Is deze docu trouwens wel te zien in Rusland? Kan me dat niet voorstellen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar wat is er dan propagandistisch aan? Ik zie echt niet hoe het dermate negatief neerzetten van het Russische leger Russische propaganda kan zijn. Ook het tonen van het uitzichtloosheid, het verdriet van ouders en nabestaanden en het aangeven dat 600/900 troepen van een eenheid gestorven zijn helpt ook niet echt als je elke maand 30.000 man wil recruteren.
Heb je een link voor mij naar dat onderzoek?quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:49 schreef Peligrosso het volgende:
[..]
De omschrijving van het Toronto filmfestival vind ik wel treffend: ze omschreven de film als "een meeslepend verhaal over opoffering en desillusie waarin soldaten pionnen lijken in een snood spel".
Verder weinig inhoudelijke klachten daar. Het argument lijkt eerder te zijn dat als je filmt aan Russische zijde en geen oorlogsmisdaden tegenkomt dat je dat informatie achter aan het houden bent.
Terwijl het uit onderzoek zeer duidelijk blijkt dat het slechts enkele eenheden zijn die zich schuldig maken aan vrijwel alle oorlogsmisdaden die gepleegd zijn.
Wat er propagandistisch aan is is dat de film Russische soldaten toont als gewone, lijdende mensen, terwijl wezenlijke context ontbreekt, zoals de gepleegde oorlogsmisdaden en het feit dat Rusland obv oneigenlijke argumentatie een land is binnengevallen. Het Oekraïense perspectief komt nauwelijks aan bod en de rol van Rusland als agressor wordt min of meer weggelaten.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar wat is er dan propagandistisch aan? Ik zie echt niet hoe het dermate negatief neerzetten van het Russische leger Russische propaganda kan zijn. Ook het tonen van het uitzichtloosheid, het verdriet van ouders en nabestaanden en het aangeven dat 600/900 troepen van een eenheid gestorven zijn helpt ook niet echt als je elke maand 30.000 man wil recruteren.
De meeste mensen kennen gewoon beide verhalen hoor, alleen gaan de meeste gewoon niet mee in het Russiche verhaal. Dit omdat het gewoon pure waanzin is wat uit de monden van Putin en co komt, plus alle bewezen leugens en misdaden die Rusland pleegt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lijkt me ook interessant. Sommige mensen willen echt maar 1verhaal horen. Dan ben je m.i. minder goed geïnformeerd
""Recht voor Allen" is absoluut geen wappiekanaal. Juist heel veel diepgang.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nog meer Russische trollen.
En 'recht voor allen' ? Weer zi'n kansloos wappie kanaal?
De Russische soldaten zijn ook gewoon normale lijdende mensen en dat is ook precies het onderwerp van de documentaire, het toont pure ellende. De overige zichtspunten die je aanhaald zijn leuk voor een wat bredere historische documentaire maar doen niet ter zake bij het volgen van een militaire eenheid en het tonen van de rauwe werkelijkheid aan het front.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat er propagandistisch aan is is dat de film Russische soldaten toont als gewone, lijdende mensen, terwijl wezenlijke context ontbreekt, zoals de gepleegde oorlogsmisdaden en het feit dat Rusland obv oneigenlijke argumentatie een land is binnengevallen. Het Oekraïense perspectief komt nauwelijks aan bod en de rol van Rusland als agressor wordt min of meer weggelaten.
https://www.japantimes.co(...)-demilitarized-zone/quote:De Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy is bereid zijn troepen terug te trekken uit gebieden in de oostelijke regio Donetsk die nog steeds onder controle van Kiev staan en deze gebieden tot een gedemilitariseerde zone te maken als onderdeel van een mogelijk vredesakkoord met Moskou.
Het aanbod, dat Zelenskyy deze week tegenover journalisten deed, was het dichtst dat hij tot nu toe in de buurt kwam van een oplossing voor de netelige territoriale geschillen in Donetsk die de vredesbesprekingen herhaaldelijk hebben doen vastlopen. Het duidt op zijn bereidheid tot compromissen na weken van door de VS bemiddelde onderhandelingen.
Ik denk dat het precies de 'both sides' wil laten zien. Wat bij ons als propaganda gezien wordt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 12:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De Russische soldaten zijn ook gewoon normale lijdende mensen en dat is ook precies het onderwerp van de documentaire, het toont pure ellende. De overige zichtspunten die je aanhaald zijn leuk voor een wat bredere historische documentaire maar doen niet ter zake bij het volgen van een militaire eenheid en het tonen van de rauwe werkelijkheid aan het front.
De Deutsche Wochenschau is heel interessant om terug te zien. Op YouTube kun je wel een paar afleveringen zien. Bijvoorbeeld die van eind januari 1944. De Russen waren toen al 10 dagen in het (tegen)offensief bij Leningrad, maar nog geen woord erover in De Wochenschau. De leuke sneeuwballengevechten tussen de Duitse militairen onderling in de Italiaanse Alpenijnen waren nieuwswaardiger.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:43 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Zeker.
Maakt hem alleen maar interessanter.
Net als wat de Deutsche Wochenschau (niet) uitzond ten tijden van de ineenstorting van het zesde leger bij Stalingrad.
Persoonlijk denk ik dat je de boosheid jegens je tegenstander nooit op de normale soldaat moet willen botvieren; de kwade personen zijn degenen in de politiek.quote:Op vrijdag 26 december 2025 12:14 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik denk dat het precies de 'both sides' wil laten zien. Wat bij ons als propaganda gezien wordt.
Beide zijden lijden. Terwijl Rusland de agressor is, en er dus geen both sides bestaat, in ons verhaal.
Maar ook met dat in je achterhoofd, is het gewoon echt een heel boeiende documentaire.
quote:Op vrijdag 26 december 2025 12:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De Deutsche Wochenschau is heel interessant om terug te zien. Op YouTube kun je wel een paar afleveringen zien. Bijvoorbeeld die van eind januari 1944. De Russen waren toen al 10 dagen in het (tegen)offensief bij Leningrad, maar nog geen woord erover in De Wochenschau. De leuke sneeuwballengevechten tussen de Duitse militairen onderling in de Italiaanse Alpenijnen waren nieuwswaardiger.
Daarom weet ik wel zeker dat die docu niet in Rusland uitgezonden wordt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 12:23 schreef quirina het volgende:
Oorlog en indoctrinatie brengt het slechtste in mensen naar boven.
Waarom zei Zelensky dit niet twee maanden geleden? Toen waren de vier 'Fortress' steden voor hem nog onbespreekbaar. Het verrast mij hoe relatief snel de Russen nu oprukken ten westen en zuidwesten van Siversk. In dit tempo worden Slovjansk en Kramatorsk binnen twee maanden al bereikt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 12:14 schreef BlaZ het volgende:
Overigens, wat denken we van het voorstel van Zelenski aangaande Donetsk:
[..]
https://www.japantimes.co(...)-demilitarized-zone/
Regelmatig op YT gezien hoe die mensen in die commiblokken wonen. Die zijn niet veel anders gewend dan de absolute triestheid van het bestaan.quote:Op vrijdag 26 december 2025 12:33 schreef quirina het volgende:
Trouwens.. Russen zijn momenteel niet erg blij met hun suprème leader Putin.
Er is niet veel geld en te weinig werklui om bijvoorbeeld de buizen van de verwarming die ondergronds naar commiblokken lopen te repareren dus veel zitten in de vrieskou. En anderhalve week geleden lag St Petersburg onder de schijt omdat het riool kapot is.
Wie weet openen de gewone Russen eens hun ogen en beseffen ze hoe ze zelf genaaid worden door hun president.
Zie lijsten met oorlogsmisdaden en de bijbehorende locaties. Zo waren er enkel in Bucha al honderden oorlogsmisdaden en zat er een tweede cluster bij Izium met massagraven.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Heb je een link voor mij naar dat onderzoek?
Als je de satellietbeelden van de nieuwe massagraven dit jaar bij Mariupol voorbij zag komen, dan weet je dat je heel veel niet weet.quote:Op vrijdag 26 december 2025 12:50 schreef Peligrosso het volgende:
[..]
Ok, ik dacht dat je "onderzoek had waaruit dat zeer duidelijk blijkt" en was daar wel benieuwd naar.
Tuurlijk niet.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind dat het uitroepen van verkiezingen ook geldt.
Uitroepen ja, maar voor 1 januari (zijn weddenschap) ga je absoluut geen nieuwe president hebben.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kan doormiddel van een 2/3 meerderheid beslist worden, dat is niet zo'n groot probleem verder.
Zijn eigen staat, getekend door oorlog.quote:
Surequote:Op vrijdag 26 december 2025 12:04 schreef Idisrom het volgende:
[..]
""Recht voor Allen" is absoluut geen wappiekanaal. Juist heel veel diepgang.
Die videos ook op dat kanaal:quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nog meer Russische trollen.
En 'recht voor allen' ? Weer zi'n kansloos wappie kanaal?
roflquote:New Year holidays. Yes, I want everything to be wonderful, I want everything to be great. I would like to, but no one is canceling the war. Let's understand that we didn't start this war, and no one is going to make peace with us. And a peace agreement between Russia and America will not lead to Europe leaving the war.
We are told that 800,000 NATO mercenaries will be stationed on our borders, and we must accept this. You will forgive me, of course, but I am generally an ardent supporter of the use of nuclear weapons.
Maar dan staat er wel netjes bij dat het een column isquote:Op vrijdag 26 december 2025 13:18 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Die videos ook op dat kanaal:
-Nederland is geen democratie.
-De Navo is een oorlogsmachine.
Hij is niet tijdens de oorlog president geworden hè.quote:Op vrijdag 26 december 2025 13:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Tuurlijk niet.
Want dan zit hij nog op zo'n plek.
[..]
Uitroepen ja, maar voor 1 januari (zijn weddenschap) ga je absoluut geen nieuwe president hebben.
[..]
Zijn eigen staat, getekend door oorlog.
En hij is een zeer goede president gebleken gedurende de oorlog.
Maar daarna zou je een meer ervaren president moeten hebben tav economie en dergelijke.
Oh, die staan in Leeuwarden ook nog.quote:Op vrijdag 26 december 2025 12:36 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Regelmatig op YT gezien hoe die mensen in die commiblokken wonen. Die zijn niet veel anders gewend dan de absolute triestheid van het bestaan.
Zelfs die oude houten noodbarakken gebouwd na de TW-Oorlog, worden nog bewoond.
Moeten er wel verkiezingen komen natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 december 2025 13:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hij is niet tijdens de oorlog president geworden hè.
Verder beslissen Zelensky en de Oekraïense kiezer wie de volgende president wordt.
Als deze rotzooi toch eens op prime-time zou worden uitgezonden op NPO1, voorzien van Nederlandse ondertiteling, dan is er vandaag nog een absolute meerderheid voor een verdrievoudiging van de defensiebegroting.quote:Op vrijdag 26 december 2025 13:18 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
[..]
rofl
quote:
Hij was een zeer goed en bekwaam bevelhebber en lag ook goed bij de militairen. Wat dat betreft vind ik het nog steeds enorm zonde dat ze hem van post gehaald hebben.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:
Zaluzhny keerde zich publiekelijk tegen het regeringsbeleid inzake de oorlog, bracht Zelensky daarmee ernstig in verlegenheid en is daarom weggepromoveerd naar Londen.
quote:That was highlighted by Syrskyi overseeing last year's dogged nine-month defense of Bakhmut, where Ukrainian troops suffered high casualties against relentless "meat waves" of Russian attackers before having to abandon the eastern city. That earned him the gruesome nickname of "Butcher."
On hearing of his appointment, a Ukrainian soldier tweeted a message in a group chat of veterans of the Bakhmut fight: "We're all fucked."
Another officer posted on X that Syrskyi's leadership "is bankrupt, his presence or orders coming from his name are demoralizing, and he undermines trust in the command in general. His relentless pursuit of tactical gains constantly depletes our valuable human resources, resulting in tactical advances such as capturing tree lines or small villages, with no operational goals in mind.”
Jij gelooft dat hij niet weet waar er corruptie is?quote:Op dinsdag 16 december 2025 13:59 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Heb je al een bron gevonden waar uit blijkt dat zelensky persoonlijk corrupt is?
Leeuwarden, het Siberië van Nederland.quote:Op vrijdag 26 december 2025 13:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, die staan in Leeuwarden ook nog.
quote:
Dan heb je een propaganda-account en dan post je deze treurnis.quote:
Ik ken hem ook niet en na een korte google-search zag ik dat zijn werk wordt uitgegeven door Amsterdam Books (Baudet) en Blauwe tijger, dan weet je ook genoeg.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:27 schreef Spablauw214 het volgende:
Die immink stond eerder deze week kennelijk nog in de Andere Krant. Dan weet je wel hoe laat het is
Patton werd ook door menig soldaat gehaat, dus dat zegt niet zo veel.quote:Op vrijdag 26 december 2025 13:59 schreef Discombobulate het volgende:
Syrskyi is meer van de oude Sovjet techniek. Bovendien wordt ie ook "butcher" genoemd door militairen.
[..]
Misschien is het een idee dat pas sindskort geopperd is. Ik durf het niet te zeggen, maar het toont wel aan dat vrede niet heel ver weg meer is: Oekraïne lijkt bereid tot concessies aangaande het restant van de Donbas.quote:Op vrijdag 26 december 2025 12:35 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Waarom zei Zelensky dit niet twee maanden geleden? Toen waren de vier 'Fortress' steden voor hem nog onbespreekbaar. Het verrast mij hoe relatief snel de Russen nu oprukken ten westen en zuidwesten van Siversk. In dit tempo worden Slovjansk en Kramatorsk binnen twee maanden al bereikt.
Voor mijn gevoel liggen deze vier steden te dicht bij de andere grote steden in de oblast Donetsk, zoals Horlivka. En dit hele gebied wordt door de Russen beschouwd als een eenheid voor toekomstige ontwikkeling.
Dat de meest westelijke deel van deze oblast met Dobropillia een gedemilitariseerde zone wordt, zal waarschijnlijk voor de Russen geen probleem zijn.
Tsja, niet iedereen kan in een vrijstand huis van 350m2 wonen met een achtertuin met tennisbaan en zwembad.quote:
het heeft niet zoveel zin voor Putin om door te gaan , of hij moet overgaan op tactische kernwapensquote:Op vrijdag 26 december 2025 14:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien is het een idee dat pas sindskort geopperd is. Ik durf het niet te zeggen, maar het toont wel aan dat vrede niet heel ver weg meer is: Oekraïne lijkt bereid tot concessies aangaande het restant van de Donbas.
quote:Voorbeelden van kleine tactische kernkoppen
W54 (B54): Ontwikkeld door de VS, het kleinste kernwapen in Amerikaanse dienst qua gewicht en opbrengst, met varianten in de orde van grootte van 10 tot 20 ton TNT.
Davy Crockett (M388): Een terugstootloze kanonafvuurde raket met de W54-kernkop, een extreem klein en licht tactisch nucleair wapen.
Draagbare atoombommen: Ook bekend als "suitcase bombs" of "backpack nukes", zijn ontworpen om in een koffer te passen en kunnen door één persoon worden gedragen, hoewel de productie hiervan beperkt is tot enkele landen (VS en Rusland).
We hebben het over de periode na de oorlog.quote:Op vrijdag 26 december 2025 13:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Moeten er wel verkiezingen komen natuurlijk.
quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Patton werd ook door menig soldaat gehaat, dus dat zegt niet zo veel.
Patton gehaat door de soldaten? Ik dacht juist tegenovergesteld. Eisenhower en met name Montgomery konden hem wel schieten. En vooral van de laatste was het jaloezie.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Patton werd ook door menig soldaat gehaat, dus dat zegt niet zo veel.
Zo koud is het hier vandaag buiten nietquote:Op vrijdag 26 december 2025 14:09 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Leeuwarden, het Siberië van Nederland.
Hoe koud is het nu bij je in Siberië?quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:08 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Zo koud is het hier vandaag buiten niet
Laatst op tv inglorious basterds gezien voor het eerst. Ik hekelde deze film ook erg, de Nazis afschilderen als de bad guys terwijl deze jongens gewoon moesten doen wat hun leider Hitler hen opdraagden. Konden hun niks aan doen…quote:Op vrijdag 26 december 2025 12:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De Russische soldaten zijn ook gewoon normale lijdende mensen en dat is ook precies het onderwerp van de documentaire, het toont pure ellende. De overige zichtspunten die je aanhaald zijn leuk voor een wat bredere historische documentaire maar doen niet ter zake bij het volgen van een militaire eenheid en het tonen van de rauwe werkelijkheid aan het front.
Verschil is idd dat menig wehrmacht soldaat gewoon dienstplichtig was. Russen lopen daar voor de knaken. Die moesten niet, kozen er zelf voor.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Laatst op tv inglorious basterds gezien voor het eerst. Ik hekelde deze film ook erg, de Nazis afschilderen als de bad guys terwijl deze jongens gewoon moesten doen wat hun leider Hitler hen opdraagden. Konden hun niks aan doen…
Wellicht kun je wat aan je grammaticagebruik doen, dit is niet leesbaar.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Laatst op tv inglorious basterds gezien voor het eerst. Ik hekelde deze film ook erg, de Nazis afschilderen als de bad guys terwijl deze jongens gewoon moesten doen wat hun leider Hitler hen opdraagden. Konden hun niks aan doen…
Goed Nederlands kunnen schrijven of spreken is tegenwoordig niet belangrijk meer, dus who cares.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wellicht kun je wat aan je grammaticagebruik doen, dit is niet leesbaar.
https://www.verbix.com/webverbix/go.php?D1=24&T1=opdragen
https://www.detaaltrainer(...)ezen/zij-hun-of-hen/
Nou, wat de Duitsers overkomen is in Stalingrad is anders ook nog steeds onderdeel van veel films en verhalen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
quote:Volgens Oekraïense bronnen bevinden zich nog slechts enkele tientallen Russische soldaten in Kupyansk in de regio Charkiv.
Dit werd op televisie verklaard door de woordvoerder van de lokale strijdkrachten, Viktor Trehubov, zoals gemeld door een correspondent van het Oekraïense persbureau Ukrinform .
De Russische soldaten hadden onvoldoende voorraden en de Russische zijde had feitelijk de mislukking van haar pogingen om de stad te behouden erkend. "
Ze geven zich over; er zijn zelfs gevallen geweest waarbij buitenlanders – voor de Russen buitenlandse huurlingen – zich hebben overgegeven," zei Trehubov toen hem naar het aantal Russische soldaten in de stad werd gevraagd.
Volgens hem hebben de zogenaamde Russische oorlogscorrespondenten hun retoriek over Kupyansk volledig omgegooid en in feite de mislukking van de verdediging toegegeven.
Verschillende Russische militaire bloggers hadden hun standpunt enkele dagen eerder al herzien en erkend dat de situatie voor de Russische troepen in Kupyansk verslechterde.
Zoals de Moskouse correspondent Rainer Munz ruim een week geleden al stelde, zou de herovering van Kupyansk een "enorm succes" voor Oekraïne betekenen.
Kupyansk zou een symbool kunnen worden.
Als Oekraïne wint, zal dat aantonen dat het Russische leger gestopt kan worden, aldus Munz.
Het Kremlin probeert die interpretatie kennelijk koste wat kost te vermijden.
Sinds november beweert Kremlinleider Vladimir Poetin de stad te controleren.
Het Russische ministerie van Defensie liet zich in de week voor Kerstmis op vergelijkbare wijze horen.
Op 12 december verscheen de Oekraïense president Volodymyr Zelensky voor een door kogels doorzeefd plaatsnaambord in Kupyansk, op slechts twee kilometer van Russische posities. "
Poetin noemde het bezoek geënsceneerd en Zelenskyy een "talentvolle kunstenaar".
De Oekraïner had de stad daadwerkelijk moeten bezoeken, voegde de Kremlinleider eraan toe.
'Strategisch belangrijke stad Koepjansk weer in Oekraïense handen' ...prachtig nieuws op kerstdag. Staat Poetin ff lekker verschut en wat een respect voor die Oekrainers zeg.quote:Op vrijdag 26 december 2025 18:16 schreef michaelmoore het volgende:
Putin wil het niet geloven , of wil het niet erkennen
[..]
Ze worden helemaal niet eenzijdig als ‘bad Guys’ afgebeeld. Daarom is het ook een sterke filmquote:Op vrijdag 26 december 2025 16:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Bizar dat ze zover gaan, op gebieden die niet eens veroverd zijn terwijl deze gebieden wel essentieel zijn voor hun toekomstige veiligheid.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien is het een idee dat pas sindskort geopperd is. Ik durf het niet te zeggen, maar het toont wel aan dat vrede niet heel ver weg meer is: Oekraïne lijkt bereid tot concessies aangaande het restant van de Donbas.
Iedere militair doet dat aller tijden. Het is universeel.quote:Op vrijdag 26 december 2025 15:44 schreef Discombobulate het volgende:
Zo veel mogelijk tactische/strategische winst met zo weinig mogelijk doden en gewonden. Doet Oekraïne dat? Weten we dat? Doet Rusland dat? Absoluut niet.
Het gebruik van een DMZ is denk ik voor de Oekraïnse veiligheid juist positief. Ze kunnen bijvoorbeeld het restant van de Donbas in een condominium onderbrengen waarna de soevereiniteit na 10 of 20 jaar naar Rusland gaat, maar enkel als de soevereiniteit van Oekraïne niet geschonden is.quote:Op vrijdag 26 december 2025 19:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bizar dat ze zover gaan, op gebieden die niet eens veroverd zijn terwijl deze gebieden wel essentieel zijn voor hun toekomstige veiligheid.
Veel liever had ik gezien dat ze een kleiner gebied de jure hadden afgestaan. Dit is gewoon een recept voor toekomstige oorlogsvoering, als de EU herbewapend is en Trump uit het Witte Huis.
De Russen bevinden zich gewoon in een andere informatiebubbel/omgeving dan wij hier in het Westen. Dus bezien ze deze oorlog vanuit een heel ander perspectief. Je kunt je echt afvragen hoeveel vrije keuze daarbij ziet.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:39 schreef Peligrosso het volgende:
[..]
In het begin van de oorlog kon ik in bepaalde gevallen nog een soort van medelijden hebben, maar dat is al heel lang over.
Nu is het inderdaad waanzin, maar wel zelfgekozen waanzin.
Ik vind het een heel matig akkoord, te ongunstig voor Oekraine. Had het liever meer gebalanceerd gezien zodat het ook meer geaccepteerd zou worden. Nu zal dit waarschijnlijk gedaan worden uit ademnood. Is een recept voor nog meer en nog grootschaligere ellende in de toekomst.quote:Op vrijdag 26 december 2025 19:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het gebruik van een DMZ is denk ik voor de Oekraïnse veiligheid juist positief. Ze kunnen bijvoorbeeld het restant van de Donbas in een condominium onderbrengen waarna de soevereiniteit na 10 of 20 jaar naar Rusland gaat, maar enkel als de soevereiniteit van Oekraïne niet geschonden is.
Gaat geen akkoord komen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 19:51 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het een heel matig akkoord, te ongunstig voor Oekraine.
Ooit sowieso natuurlijk. Laten we hopen dat dit snel is en dat het een akkoord is waarmee beide partijen zich tenminste zo ver kunnen vinden dat ze geen zin hebben om over een paar jaar het te breken.quote:
NAVO-lidmaatschap is denk ik geen optie, daar zullen meerdere NAVO landen niet mee instemmen. Het voordeel van een condominium is dat het een vorm van indirecte veiligheidsgaranties biedt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 19:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind het een heel matig akkoord, te ongunstig voor Oekraine. Had het liever meer gebalanceerd gezien zodat het ook meer geaccepteerd zou worden. Nu zal dit waarschijnlijk gedaan worden uit ademnood. Is een recept voor nog meer en nog grootschaligere ellende in de toekomst.
Donetzk en de Krim de jure, in ruil voor NAVO-lidmaatschap. De rest zijn details. Dat is duurzame vrede.
Je kunt als Rus ook een beetje kritisch zijn. Oekraïne heeft nooit wat op haar grondgebied uitgevreten en die hele militaire operatie vindt in een ander (buur)land plaats. Het narratief is Nazis enzo. Misschien dat ik naïef ben, maar ik zou toch wel argwanend zijn wil Nederland een militaire operatie in België beginnen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 19:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Russen bevinden zich gewoon in een andere informatiebubbel/omgeving dan wij hier in het Westen. Dus bezien ze deze oorlog vanuit een heel ander perspectief. Je kunt je echt afvragen hoeveel vrije keuze daarbij ziet.
Onderzoeken laten keer-op-keer zien dat de meerderheid van de mensen maar heel, heel beperkt in staat is een eigen keuze te maken en dat ze zo goed als volledig gevormd worden door wat ze in hun omgeving horen.
Denk je dat al die mensen hier die nu heel erg extra pro-Oekraine zijn, dat ook zouden zijn geweest als ze in Moskou hadden gewoond? Of zouden deze mensen dan juist hel erg pro-Rusland zijn geweest? Ik denk dat de mensen die het gemakkelijkst te beinvloeden zijn dat zijn ongeacht de zijde waarin ze zich bevinden.
Maar wat zijn de productiecijfers voor tanks, gevechtsvliegtuigen, APC s, munitie? Want als die in gelijke mate omhoog gaan dan weet ik deze cijfers wel te verklarenquote:
Als Rusland instemt en de VS dan ligt er niks in de weg denk ik. Het blijft de beste veiligheidsgarantie denkbaar. Liever bij de NAVO dan bij de EU.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
NAVO-lidmaatschap is denk ik geen optie, daar zullen meerdere NAVO landen niet mee instemmen. Het voordeel van een condominium is dat het een vorm van indirecte veiligheidsgaranties biedt.
Ik zie wel wat in een akkoord, nadat de laatste rus uit oek is vertrokken, waar staat: jij stopt met met verdere vijandigheden, en mss gaan we dan in de toekomst ooit praten over het opheffen van die sancties.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ooit sowieso natuurlijk. Laten we hopen dat dit snel is en dat het een akkoord is waarmee beide partijen zich tenminste zo ver kunnen vinden dat ze geen zin hebben om over een paar jaar het te breken.
Je realiseert je dat (oa) tanks ook verbrandingsmotoren nodig hebben? En lagers?quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar wat zijn de productiecijfers voor tanks, gevechtsvliegtuigen, APC s, munitie? Want als die in gelijke mate omhoog gaan dan weet ik deze cijfers wel te verklaren
Het gaat helemaal niet om de vraag wat volgens de rechtsorde is of wat logisch klinkt. Het gaat erom wat vaak herhaald wordt en binnen een informatiebubble congruent is. Dan zullen de meeste mensen daarin meegaan, zeker wanneer het moeilijk is om tegengestelde meningen te horen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:08 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Je kunt als Rus ook een beetje kritisch zijn. Oekraïne heeft nooit wat op haar grondgebied uitgevreten en die hele militaire operatie vindt in een ander (buur)land plaats. Het narratief is Nazis enzo. Misschien dat ik naïef ben, maar ik zou toch wel argwanend zijn wil Nederland een militaire operatie in België beginnen.
Wat is niet lang meer? Ik vind 3 jaar nog best lang.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik zie wel wat in een akkoord, nadat de laatste rus uit oek is vertrokken, waar staat: jij stopt met met verdere vijandigheden, en mss gaan we dan in de toekomst ooit praten over het opheffen van die sancties.
Want tenzij rus vol "commando economie" gaat, gaan ze dit gewoon niet lang meer redden.
Tuurlijk, het is voor de Oekraïne de beste oplossing, echter, het probleem is dat je dan eerst overeenstemming binnen de NAVO moet hebben dat Oekraïne lid mag worden. Anno 2024 waren er nog minimaal 7 landen die tegen Oekraïnse toetreding van de NAVO waren, waaronder Duitsland en de VS. Vandaar dat men ook op zoek is naar andere soorten van veiligheidsgaranties.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als Rusland instemt en de VS dan ligt er niks in de weg denk ik. Het blijft de beste veiligheidsgarantie denkbaar. Liever bij de NAVO dan bij de EU.
Wat mijn vraag eigenlijk was: hoeveel van deze daling wordt veroorzaakt doordat Rusland zich focust op productie van militaire middelen en hoeveel door bijvoorbeeld sancties of een gebrek aan arbeidskrachten.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je realiseert je dat (oa) tanks ook verbrandingsmotoren nodig hebben? En lagers?
En nog 8 miljard onderdeeltjes, die niet op deze lijst staan, maar waarvan de productie waarschijnlijk soortgelijke cijfers van laat zien?
Als Rusland en de VS akkoord gaan met toetreding dan verwacht ik niet dat andere landen nog iets in de weg zullen leggen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Tuurlijk, het is voor de Oekraïne de beste oplossing, echter, het probleem is dat je dan eerst overeenstemming binnen de NAVO moet hebben dat Oekraïne lid mag worden. Anno 2024 waren er nog minimaal 7 landen die tegen Oekraïnse toetreding van de NAVO waren, waaronder Duitsland en de VS. Vandaar dat men ook op zoek is naar andere soorten van veiligheidsgaranties.
EU lidmaatschap zou wel kunnen op de langere termijn, maar daarvoor zullen eerst de noodzakelijke hervormingen doorgevoerd moeten worden en zal ook de tegenstand tot toetreding gesmoord dienen worden.
Aardig punt geef ik toe, maar ook zonder deze elementen kun je de impact van bepaalde dingen prima bepalen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat mijn vraag eigenlijk was: hoeveel van deze daling wordt veroorzaakt doordat Rusland zich focust op productie van militaire middelen en hoeveel door bijvoorbeeld sancties of een gebrek aan arbeidskrachten.
Relevante vraag wat zonder die gegevens weet je dus niet wat deze cijfers voor impact hebben.
Nee, dat is duidelijk. De vraag is eerder welke toegiften het Oekraïne zal kosten om de genoemde partijen hiermee akkoord te laten gaan.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als Rusland en de VS akkoord gaan met toetreding dan verwacht ik niet dat andere landen nog iets in de weg zullen leggen.
Of je rijdt langer door met je oude bussen. Als bijvoorbeeld de muntiieproductie met 100% gestegen is en die van APC's, tanks etc met 30%, dan betekent dat Rusland in 2026 meer gevechtskracht heeft. Of er dan in dorpen achteraf oudere bussen rondrijden is secundair. Dus de interessante cijfers zijn de cijfers voor productie van oorlogsmaterieel.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Aardig punt geef ik toe, maar ook zonder deze elementen kun je de impact van bepaalde dingen prima bepalen.
Met niet genoeg autobussen mag je gaan lopen, om er zo maar eentje te noemen.
Minder tractoren, minder oogst. Duurder voedsel, schaars geld mogen spenderen aan voedsel import, en als dat niet lukt honger.
Etc, etc.
Ik ben er niet voor om gebieden waarvan de bevolking niet bij Rusland wil horen wel af te geven. Dus houdt je maar wat hele beperkte gebiedjes over, eigenlijk wat je in 2014 ook al kwijt was. Dat wordt dan formeel afgestaan. En verder dus niks. Dan vind ik nog dat Putin wel goed wegkomt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, dat is duidelijk. De vraag is eerder welke toegiften het Oekraïne zal kosten om de genoemde partijen hiermee akkoord te laten gaan.
Da's de theorie. Youtube kanaal inside russia had maand terug ofzo al keer uit de doeken gedaan dat in rostov, toch een stad van ong. miljoen man, per 1-1 grofweg 90% van alle buslijnen opgeheven werden.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:24 schreef LXIV het volgende:
Of je rijdt langer door met je oude bussen.
Dat zou een bijzonder goede deal zijn en een stuk slechter voor de Russen dan het plan wat Oekraïne nu voorgelegd heeft.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ben er niet voor om gebieden waarvan de bevolking niet bij Rusland wil horen wel af te geven. Dus houdt je maar wat hele beperkte gebiedjes over, eigenlijk wat je in 2014 ook al kwijt was. Dat wordt dan formeel afgestaan. En verder dus niks. Dan vind ik nog dat Putin wel goed wegkomt.
En nagaan dat dit in 2022 al gewoon gedaan had kunnen worden. denk ik. Wat een ellende had dat gescheeldquote:Op vrijdag 26 december 2025 20:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zou een bijzonder goede deal zijn en een stuk slechter voor de Russen dan het plan wat Oekraïne nu voorgelegd heeft.
Je kunt gebrainwashed zijn of willen conformeren, maar naar een ander land reizen en daar (als soldaat) gaan lopen moorden is mijn inziens toch nog paar extreme stappen verder. Daarom heb ik geen medelijden met de Russische soldaten of men die hun steunt, wens ze stuk voor stuk dood en wel zo snel mogelijk.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om de vraag wat volgens de rechtsorde is of wat logisch klinkt. Het gaat erom wat vaak herhaald wordt en binnen een informatiebubble congruent is. Dan zullen de meeste mensen daarin meegaan, zeker wanneer het moeilijk is om tegengestelde meningen te horen.
Kreeg bij een psyops-cursus eens een filmpje te zien van een man die het langste takje moest aanwijzen, maar 5 mensen die in het complot zaten gingen hem voor. Die wezen allemaal het één na langste takje aan. En wat deed die man? Die deed dat dus ook. Hij geloofde zijn eigen ogen dus letterlijk niet.
De drang om te conformeren is enorm sterk.
Bekijk deze YouTube-video
Snap ik, maar als jij in Rusland had gewoond had je de NAVO-soldaten precies hetzelfde toegewenst.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:32 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Je kunt gebrainwashed zijn of willen conformeren, maar naar een ander land reizen en daar (als soldaat) gaan lopen moorden is mijn inziens toch nog paar extreme stappen verder. Daarom heb ik geen medelijden met de Russische soldaten of men die hun steunt, wens ze stuk voor stuk dood en wel zo snel mogelijk.
Misschien wel. Ik probeer er objectief naar te kijken en ik zie toch echt 1 partij wat hier verkeerd bezig is. Als de Chinezen volgende week een stuk Rusland willen annexeren zal ik de Chinezen in Rusland hetzelfde toewensen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Snap ik, maar als jij in Rusland had gewoond had je de NAVO-soldaten precies hetzelfde toegewenst.
Ok. Dus je hecht sterk aan de internationale rechtsorde blijkbaar. Wat vond je van de inval in Irak in 2003?quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:44 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Misschien wel. Ik probeer er objectief naar te kijken en ik zie toch echt 1 partij wat hier verkeerd bezig is. Als de Chinezen volgende week een stuk Rusland willen annexeren zal ik de Chinezen in Rusland hetzelfde toewensen.
Nou, nee, dan is er eerst een run op popcorn.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:44 schreef Joppiez het volgende:
Als de Chinezen volgende week een stuk Rusland willen annexeren zal ik de Chinezen in Rusland hetzelfde toewensen.
Ik heb mij daar nooit zo mee bezig gehouden (als 35 jarige). Maar het voelde altijd als iets kansloos en buiten alle proporties zover mijn indruk.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok. Dus je hecht sterk aan de internationale rechtsorde blijkbaar. Wat vond je van de inval in Irak in 2003?
Ok. Dan ben je consequent. Er zijn echter veel mensen die volkomen inconsequent zijn en van wie de mening echt gevormd wordt door wat ze om zich heen horen. Dat soms tot de meest irrationele combinaties leidt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:47 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik heb mij daar nooit zo mee bezig gehouden (als 35 jarige). Maar het voelde altijd als iets kansloos en buiten alle proporties zover mijn indruk.
Een dergelijke deal had wellicht wel mogelijk geweest na het Kharkivoffensief. Ik denk dat we hier richting een overeenkomst gaan waarbij de frontlinie de kern vormd en er daarbuiten wat geruild wordt met gebied of met andere constructies.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
En nagaan dat dit in 2022 al gewoon gedaan had kunnen worden. denk ik. Wat een ellende had dat gescheeld
Ja. Met als subtiel verschil dat Oekraine die gebieden nu wel in Russische handen laat, maar niet afgeeft.
Tonen dat je er haast mee hebt is al weer een zwakte op zichzelf, dus helaas dat iedereen zal doen alsof het niet uitmaakt dat het nog een maandje langer op zich wachten laat.quote:Op vrijdag 26 december 2025 20:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een dergelijke deal had wellicht wel mogelijk geweest na het Kharkivoffensief. Ik denk dat we hier richting een overeenkomst gaan waarbij de frontlinie de kern vormd en er daarbuiten wat geruild wordt met gebied of met andere constructies.
De onderhandelingsposities lijken langzaam elkaar te naderen, maar een vrede zal nog wel even op zich laten wachten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |