quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
Het praktische nut misschien, maar er zijn veel meer kanten aan iemand dan of hij/zij zorg voor de kinderen kan bieden en of je samen het huis kunt afbetalen. Ik zou praktisch gezien prima zonder mijn vent kunnen, maar ik kan niet zonder hem.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:19 schreef capricia het volgende:
En op een gegeven moment worden die kinderen ook steeds meer zelfstandig, en wordt dat kerngezin minder belangrijk.
Is je huis afgelost en staat financieel alles goed op de rit.
Dat heb je samen, of alleen, gedaan.
Ik denk dat het nut van een partner dan ook minder belangrijk wordt.
Ik bedoel niets anders. Ik heb het over de maatschappij als geheel.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat ben ik op zich met je eens. Maar die rolmodellen hoeven zich niet allemaal binnen het kerngezin te bevinden.
Nee.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:08 schreef Qarrad het volgende:
[..]
En een kamerplant met rijbewijs, is dat een goed rolmodel?
Niets anders bedoeld hier.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:09 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Die rolmodellen kan je ook vinden bij je vader, broers, leerkracht,..
En natuurlijk is een gezond kerngezin het beste! Helaas zit dat er soms niet in.
Er zijn trouwens hier en daar wel wat vaders die beter geen rolmodel kunnen zijn
Scott Galloway denkt daar genuanceerd over. Ja, het is goed dat vrouwen onafhankelijker zijn, maar er zijn nu wel wat weeffouten. Waar mannen en vrouwen onder lijden.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Van wat ik in mijn omgeving zie, worden meisjes ook veel meer opgevoed met het idee dat ze voor zichzelf moeten kunnen zorgen. Dus dat de groep vrouwen die onafhankelijk en zelfstandig kan zijn groeit, is ook heel logisch. En goed.
Onze dochter is, iets vroeger dan verwacht, het huis uit en ik moet zeggen dat ik het juist ook wel weer heel fijn vind met mijn partner. We hebben weer meer tijd met elkaar, kunnen leuke dingen doen, weer eens op vakantie buiten de schoolvakantie, etc. Minder belangrijk zou ik hem dan ook niet willen noemen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:19 schreef capricia het volgende:
En op een gegeven moment worden die kinderen ook steeds meer zelfstandig, en wordt dat kerngezin minder belangrijk.
Zie hier exact wat ik dus bedoel. Ik kan niet in jouw hoofd, je agenda of taakverdeling thuis kijken. Ik kan alleen reflecteren op mijn eigen situatie. Mijn vrouw heeft een hele to-do-list in haar hoofd van wat ze die dag/week in het huishouden moet of wil doen. Zij werkt ook 1,5 dag per week minder dan ik dus ik vind dan ook niet zo raar dat de verantwoordelijkheid van het huishouden wat meer bij haar ligt. Ik ben niet te beroerd om mijn aandeel te doen maar dan heb ik liever dat ze gewoon zegt wat ik kan doen of waar ze hulp bij nodig heeft dan dat ze met een chagerijnig hoofd de kamer staat te stofzuigen en ondertussen staat te zuchten en steunen omdat ik niks doe.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:02 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk dan eerder dat een man ook ogen heeft en ziet dat ik druk bezig ben en best wel uit zichzelf even kan komen helpen? Zeker na een tijd als hij weet wat er allemaal gedaan moet worden.
Zoals?quote:Op woensdag 24 december 2025 11:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Scott Galloway denkt daar genuanceerd over. Ja, het is goed dat vrouwen onafhankelijker zijn, maar er zijn nu wel wat weeffouten. Waar mannen en vrouwen onder lijden.
Ik zou de waarde van een partner dan ook niet koppelen aan 'het nut' in praktische of financiële zin. Het komt niet eens in me op om er zo over te denken.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:19 schreef capricia het volgende:
Dat onafhankelijk zijn is een propaganda praatje in mijn ogen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Scott Galloway denkt daar genuanceerd over. Ja, het is goed dat vrouwen onafhankelijker zijn, maar er zijn nu wel wat weeffouten. Waar mannen en vrouwen onder lijden.
Nou, hij heeft het bv over dat de maatschappij mannen weinig waardeert momenteel en dat vooral jongemannen daardoor hun anker in de maatschappij verliezen. Wat zowel voor mannen als vrouwen vervelend is.quote:
Van wie was dat land?quote:Op woensdag 24 december 2025 11:40 schreef Candymannetje het volgende:
Onafhankelijk waren onze voorouders die in de zomer groente van het land haalden en gingen inmaken zodat ze er de hele winter van konden eten.
Het is zowel maatschappelijk als voor het individu belangrijk om keuzevrijheid te hebben en dan je talenten laten floreren.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat onafhankelijk zijn is een propaganda praatje in mijn ogen.
Puur om vrouwen uit het huis te krijgen en om ze aan het werk te zetten zodat ze belasting kunnen betalen.
Een huisvrouw levert niks op maar een vrouw in loondienst wel.
En hoe onafhankelijk ben je dan?
Volgens mij ben je dan wat minder afhankelijk van je partner maar meer van je werkgever.
Onafhankelijk waren onze voorouders die in de zomer groente van het land haalden en gingen inmaken zodat ze er de hele winter van konden eten.
Nu zijn we gewoon loonslaven, zowel man als vrouw.
Als dat je ideaalbeeld is zou ik je een enkeltje ergens in Afrika aanbevelen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat onafhankelijk zijn is een propaganda praatje in mijn ogen.
Puur om vrouwen uit het huis te krijgen en om ze aan het werk te zetten zodat ze belasting kunnen betalen.
Een huisvrouw levert niks op maar een vrouw in loondienst wel.
En hoe onafhankelijk ben je dan?
Volgens mij ben je dan wat minder afhankelijk van je partner maar meer van je werkgever.
Nu zijn we gewoon loonslaven, zowel man als vrouw.
Ik ken of kende er wel een paar. Eentje is serieus een schat van een vent, ergens op het spectrum, die 's ochtends de ruiten van zijn vrouw krabt, voor haar gaat tanken, alle mannendingen met liefde doet en zo. Maar toen zijn vrouw in het ziekenhuis lag, belde hij serieus aan bij de buren of hij mee mocht eten. Dat mocht natuurlijk wel een dagje en ook wel twee, maar hij moest echt uitgelegd krijgen dat toen zijn vrouw langere tijd niet in staat ging zijn om haar taken op te pakken, dat hij gewoon een volwassen persoon was dat dan zelf even een potje moest koken. Dat snapte hij eigenlijk niet, maar hij legde zich erbij neer (lees: reed naar de Chinees). En daarna belde hij weer aan. Met de wasmand. Of ze zijn was dan gingen doenquote:Op woensdag 24 december 2025 11:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee.
Maar ik ken dat soort lamzakken niet. Ze zullen vast bestaan m/v. Maar zouden die mensen niet gewoon wat mankeren en hulp nodig hebben?
Ik ken hem niet, als ik tijd heb, zal ik eens kijken.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, hij heeft het bv over dat de maatschappij mannen weinig waardeert momenteel en dat vooral jongemannen daardoor hun anker in de maatschappij verliezen. Wat zowel voor mannen als vrouwen vervelend is.
Anders gezegd: er worden nu kamerplanten met rijbewijs gekweekt.
Het laat zich niet in enkele zinnen goed omschrijven. Op youtube vind je hem wel (onder meer een TEDX volgens mij).
Maar het blijven uitzonderingen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:45 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik ken of kende er wel een paar. Eentje is serieus een schat van een vent, ergens op het spectrum, die 's ochtends de ruiten van zijn vrouw krabt, voor haar gaat tanken, alle mannendingen met liefde doet en zo. Maar toen zijn vrouw in het ziekenhuis lag, belde hij serieus aan bij de buren of hij mee mocht eten. Dat mocht natuurlijk wel een dagje en ook wel twee, maar hij moest echt uitgelegd krijgen dat toen zijn vrouw langere tijd niet in staat ging zijn om haar taken op te pakken, dat hij gewoon een volwassen persoon was dat dan zelf even een potje moest koken. Dat snapte hij eigenlijk niet, maar hij legde zich erbij neer (lees: reed naar de Chinees). En daarna belde hij weer aan. Met de wasmand. Of ze zijn was dan gingen doen
Of die kennis die geen luiers "kon" verschonen en daarom eigenlijk niks met de kinderen "kon" doen. Of die ene vriend die de scheiding niet zag aankomen terwijl zijn vrouw hem tien jaar lang had uitgelegd dat hij niet alles zoals was en vuile vaat gewoon neer kon leggen wanneer hij er vanaf moest, dat hij best zelf een afspraak kon maken met de dokter of kon onthouden wanneer er een kind jarig was. Die vrouw ging serieus naar huis vanuit werk om de vakantiewas te doen terwijl hij thuiswerkte. Die vriend was stomverbaasd dat die vrouw zonder hem het gewoon redde. Hij had het toch moeilijk zonder haar en zij niet zonder hem. Hoe kon dat nu!?
Ik zou me in beide gevallen kapot schamen.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:45 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik ken of kende er wel een paar. Eentje is serieus een schat van een vent, ergens op het spectrum, die 's ochtends de ruiten van zijn vrouw krabt, voor haar gaat tanken, alle mannendingen met liefde doet en zo. Maar toen zijn vrouw in het ziekenhuis lag, belde hij serieus aan bij de buren of hij mee mocht eten. Dat mocht natuurlijk wel een dagje en ook wel twee, maar hij moest echt uitgelegd krijgen dat toen zijn vrouw langere tijd niet in staat ging zijn om haar taken op te pakken, dat hij gewoon een volwassen persoon was dat dan zelf even een potje moest koken. Dat snapte hij eigenlijk niet, maar hij legde zich erbij neer (lees: reed naar de Chinees). En daarna belde hij weer aan. Met de wasmand. Of ze zijn was dan gingen doen
Of die kennis die geen luiers "kon" verschonen en daarom eigenlijk niks met de kinderen "kon" doen. Of die ene vriend die de scheiding niet zag aankomen terwijl zijn vrouw hem tien jaar lang had uitgelegd dat hij niet alles zoals was en vuile vaat gewoon neer kon leggen wanneer hij er vanaf moest, dat hij best zelf een afspraak kon maken met de dokter of kon onthouden wanneer er een kind jarig was. Die vrouw ging serieus naar huis vanuit werk om de vakantiewas te doen terwijl hij thuiswerkte. Die vriend was stomverbaasd dat die vrouw zonder hem het gewoon redde. Hij had het toch moeilijk zonder haar en zij niet zonder hem. Hoe kon dat nu!?
Hij legt dat heel duidelijk uit.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ken hem niet, als ik tijd heb, zal ik eens kijken.
Maar ik vind dat het wel gemakkelijk is om te zeggen dat de maatschappij mannen weinig waardeert en dat er dus nu kamerplanten met rijbewijs worden gekweekt. Er is ook een eigen verantwoordelijkheid voor de jonge mannen van nu om met hun tijd mee te gaan. Hoe worden mannen weinig gewaardeerd in de maatschappij dan?
Het kan best dat mannen op veel vlakken achterblijven nu, maar komt dat door de maatschappij die ze minder waardeert of door vrouwen die juist wat meer zijn geaccelereerd, of omdat ze niet in een goed tempo zijn meegegroeid met de veranderingen?quote:Op woensdag 24 december 2025 11:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij legt dat heel duidelijk uit.
En natuurlijk zijn niet alle mannen gedemotiveerd, maar het is een feit dat mannen op veel vlakken nu achterblijven en dat is voor niemand goed.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |