abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220298540
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Bedoel je met doe 5.000-10.000 bijbetalen de courtage voor de aankoopmakelaar of bedoel je overbieden boven de vraagprijs?

Want met 5.000-10.000 overbieden red je het nu niet eens bij een courante woning in noord-oost Groningen.
In Amsterdam moet je bij een gewilde woning zeker 50.000 - 100.000 overbieden.
Nee dit was dan gewoon een extra bedrag bovenop de courtage.
  maandag 9 maart 2026 @ 09:24:48 #102
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220298562
quote:

[..]
Bedoel je met doe 5.000-10.000 bijbetalen de courtage voor de aankoopmakelaar of bedoel je overbieden boven de vraagprijs?

Want met 5.000-10.000 overbieden red je het nu niet eens bij een courante woning in noord-oost Groningen.
Mwah hier in het verre oosten staan veel woningen best lang te koop, ik heb niet het idee dat er ruim overboden wordt.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 09:26:03 #103
5428 crew  miss_sly
pi_220298568
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 06:57 schreef DorothyGale het volgende:

[..]
Wordt er dan niet mee bedoeld: 'er tussen komen' om de juiste woning te vinden? Een vriendin van mij was een aantal jaar geleden op zoek en de goede woningen in Amsterdam haalden Funda nog geen eens. Alleen de huizen waar echt wat mee was, kwamen er op te staan. En daarom had je een aankoopmakelaar voor nodig, anders had je 0,0 kans.
En dan was het trouwens ook de bedoeling dat je 5.000 - 10.000 euro bij betaalde .

Maar goed, dit is alweer aan aantal jaar geleden dus pin me er niet op vast.
Nee hoor, er komen genoeg huizen langs die ene optie zijn. Degenen die het ons adviseerden had het puur over het bieden.

Overbieden is iets wat veel voorkomt en 5-10k is een schijntje.
Wij hebben vooralsnog besloten daar niet aan mee te doen en niet meer te bieden dan het ons echt waard is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 09:28:09 #104
5428 crew  miss_sly
pi_220298581
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:24 schreef laziness het volgende:

[..]
Mwah hier in het verre oosten staan veel woningen best lang te koop, ik heb niet het idee dat er ruim overboden wordt.
Dat wordt in Amsterdam ook steeds minder. Ook woningen die langer te koop staan en minder biedingen ver boven de vraagprijs. Het gebeurt natuurlijk wel, maar dat is bij specifieke woningen in bepaalde wijken.

Maar we horen ook regelmatig van verkopen die uiteindelijk niet door gingen, waarna de woning weer terugkomt op de markt en toch een smetje heeft.

We zijn pas twee maanden bezig, dus we bezichtigen veel en zijn nog steeds erg kritisch. Kijken hoe lang we dat volhouden :P
pi_220298649
quote:

[..]
Hier heb ik die indruk ook. De nieuwbouw, met name de vrijstaande en tweekappers, gaat heel hard, de rijtjeswoningen al niet. Heel recente bestaande bouw wil ook redelijk vlot voor fikse prijzen, de rest staat redelijk lang te koop en of er echt (ruim) overboden wordt vraag ik me ook af.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 09:39:03 #106
236264 crew  capricia
pi_220298663
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat wordt in Amsterdam ook steeds minder. Ook woningen die langer te koop staan en minder biedingen ver boven de vraagprijs. Het gebeurt natuurlijk wel, maar dat is bij specifieke woningen in bepaalde wijken.

Maar we horen ook regelmatig van verkopen die uiteindelijk niet door gingen, waarna de woning weer terugkomt op de markt en toch een smetje heeft.

We zijn pas twee maanden bezig, dus we bezichtigen veel en zijn nog steeds erg kritisch. Kijken hoe lang we dat volhouden :P
Waar kijken jullie naar, wat voor soort woning? Gezinswoningen, appartment, bovenwoning?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220298701
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Hier heb ik die indruk ook. De nieuwbouw, met name de vrijstaande en tweekappers, gaat heel hard, de rijtjeswoningen al niet. Heel recente bestaande bouw wil ook redelijk vlot voor fikse prijzen, de rest staat redelijk lang te koop en of er echt (ruim) overboden wordt vraag ik me ook af.
Zelfde ervaring. Ik denk dat we het hysterische overbieden kwijt zijn zo buiten de Randstad.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 09:50:06 #108
5428 crew  miss_sly
pi_220298777
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Waar kijken jullie naar, wat voor soort woning? Gezinswoningen, appartment, bovenwoning?
Een woning waar we met drieën nog een aantal jaren comfortabel kunnen wonen.

We kijken naar allerlei woningen, en er is ook echt best veel. Helemaal gestripte woningen, woningen die je nog half moet slopen en dan weer opbouwen, perfect afgewerkte woningen, bovenwoningen, appartementen, dubbele woningen, woningen met een berging die studio is of kan worden, etc.

We hebben iedere week best wat bezichtigingen, maar nog niets gezien waar we op willen bieden. Gezien onze leeftijden moeten we er een beetje vanuit gaan dat dit onze laatste koopwoning wordt, dus willen we ook wel de goede keus maken.
  maandag 9 maart 2026 @ 09:53:36 #109
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220298795
quote:

[..]
Waarschijnlijk nog steeds wel bij huizen die amper Funda halen.

Het wordt wel minder en buiten de Randstad is het ook veel meer prijscategorie afhankelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 09:57:54 #110
236264 crew  capricia
pi_220298814
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Een woning waar we met drieën nog een aantal jaren comfortabel kunnen wonen.

We kijken naar allerlei woningen, en er is ook echt best veel. Helemaal gestripte woningen, woningen die je nog half moet slopen en dan weer opbouwen, perfect afgewerkte woningen, bovenwoningen, appartementen, dubbele woningen, woningen met een berging die studio is of kan worden, etc.

We hebben iedere week best wat bezichtigingen, maar nog niets gezien waar we op willen bieden. Gezien onze leeftijden moeten we er een beetje vanuit gaan dat dit onze laatste koopwoning wordt, dus willen we ook wel de goede keus maken.
Een brede zoekopdracht, zoveel soorten woningen. :D Kan me voorstellen dat er dan inderdaad heel wat te koop staat.

Wel leuk hoor!! Heel veel plezier ook. O+
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 10:17:36 #111
5428 crew  miss_sly
pi_220298911
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Een brede zoekopdracht, zoveel soorten woningen. :D Kan me voorstellen dat er dan inderdaad heel wat te koop staat.

Wel leuk hoor!! Heel veel plezier ook. O+
We hebben er bijna een dagtaak aan (6-8 bezichtigingen per week :') ) maar het is ook wel erg leuk.

En in Amsterdam is een aantal dingen waar je erg goed op moet letten. en dan vallen veel dingen af. Bijvoorbeeld hoe men met de erfpacht is omgegaan, maar ook hoe de VvE is geregeld en of er voldoende reserves zijn.

Overigens denk ik dat er in Amsterdam erg weinig voor de markt uit wordt verkocht, tenzij de geboden prijs echt enorm hoog is. Ik weet dat mijn werkgevers graag 'de markt eroverheen laten gaan' in plaats van het aan één bieder geven.
pi_220298952
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 10:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
We hebben er bijna een dagtaak aan (6-8 bezichtigingen per week :') ) maar het is ook wel erg leuk.

En in Amsterdam is een aantal dingen waar je erg goed op moet letten. en dan vallen veel dingen af. Bijvoorbeeld hoe men met de erfpacht is omgegaan, maar ook hoe de VvE is geregeld en of er voldoende reserves zijn.

Overigens denk ik dat er in Amsterdam erg weinig voor de markt uit wordt verkocht, tenzij de geboden prijs echt enorm hoog is. Ik weet dat mijn werkgevers graag 'de markt eroverheen laten gaan' in plaats van het aan één bieder geven.
Leuke hobby ;)
  maandag 9 maart 2026 @ 11:05:04 #113
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220299165
Het is hier niet zo groot dus het is vrij makkelijk in de gaten te houden en het gaat gewoon allemaal de markt op en er is weinig dat heel snel weg is.

Alleen de nieuwbouwwoningen met tuin strak op het noorden :') liepen nog vlot tot mijn verbazing.
Maar goed, mooi kleinschalig projectje aan de rand van het dorp en met 420k voor 2-1 kap a 115m2 en 230m2 grond nog vrij betaalbaar.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220299235
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:50 schreef miss_sly het volgende:
Vrijstaand en alles gelijkvloers met A-label en een plek op eigen terrein voor de EV plus laadpaal?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 11:19:58 #115
5428 crew  miss_sly
pi_220299253
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Vrijstaand en alles gelijkvloers met A-label en een plek op eigen terrein voor de EV plus laadpaal?
In Amsterdam?
pi_220299257
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In Amsterdam?
Dat willen jullie toch?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 11:21:02 #117
5428 crew  miss_sly
pi_220299261
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat willen jullie toch?
Says who?
pi_220299347
quote:

[..]

Amsterdam is weer helemaal van het padje qua overbieden.
Mijn inmiddels ex zwager heeft na de scheiding een huis (nouja huis, 47 vierkante meter) in Westerpoort gekocht in De Baarsjes. Vraagprijs was 425k hij heeft uiteindelijk 530 moeten betalen. En dan hebben zich ook nog bieders terug getrokken want hij was initieel flink overboden.
blablablabla
  maandag 9 maart 2026 @ 11:49:49 #119
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220299457
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:34 schreef Elan het volgende:

[..]
Amsterdam is weer helemaal van het padje qua overbieden.
Mijn inmiddels ex zwager heeft na de scheiding een huis (nouja huis, 47 vierkante meter) in Westerpoort gekocht in De Baarsjes. Vraagprijs was 425k hij heeft uiteindelijk 530 moeten betalen. En dan hebben zich ook nog bieders terug getrokken want hij was initieel flink overboden.
Holy shit. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220299482
quote:
16s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Holy shit. :{
Weet ook niet of het in de recente geschiedenis ooit echt heel anders geweest is hoor.
Je kunt misschien die aflevering van dat stelletje uit Almere nog wel ergens terugkijken van Kijken zonder Kopen en die moesten 2 jaar geleden al overal met een ton overbieden. In Almere dus, laat staan Amsterdam en Amstelveen want daar kopen de expats helemaal alles op.
blablablabla
  maandag 9 maart 2026 @ 11:54:36 #121
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220299494
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Weet ook niet of het in de recente geschiedenis ooit echt heel anders geweest is hoor.
Je kunt misschien die aflevering van dat stelletje uit Almere nog wel ergens terugkijken en die moesten 2 jaar geleden al overal met een ton overbieden. In Almere dus, laat staan Amsterdam en Amstelveen want daar kopen de expats helemaal alles op.
Ben blij dat ik geen biedingsproces heb hoeven meemaken als ik dit soort dingen lees. Dan heb je zonder bak eigen geld ook geen kans denk ik?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220299552
quote:
16s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:54 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ben blij dat ik geen biedingsproces heb hoeven meemaken als ik dit soort dingen lees. Dan heb je zonder bak eigen geld ook geen kans denk ik?
Werk 2 dagen in de week in Almere en wat ik van de 'jongeren' hier hoor is het allemaal redelijk kansloos. Tenzij ouders die bij kunnen springen en of een zak spaargeld van een ton of anderhalve ton is er geen beginnen aan.

Amsterdam zal nog wel een portie dramatischer zijn gok ik. Zeker in de fatsoenlijke buurten.
blablablabla
pi_220299600
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 10:09 schreef miss_sly het volgende:
Dat vind ik wel heel lastig inderdaad. We moeten ook kopen en verkopen en in welke volgorde doe je dat?
Wij zoeken in Amsterdam en het kan zomaar even duren voor we daar slagen. Ons huis zal redelijk snel verkocht zijn. En een tijdelijke huurwoning zal ook zo 1-2-3 niet gevonden zijn.

Dus vooralsnog zijn we vooral aan het bezichtigen en als we een nieuwe woning hebben, gaat de onze pas in de verkoop.

Overigens viel het ons wel een beetje rauw op ons dak dat als je binnen tien jaar van je pensioen zit, gekeken wordt naar je pensioeninkomen op DIT moment (dus niet wat je over tien jaar zult hebben). Aangezien ik nooit bij een werkgever pensioen heb opgebouwd, maar altijd zelf heb gespaard, is mijn pensioen niet zo hoog. Mijn inkomen telt dus voor het verkrijgen van een hypotheek helemaal niet mee. Niet een beetje, gewoon niet. Gelukkig is mijn man drie jaar jonger en heeft hij een goed inkomen. Ook de verwachtte overwaarde van ons huis telt veel minder mee, niet volledig.

Vooralsnog zijn we alleen aan het bezichtigen. Veel woningen zijn best leuk op papier en de foto's maar vallen in het echt behoorlijk tegen.
Misschien een (te) privé vraag, maar ik stel hem toch. :@ Bevalt de rustigere omgeving te slecht om weer richting Amsterdam te willen gaan? :)

Leuk om jullie zoektocht wel te volgen.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220299603
Ik zie net dat mijn buurvrouw haar appartement (65m2, bijna identiek aan het mijne) op funda heeft gezet voor 450k, meer dan drie keer wat ik er 11 jaar geleden voor heb betaald. Ziek gewoon.
  Moderator maandag 9 maart 2026 @ 12:41:39 #125
5428 crew  miss_sly
pi_220299930
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 12:13 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Misschien een (te) privé vraag, maar ik stel hem toch. :@ Bevalt de rustigere omgeving te slecht om weer richting Amsterdam te willen gaan? :)

Leuk om jullie zoektocht wel te volgen.
We hebben hier ruim 6 jaar met plezier gewoond, passende bij onze situatie op dat moment. We hebben echter in die zes jaar geen band opgebouwd met het durp of de omgeving.

Nu is onze dochter tijdelijk uit huis, doet de laatste twee jaar middelbare school op een internationale school en zit daar op campus. Ineens hebben we weer heel veel tijd samen en willen we weer allerlei leuke dingen doen, die we vroegah in Amsterdam deden. En we merken dat we ons ook nu weer toch op Amsterdam blijven richten ipv hier in de buurt alternatieven zoeken. Dus per saldo rijden we heel vaak richting Amsterdam.

Onze dochter was voor ze naar de campus ging eigenlijk overtuigd dat ze in het buitenland wilde studeren, de VS bijvoorbeeld. De situatie in de wereld, maar ook haar gegroeide waardering voor Nederland, lijken haar te doen besluiten dat ze toch liever in Nederland studeert.

Wij dachten eerst met z'n tweetjes terug te verhuizen naar Amsterdam, maar waarschijnlijk (niets is zeker, ze is nog redelijk wisselvallig :P ) verhuist ze mee terug en gaat ze in Amsterdam studeren. En dan wil ze graag weer terug naar huis komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')