Altijd goed. Je kunt onmogelijk niet van Afrikaans enthousiasme en toewijding genieten. (zolang het positief enthousiasme is zonder moord en doodslag)quote:Op zondag 28 september 2025 16:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Maar laten we eerst maar eens beginnen met de terugkeer van de Tour of Eritrea. Schandalig dat die koers niet meer bestaat.
Een uitputtingslag, met nog minder koers dan vandaag.quote:Op zondag 28 september 2025 16:55 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Als er ooit een WK in Eritrea zou komen eis ik dat men in Massawa start om dan vervolgens naar Asmara te rijden. Van zeeniveau naar 2400 meter hoogte in een kilometer of 100, dat zou een leuke startlus zijn.
[ afbeelding ]
Vrouwenmepper Jos?quote:Op zondag 28 september 2025 17:00 schreef Mansjester het volgende:
Jos Verstappen kan Belgisch kampioen autootje rijden worden
Ik zie dit Mathieu ook nog wel doen.quote:Op zondag 28 september 2025 17:00 schreef Mansjester het volgende:
Ik vond het vandaag prima te doen.quote:Op zondag 28 september 2025 16:59 schreef DeeBee het volgende:
Alle kritiek op het koersen hier is wel wat overdreven, net alsof het in Australie leuk was, toen moest ONZE Matje nog op de vuist met misdragende tieners omdat iedereen jetlagrage had
Is hij al inmiddelsquote:Op zondag 28 september 2025 17:00 schreef Mansjester het volgende:
Dat is net zo'n proleet als de walgelijke familie Verstappen dus het zou me niet verbazenquote:Op zondag 28 september 2025 17:02 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik zie dit Mathieu ook nog wel doen.
Boonen doet het trouwens ook.
Met zo n parcours zit je dan evengoed nog een uur voor de buis totdat nr6 over de meet komt.quote:Op zondag 28 september 2025 17:00 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Een uitputtingslag, met nog minder koers dan vandaag.
Ik zal wel gaan kijken hoor.
Dan word ik zo'n 5 km voor de finish weer wakker, zodat ik de 6 finishers toch nog kan zien.
Om de zoveel jaar mag het gerust eens zo zwaar zijn van mij.quote:Op zondag 28 september 2025 17:05 schreef kibo het volgende:
[..]
Met zo n parcours zit je dan evengoed nog een uur voor de buis totdat nr6 over de meet komt.
Een superzwaar parcours zoals vandaag is dodelijk voor de spanning en de verrassingen.
Was prima WK verder.quote:Op zondag 28 september 2025 17:05 schreef kibo het volgende:
[..]
Met zo n parcours zit je dan evengoed nog een uur voor de buis totdat nr6 over de meet komt.
Een superzwaar parcours zoals vandaag is dodelijk voor de spanning en de verrassingen.
Die heeft daar dan ook zijn hele seizoen op afgestemdquote:Op zondag 28 september 2025 17:30 schreef Steven184 het volgende:
Wel fijn dat WE gewoon 1 uitrijder hebben
Aldus Evenepoelquote:"Ik denk wel dat er meer in zat", opende Remco Evenepoel zijn reactie. "Mijn fietswissels gebeurden aIlebei op de slechtste momenten. Ik reed vlak voor Mount Kigali in een put, waardoor mijn zadel doorzakte. Door die andere positie verkrampten mijn hamstrings helemaal. Na vier uur koers voel je dat wel. Ik moest dus echt van fiets veranderen."
"Nadien voelde ik bij mijn reservefiets dat die niet helemaal hetzelfde stond. Ik kreeg last in mijn onderrug, en door mijn blessures moest ik daardoor wel echt opnieuw wisselen. Ik kon geen vijf kilometer blijven zitten op die fiets."
"Ik moest twee keer terugkeren en dat was teveel van het goede. Zonder die pech had ik Pogacar wel kunnen volgen. Ik voelde me goed, maar er was echt geen andere optie dan wisselen."
"Ik was gekomen voor de dubbel en ik was er uiteindelijk dicht bij. Maar het was op in die achtervolging. Ik kwam dichter, maar niet veel. De knop omdraaien zal nu wel moeten. We hebben een goeie koers gereden er veel uitgehaald. Nu even decompressie met Oumi en de ploeg en vanaf morgen draai ik de knop om richting EK."
Dan kwam hij dus dichter, maar niet veel. Heel goed.quote:Op zondag 28 september 2025 17:42 schreef Blik het volgende:
Hij kwam helemaal niet dichterbij. Hij demarreerde met 1:10 achterstand en eindigde uiteindelijk op 1:30. Voorsprong is op zijn minste 1:05 geweest en dat was direct nadat hij wegreed uit zijn groepje en dus versnelde
Hoorde dat zijn zadel scheef stondquote:Op zondag 28 september 2025 17:43 schreef DeeBee het volgende:
Toch jammer dat Ayuso de motor en beide banden van de brommer blies op de Mur, was anders misschien wel leuker geweest
Getuige het gebrek aan een stok in een Sloveens wiel kunnen we concluderen van niet.quote:Op zondag 28 september 2025 18:06 schreef mitt het volgende:
Ik beken;
Na al die posts ben ik er nog niet achter of @:DeeBee nou echt in Rwanda is of niet![]()
DeeBee - Iwanius?quote:Op zondag 28 september 2025 18:06 schreef mitt het volgende:
Ik beken;
Na al die posts ben ik er nog niet achter of @:DeeBee nou echt in Rwanda is of niet![]()
Maar flesjetrap gebeurde toen hij op zijn reservefiets reed.quote:Op zondag 28 september 2025 18:19 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
Goed en sierlijke trap tegen dat flesje ondanks de hamstring pijn.
Ik kreeg last in mijn onderrug, en door mijn blessures moest ik daardoor wel echt opnieuw wisselen.quote:Op zondag 28 september 2025 18:20 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Maar flesjetrap gebeurde toen hij op zijn reservefiets reed.
Haha.quote:Op zondag 28 september 2025 18:21 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
Ik kreeg last in mijn onderrug, en door mijn blessures moest ik daardoor wel echt opnieuw wisselen.
Blessures dus nog altijd die hamstring.
Met alles wat in de SC voorbij komt verwacht ik niet dat hij ooit nog in een vliegtuig zal stappenquote:Op zondag 28 september 2025 18:37 schreef Immerdebestebob het volgende:
Het stelt me wel teleur dat RR niet even naar Rwanda is geweest.
Iedereen is een beetje hypocriet. Alles voor het hogere doel.quote:Op zondag 28 september 2025 18:54 schreef franklop het volgende:
[..]
Met alles wat in de SC voorbij komt verwacht ik niet dat hij ooit nog in een vliegtuig zal stappen
Ook foto's waarvan men twijfelde of die van hem zelf waren.quote:Op zondag 28 september 2025 18:54 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Wat was daar het verhaal ook alweer van? Dat ie helemaal niet zo vaak uit eten ging ofzo?
Kan prima met de elektrische auto, Syrië is tegenwoordig ook weer hartstikke veilig om doorheen te rijden en je kan zelfs Israel vermijden mocht je dat willen.quote:Op zondag 28 september 2025 18:54 schreef franklop het volgende:
[..]
Met alles wat in de SC voorbij komt verwacht ik niet dat hij ooit nog in een vliegtuig zal stappen
Het is ongeveer 10.000 km rijden. Dan moet je 40 keer ofzo laden. Dat is niet echt ideaal.quote:Op zondag 28 september 2025 19:05 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Kan prima met de elektrische auto.
Paspoort door de shredder, en op de kosten van de staat een enkeltje Uganda.quote:Op zondag 28 september 2025 19:05 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Kan prima met de elektrische auto, Syrië is tegenwoordig ook weer hartstikke veilig om doorheen te rijden en je kan zelfs Israel vermijden mocht je dat willen.
Kan nooit veel slechter zijn.quote:Op zondag 28 september 2025 19:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Paspoort door de shredder, en op de kosten van de staat een enkeltje Uganda.
Volgende week het EK wordt ook al straffe kost, ze mogen de parcoursen wel eens beter afstemmen zodat er voor de verschillende type renners wat te halen is.quote:Op zondag 28 september 2025 19:34 schreef Sjoerd102 het volgende:
Volgend jaar WK in Canada heuvelachtig parcours.
Daarna in Frankrijk (Haute Savoie) heuvel/bergachtig.
Daarna Abu Dhabi, Kopenhagen en Brussel.
Dan zul je dus vermoedelijk 3 jaar op rij een massasprint krijgen.
Hoop stiekem dat er nog eens een WK op de Nurburgring/Nordschleife komt.
Is best een zwaar parcours hoor, die Hohe Acht is flink aanpoten op de fiets. Wel een lange vals platte strook naar de finish waar het in elkaar kan schuivenquote:Op zondag 28 september 2025 19:34 schreef Sjoerd102 het volgende:
De winnaar is gekend.quote:Op zondag 28 september 2025 19:34 schreef Sjoerd102 het volgende:
quote:
quote:Op zondag 28 september 2025 14:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Toch, ondanks alles, kan ik me niet voorstellen dat Pogacar dit volhoudt.
Niet De Snor erop zettenquote:Op maandag 29 september 2025 07:51 schreef Steven184 het volgende:
LtD de sfeermaker:
"Voor alle rensters heeft hij een speciale waszak laten maken met een door hem zelf verzonnen bijnaam erop geborduurd. Demi Vollering is ‘Plukje’, omdat ze altijd aan een plukje haar zit te friemelen. Shirin van Anrooij, de jongste van de groep, is ‘De benjamin’. En Anna van der Breggen, die dit seizoen na vier jaar terugkeerde in het peloton: ‘De herintreder’."
Mijn tenen kunnen zich niet verder krommen.quote:Op maandag 29 september 2025 07:51 schreef Steven184 het volgende:
LtD de sfeermaker:
"Voor alle rensters heeft hij een speciale waszak laten maken met een door hem zelf verzonnen bijnaam erop geborduurd. Demi Vollering is ‘Plukje’, omdat ze altijd aan een plukje haar zit te friemelen. Shirin van Anrooij, de jongste van de groep, is ‘De benjamin’. En Anna van der Breggen, die dit seizoen na vier jaar terugkeerde in het peloton: ‘De herintreder’."
Die man heeft beperkte humor.quote:Op maandag 29 september 2025 07:51 schreef Steven184 het volgende:
LtD de sfeermaker:
Paar keer teveel op zijn hoofd gevallen.quote:Op maandag 29 september 2025 07:51 schreef Steven184 het volgende:
LtD de sfeermaker:
Ik vind dat het EK altijd in augustus moet plaatsvinden, en de Vuelta dan maar een week later moet starten.quote:Op zondag 28 september 2025 20:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Volgende week het EK wordt ook al straffe kost, ze mogen de parcoursen wel eens beter afstemmen zodat er voor de verschillende type renners wat te halen is.
En toch kon een Gerrie Knetemann daar wereldkampioen worden.quote:Op zondag 28 september 2025 20:40 schreef Marcoss het volgende:
Nurburgring staar ook op 4 en 5 qua meeste hoogtemeters op een WK ooit
https://www.wielerflits.n(...)na-zwaarste-wk-ooit/
Nog een geluk dat Marianne 'Vosje' Vos er niet bij wasquote:Op maandag 29 september 2025 10:01 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Mijn tenen kunnen zich niet verder krommen.
Geitquote:Op maandag 29 september 2025 16:46 schreef wimderon het volgende:
[..]
Nog een geluk dat Marianne 'Vosje' Vos er niet bij was
Dit wordt een enkeltje death row tijdens LA2028.quote:Op maandag 29 september 2025 07:51 schreef Steven184 het volgende:
LtD de sfeermaker:
Dat laatste is sowieso debiel inderdaad. Echt zo'n enorm anticlimaxgevoel. Alsof je een week na de finale van het WK voetbal een vriendschappelijke interland speelt. Ja, leuk, maar....boeiend.quote:Op maandag 29 september 2025 14:55 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik vind dat het EK altijd in augustus moet plaatsvinden, en de Vuelta dan maar een week later moet starten.
Het EK vlak na het WK is niks.
Een week na de OS het EK beachvolleybal organiseren bijvquote:Op maandag 29 september 2025 18:30 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat laatste is sowieso debiel inderdaad. Echt zo'n enorm anticlimaxgevoel. Alsof je een week na de finale van het WK voetbal een vriendschappelijke interland speelt. Ja, leuk, maar....boeiend.
quote:Hoe ‘slagerij Filip & Linda’ uit Erpe-Mere plots vol in beeld kwam op WK in Rwanda: “Wat een reclame”
Een koersbroek van ‘WTC De Hoeftrappers’ uit Erpe-Mere, met sponsoring van ‘Slagerij Filip & Linda’ en lokale keukenbouwer ‘Mape’, kwam op het WK profrenners vol in beeld. Het ‘Nieuwsblad’ zocht en vond hoe dat kwam. “Wat een reclame.”
“Als er renners zijn van dat soort landen die zich in de kijker willen rijden, het is het moment”, zegt commentator Karl Vannieuwkerke terwijl een onbekende renner van het Caraïbische eiland Grenada onmiddellijk na het startschot van het WK wielrennen demarreert uit het peloton. Enkele kilometers later komt een renner van de Afrikaanse eilandengroep San Tomé en Principe achteraan de wedstrijd in beeld. Hij is de eerste renner die – na zeven kilometer wedstrijd – moet lossen uit het peloton met Pogacar en co.
Op het beeld van de geloste renner springt zijn koersbroek in het oog. ‘Slagerij Filip & Linda’ prijkt op de dijen van de West-Afrikaanse wielrenner. Op de achterkant van zijn broek staat de website ‘mape.be’, een keuken- en badkamerbouwer uit Erpe-Mere.
“Het is een broek van ons”, zegt Patrick Eeckhout van ‘WTC De Hoeftrappers’ fier, de voorzitter van de amateurwielerclub uit Erpe-Mere. “Iemand van de club had de broek herkend en had de beelden op Facebook geplaatst.” In de Denderstreek ging het filmpje intussen viraal.
“Wat een reclame, wereldwijd en vol in beeld”, zegt Filip De Cock van de slagerij ‘Filip & Linda’. De lokale slager sponsort al zo’n twintig jaar De Hoeftrappers. Steevast prijkt hun slagerij op de dijen van wielertoeristen uit Erpe-Mere. Zondag ook op het WK voor profs in Rwanda.
Motorverkoper
“Het is een broek van 3 à 6 jaar oud”, zegt voorzitter Patrick. “We breken ons sinds zondag het hoofd over hoe die op het WK belandde. Misschien kwam die in Afrika terecht via ‘Velofollies’ (de grote beurs voor fietsers, red.), die een stand hebben om kledij te doneren? Eén van onze leden is ook op reis geweest naar Afrika, misschien is onze broek daar zo beland? Maar waarom zou die beroepsrenner die dan dragen?”
“Ik heb ze gekocht op de markt”, zegt Ediney Nascimento Ferreira do Rosário (33) aan het Nieuwsblad. Ediney is de Santomees die aan het WK deelnam in de beruchte broek. Hij staat ons telefonisch te woord via de begeleider van het landenteam, die Frans spreekt. “Ik heb er omgerekend zo’n 10 euro voor betaald, wat voor mij best veel geld is.” Maar spijt heeft Ediney niet van die aankoop. “Ik heb enkele koersbroeken, maar deze is mijn favoriet. Ik hou van de zwarte kleur en de comfortabele zeem. Ik heb niet getwijfeld om deze aan te doen voor het WK. Dat de sponsoring Belgisch is, wist ik niet.”
Ediney verhuurt moto’s op de West-Afrikaanse eilandengroep waar beroepswielrennen niet bestaat. “Ik train tussen 6 en 8 uur ‘s ochtends, voordat ik naar mijn werk ga.” Dit jaar werd Ediney zowel tweede op het nationaal kampioenschap tijdrijden als op de weg. Daaraan deden negen Santomezen mee.
Nog nooit nam Ediney deel aan een wielerwedstrijd van de internationale wielerfederatie UCI, tot San Tomé en Principe een wildcard kreeg voor het WK in Rwanda. Net als de nationaal kampioen van de eilandengroep, mocht ook Ediney als vice-nationaal kampioen aan de start verschijnen in Kigali. “Hier had ik nooit van durven dromen”, zegt Ediney, die van de wedstrijd gebruik maakte om met zijn idolen als Egan Bernal en Richard Carapaz op de foto te gaan.
Arm en onbekend land
Het was in het zicht van de camera’s dat hij na zeven kilometer moest lossen, maar uit beeld gaf Ediney niet op. Hij rijdt op zijn eentje nog 20 kilometer verder en stapt pas af nadat een Turk hem voorging. “Ik had gehoopt het langer vol te houden”, zegt Ediney, die hoe dan ook met veel trots terugkijkt op zijn WK-deelname in Rwanda.
“We komen uit een arm en onbekend land met weinig economie en toerisme. Als de UCI onze vlucht niet had betaald, waren we nooit in Rwanda geraakt. Dat we aan de start stonden, is dus een overwinning op zich. Dat ik dan ook nog eens San Tomé en Principe in beeld kon brengen, is fantastisch. En dat ik daarbij een lokale club uit een wielerland als België blij maak, is helemaal geweldig.”
Bij WTC De Hoeftrappers willen ze een verlengstuk breien aan het verhaal. Niet met de ambitie om opnieuw wereldwijd op tv te komen of het klantenbestand van ‘slagerij Filip & Linda’ uit te breiden overzee, wel om kansarme Santomezen aan wielerkledij te helpen. “Nu we weten dat ze onze tweedehandskledij daar kunnen gebruiken, willen we hen onze oude tenuetjes steevast opsturen”, aldus Hoeftrapper-voorzitter Patrick.
Buiten dat deze uiterst simpele vorm van humor bij mij geen enkele kromming van de mondhoeken teweegbrengt ... is het nu nooit vermoeiend om overal maar kritiek op te moeten hebben? We hebben naar een prachtig WK gekeken. In Europa kun je niet eens meer fatsoenlijk fietsen door de vele protesten. Hier stonden de mensen te juichen en klappen, netjes langs de kant van de weg, met veel respect voor de renners. Het lijkt wel alsof een grote groep mensen in onze samenleving alleen nog maar constante kritiek kan hebben op dingen. Echt heel vermoeiend is het. Alles is blijkbaar fout tegenwoordig.quote:
Ehm daar draait dit programma van Lubach toch ook om, actuele nieuwsonderwerpen met een kritische blik met een hoop satire te behandelen. Wat had je dan verwacht?quote:Op dinsdag 30 september 2025 10:18 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Buiten dat deze uiterst simpele vorm van humor bij mij geen enkele kromming van de mondhoeken teweegbrengt ... is het nu nooit vermoeiend om overal maar kritiek op te moeten hebben? We hebben naar een prachtig WK gekeken. In Europa kun je niet eens meer fatsoenlijk fietsen door de vele protesten. Hier stonden de mensen te juichen en klappen, netjes langs de kant van de weg, met veel respect voor de renners. Het lijkt wel alsof een grote groep mensen in onze samenleving alleen nog maar constante kritiek kan hebben op dingen. Echt heel vermoeiend is het. Alles is blijkbaar fout tegenwoordig.
Dat is juist het probleem van een goat, het is lastig zijn niveau inschatten omdat nooit eerder iemand dat niveau heeft gehad.quote:Op maandag 29 september 2025 03:11 schreef TAmaru het volgende:
[..]
[..]Nog steeds niet geloven in de GOAT
Abu Dhabi moet Pogi sowieso winnen.quote:Op zondag 28 september 2025 19:34 schreef Sjoerd102 het volgende:
Die berg is er al in Abu Dhabi, inclusief prachtig geasfalteerde weg omhoog (wel doodlopend).quote:Op dinsdag 30 september 2025 15:58 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Abu Dhabi moet Pogi sowieso winnen.
Ik stel voor dat er een delegatie van ons koningshuis, de KNWU, Tata en Thijs naar de UAE gaat.
Die berg die komt er!
Marijn is woest.quote:Marijn de Vries hekelt dubbele moraal na ‘bloedsaai’ WK voor mannen en ’topkoers’ bij vrouwen
Tadej Pogacar domineerde afgelopen zondag de wegrit tijdens het WK in Rwanda. Een formidabele solo, was de algemene teneur, maar volgens oud-renster en wieleranalist Marijn de Vries zouden de reacties heel anders zijn geweest als het WK voor vrouwen zo was verlopen. In de podcast Vlammen bekritiseert ze de ‘dubbele moraal’ van analisten.
“Stel je nou eens voor dat dit een vrouwenkoers was geweest. Dan zou dat als volgt geanalyseerd zijn: ‘Waarom laten die mannen dat nou allemaal gebeuren? Je weet dat Pogacar aankondigt: ik ga aanvallen op Mount Kigali. En ze doen allemaal niks. Ze laten zich gewoon als makke schapen naar de slachtbank rijden. Hij valt aan, doet precies wat hij altijd doet en dan rijdt hij enorm lang vooruit. Supersaaie koers.'”
De Vries gaat verder met haar parodie. “‘Wat zegt het eigenlijk over het mannenwielrennen, dat één er zo bovenuit steekt?'”, imiteert ze de analisten. “‘Dat kan je toch niet professioneel noemen? Het staat eigenlijk nog in de kinderschoenen, want als één renner zo veel sterker is dan de rest, wat doet de rest dan eigenlijk? Die trainen of eten blijkbaar niet goed.'”
Dit is ‘een beetje de dubbele moraal in hoe er geanalyseerd wordt’, aldus De Vries. “Dat gezegd hebbende, vond ik het een topkoers bij de vrouwen en ik vond de mannenkoers echt bloedsaai.”
Marijn miste even dat er achter Pogacar volop strijd was? Het Sloveense wonderkind is gewoon zoveel beter dan de rest dat het lijkt alsof de rest het maar liet lopen.quote:
Eens wel. Als Ayuso nou niet was geploft was het nog wel interessant geworden. En Remco had even om die put heen moeten fietsen.quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:58 schreef LekkerWeertje het volgende:
[..]
Marijn miste even dat er achter Pogacar volop strijd was? Het Sloveense wonderkind is gewoon zoveel beter dan de rest dat het lijkt alsof de rest het maar liet lopen.
Bij de vrouwen reageerden de toppers gewoon veel te laat waardoor het spannend werd of ze de koploopsters nog terug konden halen. Daarvoor keken we urenlang naar niks.
Ayuso was dan vast ergens anders geploft, net als Del Toro ook deed. Evenepoel is wat anders, al is bij hem ook wel de vraag of hij er op de klim bij had kunnen blijvenquote:Op dinsdag 30 september 2025 21:59 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Eens wel. Als Ayuso nou niet was geploft was het nog wel interessant geworden. En Remco had even om die put heen moeten fietsen.
Marijn snapt niets van wielrennen.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |