abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:09:05 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219365052
quote:
Kabinet neemt afstand van verdachtmakend X-bericht Keijzer over NOS

Het demissionaire kabinet neemt afstand van een X-bericht van vicepremier Mona Keijzer (BBB) over de berichtgeving van de NOS. Premier Schoof zegt dat het in een democratie belangrijk is dat de journalistiek onafhankelijk te werk kan gaan.

Keijzer reageerde deze week op een commentaar van een andere twitteraar op het vertrek van de NOS van X: "Maar wie moet hier dan voortaan de beslist betrouwbare informatie van het ministerie van gezondheid van Hamas letterlijk overtikken?" De minister zegt daarop: "Dat blijven ze doen. Ze krijgen hier alleen geen weerwoord meer. Lekker rustig."

Schoof zegt dat de publieke omroep, waar de NOS deel van uitmaakt, zelf gaat over "de inhoud". "Zij hebben de vrijheid om hierover besluiten te nemen. Dat is niet aan de overheid of de politiek."

De demissionaire minister-president heeft hier contact over gehad met Keijzer en haar erop aangesproken. Dat gebeurde naar verluidt niet in de ministerraad van vandaag, maar wel rondom deze wekelijkse vergadering van het kabinet.

'Persvrijheid groot goed'
Ook verschillende VVD-collega's lieten rond de ministerraad al kritiek horen. "Ik zou deze tweet niet sturen", aldus VVD-vicepremier Hermans. Ze stelt dat persvrijheid een groot goed is en dat zij de kwaliteit van de journalistiek hoog heeft zitten. Ze wijst erop dat ontwikkelingen op andere plekken op de wereld laten zien dat persvrijheid niet vanzelfsprekend is.

Defensieminister Brekelmans (VVD) vindt dat een politicus terughoudend moet zijn met kritiek op de media en zegt daarbij: "Wat mij betreft spreekt het kabinet met één mond hierover."

Ook D66-leider Jetten vindt dat Keijzer te ver is gegaan. Hij zegt dat hijzelf eerder ook minister en vicepremier was in een kabinet en dat hij toen "een verantwoordelijkheid voelde om te staan voor een vrije pers". Hij vindt dat je je als bewindspersoon een beetje moet inhouden wat betreft commentaar op de publieke omroep.

Keijzer zelf vindt de reacties van andere politici overtrokken. Zij snapt niet dat het nu al dagen gaat over "een tweetje" dat volgens haar niet meer was dan een grappig bedoelde tongue-in-cheek-opmerking. Ze zegt daarbij dat een mediaorganisatie "niet ontheven is van kritiek".

Keijzer weigerde eerder vandaag haar uitspraken toe te lichten, tegenover journalisten:
ZIE VIDEO BIJ BRON

Ze ligt er ook niet wakker van dat de Kamerleden Mohandis (GroenLinks-PvdA) en Oualhadj (D66) Kamervragen hebben gesteld aan BBB-minister Moes (OCW) over het X-bericht.

De twee willen onder meer weten hoe hij naar deze tweet kijkt "in het licht van de wettelijke waarborg dat de publieke omroep onafhankelijk dient te zijn van politieke beïnvloeding". De Kamerleden willen ook meer duidelijkheid over het standpunt van het kabinet hierover.

Op hun vraag of zij in haar tweet het kabinetsstandpunt verwoordt, zegt zij: "Ik ben Kamerlid, minister en Mona, die dingen lopen in elkaar over."

Geen incident of uitglijder
Het is niet de eerste keer dat Keijzer op X insinuaties doet over de berichtgeving van de NOS. Het AD telde de afgelopen maand twaalf tweets van de bewindsvrouw met commentaar op de organisatie.

NOS-hoofdredacteur Giselle van Cann zegt daarop dat ze de uitingen niet anders kan zien dan als "verdachtmaking van onze journalistiek" Ze vindt het heel schadelijk dat Keijzer berichten verstuurt "die niet op feiten berusten".

"Kritiek hebben mag altijd. Daar gaan we zo goed mogelijk mee om. Maar deze tweets zijn geen incident of uitglijder. Ze lijken een bewuste keuze om onze journalistiek in een kwaad daglicht te stellen."

https://nos.nl/artikel/25(...)cht-keijzer-over-nos
----------------------------

Keijzer doet WEER alsof de NOS haar persoonlijke vijand is :') Het is dezelfde vrouw die ooit uit het kabinet werd gekickt vanwege haar coronawappiegedrag. Misschien moet Schoof maar verantwoordelijkheid nemen en haar voor een 2e keer uit een kabinet trappen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219365059
De hoeveelste tweet is dit nou waar het kabinet afstand van neemt
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:11:32 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219365066
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 18:10 schreef Aberkullie het volgende:
De hoeveelste tweet is dit nou waar het kabinet afstand van neemt
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:14:33 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219365088
quote:
"Maar wie moet hier dan voortaan de beslist betrouwbare informatie van het ministerie van gezondheid van Hamas letterlijk overtikken?"
_O-

Mona! _O_
pi_219365113
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:20:43 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219365123
Ik neem afstand van de kleuterklas dat een kabinet (of wat er nog van over is) zou moeten zijn.
Huilen dan.
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:22:43 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219365135
NOS; BBC2.0 :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219365139
Nooit die hype omtrent Mona Keizer begrepen. Totaal onbekwaam en qua standpunten en meningen lachwekkend.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_219365176
Die journalisten die denken dat ze kritisch zijn door over gasten met onwelgevallige meningen heen te tetteren kunnen zelf opvallend slecht tegen kritiek. Als ze een luis in de pels van de macht zouden zijn en die zouden controleren dan is het ook wel weer opvallend dat D66 zo voor de NOS in de bres springt.

Ongelooflijk hypocriet ook om dan op te voeren dat de politiek zich niet met de inhoud zou mogen bemoeien. ON iemand?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:29:29 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219365196
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 18:23 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Nooit die hype omtrent Mona Keizer begrepen. Totaal onbekwaam en qua standpunten en meningen lachwekkend.
Ook nog zo lelijk als de nacht.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219365272
Het demissionaire kabinet neemt afstand van een X-bericht van vicepremier Mona Keijzer (BBB) over de berichtgeving van de NOS.
Deden ze dat maar niet, sloten ze zich maar bij Mona aan.

Premier Schoof zegt dat het in een democratie belangrijk is dat de journalistiek onafhankelijk te werk kan gaan.
Dat kan toch gewoon?

Schoof zegt dat de publieke omroep, waar de NOS deel van uitmaakt, zelf gaat over "de inhoud". "Zij hebben de vrijheid om hierover besluiten te nemen. Dat is niet aan de overheid of de politiek."
Als het allemaal te eenzijdig wordt en je teert op geld van de belastingbetaler dan wordt het toch allemaal wat anders.

'Persvrijheid groot goed'
Ook verschillende VVD-collega's lieten rond de ministerraad al kritiek horen. "Ik zou deze tweet niet sturen", aldus VVD-vicepremier Hermans. Ze stelt dat persvrijheid een groot goed is en dat zij de kwaliteit van de journalistiek hoog heeft zitten.

Helaas helaas, de NOS / NPO bakt er helemaal niks van en doet vooral aan eenzijdige propaganda.

Ze wijst erop dat ontwikkelingen op andere plekken op de wereld laten zien dat persvrijheid niet vanzelfsprekend is.
Het is nu dus de omgekeerde situatie, je mag geen kritiek hebben op de pers. Bespottelijk.

Defensieminister Brekelmans (VVD) vindt dat een politicus terughoudend moet zijn met kritiek op de media en zegt daarbij: "Wat mij betreft spreekt het kabinet met één mond hierover."

Maar als sommige media het te bont maken

Ook D66-leider Jetten vindt dat Keijzer te ver is gegaan. Hij zegt dat hijzelf eerder ook minister en vicepremier was in een kabinet en dat hij toen "een verantwoordelijkheid voelde om te staan voor een vrije pers". Hij vindt dat je je als bewindspersoon een beetje moet inhouden wat betreft commentaar op de publieke omroep.
Jetten, niet serieus te nemen

NOS-hoofdredacteur Giselle van Cann zegt daarop dat ze de uitingen niet anders kan zien dan als "verdachtmaking van onze journalistiek"
Klopt .......... en terecht

Ze vindt het heel schadelijk dat Keijzer berichten verstuurt "die niet op feiten berusten".
Niet?????

"Kritiek hebben mag altijd. Daar gaan we zo goed mogelijk mee om.
Wij van WC eend. Niet serieus te nemen dit.

Maar deze tweets zijn geen incident of uitglijder. Ze lijken een bewuste keuze om onze journalistiek in een kwaad daglicht te stellen."
Nee, er wordt gedaan alsof de hele journalistiek in een kwaad daglicht gezet wordt, het betreft echter specifiek de NOS / NPO.
pi_219365332
quote:
Volledig gestoord mens. Maar dat trekt een niet minder gestoorde achterban wel aan. Na haar wappie avonturen was toch wel duidelijk dat ze totaal ongeschikt is voor de politiek.
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:42:17 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_219365370
Raar wijf.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_219365429
WAPPED
U MAD?
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:46:42 #15
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_219365452
quote:
Mona zegt ook niet dat dat niet zo is.

quote:
NOS-hoofdredacteur Giselle van Cann zegt daarop dat ze de uitingen niet anders kan zien dan als "verdachtmaking van onze journalistiek" Ze vindt het heel schadelijk dat Keijzer berichten verstuurt "die niet op feiten berusten
Honderden artikelen op basis van Hamas informatie, maar het berust niet op feiten hoor.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_219365462
Het is met de publieke omroep niet zo zeer dat alles wat ze zeggen onwaar is. Ze kiezen alleen erg selectief waarover ze überhaupt berichten.
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:49:33 #17
182233 thedeedster
pi_219365503
quote:
19s.gif Op vrijdag 28 november 2025 18:47 schreef TwenteFC het volgende:
Het is met de publieke omroep niet zo zeer dat alles wat ze zeggen onwaar is. Ze kiezen alleen erg selectief waarover ze überhaupt berichten.
En zo beïnvloed je dus beeldvorming.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 28 november 2025 @ 18:56:27 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219365586
quote:
Voor de extreemrechtse en wappieonderwerpen heb je toch ON?
pi_219365667
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 november 2025 18:56 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Twee keer fout maakt niet goed. Journalisten kunnen ook hun werk serieus nemen en het gewoon balanceren, helemaal wanneer ze betaald worden door de samenleving. Zijn steeds meer ook gewoon activisten in plaats van journalisten. Kan je de individuele activist ook niet kwalijk nemen die dat baantje krijgt toegeschoven, het management schiet gewoon te kort en moet na een paar keer aanspreken gewoon vervangen worden.
  vrijdag 28 november 2025 @ 20:20:39 #20
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219366492
Op eigen houtje beslissen dat iets een genocide is en dan nu de vermoorde onschuld proberen te spelen :')

[ Bericht 0% gewijzigd door the-eye op 28-11-2025 21:44:00 ]
pi_219366563
Idiote hysterie om een tweet terwijl Mona Keijzer niets vreemds zegt. De NOS heeft de laatste tijd het ene na het andere artikel moeten rectificeren vanwege hun institutionele bias.
pi_219367557
quote:
Inteelt gedrocht
pi_219367576
Politiek heeft niks beters te doen dan zich druk te maken over een tweet? Mijn god zeg, clownwereld.
pi_219367645
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 20:29 schreef RotatoR het volgende:
Idiote hysterie om een tweet terwijl Mona Keijzer niets vreemds zegt. De NOS heeft de laatste tijd het ene na het andere artikel moeten rectificeren vanwege hun institutionele bias.
Leuk verzonnen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219367651
quote:
Gelukkig wel.

Er lopen al genoeg wappies rond in deze wereld.
pi_219367821
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 22:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Gelukkig wel.

Er lopen al genoeg wappies rond in deze wereld.
Heb je de persoonlijke aanvallen op de persoon Mona Keizer gelezen in dit (tot nu toe korte) topic?

De schrik zit er goed in.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_219367828
Vind het wel veel ophef over die tweet.

Lijkt alsof er een aantal mensen flink geschrokken is. Of dat het een gevoelig punt is bij een aantal.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 28-11-2025 23:46:12 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219367884
NOS graag wegbezuinigen dat zooitje
graag op anoniem
pi_219367906
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 23:37 schreef Montagui het volgende:

[..]
Heb je de persoonlijke aanvallen op de persoon Mona Keizer gelezen in dit (tot nu toe korte) topic?

De schrik zit er goed in.
Wie zaait zal oogsten hè.

En ik denk niet dat de schrik er goed in zit bij Mona.
pi_219367916
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 23:39 schreef capricia het volgende:

Lijkt alsof er een aantal mensen flink geschrokken is. Of dat het een gevoelig punt is bij een aantal.
Het is eerder zorgwekkend dat mensen inmiddels dusdanig zijn afgestompt dat ze dit gedrag van een bewindspersoon normaal zijn gaan vinden.
pi_219367927
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 23:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is eerder zorgwekkend dat mensen inmiddels dusdanig zijn afgestompt dat ze dit gedrag van een bewindspersoon normaal zijn gaan vinden.
De hysterie er omheen komt mij wat overdreven voor.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 29 november 2025 @ 00:15:32 #32
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219368057
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 23:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Er is geen hysterie.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 29 november 2025 @ 00:38:19 #33
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219368161
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 23:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zie geen hysterie, maar in een democratische rechtsstaat lijkt het me heel gezond dat men zich stellig uitspreekt tegen bewindspersonen wanneer die structureel bezig zijn met het vertrouwen in onafhankelijke media te ondermijnen.
Huilen dan.
pi_219368219
twitter
  zaterdag 29 november 2025 @ 01:08:05 #35
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219368252
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 november 2025 00:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik zie geen hysterie, maar in een democratische rechtsstaat lijkt het me heel gezond dat men zich stellig uitspreekt tegen bewindspersonen wanneer die structureel bezig zijn met het vertrouwen in onafhankelijke media te ondermijnen.
Media kan an sich niet onafhankelijk zijn. Het is juist goed dat Keijzer zich uitgesproken heeft tegen de NOS en het zou een mooie taak van de regering zijn om de publieke omroep op te heffen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219368358
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 november 2025 00:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat doet de NOS zelf wel met hun gekleurde berichtgeving.
  zaterdag 29 november 2025 @ 03:47:47 #37
182233 thedeedster
pi_219368367
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 23:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat mij vooral opvalt is dat er vooral weer op de persoon wordt gespeeld. Hoewel opvallen? Ik bespeur een zekere trend.

En mensen met een wat linksere signatuur vinden dat ze onzin uit kraamt, doch mensen met een meer rechtsere signatuur vinden snel dat ze gewoon een punt heeft.
pi_219368405
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 03:47 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Wat mij vooral opvalt is dat er vooral weer op de persoon wordt gespeeld. Hoewel opvallen? Ik bespeur een zekere trend.

En mensen met een wat linksere signatuur vinden dat ze onzin uit kraamt, doch mensen met een meer rechtsere signatuur vinden snel dat ze gewoon een punt heeft.
Tot op heden weet niemand in deze discussie dat punt hard te maken, door met berichtgeving op nos.nl aan te komen waaruit blijkt dat de NOS 1 op 1 de informatie van Hamas als nieuws brengt.

Proberen de media te ondermijnen is een trend die we eerder zagen in Rusland en Amerika en nu ook hier.

En als daar kritiek op is, dan wordt dat gezien als hysterie.
pi_219368409
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2025 05:07 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tot op heden weet niemand in deze discussie dat punt hard te maken, door met berichtgeving op nos.nl aan te komen waaruit blijkt dat de NOS 1 op 1 de informatie van Hamas als nieuws brengt.

Proberen de media te ondermijnen is een trend die we eerder zagen in Rusland en Amerika en nu ook hier.

een tweet is de media ondermijnen?
je gedraagt je als een totalitair iemand die elke kritiek op de media als gevaarlijk acht
pi_219368413
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 05:20 schreef CruzerXtreme het volgende:

[..]
een tweet is de media ondermijnen?
je gedraagt je als een totalitair iemand die elke kritiek op de media als gevaarlijk acht
Bladiebla
pi_219368430
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 01:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Media kan an sich niet onafhankelijk zijn. Het is juist goed dat Keijzer zich uitgesproken heeft tegen de NOS en het zou een mooie taak van de regering zijn om de publieke omroep op te heffen.
NOS weg en alles omtrent schending van mensenrechten aan de commerciele partijen overlaten die geld krijgen van beursgenoteerde bedrijven die ter betaling weg zouden kijken.

Ik noem een Palantir, een caterpillar en vele anderen die aan de lijkenlucht in Gaza verdienen op de beurs.

Goed bezig met Otten en Keijzer om vooral een vuist te maken van bovenaf en de controle op onjuistheden volledig onmogelijk te maken.
  zaterdag 29 november 2025 @ 07:24:02 #42
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219368523
quote:

[..]

De staatsmedia heeft weinig te duchten in Rusland. Het zijn de onafhankelijke journalisten daar die ver weg moeten blijven van open ramen en hete kopjes thee.

Ook hier is de publieke omroep weinig kritisch op instituten en bepaalde politieke partijen. Zijn we de documentaire over Kaag soms alweer vergeten?
pi_219368579
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 23:39 schreef capricia het volgende:

Nou ja, het is een nogal bizarre tweet. En dat van een minister die ook vicepremier is. In een normaal kabinet was haar positie nu totaal onhoudbaar geworden. Maar het is dat Schoof 1 eigenlijk niet verder kan desintegreren…

Dus wat mij betreft valt het nog echt mee met de ophef…
  zaterdag 29 november 2025 @ 07:58:07 #44
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219368615
#believeallwomenjournalists

quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 22:35 schreef Cockwhale het volgende:
Politiek heeft niks beters te doen dan zich druk te maken over een tweet? Mijn god zeg, clownwereld.
Heb je de laatste 10ish jaar onder een steen geleefd? Het gaat in Den Haag al tijden over niks anders meer dan non-issues zoals dit. Het land fatsoenlijk regeren is een nagedachte. Straks weer kamerdebatten over deze tweet, na de zoveelste discussie over gaza, trump en een azc in schubbekutteveen uiteraard. Het lijkt wel alsof de enige beslissingen die nog genomen worden over geld en materieel naar Oekraïne gaan, dan kunnen ze ineens wel " daadkrachtig" optreden. Twee miljard erbij, drieënhalf miljard per jaar? Zeker, meteen doen, slava Oekraine! Watertekort, stroomtekort, bevolking naar 20 miljoen door migratie, zorgkosten, woningbouw? Ehhhhh, heb je die tweet over de NOS gezien!?!?

[ Bericht 45% gewijzigd door Twiitch op 29-11-2025 08:08:28 ]
Graag op anoniem
  zaterdag 29 november 2025 @ 08:11:32 #45
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219368653
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 18:29 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nou, nou.... we weten dat ze niet moeders mooiste is, maar dit is ook weer niet nodig.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219368676
Wat vindt TS van het Zelensky filmpje?
  zaterdag 29 november 2025 @ 08:43:27 #47
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219368759
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 08:18 schreef QAnonn het volgende:
Wat vindt TS van het Zelensky filmpje?
Niet gezien? Linkje?
  zaterdag 29 november 2025 @ 08:52:05 #48
182233 thedeedster
pi_219368792
quote:

[..]

Tja, we hebben het over een medium als televisie. Een nogal vluchtig medium. Je zult dan echt als bron met een of ander video fragment moeten komen en dan stellen; rond minuut zoveel en zoveel. Gaat niet echt werken.

Ikzelf probeer zoveel mogelijk terughoudend te zijn in het Gaza-debat. Ben sowieso van mening dat oorlog deels ook een iinformatie-oorlog in s.

Desalniettemin heb ik even gezocht. Misschien is dit iets;
quote:
Hongersnood in Gaza

In het achtuurjournaal van de NOS een item over de honger onder de inwoners van Gaza. Een kindje dat vel over been is, wordt in het ziekenhuis opgezocht en in beeld gebracht. Je schrikt als je dat kindje ziet en je wordt vervuld met medelijden. Omdat het item gaat over de honger in Gaza wordt de indruk gewekt dat dit kindje ondervoed is geraakt door de oorlog die Israël voert tegen Hamas, en dat er honderdduizenden mensen ernstig ondervoed zijn door toedoen van Israël. Maar dan komt de aap uit de mouw: de moeder van dit kindje vertelt dat haar dochter lijdt aan een ziekte waardoor zij niet kan eten. Door die ziekte neemt zij het voedsel niet in haar lichaam op, waardoor ze zo sterk vermagerd is.

De meeste mensen merken echter niet op wat dit betekent voor het verhaal dat de NOS neerzet: dit enorm magere kindje is dus geen bewijs voor hongersnood in Gaza. Uit allerlei gegevens blijkt dat er meer dan genoeg hulpgoederen uit de hele wereld Gaza binnenkomen. Bovendien zien alle Gazanen die in beeld komen er helemaal niet ondervoed uit. Als het voedsel de bevolking niet bereikt, komt dat door Hamas, niet door Israël. Maar het kwaad is al geschied, Israël is opnieuw neergezet als de onderdrukker die de Gazanen – ook door honger – uitmoordt.

Massamoordenaar is ‘gematigd’

In het item over de liquidatie van de politieke leider van Hamas, Ismael Haniyeh, zegt een correspondent van de NOS dat Haniyeh ‘gematigd’ was. Maar dit is toch de man die op 7 oktober – voor het oog van de hele wereld – in grote dankbaarheid voor Allah neerknielde (met achter hem een tiental andere Hamasleiders) toen hij de beelden zag van alle vermoorde mannen, vrouwen en kinderen? The Washington Post noemde hem 'een van de gematigde figuren' binnen Hamas. The New York Times noemde hem 'relatief pragmatisch' en beweerde dat Hamasterroristen nu 'mogelijk meer geradicaliseerd' zullen zijn.

David Friedman, de voormalige Amerikaanse ambassadeur in Israël, vroeg in reactie daarop: "Wat betekent 'meer geradicaliseerd'? De enige belemmering voor de bereidheid van Hamas om elke Jood te doden is de Israëlische macht tot zelfverdediging." Haniyeh was een massamoordenaar die de afschuwelijke wreedheid van 7 oktober goedkeurde en vierde, die opriep tot het zingen van het eeuwenoude lied voor de afslachting van Joden, ‘Khaybar, Khaybar’, en riep om de totale vernietiging van Israël. Maar de NOS neemt het idee van een gematigde Haniyeh over van anderen die ook hun morele onderscheidingsvermogen verloren hebben. In hetzelfde item wordt Israël opnieuw in een kwaad daglicht gezet, omdat het nu “zelf zijn belangrijkste gesprekspartner voor het komen tot een vredesovereenkomst heeft uitgeschakeld”.

Hamas voert legitieme strijd

In een interactieve explainer op de site van de NOS kom ik de volgende zinnen over Hamas tegen: “Hamas ziet Israël als de grootste vijand en wil een einde maken aan de Israëlische bezetting van de Palestijnse gebieden.” Daarmee wordt de strijd die Hamas voert, neergezet als een legitieme strijd, misschien wel vergelijkbaar met de strijd die Mahatma Ghandi in India voerde tegen de Britten. Het klopt ook helemaal niet, want Hamas strijdt niet voor ‘de bevrijding van de Palestijnse gebieden’, maar Hamas wil heel Israël vernietigen. Ergens anders zeggen ze ten aanzien daarvan: “In 2017 zwakten ze [Hamas] dat standpunt af. In hun nieuwe beginselverklaring staat dat Hamas ook akkoord gaat met een onafhankelijke Palestijnse staat langs de grenzen van voor 1967.” Dit is echter fake nieuws dat door velen wordt overgenomen. Hamas erkent Israël voor geen meter en wil zo veel mogelijk Joods bloed zien, zoals op 7 oktober.

Ook deze zin kom ik tegen: “Hamas maakt deel uit van de ‘as van verzet’, een aan Iran gelinkt regionaal netwerk van gewapende groepen.” Opnieuw het idee van legitiem verzet tegen het kwaad. Israël noemt Iran en zijn handlangers de ‘as van het kwaad’, maar de NOS noemt het de ‘as van het verzet’, waarmee degenen tegen wie Hamas strijdt als de kwaden worden bestempeld. Daar doen ze nog een schepje bovenop door ook te beweren: “Israël stond lange tijd toe dat Qatar koffers met geld naar Hamas stuurde.”

Hoe kan dit?

Wordt de NOS geregeerd door extreemlinkse mensen die zijn doorgeslagen in hun woke ideeën? Trekken er vooral (radicale) moslims aan de touwtjes bij de NOS? Of zijn het onnozele stagiaires die de inhoud van de berichten schrijven, en gewoon geen kennis van zaken hebben? Van door ons belastinggeld goedbetaalde professionals mag je toch meer morele duidelijkheid en eerlijke berichtgeving verwachten? De NOS werkt op deze manier hard mee aan de toename van antisemitisme in Nederland.

https://www.christenenvoo(...)richtgeving-door-nos

Ik ken deze site niet. Dit is niet per se mijn mening. Maar misschien kan je er wat mee.
pi_219368916
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 08:52 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Tja, we hebben het over een medium als televisie. Een nogal vluchtig medium. Je zult dan echt als bron met een of ander video fragment moeten komen en dan stellen; rond minuut zoveel en zoveel. Gaat niet echt werken.

Ikzelf probeer zoveel mogelijk terughoudend te zijn in het Gaza-debat. Ben sowieso van mening dat oorlog deels ook een iinformatie-oorlog in s.

[..]

Ik ken deze site niet. Dit is niet per se mijn mening. Maar misschien kan je er wat mee.
Nee, we hebben het over nos artikelen die niet langer op X verschijnen, waar Monica een opmerking over maakte.

Dan is haar gelijk toch eenvoudig aan te tonen door een of enkele artikelen op nos.nl te noemen waaruit bijvoorbeeld blijkt dat de NOS de spreekbuis van Hamas is
  zaterdag 29 november 2025 @ 09:40:01 #50
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219369025
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 18:29 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Waar is de feministische horde nu om op te staan tegen deze mysoginie? Oh ja dat dacht ik al, dat praktiseren ze alleen als het politiek gezien uitkomt.

Zwijnjakkers.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 29 november 2025 @ 09:44:08 #51
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219369042
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 november 2025 09:40 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Waar is de feministische horde nu om op te staan tegen deze mysoginie? Oh ja dat dacht ik al, dat praktiseren ze alleen als het politiek gezien uitkomt.

Zwijnjakkers.
Maar oh wee als je Jetten een feminiene nicht of Kaag een hautaine heks noemt.
Graag op anoniem
  zaterdag 29 november 2025 @ 10:23:47 #52
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219369245
Mona :')
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219369429
Heftige tweet. Heb de hele nacht niet kunnen slapen.
pi_219369665
Na het is wel zo dat tegenwoordig journalisten meer hun eigen mening of wereldbeeld verwerken bij berichtgeving. In plaats van alleen nieuws te melden wat belangrijk is. Dat zie je in eigenlijk in alles terug van de nieuws journalisten tot aan sportjournalisten of bij andere takken waar mensen stukjes schrijven.

Selectieve berichtgeving is gewoon nooit goed voor geloofwaardigheid van het medium en is 100% zeker 1 van de vele oorzaken van polarisatie in dit land. Als een medium voor jou gaat bepalen wat goed of slecht is, zijn wij al ver van huis.
pi_219369701
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 november 2025 18:56 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja, 1x in de maand 's nachts om half twee.
-
pi_219369827
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 november 2025 09:40 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Zwijnjakkers.
Ik zat er op te wachten sinds gisteravond of er ook maar iemand van die kant zou reageren.

Maar nee. 0 reacties hier op.

Hypocrietjes :')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 29 november 2025 @ 12:14:32 #57
3542 Gia
User under construction
pi_219369831
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 08:52 schreef thedeedster het volgende:

[..]

[..]

Dit wil niemand lezen. Vingers in de oren, ogen dicht en bladiebladiebla roepen.

Zo was er ook een nieuwsitem van een man die naar de markt ging waar een kilo suiker 60 euro kostte, waar ook een kraam vol vers fruit in beeld was. Maar alles was verschrikkelijk duur. Oftewel, het eten is er wel, maar door hamas onderschept en verkocht voor woekerprijzen, i.p.v. het te distribueren onder de bevolking.

Gisteren ook genoten van het gesprek bij Nieuwsuur van Jeroen Wollaars met de Israelische ambassadeur, die hem uitstekend van repliek diende en steeds opnieuw op zijn plaats zette. Wollaars kon zijn linkse gedachtegoed wel proberen te spuien als de waarheid, maar de beste man had overal een verklarend antwoord op.
Dus, tja, dan de Westbank er maar bijhalen, want tja, je moet toch op de een of andere manier je punt kunnen maken. Maar ook daar bleek dat de regering hetgeen daar gebeurt niet voorstaat en wil ingrijpen, maar dat het vooral lui zijn die op eigen houtje opereren. Maar goed, dat onderdeel is er maar bijgehaald omdat het wat betreft Gaza niet lukte om de ambassadeur en Israel zwart te maken en je moet toch wat als linkse journalist.
pi_219369880
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 november 2025 10:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nonsens natuurlijk. Discussie over of de tweet van de vicepremier normaal, redelijk of achterlijk is, is zeer goed mogelijk.
Dat een paar bekende types hier doorslaan in hun haat naar de publieke omroep doet daar niets aan af.
Sinds wanneer ben jij zo extremistisch? Dat je mensen meteen van haat beschuldigt.
pi_219369937
Er was een tijd, dat onze premier Ruud Lubbers de journalisten van de KRO direct aanviel. Over een 'plotje met de FIOD' en zulks
Jan de Koning, ook CDA, noemde ter ondersteuning het KRO programma Brandpunt smerig.

Twee bestuurders. Een de minister president.
Niemand schreeuwde toen dat de rechtstaat aangevallen werd. Ook niet toen er o.a. hierdoor een brandbom naar binnen bij de KRO gegooid werd.

Wat zijn we tegenwoordig, een land van kneusjes, lange tenen en tere zielen?
Een berichtje op x.
  Moderator zaterdag 29 november 2025 @ 12:37:38 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219369963
Beetje #fophef dit hoor, ik zie totaal het probleem niet in de tweet en die bruggetjes die al die andere politici bouwen vind ik heel vergezocht
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219370050
Ik vind het tweeledig.
Aan de ene kant is het als staatsfiguur niet goed als je je eigen staats media gaat verwijten van partijdigheid

Aan de andere kant doet de NOS niets met de stemuitslagen waar toch een meerderheid rechts stemt , de staatsomroep moet beide kanten belichten dat het is het verplicht aan de democratie.
Dus zullen ze beter hun best moeten doen om naast D66Ers en PvdAers ook eens rechtse journalisten hun opinies te laten horen.
Gaza was daar een sterk voorbeeld van, alleen het geluid uit de links academische hoek werd ten gehore gebracht en ik denk dat andere meningen direct bij de NOS worden geweerd.

Ze doen nu net of er maar een waarheid en zicht op wereldgebeurtenissen is.
Vakman pur sang
pi_219370059
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2025 12:57 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik vind het tweeledig.
Aan de ene kant is het als staatsfiguur niet goed als je je eigen staats media gaat verwijten van partijdigheid

Aan de andere kant doet de NOS niets met de stemuitslagen waar toch een meerderheid rechts stemt , de staatsomroep moet beide kanten belichten dat het is het verplicht aan de democratie.
Dus zullen ze beter hun best moeten doen om naast D66Ers en PvdAers ook eens rechtse journalisten hun opinies te laten horen.
Gaza was daar een sterk voorbeeld van, alleen het geluid uit de links academische hoek werd ten gehore gebracht en ik denk dat andere meningen direct bij de NOS worden geweerd.
Kan je dit soort beschuldigingen ook onderbouwen? Want het klinkt wederom als trieste stemmingmakerij.
pi_219370063
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 november 2025 12:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Kan je dit soort beschuldigingen ook onderbouwen? Want het klinkt wederom als trieste stemmingmakerij.
Nou het is een heel genuanceerde en voorzichtige uitspraak en geen beschuldiging??

Het is toch algemeen bekend dat er bij de NOS alleen linkse mensen zitten.
Als jij kunt aantonen dat er 50% aan rechtse denkers zit heb ik niks gezegd.
Vakman pur sang
pi_219370066
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 12:37 schreef sp3c het volgende:
Beetje #fophef dit hoor, ik zie totaal het probleem niet in de tweet en die bruggetjes die al die andere politici bouwen vind ik heel vergezocht
Haha, hier op fok zou dat heel onschuldig lijken. In de echte wereld is dat iets wat een vicepremier gewoon echt niet kan maken.
pi_219370068
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2025 12:59 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou het is een heel genuanceerde en voorzichtige uitspraak en geen beschuldiging??
Je kwam toch gewoon met een verzameling leugens?
pi_219370070
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 november 2025 13:00 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je kwam toch gewoon met een verzameling leugens?
Nee en spreek eens ietsje relaxter.
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 29 november 2025 @ 13:02:02 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219370072
quote:

[..]
Haha, hier op fok zou dat heel onschuldig lijken. In de echte wereld is dat iets wat een vicepremier gewoon echt niet kan maken.
Wat is er mis mee?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219370073
quote:

[..]
Zit ze er nog?
pi_219370077
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2025 13:01 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kan je uitspraken dus niet onderbouwen. Dan zullen het inderdaad wel leugens zijn.
pi_219370078
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 13:02 schreef sp3c het volgende:

[..]
Wat is er mis mee?
Tja, wat niet?
pi_219370084
Snel kaltstellen. Beetje fophef maken. Gewoon zorgen dat ze gecancelled wordt.
Zo rollen de hazen.
pi_219370085
quote:

[..]
je zit vast in het verleden
pi_219370090
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2025 13:01 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hierboven beschuldigt ie mensen met een andere mening zelfs van Haat.

Ik denk dat de politieke tegenstanders van deze minister gewoon bloed ruiken en voor de kill gaan.
pi_219370105
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 november 2025 13:03 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, wat niet?
Jij doet echt niet normaal hoor.
Vakman pur sang
pi_219370112
Die uiterst betrouwbare NOS toch.

twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties