quote:Oostenrijks parlement stemt in met hoofddoekverbod voor meisjes op school
Het parlement van Oostenrijk wil dat meisjes onder de 14 geen hoofddoek meer mogen dragen op school. Een grote meerderheid van de fracties heeft ingestemd met een verbod op stoffen "die het hoofd naar islamitische traditie bedekken". Zij zien in het verbod een beschermingsmaatregel tegen de onderdrukking van meisjes.
Alleen de Groenen stemden tegen. Niet zozeer omdat ze er voorstander van zijn dat meisjes een hoofddoek dragen, maar omdat ze ervan overtuigd zijn dat het wetsvoorstel ongrondwettelijk is. Een hoofddoekverbod op Oostenrijkse basisscholen uit 2019 hield bij de hoogste rechter geen stand, onder meer omdat het alleen toezag op moslims.
Volgens de regering is nu duidelijker in de wet uitgelegd waarom het verbod alleen voor de islamitische hoofddoek geldt en niet voor bijvoorbeeld een joods keppeltje of patka van sikhs. In die andere gevallen zou geen sprake zijn van onderdrukking.
Naar schatting van de regering treft het verbod zo'n 12.000 meisjes. Als zij vanaf volgend schooljaar toch met een hoofddoek in de klas komen, gaat de school eerst met hen en de ouders in gesprek. Mochten zij vasthouden aan de hoofddoek, dan kunnen er boetes volgen tot maximaal 850 euro.
Correspondent Duitsland en Midden-Europa Charlotte Waaijers:
"Al bij de vorige poging tot een verbod noemde de toenmalige regering het zelf vooral een symbolische maatregel. Het moet laten zien dat er geen ruimte is voor aspecten van de islam die niet te verenigen zouden zijn met Oostenrijkse waarden. Onder Oostenrijkers is er nog altijd brede steun voor het verbod.
Tegelijkertijd komt er duidelijke kritiek van onder meer mensenrechtenorganisaties. Zij denken niet dat een verbod de meisjes om wie het gaat zal sterken, zoals de regering stelt, maar juist kan schaden. Ook zijn er zorgen bij scholen over de handhaving: zij moeten nu met de betreffende meisjes en hun ouders in gesprek om af te dwingen dat ze zich aan het verbod houden.
Of dit verbod wel standhoudt voor de rechter, zal weer worden getest. Juristen twijfelen aan de onderbouwing. Een koepelorganisatie voor moslims in Oostenrijk heeft al gezegd naar het constitutioneel hof te stappen."
Er hoeft niet één lijn te worden getrokken. Er is slechts een religie/ideologie die jonge meisjes dwingt een gedeelte (of soms zelfs hele gezicht) te verbergen en dat is de Islam. Andere religies hebben dat niet. In Orthodox Joodse contreien worden meisjes opgevoed om zich 'modest' te kleden. Het hele gezicht mag zichtbaar zijn en bij het in de puberteit komen ook de vrouwelijke vormen. Te veel bloot is daarentegen wel een taboe, maar dat is een hele andere discussie.quote:Op donderdag 11 december 2025 18:19 schreef MissButterflyy het volgende:
Eens.
Meiden kunnen op latere leeftijd altijd nog wel kiezen of ze wel of niet een hooddoek willen dragen.
De basisschool, dan zijn ze nog zo jong…
Maar geldt ook voor orthodoxe joden bijvoorbeeld, en hun klederdracht. Moet dat zulke jonge kinderen worden aangedaan? 1 lijn trekken dan aub.
En de jongens dan? In Israël liepen hele jonge jongens al heel traditioneel, met een keppeltje en kapsel met van die pijpenkrullen.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er hoeft niet één lijn te worden getrokken. Er is slechts een religie/ideologie die jonge meisjes dwing een gedeelte (of soms zelfs hele gezicht) te verbergen en dat is de Islam. Andere religies hebben dat niet. In Orthodox Joodse contreien worden meisjes opgevoed om zich 'modest' te kleden. Het hele gezicht mag zichtbaar zijn en bij het in de puberteit komen ook de vrouwelijke vormen. Te veel bloot is daarentegen wel een taboe, maar dat is een hele andere discussie.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vs.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kortom, de verschillen zijn groot. Dit is dan ook een van de vele redenen waarom de Islam nooit samen moeten worden geclusterd met het Jodendom of het Christendom. De Islam vormt net iets te vaak een zeer radicale doctrine die een aparte categorie verdiend.
Hier zijn rechters de baas dus gaat nooit gebeuren.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:17 schreef Red_85 het volgende:
Mooi.
Dat andere landen maar snel mogen volgen met het verbieden van die vrouw onderdruk dingen
Je vergelijkt appels met peren. Er kan niet één lijn worden getrokken als dingen niet vergelijkbaar zijn.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En de jongens dan? In Israël liepen hele jonge jongens al heel traditioneel, met een keppeltje en kapsel met van die pijpenkrullen.
Vind dat er gewoon 1 lijn moet worden getrokken.
In België zie je ze ook.
Dat zulke jonge meiden geen hoofddoek horen te dragen, is geen discussie.
Ik ben er eigenlijk voor dat zulke jonge kids geen religie hoeven uit te dragen in hun uiterlijk. Dat kan als ze ouder zijn altijd nog, en hopelijk uit vrije wil.
Ja omdat de politici die er zaten te dom waren om te schijtenquote:Op donderdag 11 december 2025 19:21 schreef franske19 het volgende:
[..]
Hier zijn rechters de baas dus gaat nooit gebeuren.
Vind ik wel. Gewoon geen religie uitingen voor kids, tot een bepaalde leeftijd, waar ze zelf keuzes kunnen maken.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je vergelijkt appels met peren. Er kan niet één lijn worden getrokken als dingen niet vergelijkbaar zijn.
Dus een hoofddoek wordt alleen gedragen door moslima’s?quote:Een hoofddoekverbod op Oostenrijkse basisscholen uit 2019 hield bij de hoogste rechter geen stand, onder meer omdat het alleen toezag op moslims.
Dan zal het bestraft moet worden als mensen zich er niet aan houden. Waarom trouwens de 'quote:Op donderdag 11 december 2025 19:24 schreef Buitendam het volgende:
daar gaat niemand zich aan houden.
En handhaven gaan ze ook niet doen, dus ook dit is weer populistisch geleuter in de marge.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:24 schreef Buitendam het volgende:
daar gaat niemand zich aan houden.
Oostenrijk...Die staan daar toch wat anders in.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
En handhaven gaan ze ook niet doen, dus ook dit is weer populistisch geleuter in de marge.
Ik vind het bovendien een raar argument.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:26 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dus een hoofddoek wordt alleen gedragen door moslima’s?
Wat een generalisatie.
Dat denk ik wel. Als ze dan hun kinderen weghouden van school, wordt de leerplicht ontdoken. Dat heeft echt wel consequenties.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
En handhaven gaan ze ook niet doen, dus ook dit is weer populistisch geleuter in de marge.
Ik heb er weinig vertrouwen in.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:27 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Oostenrijk...Die staan daar toch wat anders in.
Anders worden al die Joodse middelbare wijven veel te geil.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En de jongens dan? In Israël liepen hele jonge jongens al heel traditioneel, met een keppeltje en kapsel met van die pijpenkrullen.
Vind dat er gewoon 1 lijn moet worden getrokken.
In België zie je ze ook.
Dat zulke jonge meiden geen hoofddoek horen te dragen, is geen discussie.
Ik ben er eigenlijk voor dat zulke jonge kids geen religie hoeven uit te dragen in hun uiterlijk. Dat kan als ze ouder zijn altijd nog, en hopelijk uit vrije wil.
Roep het i.i.g. een halt toe op scholen en in openbare gelegenheden.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:32 schreef TigerXtrm het volgende:
1. Religieuze scholen verbieden.
2. Elke vorm van religieuze uiting op scholen verbieden.
Stop religieuze kinder indoctrinatie.
Eens. Hoewel ik het ook belangrijk vind dat op (openbare) scholen wordt onderwezen in levensbeschouwing/godsdiensten, en met respect, maar niet dat het een levensstijl moet worden. Alleen als afzonderlijk vak.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:32 schreef TigerXtrm het volgende:
Wijven?quote:Op donderdag 11 december 2025 19:29 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Anders worden al die Joodse middelbare wijven veel te geil.
Jeetje, speel een beetje mee.quote:
Je bedoelt een beeld waarbij je niet als een lompe zak hooi overkomt in een tijd waarin we juist op dat gebied ons beste beentje voor zouden moeten zetten?quote:Op donderdag 11 december 2025 19:41 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Jeetje, speel een beetje mee.
Als ik “Joodse vrouwen” schrijf, dan schept dat toch een net iets ander beeld.
We hebben het over ‘meisjes’quote:Op donderdag 11 december 2025 19:41 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Jeetje, speel een beetje mee.
Als ik “Joodse vrouwen” schrijf, dan schept dat toch een net iets ander beeld.
Ja, en je kunt ook over álles janken. Reageer nog één keer en laat je humeur vooral niet verpesten.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
We hebben het over ‘meisjes’
Sorry, ik kan daar niet grappig over doen.
Janken?quote:Op donderdag 11 december 2025 19:47 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ja, en je kunt ook over álles janken. Reageer nog één keer en laat je humeur vooral niet verpesten.
Nou, sorry dan. Ik wilde je niet boos maken.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Janken?![]()
En m’n humeur is prima. Maar als ik het woord ‘wijven’ lees, terwijl we het hier hebben over meisjes die nog heel jong zijn, krijg je dat te horen ja.
Religeuze brainwashing vanaf geboorte is een vorm van kindermishandeling.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:32 schreef TigerXtrm het volgende:
In Frankrijk doen ze dit ook al. Gewoon de toegang ontzeggen.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
In de basis goed.
Maar hoe ga je dit handhaven? Wat ga je doen als er een meisje in de klas zit met wél een hoofddoek?
Dit zal in het begin best lastig zijn.
Je mag ook niet in je blote kont naar school.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:07 schreef sp3c het volgende:
Ik vind het helemaal niks dat de ivetgeid kledingsvoorachriften uit gaat lopen schrijven
Boetes geven, helpt altijd en die boetes direct korten op loon/uitkering.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat denk ik wel. Als ze dan hun kinderen weghouden van school, wordt de leerplicht ontdoken. Dat heeft echt wel consequenties.
Er is geen enkele wet die stelt dat je petje af moetquote:Op donderdag 11 december 2025 20:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je mag ook niet in je blote kont naar school.
Of in een burka.
Je petje zal je ook af moeten als jongen zijnde. (Was in mijn tijd wel)
Zo vreemd vind ik het niet.
Schoolreglement wat je tekentquote:Op donderdag 11 december 2025 20:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
Er is geen enkele wet die stelt dat je petje af moet
Nee, maar er zijn wel scholen die het echt in hun voorschriften hebben staan, dat leerlingen zich daar aan houden. Die vrijheid hebben scholen.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
Er is geen enkele wet die stelt dat je petje af moet
quote:
Daar heb ik het toch niet overquote:Op donderdag 11 december 2025 20:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn wel scholen die het echt in hun voorschriften hebben staan, dat leerlingen zich daar aan houden. Die vrijheid hebben scholen.
Denk niet dat een schoolreglement zoiets als een hoofddoekverbod kan afdwingen. Dan gaan ze hogerop.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
Daar heb ik het toch niet over
Overheid moet dat niet doen
Krijg je dat weer.. helemaal geen kans meer dan..quote:Op donderdag 11 december 2025 20:16 schreef Momo het volgende:
Schijnbaar is thuisonderwijs toegestaan in Oostenrijk (met regels natuurlijk), straks krijg je dat een deel van die meiden geheel in isolatie komt.
Je loopt het risico dat ze dan niet maar naar school toe gaan.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:08 schreef RotatoR het volgende:
[..]
In Frankrijk doen ze dit ook al. Gewoon de toegang ontzeggen.
Nou ja. De plicht om naar school te gaan komt niet te vervallen bij de invoering van een dergelijke regel neem ik aan.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Krijg je dat weer.. helemaal geen kans meer dan..
Arme meiden
Ik vind niet dat de overheid zich zou moeten bemoeien met wat ik op mijn hoofd doequote:Op donderdag 11 december 2025 20:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Denk niet dat een schoolreglement zoiets als een hoofddoekverbod kan afdwingen. Dan gaan ze hogerop.
Dit moet van boven af besloten worden voor iedereen..
Of lees ik verkeerd wat je wil zeggen?
Dat is niet oké en zou dan ook moeten worden aangepast in m’n ogen.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:16 schreef Momo het volgende:
Schijnbaar is thuisonderwijs toegestaan in Oostenrijk (met regels natuurlijk), straks krijg je dat een deel van die meiden geheel in isolatie komt.
Als het leerplicht is ipv schoolplicht dan kan dat dus wel helaas.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou ja. De plicht om naar school te gaan komt niet te vervallen bij de invoering van een dergelijke regel neem ik aan.
Ja maar jij bent een volwassen man. Geen meisje van 8 dat verstopt wordt onder hopen stof en onzichtbaar gemaakt.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik vind niet dat de overheid zich zou moeten bemoeien met wat ik op mijn hoofd doe
Geen idee op hoeveel manieren dit leesbaar is
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |