Traditioneel gezien (zeg tot de jaren 70) zorgde de man voor het gezin in de vorm van hoofdinkomen, de vrouw zorgde voor het huishouden en de kinderen. Dit is volgens mij al een standaard rolverdeling sinds de eerste beschaving van de mens. Vroeger ging het om voorzien van eten door middel van jagen en later het houden van vee. Later ging het om werken om met het verdiende geld eten voor zijn gezin te kunnen kopen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:49 schreef miss_sly het volgende:
Hoe worden mannen weinig gewaardeerd in de maatschappij dan?
Combinatie van factoren.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het kan best dat mannen op veel vlakken achterblijven nu, maar komt dat door de maatschappij die ze minder waardeert of door vrouwen die juist wat meer zijn geaccelereerd, of omdat ze niet in een goed tempo zijn meegegroeid met de veranderingen?
Open dan geen topic, mafklapperquote:Op woensdag 24 december 2025 12:04 schreef Mikeytt het volgende:
Gewoon erkennen dat er een probleem is. Zijn toch geen 4 delen van nodig
Met welk deel van zijn analyse ben jij het oneens en waarom?quote:Op woensdag 24 december 2025 11:59 schreef Hexagon het volgende:
Mannen worden prima gewaardeerd. Mits ze dingen doen waar je waardering mee verdient. Niet omdat ze man zijn.
Terwijl je jezelf hardop kunt afvragen of er überhaupt sprake is van een probleem.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:04 schreef Mikeytt het volgende:
Dat er in NWS ergens 4 topics mee gevuld worden is helemaal geen garantie dat het onderwerp daadwerkelijk een probleem is in de wereld buiten NWS. Wellicht eerder het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:04 schreef Mikeytt het volgende:
Omdat een of andere Amsterdamse vrouw en d'r vriendinnen kut partners hebben?quote:Op woensdag 24 december 2025 12:04 schreef Mikeytt het volgende:
Godzijdank wel, ja. En ook uitzonderingen die terecht vermeden worden door weldenkende vrouwen, lijkt me.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar het blijven uitzonderingen.
Als het patriarchaat verdwijnt kan zij geen domme stukjes meer schrijven? Ik zeg doen!quote:Op woensdag 24 december 2025 12:05 schreef ieniminimuis het volgende:
Mensen het patriarchaat is zowel slecht voor mannen als vrouwen en het zijn vooral mannen die het nog willen terwijl de gemiddelde man er zelf ook niet eens beter van wordt.
Afschaffen. Hoeven we ook niet naar het gezeur van ene Scott te luisteren.
Ik baseer me gewoon op wat ik buiten FOK zie. Op mijn werk, bij vrienden en familie, bij hobbynetwerken of in het publieke domein.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met welk deel van zijn analyse ben jij het oneens en waarom?
Of roep je gewoon maar wat omdat je denkt dat dit de juiste reactie is?
Het patriarchaat…quote:Op woensdag 24 december 2025 12:05 schreef ieniminimuis het volgende:
Mensen het patriarchaat is zowel slecht voor mannen als vrouwen en het zijn vooral mannen die het nog willen terwijl de gemiddelde man er zelf ook niet eens beter van wordt.
Afschaffen. Hoeven we ook niet naar het gezeur van ene Scott te luisteren.
Jager-verzamelaars, wat mensen fysiek en psychologisch zijn, hadden een fijne rolverdeling die niet echt lijkt op het hokje waarin dames later geduwd werden en afhankelijk gehouden, eigenlijk.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Traditioneel gezien (zeg tot de jaren 70) zorgde de man voor het gezin in de vorm van hoofdinkomen, de vrouw zorgde voor het huishouden en de kinderen. Dit is volgens mij al een standaard rolverdeling sinds de eerste beschaving van de mens.
Veel later, zo laat dat we er fysiek en psychologisch gezien nog niet omheen geëvolueerd zijn.quote:Vroeger ging het om voorzien van eten door middel van jagen en later
Wat gek, want volgens jou kwam dat werken voor geld sinds de eerste beschaving van de mens als rol voor de man naar boven.quote:het houden van vee. Later ging het om werken om met het verdiende geld eten voor zijn gezin te kunnen kopen.
Voor de opkomst van de samenlevingsvormen die na de groepen jager-verzamelaars kwamen had de vrouw ook een acceptabele, gelijkwaardige(r) rol en zeker geen rol waarin verwacht werd dat ze genoegen nam met een lul met vingers die zelf allemaal eisen had maar bang was om zelf de maat genomen te worden.quote:In het hier en nu leven we in een tijd waarin een man niet enkel meer de kostwinner is. Doordat de vrouw ook steeds meer is gaan werken, worden zij minder afhankelijk van een man in de klassieke vorm dat de man zorgt voor een dak boven het hoofd en voedselvoorziening. Met andere woorden, de waarde (=waardering) valt voor een gedeelte weg. Sinds de opkomst van het feminisme tot het punt waarin we nu aanbeland zijn zit ook pakweg 50 jaar. In die 50 jaar heeft de vrouw zich kunnen ontwikkelen tot een meer onafhankelijkere vrouw die niet meer per definitie een man nodig heeft om te overleven.
Op ieder potje past een dekseltjequote:Op woensdag 24 december 2025 12:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Godzijdank wel, ja. En ook uitzonderingen die terecht vermeden worden door weldenkende vrouwen, lijkt me.
Kortom: je hebt geen idee van wat hij betoogt, maar je bent het er alvast mee oneens.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik baseer me gewoon op wat ik buiten FOK zie. Op mijn werk, bij vrienden en familie, bij hobbynetwerken of in het publieke domein.
Mannen die zich gewoon volwassen en verantwoordelijk gedragen. En die gewoon een gezond sociaal leven hebben en zinvolle tijdsbesteding. Die worden gewoon gewaardeerd door hun omgeving. En mannen die buitengewone prestaties neerzetten worden daarvoor geprezen. En die trekken ook vrouwen aan.
De groep mannen waar men geen hoge pet van op heeft zijn toevallig doorgaans de mannen die niet weten hoe ze zich volwassen en verantwoordelijk moeten gedragen. En die hebben voortdurend problemen met vrouwen. En dat ligt dus niet aan de vrouwen.
Tot een aantal jaar geleden werden dat soort mannen door de massa wel bijgestuurd. Als je FOK topics van rond 2002 bekijkt zie je dat het fenomeen toen ook bestond, maar die mannen daar vrij geisoleerd in waren. Het voordeel daarvan was dat ze vaak wel weer op het juiste pad kwamen.
Nu hebben ze echter een eigen sekte gevormd waarbij alles allemaal de schuld van iemand anders is en blijven ze liever volharden in gedrag dat mensen afstoot.
Sinds de tijden dat vrouwen te emotioneel werden geacht om te kunnen stemmen, leiden of autorijden, dit in een context vol oorlog, genocide en road rage.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:12 schreef probeer het volgende:
Sinds wanneer neemt men beweringen uit columns zonder enige onderbouwing voor waarheid aan?
Ik ben het inderdaad oneens met de stelling dat mannen te weinig gewaardeerd zouden worden ja. Over het algemeen worden mensen namelijk wel of niet gewaardeerd om hele andere zaken dan welk geslacht ze hebben.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kortom: je hebt geen idee van wat hij betoogt, maar je bent het er alvast mee oneens.
Heb je door dat met performatieve mannen dit soort gedrag wordt bedoeld?
Ik ben zielsgelukkig met mijn man.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zou de waarde van een partner dan ook niet koppelen aan 'het nut' in praktische of financiële zin. Het komt niet eens in me op om er zo over te denken.
"De veranderingen"? Zoals een institutionele feminisering die stereotypische vrouwelike eigenschappen verheerlijkt en mannelijke eigenschappen demoniseert? Daar kun je niet in groeien, dan kun je je slechts klein maken.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het kan best dat mannen op veel vlakken achterblijven nu, maar komt dat door de maatschappij die ze minder waardeert of door vrouwen die juist wat meer zijn geaccelereerd, of omdat ze niet in een goed tempo zijn meegegroeid met de veranderingen?
Ook dat: gelukkig wel. Er zijn een hoop stikgelukkige stellen met partners die totaal niet compatibel waren met de meerderheid. Maar er zijn ook mannen en vrouwen die terecht alleen blijven door hun eigen gedrag en keuzes. Die man die aanbelde bij de buren voor maaltijden en de was is nog steeds bij zijn vrouw en gelukkig, en zij ook. We/ze lachen er samen om, zelfs.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:15 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Op ieder potje past een dekseltje
Op welke vlakken blijven ze nu dan achter?quote:Op woensdag 24 december 2025 11:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij legt dat heel duidelijk uit.
En natuurlijk zijn niet alle mannen gedemotiveerd, maar het is een feit dat mannen op veel vlakken nu achterblijven en dat is voor niemand goed.
mimimimimim feminisme, ik wordt gedemoniseerd!!!!! mimimimiquote:Op woensdag 24 december 2025 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
"De veranderingen"? Zoals een institutionele feminisering die stereotypische vrouwelike eigenschappen verheerlijkt en mannelijke eigenschappen demoniseert? Daar kun je niet in groeien, dan kun je je slechts klein maken.
Ik moet zeggen dat ik jou altijd wel waardeer.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben het inderdaad oneens met de stelling dat mannen te weinig gewaardeerd zouden worden ja. Over het algemeen worden mensen namelijk wel of niet gewaardeerd om hele andere zaken dan welk geslacht ze hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |