er is behoeft aan voordeuren, niet meer aan huisje - tuintjes , die zijn er genoegquote:Op maandag 8 september 2025 08:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hij schrijft het een beetje kort door de bocht, maar het is een vaststaand feit dat het aantal eenpersoonshuishoudens al jaren aan het stijgen is. Veel ouderen die alleen overblijven nadat de partner gestorven is, en veel jongeren die langer dan vroeger alleen blijven wonen. En natuurlijk zou het theoretisch mogelijk zijn om al 3,3 miljoen alleenstaanden een gezinswoning aan te bieden, maar in de praktijk hebben ze dat niet nodig.
[ afbeelding ]
Concreet voorbeeld: mijn ouders hebben al 15 jaar geen kinderen meer thuis en hebben al die ruimte niet meer nodig.
Ze zouden graag vanwege gezondheidsproblemen naar een kleinere gelijkvloerse woning willen verhuizen en dan zou er een ruime eengezinswoning midden in het land vrij komen.
Maar er is simpelweg geen aanbod aan kleine woningen in de buurt, dus blijven ze maar met zijn tweeën een veel te grote woning bezet houden.
quote:AI-overzicht
De snelst groeiende leeftijdsgroep in Nederland is de groep 90-plussers, met een toename van 140.000 naar 240.000 tussen 2015 en 2025, en een verwachte verdubbeling tot meer dan 500.000 in 2040.
Hoewel de gehele 80+-groep aanzienlijk groeit, laten de hogere leeftijdsgroepen de grootste stijgingen zien.
De groeiende 80+-populatie
Aanzienlijke groei:
Tussen 2015 en 2025 is de 80+-populatie in Nederland gestegen van 1,1 miljoen naar 1,5 miljoen.
Stijging in 90-plussers:
De groep 90-plussers is de meest snelgroeiende categorie binnen de 80+-groep.
Toekomstige projecties:
Het aantal 80-plussers zal naar verwachting verdubbelen tegen 2040, wat de trend van vergrijzing benadrukt. .
quote:Chaos dreigt bij Belastingdienst door renteaftrek: 'Hypotheekgegevens ontbreken in systemen van fiscus'
Amsterdam- De Belastingdienst stevent de komende jaren af op een probleem met de hypotheekrenteaftrek van huiseigenaren.
De fiscus is namelijk te laat begonnen met het bijhouden van de hypotheekgegevens van de Nederlandse bevolking, waarschuwt financiële adviesketen Van Bruggen.
Hoe weet Van Bruggen dat zo goed dan? Voorkennis van belastingsystemen en de inhoud daarvan??quote:Op maandag 8 september 2025 16:39 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)fiscus/88936510.html
De belastingdienst weet het niet , die moet alles handmatig controleren om uw maandelijkse hypotheektoeslag te berekenen
https://www.vanbruggen.nl(...)nteaftrek-al-in-2031
[..]
Dat hoeft de belastingdienst inderdaad niet. De mensen die het invullen, die moeten goed opletten.quote:Op maandag 8 september 2025 19:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe weet Van Bruggen dat zo goed dan? Voorkennis van belastingsystemen en de inhoud daarvan??
Ik heb gewoon gespaard maar andere tijden. Overigens wel top dat je ziet dat je concessies zult moeten doen én bereid bent die te doen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 16:59 schreef PzKpfw het volgende:
Weet niet of dit het juiste topic is maar de kans dat hier mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten/ hebben gezeten leek mij zeer aannemelijk. Hoewel de huizenmarkt behoorlijk oververhit is heb ik de hoop om alleen een koophuis te kunnen kopen nog niet helemaal opgegeven. Momenteel huur ik (relatief gunstig) een woning en kan daardoor maandelijks best wat sparen. Heb ook besloten om de komende jaren volle bak te gaan sparen dus uitgaven voor 'leuke' zaken beperk ik tot een minimum. Ben best bereid een oude toko te kopen waar nog veel aan geklust moet worden dat scheelt nogal in koopprijs natuurlijk. Maar dan heb je in ieder geval iets en kun je vanuit daar weer verder kijken.
Echter waar ik mee zit is wat ik in de tussentijd met mijn spaargeld moet doen. Je krijgt weinig tot nagenoeg geen rente en de inflatie is zeker iets om rekening mee te houden. Beleggen e.d. associeer ik toch altijd met behoorlijk wat risico en je wilt ook dat je het geld direct weer tot je beschikking kunt krijgen zodra het dan eenmaal nodig is. Hoe denken anderen hierover en/of doen anderen dit?
Je wil als er straks een kans komt het geld beschikbaar hebben om te kopen, dat past niet bij beleggen naar mijn idee. De financieel adviseur van mijn werk heeft mij eens op Raisin gewezen voor spaarrekeningen met hogere rentes dan die je in Nederland krijgt, misschien kan je dit nog eens uitzoeken.quote:Op zondag 5 oktober 2025 16:59 schreef PzKpfw het volgende:
Weet niet of dit het juiste topic is maar de kans dat hier mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten/ hebben gezeten leek mij zeer aannemelijk. Hoewel de huizenmarkt behoorlijk oververhit is heb ik de hoop om alleen een koophuis te kunnen kopen nog niet helemaal opgegeven. Momenteel huur ik (relatief gunstig) een woning en kan daardoor maandelijks best wat sparen. Heb ook besloten om de komende jaren volle bak te gaan sparen dus uitgaven voor 'leuke' zaken beperk ik tot een minimum. Ben best bereid een oude toko te kopen waar nog veel aan geklust moet worden dat scheelt nogal in koopprijs natuurlijk. Maar dan heb je in ieder geval iets en kun je vanuit daar weer verder kijken.
Echter waar ik mee zit is wat ik in de tussentijd met mijn spaargeld moet doen. Je krijgt weinig tot nagenoeg geen rente en de inflatie is zeker iets om rekening mee te houden. Beleggen e.d. associeer ik toch altijd met behoorlijk wat risico en je wilt ook dat je het geld direct weer tot je beschikking kunt krijgen zodra het dan eenmaal nodig is. Hoe denken anderen hierover en/of doen anderen dit?
Korte deposito’s.quote:Op zondag 5 oktober 2025 16:59 schreef PzKpfw het volgende:
Bij koophuizen met prijsstijgingen van 8 - 9% per jaar, is er natuurlijk niet tegen op te sparen. Enige wat je kan doen is zoveel mogelijk lenen en asap een huis (bij voorkeur grondgebonden) binnen je leen- en gespaarde budget kopen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 16:59 schreef PzKpfw het volgende:
Tot wel 1,86% per jaarquote:Op zondag 5 oktober 2025 17:37 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Je wil als er straks een kans komt het geld beschikbaar hebben om te kopen, dat past niet bij beleggen naar mijn idee. De financieel adviseur van mijn werk heeft mij eens op Raisin gewezen voor spaarrekeningen met hogere rentes dan die je in Nederland krijgt, misschien kan je dit nog eens uitzoeken.
we moeten minder afhankelijk worden van toeslagen en subsidiesquote:Op maandag 8 september 2025 19:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe weet Van Bruggen dat zo goed dan? Voorkennis van belastingsystemen en de inhoud daarvan??
Gôh, wat een unieke en scherpzinnige ideeën.quote:Op zondag 5 oktober 2025 20:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten minder afhankelijk worden van toeslagen en subsidies
werken moet weer gaan lonen
JA bijdehand he?quote:Op zondag 5 oktober 2025 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Gôh, wat een unieke en scherpzinnige ideeën.
Dat waren inderdaad andere tijden, wat @blomke zegt, tegen de prijsstijgingen is eigenlijk niet op te sparen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb gewoon gespaard maar andere tijden. Overigens wel top dat je ziet dat je concessies zult moeten doen én bereid bent die te doen.
Dit is toch totaal niet houdbaar....quote:Op zondag 5 oktober 2025 22:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat waren inderdaad andere tijden, wat @:blomke zegt, tegen de prijsstijgingen is eigenlijk niet op te sparen.
@:PzKpfw eigenlijk is het enige zinnige advies (garantie tot het einde van de post/de drempel) wat ik kan bedenken dat je zo snel mogelijk de markt op moet. Of het nu een appartement of een grondgebonden woning is, m.i. niet heel boeiend. Als je maar onderdeel bent van de markt.
Ik zou niet graag in jouw schoenen staan op dit moment.
Tekorten zijn enorm en bouwvolume blijft nog 10 jaar laag. Rente voorspellingen zijn ook neerwaarts.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit is toch totaal niet houdbaar....
Babyboomers worden oud.... Dat gaat over 5 jaar leeglopen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Tekorten zijn enorm en bouwvolume blijft nog 10 jaar laag. Rente voorspellingen zijn ook neerwaarts.
Nee additionele inwoners hebben geen impact op de woningmarkt.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:10 schreef laziness het volgende:
Migratie is niet hét probleem van de woningmarkt: 'Dat is onzin' https://www.nu.nl/economi(...)kt-dat-is-onzin.html
Zou dat laatste niet gunstig zijn voor nieuwbouw?quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Tekorten zijn enorm en bouwvolume blijft nog 10 jaar laag. Rente voorspellingen zijn ook neerwaarts.
Ja het is geen vetpot.quote:
quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:37 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Je wil als er straks een kans komt het geld beschikbaar hebben om te kopen, dat past niet bij beleggen naar mijn idee. De financieel adviseur van mijn werk heeft mij eens op Raisin gewezen voor spaarrekeningen met hogere rentes dan die je in Nederland krijgt, misschien kan je dit nog eens uitzoeken.
Los van het gegeven dat je geld dan in het buitenland staat en erftechnisch onder de daar geldende erfbelasting kan vallen, krijg ik bij de Rabobank momenteel meer op de Tijdslotsparen rekening (1,95% op dit moment).quote:
Het jaagt de prijzen aan igg.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou dat laatste niet gunstig zijn voor nieuwbouw?
Ik heb wel eens van een projectontwikkelaar begrepen dat de huidige nieuwbouw is gefinancierd met lage rente van een paar jaar geleden. Nu is de rente aardig opgelopen, dat zou - volgens diezelfde projectontwikkelaar - een sterke negatieve invloed hebben op de toekomstige nieuwbouwvolumes; zeg periode 5 - 10 jaar.
De dalende bouwrente?quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het jaagt de prijzen aan igg.
Het is niet het enige probleem, maar wel 'n probleem. Elk jaar 75k erbij (en dat is dan pas als je "grip"quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:10 schreef laziness het volgende:
Migratie is niet hét probleem van de woningmarkt: 'Dat is onzin' https://www.nu.nl/economi(...)kt-dat-is-onzin.html
De dalende hypotheek rentequote:
misschien moeten we weer bejaardenhuizen gaan bouwen zodat de doorstroming weer op gang komtquote:Op maandag 6 oktober 2025 21:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De dalende hypotheek rente
Ja, behalve dat degenen die er voor in aanmerking komen te beroerd zijn om te betalen wat het kost, en voor een dubbeltje eerste rang willen zitten.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
misschien moeten we weer bejaardenhuizen gaan bouwen zodat de doorstroming weer op gang komt
met autonome zorgrobots
worden wel weer gebouwd in Rotterdam men noemt ze nu thuisplusflats, iedere flat heeft een eigen thuishulporganisatie uit economische overwegingenquote:Op maandag 6 oktober 2025 22:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, behalve dat degenen die er voor in aanmerking komen te beroerd zijn om te betalen wat het kost, en voor een dubbeltje eerste rang willen zitten.
Vroeger zaten rijke bejaarden ook niet in het bejaardentehuis, maar met al die overwaarde valt een groot deel van de boomers nu wel in de categorie die een forse eigen bijdrage zal moeten betalen voor een bejaardentehuis, en dus gaan ze daar niet naartoe.
En uiteraard net een bericht dat de rente per 15 oktober van 1.95% naar 1.75% gaat 😂🤔😐quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
[..]
Los van het gegeven dat je geld dan in het buitenland staat en erftechnisch onder de daar geldende erfbelasting kan vallen, krijg ik bij de Rabobank momenteel meer op de Tijdslotsparen rekening (1,95% op dit moment).
Het addertje is alleen dat ik 3 maanden vantevoren een opname moet aankondigen.
Maar goed ik ben aan het sparen voor een reis als mijn jongste 18 wordt, en die wordt volgende maand 15, dus die 3 maanden vantevoren zal wel lukken
Qua deposito's heeft CentraalBeheer ook aardige rentes voor de langere termijn (3% voor 10 jaar vast).
Ik snap dat sparen niet zo, de inflatie is al hoger.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
En uiteraard net een bericht dat de rente per 15 oktober van 1.95% naar 1.75% gaat 😂🤔😐
Oh geldt dat ook als sparen? Ik dacht dat dat meer het aanhouden van een buffer was en niet om het rendement ging.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:56 schreef FlippingCoin het volgende:
Waarom snap je sparen niet? Als je op relatief korte termijn geld nodig hebt voor iets is sparen gewoon zinvol.
Okay, dus als ik in november 2028 ¤ 5.000 nodig heb dan tover ik dat uit m'n hoge hoed?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik snap dat sparen niet zo, de inflatie is al hoger.
Als we het over wonen en hypotheken gaat (dacht dat dat het topiconderwerp ook is), is een hypotheek afsluiten, veel zinvoller.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:56 schreef FlippingCoin het volgende:
Waarom snap je sparen niet? Als je op relatief korte termijn geld nodig hebt voor iets is sparen gewoon zinvol.
Oh interessant, vandaar. Ik noem dat sparen ja.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oh geldt dat ook als sparen? Ik dacht dat dat meer het aanhouden van een buffer was en niet om het rendement ging.
Die buffer moet je natuurlijk wel eerst bij elkaar sparen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oh geldt dat ook als sparen? Ik dacht dat dat meer het aanhouden van een buffer was en niet om het rendement ging.
Sparen als belegging.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 13:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, dus als ik in november 2028 ¤ 5.000 nodig heb dan tover ik dat uit m'n hoge hoed?
Verkoop ik in oktober 2028 het huis?
Of wat?
Ja prima.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 13:25 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Oh interessant, vandaar. Ik noem dat sparen ja.![]()
40 jaar geleden kostte een wasmachine een half modaal netto maandlloonquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 13:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Als we het over wonen en hypotheken gaat (dacht dat dat het topiconderwerp ook is), is een hypotheek afsluiten, veel zinvoller.
Behalve de kapotte wasmachine dan .....
O klopt helemaal. Maar het was me om dat eeuwige "sparen voor de kapotte wasmachine .... " voor te zijn.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
40 jaar geleden kostte een wasmachine een half modaal netto maandlloon
wie niu nog zeurt over de kosten van een wasmachine die kletst onzin
van 1980 kocht je een Bosch van 900 gulden, na 2000 een samsung van 500 euro, nu een 5 sterren rating ding voor 300 euro
Ik repareer geen wasmachine, stofzuiger ook niet , ook geen drogerquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:21 schreef blomke het volgende:
[..]
O klopt helemaal. Maar het was me om dat eeuwige "sparen voor de kapotte wasmachine .... " voor te zijn.
Overigens; een goede wasmachine herken je aan de reparatiemogelijkheden.
Je kan het laten repareren in een Repair Cafe?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik repareer geen wasmachine, stofzuiger ook niet , ook geen droger
zie je mij ( 73 ) al lopen sjoiuwen met met me wasmachine??\quote:Op woensdag 8 oktober 2025 08:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan het laten repareren in een Repair Cafe?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |