abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220298540
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Bedoel je met doe 5.000-10.000 bijbetalen de courtage voor de aankoopmakelaar of bedoel je overbieden boven de vraagprijs?

Want met 5.000-10.000 overbieden red je het nu niet eens bij een courante woning in noord-oost Groningen.
In Amsterdam moet je bij een gewilde woning zeker 50.000 - 100.000 overbieden.
Nee dit was dan gewoon een extra bedrag bovenop de courtage.
  maandag 9 maart 2026 @ 09:24:48 #102
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220298562
quote:

[..]
Bedoel je met doe 5.000-10.000 bijbetalen de courtage voor de aankoopmakelaar of bedoel je overbieden boven de vraagprijs?

Want met 5.000-10.000 overbieden red je het nu niet eens bij een courante woning in noord-oost Groningen.
Mwah hier in het verre oosten staan veel woningen best lang te koop, ik heb niet het idee dat er ruim overboden wordt.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 09:26:03 #103
5428 crew  miss_sly
pi_220298568
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 06:57 schreef DorothyGale het volgende:

[..]
Wordt er dan niet mee bedoeld: 'er tussen komen' om de juiste woning te vinden? Een vriendin van mij was een aantal jaar geleden op zoek en de goede woningen in Amsterdam haalden Funda nog geen eens. Alleen de huizen waar echt wat mee was, kwamen er op te staan. En daarom had je een aankoopmakelaar voor nodig, anders had je 0,0 kans.
En dan was het trouwens ook de bedoeling dat je 5.000 - 10.000 euro bij betaalde .

Maar goed, dit is alweer aan aantal jaar geleden dus pin me er niet op vast.
Nee hoor, er komen genoeg huizen langs die ene optie zijn. Degenen die het ons adviseerden had het puur over het bieden.

Overbieden is iets wat veel voorkomt en 5-10k is een schijntje.
Wij hebben vooralsnog besloten daar niet aan mee te doen en niet meer te bieden dan het ons echt waard is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 09:28:09 #104
5428 crew  miss_sly
pi_220298581
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:24 schreef laziness het volgende:

[..]
Mwah hier in het verre oosten staan veel woningen best lang te koop, ik heb niet het idee dat er ruim overboden wordt.
Dat wordt in Amsterdam ook steeds minder. Ook woningen die langer te koop staan en minder biedingen ver boven de vraagprijs. Het gebeurt natuurlijk wel, maar dat is bij specifieke woningen in bepaalde wijken.

Maar we horen ook regelmatig van verkopen die uiteindelijk niet door gingen, waarna de woning weer terugkomt op de markt en toch een smetje heeft.

We zijn pas twee maanden bezig, dus we bezichtigen veel en zijn nog steeds erg kritisch. Kijken hoe lang we dat volhouden :P
pi_220298649
quote:

[..]
Hier heb ik die indruk ook. De nieuwbouw, met name de vrijstaande en tweekappers, gaat heel hard, de rijtjeswoningen al niet. Heel recente bestaande bouw wil ook redelijk vlot voor fikse prijzen, de rest staat redelijk lang te koop en of er echt (ruim) overboden wordt vraag ik me ook af.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 09:39:03 #106
236264 crew  capricia
pi_220298663
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat wordt in Amsterdam ook steeds minder. Ook woningen die langer te koop staan en minder biedingen ver boven de vraagprijs. Het gebeurt natuurlijk wel, maar dat is bij specifieke woningen in bepaalde wijken.

Maar we horen ook regelmatig van verkopen die uiteindelijk niet door gingen, waarna de woning weer terugkomt op de markt en toch een smetje heeft.

We zijn pas twee maanden bezig, dus we bezichtigen veel en zijn nog steeds erg kritisch. Kijken hoe lang we dat volhouden :P
Waar kijken jullie naar, wat voor soort woning? Gezinswoningen, appartment, bovenwoning?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220298701
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Hier heb ik die indruk ook. De nieuwbouw, met name de vrijstaande en tweekappers, gaat heel hard, de rijtjeswoningen al niet. Heel recente bestaande bouw wil ook redelijk vlot voor fikse prijzen, de rest staat redelijk lang te koop en of er echt (ruim) overboden wordt vraag ik me ook af.
Zelfde ervaring. Ik denk dat we het hysterische overbieden kwijt zijn zo buiten de Randstad.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 09:50:06 #108
5428 crew  miss_sly
pi_220298777
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Waar kijken jullie naar, wat voor soort woning? Gezinswoningen, appartment, bovenwoning?
Een woning waar we met drieėn nog een aantal jaren comfortabel kunnen wonen.

We kijken naar allerlei woningen, en er is ook echt best veel. Helemaal gestripte woningen, woningen die je nog half moet slopen en dan weer opbouwen, perfect afgewerkte woningen, bovenwoningen, appartementen, dubbele woningen, woningen met een berging die studio is of kan worden, etc.

We hebben iedere week best wat bezichtigingen, maar nog niets gezien waar we op willen bieden. Gezien onze leeftijden moeten we er een beetje vanuit gaan dat dit onze laatste koopwoning wordt, dus willen we ook wel de goede keus maken.
  maandag 9 maart 2026 @ 09:53:36 #109
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220298795
quote:

[..]
Waarschijnlijk nog steeds wel bij huizen die amper Funda halen.

Het wordt wel minder en buiten de Randstad is het ook veel meer prijscategorie afhankelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 09:57:54 #110
236264 crew  capricia
pi_220298814
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

We kijken naar allerlei woningen, en er is ook echt best veel. Helemaal gestripte woningen, woningen die je nog half moet slopen en dan weer opbouwen, perfect afgewerkte woningen, bovenwoningen, appartementen, dubbele woningen, woningen met een berging die studio is of kan worden, etc.

We hebben iedere week best wat bezichtigingen, maar nog niets gezien waar we op willen bieden. Gezien onze leeftijden moeten we er een beetje vanuit gaan dat dit onze laatste koopwoning wordt, dus willen we ook wel de goede keus maken.
Een brede zoekopdracht, zoveel soorten woningen. :D Kan me voorstellen dat er dan inderdaad heel wat te koop staat.

Wel leuk hoor!! Heel veel plezier ook. O+
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 10:17:36 #111
5428 crew  miss_sly
pi_220298911
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Een brede zoekopdracht, zoveel soorten woningen. :D Kan me voorstellen dat er dan inderdaad heel wat te koop staat.

Wel leuk hoor!! Heel veel plezier ook. O+
We hebben er bijna een dagtaak aan (6-8 bezichtigingen per week :') ) maar het is ook wel erg leuk.

En in Amsterdam is een aantal dingen waar je erg goed op moet letten. en dan vallen veel dingen af. Bijvoorbeeld hoe men met de erfpacht is omgegaan, maar ook hoe de VvE is geregeld en of er voldoende reserves zijn.

Overigens denk ik dat er in Amsterdam erg weinig voor de markt uit wordt verkocht, tenzij de geboden prijs echt enorm hoog is. Ik weet dat mijn werkgevers graag 'de markt eroverheen laten gaan' in plaats van het aan één bieder geven.
pi_220298952
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 10:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
We hebben er bijna een dagtaak aan (6-8 bezichtigingen per week :') ) maar het is ook wel erg leuk.

En in Amsterdam is een aantal dingen waar je erg goed op moet letten. en dan vallen veel dingen af. Bijvoorbeeld hoe men met de erfpacht is omgegaan, maar ook hoe de VvE is geregeld en of er voldoende reserves zijn.

Overigens denk ik dat er in Amsterdam erg weinig voor de markt uit wordt verkocht, tenzij de geboden prijs echt enorm hoog is. Ik weet dat mijn werkgevers graag 'de markt eroverheen laten gaan' in plaats van het aan één bieder geven.
Leuke hobby ;)
  maandag 9 maart 2026 @ 11:05:04 #113
244125 laziness
pi_220299165
Het is hier niet zo groot dus het is vrij makkelijk in de gaten te houden en het gaat gewoon allemaal de markt op en er is weinig dat heel snel weg is.

Alleen de nieuwbouwwoningen met tuin strak op het noorden :') liepen nog vlot tot mijn verbazing.
Maar goed, mooi kleinschalig projectje aan de rand van het dorp en met 420k voor 2-1 kap a 115m2 en 230m2 grond nog vrij betaalbaar.
pi_220299235
quote:
Vrijstaand en alles gelijkvloers met A-label en een plek op eigen terrein voor de EV plus laadpaal?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 11:19:58 #115
5428 crew  miss_sly
pi_220299253
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Vrijstaand en alles gelijkvloers met A-label en een plek op eigen terrein voor de EV plus laadpaal?
In Amsterdam?
pi_220299257
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In Amsterdam?
Dat willen jullie toch?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 11:21:02 #117
5428 crew  miss_sly
pi_220299261
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat willen jullie toch?
Says who?
pi_220299347
quote:

[..]

Amsterdam is weer helemaal van het padje qua overbieden.
Mijn inmiddels ex zwager heeft na de scheiding een huis (nouja huis, 47 vierkante meter) in Westerpoort gekocht in De Baarsjes. Vraagprijs was 425k hij heeft uiteindelijk 530 moeten betalen. En dan hebben zich ook nog bieders terug getrokken want hij was initieel flink overboden.
blablablabla
  maandag 9 maart 2026 @ 11:49:49 #119
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220299457
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:34 schreef Elan het volgende:

[..]
Mijn inmiddels ex zwager heeft na de scheiding een huis (nouja huis, 47 vierkante meter) in Westerpoort gekocht in De Baarsjes. Vraagprijs was 425k hij heeft uiteindelijk 530 moeten betalen. En dan hebben zich ook nog bieders terug getrokken want hij was initieel flink overboden.
Holy shit. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220299482
quote:
16s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Holy shit. :{
Weet ook niet of het in de recente geschiedenis ooit echt heel anders geweest is hoor.
Je kunt misschien die aflevering van dat stelletje uit Almere nog wel ergens terugkijken van Kijken zonder Kopen en die moesten 2 jaar geleden al overal met een ton overbieden. In Almere dus, laat staan Amsterdam en Amstelveen want daar kopen de expats helemaal alles op.
blablablabla
  maandag 9 maart 2026 @ 11:54:36 #121
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220299494
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Weet ook niet of het in de recente geschiedenis ooit echt heel anders geweest is hoor.
Je kunt misschien die aflevering van dat stelletje uit Almere nog wel ergens terugkijken en die moesten 2 jaar geleden al overal met een ton overbieden. In Almere dus, laat staan Amsterdam en Amstelveen want daar kopen de expats helemaal alles op.
Ben blij dat ik geen biedingsproces heb hoeven meemaken als ik dit soort dingen lees. Dan heb je zonder bak eigen geld ook geen kans denk ik?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220299552
quote:
16s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:54 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ben blij dat ik geen biedingsproces heb hoeven meemaken als ik dit soort dingen lees. Dan heb je zonder bak eigen geld ook geen kans denk ik?
Werk 2 dagen in de week in Almere en wat ik van de 'jongeren' hier hoor is het allemaal redelijk kansloos. Tenzij ouders die bij kunnen springen en of een zak spaargeld van een ton of anderhalve ton is er geen beginnen aan.

Amsterdam zal nog wel een portie dramatischer zijn gok ik. Zeker in de fatsoenlijke buurten.
blablablabla
pi_220299600
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 10:09 schreef miss_sly het volgende:
Dat vind ik wel heel lastig inderdaad. We moeten ook kopen en verkopen en in welke volgorde doe je dat?
Wij zoeken in Amsterdam en het kan zomaar even duren voor we daar slagen. Ons huis zal redelijk snel verkocht zijn. En een tijdelijke huurwoning zal ook zo 1-2-3 niet gevonden zijn.

Dus vooralsnog zijn we vooral aan het bezichtigen en als we een nieuwe woning hebben, gaat de onze pas in de verkoop.

Overigens viel het ons wel een beetje rauw op ons dak dat als je binnen tien jaar van je pensioen zit, gekeken wordt naar je pensioeninkomen op DIT moment (dus niet wat je over tien jaar zult hebben). Aangezien ik nooit bij een werkgever pensioen heb opgebouwd, maar altijd zelf heb gespaard, is mijn pensioen niet zo hoog. Mijn inkomen telt dus voor het verkrijgen van een hypotheek helemaal niet mee. Niet een beetje, gewoon niet. Gelukkig is mijn man drie jaar jonger en heeft hij een goed inkomen. Ook de verwachtte overwaarde van ons huis telt veel minder mee, niet volledig.

Vooralsnog zijn we alleen aan het bezichtigen. Veel woningen zijn best leuk op papier en de foto's maar vallen in het echt behoorlijk tegen.
Misschien een (te) privé vraag, maar ik stel hem toch. :@ Bevalt de rustigere omgeving te slecht om weer richting Amsterdam te willen gaan? :)

Leuk om jullie zoektocht wel te volgen.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220299603
Ik zie net dat mijn buurvrouw haar appartement (65m2, bijna identiek aan het mijne) op funda heeft gezet voor 450k, meer dan drie keer wat ik er 11 jaar geleden voor heb betaald. Ziek gewoon.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 12:41:39 #125
5428 crew  miss_sly
pi_220299930
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 12:13 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Misschien een (te) privé vraag, maar ik stel hem toch. :@ Bevalt de rustigere omgeving te slecht om weer richting Amsterdam te willen gaan? :)

Leuk om jullie zoektocht wel te volgen.
We hebben hier ruim 6 jaar met plezier gewoond, passende bij onze situatie op dat moment. We hebben echter in die zes jaar geen band opgebouwd met het durp of de omgeving.

Nu is onze dochter tijdelijk uit huis, doet de laatste twee jaar middelbare school op een internationale school en zit daar op campus. Ineens hebben we weer heel veel tijd samen en willen we weer allerlei leuke dingen doen, die we vroegah in Amsterdam deden. En we merken dat we ons ook nu weer toch op Amsterdam blijven richten ipv hier in de buurt alternatieven zoeken. Dus per saldo rijden we heel vaak richting Amsterdam.

Onze dochter was voor ze naar de campus ging eigenlijk overtuigd dat ze in het buitenland wilde studeren, de VS bijvoorbeeld. De situatie in de wereld, maar ook haar gegroeide waardering voor Nederland, lijken haar te doen besluiten dat ze toch liever in Nederland studeert.

Wij dachten eerst met z'n tweetjes terug te verhuizen naar Amsterdam, maar waarschijnlijk (niets is zeker, ze is nog redelijk wisselvallig :P ) verhuist ze mee terug en gaat ze in Amsterdam studeren. En dan wil ze graag weer terug naar huis komen.
  maandag 9 maart 2026 @ 12:54:47 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220300116
quote:

[..]
Damn... maar ja, als je in Amsterdam wilt wonen...
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 9 maart 2026 @ 12:58:28 #127
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220300144
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 12:13 schreef Farenji het volgende:
Ik zie net dat mijn buurvrouw haar appartement (65m2, bijna identiek aan het mijne) op funda heeft gezet voor 450k, meer dan drie keer wat ik er 11 jaar geleden voor heb betaald. Ziek gewoon.
Je kunt het wel "ziek" vinden, maar de prijzen van 11 jaar geleden hebben echt helemaal niets te maken met de prijzen van nu.
In 2015 begonnen de prijzen net te stijgen na de crash die in 2013 haar dieptepunt had.
De prijzen waren zelfs pas in 2017 weer op het niveau van 2008 (toen de crash begon).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220300161
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Says who?
:

quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 09:35 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn ook weer aan het kijken in Amsterdam.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 13:01:51 #129
5428 crew  miss_sly
pi_220300163
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:01 schreef blomke het volgende:

[..]
:
[..]

En waarom kom jij dan met:

quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:17 schreef blomke het volgende:

[..]
pi_220300164
Dat maakt het zoeken wel ingewikkeld lijkt me, of de puber wel of niet terug komt. En wil ze dan op haar 18e als student straks nog steeds graag weer terug bij haar ouders wonen…

Wij hebben ons vorige huis voornamelijk precies daar gekocht omdat de 17-jarige (zeker geen studente) daar haar hele leven had en het huis een mooie ruime zolderverdieping voor haar had. Na een paar weken was ze vertrokken en zaten we dus in een huis waar we zelf niet perse wilden wonen, op een locatie waar we geen echte binding mee hadden.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 13:04:42 #131
5428 crew  miss_sly
pi_220300172
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:01 schreef Doedezemaar het volgende:
Dat maakt het zoeken wel ingewikkeld lijkt me, of de puber wel of niet terug komt. En wil ze dan op haar 18e als student straks nog steeds graag weer terug bij haar ouders wonen…

Wij hebben ons vorige huis voornamelijk precies daar gekocht omdat de 17-jarige (zeker geen studente) daar haar hele leven had en het huis een mooie ruime zolderverdieping voor haar had. Na een paar weken was ze vertrokken en zaten we dus in een huis waar we zelf niet perse wilden wonen, op een locatie waar we geen echte binding mee hadden.
Daarom zeg ik ook dat we een woning zoeken waar we nog een aantal jaar comfortabel met drieėn kunnen wonen.
Er zijn best veel woningen met een tuinhuis of (zolder)berging met studio, wat ideaal zou zijn.
Maar ook een woning met twee ruime slaapkamers kan voldoen. Zij gaat haar eigen gang, dat doet ze nu ook al als ze thuis is, en als we last van haar hebben, hoort ze het wel. Ik vind het ook wel gezellig als ze wel thuis is. Verder staat het haar uiteraard vrij om alsnog gewoon op kamers te gaan als ze dat wil.
pi_220300178
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:01 schreef miss_sly het volgende:

En waarom kom jij dan met:

:

quote:

[..]

We kijken naar allerlei woningen,
....
. Gezien onze leeftijden moeten we er een beetje vanuit gaan dat dit onze laatste koopwoning wordt, dus willen we ook wel de goede keus maken.
:

quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daarom zeg ik ook dat we een woning zoeken waar we nog een aantal jaar comfortabel met drieėn kunnen wonen.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 13:08:45 #133
5428 crew  miss_sly
pi_220300193
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:06 schreef blomke het volgende:

[..]
:
[..]
:
[..]

Kennelijk hebben wij een verschillende mening over wat comfortabel is en de goede keus voor ons.
En aangezien het over ons gaat, is jouw mening over wat comfortabel en goed is niet zo belangrijk.
pi_220300274
Wij hebben het sinds anderhalf jaar met enige regelmaat ook over verhuizen, maar ik vrees dat we gewoon hier blijven omdat de energie om het allemaal nog een keer te doen toch echt wel ontbreekt.
Dan waarschijnlijk wel naar een compleet andere regio. Vrijstaand zonder die herrie van de buren lijkt ons wel heel prettig.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 13:24:34 #135
5428 crew  miss_sly
pi_220300312
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Wij hebben het sinds anderhalf jaar met enige regelmaat ook over verhuizen, maar ik vrees dat we gewoon hier blijven omdat de energie om het allemaal nog een keer te doen toch echt wel ontbreekt.
Dan waarschijnlijk wel naar een compleet andere regio. Vrijstaand zonder die herrie van de buren lijkt ons wel heel prettig.
Vrijstaand zonder buren lijkt me heel fijn.
Maar wij willen eigenlijk geen rust meer. We willen erop uit, naar theater, bios, etentjes etc. met de fiets en tram. En ons dorp voorziet daar gewoon echt niet in. We hebben een snackbar en een eetbar. En verder moet je overal voor naar een andere stad. En dan trekt Amsterdam gewoon weer echt. En onze dochter wil ook heel graag weer in Amsterdam wonen.
  maandag 9 maart 2026 @ 13:32:31 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220300379
Vrijstaand is wel heerlijk, het nadeel is alleen wel dat je moeilijk meer terug kunt :')

En ja, als het zou moeten zou ik natuurlijk wel terug kunnen naar een tussenwoning, of zelfs naar het eerste flatje waar ik 34 jaar geleden woonde, maar ik ben wel verpest nu :@

Maar... nog een keer een huis bouwen, en dan wordt het een ander huis dan dit, staat wel hoog op mijn wensenlijst.
En ik hoef niet naar een andere regio, ik zit hier goed, 12 minuten fietsen van een station waar ieder kwartier een trein gaat, 3 minuten rijden naar de snelweg, 20 minuten lopen naar het dorpscentrum waar ik nagenoeg alles kan kopen, dus fietsen is nog sneller.
Een paar jaar geleden dachten we nog naar het buitengebied te willen en keken we ook wel serieus, maar inmiddels weten we dat dat het niet meer gaat worden: we gaan vaak met de fiets, en alles is echt pikkedonker, dat gaat m niet meer worden, niet voor ons en niet voor de puber die steeds vaker 's avonds laat naar huis fietst.

Maar goed, er komen nog wat projecten aan waarbij ik op wat vrije kavels hoop, op zeg maar 100 tot 700 meter afstand van ons huidige huis :') :') :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220300527
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Vrijstaand zonder die herrie van de buren lijkt ons wel heel prettig.
Heerlijk. We rijden wel eens door een straat met rijtjeswoningen met al die geparkeerde auto's langs de straat en vragen ons af hoe we zo ooit zouden kunnen wonen ... niet dus.

Nou de EV & -laadpaal nog.
pi_220300551
quote:

[..]
Verbaast me niets.

Bij mijn ouders in de jaren '70 wijk is een 13-in-een-dozijn rijtjeshuis eind vorig jaar ook al 110k overboden.
En dat is (ondanks dat het oprecht een fijne wijk is om te wonen) lokaal bezien echt niet de populairste wijk.
En nee, het huis stond in mijn ogen niet extreem goedkoop aangeboden.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 14:00:39 #139
5428 crew  miss_sly
pi_220300582
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:54 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Verbaast me niets.

Bij mijn ouders in de jaren '70 wijk is een 13-in-een-dozijn rijtjeshuis eind vorig jaar ook al 110k overboden.
En dat is (ondanks dat het oprecht een fijne wijk is om te wonen) lokaal bezien echt niet de populairste wijk.
En nee, het huis stond in mijn ogen niet extreem goedkoop aangeboden.
Toch vraag ik me wel af hoe al die mensen dat dan doen. Nemen ze zoveel eigen geld mee?
Ze verpesten daarmee ook wel de markt, natuurlijk. En dan maar klagen dat de huizenprijzen zo hoog is.
pi_220300633
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 12:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je kunt het wel "ziek" vinden, maar de prijzen van 11 jaar geleden hebben echt helemaal niets te maken met de prijzen van nu.
In 2015 begonnen de prijzen net te stijgen na de crash die in 2013 haar dieptepunt had.
De prijzen waren zelfs pas in 2017 weer op het niveau van 2008 (toen de crash begon).
Dat weet ik uiteraard, maar we hebben het over huizen, niet over aandelen he. Dit vind ik niet iets om je schouders over op te halen. Het komt ook zeker niet alleen door een "crash" maar grotendeels door bewust beleid (bedankt Stef Blok).
  maandag 9 maart 2026 @ 14:12:01 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220300669
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:07 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat weet ik uiteraard, maar we hebben het over huizen, niet over aandelen he. Dit vind ik niet iets om je schouders over op te halen. Het komt ook zeker niet alleen door een "crash" maar grotendeels door bewust beleid (bedankt Stef Blok).
De huizenprijzen waren 11 jaar geleden dan ook ronduit laag, te laag zelfs.
Fijn dat je daar gebruik van hebt kunnen maken (wij ook), maar simpelweg niet realistisch om te doen alsof de 2015 prijs de standaard was, het te vergelijken met aandelen.

Je kunt het beter vergelijken met een bedrijf dat op de rand van een faillissement stond en daarom de hele voorrdaad in de aanbieding doet.
Dat je dan in 2015 voor een dumpprijs gekocht hebt betekent niet dat het nu niet veel meer kost.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 9 maart 2026 @ 14:18:03 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220300698
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Toch vraag ik me wel af hoe al die mensen dat dan doen. Nemen ze zoveel eigen geld mee?
Ze verpesten daarmee ook wel de markt, natuurlijk. En dan maar klagen dat de huizenprijzen zo hoog is.
Jullie nemen ook een hoop eigen geld mee, want overwaarde ;)
De vraag is dan alleen of je die overwaarde gebruikt om te overbieden of om de hypotheek zo laag mogelijk te houden.

Nagenoeg iedereen die hier nu koopt, koopt met een flinke overwaarde van het vorige huis.
Maar goed, dat zijn 2-kappers die 8 jaar geleden nieuw verkocht werden voor 400-450K en nu 800K doen.

Aan de andere kant, de kleinere casco 2-kapper nieuwbouw verderop moet ook 650K kosten, dus dan ben je waarschijnlijk beter af met de 8 jaar oude 2-kapper van 800K.
Ruimer huis, grotere kavel en voor de afbouw van een casco woning ben je zo 100-150K kwijt, en dat is als je een hoop zelf doet.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 14:21:39 #143
5428 crew  miss_sly
pi_220300715
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Jullie nemen ook een hoop eigen geld mee, want overwaarde ;)
De vraag is dan alleen of je die overwaarde gebruikt om te overbieden of om de hypotheek zo laag mogelijk te houden.

Nagenoeg iedereen die hier nu koopt, koopt met een flinke overwaarde van het vorige huis.
Maar goed, dat zijn 2-kappers die 8 jaar geleden nieuw verkocht werden voor 400-450K en nu 800K doen.

Aan de andere kant, de kleinere casco 2-kapper nieuwbouw verderop moet ook 650K kosten, dus dan ben je waarschijnlijk beter af met de 8 jaar oude 2-kapper van 800K.
Ruimer huis, grotere kavel en voor de afbouw van een casco woning ben je zo 100-150K kwijt, en dat is als je een hoop zelf doet.
Wij willen in ieder geval niet onze overwaarde stoppen in een huis dat we dan wel kunnen kopen, maar dat qua taxatiewaarde dan onder de koopprijs zit. Ooit wil je het zelf immers ook weer verkopen, en dan moet je er geen verlies op maken.
pi_220300745
Woningmarkt is compleet verziekt in veel regio's het is overwaarde op overwaarde op overbieden, en de starters hebben in steeds meer regio's totaal het nakijken met alle maatschappelijke en sociale issues als gevolg.

Wonen is zogenaamd een recht volgens Artikel 22 van De Grondwet maar de regering heeft gewoon schijt aan vooral jonge mensen. Heb je het geluk eenmaal in de mallenmollen mee te draaien komt het wel goed over het algemeen.
blablablabla
  maandag 9 maart 2026 @ 14:30:49 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220300776
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij willen in ieder geval niet onze overwaarde stoppen in een huis dat we dan wel kunnen kopen, maar dat qua taxatiewaarde dan onder de koopprijs zit. Ooit wil je het zelf immers ook weer verkopen, en dan moet je er geen verlies op maken.
Je wilt je overwaarde dus niet gebruiken om te overbieden.

En tsja... verlies in de toekomst? Dat weet je toch nooit, als die toekomst maar ver genoeg weg is heb je vrijwel geen kans op verlies, zelfs niet als je dan weer tijdens een crash moet verkopen.

Maar... een crash en het herstel kan zo een kleine 10 jaar duren, wie in 2007 kocht had (afhankelijk van de locatie) in 2016 nog verlies kunnen hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 14:34:40 #146
5428 crew  miss_sly
pi_220300800
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je wilt je overwaarde dus niet gebruiken om te overbieden.

En tsja... verlies in de toekomst? Dat weet je toch nooit, als die toekomst maar ver genoeg weg is heb je vrijwel geen kans op verlies, zelfs niet als je dan weer tijdens een crash moet verkopen.

Maar... een crash en het herstel kan zo een kleine 10 jaar duren, wie in 2007 kocht had (afhankelijk van de locatie) in 2016 nog verlies kunnen hebben.
Wij willen het deels gebruiken om te overbieden

Maar op een woning van 7 ton gaan wij geen 8,5 ton bieden. Want dat issie niet waard, ook al betalen mensen dat er voor.

Er zijn meer dingen waar we goed naar kijken in verband met een toekomstige verkoop, zoals de erfpacht.

Vooralsnog zijn wij niet van plan om een ton of meer boven de vraagprijs te gaan bieden. Beetje overbieden kan, enkele procenten maximaal. Maar toegegeven, we hebben ook nog geen woning gezien waarvan we echt het gevoel hadden dat we die echt, echt, echt wilden. We hebben vooral woningen gezien die wel aardig waren maar waarvoor we net aan de vraagprijs zouden willen betalen, laat staan nog meer.
  maandag 9 maart 2026 @ 14:36:03 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220300809
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:25 schreef Elan het volgende:
Woningmarkt is compleet verziekt in veel regio's het is overwaarde op overwaarde op overbieden, en de starters hebben in steeds meer regio's totaal het nakijken met alle maatschappelijke en sociale issues als gevolg.

Wonen is zogenaamd een recht volgens Artikel 22 van De Grondwet maar de regering heeft gewoon schijt aan vooral jonge mensen. Heb je het geluk eenmaal in de mallenmollen mee te draaien komt het wel goed over het algemeen.
Oh, ik heb ook van die buren hoor, riant vrijstaand huis, vrij uitzicht (nog wel) en dan miepen dat er achter hen gebouwd gaat worden... ze hebben Goddomme nog 2 thuiswonende twintigers.

Ik ben meer van de categorie "Prima, bouw maar, mijn kinderen moeten ook wonen".

Overigens, als ik nog een keer een huis bouw dan wordt het of een soort boerderij-achtig huis waar de puber uiteindelijk in het voorhuis kan gaan wonen, of er komt een bewoonbaar "tuinhuisje".
De puber zelf zei het afgelopen zomer al toen hij een paar nachten in de tent in de tuin sliep:
"Misschien moet ik hier maar aan wennen, want meer dan dit kan ik toch niet betalen met deze huizenprijzen"
:') O+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220300867
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oh, ik heb ook van die buren hoor, riant vrijstaand huis, vrij uitzicht (nog wel) en dan miepen dat er achter hen gebouwd gaat worden... ze hebben Goddomme nog 2 thuiswonende twintigers.

Ik ben meer van de categorie "Prima, bouw maar, mijn kinderen moeten ook wonen".

Overigens, als ik nog een keer een huis bouw dan wordt het of een soort boerderij-achtig huis waar de puber uiteindelijk in het voorhuis kan gaan wonen, of er komt een bewoonbaar "tuinhuisje".
De puber zelf zei het afgelopen zomer al toen hij een paar nachten in de tent in de tuin sliep:
"Misschien moet ik hier maar aan wennen, want meer dan dit kan ik toch niet betalen met deze huizenprijzen"
:') O+
Heerlijk als dat kan voor je kinderen _O_
Tegelijk hebben de meeste mensen die luxe natuurlijk helemaal niet. En met alleen hard werken en zuinig leven kom je daar ook niet als de huizenmarkt zich zo blijft ontwikkelen. Ik hoor en lees de laatste tijd echt wel schrijnende gevallen, ook van jonge mensen die het gewoon opgeven :{
blablablabla
  maandag 9 maart 2026 @ 14:59:44 #149
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220300955
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:44 schreef Elan het volgende:

[..]
Heerlijk als dat kan voor je kinderen _O_
Tegelijk hebben de meeste mensen die luxe natuurlijk helemaal niet. En met alleen hard werken en zuinig leven kom je daar ook niet als de huizenmarkt zich zo blijft ontwikkelen. Ik hoor en lees de laatste tijd echt wel schrijnende gevallen, ook van jonge mensen die het gewoon opgeven :{
Dat zou dan om de jongste gaan, de oudste heeft al woonruimte waar hij niet weg wil, helaas wilde sociale verhuurder niet verkopen toen hij graag wilde kopen (toen de rente laag was), en is het verschil tussen iets kopen of blijven zitten nu zo groot dat ze er niet op vooruit zouden gaan maar wel 3 keer zoveel per maand kwijt zouden zijn.

Maar goed, ik heb vaak genoeg gezegd dat ze beter konden kopen toen de rente laag was (hoewel er toen ook een baanwissel was, dus weer lastig), en het is niet mijn taak als moeder om dat voor hem te regelen, dat kunnen ze prima zelf, plus dat ik qua locatie wel snap dat ze daar willen blijven (hoekwoning, ruime tuin op het zuiden)...

En ja, ik ben me er heel goed van bewust dat het ultieme luxe is als ik een tuinhuis als woonruimte voor mijn jongste in de tuin kan zetten, en dat dat verre van de standaard is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 9 maart 2026 @ 15:06:53 #150
244125 laziness
pi_220301001
Ik zou vrijstaand in het buitengebied leuk vinden maar dat betekent toch echt hogere hypotheek met meer lasten want kost meer dan mijn huidige woning waard is. En aangezien de energie voor een verhuizing sowieso ontbreekt, blijf ik wel zitten waar ik zit, leg een extra pensioenpotje aan zodat ik niet tot mijn 72ste hoef te werken }:| , los extra af, en kijk hoe ik doordat we hier goedkoop zitten geld naar kind kan schuiven om ‘m als starter te helpen.

Een tiny house oid in mijn tuin als ik in het buitengebied zou gaan wonen gaat hem op de lange termijn toch ook niet helpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')