quote:“Ik heb hem gewaarschuwd: ze zijn uw geld aan het opdoen”: Hilaire Van der Schueren over de teloorgang van ‘zijn’ Intermarché-Wanty
Tien jaar lang was Hilaire Van der Schueren (77) het gezicht van Intermarché-Wanty, een kleine maar fijne wielerploeg van de oude school. Vandaag ziet hij met pijn in het hart hoe ‘zijn’ team noodgedwongen moet fuseren met Lotto en hoe de rekeningen bloedrood kleuren. “Ik heb Jean-François Bourlart nochtans gewaarschuwd: ze zijn uw geld aan het opdoen. Voel jij dat niet?”
Wat staat er niet in de woonkamer van Hilaire Van der Schueren? Een jukebox, een wereldbol en nu ook een mattentaartje, pal voor onze neus. Twee jaar na zijn exit uit het wielrennen stelt de gastheer het prima, zo blijkt. “Ik ben recent nog op controle geweest voor mijn hart bij Maarten Van Caenegem, de arts die vroeger bij ons in de ploeg zat. Hij dacht dat ik op mijn leeftijd wel een stent zou nodig hebben, maar niks van. Alles in orde. Ik ben op dit moment perfect gezond.”
Over uw ex-ploeg Intermarché-Wanty kunnen we moeilijk hetzelfde zeggen.
“Drie miljoen euro schulden. Euro, hè. Drie miljoen Belgische frank kan je oplossen. Maar drie miljoen euro? Ik lees over de verkoop van het rollend materieel, maar de camions zijn op één na twintig jaar oud en het wagenpark is eigendom van de Steveny Groep. Ik weet echt niet wat ze gaan doen. De boel laten failliet gaan? Ik kan er met mijn verstand niet bij. CEO Jean-François Bourlart – JF zoals wij hem noemen – was er altijd zo fier op: hoe hij samen met Yves Lessens en Jean-Marc Rossignon de wielerclub van Ath uitgebouwd had tot een World Tour-team. En dat dan nu zo laten kapotgaan.”
Hoe is het budgettair zo kunnen ontsporen?
“Ik moet opletten met wat ik zeg, ik wil geen proces voor laster en eerroof, maar ik had JF gewaarschuwd. Word wakker, ze zijn uw geld aan het opdoen. Voel jij dat niet? Een voorbeeld: vind jij het normaal dat een ploeg die geen geld heeft in december op trainingskamp gaat naar Albir met honderd man? Weet je wat dat kost? De hele opleidingsploeg was mee. In januari, tot daar. Maar in december? Als je dat kan betalen: prima. Maar wij konden dat niet. Jean-François heeft dat te veel op zijn beloop gelaten. Als ik hem daarop wees, was het antwoord: ‘We moeten professionaliseren.’ Ik ben akkoord, maar alleen als je daar het geld voor hebt.”
U komt uit een familie van boeren. Daar zeggen ze: zaaien naar de zak.
“Voilà. Het klopt bijvoorbeeld dat we als ploeg een achterstand hadden als het over voeding gaat. Ik was me daar al van bewust en had ook graag pakweg drie diëtisten gehaald. Maar die konden wij niet betalen. Dus lieten we op stage een keer Stephanie Scheirlynck komen. Renners kregen de boodschap: ‘Wie wil, kan op eigen kosten een beroep op haar doen.’ Niet ideaal, dat weet ik ook, maar wat moet je doen als je geen geld hebt?”
U werkte bij Intermarché van 2014 tot eind 2023: klopten de rekeningen op dat moment wel nog?
“Ik denk dat we op dat moment elk jaar misschien 100.000 euro te kort hadden. Bedragen die je kon recupereren. Je moet weten: ik ben in 2014 bij Wanty gekomen op een moment dat er niet genoeg geld was om een ploeg te maken. Ik heb met Collstrop, B&R en later Tormans een klein miljoen aangebracht. Nooit heb ik daar een procent van gekregen, laat staan om gevraagd. En in mijn eerste jaar heb ik zelfs gezegd: er is geen geld, dus mij moet je niet betalen. Echt waar.”
“Ik heb de ploeg mee op de kaart gezet. Ik heb Jean-François en de mensen van Wanty geïntroduceerd bij de ASO, waarna we in 2017 naar de Tour konden. Ik heb zeker niks alleen gedaan, maar ik mag wel zeggen dat de Wanty-ploeg ook een beetje mijn ploeg is. Ik heb er zoveel energie in gestopt. Daarom doet het pijn om ze nu richting afgrond te zien gaan.”
Met permissie: u heeft veel verdiensten voor Intermarché, maar u stond ook wel heel erg voor het oude wielrennen. Is het niet logisch dat een team het een keer op een andere manier wil proberen?
“Akkoord, ik was het oude wielrennen. Sowieso al door mijn leeftijd. Maar ik stond zeker open voor nieuwe ideeën. Alleen moeten het dan wel goeie en haalbare ideeën zijn. Nog eens: met honderd man op stage in december. Dat doe je niet als je geen geld hebt.”
De rekeningen kleuren rood, maar sportief was het voorbije jaar ook niet goed met amper vier overwinningen.
“Dat begrijp ik ook niet. Als je ziet welke renners nog altijd voor de ploeg reden. Gerben Thijssen, dat is toch een coureur? Arne Marit moet voor Intermarché-Wanty ook waardevol zijn, maar welk programma krijgt die jongen? Lorenzo Rota wint twee jaar op rij geen enkele koers. Mocht Valerio Piva nog ploegleider zijn, gebeurt dat nooit. Maar je moet weten hoe je hem aanpakt. Hetzelfde met Biniam: hem mag je ook niet te veel zijn zin laten doen. Maar nu is Bini baas.”
“Ik snap de tactiek in de volgwagen niet. Er is met mij gelachen omdat ik destijds in de Tour Andrea Pasqualon én Timothy Dupont allebei liet sprinten. Maar zo stonden we wel op het podium voor het ploegenklassement. Met een ploegje waarin Guillaume Martin met 100.000 euro onze duurste renner was. Al de rest reed aan 50.000 euro. Nu is het alles op één man. Ik begrijp dat je Biniam moet beschermen, logisch natuurlijk, maar toch niet met zes man? Hoe vaak zie je nog een renner van Intermarché-Wanty meegaan in een ontsnapping?”
Het zit u duidelijk hoog.
“Ja. Logisch toch, als je ziet vanwaar we komen met onze ploeg. In 2016 winnen we de Amstel met Enrico Gasparotto. In 2022 Gent-Wevelgem met Biniam Girmay. Dat jaar eindigt Quinten Hermans tweede in Luik-Bastenaken-Luik. Rota is ook nog een keer vierde geworden in de Clasica San Sebastian. Zonder valpartij had hij daar waarschijnlijk zelfs gewonnen.”
“We hadden een fantastische crossploeg met Quinten, met Mieleke (Emiel, red.) Verstrynge en Joran Wyseure. De medische staf met Joost De Maeseneer, Ruben De Gendt, Maarten Van Caenegem en Piet Daneels was de beste van België. Zij zijn allemaal opgestapt uit onvrede met de mensen die het nu sportief voor het zeggen hebben in de ploeg. Dat gaat over afspraken die niet zijn nagekomen, ook financiële. Sinds mijn vertrek hebben meer dan twintig personeelsleden de ploeg verlaten. Het is een drama, jong.”
De fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty is duidelijk uit nood geboren, maar gelooft u dat het desondanks een succesverhaal kan worden?
“Bij de fusie ben ik zelf niet betrokken, maar mijn telefoon staat niet stil. Veel van de mensen met wie ik heb gewerkt, weten vandaag niet waar ze aan toe zijn. Er gebeuren vreemde dingen: mecaniciens als Nick Mondelaers of Jeanick Verstraete die eerst moeten vertrekken en drie weken later telefoon krijgen met de vraag om alstublieft terug te keren. Ook niet logisch: Intermarché-Wanty wil geld van Visma-Lease a Bike voor de overstap van Louis Barré, maar Arne Marit en Gerben Thijssen, die ook een lopend contract hadden, mogen wel gratis vertrekken?”
“En wat me nog het minst vertrouwen geeft: ik zie dat dezelfde mensen die het geld hebben opgemaakt nu als eersten mee de overstap maken. Waarbij ik wil opmerken dat ik Jean-François wel een capabele manager vind met wie ik altijd een goeie band heb gehad. Zijn systeem van de businessclub heeft ons jaren mee overeind gehouden. Hij heeft mij begin 2023 ook aan boord gehouden bij de ploeg, toen andere mensen mij al buiten wilden. JF heeft ervoor gezorgd dat ik dat jaar nog kon uitdoen, waardoor ik nu kan zeggen dat ik vijftig jaar ploegleider ben geweest.”
U was inderdaad vijftig jaar ploegleider, maar bent dat ondertussen al twee jaar niet meer. Hoe moeilijk is dat?
“Iedereen vraagt mij dat: ‘Hilaire, mis je de koers niet?’ Neen, helemaal niet.”
Mogen we dat met een korrel zout nemen?
“Echt waar. ’s Avonds in de bar van het hotel een pint drinken met het personeel, dat mis ik soms. Maar verder? Ik ben op mijn 75ste gestopt, niet op mijn 65ste. Dat maakt al een groot verschil. In de koers heb ik alles gezien en alles gedaan. Ik zit zolang in de koers dat ik met het hele huidige peloton ploegleiders een band heb. Soms krijg ik telefoon van mijn poulains Marco Marcato of Borut Bozic, die nu ploegleider zijn bij UAE en Bahrain. In kleinere koersen waar ze alleen in de volgwagen zitten, vragen ze soms of ik niet wil meerijden. Ik houd dat af. Ik zou het gevoel hebben dat ik mensen voor de voeten loop. Al zeg ik het zelf: op de koers had ik altijd de touwtjes in handen, ik wil daar nu niet rondhangen zonder echte rol.”
U werkt nu fulltime op uw boerderij?
“Niet fulltime, maar ik heb nog altijd zestien koeien, dus er is altijd werk. Onlangs hebben we nog de afsluiting van de weide helemaal vervangen. Stilzitten is niet aan mij besteed. Ik kijk graag in mijn zetel naar de koers of naar het voetbal. DAZN zendt niet veel uit dat ik niet heb gezien. Maar ik moet ook naar buiten kunnen. Ik heb een bos van vijf hectare, dat ook altijd onderhoud vraagt. Als er een boom omgevallen is, ruim ik die zelf op. Botten aan en in stukken zagen. Helemaal stilvallen, dat gaat niet rap gebeuren.” (lacht)
quote:Verschillende buitenlandse media melden nu dat de Tourorganisatie de Ronde van Frankrijk in 2028 uitzonderlijk vroeger zal laten doorgaan, van 23 juni tot 16 juli. Zo zit er amper een dag tussen het einde van de Tour en het begin van de mountainbikeritten, die staan gepland op 17 en 18 juli. Een combinatie tussen de Tour en de Spelen lijkt zo ondenkbaar. De lange afstand tussen de finish van de Tour in Parijs en de Spelen in LA én het uurverschil maken de combinatie nog wat onwaarschijnlijker.
De enige persoon die Jan Raas nog een keer naar de koers kon laten krijgenquote:Op zaterdag 15 november 2025 14:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Hilario
Genoten van dit stuk. Ik geloof dat hij geen fan is van Visbeek.
Tijdrit is ook al op woensdag, dat is ook wel lastig te combineren als de Tour op de zondag ervoor finishtquote:
https://sporza.be/nl/2025(...)dtour~1763039986283/quote:"Ik wil graag nieuwe Tim Declercq worden": ontsnappingskoning Victor Vercouillie droomt van helpersrol in WorldTour
Mooie race is dit inderdaad altijd. Dit jaar het schroeiwerk van Storer en Arensman, mooi om te zien.quote:Op donderdag 13 november 2025 23:46 schreef Dale__Cooper het volgende:
De leukste 2.Pro race van het seizoen heeft het parcours al bekend gemaakt, Tour of the Alps:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Weer een prima gevarieerd klimparcours.
Dat moet toch een budget kwestie zijn want de Roodhooftjes zullen voor een co-sponsor in een hele andere financiële orde denken dan conti team St Michel.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
De Roodhooftjes krijgen zelfs dit inkoppertje niet voor elkaar.
Die gaan daar puur heen vanwege Alison Jackson.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:31 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat moet toch een budget kwestie zijn want de Roodhooftjes zullen voor een co-sponsor in een hele andere financiële orde denken dan conti team St Michel.
Weten de potentiële sponsoren iets van Philip en Christoph dat wij niet weten?quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
De Roodhooftjes krijgen zelfs dit inkoppertje niet voor elkaar.
Jij weet toch ook wel dat er geen Canadezen onder contract staan bij Alpecin?quote:Op dinsdag 18 november 2025 18:06 schreef DiegoFuser het volgende:
[..]
Weten de potentiële sponsoren iets van Philip en Christoph dat wij niet weten?
.
Noah Ramsay!quote:Op woensdag 19 november 2025 06:21 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Jij weet toch ook wel dat er geen Canadezen onder contract staan bij Alpecin?
Bij Alpecin maken ze er een sport van om zo min mogelijk te communiceren, dus dat weet niemand. Op Instagram heeft hij het zelf wel al over next season, dus ik neem aan van wel.quote:
Kan dit?quote:Onder meer Ghys, Hermans, Kielich, Meurisse, Van den Bossche en Vermeersch zijn weg. Maar daartegenover staat de terugkeer van Ballerstedt en de komst van De Vylder, Busatto, Thijssen, Geens - jongens die kunnen doorgroeien bij jullie. In de wandelgangen weerklinkt ook de naam Sénéchal. Dat lijkt ons niet meteen een forse collectieve verzwakking.
Christoph: “Allez, toch íemand die het ziet!”
Philip (schuift de trofee lachend naar ons toe): “’Hier, die is voor jullie, de eersten die het niet hebben over een grote leegloop. Christoph en ik stellen ons al de hele tijd de vraag: ‘is er iets dat wij missen of niet zien?’”
Christoph: “Naar ons gevoel zijn we zelfs beter uit de transferperiode gekomen. Goedkoper én versterkt. Misschien kan het vertrek van Meurisse ons pijn doen. Maar als Maurice Ballerstedt (sterke 24-jarige Duitser die terugkwam op zijn beslissing om te stoppen met koersen, red.) in het voorjaar terug kan aanknopen met zijn oude, vertrouwde niveau, kan dat een oplossing bieden.”
quote:Volgens een verslag werd Gaviria op 22 oktober rond de middag aangehouden wegens gevaarlijk rijgedrag. Uit een ademtest bleek dat hij een alcoholpromillage van 1,18 mg/l in zijn bloed had, dat is bijna vijf keer de wettelijke limiet voor autorijden van 0,25 mg/l in het Franse prinsdom.
Volgens meerdere berichten verklaarde Gaviria voor de rechtbank dat hij ‘s ochtends had gedronken voordat hij met zijn auto vertrok om iets te gaan eten. Hij noemde “stress en familieproblemen” als redenen voor zijn “fout”, maar pleitte wel schuldig.
“Ik heb een paar uur geslapen voordat ik vertrok. Ik dacht dat ik wel kon rijden. Achteraf gezien was dat niet het geval”, zei hij naar verluidt. “Het was een fout van mijn kant, ik zal het niet nog een keer doen.”
quote:De rechter benadrukte de ernst van Gaviria’s overtreding. “U was in zo’n toestand dat we tot middernacht moesten wachten tot u nuchter en fit genoeg was om in hechtenis te worden genomen. Denkt u dat deze levensstijl combineerbaar is met het leven van een topsporter?”, zou hij hebben gezegd, waarop Gaviria antwoordde: “Nee, dat is het niet. Het is niet normaal, daar ben ik me van bewust.”
Dat is vrij normaal toch.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:28 schreef Dale__Cooper het volgende:
Komt overeen met 8/14 glazen alcohol. In de ochtend ...
Stef Clement coördinator wielrennenquote:Op woensdag 26 november 2025 21:32 schreef Sjoerd102 het volgende:
Was dit al gepost?
https://www.wielerflits.n(...)-wielrennen-bij-nos/
Het moet toch mogelijk zijn om Pogacar toe te voegen aan dit gezelschap?quote:Op woensdag 26 november 2025 18:57 schreef Koffieplanter het volgende:
Nando zit al jaren met Sagan aan de zuip in Monaco. Eigenlijk al vanaf het moment dat Matxin dat miljoenencontract onder zijn neus schoof. Drukker met paarden en auto’s dan fietsen.
Zijn deliriums duren ook steeds langer zeg..quote:Patrick Lefevere lag 24 dagen in het ziekenhuis: "De weg naar herstel is nog lang"
quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:33 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Alle ballen op Urn-Kristoff.
quote:Dan toch geen sprintersfestijn? Verenigde Arabische Emiraten bouwen artificiële heuvels voor WK wielrennen 2028
Wanneer Abu Dhabi als organisator van het WK wielrennen 2028 werd aangekondigd, zullen veel sprinters hebben teruggedacht aan het sprintfestijn van 2016 in Doha. Eindelijk nog eens een ideale opportuniteit voor hen om de regenboogtrui te kunnen scoren... maar dat lijkt nu toch spaak te gaan lopen.
In Abu Dhabi worden een stevige klim en nog wat kleinere heuvels artificeel aangelegd. Daarmee willen ze het parcours wat pikanter maken en, uiteraard, een kans geven aan het wonder van UAE Team Emirates, Tadej Pogacar.
Topsprinter Tim Merlier was de eerste met vragen over de heuvels. Hij zei dat de renners jaar na jaar de bergen zien groeien als ze ter plaatse zijn voor de UAE Tour. De Spaanse krant Marca ging dat uitzoeken. De krant bevestigde dat de stad sinds 2023 bezig is met de aanleg van de kunstmatige klim van Al Wathba en dat er nog enkele andere beklimmingen worden toegevoegd op het eiland Hudayriyat, zeer waarschijnlijk als onderdeel van de wegwedstrijden in 2028.
Al Wathba was volgens Marca aanvankelijk een bescheiden van 1,4 km lang met een gemiddelde helling van 6%, maar de berg is gegroeid – zoals Merlier zei – en zal in 2026 2 km lang zijn, met een helling van 11% in de laatste 500 meter.
Volgens documenten die Marca heeft ingezien, is het plan voor 2028 om de klim te verlengen tot 3,8 km met een gemiddelde hellingsgraad van 6,5% en een hellingsgraad van 11% in de laatste kilometer, die in de laatste 250 meter nog steiler wordt. Met deze specificaties zou de speciaal aangelegde klim wel eens doorslaggevend kunnen zijn in de wegwedstrijden.
quote:
quote:Op dinsdag 30 september 2025 15:58 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Abu Dhabi moet Pogi sowieso winnen.
Ik stel voor dat er een delegatie van ons koningshuis, de KNWU, Tata en Thijs naar de UAE gaat.
Die berg die komt er!
quote:“In het wielrennen zijn we iets te veel gefocust op de charme en het volkse”: Wout van Aert over de financiële houdbaarheid van de koers
“De koek kan eerlijker verdeeld worden.” Wout van Aert (31) is een renner die verder denkt dan alleen zijn fiets. Over de financiële houdbaarheid van de koers, bijvoorbeeld. Uit een interview in ‘De Tijd’: “Als je 5 euro inkomgeld vraagt, wil dat niet zeggen dat het niet meer volks is.”
De fusieplannen tussen Lotto en Intermarché doen bij Wout van Aert een alarmbelletje afgaan. Dat het wielrennen erg fragiel is, en er - zodra een hoofdsponsor afhaakt - vrijwel meteen een financiële afgrond dreigt. “Ik denk dat die fragiliteit er veel minder zou zijn als er naast sponsorinkomsten ook inkomsten van de sport zelf zouden komen”, ziet Van Aert in ‘De Tijd’. “Van tv-rechten bijvoorbeeld, of andere organisaties.”
Hij kijkt onder meer naar de Amerikaanse NBA als interessant verdienmodel. “Als ik zie hoe de NBA haar speelveld controleert, maar toch de ploegen laat meegenieten van wat er binnenkomt aan tv-gelden: daar kan de wielersport veel van leren.”
“In het wielrennen zijn we misschien iets te veel gefocust op de charme en het volkse. Als je 5 euro inkomgeld vraagt, wil dat niet zeggen dat het niet meer volks is. Het veldrijden vraagt ook toegangsgeld, en iets volksers bestaat niet.”
Het wielrennen meer leefbaar maken voor renners en teams. ‘t Is iets waar de renner van Visma-Lease a Bike actief over nadenkt. Immers: zonder hen is er geen koers.
“Correct me if I’m wrong, maar een grote koers als de Ronde of de Tour staat of valt met ons, de renners en ploegen die komen meedoen. Maar wij krijgen als ploeg niet eens een vergoeding die volstaat om de kosten van die deelname te dekken. Dat lijkt me nochtans een minimum. De koek kan eerlijker verdeeld worden.”
Of rijke investeerders uit het Midden-Oosten een oplossing zijn, zoals in vele andere sporten? “Die switch is in het wielrennen al bezig”, ziet Van Aert, die tegelijk ook refereert naar grote spelers als Lidl of Red Bull, die al vaste waardes zijn in het wielrennen.
“Hoe meer, hoe beter. Natuurlijk zijn er sponsors die kunnen zeggen: hier is 100 miljoen, doe ermee wat je wil. Maar dan blijven we het op dezelfde manier aanpakken. En dan halen de ploegen die het moeilijk hebben er nog altijd geen voordeel uit en wordt de kloof alleen groter. Het gaat om het hele inkomstenmodel.”
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |