Om hun voortbestaan te verzekeren (en ze een serieuze kans te geven een modern democratisch land op te bouwen) moeten er veiligheidsgaranties komen. Dat lukt alleen als ze daadwerkelijk geïntegreerd worden in de westerse instituties, dus eerst de NAVO en wellicht op termijn ook de EU.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat een rare conclusie. Hoe graag we Oekraïne ook helpen, we halen er ook een hoop problemen mee op de hals.
Wat een rare uitspraak. Als(!) je het al vanuit een puur egoïstisch perspectief wil bekijken: met Oekraïne laten stikken haal je je nog veel meer ellende op de hals.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat een rare conclusie. Hoe graag we Oekraïne ook helpen, we halen er ook een hoop problemen mee op de hals.
Waarom zou ik iets zeggen wat ik niet denk?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat je het een slecht idee vindt omdat Rusland dan niet meer haar gang kan gaan.
Excuus, zo komt het over.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zou ik iets zeggen wat ik niet denk?
Ik ben met je eens dat ik ook twijfel of de EU echt door durft te pakken. Maar eigenlijk is het niets anders dan een Navo lidmaatschap.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is de enige manier om veiligheidsgaranties te kunnen geven en er zeker van te zijn dat Poetin geen nieuwe aanval lanceert.
Enkel een rode lijn die door EU-landen wordt getrokken zal door Poetin vrijwel zeker worden getest. Hij weet dat Europa te bang is voor onrust, oorlog en economische onzekerheid om die rode lijn daadwerkelijk te handhaven.
Als jij veiligheidsgaranties vertaalt naar laten stikken… tsja.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een rare uitspraak. Als(!) je het al vanuit een puur egoïstisch perspectief wil bekijken: met Oekraïne laten stikken haal je je nog veel meer ellende op de hals.
We laten ze niet stikken, we leveren ze wapens.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een rare uitspraak. Als(!) je het al vanuit een puur egoïstisch perspectief wil bekijken: met Oekraïne laten stikken haal je je nog veel meer ellende op de hals.
Ok, maar het is niet wat ik zeg. Ik geloof alleen niet zo in Europa destabiliseren. Ik kijk naar wat ik denk dat realistisch mogelijk is.quote:
Mag inderdaad ook niet van de Oekraïense grondwet. Doei Trump.quote:Zelensky herhaalt in aanloop naar top: 'Oekraïne zal geen land aan bezetter geven'
De Oekraïense president Zelensky heeft gereageerd op de uitspraak van president Trump dat alle partijen in de oorlog dicht bij een staakt-het-vuren zouden zijn. Volgens Trump zou daarbij sprake zijn van een ruil van grondgebied.
Zelensky reageert dat Oekraïne geen grondgebied zal afstaan. Hij heeft dat herhaaldelijk van de hand gewezen.
Het afstaan van grondgebied kan volgens Zelensky ook niet volgens de Oekraïense grondwet. "Niemand zal hiervan kunnen afwijken. Oekraïners zullen hun land niet aan de bezetter geven", zegt de Oekraïense president in een videoboodschap.
Trump kondigde gisteravond aan dat hij komende vrijdag de Russische president Poetin zal ontmoeten in de Amerikaanse staat Alaska. Trump zei daarbij dat een staakt-het-vuren dichtbij is.
Geen doorbraak
The Wall Street Journal schrijft dat Poetin bereid is om een einde te maken aan de oorlog als Oekraïne de Donbas, in het oosten, aan Rusland afstaat. Poetin zou dat voorstel hebben overhandigd aan de Amerikaanse topdiplomaat Steve Witkoff, die afgelopen woensdag in Moskou was om de weg vrij te maken voor de ontmoeting met Trump.
"Natuurlijk zullen we Rusland niet belonen voor wat het heeft gedaan", reageert Zelensky vanochtend op dat bericht over het voorstel. "We zijn bereid om samen te werken met president Trump, samen met alle partners, voor een echte, en vooral duurzame vrede die niet uit elkaar zal vallen vanwege de wens van Moskou."
Trump zou volgens The Wall Street Journal Poetins voorstel niet zien als een doorbraak, maar wel interessant genoeg hebben geacht om volgende week een ontmoeting met Poetin te hebben.
Dreigende sancties
De Amerikaanse krant schrijft dat Europese landen sceptisch naar Poetins voorstel kijken. Diplomaten denken dat hij met het voorstel om de oorlog te beëindigen onder Amerikaanse sancties probeert uit te komen.
Trump heeft sinds hij begin dit jaar weer in het Witte Huis zit gezegd dat hij zo snel mogelijk een einde wilde maken aan de oorlog in Oekraïne, maar eerdere pogingen daartoe hebben nog weinig resultaat opgeleverd. De afgelopen weken voerde hij de druk flink op door te dreigen met sancties voor landen die nog steeds olie van Rusland afnemen.
Het afgelopen halfjaar zei Trump steeds meer het geduld met Poetin te verliezen. "Ik wil dat hij stopt met aanvallen en een deal tekent", zei Trump eind april. Trump vroeg zich daarbij openlijk af of hij niet door Poetin aan het lijntje wordt gehouden.
https://nos.nl/artikel/2578047
Als jij mij woorden in de mond legt... tsja.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als jij veiligheidsgaranties vertaalt naar laten stikken… tsja.
Vandaar dat ik deze (onrealistische) oplossing voorstelde:quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:11 schreef RotatoR het volgende:
Een land dat in oorlog is kan überhaupt niet toetreden tot de NAVO, dus dat is een non-discussie. De formele afspraak is nog wel dat Oekraïne op termijn kan toetreden, maar dat zal in de praktijk wel na Trump's presidentschap zijn.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je zou toe kunnen staan dat Rusland (een deel van) de Donbas annexeert, waarna er een vredesdeal komt en Oekraïne per direct toetreedt tot de NAVO.
Dat zou nieuw bloedvergieten vrijwel zeker voorkomen. Maar Poetin wil dat niet, en Trump evenmin.
Nee hoor. Hij probeert het op een makkelijke manier op te lossen, zodat hij daarna kan roepen er ‘alles’ aan te hebben gedaan.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:26 schreef theunderdog het volgende:
Ik lees veel cynische reacties. Over dat Trump Oekraine toch weer voor de bus gaat gooien. Maar het mist alle nuance. Trump zou er ook voor kunnen kiezen zijn handen er volledig van af te trekken, maar blijkbaar voelt hij toch nog een verantwoordelijkheid voor voornamelijk een Europees probleem. Het ziet er naar uit dat zijn analyse is: er moet een einde komen aan de oorlog, maar dat kan niet zonder te erkennen dat de gebieden die Rusland heeft bezet nu eenmaal van Rusland zijn.
Kan je het mee eens/oneens zijn, maar wat is dan de juiste methode?
De EU moet samen met Trump druk uitoefenen op Zelensky, dat Zelensky eieren kiest voor zijn geld. Want wat wil Zelensky nou precies? vechten tot de laatste soldaat?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:13 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Mag inderdaad ook niet van de Oekraïense grondwet. Doei Trump.
Vertel eens. Wat moet Trump dan doen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee hoor. Hij probeert het op een makkelijke manier op te lossen, zodat hij daarna kan roepen er ‘alles’ aan te hebben gedaan.
En dan komt het op ons bordje terecht. Verhoog de defensie uitgaven maar.
Het is eerder de vraag of Poetin wil doorvecht tot de laatste rus. Met dit tempo duurt het tot 2070 voordat rusland heel Oekraïne heeft ingenomen ten koste van 20 miljoen russische slachtoffers.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De EU moet samen met Trump druk uitoefenen op Zelensky, dat Zelensky eieren kiest voor zijn geld. Want wat wil Zelensky nou precies? vechten tot de laatste soldaat?
Stel dat Rusland akkoord gaat met een voorstel van Trump (dat moeten we eerst maar eens zien) en Oekraïne gaat vervolgens dwars liggen met dit argument, dan gaat Trump gewoon dreigen met alle steun intrekken. Dus alles leuk en aardig, maar onder druk wordt alles vloeibaar.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:13 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Mag inderdaad ook niet van de Oekraïense grondwet. Doei Trump.
Ik leg jou geen woorden in de mond, jij brak in op een discussie die daarover ging.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als jij mij woorden in de mond legt... tsja.
Dan zouden de EU en de VS alle wapensteun aan Oekraïne stop moeten zetten. Daarmee zet je de regering van Oekraïne - niet alleen Zelensky, de man is geen alleenheerser - voor het blok.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De EU moet samen met Trump druk uitoefenen op Zelensky, dat Zelensky eieren kiest voor zijn geld. Want wat wil Zelensky nou precies? vechten tot de laatste soldaat?
Het is wel de modus operandi van Trump.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan zouden de EU en de VS alle wapensteun aan Oekraïne stop moeten zetten. Daarmee zet je de regering van Oekraïne - niet alleen Zelensky, de man is geen alleenheerser - voor het blok.
Is dat wat je zou willen?
Focussen op een onvoorwaardelijk staakt-het-vuren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Vertel eens. Wat moet Trump dan doen?
Maar daarmee laat je aan Poetin zien dat het westen niet bereid is om de offers te brengen die gepaard gaan met duurzame steun aan Oekraïne.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is wel de modus operandi van Trump.
Snap je dan niet dat Trump alleen wil pochen met ik heb vrede geregeld en dat Oekraine hem geen reet kan schelen? Plus zijn grote vriendje Poetin zooitje land geven, sanctie's van tafel etc, ja top.. En een overeenkomst met Rusland is net zoveel waard als een rol toiletpapier.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Vertel eens. Wat moet Trump dan doen?
Dit dus. Trump is enkel geïnteresseerd in het strijken met de eer voor een 'vredesdeal'. De inhoud van de vredesdeal interesseert hem totaal niet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:06 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Snap je dan niet dat Trump alleen wil pochen met ik heb vrede geregeld en dat Oekraine hem geen reet kan schelen? Plus zijn grote vriendje Poetin zooitje land geven, sanctie's van tafel etc, ja top.. En een overeenkomst met Rusland is net zoveel waard als een rol toiletpapier.
Ik denk dat Poetin al lang en breed weet dat het Westen de bereidheid mist om echte offers te brengen. En dat is het grootste probleem, Rusland is dat wel. Oekraïne ook, dat hebben we duidelijk gezien. Maar Oekraïne is te klein om Rusland van het lijf te houden.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar daarmee laat je aan Poetin zien dat het westen niet bereid is om de offers te brengen die gepaard gaan met duurzame steun aan Oekraïne.
Dat werd ook al duidelijk toen mensen in het westen massaal begonnen te steigeren toen energieprijzen stegen als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Wapensteun stopzetten is een quick fix, maar Poetin zal het interpreteren als een teken van zwakte.
Dat lijkt mij niet helemaal waar. Trump is al heel lang een tegenstander van een VS die overal maar militair ingrijpt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:08 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dit dus. Trump is enkel geïnteresseerd in het strijken met de eer voor een 'vredesdeal'. De inhoud van de vredesdeal interesseert hem totaal niet.
Hij heeft zijn handen er al lang geleden vanaf getrokken. Hij komt niet met oplossingen, en hij wil Oekraïne ook niet militair helpen als de EU niet voor de kosten opdraait.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:26 schreef theunderdog het volgende:
Ik lees veel cynische reacties. Over dat Trump Oekraine toch weer voor de bus gaat gooien. Maar het mist alle nuance. Trump zou er ook voor kunnen kiezen zijn handen er volledig van af te trekken, maar blijkbaar voelt hij toch nog een verantwoordelijkheid voor voornamelijk een Europees probleem. Het ziet er naar uit dat zijn analyse is: er moet een einde komen aan de oorlog, maar dat kan niet zonder te erkennen dat de gebieden die Rusland heeft bezet nu eenmaal van Rusland zijn.
Zegt hij.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij niet helemaal waar. Trump is al heel lang een tegenstander van een VS die overal maar militair ingrijpt.
Hm?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:06 schreef VEM2012 het volgende:
De Baltische verdedigingswal kan ook opgeworpen worden in Oekraïne.
Dit soort opmerkingen komen vaak van dezelfde types die moord en brand schreeuwen als Brussel zich ook maar ergens mee bemoeid of macht naar zich toe probeert te trekken, want soevereiniteit blabla.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:53 schreef Chivaz het volgende:
En waar zijn de Europeanen? De enorme wereldmacht dat zich kan meten met de VS……?
Juist, die zitten thuis wapens te kopen van die “domme” Trump om ze vervolgens gratis weg te geven aan Oekraine.
Ondertussen zit Trump te onderhandelen met Putin en loopt de VS en waarschijnlijk Rusland weg met de prijs en de EU zit met de rekening, well done everyone…….
True, ik laat geen moment onbenut om op de EU te schijten. Dat gezegd hebbende, vind je niet dat je enorme machtsblok behoorlijk in zijn hemd is gezet door die “domme” Trump?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:57 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingen komen vaak van dezelfde types die moord en brand schreeuwen als Brussel zich ook maar ergens mee bemoeid of macht naar zich toe probeert te trekken, want soevereiniteit blabla.
Even googlen wat ze aan het maken zijn in de Baltische staten. Dat kan ook met geld van de EU in Oekraïne gedaan worden als de wapens zwijgen.quote:
Het is simpelweg het gevolg van de Europese machtspositie. Als je zelf niet geïnvesteerd hebt in je eigen defensie en een fatsoenlijke defensie-industrie, en je een grote afhankelijkheid hebt qua energie- en grondstoffen, dan leggen andere machtsblokken hun wil op.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 14:00 schreef Chivaz het volgende:
[..]
True, ik laat geen moment onbenut om op de EU te schijten. Dat gezegd hebbende, vind je niet dat je enorme machtsblok behoorlijk in zijn hemd is gezet door die “domme” Trump?
We mogen voor een godsvermogen wapens kopen en doneren aan Oekraïne en tegelijkertijd zit er niemand van Europa/EU aan tafel met Trump en Putin.
Ik zou dit echt ervaren als een vernedering als ik een EU adept zou zijn. Het is alleen jammer dat ik het privilege heb om mee te betalen aan deze totale afgang.
We betalen nu de rekening voor het decennialange bezuinigen op defensie.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:53 schreef Chivaz het volgende:
En waar zijn de Europeanen? De enorme wereldmacht dat zich kan meten met de VS……?
Juist, die zitten thuis wapens te kopen van die “domme” Trump om ze vervolgens gratis weg te geven aan Oekraine.
Ondertussen zit Trump te onderhandelen met Putin en loopt de VS en waarschijnlijk Rusland weg met de prijs en de EU zit met de rekening, well done everyone…….
Waarom zou er iemand van de EU aan tafel moeten zitten bij Poetin en Trump? Dat Oekraïne er niet eens bij zit laat al zien dat het zinloos is.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 14:00 schreef Chivaz het volgende:
[..]
True, ik laat geen moment onbenut om op de EU te schijten. Dat gezegd hebbende, vind je niet dat je enorme machtsblok behoorlijk in zijn hemd is gezet door die “domme” Trump?
We mogen voor een godsvermogen wapens kopen en doneren aan Oekraïne en tegelijkertijd zit er niemand van Europa/EU aan tafel met Trump en Putin.
Ik zou dit echt ervaren als een vernedering als ik een EU adept zou zijn. Het is alleen jammer dat ik het privilege heb om mee te betalen aan deze totale afgang.
Bij Trump? Gewaagde stelling.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 14:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is doorgaans ook een heel belangrijke aanwijzing.
Je kunt ongelooflijk veel EU optuigen dan nog blijf je een lulletje rozenwater op het wereldtoneel.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 14:11 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Het is simpelweg het gevolg van de Europese machtspositie. Als je zelf niet geïnvesteerd hebt in je eigen defensie en een fatsoenlijke defensie-industrie, en je een grote afhankelijkheid hebt qua energie- en grondstoffen, dan leggen andere machtsblokken hun wil op.
Het is niet het gevolg van te veel EU maar van te weinig EU.
Ik zie overeenkomsten met de laatste Sleeswijk-Holsteinoorlog. De Pruisen wilden eerst wel stoppen bij een zuidgrens in Sleeswijk, maar de Denen vonden volgens hun grondwet dat het Duitstalige Holstein en Sleeswijk een geheel moest blijven onder Deens bestuur.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:26 schreef theunderdog het volgende:
Oef wat heb je een oppervlakkige kijk op deze situatie. En op een vreemde pro-trump manier ook nog.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:26 schreef theunderdog het volgende:
Ik lees veel cynische reacties. Over dat Trump Oekraine toch weer voor de bus gaat gooien. Maar het mist alle nuance. Trump zou er ook voor kunnen kiezen zijn handen er volledig van af te trekken, maar blijkbaar voelt hij toch nog een verantwoordelijkheid voor voornamelijk een Europees probleem.
Als dat laatste zo is, waarom zou Poetin dan stoppen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 14:53 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik zie overeenkomsten met de laatste Sleeswijk-Holsteinoorlog. De Pruisen wilden eerst wel stoppen bij een zuidgrens in Sleeswijk, maar de Denen vonden volgens hun grondwet dat het Duitstalige Holstein en Sleeswijk een geheel moest blijven onder Deens bestuur.
Die oorlog zette zich voort en de grens in Sleeswijk kwam steeds noordelijker te liggen. Ook dit werd niet de nieuwe grens, omdat de Denen wilden blijven doorvechten, en hun valse hoop hadden gevestigd op de Britten, dat die hun zouden ondersteunen.
Na langer doorvechten kwam de grens nog noordelijker in Sleeswijk te liggen. Toen wilde de Deense koning plotseling dat heel Denemarken dan maar onderdeel van het Noord-Duitse Rijk zou worden. Maar daar zat Otto van Bismarck niet op te wachten, met teveel niet-Duitsers in het Duitse Rijk.
Ik denk dat Trumps voorstel zal zijn, dat de huidige frontlijnen met wat kleine wisselingen heen en weer de nieuwe grens wordt.
Als Oekraïne hier mee accoord gaat, dan houden ze de belangrijkste steden Kherson, Zaporidzja, Slovijansk en Kramatorsk sowieso in handen.
Ook Kostjantynivka blijft dan nu Oekraïens. Blijft men doorvechten, dan raakt Oekraïne deze maand en/of de komende maand de steden Pokrovsk, Myrnegrad ,Koepjansk en misschien Kostjantynivka ook nog kwijt.
Tussen Rusland en Amerika(Alaska) ligt geen oceaan...quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 01:37 schreef TLC het volgende:
Ik hoop dat t vliegtuig van putin ergens in de oceaan crasht
Dat levert wel een probleem op. Trump bedreigt landen namelijk ook vrij regelmatig met militair ingrijpen.quote:
Zelfs als Trump hoogstpersoonlijk ergens op een mooie Alaskaanse bergtop tegen Putin zegt dat hij de hele Krim en Donbas mag hebben met een mooi kusje op elkaars voorhoofd en een knijpje in elkaars (door de kou rood geworden) wangetjes ... dan gaat Oekraine daardoor niet stoppen met vechten. Die zijn inmiddels overtuigd geraakt dat zelfs met wegvallende steun van de VS ze de hele boel (ja Donbas EN Krim) terug kunnen krijgen. Vooral als Ruslands economie straks een harde ineenstorting ondergaat.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:53 schreef Chivaz het volgende:
Dan is het maar goed ook dat we onze defensieuitgaven verdubbelen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geen idee waarom je de bevolking aan wil pakken, zeker aangezien die in Königsberg overwegend pro-Westers is. Maar bovendien: dat is strategisch zo van belang voor Rusland dat je dan een volledige oorlog met Rusland kan verwachten.
En dan zit ook jij niet meer op veilige afstand.
Geen idee waar je vandaan haalt dat de Oekraïners daarvan overtuigd zijn geraakt. Want er is geen enkele aanwijzing voor.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zelfs als Trump hoogstpersoonlijk ergens op een mooie Alaskaanse bergtop tegen Putin zegt dat hij de hele Krim en Donbas mag hebben met een mooi kusje op elkaars voorhoofd en een knijpje in elkaars (door de kou rood geworden) wangetjes ... dan gaat Oekraine daardoor niet stoppen met vechten. Die zijn inmiddels overtuigd geraakt dat zelfs met wegvallende steun van de VS ze de hele boel (ja Donbas EN Krim) terug kunnen krijgen. Vooral als Ruslands economie straks een harde ineenstorting ondergaat.
Geen idee of dat een volledig terechte overtuiging is maar die overtuiging is er. Dus leuk dat die 2 (trump & putin) lekker op skivakantie zijn maar daar gaat niks mee gebeuren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |