abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220242125
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 20:09 schreef prullebakker het volgende:
Wij willen volgende maand ons appartement te koop zetten. Misschien toch maar beter wachten met wat er in de wereld gaande is.
Of juist zo snel mogelijk verkopen.....
pi_220242647
Ons huis is inmiddels verkocht, 2 bezichtigingen, 2 biedingen. Beide wel boven de vraagprijs. De 3 verkoopmakelaars hadden in hun offerte allemaal wel hetzelfde plan en courtage.
  maandag 2 maart 2026 @ 21:50:14 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220242732
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 20:09 schreef prullebakker het volgende:
Wij willen volgende maand ons appartement te koop zetten. Misschien toch maar beter wachten met wat er in de wereld gaande is.
Dat is altijd een glazen bol.
Een deel zal zeggen "wachten" een deel zal zeggen "zsm verkopen", en wie gelijk heeft weet je altijd pas achteraf.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 2 maart 2026 @ 21:56:36 #79
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_220242777
En dan kom ik als alleenstaande starter op de woningmarkt die momenteel huurt. :') Ik zoek iets rond de 300k, maar ik heb het idee dat je minimaal 100k moet hebben liggen om het overbieden te kunnen bekostigen
pi_220242906
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 21:35 schreef Mathijz het volgende:
Ons huis is inmiddels verkocht, 2 bezichtigingen, 2 biedingen. Beide wel boven de vraagprijs. De 3 verkoopmakelaars hadden in hun offerte allemaal wel hetzelfde plan en courtage.
Gefeliciteerd
pi_220245918
Morgen en overmorgen bezichtigingen (6 stuks).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220279985
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 21:56 schreef Ypmaha het volgende:
En dan kom ik als alleenstaande starter op de woningmarkt die momenteel huurt. :') Ik zoek iets rond de 300k, maar ik heb het idee dat je minimaal 100k moet hebben liggen om het overbieden te kunnen bekostigen
Dat valt mee. Ik heb vorig jaar een appartement in Rotterdam verkocht van 70m2
Vraagprijs 239k
9 bezichtigingen
1 bod van 270k

Het was keurig onderhouden, hoefde niks aan te gebeuren

Er was flink belangstelling maar er staan heel veel appartementen van beleggers te koop. Dus je kan er best prima tussenkomen.
  Moderator zaterdag 7 maart 2026 @ 09:35:32 #83
5428 crew  miss_sly
pi_220280134
Wij zijn ook weer aan het kijken in Amsterdam. Goede ontwikkeling dat veel makelaars met Move werken zodat je alle relevante documenten kunt inzien.

Wij hebben geen aankoopmakelaar en waren dat eigenlijk ook niet van plan. Toch horen we hier en daar dat het moeilijk is om er tussen te komen als particulier zonder aankoopmakelaar. We begrijpen dat niet zo goed, want bieden gaat heel vaak ook via Move.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220280215
Ik ben blij dat ik mijn woning eindelijk verkocht heb. Ik werd gek van al die bezichtingen zonder biedingen. Ondertussen had ik al een nieuwe woning gekocht, dus ik zat een tijdlang met 2 woningen. Dan kom je in een chaotische situatie qua ozb etc.
  Moderator zaterdag 7 maart 2026 @ 10:09:57 #85
5428 crew  miss_sly
pi_220280403
Dat vind ik wel heel lastig inderdaad. We moeten ook kopen en verkopen en in welke volgorde doe je dat?
Wij zoeken in Amsterdam en het kan zomaar even duren voor we daar slagen. Ons huis zal redelijk snel verkocht zijn. En een tijdelijke huurwoning zal ook zo 1-2-3 niet gevonden zijn.

Dus vooralsnog zijn we vooral aan het bezichtigen en als we een nieuwe woning hebben, gaat de onze pas in de verkoop.

Overigens viel het ons wel een beetje rauw op ons dak dat als je binnen tien jaar van je pensioen zit, gekeken wordt naar je pensioeninkomen op DIT moment (dus niet wat je over tien jaar zult hebben). Aangezien ik nooit bij een werkgever pensioen heb opgebouwd, maar altijd zelf heb gespaard, is mijn pensioen niet zo hoog. Mijn inkomen telt dus voor het verkrijgen van een hypotheek helemaal niet mee. Niet een beetje, gewoon niet. Gelukkig is mijn man drie jaar jonger en heeft hij een goed inkomen. Ook de verwachtte overwaarde van ons huis telt veel minder mee, niet volledig.

Vooralsnog zijn we alleen aan het bezichtigen. Veel woningen zijn best leuk op papier en de foto's maar vallen in het echt behoorlijk tegen.
pi_220281013
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 09:04 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Dat valt mee. Ik heb vorig jaar een appartement in Rotterdam verkocht van 70m2
Vraagprijs 239k
9 bezichtigingen
1 bod van 270k

Het was keurig onderhouden, hoefde niks aan te gebeuren

Er was flink belangstelling maar er staan heel veel appartementen van beleggers te koop. Dus je kan er best prima tussenkomen.
Koopje.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220281023
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 09:48 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Ik ben blij dat ik mijn woning eindelijk verkocht heb. Ik werd gek van al die bezichtingen zonder biedingen. Ondertussen had ik al een nieuwe woning gekocht, dus ik zat een tijdlang met 2 woningen. Dan kom je in een chaotische situatie qua ozb etc.
Ik ben enigszins bang dat ik die kant op ga, hoeveel bezichtigingen heb je gehad? Ik zit op 13? Zonder bod voorlopig.
pi_220281033
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 10:09 schreef miss_sly het volgende:
Dat vind ik wel heel lastig inderdaad. We moeten ook kopen en verkopen en in welke volgorde doe je dat?
Wij zoeken in Amsterdam en het kan zomaar even duren voor we daar slagen. Ons huis zal redelijk snel verkocht zijn. En een tijdelijke huurwoning zal ook zo 1-2-3 niet gevonden zijn.

Dus vooralsnog zijn we vooral aan het bezichtigen en als we een nieuwe woning hebben, gaat de onze pas in de verkoop.

Overigens viel het ons wel een beetje rauw op ons dak dat als je binnen tien jaar van je pensioen zit, gekeken wordt naar je pensioeninkomen op DIT moment (dus niet wat je over tien jaar zult hebben). Aangezien ik nooit bij een werkgever pensioen heb opgebouwd, maar altijd zelf heb gespaard, is mijn pensioen niet zo hoog. Mijn inkomen telt dus voor het verkrijgen van een hypotheek helemaal niet mee. Niet een beetje, gewoon niet. Gelukkig is mijn man drie jaar jonger en heeft hij een goed inkomen. Ook de verwachtte overwaarde van ons huis telt veel minder mee, niet volledig.

Vooralsnog zijn we alleen aan het bezichtigen. Veel woningen zijn best leuk op papier en de foto's maar vallen in het echt behoorlijk tegen.
De overwaarde is meer van toepassing op een overbrugging hypotheek?
  zaterdag 7 maart 2026 @ 11:38:50 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220281069
quote:

Dit is idd waar ik mijn zusje 2 jaar geleden op gewezen heb: als je wilt verhuizen moet je niet te lang wachten, want over 3 jaar gaan ze naar je pensioeninkomen kijken bij de hypotheekaanvraag.

Een familielid had hetzelfde na de scheiding: hij (1965) kon minder hypotheek krijgen dan zijn ex (1969), ondanks het feit dat hij een hoger inkomen heeft (geen alimentatie, dus dat speelt niet mee).
Maar bij haar keken ze nog niet naar het pensioeninkomen, bij hem wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 7 maart 2026 @ 11:48:55 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220281139
Overigens is de WOZ eindelijk zo hoog (maar nog steeds veel te laag, dus ik klaag niet :+) dat de hypotheek onder de 50% zit, dus de laatste 0,05% risico-opslag laten verwijderen, hypotheek weer ¤ 11,19 lager per maand :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220281269
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 11:48 schreef Leandra het volgende:
Overigens is de WOZ eindelijk zo hoog (maar nog steeds veel te laag, dus ik klaag niet :+) dat de hypotheek onder de 50% zit, dus de laatste 0,05% risico-opslag laten verwijderen, hypotheek weer ¤ 11,19 lager per maand :D
Zoiets hebben wij ook gedaan, scheelt hier 30 euro per maand. Dat bedrag gaat nu iedere maand naar een spaarpotje waarmee we weer extra aflossen. Wie het kleine niet eert..

Uiteraard vullen we dat potje af en toe aan, maar dit helpt toch weer mee.

[ Bericht 4% gewijzigd door ISVV op 07-03-2026 12:24:31 ]
pi_220281609
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 11:27 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik ben enigszins bang dat ik die kant op ga, hoeveel bezichtigingen heb je gehad? Ik zit op 13? Zonder bod voorlopig.
Echt 25 ofzo. 2 keer ook een koper die ruim overbood en die vervolgens verdween (Chinezen)
  Moderator zaterdag 7 maart 2026 @ 12:46:49 #93
5428 crew  miss_sly
pi_220281673
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 11:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit is idd waar ik mijn zusje 2 jaar geleden op gewezen heb: als je wilt verhuizen moet je niet te lang wachten, want over 3 jaar gaan ze naar je pensioeninkomen kijken bij de hypotheekaanvraag.

Een familielid had hetzelfde na de scheiding: hij (1965) kon minder hypotheek krijgen dan zijn ex (1969), ondanks het feit dat hij een hoger inkomen heeft (geen alimentatie, dus dat speelt niet mee).
Maar bij haar keken ze nog niet naar het pensioeninkomen, bij hem wel.
Ik wist het niet. Het was voor mij echt nieuws. Voor mijn man ook, overigens.

Nu is het op zichzelf niet zo'n probleem voor ons in dit geval, maar het was wel even een kleine tegenvaller.
  zaterdag 7 maart 2026 @ 15:09:01 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220283479
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik wist het niet. Het was voor mij echt nieuws. Voor mijn man ook, overigens.

Nu is het op zichzelf niet zo'n probleem voor ons in dit geval, maar het was wel even een kleine tegenvaller.
Voor ons speelt dat ook en ik wil eigenlijk nog wel een ander huis bouwen...
Maar goed, de kavel die hier in de verkoop gaat komen die ik leuk vind (nagenoeg in onze achtertuin) wordt denk ik te groot om betaalbaar te zijn, als in: het huis dat ik er dan op zou willen bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220290589
quote:

Is soms lastig (eerst kopen of verkopen) en hangt van de situatie af. Wij hebben dezelfde volgorde als jij aan gehouden. We verhuisden van een appartement in de stad naar een groot huis op het platteland. In het segment waar we zochten waren er veel kapers op de kust, bij het verkopen van het appartement hadden we veel concurrentie van beleggers.

Hoe het ging:
- eerst zoeken/bezichtigen. Duur: ca een kwartaal
- november: huis gekocht met overdracht in april
- februari: eigen huis te koop gezet met als doel overdracht in juni

En dat is gelukt
2 maanden overlap gehad en vlak voor de overdracht in juni verhuisd. Geen tijdelijke woningen, geen verbouwingen. Ging heel makkelijk
2 maanden overbruggingshypotheek gehad (wat een rente betaal je daaraan zeg)
pi_220290608
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 11:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Koopje.
Dat was een gebruikelijke prijs op die plek in Rotterdam. Omdat het goed onderhouden was nog zelfs aan de forse kant vergeleken met verkoopprijzen in de buurt. Maar er zijn daar dus plekken waar je als starter enigszins terecht kan (ik heb mijne ook verkocht aan een startende twintiger)

Niet t droomhuis in een fancy wijk. Maar geeft je wel een eigen plek en een start op de woningmarkt. Ik kon toch een mooie overwaarde meenemen en hopelijk mijn jonge koper later ook
pi_220296201
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 12:40 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:

[..]
Echt 25 ofzo. 2 keer ook een koper die ruim overbood en die vervolgens verdween (Chinezen)
Ja echt klote...
pi_220297732
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 09:35 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn ook weer aan het kijken in Amsterdam. Goede ontwikkeling dat veel makelaars met Move werken zodat je alle relevante documenten kunt inzien.

Wij hebben geen aankoopmakelaar en waren dat eigenlijk ook niet van plan. Toch horen we hier en daar dat het moeilijk is om er tussen te komen als particulier zonder aankoopmakelaar. We begrijpen dat niet zo goed, want bieden gaat heel vaak ook via Move.
Wordt er dan niet mee bedoeld: 'er tussen komen' om de juiste woning te vinden? Een vriendin van mij was een aantal jaar geleden op zoek en de goede woningen in Amsterdam haalden Funda nog geen eens. Alleen de huizen waar echt wat mee was, kwamen er op te staan. En daarom had je een aankoopmakelaar voor nodig, anders had je 0,0 kans.
En dan was het trouwens ook de bedoeling dat je 5.000 - 10.000 euro bij betaalde .

Maar goed, dit is alweer aan aantal jaar geleden dus pin me er niet op vast.
  Redactie Frontpage maandag 9 maart 2026 @ 08:53:43 #99
38148 crew  Innisdemon
pi_220298124
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 09:57 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

2 maanden overbruggingshypotheek gehad (wat een rente betaal je daaraan zeg)
Ja? Bij mijn verhuizing was het gelijk aan de rente van m'n ' gewone' hypotheek. :{
Verschilt per hypotheeknemer denk ik dan?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  maandag 9 maart 2026 @ 09:12:45 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220298480
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 06:57 schreef DorothyGale het volgende:

[..]
Wordt er dan niet mee bedoeld: 'er tussen komen' om de juiste woning te vinden? Een vriendin van mij was een aantal jaar geleden op zoek en de goede woningen in Amsterdam haalden Funda nog geen eens. Alleen de huizen waar echt wat mee was, kwamen er op te staan. En daarom had je een aankoopmakelaar voor nodig, anders had je 0,0 kans.
En dan was het trouwens ook de bedoeling dat je 5.000 - 10.000 euro bij betaalde .

Maar goed, dit is alweer aan aantal jaar geleden dus pin me er niet op vast.
Bedoel je met doe 5.000-10.000 bijbetalen de courtage voor de aankoopmakelaar of bedoel je overbieden boven de vraagprijs?

Want met 5.000-10.000 overbieden red je het nu niet eens bij een courante woning in noord-oost Groningen.
In Amsterdam moet je bij een gewilde woning zeker 50.000 - 100.000 overbieden.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')