Ik bedoel maar.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Meer lenen zal 'm meer opleveren, maar inderdaad nooit volledig afgaan op wat een adviseur denkt dat het beste is. Jij betaalt de maandlasten, niet hij.
En toch ben ik blij dat ik het nog heb. Zelfs op een deposito haal ik meer dan mijn hypotheek kost.quote:Op zondag 22 maart 2026 11:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik bedoel maar.
Mijn broer, zelfbenoemd financieel genie, zei me dat ik dat moest doen, en dan aflossingsvrij. Ik rekende hem voor wat ik over de looptijd van 20 jaar dan aan rente zou betalen in vergelijking tot wat ik met Annuļteiten zou doen.
Ja maar, je huis wordt meer waard
- Dat wordt het ook als ik aflos
Ja, maar, je hebt dan nu meer te besteden
- Correct, en als ik met pensioen ben heb ik een enorme schuld
Etc etc etc
Ons huis is afbetaald, na 10 jaar, hij is 8 jaar ouder, had al vanaf begin jaren 80 een eigen huis en heeft nog steeds een hypotheekschuld, en een heel mager pensioen. Ik mag financieel zeer conservatief zijn, ik ben liever geen schuld.
Mooi voor je, reken je daar de belasting die je over je spaargeld hebt betaald en gaat betalen in mee?quote:Op zondag 22 maart 2026 20:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En toch ben ik blij dat ik het nog heb. Zelfs op een deposito haal ik meer dan mijn hypotheek kost.
Ja. Daargelaten dat mocht ik niet uitkomen ik dus alsnog kan aflossen.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mooi voor je, reken je daar de belasting die je over je spaargeld hebt betaald en gaat betalen in mee?
Niet aflossen is niet hetzelfde als uitgeven.quote:Op zondag 22 maart 2026 11:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik bedoel maar.
Mijn broer, zelfbenoemd financieel genie, zei me dat ik dat moest doen, en dan aflossingsvrij. Ik rekende hem voor wat ik over de looptijd van 20 jaar dan aan rente zou betalen in vergelijking tot wat ik met Annuļteiten zou doen.
Ja maar, je huis wordt meer waard
- Dat wordt het ook als ik aflos
Ja, maar, je hebt dan nu meer te besteden
- Correct, en als ik met pensioen ben heb ik een enorme schuld
Etc etc etc
Ons huis is afbetaald, na 10 jaar, hij is 8 jaar ouder, had al vanaf begin jaren 80 een eigen huis en heeft nog steeds een hypotheekschuld, en een heel mager pensioen. Ik mag financieel zeer conservatief zijn, ik ben liever geen schuld.
Reden om niet af te lossen: de HRA en het EWF. Overigens zal er na 30 jaar looptijd iets met de hypotheken in box 1 gedaan moeten worden. Idem de woning: beide naar box 3??quote:Op zondag 22 maart 2026 20:12 schreef Sport_Life het volgende:
Mijn rente staat nog 16 jaar op 1,35% (bruto /netto) helaas geen HRA vanwege de hoge woz waarde![]()
.
Tegen de tijd dat de rentevaste periode voorbij is zijn salarissen 2-4x zo hoog.
Niet in zijn wereldquote:Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Niet aflossen is niet hetzelfde als uitgeven.
Nou liever niet met die gekke plannen van ze over die nieuwe vermogenswetquote:Op zondag 22 maart 2026 21:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Reden om niet af te lossen: de HRA en het EWF. Overigens zal er na 30 jaar looptijd iets met de hypotheken in box 1 gedaan moeten worden. Idem de woning: beide naar box 3??
Ik snap niet dat men blijft stemmen op D66 cda en vvd.quote:Op zondag 22 maart 2026 23:01 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Nou liever niet met die gekke plannen van ze over die nieuwe vermogenswet
Je bedoelt dat de woningwaarde toename wordt belast (vermogensaanwas) zonder dat je de winst daadwerkelijk contant in handen hebt?quote:Op zondag 22 maart 2026 23:01 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Nou liever niet met die gekke plannen van ze over die nieuwe vermogenswet
Ja, enlighten me...quote:Op maandag 23 maart 2026 21:03 schreef Grumpey het volgende:
Ja inderdaad, tijd dat ze gewoon op een goede manier vermogen gaan belasten
In lyk man is in ryk man.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Behalve dat het gros het wel uitgeeft.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Uuuh in principe blijft alles wat je niet uitgeeft (aan aflossing) toch automatisch op de spaarrekening staan? Tenzij je luxer gaat leven, maar dat is een stukje discipline.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 09:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Behalve dat het gros het wel uitgeeft.
Wij hebben in 5½ jaar zo'n 75.000 afgelost (reguliere aflossingen), dat betekent dat iemand met een volledig aflossingsvrije hypotheek vanaf hetzelfde moment en voor ongeveer hetzelfde bedrag een vergelijkbaar bedrag had moeten sparen.
HRA is your friend in deze..quote:Op woensdag 25 maart 2026 06:48 schreef Sport_Life het volgende:
[..]eIn mijn geval is de hypotheek rente veel lager dan de spaarrente van momenteel 1,85%, het verschil is winst. In de praktijk heb ik hetgeen jij afgelost hebt belegd, voor resultaat zie de afgelopen 5 jaar NT World.
Maargoed sparen kan dus ook zonder risico.
Mijn bruto rente is lager dan 1.85% , dus ik ben niet afhankelijk van de HRA om lager dan de spaarrente te zitten.quote:
Tjah ik heb andere investeringen en zo zullen er wel meer zijn.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 09:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Behalve dat het gros het wel uitgeeft.
Wij hebben in 5½ jaar zo'n 75.000 afgelost (reguliere aflossingen), dat betekent dat iemand met een volledig aflossingsvrije hypotheek vanaf hetzelfde moment en voor ongeveer hetzelfde bedrag een vergelijkbaar bedrag had moeten sparen.
Ik weet niet of je je de huizencrisis van 2008-2013 nog herinnert? Met een hoop huilende mensen over huizen die onderwater stonden.
Wat denk je? Dat ze hard huilden terwijl ze het equivalent van x jaar aflossen gewoon op een spaarrekening hadden staan?
Prima, dan ook niet huilen als je huis onderwater staat.quote:Op woensdag 25 maart 2026 12:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah ik heb andere investeringen en zo zullen er wel meer zijn.
Afgezien van het fiscale voordeel van een box 3 hypotheek.
Pumt is dat mensen met een aflossingsvrije hypotheek vaak niet weten hoeveel de aflossing zou zijn en dat bedrag dan ook niet sparen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 06:48 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Uuuh in principe blijft alles wat je niet uitgeeft (aan aflossing) toch automatisch op de spaarrekening staan? Tenzij je luxer gaat leven, maar dat is een stukje discipline.
In mijn geval is de hypotheek rente veel lager dan de spaarrente van momenteel 1,85%, het verschil is winst. In de praktijk heb ik hetgeen jij afgelost hebt belegd, voor resultaat zie de afgelopen 5 jaar NT World.
Maargoed sparen kan dus ook zonder risico.
Schuld bedoel je? Naast beleggingen en je huis?quote:Op woensdag 25 maart 2026 11:49 schreef Sport_Life het volgende:
Daarbij is het denk ik in de toekomst handig zoveel mogelijk in box 3 te hebben.
Schulden in box 3 want die kun je gedeeltelijk wegstrepen met vermogen in box 3 wat in de toekomst zwaar wordt belast zo is mijn gevoel. (En terecht ook!)quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Schuld bedoel je? Naast beleggingen en je huis?
Juist! Mijn idee ook.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:20 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Schulden in box 3 want die kun je gedeeltelijk wegstrepen met vermogen in box 3 wat in de toekomst zwaar wordt belast zo is mijn gevoel.
Dus je vindt zwaarder belasten van box 3 vermogen terecht en neem nu vooraf al voor jezelf maatregelen om zo min mogelijk box 3 belasting te betalen?quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:20 schreef Sport_Life het volgende:
vermogen in box 3 wat in de toekomst zwaar wordt belast zo is mijn gevoel. (En terecht ook!)
Als je pech hebt mag je best wat klagen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 00:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Prima, dan ook niet huilen als je huis onderwater staat.
Klopt, maar dat kan toch prima samen gaan?quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus je vindt zwaarder belasten van box 3 vermogen terecht en neem nu vooraf al voor jezelf maatregelen om zo min mogelijk box 3 belasting te betalen?
De staat gaat wel te ver bij onsquote:Op donderdag 26 maart 2026 21:06 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Klopt, maar dat kan toch prima samen gaan?
Ik ben ook niet tegen inkomstenbelasting, maar maak wel gebruik van aftrekposten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |