quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
Het praktische nut misschien, maar er zijn veel meer kanten aan iemand dan of hij/zij zorg voor de kinderen kan bieden en of je samen het huis kunt afbetalen. Ik zou praktisch gezien prima zonder mijn vent kunnen, maar ik kan niet zonder hem.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:19 schreef capricia het volgende:
En op een gegeven moment worden die kinderen ook steeds meer zelfstandig, en wordt dat kerngezin minder belangrijk.
Is je huis afgelost en staat financieel alles goed op de rit.
Dat heb je samen, of alleen, gedaan.
Ik denk dat het nut van een partner dan ook minder belangrijk wordt.
Ik bedoel niets anders. Ik heb het over de maatschappij als geheel.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat ben ik op zich met je eens. Maar die rolmodellen hoeven zich niet allemaal binnen het kerngezin te bevinden.
Nee.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:08 schreef Qarrad het volgende:
[..]
En een kamerplant met rijbewijs, is dat een goed rolmodel?
Niets anders bedoeld hier.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:09 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Die rolmodellen kan je ook vinden bij je vader, broers, leerkracht,..
En natuurlijk is een gezond kerngezin het beste! Helaas zit dat er soms niet in.
Er zijn trouwens hier en daar wel wat vaders die beter geen rolmodel kunnen zijn
Scott Galloway denkt daar genuanceerd over. Ja, het is goed dat vrouwen onafhankelijker zijn, maar er zijn nu wel wat weeffouten. Waar mannen en vrouwen onder lijden.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Van wat ik in mijn omgeving zie, worden meisjes ook veel meer opgevoed met het idee dat ze voor zichzelf moeten kunnen zorgen. Dus dat de groep vrouwen die onafhankelijk en zelfstandig kan zijn groeit, is ook heel logisch. En goed.
Onze dochter is, iets vroeger dan verwacht, het huis uit en ik moet zeggen dat ik het juist ook wel weer heel fijn vind met mijn partner. We hebben weer meer tijd met elkaar, kunnen leuke dingen doen, weer eens op vakantie buiten de schoolvakantie, etc. Minder belangrijk zou ik hem dan ook niet willen noemen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:19 schreef capricia het volgende:
En op een gegeven moment worden die kinderen ook steeds meer zelfstandig, en wordt dat kerngezin minder belangrijk.
Zie hier exact wat ik dus bedoel. Ik kan niet in jouw hoofd, je agenda of taakverdeling thuis kijken. Ik kan alleen reflecteren op mijn eigen situatie. Mijn vrouw heeft een hele to-do-list in haar hoofd van wat ze die dag/week in het huishouden moet of wil doen. Zij werkt ook 1,5 dag per week minder dan ik dus ik vind dan ook niet zo raar dat de verantwoordelijkheid van het huishouden wat meer bij haar ligt. Ik ben niet te beroerd om mijn aandeel te doen maar dan heb ik liever dat ze gewoon zegt wat ik kan doen of waar ze hulp bij nodig heeft dan dat ze met een chagerijnig hoofd de kamer staat te stofzuigen en ondertussen staat te zuchten en steunen omdat ik niks doe.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:02 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk dan eerder dat een man ook ogen heeft en ziet dat ik druk bezig ben en best wel uit zichzelf even kan komen helpen? Zeker na een tijd als hij weet wat er allemaal gedaan moet worden.
Zoals?quote:Op woensdag 24 december 2025 11:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Scott Galloway denkt daar genuanceerd over. Ja, het is goed dat vrouwen onafhankelijker zijn, maar er zijn nu wel wat weeffouten. Waar mannen en vrouwen onder lijden.
Ik zou de waarde van een partner dan ook niet koppelen aan 'het nut' in praktische of financiële zin. Het komt niet eens in me op om er zo over te denken.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:19 schreef capricia het volgende:
Dat onafhankelijk zijn is een propaganda praatje in mijn ogen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Scott Galloway denkt daar genuanceerd over. Ja, het is goed dat vrouwen onafhankelijker zijn, maar er zijn nu wel wat weeffouten. Waar mannen en vrouwen onder lijden.
Nou, hij heeft het bv over dat de maatschappij mannen weinig waardeert momenteel en dat vooral jongemannen daardoor hun anker in de maatschappij verliezen. Wat zowel voor mannen als vrouwen vervelend is.quote:
Van wie was dat land?quote:Op woensdag 24 december 2025 11:40 schreef Candymannetje het volgende:
Onafhankelijk waren onze voorouders die in de zomer groente van het land haalden en gingen inmaken zodat ze er de hele winter van konden eten.
Het is zowel maatschappelijk als voor het individu belangrijk om keuzevrijheid te hebben en dan je talenten laten floreren.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat onafhankelijk zijn is een propaganda praatje in mijn ogen.
Puur om vrouwen uit het huis te krijgen en om ze aan het werk te zetten zodat ze belasting kunnen betalen.
Een huisvrouw levert niks op maar een vrouw in loondienst wel.
En hoe onafhankelijk ben je dan?
Volgens mij ben je dan wat minder afhankelijk van je partner maar meer van je werkgever.
Onafhankelijk waren onze voorouders die in de zomer groente van het land haalden en gingen inmaken zodat ze er de hele winter van konden eten.
Nu zijn we gewoon loonslaven, zowel man als vrouw.
Als dat je ideaalbeeld is zou ik je een enkeltje ergens in Afrika aanbevelen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat onafhankelijk zijn is een propaganda praatje in mijn ogen.
Puur om vrouwen uit het huis te krijgen en om ze aan het werk te zetten zodat ze belasting kunnen betalen.
Een huisvrouw levert niks op maar een vrouw in loondienst wel.
En hoe onafhankelijk ben je dan?
Volgens mij ben je dan wat minder afhankelijk van je partner maar meer van je werkgever.
Nu zijn we gewoon loonslaven, zowel man als vrouw.
Ik ken of kende er wel een paar. Eentje is serieus een schat van een vent, ergens op het spectrum, die 's ochtends de ruiten van zijn vrouw krabt, voor haar gaat tanken, alle mannendingen met liefde doet en zo. Maar toen zijn vrouw in het ziekenhuis lag, belde hij serieus aan bij de buren of hij mee mocht eten. Dat mocht natuurlijk wel een dagje en ook wel twee, maar hij moest echt uitgelegd krijgen dat toen zijn vrouw langere tijd niet in staat ging zijn om haar taken op te pakken, dat hij gewoon een volwassen persoon was dat dan zelf even een potje moest koken. Dat snapte hij eigenlijk niet, maar hij legde zich erbij neer (lees: reed naar de Chinees). En daarna belde hij weer aan. Met de wasmand. Of ze zijn was dan gingen doenquote:Op woensdag 24 december 2025 11:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee.
Maar ik ken dat soort lamzakken niet. Ze zullen vast bestaan m/v. Maar zouden die mensen niet gewoon wat mankeren en hulp nodig hebben?
Ik ken hem niet, als ik tijd heb, zal ik eens kijken.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, hij heeft het bv over dat de maatschappij mannen weinig waardeert momenteel en dat vooral jongemannen daardoor hun anker in de maatschappij verliezen. Wat zowel voor mannen als vrouwen vervelend is.
Anders gezegd: er worden nu kamerplanten met rijbewijs gekweekt.
Het laat zich niet in enkele zinnen goed omschrijven. Op youtube vind je hem wel (onder meer een TEDX volgens mij).
Maar het blijven uitzonderingen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:45 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik ken of kende er wel een paar. Eentje is serieus een schat van een vent, ergens op het spectrum, die 's ochtends de ruiten van zijn vrouw krabt, voor haar gaat tanken, alle mannendingen met liefde doet en zo. Maar toen zijn vrouw in het ziekenhuis lag, belde hij serieus aan bij de buren of hij mee mocht eten. Dat mocht natuurlijk wel een dagje en ook wel twee, maar hij moest echt uitgelegd krijgen dat toen zijn vrouw langere tijd niet in staat ging zijn om haar taken op te pakken, dat hij gewoon een volwassen persoon was dat dan zelf even een potje moest koken. Dat snapte hij eigenlijk niet, maar hij legde zich erbij neer (lees: reed naar de Chinees). En daarna belde hij weer aan. Met de wasmand. Of ze zijn was dan gingen doen
Of die kennis die geen luiers "kon" verschonen en daarom eigenlijk niks met de kinderen "kon" doen. Of die ene vriend die de scheiding niet zag aankomen terwijl zijn vrouw hem tien jaar lang had uitgelegd dat hij niet alles zoals was en vuile vaat gewoon neer kon leggen wanneer hij er vanaf moest, dat hij best zelf een afspraak kon maken met de dokter of kon onthouden wanneer er een kind jarig was. Die vrouw ging serieus naar huis vanuit werk om de vakantiewas te doen terwijl hij thuiswerkte. Die vriend was stomverbaasd dat die vrouw zonder hem het gewoon redde. Hij had het toch moeilijk zonder haar en zij niet zonder hem. Hoe kon dat nu!?
Ik zou me in beide gevallen kapot schamen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:45 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik ken of kende er wel een paar. Eentje is serieus een schat van een vent, ergens op het spectrum, die 's ochtends de ruiten van zijn vrouw krabt, voor haar gaat tanken, alle mannendingen met liefde doet en zo. Maar toen zijn vrouw in het ziekenhuis lag, belde hij serieus aan bij de buren of hij mee mocht eten. Dat mocht natuurlijk wel een dagje en ook wel twee, maar hij moest echt uitgelegd krijgen dat toen zijn vrouw langere tijd niet in staat ging zijn om haar taken op te pakken, dat hij gewoon een volwassen persoon was dat dan zelf even een potje moest koken. Dat snapte hij eigenlijk niet, maar hij legde zich erbij neer (lees: reed naar de Chinees). En daarna belde hij weer aan. Met de wasmand. Of ze zijn was dan gingen doen
Of die kennis die geen luiers "kon" verschonen en daarom eigenlijk niks met de kinderen "kon" doen. Of die ene vriend die de scheiding niet zag aankomen terwijl zijn vrouw hem tien jaar lang had uitgelegd dat hij niet alles zoals was en vuile vaat gewoon neer kon leggen wanneer hij er vanaf moest, dat hij best zelf een afspraak kon maken met de dokter of kon onthouden wanneer er een kind jarig was. Die vrouw ging serieus naar huis vanuit werk om de vakantiewas te doen terwijl hij thuiswerkte. Die vriend was stomverbaasd dat die vrouw zonder hem het gewoon redde. Hij had het toch moeilijk zonder haar en zij niet zonder hem. Hoe kon dat nu!?
Hij legt dat heel duidelijk uit.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ken hem niet, als ik tijd heb, zal ik eens kijken.
Maar ik vind dat het wel gemakkelijk is om te zeggen dat de maatschappij mannen weinig waardeert en dat er dus nu kamerplanten met rijbewijs worden gekweekt. Er is ook een eigen verantwoordelijkheid voor de jonge mannen van nu om met hun tijd mee te gaan. Hoe worden mannen weinig gewaardeerd in de maatschappij dan?
Het kan best dat mannen op veel vlakken achterblijven nu, maar komt dat door de maatschappij die ze minder waardeert of door vrouwen die juist wat meer zijn geaccelereerd, of omdat ze niet in een goed tempo zijn meegegroeid met de veranderingen?quote:Op woensdag 24 december 2025 11:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij legt dat heel duidelijk uit.
En natuurlijk zijn niet alle mannen gedemotiveerd, maar het is een feit dat mannen op veel vlakken nu achterblijven en dat is voor niemand goed.
Traditioneel gezien (zeg tot de jaren 70) zorgde de man voor het gezin in de vorm van hoofdinkomen, de vrouw zorgde voor het huishouden en de kinderen. Dit is volgens mij al een standaard rolverdeling sinds de eerste beschaving van de mens. Vroeger ging het om voorzien van eten door middel van jagen en later het houden van vee. Later ging het om werken om met het verdiende geld eten voor zijn gezin te kunnen kopen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:49 schreef miss_sly het volgende:
Hoe worden mannen weinig gewaardeerd in de maatschappij dan?
Combinatie van factoren.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het kan best dat mannen op veel vlakken achterblijven nu, maar komt dat door de maatschappij die ze minder waardeert of door vrouwen die juist wat meer zijn geaccelereerd, of omdat ze niet in een goed tempo zijn meegegroeid met de veranderingen?
Open dan geen topic, mafklapperquote:Op woensdag 24 december 2025 12:04 schreef Mikeytt het volgende:
Gewoon erkennen dat er een probleem is. Zijn toch geen 4 delen van nodig
Met welk deel van zijn analyse ben jij het oneens en waarom?quote:Op woensdag 24 december 2025 11:59 schreef Hexagon het volgende:
Mannen worden prima gewaardeerd. Mits ze dingen doen waar je waardering mee verdient. Niet omdat ze man zijn.
Terwijl je jezelf hardop kunt afvragen of er überhaupt sprake is van een probleem.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:04 schreef Mikeytt het volgende:
Dat er in NWS ergens 4 topics mee gevuld worden is helemaal geen garantie dat het onderwerp daadwerkelijk een probleem is in de wereld buiten NWS. Wellicht eerder het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:04 schreef Mikeytt het volgende:
Omdat een of andere Amsterdamse vrouw en d'r vriendinnen kut partners hebben?quote:Op woensdag 24 december 2025 12:04 schreef Mikeytt het volgende:
Godzijdank wel, ja. En ook uitzonderingen die terecht vermeden worden door weldenkende vrouwen, lijkt me.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar het blijven uitzonderingen.
Als het patriarchaat verdwijnt kan zij geen domme stukjes meer schrijven? Ik zeg doen!quote:Op woensdag 24 december 2025 12:05 schreef ieniminimuis het volgende:
Mensen het patriarchaat is zowel slecht voor mannen als vrouwen en het zijn vooral mannen die het nog willen terwijl de gemiddelde man er zelf ook niet eens beter van wordt.
Afschaffen. Hoeven we ook niet naar het gezeur van ene Scott te luisteren.
Ik baseer me gewoon op wat ik buiten FOK zie. Op mijn werk, bij vrienden en familie, bij hobbynetwerken of in het publieke domein.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met welk deel van zijn analyse ben jij het oneens en waarom?
Of roep je gewoon maar wat omdat je denkt dat dit de juiste reactie is?
Het patriarchaat…quote:Op woensdag 24 december 2025 12:05 schreef ieniminimuis het volgende:
Mensen het patriarchaat is zowel slecht voor mannen als vrouwen en het zijn vooral mannen die het nog willen terwijl de gemiddelde man er zelf ook niet eens beter van wordt.
Jager-verzamelaars, wat mensen fysiek en psychologisch zijn, hadden een fijne rolverdeling die niet echt lijkt op het hokje waarin dames later geduwd werden en afhankelijk gehouden, eigenlijk.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Traditioneel gezien (zeg tot de jaren 70) zorgde de man voor het gezin in de vorm van hoofdinkomen, de vrouw zorgde voor het huishouden en de kinderen. Dit is volgens mij al een standaard rolverdeling sinds de eerste beschaving van de mens.
Veel later, zo laat dat we er fysiek en psychologisch gezien nog niet omheen geëvolueerd zijn.quote:Vroeger ging het om voorzien van eten door middel van jagen en later
Wat gek, want volgens jou kwam dat werken voor geld sinds de eerste beschaving van de mens als rol voor de man naar boven.quote:het houden van vee. Later ging het om werken om met het verdiende geld eten voor zijn gezin te kunnen kopen.
Voor de opkomst van de samenlevingsvormen die na de groepen jager-verzamelaars kwamen had de vrouw ook een acceptabele, gelijkwaardige(r) rol en zeker geen rol waarin verwacht werd dat ze genoegen nam met een lul met vingers die zelf allemaal eisen had maar bang was om zelf de maat genomen te worden.quote:In het hier en nu leven we in een tijd waarin een man niet enkel meer de kostwinner is. Doordat de vrouw ook steeds meer is gaan werken, worden zij minder afhankelijk van een man in de klassieke vorm dat de man zorgt voor een dak boven het hoofd en voedselvoorziening. Met andere woorden, de waarde (=waardering) valt voor een gedeelte weg. Sinds de opkomst van het feminisme tot het punt waarin we nu aanbeland zijn zit ook pakweg 50 jaar. In die 50 jaar heeft de vrouw zich kunnen ontwikkelen tot een meer onafhankelijkere vrouw die niet meer per definitie een man nodig heeft om te overleven.
Op ieder potje past een dekseltjequote:Op woensdag 24 december 2025 12:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Godzijdank wel, ja. En ook uitzonderingen die terecht vermeden worden door weldenkende vrouwen, lijkt me.
Kortom: je hebt geen idee van wat hij betoogt, maar je bent het er alvast mee oneens.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik baseer me gewoon op wat ik buiten FOK zie. Op mijn werk, bij vrienden en familie, bij hobbynetwerken of in het publieke domein.
Mannen die zich gewoon volwassen en verantwoordelijk gedragen. En die gewoon een gezond sociaal leven hebben en zinvolle tijdsbesteding. Die worden gewoon gewaardeerd door hun omgeving. En mannen die buitengewone prestaties neerzetten worden daarvoor geprezen. En die trekken ook vrouwen aan.
De groep mannen waar men geen hoge pet van op heeft zijn toevallig doorgaans de mannen die niet weten hoe ze zich volwassen en verantwoordelijk moeten gedragen. En die hebben voortdurend problemen met vrouwen. En dat ligt dus niet aan de vrouwen.
Tot een aantal jaar geleden werden dat soort mannen door de massa wel bijgestuurd. Als je FOK topics van rond 2002 bekijkt zie je dat het fenomeen toen ook bestond, maar die mannen daar vrij geisoleerd in waren. Het voordeel daarvan was dat ze vaak wel weer op het juiste pad kwamen.
Nu hebben ze echter een eigen sekte gevormd waarbij alles allemaal de schuld van iemand anders is en blijven ze liever volharden in gedrag dat mensen afstoot.
Sinds de tijden dat vrouwen te emotioneel werden geacht om te kunnen stemmen, leiden of autorijden, dit in een context vol oorlog, genocide en road rage.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:12 schreef probeer het volgende:
Sinds wanneer neemt men beweringen uit columns zonder enige onderbouwing voor waarheid aan?
Ik ben het inderdaad oneens met de stelling dat mannen te weinig gewaardeerd zouden worden ja. Over het algemeen worden mensen namelijk wel of niet gewaardeerd om hele andere zaken dan welk geslacht ze hebben.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kortom: je hebt geen idee van wat hij betoogt, maar je bent het er alvast mee oneens.
Heb je door dat met performatieve mannen dit soort gedrag wordt bedoeld?
Ik ben zielsgelukkig met mijn man.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zou de waarde van een partner dan ook niet koppelen aan 'het nut' in praktische of financiële zin. Het komt niet eens in me op om er zo over te denken.
"De veranderingen"? Zoals een institutionele feminisering die stereotypische vrouwelike eigenschappen verheerlijkt en mannelijke eigenschappen demoniseert? Daar kun je niet in groeien, dan kun je je slechts klein maken.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het kan best dat mannen op veel vlakken achterblijven nu, maar komt dat door de maatschappij die ze minder waardeert of door vrouwen die juist wat meer zijn geaccelereerd, of omdat ze niet in een goed tempo zijn meegegroeid met de veranderingen?
Ook dat: gelukkig wel. Er zijn een hoop stikgelukkige stellen met partners die totaal niet compatibel waren met de meerderheid. Maar er zijn ook mannen en vrouwen die terecht alleen blijven door hun eigen gedrag en keuzes. Die man die aanbelde bij de buren voor maaltijden en de was is nog steeds bij zijn vrouw en gelukkig, en zij ook. We/ze lachen er samen om, zelfs.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:15 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Op ieder potje past een dekseltje
Op welke vlakken blijven ze nu dan achter?quote:Op woensdag 24 december 2025 11:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij legt dat heel duidelijk uit.
En natuurlijk zijn niet alle mannen gedemotiveerd, maar het is een feit dat mannen op veel vlakken nu achterblijven en dat is voor niemand goed.
mimimimimim feminisme, ik wordt gedemoniseerd!!!!! mimimimiquote:Op woensdag 24 december 2025 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
"De veranderingen"? Zoals een institutionele feminisering die stereotypische vrouwelike eigenschappen verheerlijkt en mannelijke eigenschappen demoniseert? Daar kun je niet in groeien, dan kun je je slechts klein maken.
Ik moet zeggen dat ik jou altijd wel waardeer.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben het inderdaad oneens met de stelling dat mannen te weinig gewaardeerd zouden worden ja. Over het algemeen worden mensen namelijk wel of niet gewaardeerd om hele andere zaken dan welk geslacht ze hebben.
Het gaat erom dat de rolverdeling binnen een gezin of kleinschalige gemeenschap altijd verdeeld is over mannen en vrouwen. Ook vroeger had je lullen met vingers die geen hert af konden schieten omdat ze te dom waren om te poepen. Binnen zo'n gemeenschap werden ze dan ook wel een beetje verstoten. Maar dat zijn niet de lullen met vingers waar deze columniste het over heeft. Die schetst namelijk een verwachtingspatroon van een man die in de gehele menselijke evolutie eigenlijk nauwelijks heeft plaats gevonden.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:15 schreef Qarrad het volgende:
Voor de opkomst van de samenlevingsvormen die na de groepen jager-verzamelaars kwamen had de vrouw ook een acceptabele, gelijkwaardige(r) rol en zeker geen rol waarin verwacht werd dat ze genoegen nam met een lul met vingers die zelf allemaal eisen had maar bang was om zelf de maat genomen te worden.
Stel je je het voor? "Boehoehoe laten we ze verbieden om bessen te plukken en hazen te strikken want anders wil ze niet met mij mee want ik heb geen kaaklijn!"
Jij bent ook echt op je best als je nergens concreet op in hoeft te gaan en lekker met one liners kan strooien, is het niet?quote:Op woensdag 24 december 2025 12:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben het inderdaad oneens met de stelling dat mannen te weinig gewaardeerd zouden worden ja. Over het algemeen worden mensen namelijk wel of niet gewaardeerd om hele andere zaken dan welk geslacht ze hebben.
Wel gek dat de overgrote meerderheid van de mannen wel kan voldoen aan dat verwachtingspatroon, zelfs elke keer als het veranderd werd.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de rolverdeling binnen een gezin of kleinschalige gemeenschap altijd verdeeld is over mannen en vrouwen. Ook vroeger had je lullen met vingers die geen hert af konden schieten omdat ze te dom waren om te poepen. Binnen zo'n gemeenschap werden ze dan ook wel een beetje verstoten. Maar dat zijn niet de lullen met vingers waar deze columniste het over heeft. Die schetst namelijk een verwachtingspatroon van een man die in de gehele menselijke evolutie eigenlijk nauwelijks heeft plaats gevonden.
Ik vind de ideeen van Scott Gallaway niet verkeerd hoor, hij betoogt echt niet dat we terug moeten naar de jaren 50. Maar wel dat we in een crisis zitten als het om (jonge) mannen gaat. Meer werkloosheid, meer psychische problemen, hogere zelfmoordcijfers, veel meer sociale isolatie.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:05 schreef ieniminimuis het volgende:
Onderwijs bv. Vrouwen zijn tegenwoordig gemiddeld hoger opgeleid. In de VS heeft dat zelfs al geleid tot een omgekeerde loonkloof.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Op welke vlakken blijven ze nu dan achter?
Ik denk dat jij dit onderschatquote:Op woensdag 24 december 2025 11:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar het blijven uitzonderingen.
Echt hequote:Op woensdag 24 december 2025 12:05 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Open dan geen topic, mafklapper
Kan ik me ook altijd over verbazen. Heb je een mooie studie gedaan, mooie baan daarop gevonden en dan laat verder maar.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Onderwijs bv. Vrouwen zijn tegenwoordig gemiddeld hoger opgeleid. In de VS heeft dat zelfs al geleid tot een omgekeerde loonkloof.
In Nederland niet, omdat vrouwen ook hier weliswaar hoger opgeleid zijn, maar ze ook vanaf dag 1 graag parttime werken.
Dat is helemaal niet gek als je je beseft dat de klassieke rolverdeling tot aan de tweede feministische golf nauwelijks is gewijzigd. Relatief gezien dan. Want inhoudelijk is de rolverdeling wel wat gewijzigd maar hoofdzakelijk was dat toch kostwinning en bescherming. Nu vrouwen in relatief korte tijd onafhankelijker zijn geworden vallen beide rollen/taken een beetje weg omdat deze nu over man en vrouw verdeeld zijn. Van mannen wordt nu iets anders verwacht. Iets waar ze in eerste instantie geen gewin uit halen.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:32 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wel gek dat de overgrote meerderheid van de mannen wel kan voldoen aan dat verwachtingspatroon, zelfs elke keer als het veranderd werd.
Je wordt als creep gezien als je je als creep gedraagt. Het verschil tussen 'wat zie je er leuk uit' en 'wat zie je er geil uit' is blijkbaar lastig te begrijpen.quote:Op woensdag 24 december 2025 09:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Overlast
Sommige dames zouden dat wensen. Maar hey, nu wordt je gezien als creep als je 'goedemorgen' zegt. Maar voor de rest gaat het allemaal prima hoor.
Klinkt helemaal prima. Wel de kanttekening dat er vanuit een hoop mensen gereageerd wordt op traditioneel vrouwelijk geachte invloed alsof die verandering niet okay is. Het lijkt me dat je naar een balans toe moet waarbij beiden er mogen zijn en dat we niet doen alsof de wereld vergaat als de traditioneel mannelijke geachte aspecten niet meer absoluut leidend zijn.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:33 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik vind de ideeen van Scott Gallaway niet verkeerd hoor, hij betoogt echt niet dat we terug moeten naar de jaren 50. Maar wel dat we in een crisis zitten als het om (jonge) mannen gaat. Meer werkloosheid, meer psychische problemen, hogere zelfmoordcijfers, veel meer sociale isolatie.
Zijn analyse is dat die groep op drift is geraakt, en nu onder invloed van debielen masculiniteit verkeerd wordt gedefinieerd: namelijk als wreedheid, botheid, agressie, pesten. Zeg maar de Trump-definitie van mannelijkheid.
Daartegenover kan je ook een positieve invulling van mannelijkheid zetten: beschermen, verzorgen, risico’s nemen. Maar daar moeten we jonge mannen dan wel in opvoeden en die vorm van mannelijkheid omarmen.
Het is geen anti-vrouw betoog wat hij houdt, hij betoogt juist dat mannen een stapje harder moeten werken, bijvoorbeeld door vaker het huis uit te gaan, relaties beter te onderhouden, mannelijke vriendschappen aangaan. Dingen die voor vrouwen vanzelfsprekender zijn.
Nee dat is ook precies waarom hele culturen zand in hun vagijn krijgen als vrouwen willen leren lezen en leven en zo: stel je voor dat die ongelijke standaard wegvalt en je alle voordeeltjes van lekker de deur achter je reet dichtknallen kwijtraakt! Er is voor mannen geen winst te behalen in eerste instantie, terwijl mij het op de lange termijn best fijn lijkt dat je vrouw uit eigen keuze bij je is, bijdraagt aan het economische plaatje terwijl je je kinderen vaker ziet dan je het vlees kunt snijden.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet gek als je je beseft dat de klassieke rolverdeling tot aan de tweede feministische golf nauwelijks is gewijzigd. Relatief gezien dan. Want inhoudelijk is de rolverdeling wel wat gewijzigd maar hoofdzakelijk was dat toch kostwinning en bescherming. Nu vrouwen in relatief korte tijd onafhankelijker zijn geworden vallen beide rollen/taken een beetje weg omdat deze nu over man en vrouw verdeeld zijn. Van mannen wordt nu iets anders verwacht. Iets waar ze in eerste instantie geen gewin uit halen.
En dat is de schuld van de vrouwen?quote:Op woensdag 24 december 2025 12:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Onderwijs bv. Vrouwen zijn tegenwoordig gemiddeld hoger opgeleid. In de VS heeft dat zelfs al geleid tot een omgekeerde loonkloof.
In Nederland niet, omdat vrouwen ook hier weliswaar hoger opgeleid zijn, maar ze ook vanaf dag 1 graag parttime werken.
Het is wel triest dat jonge mannen dit blijkbaar niet zelf kunnen bedenken en dat ze daar dus allerlei online rolmodellen voor nodig hebben (met alle drek die daar bij komt kijken)...quote:Op woensdag 24 december 2025 12:33 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik vind de ideeen van Scott Gallaway niet verkeerd hoor, hij betoogt echt niet dat we terug moeten naar de jaren 50. Maar wel dat we in een crisis zitten als het om (jonge) mannen gaat. Meer werkloosheid, meer psychische problemen, hogere zelfmoordcijfers, veel meer sociale isolatie.
Zijn analyse is dat die groep op drift is geraakt, en nu onder invloed van debielen masculiniteit verkeerd wordt gedefinieerd: namelijk als wreedheid, botheid, agressie, pesten. Zeg maar de Trump-definitie van mannelijkheid.
Daartegenover kan je ook een positieve invulling van mannelijkheid zetten: beschermen, verzorgen, risico’s nemen. Maar daar moeten we jonge mannen dan wel in opvoeden en die vorm van mannelijkheid omarmen.
Het is geen anti-vrouw betoog wat hij houdt, hij betoogt juist dat mannen een stapje harder moeten werken, bijvoorbeeld door vaker het huis uit te gaan, relaties beter te onderhouden, mannelijke vriendschappen aangaan. Dingen die voor vrouwen vanzelfsprekender zijn.
Ja maar dan kunnen ze weer niet parkeren, die tozen!quote:Op woensdag 24 december 2025 12:37 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat voegt dat rijbewijs eigenlijk toe? Hebben die vrouwen dat dan niet zelf?
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 24 december 2025 11:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, hij heeft het bv over dat de maatschappij mannen weinig waardeert momenteel en dat vooral jongemannen daardoor hun anker in de maatschappij verliezen. Wat zowel voor mannen als vrouwen vervelend is.
Anders gezegd: er worden nu kamerplanten met rijbewijs gekweekt.
Het laat zich niet in enkele zinnen goed omschrijven. Op youtube vind je hem wel (onder meer een TEDX volgens mij).
Helemaal niet vaaf dag 1. Dat is echt nonsens.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit beeld van de zogenaamde 'traditionele rolverdeling' tussen mannen en vrouwen is echt compleet achterhaald. Wat jij omschrijft is gebonden aan specifieke periodes in de geschiedenis en ook locatie-afhankelijk.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Traditioneel gezien (zeg tot de jaren 70) zorgde de man voor het gezin in de vorm van hoofdinkomen, de vrouw zorgde voor het huishouden en de kinderen. Dit is volgens mij al een standaard rolverdeling sinds de eerste beschaving van de mens. Vroeger ging het om voorzien van eten door middel van jagen en later het houden van vee. Later ging het om werken om met het verdiende geld eten voor zijn gezin te kunnen kopen.
En dat is de schuld van de vrouwen?quote:Op woensdag 24 december 2025 12:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ah het gaat enkel om het gewin?quote:Op woensdag 24 december 2025 12:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet gek als je je beseft dat de klassieke rolverdeling tot aan de tweede feministische golf nauwelijks is gewijzigd. Relatief gezien dan. Want inhoudelijk is de rolverdeling wel wat gewijzigd maar hoofdzakelijk was dat toch kostwinning en bescherming. Nu vrouwen in relatief korte tijd onafhankelijker zijn geworden vallen beide rollen/taken een beetje weg omdat deze nu over man en vrouw verdeeld zijn. Van mannen wordt nu iets anders verwacht. Iets waar ze in eerste instantie geen gewin uit halen.
In de huidige tijd inderdaad achterhaald maar dat is nog niet zo lang geleden dat dat als normaal werd geacht. En zelfs vandaag de dag nog steeds als normaal wordt gezien.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit beeld van de zogenaamde 'traditionele rolverdeling' tussen mannen en vrouwen is echt compleet achterhaald. Wat jij omschrijft is gebonden aan specifieke periodes in de geschiedenis en ook locatie-afhankelijk.
Lijkt me een uitkomst voor veel incels idd.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:55 schreef Elan het volgende:
Straks heb je zulke zieke AI speeltjes dat die kut waar het nu allemaal om draait geen hoger doel op zich meer zal zijn voor mannen.
quote:Op woensdag 24 december 2025 12:55 schreef Elan het volgende:
Vrouwen kunnen niet de baas zijn. Wel de baas spelen maar de baas zijn komen andere kwaliteiten bij kijken die een man van nature beter voor elkaar heeft.
Straks heb je zulke zieke AI speeltjes dat die kut waar het nu allemaal om draait geen hoger doel op zich meer zal zijn voor mannen.
Helemaal mee eens. Maar als man (generaliserend) moet je je eerst aanpassen want anders krijg je “de kans” al niet eens.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:43 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee dat is ook precies waarom hele culturen zand in hun vagijn krijgen als vrouwen willen leren lezen en leven en zo: stel je voor dat die ongelijke standaard wegvalt en je alle voordeeltjes van lekker de deur achter je reet dichtknallen kwijtraakt! Er is voor mannen geen winst te behalen in eerste instantie, terwijl mij het op de lange termijn best fijn lijkt dat je vrouw uit eigen keuze bij je is, bijdraagt aan het economische plaatje terwijl je je kinderen vaker ziet dan je het vlees kunt snijden.
Het is de logische volgende stap in de evolutie.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lijkt me een uitkomst voor veel incels idd.
Laat dat nu ook eens voor heel veel mannen een feit zijn. Enkel met een pietje geboren worden geeft je geen leiderskwaliteiten. Ze mogen het misschien wel denken maar er zijn maar weinig mannen die ik blindelings zou volgen.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:55 schreef Elan het volgende:
Vrouwen kunnen niet de baas zijn. Wel de baas spelen maar de baas zijn komen andere kwaliteiten bij kijken die een man van nature beter voor elkaar heeft.
Vrij sterke overdrijving. De man snapt heus wel dat dat niet meer de standaard is vandaag de dag. En de mannen die er nog wel zo in staan zullen de gemiddelde vrouw ook niet meer tevreden kunnen houden. Maar wat de columniste van een man verwacht is ook weer het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:51 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ah het gaat enkel om het gewin?
Baas in huis zijn? Voeten onder de tafel en een krant en sigaar als je binnenkomt? Je vrouwtje aanduwen in de avond, ook al heeft ze geen zin of geen behoefte in nog een kind?
Mja dan houdt het ook wel een beetje op als je je als man daar aan blijft vasthouden.
Nee achterhaald als in: het ging niet zoals wij denken dat het heel die periode is gegaan.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:55 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In de huidige tijd inderdaad achterhaald maar dat is nog niet zo lang geleden dat dat als normaal werd geacht. En zelfs vandaag de dag nog steeds als normaal wordt gezien.
Wij hebben ons toch ook aangepast?quote:Op woensdag 24 december 2025 12:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar als man (generaliserend) moet je je eerst aanpassen want anders krijg je “de kans” al niet eens.
Die columniste is dan ook wel een zump he...quote:Op woensdag 24 december 2025 13:03 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Vrij sterke overdrijving. De man snapt heus wel dat dat niet meer de standaard is vandaag de dag. En de mannen die er nog wel zo in staan zullen de gemiddelde vrouw ook niet meer tevreden kunnen houden. Maar wat de columniste van een man verwacht is ook weer het tegenovergestelde.
Een leider is een stabiele factor, als vrouwen iets niet zijn dan is het wel stabiel. Kunnen ze ook niks aan doen want alleen al door jullie cyclus hebben jullie 4 verschillende geestelijke transformaties per maand. Je kunt onmogelijk het sterkere geslacht zijn en en tegelijkertijd bedelen om menstruatieverlof. Het bizarre percentage jonge vrouwen met geestelijke problemen en hoog ziekteverzuim is ook veelzeggend.quote:
Wat lees ik hier allemaalquote:Op woensdag 24 december 2025 13:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Een leider is een stabiele factor, als vrouwen iets niet zijn dan is het wel stabiel. Kunnen ze ook niks aan doen want alleen al door jullie cyclus hebben jullie 4 verschillende geestelijke transformaties per maand. Je kunt onmogelijk het sterkere geslacht zijn en en tegelijkertijd bedelen om menstruatieverlof. Het bizarre percentage jonge vrouwen met geestelijke problemen en hoog ziekteverzuim is ook veelzeggend.
Omdat je vanaf jongs af aan geïndoctrineerd bent vooral niet naar mannen te luisteren. Over het algemeen zijn mannen een stuk minder emotioneel en bekijken ze problemen rationeler dan vrouwen. Dat zijn uitstekende leiderschapskenmerken.quote:Op woensdag 24 december 2025 13:02 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Laat dat nu ook eens voor heel veel mannen een feit zijn. Enkel met een pietje geboren worden geeft je geen leiderskwaliteiten. Ze mogen het misschien wel denken maar er zijn maar weinig mannen die ik blindelings zou volgen.
Oh nee! Wat zouden we moeten zonder al die clueless gouden peners?quote:Op woensdag 24 december 2025 12:55 schreef Elan het volgende:
Vandaar al die volkerenmoord en door messiascomplexen gevoede oorlogen. Dat is omdat mannen alles rationeel en minder emotioneel bekijken, zie de geschiedenis.quote:Op woensdag 24 december 2025 13:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat je vanaf jongs af aan geïndoctrineerd bent vooral niet naar mannen te luisteren. Over het algemeen zijn mannen een stuk minder emotioneel en bekijken ze problemen rationeler dan vrouwen. Dat zijn uitstekende leiderschapskenmerken.
Ach. Dan gaat het geboortecijfer nog verder naar beneden en krijgen we nog meer gefrustreerde columnschrijfsters.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar als man (generaliserend) moet je je eerst aanpassen want anders krijg je “de kans” al niet eens.
quote:Op woensdag 24 december 2025 12:55 schreef Elan het volgende:
quote:Op woensdag 24 december 2025 13:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Een leider is een stabiele factor, als vrouwen iets niet zijn dan is het wel stabiel. Kunnen ze ook niks aan doen want alleen al door jullie cyclus hebben jullie 4 verschillende geestelijke transformaties per maand. Je kunt onmogelijk het sterkere geslacht zijn en en tegelijkertijd bedelen om menstruatieverlof. Het bizarre percentage jonge vrouwen met geestelijke problemen en hoog ziekteverzuim is ook veelzeggend.
Ik mag toch hopen dat dit 'bait' isquote:Op woensdag 24 december 2025 13:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat je vanaf jongs af aan geïndoctrineerd bent vooral niet naar mannen te luisteren. Over het algemeen zijn mannen een stuk minder emotioneel en bekijken ze problemen rationeler dan vrouwen. Dat zijn uitstekende leiderschapskenmerken.
Mannen uiten hun emoties minder, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Daarom plegen er twee keer zoveel mannen zelfmoord dan vrouwen.quote:Op woensdag 24 december 2025 13:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Waar vroeger vrouwen de kans niet kregen om de keuze te overwegen om alleen te blijven of om een fijne man uit te zoeken zelfs. Nu dit gelijk getrokken is/wordt, is het lijden hieronder van mannen toch niet belangrijker dan dat van vrouwen?quote:Op woensdag 24 december 2025 12:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Misschien moet je hulp zoeken, deze gedachten zijn niet gezond.quote:Op woensdag 24 december 2025 13:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Alsof vrouwen zitten te wachten op een jankende of emotioneel kwetsbare partner.quote:Op woensdag 24 december 2025 13:10 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Mannen uiten hun emoties minder, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Daarom plegen er twee keer zoveel mannen zelfmoord dan vrouwen.
https://www.113.nl/cijfers-zelfdoding
Dat is een heel triest gegeven, ja. Terwijl er niks zo mannelijk is als een man die emotioneel beschikbaar is en in contact is met zijn gevoel. Dat zegt ook niks over zijn vermogen om beschermend of anderszins stoer te zijn.quote:Op woensdag 24 december 2025 13:10 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Mannen uiten hun emoties minder, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Daarom plegen er twee keer zoveel mannen zelfmoord dan vrouwen.
https://www.113.nl/cijfers-zelfdoding
Kijk daar ga je alquote:Op woensdag 24 december 2025 13:13 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Misschien moet je hulp zoeken, deze gedachten zijn niet gezond.
quote:Op woensdag 24 december 2025 13:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Kijk daar ga je al
Ik kom met feiten en jij gelijk weer met persoonlijk geneuzel.
Een krachtige leider zit toch niet om de haverklap ziek thuis met psychische klachten?
quote:Op woensdag 24 december 2025 13:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik mag toch hopen dat dit 'bait' is
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |