Winnaar De slimste mens seizoen 26: ‘Ik ben duidelijk niet geschikt voor de geheime dienst’![dsc01630.jpg.webp?VersionId=ZDEgousrdEMPGoVKr8iQC-sZcDQpa.n&itok=EKHyaLSB]()
De 26e editie van De slimste mens zit erop. Na zeven spannende weken komt het seizoen zaterdagavond tot een spetterend einde. In de zinderende finale weet neurobioloog Brankele Frank de overwinning naar zich toe te trekken.
‘Wat fijn dat ik eindelijk vrijuit mag praten!' zegt een enthousiaste Brankele aan de telefoon. We bellen haar op de woensdag voordat de finale op televisie komt. 'Ik heb het aan helemaal niemand in mijn omgeving verteld.'
Brankele heeft de winst op zak, maar écht bevatten doet ze het nog niet helemaal. Bij het kijken naar de afleveringen met familie en vrienden, merkt ze tot haar eigen verbazing dat de zenuwen terugkomen. 'Het was een soort deja vu: alles opnieuw beleven, inclusief de zenuwen,' lacht ze. 'Wat grappig is, want die heb ik nu niet meer nodig!' 
De opnames zijn al een tijdje geleden en dus moet Brankele geduld hebben totdat iedereen kan meegenieten op televisie. 'Ik vond het verschrikkelijk om lang met zo'n geheim rond te lopen. Ik ben duidelijk niet geschikt voor de geheime dienst,' zegt ze lachend.  
In de finaleweek besluipt de spanning haar weer uit ongeduld: 'Ik heb zóveel zin in zaterdagavond, want dan mag ik eindelijk aan iedereen vertellen wat er gebeurd is.'
Goede voorbereiding is het halve werk
Brankele bereidt zich voor met De slimste mens-app en een geschiedenisboek van de basisschool. 'Dat boek gaf me een goed overzicht van de belangrijke Nederlandse periodes. Niet dat ik opeens alles wist hoor, want onder stress vergeet je recent opgedane kennis nogal snel,' vertelt ze.  
Daarnaast oefent ze door in gesprekken met mensen vijf termen te bedenken die bij het gespreksonderwerp passen. 'Dat zat zó in mijn systeem dat ik er weken na de opnames nog steeds mee bezig was. Dus dan zat ik opeens vijf dingen te bedenken die bij een banaan hoorden, haha.'
'Ik was vooral bang om er na één aflevering uit te liggen’
De weken rond de opnames zijn slopend. 'Ik heb zó slecht geslapen die weken. De nacht vóór de opnames door de zenuwen, de nacht erna van de adrenaline. Dan ga je in bed alle vragen langs en denk je: Waarom wist ik dat niet?'  
Aan het begin van het seizoen durft Brankele nog niet aan de winst te denken. 'Ik was vooral bang om er na één aflevering uit te liggen. Toen ik eenmaal door de eerste aflevering was, viel er veel van me af. 
Pas vanaf aflevering vier komt de finaleweek voorzichtig in zicht. 'Toen voelde ik: als het nu zo lang lukt, wil ik blijven zitten ook.'
Brankele en D66-fractievoorzitter Rob Jetten spelen maar liefst acht afleveringen samen. 'Aan het begin was ik bang voor hem, omdat ik dacht: die man weet alles. En dat klopte ook! Maar het was heel erg gezellig en leuk samen. Hij werd een soort vertrouwenspersoon, iemand bij wie ik me veilig voelde. Mijn De slimste-buddy,' vertelt ze. 
Na de opnames hebben de twee regelmatig contact. 'Soms appten we elkaar om te vragen of de ander ook nog steeds nachtmerries had over bepaalde vragen, haha.’  
Ze vervolgt: ‘Hij vertelde dat hij een week na de finale op een dijk aan het fietsen was en tegen de wind in riep: ‘Brankele is De slimste!’. Dat vond ik erg grappig. En die drang om het uit te schreeuwen was ook heel herkenbaar, want je zit met al die informatie waar je iets mee wilt maar niet mag.'
Voorheen werd Brankele weinig herkend op straat, maar sinds De slimste mens is dat wel anders. 'Er waren laatst mensen in de tennis-kantine en in de boekhandel die me succes wensten. Dat zijn hele leuke interacties, omdat die mensen zo positief waren.’  
Ook op Instagram merkt ze een verschil. Daar heeft ze er sinds haar deelname tienduizend volgers bij. ‘Dat was even wennen, want die volgers zijn een hele andere doelgroep dan voorheen. En hoewel de grote meerderheid leuk en positief is, krijg ik soms schunnige berichten van 60+-mannen waarvan ik denk: really?, maar die laat ik lekker voor wat ze zijn.’
In de halve finale is de spanning zichtbaar. Brankele weet haar finaleticket te bemachtigen door juiste antwoorden te geven over het populaire seksspeeltje de satisfyer. ‘Dat was een erg grappig moment, want ik dacht nog: hoeveel mag ik hierover zeggen op televisie? Maar ik dacht ook: ze vragen het, dan krijgen ze het ook.’ 
Waar haar brede algemene kennis vandaan komt, vindt ze lastig te duiden. ‘Ik ben van nature nieuwsgierig. Daarnaast weet ik van veel dingen een beetje, maar vaak niet precies hoe het zit. Het politiek correcte antwoord is dat ik een belezen en geëngageerd mens ben,’ lacht ze.
In de finale neemt Brankele het op tegen cabaretier Thomas van Luyn en politicus Rob Jetten. Vol ongeloof sleept ze de eindwinst binnen. ‘Zelfs in de finale dacht ik: ik win dit niet. Ik had Thomas als winnaar voorspeld, en ik had ook maar één keer gewonnen van Rob.’  
Toen de confetti in de studio afging, was ze compleet overrompeld. ‘Volgens mij klonk ik als een gillende keukenmeid die een muis ziet,’ zegt ze met een glimlach. ‘Het was een moment van ongeloof en daarna was ik vooral heel blij.’ 
Dat ze wint met haar antwoord over speciaal VN-rapporteur Francesca Albanese stemt haar tevreden. ‘Bij ‘Francesca’ ging nog er geen belletje rinkelen, maar bij haar achternaam gelukkig wel. Ik was blij om te winnen met een vraag over iemand die ertoe doet, en niet met een vraag over kiwi’s bijvoorbeeld.’
Vanaf dit seizoen is er een nieuwe wisselbokaal: de schaal met de grote oren, gemaakt door kunstenaar Koos Buster. Of Brankele daar al een mooi plekje voor in gedachten heeft? ‘In mijn woonkamer op de schouw vind ik hem perfect passen. Iedereen kan hem daar zien. Ik vind het wel heel erg jammer dat ik hem op een gegeven moment weer terug moet geven, maar ik ga er nu eerst van genieten,’ sluit ze trots af.