Ja wat een zenuwpees.quote:Op dinsdag 23 september 2025 22:38 schreef GwaiLow het volgende:
Oef wat was Johannes slecht tijdens de finale zeg. Echt schrijnend. Wel een goede en leuke speler. Hij wist veel, maar als je zo zenuwachtig tijdens het finalespel bent hoor je ook niet in de finaleweek.
Ik dacht serieus dat ze de zus was van Lieke Klaver.quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:42 schreef Aoibhin het volgende:
Ik vind Brankele heel erg lijken op iemand anders, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen
Ja dat was jammer. Had hem graag in de finaleweek gezien. Die 2 die gister doorgingen heb ik echt helemaal niks mee.quote:Op dinsdag 23 september 2025 22:38 schreef GwaiLow het volgende:
Oef wat was Johannes slecht tijdens de finale zeg. Echt schrijnend. Wel een goede en leuke speler. Hij wist veel, maar als je zo zenuwachtig tijdens het finalespel bent hoor je ook niet in de finaleweek.
Volgens mij heeft ie dezelfde score als Tom, die nu 5e staat, maar het zal voor beiden wel niet genoeg zijnquote:Op woensdag 24 september 2025 09:19 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ja dat was jammer. Had hem graag in de finaleweek gezien. Die 2 die gister doorgingen heb ik echt helemaal niks mee.
Ja jammer, vanaf dat hij Carter niet herkende zat hij van zichzelf te balen.quote:Op woensdag 24 september 2025 09:19 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ja dat was jammer. Had hem graag in de finaleweek gezien. Die 2 die gister doorgingen heb ik echt helemaal niks mee.
Staat een filmpje van hem online dat ie uitlegt dat het voor hem de 3e aflevering op 1 dag was en dat de concentratie compleet weg was.quote:Op woensdag 24 september 2025 12:46 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ja jammer, vanaf dat hij Carter niet herkende zat hij van zichzelf te balen.
Blijft een aspect wat wij als kijkers steeds vergeten.quote:Op woensdag 24 september 2025 12:47 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Staat een filmpje van hem online dat ie uitlegt dat het voor hem de 3e aflevering op 1 dag was en dat de concentratie compleet weg was.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 24 september 2025 12:47 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Staat een filmpje van hem online dat ie uitlegt dat het voor hem de 3e aflevering op 1 dag was en dat de concentratie compleet weg was.
Dat mag je zeggenquote:Op vrijdag 26 september 2025 22:20 schreef Farenji het volgende:
Mag ik zeggen dat ik hunted echt een vreselijk dystopisch kutprogramma vind? Ja dat mag ik zeggen.
Ik had Paulien alleen echt niet durven tegen te spreken, zo zeker was ik er dan ook niet van 🤣quote:Op zaterdag 27 september 2025 11:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
Grappig: Paulien die denkt dat « Dragosteia din tei » een songfestivalliedje was en al die mannen die « niets/weinig met het songfestival ophebben » weten unisono dat dat geen songfestivalnummer was.
Herman sprak het - ongetwijfeld ingefluisterd door de redactie alsnog tegenquote:Op zaterdag 27 september 2025 11:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
Grappig: Paulien die denkt dat « Dragosteia din tei » een songfestivalliedje was en al die mannen die « niets/weinig met het songfestival ophebben » weten unisono dat dat geen songfestivalnummer was.
😎quote:Op zaterdag 27 september 2025 13:38 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Herman sprak het - ongetwijfeld ingefluisterd door de redactie alsnog tegen
Scherm staat vrij ver weg (op de plek waar de finale wordt gespeeld)quote:Op zondag 28 september 2025 22:45 schreef TLC het volgende:
Waarom had Thomas bij de gallerij niet gewoon zijn bril op ? Hij deed zo moeilijk
Neeeee je ligt eruit zo jammerquote:Op maandag 29 september 2025 07:06 schreef Selmar het volgende:
Scherm staat vrij ver weg (op de plek waar de finale wordt gespeeld)
IJdelheid?quote:Op zondag 28 september 2025 22:45 schreef TLC het volgende:
Waarom had Thomas bij de galerij niet gewoon zijn bril op ? Hij deed zo moeilijk
Zou best kunnen, ik kijk het vaak de volgende dag terug. Ik vind overigens de switch naar Paulien en Herman heel goed uitpakken.quote:Op dinsdag 30 september 2025 11:11 schreef GwaiLow het volgende:
Topic loopt niet zo'n storm. Zou het komen door het latere tijdstip?
Jammer, Selmar! Het was geen sterke finale van beide kanten. Lijkt mij overigens een lastige keuze met 10 sec op de klok. Jezelf ook laten zakken naar 1 sec, en dus mogen beginnen bij de volgende vraag, Of hopen dat je tegenstander geen antwoord kan geven in die ene seconde. Ik denk dat ze je uitdaagde, maar je durfde niet. Zij had wel een beetje mazzel met de makkelijke vraag over Expeditie Robinson. ''Eiland'' is natuurlijk het eerst dat in je opkomt.
Bij de ander op 1 altijd jezelf naar 1 seconde laten terugzakken. De kans dat je binnen 1 seconde het meest logische antwoord kunt geven, is vrij groot.quote:Op dinsdag 30 september 2025 11:11 schreef GwaiLow het volgende:
Jammer, Selmar! Het was geen sterke finale van beide kanten. Lijkt mij overigens een lastige keuze met 10 sec op de klok. Jezelf ook laten zakken naar 1 sec, en dus mogen beginnen bij de volgende vraag, Of hopen dat je tegenstander geen antwoord kan geven in die ene seconde. Ik denk dat ze je uitdaagde, maar je durfde niet. Zij had wel een beetje mazzel met de makkelijke vraag over Expeditie Robinson. ''Eiland'' is natuurlijk het eerst dat in je opkomt.
Ja, erg jammer.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Durf te vragen: hebben de makers nog wat moeten knippen tussen het gesprek van Beritt en Paulien over Peppa Pig?quote:Op maandag 29 september 2025 07:06 schreef Selmar het volgende:
[..]
Scherm staat vrij ver weg (op de plek waar de finale wordt gespeeld)
Kijkcijfers lopen volgens mij ook niet echt storm. Las van de week 1,1 miljoen kijkers, als dat representatief is voor het gehele seizoen zit het flink onder vorig(e) seizoen(en), toen het volgens mij standaard rond of net boven de 2 miljoen scoorde.quote:Op dinsdag 30 september 2025 11:11 schreef GwaiLow het volgende:
Thanks! En volgens mij was dit stuk redelijk ongeknipt, zo lang gingen ze ook weer niet door 😂quote:Op dinsdag 30 september 2025 22:24 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Durf te vragen: hebben de makers nog wat moeten knippen tussen het gesprek van Beritt en Paulien over Peppa Pig?
Verder was je een toffe kandidaat![]()
1.1 miljoen is live, dat was vorig jaar volgens mij ook ongeveer dat. 2 miljoen is met terugkijken en dat is nu weer zo.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 03:27 schreef Niels_ het volgende:
[..]
Kijkcijfers lopen volgens mij ook niet echt storm. Las van de week 1,1 miljoen kijkers, als dat representatief is voor het gehele seizoen zit het flink onder vorig(e) seizoen(en), toen het volgens mij standaard rond of net boven de 2 miljoen scoorde.
Ik heb niet genoeg afleveringen gezien om die tactiek te kennen denk ik 😄 Wist al niet wie er aan de beurt zou zijn bij een gelijke stand. Het was gewoon handiger geweest om gewoon “Troje” te roepen ipv “Penelope” 😂quote:Op dinsdag 30 september 2025 18:39 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Bij de ander op 1 altijd jezelf naar 1 seconde laten terugzakken. De kans dat je binnen 1 seconde het meest logische antwoord kunt geven, is vrij groot.
Maar tof dat je hier hebt meegepost @:selmar. Leuk je in de serie te zien!
+1quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:04 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ben ik de enige die berit niet zo leuk vindt?
Die zit ook vrij hoog in mijn irritatiezone ja, en dat heb ik helemaal niet snel.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:04 schreef Scorpion_17 het volgende:
Och, dat heb ik met de hals en adamsappel van Thomas.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:43 schreef Felagund het volgende:
[..]
Die zit ook vrij hoog in mijn irritatiezone ja, en dat heb ik helemaal niet snel.
Maar die denken niet persé dat ze grappig zijnquote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:51 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Och, dat heb ik met de hals en adamsappel van Thomas.
Iemand die te weinig valium heeft gewonen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 22:11 schreef Hugo_Treger het volgende:
Wie is die dove feministe die meespeelt?
Negenenzestig inmiddels, maar nog goed herkenbaar.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 22:16 schreef Felagund het volgende:
Wel jeugdsentiment:
Bekijk deze YouTube-video
Ik zit de hele tijd heen en weer te kijken, maar ik zou nooit gezegd hebben dat dit twee dezelfde mensen zijn,quote:Op donderdag 2 oktober 2025 21:37 schreef svann het volgende:
[..]
Negenenzestig inmiddels, maar nog goed herkenbaar.
Ik vind vooral de stem nog heel herkenbaar.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 21:37 schreef svann het volgende:
[..]
Negenenzestig inmiddels, maar nog goed herkenbaar.
Ik vind dat Thomas nog teveel antwoorden laat liggen die íe eigenlijk wel moet weten. Wat dat betreft doet Brankele het beter, maar die neemt soms teveel tijd (al komt er soms dan nog wel een goed anwoord uit)quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 09:18 schreef TLC het volgende:
Nienke is bijkans nooit te verstaanThomas kandidaat eindwinnaar
(samen met Brankele)
Toch wel een waarheid als een koe, het is stil hier.quote:Op dinsdag 30 september 2025 11:11 schreef GwaiLow het volgende:
Kan ik mij voorstellen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 22:08 schreef la_perle_rouge het volgende:
Goh, dat was nog een antwoord ook. Ik kreeg een appje van mijn dochter, toen ze er af ging. Blij dat ik dat niet van te voren wist.
Hij was de minst slechte in de finale, dus terecht door.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 00:25 schreef Scorpion_17 het volgende:
Jeroen mazzelt wederom door n matige tegenstander in de finale.
Ik ergerde me ook meteen kapot.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:04 schreef Scorpion_17 het volgende:
Hij reed me laatst nog bijna van de fiets, dus ik wist hetquote:Op maandag 6 oktober 2025 22:18 schreef svann het volgende:
Morgen met Mike Libanon van Oogappels.
Weer zo'n bekende nederlander die ik op moet zoeken omdat ik geen series kijk.
Niet in de dikke van dale, maar wel in de van dale met brede heupen en smalle schouders.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:57 schreef TLC het volgende:
Volgens mij staat 'peerfiguur' niet eens in de Dikke van Dale
Ik had hem als reiki-zweverd gekwalificeerd.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 22:11 schreef NoCigar het volgende:
Mike is wel blij met zichzelf, de kwakzalver.
Hij houdt het langer dan verwacht vol.quote:
tbh heeft blaudzun er wel net iets meer te zoeken. Jeroen had ook gisteren alle kansen om Aletha weg te sturen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 02:45 schreef Niels_ het volgende:
Toch knap - hoewel ook de nodige onkunde bij zijn tegenstanders - dat Jeroen vijf afleveringen mee heeft gedaan. Zeker voor mijn generatie (begin/midden dertig) is die man toch puur jeugdsentiment. Jammer dat hij die irritante Blaudzun niet van de vijfde plek gestoten heeft.
Ik kijk bijna geen enkele dag "live". Ik vind het gewoon echt te laat. Niet dat ik op dat tijdstip echt al slaap, maar ik heb op zo'n tijdstip niet zoveel puf meer voor een quizprogramma.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 17:55 schreef Scorpion_17 het volgende:
Overigens: dit topic is wel wat meer dood sinds de verplaatsing naar het nieuwe tijdstip he?
Ok moet meestal terugkijken als ik het al niet vergeet ...quote:Op donderdag 9 oktober 2025 17:55 schreef Scorpion_17 het volgende:
Overigens: dit topic is wel wat meer dood sinds de verplaatsing naar het nieuwe tijdstip he?
Het ligt bij mij niet aan het tijdstip want ik kijk altijd terug maar ik vind de meeste kandidaten gewoon niet zo bijzonderquote:Op donderdag 9 oktober 2025 17:55 schreef Scorpion_17 het volgende:
Dat is wel goed samengevatquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 22:12 schreef svann het volgende:
Aardige vent, die Karim, maar hij bakte er niet veel van.
Vorig seizoen of het seizoen ervoor kwam het een keer voor dat een kandidaat op de laatste reguliere dag er de 7e keer zat en die avond overleefde. Die moest toen de maandag erna gewoon meedoen, terwijl die 2e ofzo geworden was in de ranking. Eigenlijk zou die dus maar 2 avonden hebben moeten meedoen, maar moest er 5 overleven, wat uiteindelijk niet lukte. Ik geloof dat Aletha ook hooguit Blaudzun zou hebben ingehaald en dus ook maandag had moeten instromen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 17:28 schreef TheVulture het volgende:
Krijgen we nu de aparte situatie dat Aletha vanavond kan verliezen en er dan maandag weer zit? Ze staat dan op zijn minst gelijk met Blaudzun op 5....
Ik neem de afleveringen tegenwoordig op, omdat het wat aan de late kant is. Dus ik loop achter.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 21:54 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Toch wel een waarheid als een koe, het is stil hier.
Dat ik niet kijk heeft meer te maken met het ontbreken van Maartenquote:Op donderdag 9 oktober 2025 17:55 schreef Scorpion_17 het volgende:
Dat is wel jammer voor je, want Herman en Pauline doen het prima.quote:Op zondag 12 oktober 2025 23:14 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat ik niet kijk heeft meer te maken met het ontbreken van Maarten
Daar ben ik ook blij om.quote:Op zondag 12 oktober 2025 14:37 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ah gelukkig Eric vd Burg eruit. Ik skipte de afleveringen met hem en keek alleen het finalespel omdat ik er niet naar kan kijken. Schijnheilige kwal.
Zaterdag pas denk ik. De finale toch, of was t finaleweek?quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:39 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Dat is wel jammer voor je, want Herman en Pauline doen het prima.
Ook de antwoorden op kijkersvragen zijn best leuk. En de wisselwerking tussen Herman en Pauline ook. Ben benieuwd of Pauline morgen met 1 of met 2 zelfgebreide sokken zit.
Als alles goed gaat inderdaad zaterdag pas, hoorden we vandaag.quote:Op maandag 13 oktober 2025 14:34 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Zaterdag pas denk ik. De finale toch, of was t finaleweek?
Ja de kans dat iemand even 4 antwoorden geeft is niet groot, en zeker op basis van het verloop tot dan toe snap ik wel dat ze dacht veilig te zijn.quote:Op maandag 13 oktober 2025 22:47 schreef GwaiLow het volgende:
Tja, maakte ze hier een klein foutje door zichzelf niet onder Blaudzun te laten zakken, of was het gewoon veel pech dat hij net 4 antwoorden wist? Zelf had ze slechts 2 antwoorden nodig gehad als ze zich had laten zakken. Denk toch dat dat de beste optie zou zijn geweest, maar het was wel een lastige keuze.
En mooi dat Aletha gewoon eerlijk toegeeft dat ze zwaar baalt.
Ja, het was ook zeker geen fout van Aletha. Vooral veel pech, want zij is zonder twijfel sterker dan Blaudzun. Alcatraz was een heerlijke laatste vraag. De meeste mensen hebben Escape from Alcatraz van Clint E. wel gezien natuurlijk, en dan som je binnen een paar seconden 4 simpele antwoorden op.quote:Op maandag 13 oktober 2025 23:38 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ja de kans dat iemand even 4 antwoorden geeft is niet groot, en zeker op basis van het verloop tot dan toe snap ik wel dat ze dacht veilig te zijn.
Natuurlijk was laten zakken slimmer geweest, maar dan had ze nog 45 seconden moeten wachten. Dat is vrij lang en kan me voorstellen dat je dan liever meteen past.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 09:14 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
Ja, het was ook zeker geen fout van Aletha. Vooral veel pech, want zij is zonder twijfel sterker dan Blaudzun. Alcatraz was een heerlijke laatste vraag. De meeste mensen hebben Escape from Alcatraz van Clint E. wel gezien natuurlijk, en dan som je binnen een paar seconden 4 simpele antwoorden op.
Toch denk ik wel dat de kans groter is dat je in 30+ seconden 2 antwoorden weet, dan dat de tegenstander 4 antwoorden niet weet. Ik zou toch liever van mijn eigen kracht uitgaan, dan afwachten wat de tegenstander doet.
Lieke is een bazin! Eindelijk iemand die de regels wel kent. Altijd zo vervelend dat kandidaten zichzelf 1s onder de ander laten zakken, terwijl dit helemaal niet nodig is. Als je gelijk met de ander staat, en pas zegt, mag je ook beginnen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:05 schreef svann het volgende:
Dat passen deed Lieke goed.
Verstandig dat ze niet doorging met antwoorden gokken.
Nee, er schijnt iets anders op tv te zijn. Daar voor wel een uitzending op zaterdag!quote:
Gelukkig sloeg de karma toe en vloog hij eruit.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 22:51 schreef hhh38 het volgende:
Blaudzun die Wierd Duk een fascist noemt
Volgens mij wist ie al na 3 rondes dat het einde verhaal zou zijnquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 03:16 schreef Niels_ het volgende:
[..]
Gelukkig sloeg de karma toe en vloog hij eruit.
Denk dat ze alle 3 wel terecht zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:30 schreef TheVulture het volgende:
Spannende halve finale, gunde het ze allemaal wel. Denk wel uiteindelijk de 2 terechte finalisten.
Oh ja zeker, maar Thomas was natuurlijk al duidelijkquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:33 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
Denk dat ze alle 3 wel terecht zijn.
Super spannend! En fijn dat Lieke naar huis is, vond haar de minst sympathiekequote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:30 schreef TheVulture het volgende:
Spannende halve finale, gunde het ze allemaal wel. Denk wel uiteindelijk de 2 terechte finalisten.
Het verschil qua punten was al groot, dus het kwam niet door karma vanwege deze opmerking dat hij eruit vloog. Persoonlijk geef ik hem groot gelijk in zijn opmerkingen, maar dat is een verschil van mening.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 03:16 schreef Niels_ het volgende:
[..]
Gelukkig sloeg de karma toe en vloog hij eruit.
Die wil je niet thuis in de woonkamer hangen nee.quote:
Alles wat hij gewonnen had, was hij meteen weer kwijtquote:
Die van Brankele was te makkelijk voor een finale.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:03 schreef DrMarten het volgende:
Jemig, de ene moet een paar Europese streken herkennen en dan krijgt Rob zo'n gallerij. Dat is toch niet te vergelijken?
quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:11 schreef Felagund het volgende:
Dom van Thomas om niet meteen te stoppen bij het goede antwoord.
Ja, hij heeft veel geluk dat hij die 50 toch nog hadquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:11 schreef Felagund het volgende:
Dom van Thomas om niet meteen te stoppen bij het goede antwoord.
En Rob had pech dat hij niet als eerste mocht, maar dat is het spel.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:12 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ja, hij heeft veel geluk dat hij die 50 toch nog had
De kans is groot dat Thomas er ook wel 2 had geweten. Die fout op het eind heeft hem wel de winst gekost.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:18 schreef NoCigar het volgende:
Ze wint alleen omdat Thomas niet paste.
Zo zeg datquote:
.(Wel mooie vrouw natuurlijk, weet je wat, gewoon terecht gewonnen gewoon omdat ze zo mooi is en niet omdat Thomas zo'n gigantische enorme overduidelijke fout maakte). 😋quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:34 schreef Magere_Gein het volgende:
Onterechte winnares, Thomas had gewoon gewonnen als hij zich onder de 35 seconden had laten zakken (misschien wilde hij die spuuglelijke trofee niet). Ik vermoed matchfixing zoals bij beide keren dat een vrouw de slimste won! 😏
Ik ook niet. Heb Philip en Maarten niet een keer gemist dit seizoenquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:21 schreef spapaars het volgende:
Mooi seizoen weer, mis de oudjes niet.
Ik dacht even 'Die schaal is een grap toch? De echte tovert hij zo wel tevoorschijn' Maar neequote:
Dit dus, een hele geslaagde overgangquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:46 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ik ook niet. Heb Philip en Maarten niet een keer gemist dit seizoenHerman en Paulien doen het top
Als je zo'n grote fout maakt verdien je het ook niet echt om te winnen toch? Tactiek hoort ook bij het spelletje.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:34 schreef Magere_Gein het volgende:
Onterechte winnares, Thomas had gewoon gewonnen als hij zich onder de 35 seconden had laten zakken (misschien wilde hij die spuuglelijke trofee niet). Ik vermoed matchfixing zoals bij beide keren dat een vrouw de slimste won! 😏
Misschien gerekend met inwoners van de gemeenten?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:27 schreef Felagund het volgende:
Waarom was bij de vraag over het kleinste dorp van een club in de eredivisie Velsen-Zuid niet het goede antwoord (Telstar), maar Volendam?
Gewoon dom maar wel matig dat dat gebeurt in de vinale natuurlijkquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 23:00 schreef Felagund het volgende:
[..]
Als je zo'n grote fout maakt verdien je het ook niet echt om te winnen toch? Tactiek hoort ook bij het spelletje.
Ik vond het een goede keus om dat niet te doen, want je moet er dan wel echt 4 goed hebben om dan de druk er op te hebben staan. Maar het was natuurlijk gewoon geluk dat ie daarvoor koos.quote:Op zondag 19 oktober 2025 01:09 schreef Szura het volgende:
Brankele
Thomas tactisch troep in de vinale, ook bij die keer rond de 90 seconden had hij maar 5 tellen moeten zakken en hij mocht de volgende vraag beginnen
Die schaal is gemaakt door een 'kunstenaar'quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:05 schreef MadMaster het volgende:
Heeft Pauline deze trofee, net als haar sokken, gemacrameed?
Wat een gedrocht…
[ afbeelding ]
Thomas had ook geluk dat hij na het Joling-fragment onder Rob bleef met z'n seconden waardoor hij als eerste de beurt kreeg na Brankele.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:34 schreef Magere_Gein het volgende:
Onterechte winnares, Thomas had gewoon gewonnen als hij zich onder de 35 seconden had laten zakken (misschien wilde hij die spuuglelijke trofee niet).
quote:Winnaar De slimste mens seizoen 26: ‘Ik ben duidelijk niet geschikt voor de geheime dienst’
De 26e editie van De slimste mens zit erop. Na zeven spannende weken komt het seizoen zaterdagavond tot een spetterend einde. In de zinderende finale weet neurobioloog Brankele Frank de overwinning naar zich toe te trekken.
‘Wat fijn dat ik eindelijk vrijuit mag praten!' zegt een enthousiaste Brankele aan de telefoon. We bellen haar op de woensdag voordat de finale op televisie komt. 'Ik heb het aan helemaal niemand in mijn omgeving verteld.'
Brankele heeft de winst op zak, maar écht bevatten doet ze het nog niet helemaal. Bij het kijken naar de afleveringen met familie en vrienden, merkt ze tot haar eigen verbazing dat de zenuwen terugkomen. 'Het was een soort deja vu: alles opnieuw beleven, inclusief de zenuwen,' lacht ze. 'Wat grappig is, want die heb ik nu niet meer nodig!'
De opnames zijn al een tijdje geleden en dus moet Brankele geduld hebben totdat iedereen kan meegenieten op televisie. 'Ik vond het verschrikkelijk om lang met zo'n geheim rond te lopen. Ik ben duidelijk niet geschikt voor de geheime dienst,' zegt ze lachend.
In de finaleweek besluipt de spanning haar weer uit ongeduld: 'Ik heb zóveel zin in zaterdagavond, want dan mag ik eindelijk aan iedereen vertellen wat er gebeurd is.'
Goede voorbereiding is het halve werk
Brankele bereidt zich voor met De slimste mens-app en een geschiedenisboek van de basisschool. 'Dat boek gaf me een goed overzicht van de belangrijke Nederlandse periodes. Niet dat ik opeens alles wist hoor, want onder stress vergeet je recent opgedane kennis nogal snel,' vertelt ze.
Daarnaast oefent ze door in gesprekken met mensen vijf termen te bedenken die bij het gespreksonderwerp passen. 'Dat zat zó in mijn systeem dat ik er weken na de opnames nog steeds mee bezig was. Dus dan zat ik opeens vijf dingen te bedenken die bij een banaan hoorden, haha.'
'Ik was vooral bang om er na één aflevering uit te liggen’
De weken rond de opnames zijn slopend. 'Ik heb zó slecht geslapen die weken. De nacht vóór de opnames door de zenuwen, de nacht erna van de adrenaline. Dan ga je in bed alle vragen langs en denk je: Waarom wist ik dat niet?'
Aan het begin van het seizoen durft Brankele nog niet aan de winst te denken. 'Ik was vooral bang om er na één aflevering uit te liggen. Toen ik eenmaal door de eerste aflevering was, viel er veel van me af.
Pas vanaf aflevering vier komt de finaleweek voorzichtig in zicht. 'Toen voelde ik: als het nu zo lang lukt, wil ik blijven zitten ook.'
Brankele en D66-fractievoorzitter Rob Jetten spelen maar liefst acht afleveringen samen. 'Aan het begin was ik bang voor hem, omdat ik dacht: die man weet alles. En dat klopte ook! Maar het was heel erg gezellig en leuk samen. Hij werd een soort vertrouwenspersoon, iemand bij wie ik me veilig voelde. Mijn De slimste-buddy,' vertelt ze.
Na de opnames hebben de twee regelmatig contact. 'Soms appten we elkaar om te vragen of de ander ook nog steeds nachtmerries had over bepaalde vragen, haha.’
Ze vervolgt: ‘Hij vertelde dat hij een week na de finale op een dijk aan het fietsen was en tegen de wind in riep: ‘Brankele is De slimste!’. Dat vond ik erg grappig. En die drang om het uit te schreeuwen was ook heel herkenbaar, want je zit met al die informatie waar je iets mee wilt maar niet mag.'
Voorheen werd Brankele weinig herkend op straat, maar sinds De slimste mens is dat wel anders. 'Er waren laatst mensen in de tennis-kantine en in de boekhandel die me succes wensten. Dat zijn hele leuke interacties, omdat die mensen zo positief waren.’
Ook op Instagram merkt ze een verschil. Daar heeft ze er sinds haar deelname tienduizend volgers bij. ‘Dat was even wennen, want die volgers zijn een hele andere doelgroep dan voorheen. En hoewel de grote meerderheid leuk en positief is, krijg ik soms schunnige berichten van 60+-mannen waarvan ik denk: really?, maar die laat ik lekker voor wat ze zijn.’
In de halve finale is de spanning zichtbaar. Brankele weet haar finaleticket te bemachtigen door juiste antwoorden te geven over het populaire seksspeeltje de satisfyer. ‘Dat was een erg grappig moment, want ik dacht nog: hoeveel mag ik hierover zeggen op televisie? Maar ik dacht ook: ze vragen het, dan krijgen ze het ook.’
Waar haar brede algemene kennis vandaan komt, vindt ze lastig te duiden. ‘Ik ben van nature nieuwsgierig. Daarnaast weet ik van veel dingen een beetje, maar vaak niet precies hoe het zit. Het politiek correcte antwoord is dat ik een belezen en geëngageerd mens ben,’ lacht ze.
In de finale neemt Brankele het op tegen cabaretier Thomas van Luyn en politicus Rob Jetten. Vol ongeloof sleept ze de eindwinst binnen. ‘Zelfs in de finale dacht ik: ik win dit niet. Ik had Thomas als winnaar voorspeld, en ik had ook maar één keer gewonnen van Rob.’
Toen de confetti in de studio afging, was ze compleet overrompeld. ‘Volgens mij klonk ik als een gillende keukenmeid die een muis ziet,’ zegt ze met een glimlach. ‘Het was een moment van ongeloof en daarna was ik vooral heel blij.’
Dat ze wint met haar antwoord over speciaal VN-rapporteur Francesca Albanese stemt haar tevreden. ‘Bij ‘Francesca’ ging nog er geen belletje rinkelen, maar bij haar achternaam gelukkig wel. Ik was blij om te winnen met een vraag over iemand die ertoe doet, en niet met een vraag over kiwi’s bijvoorbeeld.’
Vanaf dit seizoen is er een nieuwe wisselbokaal: de schaal met de grote oren, gemaakt door kunstenaar Koos Buster. Of Brankele daar al een mooi plekje voor in gedachten heeft? ‘In mijn woonkamer op de schouw vind ik hem perfect passen. Iedereen kan hem daar zien. Ik vind het wel heel erg jammer dat ik hem op een gegeven moment weer terug moet geven, maar ik ga er nu eerst van genieten,’ sluit ze trots af.
Ik dacht eerst dat het een "kunstenaar" betrof die het op de dagbesteding had gemaakt of iets dergelijks, maar die man heeft gewoon op de Rietveld Academie gezeten. Wat een oerlelijk ding! Ik heb op de kleuterschool asbakken voor vaderdag gekleid die er minder beroerd uitzagen. Zelfs de tekst staat er scheef op, het lijkt wel alsof hij pas tijdens het schrijven van het woord "slimste" er achter kwam dat het er niet meer op dreigde te passen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 09:34 schreef TLC het volgende:
[..]
Die schaal is gemaakt door een 'kunstenaar'Als er gezegd werd dat het kindje van Herman het gemaakt had dan had ik het ook geloofd
Het is inderdaad een behoorlijk lullig schaaltje, maar dat was vast de bedoeling:quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:49 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik dacht eerst dat het een "kunstenaar" betrof die het op de dagbesteding had gemaakt of iets dergelijks, maar die man heeft gewoon op de Rietveld Academie gezeten. Wat een oerlelijk ding! Ik heb op de kleuterschool asbakken voor vaderdag gekleid die er minder beroerd uitzagen. Zelfs de tekst staat er scheef op, het lijkt wel alsof hij pas tijdens het schrijven van het woord "slimste" er achter kwam dat het er niet meer op dreigde te passen.
quote:Naar eigen zeggen zijn de werken bedoeld "om de wereld een beetje mooier te maken" en is hij altijd op zoek naar de "perfecte lulligheid"
Ze deden 't wel goed, maar kan niet zeggen dat ik de oudjes helemaal niet gemist heb. Kan aan mij liggen, maar "jurymomenten" van Paulien voelde (nog meer) geregisseerd dan bij Maarten. Bij hem had ik soms nog wel eens 't gevoel dat ie spontaan wat riep...quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:46 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ik ook niet. Heb Philip en Maarten niet een keer gemist dit seizoenHerman en Paulien doen het top
Knap, slim en links-progressief inderdaad. De ideale gast voor allerhande NPO-programma's.quote:Op zondag 19 oktober 2025 11:18 schreef Eightyone het volgende:
Gokje: Brankele gaat een regelmatig terugkerende gast worden in talkshows e.d., als het onderwerp zich ervoor leent.
Ze heeft nogal een gunstig totaalpakketje.
Plus: ze komt goed uit haar woorden.quote:Op maandag 20 oktober 2025 03:04 schreef Niels_ het volgende:
[..]
Knap, slim en links-progressief inderdaad. De ideale gast voor allerhande NPO-programma's.
Net als knap en slim, in talkshows schuift steeds meer lelijk dom rechts aan.quote:Op maandag 20 oktober 2025 03:47 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Plus: ze komt goed uit haar woorden.
Links-progressief is bij de NPO btw veel minder gebruikelijk dan wat jaren terug.
Dat zou me logisch klinken met een zomerseizoen dat veel later startte en een week extra had. Zou anders wel heel dicht op elkaar zitten. Hopelijk gaan ze toe naar 1 seizoen per jaar net als in België.quote:Op zondag 19 oktober 2025 20:06 schreef NailQueen het volgende:
Heb ik nou goed begrepen dat er geen wintereditie komt?
Goh, het lijkt wel een afspiegeling van de maatschappij...quote:Op maandag 20 oktober 2025 08:47 schreef Farenji het volgende:
[..]
Net als knap en slim, in talkshows schuift steeds meer lelijk dom rechts aan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |