quote:Oostenrijks parlement stemt in met hoofddoekverbod voor meisjes op school
Het parlement van Oostenrijk wil dat meisjes onder de 14 geen hoofddoek meer mogen dragen op school. Een grote meerderheid van de fracties heeft ingestemd met een verbod op stoffen "die het hoofd naar islamitische traditie bedekken". Zij zien in het verbod een beschermingsmaatregel tegen de onderdrukking van meisjes.
Alleen de Groenen stemden tegen. Niet zozeer omdat ze er voorstander van zijn dat meisjes een hoofddoek dragen, maar omdat ze ervan overtuigd zijn dat het wetsvoorstel ongrondwettelijk is. Een hoofddoekverbod op Oostenrijkse basisscholen uit 2019 hield bij de hoogste rechter geen stand, onder meer omdat het alleen toezag op moslims.
Volgens de regering is nu duidelijker in de wet uitgelegd waarom het verbod alleen voor de islamitische hoofddoek geldt en niet voor bijvoorbeeld een joods keppeltje of patka van sikhs. In die andere gevallen zou geen sprake zijn van onderdrukking.
Naar schatting van de regering treft het verbod zo'n 12.000 meisjes. Als zij vanaf volgend schooljaar toch met een hoofddoek in de klas komen, gaat de school eerst met hen en de ouders in gesprek. Mochten zij vasthouden aan de hoofddoek, dan kunnen er boetes volgen tot maximaal 850 euro.
Correspondent Duitsland en Midden-Europa Charlotte Waaijers:
"Al bij de vorige poging tot een verbod noemde de toenmalige regering het zelf vooral een symbolische maatregel. Het moet laten zien dat er geen ruimte is voor aspecten van de islam die niet te verenigen zouden zijn met Oostenrijkse waarden. Onder Oostenrijkers is er nog altijd brede steun voor het verbod.
Tegelijkertijd komt er duidelijke kritiek van onder meer mensenrechtenorganisaties. Zij denken niet dat een verbod de meisjes om wie het gaat zal sterken, zoals de regering stelt, maar juist kan schaden. Ook zijn er zorgen bij scholen over de handhaving: zij moeten nu met de betreffende meisjes en hun ouders in gesprek om af te dwingen dat ze zich aan het verbod houden.
Of dit verbod wel standhoudt voor de rechter, zal weer worden getest. Juristen twijfelen aan de onderbouwing. Een koepelorganisatie voor moslims in Oostenrijk heeft al gezegd naar het constitutioneel hof te stappen."
Er hoeft niet één lijn te worden getrokken. Er is slechts een religie/ideologie die jonge meisjes dwingt een gedeelte (of soms zelfs hele gezicht) te verbergen en dat is de Islam. Andere religies hebben dat niet. In Orthodox Joodse contreien worden meisjes opgevoed om zich 'modest' te kleden. Het hele gezicht mag zichtbaar zijn en bij het in de puberteit komen ook de vrouwelijke vormen. Te veel bloot is daarentegen wel een taboe, maar dat is een hele andere discussie.quote:Op donderdag 11 december 2025 18:19 schreef MissButterflyy het volgende:
Eens.
Meiden kunnen op latere leeftijd altijd nog wel kiezen of ze wel of niet een hooddoek willen dragen.
De basisschool, dan zijn ze nog zo jong…
Maar geldt ook voor orthodoxe joden bijvoorbeeld, en hun klederdracht. Moet dat zulke jonge kinderen worden aangedaan? 1 lijn trekken dan aub.
En de jongens dan? In Israël liepen hele jonge jongens al heel traditioneel, met een keppeltje en kapsel met van die pijpenkrullen.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er hoeft niet één lijn te worden getrokken. Er is slechts een religie/ideologie die jonge meisjes dwing een gedeelte (of soms zelfs hele gezicht) te verbergen en dat is de Islam. Andere religies hebben dat niet. In Orthodox Joodse contreien worden meisjes opgevoed om zich 'modest' te kleden. Het hele gezicht mag zichtbaar zijn en bij het in de puberteit komen ook de vrouwelijke vormen. Te veel bloot is daarentegen wel een taboe, maar dat is een hele andere discussie.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vs.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kortom, de verschillen zijn groot. Dit is dan ook een van de vele redenen waarom de Islam nooit samen moeten worden geclusterd met het Jodendom of het Christendom. De Islam vormt net iets te vaak een zeer radicale doctrine die een aparte categorie verdiend.
Hier zijn rechters de baas dus gaat nooit gebeuren.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:17 schreef Red_85 het volgende:
Mooi.
Dat andere landen maar snel mogen volgen met het verbieden van die vrouw onderdruk dingen
Je vergelijkt appels met peren. Er kan niet één lijn worden getrokken als dingen niet vergelijkbaar zijn.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En de jongens dan? In Israël liepen hele jonge jongens al heel traditioneel, met een keppeltje en kapsel met van die pijpenkrullen.
Vind dat er gewoon 1 lijn moet worden getrokken.
In België zie je ze ook.
Dat zulke jonge meiden geen hoofddoek horen te dragen, is geen discussie.
Ik ben er eigenlijk voor dat zulke jonge kids geen religie hoeven uit te dragen in hun uiterlijk. Dat kan als ze ouder zijn altijd nog, en hopelijk uit vrije wil.
Ja omdat de politici die er zaten te dom waren om te schijtenquote:Op donderdag 11 december 2025 19:21 schreef franske19 het volgende:
[..]
Hier zijn rechters de baas dus gaat nooit gebeuren.
Vind ik wel. Gewoon geen religie uitingen voor kids, tot een bepaalde leeftijd, waar ze zelf keuzes kunnen maken.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je vergelijkt appels met peren. Er kan niet één lijn worden getrokken als dingen niet vergelijkbaar zijn.
Dus een hoofddoek wordt alleen gedragen door moslima’s?quote:Een hoofddoekverbod op Oostenrijkse basisscholen uit 2019 hield bij de hoogste rechter geen stand, onder meer omdat het alleen toezag op moslims.
Dan zal het bestraft moet worden als mensen zich er niet aan houden. Waarom trouwens de 'quote:Op donderdag 11 december 2025 19:24 schreef Buitendam het volgende:
daar gaat niemand zich aan houden.
En handhaven gaan ze ook niet doen, dus ook dit is weer populistisch geleuter in de marge.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:24 schreef Buitendam het volgende:
Oostenrijk...Die staan daar toch wat anders in.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
En handhaven gaan ze ook niet doen, dus ook dit is weer populistisch geleuter in de marge.
Ik vind het bovendien een raar argument.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:26 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dus een hoofddoek wordt alleen gedragen door moslima’s?
Wat een generalisatie.
Dat denk ik wel. Als ze dan hun kinderen weghouden van school, wordt de leerplicht ontdoken. Dat heeft echt wel consequenties.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
En handhaven gaan ze ook niet doen, dus ook dit is weer populistisch geleuter in de marge.
Ik heb er weinig vertrouwen in.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:27 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Oostenrijk...Die staan daar toch wat anders in.
Anders worden al die Joodse middelbare wijven veel te geil.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En de jongens dan? In Israël liepen hele jonge jongens al heel traditioneel, met een keppeltje en kapsel met van die pijpenkrullen.
In België zie je ze ook.
Ik ben er eigenlijk voor dat zulke jonge kids geen religie hoeven uit te dragen in hun uiterlijk. Dat kan als ze ouder zijn altijd nog, en hopelijk uit vrije wil.
Roep het i.i.g. een halt toe op scholen en in openbare gelegenheden.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:32 schreef TigerXtrm het volgende:
1. Religieuze scholen verbieden.
2. Elke vorm van religieuze uiting op scholen verbieden.
Stop religieuze kinder indoctrinatie.
Eens. Hoewel ik het ook belangrijk vind dat op (openbare) scholen wordt onderwezen in levensbeschouwing/godsdiensten, en met respect, maar niet dat het een levensstijl moet worden. Alleen als afzonderlijk vak.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:32 schreef TigerXtrm het volgende:
Wijven?quote:Op donderdag 11 december 2025 19:29 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Anders worden al die Joodse middelbare wijven veel te geil.
Jeetje, speel een beetje mee.quote:
Je bedoelt een beeld waarbij je niet als een lompe zak hooi overkomt in een tijd waarin we juist op dat gebied ons beste beentje voor zouden moeten zetten?quote:Op donderdag 11 december 2025 19:41 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Jeetje, speel een beetje mee.
Als ik “Joodse vrouwen” schrijf, dan schept dat toch een net iets ander beeld.
We hebben het over ‘meisjes’quote:Op donderdag 11 december 2025 19:41 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ja, en je kunt ook over álles janken. Reageer nog één keer en laat je humeur vooral niet verpesten.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
We hebben het over ‘meisjes’
Sorry, ik kan daar niet grappig over doen.
Janken?quote:Op donderdag 11 december 2025 19:47 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ja, en je kunt ook over álles janken. Reageer nog één keer en laat je humeur vooral niet verpesten.
Nou, sorry dan. Ik wilde je niet boos maken.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Janken?![]()
En m’n humeur is prima. Maar als ik het woord ‘wijven’ lees, terwijl we het hier hebben over meisjes die nog heel jong zijn, krijg je dat te horen ja.
Religeuze brainwashing vanaf geboorte is een vorm van kindermishandeling.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:32 schreef TigerXtrm het volgende:
In Frankrijk doen ze dit ook al. Gewoon de toegang ontzeggen.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
In de basis goed.
Maar hoe ga je dit handhaven? Wat ga je doen als er een meisje in de klas zit met wél een hoofddoek?
Dit zal in het begin best lastig zijn.
Je mag ook niet in je blote kont naar school.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:07 schreef sp3c het volgende:
Ik vind het helemaal niks dat de ivetgeid kledingsvoorachriften uit gaat lopen schrijven
Boetes geven, helpt altijd en die boetes direct korten op loon/uitkering.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat denk ik wel. Als ze dan hun kinderen weghouden van school, wordt de leerplicht ontdoken. Dat heeft echt wel consequenties.
Er is geen enkele wet die stelt dat je petje af moetquote:Op donderdag 11 december 2025 20:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je mag ook niet in je blote kont naar school.
Of in een burka.
Je petje zal je ook af moeten als jongen zijnde. (Was in mijn tijd wel)
Zo vreemd vind ik het niet.
Schoolreglement wat je tekentquote:Op donderdag 11 december 2025 20:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
Er is geen enkele wet die stelt dat je petje af moet
Nee, maar er zijn wel scholen die het echt in hun voorschriften hebben staan, dat leerlingen zich daar aan houden. Die vrijheid hebben scholen.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
Er is geen enkele wet die stelt dat je petje af moet
quote:
Daar heb ik het toch niet overquote:Op donderdag 11 december 2025 20:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn wel scholen die het echt in hun voorschriften hebben staan, dat leerlingen zich daar aan houden. Die vrijheid hebben scholen.
Denk niet dat een schoolreglement zoiets als een hoofddoekverbod kan afdwingen. Dan gaan ze hogerop.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
Daar heb ik het toch niet over
Overheid moet dat niet doen
Krijg je dat weer.. helemaal geen kans meer dan..quote:Op donderdag 11 december 2025 20:16 schreef Momo het volgende:
Schijnbaar is thuisonderwijs toegestaan in Oostenrijk (met regels natuurlijk), straks krijg je dat een deel van die meiden geheel in isolatie komt.
Je loopt het risico dat ze dan niet maar naar school toe gaan.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:08 schreef RotatoR het volgende:
[..]
In Frankrijk doen ze dit ook al. Gewoon de toegang ontzeggen.
Nou ja. De plicht om naar school te gaan komt niet te vervallen bij de invoering van een dergelijke regel neem ik aan.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Krijg je dat weer.. helemaal geen kans meer dan..
Arme meiden
Ik vind niet dat de overheid zich zou moeten bemoeien met wat ik op mijn hoofd doequote:Op donderdag 11 december 2025 20:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Denk niet dat een schoolreglement zoiets als een hoofddoekverbod kan afdwingen. Dan gaan ze hogerop.
Dit moet van boven af besloten worden voor iedereen..
Of lees ik verkeerd wat je wil zeggen?
Dat is niet oké en zou dan ook moeten worden aangepast in m’n ogen.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:16 schreef Momo het volgende:
Schijnbaar is thuisonderwijs toegestaan in Oostenrijk (met regels natuurlijk), straks krijg je dat een deel van die meiden geheel in isolatie komt.
Als het leerplicht is ipv schoolplicht dan kan dat dus wel helaas.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou ja. De plicht om naar school te gaan komt niet te vervallen bij de invoering van een dergelijke regel neem ik aan.
Ja maar jij bent een volwassen man. Geen meisje van 8 dat verstopt wordt onder hopen stof en onzichtbaar gemaakt.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik vind niet dat de overheid zich zou moeten bemoeien met wat ik op mijn hoofd doe
Geen idee op hoeveel manieren dit leesbaar is
Geloof niet dat zon meisje uit zon cultuur zichtbaarder is zonder hoofddoekquote:Op donderdag 11 december 2025 20:22 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja maar jij bent een volwassen man. Geen meisje van 8 dat verstopt wordt onder hopen stof en onzichtbaar gemaakt.
Wat denk je dat dat met zo een meisje haar zelfvertrouwen doet? Haar eigenwaarde?quote:Op donderdag 11 december 2025 20:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
Geloof niet dat zon meisje uit zon cultuur zichtbaarder is zonder hoofddoek
Ik vind het bij een erg jong kind schokkend om te zien.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
Geloof niet dat zon meisje uit zon cultuur zichtbaarder is zonder hoofddoek
Geen idee maar ikdenk niet dat een overheid die zegt 'jij mag dat niet meer op' dat gaat verhelpenquote:Op donderdag 11 december 2025 20:28 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Wat denk je dat dat met zo een meisje haar zelfvertrouwen doet? Haar eigenwaarde?
Ik vind het ook niksquote:Op donderdag 11 december 2025 20:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik vind het bij een erg jong kind schokkend om te zien.
In Turkije, Egypte, en vele andere landen waar men islamitisch is zie je dat niet eens, zo jong.
Het maakt een kind ergens toch minder kind ofzo, dat de haren al zo bedekt moeten worden. Van een of andere God ofzo.
Ze is dan op school tenminste een gewoon kind zoals de rest.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
Geen idee maar ikdenk niet dat een overheid die zegt 'jij mag dat niet meer op' dat gaat verhelpen
Lijkt me een naieve gedachtequote:Op donderdag 11 december 2025 20:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ze is dan op school tenminste een gewoon kind zoals de rest.
(in de hoop dat ze naar school blijven gaan)
Zaten?quote:Op donderdag 11 december 2025 19:23 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja omdat de politici die er zaten te dom waren om te schijten
Mooi he dat je dat gewoon mag vinden. Je kan zelfs een cartoon van een voetballer maken of grappen over voetbal, allemaal geen probleemquote:
Ja niks mis mee lijkt mequote:Op donderdag 11 december 2025 20:48 schreef the-eye het volgende:
[..]
Mooi he dat je dat gewoon mag vinden. Je kan zelfs een cartoon van een voetballer maken of grappen over voetbal, allemaal geen probleem
Je doet weer eens alsof er een gelijk speelveld is.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In België zie je ze ook.
Exact. Niks mis mee. Doen zij ook allemaal.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind het bovendien een raar argument.
'onder meer omdat het alleen toezag op moslims.'
Ja, dus? Dat is ook de letterlijke bedoeling hier.
Omdat ik dit soort schijnpolitiek lachwekkend vind. Het is onzin, want het zal nooit stand kunnen houden.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dan zal het bestraft moet worden als mensen zich er niet aan houden. Waarom trouwens de ''?
Wees maar niet bang hoor, als er een nieuw kabinet komt, zal het ook niet uitblinken. Deze hele generatie politici heeft het gewoon niet.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja die zitten er nog, zie Wiersma
Wil jij eigenlijk wel dat het stand houdt? Oprechte vraag want het is bekend hoe jij tegen de Islam aankijkt.quote:Op donderdag 11 december 2025 22:27 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Omdat ik dit soort schijnpolitiek lachwekkend vind. Het is onzin, want het zal nooit stand kunnen houden.
Het snijdt aan twee kanten. Als je wilt dat kinderen geen hoofddoeken mogen dragen moet je hoofddoeken gewoon definiëren als kindonvriendelijk en algemeen verbieden.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wil jij eigenlijk wel dat het stand houdt? Oprechte vraag want het is bekend hoe jij tegen de Islam aankijkt.
Hieruit blijkt dus dat het alleen gaat over islamitische kledij dat is hoooogsstt verontwaardelijk. Een joods keppeltje of patka zijn dezelfde kledijuitingen als een hoofddoek. Sterker nog; alle kleding die aan worden getrokken zijn genormaliseerd. Doe je zoon in Nederland maar eens een rok aan.quote:Volgens de regering is nu duidelijker in de wet uitgelegd waarom het verbod alleen voor de islamitische hoofddoek geldt en niet voor bijvoorbeeld een joods keppeltje of patka van sikhs. In die andere gevallen zou geen sprake zijn van onderdrukking.
Nee hoor, er zijn helaas amper meer Joden over in Europa en een keppeltje heeft niemand last van en is ook op geen enkele manier als onderdrukkend te beschouwen. De Joodse cultuur is ook al vele eeuwen aanwezig in Europa. Voor de Holocaust waren er steden zoals Warschau, Lodz en Vilnius die overwegend Joods waren.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:52 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het snijdt aan twee kanten. Als je wilt dat kinderen geen hoofddoeken mogen dragen moet je hoofddoeken gewoon definiëren als kindonvriendelijk en algemeen verbieden.
Wat gaat de overheid daar dan nog meer verzinnen? Kinderen mogen geen korte mouwen meer aan of gaat het echt alleen over religieuze kleding? Dan nog hoe definieer je dat?
[..]
Hieruit blijkt dus dat het alleen gaat over islamitische kledij dat is hoooogsstt verontwaardelijk. Een joods keppeltje of patka zijn dezelfde kledijuitingen als een hoofddoek. Sterker nog; alle kleding die aan worden getrokken zijn genormaliseerd. Doe je zoon in Nederland maar eens een rok aan.
Een islamitisch meisje met ouders die streng in de leer zijn, krijgt een pittig gesprek als ze besluit geen hoofddoek meer te dragen. In sommige gevallen, Rayan, leidt dit zelfs tot het vermoorden van een dochter.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:52 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het snijdt aan twee kanten. Als je wilt dat kinderen geen hoofddoeken mogen dragen moet je hoofddoeken gewoon definiëren als kindonvriendelijk en algemeen verbieden.
Wat gaat de overheid daar dan nog meer verzinnen? Kinderen mogen geen korte mouwen meer aan of gaat het echt alleen over religieuze kleding? Dan nog hoe definieer je dat?
[..]
Hieruit blijkt dus dat het alleen gaat over islamitische kledij dat is hoooogsstt verontwaardelijk. Een joods keppeltje of patka zijn dezelfde kledijuitingen als een hoofddoek. Sterker nog; alle kleding die aan worden getrokken zijn genormaliseerd. Doe je zoon in Nederland maar eens een rok aan.
Ik ben inderdaad een enorme tegenstander van zinloze symboolpolitiek. Snap in vredesnaam niet waarom je tijd en energie verspilt aan iets onhoudbaars. Extreem dom vind ik dat.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wil jij eigenlijk wel dat het stand houdt? Oprechte vraag want het is bekend hoe jij tegen de Islam aankijkt.
Wat zou precies onhoudbaar zijn? En waarom zou deze maatregel symboolpolitiek betreffen? Je claimt hier van alles, maar onderbouwt het niet. Ik heb dan ook eerder het gevoel dat je het simpelweg niet eens bent met deze maatregel omdat zoals bekend jij een zwak voor de Islam en diens volgelingen hebt.quote:Op vrijdag 12 december 2025 14:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad een enorme tegenstander van zinloze symboolpolitiek. Snap in vredesnaam niet waarom je tijd en energie verspilt aan iets onhoudbaars. Extreem dom vind ik dat.
Het grappige is dat alle onderbouwing in jouw eigen bron staat:quote:Op zaterdag 13 december 2025 10:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat zou precies onhoudbaar zijn? En waarom zou deze maatregel symboolpolitiek betreffen? Je claimt hier van alles, maar onderbouwt het niet. Ik heb dan ook eerder het gevoel dat je het simpelweg niet eens bent met deze maatregel omdat zoals bekend jij een zwak voor de Islam en diens volgelingen hebt.
Je hoeft geen meester in de rechten te zijn om te weten dat dit echt 0,0 kans van slagen heeft. Dus nogmaals; tijdverspilling aan een hoop symbolische onzin.quote:"Al bij de vorige poging tot een verbod noemde de toenmalige regering het zelf vooral een symbolische maatregel. Het moet laten zien dat er geen ruimte is voor aspecten van de islam die niet te verenigen zouden zijn met Oostenrijkse waarden. Onder Oostenrijkers is er nog altijd brede steun voor het verbod.
Tegelijkertijd komt er duidelijke kritiek van onder meer mensenrechtenorganisaties. Zij denken niet dat een verbod de meisjes om wie het gaat zal sterken, zoals de regering stelt, maar juist kan schaden. Ook zijn er zorgen bij scholen over de handhaving: zij moeten nu met de betreffende meisjes en hun ouders in gesprek om af te dwingen dat ze zich aan het verbod houden.
Of dit verbod wel standhoudt voor de rechter, zal weer worden getest. Juristen twijfelen aan de onderbouwing. Een koepelorganisatie voor moslims in Oostenrijk heeft al gezegd naar het constitutioneel hof te stappen."
Er wordt duidelijk vermeld dat er wel degelijk actie ondernomen moet worden door scholen, die moeten zorgen dat dit wordt nageleefd. Als er de daadwerkelijk wil is, dan is dit echt wel mogelijk.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het grappige is dat alle onderbouwing in jouw eigen bron staat:
[..]
Je hoeft geen meester in de rechten te zijn om te weten dat dit echt 0,0 kans van slagen heeft. Dus nogmaals; tijdverspilling aan een hoop symbolische onzin.
Die blijven gewoon in Oostenrijk en dat weet jij ook. Dit is niks meer dan alleen een signaal afgeven. Dat kan natuurlijk maar met daadwerkelijk haalbare wetgeving heeft het niets te maken. En het is ook nogal kinderachtig om te doen alsof dat wel het geval is.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er wordt duidelijk vermeld dat er wel degelijk actie ondernomen moet worden door scholen, die moeten zorgen dat dit wordt nageleefd. Als er de daadwerkelijk wil is, dan is dit echt wel mogelijk.
Denk bijvoorbeeld aan een check bij de ingang van scholen, meisjes met een hijab om komen er simpelweg niet in en worden weer naar huis gestuurd met een daarbij komende boete voor de ouders.
Moet je eens opletten hoe snel het probleem dan is opgelost. En voor de echte koppige moslims die per se hun minderjarige dochter deze vorm van onderdrukking willen aandoen, wellicht zijn die beter af in een Islamitisch land. Oostenrijk is dat niet.
Het spijt me wel, maar dit vind ik echt een beetje onzin. Er zijn in westerse landen een hoop meiden die ook geen interesse hebben in zaken als mode en cosmetica. Maken die nu ook geen "normale ontwikkeling" door?quote:Op vrijdag 12 december 2025 11:17 schreef Gia het volgende:
Denk dat het ook best veel voorkomt dat meisjes van 13 door klasgenoten genegeerd worden als ze een hoofddoek dragen. Want met haar kun je het niet over kapsels hebben, of over make up, zaken waar jonge meiden mee bezig zijn.
Die meiden krijgen geen normale ontwikkeling zoals de andere meiden in de Westerse wereld. En als je ervoor kiest om hier te wonen, dan moet je ook zorgen dat je kinderen erbij horen.
Mwah, als er wetgeving zou worden geïmplementeerd zoals ik heb voorgesteld valt dat voor een deel echt te betwijfelen. Mensen die een Islamitisch leven willen leiden, ook in de publieke ruimtes van de Westerse samenleving zijn beter af in een Islamitisch land, vind je ook niet?quote:Op zaterdag 13 december 2025 14:07 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Die blijven gewoon in Oostenrijk en dat weet jij ook. Dit is niks meer dan alleen een signaal afgeven. Dat kan natuurlijk maar met daadwerkelijk haalbare wetgeving heeft het niets te maken. En het is ook nogal kinderachtig om te doen alsof dat wel het geval is.
Dan vind je zeker ook dat mensen die een joods leven willen leiden ook gewoon beter af zijn in een joods land dan in een Europees land?quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:06 schreef HowardRoark het volgende:
Mensen die een Islamitisch leven willen leiden, ook in de publieke ruimtes van de Westerse samenleving zijn beter af in een Islamitisch land, vind je ook niet?
Nee hoor, integendeel zelf.quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dan vind je zeker ook dat mensen die een joods leven willen leiden ook gewoon beter af zijn in een joods land dan in een Europees land?
Voor zover ik weet staat er nog een vraag open waar je nog geen antwoord op hebt gegeven (ik kan de vraag helaas niet meer terugvinden) namelijk wat je vindt van orthodox joodse mannen die in het vliegtuig niet naast een vrouw willen zitten?quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:27 schreef HowardRoark het volgende:
De vernietiging van veel van het Joodse leven door de Holocaust in veel Europese landen is een verschrikkelijk tragedie voor Europa. Het Jodendom hoort bij Europa, na vele eeuwen van aanwezigheid en talloze positieve invloeden.
Precies, elke religie respecteert geen lands- of persoonlijke grenzen. Ze trekt zich niets aan van paspoorten, staatsgrenzen of muren, maar nestelt zich in harten en gemeenschappen. Zo wordt religie een macht die zich niet laat temmen door politieke of persoonlijke afbakeningen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:30 schreef ems. het volgende:
Jodendom en islam is dezelfde domme hobby. Door het een te verdedigen beperk je alleen maar de mogelijkheid om in te grijpen bij het ander. Helaas ziet de kleine man dat niet.
Nee, dat valt het precies niet. Jij wilt dat graag, maar dat is echt iets anders. Zolang landen zoals Oostenrijk in hun grondwet hebben opgenomen dat er iets in het land bestaat als vrijheid van religie ga je geen keppeltje, kruisje of hoofddoekje kunnen verbieden. En nee, ook niet bij kinderen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mwah, als er wetgeving zou worden geïmplementeerd zoals ik heb voorgesteld valt dat voor een deel echt te betwijfelen.
Het zijn toch echt twee totaal verschillende religies. Dat jij dit allemaal op één hoop probeert te vegen zegt vooral veel over het gebrek aan kennis dat jij van deze religies lijkt te hebben.quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:30 schreef ems. het volgende:
Jodendom en islam is dezelfde domme hobby. Door het een te verdedigen beperk je alleen maar de mogelijkheid om in te grijpen bij het ander. Helaas ziet de kleine man dat niet.
Hoe kom je hier nu ineens op? Want wat heeft dit te maken met hoofddoekjes voor meisjes op Oostenrijkse scholen?quote:Op zaterdag 13 december 2025 17:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Voor zover ik weet staat er nog een vraag open waar je nog geen antwoord op hebt gegeven (ik kan de vraag helaas niet meer terugvinden) namelijk wat je vindt van orthodox joodse mannen die in het vliegtuig niet naast een vrouw willen zitten?
En wat vind je van de metzitzah b'peh? Vind je dat daar ook plaats voor moet zijn in Europa?
Misschien moet jij eens aan een orthodoxe jood vragen welke godsdienst het dichtste bij het jodendom staat en van alle godsdiensten het meeste gemeenschappelijk heeft met het jodendom.quote:Op zaterdag 13 december 2025 18:32 schreef HowardRoark het volgende:
Het zijn toch echt twee totaal verschillende religies. Dat jij dit allemaal op één hoop probeert te vegen zegt vooral veel over het gebrek aan kennis dat jij van deze religies lijkt te hebben.
Je kan ook gewoon antwoord geven op de vraag.quote:Op zaterdag 13 december 2025 18:32 schreef HowardRoark het volgende:
Hoe kom je hier nu ineens op? Want wat heeft dit te maken met hoofddoekjes voor meisjes op Oostenrijkse scholen?
Als jij hele vreemde vragen gaat stellen, die totaal niets te maken hebben met het onderwerp van het topic, zul je op zijn minst moeten onderbouwen waar je met die vragen heen wilt alvorens je van anderen antwoord zult krijgen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 18:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Misschien moet jij eens aan een orthodoxe jood vragen welke godsdienst het dichtste bij het jodendom staat en van alle godsdiensten het meeste gemeenschappelijk heeft met het jodendom.
[..]
Je kan ook gewoon antwoord geven op de vraag.
Ik stel helemaal geen vreemde vragen. Jij poneert met veel stelligheid dat hoofddoekjes niet in onze cultuur thuis horen en dat de hele islam niet in Europa thuis hoort, dus als wedervraag stel ik jou de vraag of je vindt dat bepaalde elementen van een andere godsdienst waarvan jij dan wel vindt dat die in Europa thuis hoort, wel in Europa thuis horen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 18:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als jij hele vreemde vragen gaat stellen, die totaal niets te maken hebben met het onderwerp van het topic, zul je op zijn minst moeten onderbouwen waar je met die vragen heen wilt alvorens je van anderen antwoord zult krijgen.
Jij denkt in een repliek op kritiek op de Islam, met rare whataboutisms aan te kunnen komen van het Jodendom. Maar dit heeft niets met het onderwerp van het topic te maken. Immers, als je een discussie wilt starten over de excessen van het Jodendom, open daar een topic over in plaats van deze proberen te derailen.
En wellicht moet je jezelf ook eens afvragen waarom je er zo gebrand op lijkt te zijn om kritiek op de Islam te willen pareren? Westelingen die in de bres springen voor de Islam, het blijft een bijzonder fenomeen.
Het feit dat jij het een anders behandelt dan het ander bewijst hoe eenvoudig je beïnvloed bent. Ook dom om te doen trouwens, gezien de ellende die ze allebei brengen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 18:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het zijn toch echt twee totaal verschillende religies. Dat jij dit allemaal op één hoop probeert te vegen zegt vooral veel over het gebrek aan kennis dat jij van deze religies lijkt te hebben.
[..]
Dat doe je natuurlijk wel.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik stel helemaal geen vreemde vragen. Jij poneert met veel stelligheid dat hoofddoekjes niet in onze cultuur thuis horen en dat de hele islam niet in Europa thuis hoort, dus als wedervraag stel ik jou de vraag of je vindt dat bepaalde elementen van een andere godsdienst waarvan jij dan wel vindt dat die in Europa thuis hoort, wel in Europa thuis horen.
Verder ben ik er helemaal niet zo op gebrand om de islam te verdedigen. Er zitten naar mijn mening ook wel degelijk problematische kanten aan de islam, maar de hoofddoek is naar mijn mening geen enkel probleem. En dan kom ik op voor de vrijheid van moslima's om zich te kleden zoals ze dat zelf willen.
In het orthodoxe jodendom, net als bij sommige gereformeerde kerkgenootschappen, mogen meisjes en vrouwen geen broek dragen. Daarom kijken die joodse meisjes op die foto's allemaal zo zuur. Ze moeten gedwongen een rok dragen terwijl ze veel liever een broek dragen, en ervaren dat als onderdrukking. Misschien moeten we het dragen van rokken ook maar verbieden en meisjes verplichten om een broek te dragen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:24 schreef HowardRoark het volgende:
De Islam is ook onverenigbaar met het Westen, het Christendom en Jodendom niet die beide door hun lange aanwezigheid hier een periode van verlichting en liberalisering hebben meegemaakt. Dit is dan ook te zien in het verschil in de outfits van meisjes op Joodse scholen en op Islamitische scholen (zie bijvoorbeeld deze post).
Ik zou het maar bij je gewone weekbaan houdenquote:Op zaterdag 13 december 2025 19:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind @:HowardRoark onverenigbaar met de westerse cultuur. Ik zeg zoiets niet graag over een specifieke individuele persoon omdat ik niet graag op de man speel, maar @:HowardRoark is nu eenmaal een aparte categorie.
weekbaan ?quote:Op zaterdag 13 december 2025 20:10 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Ik zou het maar bij je gewone weekbaan houden
Oh ik ben voor.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:38 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In het orthodoxe jodendom, net als bij sommige gereformeerde kerkgenootschappen, mogen meisjes en vrouwen geen broek dragen. Daarom kijken die joodse meisjes op die foto's allemaal zo zuur. Ze moeten gedwongen een rok dragen terwijl ze veel liever een broek dragen, en ervaren dat als onderdrukking. Misschien moeten we het dragen van rokken ook maar verbieden en meisjes verplichten om een broek te dragen.
Niet heel populair, maar Adolf Hiter was enorm gecharmeerd van de islam.quote:
Zullen we meisjes misschien gewoon niets verbieden of verplichten??quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:38 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In het orthodoxe jodendom, net als bij sommige gereformeerde kerkgenootschappen, mogen meisjes en vrouwen geen broek dragen. Daarom kijken die joodse meisjes op die foto's allemaal zo zuur. Ze moeten gedwongen een rok dragen terwijl ze veel liever een broek dragen, en ervaren dat als onderdrukking. Misschien moeten we het dragen van rokken ook maar verbieden en meisjes verplichten om een broek te dragen.
Meisjes in een ver land waar een hoofddoek normaal is...quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:19 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vond trouwens nog een leuke foto van Pakistaanse schoolmeisjes uit Abbottabad in de provincie Khyber Pakhtunkhwa.
[ afbeelding ]
Ze dragen niet allemaal een hoofddoek, maar de meeste wel. Het valt me op hoe vrolijk die meisjes kijken, ook de meisjes die wel een hoofddoek dragen.
Geen hond draag hier kruisjes of keppeltjes.quote:Op zaterdag 13 december 2025 18:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nee, dat valt het precies niet. Jij wilt dat graag, maar dat is echt iets anders. Zolang landen zoals Oostenrijk in hun grondwet hebben opgenomen dat er iets in het land bestaat als vrijheid van religie ga je geen keppeltje, kruisje of hoofddoekje kunnen verbieden. En nee, ook niet bij kinderen.
Niqabs zijn al verboden in een aantal Europese landen, hijabs verbieden zou een uitstekende toevoeging zijn.quote:Op zaterdag 13 december 2025 20:24 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zullen we meisjes misschien gewoon niets verbieden of verplichten??
Man man man..
Ik wil zelfs een stapje verder gaan, bh's verbieden (joehoe los los los met die melkmemmen), lange rokken en spijkerbroeken ook, laat zien dat blote ende naakte vrouwenvlees.quote:Op zaterdag 13 december 2025 20:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geen hond draag hier kruisjes of keppeltjes.
Dat weet je ook; het is allemaal ter meerdere ere en glorie van de islam, die religie die niet bekritiseerd mag worden.
Nogmaals:
Vrouwen zijn radicaal gelijk aan mannen en hoeven zich voor niemand en niets te bedekken. Dat soort nonsense faciliteren is vooral een blijk van de hoogste vorm van vrouwenhaat en misogynie.
Complimenten voor Oostenrijk. Oprotten met die steentijd onzin. Kan je je niet inhouden omdat je een vrouwengezicht of vrouwenhaar bemerkt? Meld je aan bij de GGZ.
Vreemd, ik zie HR juist als voorvechter van het Westers denken.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind @:HowardRoark onverenigbaar met de westerse cultuur. Ik zeg zoiets niet graag over een specifieke individuele persoon omdat ik niet graag op de man speel, maar @:HowardRoark is nu eenmaal een aparte categorie.
Ah, net als hier dus.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:23 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja omdat de politici die er zaten te dom waren om te schijten
Kans is groot ja. Want die meiden mogen van hun ouders niet zonder bedekking naar buiten. doen ze dat toch, worden ze even door papa helemaal verrot gebeukt of zelfs vermoord...quote:Op donderdag 11 december 2025 19:24 schreef Buitendam het volgende:
Het Westers denken is meer dan de VS en Israelquote:Op zaterdag 13 december 2025 22:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vreemd, ik zie HR juist als voorvechter van het Westers denken.
ja. dan zoeken die ouders een islamitische school. probleem opgelost.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat denk ik wel. Als ze dan hun kinderen weghouden van school, wordt de leerplicht ontdoken. Dat heeft echt wel consequenties.
Westers denken is vooral Erasmus, Verlichting en Franse Revolutie. Veelzeggend dat je met twee landen komt die niet eens bestonden toen Westers denken ontstond.quote:Op zaterdag 13 december 2025 22:15 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het Westers denken is meer dan de VS en Israel
aha.. ik weet dan al ongeveer hoe oud je bent..quote:Op donderdag 11 december 2025 19:41 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik refereer aan de landen waar HR het vaak over heeftquote:Op zaterdag 13 december 2025 22:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Westers denken is vooral Erasmus, Verlichting en Franse Revolutie. Veelzeggend dat je met twee landen komt die niet eens bestonden toen Westers denken ontstond.
waarom niet? ik kan dat ook.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
We hebben het over ‘meisjes’
Sorry, ik kan daar niet grappig over doen.
quote:Op donderdag 11 december 2025 19:58 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nou, sorry dan. Ik wilde je niet boos maken.
Maar ik refereerde dus niet aan jonge meisjes. Ik reageerde op een post over Joodse jochies.
Tip... ga boeken lezen.quote:
Terwijl je zelf ook geen normaal persoon bent gezien je reactie, dus je neemt jezelf ook niet serieusquote:Op zaterdag 13 december 2025 22:18 schreef Twiitch het volgende:
Ik zal een vrouw met een hoofddoek nooit serieus nemen. Wanneer ik in een professionele setting een dergelijk figuur tegenkom zal ik de werkrelatie afkappen en verzoeken om een normaal persoon.
wellicht ja. krijg je weer dat gedram met demonstraties over hun inperking van hun geloof en zo. rot dan maar lekker op naar je eigen land denk ik dan.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
In de basis goed.
Maar hoe ga je dit handhaven? Wat ga je doen als er een meisje in de klas zit met wél een hoofddoek?
Dit zal in het begin best lastig zijn.
yep, weet ik ook nog...quote:Op donderdag 11 december 2025 20:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn wel scholen die het echt in hun voorschriften hebben staan, dat leerlingen zich daar aan houden. Die vrijheid hebben scholen.
Waarom buig je zo graag voor religie?quote:Op zaterdag 13 december 2025 22:19 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Terwijl je zelf ook geen normaal persoon bent gezien je reactie, dus je neemt jezelf ook niet serieus
Ik kijk niet naar religie, ik kijk naar de mens zonder vooroordelenquote:Op zaterdag 13 december 2025 22:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom buig je zo graag voor religie?
quote:Op zaterdag 13 december 2025 22:22 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik kijk niet naar religie, ik kijk naar de mens zonder vooroordelen
Zonder iemand te kennen weet ik geen beweegredenquote:Op zaterdag 13 december 2025 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
En wat zegt een hoofddoek precies? Ik moet me als vrouw bedekken anders ben ik een hoer, mannen kunnen zich niet inhouden zonder?
Vooroordeel?
Hoofddoeken zijn de EPITOME van vooroordelen.
Vandaar, ga boeken lezenquote:Op zaterdag 13 december 2025 22:27 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Zonder iemand te kennen weet ik geen beweegreden
quote:Op zaterdag 13 december 2025 22:14 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Kans is groot ja. Want die meiden mogen van hun ouders niet zonder bedekking naar buiten. doen ze dat toch, worden ze even door papa helemaal verrot gebeukt of zelfs vermoord...
Soort van russische roulette, gewoon gokken dat je familie niet zo erg conservatief is en je alleen verbannen wordt of zoquote:Op zondag 14 december 2025 09:11 schreef Buitendam het volgende:
[..]ja, want zo gaat dat. Heel zwart-wit. Hoofddoekje op of doodgaan.
Ja en jij bent niet islamitisch dus het is voor jou ook een non issuequote:Op zaterdag 13 december 2025 20:28 schreef Lenny77 het volgende:
En als laatste rant:
alweer een paar mannen hier die beweren dat de regering zich niet mag bemoeien met wat ze aandoen.
Wel, de regering bemoeit zich niet met wat mannen aandoen, dus natuurlijk is dit een non issue voor jullie.
Voor meisjes en vrouwen is dit wel een issue.
Maar wel een vrouw en opgegroeid in een zwaar gelovig gezin met beperkende kledijvoorschriften.quote:Op zondag 14 december 2025 10:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja en jij bent niet islamitisch dus het is voor jou ook een non issue
Waaronder hoofddoekje?quote:Op zondag 14 december 2025 10:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar wel een vrouw en opgegroeid in een zwaar gelovig gezin met beperkende kledijvoorschriften.
Dus jawel, ik kan mij heel erg goed in die meisjes verplaatsen.
Het is dus wel een issue.
Nee maar dat is nog beperkender dan wat wij hadden. Dan ben je helemaal niets meer.quote:
Het is voor alle vrouwen een issue. De normalisering van kuisheid zorgt ervoor dat niet-bedekte vrouwen te maken krijgen met intimidaties.quote:Op zondag 14 december 2025 10:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja en jij bent niet islamitisch dus het is voor jou ook een non issue
En dan is dit inderdaad nog de nevenschade ..quote:Op zondag 14 december 2025 10:43 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is voor alle vrouwen een issue. De normalisering van kuisheid zorgt ervoor dat niet-bedekte vrouwen te maken krijgen met intimidaties.
Zolang het geen hoofddoekje was is het voor jou net zo'n non issue als voor mijquote:Op zondag 14 december 2025 10:38 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nee maar dat is nog beperkender dan wat wij hadden. Dan ben je helemaal niets meer.
Das een prima argument om het te verbieden (of te verplichten) op je school of je scholengemeenschapquote:Op zondag 14 december 2025 10:43 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is voor alle vrouwen een issue. De normalisering van kuisheid zorgt ervoor dat niet-bedekte vrouwen te maken krijgen met intimidaties.
quote:Op zondag 14 december 2025 11:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zolang het geen hoofddoekje was is het voor jou net zo'n non issue als voor mij
Dat is natuurlijk ook iets dat zichtbaar is het dagelijkse leven. Soms vraag ik me wel af of die vrouwen zich juist niet ongemakkelijker voelen met zo'n ding op (zeker in het Westen met een heel ander schoonheidsideaal).quote:Op zondag 14 december 2025 11:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zolang het geen hoofddoekje was is het voor jou net zo'n non issue als voor mij
doe niet zo kinderachtig pls, dit is jouw argumentquote:
quote:First they came for the Communists
And I did not speak out
Because I was not a Communist
Then they came for the Socialists
And I did not speak out
Because I was not a Socialist
Then they came for the trade unionists
And I did not speak out
Because I was not a trade unionist
Then they came for the Jews
And I did not speak out
Because I was not a Jew
Then they came for me
And there was no one left
To speak out for me
ow maar ik ben absoluut geen voorstander van die dingenquote:Op zondag 14 december 2025 11:22 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook iets dat zichtbaar is het dagelijkse leven. Soms vraag ik me wel af of die vrouwen zich juist niet ongemakkelijker voelen met zo'n ding op (zeker in het Westen met een heel ander schoonheidsideaal).
Oh, nu snap ik de redenatie van sommige mannen om zich te bemoeien met problemen die vooral vrouwen treffen. Jij ook niet, dus ik ook wel.quote:Op zondag 14 december 2025 11:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
mannen moeten zich niet bemoeien want voor hun is het een non issue, dat is het voor jou als niet moslim net zo goed
ja nogmaals, mijn argument is het niet, ik probeer enkel de hypocrisie erin aan te tonenquote:Op zondag 14 december 2025 11:37 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Oh, nu snap ik de redenatie van sommige mannen om zich te bemoeien met problemen die vooral vrouwen treffen. Jij ook niet, dus ik ook wel.
Ik zou er zelf nooit opgekomen zijn (als man). Eerlijk is eerlijk.
Geen interesse hebben, wil niet zeggen dat je er totaal niet mee bezig bent, of dat het je leven niet beinvloedt. Ook die meisjes maken zich druk over hoe ze overkomen op anderen en maken een ontwikkeling door van schoolkind naar volwassene en leren zelfbewust te worden. Dat leer je niet in een soepjurk met een doek over je hoofd. Bij die kinderen wordt dit volledig ingeperkt. Er is geen ontwikkeling van zelfbewustzijn, van jezelf de moeite waard vinden, van jezelf mooi vinden, zelfs als je niet maatje fotomodel hebt. Dat kan niet in een vuilniszak.quote:Op zaterdag 13 december 2025 14:10 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het spijt me wel, maar dit vind ik echt een beetje onzin. Er zijn in westerse landen een hoop meiden die ook geen interesse hebben in zaken als mode en cosmetica. Maken die nu ook geen "normale ontwikkeling" door?
Misschien moet jij jezelf niet zo verheven voelen dat jij kunt bepalen wanneer iemand iets voelt en wat dat is. “Dit kan niet en dat kan ook niet, want dat vind ik.”quote:Op zondag 14 december 2025 12:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Geen interesse hebben, wil niet zeggen dat je er totaal niet mee bezig bent, of dat het je leven niet beinvloedt. Ook die meisjes maken zich druk over hoe ze overkomen op anderen en maken een ontwikkeling door van schoolkind naar volwassene en leren zelfbewust te worden. Dat leer je niet in een soepjurk met een doek over je hoofd. Bij die kinderen wordt dit volledig ingeperkt. Er is geen ontwikkeling van zelfbewustzijn, van jezelf de moeite waard vinden, van jezelf mooi vinden, zelfs als je niet maatje fotomodel hebt. Dat kan niet in een vuilniszak.
Het probleem is dat een school dit niet kan opleggen/handhaven zonder backup van de wetgeving. Je gaat gedoe krijgen en bedreigingen. De racisme kaart zal getrokken worden.quote:Op zondag 14 december 2025 11:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
doe niet zo kinderachtig pls, dit is jouw argument
mannen moeten zich niet bemoeien want voor hun is het een non issue, dat is het voor jou als niet moslim net zo goed
mijn probleem is een overheid die zich teveel bemoeit met dingen die in mijn ogen niet tot de taken behoort, dat is niet ineens een non issue nu er iets verboden wordt waar ik geen last van heb en ik vind de suggestie niet heel keurig
[..]
Nee dat zijn hun vrijheidsrechten niet.quote:Op zondag 14 december 2025 12:18 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Misschien moet jij jezelf niet zo verheven voelen dat jij kunt bepalen wanneer iemand iets voelt en wat dat is. “Dit kan niet en dat kan ook niet, want dat vind ik.”
Die mensen maken gebruik van hun vrijheidsrechten, laat die vermoeidende bemoeizucht lekker achterwege.
ik vind het ook een issue maar van jou mag ik niet bemoeien omdat ik er geen last van heb ...quote:Op zondag 14 december 2025 12:29 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het probleem is dat een school dit niet kan opleggen/handhaven zonder backup van de wetgeving. Je gaat gedoe krijgen en bedreigingen. De racisme kaart zal getrokken worden.
Dus ook al begrijp ik dat je niet teveel bemoeienis wenst van de regering, soms is het helaas nodig.
En ik vind het wel een issue want de toekomst van onze meisjes hangt daar ook aan vast: zij zijn degenen die het risico lopen om dit ook ooit te moeten gaan dragen. Of inderdaad het slachtoffer te worden omdat zij niet bedekt zijn. En uit eerste hand weet ik hoe het voelt om in een keurslijf gedwongen te worden op jonge leeftijd en ik weet wat dat met je doet.
Jij weet dit niet en zal het ook nooit hoeven te doen, ook al zou het hier ooit een volledig moslim land worden. Dus de gedachten schieten niet door je hoofd. Jij zal er nooit slachtoffer van worden.
Daarom vind ik persoonlijk dat jouw specifieke inbreng (dit is een non issue, wat maakt het uit) hierin niet zou mogen doorwegen. WIJ zijn degenen die het moeten ondergaan.
En die gaan ingeperkt worden. En dan is het aanpassen of oprotten naar een land waar het normaal is om meisjes en vrouwen te onderdrukken.quote:Op zondag 14 december 2025 12:18 schreef Buitendam het volgende:
Die mensen maken gebruik van hun vrijheidsrechten, laat die vermoeidende bemoeizucht lekker achterwege.
Dat aanpassen is toch hetgeen de wetgeving/regering moet doen? Dan zijn we het toch eens?quote:Op zondag 14 december 2025 12:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vind het ook een issue maar van jou mag ik niet bemoeien omdat ik er geen last van heb ...
als scholen dit niet mogen doen vanwege overbodige regelgeving (wat ik betwijfel) dan moet dat aangepast worden, we moeten niet meer overbodige regelgeving invoeren
daarnaast heb je geen idee wie ik ben, waar ik mee heb moeten dealen in mijn leven en/of wat ik tegen ga komen
ik ben een half Surinaamse jongen die opgegroeid is in een heel gereformeerd dorp, dat was niet leukquote:Op zondag 14 december 2025 12:45 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat aanpassen is toch hetgeen de wetgeving/regering moet doen? Dan zijn we het toch eens?
En dat laatste klopt. Dat weet ik niet. En ik wil met mijn posts niet over komen alsof jouw leven een feestje is geweest of zal zijn. Specifiek over een hoofddoek of beperkende kledij/ religie ging ik er vanuit dat jij hier geen last van hebt gehad/ zal hebben.
Het is misschien een aanname.
Dat zijn het wel. Net zoals dat christelijke baby’s worden gedoopt en Joodse jongetjes besneden. Je kunt de spelregels niet voor 1 groep aanpassen.quote:Op zondag 14 december 2025 12:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nee dat zijn hun vrijheidsrechten niet.
Het was vroeger wel zo dat de oudste zoon uit een gezin naar het Seminarie moest. Mijn man heeft die dreiging ook gehad (is nu 61). Gelukkig begon toen ook de tijd dat het geloof bij veel gezinnen naar de achtergrond begon te schuiven en is dit aan hem voorbij gegaan. Dus, ja, onderdrukking was bij Rooms Katholieken vooral op jongetjes gericht, hoewel meisjes ook niet echt heel vrij waren. Maar goed, dat is voltooid verleden tijd voor het gros van de Christenen, in elk geval voor de Katholieken.quote:Op zondag 14 december 2025 12:45 schreef Lenny77 het volgende:
Dat aanpassen is toch hetgeen de wetgeving/regering moet doen? Dan zijn we het toch eens?
En dat laatste klopt. Dat weet ik niet. En ik wil met mijn posts niet over komen alsof jouw leven een feestje is geweest of zal zijn. Specifiek over een hoofddoek of beperkende kledij/ religie ging ik er vanuit dat jij hier geen last van hebt gehad/ zal hebben.
Het is misschien een aanname.
Hoezo voor 1 groep? Het is niet zo dat alleen moslima's geen hoofddoek meer mogen dragen op school! Dit geldt voor alle meisjes!quote:Op zondag 14 december 2025 12:49 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat zijn het wel. Net zoals dat christelijke baby’s worden gedoopt en Joodse jongetjes besneden. Je kunt de spelregels niet voor 1 groep aanpassen.
En jongens met een keppeltje. Kinderen met een kettinkje met een kruisje. Je kunt niet één onderdeel van religieuze uiting van 1 groep verbieden. Dat houdt juridisch geen stand.quote:Op zondag 14 december 2025 12:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoezo voor 1 groep? Het is niet zo dat alleen moslima's geen hoofddoek meer mogen dragen op school! Dit geldt voor alle meisjes!
Wmb moet dit ook gelden voor het keppeltje, inderdaad. Hoofdbedekking is hoofdbedekking.quote:Op zondag 14 december 2025 12:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En jongens met een keppeltje. Kinderen met een kettinkje met een kruisje. Je kunt niet één onderdeel van religieuze uiting van 1 groep verbieden. Dat houdt juridisch geen stand.
Dat lijkt mij inderdaad ook pittigquote:Op zondag 14 december 2025 12:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik ben een half Surinaamse jongen die opgegroeid is in een heel gereformeerd dorp, dat was niet leuk
nee we zijn het niet eens, ik wil minder verboden, jij wilt meer en jij wilt mij die mening ontzeggen omdat ik er in dit geval niet heel veel last van heb
Er is een verschil tussen een doop en een verminking.quote:Op zondag 14 december 2025 12:49 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat zijn het wel. Net zoals dat christelijke baby’s worden gedoopt en Joodse jongetjes besneden. Je kunt de spelregels niet voor 1 groep aanpassen.
Nogmaals; religieuze uitingen. Het gaan nooit, maar dan ook nooit stand houden voor een rechtbank.quote:Op zondag 14 december 2025 13:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Wmb moet dit ook gelden voor het keppeltje, inderdaad. Hoofdbedekking is hoofdbedekking.
Kettinkje met kruisje is wat anders. Dat is geen hoofdbedekking.
Ik denk dat verlichting alleen van binnenuit kan komen..quote:Op zondag 14 december 2025 12:55 schreef Gia het volgende:
Een verlichting van die religie krijg je alleen voor elkaar door ze te verplichten zich aan te passen aan bepaalde westerse normen en waarden. En schijnbaar is het nodig dat via wetgeving te doen.
Waarom is dat überhaupt nog toegestaan. Het verminken zonder medische noodzaak van kleine jonhetjes.quote:Op zondag 14 december 2025 13:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen een doop en een verminking.
Hoewel ik beiden liever niet zie is de besnijdenis natuurlijk levensveranderend voor die jongen. De doop is maar wat water.
Ja, en een hoofddoekje is maar een stukje textiel. Men moet eigen voorkeuren voor wat betreft acceptabel is (bij kinderen) niet verwarren met de onderdelen zoals ze beschreven staan in onze grondwet. En ik kan met absoluut niet voorstellen dat het in Oostenrijk anders ligt, om maar ontopic te blijven.quote:Op zondag 14 december 2025 13:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen een doop en een verminking.
Hoewel ik beiden liever niet zie is de besnijdenis natuurlijk levensveranderend voor die jongen. De doop is maar wat water.
Het verbod op de hoofddoek gaat dan ook niet over het religieuze aspect, maar over het feit dat het onderdrukkend is voor meisjes. Tenzij jij nu zegt dat het onderdrukken van meisjes een religieus aspect binnen de islam is.quote:Op zondag 14 december 2025 13:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nogmaals; religieuze uitingen. Het gaan nooit, maar dan ook nooit stand houden voor een rechtbank.
Religieuze kleding zoals een hoofddoekje en een keppeltje is een religieus aspect wat valt binnen onze vrijheden van belijdenis van iemands godsdienst. Dat jij het ziet als iets onderdrukkends is geen feit. Daar kun je niks mee.quote:Op zondag 14 december 2025 13:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Het verbod op de hoofddoek gaat dan ook niet over het religieuze aspect, maar over het feit dat het onderdrukkend is voor meisjes. Tenzij jij nu zegt dat het onderdrukken van meisjes een religieus aspect binnen de islam is.
Als je in discussie gaat met moslims over dit aspect, dan is de hoofddoek alleen maar een kledingstuk.
Maar zodra je begint over het feit dat het verplicht is een hoofddoek te dragen, dan is dat niet waar, het is geheel vrijwillig.
Echter als je dan zegt dat het dan dus gerust op basisschool en middelbare school verboden kan worden, dan is het ineens weer een religieuze plicht.
Wat is het nu?
Is het een religieuze plicht?
Is het religieuze vrijheid?
Is het de eigen keuze?
Hoever gaat de grondwet: Vrijheid van religie? Als hier een papoea komt wonen, heeft ie dan het recht om met een peniskoker door de stad te lopen? Of gaat dat weer in tegen de goede zeden?
Wmb wordt die grondwet verduidelijkt, dat dit alleen gaat over het niet vervolgd worden vanwege je geloof, en niet dat je alles mag eisen op basis van je geloof.
[ afbeelding ]
Religieuze leiders onderwerpen nieuwkomers toch aan een test voor leidinggevende functies? En juist de kritische en betrokken mens strandt dan onvermijdelijk in die procedure.quote:Op zondag 14 december 2025 13:14 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk dat verlichting alleen van binnenuit kan komen..
Het verschil is in dit topic inmiddels al vaker uitgelegd. Een hijab of niqab is niet te vergelijken met een keppeltje en het is ook niet zonder reden dat een niqab in verschillende Europese landen in de publieke ruimte verboden is. Dat jij dit verschil (dat dus inmiddels duidelijk is uitgelegd met zelfs foto's als voorbeelden) niet wil begrijpen of doet alsof je het niet begrijpt, is verder niet verbazingwekkend.quote:Op zondag 14 december 2025 13:26 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Religieuze kleding zoals een hoofddoekje en een keppeltje is een religieus aspect wat valt binnen onze vrijheden van belijdenis van iemands godsdienst. Dat jij het ziet als iets onderdrukkends is geen feit. Daar kun je niks mee.
Dat is niet verboden vanwege het religieuze aspect. Maar dat weet jij ook wel. Net zoals dat je weet dat het keppeltje en hijab nooit, maar dan ook nooit verboden zullen worden. Is verder ook niet verbazingwekkendquote:Op zondag 14 december 2025 14:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het verschil is in dit topic inmiddels al vaker uitgelegd. Een hijab of niqab is niet te vergelijken met een keppeltje en het is ook niet zonder reden dat een niqab in verschillende Europese landen in de publieke ruimte verboden is. Dat jij dit verschil (dat dus inmiddels duidelijk is uitgelegd met zelfs foto's als voorbeelden) niet wil begrijpen of doet alsof je het niet begrijpt, is verder niet verbazingwekkend.
Hoofddoekje wordt toch ook niet verboden. Alleen op school. Een kind hoeft op school niet bezig te zijn met geloof, maar met spelen en leren.quote:Op zondag 14 december 2025 15:01 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is niet verboden vanwege het religieuze aspect. Maar dat weet jij ook wel. Net zoals dat je weet dat het keppeltje en hijab nooit, maar dan ook nooit verboden zullen worden. Is verder ook niet verbazingwekkend
Dus je hebt de vrijheid een islamitische basisschool te starten met als kanttekening dat de kinderen die erop zitten geen hoofddoekje mogen dragen. Zijn jullie kokosnoten nou gewoon aan het trollen of is dat nog altijd een serieuze discussie?quote:Op zondag 14 december 2025 16:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoofddoekje wordt toch ook niet verboden. Alleen op school. Een kind hoeft op school niet bezig te zijn met geloof, maar met spelen en leren.
Je blijft de vergelijking maar maken tussen een keppeltje en een hijab, dit gaat dus niet op en dat is je al meermaals uitgelegd. De herhaaldelijke pogingen het Jodendom te gebruiken als argument om jouw geliefde Islam en het dragen van een hijab te kunnen verdedigen, slaan als een tang op een varken.quote:Op zondag 14 december 2025 15:01 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is niet verboden vanwege het religieuze aspect. Maar dat weet jij ook wel. Net zoals dat je weet dat het keppeltje en hijab nooit, maar dan ook nooit verboden zullen worden. Is verder ook niet verbazingwekkend
Dit zouden we in het Westen ook niet moeten faciliteren.quote:Op zondag 14 december 2025 16:58 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dus je hebt de vrijheid een islamitische basisschool te starten met als kanttekening dat de kinderen die erop zitten geen hoofddoekje mogen dragen. Zijn jullie kokosnoten nou gewoon aan het trollen of is dat nog altijd een serieuze discussie?mijn god wat een leegheid.
Dat je dit tot vervelens toe herhaalt, betekent niet dat je gelijk hebt.quote:Op zondag 14 december 2025 17:05 schreef HowardRoark het volgende:
Je blijft de vergelijking maar maken tussen een keppeltje en een hijab, dit gaat dus niet op en dat is je al meermaals uitgelegd. De herhaaldelijke pogingen het Jodendom te gebruiken als argument om jouw geliefde Islam en het dragen van een hijab te kunnen verdedigen, slaan als een tang op een varken.
Valt het jou ook op dat je niet verder komt dat alleen maar je eigen mening wat zou moeten en wat beter zou zijn? Dat boeit echt hélemaal niks als het gaat om wat daadwerkelijk juridisch kan. Je lijkt die twee dingen niet te kunnen scheiden.quote:Op zondag 14 december 2025 17:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je blijft de vergelijking maar maken tussen een keppeltje en een hijab, dit gaat dus niet op en dat is je al meermaals uitgelegd. De herhaaldelijke pogingen het Jodendom te gebruiken als argument om jouw geliefde Islam en het dragen van een hijab te kunnen verdedigen, slaan als een tang op een varken.
[..]
Dit zouden we in het Westen ook niet moeten faciliteren.
Nee, je kan fatsoenlijk praten over joodse schoolmeisjes.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:41 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Weer? Waar verwijs je naar?quote:Op zondag 14 december 2025 14:35 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
Een erg fout land blijkt maar weer.
Ik krijg sinds een week thuiszorg vanwege een wond op mijn linkerbeen. Daarvoor heb ik tot nu toe een paar keer bezoek gehad van een Marokkaanse thuiszorgmedewerkster met hoofddoek. Maar die zou jij dus weigeren?quote:Op zaterdag 13 december 2025 22:18 schreef Twiitch het volgende:
Ik zal een vrouw met een hoofddoek nooit serieus nemen. Wanneer ik in een professionele setting een dergelijk figuur tegenkom zal ik de werkrelatie afkappen en verzoeken om een normaal persoon.
De leegheid en beledigingen komen toch voornamelijk van de verdedigers van religies.quote:Op zondag 14 december 2025 16:58 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dus je hebt de vrijheid een islamitische basisschool te starten met als kanttekening dat de kinderen die erop zitten geen hoofddoekje mogen dragen. Zijn jullie kokosnoten nou gewoon aan het trollen of is dat nog altijd een serieuze discussie?mijn god wat een leegheid.
Wat valt er te verdedigen aan een religie?quote:Op woensdag 24 december 2025 14:33 schreef torentje het volgende:
[..]
De leegheid en beledigingen komen toch voornamelijk van de verdedigers van religies.
Ik moest vanmorgen naar zo'n gezondheidscentrum voor bloedafname. De verpleegkundige die de bloedafname deed was een moslimdame met hoofddoek. Die zou jij dus weigeren?quote:Op zaterdag 13 december 2025 22:18 schreef Twiitch het volgende:
Topic gaat toch over scholen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 09:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik moest vanmorgen naar zo'n gezondheidscentrum voor bloedafname. De verpleegkundige die de bloedafname deed was een moslimdame met hoofddoek. Die zou jij dus weigeren?
Dit.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Topic gaat toch over scholen.
Ik ben voor een hoofddoekverbod op basis- en middelbare school.
Daarna mogen ze wmb een hoofddoek dragen waar het is toegestaan. Het moet geen recht zijn.
Dat sowieso.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:35 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Dit.
Maar dan zou er ook een verbod op islamitische scholen moeten komen.
Wettelijk is dat simpelweg onhaalbaar. Er zou dan een onderscheid gemaakt moeten worden tussen religies, waar ik trouwens een groot voorstander van ben, maar dat zal niet zomaar gebeuren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:35 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Dit.
Ik ben sowieso tegen al het bijzonder onderwijs. Of het nu religieus is of een of andere ideologie, zoals Jenaplan, Iederwijs, Montessori, e.d.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:35 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Dit.
Ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben sowieso tegen al het bijzonder onderwijs. Of het nu religieus is of een of andere ideologie, zoals Jenaplan, Iederwijs, Montessori, e.d.
Wmb één vorm van onderwijs voor alle kinderen zonder rugzakje.
Speciaal onderwijs mag, uiteraard, wel blijven, maar ook zonder ideologie of religie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |