Ik ben nu ongeveer tien jaar aan het werk. Door mijn hoogbegaafdheid loop ik keer op keer tegen dezelfde problemen aan. Ik communiceer helder, duidelijk en vanuit een inhoudelijke invalshoek: hoe kunnen we dingen verbeteren, hoe zorgen we ervoor dat iedereen veilig, stabiel en efficiënt kan werken?
Managers lijken echter vooral te communiceren vanuit een andere logica, namelijk: hoe zorgen we ervoor dat wij zo min mogelijk hoeven te doen en dat er zo min mogelijk ruis ontstaat. Wanneer ik onveiligheid signaleer of aangeef dat ik ergens tegenaan loop omdat een collega zijn of haar deel niet doet, word ik al snel gezien als het probleem. Niet omdat het probleem er niet is, maar omdat ik degene ben die het benoemt.
Door mijn hoogbegaafdheid is dit iets waar ik structureel op vastloop. Het gebeurt steeds opnieuw. Daarnaast heb ik in het verleden te maken gehad met complex trauma en heb ik ook in de ziektewet gezeten om daaraan te werken. Dat mentale traject is inmiddels grotendeels afgesloten. Toch merk ik dat mijn manier van denken en communiceren, die structureel vanuit een andere invalshoek vertrekt, telkens weer botst met hoe organisaties functioneren.
Organisaties ga ik niet kunnen veranderen. Dit lijkt simpelweg hoe het werkende leven is ingericht. Goede bedoelingen blijken weinig waard. Men zit er niet op te wachten dat een nieuwe medewerker komt helpen en dingen ter discussie stelt die al jaren op een bepaalde manier worden gedaan. Ik vind het pijnlijk dat ik dit pas zo laat heb ingezien. De afgelopen jaren heb ik me vooral gericht op mijn mentale gezondheid, waardoor dit patroon ondergesneeuwd is geraakt.
Ik heb dit ook geprobeerd te bespreken met de gemeente, in de hoop dat zij mij hierin konden ondersteunen. Maar eerlijk gezegd weet ik het inmiddels niet meer. Ik wil niet blijven jobhoppen. Ik wil nu gewoon een baan waarin ik langdurig kan blijven. Ik kijk inmiddels buiten mijn oorspronkelijke vakgebied en verken zijpaden. Ik word wel uitgenodigd voor gesprekken, maar nog niet aangenomen.
Ik weet niet meer hoe ik dit moet aanpakken. Al die tijd heb ik me gefocust op de inhoud en de praktijk, juist omdat managers vaak zeggen dat jij een probleemwerknemer bent als je structurele zaken benoemt. Als je onveiligheid aankaart, wordt er niet gekeken naar het systeem, maar naar jou als individu: dan zal het wel aan jou liggen.
In plaats van te erkennen dat er structurele problemen bestaan die al jaren spelen binnen bepaalde teams of groepen, wordt het probleem gepersonaliseerd. Dat maakt het extra ingewikkeld, want ik wil niet met de vinger naar anderen wijzen. Ik wil zelf leren hoe ik hiermee moet omgaan. Aan anderen veranderen heb ik niets; ik moet met mezelf verder.
Mijn zorg is ook dat ik inmiddels nergens meer word aangenomen. Ik heb meerdere werkgevers gehad waarvan ik een deel niet eens op mijn cv heb gezet, omdat het om zeer korte dienstverbanden ging waar ik zelf na enkele maanden ben vertrokken. Ik vraag me af hoe ik nu nog duurzaam inzetbaar kan zijn.
Daarnaast loop ik vast in het vinden van passende ondersteuning. Ik heb het UWV en de gemeente al benaderd. Tegelijkertijd vind ik het extreem moeilijk om een psycholoog te vinden die verstand heeft van hoogbegaafdheid. Er is veel aanbod voor autisme of leerproblematiek, maar voor iemand zoals ik blijkt er nauwelijks iets te zijn. Ik zoek dit al lange tijd, zonder resultaat.
Dat maakt dat ik nu vastzit: ik wil stabiliteit, ik wil blijven, ik wil werken, maar ik weet niet meer hoe ik dit duurzaam moet vormgeven binnen systemen die structureel anders functioneren dan hoe ik denk en communiceer.
Op dinsdag 16 december 2025 10:58 schreef rival het volgende: Je IQ is misschien hoog maar je EQ is te laag om enigszins mee te kunnen komen. Ik zou werk zoeken waar je voornamelijk alleen bent.
Dat wil ik niet zo stellen. Ik heb horizontaal en naar beneden toe geen problemen. Het is echt het politieke spel.
Werk zoeken waar ik alleen ben is niet de oplossing. Ik wil graag collega's, maar ik moet leren omgaan met management.
Personen die opscheppen dat ze 'hoogbegaafd' zijn hebben over het algemeen juist geen hoogbegaafdheid, want dan zouden ze wel weten dat er over pochen een eigenschap van een idioot is.
Op dinsdag 16 december 2025 11:53 schreef golfer het volgende: Personen die opscheppen dat ze 'hoogbegaafd' zijn hebben over het algemeen juist geen hoogbegaafdheid, want dan zouden ze wel weten dat er over pochen een eigenschap van een idioot is.
Hoogbegaafdheid is geen asset, maar een handicap. Dus erover pochen heeft totaal geen zin.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Op dinsdag 16 december 2025 11:53 schreef golfer het volgende: Personen die opscheppen dat ze 'hoogbegaafd' zijn hebben over het algemeen juist geen hoogbegaafdheid, want dan zouden ze wel weten dat er over pochen een eigenschap van een idioot is.
Dit is hoe het op mij overkomt: je vindt jezelf zo bijzonder dat je je nergens meer vindt passen. Misschien word je daarom wel niet aangenomen omdat anderen dat ook zien.
Het komt dus niet door je hoogbegaafdheid maar door je gebrek aan aanpassingsvermogen en het vermogen om het spel mee te kunnen spelen wat 99% van de bevolking wel gewoon lukt.
[..] Dit is hoe het op mij overkomt: je vindt jezelf zo bijzonder dat je je nergens meer vindt passen. Misschien word je daarom wel niet aangenomen omdat anderen dat ook zien.
Als ze echt hoogbegaafd is klopt het waarschijnlijk gewoon wat ze zegt. Hoogbegaafden lopen vaak vast omdat ze een andere manier van denken hebben. En die andere manier van denken past over het algemeen niet binnen de groep (of het nou op het werk is of daarbuiten).
Zoals gezegd: hoogbegaafdheid is geen asset, maar een handicap.
Op dinsdag 16 december 2025 12:14 schreef GerryDV het volgende: Het komt dus niet door je hoogbegaafdheid maar door je gebrek aan aanpassingsvermogen en het vermogen om het spel mee te kunnen spelen wat 99% van de bevolking wel gewoon lukt.
Dat komt dus wél door hoogbegaafdheid.
Ik heb ook wel met dit soort "hoogbegaafden" gewerkt, ten eerste, vooral helemaal niet zo hoogbegaafd, meestal extreem autistisch en bijna niet mee samen te werken, vaak gefrustreerd over een bepaald proces, waar ze dan de hele tijd over lopen te zeiken, maar niet doen wat ze moeten doen. De meeste grote bedrijven hebben processen om een reden, is het leuk? Nee absoluut niet, en als je er niet tegen kunt moet je niet bij zo een organisatie werken.
[..] Dit is hoe het op mij overkomt: je vindt jezelf zo bijzonder dat je je nergens meer vindt passen. Misschien word je daarom wel niet aangenomen omdat anderen dat ook zien.
Op dinsdag 16 december 2025 12:18 schreef raptorix het volgende: Ik heb ook wel met dit soort "hoogbegaafden" gewerkt, ten eerste, vooral helemaal niet zo hoogbegaafd, meestal extreem autistisch en bijna niet mee samen te werken, vaak gefrustreerd over een bepaald proces, waar ze dan de hele tijd over lopen te zeiken, maar niet doen wat ze moeten doen. De meeste grote bedrijven hebben processen om een reden, is het leuk? Nee absoluut niet, en als je er niet tegen kunt moet je niet bij zo een organisatie werken.
Dat is niet wat ik benoem.
Bij mij gaat het om signaleren van risici, onveiligheid, verkeerde plaatsingen of dat ik geen materiaal heb.
[..] Waarom zou de gemeente hierbij moeten/kunnen helpen?
Die hebben jobcoaches en en bestaan ook zaken voor hoogbegaafden. Hoogbegaafdheid is een anders-werkend brein net als ASS of ADHD. Het is niet een asset of iets waar ik beter door ben. Dat ik andere hb'ers wil daten is omdat ik me continu onbegrepen voel.
[..] Als ze echt hoogbegaafd is klopt het waarschijnlijk gewoon wat ze zegt. Hoogbegaafden lopen vaak vast omdat ze een andere manier van denken hebben. En die andere manier van denken past over het algemeen niet binnen de groep (of het nou op het werk is of daarbuiten).
Zoals gezegd: hoogbegaafdheid is geen asset, maar een handicap.
Op dinsdag 16 december 2025 12:18 schreef raptorix het volgende: Ik heb ook wel met dit soort "hoogbegaafden" gewerkt, ten eerste, vooral helemaal niet zo hoogbegaafd, meestal extreem autistisch en bijna niet mee samen te werken, vaak gefrustreerd over een bepaald proces, waar ze dan de hele tijd over lopen te zeiken, maar niet doen wat ze moeten doen. De meeste grote bedrijven hebben processen om een reden, is het leuk? Nee absoluut niet, en als je er niet tegen kunt moet je niet bij zo een organisatie werken.
Wat jij bedoelt zijn autisten. Ik had een collega die agressief werd in het buitenland omdat pauze houden de reis zou verlengen. Dat is nietwat ik bedoel.
Ik benoem bijv signalen van mentale problemen/agressie en escaleer dat naar MT, geef aan dat de zorg dit moet oppakken. Zij denken alleen extra werk en framen het op mij. Vervolgens is op mijn vrije dag, dus ongerelateerd aan mij,een ernstig strafbaar geweldsincident.
Of een proces dat verkeerd ging waardoor men verkeerd geplaatst is en onrust veroorzaakt. Ik signaleer, voer vanuit mezelf een analyse uit, en word als "dwingend" geframed terwijl het dan opgelost is.
Alles wat ik doe is om veiligheid, rust, en kwaliteit hoog te houden. Managers willen ook rust, maar in de trant vam dat zij niks extra willen doen en niet willen dat men zich uitspreekt.
[..] Wat jij bedoelt zijn autisten. Ik had een collega die agressief werd in het buitenland omdat pauze houden de reis zou verlengen. Dat is nietwat ik bedoel.
Ik benoem bijv signalen van mentale problemen/agressie en escaleer dat naar MT, geef aan dat de zorg dit moet oppakken. Zij denken alleen extra werk en framen het op mij. Vervolgens is op mijn vrije dag, dus ongerelateerd aan mij,een ernstig strafbaar geweldsincident.
Of een proces dat verkeerd ging waardoor men verkeerd geplaatst is en onrust veroorzaakt. Ik signaleer, voer vanuit mezelf een analyse uit, en word als "dwingend" geframed terwijl het dan opgelost is.
[..] Dit klinkt eerder dat je op 1 of andere werkplaats staat? Wat is je functie uberhaupt.
Waarom zou een hoogbegaafde geen 'lage' functie kunnen hebben?
Er is hier duidelijk erg veel onwetendheid over wat hoogbegaafdheid is.
Hoogbegaafdheid is inderdaad een anders werkend brein, net als autisme (neurodivers). En veel hoogbegaafden lopen juist op enig moment vast. Op school of erna. En hebben over het algemeen dus juist géén briljante (school)loopbaan.
[..] Nee lol. Ik werk op WO-niveau maar ook daar heb je materialen nodig.
Mijn ervaring is dat je het planmatig moet aanpakken en niet zomaar wat roepen, schrijf een rapport, en maak een nette afspraak met het management, ga niet de conflict modus in, maar geef met feiten aan wat er mis is, en hoe het op te lossen valt.
Daarnaast ga ik dan uit frustratie openlijk teveel klagen bij het team. Dat moet ik stoppen, want daardoor lijkt het alsof ik hulp nodig heb terwijl ik wil ventileren.
Ik heb ook gevraagd om een doorverwijzing voor een hb-psycholoog.
[..] Mijn ervaring is dat je het planmatig moet aanpakken en niet zomaar wat roepen, schrijf een rapport, en maak een nette afspraak met het management, ga niet de conflict modus in, maar geef met feiten aan wat er mis is, en hoe het op te lossen valt.
Ja, dit soort praktische zaken mis ik omdat ik op hun niveau werk en communiceer en zij een uitvoerder willen.
[..] Waarom zou een hoogbegaafde geen 'lage' functie kunnen hebben?
Hoogbegaafdheid is inderdaad een anders werkend brein, net als autisme (neurodivers). En veel hoogbegaafden lopen juist op enig moment vast. Op school of erna. En hebben over het algemeen dus juist géén briljante (school)loopbaan.
Ik weet heel goed wat hoogbegaafheid is, alleen de omschrijving van haar taken kwamen over als nogal vreemd, daarom is het ook wel zo handig als iemand bij dit soort topix wat context geeft.
[..] Waarom zou een hoogbegaafde geen 'lage' functie kunnen hebben?
Ik heb een briljante schoolloopbasn maar een kutte arbeidsgeschiedenis, ook omdat ik CPTSS had dat verkeerd werd gelezen.
[..] Ik weet heel goed wat hoogbegaafheid is, alleen de omschrijving van haar taken kwamen over als nogal vreemd, daarom is het ook wel zo handig als iemand bij dit soort topix wat context geeft.
Op dinsdag 16 december 2025 12:34 schreef Ansa het volgende: Alles wat ik doe is om veiligheid, rust, en kwaliteit hoog te houden. Managers willen ook rust, maar in de trant vam dat zij niks extra willen doen en niet willen dat men zich uitspreekt.
Managers willen dat hun ego gestreeld wordt. Zoek overleg over wat je signaleert, vraag advies. Als de manager niet graag zelf in actie komt, stel dan voor dat je de manager dat werk uit handen kan nemen. Ga dus niet al op eigen houtje aan de slag.
Het is nog niet helder waar in de organisatie je zit. Iemand met een staffunctie kan makkelijker zijn manager (ongevraagd) advies geven dan iemand die niet zo’n specifieke functie heeft.
[..] Ja, dit soort praktische zaken mis ik omdat ik op hun niveau werk en communiceer en zij een uitvoerder willen.
Ik heb hier zelf ook veel mee te maken gehad, mijn leidinggevende omschreef het heel goed: Ik snap je frustratie en je hebt gelijk, maar besteed geen energie aan zaken waar je geen invloed op hebt, want met je geklaag word jij altijd gezien als de gene die negatief is. Mijn beste tip: Verander van omgeving, je bent niet met ze getrouwd.
[..] Ik heb hier zelf ook veel mee te maken gehad, mijn leidinggevende omschreef het heel goed: Ik snap je frustratie en je hebt gelijk, maar besteed geen energie aan zaken waar je geen invloed op hebt, want met je geklaag word jij altijd gezien als de gene die negatief is. Mijn beste tip: Verander van omgeving, je bent niet met ze getrouwd.
Ik heb veel gejobhopt. Eerst inval,weinig uur, twee mismatches, toen burn-out en te snel weer gaan werken, toen tijd vakgebied uit, EMDR gehad, en nu 2 slechte werkgevers op rij.
[..] Managers willen dat hun ego gestreeld wordt. Zoek overleg over wat je signaleert, vraag advies. Als de manager niet graag zelf in actie komt, stel dan voor dat je de manager dat werk uit handen kan nemen. Ga dus niet al op eigen houtje aan de slag.
Het is nog niet helder waar in de organisatie je zit. Iemand met een staffunctie kan makkelijker zijn manager (ongevraagd) advies geven dan iemand die niet zo’n specifieke functie heeft.
Ja, dat zijn zaken die ik als hb'er dus minder snel bedenk, omdat ik denk uit proces, helderheid,en ego meer iets vind voor domme mensen en kinderen.
Maar ik heb het nu eindelijk door en kan nu vanuit die lens kijken.
Mijn functie is wel deels managen van anderen, maar ik heb moeite met mezelf klein/dom maken om geen ego,'s te trotseren.
[..] Ik heb veel gejobhopt. Eerst inval,weinig uur, twee mismatches, toen burn-out en te snel weer gaan werken, toen tijd vakgebied uit, EMDR gehad, en nu 2 slechte werkgevers op rij.
Tjah ik zal eerlijk zijn, als je hier keer op keer tegen aanloopt, zal het dan aan die bedrijven liggen, of aan jou?
Het punt is ook dat ik bepaalde zaken blijf signaleren omdat ik het idee heb dat ik word gemonitord als nieuwe werknemer en elke vorm van onrust op mij wordtafgerekend. Dus als iemand verkeerd geplaatst is, als het gaat om vorig jaar bijvoorbeeld, dan gaat iemand minder gemotiveerd aan de slag en dan ontstaat er onrust en ik word afgerekend op die onrust. Of als er onveiligheid is, als ik niet uitleg dat er een structureel probleem is, dan ben ik bang dat het op mij wordt gelegd als "het komt door jou en dat gedrag komt doordat jij niet goed kan managen". Maar het gedrag was er al en op het moment dat ik dat benoem, word ik weer geframed en wordt alsnog altijd weer gezegd "het komt door jou". Dus ik escaleer omdat ik niet wil dat het op mij wordt afgerekend, maar juist omdat ik escaleer, word ik geframed. Dat heb ik nu pas door. Men verlengd kwalitatief slecht personeel zolang die niet escaleren. Als ik niet 10 jaar bezig was geweest met mentale klachten en een agressieve ex, dan had ik dat eerder gezien.
[..] Ik heb veel gejobhopt. Eerst inval,weinig uur, twee mismatches, toen burn-out en te snel weer gaan werken, toen tijd vakgebied uit, EMDR gehad, en nu 2 slechte werkgevers op rij.
Dit heb je misschien al overwogen of geprobeerd, maar: beperk je tot je eigenlijke werk. Ik krijg de indruk dat het fout gaat als jij je enorm probeert te bewijzen. Als jij als nieuwe ineens van alles uit de kast gaat trekken, dan voelt dat voor collega’s en managers blijkbaar als een bedreiging. Mensen die bepaald werk al jaren doen vinden het vaak intens vervelend als een nieuwkomer ineens overal aan bomen gaat schudden. Kijk eerst de kat maar eens een flinke tijd uit de boom.
Ik ben zelf ook wel vrij cynisch over bedrijfspolitiek. Het is vaak niet een omgeving waarin mensen optimaal kunnen functioneren, maar een raar soort constructie waarin je soms vooral met bepaalde ego’s rekening moet houden.
Bij mij ging ooit een groot licht branden toen ik een teamleider kreeg die ons wél zoveel mogelijk wilde laten floreren, die oprecht was in het erkennen dat we ieder met onze eigenheid waarde hadden. Toen functioneerden we als team ook ineens veel beter. Helaas was het MT minder blij met hem en toen koos hij zelf eieren voor zijn geld.
Intelligentie en opleiding betekent lang niet altijd dat je geschikt bent voor het soort functies die je wil hebben. Ik heb bij sollicitaties ook gehad dat ik bij IQ-tests echt enorm uitblonk, maar ik vond het werk verschrikkelijk kut.
Nu, vele jaren later, zou ik het allemaal heel anders hebben aangepakt. Ik moest ook altijd presteren presteren, mezelf bewijzen, snel hogerop komen, alles rechtzetten wat in mijn ogen krom was enz.
[..] Misschien moet je een baan zoeken waar je vooral horizontaal of daar beneden bezig bent.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing For all who deny the struggle, the triumphant overcome Met zwijgen kruist men de duivel
[..] Ik denk dat je vooral heel slecht bent in het luisteren naar advies, dat heeft weinig met hoogbegaafdheid te maken.
"De wereld is verkeerd en moet veranderen naar mijn maatstaven! "
Ik snap dat absoluut wel, ik ben ook zo vaak zo gefrustreerd geweest over van alles, maar je hebt alleen jezelf maar met die frustraties. Wil de baas niet luisteren? Jammer dan, maar je wordt per uur betaald en niet voor je observaties en ingevingen. Braaf doen wat de baas zegt en verder gewoon je bek houden. Dan kun je wel gezeik krijgen van dat je een 9 tot 5 mentaliteit hebt en geen hart voor de zaak hebt en dat soort gelul, maar als je je werk verder gewoon goed doet: boeiuh!
[..] Dit heb je misschien al overwogen of geprobeerd, maar: beperk je tot je eigenlijke werk. Ik krijg de indruk dat het fout gaat als jij je enorm probeert te bewijzen. Als jij als nieuwe ineens van alles uit de kast gaat trekken, dan voelt dat voor collega’s en managers blijkbaar als een bedreiging. Mensen die bepaald werk al jaren doen vinden het vaak intens vervelend als een nieuwkomer ineens overal aan bomen gaat schudden. Kijk eerst de kat maar eens een flinke tijd uit de boom.
Ik ben zelf ook wel vrij cynisch over bedrijfspolitiek. Het is vaak niet een omgeving waarin mensen optimaal kunnen functioneren, maar een raar soort constructie waarin je soms vooral met bepaalde ego’s rekening moet houden.
Bij mij ging ooit een groot licht branden toen ik een teamleider kreeg die ons wél zoveel mogelijk wilde laten floreren, die oprecht was in het erkennen dat we ieder met onze eigenheid waarde hadden. Toen functioneerden we als team ook ineens veel beter. Helaas was het MT minder blij met hem en toen koos hij zelf eieren voor zijn geld.
Volledig eens. Ik ga niets meer oplossen wat niet mijn mandaat is. Ik ben alleen wel bang dat ik de schuld krijg van de fall out.
[..] Dit. TS gáát maar door over de frustraties. Verder komen we niet.
Ik heb vandaag de gemeente gebeld, een doirverwijzing gevraagd naar een hb-psycholoog, geprobeerd meer te reflecteren via vakliteratuur en hier, en een sollicitatie verstuurd. Wat moet ik nog meer doen? Ik heb ook Lienekien 100% geljjk gegeven met haar tip.
[..] "De wereld is verkeerd en moet veranderen naar mijn maatstaven! "
Ik snap dat absoluut wel, ik ben ook zo vaak zo gefrustreerd geweest over van alles, maar je hebt alleen jezelf maar met die frustraties. Wil de baas niet luisteren? Jammer dan, maar je wordt per uur betaald en niet voor je observaties en ingevingen. Braaf doen wat de baas zegt en verder gewoon je bek houden. Dan kun je wel gezeik krijgen van dat je een 9 tot 5 mentaliteit hebt en geen hart voor de zaak hebt en dat soort gelul, maar als je je werk verder gewoon goed doet: boeiuh!
Ja, maar als jij vervolgens aansprakelijk wordt gehouden voor de fall out is dat kut.
Een simpel algemeen voorbeeld. Stel, jij werkt in een snackbar. Je merkt dat de friet niet meer verkocht wordt. Je doet onderzoek en klanten zeggen dat er een vieze smaak aan zit. Jij checkt en de frituur is stuk. Je escaleert naar boven dat die vervangen moet worden. Je krijgt geen reactie, en later hoor jij dat je baas geirriteerd is dat jij niet genoeg friet verkoopt. Jij geeft aan, maar de frituur is stuk en moet vervangen worden, dan komt het goed. Nee, zegt de baas, jij gebruikt hem gewoon niet goed en ik vind je onrustig.
[..] Ik heb vandaag de gemeente gebeld, een doirverwijzing gevraagd naar een hb-psycholoog, geprobeerd meer te reflecteren via vakliteratuur en hier, en een sollicitatie verstuurd. Wat moet ik nog meer doen? Ik heb ook Lienekien 100% geljjk gegeven met haar tip.
[..] Ja, maar als jij vervolgens aansprakelijk wordt gehouden voor de fall out is dat kut.
Een simpel algemeen voorbeeld. Stel, jij werkt in een snackbar. Je merkt dat de friet niet meer verkocht wordt. Je doet onderzoek en klanten zeggen dat er een vieze smaak aan zit. Jij checkt en de frituur is stuk. Je escaleert naar boven dat die vervangen moet worden. Je krijgt geen reactie, en later hoor jij dat je baas geirriteerd is dat jij niet genoeg friet verkoopt. Jij geeft aan, maar de frituur is stuk en moet vervangen worden, dan komt het goed. Nee, zegt de baas, jij gebruikt hem gewoon niet goed en ik vind je onrustig.
[..] Ja, maar als jij vervolgens aansprakelijk wordt gehouden voor de fall out is dat kut.
En dit dus al 10 jaar. En niet in een snackbar.
Vertel je eigen situatie eens met zoveel details. ipv een vergelijking die precies in je straatje past. Daar kunnen we misschien iets mee
En dit dus al 10 jaar. En niet in een snackbar.
En met diverse verschillende banen? Misschien is het iets met hoe je het communiceert?
[..] Zonder die details is er ook wel de nodige herkenning. Dat het niet welkom is als je de vinger op de zere plek legt.
Heb ik idd ook heel vaak meegemaakt, maar dan moet je je er niet mee bemoeien, hoort niet bij je functie, hebben het altijd al gedaan zo dus waarom veranderen, je moet niet denken dat je het beter weet en soms hebben ze het lef om wat je hen net hebt uitgelegd, het weer aan jouzelf uit te leggen alsof ze het zelf ontdekt hebben.
[..] Zonder die details is er ook wel de nodige herkenning. Dat het niet welkom is als je de vinger op de zere plek legt.
Dat ligt aan de manier hoe en de vraag hoe belangrijk dat is vergeleken met wat er gewoon gedaan moet worden. Dus sommige van ons kunnen met die details wel een beter antwoord geven.
Lienekien, bedoel je dit: uit onzekerheid wil TS veel te ver gaan in haar werk, wat collega’s/leidingevenden bedreigend vinden. Want zelf zien ze die noodzaak niet en vrezen misschien wel voor hun baan. Daar krijg je een naar sfeertje van.
[..] Vertel je eigen situatie eens met zoveel details. ipv een vergelijking die precies in je straatje past. Daar kunnen we misschien iets mee
Heb ik eerder ook al gedaan. Maar omdat het hier ovejongeren gaat wil ik geen 1 op 1 situaties geven.
Ik probeer het even uit te leggen. Ik kom binnen op een werkplek waar de twee mensen voor mij zijn uitgevallen. Dat werd tijdens de sollicitatie gezegd dat dat kwam door slecht management van deze twee personen. Achteraf blijkt echter dat de onveiligheid gewoon dusdanig ernstig is dat er een ernstig fysiek incident is geweest tegenover een van mijn voorgangers. Deze persoon is toen met zware burn-out uitgevallen. Ik kom binnen in een situatie waar ik ook bijna niet word ingewerkt. Ik heb niet het materiaal dat ik nodig heb gekregen. En ik heb niet iemand die met mij de praktische zaken doorneemt. Ik kan mijn werk gewoon uitvoeren,maar er gelden op elke werkplek nieuwe afspraken,bijvoorbeeld waar ik dingen kan vinden bij wie ik moet zijn voor dit en dat. En dat is waarom er veel dingen voor mij niet helemaal duidelijk zijn. Als dingen niet duidelijk zijn, dan volg ik de lijn die ik altijd volg. Vervolgens ontstaat daar onrust door omdat de mensen met wie ik werk gewend zijn dat dingen op een andere manier gaan. Daardoor ontstaat er ook onrust in de groep Er wordt mij ook verteld dat ze al geïrriteerd zijn, dat ik al de zoveelste persoon ben die komt invallen daar en dat het nu echt gewoon perfect moet gaan. Vervolgens worden ze dan boos omdat ik aangeef dat bepaalde zaken gewoon anders moeten dan ze gewend zijn. Dus ik voer dan een maatregel uit en zij zijn geïrriteerd dat er een maatregel komt.
Ik escaleer dat naar boven en ik geef aan er is onrust in deze groep. Deze onrust moet worden aangepakt. Ik zie ook onveilig gedrag bij enkelen. En ik ga ervan uit dat het binnenkort escaleert. Want deze persoon is niet corrigeerbaar. Vervolgens krijg ik dan te horen dat het ligt aan mijn management terwijl er al ernstige incidenten zijn geweest met dezelfde groep voordat ik überhaupt ben aangenomen. Ik probeer dan zo goed als mogelijk de rust te bewaren in de groep en vervolgens word ik daarop aangepakt omdat ik te onrustig zou zijn en te veel zou signaleren. Er wordt eigenlijk gezegd dat ik mentaal niet stabiel zou zijn. Terwijl er achteraf een probleem lag bij het niet inwerken en bij het te lang negeren van gevaarlijk gedrag waardoor al eerder mensen zijn weggegaan. Als ik dat vervolgens dan ook aanspreek, dan wordt er tegen mij gezegd misschien moet je maar een psycholoog spreken. En dit gebeurt eigenlijk keer op keer. En als ik dan twee weken later ziek thuis ben met een griep is er een ernstig geweldsincident in de groep waar ik al weken voor waarschuw, met politie en al.
Op dinsdag 16 december 2025 13:28 schreef Boca_Raton het volgende: Lienekien, bedoel je dit: uit onzekerheid wil TS veel te ver gaan in haar werk, wat collega’s/leidingevenden bedreigend vinden. Want zelf zien ze die noodzaak niet en vrezen misschien wel voor hun baan. Daar krijg je een naar sfeertje van.
[..] Dat ligt aan de manier hoe en de vraag hoe belangrijk dat is vergeleken met wat er gewoon gedaan moet worden. Dus sommige van ons kunnen met die details wel een beter antwoord geven.
Soms zijn de vergelijkingen nodeloos complex of ontbreekt er veel informatie die niet daar naar toe door te trekken valt en is het echte verhaal een stuk eenvoudiger. Vaak voelt zo'n vergelijking ook als een belediging van je intelligentie, zeker als een friettent als voorbeeld gebruikt wordt. Maar ach, ik heb erger meegemaakt, zeker als men het over "poppetjes" heeft i.p.v. werknemers, of als jouw naam continu als voorbeeld wordt gebruikt van een hypothetische slechte werknemer. "Maar ik bedoel er niks mee hoor! Dat jij je hierdoor aangesproken voelt zegt meer over jou dan over mij!"
Geen idee. Ik denk, als ik de situatie helder maak zien ze dat de fout niet bij mij ligt. Maar dat weten ze echt wel, alleen willen ze me framen. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet oplossen. Als de friet niet verkocht wordt en de reden niet wordt veranderd, dat blijft het probleem. Als de baas mij de schuld blijft geven loop ik vast. Wat is dan de politieke optie?
[..] Heb ik eerder ook al gedaan. Maar omdat het hier ovejongeren gaat wil ik geen 1 op 1 situaties geven.
Ik probeer het even uit te leggen. Ik kom binnen op een werkplek waar de twee mensen voor mij zijn uitgevallen. Dat werd tijdens de sollicitatie gezegd dat dat kwam door slecht management van deze twee personen. Achteraf blijkt echter dat de onveiligheid gewoon dusdanig ernstig is dat er een ernstig fysiek incident is geweest tegenover een van mijn voorgangers. Deze persoon is toen met zware burn-out uitgevallen. Ik kom binnen in een situatie waar ik ook bijna niet word ingewerkt. Ik heb niet het materiaal dat ik nodig heb gekregen. En ik heb niet iemand die met mij de praktische zaken doorneemt. Ik kan mijn werk gewoon uitvoeren,maar er gelden op elke werkplek nieuwe afspraken,bijvoorbeeld waar ik dingen kan vinden bij wie ik moet zijn voor dit en dat. En dat is waarom er veel dingen voor mij niet helemaal duidelijk zijn. Als dingen niet duidelijk zijn, dan volg ik de lijn die ik altijd volg. Vervolgens ontstaat daar onrust door omdat de mensen met wie ik werk gewend zijn dat dingen op een andere manier gaan. Daardoor ontstaat er ook onrust in de groep Er wordt mij ook verteld dat ze al geïrriteerd zijn, dat ik al de zoveelste persoon ben die komt invallen daar en dat het nu echt gewoon perfect moet gaan. Vervolgens worden ze dan boos omdat ik aangeef dat bepaalde zaken gewoon anders moeten dan ze gewend zijn. Dus ik voer dan een maatregel uit en zij zijn geïrriteerd dat er een maatregel komt.
Ik escaleer dat naar boven en ik geef aan er is onrust in deze groep. Deze onrust moet worden aangepakt. Ik zie ook onveilig gedrag bij enkelen. En ik ga ervan uit dat het binnenkort escaleert. Want deze persoon is niet corrigeerbaar. Vervolgens krijg ik dan te horen dat het ligt aan mijn management terwijl er al ernstige incidenten zijn geweest met dezelfde groep voordat ik überhaupt ben aangenomen. Ik probeer dan zo goed als mogelijk de rust te bewaren in de groep en vervolgens word ik daarop aangepakt omdat ik te onrustig zou zijn en te veel zou signaleren. Er wordt eigenlijk gezegd dat ik mentaal niet stabiel zou zijn. Terwijl er achteraf een probleem lag bij het niet inwerken en bij het te lang negeren van gevaarlijk gedrag waardoor al eerder mensen zijn weggegaan. Als ik dat vervolgens dan ook aanspreek, dan wordt er tegen mij gezegd misschien moet je maar een psycholoog spreken. En dit gebeurt eigenlijk keer op keer. En als ik dan twee weken later ziek thuis ben met een griep is er een ernstig geweldsincident in de groep waar ik al weken voor waarschuw, met politie en al.
Misschien moet je op het werk meer zijn zoals hier in je topics qua onrust, signaleren van problemen en mentale stabiliteit?
Geen idee. Ik denk, als ik de situatie helder maak zien ze dat de fout niet bij mij ligt. Maar dat weten ze echt wel, alleen willen ze me framen. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet oplossen. Als de friet niet verkocht wordt en de reden niet wordt veranderd, dat blijft het probleem. Als de baas mij de schuld blijft geven loop ik vast. Wat is dan de politieke optie?
[..] Heb ik idd ook heel vaak meegemaakt, maar dan moet je je er niet mee bemoeien, hoort niet bij je functie, hebben het altijd al gedaan zo dus waarom veranderen, je moet niet denken dat je het beter weet en soms hebben ze het lef om wat je hen net hebt uitgelegd, het weer aan jouzelf uit te leggen alsof ze het zelf ontdekt hebben.
Life is a bitch, people suck.
Klopt, maar ik weet niet hoe ik moet oplossen dat ik niet verlengd word door hun falen.
[..] Geen idee. Ik denk, als ik de situatie helder maak zien ze dat de fout niet bij mij ligt. Maar dat weten ze echt wel, alleen willen ze me framen. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet oplossen. Als de friet niet verkocht wordt en de reden niet wordt veranderd, dat blijft het probleem. Als de baas mij de schuld blijft geven loop ik vast. Wat is dan de politieke optie?
Met een dikke klodder mayo en genoeg zout is de slechtste friet nog wel te vreten en zo'n friteuse repareren of vervangen kost veel geld.
[..] Volledig eens. Ik ga niets meer oplossen wat niet mijn mandaat is. Ik ben alleen wel bang dat ik de schuld krijg van de fall out.
Ik denk dat dat laatste reuze meevalt. Je zelf zelf dat middelmatige mensen die geen meter meer lopen dan waar ze voor betaalt krijgen het het langst volhouden. Waarom zou dat voor jou dan niet gelden?
[..] Geen idee. Ik denk, als ik de situatie helder maak zien ze dat de fout niet bij mij ligt. Maar dat weten ze echt wel, alleen willen ze me framen. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet oplossen. Als de friet niet verkocht wordt en de reden niet wordt veranderd, dat blijft het probleem. Als de baas mij de schuld blijft geven loop ik vast. Wat is dan de politieke optie?
Om bij de snackbar te blijven: je gaat onderzoek doen schrijf je. Is dat jouw taak als patatbakker? Néé. Je gaat te ver. Veel te ver. Geef de klacht door naar de chef en werk gewoon door. Jij blij, collega’s blij en chef blij. Niemand verliest zijn baan. Dát is de crux.
[..] Ik denk dat dat laatste reuze meevalt. Je zelf zelf dat middelmatige mensen die geen meter meer lopen dan waar ze voor betaalt krijgen het het langst volhouden. Waarom zou dat voor jou dan niet gelden?
Geen idee, ik gedraag me dus zo omdat ik dat op mijn stage meemaakte. Op mijn eerste werkplek was het onrustig, ik zei niks, en had toen een manager die boos was dat ik het niet benoemd had. Want anderen hadden hem dat verteld. Vanaf dat moment documenteer ik alles om maar niet geframed te worden, waardoor ik juist geframed word.
[..] Om bij de snackbar te blijven: je gaat onderzoek doen schrijf je. Is dat jouw taak als patatbakker? Néé. Je gaat te ver. Veel te ver. Geef de klacht door naar de chef en werk gewoon door. Jij blij, collega’s blij en chef blij. Niemand verliest zijn baan. Dát is de crux.
Ja, en dit is dus waar ik op vastloop als hb'er. Maar wat doe ik als baas dan toch boos is dat ik geen patat verkoop?
[..] Ja, en dit is dus waar ik op vastloop als hb'er. Maar wat doe ik als baas dan toch boos is dat ik geen patat verkoop?
‘ Een simpel algemeen voorbeeld. Stel, jij werkt in een snackbar. Je merkt dat de friet niet meer verkocht wordt. Je doet onderzoek en klanten zeggen dat er een vieze smaak aan zit. Jij checkt en de frituur is stuk. Je escaleert naar boven dat die vervangen moet worden. Je krijgt geen reactie, en later hoor jij dat je baas geirriteerd is dat jij niet genoeg friet verkoopt. Jij geeft aan, maar de frituur is stuk en moet vervangen worden, dan komt het goed. Nee, zegt de baas, jij gebruikt hem gewoon niet goed en ik vind je onrustig.’
Even naar boven gehaald.
Een beetje vreemd voorbeeld is dit wel want het is niet logisch dat de chef niet ingrijpt. Dus dat weet ik niet. Maar er gaat iets mis.
Daarnaast wil ik je nog een voorbeeld geven, jouw goed bedoelde adviezen, zullen door veel mensen niet als advies worden gezien, maar als kritiek op hun werk. Stel je voor, dat ik in mijn team problemen ga bespreken met de baas van de Chef, en die er mijn Chef op aanspreekt, wat denk je dat die Chef dan van jouw gaat vinden?
De pest is: de meeste mensen denken alleen maar aan hun eigen hachie. Keuzes worden dan gemaakt uit eigenbelang.
Ik zou kunnen zeggen: kies ook voor je eigen belang. Maar zoals je schetst: dan kan het gebeuren dat je je mond houdt en dat een ander slachtoffer wordt.
Hier is echt geen pasklaar antwoord voor. Je kunt het ‘naar boven’ nog zo discreet en diplomatiek brengen, als het diegene slecht uitkomt naar zijn manager/directeur/whatever, dan ben jij toch het haasje.
In je topic over het 'gejank van mannen' zei je het volgende:
Want dan ben je gewoon een jankende kween.
Mijn advies aan jou: stop met een jankende kween zijn en zoek een oplossing voor je probleem (wat overigens overduidelijk bij jou ligt). Bonustip: met een janktopic op FOK! ga je de meubelen niet redden
[..] Ja, en dit is dus waar ik op vastloop als hb'er. Maar wat doe ik als baas dan toch boos is dat ik geen patat verkoop?
Ik denk trouwens niet dat dit per se door hb komt dat je hier op vastloopt. Sommige mensen kiezen makkelijker voor wat henzelf het minste schaadt, al schaden ze daar potentieel een ander mee. Wat daar dan achter zit? Dat is niet altijd omdat ze het inzicht niet hebben.
In je topic over het 'gejank van mannen' zei je het volgende: [..] Mijn advies aan jou: stop met een jankende kween zijn en zoek een oplossing voor je probleem (wat overigens overduidelijk bij jou ligt). Bonustip: met een janktopic op FOK! ga je de meubelen niet redden
Wellicht beter lezen dat ik vandaag al meer heb gedaan dan de meesten in een week.
[..] Ik denk trouwens niet dat dit per se door hb komt dat je hier op vastloopt. Sommige mensen kiezen makkelijker voor wat henzelf het minste schaadt, al schaden ze daar potentieel een ander mee. Wat daar dan achter zit? Dat is niet altijd omdat ze het inzicht niet hebben.
Vind ik dus lastig. Hb'ers schijnen erg gefocust te zijn op" het juiste doen". Ik voel me verantwoordelijk.
Natuurlijk kan ik ook een valse troll zijn online, maar werk neem ik serieus.
[..] De pest is: de meeste mensen denken alleen maar aan hun eigen hachie. Keuzes worden dan gemaakt uit eigenbelang.
Ik zou kunnen zeggen: kies ook voor je eigen belang. Maar zoals je schetst: dan kan het gebeuren dat je je mond houdt en dat een ander slachtoffer wordt.
Hier is echt geen pasklaar antwoord voor. Je kunt het ‘naar boven’ nog zo discreet en diplomatiek brengen, als het diegene slecht uitkomt naar zijn manager/directeur/whatever, dan ben jij toch het haasje.
Hoe word ik dan niet vanaf het begin al gemonitord en verantwoordeljjk gehouden voor de bende van mijn voorganger? Ik ben vaak hoger opgeleid dan de rest en worddaarom aan een hogere standaard gemeten ook.
[..] Wellicht beter lezen dat ik vandaag al meer heb gedaan dan de meesten in een week.
Bitchen over mannen die huilen om vervolgens zelf te gaan huilen dat het werken op een kantoortje je zo zwaar valt Pak anders eens de regie over je eigen leven, kaart het aan en doe er wat mee. Of kies anders werk. Dat 'boehoe ik kan moeilijk tegen hiërachie' gejank is wel een beetje droevig hoor.
Je kunt zelf wel denken dat je helder en duidelijk communiceert, maar als je werkelijk van A naar D gaat zonder via B en C te gaan, dan kan het best zijn dat de rest, waarvan 98% niet hoogbegaafd is, helemaal niet vindt dat het zo duidelijk en helder is, want zij hebben echt wel B en C nodig om van A naar D te komen.
En het is nog maar de vraag of jij B en C herkent als tussenstappen, als hoogbegaafde.
[..] Hoe word ik dan niet vanaf het begin al gemonitord en verantwoordeljjk gehouden voor de bende van mijn voorganger? Ik ben vaak hoger opgeleid dan de rest en worddaarom aan een hogere standaard gemeten ook.
Vind ik heel lastig. Het hangt imo ook heel erg af van wie je treft als collega’s.
Hierin zou een coach wel iets kunnen betekenen. Zou je met zo’n coach bijv. een strategie kunnen opzetten? Bijv. vrij snel bij de juiste persoon de kaarten op tafel te leggen: dit is wat ik zie, dit zijn de valkuilen die ik verwacht, dit is wat ik te bieden heb en hoe kunnen we voorkomen dat ik straks de zoveelste ben die op deze plek stuk loopt?
Op dinsdag 16 december 2025 14:08 schreef Leandra het volgende: Je kunt zelf wel denken dat je helder en duidelijk communiceert, maar als je werkelijk van A naar D gaat zonder via B en C te gaan, dan kan het best zijn dat de rest, waarvan 98% niet hoogbegaafd is, helemaal niet vindt dat het zo duidelijk en helder is, want zij hebben echt wel B en C nodig om van A naar D te komen.
En het is nog maar de vraag of jij B en C herkent als tussenstappen, als hoogbegaafde.
Ook mensen die hoogbegaafd zijn met minder ervaring hebben die tussenstappen nodig.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing For all who deny the struggle, the triumphant overcome Met zwijgen kruist men de duivel
[..] Bitchen over mannen die huilen om vervolgens zelf te gaan huilen dat het werken op een kantoortje je zo zwaar valt Pak anders eens de regie over je eigen leven, kaart het aan en doe er wat mee. Of kies anders werk. Dat 'boehoe ik kan moeilijk tegen hiërachie' gejank is wel een beetje droevig hoor.
[..] Ik denk dat dat laatste reuze meevalt. Je zelf zelf dat middelmatige mensen die geen meter meer lopen dan waar ze voor betaalt krijgen het het langst volhouden. Waarom zou dat voor jou dan niet gelden?
Op dinsdag 16 december 2025 13:46 schreef raptorix het volgende: Daarnaast wil ik je nog een voorbeeld geven, jouw goed bedoelde adviezen, zullen door veel mensen niet als advies worden gezien, maar als kritiek op hun werk. Stel je voor, dat ik in mijn team problemen ga bespreken met de baas van de Chef, en die er mijn Chef op aanspreekt, wat denk je dat die Chef dan van jouw gaat vinden?
Ja, dat snap ik,maar dat doe ik niet echt. Ik blijf de baas als baas zien.
Gemiddeld begaafde hier, management ook wel eens problemen mee. Achteraf teruggaan wanneer het afgekoeld is, en zeggen dat ik het niet zo fijn vond helpt meestal wel.
Politieke spel, hoef ik niet te spelen. Misschien zit je gewoon in een bedrijf waarvan de cultuur niet bij jou past.
Verder wat helder en duidelijk is voor jou, hoeft niet duidelijk en helder te zijn voor een ander.
Ik ben compleet chaotisch en collegas spreken mij er constant op aan, dat mijn bureau een grote teringbende is, hoewel ik vind dat ze mij met rust moeten laten, moet ik toch een beetje naar ze luisteren.
Tot zo ver mijn ervaringen waar niemand om vroeg of zo maar ik ben iemand die je beter beschermd /beschut werk geeft, desondanks weet ik me recht te houden in een gewoon bedrijf met een redelijk goed betaalde baan.
[..] Vind ik heel lastig. Het hangt imo ook heel erg af van wie je treft als collega’s.
Hierin zou een coach wel iets kunnen betekenen. Zou je met zo’n coach bijv. een strategie kunnen opzetten? Bijv. vrij snel bij de juiste persoon de kaarten op tafel te leggen: dit is wat ik zie, dit zijn de valkuilen die ik verwacht, dit is wat ik te bieden heb en hoe kunnen we voorkomen dat ik straks de zoveelste ben die op deze plek stuk loopt?
Een coach van werk inderdaad wel, maar die krijg je niet meteen. En dan loop ik al vast. Ik kan het wel in CHATGPT gooien.
"Hallo ik ben fucking lekker maar iedereen zegt telkens dat ik lelijk ben en krijg geen aanspraak, hoe krijg ik lelijke mensen zo ver dat ze om kunnen gaan met mijn knapheid?"
Op dinsdag 16 december 2025 14:41 schreef Hetekip het volgende: Gemiddeld begaafde hier, management ook wel eens problemen mee. Achteraf teruggaan wanneer het afgekoeld is, en zeggen dat ik het niet zo fijn vond helpt meestal wel.
Politieke spel, hoef ik niet te spelen. Misschien zit je gewoon in een bedrijf waarvan de cultuur niet bij jou past.
Verder wat helder en duidelijk is voor jou, hoeft niet duidelijk en helder te zijn voor een ander.
Ik ben compleet chaotisch en collegas spreken mij er constant op aan, dat mijn bureau een grote teringbende is, hoewel ik vind dat ze mij met rust moeten laten, moet ik toch een beetje naar ze luisteren.
Tot zo ver mijn ervaringen waar niemand om vroeg of zo maar ik ben iemand die je beter beschermd /beschut werk geeft, desondanks weet ik me recht te houden in een gewoon bedrijf met een redelijk goed betaalde baan.
Ik heb juist geen beschut werk nodig. Ik functioneer beter dan managers, ben té betrokken, en wird daarom geframed.
Op dinsdag 16 december 2025 14:44 schreef shifto het volgende: "Hallo ik ben fucking lekker maar iedereen zegt telkens dat ik lelijk ben en krijg geen aanspraak, hoe krijg ik lelijke mensen zo ver dat ze om kunnen gaan met mijn knapheid?"
Ik zou iets anders gaan doen TS.
Gelukkig zijn er hier ook fijne users die wel normaal reageren.
De 'oplossing' is in de basis relatief simpel (en in principe ook al genoemd):
het gaat niet om gelijk hebben maar om gelijk krijgen.
Werkomgeving = ongelijke machtsverhoudingen, aangevuld met allerlei ego-gedoetjes en nog meer irrationele groepsdynamiek. Je baas mag prima vinden dat 2 + 2 = 5, zolang hij er maar geen wetten mee overtreedt.
Hoort het wel bij de functie dat je van alles aankaart? Zo nee, vind een manier om daar dan mee te stoppen en doe alleen wat er van je gevraagd wordt. Zo ja, tja dan moet je je afvragen of je wel bij de juiste organisatie zit, maar als het je al meerdere keren overkomen is op verschillende plekken, dan zal je het deels ook bij jezelf moeten gaan zoeken.
Dat kan allemaal oneerlijk aanvoelen (en is het soms ook echt) maar is helaas grotendeels wel hoe het werkt.
Op dinsdag 16 december 2025 14:53 schreef Modus het volgende: De 'oplossing' is in de basis relatief simpel (en in principe ook al genoemd):
het gaat niet om gelijk hebben maar om gelijk krijgen.
Werkomgeving = ongelijke machtsverhoudingen, aangevuld met allerlei ego-gedoetjes en nog meer irrationele groepsdynamiek. Je baas mag prima vinden dat 2 + 2 = 5, zolang hij er maar geen wetten mee overtreedt.
Hoort het wel bij de functie dat je van alles aankaart? Zo nee, vind een manier om daar dan mee te stoppen en doe alleen wat er van je gevraagd wordt. Zo ja, tja dan moet je je afvragen of je wel bij de juiste organisatie zit, maar als het je al meerdere keren overkomen is op verschillende plekken, dan zal je het deels ook bij jezelf moeten gaan zoeken.
Dat kan allemaal oneerlijk aanvoelen (en is het soms ook echt) maar is helaas grotendeels wel hoe het werkt.
Pick your battles wisely.
Ik werk in een sector met veel chaos en hoge uitval, maar kom er maar niet uit. Ik word uitgenodigd maar niet aangenomen. Ik ga de sector niet veranderen dus vandaar dit topic.
Ik heb dit ook geprobeerd te bespreken met de gemeente, in de hoop dat zij mij hierin konden ondersteunen. Maar eerlijk gezegd weet ik het inmiddels niet meer. Ik wil niet blijven jobhoppen. Ik wil nu gewoon een baan waarin ik langdurig kan blijven. Ik kijk inmiddels buiten mijn oorspronkelijke vakgebied en verken zijpaden. Ik word wel uitgenodigd voor gesprekken, maar nog niet aangenomen.
Wat voor opleiding(en) en (globaal) ervaring heb je?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende: En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
In ieder geval is het asociaal en "not done" voor een hoogbegaafde met een beetje opleiding en opvoeding.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende: En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
[..] Wat voor opleiding(en) en (globaal) ervaring heb je?
Waarom wil je dit weten? Ik weet welk gebied ik in theorie binnen kan komen maar ik ben het steeds net niet. Ik heb twee alfa masters. Achteraf had ik liever rechten gedaan.
[..] Ook mensen die hoogbegaafd zijn met minder ervaring hebben die tussenstappen nodig.
Soms wel, maar op andere vlakken wellicht niet, het punt dat ik probeerde te maken is dat wat voor de een als "logisch en duidelijk uitleggen" geldt, voor de ander helemaal niet zo logisch en duidelijk hoeft te zijn. En ja, dat kan idd ook met andere zeer intelligente of hoogbegaafde mensen spelen, zeker als de materie hun vakgebied niet is of hun interesse niet heeft.
[..] In mijn stage werd er in mij gedrilld dat ik elke fout eerlijk moest toegeven. Die man spoorde uiteindelijk niet.
Hoe zie jij dat in de praktijk?
Oh ik heb ook zo'n manager gehad. Die vond ook dat je elk meningsverschilletje met wat voor collega dan ook direct aan hem moest melden. "Want als je het niet zelf doet, doet de ander het wel en als die het niet doet heb ik altid nog andere manieren om er achter te komen of er wat gebeurd is." Hij kweekte zo een verraderscultuur. Iedereen had een grafhekel aan hem.
[..] Oh ik heb ook zo'n manager gehad. Die vond ook dat je elk meningsverschilletje met wat voor collega dan ook direct aan hem moest melden. "Want als je het niet zelf doet, doet de ander het wel en als die het niet doet heb ik altid nog andere manieren om er achter te komen of er wat gebeurd is." Hij kweekte zo een verraderscultuur. Iedereen had een grafhekel aan hem.
Ik had ook een manager die vrij geniepig was, maar daar ook weer vrij ‘dom’ mee omging. Want dan vertelde hij jou zogenaamd in vertrouwen hoe hij bepaalde andere mensen met opzet niet wijzer maakte dan nodig (lees: ze onvoldoende informeerde waardoor ze op hun bek gingen). Maar dan wist je natuurlijk dat hij jou net zo goed een streek kon leveren. Onderling bespraken we dat wel met elkaar, dus iedereen had zo zijn manier om ervoor te waken dat hij je kon pakken. Heel vermoeiend.
[..] Ik had ook een manager die vrij geniepig was, maar daar ook weer vrij ‘dom’ mee omging. Want dan vertelde hij jou zogenaamd in vertrouwen hoe hij bepaalde andere mensen met opzet niet wijzer maakte dan nodig (lees: ze onvoldoende informeerde waardoor ze op hun bek gingen). Maar dan wist je natuurlijk dat hij jou net zo goed een streek kon leveren. Onderling bespraken we dat wel met elkaar, dus iedereen had zo zijn manier om ervoor te waken dat hij je kon pakken. Heel vermoeiend.
[..] Ik zou dan willen zeggen, kun je je vak ook ergens uitoefenen waar de schaal wat kleiner is, waar je dit minder snel zal tegenkomen?
(Maar daar heb je vast zelf ook over nagedacht.)
Ja, ik zoek nu inderdaad iets soortgelijks wat jij noemt of een adviesfunctie. Ik had dit ook toen ik op mbo+/hboniveau werkte. Daar geloofde de manager niet dat ik binnen een uur alles efficient af had en weigerden ze extra taken. Dus simpeker werk hielp ook niet.
Op dinsdag 16 december 2025 17:12 schreef Ansa het volgende: Ja, ik zoek nu inderdaad iets soortgelijks wat jij noemt of een adviesfunctie. Ik had dit ook toen ik op mbo+/hboniveau werkte. Daar geloofde de manager niet dat ik binnen een uur alles efficient af had en weigerden ze extra taken. Dus simpeker werk hielp ook niet.
Snap ik. Heb ik ook gehad, dat is op den duur ook geen doen.
[..] Ik had ook een manager die vrij geniepig was, maar daar ook weer vrij ‘dom’ mee omging. Want dan vertelde hij jou zogenaamd in vertrouwen hoe hij bepaalde andere mensen met opzet niet wijzer maakte dan nodig (lees: ze onvoldoende informeerde waardoor ze op hun bek gingen). Maar dan wist je natuurlijk dat hij jou net zo goed een streek kon leveren. Onderling bespraken we dat wel met elkaar, dus iedereen had zo zijn manier om ervoor te waken dat hij je kon pakken. Heel vermoeiend.
Op dinsdag 16 december 2025 13:57 schreef Ansa het volgende: Hoe word ik dan niet vanaf het begin al gemonitord en verantwoordeljjk gehouden voor de bende van mijn voorganger? Ik ben vaak hoger opgeleid dan de rest en worddaarom aan een hogere standaard gemeten ook.
Lastige situatie @Ansa Het probleem is een beetje dat jij veel meer ziet dan anderen en het daarnaast ook nog een keer benoemt. Je hebt dan de rol van de truthteller en die wordt niet door iedereen gewaardeerd; vooral niet door mensen die hierdoor exposed worden. Met die kwaliteit moet je dus een beetje voorzichtig zijn.
Misschien zie jij wel allerlei dingen die absoluut niet ok zijn en die anders moeten, maar er zijn ook mensen die het geen reet kan schelen, en die typeren jou dan als lastig (wat je in feite niet bent, want je bent welwillend en wilt er iets van maken).
Om niet genaaid te worden in zo'n situatie is het belangrijk dat je dingen documenteert en communiceert. Niet door een gesprekje aan te gaan met iedereen, maar door dingen in het beton te gieten; op papier te zetten dus. Zaken en risico's die jij ziet te benoemen en te wijzen wat er niet matcht met bepaalde doelstellingen die zo'n club probeert na te streven. En mensen met kwaliteit en de juiste drive weten dat prima te waarderen.
Dan heb jij vanuit jouw positie verantwoordelijkheid genomen en de verantwoordelijke personen geinformeerd. En wat zij er aan doen...... is niet aan jou. Als ik iemand vertel dat hij de patat beter 5 minuten kan bakken dan 25 minuten omdat anders de patat minder smakelijk is, en hij luistert niet, dan is dat niet mijn probleem, want ergens houdt mijn verantwoordelijkheid op.
Maar naast je hb stuk heb je dus nog een ander ding is mijn indruk. Voor mijn gevoel voel je je gewoon veel te verantwoordelijk voor het geheel en met name voor dingen die zelfs buiten jouw scope en verantwoordelijkheid vallen. En dan kom je dus automatisch in het gebied van je 'welwillende collega's' terecht....
Mijn tip zou zijn om eens te focussen waarom je zo graag alles wilt oplossen wat je ziet, zeker als je jezelf daar ook nog eens mee in de problemen werkt. Ik snap best dat het voor jou lastig is dat andere mensen geen dingen willen fixen die jij wel ziet, maar je hebt nou eenmaal geen controle dat iedereen ook gewoon gaat doen waarvan jij precies weet wat wel goed zou zijn. En ja, dat creeert een onaangenaam spanningsveld. Maar probeer te zien hoe vooral jij daar iets in kunt veranderen; immers jij zit ook niet op die frictie te wachten. Ga dus op de een of andere manier leren om een stap terug te doen en te leren dat jij niet de wereld hoeft te redden. Niemand heeft je dat opgelegd; alleen jijzelf door je innerlijke stem en door wat jij mogelijk vroeger hebt meegemaakt.
En als laatste wil ik je nog teruggeven dat dit voor mij overkomt als een minder gezonde werkomgeving voor jou. Het zal misschien even zoeken worden, maar er zijn vast betere plekken waar je beter tot je recht komt en ze al jouw kwaliteiten wel kunnen waarderen.
Ik laat het hier verder bij en wens je oprecht heel veel succes!
Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 16-12-2025 18:14:33
[..] Lastige situatie @:Ansa Het probleem is een beetje dat jij veel meer ziet dan anderen en het daarnaast ook nog een keer benoemt. Je hebt dan de rol van de truthteller en die wordt niet door iedereen gewaardeerd; vooral niet door mensen die hierdoor exposed worden. Met die kwaliteit moet je dus een beetje voorzichtig zijn.
Misschien zie jij wel allerlei dingen die absoluut niet ok zijn en die anders moeten, maar er zijn ook mensen die het geen reet kan schelen, en die typeren jou dan als lastig (wat je in feite niet bent, want je bent welwillend en wilt er iets van maken).
Om niet genaaid te worden in zo'n situatie is het belangrijk dat je dingen documenteerd en communiceert. Niet door een gesprekje aan te gaan met iedereen, maar door dingen in het beton te gieten; op papier te zetten dus. Zaken en risico's die jij ziet te benoemen en te wijzen wat er niet matcht met bepaalde doeltstellingen die zo'n club probeert na te streven. En mensen met kwaliteit en de juiste drive weten dat prima te waarderen.
Dan heb jij vanuit jouw positie verantwoordelijkheid genomen en de verantwoordelijke personen geinformeerd. En wat zij er aan doen...... is niet aan jou. Als ik iemand vertel dat hij de patat beter 5 minuten kan bakken dan 25 minuten omdat anders de patat minder smakelijk is, en hij luistert niet, dan is dat niet mijn probleem, want ergens houdt mijn verantwoordelijkheid op.
Maar naast je hb stuk heb je dus nog een ander ding is mijn indruk. Voor mijn gevoel voel je je gewoon veel te verantwoordelijk voor het geheel en met name voor dingen die zelfs buiten jouw scope en verantwoordelijkheid vallen. En dan kom je dus automatisch in het gebied van je 'welwillende collega's' terecht....
Mijn tip zou zijn om eens te focussen waarom je zo graag alles wilt oplossen wat je ziet, zeker als je jezelf daar ook nog eens mee in de problemen werkt. Ik snap best dat het voor jou lastig is dat andere mensen geen dingen willen fixen die jij wel ziet, maar je hebt nou eenmaal geen controle dat iedereen ook gewoon gaan doen waarvan jij precies weet wat wel goed zou zijn. En ja, dat creeert een onaangenaam spanningsveld. Maar probeer te zien hoe vooral jij daar iets in kunt veranderen; immers jij zit ook niet op die frictie te wachten. Ga dus op de een of andere manier leren om een stap terug te doen en te leren dat jij niet de wereld hoeft te redden. Niemand heeft je dat opgelegd; alleen jijzelf door je innerlijke stem en door wat jij mogelijk vroeger hebt meegemaakt.
En als laatste wil ik je nog teruggeven dat dit voor mij overkomt als een minder gezonde werkomgeving voor jou. Het zal misschien even zoeken worden, maar er zijn vast betere plekken waar je beter tot je recht komt en ze al jouw kwaliteiten wel kunnen waarderen.
Ik laat het hier verder bij en wens je oprecht heel veel succes!
Even vooropgesteld dat er best veel slechte werkgevers en managers zijn - dat is natuurlijk niet jouw schuld.
Maar: het klinkt alsof je zelf wel het een en ander kan aanpassen.
A) Als je bij een bedrijf binnenkomt moet je je rustig opstellen. Leer het bedrijf kennen, de mensen kennen en werk aan je werkrelaties. Bouw een positieve relatie op en maak dat mensen vertrouwen in je hebben als een professional. Als je direct overal kritiek op hebt is het alsof er een vreemde het bedrijf binnenkomt die iedereen gelijk vertelt dat ze hun werk niet goed doen. Daar staan mensen niet direct voor open.
B) Het is de toon die de muziek maakt. Wees likeable, stel vragen , hoe kritiek zakelijk en niet persoonlijk. Focus hoe dingen in de toekomst beter kunnen gaan ipv alleen op wat er fout is gegaan. Praat over processen en val geen personen aan.
In mijn ervaring kan je dan best kritisch zijn en dingen veranderen.
Mijn advies: ga naar iets anders streven dan het 'beter' maken van het bedrijf/de afdeling/de processen. Richt je op het teamwerk, de samenwerking. En wel door ernaar te streven jezelf zo soepel mogelijk in te passen.
Doe dat nou eerst maar eens een tijdje. Dat doende zal je echt méér dan genoeg opmerken wat voor verbetering vatbaar is. Noteer, onthou, maar kaart niet aan. Als je voldoende gesetteld bent tussen je collega's (boven, onder, naast) ga dan op zoek naar de consensus. Niet naar mensen die je kan overtuigen van jouw gelijk, maar naar zaken waarover wel consensus is over dat het anders kan of moet, en probeer dan op dat punt een drijvende kracht te worden. Best mogelijk dat de consensus neigt naar iets wat jij slechts zeer ten dele voldoende verbetering vindt -> soit. Probeer eerst maar eens te settelen, gevoel te krijgen voor groepsconsensus en dan ook nog voor het helpen veranderen van iets. Mocht dat je lukken dan ben je opeens heeeeeeel veel verder.
ik moet verrassend weinig Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Op dinsdag 16 december 2025 18:27 schreef aquawoman het volgende: Even vooropgesteld dat er best veel slechte werkgevers en managers zijn - dat is natuurlijk niet jouw schuld.
Maar: het klinkt alsof je zelf wel het een en ander kan aanpassen.
A) Als je bij een bedrijf binnenkomt moet je je rustig opstellen. Leer het bedrijf kennen, de mensen kennen en werk aan je werkrelaties. Bouw een positieve relatie op en maak dat mensen vertrouwen in je hebben als een professional. Als je direct overal kritiek op hebt is het alsof er een vreemde het bedrijf binnenkomt die iedereen gelijk vertelt dat ze hun werk niet goed doen. Daar staan mensen niet direct voor open.
B) Het is de toon die de muziek maakt. Wees likeable, stel vragen , hoe kritiek zakelijk en niet persoonlijk. Focus hoe dingen in de toekomst beter kunnen gaan ipv alleen op wat er fout is gegaan. Praat over processen en val geen personen aan.
In mijn ervaring kan je dan best kritisch zijn en dingen veranderen.
Ik denk dat ik juist te amicaal ben en te snel wil ondersteunen/helpen omdat ik mijn waarde wil bewijzen.
Bij wat voor werkgevers heb je tot nu toe gewerkt? Waren het grote, middelgrote of kleine organisaties? Waren het commerciële bedrijven of instellingen zonder winstoogmerk?
Mijn advies: ga naar iets anders streven dan het 'beter' maken van het bedrijf/de afdeling/de processen. Richt je op het teamwerk, de samenwerking. En wel door ernaar te streven jezelf zo soepel mogelijk in te passen.
Doe dat nou eerst maar eens een tijdje. Dat doende zal je echt méér dan genoeg opmerken wat voor verbetering vatbaar is. Noteer, onthou, maar kaart niet aan. Als je voldoende gesetteld bent tussen je collega's (boven, onder, naast) ga dan op zoek naar de consensus. Niet naar mensen die je kan overtuigen van jouw gelijk, maar naar zaken waarover wel consensus is over dat het anders kan of moet, en probeer dan op dat punt een drijvende kracht te worden. Best mogelijk dat de consensus neigt naar iets wat jij slechts zeer ten dele voldoende verbetering vindt -> soit. Probeer eerst maar eens te settelen, gevoel te krijgen voor groepsconsensus en dan ook nog voor het helpen veranderen van iets. Mocht dat je lukken dan ben je opeens heeeeeeel veel verder.
Op dinsdag 16 december 2025 18:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende: Bij wat voor werkgevers heb je tot nu toe gewerkt? Waren het grote, middelgrote of kleine organisaties? Waren het commerciële bedrijven of instellingen zonder winstoogmerk?
Op dinsdag 16 december 2025 12:54 schreef Lienekien het volgende: Bij mij ging ooit een groot licht branden toen ik een teamleider kreeg die ons wél zoveel mogelijk wilde laten floreren, die oprecht was in het erkennen dat we ieder met onze eigenheid waarde hadden. Toen functioneerden we als team ook ineens veel beter. Helaas was het MT minder blij met hem en toen koos hij zelf eieren voor zijn geld.
Ik heb ook zo'n persoon meegemaakt. Hij had carte blanche bedwongen bij het aangaan van de job. Dat ging volgens het personeel fantastisch maar the powers that be werden panisch van die modus operandi. Dus die was binnen het jaar weer weg. Erg jammer.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende: Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
[..] Dat weet ik, maar ik typ van een klein scherm met lange nagels.😉
Overigens wel goed topic. Beter dan al dat gedoe over klaplopende kerels. Alhoewel: veel "managers" behoren ook tot die categorie. Ik heb ook zwaar moeite met ze maar dat komt gewoon door mijn natuurlijke afkeer voor gezag, regels en het opvolgen van bevelen. En de stommelingen die dat aan je opdringen vooral.
Een autoriteitsprobleem wordt pas een probleem als je niets van een ander aanneemt, je altijd de cynicus uithangt, de hakken in het zand zet en standaard in de aanval gaat.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende: Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
Ik heb ook grooooote problemen met autoriteit maar begeef me beroepsmatig in een wereld waarin 'dienend leiderschap' de norm is . Dat is ook maar het triggert in elk geval niet mijn autoriteitsprobleem
Daarnaast is het in mijn werkveld de bedoeling dat we als zelfsturend team met regelmaat op ons eigen functioneren terugblikken ('retrospective') en dan 'verbeterpunten' benoemen en dat we dan een steeds grotere snelheid bereiken in het doen van ons dagelijks ding. Dat heb ik losgelaten. Daar ben ik dan wel zo recalcitrant in dat ik die vergaderingen ook niet meer bijwoon.
ik moet verrassend weinig Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
[..] Overigens wel goed topic. Beter dan al dat gedoe over klaplopende kerels. Alhoewel: veel "managers" behoren ook tot die categorie. Ik heb ook zwaar moeite met ze maar dat komt gewoon door mijn natuurlijke afkeer voor gezag, regels en het opvolgen van bevelen. En de stommelingen die dat aan je opdringen vooral.
Ik heb geen probleem met authoriteit. Ik heb een stagebegeleider en 2 werkgevers gehad die mij afstraften voor zaken die al jaren niet liepen. Een groep waar vorig jaar 2 man op stond maar als ik zei dat gedrag onveilig was lag het aan mij. Daarom leerde ik: alles benoemen, uitleggen, documenteren zodat zichtbaar was dat ik reflecteerde en handelde. Maar managers zien alleen mij die onveiligheid herhaalt naar buiten toe. Dat besef ik nu pas. Ik heb 2 banen gehad die goed liepen maar waar geen uren waren. Daar hoefde ik niet perfect te zijn. Hier werd ik niet ingewerkt, moest ik meteen alles perfect doen, en toen de groep hetzelfde gedrag vertoonde waar in 2 jaar 3 anderen op uitvielen was ik de schuldige en toen ik mijn documentatie mailde moest ik naar de psycholoog want " onrustig". Ik nag nooit fouten maken,anders mogen strafbare shit doen en nog gebeurt er niks.
Dat politiek gelul en achterlijke domme spelletjes op de werkvloer ben ik wars van.
Die kunnen mij helemaal gestolen worden.
Dus ik herken wel e.e.a. aan hetgeen TS schetst. Maargoed, dan vinden ze mij maar lastig, het interesseert mij niet. Ze weten dat ik gelijk heb.
En als ze niet luisteren en achteraf gaat alles weer fout dan ben ik ook niet de beroerdste om er meteen een told you so uit te gooien.
Flikker toch op, we zijn aan het werk en als er iets aan schort, ronduit niet deugt en/of veel beter/efficiënter/veiliger kan of moet dan sta ik vooraan.
Er zijn er zat die mij kunnen schieten en dan denk ik bij mn eigen ipv zo dom te lopen doen tegen mij had je ook gewoon je werk waar je betaald voor wordt kunnen doen. Had je ook geen commentaar van mij gehad.
Ik ben op de werkvloer best wel een zuiger wat dat aangaat, maar dan wel op momenten dat ik 100% gelijk heb.
Heerlijk.
De oude oude layout was veel beter!! vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
Een sterk verantwoordelijkheids- & rechtvaardigheidsgevoel gaan nogal eens hand in hand met HB. Ergens prijzenswaardige eigenschappen, maar ze zijn lang niet overal toe te passen (if at all).
Verder is dit volgens mij nog niet beantwoord, lijkt me wel een essentieel punt:
Op dinsdag 16 december 2025 20:37 schreef vosss het volgende: Dus ik herken wel e.e.a. aan hetgeen TS schetst. Maargoed, dan vinden ze mij maar lastig, het interesseert mij niet. Ze weten dat ik gelijk heb.
Kijk dat is de spirit.
Op dinsdag 16 december 2025 20:37 schreef vosss het volgende: Dat politiek gelul en achterlijke domme spelletjes op de werkvloer ben ik wars van.
Dus ik herken wel e.e.a. aan hetgeen TS schetst. Maargoed, dan vinden ze mij maar lastig, het interesseert mij niet. Ze weten dat ik gelijk heb.
En als ze niet luisteren en achteraf gaat alles weer fout dan ben ik ook niet de beroerdste om er meteen een told you so uit te gooien.
Flikker toch op, we zijn aan het werk en als er iets aan schort, ronduit niet deugt en/of veel beter/efficiënter/veiliger kan of moet dan sta ik vooraan.
Er zijn er zat die mij kunnen schieten en dan denk ik bij mn eigen ipv zo dom te lopen doen tegen mij had je ook gewoon je werk waar je betaald voor wordt kunnen doen. Had je ook geen commentaar van mij gehad.
Ik ben op de werkvloer best wel een zuiger wat dat aangaat, maar dan wel op momenten dat ik 100% gelijk heb.
Heerlijk.
Dus je gedraagt je op het werk net zo als hier, arme collega's. Maar goed ze zijn op de fabriek vast wel wat gewend.
Op dinsdag 16 december 2025 20:37 schreef vosss het volgende: Dat politiek gelul en achterlijke domme spelletjes op de werkvloer ben ik wars van.
Heerlijk.
Jij hebt een vast contract. Ik jobhop steeds en ben uitgeput
[..] Dus je gedraagt je op het werk net zo als hier, arme collega's. Maar goed ze zijn op de fabriek vast wel wat gewend.
Het hangt -zoals al eerder opgemerkt- van je werk af wat je je kan permiteren.
Ik heb van mijn talent mijn beroep gemaakt. Softwaretester. Ik mag ze de hele dag vertellen wat ze nou weer fout gedaan hebben.
SPOILER
De kunst is om dat dan toch op zo'n manier te doen dat ze met je willen blijven samenwerken. Toevallig ben ik goed in mijn vak, dat behelst dus ook de beheersing van die genoemde kunst.
[..] Een sterk verantwoordelijkheids- & rechtvaardigheidsgevoel gaan nogal eens hand in hand met HB. Ergens prijzenswaardige eigenschappen, maar ze zijn lang niet overal toe te passen (if at all).
Verder is dit volgens mij nog niet beantwoord, lijkt me wel een essentieel punt: [..]
Ja en nee. Er wordt van mij perfect groepsmanagement verwacht en elke misdraging ligt gelijk aan mij en " de band". Anderen mogen schreeuwen, slaan, slechte resultaten halen. Ik moet perfectie leveren, nooit gedoe. En daarom ga ik onderzoeken om te kijken waar het vandaan komt. Er zitten er vaak maar 2 of 3 per groep, en die doen dit al jaren, maar als ik signaleer ben ik de enige schuldige...
Lijkt me vallen onder de zeer ware beroepen tegenwoordig. Want man man man wat wordt er een bagger geproduceerd. Ik heb het idee dat het metier van het maken van goede software steeds meer in de vergetelheid verdwijnt.
[..] Lijkt me vallen onder de zeer ware beroepen tegenwoordig. Want man man man wat wordt er een bagger geproduceerd. Ik heb het idee dat het metier van het maken van goede software steeds meer in de vergetelheid verdwijnt.
Hangt van je referentiekader af denk ik. Ik begon met testen zo rond 2000, en toen waren de toen in ontwikkeling/beheer zijnde eigen geprogrammeerde applicaties over het algemeen een enorm groot foutenfestival, en de gevolgde werkwijze (ITIL, Waterval/RAD etc) een recept voor hogere kosten en lagere kwaliteit.
Dat is tegenwoordig echt veel beter. Maar er wordt niet veel meer echt getest; de meeste testers zijn een soort gemankeerde programmeurs geworden. Veel java, nul risico-analyse. Veel scenario's, weinig domeinkennis.
Op dinsdag 16 december 2025 13:49 schreef Lienekien het volgende: Hier is echt geen pasklaar antwoord voor. Je kunt het ‘naar boven’ nog zo discreet en diplomatiek brengen, als het diegene slecht uitkomt naar zijn manager/directeur/whatever, dan ben jij toch het haasje.
Op basis van de reacties van TS denk ik dat TS de flexibiliteit mist om zaken genuanceerd, discreet en diplomatiek aan de orde te stellen. Als nieuwkomer onbevoegd, ongevraagd en zonder overleg veranderingen - die zij verbeteringen vindt - doorvoeren, is niet verstandig. Dingen zijn niet altijd zo zwart wit. De stelling van TS is: iedereen heeft de pik op mij. Dat kan, maar is onwaarschijnlijk. Daarnaast vraag ik mij af of TS signalen wel op het juiste niveau in de organisatie inbrengt. Een onveilige werksituatie kun je bijvoorbeeld ook eerst bespreken met een vertrouwenspersoon. Dan kun je samen bezien hoe dit het best aangekaart kan worden. En als dingen anders kunnen of zelfs moeten, is omhoog escaleren meestal ook niet de eerste stap om tot een oplossing te komen. Als ik de berichten van TS over haar werk lees, moet ik denken aan een tornado.
Op dinsdag 16 december 2025 14:42 schreef Ansa het volgende: Een coach van werk inderdaad wel, maar die krijg je niet meteen. En dan loop ik al vast. Ik kan het wel in CHATGPT gooien.
Ik vraag mij af of jij wel een coach nodig hebt. Als je ergens begint te werken en meteen om een coach gaat vragen … Liever word je ingewerkt. Je schrijft letterlijk: "Als dingen niet duidelijk zijn, dan volg ik de lijn die ik altijd volg." Doe 'ns gek: vraag dan hulp! Vraag om verduidelijking. Maar nee, Ansa is beter dan anderen en doet het dus op haar manier. Want dat is de enige goede manier. Je strijkt ongewild iedereen tegen de haren in. Je jaagt mensen in het harnas en vraagt je vervolgens af waarom jij een managersprobleem ervaart. Volgens mij is het antwoord: omdat jij het zelf creëert. Het is net als met die klote exen van je.
[..] Ik vraag mij af of jij wel een coach nodig hebt. Als je ergens begint te werken en meteen om een coach gaat vragen … Liever word je ingewerkt. Je schrijft letterlijk: "Als dingen niet duidelijk zijn, dan volg ik de lijn die ik altijd volg." Doe 'ns gek: vraag dan hulp! Vraag om verduidelijking. Maar nee, Ansa is beter dan anderen en doet het dus op haar manier. Want dat is de enige goede manier. Je strijkt ongewild iedereen tegen de haren in. Je jaagt mensen in het harnas en vraagt je vervolgens af waarom jij een managersprobleem ervaart. Volgens mij is het antwoord: omdat jij het zelf creëert. Het is net als met die klote exen van je.
En als je dan hulp vraagt en ze hebben geen tijd voor je?
[..] Ik vraag mij af of jij wel een coach nodig hebt. Als je ergens begint te werken en meteen om een coach gaat vragen … Liever word je ingewerkt. Je schrijft letterlijk: "Als dingen niet duidelijk zijn, dan volg ik de lijn die ik altijd volg." Doe 'ns gek: vraag dan hulp! Vraag om verduidelijking. Maar nee, Ansa is beter dan anderen en doet het dus op haar manier. Want dat is de enige goede manier. Je strijkt ongewild iedereen tegen de haren in. Je jaagt mensen in het harnas en vraagt je vervolgens af waarom jij een managersprobleem ervaart. Volgens mij is het antwoord: omdat jij het zelf creëert. Het is net als met die klote exen van je.
Ik wil een coach buiten het werkom, om te leren om te leren omgaan met mijn hb. Ik ben niet ingewerkt hier, niemand had tijd of reageerde, dus ik deed het maar zoals vorig jaar.
[..] En als je dan hulp vraagt en ze hebben geen tijd voor je?
Je kan echt niet alles op TS afschuiven.
Dit. Mijn ex gaf kopstoten aan kinderen, was dat kind ook aan het uitlokken of alleen ik?
Ik ben schuldig aan slecht filteren op randvoorwaarden, kutbanen aannemen of narcisten daten, en daardoor in overdrive schieten en 110% geven om niet uitgekotst te worden wat dan juist tegen me werkt.
Niet alles, maar volgens mij is er wel een terugkerend patroon. Als er nu geen tijd is, dan is die er wellicht later wel. Als er nu geen tijd is, dan kan ik misschien meekijken hoe zij het doen. Als er nu geen tijd is, dan moet de taak misschien wachten tot je wél weet hoe het moet. In de situatie dat dit allemaal niet kan, zul je gelet op de omstandigheden misschien zelf aan de slag moeten gaan en daarmee mogelijk afwijken van de interne afspraken. Volgens TS leidt dat dan tot onmiddelijk ontslag. Ik vind het moeilijk te geloven. En dat keer op keer op keer. Of zij werkt in een omgeving waar juist die interne afspraken super belangrijk zijn. Maar dat brengt me terug op stap 1: vraag tijdig om hulp. Mensen praten heel graag over zichzelf. Dus er is vast iemand te vinden die wél hulp kan bieden.
[..] Op basis van de reacties van TS denk ik dat TS de flexibiliteit mist om zaken genuanceerd, discreet en diplomatiek aan de orde te stellen. Als nieuwkomer onbevoegd, ongevraagd en zonder overleg veranderingen - die zij verbeteringen vindt - doorvoeren, is niet verstandig. Dingen zijn niet altijd zo zwart wit. De stelling van TS is: iedereen heeft de pik op mij. Dat kan, maar is onwaarschijnlijk. Daarnaast vraag ik mij af of TS signalen wel op het juiste niveau in de organisatie inbrengt. Een onveilige werksituatie kun je bijvoorbeeld ook eerst bespreken met een vertrouwenspersoon. Dan kun je samen bezien hoe dit het best aangekaart kan worden. En als dingen anders kunnen of zelfs moeten, is omhoog escaleren meestal ook niet de eerste stap om tot een oplossing te komen. Als ik de berichten van TS over haar werk lees, moet ik denken aan een tornado.
Daar heb je gelijk in. Ik mis die skill en zoek daar nu hulp bij. Ik benader organisaties te horizontaal omdat ik denk : we zijn allemaal volwassenen met WO en één doel.
Al ben ik niet bot en kaart ik alleen zaken aan waar er van mij perfecte uitvoer wordt verwacht. Ik verander ook niks. Ik stel voor iets op te pakken of maak analyses waarop dingen vastlopen waar ik in mijn directe praktijk mee deal.
Op dinsdag 16 december 2025 21:47 schreef Ansa het volgende: Al ben ik niet bot en kaart ik alleen zaken aan waar er van mij perfecte uitvoer wordt verwacht. Ik verander ook niks. Ik stel voor iets op te pakken of maak analyses waarop dingen vastlopen waar ik in mijn directe praktijk mee deal.
En binnen hoeveel dagen nadat jij aan het werk bent gegaan krijgt zo'n MT-lid jouw analyse op zijn of haar bureau geworpen?
Qua techniek was Video2000 beter dan VHS. En tóch werd uiteindelijk de VHS-videoband populair. Dan kun je blijven inbrengen dat Video2000 écht beter is, maar bedrijven, overheden en managers hebben soms andere redenen om een bepaalde keuze te maken. Die zijn niet altijd rationeel. Een paar maanden geleden deed ik een training onderhandelen. Dat vond ik heel leerzaam. Eén van de dingen die wij leerden, is dat je niet te snel moet denken dat je de kennis wel hebt op basis waarvan de best mogelijke uitkomst te bepalen is. Telkens bleek er een addertje onder het gras te zitten. Soms omdat het doel beter bereikt kon worden als we besloten elkaar te vertrouwen. Soms omdat je met doorvragen achter informatie kon komen die een compleet ander licht op de casus liet schijnen.
Las laatst dat uit grootzalig onderzoek blijkt dat niet diegenen die uitzonderlijk presteren maar degene die het aardigst en relaxtst zijn de meeste bonus/vergoeding krijgen binnen bedrijven.
[..] En binnen hoeveel dagen nadat jij aan het werk bent gegaan krijgt zo'n MT-lid jouw analyse op zijn of haar bureau geworpen?
Qua techniek was Video2000 beter dan VHS. En tóch werd uiteindelijk de VHS-videoband populair. Dan kun je blijven inbrengen dat Video2000 écht beter is, maar bedrijven, overheden en managers hebben soms andere redenen om een bepaalde keuze te maken. Die zijn niet altijd rationeel. Een paar maanden geleden deed ik een training onderhandelen. Dat vond ik heel leerzaam. Eén van de dingen die wij leerden, is dat je niet te snel moet denken dat je de kennis wel hebt op basis waarvan de best mogelijke uitkomst te bepalen is. Telkens bleek er een addertje onder het gras te zitten. Soms omdat het doel beter bereikt kon worden als we besloten elkaar te vertrouwen. Soms omdat je met doorvragen achter informatie kon komen die een compleet ander licht op de casus liet schijnen.
Geen MT-lid, wel dat ik signaleer bij directe collega's " groep heeft achterstand/vraagt hulp, ik heb dit vorig jaar gedaan, kan ik hier met iemand over sparren? Of "persoon vertoont onveilig gedrag, ik heb A, B, C gedaan, maar degene die het oppakt doet zijn deel niet, hoe nu verder?"
Verder heb je gelijk. Ik baal dat ik jaren geloofde dat het mijn inhoud was en ik door depressie/PTSS en toxische ex niet de bandbreedte had dit in te zien. Ik ben ergens ook bang dat ik niks meer vind na mijn huidige baan waar ik weg wil.
Op dinsdag 16 december 2025 22:20 schreef Ansa het volgende: Ik baal dat ik jaren geloofde dat het mijn inhoud was en ik door depressie/PTSS en toxische ex niet de bandbreedte had dit in te zien. Ik ben ergens ook bang dat ik niks meer vind na mijn huidige baan waar ik weg wil.
Volgens mij ben jij goed bezig met zelfontwikkeling. Ik hoop dat je snel een psycholoog of coach kunt vinden die jou kan helpen wat van je zelfmedelijden af te komen. Zelfmedelijden helpt niet. Het remt je. Het legt alle schuld buiten jezelf, maar daarmee ook iedere verantwoordelijkheid voor een oplossing. Terwijl hoe jij met een situatie omgaat het enige is waar je echt invloed op hebt. Ergens denk ik namelijk dat je eigenlijk een kwetsbaar lief mens bent. Zit over dat werk niet in. Je bent nog jong genoeg.
[..] Volgens mij ben jij goed bezig met zelfontwikkeling. Ik hoop dat je snel een psycholoog of coach kunt vinden die jou kan helpen wat van je zelfmedelijden af te komen. Zelfmedelijden helpt niet. Het remt je. Het legt alle schuld buiten jezelf, maar daarmee ook iedere verantwoordelijkheid voor een oplossing. Terwijl hoe jij met een situatie omgaat het enige is waar je echt invloed op hebt. Ergens denk ik namelijk dat je eigenlijk een kwetsbaar lief mens bent. Zit over dat werk niet in. Je bent nog jong genoeg.
Nooit naar psychologen of andere hulpverleners gaan die verdienen zolang jij bij hun loopt: Als je intelligent bent kun je veel beter zelfreflectie toepassen en het oplossen. De kern is, niet denken maar handelen. Oude denkpatronen loslaten. Oude jeugdtraumas oprakelen is nog nooit iemand beter van geworden.
Op dinsdag 16 december 2025 22:09 schreef Lospedrosa het volgende: Las laatst dat uit grootzalig onderzoek blijkt dat niet diegenen die uitzonderlijk presteren maar degene die het aardigst en relaxtst zijn de meeste bonus/vergoeding krijgen binnen bedrijven.
Ik denk steeds dat ik niet genoeg waard ben/door de mand ga vallen. Daardoor geef ik 110% in banen en relaties maar ben ik ook onzeker/ onrustig.
En ik kan er niet goed mee omgaan dat anderen imperfect of zelfs slecht mogen zijn en ik alleen maar perfect. Zodra er dan iets misgaat ga ik mezelf enorm bewijzen door tig keer te mailen over wat ik gedaan heb en waar het misgaat, omdat ik niet weer geframed wil worden.
Ik had alleen niet door dat dit alles JUIST het problerm us, niet fouten.
[..] Nooit naar psychologen of andere hulpverleners gaan die verdienen zolang jij bij hun loopt: Als je intelligent bent kun je veel beter zelfreflectie toepassen en het oplossen. De kern is, niet denken maar handelen. Oude denkpatronen loslaten. Oude jeugdtraumas oprakelen is nog nooit iemand beter van geworden.
Ik heb veel aan traumatherapie gehad en lees veel. Ik gebruik ook chatgpt om losse flodders te ordenen en mijn hiaten te ondervangen.
[..] Volgens mij ben jij goed bezig met zelfontwikkeling. Ik hoop dat je snel een psycholoog of coach kunt vinden die jou kan helpen wat van je zelfmedelijden af te komen. Zelfmedelijden helpt niet. Het remt je. Het legt alle schuld buiten jezelf, maar daarmee ook iedere verantwoordelijkheid voor een oplossing. Terwijl hoe jij met een situatie omgaat het enige is waar je echt invloed op hebt. Ergens denk ik namelijk dat je eigenlijk een kwetsbaar lief mens bent. Zit over dat werk niet in. Je bent nog jong genoeg.
Ik ben kwetsbaar ook soms ook lief. Vooral erg verdietig en onzeker.
[..] Ik denk steeds dat ik niet genoeg waard ben/door de mand ga vallen. Daardoor geef ik 110% in banen en relaties maar ben ik ook onzeker/ onrustig.
En ik kan er niet goed mee omgaan dat anderen imperfect of zelfs slecht mogen zijn en ik alleen maar perfect. Zodra er dan iets misgaat ga ik mezelf enorm bewijzen door tig keer te mailen over wat ik gedaan heb en waar het misgaat, omdat ik niet weer geframed wil worden.
Mijn eerste directeur zei ooit tegen me: goed is goed genoeg.
[..] Mijn eerste directeur zei ooit tegen me: goed is goed genoeg.
Ik wou dat ik dat had. Mijn stagebegeleider liet me eens een volledige stapel documenten opnieuw doen omdat ik commentaar achter de zin ipv de marges had geschreven.
Mijn huidige manager zei " fouten zijn menselijk" maar toen gedrag waar ik al voor waarschuwde escaleerde kreeg ik de schuld.
[..] Ik denk steeds dat ik niet genoeg waard ben/door de mand ga vallen. Daardoor geef ik 110% in banen en relaties maar ben ik ook onzeker/ onrustig.
Alles wat we doen is zinloos. Elke baan elke taak, het is over 100-200 jaar compleet vergeten. Er zijn al miljoenen voorouderen dood gegaan in zinloze oorlogen. Het enige wat je hebt zijn je naasten, je goed voelen. Wees relaxt en rustig, het doet er toch geen fuck toe op het grotere plaatje. Kopieer van iemand die geliked wordt en altijd vrolijk en relaxt is.
[..] Alles wat we doen is zinloos. Elke baan elke taak, het is over 100-200 jaar compleet vergeten. Er zijn al miljoenen voorouderen dood gegaan in zinloze oorlogen. Het enige wat je hebt zijn je naasten, je goed voelen. Wees relaxt en rustig, het doet er toch geen fuck toe op het grotere plaatje. Kopieer van iemand die geliked wordt en altijd vrolijk en relaxt is.
Ik moet eens verlengd worden of een vast contract. Daar zit heel veel druk op bij mij. Idem op " de ring," in vorige relaties.
Als ik dood ben heb ik niet door dat ik vergeten ben, maar ik moet 10x harder werken om gezien te worden lijkt het.
[..] Ik moet eens verlengd worden of een vast contract. Daar zit heel veel druk op bij mij. Idem op " de ring," in vorige relaties.
Als ik dood ben heb ik niet door dat ik vergeten ben, maar ik moet 10x harder werken om gezien te worden lijkt het.
Ja niet dus, ook jij bent niet belangrijk en doet er niet toe. Net als iedereen. Dus wees relaxt en kijk eens om je heen. Ga veel naar buiten de natuur in, sport eet lach en drink met vrienden.
Op dinsdag 16 december 2025 23:31 schreef Ansa het volgende: Als ik dood ben heb ik niet door dat ik vergeten ben, maar ik moet 10x harder werken om gezien te worden lijkt het.
Nee, je moet hier blijkbaar keihard werken om gezien te worden. En blijkbaar heb je daar behoefte aan.
Wat ik bij jou merk is dat het in jouw jeugd niet goed gegaan is. Daar ben je niet gezien, door je vader en misschien ook je moeder. Dat is een bepaalde leegte die er nu nog zit, en dat maakt dat je nu op een obsessieve manier aandacht probeert te genereren met dit type bezigheden, waarbij je volledig gefocussed bent op je eigen voldoening die het je (tijdelijk) geeft.
Daarnaast kan het je niks schelen dat je daarbij de energie verbruikt van mensen die wel positieve en menselijke intenties en empathie hebben, iets wat bij jou blijkbaar afwezig is.
Het doorgaan met dit type activiteiten zal je dan ook niet en nooit gelukkig maken.
Ik wilde je eigenlijk al twee vragen stellen:
1 Ben je gelukkig? En hoe gelukkig op een schaal van 10 2 Hoe eerlijk ben je op een schaal van 10.
En voor jezelf was je dan tot de conclusie gekomen waar bij jou het probleem zit.
Al die tijd en energie die je hier in steekt zou je ook kunnen benutten voor zelfreflectie en je werkelijke probleem oplossen en dan zijn er nog steeds mensen die je echt willen en kunnen helpen. Maar waar je nu mee bezig bent werkt gewoon niet. Het maakt je niet echt gelukkig ook al voel je je op deze manier beter dan anderen; jij en ik weten dat dat niet zo is.
[..] Nee, je moet hier blijkbaar keihard werken om gezien te worden. En blijkbaar heb je daar behoefte aan.
Wat ik bij jou merk is dat het in jouw jeugd niet goed gegaan is. Daar ben je niet gezien, door je vader en misschien ook je moeder. Dat is een bepaalde leegte die er nu nog zit, en dat maakt dat je nu op een obsessieve manier aandacht probeert te genereren met dit type bezigheden, waarbij je volledig gefocussed bent op je eigen voldoening die het je (tijdelijk) geeft.
Daarnaast kan het je niks schelen dat je daarbij de energie verbruikt van mensen die wel positieve en menselijke intenties en empathie hebben, iets wat bij jou blijkbaar afwezig is.
Het doorgaan met dit type activiteiten zal je dan ook niet en nooit gelukkig maken.
Ik wilde je eigenlijk al twee vragen stellen:
1 Ben je gelukkig? En hoe gelukkig op een schaal van 10 2 Hoe eerlijk ben je op een schaal van 10.
En voor jezelf was je dan tot de conclusie gekomen waar bij jou het probleem zit.
Al die tijd en energie die je hier in steekt zou je ook kunnen benutten voor zelfreflectie en je werkelijke probleem oplossen en dan zijn er nog steeds mensen die je echt willen en kunnen helpen. Maar waar je nu mee bezig bent werkt gewoon niet. Het maakt je niet echt gelukkig ook al voel je je op deze manier beter dan anderen; jij en ik weten dat dat niet zo is.