abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219625975
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 21:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
Deze Timmermans (2018), daar heb ik op gestemd.

https://www.cidi.nl/frans(...)me-is-morele-plicht/

Uiteraard kreeg hij gelazer al in 2023, net twee dagen na 7 oktober en voor de tegenaanval van Israël:

https://dekanttekening.nl(...)s-aanval-wekt-woede/

Dit schreef Timmermans:

'Niets kan dit willekeurige geweld tegen Israëlische burgers legitimeren. Hamas dient dit verwerpelijke geweld onmiddellijk te staken. Wij leven mee met de inwoners van Israël in deze angstige tijden'

Let wel, de radicale achterban van GL vond een simpel statement omtrent het betreuren van de slachtoffers van 7 oktober 'pro-Israël gelul'.

Een professor sprak van een soort antikoloniale daad van verlossing:

'Dit geweld is niet willekeurig. Het is vreselijk om te zien, maar dit is hoe antikoloniale strijd eruitziet. Decennialang koloniaal geweld, onderdrukking, vernedering, ontmenselijking, en nu het gewelddadig proberen af te werpen van dat juk, een zucht naar catharsis'

Als kers op de taart kwam de motie Piri (2025).

En sindsdien kan ik niet met goed fatsoen op die partij meer stemmen.

Een raadslid + Tofik Dibi komt op mij nou niet over alsof het van een aanzienlijk deel van GL afkomstig was. Zijn hier duidelijke cijfers over?
Incelfrikandel
  zondag 28 december 2025 @ 01:32:08 #177
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219626341
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 23:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar naar welke nooit bestaande PvdA verlang je nou precies terug? Die partij is al zo lang als ik weet pro-milieu en vriendelijk richting migranten.
Een pvda zonder gl, vooral.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 28 december 2025 @ 01:37:34 #178
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219626388
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 00:57 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Een raadslid + Tofik Dibi komt op mij nou niet over alsof het van een aanzienlijk deel van GL afkomstig was. Zijn hier duidelijke cijfers over?
Nee, vandaar dat ik sprak over het het radicale deel, dat overigens ook Jesse Klaver in 2023 op het matje riep wegens 'pro-Israel'.

Punt is: dat iets als een motie Piri anderhalf jaar later ooit serieus werd genomen geeft aan dat die radicale hoek meer invloed heeft dan gewenst is. Nog een voorbeeld is de schandalige wijze waarop oudgedienden in een mini culturele revolutie buiten getreiterd zijn.

Wellicht hebben veel lieden het hier niet door, maar het beeld dat van PvdA-GL aan het ontstaan is, is voor veel mensen geen prettig beeld. Dat kan ouderwets weer afgeserveerd worden als 'haat jegens migranten' o.i.d., ikzelf denk dat die partij gewoon totaal geen binding meer heeft met de doorsnee Nederlander - die met een migratie achtergrond incluis. Gezien de uitslag lijkt me dat zelfs logisch. Die zijn kennelijk ook massaal naar D66 gegaan. Zou het kunnen dat vanwege Jetten's recente optreden - waarin hij wat wel wat meer 'rechtse' uitspraken deed dan de jaren daarvoor - en van dat intersectie podium is afgestapt, D66 de grootste is geworden? Niet dat ik dat persoonlijk als winst zie, want D66 is altijd een neoliberale VVD poedel met een progressief hoedje geweest, en we stevenen gegarandeerd weer af op een rechts kabinet, maar so be it.

Mij wordt steeds gezegd dat vrijwel niemand Joop.nl leest. Die hele website is vaker wel dan niet de spreekbuis van PvdA-GL. Als dat de gewenste boodschap is, snap ik dat mensen afhaken. Oh, en op Joop wordt men ook behoorlijk vinniger richting Jetten.

[ Bericht 4% gewijzigd door EttovanBelgie op 28-12-2025 01:50:18 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 28 december 2025 @ 03:12:16 #179
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219626754
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 01:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Een pvda zonder gl, vooral.
Groen Link is niet de Pvda

Ik zou nooit elitair woke stemmen en vind dat migranten een EU werkvergunning moeten halen en hier eerst een woonadres moeten hebben

ook het hele vluchtelingen gedoe afschaffen en voor overschot aan asielzoekers wooncontainers neerzetten in een zwilk weilanden , zodat de druk eraf is .
Dan eerst 500.000 premie A woningen bouwen voor nederlanders en dat mag best in weilanden , daar is altijd gebouwd

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 28-12-2025 09:55:25 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator zondag 28 december 2025 @ 10:05:53 #180
375570 crew  Cyan9
pi_219627875
Kennelijk zijn er dan best veel niet-doorsnee Nederlanders, want ondanks het verlies hebben er toch heel wat mensen op GL-PvdA gestemd. Met een vrij slechte campagne. :s)
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219628988
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 22:32 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Hij gaat teveel richting rechts dat kost hem de kop denk ik
Klopt als hij gaat regeren of in een gedoogconstructie met het radicaalrechtse JA21 is het vrij rap einde oefening vermoedelijk.
pi_219629007
quote:
10s.gif Op zondag 28 december 2025 11:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt als hij gaat regeren of in een gedoogconstructie met het radicaalrechtse JA21 is het vrij rap einde oefening vermoedelijk.
Ik vind de VVD erbij betrekken al een forse misstap
pi_219629029
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:24 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Op dit moment is dat inderdaad vreemd. Die club weigert nog altijd uit de campagnemodus te komen en naar het landsbelang te kijken. Met hun “centrumrechts” :’).
  zondag 28 december 2025 @ 11:30:36 #184
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219629095
quote:
10s.gif Op zondag 28 december 2025 11:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik zal mijn lidmaatschap opzeggen als ze in zee gaan met JA21 en dan zal het weer PvdD worden voor mij lijkt het.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219629167
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik zal mijn lidmaatschap opzeggen als ze in zee gaan met JA21 en dan zal het weer PvdD worden voor mij lijkt het.
Heb de laatste paar keer D66 gestemd maar dat is dan ook wel weer voor lange tijd voorbij inderdaad.
pi_219629182
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:24 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Je zult toch ergens een meerderheid moeten vinden als je ook maar iets gedaan wil krijgen.
pi_219629193
Ik heb er niet op gestemd maar was wel tevreden dat de winst naar D66 ging en niet naar de PVV maar de stap naar de VVD en misschien dan ook nog Ja21 maakt me niet vrolijk
  zondag 28 december 2025 @ 11:39:04 #188
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219629221
quote:
10s.gif Op zondag 28 december 2025 11:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Heb de laatste paar keer D66 gestemd maar dat is dan ook wel weer voor lange tijd voorbij inderdaad.
Ik nu drie of vier keer (Ollongren en de laatste keer Phlippen). Daarvoor PvdD en ook tien jaar partijlid van geweest, maar ik vond dat ze intern te veel hommeles hadden. Qua rechtstatelijkheid zijn ze echter goed bezig bleek laatst uit een rapport van de Orde van Advocaten en ik vind Ouwehand gewoon erg goed in het debat.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  zondag 28 december 2025 @ 11:49:31 #189
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219629390
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 11:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Je zult toch ergens een meerderheid moeten vinden als je ook maar iets gedaan wil krijgen.
nee dat kan ook door meerderheden te zoeken per onderwerp
.

In Scandinavie doet men niet anders
Zowel Noorwegen als Zweden

een meerderheidskabinet lijkt op een dictatuur die met beloften aan vrienden in het torentje de wil oplegt aan nederland
https://www.volkskrant.nl(...)ns-te-zijn~b3d84b31/
quote:
Scandinavische tip voor een minderheidkabinet: je hoeft het niet altijd eens te zijn
https://www.nporadio1.nl/(...)t-het-al-jaren-prima
quote:
AI-overzicht
Zweden heeft momenteel een centrumrechtse minderheidskabinet onder leiding van premier Ulf Kristersson (Moderaterna), gevormd na de verkiezingen van 2022, bestaande uit Moderaterna (M), Kristdemokraterna (KD) en Liberalerna (L), met cruciale gedoogsteun van de Zweedse Democraten (SD) via de 'Tidö Overeenkomst', wat hen directe beleidsinvloed geeft ondanks dat ze niet direct in het kabinet zitten.

Minderheidskabinetten zijn normaal in Zweden, dat een meerpartijenstelsel heeft, waardoor samenwerking en gedoogsteun over blokken heen vaak nodig is om een meerderheid in de Riksdag (parlement) te behalen.

Huidige situatie (Kabinet-Kristersson)
Samenstelling: Een minderheidscoalitie van de Moderate Partij (M), Christendemocraten (KD) en Liberalen (L).

Gedoogsteun: De Zweedse Democraten (SD) leveren de benodigde stemmen voor een meerderheid in het parlement, gebaseerd op de 'Tidö Overeenkomst'.
Premier: Ulf Kristersson (M).

Kenmerken van Zweedse Minderheidskabinetten
Normaal Fenomeen: Minderheidskabinetten zijn al decennia gebruikelijk in Zweden, met veel regeringen die steun van meerdere partijen nodig hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 28-12-2025 11:56:39 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219629410
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 11:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat had ook met PvdA/GL gekunnen
  zondag 28 december 2025 @ 11:52:39 #191
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219629439
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:51 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat had ook met PvdA/GL gekunnen
maar CDA gaat liever voor realistische politiek , dan gezeur over natuur inclusief gedoe
pi_219629485
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar CDA gaat liever voor realistische politiek , dan gezeur over natuur inclusief gedoe
Het CDA wou een stabiel kabinet, en dan kies je voor de tijdbom Yesilgoz
  zondag 28 december 2025 @ 11:57:42 #193
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219629534
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:54 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Het CDA wou een stabiel kabinet, en dan kies je voor de tijdbom Yesilgoz
maar wel realistisch
pi_219629554
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar wel realistisch
Ja echt realistisch om te gaan samen werken met een partij die zo graag in een rechts kabinet zit en niks wil doen aan de HRA
  zondag 28 december 2025 @ 12:11:14 #195
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219629685
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:59 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja echt realistisch om te gaan samen werken met een partij die zo graag in een rechts kabinet zit en niks wil doen aan de HRA
nou dat is dus de kracht van een minderheidskabinet , meerderheden zoeken

de kracht ligt niet bij een kunstmatige coalitie gesmeed via vage onderlinge beloftes in het torentje, maar bij de volksvertegenwoordiging

Het staat D66 vrij om een meerderheid te zoeken bij het volk (vertegenwoordiging)
pi_219629732
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 12:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou dat is dus de kracht van een minderheidskabinet , meerderheden zoeken

de kracht ligt niet bij een kunstmatige coalitie gesmeed via vage onderlinge beloftes, maar bij de volksvertegenwoordiging

Het staat D66 vrij om een meerderheid te zoeken bij het volk
Dit gaat niet werken omdat er diverse knelpunten zijn waar een begin aan gemaakt moet worden om die aan te pakken, zo moet je teveel concessies doen aan partijen die beter zo min mogelijk invloed kunnen hebben op het beleid
  zondag 28 december 2025 @ 12:17:15 #197
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219629747
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 12:16 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dit gaat niet werken omdat er diverse knelpunten zijn waar een begin aan gemaakt moet worden om die aan te pakken, zo moet je teveel concessies doen aan partijen die beter zo min mogelijk invloed kunnen hebben op het beleid
onzin , meerderheid is meerderheid

er zal veel meer gestemd moeten worden, dat is prima ,
dan mag GL ook meestemmen over wooncontainers voor asielzoekers plaatsen in weilanden, ipv modale mensen lastig vallen met 60 asielzoekers in een school vlakbij

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 28-12-2025 12:57:59 ]
pi_219629761
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 12:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
onzin , meerderheid is meerderheid
Pfff ik kan beter tegen een lantaarnpaal gaan lullen, dit kost allemaal te veel tijd en wordt er alsnof geen knoop doorgehakt en dingen vooruit geschoven, dit kabinet gaat te erg op de Rutte kabinetten lijken en daar wouden veel mensen van af
  zondag 28 december 2025 @ 12:20:20 #199
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219629778
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 12:18 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Pfff ik kan beter tegen een lantaarnpaal gaan lullen
ja voorstel indienen en meerderheid is meerderheid, wat is daar mis mee?/

quote:
Een van de weinige opties die nog over is in de formatie lijkt het vormen van een minderheidskabinet. Politici in Den Haag krijgen het vaak Spaans benauwd als dat woord valt.

Dat kan toch niet werken? Maar veel Scandinavische landen bewijzen het tegendeel.
Daar zijn minderheidskabinetten de standaard, vertelt correspondent Anne Grietje Franssen in Blok&Toine.

Franssen woont zelf in Zweden: "In ruim 70 procent van de naoorlogse jaren werd hier geregeerd door een minderheidskabinet.
Het gebeurt hier dus bijna altijd."
Ook Noorwegen en Denemarken hebben bijna altijd zo'n minderheidskabinet.
pi_219629791
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 12:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja voorstel indienen en meerderheid is meerderheid, wat is daar mis mee?/
Veel, zie mijn toevoeging
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')