Helft van de achterstand ingehaald nu denk ik? Nog 201 te gaan.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:17 schreef Koffieplanter het volgende:
Wordt deze dag de last stand van Cofidis?
Ze moeten flink gaan scoren in Veneto, want als het op Chrono des Nations aankomt wordt het toch wel een beetje tragisch als je als ploeg bent overgeleverd aan de rommel van Look.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:22 schreef franklop het volgende:
[..]
Helft van de achterstand ingehaald nu denk ik? Nog 201 te gaan.
Als Cofidis in de Chrono 1,2,3 wordt is het genoeg. Als Uno-X niks scoort.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:25 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ze moeten flink gaan scoren in Veneto, want als het op Chrono des Nations aankomt wordt het toch wel een beetje tragisch als je als ploeg bent overgeleverd aan de rommel van Look.
wordt toch nergens uitgezonden? Is exclusief voor een documentaire?quote:Op zondag 19 oktober 2025 12:08 schreef Pino112 het volgende:
Vandaag ook de Andorra Cycling Masters, met een mountain ITT en een criterium.
Deelnemers: Pogacar, Del Toro, Roglic en Vingegaard.
Ik zie nu wel live Le Chrono des Nations op Youtube.quote:Op zondag 19 oktober 2025 12:09 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
wordt toch nergens uitgezonden? Is exclusief voor een documentaire?
Als Cofidis het tema op peil houdt zie ik niet in wie hen kan bedreigen. Dat is dan naast al wel Tietema. De enige die echt sterker lijkt te gaan worden komend jaar.quote:Op zondag 19 oktober 2025 12:47 schreef Marcoss het volgende:
Voor Cofidis is het voor volgend jaar ook nog geen enorm probleem, probleem komt als ze een jaar geen top-3 eindigen
Mooie omgeving ja, ook prachtig weer hier nu.quote:Op zondag 19 oktober 2025 14:10 schreef Van_Poppel het volgende:
Jammer dat de gravelstrook eruit is gehaald, maar het blijft een leuk rondje zo in dat bos bij Arnhem.
Alles wel meer gegroepeerd nu dan een aantal rondjes geleden.quote:Op zondag 19 oktober 2025 14:55 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Sta op het punt bij de schelmseweg. Ze hebben het toch wel zwaar de mannen
Dylan gaat schroeienquote:Op zondag 19 oktober 2025 11:25 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ze moeten flink gaan scoren in Veneto, want als het op Chrono des Nations aankomt wordt het toch wel een beetje tragisch als je als ploeg bent overgeleverd aan de rommel van Look.
Roglic in een ander shirt?quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:23 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Moet goed geld zijn als je Vingegaard naar een criterium wil krijgen
Bij het NK won hij ook van Kooij. Maar leuk dat het zo probeerd.quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:28 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Tegen Merlier en Kooij is hij sowieso kansloos.
Danny is de enige die nog rijdtquote:Op zondag 19 oktober 2025 15:35 schreef Dale__Cooper het volgende:
Merlier wordt naar de winst gereden
En Segaertquote:Op zondag 19 oktober 2025 15:39 schreef H.Vviv het volgende:
Van Poppel mag een bedankje sturen naar Artz.
Brabanders onder elkaarquote:Op zondag 19 oktober 2025 15:39 schreef H.Vviv het volgende:
Van Poppel mag een bedankje sturen naar Artz.
Ben je al fan van Tom Crabbe?quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:42 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Top Tien Teutenberg slaat weer toe!
De nieuwe Gerben Thijssen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ben je al fan van Tom Crabbe?
quote:Op zondag 19 oktober 2025 12:09 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
wordt toch nergens uitgezonden? Is exclusief voor een documentaire?
Noice, Huub zelfs nog tweede.quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:39 schreef Pino112 het volgende:
We feliciteren @:Sabata met de winst van de Croky Cup
200 punten te verdienen in Veneto , dat lijkt mij vrij kansloosquote:Op zondag 19 oktober 2025 16:05 schreef Koffieplanter het volgende:
Cofidis toch liefst 6 hele puntjes gepakt door De Gendt en Renard op te stellen (je kreeg er 3 als je uitreed). Een verlies van 30 op Uno-X. De druk op Teuns groeit.
Sterktequote:Op zondag 19 oktober 2025 16:06 schreef Sabata het volgende:
[..]
Noice, Huub zelfs nog tweede.
Het zijn wat sureële weken helaas. Pa moet waarschijnlijk bestraald worden de komende maanden, veel ziekenhuisbezoeken, onderzoeken, heen en weer rijden. Zucht, het zijn de kleine dingen die even wat vermaak leveren.
Veel sterkte!quote:Op zondag 19 oktober 2025 16:06 schreef Sabata het volgende:
[..]
Noice, Huub zelfs nog tweede.
Het zijn wat sureële weken helaas. Pa moet waarschijnlijk bestraald worden de komende maanden, veel ziekenhuisbezoeken, onderzoeken, heen en weer rijden. Zucht, het zijn de kleine dingen die even wat vermaak leveren.
Heel veel sterkte!quote:Op zondag 19 oktober 2025 16:06 schreef Sabata het volgende:
[..]
Noice, Huub zelfs nog tweede.
Het zijn wat sureële weken helaas. Pa moet waarschijnlijk bestraald worden de komende maanden, veel ziekenhuisbezoeken, onderzoeken, heen en weer rijden. Zucht, het zijn de kleine dingen die even wat vermaak leveren.
Sterkte!quote:Op zondag 19 oktober 2025 16:06 schreef Sabata het volgende:
[..]
Noice, Huub zelfs nog tweede.
Het zijn wat sureële weken helaas. Pa moet waarschijnlijk bestraald worden de komende maanden, veel ziekenhuisbezoeken, onderzoeken, heen en weer rijden. Zucht, het zijn de kleine dingen die even wat vermaak leveren.
Volgens mij stond ie op lossen. Of leek dat zo?quote:Op zondag 19 oktober 2025 17:00 schreef Koffieplanter het volgende:
Een binnenbocht nemen op losse gravel is geen goed idee.
Die gravel hier is shit, al jaren. Het is los zand. Totaal geen tractie, dus je moet zo min mogelijk aan sturing doen. Specifiek uitgekozen door Pippo Pozzato.quote:Op zondag 19 oktober 2025 17:02 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Volgens mij stond ie op lossen. Of leek dat zo?
Dat ook ja, al in het rood aan het rijden en dan zo’n binnenbocht nemen is niet handig.quote:Op zondag 19 oktober 2025 17:02 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Volgens mij stond ie op lossen. Of leek dat zo?
Toch mooi om mee te maken, mijn ratio zei dat ze het niet gingen redden met zo'n kleine voorsprong, maar anderzijds was iedereen wel zichtbaar gesloopt aan het eind van het klimmetje.quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:07 schreef Felagund het volgende:
[..]
Alles wel meer gegroepeerd nu dan een aantal rondjes geleden.
Ik stond vlak bij de finish bij een scherm, ik dacht eerst ook dat ze het niet zouden redden. Ze hebben een hele tijd op 4/5 seconden gereden. Van Poppel deed volgens mij wel het meeste werk op het einde, uiteindelijk toch tactisch slim gereden.quote:Op zondag 19 oktober 2025 17:05 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Toch mooi om mee te maken, mijn ratio zei dat ze het niet gingen redden met zo'n kleine voorsprong, maar anderzijds was iedereen wel zichtbaar gesloopt aan het eind van het klimmetje.
Kwam nog een kennis tegen, die vroeg waarom Van Poppel demarreerde terwijl hij sprinter is. Dus ik uitleggen dat we hem op FOK! ook wel Dommie noemen. Vervolgens naar de finish gefietst en daar zie je voor je gevoel uit het niets Danny brullend over de streep komen
20/01/26?quote:
Op 23 oktober beginnen de Mexicaanse kampioenschappen, voor het eerst in jaren erkend door de UCI na jaren van corruptie.quote:
Dat zal vast niet op tv komen?quote:Op zondag 19 oktober 2025 17:16 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Op 23 oktober beginnen de Mexicaanse kampioenschappen, voor het eerst in jaren erkend door de UCI na jaren van corruptie.
Heeft inderdaad zo'n clausule en een tijd terug was het verhaal dat hij ook van plan was om daar gebruik van te maken. Wel de vraag waar er nog plek is ondertussen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 17:18 schreef Koffieplanter het volgende:
Artaburu tekende natuurlijk pas per 1 januari 2025, toen Cofidis al in een beroerde positie zat. Dat lijkt me een geschikte kandidaat om een clausule te hebben en dat contract eenzijdig op te zeggen.
quote:Unibet Tietema Rockets naar de Tour?
Wat de wildcards voor de grote rondes betreft, is er slecht nieuws voor Vini Fantini en Euskaltel.
Zij eindigden dit seizoen niet in de vereiste top 30 van de jaarranking, sinds kort een voorwaarde om aanspraak te kunnen maken op een wildcard voor de Giro, de Tour of de Vuelta. De drie grote rondes mogen elk 2 toegangsbewijzen uitdelen.
Gaan we ervan uit dat de organisatoren een tikkeltje chauvinistisch zijn, dan mogen Polti VisitMalta en Bardiani CSF hopen op de Giro en branden Caja Rural, Burgos-BH en Kern Pharma een kaarsje voor de 2 wildcards in de Vuelta. Eén Spaans team zal ontgoocheld achterblijven aangezien ze met z'n drieën in aanmerking komen voor 2 plaatsen.
Unibet Tietema Rockets maakt dan weer een stevige kans op het grote debuut in de Tour. De ploeg koerst met een Franse licentie en met TotalEnergies is er slechts 1 andere Franse "concurrent".
We wachten op de werken van de kartelsquote:Op zondag 19 oktober 2025 17:16 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Op 23 oktober beginnen de Mexicaanse kampioenschappen, voor het eerst in jaren erkend door de UCI na jaren van corruptie.
Maar Cofidis kan volgend jaar toch “gewoon” overal starten waar ze willen?quote:Op zondag 19 oktober 2025 17:18 schreef Koffieplanter het volgende:
Artaburu tekende natuurlijk pas per 1 januari 2025, toen Cofidis al in een beroerde positie zat. Dat lijkt me een geschikte kandidaat om een clausule te hebben en dat contract eenzijdig op te zeggen.
Ieder kartel met een eigen ploeg aan de start?quote:Op zondag 19 oktober 2025 18:05 schreef Szura het volgende:
[..]
We wachten op de werken van de kartels
https://www.wielerflits.n(...)or-ons-enthousiasme/quote:Op zondag 19 oktober 2025 16:11 schreef Chiappucci het volgende:
Mooie ontknoping in Arnhem vandaag. Laat zien dat de Tour of Holland toch echt wel potentie heeft om uit te kroegen tot een aantrekkelijke, relevante koers. Hopelijk weten ze een goede oplossing te bedenken voor de kinderziektes.
Bizarquote:Op zondag 19 oktober 2025 20:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]
Seixas had er nog zin in.
Voor z'n 20e al uitgeblust, RIP aan de nabestaanden.quote:Op zondag 19 oktober 2025 20:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]
Seixas had er nog zin in.
De Tour du Mont Blanc maar dan omgekeerdquote:Op zondag 19 oktober 2025 20:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]
Seixas had er nog zin in.
Geen UAidsE om je aan dood te ergeren, het leven heeft weer zinquote:Op maandag 20 oktober 2025 08:18 schreef franklop het volgende:
Geen koers vandaag, heeft het leven nog wel zin?
Je doet het fout.quote:Op maandag 20 oktober 2025 08:18 schreef franklop het volgende:
Geen koers vandaag, heeft het leven nog wel zin?
Herald Sun Tourquote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:09 schreef Steven184 het volgende:
Jeetje..er zit wat in het water.
Ronde van Nederland is terug. Volgend jaar weer Herald Sun Tour en Ronde van Colombia, en dan ook nog eens een nieuwe rittenkoers van Lyon naar Turijn.
We beginnen met het WK Baanwielrennen!quote:Op zondag 19 oktober 2025 18:29 schreef kibo het volgende:
[..]
Schaatsen, veldrijden, darts, curling.
Teveel om op te noemen .
quote:Op maandag 20 oktober 2025 14:05 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hoeveel keer winst was het nu voor Joe Aaa Iee?
97-2quote:Op maandag 20 oktober 2025 10:26 schreef franklop het volgende:
Vermoed niet dat Del Toro meedoet, maar in theorie kan hij de zegereeks van UAE nog verhogen naar 97 op het Mexicaans kampioenschap (ITT+RR)
Dat dalende stuk naar de finish met al die bochten leent zich ook niet echt om veel tijd goed te maken.quote:Op zondag 19 oktober 2025 17:08 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik stond vlak bij de finish bij een scherm, ik dacht eerst ook dat ze het niet zouden redden. Ze hebben een hele tijd op 4/5 seconden gereden. Van Poppel deed volgens mij wel het meeste werk op het einde, uiteindelijk toch tactisch slim gereden.
Sterkte.quote:Op zondag 19 oktober 2025 16:06 schreef Sabata het volgende:
[..]
Noice, Huub zelfs nog tweede.
Het zijn wat sureële weken helaas. Pa moet waarschijnlijk bestraald worden de komende maanden, veel ziekenhuisbezoeken, onderzoeken, heen en weer rijden. Zucht, het zijn de kleine dingen die even wat vermaak leveren.
Nee, dat merkte ik toen ik terugkeek later ook. Dat was op het scherm daar wat lastiger te volgen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 19:46 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat dalende stuk naar de finish met al die bochten leent zich ook niet echt om veel tijd goed te maken.
quote:UAE waarschuwt de concurrentie en licht tipje van de sluier op over programma van veelvraat Tadej Pogacar: “Hij heeft nog ruimte voor verbetering”
Gaan we in 2026 nog een betere Tadej Pogacar (27) zien? Na zijn dominantie van dit seizoen vraag je je af of dat eigenlijk nog wel mogelijk is. Maar bij UAE Team Emirates hebben ze plannen met de Sloveen.
Niemand won in 2025 meer koersen dan Pogacar. Met het WK, de Tour de France, de Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije als hoogtepunten. Doe in 2026 maar eens beter...
“Waar ligt Pogacars plafond? Het is een vraag die me al vaak is gesteld en ik heb zelfs geprobeerd om ze te vermijden omdat ik het niet wist, maar nu weet ik het zeker”, aldus Joxean Fernandez Matxin, de manager van UAE, bij Eurosport. “Tadej heeft zeker nog ruimte voor verbetering. Het is een minimaal percentage, maar we willen eraan werken om zijn ware plafond te bereiken. Na een gesprek met zijn coach, Javier Sola, hebben we gezien dat hij nog steeds verbeterpunten heeft, de motivatie om dat te doen, en dat het haalbaar is. Het was nu al het beste seizoen uit zijn carrière. Hij heeft al zijn doelstellingen gehaald, behalve Milaan-Sanremo, een zeer complexe wedstrijd.”
Klinkt beangstigend voor de rest van het peloton. “Milaan-Sanremo en Parijs-Roubaix zullen de grote doelen voor 2026 zijn qua eendagskoersen. Hij heeft de Ronde van Lombardije op zijn palmares staan, net als Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Vlaanderen. Een renner als Tadej wil de beste koersen rijden, en dat zijn de twee Monumenten die nog ontbreken”, aldus Matxin.
Dubbel Giro-Tour?
Maar natuurlijk is er ook nog de Tour en het WK in Québec. “Volgend jaar zou Tadej de vijfde Tour de France uit zijn carrière kunnen winnen en daarmee geschiedenis schrijven. Ik ben momenteel aan het kiezen welke wedstrijden we als team gaan rijden. We hebben een idee in gedachten, maar we moeten het integreren in de kalender en in de praktijk brengen. Maar het is duidelijk dat de Tour de belangrijkste wedstrijd ter wereld is. De Vuelta winnen? Het is een doel dat we zonder twijfel vroeg of laat willen halen, maar met de huidige kalender moet je, als je de Tour, de Vuelta en vervolgens het WK wil rijden, vier maanden van huis zijn en heel lang op je best zijn. Op dit moment is dat niet de meest haalbare optie. Als je geïnteresseerd bent in het WK, betekent dat dat je je tussen mei en juni op hoogte moet voorbereiden vóór de Tour, maar dan mis je Luik en andere wedstrijden.”
Dus geen Luik-Bastenaken-Luik in 2026? “Je kunt je niet voorstellen om een seizoen te beginnen met de Tour de France, qua wedstrijden. Dus Tadej zou in april, mei, juni, juli, augustus, september en oktober moeten koersen. Dat is te lang om de juiste conditie te behouden. We zullen de komende dagen een paar dingen moeten bestuderen. Het is haalbaarder om de dubbel Giro-Tour te rijden, omdat er een periode van bijna vijf weken tussen die twee wedstrijden zit.”
Jayco heeft wat moeite om de centjes rond te krijgen?quote:Op maandag 20 oktober 2025 19:17 schreef H.Vviv het volgende:
Teams die een WT-licentie hebben aangevraagd:
ALPECIN-DECEUNINCK
BAHRAIN VICTORIOUS
COFIDIS
CYCLING ACADEMY
DECATHLON CMA CGM TEAM
EF EDUCATION – EASYPOST
GROUPAMA-FDJ UNITED
INEOS GRENADIERS
LIDL-TREK
LOTTO CYCLING TEAM
MOVISTAR TEAM
PINARELLO-Q36.5 PRO CYCLING TEAM
RED BULL - BORA - HANSGROHE
SOUDAL QUICK-STEP
TEAM PICNIC POSTNL
TEAM VISMA | LEASE A BIKE
TEAM UAE EMIRATES XRG
UNO-X MOBILITY
TEAM XDS ASTANA
'CYCLING ACADEMY'quote:Op maandag 20 oktober 2025 21:54 schreef Dale__Cooper het volgende:
Hoezo staat Jayco niet in dat lijstje?
Dat is ook Israël.quote:Op maandag 20 oktober 2025 22:08 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat dat Israël was.
Dacht dat Alula zelfs helemaal zou afhaken, maar dat is dus blijkbaar het probleem. Gerry Ryan mag weer even de poeplap gaan trekken.quote:De Internationale Wielerunie UCI laat weten dat momenteel negentien van de twintig mannenploegen voldoen aan de registratiecriteria voor een WorldTour-licentie in 2026. Jayco-AlUla nog niet. Omdat AlUla zijn engagement mindert, had de leiding van de Australische ploeg intern al gemeld dat de UCI-deadline van 15 oktober krap was. Volgens onze info zijn de essentiële documenten zoals de bankgarantie overgemaakt aan de UCI, maar is er nog sprake van onenigheid tussen beide partijen.
Jayco-AlUla heeft nog tijd tot 1 november om wel te voldoen. Dat ziet er ook naar uit, maar tot het groen licht krijgt van de UCI zijn haar renners met doorlopend of nieuw contract zoals kopman Ben O’Connor en de Belgen Dries De Bondt en Amaury Capiot vrij om te tekenen bij andere ploegen. In 2013 kon Gianni Meersman via die procedure overstappen van Lotto naar Omega Pharma - Quick-Step.
Ook fascinerend.quote:Op de lijst van de UCI is nog steeds sprake van Deceuninck als mede-hoofdsponsor naast Alpecin bij de mannen en Fenix bij de dames. Frappant, want in maart maakten Philip en Christoph Roodhooft bekend dat Deceuninck vanaf 2026 zou afhaken als hoofdsponsor en evolueren naar kleinere co-sponsor. Omdat er nog geen nieuwe hoofdsponsor is, is het volgens onze info toch niet uitgesloten dat het engagement van Deceuninck in 2026 groter zal zijn dan er in maart werd aangekondigd.
Unibet Rose Rockets is het geworden, nieuwe fietssponsorquote:Op maandag 20 oktober 2025 21:04 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Aparte keus wel, tenzij Unibet meer betaalt met deze naam van de ploeg
Maar die naam kan toch ten alle tijde aangepast worden? Ik zou er nog niet te veel achter zoeken.quote:
Wat een puinhoop is deze fusie.quote:Goed begonnen is half gewonnen. Maar wat als je slecht begint? De meeste wielerploegen starten deze week de voorbereiding op het seizoen 2026 met teamdagen en teambuilding. Bij de nieuwe Belgische fusieploeg, ontstaan uit Lotto en Intermarché-Wanty, beloven die heel chaotisch te worden. Sponsors, materiaal, renners, personeel: het blijft allemaal heel onduidelijk.
Het wegseizoen 2025 is definitief afgelopen, maar voor de meeste renners is het nog een weekje wachten om op vakantie te gaan. Veel wielerploegen houden midden oktober een seminarie met de renners en stafleden in voorbereiding op het seizoen 2026.
Tijdens die teamdagen staan er voor de renners praktische zaken op het programma: een gesprek met de trainer en ploegleiding over hun koersprogramma, sessies met de osteopaat, dokter en nutritionist, meetings over de voedingssupplementen, het passen van de kledij, een bikefitting en soms zelfs windtunneltesten... 's Avonds volgt er meestal een teambuildingactiviteit en wordt een stapje in de wereld gezet.
Charleroi
Ineos Grenadiers begon er zondag al aan. Red Bull-BORA-hansgrohe zit sinds gisteren aan de Duits-Oostenrijkse grens, Lidl-Trek trekt naar Duitsland, Soudal Quick-Step naar Turnhout en Lotto Cycling Team naar... Charleroi.
Oorspronkelijk waren de teamdagen van Lotto nochtans gepland in de buurt van Temse, waar de service course met al het materiaal en bureaus gevestigd is. Er was al een hotel geboekt, maar dat kon geannuleerd worden. Het verblijf dat Intermarché-Wanty in Charleroi had geregeld, kon niet worden geannuleerd en dus trekt de fusieploeg naar Hotel Aero 44 in Charleroi.
De teamdagen starten vandaag en duren tot en met vrijdag. Renners met een doorlopend contract bij Lotto of Intermarché-Wanty, die al te horen hebben gekregen dat ze mogen blijven, worden verwacht.
Voor Lotto zijn dat zestien renners: Lionel Taminiaux, Liam Slock, Arnaud De Lie, Sébastien Grignard, Steffen De Schuyteneer, Toon Aerts, Matthew Fox, Milan Menten, Cedric Beullens, Lennert Van Eetvelt, Jarno Widar, Lars Craps, Joshua Giddings, Mathieu Kockelmann, Taco van der Hoorn en Robin Orins.
Voor Intermarché-Wanty zijn dat er slechts acht: Georg Zimmermann, Vito Braet, Lorenzo Rota, Simone Gualdi, Jonas Rutsch, Biniam Girmay, Huub Artz en Roel van Sintmaartensdijk.
Is dit de volledige ploeg voor 2026? Neen.
Aan de zijde van Lotto is Jasper De Buyst in Chili voor het WK baanwielrennen, proberen ze Matys Grisel nog een jaar extra onder te brengen bij de opleidingsploeg en is Jenno Berckmoes al op vakantie vertrokken. Dat laatste werd toegestaan omdat de datum voor de teamdagen erg laat werd doorgegeven.
Girmay zal ook niet aanwezig zijn in Charleroi. Hij zit al een tijdje in Eritrea en vanuit het Oost-Afrikaanse land is het door visumregels niet eenvoudig om even op en af naar Europa te vliegen. Of Girmay in 2026 ook daadwerkelijk voor de fusieploeg zal koersen, is hoogst onzeker. Aangezien de UCI maandagavond bekendmaakte dat Intermarché-Wanty geen aanvraag heeft ingediend voor een WorldTour-licentie voor 2026, zijn al hun renners vrij om elders te tekenen. Het management van Girmay had gisteravond nog een onderhoud met de ploegleiding van de fusieploeg, dat is met name Jean-François Bourlart, de CEO van Intermarché-Wanty.
Girmay mag zich met deze behandeling bevoorrecht voelen, want veel renners hoorden nog niks van Bourlart en co. Renners als Arne Marit en Luca Van Boven, die nog een contract hebben bij Intermarche-Wanty, hebben via de media moeten vernemen dat ze niet meer passen in de toekomstplannen van de fusieploeg.
Omdat veel renners in het ongewisse blijven, wordt er volop gespeculeerd over wat de toekomst gaat brengen: renners proberen mekaar onderling op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Hallucinant op dit niveau én in deze fase van de voorbereiding op het seizoen 2026.
Geen Barré en Thijssen
Verwacht wordt dat de ploegleiding eerst zal proberen om de 'toppers' van Intermarché-Wanty, zoals Girmay, Louis Barré en Gerben Thijssen, aan zich te binden. Mocht dat niet lukken, krijgen andere renners de kans die vrijgekomen plaatsen in te vullen. Opvallend: de namen Barré en Thijssen staan volgens onze info niet op de lijst voor de teamdagen in Charleroi. Barré (UAE) en Thijssen (Alpecin-Deceuninck) worden al gelinkt aan andere ploegen.
Behalve het feit dat veel renners niet weten wie volgend jaar hun ploegmaats zullen zijn, belooft ook het eigenlijke doel van de teamdagen uit te monden in chaos. Normaal is dit het moment om alle mogelijke koerskledij, gaande van regenjassen tot overschoenen en sprintpakken, te passen. Vaak proberen renners tijdens de teamdagen nog aanpassingen te forceren in het bijzijn van de kledijsponsor. Maar volgens onze informatie is er nog niet eens een beslissing over hoe de trui en kledij er in 2026 zullen uitzien.
Enerzijds logisch, omdat de handtekening van sponsor Intermarché nog ontbreekt in het dossier dat op 15 oktober moest worden afgeleverd aan de UCI. Stapt het bedrijf dan wel mee in dit verhaal? En de vaagheid gaat nog verder: het is op dit moment zelfs onduidelijk wie de kledijsponsor wordt. Moet Vermarc - met twintig jaar de langst dienende sponsor van de Lotto-ploeg - plaats ruimen? Bij Intermarché-Wanty horen we alvast dat ze daar zeer te spreken zijn over hun kledijsponsor Verge.
Idem met de helmen en zonnebrillen. Ekoï van Lotto versus Uvex van Intermarché-Wanty. Wat gebeurt daarmee?
Chaos troef en dat zal ook na de teamdagen niet snel veranderen. De ploegleiding wil de rennerskern voor 2026 zo snel mogelijk op punt hebben, maar een makkelijke oefening is dat niet. Bovendien moet er ook nog gesnoeid worden in het personeelsbestand van Intermarché-Wanty - te veel posten zijn nog dubbel bezet door de fusie. Gisteren pas - amper één dag voor de grote samenkomst - zouden de eerste medewerkers ingelicht zijn. Ter herinnering: Lotto voerde zijn sanering een paar weken geleden al door. Toen werden onverwachts tien mensen ontslagen/bedankt. Het ging veelal om oudgedienden, wat bijzonder slecht onthaald werd en voor een negatieve sfeer heeft gezorgd bij de (overblijvende) medewerkers.
Ook financieel en administratief zijn er nog heel wat voorwaarden waaraan de ploeg moet voldoen volgens de registratie-eisen van de UCI. De volgende deadline van de UCI ligt op 1 november.
Contract getekend voor de fusie überhaupt een ding was.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 09:27 schreef Pistolero het volgende:
Hoe heeft Matthew Fox deze fusie weten te overleven?
Las wel dat die tellen voor 2026 omdat het seizoen 2025 officieel al ten einde is. Maar misschien maken ze een uitzonderingquote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:52 schreef Faraday01 het volgende:
Del Toro gaat het nationaal kampioenschap rijden, zowel op de weg als de tijdrit. Dus waarschijnlijk nog +2 overwinningen voor de Emiraten.
quote:Neef van wielertopper Jarno Widar maakt zinken doodskisten en is Belgisch kampioen motorcross: “Tijdens de coronajaren gingen we bijna elke dag samen fietsen”
De naam Widar en twee wielen: het lijkt een garantie op succes. Terwijl Jarno Widar (19) begin deze maand goud pakte op het EK wielrennen voor beloften, kroonde neef Dimitri (21) zich tot Belgische kampioen motorcross in de VMCF.
Widar komt uit in de amateurfederatie VMCF. Motorcross is dus een uit de hand gelopen hobby voor de Lonenaar. Hoeveel zijn Belgische titel hem oplevert? Nul euro. “We hebben wel prijzengeld op wedstrijden”, vertelt Dimitri. “Als ik twee reeksen win, krijg ik 200 euro. Dat is niks als je naar de kosten en de trainingsarbeid kijkt. Waarom ik het dan blijf doen? Omdat motorcross mijn passie is.”
Zinken doodskisten
Widar combineert zijn sport dan ook met een job, bij Soetaers Construct in Alken. “Wij maken zinken doodskisten, die voor repatriëringen naar het buitenland gebruikt worden. Onze kisten gaan naar alle uithoeken van de wereld”, vertelt Dimitri. “Het klinkt misschien een beetje luguber, maar het valt best wel mee. Behalve wanneer we een kleine kist moeten maken voor een kind. Dat is toch altijd even slikken.”
De naam Widar doet bij veel mensen een belletje rinkelen. Dimitri is de twee jaar oudere neef van Jarno Widar, een toptalent in het wielrennen. Begin deze maand veroverde hij nog goud op het EK voor beloften in Frankrijk.
“Tijdens de coronajaren gingen we bijna elke dag samen fietsen. Vaak tochtjes van 100km”, blikt Dimitri terug. “Of ik Jarno kon volgen? Toen wel nog, ja. Hij was nog maar 14 of 15 jaar. Als ik nu met hem op pad zou gaan, moet ik al lossen als hij losfietst (lacht). Of Jarno ooit gecrost heeft? Nee, nooit. Nochtans kwam hij vroeger vaak kijken. Nu ja, met wielrennen heeft hij duidelijk de juiste keuze gemaakt. Ik volg zijn wedstrijden zoveel mogelijk op tv of op mijn smartphone. Het WK draaide op een sisser uit, maar het was wel knap hoe hij dat een week later rechtzette op het EK.”
Titel na inhaalrace
Terwijl Jarno voor wielrennen koos, zocht Dimitri zijn weg in de motorcross. Een microbe die hij van papa Didier - vroeger ook een topper in de amateurrangen - erfde. Op zijn derde reed Widar junior al op een quad rond, één jaar later schakelde hij al over naar twee wielen. Dimitri maakte meteen furore in de jeugdreeksen: Belgische titel in de 50, 65 en 85cc. “Maar dan haperde de machine. Eerst verloren we twee jaar door corona”, zucht Widar. “Daarna volgde veel blessureleed: gescheurde kruisband, verbrijzelde hand, schouder helemaal naar de vaantjes... Het stopte maar niet. Op een bepaald moment heb ik zelfs even aan stoppen gedacht. Maar de liefde voor mijn sport overheerste toch.”
Vorig jaar verspeelde de rijder van het WJM Team de Belgische titel nog in de laatste race (”puur door stress”), dit seizoen was het wel raak bij de inters 250. En dat na een knappe inhaalrace. “Halfweg het seizoen stond ik nog 29 punten achter, bij de eindafrekening telde ik twee puntjes meer dan Yoran Moens. Een enorm opluchting en ontlading. Eindelijk heb ik die vierde titel beet. Zonder twijfel de mooiste. Ook voor alle mensen rond me, die me altijd zijn blijven steunen. Eindelijk kan ik hen iets teruggeven.”
Vaak stapt de kampioen bij de inters 250 het jaar nadien over naar de 500, de hoogste klasse. “Ik weet nog niet of ik die stap ga zetten. Ik ben maar 1m60 groot en weet niet of ik die zware machine (al) de baas kan. Ik ga in de winter testen, daarna hak ik de knoop pas door.”
Crossende vriendin
Widar heeft een relatie met de Nederlandse Demi Germs, die hij leerde kennen via - hoe raadt u het - de motorcross. “Nochtans was onze eerste ontmoeting heel toevallig. Tijdens een vakantie in Italië ging ik trainen in Ottobiano. Daar reed toen ook een meisje, Demi zo bleek. We geraakten aan de praat en van het een kwam het ander (lacht).”
Demi rijdt niet in de VMCF zoals Dimitri, maar is actief in Nederland. “Ze doet dat heel goed”, zegt Widar fier. “Ze stond dit jaar meermaals op het podium en eindigde vierde in het Nederlands kampioenschap.”
Een crossende vriendin, Widar ziet er alleen maar voordelen in. “Demi weet hoe de sport in elkaar zit en beseft ook wat je ervoor moet doen en laten. En het grootste pluspunt: we kunnen onze vrije tijd, die bijna volledig door motorcross wordt opgeëist, samen besteden.”
Bekijk deze YouTube-videoquote:Toch net iets te snel aan de kant geschoven: Lotto vraagt ontslagen mecaniciens om terug te keren, maar vangt bot
Het blijft rommelen binnen het personeelsbeleid van het fusieproject Lotto-Intermarché. Nog geen twee weken nadat een aantal personeelsleden van het Lotto Cycling Team op straat werd gezet wegens te duur, kreeg een aantal van hen inmiddels toch de vraag om aan boord te blijven.
Vooral het vinden van mecaniciens blijkt een heikele opdracht te zijn. Volgens onze informatie kregen Nick Mondelaers en Jeanick Verstraete, twee ervaren jongens met heel wat dienstjaren, de afgelopen week een telefoontje vanuit de Lotto-ploeg met de vraag of ze toch bereid zouden willen zijn om mee te stappen in het fusieproject. Zij hebben vriendelijk bedankt voor het aanbod, aangezien ze inmiddels elders emplooi hebben gevonden.
Ook een derde ervaren mecanicien, de Nederlander Martijn van Schaijk, is intussen vertrokken. Hij zou aanvankelijk promoveren tot hoofd development, maar daar werd op teruggekomen. Van de voorziene loonsverhoging was ook geen sprake meer. Van Schaijk heeft intussen ook al een nieuw team gevonden. Dat zou ook gelden voor andere ervaren personeelsleden die begin oktober op straat werden gezet.
Ook bij het personeel van Intermarché - Wanty heerst onrust. Zij tasten momenteel nog in het duister omtrent hun toekomst bij de ploeg.
Del Toro bleef de rest met meer dan een minuut voor. Daarmee heeft hij officieel al de eerste UCI-zege van 2026 te pakken. Na 19 oktober sloot de UCI het wegseizoen van 2025 immers al officieel af.quote:
Dat maakt niet uit wat PCS ermee doet. Een seizoen eindigt op de dag van de laatste WorldTour wedstrijd en een nieuw seizoen begint op de dag na de laatste WorldTour wedstrijd.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 11:58 schreef franklop het volgende:
[..]
Del Toro bleef de rest met meer dan een minuut voor. Daarmee heeft hij officieel al de eerste UCI-zege van 2026 te pakken. Na 19 oktober sloot de UCI het wegseizoen van 2025 immers al officieel af.
PCS zet hem nog bij 2025 erbij
Denk dat UAE hem inmiddels ook liever voor 2026 heeft, nu deze en een mogelijke titel in de wegrit het totaal ook niet op 100 zouden brengen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 11:58 schreef franklop het volgende:
[..]
Del Toro bleef de rest met meer dan een minuut voor. Daarmee heeft hij officieel al de eerste UCI-zege van 2026 te pakken. Na 19 oktober sloot de UCI het wegseizoen van 2025 immers al officieel af.
PCS zet hem nog bij 2025 erbij
quote:De 25-jarige Italiaanse renner Kevin Bonaldo is vrijdagochtend overleden in het ziekenhuis van Vicenza, waar hij in een kunstmatige coma werd gehouden. Bonaldo kreeg vorige maand hartproblemen tijdens de regionale wedstrijd Piccola Sanremo en vervolgens een hartstilstand in de ambulance.
De lokale krant Il Giornale di Vicenza deed uitgebreid verslag van de noodlottige editie van de Piccola Sanremo in Sovizzo op 21 september. In de slotronde van de koers voelde Kevin Bonaldo, renner van de continentale ploeg SC Padovani Polo Cherry Bank, zich plots onwel worden en kreeg hij hartklachten. Hij besloot te stoppen en werd naar de aankomst begeleid, maar onderweg in de ambulance kreeg hij een hartstilstand.
Wedstrijddokter Giuseppe Andaloro voerde ongeveer 25 minuten lang reanimatie uit, waarna Bonaldo’s hart opnieuw begon te kloppen. Hij werd per helikopter overgebracht naar het ziekenhuis van Vicenza.
Twee jaar geleden werd dezelfde koers al eens getroffen door een drama, toen Claudio Zambon (65), een motorbegeleider, overleed aan een hartstilstand.
In het San Bortolo-ziekenhuis in Vicenza verbleef Bonaldo op intensive care en werd hij in een kunstmatige coma gehouden. Zijn toestand leek aanvankelijk te verbeteren, maar verslechterde in de uren voor zijn overlijden. Bonaldo overleed vrijdag in de vroege ochtend in het bijzijn van zijn familie, zo meldt Il Giornale di Vicenza. Hij laat zijn ouders, twee broers en zijn vriendin Alice achter.
“Ik wil iedereen bedanken die ons de voorbije maand gesteund en aangemoedigd heeft. Kevin heeft al die steun gevoeld en heeft tot het einde elke dag gevochten om te herstellen”, verklaarde zijn broer Antonio, die ook ploegmakker van Kevin was.
“Een bijzonder woord van dank aan alle artsen en medewerkers van het San Bortolo-ziekenhuis in Vicenza, aan het team dat ons bijstond en aan iedereen die aan Kevin heeft gedacht.”
Ook zijn ploeg kwam met een statement:
“Na de eerste hulp van de medische staf van de wedstrijd, werd Kevin Bonaldo opgenomen op de intensive care van het San Bortolo-ziekenhuis in Vicenza. Gedurende een maand, waarin hij constant werd gemonitord, heeft Kevin zijn karakter getoond en elke dag op het ziekenhuisbed gestreden om te herstellen. Gedurende deze weken waren er signalen die hoop gaven op herstel. Helaas verslechterde zijn toestand in de laatste uren, en vanochtend is hij, omringd door zijn familie, overleden. Hij laat een onvervulbare leegte achter bij allen die het geluk en de eer hadden hem te kennen.”
quote:Van sponsor naar eigenaar: supermarktketen Lidl neemt wielerploeg Lidl-Trek over: “Met als doel nummer één ter wereld te worden”
Supermarktketen Lidl neemt wielerploeg Lidl-Trek over. De ambitie is om Team UAE Emirates-XRG van de troon te stoten als nummer één van de wereld. Een van de nieuwe projecten die daarbij moet helpen, is een nieuw logistiek en performancecentrum bij de hoofdzetel van Lidl. En de wielerploeg zal ook kunnen profiteren van een technologiebedrijf gelinkt aan Lidl.
In 2014 nam de Amerikaanse fietsenproducent Trek de WorldTour-licentie van het voormalige RadioShack over. In 2023 kwam Lidl erbij als sponsor en nu heeft de supermarktketen de ploeg overgenomen. Trek blijft wel aan boord als (minderheids)aandeelhouder.
De intentie was er al langer en afgelopen vrijdag 24 oktober werd de nieuwe eigendomsstructuur officieel ondertekend.
In een communiqué over de herstructurering sprak Lidl-Trek zijn ambitie uit om “nummer één te worden in het wegwielrennen.”
De mannenploeg eindigde het seizoen 2025 als derde in de UCI-ranglijst, na UAE Team Emirates-XRG en Visma-Lease a Bike, terwijl de vrouwenploeg vierde staat op de UCI-ranglijst.
De timing was niet toevallig, want de ondertekening gebeurde op de laatste dag van het jaarlijkse teamkamp, waar 160 renners, stafleden en medewerkers van de ploeg zich verzamelen. De locatie van het kamp (20-24 oktober) was voor het eerst het hoofdkantoor van Lidl Duitsland in Bad Wimpfen.
Ook symbolisch, want op die locatie zal Lidl-Trek een nieuwe uitvalsbasis krijgen. Er zijn plannen voor een nieuw logistiek en performancecentrum die de ploeg naar een hoger niveau moeten tillen.
Supermarktketen Lidl maakt deel uit van de grotere Schwarz-groep, die ook technologiebedrijf Schwarz Digits in haar portefeuille heeft. In het communiqué wordt erop gewezen dat “Lidl-Trek zal kunnen profiteren van de technologische expertise van het digitale powerhouse Schwarz Digits.”
De overname gaat dus gepaard met flink wat spierballengerol.
quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:20 schreef The_Undertone het volgende:
We staan als 1 man/vrouw/x achter Greta Thunberg:
https://x.com/thatdayin1992/status/1984299866630091239
quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:32 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit gedrocht heeft Soedanees bloed aan zijn handen.
En Hemedti zag dat het goed was.quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Even wat goud uit Soedan over laten komen.
Kan het smakelozer en schaamtelozer?quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Even wat goud uit Soedan over laten komen.
quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:02 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Kan het smakelozer en schaamtelozer?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jack does it in real time...
Arensman:quote:Op woensdag 5 november 2025 19:05 schreef Dale__Cooper het volgende:
Lavreysen, Van der Poel en Arensman gaan op voor de titel Nederlands renner van het jaar.
quote:Betalen om koers op Alpe d'Huez te kijken? Pineau pleit voor opvallende noodmaatregel om wielrennen te helpen
Dat gezicht van Roglic.quote:Op zondag 9 november 2025 21:09 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]
Deze foto is nog wel de moeite waard.
quote:De Santos Tour Down Under begint voor de tweede keer in de geschiedenis van de ronde met een proloog. In Adelaide moet 3,6 kilometer tegen de klok gereden worden. Daags nadien volgt een 120 kilometer lange rit met start en finish in Tanunda. Deze etappe, die vorig jaar in omgekeerde volgorde in de route zat, bevat driemaal Menglers Hill. Het gaat hier echter om de minder steile kant van deze helling. Ondanks de 1541 hoogtemeters, lijkt dit dus vooral een kans voor de sprinters.
De tweede rit-in-lijn is een stuk lastiger. Vanuit het vertrek wacht meteen de klim naar Norton Summit (10 km aan 4,0%) en volgt nog tweemaal Corkscrew Road (3,3 km aan 7,1%). Hier zullen de klassementsrenners flink aan de bak moeten. De derde etappe bevat ook wat heuvelwerk, maar lijkt toch vooral geschikt voor de snelle mannen.
Etappe vier is de koninginnenrit met de iconische Willunga Hill. Deze klim moet ditmaal drie keer op één dag beklommen worden. Dat is voor het eerst in de geschiedenis van de Santos Tour Down Under. De eerste beklimming zit vroeg in de 176 kilometer lange etappe, waarna een lange tussenfase volgt. In de finale moet de favoriete helling van Richie Porte nog tweemaal bedwongen worden. Ongetwijfeld ligt het klassement nadien in een definitieve plooi, al volgt op zondag nog wel een niet te onderschatten omloop in Stirling.
Flanders Fields bekt op zich wel lekker. Het nadeel van zo'n naamsverandering is natuurlijk wel dat de continuïteit niet altijd duidelijk blijft. Rund Um den Henninger Turm is (was) dezelfde koers als Eschborn-Frankfurt, maar zo klinkt het beslist niet.quote:
Nee, in dit geval niet. Ik vind het meer commercieel uitbuiten van de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog.quote:
Hoe lang duurt dat nog als Flanders Classics het straks voor het zeggen heeftquote:Op maandag 10 november 2025 12:23 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Flanders Fields bekt op zich wel lekker. Het nadeel van zo'n naamsverandering is natuurlijk wel dat de continuïteit niet altijd duidelijk blijft. Rund Um den Henninger Turm is (was) dezelfde koers als Eschborn-Frankfurt, maar zo klinkt het beslist niet.
Dan liever de Amstel Gold Race, die zo bleef heten zelfs nadat Amstel Gold ophield te bestaan.
Of op zijn duits 'Der Kopfsteinplaster klassiker'quote:Op maandag 10 november 2025 12:40 schreef franklop het volgende:
Het wachten is op het moment dat ze erachter komen dat Parijs-Roubaix al sinds 1968 niet meer in Parijs start en ze het om gaan doppen naar de 'Cobbles classic'
Dan toch eerder Classique des pavés of iets dergelijks, je kunt veel van de Fransen zeggen, maar meegaan in die verengelsing van alles zullen ze niet snel doen.quote:Op maandag 10 november 2025 12:40 schreef franklop het volgende:
Het wachten is op het moment dat ze erachter komen dat Parijs-Roubaix al sinds 1968 niet meer in Parijs start en ze het om gaan doppen naar de 'Cobbles classic'
quote:Na succesvolle test met het WK wielrennen: trekt de World Tour in 2027 naar Rwanda?
Na het succes van het WK wielrennen op de weg willen de Internationale Wielerunie UCI en de Rwandese wielerbond straks ook de World Tour naar het Afrikaans continent brengen. Dat melden onze collega’s van La Dernière Heure.
Het eerste WK wielrennen op het Afrikaanse continent in de Rwandese hoofdstad Kigali werd unaniem als een groot succes beschouwd, zowel sportief als organisatorisch. In die mate dat de Internationale Wielerunie UCI droomt van een meer permanente aanwezigheid van de wielersport op het hoogste niveau in Rwanda.
De Rwandese wielerbond en de UCI hebben het plan opgevat om samen te werken aan de organisatie van een nieuwe wedstrijd. “We zouden graag zien dat het voorbije WK een erfenis achterlaat en onderzoeken momenteel hoe we dat het best kunnen aanpakken”, aldus Samson Ndayishimiye, voorzitter van de Rwandese wielerbond. “We moeten onderzoeken wat de beste datum en het beste wedstrijdformaat zou zijn om een select deelnemersveld aan te trekken, want het idee is om een hogere categorie na te streven dan de Ronde van Rwanda (2.1 op de internationale kalender, red), die we nog steeds vastbesloten zijn te behouden en die overigens al gepland staat voor 2026.”
Op termijn zou deze nieuwe wedstrijd kunnen worden opgenomen in de WorldTour-kalender, wat meteen zou betekenen dat de meest prestigieuze internationale wielercompetitie voor het eerst naar Afrika trekt. “De gezamenlijke wil is er, maar we willen de zaken rustig analyseren om de juiste keuzes te maken”, besluit Samson Ndayishimiye. “We hebben geen strikte deadline vastgesteld, maar het project zou in 2027 van start kunnen gaan.“
quote:“Ik heb hem gewaarschuwd: ze zijn uw geld aan het opdoen”: Hilaire Van der Schueren over de teloorgang van ‘zijn’ Intermarché-Wanty
Tien jaar lang was Hilaire Van der Schueren (77) het gezicht van Intermarché-Wanty, een kleine maar fijne wielerploeg van de oude school. Vandaag ziet hij met pijn in het hart hoe ‘zijn’ team noodgedwongen moet fuseren met Lotto en hoe de rekeningen bloedrood kleuren. “Ik heb Jean-François Bourlart nochtans gewaarschuwd: ze zijn uw geld aan het opdoen. Voel jij dat niet?”
Wat staat er niet in de woonkamer van Hilaire Van der Schueren? Een jukebox, een wereldbol en nu ook een mattentaartje, pal voor onze neus. Twee jaar na zijn exit uit het wielrennen stelt de gastheer het prima, zo blijkt. “Ik ben recent nog op controle geweest voor mijn hart bij Maarten Van Caenegem, de arts die vroeger bij ons in de ploeg zat. Hij dacht dat ik op mijn leeftijd wel een stent zou nodig hebben, maar niks van. Alles in orde. Ik ben op dit moment perfect gezond.”
Over uw ex-ploeg Intermarché-Wanty kunnen we moeilijk hetzelfde zeggen.
“Drie miljoen euro schulden. Euro, hè. Drie miljoen Belgische frank kan je oplossen. Maar drie miljoen euro? Ik lees over de verkoop van het rollend materieel, maar de camions zijn op één na twintig jaar oud en het wagenpark is eigendom van de Steveny Groep. Ik weet echt niet wat ze gaan doen. De boel laten failliet gaan? Ik kan er met mijn verstand niet bij. CEO Jean-François Bourlart – JF zoals wij hem noemen – was er altijd zo fier op: hoe hij samen met Yves Lessens en Jean-Marc Rossignon de wielerclub van Ath uitgebouwd had tot een World Tour-team. En dat dan nu zo laten kapotgaan.”
Hoe is het budgettair zo kunnen ontsporen?
“Ik moet opletten met wat ik zeg, ik wil geen proces voor laster en eerroof, maar ik had JF gewaarschuwd. Word wakker, ze zijn uw geld aan het opdoen. Voel jij dat niet? Een voorbeeld: vind jij het normaal dat een ploeg die geen geld heeft in december op trainingskamp gaat naar Albir met honderd man? Weet je wat dat kost? De hele opleidingsploeg was mee. In januari, tot daar. Maar in december? Als je dat kan betalen: prima. Maar wij konden dat niet. Jean-François heeft dat te veel op zijn beloop gelaten. Als ik hem daarop wees, was het antwoord: ‘We moeten professionaliseren.’ Ik ben akkoord, maar alleen als je daar het geld voor hebt.”
U komt uit een familie van boeren. Daar zeggen ze: zaaien naar de zak.
“Voilà. Het klopt bijvoorbeeld dat we als ploeg een achterstand hadden als het over voeding gaat. Ik was me daar al van bewust en had ook graag pakweg drie diëtisten gehaald. Maar die konden wij niet betalen. Dus lieten we op stage een keer Stephanie Scheirlynck komen. Renners kregen de boodschap: ‘Wie wil, kan op eigen kosten een beroep op haar doen.’ Niet ideaal, dat weet ik ook, maar wat moet je doen als je geen geld hebt?”
U werkte bij Intermarché van 2014 tot eind 2023: klopten de rekeningen op dat moment wel nog?
“Ik denk dat we op dat moment elk jaar misschien 100.000 euro te kort hadden. Bedragen die je kon recupereren. Je moet weten: ik ben in 2014 bij Wanty gekomen op een moment dat er niet genoeg geld was om een ploeg te maken. Ik heb met Collstrop, B&R en later Tormans een klein miljoen aangebracht. Nooit heb ik daar een procent van gekregen, laat staan om gevraagd. En in mijn eerste jaar heb ik zelfs gezegd: er is geen geld, dus mij moet je niet betalen. Echt waar.”
“Ik heb de ploeg mee op de kaart gezet. Ik heb Jean-François en de mensen van Wanty geïntroduceerd bij de ASO, waarna we in 2017 naar de Tour konden. Ik heb zeker niks alleen gedaan, maar ik mag wel zeggen dat de Wanty-ploeg ook een beetje mijn ploeg is. Ik heb er zoveel energie in gestopt. Daarom doet het pijn om ze nu richting afgrond te zien gaan.”
Met permissie: u heeft veel verdiensten voor Intermarché, maar u stond ook wel heel erg voor het oude wielrennen. Is het niet logisch dat een team het een keer op een andere manier wil proberen?
“Akkoord, ik was het oude wielrennen. Sowieso al door mijn leeftijd. Maar ik stond zeker open voor nieuwe ideeën. Alleen moeten het dan wel goeie en haalbare ideeën zijn. Nog eens: met honderd man op stage in december. Dat doe je niet als je geen geld hebt.”
De rekeningen kleuren rood, maar sportief was het voorbije jaar ook niet goed met amper vier overwinningen.
“Dat begrijp ik ook niet. Als je ziet welke renners nog altijd voor de ploeg reden. Gerben Thijssen, dat is toch een coureur? Arne Marit moet voor Intermarché-Wanty ook waardevol zijn, maar welk programma krijgt die jongen? Lorenzo Rota wint twee jaar op rij geen enkele koers. Mocht Valerio Piva nog ploegleider zijn, gebeurt dat nooit. Maar je moet weten hoe je hem aanpakt. Hetzelfde met Biniam: hem mag je ook niet te veel zijn zin laten doen. Maar nu is Bini baas.”
“Ik snap de tactiek in de volgwagen niet. Er is met mij gelachen omdat ik destijds in de Tour Andrea Pasqualon én Timothy Dupont allebei liet sprinten. Maar zo stonden we wel op het podium voor het ploegenklassement. Met een ploegje waarin Guillaume Martin met 100.000 euro onze duurste renner was. Al de rest reed aan 50.000 euro. Nu is het alles op één man. Ik begrijp dat je Biniam moet beschermen, logisch natuurlijk, maar toch niet met zes man? Hoe vaak zie je nog een renner van Intermarché-Wanty meegaan in een ontsnapping?”
Het zit u duidelijk hoog.
“Ja. Logisch toch, als je ziet vanwaar we komen met onze ploeg. In 2016 winnen we de Amstel met Enrico Gasparotto. In 2022 Gent-Wevelgem met Biniam Girmay. Dat jaar eindigt Quinten Hermans tweede in Luik-Bastenaken-Luik. Rota is ook nog een keer vierde geworden in de Clasica San Sebastian. Zonder valpartij had hij daar waarschijnlijk zelfs gewonnen.”
“We hadden een fantastische crossploeg met Quinten, met Mieleke (Emiel, red.) Verstrynge en Joran Wyseure. De medische staf met Joost De Maeseneer, Ruben De Gendt, Maarten Van Caenegem en Piet Daneels was de beste van België. Zij zijn allemaal opgestapt uit onvrede met de mensen die het nu sportief voor het zeggen hebben in de ploeg. Dat gaat over afspraken die niet zijn nagekomen, ook financiële. Sinds mijn vertrek hebben meer dan twintig personeelsleden de ploeg verlaten. Het is een drama, jong.”
De fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty is duidelijk uit nood geboren, maar gelooft u dat het desondanks een succesverhaal kan worden?
“Bij de fusie ben ik zelf niet betrokken, maar mijn telefoon staat niet stil. Veel van de mensen met wie ik heb gewerkt, weten vandaag niet waar ze aan toe zijn. Er gebeuren vreemde dingen: mecaniciens als Nick Mondelaers of Jeanick Verstraete die eerst moeten vertrekken en drie weken later telefoon krijgen met de vraag om alstublieft terug te keren. Ook niet logisch: Intermarché-Wanty wil geld van Visma-Lease a Bike voor de overstap van Louis Barré, maar Arne Marit en Gerben Thijssen, die ook een lopend contract hadden, mogen wel gratis vertrekken?”
“En wat me nog het minst vertrouwen geeft: ik zie dat dezelfde mensen die het geld hebben opgemaakt nu als eersten mee de overstap maken. Waarbij ik wil opmerken dat ik Jean-François wel een capabele manager vind met wie ik altijd een goeie band heb gehad. Zijn systeem van de businessclub heeft ons jaren mee overeind gehouden. Hij heeft mij begin 2023 ook aan boord gehouden bij de ploeg, toen andere mensen mij al buiten wilden. JF heeft ervoor gezorgd dat ik dat jaar nog kon uitdoen, waardoor ik nu kan zeggen dat ik vijftig jaar ploegleider ben geweest.”
U was inderdaad vijftig jaar ploegleider, maar bent dat ondertussen al twee jaar niet meer. Hoe moeilijk is dat?
“Iedereen vraagt mij dat: ‘Hilaire, mis je de koers niet?’ Neen, helemaal niet.”
Mogen we dat met een korrel zout nemen?
“Echt waar. ’s Avonds in de bar van het hotel een pint drinken met het personeel, dat mis ik soms. Maar verder? Ik ben op mijn 75ste gestopt, niet op mijn 65ste. Dat maakt al een groot verschil. In de koers heb ik alles gezien en alles gedaan. Ik zit zolang in de koers dat ik met het hele huidige peloton ploegleiders een band heb. Soms krijg ik telefoon van mijn poulains Marco Marcato of Borut Bozic, die nu ploegleider zijn bij UAE en Bahrain. In kleinere koersen waar ze alleen in de volgwagen zitten, vragen ze soms of ik niet wil meerijden. Ik houd dat af. Ik zou het gevoel hebben dat ik mensen voor de voeten loop. Al zeg ik het zelf: op de koers had ik altijd de touwtjes in handen, ik wil daar nu niet rondhangen zonder echte rol.”
U werkt nu fulltime op uw boerderij?
“Niet fulltime, maar ik heb nog altijd zestien koeien, dus er is altijd werk. Onlangs hebben we nog de afsluiting van de weide helemaal vervangen. Stilzitten is niet aan mij besteed. Ik kijk graag in mijn zetel naar de koers of naar het voetbal. DAZN zendt niet veel uit dat ik niet heb gezien. Maar ik moet ook naar buiten kunnen. Ik heb een bos van vijf hectare, dat ook altijd onderhoud vraagt. Als er een boom omgevallen is, ruim ik die zelf op. Botten aan en in stukken zagen. Helemaal stilvallen, dat gaat niet rap gebeuren.” (lacht)
quote:Verschillende buitenlandse media melden nu dat de Tourorganisatie de Ronde van Frankrijk in 2028 uitzonderlijk vroeger zal laten doorgaan, van 23 juni tot 16 juli. Zo zit er amper een dag tussen het einde van de Tour en het begin van de mountainbikeritten, die staan gepland op 17 en 18 juli. Een combinatie tussen de Tour en de Spelen lijkt zo ondenkbaar. De lange afstand tussen de finish van de Tour in Parijs en de Spelen in LA én het uurverschil maken de combinatie nog wat onwaarschijnlijker.
De enige persoon die Jan Raas nog een keer naar de koers kon laten krijgenquote:Op zaterdag 15 november 2025 14:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Hilario
Genoten van dit stuk. Ik geloof dat hij geen fan is van Visbeek.
Tijdrit is ook al op woensdag, dat is ook wel lastig te combineren als de Tour op de zondag ervoor finishtquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |