Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:41 schreef ChocoFan het volgende:
Topics openen lukt me niet meer zo snel als vroeger. TT's verzinnen al helemaal niet.
Altijd goed snappen wat bij jou werkt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:34 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Ja zeg wist ik veel en ik ben zo iemand die dat aan neemt omdat diegene er voor geleerd heeft en er dus verstand van heeft in mijn hoofd. Door het afgelopen jaar heb ik dat inmiddels wel een beetje los gelaten want dingen veranderen steeds dus nu weet ik inmiddels wel een beetje wat goed is of slecht voor mij en de porties, vooral de hoeveelheid is vaak een dingetje.
Oftewel ik stap een beetje uit mijn naiieve wereldje waar ik dacht dat mensen die een opleiding hebben gedaan meer weten dan ik.
Die pot B&J van de week was niet echt goed voor me maar wel verdomde lekker.Zo lang ik het maar niet te vaak doe zulke dingen en dat lukt.
Die is ook zo lekker om mee te zingen. Moet me nu inhouden want wel aangeklikt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:42 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Leeuwardenquote:
Klopt en klopt, ik had pas iets te veel lekker vet vlees gegeten in een restaurant, dat heb ik snachts geweten, kan mijn maag niet meer aan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Altijd goed snappen wat bij jou werkt.
En teveel is altijd fout. Maar soms lekker ,dus dan kan het
Fryslânquote:
En je darmen?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:48 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Klopt en klopt, ik had pas iets te veel lekker vet vlees gegeten in een restaurant, dat heb ik snachts geweten, kan mijn maag niet meer aan.
quote:
quote:
Moe manquote:
Ja dat klopt hier ook, maar had nog geen hullo gezegdquote:
Nu welquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:51 schreef drakin het volgende:
[..]
Ja dat klopt hier ook, maar had nog geen hullo gezegd
quote:
Ook aan de Lego manie?quote:
Na een bos wilde lego bloemen die ik cadeau krijg begon de lego hobby en heb ik al 2 flinke bestellingen gedaan. Maar nu ook 2 lego opbergboxen erbij en die zijn gaaf! En kunnen gestapeld. Dus daar komen wel meer van later.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:53 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ook aan de Lego manie?
Vriend van mijn houd er niet over op! Zijn vloer staat vol met dat spul!..
Rennie?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:48 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Klopt en klopt, ik had pas iets te veel lekker vet vlees gegeten in een restaurant, dat heb ik snachts geweten, kan mijn maag niet meer aan.
je slokdarm is ook een darmquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:57 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Dat viel mee omdat het er aan de bovenkant uit was gekomen.
quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:51 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
< Lurkt vanuit de loopgraaf
Weet je zeker dat het wel van het vlees kwam en niet van iets anders? Griep/Corona/Najaarskwakkels heerst ook flink momenteel.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:57 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Dat viel mee omdat het er aan de bovenkant uit was gekomen.
Goffer dat publiek gaat echt losquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:56 schreef maily het volgende:
RIP Joost Nuissl
was er iemand die je haar uit je gezicht hield?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:59 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Klopt.![]()
Die heeft er dus nog een keer van kunnen genieten toen het er weer uitkwam.
Twee keer ervan kunnen genieten dusquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:59 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Niet nodig want alles eruit gekotst.
Neuh, eet echt heel weinig vette dingen en toen bij de black smoke 3 verschillende soorten vlees, brisket of hoe dat vlees heet en een koeienrib met vetranden en nog iets. Was heerlijk maar heel vet en 3 uur later kwam het er weer uit.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:58 schreef drakin het volgende:
[..]
Weet je zeker dat het wel van het vlees kwam en niet van iets anders? Griep/Corona/Najaarskwakkels heerst ook flink momenteel.
Uiteraard niet, was wel op tijd om een emmer te pakken maar moest het daarna dus ook zelf weer opruimen, gelukkig had ik mijn haar op tijd vastgepakt want dat is lang.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:00 schreef maily het volgende:
[..]
was er iemand die je haar uit je gezicht hield?
Doeg, slaap lekker straks.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:01 schreef drakin het volgende:
Luisterboekabo opgezegd, heb nog een uur om te luisteren.
Tot morgen
Trustequote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:01 schreef drakin het volgende:
Tot morgen
Ordinaire wijvenquote:
Mijn parkiet zegt van niet en zij heeft gelijk.quote:
Afdeling mooie woorden:quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:06 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Nou en, gewoon een lekker liedje om te schudden met mijn billen.
uhuh dat mag jij vinden.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:07 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Afdeling mooie woorden:
Teloorgang.
Truste drakinquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:01 schreef drakin het volgende:
Tot morgen
ze zit vlak naast je zekerquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:07 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Mijn parkiet zegt van niet en zij heeft gelijk.
Ik pas er ook niet zo goed in heb ik het ideequote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:10 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
uhuh dat mag jij vinden.
Heel de maatschappij is weer keihard aan het veranderen naar zoals het 100 jaar geleden was.
Slaapt ze nog niet, die van mij wel en als ik te veel herrie maak dan maakt hij een tikkend geluid zodat ik weet dat ik stiller moet zijn.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:07 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Mijn parkiet zegt van niet en zij heeft gelijk.
Op mijn schouder.quote:
quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:12 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Slaapt ze nog niet, die van mij wel en als ik te veel herrie maak dan maakt hij een tikkend geluid zodat ik weet dat ik stiller moet zijn.
In deze maatschappij of die van vroeger. En er zijn genoeg diverse mensen die hetzelfde zijn of denken als jij of ik.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:11 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ik pas er ook niet zo goed in heb ik het idee
Mijn parkiet is een vrouwtje, en dat heb ik geweten.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:15 schreef ChocoFan het volgende:
Een echt mannetje zal ik maar zeggen.
* ChocoFan duikt in de loopgraaf
Dat geloof ik meteen, ieder geslacht heeft zijn voor en nadelen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:18 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Mijn parkiet is een vrouwtje, en dat heb ik geweten.
< Schrikt op~!quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:15 schreef ChocoFan het volgende:
Een echt mannetje zal ik maar zeggen.
* ChocoFan duikt in de loopgraaf
~quote:
quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:21 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
~
< GoA mijmert over de tijden dat loopgraven nog veilig waren...
quote:
* ChocoFan geeft met vlakke hand een klap in je smoelquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:23 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]Iets sneller en meer knijpen graag
< Yess!quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:24 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
* ChocoFan geeft met vlakke hand een klap in je smoel
@kree approvesquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:28 schreef ChocoFan het volgende:
Ff een peuk maken, misschien schrikt dat af, want rokende mensen zijn tegenwoordig walgelijk hoor en lees ik regelmatig.
John Lodge, bassist van de The Moody Blues, is gisteren ook overleden.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:56 schreef maily het volgende:
RIP Joost Nuissl
Ik zie trouwens de laatste tijd veel Mustangs rijden hier in de omgeving.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:30 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ja .... die heeft veel moois gemaakt ook ....quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:35 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
John Lodge, bassist van de The Moody Blues, is gisteren ook overleden.
Ik heb donderdag en vandaag een knalgele Ford Capri zien rijdenquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:35 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Ik zie trouwens de laatste tijd veel Mustangs rijden hier in de omgeving.![]()
Oh en Burt Reynolds vond ik dus veeeeeeel leuker dan Clint Eastwood.
En
< Kijkt meewarig en drukt je weer terug op je knietjesquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:35 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Ik zie trouwens de laatste tijd veel Mustangs rijden hier in de omgeving.![]()
Oh en Burt Reynolds vond ik dus veeeeeeel leuker dan Clint Eastwood.
En
Moest ff googlen want de meeste merken zeggen mij niets. Zien er mooi uit.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:36 schreef maily het volgende:
[..]
Ik heb donderdag en vandaag een knalgele Ford Capri zien rijden![]()
![]()
Schitterend
quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:37 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
< Kijkt meewarig en drukt je weer terug op je knietjes
Ooh.. hoopte je dat!quote:
Ja ja.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:42 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ooh.. hoopte je dat!
Ik was gewoon bang dat je neergeschoten werd .
Volgens mij wil hij dat alleen maar.quote:
< Genietquote:
@Puzzie doet ook iets met stenenquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:56 schreef ChocoFan het volgende:
Oeh, door die youtube reis van de week kom ik nu deze jongens tegen en meerdere dingen al gekeken en nu wil ik ook stenen/nodules gaan zoeken en open breken om te kijken of er fosielen in zitten.
@:chufi had jij nou geleerd voor dit? Wel iets met stenen weet ik nog maar niet of het dan ook om fosielen ging.
Ga slapen joh, je bent morgen toch om de standaard tijd wakkerquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:49 schreef ChocoFan het volgende:
Ik wil eigenlijk wel naar bed maar moet morgenavond rond 23 uur op schiphol zijn. En meestal lig ik dan al op mijn nest maar wil niet te moe zijn want ik mag dan weer autorijden en dat wil ik niet te vermoeid doen.Keuzes keuzes keuzes.
Ja ik ga, zat even andere dingen te lezen en toen popte jij op.quote:Op zondag 12 oktober 2025 00:17 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ga slapen joh, je bent morgen toch om de standaard tijd wakker
Slaap ze Choco.quote:Op zondag 12 oktober 2025 00:21 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Ja ik ga, zat even andere dingen te lezen en toen popte jij op.
Toedels.
Ja was mooi Moest wel ook gewoon werken maar we hebben het eerst wat met de roeiers kunnen vieren ookquote:
Gezellig toch. Op naar de volgende rondequote:Op zondag 12 oktober 2025 06:45 schreef pullup het volgende:
[..]
Ja was mooi Moest wel ook gewoon werken maar we hebben het eerst wat met de roeiers kunnen vieren ook
Ja Geologie, maar niet zo die stenen, maar de Mariene Geologie, dus alles wat er in de zee wordt gevormd en zo..quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 23:56 schreef ChocoFan het volgende:
Oeh, door die youtube reis van de week kom ik nu deze jongens tegen en meerdere dingen al gekeken en nu wil ik ook stenen/nodules gaan zoeken en open breken om te kijken of er fosielen in zitten.
@:chufi had jij nou geleerd voor dit? Wel iets met stenen weet ik nog maar niet of het dan ook om fosielen ging.
hebben ze je het water ingegooid?quote:Op zondag 12 oktober 2025 06:45 schreef pullup het volgende:
[..]
Ja was mooi Moest wel ook gewoon werken maar we hebben het eerst wat met de roeiers kunnen vieren ook
jonassenquote:
Die zijn inderdaad extreem in de liftquote:Op zondag 12 oktober 2025 07:37 schreef Prisha het volgende:
Ik zie dat de goudprijzen behoorlijk zijn gestegen sinds een half jaar geleden en toen waren ze al hoog![]()
Ik heb een zakje met sieraden, die ik nog altijd wilde wegbrengen. Kapotte kettingkjes, oorbellen waarvan er eentje weg is, een oude trouwring....bij elkaar best wel wat gram.
Ga het toch maar binnenkort inwisselen.
Wij hebben het ong. een half jaar geleden ingewisseld, toch nog te vroeg dus tja wie weet er nu dat die prijs maar blijft stijgen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 07:37 schreef Prisha het volgende:
Ik zie dat de goudprijzen behoorlijk zijn gestegen sinds een half jaar geleden en toen waren ze al hoog![]()
Ik heb een zakje met sieraden, die ik nog altijd wilde wegbrengen. Kapotte kettingkjes, oorbellen waarvan er eentje weg is, een oude trouwring....bij elkaar best wel wat gram.
Ga het toch maar binnenkort inwisselen.
Nu inmiddels 111 euro per gram. Wel 24K, en sieraden zijn meestal minder dan 24K, maar dan zit je nog met een aardig leuke bedragjequote:Op zondag 12 oktober 2025 07:46 schreef Chanel5 het volgende:
[..]
Wij hebben het ong. een half jaar geleden ingewisseld, toch nog te vroeg dus tja wie weet er nu dat die prijs maar blijft stijgen.
Hey Prisquote:
haiooquote:
Oh dat gaat hardquote:Op zondag 12 oktober 2025 07:47 schreef Prisha het volgende:
[..]
Nu inmiddels 111 euro per gram. Wel 24K, en sieraden zijn meestal minder dan 24K, maar dan zit je nog met een aardig leuke bedragje
munten zijn aardig wat gramquote:Op zondag 12 oktober 2025 08:38 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Oh dat gaat hard![]()
Ik heb nog wat gouden munten liggen. Laat ik die ook maar eens inwisselen.
Moggequote:
quote:
Die prijs stijgt niet... de waarde van ons geld zaktquote:Op zondag 12 oktober 2025 07:46 schreef Chanel5 het volgende:
[..]
Wij hebben het ong. een half jaar geleden ingewisseld, toch nog te vroeg dus tja wie weet er nu dat die prijs maar blijft stijgen.
Wat ga je wel lezen?quote:Op zondag 12 oktober 2025 08:46 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ai ai ai.. ik ga niet teruglezen![]()
quote:
Zat er net een in het badje hier, ik dacht bbbrrrrrrquote:Op zondag 12 oktober 2025 09:37 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Vogeltjes zijn buiten prachtig aan het fluiten
Yepquote:Op zondag 12 oktober 2025 10:21 schreef mschol het volgende:
[..]
alleen @:pullup post vogeltjes toch?
Ik ken het niet, heb net mijn luisterboek abonnement opgezegd.Even tijd voor andere zaken, andere focus.quote:Op zondag 12 oktober 2025 09:22 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]Goeie!
Waar ik vroeger boeken verslond.. ben ik nu vooral YT verslaafd..
Dan wel de documentaires ..en luisterboeken, dat dan weer wel.
Ik luister de "black ship" en het zij-verhaal daarvan.
Kan het niet literatuur noemen, maar het helpt me slapen
Voor mij wel.quote:
Pinkeltje en de Donald Duck?quote:
Hey Puzziequote:
Nee, dat is te heftig.quote:
quote:Op zondag 12 oktober 2025 10:35 schreef mschol het volgende:
[..]
0.5 hier...
een handleiding doorgebladerd
Ik verdrink al in het aanbod van tegenwoordig.quote:Op zondag 12 oktober 2025 10:37 schreef drakin het volgende:
Normaal lees ik ook stukken minder hoor.
Kom normaal slechts op 50 boeken per jaar.
Ik koop of jat die alleen maarquote:Op zondag 12 oktober 2025 10:39 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Ik verdrink al in het aanbod van tegenwoordig.
Is er niet een online bibliotheek van e boeken?
Jatten mag nietquote:
Soms wel handig dat het erbij zit jaquote:
Mogguhhquote:
auquote:
Oeh ook heel boeiend vind ik nu, met de jaren veranderen mijn interesses en ga ik dan even helemaal op in dingen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 06:49 schreef chufi het volgende:
[..]
Ja Geologie, maar niet zo die stenen, maar de Mariene Geologie, dus alles wat er in de zee wordt gevormd en zo..
Nou veel kijkplezier ... er is genoeg te zien op YT.quote:Op zondag 12 oktober 2025 12:19 schreef ChocoFan het volgende:
[..]
Oeh ook heel boeiend vind ik nu, met de jaren veranderen mijn interesses en ga ik dan even helemaal op in dingen.
Bepaalde stenen vond ik sowieso al heel lang heel leuk alleen leer ik er nu meer over door dingen te kijken zoals op youtube.
Dank je wel en dat klopt wel ja.quote:Op zondag 12 oktober 2025 12:21 schreef chufi het volgende:
[..]
Nou veel kijkplezier ... er is genoeg te zien op YT.
Mag, als je hem zelf gekocht hebt.quote:
Goedemiddagquote:
Ebooks ging het overquote:
Die kan je toch kopen?quote:
Niet gekliktquote:Op zondag 12 oktober 2025 11:19 schreef mschol het volgende:
Bekijk deze YouTube-videoiederjaar weer
Die zijn wel wat gewend tochquote:Op zondag 12 oktober 2025 15:08 schreef FreshFruit het volgende:
Medelijden met de mensen die in Amsterdam wonen.
Bij een weerwoord smijten ze met blikjes , aanstekers en andere dingen.quote:
Gezellig volkquote:Op zondag 12 oktober 2025 15:10 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Bij een weerwoord smijten ze met blikjes , aanstekers en andere dingen.
Het is weer feest..quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:08 schreef FreshFruit het volgende:
Medelijden met de mensen die in Amsterdam wonen.
Lelijke mensen willen ook wel eens op tv komenquote:
Dat is tegenwoordig wel makkelijk, je bralt wat fascistisch en voila er staat meteen een camera op je snufferd + allerlei experts die eggen dat ze je vooral serieus moeten nemenquote:Op zondag 12 oktober 2025 15:50 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Lelijke mensen willen ook wel eens op tv komen
Talking headsquote:Op zondag 12 oktober 2025 15:48 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Nergens heen![]()
Hier ook, vanmiddag lekker met kleindochter gewandeldquote:
Dat kloptquote:
Man3 ik sla ook even een helft over, gaan ze meteen goed spelen. Ik kijk de tweede helft mooi meequote:Op zondag 12 oktober 2025 18:48 schreef chufi het volgende:
Tegen mn verwachting in gaat het nog goed .....
Dan gaan ze juist weer freewheelen om 2 tegengoals te incasserenquote:Op zondag 12 oktober 2025 18:53 schreef pullup het volgende:
[..]
Man3 ik sla ook even een helft over, gaan ze meteen goed spelen. Ik kijk de tweede helft mooi mee
Dat zou wel typisch zijn jaquote:Op zondag 12 oktober 2025 18:53 schreef chufi het volgende:
[..]
Dan gaan ze juist weer freewheelen om 2 tegengoals te incasseren
Dat is een goed idee voor morgenquote:
Het is ze geluktquote:Op zondag 12 oktober 2025 15:50 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Lelijke mensen willen ook wel eens op tv komen
Graag gedaanquote:
Wat valt er nou weer te protesteren?quote:
nee dat vind ik echt wel minderquote:Op zondag 12 oktober 2025 19:37 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Graag gedaan![]()
Ik heb nu een variant waar ook pastinaak doorheen zit. Echt lekker ook!
Gewoon: Halsema is een hoer en Timmermans een k*** joodquote:Op zondag 12 oktober 2025 19:38 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Wat valt er nou weer te protesteren?
Wie kan er nou uitleggen hoe het zwaaien met nsbvlaggen en zulke meuk ervoor zorgt dat Nederland sterker wordtquote:
Ik zou het ze niet proberen te laten uitleggenquote:Op zondag 12 oktober 2025 19:46 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Wie kan er nou uitleggen hoe het zwaaien met nsbvlaggen en zulke meuk ervoor zorgt dat Nederland sterker wordt
Gelukkig kan het zonderquote:
Ah die typesquote:Op zondag 12 oktober 2025 19:40 schreef pullup het volgende:
[..]
Gewoon: Halsema is een hoer en Timmermans een k*** jood
Goed Hollandse gezangen van echte bezorgde burgers en Nederlanders
Dat zouden mijn parkiet en ik ook wel eens willen weten.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:46 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Wie kan er nou uitleggen hoe het zwaaien met nsbvlaggen en zulke meuk ervoor zorgt dat Nederland sterker wordt
quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:54 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Dat zouden mijn parkiet en ik ook wel eens willen weten.
Hoi!quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:14 schreef Aoibhin het volgende:
Over NSB gesproken; ik ben vorige week met mijn vader en Domni naar het nationaal archief gegaan om het dossier van mijn overgrootvader in te zien. Ons is altijd verteld dat hij fout was in de oorlog, maar veel wisten we er ook niet van.
We zijn wel iets meer te weten gekomen. Dat hij lid van de NSB was voor de oorlog wisten we al, maar hij blijkt zijn lidmaatschap te hebben vernieuwd in 1941 en zelfs vrijwillig meer contributie te hebben betaald dan nodig was. Ook was hij lid van de W.A. wat bij ons volledig onbekend was.
Hij kwam snel daarna als gevangene terecht in kamp Amersfoort en kwam daarna terecht in kamp Buchenwald, waar hij in 1942 overleed. We hebben ons ook altijd afgevraagd waarom hij dan daar terecht is gekomen, maar hij blijkt de prijswet van de Duitsers te hebben overtreden. En hij was trouwens ook al een paar keer failliet verklaard en heeft zijn weduwe berooid achtergelaten na zijn dood (niet mijn overgrootmoeder; die was allang van hem gescheiden).
Gezellige vent
Altijd leuk zulke familiegeheimen jaquote:Op zondag 12 oktober 2025 20:14 schreef Aoibhin het volgende:
Over NSB gesproken; ik ben vorige week met mijn vader en Domni naar het nationaal archief gegaan om het dossier van mijn overgrootvader in te zien. Ons is altijd verteld dat hij fout was in de oorlog, maar veel wisten we er ook niet van.
We zijn wel iets meer te weten gekomen. Dat hij lid van de NSB was voor de oorlog wisten we al, maar hij blijkt zijn lidmaatschap te hebben vernieuwd in 1941 en zelfs vrijwillig meer contributie te hebben betaald dan nodig was. Ook was hij lid van de W.A. wat bij ons volledig onbekend was.
Hij kwam snel daarna als gevangene terecht in kamp Amersfoort en kwam daarna terecht in kamp Buchenwald, waar hij in 1942 overleed. We hebben ons ook altijd afgevraagd waarom hij dan daar terecht is gekomen, maar hij blijkt de prijswet van de Duitsers te hebben overtreden. En hij was trouwens ook al een paar keer failliet verklaard en heeft zijn weduwe berooid achtergelaten na zijn dood (niet mijn overgrootmoeder; die was allang van hem gescheiden).
Gezellige vent
Wat hield de prijswet in?quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:14 schreef Aoibhin het volgende:
Gezellige vent
Als ik het goed doe een wet tegen woekerprijzenquote:
Ah okayquote:Op zondag 12 oktober 2025 20:25 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Als ik het goed doe een wet tegen woekerprijzen
Ben niet 100% zeker hoor. Volgens mij was dat hem.quote:
Zoiets zal het inderdaad ook wel geweest zijn. Hij was effectenhandelaar van beroep.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:25 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Enkeltje Buchenwald is wel een forse straf voor geknoei met effecten. Kan me voorstellen dat het geknoei in andere dingen zat, zoals eten. Of wel met effecten, maar dan verborgen houden voor de Duitsers.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:34 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Zoiets zal het inderdaad ook wel geweest zijn. Hij was effectenhandelaar van beroep.
Ja, ik vraag me af of er niet nog stiekem meer aan de hand was. Hij zat eerst een aantal maanden in Amersfoort voordat hij naar Buchenwald werd gestuurd. Het kan ook zijn dat hij in Amersfoort nog het een en ander heeft uitgevreten.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:36 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Enkeltje Buchenwald is wel een forse straf voor geknoei met effecten. Kan me voorstellen dat het geknoei in andere dingen zat, zoals eten. Of wel met effecten, maar dan verborgen houden voor de Duitsers.
Helaas zijn sommige dossiers niet meer te vinden. De Duitsers hebben best nog het e.e.a. vernietigd voordat ze verloren. Dus er is een kans dat je er nooit achter komt.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:43 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ja, ik vraag me af of er niet nog stiekem meer aan de hand was. Hij zat eerst een aantal maanden in Amersfoort voordat hij naar Buchenwald werd gestuurd. Het kan ook zijn dat hij in Amersfoort nog het een en ander heeft uitgevreten.
Het archief van Kamp Amersfoort ben ik wel van plan als dat kanquote:Op zondag 12 oktober 2025 20:47 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Helaas zijn sommige dossiers niet meer te vinden. De Duitsers hebben best nog het e.e.a. vernietigd voordat ze verloren. Dus er is een kans dat je er nooit achter komt.
Je zou natuurlijk het archief van Kamp Amersfoort in kunnen kijken. Misschien is de data er ook wel.
Prijswet in WOII (Duitsland)quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:25 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dan ook maar een trip naar Buchenwald. En misschien wat leuke Duitse dingen erbij nemenquote:Op zondag 12 oktober 2025 20:50 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Het archief van Kamp Amersfoort ben ik wel van plan als dat kanBuchenwald heeft ook een archief, maar daar stat ook een groot deel van online.
Hier staat de informatie voor zover die beschikbaar is. https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.315quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:50 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Het archief van Kamp Amersfoort ben ik wel van plan als dat kanBuchenwald heeft ook een archief, maar daar stat ook een groot deel van online.
Ik wil daar sowieso een keer heen. Weimar ligt daar ook in de buurt en is een leuk plaatsjequote:Op zondag 12 oktober 2025 21:09 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dan ook maar een trip naar Buchenwald. En misschien wat leuke Duitse dingen erbij nemen
Ik ben in Dachau geweest.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:19 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ik wil daar sowieso een keer heen. Weimar ligt daar ook in de buurt en is een leuk plaatsje
Ja wat een contrast dan ineens he. Er liggen vaak veel leuke dorpjes omheen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:21 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik ben in Dachau geweest.
Indrukwekkend kamp, en groot.
En dan kom je in dat dorpje, gewoon mooi.
Stuk boven Munchen, maar wel uitzicht tot aan de Alpen vanaf het slot.
Er zijn filmbeelden uit Dachau uit 42-43. Mensen maken plezier, zijn aan het zwemmen in een meer.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:24 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ja wat een contrast dan ineens he. Er liggen vaak veel leuke dorpjes omheen.
Klopt , wat mij vaak verbaasd is hoeveel kampen er wel niet waren waar je verder niet veel over hoort. Tenzij je er 'toevallig' voorbij komt als je daar op vakantie bent. (Eifel gebied bv waar meerdere kampen lagen)quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:24 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ja wat een contrast dan ineens he. Er liggen vaak veel leuke dorpjes omheen.
Kampen in het Eifelgebied? Dat viel wel mee toch?quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:34 schreef Kissingbird het volgende:
[..]
Klopt , wat mij vaak verbaasd is hoeveel kampen er wel niet waren waar je verder niet veel over hoort. Tenzij je er 'toevallig' voorbij komt als je daar op vakantie bent. (Eifel gebied bv waar meerdere kampen lagen)
En idd leuke dorpjes.. en je weet dat die mensen van alles gezien hebben.. meegeholpen hebben.
Maar wat ik wilde vragenMocht je wel aantekeningen maken in het archief?
Ja er waren ook heel veel kleinere werkkampen die helemaal niet bekend zijn en waar zelfs geen informatie over te vinden is.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:34 schreef Kissingbird het volgende:
[..]
Klopt , wat mij vaak verbaasd is hoeveel kampen er wel niet waren waar je verder niet veel over hoort. Tenzij je er 'toevallig' voorbij komt als je daar op vakantie bent. (Eifel gebied bv waar meerdere kampen lagen)
En idd leuke dorpjes.. en je weet dat die mensen van alles gezien hebben.. meegeholpen hebben.
Maar wat ik wilde vragenMocht je wel aantekeningen maken in het archief?
Ben ik weer. Stond iemand aan de deur./quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:41 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Kampen in het Eifelgebied? Dat viel wel mee toch?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij kamp Hinzert ligt een dorp. Ik las dat gevangenen vaak vastgeboeid door het dorp liepen. ‘Wir haben es nicht gewusst’ gaat dan natuurlijk niet op.Smile, it's free therapy.
Precies dat verbaasde mij want dat wist ik dus niet.. dat er heel veel kleine werkkampen zijn waar je verder niet veel over hoort/ leest.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:46 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ja er waren ook heel veel kleinere werkkampen die helemaal niet bekend zijn en waar zelfs geen informatie over te vinden is.
Aantekeningen mag je daar zeker maken, maar er zitten wel strenge regels aan. Je mag wel een laptop mee naar binnen en ook een schrijfblok en potloden, maar telefoons en pennen mogen niet. Zelfs potloden met een gum mogen niet, want er zitten ook documenten bij die met potlood zijn geschreven. Het wordt ook allemaal nog gecontroleerd voordat je de zaal in mag.
quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:55 schreef Kissingbird het volgende:
[..]
Ben ik weer. Stond iemand aan de deur./![]()
Ja, dat dacht ik ook… maar bleek dus niet zo te zijn.
Bij toeval kwam ik Kamp Hinzert tegen, omdat ik daar op vakantie was. Ben er even gaan kijken en heb me er in het kamp en de omgeving een beetje in verdiept.
Blijkbaar zaten er rondom dit kamp subkampen.
Beetje lui en nu even opgezocht in Chatgpttoen niet.
maar :Ik zit nu hier:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij kamp Hinzert ligt een dorp. Ik las dat gevangenen vaak vastgeboeid door het dorp liepen. ‘Wir haben es nicht gewusst’ gaat dan natuurlijk niet op.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_naziconcentratiekampenstupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:58 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik zit nu hier:Ik krijg die foto niet geopend.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: nu wel. Wat raar.Smile, it's free therapy.
Dit zijn de basiskampen. In de link die er nu staat zeggen ze ook dat er 1600+ kampen waren als je alle satellietkampen mee telt.quote:Op zondag 12 oktober 2025 22:00 schreef Kissingbird het volgende:
Ja maar dan kun je nagaan.. rondom die kampen zaten er dus nog veel meer............ zoveel kampen die niet vermeld worden.
quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:59 schreef Kissingbird het volgende:
[..]
Ik krijg die foto niet geopend.
Ik zag het maar ik had hem al geplaatst.quote:Op zondag 12 oktober 2025 22:03 schreef Kissingbird het volgende:
[..]
Dank je SBE![]()
In de quote daarna kon ik het opeens openen.
Ja dat van die laptop verbaasde me ook. Ik had hem zelf niet mee, alleen een schrijfblok met potlood. Anderen in de studiezaal hadden wel laptops. Ook de laptop moest je van tevoren en na afloop openklappen om te controleren, maar volgens mij alleen om te late zien dat je daar niks onder probeerde mee te smokkelen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:57 schreef Kissingbird het volgende:
[..]
Precies dat verbaasde mij want dat wist ik dus niet.. dat er heel veel kleine werkkampen zijn waar je verder niet veel over hoort/ leest.
Oh je mocht zelfs een laptop meenemen. Daar kun je toch ook opnames mee maken.
Wil er ook een keer heen, 1 dossier is digitaal ander niet zag ik net.
En als je ebook uit is kan je hem dan verkopen?quote:Op zondag 12 oktober 2025 13:06 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Die kan je toch kopen?
Ik koop ze gewoon, wel zo eerlijk voor de schrijver van het boek.
Dm naar je gestuurd omdat ik nog een paar vragen had.quote:Op zondag 12 oktober 2025 22:06 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ja dat van die laptop verbaasde me ook. Ik had hem zelf niet mee, alleen een schrijfblok met potlood. Anderen in de studiezaal hadden wel laptops. Ook de laptop moest je van tevoren en na afloop openklappen om te controleren, maar volgens mij alleen om te late zien dat je daar niks onder probeerde mee te smokkelen.
Er liepen wel medewerkers rond in de zaal, dus die zullen er wel op proberen toe te zien dat er geen opnames worden gemaakt, maar er is zoveel wat je sneaky kunt doen.
Kun je het dossier wat je hebt ingezien dan niet alsnog digitaal opvragen?quote:Op zondag 12 oktober 2025 22:06 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ja dat van die laptop verbaasde me ook. Ik had hem zelf niet mee, alleen een schrijfblok met potlood. Anderen in de studiezaal hadden wel laptops. Ook de laptop moest je van tevoren en na afloop openklappen om te controleren, maar volgens mij alleen om te late zien dat je daar niks onder probeerde mee te smokkelen.
Er liepen wel medewerkers rond in de zaal, dus die zullen er wel op proberen toe te zien dat er geen opnames worden gemaakt, maar er is zoveel wat je sneaky kunt doen.
Het is volgens mij niet gedigitaliseerd.quote:Op zondag 12 oktober 2025 22:48 schreef Shii het volgende:
[..]
Kun je het dossier wat je hebt ingezien dan niet alsnog digitaal opvragen?
Ah ik heb even op de site gekeken. Het zal gaan om beperkt openbaar archief en dan snap ik de veiligheidsmaatregelen wel.quote:Op zondag 12 oktober 2025 22:54 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Het is volgens mij niet gedigitaliseerd.
We kregen de originele documenten in handen.
Daar zouden ze dan wel mee bezig moeten zijnquote:Op zondag 12 oktober 2025 22:54 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Het is volgens mij niet gedigitaliseerd.
We kregen de originele documenten in handen.
Volgens mij gaan ze nog veel digitaliseren. Ik kon het in ieder geval niet zo opvragen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 22:48 schreef Shii het volgende:
[..]
Kun je het dossier wat je hebt ingezien dan niet alsnog digitaal opvragen?
Ergens snap ik ook wel de weerstand daartegen. Er gaat toch een hele beerput open in sommige gevallen. Digitaal is het toch makkelijker om archiefstukken in te zien die eigenlijk niet voor jou bestemd zijn.quote:Op zondag 12 oktober 2025 23:10 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Daar zouden ze dan wel mee bezig moeten zijn
Als het al niet gedaan is. Misschien is het (nog) niet digitaal openbaar.
Er is begin dit jaar ook redelijk wat ophef geweest over het digitaal inzien van de WO2 bestanden. Juist omdat er soms teveel kon. Dus die discussie loopt jaquote:Op maandag 13 oktober 2025 00:03 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ergens snap ik ook wel de weerstand daartegen. Er gaat toch een hele beerput open in sommige gevallen. Digitaal is het toch makkelijker om archiefstukken in te zien die eigenlijk niet voor jou bestemd zijn.
Ja, het wordt dan ook makkelijker om informatie over anderen op te zoeken. Die ene BN'er die je niet mag, bijvoorbeeld. Voila, daar is een foute voorouder (of een foute achterneef daarvan) wat ertegen kan worden gebruikt.quote:Op maandag 13 oktober 2025 00:14 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Er is begin dit jaar ook redelijk wat ophef geweest over het digitaal inzien van de WO2 bestanden. Juist omdat er soms teveel kon. Dus die discussie loopt ja
Natuurlijk welquote:Op maandag 13 oktober 2025 01:04 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ja, het wordt dan ook makkelijker om informatie over anderen op te zoeken. Die ene BN'er die je niet mag, bijvoorbeeld. Voila, daar is een foute voorouder (of een foute achterneef daarvan) wat ertegen kan worden gebruikt.
Dat zou ik gewoon vuil vinden, want wat iemands voorouder heeft gedaan zegt niks over de nazaat die in het heden leeft, maar je krijgt dan wel een vervelende klopjacht.
Ik ben sowieso foutquote:Op maandag 13 oktober 2025 01:17 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Natuurlijk wel
Je voorvader fout, jij ook fout. Per definitie natuurlijk
quote:
Die wist het meteenquote:
Jeugdsentimentquote:Op maandag 13 oktober 2025 02:27 schreef engine het volgende:
Tijd voor een foute party![]()
Morguh Pullupequote:
Hey Mutske, kom ik jou hier ook tegenquote:
Oh ja die ging naar een twitch bijeenkomst toch?quote:Op maandag 13 oktober 2025 06:56 schreef FreshFruit het volgende:
Nog 2 dagen en dan gaat vriendin naar Amerika. Het is nu al soapwaardig.
Klopt, eerst ging de BnB al fout , want 2 let wel meerderjarigen , moeten onder begeleiding.quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:23 schreef pullup het volgende:
[..]
Oh ja die ging naar een twitch bijeenkomst toch?
Gezellig in San Diego... gaan ze verkleed?quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:33 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Klopt, eerst ging de BnB al fout , want 2 let wel meerderjarigen , moeten onder begeleiding.
Toen kwam er een discussie over vervoer. Uber , OV of een auto huren.
En nu zijn er mensen die die hele con niet boeit.
Dit gaat echt zo leuk worden.![]()
Kan nog wel even doorgaan.
Ontzettend interessant en fijn dat je al meer informatie hebt gevonden.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:14 schreef Aoibhin het volgende:
Gezellige vent
Als ze een klein kleutje zoiu hebben was het leed helemaal niet te overzienquote:Op maandag 13 oktober 2025 08:33 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Klopt, eerst ging de BnB al fout , want 2 let wel meerderjarigen , moeten onder begeleiding.
Toen kwam er een discussie over vervoer. Uber , OV of een auto huren.
En nu zijn er mensen die die hele con niet boeit.
Dit gaat echt zo leuk worden.![]()
Kan nog wel even doorgaan.
Ja. Het gaat rap die kant op…quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:40 schreef pullup het volgende:
Ze zijn daar net een stapje fascistischer dan hier
Ik wilde dat ik overdreefquote:
quote:
quote:
Mijn vrienden in de VS delen verhalen die het nieuws niet eens halen:quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
quote:Op maandag 13 oktober 2025 12:05 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Mijn vrienden in de VS delen verhalen die het nieuws niet eens halen:Wat is hier allemaal mis mee?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
Hij kan het wel allemaal opnieuw voor je uittypen maar dat lijkt me wat overdreven hequote:
Spannondquote:Op maandag 13 oktober 2025 16:02 schreef Aoibhin het volgende:
Het is weer tijd voor een mystery box! @:Domnivoor heeft 10 ingrediënten verzameld en daar moet ik gerechtjes van zien te maken. Ik mag daarbij ook gebruik maken van de dingen die ik al in huis heb.
Hier moet ik het mee doen:
[ afbeelding ]
@:maily
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |