Italiaanse influencer geschokt over schelden met ‘kanker’ in Nederland: ‘In Italië zegt iemand zoiets niet’Schelden met ‘kankerlijer’ of met ‘tyfushond’. Een Italiaanse influencer is diep geschokt over de manier waarop wij Nederlanders met onze taal omgaan. In een video op TikTok legt de in Amsterdam wonende Azzurra Petrini haar frustraties op tafel. De Nederlandse stichting Stop Pesten Nu roept op tot verandering. „Wat eerst schokkend was, is nu grappig of stoer.”
![azzurra-petrini]()
„Ze gebruiken ziektes om te schelden”, zo begint Azzurra haar video op TikTok, die inmiddels honderden keren is gedeeld en ook wordt opgepikt door Italiaanse media. „Ik snap niet hoe je een woord dat zo zwaar en pijnlijk is kunt gebruiken om iemand uit te schelden, maar ik zeg gewoon hoe ik het ervaar.”
Het is ‘onwijs goed’ dat deze influencer hier de vinger op legt, zegt Martijn Schot, directeur Bond tegen Vloeken. ‘Kanker’ is een scheldwoord met veruit de meeste impact, zegt Schot. „Het is waar dat het Nederland hierin echt opvalt, zegt Schot. „Aan de andere kant vinden veel Nederlanders ‘kanker’ ook het meest heftige woord waarmee je een ander kunt kwetsen. Dus er is ook bewustwording. Maar het is een terecht punt, hier moeten we echt een keer werk van maken.”
‘Dat vind ik echt vreemd’De Italiaanse, die als ‘account executive’ bij een Amsterdamse bureau werkt, legt uit dat het niet alleen gaat om scheldwoorden die mensen naar elkaar roepen, maar ook om woorden die Nederlanders in het dagelijks taalgebruik gebruiken, zelfs als versterking of stopwoord. Zoals: wat een ‘kankerweer’.
„Dezelfde woorden worden soms gebruikt om iets positiefs te zeggen, maar dan op een grove manier. Dat vind ik echt vreemd.” Volgens haar hoor je deze woorden vooral bij jongeren en mannen, minder bij vrouwen. „In het begin was ik er echt door van slag”, vertelt ze. „Het is een manier van praten die ik niet kende. In Italië zou niemand zoiets zeggen, want het voelt respectloos.”
De Italiaanse richt zich met haar TikTok-account op ‘het belichten van culturele verschillen tussen Italië en Nederland, vanuit nieuwsgierigheid en verwondering’. „Het is niet mijn bedoeling om Nederland of Nederlanders - waar ik dol op ben! - in een kwaad daglicht te stellen.”
‘Dit raakt aan pijn en angst’Patricia Bolwerk, directeur van de Stichting Stop Pesten Nu, begrijpt de verwarring bij Azzurra heel goed. Zij denkt dat in het taalgebruik van Nederlanders een bredere culturele houding weerspiegeld wordt. „Dat wij in Nederland zo makkelijk met ziektes schelden, zegt iets over onze directheid en over hoe snel iets normaal wordt als veel mensen het doen”, legt Bolwerk uit. „We zijn een land van ‘je mag alles kunnen zeggen’, maar we vergeten soms te vragen wat woorden dóén met een ander.”
Volgens Bolwerk is schelden met ziektes een vorm van verbaal kwetsen, ook als het niet zo bedoeld is. „Taal draagt altijd een lading. Wanneer je een ziekte gebruikt waar iemand persoonlijk mee te maken heeft, raakt dat direct aan hun pijn en angst.”
TaalverschuivingBolwerk waarschuwt dat harde taal vooral jongeren beïnvloedt. „Als jongeren dagelijks harde taal horen, gaan ze die vanzelf zien als normaal. Je krijgt dan een soort taalverschuiving: wat eerst schokkend was, wordt nu grappig of stoer. Dat maakt de drempel lager om anderen te beledigen of buiten te sluiten.”
De video van Azzurra zorgt voor veel reacties op sociale media. Sommige Nederlanders leggen uit dat schelden met ziektes vooral in bepaalde regio’s voorkomt. Anderen herkennen haar verbazing en vinden het ook schokkend dat zulke woorden zo normaal zijn geworden.
Impact van woordenDe bewustwording in Nederland is volgens Bolwerk op dit moment beperkt. „De bewustwording is er deels wel, maar vaak pas als iemand zelf geraakt wordt. Wie een familielid heeft verloren aan kanker, hoort dat woord heel anders dan iemand die het gebruikt als stopwoord.”
Bolwerk vindt dat we in Nederland vaker moeten praten over de impact van woorden. „Onze samenleving kan veel winnen door vaker het gesprek te voeren over woorden die kwetsen. Niet met het opgeheven vingertje, maar door uit te leggen waarom een woord pijn doet. Daarbij helpt het als volwassenen het goede voorbeeld geven: thuis, in de klas, op straat en online.”
Volgens haar laat het verschil tussen Nederland en Italië goed zien waar de gevoelige plekken van een samenleving liggen. Zo kun je in Rome voor ‘figlio di putana’ (hoerenzoon) worden uitgescholden. „In Italië zijn religie en familie voor veel mensen heilige ankers”, weet Bolwerk. „Schelden met God, Maria of heiligen wordt daar ervaren als een aanval op de kern van wie je bent en waar je vandaan komt.”
Nederland is de invloed van religie veel kleiner geworden. Daardoor zijn juist ziektes onze grootste ‘gevoelige snaar’. „Bijna iedereen kent iemand die ziek is of is geweest. Woorden als kanker of tyfus raken aan die angst en maken ze rauw en heftig.”