We beginnen met het WK Baanwielrennen!quote:Op zondag 19 oktober 2025 18:29 schreef kibo het volgende:
[..]
Schaatsen, veldrijden, darts, curling.
Teveel om op te noemen .
quote:Op maandag 20 oktober 2025 14:05 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hoeveel keer winst was het nu voor Joe Aaa Iee?
97-2quote:Op maandag 20 oktober 2025 10:26 schreef franklop het volgende:
Vermoed niet dat Del Toro meedoet, maar in theorie kan hij de zegereeks van UAE nog verhogen naar 97 op het Mexicaans kampioenschap (ITT+RR)
Dat dalende stuk naar de finish met al die bochten leent zich ook niet echt om veel tijd goed te maken.quote:Op zondag 19 oktober 2025 17:08 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik stond vlak bij de finish bij een scherm, ik dacht eerst ook dat ze het niet zouden redden. Ze hebben een hele tijd op 4/5 seconden gereden. Van Poppel deed volgens mij wel het meeste werk op het einde, uiteindelijk toch tactisch slim gereden.
Sterkte.quote:Op zondag 19 oktober 2025 16:06 schreef Sabata het volgende:
[..]
Noice, Huub zelfs nog tweede.
Het zijn wat sureële weken helaas. Pa moet waarschijnlijk bestraald worden de komende maanden, veel ziekenhuisbezoeken, onderzoeken, heen en weer rijden. Zucht, het zijn de kleine dingen die even wat vermaak leveren.
Nee, dat merkte ik toen ik terugkeek later ook. Dat was op het scherm daar wat lastiger te volgen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 19:46 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat dalende stuk naar de finish met al die bochten leent zich ook niet echt om veel tijd goed te maken.
quote:UAE waarschuwt de concurrentie en licht tipje van de sluier op over programma van veelvraat Tadej Pogacar: “Hij heeft nog ruimte voor verbetering”
Gaan we in 2026 nog een betere Tadej Pogacar (27) zien? Na zijn dominantie van dit seizoen vraag je je af of dat eigenlijk nog wel mogelijk is. Maar bij UAE Team Emirates hebben ze plannen met de Sloveen.
Niemand won in 2025 meer koersen dan Pogacar. Met het WK, de Tour de France, de Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije als hoogtepunten. Doe in 2026 maar eens beter...
“Waar ligt Pogacars plafond? Het is een vraag die me al vaak is gesteld en ik heb zelfs geprobeerd om ze te vermijden omdat ik het niet wist, maar nu weet ik het zeker”, aldus Joxean Fernandez Matxin, de manager van UAE, bij Eurosport. “Tadej heeft zeker nog ruimte voor verbetering. Het is een minimaal percentage, maar we willen eraan werken om zijn ware plafond te bereiken. Na een gesprek met zijn coach, Javier Sola, hebben we gezien dat hij nog steeds verbeterpunten heeft, de motivatie om dat te doen, en dat het haalbaar is. Het was nu al het beste seizoen uit zijn carrière. Hij heeft al zijn doelstellingen gehaald, behalve Milaan-Sanremo, een zeer complexe wedstrijd.”
Klinkt beangstigend voor de rest van het peloton. “Milaan-Sanremo en Parijs-Roubaix zullen de grote doelen voor 2026 zijn qua eendagskoersen. Hij heeft de Ronde van Lombardije op zijn palmares staan, net als Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Vlaanderen. Een renner als Tadej wil de beste koersen rijden, en dat zijn de twee Monumenten die nog ontbreken”, aldus Matxin.
Dubbel Giro-Tour?
Maar natuurlijk is er ook nog de Tour en het WK in Québec. “Volgend jaar zou Tadej de vijfde Tour de France uit zijn carrière kunnen winnen en daarmee geschiedenis schrijven. Ik ben momenteel aan het kiezen welke wedstrijden we als team gaan rijden. We hebben een idee in gedachten, maar we moeten het integreren in de kalender en in de praktijk brengen. Maar het is duidelijk dat de Tour de belangrijkste wedstrijd ter wereld is. De Vuelta winnen? Het is een doel dat we zonder twijfel vroeg of laat willen halen, maar met de huidige kalender moet je, als je de Tour, de Vuelta en vervolgens het WK wil rijden, vier maanden van huis zijn en heel lang op je best zijn. Op dit moment is dat niet de meest haalbare optie. Als je geïnteresseerd bent in het WK, betekent dat dat je je tussen mei en juni op hoogte moet voorbereiden vóór de Tour, maar dan mis je Luik en andere wedstrijden.”
Dus geen Luik-Bastenaken-Luik in 2026? “Je kunt je niet voorstellen om een seizoen te beginnen met de Tour de France, qua wedstrijden. Dus Tadej zou in april, mei, juni, juli, augustus, september en oktober moeten koersen. Dat is te lang om de juiste conditie te behouden. We zullen de komende dagen een paar dingen moeten bestuderen. Het is haalbaarder om de dubbel Giro-Tour te rijden, omdat er een periode van bijna vijf weken tussen die twee wedstrijden zit.”
Jayco heeft wat moeite om de centjes rond te krijgen?quote:Op maandag 20 oktober 2025 19:17 schreef H.Vviv het volgende:
Teams die een WT-licentie hebben aangevraagd:
ALPECIN-DECEUNINCK
BAHRAIN VICTORIOUS
COFIDIS
CYCLING ACADEMY
DECATHLON CMA CGM TEAM
EF EDUCATION – EASYPOST
GROUPAMA-FDJ UNITED
INEOS GRENADIERS
LIDL-TREK
LOTTO CYCLING TEAM
MOVISTAR TEAM
PINARELLO-Q36.5 PRO CYCLING TEAM
RED BULL - BORA - HANSGROHE
SOUDAL QUICK-STEP
TEAM PICNIC POSTNL
TEAM VISMA | LEASE A BIKE
TEAM UAE EMIRATES XRG
UNO-X MOBILITY
TEAM XDS ASTANA
'CYCLING ACADEMY'quote:Op maandag 20 oktober 2025 21:54 schreef Dale__Cooper het volgende:
Hoezo staat Jayco niet in dat lijstje?
Dat is ook Israël.quote:Op maandag 20 oktober 2025 22:08 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat dat Israël was.
Dacht dat Alula zelfs helemaal zou afhaken, maar dat is dus blijkbaar het probleem. Gerry Ryan mag weer even de poeplap gaan trekken.quote:De Internationale Wielerunie UCI laat weten dat momenteel negentien van de twintig mannenploegen voldoen aan de registratiecriteria voor een WorldTour-licentie in 2026. Jayco-AlUla nog niet. Omdat AlUla zijn engagement mindert, had de leiding van de Australische ploeg intern al gemeld dat de UCI-deadline van 15 oktober krap was. Volgens onze info zijn de essentiële documenten zoals de bankgarantie overgemaakt aan de UCI, maar is er nog sprake van onenigheid tussen beide partijen.
Jayco-AlUla heeft nog tijd tot 1 november om wel te voldoen. Dat ziet er ook naar uit, maar tot het groen licht krijgt van de UCI zijn haar renners met doorlopend of nieuw contract zoals kopman Ben O’Connor en de Belgen Dries De Bondt en Amaury Capiot vrij om te tekenen bij andere ploegen. In 2013 kon Gianni Meersman via die procedure overstappen van Lotto naar Omega Pharma - Quick-Step.
Ook fascinerend.quote:Op de lijst van de UCI is nog steeds sprake van Deceuninck als mede-hoofdsponsor naast Alpecin bij de mannen en Fenix bij de dames. Frappant, want in maart maakten Philip en Christoph Roodhooft bekend dat Deceuninck vanaf 2026 zou afhaken als hoofdsponsor en evolueren naar kleinere co-sponsor. Omdat er nog geen nieuwe hoofdsponsor is, is het volgens onze info toch niet uitgesloten dat het engagement van Deceuninck in 2026 groter zal zijn dan er in maart werd aangekondigd.
Unibet Rose Rockets is het geworden, nieuwe fietssponsorquote:Op maandag 20 oktober 2025 21:04 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Aparte keus wel, tenzij Unibet meer betaalt met deze naam van de ploeg
Maar die naam kan toch ten alle tijde aangepast worden? Ik zou er nog niet te veel achter zoeken.quote:
Wat een puinhoop is deze fusie.quote:Goed begonnen is half gewonnen. Maar wat als je slecht begint? De meeste wielerploegen starten deze week de voorbereiding op het seizoen 2026 met teamdagen en teambuilding. Bij de nieuwe Belgische fusieploeg, ontstaan uit Lotto en Intermarché-Wanty, beloven die heel chaotisch te worden. Sponsors, materiaal, renners, personeel: het blijft allemaal heel onduidelijk.
Het wegseizoen 2025 is definitief afgelopen, maar voor de meeste renners is het nog een weekje wachten om op vakantie te gaan. Veel wielerploegen houden midden oktober een seminarie met de renners en stafleden in voorbereiding op het seizoen 2026.
Tijdens die teamdagen staan er voor de renners praktische zaken op het programma: een gesprek met de trainer en ploegleiding over hun koersprogramma, sessies met de osteopaat, dokter en nutritionist, meetings over de voedingssupplementen, het passen van de kledij, een bikefitting en soms zelfs windtunneltesten... 's Avonds volgt er meestal een teambuildingactiviteit en wordt een stapje in de wereld gezet.
Charleroi
Ineos Grenadiers begon er zondag al aan. Red Bull-BORA-hansgrohe zit sinds gisteren aan de Duits-Oostenrijkse grens, Lidl-Trek trekt naar Duitsland, Soudal Quick-Step naar Turnhout en Lotto Cycling Team naar... Charleroi.
Oorspronkelijk waren de teamdagen van Lotto nochtans gepland in de buurt van Temse, waar de service course met al het materiaal en bureaus gevestigd is. Er was al een hotel geboekt, maar dat kon geannuleerd worden. Het verblijf dat Intermarché-Wanty in Charleroi had geregeld, kon niet worden geannuleerd en dus trekt de fusieploeg naar Hotel Aero 44 in Charleroi.
De teamdagen starten vandaag en duren tot en met vrijdag. Renners met een doorlopend contract bij Lotto of Intermarché-Wanty, die al te horen hebben gekregen dat ze mogen blijven, worden verwacht.
Voor Lotto zijn dat zestien renners: Lionel Taminiaux, Liam Slock, Arnaud De Lie, Sébastien Grignard, Steffen De Schuyteneer, Toon Aerts, Matthew Fox, Milan Menten, Cedric Beullens, Lennert Van Eetvelt, Jarno Widar, Lars Craps, Joshua Giddings, Mathieu Kockelmann, Taco van der Hoorn en Robin Orins.
Voor Intermarché-Wanty zijn dat er slechts acht: Georg Zimmermann, Vito Braet, Lorenzo Rota, Simone Gualdi, Jonas Rutsch, Biniam Girmay, Huub Artz en Roel van Sintmaartensdijk.
Is dit de volledige ploeg voor 2026? Neen.
Aan de zijde van Lotto is Jasper De Buyst in Chili voor het WK baanwielrennen, proberen ze Matys Grisel nog een jaar extra onder te brengen bij de opleidingsploeg en is Jenno Berckmoes al op vakantie vertrokken. Dat laatste werd toegestaan omdat de datum voor de teamdagen erg laat werd doorgegeven.
Girmay zal ook niet aanwezig zijn in Charleroi. Hij zit al een tijdje in Eritrea en vanuit het Oost-Afrikaanse land is het door visumregels niet eenvoudig om even op en af naar Europa te vliegen. Of Girmay in 2026 ook daadwerkelijk voor de fusieploeg zal koersen, is hoogst onzeker. Aangezien de UCI maandagavond bekendmaakte dat Intermarché-Wanty geen aanvraag heeft ingediend voor een WorldTour-licentie voor 2026, zijn al hun renners vrij om elders te tekenen. Het management van Girmay had gisteravond nog een onderhoud met de ploegleiding van de fusieploeg, dat is met name Jean-François Bourlart, de CEO van Intermarché-Wanty.
Girmay mag zich met deze behandeling bevoorrecht voelen, want veel renners hoorden nog niks van Bourlart en co. Renners als Arne Marit en Luca Van Boven, die nog een contract hebben bij Intermarche-Wanty, hebben via de media moeten vernemen dat ze niet meer passen in de toekomstplannen van de fusieploeg.
Omdat veel renners in het ongewisse blijven, wordt er volop gespeculeerd over wat de toekomst gaat brengen: renners proberen mekaar onderling op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Hallucinant op dit niveau én in deze fase van de voorbereiding op het seizoen 2026.
Geen Barré en Thijssen
Verwacht wordt dat de ploegleiding eerst zal proberen om de 'toppers' van Intermarché-Wanty, zoals Girmay, Louis Barré en Gerben Thijssen, aan zich te binden. Mocht dat niet lukken, krijgen andere renners de kans die vrijgekomen plaatsen in te vullen. Opvallend: de namen Barré en Thijssen staan volgens onze info niet op de lijst voor de teamdagen in Charleroi. Barré (UAE) en Thijssen (Alpecin-Deceuninck) worden al gelinkt aan andere ploegen.
Behalve het feit dat veel renners niet weten wie volgend jaar hun ploegmaats zullen zijn, belooft ook het eigenlijke doel van de teamdagen uit te monden in chaos. Normaal is dit het moment om alle mogelijke koerskledij, gaande van regenjassen tot overschoenen en sprintpakken, te passen. Vaak proberen renners tijdens de teamdagen nog aanpassingen te forceren in het bijzijn van de kledijsponsor. Maar volgens onze informatie is er nog niet eens een beslissing over hoe de trui en kledij er in 2026 zullen uitzien.
Enerzijds logisch, omdat de handtekening van sponsor Intermarché nog ontbreekt in het dossier dat op 15 oktober moest worden afgeleverd aan de UCI. Stapt het bedrijf dan wel mee in dit verhaal? En de vaagheid gaat nog verder: het is op dit moment zelfs onduidelijk wie de kledijsponsor wordt. Moet Vermarc - met twintig jaar de langst dienende sponsor van de Lotto-ploeg - plaats ruimen? Bij Intermarché-Wanty horen we alvast dat ze daar zeer te spreken zijn over hun kledijsponsor Verge.
Idem met de helmen en zonnebrillen. Ekoï van Lotto versus Uvex van Intermarché-Wanty. Wat gebeurt daarmee?
Chaos troef en dat zal ook na de teamdagen niet snel veranderen. De ploegleiding wil de rennerskern voor 2026 zo snel mogelijk op punt hebben, maar een makkelijke oefening is dat niet. Bovendien moet er ook nog gesnoeid worden in het personeelsbestand van Intermarché-Wanty - te veel posten zijn nog dubbel bezet door de fusie. Gisteren pas - amper één dag voor de grote samenkomst - zouden de eerste medewerkers ingelicht zijn. Ter herinnering: Lotto voerde zijn sanering een paar weken geleden al door. Toen werden onverwachts tien mensen ontslagen/bedankt. Het ging veelal om oudgedienden, wat bijzonder slecht onthaald werd en voor een negatieve sfeer heeft gezorgd bij de (overblijvende) medewerkers.
Ook financieel en administratief zijn er nog heel wat voorwaarden waaraan de ploeg moet voldoen volgens de registratie-eisen van de UCI. De volgende deadline van de UCI ligt op 1 november.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |