Verstappens foutjes waren denk ik wel op twee vingers te tellen, dat is niet te zeggen van de McLaren rijders. Dus hij heeft wel een punt.quote:Op zondag 7 december 2025 19:31 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar hij kreeg ook veel cadeau. Dat bedoelde hij vandaag ook toen hij boos werd bij de vraag over Spanje. Hij heeft goede dingen gedaan, McLaren heeft domme dingen gedaan en dan blijven menzen zeuren over Spanje.
Als Kimi niet 2 punten aan Norris gaf door zijn fout en niet minstens 10 punten had gekost in Oostenrijk was Max met gemak kampioen geweest bijvoorbeeld, ondanks Spanje.
Ik vind het prima zo, leuk seizoen gehad terwijl ik halverwege niet eens meer had verwacht dat ik nog alles ging kijken
Zo werkt het dus niet als je teamgenoot ongeveer net zo goed is. Maar die hadden wel de coureur van een ander team al uitgeschakeld.quote:Op zondag 7 december 2025 19:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Leclerc of Russell waren in de MCL39 in Mexico al kampioen geweest, joh.
Je kunt natuurlijk ook de inhoud van mijn post gewoon negeren en herhalen wat je ervoor al gezegd hebt. Dat maakt discussiëren alleen een tikkeltje ingewikkeld.quote:Op zondag 7 december 2025 19:22 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ja en zo heeft Norris het laten liggen in de eerste helft van het seizoen.. uiteindelijk gaat het over een geheel seizoen. En nogmaals daarin eindigt hij in zijn 3e (!) seizoen op slechts 13 punten van de wereldkampioen. Dat is echt een enorm goede prestatie. Heeft dit seizoen ook gewoon 6x pole gepakt en 7 GP's gewonnen. Door dan te zeggen dat iemand door het ijs zakt is echt van de zotte, dan heb je het niet begrepen.
Heeft nu met 9 overwinningen er al meer dan Leclerc (8x) en Russell (5x).
Het grappige aan Piastri was dat die inderdaad redelijk gehypet werd, zeker in het begin van het seizoen. Bij Viaplay bijvoorbeeld veel mensen die hem als kampioen voorspelden. En daar kregen ze na de eerste seizoenshelft toch vrij aardig gelijk in.quote:Op zondag 7 december 2025 19:52 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook de inhoud van mijn post gewoon negeren en herhalen wat je ervoor al gezegd hebt. Dat maakt discussiëren alleen een tikkeltje ingewikkeld.
Nou.. niet helemaal. DRS blijft nog wel, alleen in andere vorm.quote:
er staat toch niet "de laatste die een tijdelijke performance boost gebruikt"?quote:Op zondag 7 december 2025 20:02 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Nou.. niet helemaal. DRS blijft nog wel, alleen in andere vorm.
Mercedes maakt een leuk plaatje maar daar moet blijkbaar een kanttekening bij gemaakt wordenquote:Op zondag 7 december 2025 20:04 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
er staat toch niet "de laatste die een tijdelijke performance boost gebruikt"?
Een tijdelijke performance boost is ook niet vergelijkbaar met de aerodynamische opvolger van DRS.quote:Op zondag 7 december 2025 20:04 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
er staat toch niet "de laatste die een tijdelijke performance boost gebruikt"?
quote:Op zondag 7 december 2025 20:06 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Een tijdelijke performance boost is ook niet vergelijkbaar met de aerodynamische opvolger van DRS.
Dit gaat om het kunnen kantelen van de voor en achtervleugel op de daarvoor aangewezen plekken op het circuit.
Vanaf '26 kan ook de verdedigende partij DRS gebruiken, niet alleen de aanvallende partij.quote:
Dank je wel Hans.quote:Op zondag 7 december 2025 20:08 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Vanaf '26 kan ook de verdedigende partij DRS gebruiken, niet alleen de aanvallende partij.
Dus nu ben ik "Hans" omdat ik aantoon dat er wel degelijk een nuanceverschil zit in de hier te onderscheiden elementen? (performance boost vs. drag reductie)? Nou ja prima.quote:
Nee ben je gek ik vond het alleen grappig dat je doorging op iets wat er verder niet toe doet.quote:Op zondag 7 december 2025 20:15 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dus nu ben ik "Hans" omdat ik aantoon dat er wel degelijk een nuanceverschil zit in de hier te onderscheiden elementen? (performance boost vs. drag reductie)? Nou ja prima.
Een leuke opmerking van Verstappen tijdens de top 3 persconferentie over zijn auto was trouwens "sometimes I hated it.. sometimes I loved it".quote:Op zondag 7 december 2025 20:18 schreef Nizno het volgende:
[ afbeelding ]
benieuwd wat lollipopman doet met de ferrari auto
Het was een wild paard maar het temmen waardquote:Op zondag 7 december 2025 20:21 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Een leuke opmerking van Verstappen tijdens de top 3 persconferentie over zijn auto was trouwens "sometimes I hated it.. sometimes I loved it".
Beetje een haat-liefde dus. En dat is ook wel te begrijpen. Hij won toch een aardige partij wedstrijden ermee.
Als je de feiten niet onder ogen wilt zien dan is het ook lastig discussiëren natuurlijk.quote:Op zondag 7 december 2025 19:52 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook de inhoud van mijn post gewoon negeren en herhalen wat je ervoor al gezegd hebt. Dat maakt discussiëren alleen een tikkeltje ingewikkeld.
ledstrips, auto knippert net als in mario kart.quote:Op zondag 7 december 2025 20:22 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik ben wel heel erg benieuwd hoe de performance boost en alles wat er mee verbonden is volgend seizoen in beeld gebracht wordt op TV. Je kunt niet meer zien dat een vleugel open klapt. Er zou dan een live telemetrie moeten komen.
Of een blauw zwaailicht op de halo
Zal wel in beeld worden aangeduid als die override modus actief is bij een rijder. Want inderdaad een 60 pk boost is wat minder duidelijk in beeld te zien dan een openklappende vleugel.quote:Op zondag 7 december 2025 20:22 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik ben wel heel erg benieuwd hoe de performance boost en alles wat er mee verbonden is volgend seizoen in beeld gebracht wordt op TV. Je kunt niet meer zien dat een vleugel open klapt. Er zou dan een live telemetrie moeten komen.
Of een blauw zwaailicht op de halo
Dat signaal moet dan wel live opgepakt worden. En je hebt ook nog verschillende niveau's van boost.quote:Op zondag 7 december 2025 20:26 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zal wel in beeld worden aangeduid als die override modus actief is bij een rijder. Want inderdaad een 60 pk boost is wat minder duidelijk in beeld te zien dan een openklappende vleugel.
quote:Op zondag 7 december 2025 20:34 schreef vul_maar_in het volgende:
Tyfus Engelsen:
Bekijk deze YouTube-video
De DRS activatie was ook live op te pakken, getuige de telemetrie-graphic die dat in sommige onboardshots aanduidde. Is simpel te realiseren waarschijnlijk.quote:Op zondag 7 december 2025 20:31 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat signaal moet dan wel live opgepakt worden. En je hebt ook nog verschillende niveau's van boost.
Live in beeld hoeveel PK of KW er geproduceerd wordt zou we gaaf zijn
Ik vermoed dat je een in het Nederlands nagesynchroniseerde video te zien krijgt.quote:
Max dient hem van repliek, had ie niet van terug.quote:Op zondag 7 december 2025 20:34 schreef vul_maar_in het volgende:
Tyfus Engelsen:
Bekijk deze YouTube-video
euh nee?quote:Op zondag 7 december 2025 20:39 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je een in het Nederlands nagesynchroniseerde video te zien krijgt.
en Max heeft gelijk, dat Spanje nu weer naar voren komt, terwijl je net zo makkelijk kan zeggen dat Kimi de schuldige zou zijn. of de swap van McL bij de slechte pitstop van Norris.quote:Op zondag 7 december 2025 20:39 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Max dient hem van repliek, had ie niet van terug.
quote:Op zondag 7 december 2025 20:37 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
I meen een youtube clip van een vraag van de Engelse pers na de race vandaag.
Sorry maar dit soort video's vind ik behoorlijk ongeloofwaardig, zelfs als ze echt zijn.quote:Op zondag 7 december 2025 20:39 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je een in het Nederlands nagesynchroniseerde video te zien krijgt.
Dat mag, maar volgens mij was dit echt.quote:Op zondag 7 december 2025 20:42 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
[..]
Sorry maar dit soort video's vind ik behoorlijk ongeloofwaardig, zelfs als ze echt zijn.
Sowieso was er voor de journalist niets om van terug te hebben want bij de FIA persconferentie is het niet helemaal de bedoeling om door te vragen op een antwoord.quote:Op zondag 7 december 2025 20:39 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Dat maakt het ook zo'n strontvervelende vraag.quote:Op zondag 7 december 2025 20:47 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Sowieso was er voor de journalist niets om van terug te hebben want bij de FIA persconferentie is het niet helemaal de bedoeling om door te vragen op een antwoord.
Het is vragen, antwoord en weer door.
In het eindejaarsinterview van Viaplay zullen ze het er ook niet over hebben waarschijnlijk.
Kreeg ik wel. Misschien was die daarom eventjes verbaasd.quote:
dat is een fok/YT embed dingetje, origineel is gewoon in het engelsquote:Op zondag 7 december 2025 20:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Kreeg ik wel. Misschien was die daarom eventjes verbaasd.
Het verschil met Kimi is in deze dat Kimi niet meedeed voor het rijderskampioenschap. Max was volledig verantwoordelijk voor zijn achteraf cruciaal blijkende penalty op Spanje.quote:Op zondag 7 december 2025 20:42 schreef Nizno het volgende:
[..]
en Max heeft gelijk, dat Spanje nu weer naar voren komt, terwijl je net zo makkelijk kan zeggen dat Kimi de schuldige zou zijn. of de swap van McL bij de slechte pitstop van Norris.
tja een beetje kinderachtige journalisten.
Maar ja dat weten we, vandaar ook dat stukje dat er tussen zit of de Britse pers het vliegtuig moest halen.
hier worden posts geplaats als je op invoeren drukt en geedit als je op wijzig druktquote:
2025 Austrian Grand Prix: Antonelli knocks Verstappen out of the race on Lap 1quote:Op zondag 7 december 2025 20:51 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Het verschil met Kimi is in deze dat Kimi niet meedeed voor het rijderskampioenschap. Max was volledig verantwoordelijk voor zijn achteraf cruciaal blijkende penalty op Spanje.
Ja dat moment heeft iedereen gezien. En daar had Verstappen geen controle over.quote:Op zondag 7 december 2025 20:52 schreef Nizno het volgende:
[..]
hier worden posts geplaats als je op invoeren drukt en geedit als je op wijzig drukt
[..]
2025 Austrian Grand Prix: Antonelli knocks Verstappen out of the race on Lap 1
Je zou zo bij Sky UK kunnen gaan werken.quote:Op zondag 7 december 2025 20:54 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ja dat moment heeft iedereen gezien. En daar had Verstappen geen controle over.
Waar Verstappen wel controle over had was zijn botsing met Russell. Dat is de crux.
Waarom?quote:Op zondag 7 december 2025 20:55 schreef Nizno het volgende:
[..]
Je zou zo bij Sky UK kunnen gaan werken.
Het is ook een domme vraag, net zoals een aantal hier ook al zaten ze zaniken over Barcelona.quote:Op zondag 7 december 2025 20:39 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Met terugwerkende kracht kan je ook stellen dat Max het kampioenschap heeft cadeau gedaan aan Norris met die penalty. Is maar hoe je het bekijktquote:Op zondag 7 december 2025 20:57 schreef bedachtzaam het volgende:
Het antwoord van Max was mooi en juist, hij kreeg enkele kadootjes waardoor het toch nog tot de race vandaag mogelijk was om alsnog te winnen maar in feite had het enkele races geleden al beslist moeten zijn als McLaren geen diskwalificatie had gehad en de strategische misser in Qater niet maakte.
Dat is gewoon zoeken naar een naald om mee te steken, het enige dat Max aangerekend kan worden dit jaar gebruiken om aan te wijzen waarom hij het kampioenschap verloor.quote:Op zondag 7 december 2025 20:59 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Met terugwerkende kracht kan je ook stellen dat Max het kampioenschap heeft cadeau gedaan aan Norris met die penalty. Is maar hoe je het bekijkt
"Road rage” gelijk stellen aan een ongelukquote:Op zondag 7 december 2025 20:42 schreef Nizno het volgende:
[..]
en Max heeft gelijk, dat Spanje nu weer naar voren komt, terwijl je net zo makkelijk kan zeggen dat Kimi de schuldige zou zijn. of de swap van McL bij de slechte pitstop van Norris.
Maar ja dat weten we, vandaar ook dat stukje dat er tussen zit of de Britse pers het vliegtuig moest halen.
Ging me meer om het antwoord van Max.quote:Op zondag 7 december 2025 21:02 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Blijft grappig en ook wel waanzinnig hoe druk iedereen maar kan blijven met de Britse pers.
Niks chauvinistisch is ons vreemd.
Ik zie het nu, heb ik nog nooit gezien eerlijk gezegd. Maar als je hem via YouTube opent heb je niet dat AI gedoe.quote:Op zondag 7 december 2025 20:48 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
dat is een fok/YT embed dingetje, origineel is gewoon in het engels
Als Mclaren gewoon even een beetje normaal gedaan had de laatste wedstrijden was het inderdaad allang gespeeld.quote:Op zondag 7 december 2025 21:03 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat is gewoon zoeken naar een naald om mee te steken, het enige dat Max aangerekend kan worden dit jaar gebruiken om aan te wijzen waarom hij het kampioenschap verloor.
Zo dom is het in mijn ogen.
Het had allang beslist moeten zijn.
Precies.quote:Op zondag 7 december 2025 21:04 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Als Mclaren gewoon even een beetje normaal gedaan had de laatste wedstrijden was het inderdaad allang gespeeld.
Alleen dat was het niet. Max had hier de broodkruimels moeten oppikken.quote:Op zondag 7 december 2025 21:03 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat is gewoon zoeken naar een naald om mee te steken, het enige dat Max aangerekend kan worden dit jaar gebruiken om aan te wijzen waarom hij het kampioenschap verloor.
Zo dom is het in mijn ogen.
Het had allang beslist moeten zijn.
niemand stelt het gelijkquote:Op zondag 7 december 2025 21:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
"Road rage” gelijk stellen aan een ongeluk
dat verklaart nog meer de tranen na de racequote:
Ook gelezen ja. Hopelijk blijft hijquote:
Alleen dat ligt niet binnen de controle van Max.quote:Op zondag 7 december 2025 21:04 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Als Mclaren gewoon even een beetje normaal gedaan had de laatste wedstrijden was het inderdaad allang gespeeld.
Mooi dit. Prachtig.quote:Op zondag 7 december 2025 21:08 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Over GP gesproken, wat een held is dat.![]()
![]()
![]()
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100139117_3f504e41
Perez zat ook alleen maar in een neerwaartse spiraal in zijn laatste paar seizoenen.quote:Op zondag 7 december 2025 21:07 schreef Alpha0 het volgende:
Had je nou nog maar Perez als 2e driver gehad, die had het Norris moeilijk kunnen maken ipv die het nu is. Maar dit is zeker al 100X gezegd!?
En de journalist heeft ook gelijk om de vraag te stellen. Dan kan je wel weer boos worden en wijzen op andere momenten, maar er is een groot verschil met die andere oorzaken die je noemt: dat waren onopzettelijke fouten en/of strategische keuzes. Verstappen in Barcelona was geen onopzettelijke fout o.i.d. maar gewoon pure kinderachtige frustratie en hij meende dat hij het wel kon doen omdat hij dacht dat hij toch geen kampioen meer kon worden. Dan is het niet zo gek er nu naar gevraagd wordt, nu duidelijk is dat hij wel wereldkampioen was geworden als hij toen zn frustraties de baas was geweest. Gelukkig geeft hij ergens in zn reactie wel aan dat hij er van geleerd heeft.quote:Op zondag 7 december 2025 20:42 schreef Nizno het volgende:
[..]
“terwijl je net zo makkelijk kan zeggen dat Kimi…”quote:
En in de tweede helft van het seizoen toen Lawson zijn ellende bij RBR achter zich had gelaten? Want dat Hadjar over het hele seizoen beter heeft gepresteerd snap ik ook wel. Waar het om gaat is dat een deel van de matige prestaties van Lawson in het begin van het seizoen perfect verklaarbaar zijn.quote:Op zondag 7 december 2025 18:50 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Puntgewijs stond Hadjar er maar 13 voor uiteindelijk, echter 16-6 voor Hadjar in kwali. 10-7 in de race. Hadjar heeft de absolute overhand op Lawson.
Tsja. Je kan inderdaad die post-Red Bull Racing dip van Lawson meewegen. Uiteindelijk heeft het alleen maar zijn carrière gered. Voorlopig althans. En hoewel ze dichterbij elkaar zaten had ook toen Hadjar over het algemeen de overhand dacht ik.quote:Op zondag 7 december 2025 21:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En in de tweede helft van het seizoen toen Lawson zijn ellende bij RBR achter zich jade gelaten? Want dat Hadjar over het hele seizoen beter heeft gepresteerd snap ik ook wel. Waar het om gaat is dat een deel van de matige prestaties van Lawson in het begin van het seizoen perfect verklaarbaar is.
In de tweede seizoenshelft liggen ze veel dichter bij elkaar.
dan was er 1 persoon met de meeste aantal GP winsquote:Op zondag 7 december 2025 21:29 schreef RotatoR het volgende:
Wat zou er eigenlijk gebeurd zijn als Kimi niet die fout in Qatar had gemaakt waardoor Max en Lando op hetzelfde aantal punten waren uitgekomen?
Ah ok, dan was Max dus kampioen geworden.quote:Op zondag 7 december 2025 21:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
dan was er 1 persoon met de meeste aantal GP wins
Lekker George.quote:
Dan had Piastri vandaag Norris voorbij gelaten. Edit. Hier ben ik niet 100% van overtuigd, maar het was hem zeker gevraagd. Als hij Norris überhaupt al had mogen inhalen. Misschien hadden ze Piastri zelfs helemaal niet laten pitten zodat Norris rustig tweede kon wordenquote:Op zondag 7 december 2025 21:30 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ah ok, dan was Max dus kampioen geworden.
Dan had McLaren een groot probleem gehad, nu loopt het vooral met een sisser af.quote:Op zondag 7 december 2025 21:30 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Jammer dat de koning van de DRS-overtakes die eer niet in de schoot viel.quote:
Hij kent Verstappen natuurlijk van hun gezamenlijke eerste overwinning en sindsdien heeft hij hem als oudere van een jonge blaaskaak een man zien worden die zo ontzettend on top of the world is, niet alleen als de beste F1 coureur, maar ook een soort elder statesman van de grid op zijn 28e, een leider in het team, een held van de hele race wereld inclusief sim, en prive loopt het allemaal ook wel aardig.quote:Op zondag 7 december 2025 21:08 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Over GP gesproken, wat een held is dat.![]()
![]()
![]()
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100139117_3f504e41
Tuurlijk niet dan was Norris gewoon tweede geworden.quote:Op zondag 7 december 2025 21:30 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat zou wel shit zijn. En dan snap je de tranen van hem ook inderdaad dat dit het laatste zou kunnen zijn. 10 seizoenen, 71 overwinningen, 4 WDC's, dat is al mega. En dan het laatste seizoen met 'dat' zitten.quote:
dat gaan we niet ontkennen.quote:Op zondag 7 december 2025 22:30 schreef Montov het volgende:
Maar 2 punten achter Norris!
De volgende wedstrijd wordt echt spannend.
Bijzonder wel.quote:
Het is een incident op een heel seizoen.quote:Op zondag 7 december 2025 21:21 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
En de journalist heeft ook gelijk om de vraag te stellen. Dan kan je wel weer boos worden en wijzen op andere momenten, maar er is een groot verschil met die andere oorzaken die je noemt: dat waren onopzettelijke fouten en/of strategische keuzes. Verstappen in Barcelona was geen onopzettelijke fout o.i.d. maar gewoon pure kinderachtige frustratie en hij meende dat hij het wel kon doen omdat hij dacht dat hij toch geen kampioen meer kon worden. Dan is het niet zo gek er nu naar gevraagd wordt, nu duidelijk is dat hij wel wereldkampioen was geworden als hij toen zn frustraties de baas was geweest. Gelukkig geeft hij ergens in zn reactie wel aan dat hij er van geleerd heeft.
Dan had Piastri zich af laten zakken en Norris vandaag als 2 gefinished.quote:Op zondag 7 december 2025 21:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
dan was er 1 persoon met de meeste aantal GP wins
quote:[...]
Seven-times world champion Lewis Hamilton plans to throw his phone in the bin as he does not want to speak to anyone when he heads into Formula One’s winter break after a nightmare debut season with Ferrari.
[...]
Please Lewis, noem dat ding een 'trekker' oid.quote:Op maandag 8 december 2025 01:53 schreef Jane het volgende:
Ik wilde hem net ff bellen, maar hij is onbereikbaar.
Hamilton plans to bin his phone following nightmare season
[..]
wow knap van je.quote:Op maandag 8 december 2025 02:35 schreef raptorix het volgende:
Ik had het eigenlijk al heel lang terug gezegt, Max gaat terugsprokkelen en moet geen domme dingen doen, deed die uitspraak al 5 maanden terug nadat hij dom punten weg had gegooid, iemand vroeg nog: Oh je verwacht een PSV scenario?
Niet zo zeer knap, maar zei toen iets, dat als hij gewoon zijn punten blijft pakken dat het dan op den duur wel goedkomt. Wel met behoud dat het auto probleem natuurlijk wel opgelost moest worden.quote:
Dit soort reactiesquote:Op maandag 8 december 2025 02:35 schreef raptorix het volgende:
Ik had het eigenlijk al heel lang terug gezegt, Max gaat terugsprokkelen en moet geen domme dingen doen, deed die uitspraak al 5 maanden terug nadat hij dom punten weg had gegooid, iemand vroeg nog: Oh je verwacht een PSV scenario?
quote:Op maandag 8 december 2025 02:35 schreef raptorix het volgende:
Ik dacht ze zoiets bij de Formule E al wel hadden.quote:Op zondag 7 december 2025 20:31 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat signaal moet dan wel live opgepakt worden. En je hebt ook nog verschillende niveau's van boost.
Live in beeld hoeveel PK of KW er geproduceerd wordt zou we gaaf zijn
Tijdens de race van Miami zei Melroy hetzelfde.quote:Op maandag 8 december 2025 02:35 schreef raptorix het volgende:
Alleen moest die daar in Barcelona dus ook nog mee doorgaanquote:Op zondag 4 mei 2025 23:30 schreef ChevyCaprice het volgende:
Melroy: Max moet zorgen dat hij zoveel mogelijk punten pakt tot Barcelona
Ja. Op zich.
quote:
Kan je hem wel emogiffen, hij had uiteindelijk 200% gelijk.quote:
Achteraf. Dan kun je ook gaan liggen voor je valt.quote:Op zondag 7 december 2025 21:21 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
“terwijl je net zo makkelijk kan zeggen dat Kimi…”
Je wil wel doen alsof de waarde van beide incidenten hetzelfde is.
Max heeft met een doelbewuste actie puur uit frustratie veel punten weggegooid. Dat deed hij zelf. Het was een ongekend moment wat we in de F1 zeer zelden zagen. Max wordt zoals een aantal hier niet graag herinnerd aan dat moment en het was gewoon kut. Achteraf doen die punten pijn. Andere kant had niemand meer punten met die RBR kunnen halen dan Max en had McLaren het allang binnen moeten hebben. Zonder Max was het seizoen allang over geweest, we zijn hem er allemaal erg dankbaar voor alleen dat dit incident was al groot en nu achteraf een soort van bepalend.
Ik heb in mijn post duidelijk uitgelegd waarom wat je zegt niet klopt (Norris heeft een DNF buiten zijn schuld in Zandvoort met 18 punten schade, hij was meer slachtoffer van de DSQ in Las Vegas wat hem 6 punten kostte). Dat maakt van 13 al 37 punten.quote:Op zondag 7 december 2025 20:23 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als je de feiten niet onder ogen wilt zien dan is het ook lastig discussiëren natuurlijk.
Natuurlijk waren dat domme punten. Maar je kunt nooit stellen dat zonder die punten de uitslag anders was geweest. Neem alleen al deze laatste twee, waarin Norris overduidelijk op een podium is gaan rijden. Wat als hij wist dat hij absoluut moest winnen om Verstappen voor te blijven? Dan was de benadering heel anders geweest. Het verbaasde mij bijvoorbeeld hoe sterk McLaren vrijdag was en nadien hebben we die snelheid nauwelijks meer gezien.quote:Op zondag 7 december 2025 21:21 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
“terwijl je net zo makkelijk kan zeggen dat Kimi…”
Je wil wel doen alsof de waarde van beide incidenten hetzelfde is.
Max heeft met een doelbewuste actie puur uit frustratie veel punten weggegooid. Dat deed hij zelf. Het was een ongekend moment wat we in de F1 zeer zelden zagen. Max wordt zoals een aantal hier niet graag herinnerd aan dat moment en het was gewoon kut. Achteraf doen die punten pijn. Andere kant had niemand meer punten met die RBR kunnen halen dan Max en had McLaren het allang binnen moeten hebben. Zonder Max was het seizoen allang over geweest, we zijn hem er allemaal erg dankbaar voor alleen dat dit incident was al groot en nu achteraf een soort van bepalend.
Hij zou toch iets meer verantwoordelijkheden krijgen binnen de RBR organisatie? Iets met groei voor de toekomst?quote:Op maandag 8 december 2025 10:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Volgens van Haren is er niets wat erop wijst dat GP weg gaat:
https://www.gpfans.com/nl(...)se-niet-dat-ik-weet/
Maar hij kan dit natuurlijk ook zeggen om de rust te bewaren. Al vraag ik me dan af of hij zijn betrouwbaarheid niet snel vergooit.
Ik vind sowieso niet dat een simpele reactie op een X-post een goede graadmeter is voor zijn betrouwbaarheid.quote:Op maandag 8 december 2025 10:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Volgens van Haren is er niets wat erop wijst dat GP weg gaat:
https://www.gpfans.com/nl(...)se-niet-dat-ik-weet/
Maar hij kan dit natuurlijk ook zeggen om de rust te bewaren. Al vraag ik me dan af of hij zijn betrouwbaarheid niet snel vergooit.
Nee, het zou vooral over de priveomstandigheden van GP gaan. Maar daar is niks over gezegd, en begrijpelijk.quote:Op maandag 8 december 2025 10:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hij zou toch iets meer verantwoordelijkheden krijgen binnen de RBR organisatie? Iets met groei voor de toekomst?
Misschien komt het gerucht daar vandaan...
Wat die privéomstandigheden omvatten is ook niet relevant. Enige wat interessant kan zijn voor de media/publiek is of GP aanblijft als engineer van Max, of welke rol hij krijgt.quote:Op maandag 8 december 2025 10:46 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Nee, het zou vooral over de priveomstandigheden van GP gaan. Maar daar is niks over gezegd, en begrijpelijk.
het enige wat ik daarover heb gelezen is dat hij eigenlijk niet in qatar zou zijn of andere racequote:Op maandag 8 december 2025 10:46 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Nee, het zou vooral over de priveomstandigheden van GP gaan. Maar daar is niks over gezegd, en begrijpelijk.
zeg het ze!!quote:
Good busy!quote:
Crikey.quote:
Norris is inderdaad kampioen, mede dankzij die teamorder. Teamorders kunnen een strategisch onderdeel zijn van de sport en nu is juist bewezen dat het de juiste keuze was van McLaren om dit te doen. Als ze dit niet gedaan hadden, was immers de kans groter dat iemand buiten hun team kampioen was geworden.quote:Op maandag 8 december 2025 00:14 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het is een incident op een heel seizoen.
Als we zo gaan redeneren kunnen we gaan hard maken dat Lando het kampioenschap te danken heeft aan Oscar Piastri omdat hij gehoor geeft aan de teamorder om Lando Norris voorbij te laten.
Lando heeft het dus niet op eigen kracht kunnen winnen maar had een teamorder nodig en die 3 extra punten zorgen ervoor dat hij nu kampioen is.
Zie je hoe belachelijk dat redeneren is als we naar een enkele race en incident gaan kijken?
Lando heeft namelijk ook gewoon een heel goed seizoen gereden en is daarom verdiend kampioen.
En Perez kon gewoon beter overweg met die auto dan Tsunoda met deze. In die fase was Perez gewoon in staat om van waarde te zijn voor Verstappen, waar Tsunoda al blij is als hij de auto tussen de witte strepen weet te houden.quote:Op maandag 8 december 2025 14:25 schreef ChevyCaprice het volgende:
Yuki's hoofd werd wel een klein beetje afgehakt na die mislukte verdediging van hem. Met mensen die naar Perez in 2021 wezen om aan te geven dat het wel mogelijk was geweest.
Ik denk dat hier wel het feit is dat Norris het misschien wel een klein beetje beter aanpakte dan Lewis toentertijd. Lando had gewoon een megaexit op de befaamde straight, en kon er haast zonder meer voorbijkomen voor de remzone.
Lewis daarentegen had het veel moeilijker met Perez en maakte ook de fout door eerder over de DRS detectie te knallen met als gevolg dat Perez hem kon counteren uitkomen chicane. Want Lewis had een veel betere exit uit de chicane.
Niet dankzij die teamorder, dat is maar een enkele gebeurtenis in een heel seizoen van 24 races en dat is juist het punt wat ik maak.quote:Op maandag 8 december 2025 14:30 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Norris is inderdaad kampioen, mede dankzij die teamorder. Teamorders kunnen een strategisch onderdeel zijn van de sport en nu is juist bewezen dat het de juiste keuze was van McLaren om dit te doen. Als ze dit niet gedaan hadden, was immers de kans groter dat iemand buiten hun team kampioen was geworden.
Dit is dus nog steeds niet te vergelijken met opzettelijk tegen een tegenstander botsen, uit pure frustratie. Waarmee je flink wat punten weggooit omdat je er toch niet meer in geloofd.
Juist als het zo dicht bij elkaar zit, doet een enkel incident, uit een enkele race er dus wel toe. En dan vind ik dat er een groot verschil zit tussen allerlei zaken die gebeuren vanwege pech en onopzettelijke fouten, en de actie in Barcelona waarbij je bewust de punten weggooit.
lolquote:Op maandag 8 december 2025 14:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En Perez kon gewoon beter overweg met die auto dan Tsunoda met deze. In die fase was Perez gewoon in staat om van waarde te zijn voor Verstappen, waar Tsunoda al blij is als hij de auto tussen de witte strepen weet te houden.
Pérez liet Hamilton alleen al een seconde of 4-5 verliezen in sector 3 en 1. Dat had Tsunoda moeten doen. In sector 2 is het te laat. Maar hij bleef in sector 3 gewoon door rijden om dan op het rechte stuk te denken dat je kunt verdedigen. Dit leek echt nergens op.quote:Op maandag 8 december 2025 14:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En Perez kon gewoon beter overweg met die auto dan Tsunoda met deze. In die fase was Perez gewoon in staat om van waarde te zijn voor Verstappen, waar Tsunoda al blij is als hij de auto tussen de witte strepen weet te houden.
Daarbij wordt maar steeds gedaan alsof die teamorder onterecht was. Dat blijft onzin.quote:Op maandag 8 december 2025 14:45 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Niet dankzij die teamorder, dat is maar een enkele gebeurtenis in een heel seizoen van 24 races en dat is juist het punt wat ik maak.
Hij heeft gewoon een heel goed seizoen gereden en is dus verdiend kampioen.
Zoals eerder al besproken had het ook allang beslist moeten zijn maar de misser in Qatar en de diskwalificatie in Vegas hebben ervoor gezorgd dat het pas in de laatste race beslist werd.
Weten we dat ook weer!quote:Op maandag 8 december 2025 17:17 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Aardig feitje overigens: Max had al de meeste overwinningen in de VS aller tijden. Hij heeft nu ook net zoveel overwinningen in het midden-oosten als Hamilton, die recordhouder was, namelijk 12. Hamilton bereikte dat door 5x in Abu Dhabi, 5x in Bahrein en 1 keer in Qatar en Saudi Arabië te winnen. Max won nu voor de 5e keer in Abu Dhabi en won verder 3x in Qatar, 2x in Saudi Arabië en 2x in Bahrein.
In Abu Dhabi, Qatar, Miami, las Vegas, Mexico, Saudi Arabië, Azerbeidzjan en in Oostenrijk is Max de coureur met de meeste overwinningen. Formeel geldt dat ook voor de Emilia Romagna grand prix, maar Schumacher won vaker in Imola toen het nog de GP van San Marino heette (7 om 4).
Ze hebben daar ook nog iemand anders een straf voor weaven gegeven toch? Dat voelde voor mij ook aan als "ja crap nu moeten wij wel".quote:Op maandag 8 december 2025 20:19 schreef Peterselieman het volgende:
ook Alonso kreeg geen straf voor het buiten de baan inhalen
Ik kan me vooral enorm storen aan het feit dat dit, als dit in weet ik veel, race 5 gebeurd was, dit absoluut een straf zou zijn geweest. Maar nu het om het WK gaat (ook onzin want ook race 5 gaat om het WK) willen ze dat niet doen.quote:Op maandag 8 december 2025 20:14 schreef Evenstar het volgende:
Zie trouwens nu dat er in de regels staat dat je mag "weaven" om slipstream te onderbreken en dat is precies wat Tsunoda deed.
Nogmaals, Norris was hoe dan ook 3e geweest daar gaat het mij niet om, dus dit is geen gehuil voor het WK, maar meer dat er nu weer vaagheid is ontstaan over wat wel of niet mag. Norris stuurt zelf naar een gat wat er niet is, haalt buiten de baan in en krijgt geen straf.
Volgend jaar gaat Max dit waarschijnlijk ook ergens doen en dan gaat men huilen en de regels aanpassen.
Welke regel heb je het nu over?quote:Op maandag 8 december 2025 20:14 schreef Evenstar het volgende:
Zie trouwens nu dat er in de regels staat dat je mag "weaven" om slipstream te onderbreken en dat is precies wat Tsunoda deed.
Yuki had in de 3e sector moeten vertragen tot Leclerc in de DRS zat.quote:Op maandag 8 december 2025 14:25 schreef ChevyCaprice het volgende:
Yuki's hoofd werd wel een klein beetje afgehakt na die mislukte verdediging van hem. Met mensen die naar Perez in 2021 wezen om aan te geven dat het wel mogelijk was geweest.
Ik denk dat hier wel het feit is dat Norris het misschien wel een klein beetje beter aanpakte dan Lewis toentertijd. Lando had gewoon een megaexit op de befaamde straight, en kon er haast zonder meer voorbijkomen voor de remzone.
Lewis daarentegen had het veel moeilijker met Perez en maakte ook de fout door eerder over de DRS detectie te knallen met als gevolg dat Perez hem kon counteren uitkomen chicane. Want Lewis had een veel betere exit uit de chicane.
Letterlijk staat er dit:quote:Op maandag 8 december 2025 20:14 schreef Evenstar het volgende:
Nogmaals, Norris was hoe dan ook 3e geweest daar gaat het mij niet om, dus dit is geen gehuil voor het WK, maar meer dat er nu weer vaagheid is ontstaan over wat wel of niet mag. Norris stuurt zelf naar een gat wat er niet is, haalt buiten de baan in en krijgt geen straf.
Volgend jaar gaat Max dit waarschijnlijk ook ergens doen en dan gaat men huilen en de regels aanpassen.
Van die safe distance lijkt imho geen sprake te zijn als Norris er bij de tweede beweging bijna naast zit, dus dan telt de eerste regel, dat Tsunoda een wagen breedte ruimte had moeten laten.quote:Moving on the Straight:
Appendix L, Chapter IV, Article 2 states:
“More than one change of direction to defend a position is not permitted. Any driver moving back
towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car
width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner. “
“However, manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond
the edge of the track or any other abnormal change of direction, are strictly prohibited. Any driver
who appears guilty of any of the above offences will be reported to the Stewards.”
Note(s):
In this context, moves intended to break the slipstream of a following car when the following car is a safe distance behind, considering relative speeds and position on the track, may be acceptable.
Inderdaad, had die prima kans toe net voordat die inhaalactie plaatsvond.quote:Op maandag 8 december 2025 20:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Yuki had in de 3e sector moeten vertragen tot Leclerc in de DRS zat.
Als je kijkt naar de laatste 2 bewegingen van Yuki toen Lando er al bijna naast was had dat niks meer te maken met slipstream breken. Dat had gewoon als doel om Lando gek te maken.quote:Op maandag 8 december 2025 20:28 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Letterlijk staat er dit:
[..]
Van die safe distance lijkt imho geen sprake te zijn als Norris er bij de tweede beweging bijna naast zit, dus dan telt de eerste regel, dat Tsunoda een wagen breedte ruimte had moeten laten.
Hij weaved terwijl hij nog op een veilige afstand zit. Zijn laatste move naar links is wel terwijl Norris er dichtbij zit, maar daarna beweegt hij niet meer terug naar rechts en dat mag gewoon.quote:Op maandag 8 december 2025 20:28 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Letterlijk staat er dit:
[..]
Van die safe distance lijkt imho geen sprake te zijn als Norris er bij de tweede beweging bijna naast zit, dus dan telt de eerste regel, dat Tsunoda een wagen breedte ruimte had moeten laten.
quote:
Genoeg. En Yuki reageerde op wat Norris deed.quote:Op maandag 8 december 2025 20:35 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Hij weaved terwijl hij nog op een veilige afstand zit. Zijn laatste move naar links is wel terwijl Norris er dichtbij zit, maar daarna beweegt hij niet meer terug naar rechts en dat mag gewoon.
Op het moment dat Norris besluit er LINKS langs te gaan is Tsunoda al zijn actie naar links begonnen en zit er dan nog 3-4 lengtes voor, als Norris er naast zit is er eigenlijk al geen ruimte meer, dus "pushing off the track" zou daar echt niet op moeten gaan. Regel van een wagenbreedte ruimte is als er al iemand langs zit, maar dat was hier niet het geval.
Kijk het nog eens terug, er is geen ruimte meer links terwijl Norris er nog volledig achter zit.
quote:Er is geen regel waarin staat dat je een achterliggende auto ruimte moet geven om je voorbij te vliegen
Ik vind het echt een rare actie van zowel Norris als de Stewards. Als dit niet mag kan je niet verdedigen, want dan moet je dus altijd ruimte laten, ook al zit iemand nog een paar lengtes achter je.
quote:
Ik zal morgen even de oorspronkelijke quotes opzoeken waar jullie de boel al afschreven, fucking succes supporters met je fake kennis.quote:
Imho is het probleem dat hij blijft weaven terwijl Norris dichterbij komt en er dichter op zit, niet meer op veilige afstand. Hij had al een verdedigende beweging gemaakt (door de slipstream te breken), dus die tweede beweging is er een te veel. Daar had hij wat meer ruimte moeten laten.quote:Op maandag 8 december 2025 20:35 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Hij weaved terwijl hij nog op een veilige afstand zit. Zijn laatste move naar links is wel terwijl Norris er dichtbij zit, maar daarna beweegt hij niet meer terug naar rechts en dat mag gewoon.
Op het moment dat Norris besluit er LINKS langs te gaan is Tsunoda al zijn actie naar links begonnen en zit er dan nog 3-4 lengtes voor, als Norris er naast zit is er eigenlijk al geen ruimte meer, dus "pushing off the track" zou daar echt niet op moeten gaan. Regel van een wagenbreedte ruimte is als er al iemand langs zit, maar dat was hier niet het geval.
Kijk het nog eens terug, er is geen ruimte meer links terwijl Norris er nog volledig achter zit. Er is geen regel waarin staat dat je een achterliggende auto ruimte moet geven om je voorbij te vliegen
Ik vind het echt een rare actie van zowel Norris als de Stewards. Als dit niet mag kan je niet verdedigen, want dan moet je dus altijd ruimte laten, ook al zit iemand nog een paar lengtes achter je.
quote:Op zondag 13 april 2025 00:54 schreef raptorix het volgende:
Ik word een beetje moe van de klaag act van Max, ja de wagen is kut, dat weten we nu wel, voor de rest niks aan de hand, heb het al aan het begin van Seizoen gezegt, het pakken van de punten is erg gefragmenteerd, dus helemaal niets aan de hand, als je gewoon blijft sprokkelen komt het echt wel goed.
Ik ben trots op je dat e het terug hebt gevonden.quote:
ChatGTP for the win, hoewel ik er ook een spider voor had geschreven omdat die Fok Search het niet doetquote:Op maandag 8 december 2025 21:23 schreef Nizno het volgende:
[..]
Ik ben trots op je dat e het terug hebt gevonden.
Meestervoorspeller.quote:
Ging niet zo zeer om goed of fout, maar meer dat als er veel wagens competatief zijn een achterstand veel minder erg is, in de tijd dat de Mercedessen bijna altijd podium reden was een achterstand kansloos, dit seizoen ging het vooral om constant rijden, daarom is een tweede rijder ook zo belangrijk, niet alleen voor scoren van punten, maar ook om concurrentie afhouden veel punten te pakken.quote:
Mwah solide, Norris is gewoon verdomd snel. Het is ook de normaalste zaak van de wereld dat de beste coureur in de F1 niet de titel wint. De groten uit het verleden hebben doorgaans 3 titels omdat ze niet elk jaar een competitieve auto hebben. Als je teamgenoot dan ook nog snel genoeg is om heel veel punten af te pakken kan het in de superieure auto alsnog moeilijk worden. Het WDC is geen prijs voor de beste coureur en nooit geweest, de beste coureur van zijn generatie zal hem doorgaans wat vaker winnen.quote:Op maandag 8 december 2025 16:30 schreef DjVero het volgende:
Suffe apotheose van een suf seizoen met een suffe kampioen. Ik bedoel, het is typerend dat zijn kampioenschap enigszins overschaduwd wordt door de loftuitingen aan het adres van Verstappen.
Solide gereden van Norris, hoor, daar niet van, maar ik geloof dat er meerdere coureurs zijn die op deze manier met deze auto kampioen hadden kunnen worden. De enige redenen dat het tot de laatste race gerekt is, zijn de genialiteit van Max en de fuck-ups van McLaren.
Norris had zich waarschijnlijk voorbereid op dit scenario, Hamilton zat er net zo lekker in, in wat hij best doet, wegrijden met de superieure auto. Dan moet hij ineens gaan improviseren bij een tegenslagje, en hij is niet zo'n goede inhaler, hij heeft aldoor dat hij vastzit achter een langzamere auto als hij er niet met DRS of motovermogen langs kan.quote:Op maandag 8 december 2025 14:25 schreef ChevyCaprice het volgende:
Ok, doe effe normaal als je niet tegen kritiek kan.quote:Op maandag 8 december 2025 21:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
[..]
Ik zal morgen even de oorspronkelijke quotes opzoeken waar jullie de boel al afschreven, fucking succes supporters met je fake kennis.
Je moet niet je eigen mening als feiten gaan presenteren natuurlijk. Maar als jij gewoon niet in wilt zien dat Piastri bijzonder goed heeft gepresteerd dit seizoen en zich stormachtig ontwikkelt dan is dat je eigen probleem natuurlijk. Dat hij dan ook een periode minder presteert in zo'n seizoen lijkt me ook niet te wijten aan minder talent maar juist eerder het verschil in ervaring. Vergeet niet dat Norris al z'n 7e seizoen achter de rug heeft. En misschien sloten de doorontwikkelingen aan de auto gedurende het seizoen wel gewoon net even wat beter aan bij Norris zijn rijstijl.quote:Op maandag 8 december 2025 09:03 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Ik heb in mijn post duidelijk uitgelegd waarom wat je zegt niet klopt (Norris heeft een DNF buiten zijn schuld in Zandvoort met 18 punten schade, hij was meer slachtoffer van de DSQ in Las Vegas wat hem 6 punten kostte). Dat maakt van 13 al 37 punten.
Piastri begon aardig, maar zodra Norris de auto onder de knie had heeft hij hem vrijwel non-stop verslagen. Dat valt in het sentiment in Nederland niet zo op omdat mensen het graag anders framen (Norris is een mentaal zwakke zeurkous die de oogappel is van Zak Brown en die wordt voorgetrokken. Bovendien zou het een schande zijn als Max ervan verliest), dus moet next best thing Piastri maar winnen. Dat is een ‘coole kikker’, een soort Räikkönen, die zegt ook nooit iets de dat is geestig. Maar uiteindelijk heeft hij het compleet uit handen gegeven. Hij is een tot aan Qatar niet meer in geslaagd om het om te draaien en hij wekt totaal niet de indruk dat hij er nu wel bovenop zit. Ik vind de stappen die hij in 3 jaar tijd als absoluut toptalent heeft gezet niet indrukwekkend. Dat hangt er ook mee samen dat ik Norris absoluut niet op gelijke hoogte zie met Leclerc of Russell, laat staan Verstappen. En die weet hij in 3 jaar tijd niet te verslaan.
Er zit meer dan genoeg logica in, als je dat niet snapt dan snap je niet hoe statistiek werkt.quote:Op maandag 8 december 2025 21:36 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ok, doe effe normaal als je niet tegen kritiek kan.
Die post van jou sloeg gewoon nergens op. Er zit totaal geen logica in.
De tering zeg. Wat ben je toch een zeurkous.quote:Op dinsdag 9 december 2025 05:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er zit meer dan genoeg logica in, als je dat niet snapt dan snap je niet hoe statistiek werkt.
Of jij niet. Ik heb Wiskunde gestudeerd, dus ik weet alles van statistiek.quote:Op dinsdag 9 december 2025 05:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er zit meer dan genoeg logica in, als je dat niet snapt dan snap je niet hoe statistiek werkt.
Ik zie Piastri nog wel wk worden.quote:Op maandag 8 december 2025 23:01 schreef Peterselieman het volgende:
Piastri heeft zeker een goed seizoen gedraaid, maar hij heeft na Zandvoort een flinke dip meegemaakt
Max is na Monaco 2018 veel consistenter geworden.
Ja, heb je dan ook naar de data gekeken? Ik wel.quote:Op dinsdag 9 december 2025 07:02 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Of jij niet. Ik heb Wiskunde gestudeerd, dus ik weet alles van statistiek.
Ik speel altijd liefquote:
Kimi is jong en onervaren. Piastri is alweer 24, toen werden Max, Vettel, Alonso en Hamilton al wereldkampioen.quote:Op maandag 8 december 2025 22:55 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Je moet niet je eigen mening als feiten gaan presenteren natuurlijk. Maar als jij gewoon niet in wilt zien dat Piastri bijzonder goed heeft gepresteerd dit seizoen en zich stormachtig ontwikkelt dan is dat je eigen probleem natuurlijk. Dat hij dan ook een periode minder presteert in zo'n seizoen lijkt me ook niet te wijten aan minder talent maar juist eerder het verschil in ervaring. Vergeet niet dat Norris al z'n 7e seizoen achter de rug heeft. En misschien sloten de doorontwikkelingen aan de auto gedurende het seizoen wel gewoon net even wat beter aan bij Norris zijn rijstijl.
Ik vind het nogal overdreven om van zo'n jonge en relatief onervaren coureur eenzelfde constantheid over een geheel seizoen te verwachten. Moet je kijken hoe grillig Verstappen presteerde gedurende zijn eerste seizoenen.. Tuurlijk kan die het tijdens zo'n seizoen mentaal net even wat minder zijn geweest (hetgeen overigens ook nog enigszins begrijpelijk is gezien de toch wel duidelijke voorkeur van het team voor Norris). Maar om te stellen dat hij compleet door het ijs is gezakt is echt totale onzin. De opwaartse lijn in deze statistieken over zijn eerste drie seizoenen in de F1 laten dat natuurlijk ook maar al te goed zien:
[ afbeelding ]
De rare papaya rules helpen ook niet mee.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef Adames het volgende:
[..]
Kimi is jong en onervaren. Piastri is alweer 24, toen werden Max, Vettel, Alonso en Hamilton al wereldkampioen.
Met een derde seizoen ben je zeker geen ervaren rot, maar je mag wel meer verwachten dan ruim 100 punten voorsprong tov Max wegpissen in een aantal races. Dat is het door het ijs zakken gedeelte in de tweede helft waar ik het wel mee eens ben. Week in week uit niet op het podium komen met de snelste auto valt niet te verdedigen.
De tering.quote:
Tja, als je centen hebt is het allemaal een stuk eenvoudiger, idd een idioot.quote:
Die opwaartse lijn gaan mooi synchroon met hoe McLaren steeds dominanter geworden is, niet met hoe Piastri gegroeid is.quote:Op maandag 8 december 2025 22:55 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Je moet niet je eigen mening als feiten gaan presenteren natuurlijk. Maar als jij gewoon niet in wilt zien dat Piastri bijzonder goed heeft gepresteerd dit seizoen en zich stormachtig ontwikkelt dan is dat je eigen probleem natuurlijk. Dat hij dan ook een periode minder presteert in zo'n seizoen lijkt me ook niet te wijten aan minder talent maar juist eerder het verschil in ervaring. Vergeet niet dat Norris al z'n 7e seizoen achter de rug heeft. En misschien sloten de doorontwikkelingen aan de auto gedurende het seizoen wel gewoon net even wat beter aan bij Norris zijn rijstijl.
Ik vind het nogal overdreven om van zo'n jonge en relatief onervaren coureur eenzelfde constantheid over een geheel seizoen te verwachten. Moet je kijken hoe grillig Verstappen presteerde gedurende zijn eerste seizoenen.. Tuurlijk kan die het tijdens zo'n seizoen mentaal net even wat minder zijn geweest (hetgeen overigens ook nog enigszins begrijpelijk is gezien de toch wel duidelijke voorkeur van het team voor Norris). Maar om te stellen dat hij compleet door het ijs is gezakt is echt totale onzin. De opwaartse lijn in deze statistieken over zijn eerste drie seizoenen in de F1 laten dat natuurlijk ook maar al te goed zien:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:21 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Die opwaartse lijn gaan mooi synchroon met hoe McLaren steeds dominanter geworden is, niet met hoe Piastri gegroeid is.
Ik reageer ook vooral op de alhier vrij breed gedragen mening dat Piastri the next best thing is. En dat Norris een lulletje rozenwater is. Ik vind Piastri absoluut niet zo sterk en ik vind hem ook nauwelijks beter geworden. Hij blijft ruim onder het niveau van Norris steken. En die heeft een niveau dat ik weliswaar hoger aan doe dan de meesten hier, maar zeker niet de absolute top belichaamt. Ik vind Piastri van het kaliber Montoya, Massa. Met goede dagen waarop hij races kan winnen, maar op slechte dagen zakt hij veel te ver weg.
Waar heeft hij daar last van gehad dan?quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:22 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
De rare papaya rules helpen ook niet mee.
Het enige wat die in de oorspronkelijke post zegt is dit "Max gaat terugsprokkelen en moet geen domme dingen doen".quote:Op dinsdag 9 december 2025 07:02 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Of jij niet. Ik heb Wiskunde gestudeerd, dus ik weet alles van statistiek.
Ik heb hier aan het begin van het seizoen al gezegd dat ik die hele Piastri hype niet zo begreep. Hij werd hier neergezet als een ijskonijn die geen druk kende. Dat hij een ijskonijn is dat klopt maar de mentale druk kan hij gewoon nog niet aan. Persoonlijk vind ik niet dat Norris daarin nou zo veel verder is maar die heeft wel aangetoond dat hij consistent kan blijven rijden.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:21 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Die opwaartse lijn gaan mooi synchroon met hoe McLaren steeds dominanter geworden is, niet met hoe Piastri gegroeid is.
Ik reageer ook vooral op de alhier vrij breed gedragen mening dat Piastri the next best thing is. En dat Norris een lulletje rozenwater is. Ik vind Piastri absoluut niet zo sterk en ik vind hem ook nauwelijks beter geworden. Hij blijft ruim onder het niveau van Norris steken. En die heeft een niveau dat ik weliswaar hoger aan doe dan de meesten hier, maar zeker niet de absolute top belichaamt. Ik vind Piastri van het kaliber Montoya, Massa. Met goede dagen waarop hij races kan winnen, maar op slechte dagen zakt hij veel te ver weg.
Waarom is je conclusie dat het ligt aan de mentale druk? Volgens mij heeft die in genoeg kwali's laten zien dat die daar niet zo vatbaar voor is. En ook vanaf pole eenvoudig races kan winnen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:39 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb hier aan het begin van het seizoen al gezegd dat ik die hele Piastri hype niet zo begreep. Hij werd hier neergezet als een ijskonijn die geen druk kende. Dat hij een ijskonijn is dat klopt maar de mentale druk kan hij gewoon nog niet aan.
In zekere zin moeten alle coureurs met die druk overweg kunnen, anders bereik je de F1 niet eens.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:49 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Waarom is je conclusie dat het ligt aan de mentale druk? Volgens mij heeft die in genoeg kwali's laten zien dat die daar niet zo vatbaar voor is. En ook vanaf pole eenvoudig races kan winnen.
Ik denk dat het meer ligt aan dat hij simpelweg niet snel genoeg was vanaf de Grand Prix' Austin tot en met Las Vegas. Vanaf Qatar ging die weer als een vuurpijl in beide kwali's en vervolgens in de races.
quote:Na een dienstverband van 21 jaar vertrekt Helmut Marko officieel bij Red Bull. De adviseur had nog een contract tot en met 2026, maar trekt vroegtijdig de deur achter zich dicht bij het bedrijf. Marko trok toptalenten als Sebastian Vettel en Max Verstappen vroeg aan en kon in totaal acht rijderstitels vieren met beide mannen.
Red Bull meldt dat Marko zelf heeft besloten om te vertrekken. Hij legt uit waarom in een persbericht van het moederbedrijf achter het Formule 1-team.
"Ik ben inmiddels zes decennia actief in de autosport", vertelt Marko. "De afgelopen 20+ jaar bij Red Bull zijn een buitengewone en bijzonder succesvolle reis geweest. Het is een geweldige tijd geweest waarin ik heb mogen helpen vormgeven en samenwerken met zoveel getalenteerde mensen. Alles wat we samen hebben opgebouwd en bereikt, vervult me met trots."
Marko besloot te stoppen na het mislopen van de wereldtitel in Abu Dhabi. "Het nipt mislopen van het wereldkampioenschap heeft me diep geraakt en duidelijk gemaakt dat dit voor mij persoonlijk het juiste moment is om dit zeer lange, intense en succesvolle hoofdstuk af te sluiten."
"Ik wens het hele team blijvend succes en ik ben ervan overtuigd dat ze volgend jaar opnieuw zullen strijden voor beide wereldtitels."
Jammer dat een markant figuur vertrekt, tegelijkertijd goed dat RedBull nu afstand kan nemen van de dorpsgek.quote:
Houdoe en bedanktquote:Op dinsdag 9 december 2025 15:14 schreef Nizno het volgende:
https://racingnews365.nl/marko-verklaart-red-bull-vertrek
[..]
Ik heb je argumenten al meermaals weerlegd. Om te stellen dat iemand door het ijs zakt terwijl diegene op slechts 13 punten eindigt van de kampioen is je reinste onzin. Dus dequote:Op dinsdag 9 december 2025 13:24 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Weer goede argumenten![]()
smileys, het ultieme bewijs van zwakte.
Je enige argument is de dertien punten?quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:02 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik heb je argumenten al meermaals weerlegd. Om te stellen dat iemand door het ijs zakt terwijl diegene op slechts 13 punten eindigt van de kampioen is je reinste onzin. Dus desmiley is zeer treffend.
Maar de tijd zal je ongelijk wel bewijzen.
Uiteraard. De meesten hebben dus ook wel in de opstapklassen bewezen met druk om te kunnen gaan. Zeker een F3 en F2-kampioenschappen winnende Oscar.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In zekere zin moeten alle coureurs met die druk overweg kunnen, anders bereik je de F1 niet eens.
Ik vind hem zelf wel degelijk beter geworden eigenlijk. Vorig jaar 82 punten achter Norris, nu slechts 13. En hij had een beuker van een eerste seizoenshelft.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:21 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Van Piastri werd juist van alle kanten geclaimd dat hij geen last had van druk puur op basis van hoe hij uiterlijk overkomt, terwijl Norris met zijn open karakter en gezicht voor choker werd uitgemaakt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:24 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Uiteraard. De meesten hebben dus ook wel in de opstapklassen bewezen met druk om te kunnen gaan. Zeker een F3 en F2-kampioenschappen winnende Oscar.
Daarom valt het mij op dat bij mindere resultaten vaak meteen wordt gezegd: "zal de mentale druk wel niet aankunnen". Terwijl dat helemaal niet het punt hoeft te zijn. Het kan. Hoeft niet.
Dat eerste klopt, alleen dat veranderde (naar mijn idee) toen Piastri begon aan die slechte reeks vanaf Baku. Toen werd de "choke" wel als oorzaak aangewezen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Van Piastri werd juist van alle kanten geclaimd dat hij geen last had van druk puur op basis van hoe hij uiterlijk overkomt, terwijl Norris met zijn open karakter en gezicht voor choker werd uitgemaakt.
quote:"This isn't the end of a weak man!
It's the close of a chapter for a fighter, worn out from the attack and drained from the struggle.. Yet never once sated in his desire to raise again."
Mentale druk is voor iedereen natuurlijk anders. Maar de druk die bij F2 en/of F3 komt kijken is toch wel wezenlijk anders. Maar daar rijden voornamelijk jonge gasten die op dat gebied nog een hoop te leren hebben. Maar het is niet voor niets dat ze allemaal met mental coaches en performance coaches werken. Er valt een hoop in te verbeteren; en dan doel ik met name of het omgaan met die druk. Als ik bv een Verstappen hoor praten denk ik dat hij van nature veel beter om kan gaan met de druk dan een Norris.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:24 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Uiteraard. De meesten hebben dus ook wel in de opstapklassen bewezen met druk om te kunnen gaan. Zeker een F3 en F2-kampioenschappen winnende Oscar.
Daarom valt het mij op dat bij mindere resultaten vaak meteen wordt gezegd: "zal de mentale druk wel niet aankunnen". Terwijl dat helemaal niet het punt hoeft te zijn. Het kan. Hoeft niet.
Beter lezen maat, maar volgens mij was ik ook niet met jou in discussie.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:18 schreef Adames het volgende:
[..]
Je enige argument is de dertien punten?
Of het feit dat die nog oh zo jong is, want dat vind ik ook wel meevallen. Wel jonger dan Norris en Verstappen ja.
Nou jeetje, ik vind je argumenten onzinquote:Op dinsdag 9 december 2025 19:04 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Beter lezen maat, maar volgens mij was ik ook niet met jou in discussie.
Nee, die is van Lewis.quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:15 schreef Adames het volgende:
[..]
Misschien kan Max still we rise als slogan aannemen.
Op F2 en F3 kampioenschappen staat wel nauwelijks druk.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:24 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zijn wel anders. In F1 komen is al een hoofdprijs wat weinigen is gegund. Je moet eigenlijk al in je eerste seizoen F2 winnen om een serieuze kans te maken, of op een andere manier uitblinken. Dat geeft wel al een bepaalde druk op jonge leeftijd.quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:19 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Op F2 en F3 kampioenschappen staat wel nauwelijks druk.
Dat laatste komt volgens mij door de auto ontwikkeling, de eerste upgrades wilde Oscar ook niet omdat hij zich goed voelde, bij Lando ging het per upgrade wat beter en toen was het waarschijnlijk te laat voor Oscar om er ook snel mee te zijn, want je fijn voelen is leuk maar als je auto daardoor niet snel genoeg meer is heb je er weinig aan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:30 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Mentale druk is voor iedereen natuurlijk anders. Maar de druk die bij F2 en/of F3 komt kijken is toch wel wezenlijk anders. Maar daar rijden voornamelijk jonge gasten die op dat gebied nog een hoop te leren hebben. Maar het is niet voor niets dat ze allemaal met mental coaches en performance coaches werken. Er valt een hoop in te verbeteren; en dan doel ik met name of het omgaan met die druk. Als ik bv een Verstappen hoor praten denk ik dat hij van nature veel beter om kan gaan met de druk dan een Norris.
Maar waarom ik uit kom op mentale druk. Ik vind zowel Norris als Piastri beiden geen geweldige coureurs. Ze hebben beide gewoon een geweldige auto onder hun kont gehad. En waarom lukt het dan in het geval van Piastri vóór de zomerstop wel en daarna niet meer. Dat heeft volgens mij niet zoveel met onderlinge kwaliteit te maken
Hoeveel van de huidige F1-rookies waren in hun eerste jaar in F2 kampioen?quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:33 schreef Adames het volgende:
[..]
Zijn wel anders. In F1 komen is al een hoofdprijs wat weinigen is gegund. Je moet eigenlijk al in je eerste seizoen F2 winnen om een serieuze kans te maken, of op een andere manier uitblinken. Dat geeft wel al een bepaalde druk op jonge leeftijd.
Dat zijn er weinig. Bortoleto is er iig een vanquote:Op dinsdag 9 december 2025 20:21 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Hoeveel van de huidige F1-rookies waren in hun eerste jaar in F2 kampioen?
Of gewoon F2 overslaanquote:Op dinsdag 9 december 2025 19:33 schreef Adames het volgende:
[..]
Zijn wel anders. In F1 komen is al een hoofdprijs wat weinigen is gegund. Je moet eigenlijk al in je eerste seizoen F2 winnen om een serieuze kans te maken, of op een andere manier uitblinken. Dat geeft wel al een bepaalde druk op jonge leeftijd.
Ik heb me blauw geergerd aan al die verwijten aan Norris omdat hij geen Verstappen is en dan de verheerlijking van Piastri omdat het geen extravert is als Norris die zich open en dus kwetsbaar opstelt. Norris maakt zeker fouten maar of iemand tegen de druk kan zal door druk moeten blijken en heeft niets te maken met hoe die zich presenteert of wat voor karakter het is in relatie tot hoe hij overkomt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:08 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat eerste klopt, alleen dat veranderde (naar mijn idee) toen Piastri begon aan die slechte reeks vanaf Baku. Toen werd de "choke" wel als oorzaak aangewezen.
En dat Norris al veel langer als de choker wordt gezien door sommigen maakt het des te mooier dat Norris heeft bewezen WDC te kunnen worden. Maar dat terzijde.
Norris is ook geen Verstappen. Meer een Norris.quote:Op dinsdag 9 december 2025 22:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb me blauw geergerd aan al die verwijten aan Norris omdat hij geen Verstappen is en dan de verheerlijking van Piastri omdat het geen extravert is als Norris die zich open en dus kwetsbaar opstelt. Norris maakt zeker fouten maar of iemand tegen de druk kan zal door druk moeten blijken en heeft niets te maken met hoe die zich presenteert of wat voor karakter het is in relatie tot hoe hij overkomt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |