Ze kan ook gewoon optyfen, is cultuurquote:Italiaanse influencer geschokt over schelden met ‘kanker’ in Nederland: ‘In Italië zegt iemand zoiets niet’
Schelden met ‘kankerlijer’ of met ‘tyfushond’. Een Italiaanse influencer is diep geschokt over de manier waarop wij Nederlanders met onze taal omgaan. In een video op TikTok legt de in Amsterdam wonende Azzurra Petrini haar frustraties op tafel. De Nederlandse stichting Stop Pesten Nu roept op tot verandering. „Wat eerst schokkend was, is nu grappig of stoer.”
„Ze gebruiken ziektes om te schelden”, zo begint Azzurra haar video op TikTok, die inmiddels honderden keren is gedeeld en ook wordt opgepikt door Italiaanse media. „Ik snap niet hoe je een woord dat zo zwaar en pijnlijk is kunt gebruiken om iemand uit te schelden, maar ik zeg gewoon hoe ik het ervaar.”
Het is ‘onwijs goed’ dat deze influencer hier de vinger op legt, zegt Martijn Schot, directeur Bond tegen Vloeken. ‘Kanker’ is een scheldwoord met veruit de meeste impact, zegt Schot. „Het is waar dat het Nederland hierin echt opvalt, zegt Schot. „Aan de andere kant vinden veel Nederlanders ‘kanker’ ook het meest heftige woord waarmee je een ander kunt kwetsen. Dus er is ook bewustwording. Maar het is een terecht punt, hier moeten we echt een keer werk van maken.”
‘Dat vind ik echt vreemd’
De Italiaanse, die als ‘account executive’ bij een Amsterdamse bureau werkt, legt uit dat het niet alleen gaat om scheldwoorden die mensen naar elkaar roepen, maar ook om woorden die Nederlanders in het dagelijks taalgebruik gebruiken, zelfs als versterking of stopwoord. Zoals: wat een ‘kankerweer’.
„Dezelfde woorden worden soms gebruikt om iets positiefs te zeggen, maar dan op een grove manier. Dat vind ik echt vreemd.” Volgens haar hoor je deze woorden vooral bij jongeren en mannen, minder bij vrouwen. „In het begin was ik er echt door van slag”, vertelt ze. „Het is een manier van praten die ik niet kende. In Italië zou niemand zoiets zeggen, want het voelt respectloos.”
De Italiaanse richt zich met haar TikTok-account op ‘het belichten van culturele verschillen tussen Italië en Nederland, vanuit nieuwsgierigheid en verwondering’. „Het is niet mijn bedoeling om Nederland of Nederlanders - waar ik dol op ben! - in een kwaad daglicht te stellen.”
‘Dit raakt aan pijn en angst’
Patricia Bolwerk, directeur van de Stichting Stop Pesten Nu, begrijpt de verwarring bij Azzurra heel goed. Zij denkt dat in het taalgebruik van Nederlanders een bredere culturele houding weerspiegeld wordt. „Dat wij in Nederland zo makkelijk met ziektes schelden, zegt iets over onze directheid en over hoe snel iets normaal wordt als veel mensen het doen”, legt Bolwerk uit. „We zijn een land van ‘je mag alles kunnen zeggen’, maar we vergeten soms te vragen wat woorden dóén met een ander.”
Volgens Bolwerk is schelden met ziektes een vorm van verbaal kwetsen, ook als het niet zo bedoeld is. „Taal draagt altijd een lading. Wanneer je een ziekte gebruikt waar iemand persoonlijk mee te maken heeft, raakt dat direct aan hun pijn en angst.”
Taalverschuiving
Bolwerk waarschuwt dat harde taal vooral jongeren beïnvloedt. „Als jongeren dagelijks harde taal horen, gaan ze die vanzelf zien als normaal. Je krijgt dan een soort taalverschuiving: wat eerst schokkend was, wordt nu grappig of stoer. Dat maakt de drempel lager om anderen te beledigen of buiten te sluiten.”
De video van Azzurra zorgt voor veel reacties op sociale media. Sommige Nederlanders leggen uit dat schelden met ziektes vooral in bepaalde regio’s voorkomt. Anderen herkennen haar verbazing en vinden het ook schokkend dat zulke woorden zo normaal zijn geworden.
Impact van woorden
De bewustwording in Nederland is volgens Bolwerk op dit moment beperkt. „De bewustwording is er deels wel, maar vaak pas als iemand zelf geraakt wordt. Wie een familielid heeft verloren aan kanker, hoort dat woord heel anders dan iemand die het gebruikt als stopwoord.”
Bolwerk vindt dat we in Nederland vaker moeten praten over de impact van woorden. „Onze samenleving kan veel winnen door vaker het gesprek te voeren over woorden die kwetsen. Niet met het opgeheven vingertje, maar door uit te leggen waarom een woord pijn doet. Daarbij helpt het als volwassenen het goede voorbeeld geven: thuis, in de klas, op straat en online.”
Volgens haar laat het verschil tussen Nederland en Italië goed zien waar de gevoelige plekken van een samenleving liggen. Zo kun je in Rome voor ‘figlio di putana’ (hoerenzoon) worden uitgescholden. „In Italië zijn religie en familie voor veel mensen heilige ankers”, weet Bolwerk. „Schelden met God, Maria of heiligen wordt daar ervaren als een aanval op de kern van wie je bent en waar je vandaan komt.”
Nederland is de invloed van religie veel kleiner geworden. Daardoor zijn juist ziektes onze grootste ‘gevoelige snaar’. „Bijna iedereen kent iemand die ziek is of is geweest. Woorden als kanker of tyfus raken aan die angst en maken ze rauw en heftig.”
quote:Op donderdag 6 november 2025 15:46 schreef Mikeytt het volgende:
Tevens De Bond Tegen Vloeken... dacht dat die opgevloekt was.
Hier gestopt met lezen.quote:Influencer geschokt
Over 15 jaar is Influencer een scheldwoordquote:
Misschien moet mevrouw even goed nadenken en dan beseft ze misschien dat het vol in haar gezicht is uitgedrukt.quote:k snap niet hoe je een woord dat zo zwaar en pijnlijk is kunt gebruiken om iemand uit te schelden
https://www.tiktok.com/@azzupetrini?_r=1&_t=ZG-91AyL2f7ckCquote:Op donderdag 6 november 2025 15:58 schreef Kim-Holland het volgende:
Wat precies influencet deze influencer mevrouw met een social media account?
Ik versta er geen reet van want ze spreekt geen woord Nederlands.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:01 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
https://www.tiktok.com/@:azzupetrini?_r=1&_t=ZG-91AyL2f7ckC
informatie account voor immigranten in Nederland.
Ja, maar dan ben je ook wel omgegaan met het wat pauperiger gedeelte van de Nederlandse bevolking. Ik ken eigenlijk niemand persoonlijk die zo praat.quote:maar ook om woorden die Nederlanders in het dagelijks taalgebruik gebruiken, zelfs als versterking of stopwoord. Zoals: wat een ‘kankerweer’.
Nog vaker? Mens, we doen dit al dik 10 jaar veel teveel en het heeft ons als land alleen maar ellende gebracht want de tenen worden hierdoor alsmaar langer. Kweek gewoon eens wat eelt op je bewustzijn aub.quote:Bolwerk vindt dat we in Nederland vaker moeten praten over de impact van woorden. „Onze samenleving kan veel winnen door vaker het gesprek te voeren over woorden die kwetsen.
Zelfs de meneer van de Bond tegen Vloeken heeft hier eigenlijk helemaal geen zin in. "Ja, moeten we echt een keer doen."quote:Maar het is een terecht punt, hier moeten we echt een keer werk van maken.
quote:Italiaanse influencer geschokt over schelden met ‘kanker’ in Nederland: ‘In Italië zegt iemand zoiets niet’
Schelden met ‘kankerlijer’ of met ‘tyfushond’. Een Italiaanse influencer is diep geschokt over de manier waarop wij Nederlanders met onze taal omgaan. In een video op TikTok legt de in Amsterdam wonende Azzurra Petrini haar frustraties op tafel. De Nederlandse stichting Stop Pesten Nu roept op tot verandering. „Wat eerst schokkend was, is nu grappig of stoer.”
Heeft de AD echt niets beters te doen?quote:Op donderdag 6 november 2025 16:46 schreef raptorix het volgende:
Influencer? Ze heeft 2000 volgers ,😄
Nuquote:Op donderdag 6 november 2025 15:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Over 15 jaar is Influencer een scheldwoord
quote:Op donderdag 6 november 2025 16:52 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Heeft de AD TS echt niets beters te doen?
In Italië moet je moeder het inderdaad ontgelden op alle mogelijke manieren.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:24 schreef BlauweDag het volgende:
Ach in Italië werd ik uitgescholden als homo, stront en dat ik mijn moeder moest neuken.
Dat vooroordeel is nergens op gebaseerd. Ik heb het woord kanker nooit zoveel gehoord als op de uva.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:19 schreef Document1 het volgende:
Het is wel handig want je weet gelijk het opleidingsniveau van iemand die overal maar kanker voor zet.
De zwaarste vorm nog wel. Om zo voorrang te krijgen in de supermarkt.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:23 schreef Plompzakker het volgende:
Zou ze ook geschokt zijn dat er hier kanker wordt gefaket?
En die zullen waarschijnlijk gekocht zijn.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:46 schreef raptorix het volgende:
Laag IQ: Non-stop schelden met kankerquote:Op donderdag 6 november 2025 17:19 schreef Document1 het volgende:
Het is wel handig want je weet gelijk het opleidingsniveau van iemand die overal maar kanker voor zet.
Je zal toch iets willen 'belichten' mbv TikTok. Nee meid, je wil gewoon ergens een beetje populair over oudehoeren.quote:De Italiaanse richt zich met haar TikTok-account op ‘het belichten van culturele verschillen tussen Italië en Nederland
En volgende week 1500 erbij.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:46 schreef raptorix het volgende:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 6 november 2025 17:41 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
En die zullen waarschijnlijk gekocht zijn.
Onder de zwakbegaafden van de samenleving wel inderdaad.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:46 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)ik-het-hoor~a653da32
[..]
Ze kan ook gewoon optyfen, is cultuur
Ik ben het hier niet mee eens maar het zal wel een cope zijn om je eigen gedrag goed te praten.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:51 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Laag IQ: Non-stop schelden met kanker
Midden IQ: Neeeee je mag nooit kanker zeggen
Hoog IQ: Schelden met kanker is cultureel erfgoed en soms gepast en creatief taalgebruik
Dat is op dit forum heel normaal.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:23 schreef Plompzakker het volgende:
Zou ze ook geschokt zijn dat er hier kanker wordt gefaket?
Dit dus.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, maar dan ben je ook wel omgegaan met het wat pauperiger gedeelte van de Nederlandse bevolking. Ik ken eigenlijk niemand persoonlijk die zo praat.
Hou het lekker bij het verkopen van je prutproducten, over 3 jaar zit er een andere importarbeider op je plek.quote:De Italiaanse, die als ‘account executive’ bij een Amsterdamse bureau werkt,
Misschien ben je een NY Knicks fan? Die hebben namelijk alle reden om veel te vloeken.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:50 schreef Lyrebird het volgende:
Buitenlanders die in een land komen en dan verbaasd zijn dat het er anders aan toe gaat dan in hun eigen land, en er over klagen? Ze weet waar de deur is.
Ze heeft overigens wel een punt. Toen ik naar de VS verhuisde, toen vroeg een van mijn room mates waarom ik zo veel aan het vloeken was.
Nee, was een Red Sox fan (dit was in 2001).quote:Op vrijdag 7 november 2025 16:06 schreef Hathor het volgende:
[..]
Misschien ben je een NY Knicks fan? Die hebben namelijk alle reden om veel te vloeken.
Dan kan je de halve Nederlandse taal opdoeken. Krijg de klere, pokkeweer, pesthekel, tyfuswarm, lazarus zijn....quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:42 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik ben het wel eens , schelden met ziekten , ook met andere ziekten dan kanker is not done, al scheld ik zelf nog weleens met 'tering', dat moet ik toch eens afleren.
Ooohh the curse of the Bambino, dat was ook wel een goeie reden om te vloeken. En Bostonians die vloeken klinken grappig.quote:Op vrijdag 7 november 2025 16:08 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, was een Red Sox fan (dit was in 2001).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |