Nee dit was dan gewoon een extra bedrag bovenop de courtage.quote:Op maandag 9 maart 2026 09:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bedoel je met doe 5.000-10.000 bijbetalen de courtage voor de aankoopmakelaar of bedoel je overbieden boven de vraagprijs?
Want met 5.000-10.000 overbieden red je het nu niet eens bij een courante woning in noord-oost Groningen.
In Amsterdam moet je bij een gewilde woning zeker 50.000 - 100.000 overbieden.
Mwah hier in het verre oosten staan veel woningen best lang te koop, ik heb niet het idee dat er ruim overboden wordt.quote:Op maandag 9 maart 2026 09:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bedoel je met doe 5.000-10.000 bijbetalen de courtage voor de aankoopmakelaar of bedoel je overbieden boven de vraagprijs?
Want met 5.000-10.000 overbieden red je het nu niet eens bij een courante woning in noord-oost Groningen.
Nee hoor, er komen genoeg huizen langs die ene optie zijn. Degenen die het ons adviseerden had het puur over het bieden.quote:Op maandag 9 maart 2026 06:57 schreef DorothyGale het volgende:
[..]
Wordt er dan niet mee bedoeld: 'er tussen komen' om de juiste woning te vinden? Een vriendin van mij was een aantal jaar geleden op zoek en de goede woningen in Amsterdam haalden Funda nog geen eens. Alleen de huizen waar echt wat mee was, kwamen er op te staan. En daarom had je een aankoopmakelaar voor nodig, anders had je 0,0 kans.
En dan was het trouwens ook de bedoeling dat je 5.000 - 10.000 euro bij betaalde .
Maar goed, dit is alweer aan aantal jaar geleden dus pin me er niet op vast.
Dat wordt in Amsterdam ook steeds minder. Ook woningen die langer te koop staan en minder biedingen ver boven de vraagprijs. Het gebeurt natuurlijk wel, maar dat is bij specifieke woningen in bepaalde wijken.quote:Op maandag 9 maart 2026 09:24 schreef laziness het volgende:
[..]
Mwah hier in het verre oosten staan veel woningen best lang te koop, ik heb niet het idee dat er ruim overboden wordt.
Hier heb ik die indruk ook. De nieuwbouw, met name de vrijstaande en tweekappers, gaat heel hard, de rijtjeswoningen al niet. Heel recente bestaande bouw wil ook redelijk vlot voor fikse prijzen, de rest staat redelijk lang te koop en of er echt (ruim) overboden wordt vraag ik me ook af.quote:Op maandag 9 maart 2026 09:24 schreef laziness het volgende:
[..]
Mwah hier in het verre oosten staan veel woningen best lang te koop, ik heb niet het idee dat er ruim overboden wordt.
Waar kijken jullie naar, wat voor soort woning? Gezinswoningen, appartment, bovenwoning?quote:Op maandag 9 maart 2026 09:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat wordt in Amsterdam ook steeds minder. Ook woningen die langer te koop staan en minder biedingen ver boven de vraagprijs. Het gebeurt natuurlijk wel, maar dat is bij specifieke woningen in bepaalde wijken.
Maar we horen ook regelmatig van verkopen die uiteindelijk niet door gingen, waarna de woning weer terugkomt op de markt en toch een smetje heeft.
We zijn pas twee maanden bezig, dus we bezichtigen veel en zijn nog steeds erg kritisch. Kijken hoe lang we dat volhouden
Zelfde ervaring. Ik denk dat we het hysterische overbieden kwijt zijn zo buiten de Randstad.quote:Op maandag 9 maart 2026 09:36 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Hier heb ik die indruk ook. De nieuwbouw, met name de vrijstaande en tweekappers, gaat heel hard, de rijtjeswoningen al niet. Heel recente bestaande bouw wil ook redelijk vlot voor fikse prijzen, de rest staat redelijk lang te koop en of er echt (ruim) overboden wordt vraag ik me ook af.
Een woning waar we met drieėn nog een aantal jaren comfortabel kunnen wonen.quote:Op maandag 9 maart 2026 09:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Waar kijken jullie naar, wat voor soort woning? Gezinswoningen, appartment, bovenwoning?
Waarschijnlijk nog steeds wel bij huizen die amper Funda halen.quote:Op maandag 9 maart 2026 09:24 schreef laziness het volgende:
[..]
Een brede zoekopdracht, zoveel soorten woningen.quote:Op maandag 9 maart 2026 09:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een woning waar we met drieėn nog een aantal jaren comfortabel kunnen wonen.
We kijken naar allerlei woningen, en er is ook echt best veel. Helemaal gestripte woningen, woningen die je nog half moet slopen en dan weer opbouwen, perfect afgewerkte woningen, bovenwoningen, appartementen, dubbele woningen, woningen met een berging die studio is of kan worden, etc.
We hebben iedere week best wat bezichtigingen, maar nog niets gezien waar we op willen bieden. Gezien onze leeftijden moeten we er een beetje vanuit gaan dat dit onze laatste koopwoning wordt, dus willen we ook wel de goede keus maken.
We hebben er bijna een dagtaak aan (6-8 bezichtigingen per weekquote:Op maandag 9 maart 2026 09:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Een brede zoekopdracht, zoveel soorten woningen.Kan me voorstellen dat er dan inderdaad heel wat te koop staat.
Wel leuk hoor!! Heel veel plezier ook.
Leuke hobbyquote:Op maandag 9 maart 2026 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
We hebben er bijna een dagtaak aan (6-8 bezichtigingen per week) maar het is ook wel erg leuk.
En in Amsterdam is een aantal dingen waar je erg goed op moet letten. en dan vallen veel dingen af. Bijvoorbeeld hoe men met de erfpacht is omgegaan, maar ook hoe de VvE is geregeld en of er voldoende reserves zijn.
Overigens denk ik dat er in Amsterdam erg weinig voor de markt uit wordt verkocht, tenzij de geboden prijs echt enorm hoog is. Ik weet dat mijn werkgevers graag 'de markt eroverheen laten gaan' in plaats van het aan één bieder geven.
Vrijstaand en alles gelijkvloers met A-label en een plek op eigen terrein voor de EV plus laadpaal?quote:Op maandag 9 maart 2026 09:50 schreef miss_sly het volgende:
We hebben iedere week best wat bezichtigingen, maar nog niets gezien waar we op willen bieden. Gezien onze leeftijden moeten we er een beetje vanuit gaan dat dit onze laatste koopwoning wordt, dus willen we ook wel de goede keus maken.
In Amsterdam?quote:Op maandag 9 maart 2026 11:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Vrijstaand en alles gelijkvloers met A-label en een plek op eigen terrein voor de EV plus laadpaal?
Dat willen jullie toch?quote:
Says who?quote:
Amsterdam is weer helemaal van het padje qua overbieden.quote:Op maandag 9 maart 2026 09:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Holy shit.quote:Op maandag 9 maart 2026 11:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Amsterdam is weer helemaal van het padje qua overbieden.
Mijn inmiddels ex zwager heeft na de scheiding een huis (nouja huis, 47 vierkante meter) in Westerpoort gekocht in De Baarsjes. Vraagprijs was 425k hij heeft uiteindelijk 530 moeten betalen. En dan hebben zich ook nog bieders terug getrokken want hij was initieel flink overboden.
Weet ook niet of het in de recente geschiedenis ooit echt heel anders geweest is hoor.quote:
Ben blij dat ik geen biedingsproces heb hoeven meemaken als ik dit soort dingen lees. Dan heb je zonder bak eigen geld ook geen kans denk ik?quote:Op maandag 9 maart 2026 11:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Weet ook niet of het in de recente geschiedenis ooit echt heel anders geweest is hoor.
Je kunt misschien die aflevering van dat stelletje uit Almere nog wel ergens terugkijken en die moesten 2 jaar geleden al overal met een ton overbieden. In Almere dus, laat staan Amsterdam en Amstelveen want daar kopen de expats helemaal alles op.
Werk 2 dagen in de week in Almere en wat ik van de 'jongeren' hier hoor is het allemaal redelijk kansloos. Tenzij ouders die bij kunnen springen en of een zak spaargeld van een ton of anderhalve ton is er geen beginnen aan.quote:Op maandag 9 maart 2026 11:54 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ben blij dat ik geen biedingsproces heb hoeven meemaken als ik dit soort dingen lees. Dan heb je zonder bak eigen geld ook geen kans denk ik?
Misschien een (te) privé vraag, maar ik stel hem toch.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:09 schreef miss_sly het volgende:
Dat vind ik wel heel lastig inderdaad. We moeten ook kopen en verkopen en in welke volgorde doe je dat?
Wij zoeken in Amsterdam en het kan zomaar even duren voor we daar slagen. Ons huis zal redelijk snel verkocht zijn. En een tijdelijke huurwoning zal ook zo 1-2-3 niet gevonden zijn.
Dus vooralsnog zijn we vooral aan het bezichtigen en als we een nieuwe woning hebben, gaat de onze pas in de verkoop.
Overigens viel het ons wel een beetje rauw op ons dak dat als je binnen tien jaar van je pensioen zit, gekeken wordt naar je pensioeninkomen op DIT moment (dus niet wat je over tien jaar zult hebben). Aangezien ik nooit bij een werkgever pensioen heb opgebouwd, maar altijd zelf heb gespaard, is mijn pensioen niet zo hoog. Mijn inkomen telt dus voor het verkrijgen van een hypotheek helemaal niet mee. Niet een beetje, gewoon niet. Gelukkig is mijn man drie jaar jonger en heeft hij een goed inkomen. Ook de verwachtte overwaarde van ons huis telt veel minder mee, niet volledig.
Vooralsnog zijn we alleen aan het bezichtigen. Veel woningen zijn best leuk op papier en de foto's maar vallen in het echt behoorlijk tegen.
We hebben hier ruim 6 jaar met plezier gewoond, passende bij onze situatie op dat moment. We hebben echter in die zes jaar geen band opgebouwd met het durp of de omgeving.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:13 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Misschien een (te) privé vraag, maar ik stel hem toch.Bevalt de rustigere omgeving te slecht om weer richting Amsterdam te willen gaan?
![]()
Leuk om jullie zoektocht wel te volgen.
Damn... maar ja, als je in Amsterdam wilt wonen...quote:Op maandag 9 maart 2026 11:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Mijn inmiddels ex zwager heeft na de scheiding een huis (nouja huis, 47 vierkante meter) in Westerpoort gekocht in De Baarsjes. Vraagprijs was 425k hij heeft uiteindelijk 530 moeten betalen. En dan hebben zich ook nog bieders terug getrokken want hij was initieel flink overboden.
Je kunt het wel "ziek" vinden, maar de prijzen van 11 jaar geleden hebben echt helemaal niets te maken met de prijzen van nu.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:13 schreef Farenji het volgende:
Ik zie net dat mijn buurvrouw haar appartement (65m2, bijna identiek aan het mijne) op funda heeft gezet voor 450k, meer dan drie keer wat ik er 11 jaar geleden voor heb betaald. Ziek gewoon.
:quote:
quote:Op zaterdag 7 maart 2026 09:35 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn ook weer aan het kijken in Amsterdam.
En waarom kom jij dan met:quote:
quote:Op maandag 9 maart 2026 11:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Vrijstaand en alles gelijkvloers met A-label en een plek op eigen terrein voor de EV plus laadpaal?
Daarom zeg ik ook dat we een woning zoeken waar we nog een aantal jaar comfortabel met drieėn kunnen wonen.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:01 schreef Doedezemaar het volgende:
Dat maakt het zoeken wel ingewikkeld lijkt me, of de puber wel of niet terug komt. En wil ze dan op haar 18e als student straks nog steeds graag weer terug bij haar ouders wonen…
Wij hebben ons vorige huis voornamelijk precies daar gekocht omdat de 17-jarige (zeker geen studente) daar haar hele leven had en het huis een mooie ruime zolderverdieping voor haar had. Na een paar weken was ze vertrokken en zaten we dus in een huis waar we zelf niet perse wilden wonen, op een locatie waar we geen echte binding mee hadden.
:quote:
:quote:Op maandag 9 maart 2026 09:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een woning waar we met drieėn nog een aantal jaren comfortabel kunnen wonen.
We kijken naar allerlei woningen,
....
. Gezien onze leeftijden moeten we er een beetje vanuit gaan dat dit onze laatste koopwoning wordt, dus willen we ook wel de goede keus maken.
quote:Op maandag 9 maart 2026 13:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat we een woning zoeken waar we nog een aantal jaar comfortabel met drieėn kunnen wonen.
Kennelijk hebben wij een verschillende mening over wat comfortabel is en de goede keus voor ons.quote:
Vrijstaand zonder buren lijkt me heel fijn.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Wij hebben het sinds anderhalf jaar met enige regelmaat ook over verhuizen, maar ik vrees dat we gewoon hier blijven omdat de energie om het allemaal nog een keer te doen toch echt wel ontbreekt.
Dan waarschijnlijk wel naar een compleet andere regio. Vrijstaand zonder die herrie van de buren lijkt ons wel heel prettig.
Heerlijk. We rijden wel eens door een straat met rijtjeswoningen met al die geparkeerde auto's langs de straat en vragen ons af hoe we zo ooit zouden kunnen wonen ... niet dus.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Vrijstaand zonder die herrie van de buren lijkt ons wel heel prettig.
Verbaast me niets.quote:Op maandag 9 maart 2026 11:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Toch vraag ik me wel af hoe al die mensen dat dan doen. Nemen ze zoveel eigen geld mee?quote:Op maandag 9 maart 2026 13:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Verbaast me niets.
Bij mijn ouders in de jaren '70 wijk is een 13-in-een-dozijn rijtjeshuis eind vorig jaar ook al 110k overboden.
En dat is (ondanks dat het oprecht een fijne wijk is om te wonen) lokaal bezien echt niet de populairste wijk.
En nee, het huis stond in mijn ogen niet extreem goedkoop aangeboden.
Dat weet ik uiteraard, maar we hebben het over huizen, niet over aandelen he. Dit vind ik niet iets om je schouders over op te halen. Het komt ook zeker niet alleen door een "crash" maar grotendeels door bewust beleid (bedankt Stef Blok).quote:Op maandag 9 maart 2026 12:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je kunt het wel "ziek" vinden, maar de prijzen van 11 jaar geleden hebben echt helemaal niets te maken met de prijzen van nu.
In 2015 begonnen de prijzen net te stijgen na de crash die in 2013 haar dieptepunt had.
De prijzen waren zelfs pas in 2017 weer op het niveau van 2008 (toen de crash begon).
De huizenprijzen waren 11 jaar geleden dan ook ronduit laag, te laag zelfs.quote:Op maandag 9 maart 2026 14:07 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat weet ik uiteraard, maar we hebben het over huizen, niet over aandelen he. Dit vind ik niet iets om je schouders over op te halen. Het komt ook zeker niet alleen door een "crash" maar grotendeels door bewust beleid (bedankt Stef Blok).
Jullie nemen ook een hoop eigen geld mee, want overwaardequote:Op maandag 9 maart 2026 14:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toch vraag ik me wel af hoe al die mensen dat dan doen. Nemen ze zoveel eigen geld mee?
Ze verpesten daarmee ook wel de markt, natuurlijk. En dan maar klagen dat de huizenprijzen zo hoog is.
Wij willen in ieder geval niet onze overwaarde stoppen in een huis dat we dan wel kunnen kopen, maar dat qua taxatiewaarde dan onder de koopprijs zit. Ooit wil je het zelf immers ook weer verkopen, en dan moet je er geen verlies op maken.quote:Op maandag 9 maart 2026 14:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jullie nemen ook een hoop eigen geld mee, want overwaarde
De vraag is dan alleen of je die overwaarde gebruikt om te overbieden of om de hypotheek zo laag mogelijk te houden.
Nagenoeg iedereen die hier nu koopt, koopt met een flinke overwaarde van het vorige huis.
Maar goed, dat zijn 2-kappers die 8 jaar geleden nieuw verkocht werden voor 400-450K en nu 800K doen.
Aan de andere kant, de kleinere casco 2-kapper nieuwbouw verderop moet ook 650K kosten, dus dan ben je waarschijnlijk beter af met de 8 jaar oude 2-kapper van 800K.
Ruimer huis, grotere kavel en voor de afbouw van een casco woning ben je zo 100-150K kwijt, en dat is als je een hoop zelf doet.
Je wilt je overwaarde dus niet gebruiken om te overbieden.quote:Op maandag 9 maart 2026 14:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij willen in ieder geval niet onze overwaarde stoppen in een huis dat we dan wel kunnen kopen, maar dat qua taxatiewaarde dan onder de koopprijs zit. Ooit wil je het zelf immers ook weer verkopen, en dan moet je er geen verlies op maken.
Wij willen het deels gebruiken om te overbiedenquote:Op maandag 9 maart 2026 14:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je wilt je overwaarde dus niet gebruiken om te overbieden.
En tsja... verlies in de toekomst? Dat weet je toch nooit, als die toekomst maar ver genoeg weg is heb je vrijwel geen kans op verlies, zelfs niet als je dan weer tijdens een crash moet verkopen.
Maar... een crash en het herstel kan zo een kleine 10 jaar duren, wie in 2007 kocht had (afhankelijk van de locatie) in 2016 nog verlies kunnen hebben.
Oh, ik heb ook van die buren hoor, riant vrijstaand huis, vrij uitzicht (nog wel) en dan miepen dat er achter hen gebouwd gaat worden... ze hebben Goddomme nog 2 thuiswonende twintigers.quote:Op maandag 9 maart 2026 14:25 schreef Elan het volgende:
Woningmarkt is compleet verziekt in veel regio's het is overwaarde op overwaarde op overbieden, en de starters hebben in steeds meer regio's totaal het nakijken met alle maatschappelijke en sociale issues als gevolg.
Wonen is zogenaamd een recht volgens Artikel 22 van De Grondwet maar de regering heeft gewoon schijt aan vooral jonge mensen. Heb je het geluk eenmaal in de mallenmollen mee te draaien komt het wel goed over het algemeen.
Heerlijk als dat kan voor je kinderenquote:Op maandag 9 maart 2026 14:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, ik heb ook van die buren hoor, riant vrijstaand huis, vrij uitzicht (nog wel) en dan miepen dat er achter hen gebouwd gaat worden... ze hebben Goddomme nog 2 thuiswonende twintigers.
Ik ben meer van de categorie "Prima, bouw maar, mijn kinderen moeten ook wonen".
Overigens, als ik nog een keer een huis bouw dan wordt het of een soort boerderij-achtig huis waar de puber uiteindelijk in het voorhuis kan gaan wonen, of er komt een bewoonbaar "tuinhuisje".
De puber zelf zei het afgelopen zomer al toen hij een paar nachten in de tent in de tuin sliep:
"Misschien moet ik hier maar aan wennen, want meer dan dit kan ik toch niet betalen met deze huizenprijzen"
![]()
Dat zou dan om de jongste gaan, de oudste heeft al woonruimte waar hij niet weg wil, helaas wilde sociale verhuurder niet verkopen toen hij graag wilde kopen (toen de rente laag was), en is het verschil tussen iets kopen of blijven zitten nu zo groot dat ze er niet op vooruit zouden gaan maar wel 3 keer zoveel per maand kwijt zouden zijn.quote:Op maandag 9 maart 2026 14:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Heerlijk als dat kan voor je kinderen
Tegelijk hebben de meeste mensen die luxe natuurlijk helemaal niet. En met alleen hard werken en zuinig leven kom je daar ook niet als de huizenmarkt zich zo blijft ontwikkelen. Ik hoor en lees de laatste tijd echt wel schrijnende gevallen, ook van jonge mensen die het gewoon opgeven
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |