quote:Op woensdag 3 december 2025 18:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Imaar ook gemeentelijk, want zelfs ik als vrij doorgewinterde financial snap geen zak van een jaarrekening van een gemeente. Maar goed, dat is niet echt festivalmateriaal. Dan moet je eerder naar de borrels van de LP gaan, dat is genot, maar dan meer als een soort zuipfestijn over naïeve wereldbeelden filosoferen - al drink ik dan niet meer.
Dat had ik niet verwacht. De VVD van 40 jaar geleden waar mannen goede wijnen dronken en keuvelden over filosofen en die thuis volle boekenkasten hadden bestaat niet meer, tenminste dergelijke leden heeft de VVD niet meer. Dat is mijn gevoel.quote:Lokaal wel, landelijk is het allemaal wat poshy.
BBV. Weinig opwindends aan. Droge materie met regels en uitzonderingen en vereiste opstellingen die soms verre van logisch zijn. Vreemde tak van sport. Mij ook niet bellen.quote:want zelfs ik als vrij doorgewinterde financial snap geen zak van een jaarrekening van een gemeente
Dat zijn wel leuke snoepdaagjes ja. Lekker zitten en bijgekletst worden over mensen die verstand van hun vak hebben. En je steekt er vaak een hoop van op, goede vibe vaak ook in die zalen zeker?quote:nhoudelijk zit ik in het bestuur van het thematisch netwerk financiën, dat is wel erg leuk. Laatst een goede bijeenkomst over de WWFT gehad met de COO van ABN (nu ook partijvoorzitter), de CRO van Bunq en de directeurToezicht van DNB. Maar ook advies en ondersteuning van de fractie, zowel landelijk als Europees (binnenkort komt Anouk van Brug spreken over het MFK 2028-2034),
Dat vind ik dan wel weer geinig.quote:Op woensdag 3 december 2025 19:09 schreef capricia het volgende:
[..]
De toppers was Mark zijn feestje altijd.![]()
[ afbeelding ]
"Ik ben Dilan en ik regeer liever met het gedachtegoed van FvD dan Jesse Klaver"quote:Op woensdag 3 december 2025 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[ x ]
VVD doet intussen even wat inspiratie op bij het land dat al 3 keer failliet is gegaan in de 21ste eeuw
Misschien moet iemand dat één van die redacteuren appen wat die plannen zijn. Dan wordt het sowieso wel in de krant opgenomen..quote:Op woensdag 3 december 2025 19:15 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)inet-schoof-a4914361
NRC schrijft dus niks over het terrein van werknemersrechten, zorg en sociale zekerheid in de gepresenteerde plannen.
Zou deze VVD-krant dat expres doen?
Oh ik denk dat Timmermans ook wel van een feestje houdt hoor.quote:Op woensdag 3 december 2025 19:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat vind ik dan wel weer geinig.
Beetje het probleem van links tegenwoordig ook. Die hebben een zelfgecreeerd dedain tegen dat soort feestjes. Maar daardoor leven ze totaal naast de maatschappij.
Klopt, met een biertje erbij en wat hapjes, en gezellige hollands meezingers. Ik had ook niet de indruk dat het een échte intellectueel was. Ja hij spreekt de talen beter dan ik. Maar echt intellectueel?quote:Op woensdag 3 december 2025 19:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh ik denk dat Timmermans ook wel van een feestje houdt hoor.
Jazeker, Timmermans is enorm belezen, dat weet ook iedereen wel en dat komt er ook altijd wel uit wanneer hij wat langer aan het woord is.quote:Op woensdag 3 december 2025 19:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, met een biertje erbij en wat hapjes, en gezellige hollands meezingers. Ik had ook niet de indruk dat het een échte intellectueel was. Ja hij spreekt de talen beter dan ik. Maar echt intellectueel?
Dat kan, maar dat heb ik niet gezienquote:Op woensdag 3 december 2025 19:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jazeker, Timmermans is extreem belezen, dat weet ook iedereen wel en dat komt er ook altijd wel uit wanneer hij wat langer aan het woord is.
Da's meer binnen kleine 'ons kent ons' groepjes, een landelijk congres is zo saai als de neten.quote:Op woensdag 3 december 2025 19:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Dat had ik niet verwacht. De VVD van 40 jaar geleden waar mannen goede wijnen dronken en keuvelden over filosofen en die thuis volle boekenkasten hadden bestaat niet meer, tenminste dergelijke leden heeft de VVD niet meer. Dat is mijn gevoel.
Een bitterbal met een 0.0, met elkaar praten over de film óf de slimste mens, dat is dé VVD'er van tegenwoordig dacht ik. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Niet beledigend bedoeld verder.
Ja, enthousiast publiek. Best goede opkomst ook, mannetje of 60 gemiddeld, beetje afhankelijk van het onderwerp.quote:Dat zijn wel leuke snoepdaagjes ja. Lekker zitten en bijgekletst worden over mensen die verstand van hun vak hebben. En je steekt er vaak een hoop van op, goede vibe vaak ook in die zalen zeker?
Daar zou ik prima bij kunnen zitten. En ook wel bij de borrels waar wij het wél over filosofie hebben. Maarjah, de VVDquote:Op woensdag 3 december 2025 19:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Da's meer binnen kleine 'ons kent ons' groepjes, een landelijk congres is zo saai als de neten.
Nu hoeft die vent van Volt ook niet te komen, maar bon.
[..]
Ja, enthousiast publiek. Best goede opkomst ook, mannetje of 60 gemiddeld, beetje afhankelijk van het onderwerp.
Zeker wel. Hij zal niet de wiskundeknobbel van Bolkestein hebben maar zijn kunde in de humaniora (zeker van de literatuur) doet voor weinig politici onder.quote:Op woensdag 3 december 2025 19:25 schreef phpmystyle het volgende:
Maar het is geen Bolkestein of den Uyl material. Helemaal niet zelfs.
Jij bent i.i.g. sowieso geen intellectueel. Dat bewijs je keer op keer.quote:Op woensdag 3 december 2025 19:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, met een biertje erbij en wat hapjes, en gezellige hollands meezingers. Ik had ook niet de indruk dat het een échte intellectueel was. Ja hij spreekt de talen beter dan ik. Maar echt intellectueel?
Ik begrijp ook niet waarom hij die gezonde hollandse gezelligheid zo van zich af heeft geschud in de voorbije jaren (ja om GL plezier te doen en ander zuurlinkse sentimenten) terwijl het duidelijk is dat hij dat oprecht leuk vond.
Ipv bovenstaande ging hij dit soort dingen doen
Bekijk deze YouTube-video
quote:Op woensdag 3 december 2025 19:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kan, maar dat heb ik niet gezien
Hij lijkt mij slimmer dan Klaver.
Maar het is geen Bolkestein of den Uyl material. Helemaal niet zelfs.
Dat ze idiote denkbeelden hebben zal je inderdaad niet tegenhouden neequote:Op woensdag 3 december 2025 19:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar zou ik prima bij kunnen zitten. En ook wel bij de borrels waar wij het wél over filosofie hebben. Maarjah, de VVD
FvD past beter bij mij, maar ook daarin houdt iets mij tegen. Baudet is mij iets teveel de bon vivant, en echt wereldkundig maken dat je FvD supporter bent heeft ook een afbreukrisico omdat je niet weet wat ze morgen ineens roepen.
Inmiddels goed voor 7 zetels.quote:Op woensdag 3 december 2025 21:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat ze idiote denkbeelden hebben zal je inderdaad niet tegenhouden nee
Tsja, ik ben ook geen voorstander. Maar de kiezer bepaalt..quote:Op woensdag 3 december 2025 21:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Inmiddels goed voor 7 zetels.
Ik vind dat best wel veel. Zeven van die pipo's in de kamer.
Blijkbaar toch een goede zet geweest om De Vos naar voren te schuiven.quote:Op woensdag 3 december 2025 21:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Inmiddels goed voor 7 zetels.
Ik vind dat best wel veel. Zeven van die pipo's in de kamer.
Zeker. En zonder De Vos was de PVV wellicht weer de grootste geworden.quote:Op woensdag 3 december 2025 21:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Blijkbaar toch een goede zet geweest om De Vos naar voren te schuiven.
Tsja, dit wordt ook beïnvloedt door wat EenVandaag er zelf uit plukt aan bullet points, en wat niet.quote:
AfBBBraakpartij.quote:Op woensdag 3 december 2025 21:42 schreef capricia het volgende:
Wat is dit nou weer?
De BBB die de eerste Kamer wil laten ontbinden.
[ x ]
Artikel:
https://www.telegraaf.nl/(...)ppers/109656665.html
Bron voor die bewering?quote:Op woensdag 3 december 2025 21:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tsja, dit wordt ook beïnvloedt door wat EenVandaag er zelf uit plukt aan bullet points, en wat niet.
https://eenvandaag.avrotr(...)mers-verdeeld-162116
Nog een keer: dit is zo een panel waar je jezelf voor moet aanmelden. Ze gaan niet zelf een willekeurige peiling uitvoeren.
Van de VVD is bekend dat ze massaal en georganiseerd voor deze panels aanmelden (De Hond, RTL, EenVandaag).
Is al heel lang zoquote:
Ik ben zeer negatief. Nederland is een rechts land en heeft rechts gestemd maar het tussenrapport is een dikke vinger naar het weldenkend deel der natie.quote:
Welnee, hoe kom je erbij? Het over-, over-, overgrote deel van de VVD-stemmers heeft een grote afkeer tegen alles wat GroenLinks is of vertegenwoordigt. Het is voor ons een weerzinwekkend beeld dat VVD'ers vanwege het staatsrechtelijk principe van "éénheid van kabinetsbeleid" Hamas moeten beschouwen als vrijheidsstrijders die zich teweer stellen tegen de misdaden van de joden". Dat is werkelijk onbestaanbaar voor mij en mijn politieke vrienden.quote:Op woensdag 3 december 2025 21:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tsja, dit wordt ook beïnvloedt door wat EenVandaag er zelf uit plukt aan bullet points, en wat niet.
https://eenvandaag.avrotr(...)mers-verdeeld-162116
Nog een keer: dit is zo een panel waar je jezelf voor moet aanmelden. Ze gaan niet zelf een willekeurige peiling uitvoeren.
Van de VVD is bekend dat ze massaal en georganiseerd voor deze panels aanmelden (De Hond, RTL, EenVandaag).
Je kunt je zelf ook aanmelden. Heb ik ook gedaan, er was in dit geval zeker geen sprake van een sturende vraagstelling. Dit tussenrapport heeft gewoon veel positieve punten en een positieve blik, dat wordt momenteel op links meer gewaardeerd dan op rechts, op rechts is men momenteel liever boos.quote:Op woensdag 3 december 2025 22:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is al heel lang zo
https://www.hpdetijd.nl/p(...)ingen-te-manipuleren
Ook bij bijvoorbeeld het Zwarte Piet thema is er gestuurd, gemanipuleerd en vertrouwd op het effect van opinion leadership en dat mensen neigen naar aansluiten bij de meerderheid.
Nog los van dat AVRO en Tros zelf een bepaalde kleur hebben...
'Argentijnse kettingzaagminister: ‘Regels komen van degenen die het voor zichzelf goed willen regelen’ ' https://fd.nl/economie/15(...)p-android&gift=3HboI (gratis te lezen)quote:Op woensdag 3 december 2025 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[ x ]
VVD doet intussen even wat inspiratie op bij het land dat al 3 keer failliet is gegaan in de 21ste eeuw
Altijd maar weer dat "de liberalen"... Houd toch op.quote:Op donderdag 4 december 2025 07:19 schreef Meningbastion het volgende:
Het lijkt er gelukkig toch op dat Jetten eindelijk het licht heeft gezien: PvdA-GL komt niet in het kabinet.
https://www.volkskrant.nl(...)asme-groot~b95ae3fc/
Dit is natuurlijk heel goed nieuws voor Nederland en haar inwoners.
Nou, nou, nou ....quote:Op donderdag 4 december 2025 08:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Altijd maar weer dat "de liberalen"... Houd toch op.
Maar goed, Natalie Righton is dan ook een heel vervelende journalist. De Logtenberg van De Volkskrant. Rechts mormel.
Volgens mij is dit nogal een gekleurd beeld vanuit de Volkskrant. Wat er door D66 en CDA is opgesteld lijkt mij voor Gl/PvdA makkelijker te accepteren dan dat de VVD dat kan.quote:Op donderdag 4 december 2025 07:19 schreef Meningbastion het volgende:
Het lijkt er gelukkig toch op dat Jetten eindelijk het licht heeft gezien: PvdA-GL komt niet in het kabinet.
Dit is natuurlijk heel goed nieuws voor Nederland en haar inwoners.
Er zit voor iedere partij pijn in. En dat kan ook niet anders, als je grote crises moet aanpakken.quote:Op donderdag 4 december 2025 09:29 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Volgens mij is dit nogal een gekleurd beeld vanuit de Volkskrant. Wat er door D66 en CDA is opgesteld lijkt mij voor Gl/PvdA makkelijker te accepteren dan dat de VVD dat kan.
Er zou een gegevenfort moeten zijn ter afwisseling van al die meningen die hier gedropt worden.quote:Op donderdag 4 december 2025 09:29 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Volgens mij is dit nogal een gekleurd beeld vanuit de Volkskrant. Wat er door D66 en CDA is opgesteld lijkt mij voor Gl/PvdA makkelijker te accepteren dan dat de VVD dat kan.
Stoffer bewijst maar weer eens een politieke engnek te zijn, die inderdaad ver afstaat van mensen als Vander Vlies die wel over zijn eigen schaduw heen kon kijkenquote:
D66 zegt gewoon dat ze net als de VVD een paar jaar geleden niets te maken willen hebben met een rechtse wolkquote:Op donderdag 4 december 2025 11:51 schreef capricia het volgende:
Vvd en Ja21 houden elkaar vast.
Misschien kan D66 voorstellen dat ze beter kunnen gaan fuseren?![]()
[ x ]
quote:Op donderdag 4 december 2025 11:55 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
D66 zegt gewoon dat ze net als de VVD een paar jaar geleden niets te maken willen hebben met een rechtse wolk
Vervang de partijnamen.quote:Een fusie van de Tweede Kamerfracties van PvdA en GroenLinks wordt gezien als een serieuze uitweg uit de impasse in de formatie. (…) Een gezamenlijke fractie heeft voor de VVD en andere partijen in het kabinet als voordeel dat het stabieler is dan twee afzonderlijke fracties."
quote:Op woensdag 3 december 2025 19:15 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)inet-schoof-a4914361
NRC schrijft dus niks over het terrein van werknemersrechten, zorg en sociale zekerheid in de gepresenteerde plannen.
Zou deze VVD-krant dat expres doen?
Jongere: *gaat naar open dag en geeft zich niet op voor defensie, maar heeft daarmee toch meer interesse getoond dan de jongere die thuis bleef, dus wordt als nog opgeroepen middels selectieve opkomstplicht*quote:[..] de krijgsmacht. Om de vereiste toename in personeel (van 80.000 naar ruim 120.000 in 2030) te bereiken, zijn de partijen van plan serieuze stappen te zetten. Jongeren kunnen een kijkje nemen in de krijgsmacht door een ‘defensie-oriëntatie’; maar als dat onvoldoende rekruten oplevert, willen CDA en D66 een ‘selectieve opkomstplicht’ invoeren. Hierbij zijn alle jongeren vanaf 18 jaar (tegenwoordig ook vrouwen) in principe verplicht om op te komen voor militaire dienst, maar roept Defensie alleen de meest gemotiveerden op – een methodiek die ook wel het ‘Zweedse model’ wordt genoemd.
Neuh, als daadwerkelijk het Zweedse model wordt gekopieerd, wordt iedereen opgeroepen voor een screening en wordt op basis van die screening de motivatiegraad bepaald.quote:Op donderdag 4 december 2025 12:00 schreef probeer het volgende:
Jongere: *gaat naar open dag en geeft zich niet op voor defensie, maar heeft daarmee toch meer interesse getoond dan de jongere die thuis bleef, dus wordt als nog opgeroepen middels selectieve opkomstplicht*
Niet.quote:Op donderdag 4 december 2025 12:00 schreef probeer het volgende:
Of en in hoeverre de NRC hier kleur bekent kan ik denk ik niet echt zeggen.
GL-PvdA in de oppositie zal D66 niet zo erg zien zitten lijkt me.quote:Op donderdag 4 december 2025 12:23 schreef capricia het volgende:
De Volkskrant ziet de formatie rechts afslaan. En GL-PvdA in de oppositie.
Klaver heeft geen enkel signaal ontvangen dat men graag met hem verder wil.
Er zou geen opvolger moeten zijn.quote:Op woensdag 3 december 2025 17:36 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Zou de opvolger van de toeslagen dan echt zoveel goedkoper worden denk je?
Er komen dan enorm veel huishoudens in de problemen als ze hun zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderbijslag, kindgebondenbudget en kinderopvangtoeslag verliezen. Hoe wil je dat compenseren?quote:Op donderdag 4 december 2025 12:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er zou geen opvolger moeten zijn.
Indien mogelijk eens. Maar de toeslagen zijn natuurlijk, met al hun beperkingen, ook best een gericht instrument om geld te geven waar het voor bedoeld is. Het is nog niet gemakkelijk om een alternatief te bedenken dat even doelmatig is, daarmee zijn de alternatieven vaak duur.quote:Op donderdag 4 december 2025 12:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je kan er natuurlijk voor kiezen om de aanbieders van maatschappelijke diensten die gesubsidieerd (moeten) worden rechtstreeks te vergoeden daarvoor. Neemt de administratie bij de gebruikers grotendeels weg.quote:Op donderdag 4 december 2025 12:45 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Indien mogelijk eens. Maar de toeslagen zijn natuurlijk, met al hun beperkingen, ook best een gericht instrument om geld te geven waar het voor bedoeld is. Het is nog niet gemakkelijk om een alternatief te bedenken dat even doelmatig is, daarmee zijn de alternatieven vaak duur.
Eigenlijk zou de korte vraag moeten zijn, hoe dan?
In De Telegraaf staat ook regelmatig kritiek op de VVD. The Economist en The Times (Murdoch) al jaren met veel kritiek op de Conservatieven. Wat nu?quote:Op donderdag 4 december 2025 12:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niet.
In NRC staat genoeg kritiek op Yesilgoz en de VVD. Uitspraken als "VVD-krant" slaan nergens op. Mensen die dat zeggen moeten anders nog eventjes het interview met Yesilgoz afgenomen door NRC terugluisteren.
Natuurlijk wel. NRC is van oudsher een VVD krant (en directe voorlopers ook). Dat gaat niet zomaar weg.quote:
Kinderopvang en dergelijke kan gewoon met directe subsidies, ook duur en iets dat je liever aan de markt zou over laten maar goed. Het rondpompen van geld van overheid naar consument naar bedrijf en weer terug is het grootste probleem.quote:Op donderdag 4 december 2025 12:45 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Indien mogelijk eens. Maar de toeslagen zijn natuurlijk, met al hun beperkingen, ook best een gericht instrument om geld te geven waar het voor bedoeld is. Het is nog niet gemakkelijk om een alternatief te bedenken dat even doelmatig is, daarmee zijn de alternatieven vaak duur.
Eigenlijk zou de korte vraag moeten zijn, hoe dan?
Zie hier, gelijk de eerste pagina. Liberaal in de 19e eeuwse betekenis, zeggen ze zelf.quote:Op donderdag 4 december 2025 13:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. NRC is van oudsher een VVD krant (en directe voorlopers ook). Dat gaat niet zomaar weg.
Ze beroepen zich nota bene zelf op hun liberale identiteit. Staat in hun eigen openbare statuten.
Nou ja, ik begrijp je punt maar dat er dan pakweg 3,5 miljoenen mensen onder bruggen en viaducten moeten leven omdat zij hun huur en medische zorg niet meer kunnen betalen, vind ik een dystopisch vooruitzicht. Dat zeg ik, zelfs als conservatief liberaal die vind dat de overheidsfinanciën - net als elk normaal huishouden - "budgettair neutraal" moet zijn. Dus pleit ik voor een opvolger van het toeslagensysteem. Maar dan minder ingewikkeld.quote:Op donderdag 4 december 2025 12:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
"Slaan nergens op" is nogal zwaar aan gezet als je hun eigen redactiestatuut leest. Uiteraard doet nostra zoals altijd graag mee aan het mistgordijn.quote:Op donderdag 4 december 2025 12:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niet.
In NRC staat genoeg kritiek op Yesilgoz en de VVD. Uitspraken als "VVD-krant" slaan nergens op. Mensen die dat zeggen moeten anders nog eventjes het interview met Yesilgoz afgenomen door NRC terugluisteren.
Van die liberale identiteit is bij de VVD al een hele tijd niks meer te vinden, dus ik zie niet zo goed hoe dit jouw uitspraak zou ondersteunen.quote:Op donderdag 4 december 2025 13:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. NRC is van oudsher een VVD krant (en directe voorlopers ook). Dat gaat niet zomaar weg.
Ze beroepen zich nota bene zelf op hun liberale identiteit. Staat in hun eigen openbare statuten.
De kinderopvangtoeslag is wel een mooi voorbeeld. Momenteel is er deze salarisafhankelijk, met directe subsidie wordt deze of bijna gratis of een groep met weinig geld gaat er echt enorm op achteruit. Het voorstel is tot nu toe om de kinderopvang per 2029 (2 jaar later dan gepland, ivm dekking onverwachte kosten), bijna gratis te maken (4% eigen bijdrage). Deze ingreep kost alleen wel 9 miljard per jaar, 1,5 keer zoveel als de huidige kinderopvangtoeslag.quote:Op donderdag 4 december 2025 13:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Kinderopvang en dergelijke kan gewoon met directe subsidies, ook duur en iets dat je liever aan de markt zou over laten maar goed. Het rondpompen van geld van overheid naar consument naar bedrijf en weer terug is het grootste probleem.
Bovendien kan de overheid dan ook weer tot op zekere hoogte aan fraudebestrijding doen.
Dit is getrol van van der Plas.... vanuit het slachtofferschap.quote:Mevrouw van der Plas suggereert dat we de minister al weg willen sturen zodra ze ‘hoi’ zegt.
Maar de minister heeft zélf dat vertrouwen ondermijnd. Hou op met dat gaslighten.
Die staat nog steeds in campagnemodus. Echt bizar.quote:Op donderdag 4 december 2025 13:59 schreef TheVulture het volgende:
Dilan wil onderhandelen over een heel nieuw stuk, tuurlijk
Omdat deze reflex niet zomaar weg gaat. De onderwerpkeuze, de manier van kijken naar de wereld.quote:Op donderdag 4 december 2025 13:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Van die liberale identiteit is bij de VVD al een hele tijd niks meer te vinden, dus ik zie niet zo goed hoe dit jouw uitspraak zou ondersteunen.
Heeft Klaver knuffelen met D66 en CDA al opgegeven?quote:Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) heeft na afloop van zijn gesprek met informateur Buma hard uitgehaald naar de VVD en laat D66 en CDA weten dat zij een ‘cruciale fout’ maken als zij kiezen voor een minderheidskabinet met de liberalen. ‘Het is het belonen van het blokkeergedrag van de VVD. Het is de arrogantie van de macht.’
---
In de richting van Jetten en Bontenbal was Klaver eveneens hard. ‘D66 en CDA hebben de verkiezingen gewonnen met de belofte dat we het anders zouden gaan doen in dit land. Dat we zouden gaan samenwerken. Het belonen van de blokkade van de VVD hoort daar niet bij.’
Ik kan alleen niet zo goed destilleren wat Klaver nu precies vindt van een minderheidsconstructie van D66/CDA en zijn eigen partij. Wellicht kun je daar de CU en de SP ook nog bij trekken en dan ben je al een heel eind.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:10 schreef Bluesdude het volgende:
Volkskrant:
[..]
Heeft Klaver knuffelen met D66, CDA al opgegeven?
HIj heeft wel gelijk.
Ik denk dat Klaver nog gewoon voor een stabiel meerderheidskabinet gaat.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:14 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik kan alleen niet zo goed destilleren wat Klaver nu precies vindt van een minderheidsconstructie van D66/CDA en zijn eigen partij. Wellicht kun je daar de CU en de SP ook nog bij trekken en dan ben je al een heel eind.
Dus je hebt geen oplossing voor de miljoenen huishoudens die dit nodig hebben om rond te komen? Als er geen opvolger komt dan wordt dit nog een veel groter schandaal dan de toeslagenaffaire. "Overheid stort miljoenen mensen in armoede en geeft de schuldenindustrie een flinke boost"quote:Op donderdag 4 december 2025 13:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Kinderopvang en dergelijke kan gewoon met directe subsidies, ook duur en iets dat je liever aan de markt zou over laten maar goed. Het rondpompen van geld van overheid naar consument naar bedrijf en weer terug is het grootste probleem.
Bovendien kan de overheid dan ook weer tot op zekere hoogte aan fraudebestrijding doen.
Fatsoenlijk beleid zal "Dilan" een worst wezen denk ik. Die lijkt liever mee te willen liften op de huidige trend waarin rechtse partijen steeds minder democratisch en steeds meer autoritair worden.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:28 schreef Nebelwerfer het volgende:
Dilan zit nog in de “ het huidige kabinet was prima” modus? Mens herken beleid waar je stappen mee kunt zetten en zie eraan mee te doen.
Stabiliteit met deze VVD-leider en fractie kun je echt op je buik schrijven. Gezien de steun vanuit het basisstuk bij de achterbannen denk ik dat D66, CDA en GL/PvdA gewoon met zijn 3'en moeten gaan regeren na wat punten op de i over met name het zorgtopic.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik denk dat Klaver nog gewoon voor een stabiel meerderheidskabinet gaat.
Meer in de "het huidige kabinet IS prima" modus. Ze zitten al in de regering, met een minderheidskabinet, en als grootste partij. Ze gaan ook gewoon door met beleid maken want de belangrijke onderwerpen zijn niet controversieel. De VVD heeft gewoon niet zoveel haast met de formatie als de rest, omdat ze ook niet zoveel te winnen hebben.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:28 schreef Nebelwerfer het volgende:
Dilan zit nog in de “ het huidige kabinet was prima” modus? Mens herken beleid waar je stappen mee kunt zetten en zie eraan mee te doen.
Ondertussen zit Yesilgoz samen met overheidsfunctionarissen uit Argentinië die libertarische visies delen. In de VS groeit het wantrouwen richting Trump omdat er flink gesneden is in SNAP en Obama care. Subsidies die ze nodig hebben in voornamelijk diep rode staten.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:20 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dus je hebt geen oplossing voor de miljoenen huishoudens die dit nodig hebben om rond te komen? Als er geen opvolger komt dan wordt dit nog een veel groter schandaal dan de toeslagenaffaire. "Overheid stort miljoenen mensen in armoede en geeft de schuldenindustrie een flinke boost"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens je bron die de Volkskrant als rechts afdoet is NRC links.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat deze reflex niet zomaar weg gaat. De onderwerpkeuze, de manier van kijken naar de wereld.
VVDers hoeven maar een vinger op te steken en ze krijgen een opiniestuk in de krant.
Ook zoiets zul je niet snel in de Trouw aantreffen bijvoorbeeld - SGP over wat liberalisme en de VVD zou moeten zijn:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ortels-door-a4874684
Is dit kritiek? Ja, vast wel, maar het is ook typisch iets dat in het eigen verheven en snobistische juichblaadje thuishoort. Terugkerend gepraat over liberalisme (19e eeuws liberalisme!) en hoe te gedragen.
Eigenlijk zijn alle grote media nu rechts. Ook de Volkskrant, met hun aangepaste redactiestatuut.
https://mediabiasfactcheck.com/de-volkskrant/
Daarom zou ik Karremans ook een MvW geven (net zoals Keijzer en Wiersma). Jetten speelt het veels te soft. Bij de VVD raken ze pas in paniek als ze de macht dreigen te verliezen. Het zijn omhooggevallen pseudo balletjes die niet in de prive sector welkom zijn, maar wel alles kunnen maken in de politiek.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:35 schreef Lurf het volgende:
[..]
Meer in de "het huidige kabinet IS prima" modus. Ze zitten al in de regering, met een minderheidskabinet, en als grootste partij. Ze gaan ook gewoon door met beleid maken want de belangrijke onderwerpen zijn niet controversieel. De VVD heeft gewoon niet zoveel haast met de formatie als de rest, omdat ze ook niet zoveel te winnen hebben.
Dit gaat niet gebeuren. Zoals altijd sinds Van Mierlo (na 1998) zwenkt D66 naar rechts. Progressieve stemmen opvegen, daarna rechts beleid uitvoeren en links nog verder marginaliseren/onderdrukken.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:34 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Stabiliteit met deze VVD-leider en fractie kun je echt op je buik schrijven. Gezien de steun vanuit het basisstuk bij de achterbannen denk ik dat D66, CDA en GL/PvdA gewoon met zijn 3'en moeten gaan regeren na wat punten op de i over met name het zorgtopic.
De belangrijke onderwerpen zijn wel controversieel: op stikstof kunnen en willen ze niets en ligt Wiersma aannde ketting.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:35 schreef Lurf het volgende:
[..]
Meer in de "het huidige kabinet IS prima" modus. Ze zitten al in de regering, met een minderheidskabinet, en als grootste partij. Ze gaan ook gewoon door met beleid maken want de belangrijke onderwerpen zijn niet controversieel. De VVD heeft gewoon niet zoveel haast met de formatie als de rest, omdat ze ook niet zoveel te winnen hebben.
Ik leef met je mee maar de politieke werkelijkheid snappen is niet je sterkste punt.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:04 schreef TheVulture het volgende:
De arrogantie van de VVD en Yesilgoz blijft echt eindeloos... ik hoop van harte dat Bontenbal en Jetten nu Klaver toch zo ver krijgen om over links te gaan, desnoods met een minderheidsconstructie.
Oke fair enough, maar ik denk serieus dat NRC nu links lijkt omdat het hele medialandschap zo rechts is geworden (tov de tweede helft 20ste eeuw).quote:Op donderdag 4 december 2025 14:39 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Volgens je bron die de Volkskrant als rechts afdoet is NRC links.
Dan ook niet cherrypicken he
Klaver snapt gewoon niet dat zijn partij nooit serieus kans heeft gemaakt. Dat heeft Dilan goed gezien en duidelijk gemaakt. Jetten snapt dit nu eindelijk ook.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:10 schreef Bluesdude het volgende:
Volkskrant:
[..]
Heeft Klaver knuffelen met D66, CDA en die F**** al opgegeven?
HIj heeft wel gelijk.
Het is eigenlijk te triest voor woorden maar ik ben bang dat je een punt hebt…quote:Op donderdag 4 december 2025 14:34 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Stabiliteit met deze VVD-leider en fractie kun je echt op je buik schrijven. Gezien de steun vanuit het basisstuk bij de achterbannen denk ik dat D66, CDA en GL/PvdA gewoon met zijn 3'en moeten gaan regeren na wat punten op de i over met name het zorgtopic.
Had vorige wel in huidige veranderd, maar was niet in is.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:35 schreef Lurf het volgende:
[..]
Het probleem is natuurlijk niet alleen de directe kosten van de uitkering, zoals ik zeg is de rompslomp van het geld rondpompen en toezicht daarop een kostenpost op zichzelf. Daarnaast wordt er op grote schaal fraude gepleegd en dat mag niet meer gecontroleerd worden.quote:Op donderdag 4 december 2025 13:59 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De kinderopvangtoeslag is wel een mooi voorbeeld. Momenteel is er deze salarisafhankelijk, met directe subsidie wordt deze of bijna gratis of een groep met weinig geld gaat er echt enorm op achteruit. Het voorstel is tot nu toe om de kinderopvang per 2029 (2 jaar later dan gepland, ivm dekking onverwachte kosten), bijna gratis te maken (4% eigen bijdrage). Deze ingreep kost alleen wel 9 miljard per jaar, 1,5 keer zoveel als de huidige kinderopvangtoeslag.
Dit kan prima wanneer het andere doelen dient dan alleen de toeslag weghalen, maar als enkel dat het doel is dan lijkt het mij een vrij kostbare oplossing.
quote:Op donderdag 4 december 2025 14:50 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Klaver snapt gewoon niet dat zijn partij nooit serieus kans heeft gemaakt. Er is geen plaats meer voor extremisten in de Nederlandse politiek. Dat heeft Dilan goed gezien en duidelijk gemaakt. Jetten snapt dit nu eindelijk ook.
quote:
Niet deel 88?quote:Op donderdag 4 december 2025 14:57 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Deel 86 van “het verhaal van Nederland”.
De oplossing is om die huishoudens van het staatsinfuus af te halen. Dat zal uiteraard gelijdelijk moeten gebeuren. De realiteit is dat als de overheid op deze manier geld rondpompt, de economie zich daar op inricht. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat het voor een hele groep mensen niet loont om meer te gaan werken. Als de toeslag weg valt loont dat weer wel. Lonen zullen ook omhoog moeten en huren omlaag.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:20 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dus je hebt geen oplossing voor de miljoenen huishoudens die dit nodig hebben om rond te komen?
quote:Op donderdag 4 december 2025 14:37 schreef Adonis.Nieuwbouw het volgende:
[..]
Ondertussen zit Yesilgoz samen met overheidsfunctionarissen uit Argentinië die libertarische visies delen. In de VS groeit het wantrouwen richting Trump omdat er flink gesneden is in SNAP en Obama care. Subsidies die ze nodig hebben in voornamelijk diep rode staten.
Bij de VVD genieten ze stiekem ook een beetje van de toeslagenaffaire wordt soms wel eens gezegd. Een vriend van mij heeft toch weer VVD gestemd zoals altijd, ondanks debatten waarbij hij ervan overtuigd is dat de overheid faalt en hij erop werd gewezen dat hij jaren in een sociaal huurhuisje zat. Maar goed ouders stemmen VVD dus zal hij ook VVD moeten stemmen, en zijn dispuutgenoten doen het ook.
Ik denk niet dat rechts zal worden afgestraft vanwege een toeslagenaffaire of gewelddadige ruzie met Douwe Bob. Wel als er gekort gaat worden op de toeslagen (waar PVV stemmers vaak gebruik van maken) of de HRA (waar VVD stemmers gebruik van maken.Van wie is dit nou weer een kloonSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 4 december 2025 14:50 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Klaver snapt gewoon niet dat zijn partij nooit serieus kans heeft gemaakt. Er is geen plaats meer voor extremisten in de Nederlandse politiek. Dat heeft Dilan goed gezien en duidelijk gemaakt. Jetten snapt dit nu eindelijk ook.
Lonen gaan niet vanzelf omhoog en huren ook niet vanzelf omlaag. Dan zul je dus het minimumloon flink omhoog moeten doen en uitkeringen ook om het wegvallen van deze toeslagen te compenseren.quote:Op donderdag 4 december 2025 15:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De oplossing is om die huishoudens van het staatsinfuus af te halen. De realiteit is dat als de overheid op deze manier geld rondpompt, de economie zich daar op inricht. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat het voor een hele groep mensen niet loont om meer te gaan werken. Als de toeslag weg valt loont dat weer wel. Lonen zullen ook omhoog moeten en huren omlaag.
Zorgtoeslag is de lastigste om weg te krijgen, daar zal iets anders voor verzonnen moeten worden.
Hier mag je ook mee stoppen.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dus daarom heeft de VVD zich vastgeplakt aan de extreemrechtse gekkies van JA21?
Blijft een goed verhaal.
Dat kan, maar dan moet ook de AOW koppeling los gelaten worden.quote:Op donderdag 4 december 2025 15:02 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Lonen gaan niet vanzelf omhoog en huren ook niet vanzelf omlaag. Dan zul je dus het minimumloon flink omhoog moeten doen en uitkeringen ook om het wegvallen van deze toeslagen te compenseren.
Mag ze omschrijven als uiterst rechtse gekkies wel? Dat zijn ze immers aantoonbaar (op zijn minst).quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |