor mij lijkt het.quote:Op zondag 28 december 2025 11:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt als hij gaat regeren of in een gedoogconstructie met het radicaalrechtse JA21 is het vrij rap einde oefening vermoedelijk.
Heb de laatste paar keer D66 gestemd maar dat is dan ook wel weer voor lange tijd voorbij inderdaad.quote:Op zondag 28 december 2025 11:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik zal mijn lidmaatschap opzeggen als ze in zee gaan met JA21 en dan zal het weer PvdD worden voor mij lijkt het.
Je zult toch ergens een meerderheid moeten vinden als je ook maar iets gedaan wil krijgen.quote:Op zondag 28 december 2025 11:24 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik vind de VVD erbij betrekken al een forse misstap
Ik nu drie of vier keer (Ollongren en de laatste keer Phlippen). Daarvoor PvdD en ook tien jaar partijlid van geweest, maar ik vond dat ze intern te veel hommeles hadden. Qua rechtstatelijkheid zijn ze echter goed bezig bleek laatst uit een rapport van de Orde van Advocaten en ik vind Ouwehand gewoon erg goed in het debat.quote:Op zondag 28 december 2025 11:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heb de laatste paar keer D66 gestemd maar dat is dan ook wel weer voor lange tijd voorbij inderdaad.
nee dat kan ook door meerderheden te zoeken per onderwerpquote:Op zondag 28 december 2025 11:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Je zult toch ergens een meerderheid moeten vinden als je ook maar iets gedaan wil krijgen.
https://www.nporadio1.nl/(...)t-het-al-jaren-primaquote:Scandinavische tip voor een minderheidkabinet: je hoeft het niet altijd eens te zijn
quote:AI-overzicht
Zweden heeft momenteel een centrumrechtse minderheidskabinet onder leiding van premier Ulf Kristersson (Moderaterna), gevormd na de verkiezingen van 2022, bestaande uit Moderaterna (M), Kristdemokraterna (KD) en Liberalerna (L), met cruciale gedoogsteun van de Zweedse Democraten (SD) via de 'Tidö Overeenkomst', wat hen directe beleidsinvloed geeft ondanks dat ze niet direct in het kabinet zitten.
Minderheidskabinetten zijn normaal in Zweden, dat een meerpartijenstelsel heeft, waardoor samenwerking en gedoogsteun over blokken heen vaak nodig is om een meerderheid in de Riksdag (parlement) te behalen.
Huidige situatie (Kabinet-Kristersson)
Samenstelling: Een minderheidscoalitie van de Moderate Partij (M), Christendemocraten (KD) en Liberalen (L).
Gedoogsteun: De Zweedse Democraten (SD) leveren de benodigde stemmen voor een meerderheid in het parlement, gebaseerd op de 'Tidö Overeenkomst'.
Premier: Ulf Kristersson (M).
Kenmerken van Zweedse Minderheidskabinetten
Normaal Fenomeen: Minderheidskabinetten zijn al decennia gebruikelijk in Zweden, met veel regeringen die steun van meerdere partijen nodig hebben.
Dat had ook met PvdA/GL gekunnenquote:Op zondag 28 december 2025 11:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Je zult toch ergens een meerderheid moeten vinden als je ook maar iets gedaan wil krijgen.
maar CDA gaat liever voor realistische politiek , dan gezeur over natuur inclusief gedoequote:Op zondag 28 december 2025 11:51 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat had ook met PvdA/GL gekunnen
Het CDA wou een stabiel kabinet, en dan kies je voor de tijdbom Yesilgozquote:Op zondag 28 december 2025 11:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar CDA gaat liever voor realistische politiek , dan gezeur over natuur inclusief gedoe
maar wel realistischquote:Op zondag 28 december 2025 11:54 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het CDA wou een stabiel kabinet, en dan kies je voor de tijdbom Yesilgoz
Ja echt realistisch om te gaan samen werken met een partij die zo graag in een rechts kabinet zit en niks wil doen aan de HRAquote:
nou dat is dus de kracht van een minderheidskabinet , meerderheden zoekenquote:Op zondag 28 december 2025 11:59 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja echt realistisch om te gaan samen werken met een partij die zo graag in een rechts kabinet zit en niks wil doen aan de HRA
Dit gaat niet werken omdat er diverse knelpunten zijn waar een begin aan gemaakt moet worden om die aan te pakken, zo moet je teveel concessies doen aan partijen die beter zo min mogelijk invloed kunnen hebben op het beleidquote:Op zondag 28 december 2025 12:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dat is dus de kracht van een minderheidskabinet , meerderheden zoeken
de kracht ligt niet bij een kunstmatige coalitie gesmeed via vage onderlinge beloftes, maar bij de volksvertegenwoordiging
Het staat D66 vrij om een meerderheid te zoeken bij het volk
onzin , meerderheid is meerderheidquote:Op zondag 28 december 2025 12:16 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dit gaat niet werken omdat er diverse knelpunten zijn waar een begin aan gemaakt moet worden om die aan te pakken, zo moet je teveel concessies doen aan partijen die beter zo min mogelijk invloed kunnen hebben op het beleid
Pfff ik kan beter tegen een lantaarnpaal gaan lullen, dit kost allemaal te veel tijd en wordt er alsnof geen knoop doorgehakt en dingen vooruit geschoven, dit kabinet gaat te erg op de Rutte kabinetten lijken en daar wouden veel mensen van afquote:Op zondag 28 december 2025 12:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
onzin , meerderheid is meerderheid
ja voorstel indienen en meerderheid is meerderheid, wat is daar mis mee?/quote:Op zondag 28 december 2025 12:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Pfff ik kan beter tegen een lantaarnpaal gaan lullen
quote:Een van de weinige opties die nog over is in de formatie lijkt het vormen van een minderheidskabinet. Politici in Den Haag krijgen het vaak Spaans benauwd als dat woord valt.
Dat kan toch niet werken? Maar veel Scandinavische landen bewijzen het tegendeel.
Daar zijn minderheidskabinetten de standaard, vertelt correspondent Anne Grietje Franssen in Blok&Toine.
Franssen woont zelf in Zweden: "In ruim 70 procent van de naoorlogse jaren werd hier geregeerd door een minderheidskabinet.
Het gebeurt hier dus bijna altijd."
Ook Noorwegen en Denemarken hebben bijna altijd zo'n minderheidskabinet.
Veel, zie mijn toevoegingquote:Op zondag 28 december 2025 12:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja voorstel indienen en meerderheid is meerderheid, wat is daar mis mee?/
https://www.nporadio1.nl/(...)t-het-al-jaren-prima
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |