nee dat zou voor het eerst zijn dat GL in de regering komt , nee de PVV en ook GL gaan niet mee regerenquote:Op zondag 7 december 2025 21:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als ik dat document van Jetten en Bontebal wat doorlees en ook wat stilsta bij het partijprogramma van de VVD. Dan denk ik dat D66, CDA en VVD gemakkelijker tegemoet kunnen komen aan het groene van Groen Links, dan aan her Sociaal Democratische van PvdA.
Er staan namelijk beat wel veel groene maatregelen in. Tegelijk gaat het ook over het ontslagrecht versoepelen, de WIA meer participerend maken en dergelijke. Dus voor iedereen die Groen Links zo radicaal vind willen jullie mij uitleggen waarom het document van Buma beter past bij de oude PvdA als bij Groen Links?
ze komen er best wel uitquote:Op zondag 7 december 2025 21:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze wilde al vanaf het eerste moment meepraten aan die tafel van Jetten en Bontenbal. En meeschrijven.
Ben benieuwd of ze de VVD kan promoveren tot onderdeel van het motorblok.
Prima, maar nogmaals: Dus voor iedereen die Groen Links zo radicaal vindt, willen jullie mij uitleggen waarom het document van Buma beter past bij de oude PvdA als bij Groen Links?quote:Op zondag 7 december 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat zou voor het eerst zijn dat GL in de regering komt , nee de PVV en ook GL gaan niet mee regeren
Ze is niet in de positie om van alles te willen en Jetten en Bontenbal wilden haar er niet bij hebben. En terecht. Een toontje lager zou haar beter passen.quote:Op zondag 7 december 2025 21:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze wilde al vanaf het eerste moment meepraten aan die tafel van Jetten en Bontenbal. En meeschrijven.
Kennelijk wel. Want ze mag nu aanschuiven.quote:Op zondag 7 december 2025 21:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze is niet in de positie om van alles te willen en Jetten en Bontenbal wilden haar er niet bij hebben. En terecht. Een toontje lager zou haar beter passen.
Ik vind je onvoorwaardelijke opkomen voor Yesilgoz moeilijk te volgen. Daar laat ik het even bij.quote:Op zondag 7 december 2025 21:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Kennelijk wel. Want ze mag nu aanschuiven.
Dat is jouw meningquote:Op zondag 7 december 2025 21:35 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Prima, maar nogmaals: Dus voor iedereen die Groen Links zo radicaal vindt, willen jullie mij uitleggen waarom het document van Buma beter past bij de oude PvdA als bij Groen Links?
ik ben erg voor een minderheidskabinet ook als de PVV verder zou gaan hiernaquote:Op zondag 7 december 2025 21:37 schreef capricia het volgende:
En misschien had ze er ook direct bij gemoeten. En hadden ze dat stuk ook met haar moeten schrijven.
Had wel wat tijd gescheeld.
De VVD is trouwens niet perse tegen een minderheidskabinet (al zou ik dat zelf helemaal nog niet zien zitten, veel instabiel denk ik).
Alles komt met een prijs in de politiek. Dit moet je zien als onderdeel van de formatie.quote:Op zondag 7 december 2025 21:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind je onvoorwaardelijke opkomen voor Yesilgoz moeilijk te volgen. Daar laat ik het even bij.
Dit is rechtse spin.quote:Op zondag 7 december 2025 21:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe jij zo'n enorme fan van Yeşilgöz bent geworden. Jij ziet toch ook dat zij het helemaal niet over de inhoud wilde hebben en dat ze er daardoor niet bij mocht. En dat ze het nu nog steeds niet over de inhoud wil hebben? En dat ze het vinden van een coalitie met zicht (al is het maar gedogen) op een meerderheid in beide Kamers onmogelijk maakt?quote:Op zondag 7 december 2025 21:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Kennelijk wel. Want ze mag nu aanschuiven.
Ik hoop dat ze het over de inhoud gaan hebben.quote:Op zondag 7 december 2025 21:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe jij zo'n enorme fan van Yeşilgöz bent geworden. Jij ziet toch ook dat zij het helemaal niet over de inhoud wilde hebben en dat ze er daardoor niet bij mocht. En dat ze het nu nog steeds niet over de inhoud wil hebben? En dat ze het vinden van een coalitie met zicht (al is het maar gedogen) op een meerderheid in beide Kamers onmogelijk maakt?
Jaja, VVD is onderdeel van het redelijke midden en GL-PvdA is de radicale flank geworden...quote:Op zondag 7 december 2025 21:45 schreef capricia het volgende:
Staat tegenover dat D66, CDA en VVD helemaal niet zoveel inhoudelijk schelen.
Yeşilgöz wil het niet over de inhoud hebben, die kan het woord inhoud niet eens spellen. Die gaat het alleen om de beeldvorming.quote:Op zondag 7 december 2025 21:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze het over de inhoud gaan hebben.
Want wat is anders de toegevoegde waarde om de komende week met zijn drieën te gaan praten?
Maar is je klacht dan niet richting D66 en CDA, dat ze nu specifiek met haar gaan zitten en niet met GLPvdA?quote:Op zondag 7 december 2025 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Yeşilgöz wil het niet over de inhoud hebben, die kan het woord inhoud niet eens spellen. Die gaat het alleen om de beeldvorming.
De toegevoegde waarde van met een drietal zonder uitzicht op een meerderheid in de EK bij elkaar gaan zitten is er ook niet, GLPvdA zou wat dat betreft gewoon een logischere gesprekspartner zijn. Zo veel scheelt dat niet in de TK, wel in de EK.
quote:Motorblok van D66, VVD en CDA stap dichterbij: Buma hakt knoop maandag door
Den Haag- D66 en CDA overleggen maandag twee keer met de VVD.
Na een weekend vol „belletjes” moet informateur Sybrand Buma een knoop doorhakken, schetsen ingewijden aan De Telegraaf.
Daarmee lijkt een motorblok van deze drie partijen dichterbij te komen.
8 minuten geleden
„Maandag wordt de balans opgemaakt,” zegt een betrokkene.
De meeste vergaderingen zijn digitaal, bijvoorbeeld die met JA21-leider Joost Eerdmans en GL/PvdA-voorman Jesse Klaver.
Het trio van D66, CDA en VVD is naast een digitaal overleg in de ochtend ’s middags ook uitgenodigd in het formatiegebied in de Tweede Kamer.
Daarmee kruipt de VVD nadrukkelijk richting de twee partijen die tot nu toe het voortouw namen in de formatie.
Mijn klacht is dat Yeşilgöz, en met haar de hele VVD, de inhoud aan de kant hebben geschoven, in een permanente campagnestand staan en zo zorgen dat met name Wiersma nog langer Nederland slechter ipv beter kan maken.quote:Op zondag 7 december 2025 21:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar is je klacht dan niet richting D66 en CDA, dat ze nu specifiek met haar gaan zitten en niet met GLPvdA?
Eerdmans kan hier trouwens nog wel eens bekaaid vanaf komen.quote:Op zondag 7 december 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn klacht is dat Yeşilgöz, en met haar de hele VVD, de inhoud aan de kant hebben geschoven, in een permanente campagnestand staan en zo zorgen dat met name Wiersma nog langer Nederland slechter ipv beter kan maken.
Ik neem D66 en CDA niet kwalijk dat ze naar de VVD kijken, een optie zonder VVD is er niet nu Eerdmans die deur heeft dichtgegooid. Ik neem de VVD wel kwalijk dat ze niet mee gaan in een positieve agenda, maar in de boosheid en negativiteit blijven hangen.
Maar hoe zie je stabiel landsbestuur precies voor je met CDA/D66/VVD die bij lange na geen meerderheden hebben in zowel TK als EK?quote:Op zondag 7 december 2025 21:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Alles komt met een prijs in de politiek. Dit moet je zien als onderdeel van de formatie.
En we moeten nog maar zien hoeveel van haar wensen ze er uiteindelijk in gaat krijgen. Staat tegenover dat D66, CDA en VVD helemaal niet zoveel inhoudelijk schelen. Qua gesprekken komen zij er wel uit.
Belangrijkste is gewoon goed landsbestuur. En een minderheidskabinet vind ik veel te wankel.
Niet. Veel te wankel vind ik. Met wisselende meerderheden, gaat iedereen eindeloos geld kunnen uitgeven (want niemand wil minder geld voor zijn eigen stokpaardje).quote:Op zondag 7 december 2025 22:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar hoe zie je stabiel landsbestuur precies voor je met CDA/D66/VVD die bij lange na geen meerderheden hebben in zowel TK als EK?
Als VVD het voor elkaar krijgt om met zijn drieën een minderheidskabinet te vormen, hoop ik dat de gehele linkerflank besluit om gezamenlijk geen enkel voorstel aan een meerderheid te krijgen. Oog om oog, tand om tand. Dan maar aansturen op een zakenkabinet, of zoiets...quote:Op zondag 7 december 2025 22:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar hoe zie je stabiel landsbestuur precies voor je met CDA/D66/VVD die bij lange na geen meerderheden hebben in zowel TK als EK?
quote:Wie zijn die mensen?
Lekker de boel nog verder afbreken terwijl ons het sociale stelsel (en onderwijs) al rond het niveau Amerika zit. Na al die jaren.quote:Op zondag 7 december 2025 22:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Niet. Veel te wankel vind ik. Met wisselende meerderheden, gaat iedereen eindeloos geld kunnen uitgeven (want niemand wil minder geld voor zijn eigen stokpaardje).
Dan zouden ze moeten starten met een financieel stuk waar alle partners mee akkoord gaan (ook diegenen die gedogen) en niet met een wensenlijstje.
Ja. Je slaat de spijker op zijn kop waarom een minderheidskabinet niet gaat werken (denk ik).quote:Op zondag 7 december 2025 22:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Lekker de boel nog verder afbreken terwijl ons het sociale stelsel (en onderwijs) al rond het niveau Amerika zit. Na al die jaren.
https://x.com/OECD_Social/status/1331978663022243843?lang=ar
En als ze in een gedoog-rol geduwd worden, dan kunnen ze daar gewoon heel wat voor terug vragen.quote:Op zondag 7 december 2025 23:08 schreef Bluesdude het volgende:
Linkse partijen moeten elk plan, wet van de coalitie D66, CDA, VVD gewoon beoordelen voor wat het is.
Niet tegenstemmen om het kabinet te laten vallen. Nu even 3 jaar geen kabinetscrisissen meer.
Het zal wel dat rechtsachtige plannen voldoende kamersteun krijgt. Linkse partijen kunnen kritiek geven en tegen stemmen, als het nodig is.
Oneens.quote:Op zondag 7 december 2025 23:08 schreef Bluesdude het volgende:
Linkse partijen moeten elk plan, wet van de coalitie D66, CDA, VVD gewoon beoordelen voor wat het is.
Niet tegenstemmen om het kabinet te laten vallen. Nu even 3 jaar geen kabinetscrisissen meer.
Het zal wel dat rechtsachtige plannen voldoende kamersteun krijgt. Linkse partijen kunnen kritiek geven en tegen stemmen, als het nodig is.
Het idee dat capricia voor Yesilgoz opkomt is hilarisch, alleen maar omdat ze niet constant haar gal spuwt over die vrouwquote:Op zondag 7 december 2025 21:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind je onvoorwaardelijke opkomen voor Yesilgoz moeilijk te volgen. Daar laat ik het even bij.
Haha, wat kinderachtigquote:Op zondag 7 december 2025 20:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zelfs al is het maar voor de show maandag alleen met Klaver gaan zitten. Die is constructief. En heeft meer zetels in de Eerste Kamer. En anders dreigen het met z'n tweeën te gaan doen.
Ik vind het belangrijk dat het nieuwe kabinet en diens partijen niet rellerig zijn.quote:Op zondag 7 december 2025 23:15 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Oneens.
Dat is hun verantwoordelijkheid niet. Als de CDA, D66 en VVD zo ijdel zijn om toch door te gaan, moet je je niet laten gijzelen door 'verantwoordelijkheidsgevoel'. VVD heeft de laatste jaren meer dan genoeg kansen gehad.
Gewoon blijven hameren op een kabinet van nationale eenheid die links en rechts kan shoppen.
Ja, door wie wordt er gereld dan? Als we even eerlijk zijn is dat toch de VVD.quote:Op zondag 7 december 2025 23:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind het belangrijk dat het nieuwe kabinet en diens partijen niet rellerig zijn.
2 jaar een rechts relkabinet heeft het vertrouwen in de politiek en dus ook de demcratie flink afgebroken
In september jl had 4% van de kiezers nog vertrouwen .
Oppositiepartijen moeten ook niet opgefokt doen, steunen en gedogen wanneer het kan volgens eigen inzichten of juist kritiek geven.
GL-Pvda draait toch niet om Klaver?quote:Op zondag 7 december 2025 23:31 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ja, door wie wordt er gereld dan? Als we even eerlijk zijn is dat toch de VVD.
Klavers gehele carrière bestaat praktisch uit gedogen en coöperatief zijn vanuit de oppositie.
Klaver steunde Rutte 3 min of meer onvoorwaardelijk maar krijgt stank voor dank van de rechtse ratten.quote:Op zondag 7 december 2025 23:31 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Klavers gehele carrière bestaat praktisch uit gedogen en coöperatief zijn vanuit de oppositie.
Volgens mij is de PVV al twintig jaar geleden begonnen met rellen. VVD zag dat dat stemmen oplevert en doet het dunnetjes na. De enige die af en toe een beetje relt aan de linkerkant is de SP of de PvdD. En oja, niet te vergeten BIJ1 nog met een felle Sylvana. Dat hielp haar helaas niet meer stemmen op.quote:Op zondag 7 december 2025 23:31 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Elsevier was altijd al kneiterrechtsquote:Op zondag 7 december 2025 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Waar is EW mee bezig de laatste maand? Continu de spreekbuis voor uiterst rechts en Rutte is "Nederlander van het Jaar" (want houdt de NAVO levend ofzo).
Ja, bij mijn weten ook.quote:Op zondag 7 december 2025 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Elsevier was altijd al kneiterrechts
Ja, en als het volgens jouw overtuiging beter is dat we stappen zetten met een kabinet van nationale eenheid dan die lapzwansen van een VVD dan is dat hun goed recht. Dat valt ook perfect te onderbouwen vanuit het oogpunt van zowel PvdA als GL:quote:Op zondag 7 december 2025 23:37 schreef capricia het volgende:
[..]
GL-Pvda draait toch niet om Klaver?
Het gaat er volgens mij om dat je als partij zoveel mogelijk van je programma wil realiseren. Omdat je er van overtuigd bent, dat dat goed voor het land is.
En als gedoogpartner kun je daar best wat voor terug vragen.
Meer in elk geval dan de houding om maar tegen van alles te gaan stemmen.
Ja, zo zou ik het ook noemen, alleen het politieke veld is nu enorm versnipperd. Geen duidelijke grote partijen meer die wat kunnen eisen wat betreft hun standpunten.quote:Op maandag 8 december 2025 00:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat heet niet rattig , maar onderhandelen
ach volgen de verkiezingen gaat D66 naar 40 zetels, CDA naar 22 , VVD naar 31 en GL naar 8 en PVV naar 12quote:Op maandag 8 december 2025 00:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, zo zou ik het ook noemen, alleen het politieke veld is nu enorm versnipperd. Geen duidelijke grote partijen meer die wat kunnen eisen wat betreft hun standpunten.
Lekker regeerakkoord uitonderhandeld de vorige formatie als enige ervaren partij. 90% van je wensen gerealiseerd en de rest uiteindelijk katsontevreden. Lekker het land in totale chaos storten.quote:Op maandag 8 december 2025 00:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat heet niet rattig , maar onderhandelen
Nou, dat vind ik best optimistisch nog, ik vermoed eerder dat er nog minder mensen gaan stemmen.quote:Op maandag 8 december 2025 00:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ach volgen de verkiezingen gaat D66 naar 40 zetels, CDA naar 22 , VVD naar 31 en GL naar 8 en PVV naar 12
dan is het allemaal weer anders he
heb je sneller een meerderheid
dat maakt niet uitquote:Op maandag 8 december 2025 00:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
ik vermoed eerder dat er nog minder mensen gaan stemmen.
Niks kinderachtigs. Je gaat aan tafel met de mensen die het over de inhoud willen hebben, momenteel is dat Klaver. Zodra Yeşilgöz stopt met stampvoeten en wil gaan praten kan ze aansluiten. Zo zou ik het aanpakken.quote:
Op zich een vrij logisch plan.quote:Op maandag 8 december 2025 07:17 schreef Hanca het volgende:
Koppeling AOW en minimumloon lijkt te gaan verdwijnen:
https://www.volkskrant.nl(...)-in-de-weg~b9d02c3a/
Argumenten klinken logisch, minimumloon verhogen om de toeslagen op te kunnen heffen is nu bijvoorbeeld lastig. Als de AOW aan de CAO lonen gaat worden gekoppeld, zoals ze hier voorstellen, zie ik ook weinig bezwaren.
Eerlijk gezegd denk ik dat het onderhandelen van de drie partijen nu vooral een extra tussenstap is met een opmaat naar een vorm van meerderheidskabinet ipv het eindstadium van de formatie.quote:Op maandag 8 december 2025 04:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niks kinderachtigs. Je gaat aan tafel met de mensen die het over de inhoud willen hebben, momenteel is dat Klaver. Zodra Yeşilgöz stopt met stampvoeten en wil gaan praten kan ze aansluiten. Zo zou ik het aanpakken.
De kans dat een kabinet puur over links wat kan bereiken is uiteindelijk groter dan puur over rechts. Puur over rechts is er namelijk alleen een meerderheid te vinden als je met partijen samen werkt die helemaal niks willen bereiken.
Enkel JA21 is toch nooit genoeg voor een meerderheidskabinet?quote:Op maandag 8 december 2025 08:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat het onderhandelen van de drie partijen nu vooral een extra tussenstap is met een opmaat naar een vorm van meerderheidskabinet ipv het eindstadium van de formatie.
Of dat dat met Ja21 of GL/pvda is geen idee.
Daarom. Ik snap de hoongelach over 'boze' linkse users niet want de combinatie met JA21 komt tekort in Eerste Kamer en heeft dan of BBB of GL/PvdA nodig. De route met BBB is niet levensvatbaar vanwege gigantische verschillen op gebied van stikstofaanpak.quote:Op maandag 8 december 2025 09:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Enkel JA21 is toch nooit genoeg voor een meerderheidskabinet?
Dan moeten ze daar voor gaan en moet jetten leiderschap tonenquote:Op maandag 8 december 2025 09:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Daarom. Ik snap de hoongelach over 'boze' linkse users niet want de combinatie met JA21 komt tekort in Eerste Kamer en heeft dan of BBB of GL/PvdA nodig. De route met BBB is niet levensvatbaar vanwege gigantische verschillen op gebied van stikstofaanpak.
Dus dan blijft de route GL/PvdA over; de combinatie die de gemiddelde politieke volger al maanden als enige overgebleven optie ziet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |