abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 december 2025 @ 21:29:58 #201
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219438276
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 21:27 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als ik dat document van Jetten en Bontebal wat doorlees en ook wat stilsta bij het partijprogramma van de VVD. Dan denk ik dat D66, CDA en VVD gemakkelijker tegemoet kunnen komen aan het groene van Groen Links, dan aan her Sociaal Democratische van PvdA.

Er staan namelijk beat wel veel groene maatregelen in. Tegelijk gaat het ook over het ontslagrecht versoepelen, de WIA meer participerend maken en dergelijke. Dus voor iedereen die Groen Links zo radicaal vind willen jullie mij uitleggen waarom het document van Buma beter past bij de oude PvdA als bij Groen Links?
nee dat zou voor het eerst zijn dat GL in de regering komt , nee de PVV en ook GL gaan niet mee regeren

quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 21:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze wilde al vanaf het eerste moment meepraten aan die tafel van Jetten en Bontenbal. En meeschrijven.
Ben benieuwd of ze de VVD kan promoveren tot onderdeel van het motorblok.
ze komen er best wel uit

Morgen gaan ze weer praten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219438314
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat zou voor het eerst zijn dat GL in de regering komt , nee de PVV en ook GL gaan niet mee regeren
Prima, maar nogmaals: Dus voor iedereen die Groen Links zo radicaal vindt, willen jullie mij uitleggen waarom het document van Buma beter past bij de oude PvdA als bij Groen Links?
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 21:36:28 #203
5428 crew  miss_sly
pi_219438323
quote:

[..]
Ze wilde al vanaf het eerste moment meepraten aan die tafel van Jetten en Bontenbal. En meeschrijven.
Ze is niet in de positie om van alles te willen en Jetten en Bontenbal wilden haar er niet bij hebben. En terecht. Een toontje lager zou haar beter passen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 21:37:15 #204
236264 crew  capricia
pi_219438332
En misschien had ze er ook direct bij gemoeten. En hadden ze dat stuk ook met haar moeten schrijven.
Had wel wat tijd gescheeld.

De VVD is trouwens niet perse tegen een minderheidskabinet (al zou ik dat zelf helemaal nog niet zien zitten, veel instabiel denk ik).
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 21:37:55 #205
236264 crew  capricia
pi_219438337
quote:
7s.gif Op zondag 7 december 2025 21:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ze is niet in de positie om van alles te willen en Jetten en Bontenbal wilden haar er niet bij hebben. En terecht. Een toontje lager zou haar beter passen.
Kennelijk wel. Want ze mag nu aanschuiven.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 21:39:43 #206
5428 crew  miss_sly
pi_219438358
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 21:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind je onvoorwaardelijke opkomen voor Yesilgoz moeilijk te volgen. Daar laat ik het even bij.
  zondag 7 december 2025 @ 21:40:39 #207
323876 michaelmoore
pi_219438370
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 21:35 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Prima, maar nogmaals: Dus voor iedereen die Groen Links zo radicaal vindt, willen jullie mij uitleggen waarom het document van Buma beter past bij de oude PvdA als bij Groen Links?
Dat is jouw mening

je moet je goede leesbril opzetten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 7 december 2025 @ 21:41:51 #208
323876 michaelmoore
pi_219438385
quote:
En misschien had ze er ook direct bij gemoeten. En hadden ze dat stuk ook met haar moeten schrijven.
Had wel wat tijd gescheeld.

De VVD is trouwens niet perse tegen een minderheidskabinet (al zou ik dat zelf helemaal nog niet zien zitten, veel instabiel denk ik).
ik ben erg voor een minderheidskabinet ook als de PVV verder zou gaan hierna

maar dat zal de reden zijn dat Jetten zo zit te pushen nu

hij zit zijn MP schap aan de neus voorbij gaan anders
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 21:45:46 #209
236264 crew  capricia
pi_219438413
quote:
7s.gif Op zondag 7 december 2025 21:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind je onvoorwaardelijke opkomen voor Yesilgoz moeilijk te volgen. Daar laat ik het even bij.
Alles komt met een prijs in de politiek. Dit moet je zien als onderdeel van de formatie.

En we moeten nog maar zien hoeveel van haar wensen ze er uiteindelijk in gaat krijgen. Staat tegenover dat D66, CDA en VVD helemaal niet zoveel inhoudelijk schelen. Qua gesprekken komen zij er wel uit.

Belangrijkste is gewoon goed landsbestuur. En een minderheidskabinet vind ik veel te wankel.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 7 december 2025 @ 21:46:20 #210
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219438420
quote:

[..]
Dit is rechtse spin.

Yesilgoz stemde er gewoon mee in dat D66 en CDA dat stuk zouden gaan schrijven.

Uit het verslag van Koolmees:
"Gegeven het belang van voortgang zal haar fractie in de Tweede Kamer echter niet tegen een voorstel ter uitvoering van mijn advies stemmen."

Het stond de VVD vrij om zelf een meerderheid voor een alternatief voorstel te regelen. In plaats van achteraf je vinger opsteken dat het helemaal opnieuw moet.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219438426
quote:

[..]
Ik snap niet hoe jij zo'n enorme fan van Yeşilgöz bent geworden. Jij ziet toch ook dat zij het helemaal niet over de inhoud wilde hebben en dat ze er daardoor niet bij mocht. En dat ze het nu nog steeds niet over de inhoud wil hebben? En dat ze het vinden van een coalitie met zicht (al is het maar gedogen) op een meerderheid in beide Kamers onmogelijk maakt?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 21:49:00 #212
236264 crew  capricia
pi_219438443
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 21:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik snap niet hoe jij zo'n enorme fan van Yeşilgöz bent geworden. Jij ziet toch ook dat zij het helemaal niet over de inhoud wilde hebben en dat ze er daardoor niet bij mocht. En dat ze het nu nog steeds niet over de inhoud wil hebben? En dat ze het vinden van een coalitie met zicht (al is het maar gedogen) op een meerderheid in beide Kamers onmogelijk maakt?
Ik hoop dat ze het over de inhoud gaan hebben.
Want wat is anders de toegevoegde waarde om de komende week met zijn drieën te gaan praten?

En fan zijn heeft er niet zoveel mee te maken. Het is gewoon politiek en hoe dat werkt. Dat er nu specifiek met haar gesproken gaat worden, zal toch niemand verbazen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 7 december 2025 @ 21:50:39 #213
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219438455
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 21:45 schreef capricia het volgende:
Staat tegenover dat D66, CDA en VVD helemaal niet zoveel inhoudelijk schelen.
Jaja, VVD is onderdeel van het redelijke midden en GL-PvdA is de radicale flank geworden...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219438459
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 21:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik hoop dat ze het over de inhoud gaan hebben.
Want wat is anders de toegevoegde waarde om de komende week met zijn drieën te gaan praten?
Yeşilgöz wil het niet over de inhoud hebben, die kan het woord inhoud niet eens spellen. Die gaat het alleen om de beeldvorming.

De toegevoegde waarde van met een drietal zonder uitzicht op een meerderheid in de EK bij elkaar gaan zitten is er ook niet, GLPvdA zou wat dat betreft gewoon een logischere gesprekspartner zijn. Zo veel scheelt dat niet in de TK, wel in de EK.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 21:52:27 #215
236264 crew  capricia
pi_219438470
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 21:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Yeşilgöz wil het niet over de inhoud hebben, die kan het woord inhoud niet eens spellen. Die gaat het alleen om de beeldvorming.

De toegevoegde waarde van met een drietal zonder uitzicht op een meerderheid in de EK bij elkaar gaan zitten is er ook niet, GLPvdA zou wat dat betreft gewoon een logischere gesprekspartner zijn. Zo veel scheelt dat niet in de TK, wel in de EK.
Maar is je klacht dan niet richting D66 en CDA, dat ze nu specifiek met haar gaan zitten en niet met GLPvdA?

Je kunt haar moeilijk kwalijk nemen dat ze voor de belangen van haar partij en kiezers opkomt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 21:55:15 #216
236264 crew  capricia
pi_219438489
En we moeten ook nog maar afwachten wat er uit het gesprek komt. Wellicht stelt zij zich zo extreem op dat het bij 1 gesprek blijft. En dat D66/CDA heel snel met GLPvdA om tafel gaan.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 7 december 2025 @ 21:55:28 #217
323876 michaelmoore
pi_219438493
https://www.telegraaf.nl/(...)-door/110972541.html

Morgen gaan we het weten, wat mij betreft laten ze het bij deze drie

Dan mag JA21 in de bankjes plaatsnemen , dan hebben we een echt Midden kabinet, die iedere beslissing een akkoord van meerderheid moet halen bij GL , FVD , JA21 en bij PVV

Ik zeg Prima

quote:
Motorblok van D66, VVD en CDA stap dichterbij: Buma hakt knoop maandag door
Den Haag- D66 en CDA overleggen maandag twee keer met de VVD.

Na een weekend vol „belletjes” moet informateur Sybrand Buma een knoop doorhakken, schetsen ingewijden aan De Telegraaf.

Daarmee lijkt een motorblok van deze drie partijen dichterbij te komen.

8 minuten geleden
„Maandag wordt de balans opgemaakt,” zegt een betrokkene.

De meeste vergaderingen zijn digitaal, bijvoorbeeld die met JA21-leider Joost Eerdmans en GL/PvdA-voorman Jesse Klaver.

Het trio van D66, CDA en VVD is naast een digitaal overleg in de ochtend ’s middags ook uitgenodigd in het formatiegebied in de Tweede Kamer.

Daarmee kruipt de VVD nadrukkelijk richting de twee partijen die tot nu toe het voortouw namen in de formatie.
pi_219438501
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 21:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar is je klacht dan niet richting D66 en CDA, dat ze nu specifiek met haar gaan zitten en niet met GLPvdA?
Mijn klacht is dat Yeşilgöz, en met haar de hele VVD, de inhoud aan de kant hebben geschoven, in een permanente campagnestand staan en zo zorgen dat met name Wiersma nog langer Nederland slechter ipv beter kan maken.

Ik neem D66 en CDA niet kwalijk dat ze naar de VVD kijken, een optie zonder VVD is er niet nu Eerdmans die deur heeft dichtgegooid. Ik neem de VVD wel kwalijk dat ze niet mee gaan in een positieve agenda, maar in de boosheid en negativiteit blijven hangen.
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 22:05:25 #219
236264 crew  capricia
pi_219438559
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mijn klacht is dat Yeşilgöz, en met haar de hele VVD, de inhoud aan de kant hebben geschoven, in een permanente campagnestand staan en zo zorgen dat met name Wiersma nog langer Nederland slechter ipv beter kan maken.

Ik neem D66 en CDA niet kwalijk dat ze naar de VVD kijken, een optie zonder VVD is er niet nu Eerdmans die deur heeft dichtgegooid. Ik neem de VVD wel kwalijk dat ze niet mee gaan in een positieve agenda, maar in de boosheid en negativiteit blijven hangen.
Eerdmans kan hier trouwens nog wel eens bekaaid vanaf komen.

Want ik denk niet dat de VVD zich zo aan Eerdmans vast gaat houden als puntje bij paaltje komt. En hij kennelijk wel aan de VVD.
Maar goed, dat moet ie zelf inschatten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 7 december 2025 @ 22:05:50 #220
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219438561
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 21:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Alles komt met een prijs in de politiek. Dit moet je zien als onderdeel van de formatie.

En we moeten nog maar zien hoeveel van haar wensen ze er uiteindelijk in gaat krijgen. Staat tegenover dat D66, CDA en VVD helemaal niet zoveel inhoudelijk schelen. Qua gesprekken komen zij er wel uit.

Belangrijkste is gewoon goed landsbestuur. En een minderheidskabinet vind ik veel te wankel.
Maar hoe zie je stabiel landsbestuur precies voor je met CDA/D66/VVD die bij lange na geen meerderheden hebben in zowel TK als EK?
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 22:08:55 #221
236264 crew  capricia
pi_219438586
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 22:05 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Maar hoe zie je stabiel landsbestuur precies voor je met CDA/D66/VVD die bij lange na geen meerderheden hebben in zowel TK als EK?
Niet. Veel te wankel vind ik. Met wisselende meerderheden, gaat iedereen eindeloos geld kunnen uitgeven (want niemand wil minder geld voor zijn eigen stokpaardje).

Dan zouden ze moeten starten met een financieel stuk waar alle partners mee akkoord gaan (ook diegenen die gedogen) en niet met een wensenlijstje.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219438763
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 22:05 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Als VVD het voor elkaar krijgt om met zijn drieën een minderheidskabinet te vormen, hoop ik dat de gehele linkerflank besluit om gezamenlijk geen enkel voorstel aan een meerderheid te krijgen. Oog om oog, tand om tand. Dan maar aansturen op een zakenkabinet, of zoiets...

Het zou ook wel lachwekkend zijn.

Pechtold die Klaver in 2017 verweet te progressief te zijn na een mislukte formatie. Dan komt Kaag om de hoek kijken met haar nieuwe leiderschap, die na de toeslagaffaire gewoon weer het bed in dook met Rutte. Een doorslaand succes, waar na een paar jaar gezelligheid de VVD de boel laat klappen op asiel. De mede-liberaaltjes voelen zich toch meer thuis in hun natuurlijke habitat bij de radicaaltjes. En dan zou Jetten nu alweer gebukt staan voor Karremans en Yesilgoz zonder ook maar met Klaver om de tafel gezeten te hebben?

Je zou jezelf bijna gaan afvragen:

quote:
Wie zijn die mensen?
  zondag 7 december 2025 @ 22:42:37 #223
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219438768
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 22:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Niet. Veel te wankel vind ik. Met wisselende meerderheden, gaat iedereen eindeloos geld kunnen uitgeven (want niemand wil minder geld voor zijn eigen stokpaardje).

Dan zouden ze moeten starten met een financieel stuk waar alle partners mee akkoord gaan (ook diegenen die gedogen) en niet met een wensenlijstje.

Lekker de boel nog verder afbreken terwijl ons het sociale stelsel (en onderwijs) al rond het niveau Amerika zit. Na al die jaren.

https://x.com/OECD_Social/status/1331978663022243843?lang=ar
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 22:49:35 #224
236264 crew  capricia
pi_219438807
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 22:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Lekker de boel nog verder afbreken terwijl ons het sociale stelsel (en onderwijs) al rond het niveau Amerika zit. Na al die jaren.

https://x.com/OECD_Social/status/1331978663022243843?lang=ar
Ja. Je slaat de spijker op zijn kop waarom een minderheidskabinet niet gaat werken (denk ik).
Extra uitgaven aan bijv sociale zekerheid of aan defensie, of voor dat stikstoffonds moeten ergens door betaald worden, moeten ergens anders vandaan komen. En geen enkele partij gaat dat dekken als het hun eigen stokpaardje betreft.
Dus dan zou de staatsschuld op gaan lopen.

Dat kan een keuze zijn. Maar ik zie de partijen die nu het motorblok vormen, dat niet makkelijk doen.

Dan zou er eerst een soort financieel akkoord moeten komen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219438891
Linkse partijen moeten elk plan, wet van de coalitie D66, CDA, VVD gewoon beoordelen voor wat het is.
Niet tegenstemmen om het kabinet te laten vallen. Nu even 3 jaar geen kabinetscrisissen meer.
Het zal wel dat rechtsachtige plannen voldoende kamersteun krijgt. Linkse partijen kunnen kritiek geven en tegen stemmen, als het nodig is.
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 23:14:39 #226
236264 crew  capricia
pi_219438909
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 23:08 schreef Bluesdude het volgende:
Linkse partijen moeten elk plan, wet van de coalitie D66, CDA, VVD gewoon beoordelen voor wat het is.
Niet tegenstemmen om het kabinet te laten vallen. Nu even 3 jaar geen kabinetscrisissen meer.
Het zal wel dat rechtsachtige plannen voldoende kamersteun krijgt. Linkse partijen kunnen kritiek geven en tegen stemmen, als het nodig is.
En als ze in een gedoog-rol geduwd worden, dan kunnen ze daar gewoon heel wat voor terug vragen.
Het is niet zo dat Klaver maar bij het kruisje moet tekenen en machteloos is. De zetels van zijn partij zullen heel hard nodig zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219438917
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 23:08 schreef Bluesdude het volgende:
Oneens.

Dat is hun verantwoordelijkheid niet. Als de CDA, D66 en VVD zo ijdel zijn om toch door te gaan, moet je je niet laten gijzelen door 'verantwoordelijkheidsgevoel'. VVD heeft de laatste jaren meer dan genoeg kansen gehad, en Klavers gehele politieke carrière bestaat praktisch uit gedogen. Het is wel een keer mooi geweest.

Gewoon blijven hameren op een kabinet van nationale eenheid die links en rechts kan shoppen.

[ Bericht 2% gewijzigd door De_Verschoppeling op 07-12-2025 23:28:43 ]
  zondag 7 december 2025 @ 23:18:28 #228
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219438928
twitter

Waar is EW mee bezig de laatste maand? Continu de spreekbuis voor uiterst rechts en Rutte is "Nederlander van het Jaar" (want houdt de NAVO levend ofzo).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219438929
quote:
7s.gif Op zondag 7 december 2025 21:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het idee dat capricia voor Yesilgoz opkomt is hilarisch, alleen maar omdat ze niet constant haar gal spuwt over die vrouw _O-
pi_219438931
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 20:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zelfs al is het maar voor de show maandag alleen met Klaver gaan zitten. Die is constructief. En heeft meer zetels in de Eerste Kamer. En anders dreigen het met z'n tweeën te gaan doen.
Haha, wat kinderachtig _O-
pi_219438948
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 23:15 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Oneens.

Dat is hun verantwoordelijkheid niet. Als de CDA, D66 en VVD zo ijdel zijn om toch door te gaan, moet je je niet laten gijzelen door 'verantwoordelijkheidsgevoel'. VVD heeft de laatste jaren meer dan genoeg kansen gehad.

Gewoon blijven hameren op een kabinet van nationale eenheid die links en rechts kan shoppen.
Ik vind het belangrijk dat het nieuwe kabinet en diens partijen niet rellerig zijn.
2 jaar een rechts relkabinet heeft het vertrouwen in de politiek en dus ook de democratie flink afgebroken
In september jl had 4% van de kiezers nog vertrouwen .
Oppositiepartijen moeten ook niet opgefokt doen, steunen en gedogen wanneer het kan volgens eigen inzichten of juist kritiek geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 07-12-2025 23:48:18 ]
pi_219438961
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 23:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik vind het belangrijk dat het nieuwe kabinet en diens partijen niet rellerig zijn.
2 jaar een rechts relkabinet heeft het vertrouwen in de politiek en dus ook de demcratie flink afgebroken
In september jl had 4% van de kiezers nog vertrouwen .
Oppositiepartijen moeten ook niet opgefokt doen, steunen en gedogen wanneer het kan volgens eigen inzichten of juist kritiek geven.
Ja, door wie wordt er gereld dan? Als we even eerlijk zijn is dat toch de VVD.

Klavers gehele carrière bestaat praktisch uit gedogen en coöperatief zijn vanuit de oppositie.
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 23:37:20 #233
236264 crew  capricia
pi_219438971
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 23:31 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]

Klavers gehele carrière bestaat praktisch uit gedogen en coöperatief zijn vanuit de oppositie.
GL-Pvda draait toch niet om Klaver?

Het gaat er volgens mij om dat je als partij zoveel mogelijk van je programma wil realiseren. Omdat je er van overtuigd bent, dat dat goed voor het land is.
En als gedoogpartner kun je daar best wat voor terug vragen.
Meer in elk geval dan de houding om maar tegen van alles te gaan stemmen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 7 december 2025 @ 23:38:42 #234
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219438975
quote:

[..]

Klaver steunde Rutte 3 min of meer onvoorwaardelijk maar krijgt stank voor dank van de rechtse ratten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219438982
quote:

[..]

Volgens mij is de PVV al twintig jaar geleden begonnen met rellen. VVD zag dat dat stemmen oplevert en doet het dunnetjes na. De enige die af en toe een beetje relt aan de linkerkant is de SP of de PvdD. En oja, niet te vergeten BIJ1 nog met een felle Sylvana. Dat hielp haar helaas niet meer stemmen op.

[ Bericht 2% gewijzigd door Firuze60 op 07-12-2025 23:48:56 ]
  zondag 7 december 2025 @ 23:48:54 #236
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219438995
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Waar is EW mee bezig de laatste maand? Continu de spreekbuis voor uiterst rechts en Rutte is "Nederlander van het Jaar" (want houdt de NAVO levend ofzo).
Elsevier was altijd al kneiterrechts
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219439000
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Elsevier was altijd al kneiterrechts
Ja, bij mijn weten ook.
pi_219439004
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 23:37 schreef capricia het volgende:

[..]
GL-Pvda draait toch niet om Klaver?

Het gaat er volgens mij om dat je als partij zoveel mogelijk van je programma wil realiseren. Omdat je er van overtuigd bent, dat dat goed voor het land is.
En als gedoogpartner kun je daar best wat voor terug vragen.
Meer in elk geval dan de houding om maar tegen van alles te gaan stemmen.
Ja, en als het volgens jouw overtuiging beter is dat we stappen zetten met een kabinet van nationale eenheid dan die lapzwansen van een VVD dan is dat hun goed recht. Dat valt ook perfect te onderbouwen vanuit het oogpunt van zowel PvdA als GL:

Rutte 1 valt, na gekloot met de PVV. Wie moeten er door de modder om de boel te redden? Het Kunduz-akkoord dankzij GL. Rutte 2 probeert het daarna samen met extreemlinks en zit de rit gewoon uit (uh?). Al die jaren onder Rutte was GL ook gewoon een constructieve oppositie partij.

Zoveel jaar verder zitten we in deze situatie. Na alweer gekloot van de VVD en PVV.

Alle reden om onderbouwt te zeggen: wij willen capabele ministers in een kabinet van nationale eenheid. En we hebben daarbij totaal geen vertrouwen in de VVD.

Laten we wel wezen, de enige capabele VVD minister nu is Hermans. Voor de rest is elke willekeurige voorbijganger op straat meer geschikt dan het zooitje ongeregeld dat nu aan de touwtjes trekt. Eigenlijk het ultieme argument om er niet aan te beginnen en aan te sturen op een zakenkabinet.
pi_219439027
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 00:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat heet niet rattig , maar onderhandelen
Ja, zo zou ik het ook noemen, alleen het politieke veld is nu enorm versnipperd. Geen duidelijke grote partijen meer die wat kunnen eisen wat betreft hun standpunten.
  maandag 8 december 2025 @ 00:07:17 #240
323876 michaelmoore
pi_219439031
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 00:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, zo zou ik het ook noemen, alleen het politieke veld is nu enorm versnipperd. Geen duidelijke grote partijen meer die wat kunnen eisen wat betreft hun standpunten.
ach volgen de verkiezingen gaat D66 naar 40 zetels, CDA naar 22 , VVD naar 31 en GL naar 8 en PVV naar 12

dan is het allemaal weer anders he

heb je sneller een meerderheid
  maandag 8 december 2025 @ 00:08:13 #241
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219439036
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 00:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat heet niet rattig , maar onderhandelen
Lekker regeerakkoord uitonderhandeld de vorige formatie als enige ervaren partij. 90% van je wensen gerealiseerd en de rest uiteindelijk katsontevreden. Lekker het land in totale chaos storten.

[ Bericht 0% gewijzigd door -XOR- op 08-12-2025 00:13:58 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219439037
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 00:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ach volgen de verkiezingen gaat D66 naar 40 zetels, CDA naar 22 , VVD naar 31 en GL naar 8 en PVV naar 12

dan is het allemaal weer anders he

heb je sneller een meerderheid
Nou, dat vind ik best optimistisch nog, ik vermoed eerder dat er nog minder mensen gaan stemmen.
  maandag 8 december 2025 @ 00:12:38 #243
323876 michaelmoore
pi_219439045
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 00:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
ik vermoed eerder dat er nog minder mensen gaan stemmen.
dat maakt niet uit
pi_219439221
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 23:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Haha, wat kinderachtig _O-
Niks kinderachtigs. Je gaat aan tafel met de mensen die het over de inhoud willen hebben, momenteel is dat Klaver. Zodra Yeşilgöz stopt met stampvoeten en wil gaan praten kan ze aansluiten. Zo zou ik het aanpakken.

De kans dat een kabinet puur over links wat kan bereiken is uiteindelijk groter dan puur over rechts. Puur over rechts is er namelijk alleen een meerderheid te vinden als je met partijen samen werkt die helemaal niks willen bereiken.
pi_219439436
Koppeling AOW en minimumloon lijkt te gaan verdwijnen:
https://www.volkskrant.nl(...)-in-de-weg~b9d02c3a/

Argumenten klinken logisch, minimumloon verhogen om de toeslagen op te kunnen heffen is nu bijvoorbeeld lastig. Als de AOW aan de CAO lonen gaat worden gekoppeld, zoals ze hier voorstellen, zie ik ook weinig bezwaren.
pi_219439633
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 07:17 schreef Hanca het volgende:
Koppeling AOW en minimumloon lijkt te gaan verdwijnen:
https://www.volkskrant.nl(...)-in-de-weg~b9d02c3a/

Argumenten klinken logisch, minimumloon verhogen om de toeslagen op te kunnen heffen is nu bijvoorbeeld lastig. Als de AOW aan de CAO lonen gaat worden gekoppeld, zoals ze hier voorstellen, zie ik ook weinig bezwaren.
Op zich een vrij logisch plan.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219439672
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 04:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niks kinderachtigs. Je gaat aan tafel met de mensen die het over de inhoud willen hebben, momenteel is dat Klaver. Zodra Yeşilgöz stopt met stampvoeten en wil gaan praten kan ze aansluiten. Zo zou ik het aanpakken.

De kans dat een kabinet puur over links wat kan bereiken is uiteindelijk groter dan puur over rechts. Puur over rechts is er namelijk alleen een meerderheid te vinden als je met partijen samen werkt die helemaal niks willen bereiken.
Eerlijk gezegd denk ik dat het onderhandelen van de drie partijen nu vooral een extra tussenstap is met een opmaat naar een vorm van meerderheidskabinet ipv het eindstadium van de formatie.

Of dat dat met Ja21 of GL/pvda is geen idee.
pi_219439982
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 08:28 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat het onderhandelen van de drie partijen nu vooral een extra tussenstap is met een opmaat naar een vorm van meerderheidskabinet ipv het eindstadium van de formatie.

Of dat dat met Ja21 of GL/pvda is geen idee.
Enkel JA21 is toch nooit genoeg voor een meerderheidskabinet?
  maandag 8 december 2025 @ 09:18:54 #249
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219440067
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 09:09 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daarom. Ik snap de hoongelach over 'boze' linkse users niet want de combinatie met JA21 komt tekort in Eerste Kamer en heeft dan of BBB of GL/PvdA nodig. De route met BBB is niet levensvatbaar vanwege gigantische verschillen op gebied van stikstofaanpak.

Dus dan blijft de route GL/PvdA over; de combinatie die de gemiddelde politieke volger al maanden als enige overgebleven optie ziet.
pi_219440094
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 09:18 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Daarom. Ik snap de hoongelach over 'boze' linkse users niet want de combinatie met JA21 komt tekort in Eerste Kamer en heeft dan of BBB of GL/PvdA nodig. De route met BBB is niet levensvatbaar vanwege gigantische verschillen op gebied van stikstofaanpak.

Dus dan blijft de route GL/PvdA over; de combinatie die de gemiddelde politieke volger al maanden als enige overgebleven optie ziet.
Dan moeten ze daar voor gaan en moet jetten leiderschap tonen
Opstaan en dit duidelijk maken
Nu lijkt het alsof Dilan meer leider is dan Rob
  maandag 8 december 2025 @ 09:23:29 #251
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219440100
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 09:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dan moeten ze daar voor gaan en moet jetten leiderschap tonen
Opstaan en dit duidelijk maken
Nu lijkt het alsof Dilan meer leider is dan Rob
Dat is dan ook de kritiek van de sommige users hier. Dat ze nu hebben gebukt voor Dilan terwijl ze eerst met Klaver hadden moeten praten onder mom van die hebben we sowieso nodig.

En onder mom van; Klaver wil wel over inhoud praten en Dilan niet.
pi_219440131
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 09:23 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Dat is dan ook de kritiek van de sommige users hier. Dat ze nu hebben gebukt voor Dilan terwijl ze eerst met Klaver hadden moeten praten onder mom van die hebben we sowieso nodig.

Dan ben ik heel erg benieuwd wat voor leider Jetten gaat zijn als ie minister president wordt
Tot nu toe pakt ie die rol niet echt zichtbaar op
Alsof ie in de schaduw van Dilan staat en zij de baas is, en hij laat dat kennelijk gewoon gebeuren, Dat wordt nog wat!
  maandag 8 december 2025 @ 09:30:26 #253
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219440149
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 09:28 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dan ben ik heel erg benieuwd wat voor leider Jetten gaat zijn als ie minister president wordt
Tot nu toe pakt ie die rol niet echt zichtbaar op
Wellicht omdat hij dat (nog) niet is

Een wilde gedachte, hoor
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 8 december 2025 @ 09:32:37 #254
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219440169
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 09:23 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Terechte kritiek: Yesilgoz voerde campagne op basis van precies de giftige en populistische politiek die het kabinet Schoof zo verschrikkelijk maakt(e) en trekt diezelfde giftige en populistische politiek nu door naar het volgende kabinet.

Nou, fantastisch.
Huilen dan.
pi_219440195
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 09:32 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Terechte kritiek: Yesilgoz voerde campagne op basis van precies de giftige en populistische politiek die het kabinet Schoof zo verschrikkelijk maakt(e) en trekt diezelfde giftige en populistische politiek nu door naar het volgende kabinet.

Nou, fantastisch.
Denk je dat Jetten sterk genoeg is om normerend te zijn? Dat gebrek heeft ie immers schoof vaak verweten.
Schoof zou niet normerend genoeg optreden

Nu mag ie het zelf laten zien :D
  maandag 8 december 2025 @ 09:39:40 #256
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219440219
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 09:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Denk je dat Jetten sterk genoeg is om normerend te zijn? Dat gebrek heeft ie immers schoof vaak verweten.
Schoof zou niet normerend genoeg optreden

Nu mag ie het zelf laten zien :D
:D
Huilen dan.
  maandag 8 december 2025 @ 10:44:44 #257
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219440586
Waarom zou links “welwillend” en ontgiften wanneer dat wat we blijkbaar een normale rechtse partij vinden dat structureel weigert? Waar is de winst? Het betekent via de plint genaaid worden door een partij die helemaal niet met landsbelang bezig is, maar alleen maar met het instandhouden van bestaande belangen ten koste van de samenleving.

Het gejank over HRA is daar het beste bewijs van. Er zijn perfecte oplossingen mogelijk om daar zonder teveel pijn noodzakelijke aanpassingen in aan te brengen, maar nee, dat doet de echte VVD achterban pijn. HRA heeft voor 90% van de bevolking alleen maar nadelen, maar voor de eigenaren van de financiële sector is het de grootste melkkoe die er bestaat.
  maandag 8 december 2025 @ 10:52:31 #258
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219440625
Polariseren is hard nodig. Anders glijdt Nederland steeds verder af.

In Nederland gaan omwentelingen altijd veel verdekter en minder merkbaar dan in de Verenigde Staten of het VK. Altijd zo geweest. Juist door dat continue meebuigen en schikken & plooien.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 december 2025 @ 10:57:49 #259
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219440662
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 10:52 schreef Klopkoek het volgende:
Polariseren is hard nodig. Anders glijdt Nederland steeds verder af.

In Nederland gaan omwentelingen altijd veel verdekter en minder merkbaar dan in de Verenigde Staten of het VK. Altijd zo geweest. Juist door dat continue meebuigen en schikken & plooien.
Naar de VS wijzen en dan zeggen dat we hier méér polarisatie nodig hebben om te voorkomen dat we in hun situatie verzeild raken.

Juist.
Huilen dan.
  maandag 8 december 2025 @ 11:02:15 #260
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219440682
Op de economieredactie kijken we ook uit naar de presentatie van het rapport-Wennink, aanstaande vrijdag. Voormalig ASML-topman Peter Wennink lichtte de afgelopen maanden samen met een groot aantal prominenten uit bedrijfsleven en politiek de staat van de Nederlandse economie door, met als doel aanbevelingen te doen hoe ‘we’ winstgevend en concurrerend kunnen blijven in de toekomst.

Een Nederlands Draghi-rapport, dus. Voormalig ECB-president Mario Draghi waarschuwde vorig jaar al dat Europa zonder voldoende economische innovatie „een langzame doodsstrijd” wacht. Zal de doorgaans bedachtzame Wennink vrijdag net zo ver gaan? In een gesprek met Het Financieele Dagblad lichtte hij onlangs een tipje van de sluier op. Er komt inderdaad een aantal stevige adviezen aan, zo lijkt het.

Volgens de vroegere ASML-baas [Wennink] heeft Nederland te kampen met „doorgeslagen democratische besluitvorming” waardoor grote, ambitieuze projecten niet van de grond komen. Dat moet volgens hem anders: tijdens de coronacrisis was het bijvoorbeeld wél mogelijk snel grote beslissingen te nemen en uit te voeren, dat zou vaker moeten kunnen.

Op naar meer autocratie en elitisme. Het staat al bij voorbaat vast dat NRC en FD vooraan staan te juichen bij het 'rapport Wennink'. Juichen bij de VNO-NCW dictatuur, juichen bij Singapore.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 december 2025 @ 11:05:39 #261
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219440710
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 10:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Naar de VS wijzen en dan zeggen dat we hier méér polarisatie nodig hebben om te voorkomen dat we in hun situatie verzeild raken.

Juist.
Ja. Daardoor is het duidelijker welke afslag wordt genomen én is er toch een alternatief. Er is een grote kans dat de VS zichzelf corrigeert.

Het alternatief bij laffe coöperatie wordt nu gewoon weer: radicaal-rechts. Dat is dan de echte oppositie. Het alternatief voor kiezers. Jesse Klaver is het establishment.

Hillary Clinton en Obama zaten even zo goed nog in de modus van bipartisanship en meebuigen. Dat is gestopt en zou in Nederland ook moeten gebeuren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219440726
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 11:02 schreef Klopkoek het volgende:
Op de economieredactie kijken we ook uit naar de presentatie van het rapport-Wennink, aanstaande vrijdag. Voormalig ASML-topman Peter Wennink lichtte de afgelopen maanden samen met een groot aantal prominenten uit bedrijfsleven en politiek de staat van de Nederlandse economie door, met als doel aanbevelingen te doen hoe ‘we’ winstgevend en concurrerend kunnen blijven in de toekomst.

Een Nederlands Draghi-rapport, dus. Voormalig ECB-president Mario Draghi waarschuwde vorig jaar al dat Europa zonder voldoende economische innovatie „een langzame doodsstrijd” wacht. Zal de doorgaans bedachtzame Wennink vrijdag net zo ver gaan? In een gesprek met Het Financieele Dagblad lichtte hij onlangs een tipje van de sluier op. Er komt inderdaad een aantal stevige adviezen aan, zo lijkt het.

Volgens de vroegere ASML-baas [Wennink] heeft Nederland te kampen met „doorgeslagen democratische besluitvorming” waardoor grote, ambitieuze projecten niet van de grond komen. Dat moet volgens hem anders: tijdens de coronacrisis was het bijvoorbeeld wél mogelijk snel grote beslissingen te nemen en uit te voeren, dat zou vaker moeten kunnen.

Op naar meer autocratie en elitisme. Het staat al bij voorbaat vast dat NRC en FD vooraan staan te juichen bij het 'rapport Wennink'. Juichen bij de VNO-NCW dictatuur, juichen bij Singapore.
Dat gaat zowiezo gebeuren. Voor bouwen mag je straks als burger minder vaak bezwaar indienen tegen de plannen. Nog maar een keer of zo.
En asielzoekers mogen ook geen procedures meer stapelen. Ze mogen nog maar een keer in beroep gaan.

Dat zijn toch de nieuwe plannen.

En als je echt wat wil, zul je wel moeten.
  maandag 8 december 2025 @ 11:16:26 #263
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219440784
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 11:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja. Daardoor is het duidelijker welke afslag wordt genomen én is er toch een alternatief. Er is een grote kans dat de VS zichzelf corrigeert.

Het alternatief bij laffe coöperatie wordt nu gewoon weer: radicaal-rechts. Dat is dan de echte oppositie. Het alternatief voor kiezers. Jesse Klaver is het establishment.

Hillary Clinton en Obama zaten even zo goed nog in de modus van bipartisanship en meebuigen. Dat is gestopt en zou in Nederland ook moeten gebeuren.
Nee. Je kan niet op Yesilgoz haten en tegelijkertijd menen dat haar politieke tegenstanders dezelfde kinderachtige afbraaktactieken moeten gaan hanteren.

Uiteindelijk moet je het samen doen, en dat doe je niet door elkaar te frustreren op vlakken waar je elkaar mogelijk juist wél kan vinden. Wat jij voorstelt zorgt ervoor dat het politieke midden (nog verder) naar de flanken gaat trekken, en partijen vanuit steeds dieper ingegraven stellingen de andere flank bestoken in plaats van bezig zijn met het land besturen.

Echt fantastisch.
Huilen dan.
pi_219440809
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 09:09 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Er zal altijd toch wel 1 partij zijn die de plannen ook steunt op dat moment.
  maandag 8 december 2025 @ 11:31:39 #265
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219440867
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 11:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee. Je kan niet op Yesilgoz haten en tegelijkertijd menen dat haar politieke tegenstanders dezelfde kinderachtige afbraaktactieken moeten gaan hanteren.

Uiteindelijk moet je het samen doen, en dat doe je niet door elkaar te frustreren op vlakken waar je elkaar mogelijk juist wél kan vinden. Wat jij voorstelt zorgt ervoor dat het politieke midden (nog verder) naar de flanken gaat trekken, en partijen vanuit steeds dieper ingegraven stellingen de andere flank bestoken in plaats van bezig zijn met het land besturen.

Echt fantastisch.
Is er nog een politiek midden dan?
pi_219440868
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 11:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De SGP, rumours has it.
  maandag 8 december 2025 @ 11:35:25 #267
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219440882
quote:

[..]
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 11:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
De SGP, rumours has it.
Ga aub eens je inlezen en kijken welke combinaties mogelijk zijn.

https://www.coalitiemaker.nl/#D66+VVD+CDA

Klik daar even JA21 en SGP bij. Nog lang niet genoeg.
  maandag 8 december 2025 @ 11:35:49 #268
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219440884
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 11:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Echt fantastisch.
Heb jij wel door dat daarna de slinger onherroepelijk weer beweegt naar ultra rechts? (heeft Yesilgoz alwéér haar zin).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219440891
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 11:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
De SGP, rumours has it.
Dat is zelfs nog maar de vraag maar die zullen een kabinet niet op de eerste dag naar huis sturen.
Het grote punt - naast wetswijzigingen - is dat er begrotingen door de eerste kamer moeten en er is daar nog niet een begin van zicht op een meerderheid met deze coalitie. Dat zal bij sommige begrotingen wel los lopen maar landbouw, onderwijs, zorg en sociale zaken wordt een enorm probleem.
  maandag 8 december 2025 @ 11:42:28 #270
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219440911
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 10:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Juist.
Simpel gezegd: in de VS was vooral rechts aan het polariseren en radicaliseren (rechts werd veel rechtser - geen ondergrens meer op rechts). De Democraten bogen mee en bleven heel lang in bipartisanship hangen. Dat is gelukkig gestopt.

Tegelijkertijd gaan in de VS (ook Frankrijk, Duitsland, VK) zulke omwentelingen op een andere manier dan in Nederland, waar het altijd veel meer wordt toegedekt en met minder show voltrekt. Pragmatisch.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 december 2025 @ 11:49:26 #271
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219440955
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 11:31 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Nergens te bekennen tegenwoordig. Ik denk dat die al in de schuilkelders zitten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219440984
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 04:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niks kinderachtigs.
Je zegt letterlijk 'al was het alleen maar voor de show' _O-
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 11:53:38 #273
5428 crew  miss_sly
pi_219440986
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 11:37 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat is zelfs nog maar de vraag maar die zullen een kabinet niet op de eerste dag naar huis sturen.
Het grote punt - naast wetswijzigingen - is dat er begrotingen door de eerste kamer moeten en er is daar nog niet een begin van zicht op een meerderheid met deze coalitie. Dat zal bij sommige begrotingen wel los lopen maar landbouw, onderwijs, zorg en sociale zaken wordt een enorm probleem.
Als wij dit kunnen bedenken, dan moeten ze dat daargings in dat formatiehok toch ook kunnen bedenken? Zowel Jetten als Bontenbal als Yesilgoz? En dan kan ze wel heel hoog van de toren blazen dat ze niet met Klaver wil, maar er is toch niet echt een keuze?
pi_219441002
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 11:07 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Als ze steun willen voor de stikstofplannen gaat dat sowieso tegen een hoge prijs en als de VVD (nog meer) wil bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid kun je toch eigenlijk niet verwachten dat GL PvdA wel bij het kruisje tekent als het over stikstof gaat.
Aha, dan telt 'landsbelang' natuurlijk niet meer.
pi_219441012
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 11:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als wij dit kunnen bedenken, dan moeten ze dat daargings in dat formatiehok toch ook kunnen bedenken? Zowel Jetten als Bontenbal als Yesilgoz? En dan kan ze wel heel hoog van de toren blazen dat ze niet met Klaver wil, maar er is toch niet echt een keuze?
Is nog maar de vraag hoe groot glpvda blijft in de EK en hoe de hazen dan lopen

In de tk steunen de SGP en jA21 elkaar ieg regelmatig
  maandag 8 december 2025 @ 11:58:39 #276
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219441019
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 11:31 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
D66 CDA
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 12:05:04 #277
236264 crew  capricia
pi_219441059
Klaver zegt voorlopig nog geen nee en gaat zijn huid duur verkopen.

quote:
Klaver blijft erbij dat minderheidskabinet 'slecht idee' is

Na een klein half uur met Buma te hebben gesproken is de conclusie van Klaver dat er wordt afgekoerst op een minderheidskabinet. Dat vindt de GL-PvdA-leider nog steeds een slecht idee. "Dat is een heel riskant experiment om uit te voeren met alle onzekerheden die er nu zijn", zegt hij tegen de aanwezige pers.

Klaver gaf eerder al aan weinig te zien in het gedogen van zo'n minderheidskabinet en pleitte vooral voor een meerderheidsvariant. Hij wil nu nog niet zeggen of zijn partij zich tegen alle plannen vanuit zo'n minderheidskabinet gaat keren. "Als dat kabinet er gaat komen, dan zien we ze in de Kamer."
https://www.nu.nl/tweede-(...)-slecht-idee-is.html
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219441065
GroenLinks-PvdA-leider Jesse Klaver is zeer chagrijnig over de formatie na zijn gesprek met informateur Sybrand Buma. Hij stelt dat ‘ál die kiezers in Nederland die hebben gestemd voor verandering, vandaag worden belazerd’. Hij gaat een eventueel minderheidskabinet niet gedogen.

https://www.ad.nl/politie(...)n-belazerd~a897b790/
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219441068
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 11:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De VVD denkt opportunistisch en zitten in de rechtse fuik waar ze niet meer uit kunnen sinds het debacle met de PVV en vervolgens de 'niet met GL PvdA'. Ze hopen erop dat ze wat rechts beleid er door krijgen maar uiteindelijk weten ze ook wel dat de GL PvdA nodig hebben. Ze hebben dan 2 opties, of heel veel weg geven of hopen op een gunstige provinciale verkiezing in 2027. Alleen is dat laatste niet erg realistisch aangezien die BBB stemmen waarschijnlijk wel deels naar het CDA gaan maar voor een aanzienlijk deel ook naar radicaal rechts. Daarmee is er nog steeds geen meerderheid en bovendien loopt D66 in zo'n coalitie best een aanzienlijk risico stemmen kwijt te raken aan GL PvdA.

Op langere termijn zullen de verhoudingen mogelijk iets normaliseren maar hoe dan ook gaat de prijs voor steun voor de stikstofplannen enorm worden als je nu GL PvdA buiten de deur houdt op 'principiële gronden' (voor zover Yesilgoz principes heeft _O- )
pi_219441079
Uitstekend nieuws.

Jesse bedankt!
pi_219441080
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 11:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Aha, dan telt 'landsbelang' natuurlijk niet meer.
Je kunt niet verwachten dat als de VVD de coalitie naar rechts trekt en GL PvdA zonder echt argument uit sluit dat GL PvdA vervolgens bij het kruisje tekent. je kunt wel weer lekker gaan trollen maar het zou je sieren om ook eens inhoudelijke argumenten te geven.
  maandag 8 december 2025 @ 12:08:22 #282
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219441093
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 12:05 schreef capricia het volgende:
Klaver zegt voorlopig nog geen nee en gaat zijn huid duur verkopen.
[..]
https://www.nu.nl/tweede-(...)-slecht-idee-is.html
Jammer. Al sinds 1977 zit de PvdA in de rol van facilitator van rechts en buigen ze uiteindelijk telkens mee.

Het Overton Window schuift steeds meer op naar rechts, elke keer weer. Ook ten opzichte van pakweg 2004 zitten we weer een stuk verder naar rechts.

Dit moet gestopt worden. Het proces van de democratie en elke tegenkrachten de nek omdraaien (en Shell, Bayer, VanDrie de uitkomsten van onderzoek en kennis laten bepalen), van racisme en haat, moet stoppen. Polariseren moet. Laf links. Establishment links.
Deuger, Woke & Gutmensch
  FOK!fotograaf maandag 8 december 2025 @ 12:09:03 #283
842 Zorro
Z
pi_219441099
Er is vooral rechts gestemd, GLPVDA heeft verloren, maar als Klavertje niet mee mag doen worden de kiezers belazerd.

Keihard gelachen.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_219441103
quote:

[..]
Geen idee. Maar het zal niet op voorhand kunnen rekenen op voldoende steun in de Kamer. En in de EK is het helemaal kansloos.
pi_219441115
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:05 schreef nostra het volgende:
GroenLinks-PvdA-leider Jesse Klaver is zeer chagrijnig over de formatie na zijn gesprek met informateur Sybrand Buma. Hij stelt dat ‘ál die kiezers in Nederland die hebben gestemd voor verandering, vandaag worden belazerd’. Hij gaat een eventueel minderheidskabinet niet gedogen.

Maar wat is het, twee nieuwsberichten met een andere conclusie?
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 12:11:55 #286
5428 crew  miss_sly
pi_219441119
quote:
6s.gif Op maandag 8 december 2025 12:09 schreef Zorro het volgende:
Er is vooral rechts gestemd, GLPVDA heeft verloren, maar als Klavertje niet mee mag doen worden de kiezers belazerd.

Keihard gelachen.
VVD heeft ook verloren
pi_219441122
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:05 schreef nostra het volgende:

Vanuit zijn perspectief heel logisch. Laat ze maar lekker bedelen bij al die uiterst rechtse clubjes in de Kamer als ze op inhoud op voorhand niet mee mogen praten.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 12:12:33 #288
5428 crew  miss_sly
pi_219441124
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:11 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat ligt aan het medium dat verslag doet, denk ik.
pi_219441131
Maar goed, ook dit zal vooral babbelen voor de bühne zijn.
pi_219441176
quote:

[..]
quote:
„We denderen af op een minderheidskabinet. Wij denken dat dit een zeer riskant experiment is. Zeker met alle onzekerheden in de wereld.”

Hij stelt dat ‘de wereld in de fik staat’, de Amerikanen lijken zich volgens hem ‘terug te trekken’, en ‘aan de grenzen van ons koninkrijk dreigt een oorlog’. „Dat vraagt om een stabiel kabinet. Maar die keuze wordt nu niet gemaakt door deze partijen”, verzucht de GroenLinks-PvdA-leider.
Uitstekende analyse.

quote:
Klaver meldt ‘ontzettend hard te gaan knokken’ voor die 1,3 miljoen mensen die op zijn partij hebben gestemd, en ‘al die andere mensen die hebben gestemd voor verandering’. Niet vanuit de regering, maar ‘vanuit het parlement’.
Dit laatste mag nog iets stelliger.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 12:16:20 #291
236264 crew  capricia
pi_219441178
quote:

[..]
Als Klaver de deur nu hard dicht gooit, is er ook geen minderheidskabinet meer mogelijk en hebben alle gesprekken van vandaag verders geen zin.

Dit zijn de woorden in het AD:
quote:
Wel wordt benadrukt dat informateur Buma maandag nog moet inschatten of de oppositie de optie van een minderheidskabinet niet bij voorbaat blokkeert. Vorige week zag hij die steun immers nog niet. Klaver stelt na zijn gesprek dat hij een minderheidskabinet op voorhand in ieder geval niet zomaar gaat gedogen. „Als het kabinet er is, dan zien we ze in de Kamer.”
Klaver heeft dus geen harde Nee gezegd. En zijn steun is te koop.
De vraag is tegen welke prijs.

Zo lees ik het althans. :D

Maakt het er overigens allemaal niet gemakkelijker op.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219441223
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 12:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Als Klaver de deur nu hard dicht gooit, is er ook geen minderheidskabinet meer mogelijk en hebben alle gesprekken van vandaag verders geen zin.

Dit zijn de woorden in het AD:
[..]
Klaver heeft dus geen harde Nee gezegd. En zijn steun is te koop.
De vraag is tegen welke prijs.

Zo lees ik het althans. :D
Als onderdeel van een regulier meerderheidskabinet lijkt me dat ook logisch. Op voorhand een experiment gedogen omdat de VVD niet uit de campagnemodus kan komen lijkt me totaal niet aan de orde.
  maandag 8 december 2025 @ 12:20:47 #293
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219441248
Buma moet lekker in zijn verslag zetten dat door de blokkades van VVD deze formatie bij voorbaat kansloos is.
  maandag 8 december 2025 @ 12:21:42 #294
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219441263
quote:
6s.gif Op maandag 8 december 2025 12:09 schreef Zorro het volgende:

Keihard gelachen.
Veel succes ermee zou ik zeggen. :')
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 12:24:11 #295
236264 crew  capricia
pi_219441308
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 12:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Als onderdeel van een regulier meerderheidskabinet lijkt me dat ook logisch. Op voorhand een experiment gedogen omdat de VVD niet uit de campagnemodus kan komen lijkt me totaal niet aan de orde.
Ze koersen nu niet af op een meerderheidskabinet. Maar op een minderheidskabinet. Die gedoogsteun nodig heeft van GLpvda. Dat ie dat niet op voorhand gaat steunen is logisch, dat ligt er namelijk aan wat hij er voor terug kan krijgen.

Belangrijke positie trouwens.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 08-12-2025 12:35:14 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')