quote:Geen producten meer naar EU, dreigt Apple, Europese Commissie: “Geen intentie om wet in te trekken”
Apple heeft de Europese Commissie gevraagd een wet in te trekken die de macht moet inperken van digitale platforms. “We zijn niet verrast met de vraag van Apple”, reageert woordvoerder Thomas Regnier van de Europese Commissie, maar het dagelijks bestuur van de EU heeft “geen intentie om de wet in te trekken”.
“De DMA zou moeten worden ingetrokken totdat er een geschikter wetgevingsinstrument is ontwikkeld”, aldus Apple in een formeel bericht aan de Europese Commissie.
Anders ziet Apple zich genoodzaakt om te stoppen met het leveren van producten aan Europese landen, waarschuwt het bedrijf. “De Europese Commissie heeft absoluut geen intentie om de DMA in te trekken”, reageert de woordvoerder.
Het is al langer duidelijk dat Apple geen fan is van die Europese wet. “Ze hebben elk aspect van de DMA tegengewerkt sinds het in voege is getreden”, zegt Regnier van de Commissie daarover. “Dit ondermijnt het narratief van het bedrijf dat ze willen samenwerken met de Commissie.”
De woordvoerder benadrukt dat ambtenaren hun best doen om samen met Apple oplossingen te vinden om ervoor te zorgen dat de techgigant in lijn is met de DMA. “Resultaat? Na twee maanden kwam Apple terug tot bij ons met de vraag om alles van tafel te vegen”, aldus Regnier. “We begrijpen het. Bedrijven willen te allen koste hun winsten beschermen, maar daar gaat de DMA niet over. Het gaat om Europese klanten beschermen en ervoor zorgen dat bedrijven eerlijk kunnen concurreren met elkaar.”
Minder functies voor Europeanen
Volgens de wet moeten appontwikkelaars via de Apple-appstore hun klanten kunnen informeren over alternatieve appstores en aanbiedingen. Apple meent echter dat er veiligheidsrisico’s ontstaan als gebruikers alternatieve appstores kunnen downloaden.
Ook stelt Apple steeds meer klachten te ontvangen van gebruikers over veranderingen die het bedrijf doorvoert om aan de wettelijke eisen te voldoen. Verschillende functies, zoals live vertalen bij de nieuwe AirPods Pro 3 of een koppeling tussen iPhones en Mac-computers, zijn voorlopig niet beschikbaar in de EU.
De Commissie legde Apple eerder dit jaar een boete op van 500 miljoen euro voor het overtreden van de DMA. Volgens de Commissie stuurt het bedrijf erop aan apps alleen in de eigen appstore aan te bieden.
Daartegen is het techconcern in beroep gegaan, volgens Apple omdat de beslissing en de boete “veel verder gaan dan wat de wet vereist”.
https://www.hln.be/apple/(...)%2Fwww.google.com%2F
Aandelen zullen wel een duikvlucht nemen als Apple zijn besluit definitief wordtquote:Op donderdag 25 september 2025 14:45 schreef Ludachrist het volgende:
De aandeelhouders vinden het echt prachtig als Apple opeens een enorme markt afstoot, verwacht ik.
"chantage telefoons" nog wel 🤔quote:Op donderdag 25 september 2025 14:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Toedels, stop je gigantisch overprijste chantage telefoons en gadgets maar waar de zon niet schijnt.
24% vd totale omzet, oftewel 95 miljardquote:Op donderdag 25 september 2025 14:45 schreef Ludachrist het volgende:
De aandeelhouders vinden het echt prachtig als Apple opeens een enorme markt afstoot, verwacht ik.
Jij snapt het duidelijk niet maar je hebt weer een paar mooie steekwoorden laten vallen.quote:Op donderdag 25 september 2025 16:34 schreef Cracka-ass het volgende:
Komt helemaal goed met de concurrentiepositie van bedrijven in de EU als er geen gebruik gemaakt kan worden van nieuwe technologische ontwikkelingen. Of bedrijven vertrekken, of bedrijven gaan failliet.
Ome Trump ziet het wel aardig. De EU rookt zichzelf uit qua energie, migratie en overregulering.
De users op fok! vinden helemaal mooi.
Deze geloof ik wel.quote:Op donderdag 25 september 2025 14:54 schreef gwn_een_user het volgende:
de DMA is wel een probleem voor hun gesloten ecosysteem, wat juist 1 van hun meest waardevolle pronkstukken is
hun walled garden aanpak betekent meer veiligheid, meer privacy, snellere updates dan de concurrentie. die openheid die de EC zo graag wil afdwingen ondermijnt die zaken
xDquote:Op donderdag 25 september 2025 15:09 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
"chantage telefoons" nog wel 🤔
Ja bro wat betekent dat uberhaupt 😅quote:
Geen ideequote:Op donderdag 25 september 2025 17:00 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ja bro wat betekent dat uberhaupt 😅
ik ook niet, ik ben nogal een minimalist. de EC wil dat apple sideloading toestaat. de gemiddelde apple gebruiker weet denk ik niet eens wat dat is, laat staan er behoefte aan hebben. en het brengt enorm veel beveiligingsrisico's met zich mee. het hele punt van apple's ecosysteem is dat het gericht is op privacy en veiligheid doordat apple de totale controle erover heeftquote:Op donderdag 25 september 2025 16:58 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Deze geloof ik wel.
Ik ben ooit overgestapt naar apple en dat bevalt mij gewoon prima. Mijn telefoons gaan een jaar of 5 mee en de tablet wel 8 ofzo. Nooit geen noemenswaardig gedoe met vastlopen of iets dergelijks, alleen worden de accu’s op den duur gewoon minder.
Ik ben niet op zoek naar meer functies of opties dan die me nu geboden worden dus ondervind verder ook geen nadelen.
Ik vind verder wel dat de EU zich niet moet laten chanteren, dus wat dat betreft sta ik er wat dubbel in.
Is trouwens die hele ios, android discussie niet iets van voor corona?
Je kan stellen dat elke niet-iPhone een spionage telefoon isquote:Op donderdag 25 september 2025 17:04 schreef Doug-Heffernan het volgende:
[..]
Geen idee
Bro is prolly delulu
Picnic is een Nederlands bedrijf met een dienstverlening voornamelijk in Nederland. En bij Picnic ging het alleen om de vraag onder welke CAo hun werknemers vallen. De problemen die de EU met Apple heeft zijn vele malen groterquote:
Je hebt volgens mij totaal geen idee waar het over gaat.quote:Op donderdag 25 september 2025 16:34 schreef Cracka-ass het volgende:
Komt helemaal goed met de concurrentiepositie van bedrijven in de EU als er geen gebruik gemaakt kan worden van nieuwe technologische ontwikkelingen. Of bedrijven vertrekken, of bedrijven gaan failliet.
Ome Trump ziet het wel aardig. De EU rookt zichzelf uit qua energie, migratie en overregulering.
Wil jij je telefoon bezitten, of de bitch van Apple zijn is eigenlijk de vraag. Alles wat Apple moet doen geeft je extra keuze in hoe jij je apparaat gebruikt. Wil je lekker in het tuintje van Apple blijven, dan kan dat ook. Het zijn ook allemaal dingen die google en/of Microsoft wel kunnen op een veilige manier, dus zo gek is het niet, maar bij Apple is het janken.quote:Op donderdag 25 september 2025 16:58 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Deze geloof ik wel.
Ik ben ooit overgestapt naar apple en dat bevalt mij gewoon prima. Mijn telefoons gaan een jaar of 5 mee en de tablet wel 8 ofzo. Nooit geen noemenswaardig gedoe met vastlopen of iets dergelijks, alleen worden de accu’s op den duur gewoon minder.
Ik ben niet op zoek naar meer functies of opties dan die me nu geboden worden dus ondervind verder ook geen nadelen.
Ik vind verder wel dat de EU zich niet moet laten chanteren, dus wat dat betreft sta ik er wat dubbel in.
Is trouwens die hele ios, android discussie niet iets van voor corona?
Hoe gaat de DMA dat doen volgens jou?quote:Op donderdag 25 september 2025 17:26 schreef VEM2012 het volgende:
Met alle respect, maar de wetgeving in de EU op techgebied maakt dat Europa nog verder achter gaat lopen en dat is gewoon een slechte zaak. Zogenaamd doet men het voor de consument, maar die heeft er zelden om gevraagd.
Hoe maakt de DMA dat Europa er op techgebied op achteruit terwijl het bedoeld is om de monopolies van Apple en andere big tech te doorbreken? Die monopolieposities maken het ook heel lastig dat EU techbedrijven kunnen concurreren.quote:Op donderdag 25 september 2025 17:26 schreef VEM2012 het volgende:
Met alle respect, maar de wetgeving in de EU op techgebied maakt dat Europa nog verder achter gaat lopen en dat is gewoon een slechte zaak. Zogenaamd doet men het voor de consument, maar die heeft er zelden om gevraagd.
Ik heb het niet specifiek over de DMA, hoewel die ook belemmeringen kan opwerpen omdat bepaalde producten of functies niet beschikbaar komen.quote:Op donderdag 25 september 2025 17:30 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoe gaat de DMA dat doen volgens jou?
Jij snapt er duidelijk ook niks van.quote:Op donderdag 25 september 2025 17:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb het niet specifiek over de DMA, hoewel die ook belemmeringen kan opwerpen omdat bepaalde producten of functies niet beschikbaar komen.
Op zich ben ik voorstander van een gelijk speelveld en meer kansen voor startups, maar zo lang als het systeem van EU subsidies juist in het voordeel is van grote bedrijven en startups daar heel moeilijk tussenkomen en daar hulp van nodig hebben van consultants die vaak wel 15% meepikken daarvan, dan heb ik wel zoiets van: zorg eerst eens dat je je eigen huis op orde hebt.
Ik raap liever Bubba zijn zeepje op.quote:Op donderdag 25 september 2025 17:29 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wil jij je telefoon bezitten, of de bitch van Apple zijn is eigenlijk de vraag. Alles wat Apple moet doen geeft je extra keuze in hoe jij je apparaat gebruikt. Wil je lekker in het tuintje van Apple blijven, dan kan dat ook. Het zijn ook allemaal dingen die google en/of Microsoft wel kunnen op een veilige manier, dus zo gek is het niet, maar bij Apple is het janken.
De wet is niet willekeurig, dus je kan lastig willekeurige boetes opleggen omdat iemand iets zegt wat je niet bevalt.quote:Op donderdag 25 september 2025 16:32 schreef BlaZ het volgende:
Na een dergelijke dreiging moet je direct een forse extra boete opleggen.
Dus eigenlijk was je originele post niet gepast bij dit artikel en daarna is het strooien met algemeenheden en claims over totaal andere zaken die je nergens hard maakt.quote:Op donderdag 25 september 2025 17:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb het niet specifiek over de DMA, hoewel die ook belemmeringen kan opwerpen omdat bepaalde producten of functies niet beschikbaar komen.
Op zich ben ik voorstander van een gelijk speelveld en meer kansen voor startups, maar zo lang als het systeem van EU subsidies juist in het voordeel is van grote bedrijven en startups daar heel moeilijk tussenkomen en daar hulp van nodig hebben van consultants die vaak wel 15% meepikken daarvan, dan heb ik wel zoiets van: zorg eerst eens dat je je eigen huis op orde hebt.
We leven nu in de Trump wereld. Regels zijn voor suckers.quote:Op donderdag 25 september 2025 17:49 schreef timmmmm het volgende:
[..]
De wet is niet willekeurig, dus je kan lastig willekeurige boetes opleggen omdat iemand iets zegt wat je niet bevalt.
quote:Op donderdag 25 september 2025 17:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
We leven nu in de Trump wereld. Regels zijn voor suckers.
Inderdaad, "wij vinden deze wet stom en we willen hem niet opvolgen En AnDeRs GaAn WuH WeG HoOr!quote:Op donderdag 25 september 2025 16:28 schreef Isdatzo het volgende:
Ik word sowieso schijtziek van al die bedrijven die beginnen te dreigen met het één of ander om hun zin te krijgen.
Rot op.
De consument zou ook nog willen dat fabrikanten asbest als materiaal blijven gebruiken omdat het stukken goedkoper was die prijsverhogingen hebben ze niet om gevraagd.quote:Op donderdag 25 september 2025 17:26 schreef VEM2012 het volgende:
Schreeuwende en huilende mensen straks als de deuren definitief dichtgaanquote:Op donderdag 25 september 2025 18:30 schreef halfway het volgende:
Haha alleen kantoorjuppen lopen met zo'n ding
Gwn_een_user legt prima uit waar de pijnpunten liggen.quote:Op donderdag 25 september 2025 17:29 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wil jij je telefoon bezitten, of de bitch van Apple zijn is eigenlijk de vraag. Alles wat Apple moet doen geeft je extra keuze in hoe jij je apparaat gebruikt. Wil je lekker in het tuintje van Apple blijven, dan kan dat ook. Het zijn ook allemaal dingen die google en/of Microsoft wel kunnen op een veilige manier, dus zo gek is het niet, maar bij Apple is het janken.
Joh, als jij het kapotreguleren van de EU prima vindt, dan is dat jouw mening. Ik ben het daar niet mee eens.quote:Op donderdag 25 september 2025 17:51 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dus eigenlijk was je originele post niet gepast bij dit artikel en daarna is het strooien met algemeenheden en claims over totaal andere zaken die je nergens hard maakt.
Ik snap prima wat de EU probeert te bereiken met de wetgeving. Maar ik snap ook dat Apple er geen zin in heeft. En als gebruiker van Apple wil ik die aanpassingen niet.quote:Op donderdag 25 september 2025 17:44 schreef Document1 het volgende:
[..]
Jij snapt er duidelijk ook niks van.
Dat is iets totaal anders. Want gebruik van asbest is schadelijk voor de gezondheid en niet alleen voor jezelf. Hele slechte vergelijking dus.quote:Op donderdag 25 september 2025 18:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De consument zou ook nog willen dat fabrikanten asbest als materiaal blijven gebruiken omdat het stukken goedkoper was die prijsverhogingen hebben ze niet om gevraagd.
ik wilde daarover toevallig net misschien een topic over openen:quote:Op donderdag 25 september 2025 19:17 schreef VEM2012 het volgende:
Als ik een iPhone koop, dan weet ik dat er bepaalde beperkingen aan zitten en daar dien ik gewoon vrij voor te kunnen kiezen. Net zo goed word ik doodziek van al die cookie pop ups. Ook iets voor de consument, waar de consument een hekel aan heeft.
meer: https://www.tomshardware.(...)-e-privacy-directivequote:The end of EU-imposed cookie consent pop-ups could be nigh — consent fatigue and clickspamageddon to be addressed by European Commission amendments to its 2009 e-Privacy Directive
The plague of cookie consent alerts, banners, and pop-ups that have added a sliver of sandpaper to web surfing since 2009 might be eradicated in December. The European Commission (EC) intends to revise a law called the e-Privacy Directive, reports Politico. Specifically, new guidelines from the European Data Protection Board (EDPB) aim to eliminate manipulative consent banners and reduce consent fatigue.
Daar kiest de EU helemaal niet voor. Het is de keuze van Apple om niet aan de wet te willen voldoen en als de EU die wet niet intrekt dan is het de keuze van Apple om hun producten niet meer aan te bieden aan de Europese consument.quote:Op donderdag 25 september 2025 19:24 schreef LXIV het volgende:
Ik heb de EU helemaal niet nodig om voor mij te bepalen welk merk smartphone geschikt voor mij is. Als er nu geen concurrentie zou zijn was het een ander verhaal. Maar keuzes genoeg. Laat mij dan Apple kiezen, omdat ik dit fijn en weinig omslachtig vind.
De linkse mensen in dit topic vinden het eigenlijk al niks als jij zelf kunt bepalen dat je liever zaken met Apple doet.quote:Op donderdag 25 september 2025 19:17 schreef VEM2012 het volgende:
De EU is een gedrocht geworden die veel te veel aan het micromanagen is. Ik snap dat mensen die links zijn daar voorstander van zijn, want het is natuurlijk typisch klassiek links. Maar ik word er niet vrolijk van.
Doordat Apple gesloten is , is het systeem juist zo helder en stabiel. Er zijn toch alternatieven genoeg voor mensen die een open systeem willen?quote:Op donderdag 25 september 2025 19:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Daar kiest de EU helemaal niet voor. Het is de keuze van Apple om niet aan de wet te willen voldoen en als de EU die wet niet intrekt dan is het de keuze van Apple om hun producten niet meer aan te bieden aan de Europese consument.
I know. Plus Apple is een succesvol bedrijf. En succes is natuurlijk ook helemaal kut, tenminste als het anderen betreft.quote:Op donderdag 25 september 2025 19:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
De linkse mensen in dit topic vinden het eigenlijk al niks als jij zelf kunt bepalen dat je liever zaken met Apple doet.
Wat hij daar zegt klopt gewoon niet. Als jij niet buiten het tuintje van Apple wil komen veranderd er helemaal niks. Ook niet aan de privacy. En qua veiligheid zijn ze helemaal niet beter dan concurrenten die wel een open systeem hebben.quote:Op donderdag 25 september 2025 18:39 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Gwn_een_user legt prima uit waar de pijnpunten liggen.
Soms is minder ook gewoon meer. Ook al lever je dan wat “vrijheid” in.
Ik haal straks gewoon de 17 pro Max maar ik ben heel blij met de eu. Wat vindt jij er dan zo storend aan? In weze stellen ze niks voor wat de werking van het OS zou moeten bemoeilijken.quote:Op donderdag 25 september 2025 19:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap prima wat de EU probeert te bereiken met de wetgeving. Maar ik snap ook dat Apple er geen zin in heeft. En als gebruiker van Apple wil ik die aanpassingen niet.
Ik heb het alleen gedaan zodat Fortnite geïnstalleerd kon worden op de iPad en ik denk dat dit in veel gezinnen de enige use case is.quote:Op donderdag 25 september 2025 20:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik denk dat Apple vooral het probleem overschat.
99% gaat geen andere store installeren, ik niet in ieder geval.
Is allemaal gezeik 9 van de 10x met “alternatieve aanbieders”.
Als ik dat wil kocht ik wel Android.
Tja, maar hoe plaats je het volgende dan weer...quote:Op donderdag 25 september 2025 16:34 schreef Cracka-ass het volgende:
Als dit in NL zou zijn, zou de vvd al op hun blote knietjes de hielen aan het likken zijn van apple.quote:
Ik ben voor, al was het alleen maar om die iphone snobs te zien jammeren.quote:Op donderdag 25 september 2025 18:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Schreeuwende en huilende mensen straks als de deuren definitief dichtgaan![]()
[ x ]
Waarom zou je niet een andere appstore gebruiken als daar de apps goedkoper zijn, de interface fijner werkt en daar apps te krijgen zijn die niet via de te dure Apple App store te krijgen zijn?quote:Op donderdag 25 september 2025 21:28 schreef RotatoR het volgende:
Sommige maatregelen kunnen best goed zijn maar de mogelijkheid om alternatieve app stores te installeren vindt in totaal onzinnig. Wie gebruikt dat nou.
Ik heb de 17 pro max al. Prima toestel verder, maar in de VS heb je meer functionaliteit. Net als met de Airpods Pro. Die kunnen nu vertalen. Maar niet voor EU klanten.quote:Op donderdag 25 september 2025 20:45 schreef Document1 het volgende:
[..]
Ik haal straks gewoon de 17 pro Max maar ik ben heel blij met de eu. Wat vindt jij er dan zo storend aan? In weze stellen ze niks voor wat de werking van het OS zou moeten bemoeilijken.
Alleen al die debiele lobbyisten term: sideloaden. Om het eng te laten lijken. Een programma installeren bedoel je.quote:Op donderdag 25 september 2025 22:07 schreef Harmankardon het volgende:
Het veiligheidsargument dat hier wordt gebruikt is onvolledig, als jij als Apple-gebruiker niet sideloadt dan verandert er niks. Ik ben helemaal voor deze wet van de EU en tegelijkertijd zal ikzelf in principe niet sideloaden. Dit gegeven is nieuw voor vele
fokkers weet ik, maar twee waarheden kunnen soms naast elkaar bestaan.
Koop een Android als je graag wil vertalen.quote:Op donderdag 25 september 2025 22:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb de 17 pro max al. Prima toestel verder, maar in de VS heb je meer functionaliteit. Net als met de Airpods Pro. Die kunnen nu vertalen. Maar niet voor EU klanten.
Het is toch zonde dat dingen die in de VS kunnen hier niet kunnen?
"Toevallig" rond hetzelfde moment dat Apple alternatieve stores moest toestaan versoepelden ze de regels voor de eigen app store. Je kan nu bijvoorbeeld emulators downloaden. Miljoenen mensen gebruiken die. Zelfs al heb je geen alternatieve app store op je telefoon staan, dan nog heb je er voordeel van.quote:Op donderdag 25 september 2025 21:28 schreef RotatoR het volgende:
Sommige maatregelen kunnen best goed zijn maar de mogelijkheid om alternatieve app stores te installeren vindt in totaal onzinnig. Wie gebruikt dat nou.
Android is kut, dus: nee.quote:Op donderdag 25 september 2025 22:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Koop een Android als je graag wil vertalen.
dit is dan ook meteen de ellende, je hebt niets aan 1 product van Apple. Eenmaal 1 product van Apple en je moet de rest ook van Apple hebben.quote:Op donderdag 25 september 2025 22:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb alles van Apple, telefoon, computers waar ik zakelijk mee werk, ipad, apple music, carplay. Alles werkt top. Die DMA boeit me echt geen reet.
Lees hier voor het eerst dat dat blijkbaar voor yuppen is. Maar dat ben ik niet. Wel iemand die van gemak en kwaliteit houdt. Goedkoop is duurkoop.
Kan gewoon rechtstreeks op een moderne tv.quote:Op donderdag 25 september 2025 23:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dit is dan ook meteen de ellende, je hebt niets aan 1 product van Apple. Eenmaal 1 product van Apple en je moet de rest ook van Apple hebben.
Met alleen een iPhone kan je niet casten naar chromecast en DLNA snapt Apple ook niet. Dus moet je een AppleTV.
Dan koop je het toch nietquote:Op donderdag 25 september 2025 23:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
mooi zo. weg met die overgewaardeerde zooi.
40% tot 60% marge op Apple-producten, en een consument een refurbished apparaat aanbieden als het binnen de garantieperiode defect gaat. wie gaat daar nou mee akkoord?
dat is niet apple's probleem. niemand is gedwongen hun producten te kopen. de consument hoort onderzoek te doen voor een dure aankoop en zich ervan bewust te zijn dat men tegenwoordig niet echt simpelweg een product koopt, je koopt een stukje van een ecosysteem. zo werkt big tech, ze verkopen niet echt losse producten en diensten, ze verkopen ecosystemen.quote:Op donderdag 25 september 2025 23:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dit is dan ook meteen de ellende, je hebt niets aan 1 product van Apple. Eenmaal 1 product van Apple en je moet de rest ook van Apple hebben.
Met alleen een iPhone kan je niet casten naar chromecast en DLNA snapt Apple ook niet. Dus moet je een AppleTV.
wat de EC denk ik in feite wil doen is het blokkeren van buitenlandse big tech zoals china deed met de great firewall. dit gaf chinese technologiebedrijven de kans om de gigantische binnenlandse markt te domineren want google, meta, twitter, youtube, etc. waren/zijn, voor zover ik het weet, niet toegankelijk in china.quote:Op vrijdag 26 september 2025 00:56 schreef Alpha0 het volgende:
Waar bemoeit de EU zich mee. EU heeft totaal geen inhoudelijke kennis. Feit dat ze Whatsapp wilden openbreken toont al aan dat ze ze niet allemaal op een rijtje hebben. Probleem binnen de ambtenarij is dat niemand elkaar durft tegen te spreken, domme plannen kunnen zo toch doorgaan.
Dat kunnen ze nog steeds aanbieden, net zoals dat bij android de keuze hebt om uit een niet officiele store zaken te installeren, maar dan moet je wel heel expliciet instellen dat dit kan, bij Apple heb je die mogelijkheid niet.quote:Op donderdag 25 september 2025 14:54 schreef gwn_een_user het volgende:
de DMA is wel een probleem voor hun gesloten ecosysteem, wat juist 1 van hun meest waardevolle pronkstukken is
hun walled garden aanpak betekent meer veiligheid, meer privacy, snellere updates dan de concurrentie. die openheid die de EC zo graag wil afdwingen ondermijnt die zaken
Maar het is niet aan jou om te bepalen hoeveel marge ik mag betalen. Als ik het dat waard vind is dat mijn zaak.quote:Op donderdag 25 september 2025 23:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
40% tot 60% marge op Apple-producten, en een consument een refurbished apparaat aanbieden als het binnen de garantieperiode defect gaat. wie gaat daar nou mee akkoord?
Apart, ik heb een andere store op m’n iPhone staan.quote:Op vrijdag 26 september 2025 05:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat kunnen ze nog steeds aanbieden, net zoals dat bij android de keuze hebt om uit een niet officiele store zaken te installeren, maar dan moet je wel heel expliciet instellen dat dit kan, bij Apple heb je die mogelijkheid niet.
Zo’n MacBook is wel echt fijn om software development mee te doen.quote:Op donderdag 25 september 2025 18:30 schreef halfway het volgende:
Haha alleen kantoorjuppen lopen met zo'n ding
Waarom kunnen andere buds voor Android telefoons dit wel in europa?quote:Op donderdag 25 september 2025 22:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb de 17 pro max al. Prima toestel verder, maar in de VS heb je meer functionaliteit. Net als met de Airpods Pro. Die kunnen nu vertalen. Maar niet voor EU klanten.
Het is toch zonde dat dingen die in de VS kunnen hier niet kunnen?
Android is geen merk hè?quote:Op vrijdag 26 september 2025 07:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom kunnen andere buds voor Android telefoons dit wel in europa?
Het is toch vreemd dat Android blijkbaar wel aan wetgeving wilt voldoen en Apple niet.
Ja en daar moet je toestel dus wel jailbreaken.quote:Op vrijdag 26 september 2025 07:12 schreef Document1 het volgende:
[..]
Apart, ik heb een andere store op m’n iPhone staan.
Zoals gewoonlijk loop half fok weer eens lekker achter de desinformatie aan.
Wat een flauwekul, Apple gebruikers die denken dat ze volledig veilig zijn op iosquote:Op vrijdag 26 september 2025 07:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Android is geen merk hè?
Apple heeft de apps gebaseerd op hun eigen platform voor redenen.
Ik ben er tevreden over, de shit die op Android apps gepleurd werd was vele malen vaker geïnfecteerd of totale prut
Bij Apple krijg je tenminste nog (vrij makkelijk naar mijn ervaring) een ander toestel.quote:Op donderdag 25 september 2025 23:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Android is een besturingssysteem net zoals iOS dat is bij Apple.quote:
Als je zo dom bent is het geen wonder dat ze een appel aan je verkopen.quote:Op vrijdag 26 september 2025 07:44 schreef Doug-Heffernan het volgende:
[..]
Bij Apple krijg je tenminste nog (vrij makkelijk naar mijn ervaring) een ander toestel.
Moet je eens naar de grote concurrent gaan, als je daar met met problen van een goedkoper model dan het vlaggenschip aankomt lachen ze je uit en zeggen ze “had je maar het vlaggenschip moeten nemen”
Of als er bijvoorbeeld een batterij binnen 1 jaar grote kuren geeft moet je bedelen voor een nieuwe batterij, en dan duurt het weken om die te vervangen lmao
Wel mee eens dat de bouwkwaliteit van mijn S24 Ultra bedroevend slecht was. Bij oplevering direct een kapot/los USB-C poortje... wel prima opgelost door Samsung, dat wel. Maar dat ding moet dan toch langs Dynafix en dat is altijd maar weer een gokje.quote:Op vrijdag 26 september 2025 07:44 schreef Doug-Heffernan het volgende:
[..]
Bij Apple krijg je tenminste nog (vrij makkelijk naar mijn ervaring) een ander toestel.
Moet je eens naar de grote concurrent gaan, als je daar met met problen van een goedkoper model dan het vlaggenschip aankomt lachen ze je uit en zeggen ze “had je maar het vlaggenschip moeten nemen”
Of als er bijvoorbeeld een batterij binnen 1 jaar grote kuren geeft moet je bedelen voor een nieuwe batterij, en dan duurt het weken om die te vervangen lmao
Dat is nog altijd beter dan het meest privacyschendende bedrijf vind ik.quote:Op vrijdag 26 september 2025 06:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dan heb je te dealen met het meest kinderachtige bedrijf in tech.
Er zijn meer dan twee talen…quote:Op vrijdag 26 september 2025 08:03 schreef raptorix het volgende:
Waarom zouden je oortjes moeten vertalen, is Engels te moelluk ofzo.
Dat is zeker dezelfde doelgroep als van die Videos die gewoon in het Nederlands zijn, en waarbij dan midden in beeld de gesproken tekst staat.
Wat dat betreft is EU inderdaad een zegen. Wat betreft veel andere zaken niet. We moeten echt een manier vinden dat wij aan onze veiligheid en privacyregels kunnen voldoen, zonder dat wij innovatie teveel dwars zitten. Want we lopen flink achter.quote:Op vrijdag 26 september 2025 07:34 schreef Buitendam het volgende:
En weer een reden om aan te tonen wat een zegen de EU is. Dit soort kutbedrijven en hun chantage gewoon de deur kunnen wijzen.
Eens. Maar punt is dus wel dat dat alleen kan als je zelf ook sterk staat. Al alternatieve hebt, of weet dat je die snel kan opbouwen.quote:Op donderdag 25 september 2025 18:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Inderdaad, "wij vinden deze wet stom en we willen hem niet opvolgen En AnDeRs GaAn WuH WeG HoOr!" Ze mogen van mij. Sterker nog, elk bedrijf dat hiermee dreigt zou gelijk verbannen moeten worden uit de EU. Sodeflikkerstraal maar op als het allemaal zo moeilijk is.
Je maakt er een karikatuur van. Want: uiteraard niet. Veiligheid is van groot belang. Maar toch is de vraag: 'moet de mijnbouw weer open, voor zeldzame aardmentalen' een valide vraag. Of je moet alternatieve weten.quote:Op donderdag 25 september 2025 18:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De consument zou ook nog willen dat fabrikanten asbest als materiaal blijven gebruiken omdat het stukken goedkoper was die prijsverhogingen hebben ze niet om gevraagd.
Waarop loopt de EU precies concreet achter als het gaat om innovatie?quote:Op vrijdag 26 september 2025 08:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Eens. Maar punt is dus wel dat dat alleen kan als je zelf ook sterk staat. Al alternatieve hebt, of weet dat je die snel kan opbouwen.
In die positie zitten we helaas niet. Daarom doet een bedrijf als Apple dit. Ze weten hoe erg EU achterloopt.
EU staat zwak omdat ze geen eigen productie en concurrentie hebben.quote:Op vrijdag 26 september 2025 08:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat dat betreft is EU inderdaad een zegen. Wat betreft veel andere zaken niet. We moeten echt een manier vinden dat wij aan onze veiligheid en privacyregels kunnen voldoen, zonder dat wij innovatie teveel dwars zitten. Want we lopen flink achter.
Meen je dit? qua defensie, AI, Space. Sowieso is het vanwege qua bureaucratie in de EU ingewikkeld voor start-ups.quote:Op vrijdag 26 september 2025 09:21 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarop loopt de EU precies concreet achter als het gaat om innovatie?
We zeggen hetzelfde, maar dan in andere woorden.quote:Op vrijdag 26 september 2025 09:23 schreef Lospedrosa het volgende:
E
[..]
EU staat zwak omdat ze geen eigen productie en concurrentie hebben.
Ergens kunnen die bedrijven op een gegeven moment zeggen, Eu zoek het maar uit, je koopt dit of je moet je oude Nokia fabriek maar afstoffen.
Hoe is dat anders in de VS? Die hebben ook bijna geen productie en laten alles in China, India en Zuid-Amerika maken. Foxconn en Jabil, die beide voor Apple geproduceerd hebben, hebben fabrieken in Oost-Europa. Nederland heeft met ASML nog één troef in handen, en we hebben met TSMC en NXP nog een paar chip foundries. De VS doet het wat dat betreft helemaal niet zo veel beter hoor. Die komen ook krakend tot stilstand als ze alles zelf zouden moeten doen.quote:Op vrijdag 26 september 2025 09:23 schreef Lospedrosa het volgende:
E
[..]
EU staat zwak omdat ze geen eigen productie en concurrentie hebben.
Ergens kunnen die bedrijven op een gegeven moment zeggen, Eu zoek het maar uit, je koopt dit of je moet je oude Nokia fabriek maar afstoffen.
Toegegeven, de echt grote bedrijven zitten op gebied van defensie in de VS. Maar tegelijk zijn dit soort bedrijven in de VS heel vaak afhankelijk toeleveranciers die ook uit Europa komen. Rheinmetall, Dassault, Thales. En bijvoorbeeld NXP is een grote leverancier van chips voor heel veel defensiebedrijven.quote:Op vrijdag 26 september 2025 09:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Meen je dit? qua defensie, AI, Space. Sowieso is het vanwege qua bureaucratie in de EU ingewikkeld voor start-ups.
Als je privacy echt het nr 1 verkoopargument vindt, dan had je een Android. Het is niet eens competitie.quote:Op vrijdag 26 september 2025 08:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is nog altijd beter dan het meest privacyschendende bedrijf vind ik.
Als jij dat wil geloven, prima.quote:Op vrijdag 26 september 2025 10:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als je privacy echt het nr 1 verkoopargument vindt, dan had je een Android. Het is niet eens competitie.
quote:Op vrijdag 26 september 2025 07:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en daar moet je toestel dus wel jailbreaken.
E/OS.quote:Op vrijdag 26 september 2025 10:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als je privacy echt het nr 1 verkoopargument vindt, dan had je een Android. Het is niet eens competitie.
Dat kan dus niet met elke iphone overal, alleen in zeer beperkt deel in de wereld.quote:Op vrijdag 26 september 2025 10:27 schreef Document1 het volgende:
[..]Helemaal niet waar heb je het over man. Lekker desinformatie blijven verkondigen joh.
De productie zit in Azië, dat geldt voor alle westerse multinationals.quote:Op vrijdag 26 september 2025 09:40 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hoe is dat anders in de VS? Die hebben ook bijna geen productie en laten alles in China, India en Zuid-Amerika maken. Foxconn en Jabil, die beide voor Apple geproduceerd hebben, hebben fabrieken in Oost-Europa. Nederland heeft met ASML nog één troef in handen, en we hebben met TSMC en NXP nog een paar chip foundries. De VS doet het wat dat betreft helemaal niet zo veel beter hoor. Die komen ook krakend tot stilstand als ze alles zelf zouden moeten doen.
Kom maar door met de feiten dan.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jij hebt geloof, ik feiten. Gelukkig gaat het deze keer om een telefoon.
Iphone kun je alleen krijgen met een advertentie bedrijf dat alles controleert. Android telefoons zijn er zonder Google. App toestemmingen kun je beter instellen op android. iPhone moet voldoen aan Amerikaanse spionage wetten. https://shop.fairphone.co(...)color=217&select=220quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kom maar door met de feiten dan.
Hebben ze al gedaan. Ze gaan de wet niet aanpassen voor Apple was hun bericht. Nu nog voet bij stuk houden.quote:Op vrijdag 26 september 2025 08:44 schreef theunderdog het volgende:
Dit is erg goed. Hoop dat Europa gewoon zegt: 'prima, doei'.
Maar er zijn toch wel genoeg alternatieven voor Apple, ook al komen die niet uit de EU?quote:Op vrijdag 26 september 2025 08:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Eens. Maar punt is dus wel dat dat alleen kan als je zelf ook sterk staat. Al alternatieve hebt, of weet dat je die snel kan opbouwen.
In die positie zitten we helaas niet. Daarom doet een bedrijf als Apple dit. Ze weten hoe erg EU achterloopt.
Wat heeft omzet met innovatie te maken? In de praktijk hebben die helaas weinig met elkaar te maken. En om weer meer on-topic te gaan, in welke zin zou Apple zijn zin geven en zijn ecosystem laten afschermen daar dan een positieve invloed op hebben?quote:Op vrijdag 26 september 2025 10:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De productie zit in Azië, dat geldt voor alle westerse multinationals.
Maar kijk gewoon eens naar de omzet van grote techbedrijven VS / EU de Eu is een klein vlekje
Ja, als je het OS verandert op de telefoon... Je snapt toch best dat dit geen geweldig vergelijk is? Er zitten namelijk ook nadelen aan vast.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iphone kun je alleen krijgen met een advertentie bedrijf dat alles controleert. Android telefoons zijn er zonder Google. App toestemmingen kun je beter instellen op android. iPhone moet voldoen aan Amerikaanse spionage wetten. https://shop.fairphone.co(...)color=217&select=220
Nederlandsche telefoons die uit de doos Google vrij gekocht kunnen worden niet.
Groetjes.
Een telefoontje van Trump naar VDL en de EU gaat door de knieën.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Hebben ze al gedaan. Ze gaan de wet niet aanpassen voor Apple was hun bericht. Nu nog voet bij stuk houden.
Je kunt wel blijven roepen: kut enzo.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:32 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wat heeft omzet met innovatie te maken? In de praktijk hebben die helaas weinig met elkaar te maken. En om weer meer on-topic te gaan, in welke zin zou Apple zijn zin geven en zijn ecosystem laten afschermen daar dan een positieve invloed op hebben?
Innovatie ontstaat vooral door concurrentie. Waarom zou je innoveren als je het alleenrecht hebt binnen je eigen doelgroep? Ontwikkeling kost alleen maar geld, dus dan is het veel goedkoper om apps die met jou eigen diensten concurreren gewoon niet toe te laten in jouw appstore.
Wie is "je" in dit verhaal?quote:Op vrijdag 26 september 2025 12:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, als je het OS verandert op de telefoon... Je snapt toch best dat dit geen geweldig vergelijk is? Er zitten namelijk ook nadelen aan vast.
Ohja, voor apple wel. maar dacht: trek de discussie wat breder. We zijn chantabel door onze positie.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Maar er zijn toch wel genoeg alternatieven voor Apple, ook al komen die niet uit de EU?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |