abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218458176
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 11:54 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat een rare conclusie. Hoe graag we Oekraïne ook helpen, we halen er ook een hoop problemen mee op de hals.
Om hun voortbestaan te verzekeren (en ze een serieuze kans te geven een modern democratisch land op te bouwen) moeten er veiligheidsgaranties komen. Dat lukt alleen als ze daadwerkelijk geïntegreerd worden in de westerse instituties, dus eerst de NAVO en wellicht op termijn ook de EU.
De andere varianten zijn slechts uitstel van executie.
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:57:59 #102
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218458187
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 11:54 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat een rare conclusie. Hoe graag we Oekraïne ook helpen, we halen er ook een hoop problemen mee op de hals.
Wat een rare uitspraak. Als(!) je het al vanuit een puur egoïstisch perspectief wil bekijken: met Oekraïne laten stikken haal je je nog veel meer ellende op de hals.
Huilen dan.
pi_218458188
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 11:51 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zeg dan gewoon dat je het een slecht idee vindt omdat Rusland dan niet meer haar gang kan gaan.
Waarom zou ik iets zeggen wat ik niet denk?
pi_218458200
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 11:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waarom zou ik iets zeggen wat ik niet denk?
Excuus, zo komt het over.
pi_218458245
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 11:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Dat is de enige manier om veiligheidsgaranties te kunnen geven en er zeker van te zijn dat Poetin geen nieuwe aanval lanceert.

Enkel een rode lijn die door EU-landen wordt getrokken zal door Poetin vrijwel zeker worden getest. Hij weet dat Europa te bang is voor onrust, oorlog en economische onzekerheid om die rode lijn daadwerkelijk te handhaven.
Ik ben met je eens dat ik ook twijfel of de EU echt door durft te pakken. Maar eigenlijk is het niets anders dan een Navo lidmaatschap.

Tijdje terug werd de vraag gesteld of de VS zich nog zou houden aan artikel 5.

Maar goed, je zou dan gewoon permanente aanwezigheid moeten hebben. En dat lijkt mij meer doen dan een lidmaatschap van de Navo.

Vergeet ook niet dat Oekraïne nog altijd een land is dat kan flippen. Dat lijkt misschien onwaarschijnlijk nu, maar het is een enorm gevaar voor de Navo. En Oekraïne is er corrupt genoeg voor.

Nee, momenteel is Oekraïne veel te instabiel om toe te treden tot de Navo.
pi_218458265
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 11:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat een rare uitspraak. Als(!) je het al vanuit een puur egoïstisch perspectief wil bekijken: met Oekraïne laten stikken haal je je nog veel meer ellende op de hals.
Als jij veiligheidsgaranties vertaalt naar laten stikken… tsja.
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:06:07 #107
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218458309
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 11:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
We laten ze niet stikken, we leveren ze wapens.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218458319
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 11:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Excuus, zo komt het over.
Ok, maar het is niet wat ik zeg. Ik geloof alleen niet zo in Europa destabiliseren. Ik kijk naar wat ik denk dat realistisch mogelijk is.

De Baltische verdedigingswal kan ook opgeworpen worden in Oekraïne. Dat kost natuurlijk ook wel een flinke duit, maar je houdt zo ook veel problemen buiten.
pi_218458368
Een land dat in oorlog is kan überhaupt niet toetreden tot de NAVO, dus dat is een non-discussie. De formele afspraak is nog wel dat Oekraïne op termijn kan toetreden, maar dat zal in de praktijk wel na Trump's presidentschap zijn.
pi_218458384
quote:
Zelensky herhaalt in aanloop naar top: 'Oekraïne zal geen land aan bezetter geven'

De Oekraïense president Zelensky heeft gereageerd op de uitspraak van president Trump dat alle partijen in de oorlog dicht bij een staakt-het-vuren zouden zijn. Volgens Trump zou daarbij sprake zijn van een ruil van grondgebied.

Zelensky reageert dat Oekraïne geen grondgebied zal afstaan. Hij heeft dat herhaaldelijk van de hand gewezen.

Het afstaan van grondgebied kan volgens Zelensky ook niet volgens de Oekraïense grondwet. "Niemand zal hiervan kunnen afwijken. Oekraïners zullen hun land niet aan de bezetter geven", zegt de Oekraïense president in een videoboodschap.

Trump kondigde gisteravond aan dat hij komende vrijdag de Russische president Poetin zal ontmoeten in de Amerikaanse staat Alaska. Trump zei daarbij dat een staakt-het-vuren dichtbij is.

Geen doorbraak
The Wall Street Journal schrijft dat Poetin bereid is om een einde te maken aan de oorlog als Oekraïne de Donbas, in het oosten, aan Rusland afstaat. Poetin zou dat voorstel hebben overhandigd aan de Amerikaanse topdiplomaat Steve Witkoff, die afgelopen woensdag in Moskou was om de weg vrij te maken voor de ontmoeting met Trump.

"Natuurlijk zullen we Rusland niet belonen voor wat het heeft gedaan", reageert Zelensky vanochtend op dat bericht over het voorstel. "We zijn bereid om samen te werken met president Trump, samen met alle partners, voor een echte, en vooral duurzame vrede die niet uit elkaar zal vallen vanwege de wens van Moskou."

Trump zou volgens The Wall Street Journal Poetins voorstel niet zien als een doorbraak, maar wel interessant genoeg hebben geacht om volgende week een ontmoeting met Poetin te hebben.

Dreigende sancties
De Amerikaanse krant schrijft dat Europese landen sceptisch naar Poetins voorstel kijken. Diplomaten denken dat hij met het voorstel om de oorlog te beëindigen onder Amerikaanse sancties probeert uit te komen.

Trump heeft sinds hij begin dit jaar weer in het Witte Huis zit gezegd dat hij zo snel mogelijk een einde wilde maken aan de oorlog in Oekraïne, maar eerdere pogingen daartoe hebben nog weinig resultaat opgeleverd. De afgelopen weken voerde hij de druk flink op door te dreigen met sancties voor landen die nog steeds olie van Rusland afnemen.

Het afgelopen halfjaar zei Trump steeds meer het geduld met Poetin te verliezen. "Ik wil dat hij stopt met aanvallen en een deal tekent", zei Trump eind april. Trump vroeg zich daarbij openlijk af of hij niet door Poetin aan het lijntje wordt gehouden.

https://nos.nl/artikel/2578047
Mag inderdaad ook niet van de Oekraïense grondwet. Doei Trump.
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:15:41 #111
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218458398
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als jij veiligheidsgaranties vertaalt naar laten stikken… tsja.
Als jij mij woorden in de mond legt... tsja.
Huilen dan.
pi_218458468
Ik lees veel cynische reacties. Over dat Trump Oekraine toch weer voor de bus gaat gooien. Maar het mist alle nuance. Trump zou er ook voor kunnen kiezen zijn handen er volledig van af te trekken, maar blijkbaar voelt hij toch nog een verantwoordelijkheid voor voornamelijk een Europees probleem. Het ziet er naar uit dat zijn analyse is: er moet een einde komen aan de oorlog, maar dat kan niet zonder te erkennen dat de gebieden die Rusland heeft bezet nu eenmaal van Rusland zijn.

Kan je het mee eens/oneens zijn, maar wat is dan de juiste methode?
pi_218458473
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:11 schreef RotatoR het volgende:
Een land dat in oorlog is kan überhaupt niet toetreden tot de NAVO, dus dat is een non-discussie. De formele afspraak is nog wel dat Oekraïne op termijn kan toetreden, maar dat zal in de praktijk wel na Trump's presidentschap zijn.
Vandaar dat ik deze (onrealistische) oplossing voorstelde:

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 11:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Je zou toe kunnen staan dat Rusland (een deel van) de Donbas annexeert, waarna er een vredesdeal komt en Oekraïne per direct toetreedt tot de NAVO.

Dat zou nieuw bloedvergieten vrijwel zeker voorkomen. Maar Poetin wil dat niet, en Trump evenmin.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:28:41 #114
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218458487
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:26 schreef theunderdog het volgende:
Ik lees veel cynische reacties. Over dat Trump Oekraine toch weer voor de bus gaat gooien. Maar het mist alle nuance. Trump zou er ook voor kunnen kiezen zijn handen er volledig van af te trekken, maar blijkbaar voelt hij toch nog een verantwoordelijkheid voor voornamelijk een Europees probleem. Het ziet er naar uit dat zijn analyse is: er moet een einde komen aan de oorlog, maar dat kan niet zonder te erkennen dat de gebieden die Rusland heeft bezet nu eenmaal van Rusland zijn.

Nee hoor. Hij probeert het op een makkelijke manier op te lossen, zodat hij daarna kan roepen er ‘alles’ aan te hebben gedaan.
En dan komt het op ons bordje terecht. Verhoog de defensie uitgaven maar. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218458498
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:13 schreef RotatoR het volgende:

[..]
De EU moet samen met Trump druk uitoefenen op Zelensky, dat Zelensky eieren kiest voor zijn geld. Want wat wil Zelensky nou precies? vechten tot de laatste soldaat?
pi_218458517
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:28 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Nee hoor. Hij probeert het op een makkelijke manier op te lossen, zodat hij daarna kan roepen er ‘alles’ aan te hebben gedaan.
En dan komt het op ons bordje terecht. Verhoog de defensie uitgaven maar. :')
Vertel eens. Wat moet Trump dan doen?
pi_218458532
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De EU moet samen met Trump druk uitoefenen op Zelensky, dat Zelensky eieren kiest voor zijn geld. Want wat wil Zelensky nou precies? vechten tot de laatste soldaat?
Het is eerder de vraag of Poetin wil doorvecht tot de laatste rus. Met dit tempo duurt het tot 2070 voordat rusland heel Oekraïne heeft ingenomen ten koste van 20 miljoen russische slachtoffers.
pi_218458569
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:13 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Stel dat Rusland akkoord gaat met een voorstel van Trump (dat moeten we eerst maar eens zien) en Oekraïne gaat vervolgens dwars liggen met dit argument, dan gaat Trump gewoon dreigen met alle steun intrekken. Dus alles leuk en aardig, maar onder druk wordt alles vloeibaar.
pi_218458573
quote:
16s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:15 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Als jij mij woorden in de mond legt... tsja.
Ik leg jou geen woorden in de mond, jij brak in op een discussie die daarover ging.
pi_218458574
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dan zouden de EU en de VS alle wapensteun aan Oekraïne stop moeten zetten. Daarmee zet je de regering van Oekraïne - niet alleen Zelensky, de man is geen alleenheerser - voor het blok.

Is dat wat je zou willen?
pi_218458585
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Dan zouden de EU en de VS alle wapensteun aan Oekraïne stop moeten zetten. Daarmee zet je de regering van Oekraïne - niet alleen Zelensky, de man is geen alleenheerser - voor het blok.

Is dat wat je zou willen?
Het is wel de modus operandi van Trump.
pi_218458680
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Focussen op een onvoorwaardelijk staakt-het-vuren.

Een vredesovereenkomst tussen Oekraïne en Rusland, waarbij beide partijen officieel tot een overeenkomst komen over de grenzen, zit er gewoon niet in. Van Oekraïne kun je niet verwachten dat ze het door Rusland ingenomen gebied als Russisch grondgebied erkennen. Rusland zou het bezette grondgebied weer aan Oekraïne terug moeten geven, maar zal dat nooit doen. Oftewel, daar ga je nooit uitkomen.

Het enige wat werkt is er een bevroren conflict van maken via een staakt-het-vuren.
pi_218458724
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is wel de modus operandi van Trump.
Maar daarmee laat je aan Poetin zien dat het westen niet bereid is om de offers te brengen die gepaard gaan met duurzame steun aan Oekraïne.

Dat werd ook al duidelijk toen mensen in het westen massaal begonnen te steigeren toen energieprijzen stegen als gevolg van de oorlog in Oekraïne.

Wapensteun stopzetten is een quick fix, maar Poetin zal het interpreteren als een teken van zwakte.
pi_218458789
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Snap je dan niet dat Trump alleen wil pochen met ik heb vrede geregeld en dat Oekraine hem geen reet kan schelen? Plus zijn grote vriendje Poetin zooitje land geven, sanctie's van tafel etc, ja top.. En een overeenkomst met Rusland is net zoveel waard als een rol toiletpapier.
pi_218458810
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 13:06 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Snap je dan niet dat Trump alleen wil pochen met ik heb vrede geregeld en dat Oekraine hem geen reet kan schelen? Plus zijn grote vriendje Poetin zooitje land geven, sanctie's van tafel etc, ja top.. En een overeenkomst met Rusland is net zoveel waard als een rol toiletpapier.
Dit dus. Trump is enkel geïnteresseerd in het strijken met de eer voor een 'vredesdeal'. De inhoud van de vredesdeal interesseert hem totaal niet.
pi_218458817
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Maar daarmee laat je aan Poetin zien dat het westen niet bereid is om de offers te brengen die gepaard gaan met duurzame steun aan Oekraïne.

Dat werd ook al duidelijk toen mensen in het westen massaal begonnen te steigeren toen energieprijzen stegen als gevolg van de oorlog in Oekraïne.

Wapensteun stopzetten is een quick fix, maar Poetin zal het interpreteren als een teken van zwakte.
Ik denk dat Poetin al lang en breed weet dat het Westen de bereidheid mist om echte offers te brengen. En dat is het grootste probleem, Rusland is dat wel. Oekraïne ook, dat hebben we duidelijk gezien. Maar Oekraïne is te klein om Rusland van het lijf te houden.

So here we are.
pi_218458824
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 13:08 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Dit dus. Trump is enkel geïnteresseerd in het strijken met de eer voor een 'vredesdeal'. De inhoud van de vredesdeal interesseert hem totaal niet.
Dat lijkt mij niet helemaal waar. Trump is al heel lang een tegenstander van een VS die overal maar militair ingrijpt.
pi_218458860
quote:

Hij heeft zijn handen er al lang geleden vanaf getrokken. Hij komt niet met oplossingen, en hij wil Oekraïne ook niet militair helpen als de EU niet voor de kosten opdraait.
pi_218459000
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 13:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat lijkt mij niet helemaal waar. Trump is al heel lang een tegenstander van een VS die overal maar militair ingrijpt.
Zegt hij.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_218459024
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 12:06 schreef VEM2012 het volgende:
De Baltische verdedigingswal kan ook opgeworpen worden in Oekraïne.
Hm?
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_218459034
En waar zijn de Europeanen? De enorme wereldmacht dat zich kan meten met de VS……?
Juist, die zitten thuis wapens te kopen van die “domme” Trump om ze vervolgens gratis weg te geven aan Oekraine.
Ondertussen zit Trump te onderhandelen met Putin en loopt de VS en waarschijnlijk Rusland weg met de prijs en de EU zit met de rekening, well done everyone…….
pi_218459121
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 13:53 schreef Chivaz het volgende:
En waar zijn de Europeanen? De enorme wereldmacht dat zich kan meten met de VS……?
Juist, die zitten thuis wapens te kopen van die “domme” Trump om ze vervolgens gratis weg te geven aan Oekraine.
Ondertussen zit Trump te onderhandelen met Putin en loopt de VS en waarschijnlijk Rusland weg met de prijs en de EU zit met de rekening, well done everyone…….
Dit soort opmerkingen komen vaak van dezelfde types die moord en brand schreeuwen als Brussel zich ook maar ergens mee bemoeid of macht naar zich toe probeert te trekken, want soevereiniteit blabla.
pi_218459165
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 13:57 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Dit soort opmerkingen komen vaak van dezelfde types die moord en brand schreeuwen als Brussel zich ook maar ergens mee bemoeid of macht naar zich toe probeert te trekken, want soevereiniteit blabla.
True, ik laat geen moment onbenut om op de EU te schijten. Dat gezegd hebbende, vind je niet dat je enorme machtsblok behoorlijk in zijn hemd is gezet door die “domme” Trump?
We mogen voor een godsvermogen wapens kopen en doneren aan Oekraïne en tegelijkertijd zit er niemand van Europa/EU aan tafel met Trump en Putin.
Ik zou dit echt ervaren als een vernedering als ik een EU adept zou zijn. Het is alleen jammer dat ik het privilege heb om mee te betalen aan deze totale afgang.
pi_218459222
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 13:45 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Zegt hij.
Dat is doorgaans ook een heel belangrijke aanwijzing.
pi_218459234
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 13:50 schreef nostra het volgende:

[..]
Hm?
Even googlen wat ze aan het maken zijn in de Baltische staten. Dat kan ook met geld van de EU in Oekraïne gedaan worden als de wapens zwijgen.
pi_218459269
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 14:00 schreef Chivaz het volgende:

[..]
True, ik laat geen moment onbenut om op de EU te schijten. Dat gezegd hebbende, vind je niet dat je enorme machtsblok behoorlijk in zijn hemd is gezet door die “domme” Trump?
We mogen voor een godsvermogen wapens kopen en doneren aan Oekraïne en tegelijkertijd zit er niemand van Europa/EU aan tafel met Trump en Putin.
Ik zou dit echt ervaren als een vernedering als ik een EU adept zou zijn. Het is alleen jammer dat ik het privilege heb om mee te betalen aan deze totale afgang.
Het is simpelweg het gevolg van de Europese machtspositie. Als je zelf niet geïnvesteerd hebt in je eigen defensie en een fatsoenlijke defensie-industrie, en je een grote afhankelijkheid hebt qua energie- en grondstoffen, dan leggen andere machtsblokken hun wil op.

Het is niet het gevolg van te veel EU maar van te weinig EU.
pi_218459367
quote:
We betalen nu de rekening voor het decennialange bezuinigen op defensie.
pi_218459642
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 14:00 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Waarom zou er iemand van de EU aan tafel moeten zitten bij Poetin en Trump? Dat Oekraïne er niet eens bij zit laat al zien dat het zinloos is.
pi_218459681
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 14:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is doorgaans ook een heel belangrijke aanwijzing.
Bij Trump? Gewaagde stelling.
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:53:42 #140
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218459691
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 14:11 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Het is simpelweg het gevolg van de Europese machtspositie. Als je zelf niet geïnvesteerd hebt in je eigen defensie en een fatsoenlijke defensie-industrie, en je een grote afhankelijkheid hebt qua energie- en grondstoffen, dan leggen andere machtsblokken hun wil op.

Het is niet het gevolg van te veel EU maar van te weinig EU.
Je kunt ongelooflijk veel EU optuigen dan nog blijf je een lulletje rozenwater op het wereldtoneel.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218459692
quote:

Ik zie overeenkomsten met de laatste Sleeswijk-Holsteinoorlog. De Pruisen wilden eerst wel stoppen bij een zuidgrens in Sleeswijk, maar de Denen vonden volgens hun grondwet dat het Duitstalige Holstein en Sleeswijk een geheel moest blijven onder Deens bestuur.
Die oorlog zette zich voort en de grens in Sleeswijk kwam steeds noordelijker te liggen. Ook dit werd niet de nieuwe grens, omdat de Denen wilden blijven doorvechten, en hun valse hoop hadden gevestigd op de Britten, dat die hun zouden ondersteunen.
Na langer doorvechten kwam de grens nog noordelijker in Sleeswijk te liggen. Toen wilde de Deense koning plotseling dat heel Denemarken dan maar onderdeel van het Noord-Duitse Rijk zou worden. Maar daar zat Otto van Bismarck niet op te wachten, met teveel niet-Duitsers in het Duitse Rijk.

Ik denk dat Trumps voorstel zal zijn, dat de huidige frontlijnen met wat kleine wisselingen heen en weer de nieuwe grens wordt.
Als Oekraïne hier mee accoord gaat, dan houden ze de belangrijkste steden Kherson, Zaporidzja, Slovijansk en Kramatorsk sowieso in handen.
Ook Kostjantynivka blijft dan nu Oekraïens. Blijft men doorvechten, dan raakt Oekraïne deze maand en/of de komende maand de steden Pokrovsk, Myrnegrad ,Koepjansk en misschien Kostjantynivka ook nog kwijt.
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:10:30 #142
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_218459815
quote:
Ik lees veel cynische reacties. Over dat Trump Oekraine toch weer voor de bus gaat gooien. Maar het mist alle nuance. Trump zou er ook voor kunnen kiezen zijn handen er volledig van af te trekken, maar blijkbaar voelt hij toch nog een verantwoordelijkheid voor voornamelijk een Europees probleem.
Oef wat heb je een oppervlakkige kijk op deze situatie. En op een vreemde pro-trump manier ook nog.

1. Ten eerste is een agressief imperialistisch Rusland wat landjepik doet aan alle grenzen en wat nog steeds een sluimerend landdispuut heeft met China.. een wereldprobleem niet alleen maar "een Europees probleem". Of dacht je dat de wereldorde los staat van stabiliteit.

2. Vervolgens heeft de VS in het verleden via NATO en met Oekraine persoonlijk deals gemaakt voor hun veiligheid in ruil voor het inleveren van de kernwapens na het uiteen vallen van de sovjet unie. (In het Budapest memorandum). Die deal staat nog steeds en de VS dreigt steeds hun rug naar die deal te draaien. Een ontiegelijk slecht verhaal voor andere landen die nu wellicht bereid waren om te de-escaleren in ruil voor veiligheidsgaranties van de VS. Geloof jij het nog dat de VS haar afspraken nakomt?

3. Voor Trump zelf is het ontiegelijk dom om Oekraine te laten stikken (of stukken proberen weg te geven aan Rusland) gezien Oekraine op dit moment aan het groeien is als producent en kennisbron van drone-warfare en drone-AI. Die kennis bouwt de VS nu niet op en Oekraine heeft straks erg weinig reden om dat te delen met de VS.

4. Trumps eigen belangen zijn veel nauwer en kinderlijker of eigenlijk oorlogswinstbejag (een zwaar morele schending). Hij wil namelijk dat Oekraine de VS voor alle steun terugbetaalt (+rente) met (rare-earth) mineralen. Dat is de echte deal die hij wil doen. Dat Amerikaanse bedrijven toegang hebben tot goedkope mineralen buiten China om.

Dus het idee dat Trump dit uit de grond van zijn bloedende hartje doet om ons Europeanen even een hart onder de riem te steken is wat dat betreft een kinderlijke lezing van de situatie. Landen hebben belangen. Trump is een chaoot die nagenoeg alle belangen voorbij door de war schopt, daarna doet zijn achterban alsof het 4D schaken is. Maar wat Trump ook doet, hij doet het 100% omdat hij denkt dat hij ergens iets slims er uit kan slaan ookal is dat in de realiteit vaak het tegenovergestelde.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_218459820
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 14:53 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ik zie overeenkomsten met de laatste Sleeswijk-Holsteinoorlog. De Pruisen wilden eerst wel stoppen bij een zuidgrens in Sleeswijk, maar de Denen vonden volgens hun grondwet dat het Duitstalige Holstein en Sleeswijk een geheel moest blijven onder Deens bestuur.
Die oorlog zette zich voort en de grens in Sleeswijk kwam steeds noordelijker te liggen. Ook dit werd niet de nieuwe grens, omdat de Denen wilden blijven doorvechten, en hun valse hoop hadden gevestigd op de Britten, dat die hun zouden ondersteunen.
Na langer doorvechten kwam de grens nog noordelijker in Sleeswijk te liggen. Toen wilde de Deense koning plotseling dat heel Denemarken dan maar onderdeel van het Noord-Duitse Rijk zou worden. Maar daar zat Otto van Bismarck niet op te wachten, met teveel niet-Duitsers in het Duitse Rijk.

Ik denk dat Trumps voorstel zal zijn, dat de huidige frontlijnen met wat kleine wisselingen heen en weer de nieuwe grens wordt.
Als Oekraïne hier mee accoord gaat, dan houden ze de belangrijkste steden Kherson, Zaporidzja, Slovijansk en Kramatorsk sowieso in handen.
Ook Kostjantynivka blijft dan nu Oekraïens. Blijft men doorvechten, dan raakt Oekraïne deze maand en/of de komende maand de steden Pokrovsk, Myrnegrad ,Koepjansk en misschien Kostjantynivka ook nog kwijt.
Als dat laatste zo is, waarom zou Poetin dan stoppen?
Цой жив
pi_218459838
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 01:37 schreef TLC het volgende:
Ik hoop dat t vliegtuig van putin ergens in de oceaan crasht
Tussen Rusland en Amerika(Alaska) ligt geen oceaan... -O-
pi_218459906
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 14:52 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Bij Trump? Gewaagde stelling.
Zelfs bij Trump. ;)
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:25:30 #146
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_218459937
Sowieso al ontzettend beledigend om Zelenskyy uit te sluiten van de ontmoeting. Daar zou Trump al een streep door moeten zetten, maar is natuurlijk veel te trots op zichzelf dat hij wel met Poetin mag praten. Europa laat het weer teleurstellend afweten. VoorVon der Leyen had een kans gelegen om samen met Zelenskyy soortgelijke besprekingen te houden en die naar Poetin te brengen, niet omdat die ermee akkoord gaat maar om een punt te maken en te laten weten dat je meedoet en gehoord moet worden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_218459976
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 15:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zelfs bij Trump. ;)
Dat levert wel een probleem op. Trump bedreigt landen namelijk ook vrij regelmatig met militair ingrijpen.
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:41:01 #148
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_218460039
quote:
Zelfs als Trump hoogstpersoonlijk ergens op een mooie Alaskaanse bergtop tegen Putin zegt dat hij de hele Krim en Donbas mag hebben met een mooi kusje op elkaars voorhoofd en een knijpje in elkaars (door de kou rood geworden) wangetjes ... dan gaat Oekraine daardoor niet stoppen met vechten. Die zijn inmiddels overtuigd geraakt dat zelfs met wegvallende steun van de VS ze de hele boel (ja Donbas EN Krim) terug kunnen krijgen. Vooral als Ruslands economie straks een harde ineenstorting ondergaat.

Geen idee of dat een volledig terechte overtuiging is maar die overtuiging is er. Dus leuk dat die 2 (trump & putin) lekker op skivakantie zijn maar daar gaat niks mee gebeuren.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:42:58 #149
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_218460052
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 11:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geen idee waarom je de bevolking aan wil pakken, zeker aangezien die in Königsberg overwegend pro-Westers is. Maar bovendien: dat is strategisch zo van belang voor Rusland dat je dan een volledige oorlog met Rusland kan verwachten.

En dan zit ook jij niet meer op veilige afstand.
Dan is het maar goed ook dat we onze defensieuitgaven verdubbelen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_218460065
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 15:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Zelfs als Trump hoogstpersoonlijk ergens op een mooie Alaskaanse bergtop tegen Putin zegt dat hij de hele Krim en Donbas mag hebben met een mooi kusje op elkaars voorhoofd en een knijpje in elkaars (door de kou rood geworden) wangetjes ... dan gaat Oekraine daardoor niet stoppen met vechten. Die zijn inmiddels overtuigd geraakt dat zelfs met wegvallende steun van de VS ze de hele boel (ja Donbas EN Krim) terug kunnen krijgen. Vooral als Ruslands economie straks een harde ineenstorting ondergaat.

Geen idee of dat een volledig terechte overtuiging is maar die overtuiging is er. Dus leuk dat die 2 (trump & putin) lekker op skivakantie zijn maar daar gaat niks mee gebeuren.
Geen idee waar je vandaan haalt dat de Oekraïners daarvan overtuigd zijn geraakt. Want er is geen enkele aanwijzing voor.

En zelfs al is dat zo, dan trekt de VS zich terug en gaat het helemaal fout daar. Dus allerminst wenselijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')